9 Firma JOHs. TBOMP Sneek. Hoe lang nog kan het slagwoord Brand Firma JOHs. TROMP Sneek CAcA°j UitgaveKIEZEBRINK fi Co No. 32 Eerste Blad KREYKAMP’S TABAK Griep, Influenza. heeft om spoedig te herstellen, zijn een paar Mijnhardfs Poeders. Per stuk 8 ct.; doos 45 ct. Bij Uw Drogist. Zaterdag 23 Januari 1937. (Heel Orgaan Oer Gemeente Sneek. STEP TABAK PUZZLE ïz&zorgd els sinds 1841 is en blijft KWALITEIT 53e Jaargang uv vfordi ,.u schoo^oni11 tokend® ^eU0P NIEUWSTIJDINGEN. lets ver^*' eetD^ DINSDAGS Bureau KLE1NZAND 5—7 SNEEK - TELEFOON 2200 INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. t en kwaliteit enz. enz. I RIJWIELPAD betreffende het zijn na den dood. In ijzonder onderscheidt zich het spiri- 2 ons voor 1 kwartje worden gehandhaafd Boerenjongensbonbons de Heer, IJschocolade, Montecarlobonbons de Heer, Verkade’s Oranjekeps, Hopjes van Melle, Tonnema’s Rocco’s Verpakte Napolitain's de Heer. Rumboonen Kwatta, De Heer’s Chocolade licht in gewicht, Na de pauze, waarin gezongen werd Gez. 77 1 betoogt spr. dat als we het zóó zien, Jacobus op één rij treedt met de profeten van ’t Oude Verbond; met een Jesaja, die het volk oproept tot getuigen in hun leven van de heerlijkheid Gods, van een Amos, die ’t waas van oppervlakkige vroomheid weg rukt en uitroept: „wat is godsdienst zonder te doen de wil van God!” Dat is de bodem der echte profetische Israëlietische vroom heid, de bodem, die God bereidde in hei volk der Openbaring, waarop ook Jezus stond, vooral als Hij de Bergrede uitspreekt. De verwantschap tusschen Jacobus’ brief en het woord van Jezus in de Bergrede is eigenlijk de kern van sprekers onderwerp. Ziet daar Jezus op den berg, omringd door Zijn jongeren en Zich over hun hoofden heen richtend tot de schare. Zij, de jonge ren, zijn de gemeente en achter elk woord dat Hij hier tot die jongerengemeente spreekt, staat Hij zelf met Zijn volle per soon, Hij, de Messias, de Verzoener. Achter elk Zijner woorden staat dus het kruis der Verzoening. En zij, die Hem volgden, heb ben deel aan die verzoening. Tot die verlos te, vrijgekochte gemeente spreekt Hij Zijn woord en haar geeft Hij Zijn wet van het Koninkrijk. Een wet, welke niet anders kan zijn dan de wet van God in het Oude Ver bond. Gods wil immers verandert niet, is dezelfde van eeuwigheid tot eeuwigheid, nl. de wet van Gods Liefdewil. En als Jezus deze Bergrede verkondigt staat Hij dus op de bodem van het Oude Verbond, en Hij graaft daarin en verkondigt Gods liefdewil. En zoo is het ook, dat Jezus dan tot de jon geren dat ernstige woord richt, naar het welk wij als gemeente nooit genoeg kunnen luisteren nl. het: „Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij dan der Schriftgeleerden, gij zult in het Koninkrijk geenszins ingaan”. Daar nu raakt Jacobus met zijn wet en werken Jezus in de Bergrede. Het uitgangs punt is bij Jacobus en Jezus hetzelfde, nl. de vrijgekochte gemeente, die in de genade kleur model ringetje verpakking alles is in orde en dan voor 4 et. Dit wonder heet Spatram. Heeren Rookers neemt proef. Ziet onze Etalage. HET adres voor den Handel in Tabaksfabrikaten. P.S. Nieuwe Courante Sigaretten ontvangen. van het evangelie van Christus staat. Dat is voor Jacobus het vaststaand feit. En nu komt hij met de conclusie: dat dan ook daai de gerechtigheid overvloediger zij dan bij de Farizeeërs. Paulus komt met de boodschap der Ver lossing, de gemeente vormende, en Jacobus komt dan en wijst er op wat de vrucht van het geloof in deze boodschap in de gemeen te moet zijn. i heid; tal van functies worden door hen ver- Na beantwoording van een vraag door den spr. dankte de v o o r z. ds. Langman voor zijn rede, hem gaarne een tot weerziens toeroepend. Na gemeenschappelijke zang (Gez. 180) ging ds. Langman in dankgebed voor. die jaren geleden in dat huis vermoord was. Bij onderzoek vond men inderdaad het ge raamte van een man. Thans zijn er volgens Bilz 80 millioen aanhangers van het spiri tisme. Doch dit getal is veel te gering; telt men de heidenen er bij, dan vinden wij wel 600 millioen. In alle rangen en standen vindt men zijn aanhangers: vorsten en staatslieden, dragers van den godsdienst enz. telt men onder hen. Onder de mediums is ook verscheiden- Verschijnt en VRIJDAGSAVONDS heid en gerechtigheid. Door dat uitgangs punt wordt Jacobus’ houding bepaald en daardoor komt zijn brief tot deze samen vatting: „Gelijk het lichaam dood is zonder geest, alzoo is ook het geloof zonder de werken dood”, en zoo ziet men dat er slechts aan de oppervlakte tegenstelling is tusschen Paulus en Jacobus, op de bodem raken zij elkaar. Er is slechts verschil in accent, zij het dan belangrijk. De boodschap is in de grond van de zaak dezelfde. Tegen de levenshouding van de mensch, die meent te gelooven zonder dat geloof met zijn leven te belijden, gaat de brief van Jacobus, die dus de prediker van ’t levend geloof is, dat zich openbaart in de daden des levens. Abonnement: per jaar 2.50, fr. p. post 3.60. ^dvertentiën: 9 ct. p. regel. Ingezonden mededeelingen hooger. Abonnement belangrijke korting. Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT spiritisme thans christelijk is; vroeger was het duivelsch. Op zoo’n seance wordt ge zongen en gebeden. Dit christelijk cachet is een -gevolg van een bericht in de Washing ton Post, waarin een mededeeling voor kwam, alsof de satan bekeerd zou zijn. Daarom is zeker ook in 1914 de wereld oorlog uitgebroken I Als nu de zielen in een volmaakte toe stand leven, is dan de opstanding nog noo- dig? De spiritisten beweren nl. dat zij alles kunnen wat Jezus ook deed, doch tot nu toe de opstanding niet kunnen bewerkstel ligen. Heel dit coquetteeren met Jezus is echter in strijd met het wezen van het spi ritisme, want dit laalste wil van het verlos singswerk van Christus niets weten. Conan Doyle zegt, dat als men lief en vriendelijk doxe christen, Bij wien naar de leer alles in orde is, maar wiens leven niet getuigt van de verlossing door Christus, Zijn waar- dit leven óplevert, wel waard, dat wij daar voor de zware gang van de wieg naar het graf gaan? Géén wonder, dat de occulte wetenschappen opkwamen, die leeren dat zij bovennatuurlijke verschijnselen kunnen verklaren. In spoken en bijzondere verschij ningen, in wijze vrouwen, die men beter doet uit den weg te gaan, gelooft men nog grif. Dit geloof vindt men echter niet alleen bij onontwikkelde, heidensche volken, doch de vooraanstaanden in onze tegenwoordige samenleving hangen dat ook aan. Wij staan voor raadsels, want er is tusschen hemel en aarde meer, dan wij kunnen verklaren. Spr. behandelt de zgn. stigmata van Theresa Neumann, een raadsel, waarover heel de geleerde wereld verbaasd was. Ook in Spanje werd eenige jaren vroeger een soortgelijk wonder gevonden. Vooral in de middeleeuwen vierde het geloof aan bovennatuurlijke dingen hoogtij. Bij duizenden zijn er heksen verbrand; de menschheid leefde in voortdurende vrees voor zulke schepselen. Thans heeft men de mascottes in de auto’s; de plaquettes zullen geluk brengen, doch zij houden de ongeluk ken niet af. Onder deze stroomingen nu neemt het spiritisme een belangrijke plaats in. De kerk leert, dat de ziel dood is na het sterven; het spiritisme zegt, dat wij met onze afge storvenen kunnen verkeeren. Jezus zegt: de i dood is een vijand; hij is de bezoldiging voor onze zonde; het spiritisme leert, dat i sterven goddelijk is. Het hedendaagsch spiritisme dateert van richt. Zoo heeft men o. a. schrijvende, mu- siceerende en teekenende mediums. Doch er wordt ook veel bedrog gevonden, wat door de spiritisten zelf erkend wordt. Dan is er nog verschil in goede en kwade geesten. Een eigenaardig verschijnsel is, dat het makend, levend geloof is gÊIIjk. Maar Pau lus staat tegenover de wettische Jood, bij wien de godsdienst is geworden een uit wendig stelsel van kunstig geweven gebrui ken; hij staat tegenover de Farizeeërs, die hinderend zijn weg kruisen. Tegen hen gaat Paulus met felle taal in, temeer omdat hij zelf ook onder die wet is opgegroeid en ge bukt is gegaan. Pajilus is „een Farizeeër en eens Farizeeërs zoon”, geheel anders dan Jacobus, die opgegroeid is op het land en de zoon is van de geloovige, godvreezende Maria, behoorend tot de eerste wachtende Adventsgemeente. Als een ijzeren ring om greep de druk van de wet Paulus, tot mid den in zijn ijveren daarvoor het groote won der van Gods genade in hem gebeurde, en bij hem kwam de geweldige ommekeer; hij leerde de boodschap verstaan dat hij reeds door Jezus gered was, Jezus, Dien hij ver volgde, en met evenveel hartstocht als hij eerst de wet trachtte te doen overwinnen, jubelt hij nu van de genade Gods, die hem een levende werkelijkheid werd door het geloof in Jezus Christus. Paulus stond dus tegenover de Jood, met diens uitwendige wet en Luther tegenover de R.K. kerk met haar wet en werken. Beide hebben dezelfde tegenstander voor zich en daarom is het te begrijpen, dat Luther zijn wapenen uit het arsenaal van Paulus haalde. Beide staan zij strijdend met de rug tegen dezelfde muur: „de rechtvaardiging door ’t geloof alleen”. En toch heeft ook Jacobus ’t volste recht, hij brengt nl. ook een zijde der waarheid naar voren, die het volle licht verdient. Voor Jacobus is niet de Jood, de Farizeeër, met wet en kunstig geweven leven, de tegen stander, doch de Christen, dié de naam van Jezus Christus op de lippen draagt, doch Zijn geest niet in het hart draagt; de ortho- Geheimzlnnige krachten uit de geestenwereld. In de zaal De Boer trad Woensdagavond de heer A. Schmutzler op, die sprak over: „Geheimzinnige krachten uit de geesten wereld”. Na gebed releveerde spr. vorige lezingen over het niet bewust voortbestaan van de ziel na den dood. Reeds bij de oude Israëlieten leefde dit geloof; zij waren zich bewust ten laatsten dage weder te zullen worden opgewekt. Ondanks de duidelijke mededeelingen van Jezus Christus, dat dood dood is, is er een streven naar meer weten schap het bl_ tisme in deze richting. Het materialisme heeft geleerd, dat met den dood alles uit is en daardoor is de vraag geboren, waarvoor wij dan leven. Is al de moeite en ellende die „Het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelve dood”, dat is de kern van Jacobus’ boodschap. Ook hem gaat het daarbij om het behoud van menschenzielen, niet minder dan Paulus en toch die tegen stelling en toch Jacobus en Paulus, samen het Woord van God, dat de Kerk Is toever trouwd, verkondigend de boodschap van redding en behoud uit de wereldbrand door Jezus Christus. Hoe kan dit nu? Dat kan, zegt spr., omdat hier slechts in schijn tegen stelling is; een andere beschouwing zou onduldbaar voor het Woord van God zijn. Spr. ziet wat Jacobus en Paulus verkondig den als 2 schepen, die in tegenovergestelde koers varen en die toch dezelfde bestem ming hebben, en dat kan wanneer ze een verschillend uitgangspunt hebben. Het uit eindelijke doel: de verkondiging om men- •chen te brengen tot het waarachtig, zalig- IEDERE GOEDE OPLOSSER ONTVANGT EEN PRIJS WAARONDER F. 5000 AAN GELDPRIJZEN Predikbeurten Advent Gemeente. Predikbeurten: Zaterdags van 3 tot 4 uur Gebouw: Tempelierenhuis. VRIJZ. DEM. TOONEELCLUB. De, door ziekte, uitgestelde opvoering van de Vrijz. Dem. Tooneelclub is nu vastge steld op Woensdag 27 Januari a.s. De keuze is ditmaal gevallen op. een blijspel, n.l. ,,’n Partijtje Poker”. Voor Verdere bijzonderheden verwijzen wij naar de in dit blad voorkomende adver tentie. Geslaagd voor het diploma Engel- sche Handelscorrespondentie de heer D. Feenstra te Bolsward, opgeleid door den heer M. Postma alhier. BEËEDIGING. In de civiele zitting van het hof te Leeu warden werd beëedigd als advocaat en pro cureur mr. H. J. van Bottenburg te Sneek. Spr. trekt nu nog een parallel tusschen wat Jezus heeft gezegd en wat Jacobus in zijn brief zegt en concludeert éen treffende overeenkomst. Jacobus is dus met zijn brief in goed gezelschap, de tegenstelling met Paulus valt geheel weg. Straks hooren we van Paulus het: „Maar het geloof door de liefde werkendehier immers reikt Pau lus Jacobus de hand, als deze zegt: „gelijk het lichaam dood is zonder geest, zoo is ook het geloof zonder de werken dood.” Dat is nu de kern van Jacobus’ brief, de rest is slechts toelichting. Spr. staat even stil bij het onvruchtbaar medelijden, tegen de werkelijkheid waarvan Jacobus strijdt. Als Jacobus echter spreekt van „de werken” moet men daaruit niet alleen verstaan de eisch weldadigheid te doen; ja, dat natuur lijk ook, dat heeft de gemeente ter harte te nemen, doch ook dit: zichzelf onbesmet te bewaren van de wereld. Hier raakt hij al uit boven de goede werken in engeren zin, doch er komt bok nog de eisch van de ge hoorzaamheid des geloofs, in de dienst der liefde, in waarheid, oprechtheid, vergevens gezindheid, en buiten dat alles ook gehoor zaamheid als 't gaat om het offer, ook als wij van dat offer zelf de zin niet verstaan. En dan komt Jacobus tot de kern van zijn boodschap als hij spreekt van ’t offer van Abraham, de vader der geloovigen, die zijn geloof beleefde en in overgave, in volle ge hoorzaamheid en bereidheid tot de daad zijn eenige zoon op het altaar ten offer heeft neergelegd. Dat is nu het waarachtig werkend en ge hoorzamend geloof, dat hem wordt toegere kend als gerechtigheid, ’t Is als de knop van een bloem, die gesloten blijvend, tot niets wordt, maar zich ontplooiend tot volle heer lijkheid en vrucht komt. Zoo is het ook met I het geloof, dat zich ontwikkelt in de werken en tot volmaking kan komen in de werken. Zonder de ontplooiing in de daden des levens is het geloof een dood geloof. Spr. constateert dat deze brief een bood schap van groote ernst inhoudt. Jacobus schreef zijn brief niet voor niets; er is in de wereld der kerk veel lichaam zondei geest, veel uitwendig geloof. Hoe is het nu met ons, met uw persoonlijk geloof? Is het slechts alleen het dragen van de naam van Christus op de lippen of is het door de liefde werkende? Weet het in de kléine dingen van het leven en ook in de groote te doen de liefdewil van Christus, weet gij dat te doen? Weliswaar met strijd en struikeling en ne derlaag, maar toch zoo, dat de wereld ziet uw levend geloof, dat in de liefde is werken de? Als dat zoo is, zal ook de twijfel, de moeite, de zorg en de bezwaardheid minder worden, want dan is er ook de wasdom van ’t geloof door de werken, groei naar boven. Of geldt het andere voor u, hebt gij geloof zonder de werken? Wel behoorend bij de gemeente, wel dragend op de lippen ae naam van den Christus, doch niet de kleine en groote geloofsdaden uitdragend in het leven? Als dat zoo is, moet het in uw bin nenste koud zijn als in een sterfhuis, want dan draagt gij in u een dood geloof, een lijk en zijt gij zonder Jezus Christus, het Leven, dat God aan deze donkere wereld gaf tot verheerlijking van Zijn naam. Dan zijt gij dood, omdat gij zijt zonder de levenvernieu- wende geest van Jezus Christus. Truffels Kwatta, Tonnema’s Croquante Melange, Paré’s Hoest-, Cocos- en Roomcaramels, Van Melle's Cellomints, Gesorteerde Chocolade melk en vanille, BELASTING BETALEN. De ontvanger der Directe Belastingen te Sneek brengt ter kennis van belangheb benden dat vóór 5 Februari a.s. moet zijn betaald op: Inkomstenbelasting 1936-’y], gedagtee- kend Augustus 1936 6/s gedeelte. Inkomstenbelasting 1936-’37gedagtee- kend November a/p gedeelte. Inkomstenbelasting I935-’3Ó, gedagtee- kend Augustus geheel. Ver. van Rechtzinnig Hervormden. Deze vereeniging hield Woensdag een bij eenkomst in het Gebouw voor Christelijke Belangen, waar als spreker optrad ds. Langman van Hommerts over het onder werp: „De brief van den apostel Jacobus”. De v o o r z., de heer W. N a u t a, opende, na samenzang (Psalm 25 2) met het lezen van Jacobus 2 1426 en gebed, en be toogde daarna dat er een onlosmakelijk ver band is tusschen boom en vrucht in het na tuurlijke leven en zoo dient het ook te zijn in 't geestelijk leven tusschen belijden en beleven. Daarop wijst ook de brief van Ja cobus en het is verheugend, dat ds. Lang man zich bereid verklaarde over dit onder werp te spreken. Velen immers zitten wel eens met deze brief, omdat ze er een tegen spraak in zien met het Paulinische: „Dooi het geloof alleen Ds. Langman zegt dat de Brief van den apostel Jacobus feitelijk in 12 practi- sche vermaningen uiteen valt, aan elke waarvan wel een uitvoerig betoog zou kun nen worden verbonden, doch spr. zal slechts trachten zijn auditorium in aanraking te brengen met de hoofdinhoud van deze brief, nl. met wat hij ons persoonlijk te zeggen heeft. Jacobus, de broeder Van Jezus, wordt aangenomen als de schrijver van deze brief, hij is dus opgevoed door dezelfde moeder die Jezus opvoedde. Daardoor krijgt dit epistel bijzonder gewicht. Temeer nog om dat deze Jacobus ’t hoofd werd der moeder- gemeente van Jeruzalem en daardoor groote invloed kreeg in andere gemeenten; hij is een der „zuilapostelen”, zegt Paulus, en men noemt hem ook wel Jacobus de recht vaardige; hij genoot niet alleen hoog aan zien in de gemeenten, doch ook achting bij de Farizeeërs. „Aan de 12 stammen in de verstrooiing”, eigenlijk de Christenheid, is dit schrijven gericht; aan de gemeente, die reizende en trekkende is en uitziet naar het Jeruzalem, dat boven is. En toch, ondanks .dit alles, neemt deze brief geen groote plaats in in de Christenheid; er wordt zei den uit gepreekt; weinig waardeering heeft hij gevonden. Luther had er buitengewoon weinig mee op, hoogstens 2 of 3 keer in zijn lange leven als prediker ontleende hij er een tekst aan. Luther zag nl. in deze brief altijd weer een scherpe tegenstelling met Paulus, aan wiens woord hij zich -zoo vaak verkwikte. Luther heeft zelfs niet de moeite willen nemen een verklaring bij deze brief te schrijven, al vertaalde hij hem wel. Luther proefde er nu eenmaal te veel de leer der Roomsche Kerk in, de rechtvaardigma- king niet door het geloof maar door de werken. En hoe zou hij, de groote strijder daartegen niet in verzet komen? Jacobus en Paulus zijn immers vaak in lijnrechte te genspraak en de reformatie was juist een teruggrijpen naar Paulus. Zie eens naar de ontzaglijke tegenstelling van Jacobus 2 1426 en van wat Paulus zeide in Rom. 3 28, Rom. 4 en in de Galatenbrief. - nog betrekkelijk jongen datum. In Amerika is, men een plaats krijgt in het hiernamaals, waren eenige meisjes, die allerlei vreemde Al dat gepraat over zonde is overbodig; de geluiden hoorden, waaruit zij ten slotte ver- mensch is van nature goed, doch de omstan- stonden, dat er een geest van een man was,digheden brengen hem vaak in de noodza- kelijkheid verkeerd te doen. Als wij dus de zonden, door de omstandigheden ontstaan, i aftrekken, zijn wij goed. Spr. leest dan een beoordeeling over wat goed en kwaad is, 'I waaruit o. a. zou blijken, dat tusschen He- rodes en Jezus geen verschil is. Als de zedewet zoo met voeten getreden j wordt, dan verbaast het allen, dat nog zoovele menschen aanhangers van deze be- I weging zijn. Welke onbenullige dingen worden meegedeeld op seances; vooraan- staande grootheden uit vroeger eeuwen, waarvan men groote openbaringen zou mo- j gen verwachten, kunnen niet anders dan banale dingen vertellen. Het resultaat van het spiritisme is dan ook, dat het zenuwachtige, prikkelbare men schen geeft. Een Duitsch dokter heeft ge zegd, dat het spiritisme voor heel wat men schen gevaarlijk is. Waar nu deze beweging zich aanmeldt als christelijk, mag zij aan de bijbel getoetst worden. En deze verbiedt in Deuterono- mium uitdrukkelijk deze dingen te zoeken. Zulks is den Heere een gruwel en hij die zulks deed moest in Israël gedood worden. In de Schrift lezen wij voorts, dat wij de geesten zullen beproeven of zij uit God zijn. En deze geest is niet uit God en dus ver werpelijk. Spr. projecteert dan een serie foto’s van geesten, die onzichtbaar zijn als ze gefoto grafeerd worden, doch bij de ontwikkeling van de plaat aan het licht komen. Wat zijn nu deze foto’s? Zijn het geesten of niet? Er zijn geesten; de bijbel spreekt van gedienstige geesten, ten dienste van hen, die de zaligheid zullen beërven. Ook zijn er kwade geesten; satan is niet een idee fixe, maar een beslist bestaande geest. Wat doet nu deze geest? Hij verandert zich met zijn trawanten in engelen des lichts, om de menschen te verleiden en de wereld tot zich te trekken. Satan is nog steeds bezig zijn leuze te verkondigen: Gij zult den dood niet sterven. Nog is hij in opstand, doch wij heb ben te luisteren naar Gods Woord, dat ver biedt te hooren naar de guichelaars; als er wat is te vragen dienen wij onzen God te vragen, zegt Jesaja. Spr. eindigt daarna met dankzegging. F I Parkeerende auto'» op rijwielpaden... pratende voetganger» en flet«er» op den rijweg... op die manier móeten er lm- men ongelukken gebeu- ren. Wat zoudt u hier- van denken i IEDER OP ZIJN EIGEN WEGI NIEUWE SNEEKER COURANT annex MEEKER COURANT en WYMBRITSERADEEL "O--

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1937 | | pagina 1