Pegia
100
|K HOUTEN’S
CACAO A
Eerste Blad
No. 21
UitgaveRIEZEBRINK Co
5de Jnargangl
by 1 oh
Hiemeije|.k
Zaterdag 12 December 1936.
UI»! Orgaan der Gemeente Sneek.
jtoM/
•OEDINGSWAAI
^^VAN1
NIEUWSTIJDINGEN.
BELEGEN WIJNEN - PRIMA GEDISTILLEERD - FIJNE ADVOCAAT
Firma Wed. S. JOUSTRA ZOON
Anno 1864 Telefoon 2912 SNEEK
LIKDOORNS
JOH. VAN AKKEREN
Pédicure
VERPLEEGSTER KON VOETEN NIET
OP DEN GROND ZETTEN.
SNEEK - TELEFOON 2200
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
7
Een
uur
de
't Is beter geholpen dan te klagen
Er pijnloos af te zijn, DAT geeft eerst baat
Daarvoor naar
Lid v.h. Ned. Genootschap tot Bevordering
der Voetverzorging.
Schapenplein 4, Sneek Tel. 2326
Lindmann, oud-p^mier van Zwe-
Predikbeurten Advent Gemeente.
Predikbeurten: Zaterdags van 3 tot 4
Gebouw: Tempelierenhuis.
HOE HET JACHT VOOR
HET PRINSELIJK PAAR
ZAL WORDEN.
Het Algemeen Comité tot Aanbieding
van een Nationaal Huwelijksgeschenk, be
richt ons thans:
Onlangs heeft Z. D. H. prins Bernhard
aan twee jachtwerven een bezoek gebracht
en hij heeft een aantal jachten bezichtigd
in verband met het maken van plannen
voor het Prinselijk jacht, ,dat als deel van
het nationaal huwelijksgeschenk aan H. K.
gevolgd. Ook wij hebben niet allereerst bij
menschen raad te vragen; Gods Woord
zegt ons duidelijk wat wij te doen hebben.
Er is een weg ten leven en een ten doode.
En nu is aan ons de keuze, welke weg
wij gaan willen. Er wordt wel gezegd, dat
het beter zou zijn, als er maar één weg
was, doch dan zou goed en kwaad naast
elkander gaan. Aanvankelijk mogen de
beide wegen op elkander lijken, het eind
doel is zeer verschillend. Als wij naar God
willen luisteren en ons onder de leiding
van Zijn Geest willen stellen, zal Hij ons
openbaren, dat wij hebben in te gaan
door de nauwe poort en de smalle weg
te gaan, om Hem na te volgen. Jezus sprak
zelfs van de onmogelijkheid dat een kameel
zou gaan door het oog van een naald,
om aan te toonen, hoe moeilijk het is dien
weg te vinden. Elkeen is genoodzaakt zelf
die weg te gaan, de man kan zijn vrouw
noch zijn kinderen de zaligheid geven. De
eisch is persoonlijke wedergeboorte.
De gedachte leeft alsof de weg Gods
Abonnement: per jaar 2.50, Ir. p.
post 3.60,
A d v e r t e n t i n 9 ct. p. regel.
Ingezonden mededeelingen hooger.
Abonnement belangrijke korting.
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
ij
Mej. Bongertman.
correspondent van üe N. R. Crt.
heeft den vader van de geredde stewardess
gevraagd of hij dacht, dat zijn dochter
haar beroep zou opgeven. Wijzelf geloof
den dit al niet, daar wij het kordate meisje
kennen. De vader zeide, dat hiervan geen
sprake zal zijn. Dit ongeluk heeft zij trou
wens voorzien, zooals men kan lezen op
pag. 94 van haar boek, dat onlangs is
verschenen. Zij maakt daar opmerkingen
over den h.i. onvoldoenden toestand,
waarin het vliegveld Croydon verkeert.
WAT DOENDE ZAL IK HET
EEUWIGE LEVEN BEËRVEN?
De heer A. Schmutzler trad Woensdag
avond in de zaal-De Boer op ter behande
ling van bovengenoemd onderwerp.
Na de gebruikelijke opening wees spr.
er op, dat in de vorige lezing was aan
getoond, dat het oordeel aanstaande is en
dat het hemelsche gerechtshof zich gereed
maakt. Voor de komst van Jezus Chris--
tus ‘heeft God Zijn gezant gezonden, om
die komst aan te kondigen.
Nu komt de ernstige vraag: Wie zal de
dag des Heeren verdragen? Wat zien wij
nu? Er is een grenzelooze lichtzinnigheid,
die met de ernst der goddelijke dingen
geen rekening houdt. Men stelt zich te
vreden met een oppervlakkig deugdleven,
maar de dienst van God zoekt men niet.
Het onderwerp nu aan de orde, is echter
van het grootste belang. Wie moet men
om inlichtingen daaromtrent, vragen: de
mensch, die zelf sterfelijk is? Paulus, op
reis naar Damascus, wordt door Christus
tot staan gebracht op zijn weg om de vol
gelingen van Christus te vervolgen. Is hij
daarna bij menschen te rade gegaan, hoe
hij nu verder moest handelen? Neen, Pau
lus getuigt zelf in zijn brieven, dat hij
God gevraagd heeft. En Diens weg is hij
motoren ligt geheel los in den hoek van
de uitgebrande voorkamer van de linksche
villa. De andere kon ik nergens ontdekken.
Stoffeering en bagage zijn geheel door het
vuur verteerd. Alleen een picknickmandje
met lunchgerei, dat waarschijnlijk tot de
provisiekast heeft behoord, staat volkomen
onbeschadigd en nog keurig ingepakt te
midden van een onbeschrijflijke verwoes
ting.
Het huis, waar ’t toestel tegenaan is ge
vlogen, is eveneens geheel verwoest. Een
groot gedeelte van het dak is er af gerukt
en de rest is uitgebrand. Ook de rechtsche
van de twee aaneengebouwde villa’s is
zwaar beschadigd en het mag een wonder
heeten, dat de inwoners geen letsel hebben
gekregen. Even gelukkig is het dat de
linksche villa toevallig onbewoond was.
Anders zouden er ongetwijfeld nog meer
dooden te betreuren zijn geweest.
De aanzienlijke beschadiging aan het
dak van het huis aan den overkant van de
straat toont duidelijk, welken weg het toe
stel in de laatste seconde heeft gevolgd.
Het is dwars over de straat komen aan
vliegen, heeft met zijn landingstoestel het
dak van het huis rechts aan den weg ge
raakt, is toen met den rechtervleugel tegen
een telegraafpaal aan den overkant gebotst
om zich tenslotte recht in de leegstaande
villa te boren. De staart schijnt daarbij
recht omhoog te zijn gestoken en werd
oogenblikkelijk een toren van vuur.
Hoe en wanneer mej. Bongertman zich
uit het toestel heeft gered is niet duidelijk.
Volgens sommige avondbladen 'is zij een
oogenblik voor het toestel tegen de villa
te pletter sloeg en in brand vloog, er uit
gesprongen. „Ik weet niet hoe het gebeurd
is”, zou zij hebben verklaard. „Wij waren
net opgestegen, toen er plotseling een
luide knal was en dadelijk daarna stortten
wij neer.” Op het kantoor van de K.L.M.
schrijft men haar miraculeuze redding toe
aan het feit, dat zij geheel achterin het
vliegtuig was.
Wat de slachtoffers betreft staat vast
dat onder de passagiers slechts een Neder
lander was, n.l. ir. van Donkelaar, bedrijfs
leider van de Ned. Scheepsbouw Mij.
Voorts is van de bemanning de meca
nicien Verkerk omgekomen, de omgeko
men bestuurder Hautzmayer, die op i
April bij de K.L.M. in dienst trad, was
Oostenrijker. Hij had een prachtige staat
van dienst; hij was ex-oorlogsvlieger en
later piloot bij de Oostenrijksche verkeers-
mij. waar hij niet zoolang geleden de bui
tengewone prestatie leverde een vliegtuig
met passagiers, waaruit de motor gesla
gen was, toch veilig te doen landen l
Tot de buitenlandsche passagiers die
omgekomen zijn behoort het Poolsche echt
paar Hoene, dat op de huwelijksreis was,
La Cierva de beroemde Spaansche con
structeur der auto-gyro vliegtuigen, en ad
miraal
den.
Thans is een technische commissie inge
steld, onder welker leiding het jacht zal tot
stand komen, aan eenige ontwerpers met
groote reputatie op het gebied van jacht
bouw is opdracht gegeven een plan te
maken. De afmetingen van het schip wor
den; lengte ten hoogste 31 meter, breedte
ten hoogste 5.50 meter en diepgang in ge
heel geladen toestand ten hoogste 1.70 me
ter.
NIEUWE STEEW WEffl
annex SHEERER COURANT en WYMBRIT6ERADEEL
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS
Bureau: KLEINZAND 5—7
H. Prinses Juliana en aan Z. D. H. zal
worden aangeboden.
Ons Prinselijk paar wenscht als huwe
lijksgeschenk geen zeiljacht en geen groot,
voor zeevaart bestemd jacht, waarvan de
gebruiksmogelijkheid slechts zeer beperkt
is.
De wensch is: een motorjacht, waar
mede week-end-tochten en kleine reizen
1 kunnen worden gemaakt door de binnen
wateren van Nederland, namelijk de Zeeuw -
sche- en Zuid-Hollandsche stroomen, de
Zuiderzee en Waddenzee, de groote rivie
ren, de kanalen in het westen des lands en
de groote kanalen en de meren van
Friesland en Groningen.
Het insluiten van kleinere kanalen van
Overijssel en Drente zou den diepgang van
het jacht te veel beperken, waardoor het
minder geschikt wordt voor gebruik in
Zeeland en op de Zuiderzee en Wadden.
niet eerst de wet was bekend gemaakt; sa
tan had niet kunnen vallen als in den
hemel geen wet had bestaan. Jezus zegt
het bovendien zelf, dat Hij niet gekomen
was om de wet te ontbinden, doch om die
te vervullen. Wat Hij bracht was niet Zijn
leer, doch de leer des Vaders. Die leer
kan dus niet in strijd zijn met de wil des
Vaders.
Hebben wij nu niets meer met de wet te
maken Sinds wanneer is de wet dan
krachteloos geworden? Men zegt, dat de
wet door Christus aan het kruis is gena
geld. Maar hoe kan Paulus dan zeggen:
Ik wist niet dat begeeren zonde was, als
de wet het niet leerde. Hoe zal men weten
wat zonde is als de wet niet meer bestaat.
Voorts komt de vraag aan de orde, welk
doel het Middelaarschap van Christus
heeft, als de wet Gods niet meer bestaat.
In het rijk der natuur zien wij alle jaren
de sprietjes uit de aarde komen en daar
na de bloemen. Wat nu een madeliefje is,
wordt het volgend jaar geen vergeet-mij-
nietje. Ook de wet der zwaartekracht blijft
bestaan, anders zouden* wij niet langer
kunnen loopen. Zooals God dus de na
tuur aan vaste wetten heeft gebonden, zoo
heeft Hij ook in het hart des menschen de
wet des Geestes geschreven. Die wet heb
ben wij overtreden en door die wet kunnen
wij niet zalig worden. Dat is genade en
door Jezus Christus is ons de weg gewe
zen hoe wij tot die genade kunnen komen.
Naar de natuurlijke mensch gesproken is
deze weg onmogelijk. Doch in heel den bij
bel is nergens het woord onmogelijk te
vinden. Zoo min wij onze kinderen een
taak opdragen, die te zwaar voor hen is,
zoo min zal God ons iets gebieden, dat
voor ons te moeilijk is. Onze houding
tegenover God beslist of wij Gods geboden
kunnen houden. Als wij Hem waarlijk
lief hebben en niet allereerst in woorden,
maar in onze daden dat toonen, zal Hij
ons de poort der zaligheid openen. Als
iemand Hem lief heeft, zal Hij bij hem
komen en woning bij hem maken.
De Joden hadden de wet aan het voor
hoofd en aan de deurpost, maar wat baat
dat? Niet het hebben, maar er naar te
doen, dat is de levensles, die Christus ons
leert. Hij heeft ons onuitsprekelijk lief en
die liefde zoekt ons, opdat wij met Hem
vereenigd zullen worden en door Zijn
kracht ter eere Gods leven. Door in zijn
geboden te blijven, blijven wij in Zijn
liefde; zonder Zijn geboden is er geen
mogelijkheid op contact met God en Chris
tus. In de opvoeding verbieden wij onze
kinderen soms, en al mogen zij het nu
niet begrijpen, later zullen zij het verstaan.
De wet en het evangelie zijn onafscheide
lijk; wie zegt, dat de wet is voorbijgegaan
en dat nu het evangelie heerscht, begrijpt
niet de dingen Gods. De wet is een spie
gel, die ons leert wat God van ons wil;
is ons leven een duidelijk beeld, dat wij
naar die wet willen handelen? De wereld
let op ons en ziet scherper naarmate wij
ons dichter aan God verbinden; woorden
en eerbiedwaardige gebruiken alleen hel
pen ons niet, zoo min als zij de Joden
hielpen. Hun leven is ons tot een waar
schuwing gegeven, opdat wij niet in het
zelfde oordeel zullen vallen. Het is mo-.
gelijk, dat wij een zware weg zullen moe-*
ten gaan, omdat wij gereinigd moeten
worden van veel ongerechtigheid. Maar
God weet wanneer het oogenblik is geko
men dat wij den beelde Zijns Zoons ge-
lijkvormig zijn geworden. Zijn bloed reinigt
ons van alle zonden. De wet doet ons da
gelijks onze zonden zien; Christus reinigt
ons door Zijn bloed en Hem lief te heb
ben is het kostbaarste wat wij kunnen be
zitten.
Spr. eindigt met dankzegging.
slag veroorzaakt was, zag ik een brandend
vliegtuig op een huis. Ook het huis vloog
in brand en ik holde verschrikt weg.”
De hitte was zoo hevig, dat men niet bij
het vliegtuig kon komen. Het vliegtuig
viel van het dak af, kantelde en sloeg
den top van een grooten boom af. Dt
brand nam onmiddellijk een grooten om
vang aan, waarschijnlijk doordat de ben
zinetanks in brand vlogen en het vliegtuig
bij het vertrek een groote lading benzine
aan boord had.
Zij, die zich aan boord bevonden.
Officieel wordt medegedeeld, dat de
ramp heeft plaats gehad met het Douglas
vliegtuig, de DO 2P.H.A.K.L. („Lijs
ter”) onder commando van den bestuurdei
Hautzmayer, vergezeld van den marconist
Van Bemmel, dén werktuigkundige Ver
kerk en de stewardess mej. Bongertman.
De volgende passagiers bevonden zich
aan boord: mevr. Hone (Poolsche), mej.
Lipsy (Zuid-Afrika), de heeren: Hom
(Pool), baron von Höhenberg (Duitscher),
Merser (Duitscher), Schubach (Duitscherj,
ir. A. v. Donkelaar (Nederlander), Vige-
lius (Fin), Dickson (Zweed), Lindmann
(Zweed), Pearson (Engeischman), La
Cierva (Spanjaard), Stent (Nationaliteit
onbekend). Vast staat, dat behalve mej.
Bongertman en den marconist van Bem
mel, de overige leden van de bemanning
omgekomen zijn.
Van de 13 passagiers zijn er 9 omge
komen en vier naar het ziekenhuis ver
voerd, waarvan later drie zijn overleden.
De oorzaak.
Omtrent de oorzaak wordt medegedeeld,
dat het zicht gering was, waarom het toe
stel met een tractor werd gebracht op de
witte lijn, waar langs de vlieg tuigen onder
zulke omstandigheden volgens voorschrift
moeten vertrekken.
Kort na het vertrek van het vliegtuig
heeft dit blijkbaar, cm nog onbekende re
denen, een scherpe bocht naar links ge
maakt, omstreeks 90 graden op den oor-
spronkelijken koers en is daarbij in aanra
king gekomen met het dak van twee hui
zen, waarna brand uitbrak. Het toestel
stiet tegen het dak van een huis, wierp een
schoorsteen omver, raakte vervolgens een
telegraafleiding en stiet vervolgens tegen
een huis aan de andere zijde der straat.
Dit huis vloog in brand en ging geheel in
vlaihmen op.
Blijkens mededeeling van den heer Kauf
mann, vertegenwoordiger van de K.L.M. in
Londen, is het vliegtuig zes K.M. van
Croydon af neergestort. Wanneer dit juist
is, zou het ongeluk 2 minuten na de start
gebeurd zijn.
Nadere bijzonderheden.
Volgens nader bericht van de K.L.M.
zijn er van de ramp van de Lijster drie
overlevenden, te weten de marconist van
Bemmel, die echter zeer zwaar gekwetst is
en wiens toestand als hopeloos wordt be
schouwd, de stewardess mej. Bongertman
en de Duitsche passagier Schubach. De
twee laatsten hebben slechts onbeteeke-
nende kwetsuren, eenige bulten en schram
men, naar men heeft vernomen.
Mej. Bongertman bleek niet in staat te
zijn zich iets van de toedracht te herinne
ren. En dit laat zich, nu verdere bijzonder
heden bekend worden, dan ook wel ver
staan. De ramp moet de Lijster n.l. nog
spoediger na den start getroffen hebben
dan men eerst, toen er van twee minuten
sprake was, veronderstelde. Het is n.l. ge
bleken, dat het toestel na van de startlijn
afgeweken te zijn tegen de zich op ca. 600
meter afstands daarvan bevindende zuide
lijke schutting van het vliegterrein aange
vlogen is. Sporen van de wielen zijn op de
schutting teruggevonden. De botsing met
de schutting schijnt evenwel slechts van
Echten aard geweest te zijn, ten minste is
het toestel nog ongeveer 1200 meter door
gevlogen en toen tegen de in vroegere be
richten genoemde huisjes gebotst met de
bekende gevolgen. Hieruit bhjkt, dat het
niet op 6 mijl van de startplaats is gevon
den, doch slechts op ongeveer één (En-
gelsche) mijl.
Ter plaatse van de ramp.
De correspondent der N. R. Crt. te Lon
den telefoneerde aan zijn blad:
Een half uur geleden ben ik terugge
keerd van de plaats, waar de ongelukkige
Lijster zijn einde heeft gevonden. Het is
vijf minuten rijden van ’t vEegveld, in een
straat van de rustige buitenwijk Purley.
Midden op den weg Egt daar een gekreu
kelde metalen vleugel, die klaarblijkelijk
tegen een telegraafpaal is afgeknapt. De
andere vleugel, die aan de romp is bhjven
zitten, steekt omhoog uit een verkoolde
massa verwrongen staal en aluminium in
het voortuintje van de dubbele villa, waar
in het toestel is terecht gekomen. Behalve
deze vleugels en een deel van het lan
dingstoestel is er van het vEegtuig vrijwel
niets meer te herkennen. Een van de twee
moeite en strijd geeft, doch spr. ontkent
dit; niet het opvolgen van Gods wil geeft
moeihjkheden, doch het zich zelf widen
handhaven onder het mom van Christus’
volgeling te zijn, dat baart zorg en te
genstrijdigheid. Wij moeten kiezen. Het is
niet voldoende dat wij ons alleen met Jezus
tevreden steden; ons geheele leven moet in
Hem geborgen zijn.
Er wordt geleerd, dat wij te doen heb
ben met twee verbonden: het Oude Testa
ment met den God der wrake, een toor
nend God, die jaloersch was op de men
schen, en het Nieuwe Testament met de
leer van den God der Eefde. Doch er is
tusschen deze twee deelen van den bijbel
geen tegenstrijdigheid; Jezus kwam op aar
de om den wil Zijns Vaders te doen, die in
het Oude Testament reeds het evangelie
had verkondigd en doen verkondigen. Het
evangeEe kon echter geen plaats vinden als
OUD-BANKDIRECTEUREN ALS
VALSCHE MUNTERS.
Twee vroeger Japansche bankdirecteu
ren, die bovendien hooge openbare func
ties hebben bekleed, een advocaat, die
werkzaam is bij de Fransche ambassade,
en twee Denen zijn te Tokio gearresteerd,
verdacht van valsche munterij. Volgens het
Japansche Tel .agentschap Domei zouden
de gearresteerden in contact staan met
vooraanstaande financiers en poEtici in
China. De centrale der bende zou zich in
Shanghai bevinden. Ook Amerikanen,
Franschen en Russische emigranten zou
den bij de affaire betrokken zijn.
Men zou reeds de machines hebben aan
geschaft, waarmede valsch Chineesch geld
tot een bedrag van 15 miUioen dollar zou
worden gemaakt.
GRIEP.
Onder de te Amersfoort in garnizoen
Eggende manschappen van de infanterie
en van de bereden wapens heerscht een
griep-epidemie. Tot dusver is geen enkei
geval van emstigen aard geconstateerd en
er bestaat dan ook, zooals van militair -
geneeskundige zijde werd verzekerd, geen
reden tot ongerustheid.
Een aantal patiënten is opgenomen in
het mititaire hospitaal; de anderen verbhj-
ven in de kazernes. In verband met de vele
ziektegevaEen is het uitrukken van de troe
pen zooveel mogehjk beperkt.
De griep heerscht te Rijssen in dusdanig
sterke mate, dat de openbare school gedu
rende deze week zal zijn gesloten. Van de
arbeiders der firma Ter Horst Co. zijn
er een 300 ziek.
Nu bevrijd van rheumatische pijn.
Het volgende schrijft ons 'Zr. M. F. te
W.: „Ik begon Kruschen Salts te ne
men na een hevige aanval van rheumati-
sche pijn in beide knieën. Het was zoo erg
dat ik drie weken lang zetis mijn voeten
niet op de grond kon zetten, en ’s nachts
was de pijn bijna niet te verdagen. Mijn
knieën kraakten van stijfheid, en ook mijn
humeur werd beneden peü. Ik begon met
Kruschen Salts en hield vol. Het eerste,
wat ik opmerkte was verbetering, totdat
tenslotte mijn rheumatische pijnen geheel
verdwenen, en mijn knieën weer soepei
werden. Ik ben een vrouw van 50 en moet
mijn kost verdienen met verplegen in een
gesticht, en ik doe nu zonder eenige moeite
precies hetzelfde werk als vrouwen half
zoo oud als ik. U kunt dus trots zijn op
de voordeelen van Kruschen Salts.”
De voortreffehjke eigenschappen van
Kruschen Salts, die het ontleent aan de
zes minerale zouten, welke het bevat, kun
nen niet genoeg herhaald worden. Deze
zouten sporen Uw afvoerorganen aan tot
betere, meer intensieve werking. Het ge
volg hiervan is dat de afvalstoffen weer snel
en geregeld uit het Echaam worden verwij
derd, zoodat er geen ophooping kan ont
staan van schadelijke stoffen, o.a. van het
urinezuur, dat in vele gé ..dien de rheuma
tische pijnen veroorzaakt. Hierdoor wordt
Uw bloed gezuiverd en Uw rheumatische
pijnen zullen geleidelijk verminderen om
tenslotte geheel te verdwijnen.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg
baar bij alle apothekers en erkende dro
gisten a f 0.40, f 0.75 en f 1.60 per flacon,
omzetbelasting inbegrepen. Let op, dat op
het etiket op de flesch, zoowel als op de
binten verpakking, de naam Rowntree Han
dels Maatschappij Amsterdam, voorkomt.
(Adv.).
K.L.M.-VLIEGTUIG BIJ DEN START
TE LONDEN VERONGELUKT.
Woensdagmorgen is het vEegtuig „Lijs
ter”, van de K.L.M., toen het van Croy
don bij Londen naar Schiphol vertrok
I verongelukt, waarbij van de zeventien in
zittenden er veertien het leven hebben ver
loren.
Omtrent deze nieuwe ramp, welke de
Nederlandsche luchtvaart zoo plotseEng
weer treft, wordt nader gemeld, dat de
„Lijster” die Dinsdagavond wegens den
mist niet kon vertrekken, Woensdagmor
gen om 10.30 uur wel startte. Direct na
het vertrek schijnt de machine evenwel
weer in mist te zijn geraakt en daaraan
moet deze ontzettende ramp, welke ons
land, dat zich nauwehjks hersteld had van
de slagen van het vorige jaar, zoo bij
zonder hevig schokt, worden toegeschre
ven. Op den grond geraakte het toestel
in brand en werd geheel vernield. Aanvan
kelijk vreesde men dat aUe 17 inzittenden
zouden zijn verongelukt, maar het bleek,
dat zes personen het toestel nog hebben
kunnen verlaten. Zij werden echter zeer
ernstig gewond en moesten met brandwon
den overdekt in een hospitaal worden op
genomen, alwaar later drie zijn overleden.
De bemanning.
De namen van de leden der bemanning,
zijn de bestuurder Hautzmayer, de radio-
telegrafist van Bemmel, de mecanicien
Verkerk, en de stewardess mejuffrouw Bon
gertman. Gezagvoerder Hautzmayer was
een Oostenrijker, die na de rampen van
het vorige jaar in dienst kwam van de
K.L.M. en van wien een groote roep uit
ging, speciaal ten aanzien van de Alpen-
vluchten, welke voor de verbinding met
Milaan moeten worden gemaakt. Mej. Bon
gertman is de schrijfster van het bekende
boek „Schiphol, allen uitstappen”.
Verhalen van een ooggetuige.
Toestel en huis in brand.
Een bewoner uit de omgeving van
plaats, waar het toestel was neergestort,
vertelde het volgende.
„Ik hoorde een slag en rende de straat
in. Ik zag dat een vEegtuig neergestort
was op het dak van een leeg huis. Het
toestel was in brand gevlogen en dienten
gevolge geraakte ook het huis in brand.
Het huis brandde geheel af.”
Een andere ooggetuige, mevr. Latham,
vertelde: „ik hoorde een vreeselijken slag
en toen ik in de richting keek, waar de