3
PORTUGEESJES
gesloten
Wed. S. JÜUSTRA ZOON
HOFSTEDE
Firma JOHs. TROMP Snoek.
SEBAAP VROLIJK
SLUITING OVERWEG.
Firma JOHs. TROMP Sneek.
Een BRIL?
Eerste Blad
Extra fijne CITROEN- en S1NAASAPPEL-L1M0NADE
Per flesch 70 cent
UitgaveKIEZEBRINI Co Woensdag 2 September 1936.
No. 97
Officieel Gedeelte.
Elastieken Kousen enz.
cents
SIGAREN
Ollicieel Orgaan der taeote Sneek.
VERKADE’s
52e
Breukbanden,
Buikgordels,
Solide Reparatie~Inrichting.
annex SHEERER COURANT en WTMBRITSERAOEEL
NIEUWSTIJDINGEN.
De BURGEMEESTER van SNEEK
maakt bekend dat de spoorwegover
gang Bloemstraat-Overweg in de nacht
van 1 op 2 September a.s. voor alle
rijverkeer
zal zijn van des avonds 22.30 nnr at
3 ct. Overheerlijk!
1.
RECLAME KOLOM.
QUEEN MARY
MODJO SNEEUWWIT
SCOTT ROYAL
en CASINO
n
t
NAAR
bij ons gekocht en
U blijft onze klant.
Knappertjes
Ajour
Batons
Crêmeroosjes
Polowafels
Pain’d amande
Chobisco
15 ct. per pond
20 ct. per pond
25 ct. per X pond
25 ct. per X pond
25 ct. per X pond
per ons 12 ct.
2 ons voor 1 kwartje
(Chocolade en Biscuits)
■Tn
t
I
SNEEK
- TELEFOON 2200
DINSDAGS
Bureau:
1
3
B
3
GROOTZAND 18
worden bijzonder aanbevolen door
de wederverkoopers der
Verschijnt
en VRIJDAGSAVONDS
KLEINZAND 5—7
Abonnement- p;r jas' 450, ft p.
post 3.60,
Advertentlën: 9 ct p. regel.
Ingezonden mededeelingen hooger.
Abonnement belangrijke korting,
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
in voorraad met alle andere artike
len van Verkade bij
standigheid, dat de meeste huisjes hier van
hout zijn, dus veel naden vertoonen, na
tuurlijk ook meewerkt. Het geeft niet ot de
bewoners de ramen dag en nacht dicht
houden. Het vieze goed komt toch nog
binnen en spint ijverig zijn webben, zoo dat
er telkens de ouderwetsche ragebol aan te
pas moet komen. Om een voorbeeld te
noemen, iemand ving er bij het stofzuigen
in één keer 150.
De heer Uitenbroek nam ons mee naar
boven, het torentje in. En naarmate wij
hooger klommen en dus meer en meer op
terrein kwamen, dat niet dagelijks geveegd
wordt, werden de met spinnen bestippelde
grijze webben talrijker en dikker. De heele
zoldertrap was besponnen, zoodat het rag
al spoedig in ons haar, op ons gezicht, op
onze kleeren zat. Een zolderraampje had
een gordijntje van web. Naar buiten ziende
zagen wij den schoorsteen omspannen, even
als den kop van een telefoonpaal daarnaast.
De torenklok leek wel aan de dunne draden
opgehangen. De bogen van de balustrade
hadden als het ware vensters van matglas.
Maar nog erger bleek het in de snijding
tusschen de kapel en de daarachter in een
loods gelegen smidse te zijn. Beide ge
bouwtjes waren als ’t ware aan elkaar ge
weven door de nijvere kleine en groote
spinnekoppen, die ook tusschen de boom
stammen zoo ijverig gewerkt bleken te heb
ben, dat het uitzicht op het zonnige, gladde
Pampus er door beneveld werd.
Het eerste Radio-Richting Zoeker Sta
tion (R. Z. I.) werd gebouwd in de buurt
van Rotterdam bij Delfshaven, nadat de
proeven zoover gevorderd waren, dat er
kans bestond, dat de resultaten aangetoond
konden worden. Hoewel de eerste proeven
vrij teleurstellend waren, doch het vertrou
wen in den opzet en de constructie der toe
stellen daarmede toch niet verdween, kre
gen wij na een paar weken experimenteeren
en verbeteren van de diverse antennes,
goede resultaten, mede door het feit dat er
eenige routine voor verkregen moest wor
den. In principe werd geluisterd op een ge
wone antenne met ©en radiotoestel met
kristaldetector. Werden hierop signalen ont
vangen van een station, dan werd de ont
vanger van den richtingzoeker eveneens op
dezelfde golflengte af gestemd en dan over
geschakeld. Dat afstemmen op nagenoeg
dezelfde golflengte was echter niet zoo een
voudig want de Radio Richting-zoeker was
voor goede peiling op veel scherpere af
stemming berekend dan de vlakke luister-
ontvanger. Daarbij kwam het probleem dat,
als de richtingzoeker toevallig in de goede
instelling voor max-signaal stond, de over
schakeling wèl succes had. Doch dat was
meestal niet het geval en bovendien waren
de signalen van de stations op zichzelf toen
tertijd vrij zwak.
De oplossing werd later gevonden dooi
de schakeling van een dubbele hoofdtele
foon waarvan de eene aangesloten kon wor
den op den luister-ontvanger en de andere
op den richtingzoeker. Men kon dan con-
troleeren of het zendstation nog werkte en
den richtingzoeker afstemmen en instellen.
Wanneer de telefoons echter dan een afwis
selende sterkte gaven van hetzelfde station,
was de gewaarwording zoodanig dat men
dacht dat het geluid door het hoofd para
deerde van het eene oor naar het andere en
omgekeerd. Hierdoor werd de bedienende
persoon dikwijls geheel de kluts kwijt en
draaide den Richting-zoeker weer in een
valsche positie.
Door beide telephoons weer om te scha
kelen op slechts één toestel werd het even
wicht in het gehoor hersteld en kon de in
stelling beginnen.
Dat was aanvankelijk vrij eenvoudig voor
de bekende stations zooajs Scbeveningen-
Haven, het Marine-station'te Amsterdam en
enkele buitenlandsche kuststations. Daar
deze stations slechts zelden werkten en hun
aantal ook gering was (pl.m. 4 a 5), gin
gen er soms uren voorbij, voordat er met
de R. R. Z. controle-peilingen konden wor
den verricht.
Op bepaalde tijden echter werkte o.a. een
Duitsch fetation K.B.U. te Antwerpen. Het
vreemde was nu dat men uit andere bron
nen wist, dat dit station in Antwerpen
moest zijn, doch niemand wist waar en ner
gens waren antennemasten te zien. Later is
gebleken dat de antenne werd opgelaten
aan een kabelballon en na het bericht het
heele complex weer opgerold werd.
De peiling op dit station gaf echter ge
heel foutieve richtingen,
De oorzaak van deze afwijkingen werd
gevonden in den storenden invloed van de
groote gasreservoirs, die te Delfshaven op
pl.m. 300 M. van het peilstation waren ge
legen in de richting van K.B.U.
Het was echter niet zoo eenvoudig het
peilstation te verplaatsen, want de 4 an
tennes in Noordelijke, Zuidelijke, Oostelijke
en Westelijke richting waren met veel moei
te en correctie opgesteld en aangepast op
den gecompliceerden ontvanger, terwijl het
terrein voor deze installatie pl.m. 100 x
100 M. bedroeg.
Door deze experimenten werden wij ech
ter veel ervaringen rijker en konden met de
vastgestelde correcties voor bepaalde rich
tingen heel goede peilingen verrichten.
Het directe gevolg hiervan was, dat op
drachten voor meer Radio-Richting-Zoeker-
stations aan mij werden verleend door den
generalen staf. Zoo werden er gebouwd te
Herten bij Roermond, 's Heerenberg, Rolde
bij Assen en in Schoorl (Noord Holland),
Het céntrale-controle-bureau werd geves
tigd te Utrecht, onder leiding van kapt.
Kniphorst.
Nadat eenige stations waren gebouwd
en voldoende personeel was opgeleid in dit
geheimzinnig werk, kregen de stations-com
mandanten vanuit Utrecht opdracht om uit
te luisteren naar bepaalde onbekende sta
tions en daarvan de richting te bepalen.
Deze rapporten kwamen dan dagelijks bin
nen te Utrecht en werden de richtingen
vanuit Rolde, Herten, Rotterdam enz. op
een kaart uitgezet. De kruising van 3 sta
tions was meestal voldoende om met vrij
groote zekerheid de plaats van de gezochte
stations vast te stellen.
Toen werd de zaak interessant, want het
bleek dat sommige stations, herkenbaar aan
hun typisch signaal, geen vaste standplaats
hadden. Andere, die wel een residentie had
den, lagen aan het front in Frankrijk of
België, maar ook enkele in ons land, in
Noord-Brabant bijv, en ©en enkele midden
in Rotterdam.
Deze laatste werden na korten tijd meer
nauwkeurig gelocaliseerd met auto en ra
dio en dan onschadelijk gemaakt.
De mobiele x-stations kregen een vaste
letter of naam als herkenningsteeken en
hierop werd bijzonder jacht gemaakt. Som
mige bleken langs onze 'kust te bewegen en
op schepen opgesteld te zijn, teneinde nier
verkenningen te doen.
Opgemerkt werd dat deze zee-spionnen
bijzonder actief waren geweest voordat de
Zeppelin langs onze eilandenreeks, Ame
land, Vlieland, Terschelling enz. op weg
togen naar Engeland, meestal zoo tegen
vier of vijf uur, waarna zij dan tegen don
ker boven Engeland werden gesignaleerd.
Ook deze Zeppelins hadden radio aan
boord en gaven geregeld rapport aan hun
basis-station in Noord-West Duitschland.
Zij gebruikten wel code, doch hun roeplet
ters waren spoedig vastgesteld, zoodat de
R.R.Z.-stations meestal direct konden con-
stateeren, welke Zeppelin gesneuveld was
bij een aanval, omdat zijn stem niet meer
gehoord werdl
Maar wat veel belangrijker was, was het
feit dat de R.R.Z.-stations precies den koers
van de Zeppelins konden bepalen en vast
leggen dat de terugkeerende Zeppelins
’s nachts heel eenvoudig dwars over ons
land terugvlogenl
De luchtschip-commandanten hadden ze
ker gedachtals wij maar hoog vliegen,, dan
hooren die Nederlanders onze motoren
niet en omdat het nacht is, zien ze ons ook
niet.
Op de Radio-peilstations R.Z. IR.Z. V
hadden zij niet gerekend, want dat waren
in de eerste jaren van den oorlog ook voor
hen onbekende toepassingen van de Radio.
Het protest van onze regeering bij den
Duitschen gezant tegen ’t koers-nemen van
de Zeppelins over ons land, had weinig re
sultaat en de feiten werden positief bnt-
kend, totdat de radio-peilkaarten als be-
wijsstukken ter tafel kwamen. Het verbluf
fende antwoord van den gezant was sim-
pel maar af doende: „Wie haben Sie das
gemacht Nadien hebben de Zeppelins
ons land gemeden, met uitzondering van
een enkele die boven Londen was aange
schoten en slechts op één motor kans zag
via ons land met vele gewonden te ontsnap
pen. Met verontschuldiging van de Duit-
sche regeering weM dit feit onmiddellijk
te onzer kennis gebracht, onder het motief
dat dit gedaan was terwille van het behoud
der gewonden.
Zoo moeilijk als aanvankelijk het pro
bleem der Radio-Richting Zoekers leek, zoo
afdoende waren de resultaten later, dat ik
met voldoening terugdenk aan die tijden,
waarbij het mij gelukt is een steentje te
hebben bijgedragen tot de verdediging, van
1 de neutraliteit van ons land.
Begrijpelijk is het overigens wel, dat de
1 heer Lehmann deze ervaring met zijn Zep
pelins maar liever heeft ©vergeslagen.
BELASTING BETALEN.
Inkomstenbelasting 1935’36. Aanslag
biljetten gedagteekend Maart 1936 moeten
geheel worden voldaan en die, gedagtee
kend Juni 1936 voor 2/B gedeelte.
Inkomstenbelasting 1936—’37. Aanslag
biljetten gedagteekend Juni 1936, moeten
voor x/6 gedeelte zijn voldaan.
Personeele Belasting 1935. Aanslagbiljet
ten gedagteekend Juni 1936, moeten even
eens voor 2/fi gedeelte zijn voldaan.
Sneeker Zweminrichting.
De temperatuur van het water in de Snee
ker Zweminrichting was heden 18
ARBEIDERS VEREEN IGING VOOR
LIJKVERBRANDING.
Tot de deelnemende afdcelingen aan die
jaarlijksche excursie naar het crematorium
te Westerveld, welke bovengenoemde ver-
eeniging op dein laatsten Zondag, in Augus
tus organiseert en waaraan deze keer door
ongeveer 500 personen in 6 groepen uit
alle oorden van het land werd deelgeno
men, behoorde ook de afdeeling Sneek met
ruim 30 personen.
Te 8 uur ’s morgens vertrok het gezel
schap per autobus uit Sneek over de af
sluitdijk naar Westerveld. Daar werd het in
de aula van het crematorium ontvangen
door den directeur van het crematorium,
den heer Blauw, en na een passend num
mer orgelspel toegesproken door den voor
zitter van het hoofdbestuur Andries ,de
Rosa.
De directeur gaf daarna nog een tech
nische toelichting, waarna de verdere in
richting als de ovenkamers, umenbewaar-
piaatseii en de nieuw aangelegde umentui-
nen onder leiding van het technisch perso
neel werden bezichtigd.
Ook de grootsche en plechtige versierin
gen, die op verschillende plaatsen zijn aan
gebracht, werden naar haar symbolische
beteekenis verklaard.
De uitvoerige verklaringen van de ver
schillende geleiders werden met diepe aan
dacht gevolgd. De geheele bezichtiging liet
bij de aanwezigen een onuitwischbare in
druk achter, die velen nader tot d© cre-
matie-gedachte heeft gebracht.
De dag werd verder op passende wijze
aangevuld met een rondrit door bosschen
en duinen van Bloemendaal, Zandvoort en
omgeving.
CIRCUS STRASS BURGER
TE SNEEK.
Men schrijft ons:
Zooals uit de advertentie in dit blad
blijkt, zal het bekende wereldcircus Strass-
burger op Maandag 7, Dinsdag 8 en
Woensdag 9 .September op het terrein langs
de Meeuwenlaan bij de Huishoudschool een
serie voorstellingen geven en wij twijfelen
er niet aan, dat de bewoners van Sneek en
omgeving van deze bijzondere gelegenheid
gebruik zullen maken om na jaren weer
eens een circus van beteekenis te bezoeken,
temeer daar de prijzen door de directie
zijn aangepast aan de tegenwoordige tijden.
In de ruime, helder verlichte gezellige tent,
waarin het publiek van iedere plaats het
boeiend schouwspel in de groote menage
goed kan volgen, heerscht weer die typische
circussfeer, die nooit haar romantische be-
„Och, waren alle menschen wijs
(Dat is heelemaal niet noodiq, als
ze achter het stuur maar n klein
beetje beter wilden opletten dan
konden we al héél evreden zijn I)
Begin 1915 kwam, nu wijlen, kapt. Knip
horst bij Tnij met het voorstel om een dus
danig toestel te maken dat daarmede de
richting kon worden bepaald waaruit de
radiosignalen kwamen, ten einde te kunnen
vaststellen waar het gezochte onbekende
station ongeveer opgesteld stond, n.l. bin
nen of buiten onze landsgrenzen. De moge
lijkheid bestond immers dat sommige spi-
onnen-radio-stations binnen onze grenzen
zouden zijn opgesteld, teneinde bijv, rapport
uit te brengen over troepen of schepen
bewegingen van den vijand. Dergelijke sta
tions zijn werkelijk later ook ontdekt langs
de Brabantsche grens en elders.
Het plan van kapt. Kniphorst werd van
alle kanten bekeken en besproken door
(wijlen) den heer A. Veder (later jarenlang
voorzitter van de Ned. Ver. voor Radio-
telegrafie als (amateur)-radio-deskundige in
militairen dienst en mijn persoon, als fabri
kant van Radio-instaUaties.
Nu moet men even bedenken dat de
Radio in 1915 nog in de kinderschoenen
stond. Lampen waren er niet, althans niet
in Europa. Als detectors werden kristal of
electrolytische detectors gebruikt met hun
wisselvallige gevoeligheid. Versterkers wa
ren er ook niet door de afwezigheid van de
lampen.
In de litteratuur van die dagen was wei
eens een berichtje verschenen over een vin
ding van Bellini en Tosi, twee Franschen,
die een radio-inrichting zouden hebben ge
maakt waarmede de richting der inkomende
radio-signalen konden worden gepeild. Dat
was alles en heel vaag, doch ’t wees toch op
de mogelijkheid daarvan. Dat was voor ons
voldoende om deze kwestie nader te bekij
ken en te beproeven. Het gevolg was dat
kapt. Kniphorst mij opdracht gaf een der
gelijk station (radio-peil-station of Radio-
Richting-zoeker) te construeeren. Voor den
bouw van de speciale antennes e.d., ge
bouwtjes, terrein enz. werd mij alle moge
lijke militaire hulp toegezegd en wanneer
de resultaten bruikbaar waren, zou dit sta
tion door den Generalen Staf worden over
genomen tegen een van te voren bepaald
bedrag.
Ook het vertrouwde
adres voor
koring zal verliezen. De organisatie is, zoo
als we dit van Circus Strassburger kennen,
op de spits gedreven, zoodat een bezoek
aan deze onderneming een genot is voor
oud en jong. In ’t bijzonder vragen we nog
Uwe attentie voor Strassburger’s paarden-
dressuur; de groepen edele rasdieren in
de manege tooveren een waar sprookje voor
Uwe oogen. Verzuimt niet circus Strass
burger, waarin we nog zooveel van het
goede „paardenspel” vinden, te bezoeken;
het zal Uw aller verwachtingen verre over
treffen.
TWEE KINDEREN VERDRONKEN. TE
NOORDWIJK AAN ZEE.
Zondagmiddag zijn tijdens het baden op
^©t stille strand te Noordwijk aan Zee, na
bij het Radiostation „Nora”, twee ongeveer
vijftienjarige kinderen, de meisjes Verboet
en Appelman, resp. uit Nieuw-Vennep en
Haarlemmermeer, die met hun ouders een
dagje uit waren, door den snel opkomenden
vloed verrast en verdronken.
De kinderen bevonden zich ter hoogte
van een zandbank en toen zij terug wilden
keeren, was ’t water inmiddels zoo diepi ge
worden, dat zij onder de oppervlakte verdwe
nen. Het ongeluk gebeurde voor de oogen
van de ouders, die machteloos waren om
hulp te bieden.
Een der meisjes spoelde onmiddellijk
aan, doch kunstmatige ademhaling, toege
past door leden van de Noordwijksche red
dingsbrigade, twee doctoren uit Noordwij-
kerhout, mocht niet meer baten. Het andere
slachtoffer is eenigen tijd later naar het
strand gedreven. De levensgeesten waren
echter reeds geweken.
De lijkjes zijn naar de gemeente-begraaf-
plaats te Noordwijk overgebracht. Zooals te
begrijpen is, verwekte het zoo tragische on
geluk groote opschudding onder de bad
gasten. Crt. N. v. d. D.
SPINNENPLAAG TE DURGERDAM.
De correspondent te Amsterdam der N.
R. Crt. schrijft aan zijn blad:
In de auto-garage begon het al.
Naar Durgerdam, zei ik onverschillig.
O, u moet zeker naar de spinnen-plaag
gaan kijken repliceerde de chauffeur.
Stapt u maar in, ik weet waai? u zijn moet,
ik heb er al meer menschen naar toege
bracht.
Gruwelijke verhalen doen op het oogen-
blik de ronde omtrent deze nieuwe Ijssel
meer-bezoeking. Na de gele muggen, de
spinnen. Reuzen-exemplaren zouden er bij
zijn, waarbij de monsters in Well’s phan-
tastische verhaal: Het voedsel der góden
en hoe het op aarde kwam, in het met
verzinken.
Nu, zoo erg is het niet. Er zijn wel veel
spinnen in Durgerdam, ongewoon veel spin
nen, groote spinnen, maar niet grooter dan
ze elders worden aangetroffen, en ook vele
kleintjes. Vooral op dit veel valt de nadruk.
Men meene intusschen niet, dat degene
die het oude Zuiderzee-, nu IJsselmeer-
havenplaatsje nadert, Durgerdam reeds in
de verte of zelfs van dichtbij als ingespon
nen in de webben ziet. Daartoe moet men
een meer nauwkeurig en gedetailleerd on
derzoek instellen.
Wij hebben een bezoek gebracht aan het
klokketorentje van het dorp, den toren van
de zoogenaamde kapel, waarin nog altijd
een gemeentelijk uurwerk tikt (Durgerdam
behoort sedert de laatste annexatie tot Am
sterdam). Vroeger was in dit hooge houten
gebouwtje aan de haven het gemeentehuis
gevestigd. Nu dient het als woning van
den gepensioneerden gemeente-beambte
Uitenbroek.
Of de spinnen-plaag zoo erg was, als in
sommige bladen beschreven is, zoo vroe
gen wij hem. Nu, hij achtte die verhalen
wel wat overdreven. Maar een feit is dat er
in Durgerdam nog nooit zooveel Spinnen
zijn geweest als nu, in deze nazomer, en hij
toonde ons het raam achter het gordijn,
pas schoongemaakt en nu al weer bezet
door een dozijn spinnen, waaronder van die
kokkertsl De beestjes komen dus niet al
leen buitenshuis, maar ook binnenshuis in
groote hoeveelheden voor, waartoe de om-
En aan ’t haventje was het vani hetzelfde
laken een pak. Onder de bruggetjes van
den dijk naar het remmingswerk hingen
flarden van dichte webvellen, die reeds
grootendeels door de jeugd vernield wa
ren, met stokken en zelfs met brandende
lucifers. En de visschers vertelden ons, dat
het touwwerk als ’t maar even opgescho
ten ligt, de toegevouwen zeilen er wordt
weinig meer gevischt op het Ijsselmeer
krioelen van de spinnen als men ze op
neemt.
Gelukkig, dat niet alleen de menschen
er vtas een juffrouw, die de spinnen
zelfs met een parapluie te lijf ging zich
tegen de plaag verweren, maar dat ook de
natuur meewerkt aan de vermindering van
den spinnenovervloed. Men ziet de mus-
schen, maar vooral de spreeuwen, zonder
ophouden bezig met het om hals bren
gen van de invallers. De vogels schijnen de
spinnen een uitgezóchte lekkernij1 te vinden.
Zoo als de gele muggen worden uitgezogen
door de spinnen, zoo worden deze op him
beurt weer genoten door de vogels. De
kringloop der natuur!
MERKWAARDIGE VANGST VAN EEN
GARNALENVISSCHER.
Een gamalenvisscher de G.O. 2 (Goe-
ree) heeft te IJmuiden een steur aange
bracht, die een lengte had van 3 M. 20 en
een gewicht van 412 pond.
Het spreekt vanzelf dat de opvarenden
vreemd opkeken toen ze ’s nachts dicht bij
IJmuiden het net ophalende, daarin een
zeemonster ontdekten, dat ze eerst niet
thuis konden brengen.
Met groote moeite werd het dier aan
boord geheschen. Aangenaam was de be
manning verrast toen bleek dat ze een steur
had gevangen. De reuzenvisch werd in den
afslag te IJmuiden verkocht. Hij bracht
ongeveer f 140 op.
OVER ZEPPELIN-LUCHTSCHEPEN
EN NOG IETS.
De heer H. H. S. S. Idzerda schrijft
aan de N. R. Crt.:
In de N. R. Crt. van 22 Augustus komt
als feuilleton een interessant verhaal voor
over Zeppelin-luchtschepen in oorlogstijd.
Daar ik in die jaren de zwerftochten van
deze Zeppelins met bijzondere belangstel
ling heb gevolgd, frappeerde het mij wel
dat er nergens in dit verhaal werd gespro
ken over feiten die zouden kunnen bewij
zen dat de Zeppelins angstvallig neutraal
gebied vermeden. Integendeel, zij hebben
I meermalen boven neutraal gebied gekruist,
bij voorkeur ’s nachts als zij terugkwamen
van hun bommentractaties boven Londen,
meenende dat de rechte weg Londen
Hamburg de kortste was, ongeacht over
welk gebied men vloog.
Lehmann toekent aan dat een Engel-
sche vlieger in Sept. 1914 over Neder -
landsch gebied gevlogen moet zijn, teneinde
bommen te kunnen werpen op de lucht-
schiploods te Dusseldorf, anders was de
afstand van het Engelsche front naar Dus
seldorf te groot voor het vliegtuig geweest.
Mogelijk is het, bewezen is het niet.
Wel heeft onze Nederlandsche legerlei
ding in de jaren 19151918 kunnen bewij
zen dat Zeppelin-luchtschepen over Neder
land gekoerst hebben, al werd dit van
Duitsche zijde aanvankelijk stellig ontkend.