1reep
I.
z
No. 10 Eerste Blad
De fijnproever gebruikt
I
VAN 1
HOUTENS
CACAO
fcieel Orgaan der Gemeente Sneek.
ültnaveKÏEZEBRÏNK Co Woensdag 4 November 1936.
bij 1 ons1
ITALIANO
I
Kg
53e Jaargang
OFFICIEEL GEDEELTE.
NIEUWSTIJDINGEN.
L
ITALIANO TEGEN HOEST
EN VERKOUDHEID
BELEGEN WIJNEN - PRIMA GEDISTILLEERD - FIJNE ADVOCAAT
I Firma Wed. S. JOUSTRA ZOON
Anno 1864 Telefoon 2912 SNEEK
I
- TELEFOON 2200
SNEEK
[geneeskrachtig en lekker!
1079
1079
1078
716
716
716
de
DINSDAGS
Bureau:
32697
32500
31261
30880
30770
j betreft, we consta-
oor de stad een zoo
1081
1081
1080
1080
1079
1078
1079
1079
1079
718
717
717
717
714
714
716
716
716
f 11.65,
f 22.70,
f3438o
33680
3346o
33333
32980
30500
30375
29998
29900
29890
29800
29750
29700
29570
29550
29495
29400
k
Verschijnt
en VRIJDAGSAVONDS
KLEINZAND 5—7
29318
29300
29168
29043
28800
27900
27700
27200
ïs afhankelijk
O os them
Oudega
Tims
NIEUW SYSTEEM VAN NUMMERING
VAN AUTO's.
In de nieuwe Wegenverkeerswet van 13
September 193$, Staatsblad no. 5 54, welke
wet door de beide Kamers der Staten Ge
neraal werd aangenomen en waarvan de
inwerkingtreding nog wacht op het gereed
komen van het nieuwe „Wegenverkeersre
glement”, wordt bepaald, dat de nummer-
bewijzen in de toekomst niet meer door de
Provinciën zullen worden uitgegeven, doch
door een Centraal Orgaan. Het uitgegeven
nummer zal alsdan uitsluitend bij een be-
HEVIGE BRAND TE TIRNS.
Op de zoogenaamde „Polle” te Tims
heeft gistermorgen een hevige brand ge
woed in een gebouw waarin vier arbeiders
gezinnen woonden, nd. S. de Jong, S. van
Veen, J. Koeling en D. Vriesinga. De
brand, die vermoedelijk is ontstaan in een
schoorsteen, liet zich vrij ernstig aanzieri.
in Korte tijd stond alles in lichte laaie
zoodat men voor de belendende perceelen
die bewoond werden door de familie S.
Stoffelsma, die een koemelkerij als be
drijf uitoefent, het ergste vreesde, temeer
omdat de motorspuit het terrein van de
brand van de weg af niet kon bereiken
daar er slechts een smal en modderig pad
is. Het scheen welhaast ónmogelijk dat
men er in zou slagen de motorspuit hier
langs te vervoeren. De brandweermannen
die onder leiding stonden van de brand
meester van de motorspuit, de heer P.
Ruardi van Sneek, slaagden er echter ten
slotte toch in dat gedaan te krijgen en dat
was een kranige prestatie.
Toen eindelijk water kon worden gege
ven was er weinig of niets meer over van
het brandende huis, zoodat men zich be
paalde tot het nathouden van de naast-
legers. Het meeste meubilair en vee in
totaal 7 koeien waren daaruit reeds in
veiligheid gebracht. De heer S. de Jong,
die daarin’h werkzaam aandeel had, kreeg
tijdens dit werk van zijn vrouw de jobstij
ding dat hun zoontje van pl.m. 9 maanden
nog in het brandende huis was. De vader
is daarop onmiddellijk naar binnen gesneld
en mocht zijn kind nog ongedeerd uit de
vuurzee redden.
Voordat de brandweer verscheen hebben
onderscheidenen zich verdienstelijk ge-
HINDERWET.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van SNEEK maken bekend:
dat ter secretarie ter inzage ligt een ver
zoek met bijlagen van
de N.V. Stoomwasch- en Strijkinrichting
„FRISIA” te Sneek,
om vergunning tot het uitbreiden van die
inrichting door het bijbouwen van een
fabrieksruimte, waarin het nieuwe ketelhuis,
de chemicaliënbergplaats en het zwavel-
lokaal zullen worden ondergebracht en door
het plaatsen van een nieuwe stoomketel, ter
vervanging van de oude in het gebouw Op-
penhuizerweg no. 13, kadastraal bekend ge
meente Sneek, Sectie C, no. 2134;
dat op Woensdag 18 November 1936, des
middags te 12 uur, ten gemeentehuize al
daar gelegenheid zal worden gegeven om
tegen het verzoek bezwaren in te bren
gen en deze mondeling en schriftelij-K toe te
lichten en dat zowel de verzoeker als zij
die bezwaren hebben in te brengen, gedu
rende drie dagen voor evengemeld tijdstip
ter secretarie, in de gewone bureau-men,
van de ter zake ingekomen bescheiden ken
nis kunnen nemen.
De aandacht wordt er inzonderheid op
gevestigd, dat, volgens de heersende op
vatting, slechts tot hoger beroep gerech
tigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur
of een of meer zijner leden zijn verschenen,
ten einde hun bezwaren mondeling toe te
lichten.
SNEEK, 4 November 1936.
Het huwelijk van Prinses Juliana.
De Groote of St. Jaco.bskerk te ’s Graven-
hage is voor alle diensten gesloten, zulks
in verband met de vernieuwing van de ver-
warmingsinstallatie. De diensten worden
verlegd naar de Nieuwe Kerk.
De conclusie ligt vpor de hand, dat de
bovenbedoelde werkzaamheden borden on
dernomen met het oog op het huwelijk van
Prinses Juliana en men mag in het boven
staande bericht dan ook een bevestiging
zien van de eerder uitgesproken veronder-
steling, dat dit huwelijk in de Groote Kerk
te ’s Gravenhage zal worden voltrokken.
INBRAAK IN EEN ONBEWOONDE
VILLA VAN DE KONINGIN.
Loodgieters van het Koninklijk Paleis
Het Loo kwamen dezer dagen bij het ver
richten van herstellingswerkzaamheden aan
de villa van de Koningin aan den hoek van
den Loosdrechtscheweg en de Waldeck
Pyrmontlaan te Apeldoorn tot de ont
dekking, dat in deze villa, die reeds een
groot aantal jaren onbewoond is, doch wel
van meubilair is voorzien, was ingebro
ken. Een onderzoek wees uit, dat verschei
dene voorwerpen, waaronder eenige kost-
paalden wagen behooren en gaat dus bij
verkoop aan den nieuwen eigenaar over.
Deze regeling werd o.m. noodig geacht in
verband met een in te stellen keuring voor
motorrijtuigen.
Wordt bij keuring het motorrijtuig niet
in orde bevonden, dan wordt het nummer-
bewijs "(wagenbewijs) ingetrokken of in
eerste instantie niet afgegeven.
Het is de KJV.A.C. bij onderzoek geble
ken, dat het in het voornemen Egt na het
inwerking treden der wet met een zekeren
overgangstijd alle thans bestaande num
mers door nieuwe te vervangen, weshalve
zij automobielbezitters adviseert geen
groote bedragen meer aan fraaie uitvoe
ringen van nummerplaten te besteden, daar
daar deze toch slechts een kort leven is be
schoren.
Omtrent den datum van inwerkingtre
ding der wet staat nog niets vast.
Gistermiddag werd door de Ge
meente Sneek aanbesteed het opruimen
van bestaande bruggen aan Noorderpoort
en Jousterkade, benevens het slaan, van
hulpbruggen op die plaatsen; het maken
van twee nieuwe bruggen in gewapend
beton en metselwerk; het leggen van rio-
Leering in de Jousterkade, het leggen van
electrische laagspaniiingskabels in de Park
straat, en eenig straatwerk, alles behoo-
rende tot tracé Sneek van Rijksweg no. 43.
Er waren 31 biljetten ingeleverd door
de volgende aannemers:
J. W. Formsma, Bedum
H. Broersma, Harlingen
J. Kuipers, Zurich
S. de Wolf, Sneek
C. v. Olst, Groningen
N.V. Zwolsche Betonijzerbouw
v.h. G. en A. Schrale
J. v. d. Velde, Balk
E. Metz, Sneek
Fa. Krijtenborg, Harlingen
H. Visser, Lemmer
N.V. Aannemersbedrijf „Rival”,
Sneek
N.V. Betonbouw v.h. Kool
Wildeboer, Hoogkerk
Gebr. A. B. v. d. Zee, Sneek
H. van Meekeren, Groningen
J. W. Boltje, Heerenveen
G. Versteeg, Groningen
P. Schram, Berlikum
Sj. Schuitmaker, Leeuwarden
Fa. J. Kolk Co., Leeuwarden
W. Talhout, Hindeloopen
H. Molenaar, Sneek
A. v. d. Wijk, Huizum
B. Bijlstra, Wartena
Joh. W. de Jong J. Water-
lander, SneekLemmer
Sj. Verhoeve, Leeuwarden
J. W. de Jong, Lemmer
A. van Meekeren, Leeuwarden
U. van Meekeren, Hindeloopen
W. H. Visser, Lemmer
R. de Jong, Grouw
H. van Meekeren, Hindeloopen
Gunning aangehouden,
van de goedkeuring van den Minister.
De luchtbeschermingsoefening.
De Vrijdag in Friesland gehouden lucht
beschermingsoefening had o. a. ten doel te
beoordeelen met welk meldingssysteem
het telefonische, het half telefonische, half
radiografische en het vol radiografische
men de waarschuwingen betreffende het
verschijnen va^ vijandelijke vliegtuigen het
snelst zou kunn’en verspreiden en voorts een
verduisteringst oef.
Wat het eerste betreft zijn deze oefenin
gen niet geheel geslaagd omdat noch ’s
middags noch ’s avonds vliegtuigen zijn op
gestegen in verband met de mist, zoodai
van het rondseinen van waarschuwingen
geen sprake kon zijn. Dat was in niet ge
ringe mate een teleurstelling voor de Frie-
sche leden der Internationale ver. v. Radio-
Amateurs, die op instigatie van die ver. hun
medewerking verleenden met hun zend- en
ontvangstations. Zoo waren hier in het Po
litiebureau (bureau commandant luchtbe
scherming) de h.h. G. Werkema en H. Wel
ling uit Huizum met hun toestellen aan
wezig en stonden voortdurend met ’t basis
station (Harlingen) en de in de provincie
verspreide posten in verbinding.
Al kwamen er dan geen vliegtuigen, toch
heeft men nog wel zooveel kunnen consta-
teeren, dat de waarschuwingsdienst over de
Abonnement: per jaar 2.50, fr. p.
post 3.60,
Advertentiën: 9 ct. p. regel,
Ingezonden mededeelingen hooger.
Abonnement belangrijke korting.
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
tot stilstand, doordat de voorste wielen
uit de rails Hepen. De vrachtauto was ge
heel versplinterd. De twee inzittenden wer
den levenloos uit de wrakstukken van de
cabine gehaald. Zij waren onherkenbaar
verminkt. Uit de papieren bleek dat het
waren de 35-jarige A. Pinkster uit de Ma
renstraat te Groningen en zijn broer J.
Pinkster, wonende op de Helper-Westsin-
gel te Groningen. De lijken werden voor-
loopig langs de spoorbaan gelegd. Langs de
baan lagen overal brokstukken van de ca
bine. De kalk was over verren afstand ver
spreid, zoodat het leek alsof het had ge
sneeuwd. Ook de locomotief was van onder
tot boven Imet kalk bedekt. Om de locomo
tief weer op het spoor te brengen werd een
hulptrein uit Groningen gerequireerd. De
passagiers stapten over in den volgenden
trein, die een uur later uit Winschoten
vertrok en over het andere spoor werd ge
leid. De plaats van het ongeluk werd af
gezet door rijks- en gemeentepolitie uit
Scheemda en door de marechaussee en
rijkspolitie uit Heiligerlee. Ook de burge
meester van Scheemda, de heer H. K. Ve-
nema, was aanwezig. Het duurde verschei
dene uren voor het spoorwegverkeer weer
ongehinderd voort kon gaan. Op dezen
overweg zijn reeds vele ongelukken ge
schied. Acht jaar geleden werden er even
eens 2 menschen gedood.
EEN HONDERDJARIGE.
De oudste ingezetene van Goes,
heer J. Capello, hoopt op Zaterdag 7 No
vember a.s. zijn honderdste verjaardag te
vieren. Van de 12 kinderen die hij heeft
gehad, zijn er nog 5 in leven. Verder heeft
hij 129 klein-, achterklein- en bétachter-
küeinkinderen.
provincie uitstekend georganiseerd is en in
staat, als het noodig is, in enkele minuten
het alarm door te geven.
Tot de op dit bureau aanwezigen welke
met belangstelling deze proeven volgden,
behoorde ook de heer H. M. Martens, bur
gemeester van Wymbritseradeel, en talrijke
persvertegenwoordigers.
Wat de verduistering
teerden bij een tocht dc
goed als volkomen medewerking der bur
gerij, zoodat men toch in dezen stellig van
een succes kan spreken.
Kerknieuws.
Ned. Herv. Kerk. Dr. H. J. Honders, pre
dikant te Wassenaar, vroeger alhier, heeft
voor het beroep naar Amsterdam bedankt.
Verkiezing van 12 gemachtigden in het Kies
college der Ned. Herv. Gemeente te Sneek.
Giseren had de stemming plaats voor de
verkiezing van 12 gemachtigden in het Kies
college der Ned. Herv. Gemeente alhier.
De uitslag was als volgt:
Uitgebracht werden 1822 stemmen.
Van onwaarde 24 stemmen.
Alzoo geldige stemmen 1798.
Hiervan verkregen de candidaten der
Rechtzinnig Hervormden:
P. de Boer
D. Duba
J. Hernaamt
*Tj. Kampman
W. Kromhout van der Meer
Chr. Schotanus
H. Seinen
Tj. Straatsma
E. de Wit
Voor den tijd van vier jaar.
H. Meinen
Voor den tijd van drie jaren.
S. Tinga
Voor den tijd van twee jaren.
G. Steenhuizen
Voor den tijd van één jaar.
Op de candidaten der Vrijzinnig Her
vormden werden uitgebracht:
Sj. de Boer
T. Boomsma
B. Jonkmans
Sije Koopmans
A. Molenmaker
J. Oosten
A. Schurer Azn.
Jan Vonk
J. van der Weij
Voor den tijd van vier jaren.
Jac. v. d. Woude
Voor den tijd van drie jaren.
A. Zandstra
Voor den tijd van twee jaren.
Jac. Zeilstra
Voor den tijd van één jaar.
Gekozen zijn dus de candidaten der
Rechtzinnig Hervormden.
JUBILEUM.
De heer R. Seldenrust gedacht 1 Nov.
de dag dat hij voor 35 jaar bij de fa. Rei-
nouts van Haga alhier in dienst trad.
EEN ONTPLOFFINGSRAMP.
Zaterdagmorgen heeft aan boord van
het Grieksche tankschip Petrakis Nomikos
dat bij de werf Wilton-Fijenoordi' te Schie
dam in reparatie lag een ontploffing in
een oliebunker plaats gehad. De stoom
ketel boven deze bunker gelegen sloeg
door het dek. Onmiddellijk na deze ont
ploffing snelde personeel van de werf en
van de brandweer naar 't schip en tracht
ten diegenen die aan boord werkten te
redden, doch toen volgden nieuwe ontplof
fingen met het treurig gevolg dat ook on
der deze redders veel slachtoffers vielen.
Het schip was spoedig één vuurzee en de
werf moest zelfs tijdëlijk ontruimd wor
den omdat men vreesde dat nog meer
bunkers zouden explodeeren.
Tot Zondagavond waren er 14 dooden
ml.:
J. v. d. Plas, Stadhouderslaan, Schie
dam, plaatsverv. brandweercommandant.
K. L. Schellenberg, 36 jaar, Willem
Beukelszoonstraat, Rotterdam.
M. Nieuwstraten, 45 jaar, Beyerland-
schestraat 36, Schiedam.
W. B. de Jong, 2e van Leyden Gael-
straat, Vlaardmgen.
G. J. H. T. Schulz, 22 jaar, Bihgley-
straat, Rotterdam.
Allen in het gemeenteziekenhuis over
leden. i
P. Mahn, 22 jaar, Ruylstraat, Rotter
dam, overleden op weg naar de R.K. No-
let-stichting.
Van boord gehaald werden de stoffelijke
resten van:
C. Nieuwenhuyse, Veelandstraat, Schie
dam, hoofdopzichter bij de bestrating en
kring commandant van de Schiedamsche
brandweer.
J. J. Hoek, 33 jaar, Lang esingelst raat,
Schiedam.
J. A. Wolters, 39 jaar, Havenstraat 108,
Rotterdam.
Voorts een Griek, die nog niet herkend is.
In het R.K. Ziekenhuis overleden:
J. van Galen, 56 jaar, Ondeanstraat,
Rotterdam.
Voorts vond men aan boord nog het
lijk van den Griek Evangelis Konstez, en
van den arbeider C. Verweys. Nog een
derde lijk werd aangetro'ffen dat of van
den arbeider Wessel of van den Griek
Antenios Alafusos is, die beide vermist
werden.
Er zijn voorts nog 15 gewonden, waar
van sommige zeer ernstig.
Als door een wonder is de ketelbikker P.
Verhoef, die met de andere werklieden be
neden in de machinekamer werkzaam was
op het moment dat de explosie geschiedde,
aan den dood ontsnapt. Hij had alleen een
vrij ernstige blessure aan de hand opgeloo-
pen. „Ik stond op het tweede rooster van de
machinekamer”, aldus vertelde Verhoef aan
een Hbl.-medewerker, „en ik stond te wach
ten op een kraan waarmede twee vaten vuil
naar boven geheschen zouden worden. Op
eens hoorde ik een hevigen slag. Ik werd
ondersteboven geworpen en was half ver
suft, toen ik weer tot mezelf kwam. Later
zag ik, dat alles om me heen in een ruïne
herschapen was. Toen ik naar boven wilde
loopen, zag ik dat de trap van de machine
kamer aan flarden was gerukt. Ik zocht’een
uitweg, maar deze was niet te vinden. Ik
zag dat drie Grieken langs de pijp van de
machinekamer naar boven klauterden, ik
ging deze Grieken achterna en juist toen ik
aan dek kwam, begonnen de sirenes te
loeien, het teeken, dat er een ernstig onge
val op de werf is geschied. Aan dek ont
moette ik een van de voormannen, wien ik
vertelde, dat er nog vele gewonden in de
machinekamer lagen. Voor zoover ik me
kan herinneren, waren we met z’n achten in
de omgeving van den ketel toen de explosie
gebeurde. Ik heb gezien, dat een van mijn
collega’s, Kees Faassen, tegen den wand
van de machinekamer werd gedrukt en daar
roerloos bleef liggen. Mijn maat Dorus Hil
ler kreeg een zwaren ijzeren balk op het
hoofd; een andere bikker, Willem de Broe
der, liep als een wanhopige in het rond. De
man was volkomen de kluts kwijtgeraakt.
Bas Verhoef heeft den man later naar boven
gedragen. Ik heb ook gezien dat Bas Ver
hoef een Griek uit een krukkeput heeft ge
haald, daarbij geholpen door drie andere
bikkers. De man was echter zoo zwaar ge
wond, dat hij eenige minuten later is over
leden”.
bare, waren gestolen. Ook hadden de in
brekers de overgordijnen gestolen.
TWEE DOODEN BIJ EEN AAN
RIJDING BIJ OEGSTGEEST.
Op den Rijksstraatweg nabij de Slaag
is Zondagmiddag een ongeluk gebeurd,
dat aan een echtpaar het leven heeft ge
kost.
De zestig-jarige gemeente-arb eider N.
liep daar te wandelen met zijn vrouw.
Uit de richting Amsterdam kwam met een
vaart van 70 K.M. een personenauto, be
stuurd door A. P. uit Overschie. Blijkbaar
heeft het echtpaar den auto te laat opge
merkt. Midden op den rijweg weifelden
zij een oogenblik, waardoor beiden door
den auto gegrepen werden. De kracht,
waarmede de slachtoffers tegen den grond
geworpen werden, was zoo hevig, dat zij
onmiddellijk dood waren. De stoffelijke
overschotten zijn naar het Academisch Zie
kenhuis te Leiden overgebracht.
Crt. N .v. d. D.
maakt de belendende perceelen nat te hou
den met emmers water.
Naar de bewoners ons mededeelden wa
ren allen verzekerd, o.a. drie inboedels bij
Woudsend. De perceelen waren resp.
eigendom van den heer Goinga te Sneek,
gem. Wijmbritseradeel en den heer Koe
ling.
Spoedig waren bij de brand on. aanwe
zig de heer H. M. Martens, burgemeester
van Wijmbritseradeel, de marechaussee en
chef-veldwachter De Jong. Ook de opper-
brandmeester van Sneek, de heer H. F.
Ringnalda, was op het terrein.
Te ongeveer 4 uur kon de brandweer
weer inrukken. De motorspuit had toen de
extra hulp van paarden noodig om uit de
modder te komen.
HULDEBLIJK VOOR
PRINSES JULIANA.
De in de gemeente Wijmbritseradeel
gehouden collecte voor het aanbieden van
een huldeblijk aan Prinses Juliana uit
naam van alle Friesche vrouwen bij haar
a.s. huwelijk heeft opgebracht de som van
f238.44, t.w.Abbega f4.10, Folsgare
f4.50, Gaastmeer f 10.50, Gauw f6.50,
Goënga f6.67, Heeg f35.45, Hommerts-
Jutrijp f 18.80, Nijland f9.50,
x Oppenhuizen f25.
Schamegoutum f 23.52,
f8.45, Westhem f7.50, Wolsum f5.60,
Woudsend f 38.
Vliegongeval te Ijlst.
"Bij een zweefvliegdemonstratie te Ijlst
kwam een deelnemer terecht tegen de tele
foondraden. Het slachtoffer, een zwaan,
stortte dood ter aarde. Als deze zwaan uit
hetzelfde materiaal had bestaan als onze
onbreekbare vulpennen, dan was met dit
ongeval geen leven gemoeid geweest. Wij
leveren onze prima onbreekbare vulpennen
nog tegen de oude prijzen. Boek- en Vul-
penhandel G. v. d. PIJPEKAMP, Sneek.
Adv.
WEER DE ONBEWAAKTE
OVERWEG.
Zaterdagmiddag heeft op een onbewaak-
ten overweg te Heiligerlee een ernstig on
geluk plaats gehad, waarbij twee menschen
zijn gedood. De trein die om 2.34 uit
Winschoten naar Groningen was vertrok
ken, heeft op den overweg een vrachtauto
genummerd A 23757 van de gebr. Pink
ster, expediteurs te Groningen, gegrepen.
De auto, een vrachtauto met aanhangwa
gen, beladen met een groot aantal zakken
kalk, kwam uit de richting Westerlee en
reed in de richting Heiligerlee. Waarschijn
lijk heeft de bestuurder van de auto, door
dat het uitzicht ter plaatse niet bijzonder
goed is, en het weer regenachtig was, den
trein niet zien aankomen. Toen de vracht
auto zich op de spoorbaan bevond, werd
hij door den locomotief, die een snelheid
van ongeveer 70 K.M. had, gegrepen. De
gevolgen waren verschrikkelijk. De aan
hangwagen werd van de auto losgescheurd
en de laatste werd over een afstand van
250 M. over de spoorbaan meegevoerd.
De locomotief, een Jumbo, kwam tenslotte
Omdat meneer A zijn
auto net op den hoek
heeft geparkeerd, kan B
zijn bocht niet veilig
nemen. Parkeeren in
bochten, in te smalle
straten of te dicht bij
een hoek is gevaarlek
en... verbodenl
Ej.
30700
NIEUWE sijeeker courant
annex 6HEEKER COURANT M WYMBRITSERADEEL
TONNEMA Cit. SNEEK
FABRIKANTEN VAN KING-PEPERMUNT