Uitgave KIEZEBRINK 4 Co.
32e JanrfpK.;
Zaterdag 27 Juni 1986
No. 78 Eerste Blad
annex SNEEKER COURANT (79e Jaargang)
Dit No. bestaat uit 3 bladen.
van
De traverse Sneek
Rijksweg 43.
Voorstellen van B. en W*
NIEUWSTIJDINGEN.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
17750.—
38000.—
- 14500.—
2750.—
6200.—
Samen
ƒ217000.—
Flacon 90ct, Tu be 60ct, Doos 50 en 25 cl
SNEEK, 9 Juni 1936.
Aan de Gemeenteraad.
- 80000.—
- 33000.—
- 13000.—
stukken.
De Oppenhuizerweg zal van het eindpunt van het nieu
we wegvak SneekJoure af tot de Oppenhuizerbrug, ge-
No. 1.811.111(17).
Voorstel van Burgemeester en Wethouders
nopens de verbetering van straten en brug
gen in verband met de aanleg van het weg
vak SneekJoure van rijksweg no. 43
(AfsluitdijkSneekHeerenveenDrachten
Groningen).
t
Traverse Sneek.
Hieronder volgt een korte omschrijving van de ontwor
pen plannen ten aanzien van de traverse door Sneek. Voor
de details verwijzen wij U naar' de ter inzage gelegde
- 11000.—
800.—
welke hiermede zijn gemoeid, ten laste der gemeente, maar
ook zullen nog enkele andere voorzieningen moeten wor
den getroffen. Behoudens Uw instemming is met de
directie der tramwegmaatschappij het volgende overeen
gekomen. Het wisselspoor aan de Prins Hendrikkade ver
valt. Op kosten der gemeente wordt een nieuw los- en
laadspoor gemaakt aan het einde van de Oppenhuizerweg.
De gemeente geeft daartoe aan de tramwegmaatschappij
kosteloos in gebruik een gedeelte, ter grootte van pl.m.
1020 M2., van het kadastrale perceel, Sectie C, no 3129.
In verband met enige opschuiving in Oostelijke richting
van de hoofdlijn der tram aan het einde van de Oppen
huizerweg als gevolg van de uit te voeren verbetering van
die weg, staat de gemeente kosteloos aan de tramweg
maatschappij in eigendom af pl.m. 82 M3. van het perceel,
kadastraal bekend gemeente Sneek, Sectie C, no. 3129.
Ten slotte draagt de tramwegmaatschappij kosteloos In
eigendom aan de gemeente over een strook grond (thans
trambaan), ter grootte van pl.m. 240 M3., gelegen aan
de Prins Hendrikkade nabij de Wijde Noorderhorne en
deel uitmakende van het perceel, kadastraal bekend ge
meente Sneek, Sectie B, no. 3914.
Kostenberekening.
Onder verwijzing naar de bij de stukken gevoegde ge
detailleerde begrotingen, delen wij U mede, dat de kosten
van uitvoering der hiervoor omschreven plannen als volgt
worden geraamd:
verleggen van gas- en waterleidingbuizen
en van electriciteits- en telefoonkabels
verbetering en verbreding vaa de Oppen
huizerweg met inbegrip van de aankoop van
stroken grond
verbetering van de Jousterkade met inbe
grip van de koopsom van het perceel Klein-
zand no. 100
bouwen van een nieuwe basculebrug (Op
penhuizerbrug)
verbetering van de Prins Hendrikkade
maken van een overkluizing (Jousterpijp)
vervanging van de Noorderpoortsbrug
door een overkluizing
verleggen van de tramlijn in de Parkstraat
maken van een wisselplaats voor de tram
bij de Oppenhuizerweg
verbreding van de spoorwegovergang in
de Parkstraat
dan de bestaande, terwijl de route naar de afsluitdijk,
welke thans op zijn zachtst uitgedrukt zeer onvol
doende is, belangrijk wordt verbeterd. Wij hebben dan
ook in samenwerking met andere belanghebbende ge
meentebesturen en organisaties keer op keer bij de be
voegde autoriteiten op een spoedige aanleg van de ge
projecteerde hoofdverkeersweg aangedrongen. Voor en na
hadden wij de gelegenheid U omtrent de ondernomen po
gingen om tot verwezenlijking van onze wensen te ge
raken, in te lichten.
De verbetering van de verbinding met de afsluitdijk
werd vooral urgent toen de verkeersweg naar de Noord-
hollandse kust werd opengesteld. De toestand werd toen
min of meer onhoudbaar daar de afsluitdijk van de rich
ting Sneek uit niet op een behoorlijke wijze was te be
reiken.
In 1934 werd eindelijk van den Minister van Waterstaat
de toezegging ontvangen, dat voor de financiering van
de verbetering van de verbinding AfsluitdijkHeerenveen
het zgn. 60-millioenenplan zou worden ingeschakeld en
dat de uitvoering van het werk zoveel mogelijk zou wor
den bespoedigd. Met het maken van het wegvak Afsluit
dijkHarkezijl is reeds een aanvang gemaakt, terwijl
daarna naar wij hopen nog in 1936, in elk geval in
1937 het wegvak SneekJoure ter hand zal worden
genomen.
In afwijking van de aanvankelijke opzet, zal althans
voorlopig de weg niet om Sneek worden gelegd. Hoe
zeer dit laatste, enkel uit een verkeersoogpunt gezien,
aanbeveling zou verdienen, moet uit financiële overwegin
gen thans door het Rijk van die omlegging worden af
gezien.
In verband met het groot aantal te maken kunstwerken
zou het leggen van een weg om Sneek een zeer belangrijke
uitgave vorderen. Het is niet waarschijnlijk, dat voor dat
doel binnen afzienbare tijd het nodige bedrag beschik
baar kan worden gesteld.
Het verkeer zal derhalve althans de eèrste jaren -—
door de stad moeten worden geleid. De straten en brug
gen zijn in de toestand, waarin zij zich thans bevinden,
op een intensief verkeer ook wat de veiligheid betreft
echter niet berekend. Zal de traverse door Sneek een
behoorlijke schakel in het nieuwe verkeersnet kunnen vor
men, dan moet zij op verschillende punten belangrijk
worden verbeterd.
Toen wij vernamen, dat van het leggen van de nieuwe
weg om Sneek voorlopig geen sprake kon zijn, hebben wij
den directeur der gemeentewerken opgedragen, in overleg
met de betrokken dienst van de rijkswaterstaat, plannen
te ontwerpen voor een grondige verbetering van de traverse
door Sneek. Als uitgangspunt is daarbij aangenomen
dat een belangrijk deel van de met deze verbetering ge
moeide kosten ten laste van het rijk dient te komen. De
nodig geachte voorzieningen toch worden in hoofdzaak
niet vereist in het belang van het locale verkeer, doch zij
zijn een gevolg van de uitvoering wan het rijkswegenplan
1932 doordat bij het Rijk overwegende financiële bezwa
ren bestaan tegen een ombuiging van de weg om Sneek.
In de besloten vergadering van 1 April 1935 stelden wtj
U in de gelegenheid van de beraamde plannen en hun
financiële kant kennis te nemen en daarover Uw oordeel
uit te spreken.
Oppenhuizerweg verbreed nieuwe
Oppenhuizerbrug verbetering Jouster
kade overkluizing Jousterpijp
overkluizing ter vervanging Noorder
poortsbrug verbetering Prins Hendrik
kade enz. totale kosten f 217000.
f 153000.daarvan voor rekening
Verkeersfonds f64000.voorteke
ning der gemeente, doch voorgeschoten
door het Werkfonds eerste 5 jaar
geen rente en nimmer meer dan 4
aflossing der f 64000.in 30 jaar.
heel worden verbreed en vernieuwd. Het wegdek is ge-
dacht van asphaltbeton, behalve tussen de trambaan, waar i
de verharding uit vlamovenstraatklinkers zal bestaan. Ook i
bij de aansluiting aan de rijksweg zal, in verband met een i
uit te voeren slootdemping, over een gedeelte een verhar-
ding van vlamovenstraatklinkers op puinfundering worden
aangebracht. De weg, welke evenals thans grotendeels
het geval is, van trottoirs wordt voorzien, zal in totaal
een breedte krijgen van 14.75 M. Het voor het doorgaand
verkeer bestemd gedeelte zal buiten de trambaan
6.50 M. breed worden. Het zal nodig zijn dat gedeelten
van de voortuinen aan de oostzijde, zomede een tweetal
stroken grond aan de westzijde, aan de weg worden toe
gevoegd. Voor de in eigendom over te nemen stroken
grond ware een prijs te betalen van ten hoogste 4.'
per M2. Van een aantal eigenaren hebben wij be
reids de toezegging, dat zij tegen deze prijs bereid zijn
aan de overdracht mede te werken. Voor zover die mede
werking niet kan worden verkregen op vorenbedoelde,
o. i. zeer redelijke, basis, zal tot onteigening moeten wor
den overgegaan. In totaal zal ongeveer 960 M2. grond in
eigendom moeten worden overgedragen. De trambaan zal
naar de oostzijde van de weg worden verlegd.
De Oppenhuizerbrug, welke 3 meter breed en zeer licht
gebouwd is, zal door een nieuwe basculebrug met een
breedte van ten minste 11 M. worden vervangen. Deze
brug zal in overleg met den directeur der gemeentewer
ken worden ontworpen en uitgevoerd door de directie
Bruggen van de Rijkswaterstaat. Daar deze tak van dienst
elders 'in het traject SneekHeerenveen een gelijksoortige
brug tot stand moet brengen, kan door deze werkwijze een
voordeliger prijsaanbieding worden verwacht.
De Jousterkade tussen de Oppenhuizerbrug en de Oos-
sterdijk zal worden verbeterd door het slopen van de
woning op de hoek van het Kleinzand, het verleggen van
de trambaan, het aanleggen van een trottoir voor voet
gangers aan de Noord-Oostzijde tussen de Oosterpoorts-
brug en de overkluizing en aan de Zuid-Westzijde tussen
de overkluizing en de Oppenhuizerbrug en het maken van
een nieuw wegdek van vlamovenstraatklinkers op puin
fundering. Deze bestrating is gekozen in verband met de
aanwezigheid ter plaatse van een groot aantal electrici
teits- en telefoonkabels. De waarde van de te amoveren
woning hebben wij geschat op ƒ4000.Kan zij voor
die prijs niet van de eigenaren worden gekocht, dan zal
onteigening moeten plaats hebben.
De in de Jousterkade gelegen ophaalbrug over de
stadsgracht (Kleinzand) wordt vervangen door een over
kluizing van gewapend beton en metselwerk. De scheep
vaart naar het Kleinzand is niet van die aard, dat hier
het bouwen van een kostbare brug gerechtvaardigd is.
De Prins Hendrikkade tussen de Oosterdijk en de
Noorderpoortsbrug zal, met verwijdering van de aan
wezige scoria bricks en klinkerbestrating, voorzien worden
van een rijweg voor het doorgaand verkeer van asphalt
beton ter breedte van pl.m. 7 meter. Daarnaast zal aan
de ene kanf de trambaan komen en aan de andere kant,
langs de bebouwde zijde, nog een bestrating van scoria
bricks en klinkers. Hiervoor zal het daarvoor geschikte
uitkomend materiaal worden gebezigd. Bovendien zijn
aan weerszijden, voor zover het aanbrengen daarvan
mogelijk is, trottoirs voor het voetgangersverkeer gepro
jecteerd. De trambaan wordt verlegd naar de zijde van
de stadsgracht.
Ten slotte zal de oude Noorderpoortsbrug, welke niet
op het moderne verkeer berekend is, door een overkluizing
worden vervangen. Deze overkluizing, uit te voeren in ge
wapend beton en metselwerk, zal voorzien worden van
trottoirs. De rijweg zal 10 Meter breed worden.
In de Parkstraat zal de trambaan naar de Noordoost
zijde verlegd worden.
Met de directie der Nederlandse spoorwegen zijn wij in
overleg getreden met betrekking tot de verbreding van de
spoorwegovergang in de Parkstraat. In het belang van de
veiligheid van het verkeer is in dit opzicht dringend ver
betering gewenst. Wij hebben ons een verbreding van de
overgaang tof ruim 15 Meter gedacht. Aan weerszijden
zullen dan trottoirs kunnen worden aangebracht. Wij heb
ben goede hoop, dat het overleg tot een bevredigend
resultaat zal leiden.
Voor zoveel nodig zullen de gas- en waterleidingbuizen
en de electriciteits- en telefoonkabels, liggende in het
traject OppenhuizerwegParkstraat worden verlegd,
terwijl de Oppenhuizerweg en de Prins Hendrikkade van
een geheel nieuwe hoofdriolering zullen worden voorzien.
Zoals U uit vorenstaande uiteenzetting blijkt, zal de
voorgenomen verbetering in alle straten gepaard gaan
met het verplaatsen van de trambaan. Hieraan zijn enkele
voordelen verbonden. In de eerste plaats zal de tramlijn niet
meer, zoals thans het geval is, tweemaal de weg kruisen.
In de tweede plaats en dit is uit een veiligheidsoogpunt
van belang zullen de wegkruisingen met het tracé door
de stad, zoals bij de straten in het Sperkhem, de Koop-
mansgracht, de Bothniakade, Kleinzand, de Oosterdijk, de
Gedempte Pol, de Muntstraat, de Wijde Noorderhorne,
de Westersingel en de Stationsweg geheel vrij van de
tramlijn worden. Ten slotte zal de tram niet meer langs de
huizen aan de Jouster- en de Prins Hendrikkade rijden,
hetgeen aan de veiligheid ten goede komt en voor de daar
gevestigde zaken een voordeel is. Als nadelen tegen de
verplaatsing kan naar voren worden gebracht, dat de los
en laadgelegenheid aan de Prins Hendrikkade, voor zover
betreft het gedeelte tussen de Köninginnebrug en de Noor
derpoortsbrug, in het gedrang komt en dat de kruispunten
Koninginnebrug-Prins Hendrikkade en Oosterpoortsbrug
Oosterdijk enigszins gevaarlijker zullen worden.
Wat het eerste bezwaar betreft, daaraan kan worden
tegemoet gekomen door voor de enkele boten, welke thans
aan het vorenbedoelde gedeelte van de Prins’Hendrikkade
laden en lossen, een andere ligplaats aan te wijzen. Daar
het uitzicht op de bovengenoemde kruispunten vrij ruim
is, achten wij ook het tweede bezwaar niet van over
wegende betekenis. In elk geval wegen de nadelen naar
onze mening niet op tegen de voordelen, welke aan het
verleggen van de trambaan verbonden zijn.
Met de N.V. Nederlandse Tramweg Maatschappij te
Heerenveen zal met betrekking tot het verleggen van de
tramlijn en daarmede annexe werken, een overeenkomst
moeten worden gesloten. Niet alleen komen de kosten,
Rijksweg 43.
Op het bij Koninklijk besluit van 6 October 1930, S.
393, ter uitvoering van de Wegenbelastingwet (thans
Motorrijtuigenbelastingwet) vastgesteld rijkswegenplan is,
in aansluiting op de weg over de afsluitdijk, als rijksweg
no. 43 geprojecteerd een verbinding van Zurich over Sneek
naar Heerenveen.
Het lag aanvankelijk in de bedoeling de nieuwe weg
van Joure af om Sneek te leggen. Het behoeft geen be
toog, dat deze gemeente door de aanleg van de weg zeer
zou worden gebaat. Er ontstaat dan immers een nieuwe
verbinding met Joure en Heerenveen, welke veel korter is
De financiering.
Nadat ons was gebleken dat U zich kon verenigen met
de opgemaakte plannen, hebben wij ons in verbinding
gesteld met den Minister van Waterstaat en met het be
stuur van het Werkfonds 1934. Den minister verzochten
wij op de hierboven weergegeven gronden 70 van de
kosten, welke de verbetering zal vergen, voor rekening van
het rijk te nemen, terwijl wij aan het Werkfonds hebben
gevraagd het ten laste van deze gemeente blijvend bedrag
op nader overeen te komen voorwaarden uit dat fonds
beschikbaar te stellen. Het resultaat hiervan is U reeds
bekend uit onze mededelingen, opgenomen in bijlage no.
27 tot het raadsverslag voor 1936. Het rijk zal uit het
Verkeersfonds aan de gemeente vergoeden 75 van de
kosten van verbetering van de traverse, voorzover die
verbetering van belang is voor het doorgaand verkeer en
met inbegrip van de kosten der tramwerken. De maximum-
bijdrage zal 153000.bedragen. Het Werkfonds zal
voor de financiering der ten laste van de gemeente blij
vende kosten een voorschot verstrekken. Voorlopig zullen
alle kosten uit door dat fonds beschikbaar gestelde gelden
worden bestreden. Wanneer het werk gereed is zal de
daardoor voor de gemeente ontstane schuld worden ver
minderd met evengenoemde bijdrage uit het Verkeers
fonds. Aannemende dat de uitgaven ƒ217000.zullen
bedragen en dat de maximum-bijdrage uit het Verkeers
fonds zal worden genoten, dan zal de gemeente ten slotte
aan het Werkfonds 1934 verschuldigd zijn een bedrag van
ƒ64000.De voorwaarden waaronder deze gelden wor
den verstrekt zijn vermeld onder punt V van het ontwerp
besluit, dat wij U ter vaststellng aanbieden. Wij stippen
daaruit en uit een bij de stukken gevoegde brief van den
Minister van Financiën van 7 Mei 1936 aan, dat de eerste
vijf jaren over het voorschot geen rente verschuldigd zal
zijn. Daarna wordt overwogen of de financiële toestand
der gemeente rentebetaling toelaat. De rente zal nimmer
meer dan 4 per jaar bedragen. De ontstane schuld zal
moeten worden afgelost in 30 jaren, te beginnen met het
jaar, volgende op dat, waarin de laatste betaling op het
voorschot heeft plaats gehad. De gewone dienst der ge
meentebegroting zal derhalve na de voltooiing van het
werk telken jare gedurende 30 jaren worden öelast wegens
aflossing op het ontvangen voorschot met rond ƒ2100.
Na 5 jaar zal de mogelijkheid bestaan dat dan over de
restant-schuld bovendien een rente moet worden betaald
van ten hoogste 4 Wij achten deze regeling voor de
gemeente aanvaardbaar.
Het gemeentelijk reservefonds.
Uit een wijziging van de begrooting 1935
welke B. en W. dezer gemeente den raad
aanbieden, blijkt, dat het nog niet bekend
is welk resultaat de dienst 1935 zal opleve
ren. In verband daarmede achten B. en W.
het gewenscht voorloopig het batig saldo
van de gewone dienst 1933 ad f 11157.57
aan de dienst 1935 ten goede te doen ko
men. Zijn de rekeningcijfers over 1935 be
kend dan kan alsnog worden overwogen of
het geen aanbeveling verdient het eventueel
vermoedelijk saldo van de dienst 1935 ter
stond in het reservefonds te storten.
Dit reservefonds kwam op de begrooting
1935 voor met een geraamd bedrag van
f 186980.35, het kan thans echter door over
brenging van het batig saldo van ’t G.E.B.
in 1935 ad f9315.50, inplaats van een ge
raamd verlies van f 1878.80, welk laatste
bedrag ook uit het reservefonds zou worden
gedekt, voorts door overbrenging naar de
dienst 1936 van f8500, welk bedrag aan
vankelijk aan de dienst 1935 ten goede was
gebracht in afwachting van de baten voort
vloeiende uit een nieuwe salarisverlaging,
door een hooger te reserveeren saldo van
het openbaar slachthuisbedrijf ad f 656 en
door het feit, dat voor eenige kapitaalsuit
gaven niet over het reservefonds zal worden
beschikt, gebracht worden op f212292.49,
dus ruim f 25000 meer dan was geraamd.
Conclusie.
Onder overlegging van tekeningen en begrotingen en
van andere op deze aangelegenheid betrekking hebbende
stukken, stellen wij U op grond van het vorenstaande voor
het volgend besluit te nemen:
De Raad der gemeente Sneek;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders
van 9 Juni 1936, no. 1.811.111(17);
BESLUIT:
I. tot verbetering, in verband met de aanleg van de op
het Rijkswegenplan 1932 geplaatste rijksweg no. 43, van
de Oppenhuizerweg, de Jousterkade, de Prins Hendrik
kade en de Parkstraat, overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders, dat tot het nemen van dit
besluit heeft geleid met de daarbij behorende tekeningen
(gemerkt I tot en met VI), en welke verbetering in hoofd
zaak zal omvatten:
a. de gedeeltelijke verbreding en de vernieuwing van
de Oppenhuizerweg;
b. de vervanging van de bestaande Oppenhuizerbrug
door een nieuwe basculebrug;
Zon
of geen zon
tóch mooi bruin. Dat staat gezond
en sportief en voorkomt tevens ver
vellen en zonnebrand. 3 x inwrijven
Is gelijk aan 30 zonnebaden,
Sneeker Zweminrichting.
De temperatuur van het water in de Snee-
ker Zweminrichting was heden 20
BIOSCOOPNIEUWS.
Hans Albers zien we in het Amtcitla
Theater zelden meer op het witte doek,
maar thans is hij er en wel in wat de Re
sidentiebode noemt een meesterstuk der
Duitsche filmkunst „Savoy Hotel 217”. Hij
treedt daarin op met oa. Brigitte Horney,
Kathe Dorsch en Gusti Huber.
Het Rotterdamsch Nieuwsblad schrijft er
van:
Savoy Hotel 217 is een film van
grootsche allure. Het is de Ufa weer eens op
haar allerbest. Meesleepend van vaart snelt
deze grandioze speelfilm naar een subliem
culminatiepunt, waar de samenstellende
factoren van het filmwerk zoo geniaal door
een schieten, dat men spreken kan van een
triomfaal oogenblik voor de Europeesche
filmkunst, die zich in Ucicky’s werk met
onverzettelijke kracht omhoog wringt
Elk onderdeel van deze boeiende
moordromance is met werkelijkheidszin en
fantasie doorstraald en geordend tot een
gaaf en boeiend geheel. Over den enervee-
renden gang van zaken in deze monumen
tale film
....„Een prachtig trio: Albers, Dorsch
en Gusti Huber
En de Maasbode
.„Reeds dadelijk blijkt de uitstekende
stembeheersching een goede noot
„Beide (regie en verhaal) verraden
evenwel de hand van iemand die weet wat
hij wil en zich van zijn (voorbeelden kan los
maken, een eigen opvatting en toon vin
dend
„Savoy Hotel 217 is een goed, door
dacht politiedrama, dat een melodramati-
schen inslag heeft maar gered wordt door
een' vlotte dialoog, uitstekend spel en een
verrassend tempoAlbers en Brigitte
Homey worden voortreffelijk bijgestaan
door Kathe Dorsch, Gusti Huber, Paul
Westermeier e.a. die stuk voor stuk recht
hebben op bijzondere waardeering. We
moeten eerlijk bekennen, zelden een Duit
sche film te hebben gezien, waarin de
spelers zoo goed op elkander waren af
gestemd waarin de sfeer zoo goed wordt
volgehouden en het geheel zoo aannemelijk
blijft
„De humor in den dialoog is van
goede kwaliteitzeker een der beste
films, zoo niet de beste, die door Duitsch-
land in den laatsten tijd zijn uitgebracht...”
NIEUWE SNEEKER COURANi