Pegia 100 |K HOUTEN’S CACAO A Eerste Blad No. 21 UitgaveRIEZEBRINK Co 5de Jnargangl by 1 oh Hiemeije|.k Zaterdag 12 December 1936. UI»! Orgaan der Gemeente Sneek. jtoM/ •OEDINGSWAAI ^^VAN1 NIEUWSTIJDINGEN. BELEGEN WIJNEN - PRIMA GEDISTILLEERD - FIJNE ADVOCAAT Firma Wed. S. JOUSTRA ZOON Anno 1864 Telefoon 2912 SNEEK LIKDOORNS JOH. VAN AKKEREN Pédicure VERPLEEGSTER KON VOETEN NIET OP DEN GROND ZETTEN. SNEEK - TELEFOON 2200 INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. 7 Een uur de 't Is beter geholpen dan te klagen Er pijnloos af te zijn, DAT geeft eerst baat Daarvoor naar Lid v.h. Ned. Genootschap tot Bevordering der Voetverzorging. Schapenplein 4, Sneek Tel. 2326 Lindmann, oud-p^mier van Zwe- Predikbeurten Advent Gemeente. Predikbeurten: Zaterdags van 3 tot 4 Gebouw: Tempelierenhuis. HOE HET JACHT VOOR HET PRINSELIJK PAAR ZAL WORDEN. Het Algemeen Comité tot Aanbieding van een Nationaal Huwelijksgeschenk, be richt ons thans: Onlangs heeft Z. D. H. prins Bernhard aan twee jachtwerven een bezoek gebracht en hij heeft een aantal jachten bezichtigd in verband met het maken van plannen voor het Prinselijk jacht, ,dat als deel van het nationaal huwelijksgeschenk aan H. K. gevolgd. Ook wij hebben niet allereerst bij menschen raad te vragen; Gods Woord zegt ons duidelijk wat wij te doen hebben. Er is een weg ten leven en een ten doode. En nu is aan ons de keuze, welke weg wij gaan willen. Er wordt wel gezegd, dat het beter zou zijn, als er maar één weg was, doch dan zou goed en kwaad naast elkander gaan. Aanvankelijk mogen de beide wegen op elkander lijken, het eind doel is zeer verschillend. Als wij naar God willen luisteren en ons onder de leiding van Zijn Geest willen stellen, zal Hij ons openbaren, dat wij hebben in te gaan door de nauwe poort en de smalle weg te gaan, om Hem na te volgen. Jezus sprak zelfs van de onmogelijkheid dat een kameel zou gaan door het oog van een naald, om aan te toonen, hoe moeilijk het is dien weg te vinden. Elkeen is genoodzaakt zelf die weg te gaan, de man kan zijn vrouw noch zijn kinderen de zaligheid geven. De eisch is persoonlijke wedergeboorte. De gedachte leeft alsof de weg Gods Abonnement: per jaar 2.50, Ir. p. post 3.60, A d v e r t e n t i n 9 ct. p. regel. Ingezonden mededeelingen hooger. Abonnement belangrijke korting. Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT ij Mej. Bongertman. correspondent van üe N. R. Crt. heeft den vader van de geredde stewardess gevraagd of hij dacht, dat zijn dochter haar beroep zou opgeven. Wijzelf geloof den dit al niet, daar wij het kordate meisje kennen. De vader zeide, dat hiervan geen sprake zal zijn. Dit ongeluk heeft zij trou wens voorzien, zooals men kan lezen op pag. 94 van haar boek, dat onlangs is verschenen. Zij maakt daar opmerkingen over den h.i. onvoldoenden toestand, waarin het vliegveld Croydon verkeert. WAT DOENDE ZAL IK HET EEUWIGE LEVEN BEËRVEN? De heer A. Schmutzler trad Woensdag avond in de zaal-De Boer op ter behande ling van bovengenoemd onderwerp. Na de gebruikelijke opening wees spr. er op, dat in de vorige lezing was aan getoond, dat het oordeel aanstaande is en dat het hemelsche gerechtshof zich gereed maakt. Voor de komst van Jezus Chris-- tus ‘heeft God Zijn gezant gezonden, om die komst aan te kondigen. Nu komt de ernstige vraag: Wie zal de dag des Heeren verdragen? Wat zien wij nu? Er is een grenzelooze lichtzinnigheid, die met de ernst der goddelijke dingen geen rekening houdt. Men stelt zich te vreden met een oppervlakkig deugdleven, maar de dienst van God zoekt men niet. Het onderwerp nu aan de orde, is echter van het grootste belang. Wie moet men om inlichtingen daaromtrent, vragen: de mensch, die zelf sterfelijk is? Paulus, op reis naar Damascus, wordt door Christus tot staan gebracht op zijn weg om de vol gelingen van Christus te vervolgen. Is hij daarna bij menschen te rade gegaan, hoe hij nu verder moest handelen? Neen, Pau lus getuigt zelf in zijn brieven, dat hij God gevraagd heeft. En Diens weg is hij motoren ligt geheel los in den hoek van de uitgebrande voorkamer van de linksche villa. De andere kon ik nergens ontdekken. Stoffeering en bagage zijn geheel door het vuur verteerd. Alleen een picknickmandje met lunchgerei, dat waarschijnlijk tot de provisiekast heeft behoord, staat volkomen onbeschadigd en nog keurig ingepakt te midden van een onbeschrijflijke verwoes ting. Het huis, waar ’t toestel tegenaan is ge vlogen, is eveneens geheel verwoest. Een groot gedeelte van het dak is er af gerukt en de rest is uitgebrand. Ook de rechtsche van de twee aaneengebouwde villa’s is zwaar beschadigd en het mag een wonder heeten, dat de inwoners geen letsel hebben gekregen. Even gelukkig is het dat de linksche villa toevallig onbewoond was. Anders zouden er ongetwijfeld nog meer dooden te betreuren zijn geweest. De aanzienlijke beschadiging aan het dak van het huis aan den overkant van de straat toont duidelijk, welken weg het toe stel in de laatste seconde heeft gevolgd. Het is dwars over de straat komen aan vliegen, heeft met zijn landingstoestel het dak van het huis rechts aan den weg ge raakt, is toen met den rechtervleugel tegen een telegraafpaal aan den overkant gebotst om zich tenslotte recht in de leegstaande villa te boren. De staart schijnt daarbij recht omhoog te zijn gestoken en werd oogenblikkelijk een toren van vuur. Hoe en wanneer mej. Bongertman zich uit het toestel heeft gered is niet duidelijk. Volgens sommige avondbladen 'is zij een oogenblik voor het toestel tegen de villa te pletter sloeg en in brand vloog, er uit gesprongen. „Ik weet niet hoe het gebeurd is”, zou zij hebben verklaard. „Wij waren net opgestegen, toen er plotseling een luide knal was en dadelijk daarna stortten wij neer.” Op het kantoor van de K.L.M. schrijft men haar miraculeuze redding toe aan het feit, dat zij geheel achterin het vliegtuig was. Wat de slachtoffers betreft staat vast dat onder de passagiers slechts een Neder lander was, n.l. ir. van Donkelaar, bedrijfs leider van de Ned. Scheepsbouw Mij. Voorts is van de bemanning de meca nicien Verkerk omgekomen, de omgeko men bestuurder Hautzmayer, die op i April bij de K.L.M. in dienst trad, was Oostenrijker. Hij had een prachtige staat van dienst; hij was ex-oorlogsvlieger en later piloot bij de Oostenrijksche verkeers- mij. waar hij niet zoolang geleden de bui tengewone prestatie leverde een vliegtuig met passagiers, waaruit de motor gesla gen was, toch veilig te doen landen l Tot de buitenlandsche passagiers die omgekomen zijn behoort het Poolsche echt paar Hoene, dat op de huwelijksreis was, La Cierva de beroemde Spaansche con structeur der auto-gyro vliegtuigen, en ad miraal den. Thans is een technische commissie inge steld, onder welker leiding het jacht zal tot stand komen, aan eenige ontwerpers met groote reputatie op het gebied van jacht bouw is opdracht gegeven een plan te maken. De afmetingen van het schip wor den; lengte ten hoogste 31 meter, breedte ten hoogste 5.50 meter en diepgang in ge heel geladen toestand ten hoogste 1.70 me ter. NIEUWE STEEW WEffl annex SHEERER COURANT en WYMBRIT6ERADEEL Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS Bureau: KLEINZAND 5—7 H. Prinses Juliana en aan Z. D. H. zal worden aangeboden. Ons Prinselijk paar wenscht als huwe lijksgeschenk geen zeiljacht en geen groot, voor zeevaart bestemd jacht, waarvan de gebruiksmogelijkheid slechts zeer beperkt is. De wensch is: een motorjacht, waar mede week-end-tochten en kleine reizen 1 kunnen worden gemaakt door de binnen wateren van Nederland, namelijk de Zeeuw - sche- en Zuid-Hollandsche stroomen, de Zuiderzee en Waddenzee, de groote rivie ren, de kanalen in het westen des lands en de groote kanalen en de meren van Friesland en Groningen. Het insluiten van kleinere kanalen van Overijssel en Drente zou den diepgang van het jacht te veel beperken, waardoor het minder geschikt wordt voor gebruik in Zeeland en op de Zuiderzee en Wadden. niet eerst de wet was bekend gemaakt; sa tan had niet kunnen vallen als in den hemel geen wet had bestaan. Jezus zegt het bovendien zelf, dat Hij niet gekomen was om de wet te ontbinden, doch om die te vervullen. Wat Hij bracht was niet Zijn leer, doch de leer des Vaders. Die leer kan dus niet in strijd zijn met de wil des Vaders. Hebben wij nu niets meer met de wet te maken Sinds wanneer is de wet dan krachteloos geworden? Men zegt, dat de wet door Christus aan het kruis is gena geld. Maar hoe kan Paulus dan zeggen: Ik wist niet dat begeeren zonde was, als de wet het niet leerde. Hoe zal men weten wat zonde is als de wet niet meer bestaat. Voorts komt de vraag aan de orde, welk doel het Middelaarschap van Christus heeft, als de wet Gods niet meer bestaat. In het rijk der natuur zien wij alle jaren de sprietjes uit de aarde komen en daar na de bloemen. Wat nu een madeliefje is, wordt het volgend jaar geen vergeet-mij- nietje. Ook de wet der zwaartekracht blijft bestaan, anders zouden* wij niet langer kunnen loopen. Zooals God dus de na tuur aan vaste wetten heeft gebonden, zoo heeft Hij ook in het hart des menschen de wet des Geestes geschreven. Die wet heb ben wij overtreden en door die wet kunnen wij niet zalig worden. Dat is genade en door Jezus Christus is ons de weg gewe zen hoe wij tot die genade kunnen komen. Naar de natuurlijke mensch gesproken is deze weg onmogelijk. Doch in heel den bij bel is nergens het woord onmogelijk te vinden. Zoo min wij onze kinderen een taak opdragen, die te zwaar voor hen is, zoo min zal God ons iets gebieden, dat voor ons te moeilijk is. Onze houding tegenover God beslist of wij Gods geboden kunnen houden. Als wij Hem waarlijk lief hebben en niet allereerst in woorden, maar in onze daden dat toonen, zal Hij ons de poort der zaligheid openen. Als iemand Hem lief heeft, zal Hij bij hem komen en woning bij hem maken. De Joden hadden de wet aan het voor hoofd en aan de deurpost, maar wat baat dat? Niet het hebben, maar er naar te doen, dat is de levensles, die Christus ons leert. Hij heeft ons onuitsprekelijk lief en die liefde zoekt ons, opdat wij met Hem vereenigd zullen worden en door Zijn kracht ter eere Gods leven. Door in zijn geboden te blijven, blijven wij in Zijn liefde; zonder Zijn geboden is er geen mogelijkheid op contact met God en Chris tus. In de opvoeding verbieden wij onze kinderen soms, en al mogen zij het nu niet begrijpen, later zullen zij het verstaan. De wet en het evangelie zijn onafscheide lijk; wie zegt, dat de wet is voorbijgegaan en dat nu het evangelie heerscht, begrijpt niet de dingen Gods. De wet is een spie gel, die ons leert wat God van ons wil; is ons leven een duidelijk beeld, dat wij naar die wet willen handelen? De wereld let op ons en ziet scherper naarmate wij ons dichter aan God verbinden; woorden en eerbiedwaardige gebruiken alleen hel pen ons niet, zoo min als zij de Joden hielpen. Hun leven is ons tot een waar schuwing gegeven, opdat wij niet in het zelfde oordeel zullen vallen. Het is mo-. gelijk, dat wij een zware weg zullen moe-* ten gaan, omdat wij gereinigd moeten worden van veel ongerechtigheid. Maar God weet wanneer het oogenblik is geko men dat wij den beelde Zijns Zoons ge- lijkvormig zijn geworden. Zijn bloed reinigt ons van alle zonden. De wet doet ons da gelijks onze zonden zien; Christus reinigt ons door Zijn bloed en Hem lief te heb ben is het kostbaarste wat wij kunnen be zitten. Spr. eindigt met dankzegging. slag veroorzaakt was, zag ik een brandend vliegtuig op een huis. Ook het huis vloog in brand en ik holde verschrikt weg.” De hitte was zoo hevig, dat men niet bij het vliegtuig kon komen. Het vliegtuig viel van het dak af, kantelde en sloeg den top van een grooten boom af. Dt brand nam onmiddellijk een grooten om vang aan, waarschijnlijk doordat de ben zinetanks in brand vlogen en het vliegtuig bij het vertrek een groote lading benzine aan boord had. Zij, die zich aan boord bevonden. Officieel wordt medegedeeld, dat de ramp heeft plaats gehad met het Douglas vliegtuig, de DO 2P.H.A.K.L. („Lijs ter”) onder commando van den bestuurdei Hautzmayer, vergezeld van den marconist Van Bemmel, dén werktuigkundige Ver kerk en de stewardess mej. Bongertman. De volgende passagiers bevonden zich aan boord: mevr. Hone (Poolsche), mej. Lipsy (Zuid-Afrika), de heeren: Hom (Pool), baron von Höhenberg (Duitscher), Merser (Duitscher), Schubach (Duitscherj, ir. A. v. Donkelaar (Nederlander), Vige- lius (Fin), Dickson (Zweed), Lindmann (Zweed), Pearson (Engeischman), La Cierva (Spanjaard), Stent (Nationaliteit onbekend). Vast staat, dat behalve mej. Bongertman en den marconist van Bem mel, de overige leden van de bemanning omgekomen zijn. Van de 13 passagiers zijn er 9 omge komen en vier naar het ziekenhuis ver voerd, waarvan later drie zijn overleden. De oorzaak. Omtrent de oorzaak wordt medegedeeld, dat het zicht gering was, waarom het toe stel met een tractor werd gebracht op de witte lijn, waar langs de vlieg tuigen onder zulke omstandigheden volgens voorschrift moeten vertrekken. Kort na het vertrek van het vliegtuig heeft dit blijkbaar, cm nog onbekende re denen, een scherpe bocht naar links ge maakt, omstreeks 90 graden op den oor- spronkelijken koers en is daarbij in aanra king gekomen met het dak van twee hui zen, waarna brand uitbrak. Het toestel stiet tegen het dak van een huis, wierp een schoorsteen omver, raakte vervolgens een telegraafleiding en stiet vervolgens tegen een huis aan de andere zijde der straat. Dit huis vloog in brand en ging geheel in vlaihmen op. Blijkens mededeeling van den heer Kauf mann, vertegenwoordiger van de K.L.M. in Londen, is het vliegtuig zes K.M. van Croydon af neergestort. Wanneer dit juist is, zou het ongeluk 2 minuten na de start gebeurd zijn. Nadere bijzonderheden. Volgens nader bericht van de K.L.M. zijn er van de ramp van de Lijster drie overlevenden, te weten de marconist van Bemmel, die echter zeer zwaar gekwetst is en wiens toestand als hopeloos wordt be schouwd, de stewardess mej. Bongertman en de Duitsche passagier Schubach. De twee laatsten hebben slechts onbeteeke- nende kwetsuren, eenige bulten en schram men, naar men heeft vernomen. Mej. Bongertman bleek niet in staat te zijn zich iets van de toedracht te herinne ren. En dit laat zich, nu verdere bijzonder heden bekend worden, dan ook wel ver staan. De ramp moet de Lijster n.l. nog spoediger na den start getroffen hebben dan men eerst, toen er van twee minuten sprake was, veronderstelde. Het is n.l. ge bleken, dat het toestel na van de startlijn afgeweken te zijn tegen de zich op ca. 600 meter afstands daarvan bevindende zuide lijke schutting van het vliegterrein aange vlogen is. Sporen van de wielen zijn op de schutting teruggevonden. De botsing met de schutting schijnt evenwel slechts van Echten aard geweest te zijn, ten minste is het toestel nog ongeveer 1200 meter door gevlogen en toen tegen de in vroegere be richten genoemde huisjes gebotst met de bekende gevolgen. Hieruit bhjkt, dat het niet op 6 mijl van de startplaats is gevon den, doch slechts op ongeveer één (En- gelsche) mijl. Ter plaatse van de ramp. De correspondent der N. R. Crt. te Lon den telefoneerde aan zijn blad: Een half uur geleden ben ik terugge keerd van de plaats, waar de ongelukkige Lijster zijn einde heeft gevonden. Het is vijf minuten rijden van ’t vEegveld, in een straat van de rustige buitenwijk Purley. Midden op den weg Egt daar een gekreu kelde metalen vleugel, die klaarblijkelijk tegen een telegraafpaal is afgeknapt. De andere vleugel, die aan de romp is bhjven zitten, steekt omhoog uit een verkoolde massa verwrongen staal en aluminium in het voortuintje van de dubbele villa, waar in het toestel is terecht gekomen. Behalve deze vleugels en een deel van het lan dingstoestel is er van het vEegtuig vrijwel niets meer te herkennen. Een van de twee moeite en strijd geeft, doch spr. ontkent dit; niet het opvolgen van Gods wil geeft moeihjkheden, doch het zich zelf widen handhaven onder het mom van Christus’ volgeling te zijn, dat baart zorg en te genstrijdigheid. Wij moeten kiezen. Het is niet voldoende dat wij ons alleen met Jezus tevreden steden; ons geheele leven moet in Hem geborgen zijn. Er wordt geleerd, dat wij te doen heb ben met twee verbonden: het Oude Testa ment met den God der wrake, een toor nend God, die jaloersch was op de men schen, en het Nieuwe Testament met de leer van den God der Eefde. Doch er is tusschen deze twee deelen van den bijbel geen tegenstrijdigheid; Jezus kwam op aar de om den wil Zijns Vaders te doen, die in het Oude Testament reeds het evangelie had verkondigd en doen verkondigen. Het evangeEe kon echter geen plaats vinden als OUD-BANKDIRECTEUREN ALS VALSCHE MUNTERS. Twee vroeger Japansche bankdirecteu ren, die bovendien hooge openbare func ties hebben bekleed, een advocaat, die werkzaam is bij de Fransche ambassade, en twee Denen zijn te Tokio gearresteerd, verdacht van valsche munterij. Volgens het Japansche Tel .agentschap Domei zouden de gearresteerden in contact staan met vooraanstaande financiers en poEtici in China. De centrale der bende zou zich in Shanghai bevinden. Ook Amerikanen, Franschen en Russische emigranten zou den bij de affaire betrokken zijn. Men zou reeds de machines hebben aan geschaft, waarmede valsch Chineesch geld tot een bedrag van 15 miUioen dollar zou worden gemaakt. GRIEP. Onder de te Amersfoort in garnizoen Eggende manschappen van de infanterie en van de bereden wapens heerscht een griep-epidemie. Tot dusver is geen enkei geval van emstigen aard geconstateerd en er bestaat dan ook, zooals van militair - geneeskundige zijde werd verzekerd, geen reden tot ongerustheid. Een aantal patiënten is opgenomen in het mititaire hospitaal; de anderen verbhj- ven in de kazernes. In verband met de vele ziektegevaEen is het uitrukken van de troe pen zooveel mogehjk beperkt. De griep heerscht te Rijssen in dusdanig sterke mate, dat de openbare school gedu rende deze week zal zijn gesloten. Van de arbeiders der firma Ter Horst Co. zijn er een 300 ziek. Nu bevrijd van rheumatische pijn. Het volgende schrijft ons 'Zr. M. F. te W.: „Ik begon Kruschen Salts te ne men na een hevige aanval van rheumati- sche pijn in beide knieën. Het was zoo erg dat ik drie weken lang zetis mijn voeten niet op de grond kon zetten, en ’s nachts was de pijn bijna niet te verdagen. Mijn knieën kraakten van stijfheid, en ook mijn humeur werd beneden peü. Ik begon met Kruschen Salts en hield vol. Het eerste, wat ik opmerkte was verbetering, totdat tenslotte mijn rheumatische pijnen geheel verdwenen, en mijn knieën weer soepei werden. Ik ben een vrouw van 50 en moet mijn kost verdienen met verplegen in een gesticht, en ik doe nu zonder eenige moeite precies hetzelfde werk als vrouwen half zoo oud als ik. U kunt dus trots zijn op de voordeelen van Kruschen Salts.” De voortreffehjke eigenschappen van Kruschen Salts, die het ontleent aan de zes minerale zouten, welke het bevat, kun nen niet genoeg herhaald worden. Deze zouten sporen Uw afvoerorganen aan tot betere, meer intensieve werking. Het ge volg hiervan is dat de afvalstoffen weer snel en geregeld uit het Echaam worden verwij derd, zoodat er geen ophooping kan ont staan van schadelijke stoffen, o.a. van het urinezuur, dat in vele gé ..dien de rheuma tische pijnen veroorzaakt. Hierdoor wordt Uw bloed gezuiverd en Uw rheumatische pijnen zullen geleidelijk verminderen om tenslotte geheel te verdwijnen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en erkende dro gisten a f 0.40, f 0.75 en f 1.60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de binten verpakking, de naam Rowntree Han dels Maatschappij Amsterdam, voorkomt. (Adv.). K.L.M.-VLIEGTUIG BIJ DEN START TE LONDEN VERONGELUKT. Woensdagmorgen is het vEegtuig „Lijs ter”, van de K.L.M., toen het van Croy don bij Londen naar Schiphol vertrok I verongelukt, waarbij van de zeventien in zittenden er veertien het leven hebben ver loren. Omtrent deze nieuwe ramp, welke de Nederlandsche luchtvaart zoo plotseEng weer treft, wordt nader gemeld, dat de „Lijster” die Dinsdagavond wegens den mist niet kon vertrekken, Woensdagmor gen om 10.30 uur wel startte. Direct na het vertrek schijnt de machine evenwel weer in mist te zijn geraakt en daaraan moet deze ontzettende ramp, welke ons land, dat zich nauwehjks hersteld had van de slagen van het vorige jaar, zoo bij zonder hevig schokt, worden toegeschre ven. Op den grond geraakte het toestel in brand en werd geheel vernield. Aanvan kelijk vreesde men dat aUe 17 inzittenden zouden zijn verongelukt, maar het bleek, dat zes personen het toestel nog hebben kunnen verlaten. Zij werden echter zeer ernstig gewond en moesten met brandwon den overdekt in een hospitaal worden op genomen, alwaar later drie zijn overleden. De bemanning. De namen van de leden der bemanning, zijn de bestuurder Hautzmayer, de radio- telegrafist van Bemmel, de mecanicien Verkerk, en de stewardess mejuffrouw Bon gertman. Gezagvoerder Hautzmayer was een Oostenrijker, die na de rampen van het vorige jaar in dienst kwam van de K.L.M. en van wien een groote roep uit ging, speciaal ten aanzien van de Alpen- vluchten, welke voor de verbinding met Milaan moeten worden gemaakt. Mej. Bon gertman is de schrijfster van het bekende boek „Schiphol, allen uitstappen”. Verhalen van een ooggetuige. Toestel en huis in brand. Een bewoner uit de omgeving van plaats, waar het toestel was neergestort, vertelde het volgende. „Ik hoorde een slag en rende de straat in. Ik zag dat een vEegtuig neergestort was op het dak van een leeg huis. Het toestel was in brand gevlogen en dienten gevolge geraakte ook het huis in brand. Het huis brandde geheel af.” Een andere ooggetuige, mevr. Latham, vertelde: „ik hoorde een vreeselijken slag en toen ik in de richting keek, waar de

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1936 | | pagina 1