3 PORTUGEESJES gesloten Wed. S. JÜUSTRA ZOON HOFSTEDE Firma JOHs. TROMP Snoek. SEBAAP VROLIJK SLUITING OVERWEG. Firma JOHs. TROMP Sneek. Een BRIL? Eerste Blad Extra fijne CITROEN- en S1NAASAPPEL-L1M0NADE Per flesch 70 cent UitgaveKIEZEBRINI Co Woensdag 2 September 1936. No. 97 Officieel Gedeelte. Elastieken Kousen enz. cents SIGAREN Ollicieel Orgaan der taeote Sneek. VERKADE’s 52e Breukbanden, Buikgordels, Solide Reparatie~Inrichting. annex SHEERER COURANT en WTMBRITSERAOEEL NIEUWSTIJDINGEN. De BURGEMEESTER van SNEEK maakt bekend dat de spoorwegover gang Bloemstraat-Overweg in de nacht van 1 op 2 September a.s. voor alle rijverkeer zal zijn van des avonds 22.30 nnr at 3 ct. Overheerlijk! 1. RECLAME KOLOM. QUEEN MARY MODJO SNEEUWWIT SCOTT ROYAL en CASINO n t NAAR bij ons gekocht en U blijft onze klant. Knappertjes Ajour Batons Crêmeroosjes Polowafels Pain’d amande Chobisco 15 ct. per pond 20 ct. per pond 25 ct. per X pond 25 ct. per X pond 25 ct. per X pond per ons 12 ct. 2 ons voor 1 kwartje (Chocolade en Biscuits) ■Tn t I SNEEK - TELEFOON 2200 DINSDAGS Bureau: 1 3 B 3 GROOTZAND 18 worden bijzonder aanbevolen door de wederverkoopers der Verschijnt en VRIJDAGSAVONDS KLEINZAND 5—7 Abonnement- p;r jas' 450, ft p. post 3.60, Advertentlën: 9 ct p. regel. Ingezonden mededeelingen hooger. Abonnement belangrijke korting, Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT in voorraad met alle andere artike len van Verkade bij standigheid, dat de meeste huisjes hier van hout zijn, dus veel naden vertoonen, na tuurlijk ook meewerkt. Het geeft niet ot de bewoners de ramen dag en nacht dicht houden. Het vieze goed komt toch nog binnen en spint ijverig zijn webben, zoo dat er telkens de ouderwetsche ragebol aan te pas moet komen. Om een voorbeeld te noemen, iemand ving er bij het stofzuigen in één keer 150. De heer Uitenbroek nam ons mee naar boven, het torentje in. En naarmate wij hooger klommen en dus meer en meer op terrein kwamen, dat niet dagelijks geveegd wordt, werden de met spinnen bestippelde grijze webben talrijker en dikker. De heele zoldertrap was besponnen, zoodat het rag al spoedig in ons haar, op ons gezicht, op onze kleeren zat. Een zolderraampje had een gordijntje van web. Naar buiten ziende zagen wij den schoorsteen omspannen, even als den kop van een telefoonpaal daarnaast. De torenklok leek wel aan de dunne draden opgehangen. De bogen van de balustrade hadden als het ware vensters van matglas. Maar nog erger bleek het in de snijding tusschen de kapel en de daarachter in een loods gelegen smidse te zijn. Beide ge bouwtjes waren als ’t ware aan elkaar ge weven door de nijvere kleine en groote spinnekoppen, die ook tusschen de boom stammen zoo ijverig gewerkt bleken te heb ben, dat het uitzicht op het zonnige, gladde Pampus er door beneveld werd. Het eerste Radio-Richting Zoeker Sta tion (R. Z. I.) werd gebouwd in de buurt van Rotterdam bij Delfshaven, nadat de proeven zoover gevorderd waren, dat er kans bestond, dat de resultaten aangetoond konden worden. Hoewel de eerste proeven vrij teleurstellend waren, doch het vertrou wen in den opzet en de constructie der toe stellen daarmede toch niet verdween, kre gen wij na een paar weken experimenteeren en verbeteren van de diverse antennes, goede resultaten, mede door het feit dat er eenige routine voor verkregen moest wor den. In principe werd geluisterd op een ge wone antenne met ©en radiotoestel met kristaldetector. Werden hierop signalen ont vangen van een station, dan werd de ont vanger van den richtingzoeker eveneens op dezelfde golflengte af gestemd en dan over geschakeld. Dat afstemmen op nagenoeg dezelfde golflengte was echter niet zoo een voudig want de Radio Richting-zoeker was voor goede peiling op veel scherpere af stemming berekend dan de vlakke luister- ontvanger. Daarbij kwam het probleem dat, als de richtingzoeker toevallig in de goede instelling voor max-signaal stond, de over schakeling wèl succes had. Doch dat was meestal niet het geval en bovendien waren de signalen van de stations op zichzelf toen tertijd vrij zwak. De oplossing werd later gevonden dooi de schakeling van een dubbele hoofdtele foon waarvan de eene aangesloten kon wor den op den luister-ontvanger en de andere op den richtingzoeker. Men kon dan con- troleeren of het zendstation nog werkte en den richtingzoeker afstemmen en instellen. Wanneer de telefoons echter dan een afwis selende sterkte gaven van hetzelfde station, was de gewaarwording zoodanig dat men dacht dat het geluid door het hoofd para deerde van het eene oor naar het andere en omgekeerd. Hierdoor werd de bedienende persoon dikwijls geheel de kluts kwijt en draaide den Richting-zoeker weer in een valsche positie. Door beide telephoons weer om te scha kelen op slechts één toestel werd het even wicht in het gehoor hersteld en kon de in stelling beginnen. Dat was aanvankelijk vrij eenvoudig voor de bekende stations zooajs Scbeveningen- Haven, het Marine-station'te Amsterdam en enkele buitenlandsche kuststations. Daar deze stations slechts zelden werkten en hun aantal ook gering was (pl.m. 4 a 5), gin gen er soms uren voorbij, voordat er met de R. R. Z. controle-peilingen konden wor den verricht. Op bepaalde tijden echter werkte o.a. een Duitsch fetation K.B.U. te Antwerpen. Het vreemde was nu dat men uit andere bron nen wist, dat dit station in Antwerpen moest zijn, doch niemand wist waar en ner gens waren antennemasten te zien. Later is gebleken dat de antenne werd opgelaten aan een kabelballon en na het bericht het heele complex weer opgerold werd. De peiling op dit station gaf echter ge heel foutieve richtingen, De oorzaak van deze afwijkingen werd gevonden in den storenden invloed van de groote gasreservoirs, die te Delfshaven op pl.m. 300 M. van het peilstation waren ge legen in de richting van K.B.U. Het was echter niet zoo eenvoudig het peilstation te verplaatsen, want de 4 an tennes in Noordelijke, Zuidelijke, Oostelijke en Westelijke richting waren met veel moei te en correctie opgesteld en aangepast op den gecompliceerden ontvanger, terwijl het terrein voor deze installatie pl.m. 100 x 100 M. bedroeg. Door deze experimenten werden wij ech ter veel ervaringen rijker en konden met de vastgestelde correcties voor bepaalde rich tingen heel goede peilingen verrichten. Het directe gevolg hiervan was, dat op drachten voor meer Radio-Richting-Zoeker- stations aan mij werden verleend door den generalen staf. Zoo werden er gebouwd te Herten bij Roermond, 's Heerenberg, Rolde bij Assen en in Schoorl (Noord Holland), Het céntrale-controle-bureau werd geves tigd te Utrecht, onder leiding van kapt. Kniphorst. Nadat eenige stations waren gebouwd en voldoende personeel was opgeleid in dit geheimzinnig werk, kregen de stations-com mandanten vanuit Utrecht opdracht om uit te luisteren naar bepaalde onbekende sta tions en daarvan de richting te bepalen. Deze rapporten kwamen dan dagelijks bin nen te Utrecht en werden de richtingen vanuit Rolde, Herten, Rotterdam enz. op een kaart uitgezet. De kruising van 3 sta tions was meestal voldoende om met vrij groote zekerheid de plaats van de gezochte stations vast te stellen. Toen werd de zaak interessant, want het bleek dat sommige stations, herkenbaar aan hun typisch signaal, geen vaste standplaats hadden. Andere, die wel een residentie had den, lagen aan het front in Frankrijk of België, maar ook enkele in ons land, in Noord-Brabant bijv, en ©en enkele midden in Rotterdam. Deze laatste werden na korten tijd meer nauwkeurig gelocaliseerd met auto en ra dio en dan onschadelijk gemaakt. De mobiele x-stations kregen een vaste letter of naam als herkenningsteeken en hierop werd bijzonder jacht gemaakt. Som mige bleken langs onze 'kust te bewegen en op schepen opgesteld te zijn, teneinde nier verkenningen te doen. Opgemerkt werd dat deze zee-spionnen bijzonder actief waren geweest voordat de Zeppelin langs onze eilandenreeks, Ame land, Vlieland, Terschelling enz. op weg togen naar Engeland, meestal zoo tegen vier of vijf uur, waarna zij dan tegen don ker boven Engeland werden gesignaleerd. Ook deze Zeppelins hadden radio aan boord en gaven geregeld rapport aan hun basis-station in Noord-West Duitschland. Zij gebruikten wel code, doch hun roeplet ters waren spoedig vastgesteld, zoodat de R.R.Z.-stations meestal direct konden con- stateeren, welke Zeppelin gesneuveld was bij een aanval, omdat zijn stem niet meer gehoord werdl Maar wat veel belangrijker was, was het feit dat de R.R.Z.-stations precies den koers van de Zeppelins konden bepalen en vast leggen dat de terugkeerende Zeppelins ’s nachts heel eenvoudig dwars over ons land terugvlogenl De luchtschip-commandanten hadden ze ker gedachtals wij maar hoog vliegen,, dan hooren die Nederlanders onze motoren niet en omdat het nacht is, zien ze ons ook niet. Op de Radio-peilstations R.Z. IR.Z. V hadden zij niet gerekend, want dat waren in de eerste jaren van den oorlog ook voor hen onbekende toepassingen van de Radio. Het protest van onze regeering bij den Duitschen gezant tegen ’t koers-nemen van de Zeppelins over ons land, had weinig re sultaat en de feiten werden positief bnt- kend, totdat de radio-peilkaarten als be- wijsstukken ter tafel kwamen. Het verbluf fende antwoord van den gezant was sim- pel maar af doende: „Wie haben Sie das gemacht Nadien hebben de Zeppelins ons land gemeden, met uitzondering van een enkele die boven Londen was aange schoten en slechts op één motor kans zag via ons land met vele gewonden te ontsnap pen. Met verontschuldiging van de Duit- sche regeering weM dit feit onmiddellijk te onzer kennis gebracht, onder het motief dat dit gedaan was terwille van het behoud der gewonden. Zoo moeilijk als aanvankelijk het pro bleem der Radio-Richting Zoekers leek, zoo afdoende waren de resultaten later, dat ik met voldoening terugdenk aan die tijden, waarbij het mij gelukt is een steentje te hebben bijgedragen tot de verdediging, van 1 de neutraliteit van ons land. Begrijpelijk is het overigens wel, dat de 1 heer Lehmann deze ervaring met zijn Zep pelins maar liever heeft ©vergeslagen. BELASTING BETALEN. Inkomstenbelasting 1935’36. Aanslag biljetten gedagteekend Maart 1936 moeten geheel worden voldaan en die, gedagtee kend Juni 1936 voor 2/B gedeelte. Inkomstenbelasting 1936—’37. Aanslag biljetten gedagteekend Juni 1936, moeten voor x/6 gedeelte zijn voldaan. Personeele Belasting 1935. Aanslagbiljet ten gedagteekend Juni 1936, moeten even eens voor 2/fi gedeelte zijn voldaan. Sneeker Zweminrichting. De temperatuur van het water in de Snee ker Zweminrichting was heden 18 ARBEIDERS VEREEN IGING VOOR LIJKVERBRANDING. Tot de deelnemende afdcelingen aan die jaarlijksche excursie naar het crematorium te Westerveld, welke bovengenoemde ver- eeniging op dein laatsten Zondag, in Augus tus organiseert en waaraan deze keer door ongeveer 500 personen in 6 groepen uit alle oorden van het land werd deelgeno men, behoorde ook de afdeeling Sneek met ruim 30 personen. Te 8 uur ’s morgens vertrok het gezel schap per autobus uit Sneek over de af sluitdijk naar Westerveld. Daar werd het in de aula van het crematorium ontvangen door den directeur van het crematorium, den heer Blauw, en na een passend num mer orgelspel toegesproken door den voor zitter van het hoofdbestuur Andries ,de Rosa. De directeur gaf daarna nog een tech nische toelichting, waarna de verdere in richting als de ovenkamers, umenbewaar- piaatseii en de nieuw aangelegde umentui- nen onder leiding van het technisch perso neel werden bezichtigd. Ook de grootsche en plechtige versierin gen, die op verschillende plaatsen zijn aan gebracht, werden naar haar symbolische beteekenis verklaard. De uitvoerige verklaringen van de ver schillende geleiders werden met diepe aan dacht gevolgd. De geheele bezichtiging liet bij de aanwezigen een onuitwischbare in druk achter, die velen nader tot d© cre- matie-gedachte heeft gebracht. De dag werd verder op passende wijze aangevuld met een rondrit door bosschen en duinen van Bloemendaal, Zandvoort en omgeving. CIRCUS STRASS BURGER TE SNEEK. Men schrijft ons: Zooals uit de advertentie in dit blad blijkt, zal het bekende wereldcircus Strass- burger op Maandag 7, Dinsdag 8 en Woensdag 9 .September op het terrein langs de Meeuwenlaan bij de Huishoudschool een serie voorstellingen geven en wij twijfelen er niet aan, dat de bewoners van Sneek en omgeving van deze bijzondere gelegenheid gebruik zullen maken om na jaren weer eens een circus van beteekenis te bezoeken, temeer daar de prijzen door de directie zijn aangepast aan de tegenwoordige tijden. In de ruime, helder verlichte gezellige tent, waarin het publiek van iedere plaats het boeiend schouwspel in de groote menage goed kan volgen, heerscht weer die typische circussfeer, die nooit haar romantische be- „Och, waren alle menschen wijs (Dat is heelemaal niet noodiq, als ze achter het stuur maar n klein beetje beter wilden opletten dan konden we al héél evreden zijn I) Begin 1915 kwam, nu wijlen, kapt. Knip horst bij Tnij met het voorstel om een dus danig toestel te maken dat daarmede de richting kon worden bepaald waaruit de radiosignalen kwamen, ten einde te kunnen vaststellen waar het gezochte onbekende station ongeveer opgesteld stond, n.l. bin nen of buiten onze landsgrenzen. De moge lijkheid bestond immers dat sommige spi- onnen-radio-stations binnen onze grenzen zouden zijn opgesteld, teneinde bijv, rapport uit te brengen over troepen of schepen bewegingen van den vijand. Dergelijke sta tions zijn werkelijk later ook ontdekt langs de Brabantsche grens en elders. Het plan van kapt. Kniphorst werd van alle kanten bekeken en besproken door (wijlen) den heer A. Veder (later jarenlang voorzitter van de Ned. Ver. voor Radio- telegrafie als (amateur)-radio-deskundige in militairen dienst en mijn persoon, als fabri kant van Radio-instaUaties. Nu moet men even bedenken dat de Radio in 1915 nog in de kinderschoenen stond. Lampen waren er niet, althans niet in Europa. Als detectors werden kristal of electrolytische detectors gebruikt met hun wisselvallige gevoeligheid. Versterkers wa ren er ook niet door de afwezigheid van de lampen. In de litteratuur van die dagen was wei eens een berichtje verschenen over een vin ding van Bellini en Tosi, twee Franschen, die een radio-inrichting zouden hebben ge maakt waarmede de richting der inkomende radio-signalen konden worden gepeild. Dat was alles en heel vaag, doch ’t wees toch op de mogelijkheid daarvan. Dat was voor ons voldoende om deze kwestie nader te bekij ken en te beproeven. Het gevolg was dat kapt. Kniphorst mij opdracht gaf een der gelijk station (radio-peil-station of Radio- Richting-zoeker) te construeeren. Voor den bouw van de speciale antennes e.d., ge bouwtjes, terrein enz. werd mij alle moge lijke militaire hulp toegezegd en wanneer de resultaten bruikbaar waren, zou dit sta tion door den Generalen Staf worden over genomen tegen een van te voren bepaald bedrag. Ook het vertrouwde adres voor koring zal verliezen. De organisatie is, zoo als we dit van Circus Strassburger kennen, op de spits gedreven, zoodat een bezoek aan deze onderneming een genot is voor oud en jong. In ’t bijzonder vragen we nog Uwe attentie voor Strassburger’s paarden- dressuur; de groepen edele rasdieren in de manege tooveren een waar sprookje voor Uwe oogen. Verzuimt niet circus Strass burger, waarin we nog zooveel van het goede „paardenspel” vinden, te bezoeken; het zal Uw aller verwachtingen verre over treffen. TWEE KINDEREN VERDRONKEN. TE NOORDWIJK AAN ZEE. Zondagmiddag zijn tijdens het baden op ^©t stille strand te Noordwijk aan Zee, na bij het Radiostation „Nora”, twee ongeveer vijftienjarige kinderen, de meisjes Verboet en Appelman, resp. uit Nieuw-Vennep en Haarlemmermeer, die met hun ouders een dagje uit waren, door den snel opkomenden vloed verrast en verdronken. De kinderen bevonden zich ter hoogte van een zandbank en toen zij terug wilden keeren, was ’t water inmiddels zoo diepi ge worden, dat zij onder de oppervlakte verdwe nen. Het ongeluk gebeurde voor de oogen van de ouders, die machteloos waren om hulp te bieden. Een der meisjes spoelde onmiddellijk aan, doch kunstmatige ademhaling, toege past door leden van de Noordwijksche red dingsbrigade, twee doctoren uit Noordwij- kerhout, mocht niet meer baten. Het andere slachtoffer is eenigen tijd later naar het strand gedreven. De levensgeesten waren echter reeds geweken. De lijkjes zijn naar de gemeente-begraaf- plaats te Noordwijk overgebracht. Zooals te begrijpen is, verwekte het zoo tragische on geluk groote opschudding onder de bad gasten. Crt. N. v. d. D. SPINNENPLAAG TE DURGERDAM. De correspondent te Amsterdam der N. R. Crt. schrijft aan zijn blad: In de auto-garage begon het al. Naar Durgerdam, zei ik onverschillig. O, u moet zeker naar de spinnen-plaag gaan kijken repliceerde de chauffeur. Stapt u maar in, ik weet waai? u zijn moet, ik heb er al meer menschen naar toege bracht. Gruwelijke verhalen doen op het oogen- blik de ronde omtrent deze nieuwe Ijssel meer-bezoeking. Na de gele muggen, de spinnen. Reuzen-exemplaren zouden er bij zijn, waarbij de monsters in Well’s phan- tastische verhaal: Het voedsel der góden en hoe het op aarde kwam, in het met verzinken. Nu, zoo erg is het niet. Er zijn wel veel spinnen in Durgerdam, ongewoon veel spin nen, groote spinnen, maar niet grooter dan ze elders worden aangetroffen, en ook vele kleintjes. Vooral op dit veel valt de nadruk. Men meene intusschen niet, dat degene die het oude Zuiderzee-, nu IJsselmeer- havenplaatsje nadert, Durgerdam reeds in de verte of zelfs van dichtbij als ingespon nen in de webben ziet. Daartoe moet men een meer nauwkeurig en gedetailleerd on derzoek instellen. Wij hebben een bezoek gebracht aan het klokketorentje van het dorp, den toren van de zoogenaamde kapel, waarin nog altijd een gemeentelijk uurwerk tikt (Durgerdam behoort sedert de laatste annexatie tot Am sterdam). Vroeger was in dit hooge houten gebouwtje aan de haven het gemeentehuis gevestigd. Nu dient het als woning van den gepensioneerden gemeente-beambte Uitenbroek. Of de spinnen-plaag zoo erg was, als in sommige bladen beschreven is, zoo vroe gen wij hem. Nu, hij achtte die verhalen wel wat overdreven. Maar een feit is dat er in Durgerdam nog nooit zooveel Spinnen zijn geweest als nu, in deze nazomer, en hij toonde ons het raam achter het gordijn, pas schoongemaakt en nu al weer bezet door een dozijn spinnen, waaronder van die kokkertsl De beestjes komen dus niet al leen buitenshuis, maar ook binnenshuis in groote hoeveelheden voor, waartoe de om- En aan ’t haventje was het vani hetzelfde laken een pak. Onder de bruggetjes van den dijk naar het remmingswerk hingen flarden van dichte webvellen, die reeds grootendeels door de jeugd vernield wa ren, met stokken en zelfs met brandende lucifers. En de visschers vertelden ons, dat het touwwerk als ’t maar even opgescho ten ligt, de toegevouwen zeilen er wordt weinig meer gevischt op het Ijsselmeer krioelen van de spinnen als men ze op neemt. Gelukkig, dat niet alleen de menschen er vtas een juffrouw, die de spinnen zelfs met een parapluie te lijf ging zich tegen de plaag verweren, maar dat ook de natuur meewerkt aan de vermindering van den spinnenovervloed. Men ziet de mus- schen, maar vooral de spreeuwen, zonder ophouden bezig met het om hals bren gen van de invallers. De vogels schijnen de spinnen een uitgezóchte lekkernij1 te vinden. Zoo als de gele muggen worden uitgezogen door de spinnen, zoo worden deze op him beurt weer genoten door de vogels. De kringloop der natuur! MERKWAARDIGE VANGST VAN EEN GARNALENVISSCHER. Een gamalenvisscher de G.O. 2 (Goe- ree) heeft te IJmuiden een steur aange bracht, die een lengte had van 3 M. 20 en een gewicht van 412 pond. Het spreekt vanzelf dat de opvarenden vreemd opkeken toen ze ’s nachts dicht bij IJmuiden het net ophalende, daarin een zeemonster ontdekten, dat ze eerst niet thuis konden brengen. Met groote moeite werd het dier aan boord geheschen. Aangenaam was de be manning verrast toen bleek dat ze een steur had gevangen. De reuzenvisch werd in den afslag te IJmuiden verkocht. Hij bracht ongeveer f 140 op. OVER ZEPPELIN-LUCHTSCHEPEN EN NOG IETS. De heer H. H. S. S. Idzerda schrijft aan de N. R. Crt.: In de N. R. Crt. van 22 Augustus komt als feuilleton een interessant verhaal voor over Zeppelin-luchtschepen in oorlogstijd. Daar ik in die jaren de zwerftochten van deze Zeppelins met bijzondere belangstel ling heb gevolgd, frappeerde het mij wel dat er nergens in dit verhaal werd gespro ken over feiten die zouden kunnen bewij zen dat de Zeppelins angstvallig neutraal gebied vermeden. Integendeel, zij hebben I meermalen boven neutraal gebied gekruist, bij voorkeur ’s nachts als zij terugkwamen van hun bommentractaties boven Londen, meenende dat de rechte weg Londen Hamburg de kortste was, ongeacht over welk gebied men vloog. Lehmann toekent aan dat een Engel- sche vlieger in Sept. 1914 over Neder - landsch gebied gevlogen moet zijn, teneinde bommen te kunnen werpen op de lucht- schiploods te Dusseldorf, anders was de afstand van het Engelsche front naar Dus seldorf te groot voor het vliegtuig geweest. Mogelijk is het, bewezen is het niet. Wel heeft onze Nederlandsche legerlei ding in de jaren 19151918 kunnen bewij zen dat Zeppelin-luchtschepen over Neder land gekoerst hebben, al werd dit van Duitsche zijde aanvankelijk stellig ontkend.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1936 | | pagina 1