Uitgave KIEZEBRINK 4 Co. 32e JanrfpK.; Zaterdag 27 Juni 1986 No. 78 Eerste Blad annex SNEEKER COURANT (79e Jaargang) Dit No. bestaat uit 3 bladen. van De traverse Sneek Rijksweg 43. Voorstellen van B. en W* NIEUWSTIJDINGEN. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. 17750.— 38000.— - 14500.— 2750.— 6200.— Samen ƒ217000.— Flacon 90ct, Tu be 60ct, Doos 50 en 25 cl SNEEK, 9 Juni 1936. Aan de Gemeenteraad. - 80000.— - 33000.— - 13000.— stukken. De Oppenhuizerweg zal van het eindpunt van het nieu we wegvak SneekJoure af tot de Oppenhuizerbrug, ge- No. 1.811.111(17). Voorstel van Burgemeester en Wethouders nopens de verbetering van straten en brug gen in verband met de aanleg van het weg vak SneekJoure van rijksweg no. 43 (AfsluitdijkSneekHeerenveenDrachten Groningen). t Traverse Sneek. Hieronder volgt een korte omschrijving van de ontwor pen plannen ten aanzien van de traverse door Sneek. Voor de details verwijzen wij U naar' de ter inzage gelegde - 11000.— 800.— welke hiermede zijn gemoeid, ten laste der gemeente, maar ook zullen nog enkele andere voorzieningen moeten wor den getroffen. Behoudens Uw instemming is met de directie der tramwegmaatschappij het volgende overeen gekomen. Het wisselspoor aan de Prins Hendrikkade ver valt. Op kosten der gemeente wordt een nieuw los- en laadspoor gemaakt aan het einde van de Oppenhuizerweg. De gemeente geeft daartoe aan de tramwegmaatschappij kosteloos in gebruik een gedeelte, ter grootte van pl.m. 1020 M2., van het kadastrale perceel, Sectie C, no 3129. In verband met enige opschuiving in Oostelijke richting van de hoofdlijn der tram aan het einde van de Oppen huizerweg als gevolg van de uit te voeren verbetering van die weg, staat de gemeente kosteloos aan de tramweg maatschappij in eigendom af pl.m. 82 M3. van het perceel, kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie C, no. 3129. Ten slotte draagt de tramwegmaatschappij kosteloos In eigendom aan de gemeente over een strook grond (thans trambaan), ter grootte van pl.m. 240 M3., gelegen aan de Prins Hendrikkade nabij de Wijde Noorderhorne en deel uitmakende van het perceel, kadastraal bekend ge meente Sneek, Sectie B, no. 3914. Kostenberekening. Onder verwijzing naar de bij de stukken gevoegde ge detailleerde begrotingen, delen wij U mede, dat de kosten van uitvoering der hiervoor omschreven plannen als volgt worden geraamd: verleggen van gas- en waterleidingbuizen en van electriciteits- en telefoonkabels verbetering en verbreding vaa de Oppen huizerweg met inbegrip van de aankoop van stroken grond verbetering van de Jousterkade met inbe grip van de koopsom van het perceel Klein- zand no. 100 bouwen van een nieuwe basculebrug (Op penhuizerbrug) verbetering van de Prins Hendrikkade maken van een overkluizing (Jousterpijp) vervanging van de Noorderpoortsbrug door een overkluizing verleggen van de tramlijn in de Parkstraat maken van een wisselplaats voor de tram bij de Oppenhuizerweg verbreding van de spoorwegovergang in de Parkstraat dan de bestaande, terwijl de route naar de afsluitdijk, welke thans op zijn zachtst uitgedrukt zeer onvol doende is, belangrijk wordt verbeterd. Wij hebben dan ook in samenwerking met andere belanghebbende ge meentebesturen en organisaties keer op keer bij de be voegde autoriteiten op een spoedige aanleg van de ge projecteerde hoofdverkeersweg aangedrongen. Voor en na hadden wij de gelegenheid U omtrent de ondernomen po gingen om tot verwezenlijking van onze wensen te ge raken, in te lichten. De verbetering van de verbinding met de afsluitdijk werd vooral urgent toen de verkeersweg naar de Noord- hollandse kust werd opengesteld. De toestand werd toen min of meer onhoudbaar daar de afsluitdijk van de rich ting Sneek uit niet op een behoorlijke wijze was te be reiken. In 1934 werd eindelijk van den Minister van Waterstaat de toezegging ontvangen, dat voor de financiering van de verbetering van de verbinding AfsluitdijkHeerenveen het zgn. 60-millioenenplan zou worden ingeschakeld en dat de uitvoering van het werk zoveel mogelijk zou wor den bespoedigd. Met het maken van het wegvak Afsluit dijkHarkezijl is reeds een aanvang gemaakt, terwijl daarna naar wij hopen nog in 1936, in elk geval in 1937 het wegvak SneekJoure ter hand zal worden genomen. In afwijking van de aanvankelijke opzet, zal althans voorlopig de weg niet om Sneek worden gelegd. Hoe zeer dit laatste, enkel uit een verkeersoogpunt gezien, aanbeveling zou verdienen, moet uit financiële overwegin gen thans door het Rijk van die omlegging worden af gezien. In verband met het groot aantal te maken kunstwerken zou het leggen van een weg om Sneek een zeer belangrijke uitgave vorderen. Het is niet waarschijnlijk, dat voor dat doel binnen afzienbare tijd het nodige bedrag beschik baar kan worden gesteld. Het verkeer zal derhalve althans de eèrste jaren -— door de stad moeten worden geleid. De straten en brug gen zijn in de toestand, waarin zij zich thans bevinden, op een intensief verkeer ook wat de veiligheid betreft echter niet berekend. Zal de traverse door Sneek een behoorlijke schakel in het nieuwe verkeersnet kunnen vor men, dan moet zij op verschillende punten belangrijk worden verbeterd. Toen wij vernamen, dat van het leggen van de nieuwe weg om Sneek voorlopig geen sprake kon zijn, hebben wij den directeur der gemeentewerken opgedragen, in overleg met de betrokken dienst van de rijkswaterstaat, plannen te ontwerpen voor een grondige verbetering van de traverse door Sneek. Als uitgangspunt is daarbij aangenomen dat een belangrijk deel van de met deze verbetering ge moeide kosten ten laste van het rijk dient te komen. De nodig geachte voorzieningen toch worden in hoofdzaak niet vereist in het belang van het locale verkeer, doch zij zijn een gevolg van de uitvoering wan het rijkswegenplan 1932 doordat bij het Rijk overwegende financiële bezwa ren bestaan tegen een ombuiging van de weg om Sneek. In de besloten vergadering van 1 April 1935 stelden wtj U in de gelegenheid van de beraamde plannen en hun financiële kant kennis te nemen en daarover Uw oordeel uit te spreken. Oppenhuizerweg verbreed nieuwe Oppenhuizerbrug verbetering Jouster kade overkluizing Jousterpijp overkluizing ter vervanging Noorder poortsbrug verbetering Prins Hendrik kade enz. totale kosten f 217000. f 153000.daarvan voor rekening Verkeersfonds f64000.voorteke ning der gemeente, doch voorgeschoten door het Werkfonds eerste 5 jaar geen rente en nimmer meer dan 4 aflossing der f 64000.in 30 jaar. heel worden verbreed en vernieuwd. Het wegdek is ge- dacht van asphaltbeton, behalve tussen de trambaan, waar i de verharding uit vlamovenstraatklinkers zal bestaan. Ook i bij de aansluiting aan de rijksweg zal, in verband met een i uit te voeren slootdemping, over een gedeelte een verhar- ding van vlamovenstraatklinkers op puinfundering worden aangebracht. De weg, welke evenals thans grotendeels het geval is, van trottoirs wordt voorzien, zal in totaal een breedte krijgen van 14.75 M. Het voor het doorgaand verkeer bestemd gedeelte zal buiten de trambaan 6.50 M. breed worden. Het zal nodig zijn dat gedeelten van de voortuinen aan de oostzijde, zomede een tweetal stroken grond aan de westzijde, aan de weg worden toe gevoegd. Voor de in eigendom over te nemen stroken grond ware een prijs te betalen van ten hoogste 4.' per M2. Van een aantal eigenaren hebben wij be reids de toezegging, dat zij tegen deze prijs bereid zijn aan de overdracht mede te werken. Voor zover die mede werking niet kan worden verkregen op vorenbedoelde, o. i. zeer redelijke, basis, zal tot onteigening moeten wor den overgegaan. In totaal zal ongeveer 960 M2. grond in eigendom moeten worden overgedragen. De trambaan zal naar de oostzijde van de weg worden verlegd. De Oppenhuizerbrug, welke 3 meter breed en zeer licht gebouwd is, zal door een nieuwe basculebrug met een breedte van ten minste 11 M. worden vervangen. Deze brug zal in overleg met den directeur der gemeentewer ken worden ontworpen en uitgevoerd door de directie Bruggen van de Rijkswaterstaat. Daar deze tak van dienst elders 'in het traject SneekHeerenveen een gelijksoortige brug tot stand moet brengen, kan door deze werkwijze een voordeliger prijsaanbieding worden verwacht. De Jousterkade tussen de Oppenhuizerbrug en de Oos- sterdijk zal worden verbeterd door het slopen van de woning op de hoek van het Kleinzand, het verleggen van de trambaan, het aanleggen van een trottoir voor voet gangers aan de Noord-Oostzijde tussen de Oosterpoorts- brug en de overkluizing en aan de Zuid-Westzijde tussen de overkluizing en de Oppenhuizerbrug en het maken van een nieuw wegdek van vlamovenstraatklinkers op puin fundering. Deze bestrating is gekozen in verband met de aanwezigheid ter plaatse van een groot aantal electrici teits- en telefoonkabels. De waarde van de te amoveren woning hebben wij geschat op ƒ4000.Kan zij voor die prijs niet van de eigenaren worden gekocht, dan zal onteigening moeten plaats hebben. De in de Jousterkade gelegen ophaalbrug over de stadsgracht (Kleinzand) wordt vervangen door een over kluizing van gewapend beton en metselwerk. De scheep vaart naar het Kleinzand is niet van die aard, dat hier het bouwen van een kostbare brug gerechtvaardigd is. De Prins Hendrikkade tussen de Oosterdijk en de Noorderpoortsbrug zal, met verwijdering van de aan wezige scoria bricks en klinkerbestrating, voorzien worden van een rijweg voor het doorgaand verkeer van asphalt beton ter breedte van pl.m. 7 meter. Daarnaast zal aan de ene kanf de trambaan komen en aan de andere kant, langs de bebouwde zijde, nog een bestrating van scoria bricks en klinkers. Hiervoor zal het daarvoor geschikte uitkomend materiaal worden gebezigd. Bovendien zijn aan weerszijden, voor zover het aanbrengen daarvan mogelijk is, trottoirs voor het voetgangersverkeer gepro jecteerd. De trambaan wordt verlegd naar de zijde van de stadsgracht. Ten slotte zal de oude Noorderpoortsbrug, welke niet op het moderne verkeer berekend is, door een overkluizing worden vervangen. Deze overkluizing, uit te voeren in ge wapend beton en metselwerk, zal voorzien worden van trottoirs. De rijweg zal 10 Meter breed worden. In de Parkstraat zal de trambaan naar de Noordoost zijde verlegd worden. Met de directie der Nederlandse spoorwegen zijn wij in overleg getreden met betrekking tot de verbreding van de spoorwegovergang in de Parkstraat. In het belang van de veiligheid van het verkeer is in dit opzicht dringend ver betering gewenst. Wij hebben ons een verbreding van de overgaang tof ruim 15 Meter gedacht. Aan weerszijden zullen dan trottoirs kunnen worden aangebracht. Wij heb ben goede hoop, dat het overleg tot een bevredigend resultaat zal leiden. Voor zoveel nodig zullen de gas- en waterleidingbuizen en de electriciteits- en telefoonkabels, liggende in het traject OppenhuizerwegParkstraat worden verlegd, terwijl de Oppenhuizerweg en de Prins Hendrikkade van een geheel nieuwe hoofdriolering zullen worden voorzien. Zoals U uit vorenstaande uiteenzetting blijkt, zal de voorgenomen verbetering in alle straten gepaard gaan met het verplaatsen van de trambaan. Hieraan zijn enkele voordelen verbonden. In de eerste plaats zal de tramlijn niet meer, zoals thans het geval is, tweemaal de weg kruisen. In de tweede plaats en dit is uit een veiligheidsoogpunt van belang zullen de wegkruisingen met het tracé door de stad, zoals bij de straten in het Sperkhem, de Koop- mansgracht, de Bothniakade, Kleinzand, de Oosterdijk, de Gedempte Pol, de Muntstraat, de Wijde Noorderhorne, de Westersingel en de Stationsweg geheel vrij van de tramlijn worden. Ten slotte zal de tram niet meer langs de huizen aan de Jouster- en de Prins Hendrikkade rijden, hetgeen aan de veiligheid ten goede komt en voor de daar gevestigde zaken een voordeel is. Als nadelen tegen de verplaatsing kan naar voren worden gebracht, dat de los en laadgelegenheid aan de Prins Hendrikkade, voor zover betreft het gedeelte tussen de Köninginnebrug en de Noor derpoortsbrug, in het gedrang komt en dat de kruispunten Koninginnebrug-Prins Hendrikkade en Oosterpoortsbrug Oosterdijk enigszins gevaarlijker zullen worden. Wat het eerste bezwaar betreft, daaraan kan worden tegemoet gekomen door voor de enkele boten, welke thans aan het vorenbedoelde gedeelte van de Prins’Hendrikkade laden en lossen, een andere ligplaats aan te wijzen. Daar het uitzicht op de bovengenoemde kruispunten vrij ruim is, achten wij ook het tweede bezwaar niet van over wegende betekenis. In elk geval wegen de nadelen naar onze mening niet op tegen de voordelen, welke aan het verleggen van de trambaan verbonden zijn. Met de N.V. Nederlandse Tramweg Maatschappij te Heerenveen zal met betrekking tot het verleggen van de tramlijn en daarmede annexe werken, een overeenkomst moeten worden gesloten. Niet alleen komen de kosten, Rijksweg 43. Op het bij Koninklijk besluit van 6 October 1930, S. 393, ter uitvoering van de Wegenbelastingwet (thans Motorrijtuigenbelastingwet) vastgesteld rijkswegenplan is, in aansluiting op de weg over de afsluitdijk, als rijksweg no. 43 geprojecteerd een verbinding van Zurich over Sneek naar Heerenveen. Het lag aanvankelijk in de bedoeling de nieuwe weg van Joure af om Sneek te leggen. Het behoeft geen be toog, dat deze gemeente door de aanleg van de weg zeer zou worden gebaat. Er ontstaat dan immers een nieuwe verbinding met Joure en Heerenveen, welke veel korter is De financiering. Nadat ons was gebleken dat U zich kon verenigen met de opgemaakte plannen, hebben wij ons in verbinding gesteld met den Minister van Waterstaat en met het be stuur van het Werkfonds 1934. Den minister verzochten wij op de hierboven weergegeven gronden 70 van de kosten, welke de verbetering zal vergen, voor rekening van het rijk te nemen, terwijl wij aan het Werkfonds hebben gevraagd het ten laste van deze gemeente blijvend bedrag op nader overeen te komen voorwaarden uit dat fonds beschikbaar te stellen. Het resultaat hiervan is U reeds bekend uit onze mededelingen, opgenomen in bijlage no. 27 tot het raadsverslag voor 1936. Het rijk zal uit het Verkeersfonds aan de gemeente vergoeden 75 van de kosten van verbetering van de traverse, voorzover die verbetering van belang is voor het doorgaand verkeer en met inbegrip van de kosten der tramwerken. De maximum- bijdrage zal 153000.bedragen. Het Werkfonds zal voor de financiering der ten laste van de gemeente blij vende kosten een voorschot verstrekken. Voorlopig zullen alle kosten uit door dat fonds beschikbaar gestelde gelden worden bestreden. Wanneer het werk gereed is zal de daardoor voor de gemeente ontstane schuld worden ver minderd met evengenoemde bijdrage uit het Verkeers fonds. Aannemende dat de uitgaven ƒ217000.zullen bedragen en dat de maximum-bijdrage uit het Verkeers fonds zal worden genoten, dan zal de gemeente ten slotte aan het Werkfonds 1934 verschuldigd zijn een bedrag van ƒ64000.De voorwaarden waaronder deze gelden wor den verstrekt zijn vermeld onder punt V van het ontwerp besluit, dat wij U ter vaststellng aanbieden. Wij stippen daaruit en uit een bij de stukken gevoegde brief van den Minister van Financiën van 7 Mei 1936 aan, dat de eerste vijf jaren over het voorschot geen rente verschuldigd zal zijn. Daarna wordt overwogen of de financiële toestand der gemeente rentebetaling toelaat. De rente zal nimmer meer dan 4 per jaar bedragen. De ontstane schuld zal moeten worden afgelost in 30 jaren, te beginnen met het jaar, volgende op dat, waarin de laatste betaling op het voorschot heeft plaats gehad. De gewone dienst der ge meentebegroting zal derhalve na de voltooiing van het werk telken jare gedurende 30 jaren worden öelast wegens aflossing op het ontvangen voorschot met rond ƒ2100. Na 5 jaar zal de mogelijkheid bestaan dat dan over de restant-schuld bovendien een rente moet worden betaald van ten hoogste 4 Wij achten deze regeling voor de gemeente aanvaardbaar. Het gemeentelijk reservefonds. Uit een wijziging van de begrooting 1935 welke B. en W. dezer gemeente den raad aanbieden, blijkt, dat het nog niet bekend is welk resultaat de dienst 1935 zal opleve ren. In verband daarmede achten B. en W. het gewenscht voorloopig het batig saldo van de gewone dienst 1933 ad f 11157.57 aan de dienst 1935 ten goede te doen ko men. Zijn de rekeningcijfers over 1935 be kend dan kan alsnog worden overwogen of het geen aanbeveling verdient het eventueel vermoedelijk saldo van de dienst 1935 ter stond in het reservefonds te storten. Dit reservefonds kwam op de begrooting 1935 voor met een geraamd bedrag van f 186980.35, het kan thans echter door over brenging van het batig saldo van ’t G.E.B. in 1935 ad f9315.50, inplaats van een ge raamd verlies van f 1878.80, welk laatste bedrag ook uit het reservefonds zou worden gedekt, voorts door overbrenging naar de dienst 1936 van f8500, welk bedrag aan vankelijk aan de dienst 1935 ten goede was gebracht in afwachting van de baten voort vloeiende uit een nieuwe salarisverlaging, door een hooger te reserveeren saldo van het openbaar slachthuisbedrijf ad f 656 en door het feit, dat voor eenige kapitaalsuit gaven niet over het reservefonds zal worden beschikt, gebracht worden op f212292.49, dus ruim f 25000 meer dan was geraamd. Conclusie. Onder overlegging van tekeningen en begrotingen en van andere op deze aangelegenheid betrekking hebbende stukken, stellen wij U op grond van het vorenstaande voor het volgend besluit te nemen: De Raad der gemeente Sneek; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 9 Juni 1936, no. 1.811.111(17); BESLUIT: I. tot verbetering, in verband met de aanleg van de op het Rijkswegenplan 1932 geplaatste rijksweg no. 43, van de Oppenhuizerweg, de Jousterkade, de Prins Hendrik kade en de Parkstraat, overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders, dat tot het nemen van dit besluit heeft geleid met de daarbij behorende tekeningen (gemerkt I tot en met VI), en welke verbetering in hoofd zaak zal omvatten: a. de gedeeltelijke verbreding en de vernieuwing van de Oppenhuizerweg; b. de vervanging van de bestaande Oppenhuizerbrug door een nieuwe basculebrug; Zon of geen zon tóch mooi bruin. Dat staat gezond en sportief en voorkomt tevens ver vellen en zonnebrand. 3 x inwrijven Is gelijk aan 30 zonnebaden, Sneeker Zweminrichting. De temperatuur van het water in de Snee- ker Zweminrichting was heden 20 BIOSCOOPNIEUWS. Hans Albers zien we in het Amtcitla Theater zelden meer op het witte doek, maar thans is hij er en wel in wat de Re sidentiebode noemt een meesterstuk der Duitsche filmkunst „Savoy Hotel 217”. Hij treedt daarin op met oa. Brigitte Horney, Kathe Dorsch en Gusti Huber. Het Rotterdamsch Nieuwsblad schrijft er van: Savoy Hotel 217 is een film van grootsche allure. Het is de Ufa weer eens op haar allerbest. Meesleepend van vaart snelt deze grandioze speelfilm naar een subliem culminatiepunt, waar de samenstellende factoren van het filmwerk zoo geniaal door een schieten, dat men spreken kan van een triomfaal oogenblik voor de Europeesche filmkunst, die zich in Ucicky’s werk met onverzettelijke kracht omhoog wringt Elk onderdeel van deze boeiende moordromance is met werkelijkheidszin en fantasie doorstraald en geordend tot een gaaf en boeiend geheel. Over den enervee- renden gang van zaken in deze monumen tale film ....„Een prachtig trio: Albers, Dorsch en Gusti Huber En de Maasbode .„Reeds dadelijk blijkt de uitstekende stembeheersching een goede noot „Beide (regie en verhaal) verraden evenwel de hand van iemand die weet wat hij wil en zich van zijn (voorbeelden kan los maken, een eigen opvatting en toon vin dend „Savoy Hotel 217 is een goed, door dacht politiedrama, dat een melodramati- schen inslag heeft maar gered wordt door een' vlotte dialoog, uitstekend spel en een verrassend tempoAlbers en Brigitte Homey worden voortreffelijk bijgestaan door Kathe Dorsch, Gusti Huber, Paul Westermeier e.a. die stuk voor stuk recht hebben op bijzondere waardeering. We moeten eerlijk bekennen, zelden een Duit sche film te hebben gezien, waarin de spelers zoo goed op elkander waren af gestemd waarin de sfeer zoo goed wordt volgehouden en het geheel zoo aannemelijk blijft „De humor in den dialoog is van goede kwaliteitzeker een der beste films, zoo niet de beste, die door Duitsch- land in den laatsten tijd zijn uitgebracht...” NIEUWE SNEEKER COURANi

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1936 | | pagina 1