I
I
J. L. BAKKER
Grootzand 43-45
SNEE K
VAN
HOUTENS
CACAO
Eerste Blad
iiiii
n.
mu
Officieel Orgaan der Geroeenle Speek.
Uitgave HÏEZERRINH (1(1
No. 33
Woensdag 27 Januari 1937.
annex SHEERER OOURAHT m WYIIBRITSERADEEL
53e Jnnrgang
184
NIEUWSTIJDINGEN.
RS
•Ij
ru
Gebak-sorteering (banket)
in keurige hygiënische mica-
verpakking van een half
pond voor een kwartje
verdienen alle aanbeveling.
TROMP Sneek
Bureau:
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Welk een tijd is sedert dien verstre
ken Een zeer lange tijd, om daarin
product te verbeteren. Welnu, on
een
afgebroken hebben wij in deze meer
dan 100 jaar
gewerkt. Niet voor niets
komt dan ook onder de cacaosoor-
ten, welke heden ten dage vervaar
digd worden, de eerste plaats toe aan
ordt
Iden
pro-
vijf-
u te
ren,
dat
rna-
Hei
P
z
ge-
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS
GOED!
Amsterdamsche Mixed (biscuits)
en
Vraagt Uw winkelier.
Engros TROMP, Sneek
Warme zuiver wollen Dekens vanaf f 4.90
Wollen Plaidsf 2.70
TochtdekensH f 0.70
FIRMA
Abonnement: per jaar 2.50, fr. p.
post 3.60,
Advertentiën: 9 ct. p. regel.
Ingezonden mededeelingen hooger.
Abonnement belangrijke korting.
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
Gij die voor Godsdienst, gezin en gezag
onze cacao
aan de veredeling van
DIKWIJLS
V E R O 50 Sigaartjes in
een luxe blikje voor een gulden,
omdat dit artikel zit aan 'den rand van
wat mogelijk is onder de tegenwoordige
omstandigheden.
KLEINZAND 5—7
SNEEK - TELEFOON 2200
E
LEN
I
DES
Igd.
orte
)oek
Hij
het
het
te?”
in-
:zel-
mmsmuouRAn
in het feest
juichen over
deel viel, omdat wij het als
dere
ieio.
hem
zijn
van
ster.
?tel-
r de
:aai.
ader
zen,
r of
an-
I Van van Melle zijn ze
en dén is ’t GOED!
1 - - - -
WARME WOLLEN DEKENS
WOL GEVULDE DEKENS, WOL-
PLAIDS, TOCHTDEKENS
helpen U tegen de koude. Koopt
ze gedurende onze BALANS
OPRUIMING, dat spaart U geld.
Uitstel beteekent alleen later meer
betalen, want alle grondstoffen
zijn reeds 50 tot 80 duurder
geworden.
van het vorstelijk huis. Wij
het geluk datde prinses ten
ons eigen geluk
kunnen voelen. God heeft temidden van
ons volk de laatste maanden wat groots
verricht; ons volk leefde de laatste jaren in
groote vrees hoe het in de toekomst met
het Huis van Oranje zou gaan, men dacht
aan de 17e en 18e eeuw toen rampen en
tegenspoeden het Oranjehuis niet werden
gespaard, doch God in wonderbare trouw
de Oranjestam nog in leven behield, toen in
1584 een verraderlijk schot den Vader des
Vaderlands wegnam, was Frederik Hen
drik slechts 8 maanden oud; na ’t over
lijden van stadhouder Willem II op 23-
jarigen leeftijd, bracht zijn gemalin 8 da
gen na diens begrafenis Willem III, de la
tere koning-stadhouder ter wereld. En ziet
na de tragische dood van Joh. Willem
Friso bleef zijn weduwe achter wier na de
dood van zijn vader geboren zoon, de latere
Willem IV' worden zou. En toen deze Wil
lem IV overleed was Willem V slechts 3
jaar oud. Wel wonderbare wegen heeft
God met 't Oranjehuis gehouden, ook in de
19e eeuw. Tusschen 1840 en 1890 werden
10 Oranjevorsten en vorstinnen opgeroe
pen voor Gods troon. Het leek of God de
bijl aan die oude Oranjestam zou leggen,
doch Hij heeft ons ’n gunst willen bewijzen
in de geboorte van koningin Wilhelmina
en later prinses Juliana die nu in het hu
welijk is getreden met prins Bernhard.
Nieuwe hoop opent zich voor de toe
komst; is het wonder dat ons volk jubelde
en de vaderlandsche liederen allerwege op
klonken en de bedehuizen volstroomden om
God te danken.
In Oranje ligt de kracht onzer eenheid
en de waarborg voor de vrijheid van 't Ne-
derlandsche volk. Om die vrijheid gaat het
in deze tijd. Het gevaar dreigt van de
linksch revolutionnairen, de communisten,
en de rechtsch revolutionnairen, de nat.
socialisten of fascisten. Beide zijn voorstan
ders van de dictatuur, die van vrijheidniet
wil weten. Het communisme roept om de
dictatuur van het proletariaat, het nat.
socialisme om de dictatuur van den leider,
en stelt het voor alsof de keus zou gaan
tusschen communisme of fascisme. Deze
voorstelling heeft zoo’n invloed dat zonder
zich rekenschap te geven of die voorstel
ling juist is, velen uit vrees voor het com
munisme, zich aansluiten bij' 't nationaal
socialisme. Doch wie leeft uit dieper over
tuiging weet dat dit dilemma niet juist is.
Communisme en Nationaal Socialisme is
geen tegenstelling, beide bolsjewiseeren ons
volle, willen van staatkundige vrijheid noch
geestelijke vrijheid iets weten, die de voor
waarden zijn voor een gezonde democra
tie. De geestelijke vrijheid, vrijheid voor
kerk en gezin; noch communisten noch na
tionaal socialisten willen daarvan iets we
ten. De communisten bannen de kerk uit,
de nat. socialisten maken haar onderge
schikt aan de staat, zoo staat het ook met
gezin en opvoeding.
Inderdaad is de vrijheid van 't Neder-
landsche volk in gevaar. Voor het behoud
nu van de staatkundige en geestelijke vrij
heid, voor 't behoud van die cultureele
goederen staat de B.V.L. op de bres. Dat
gij, aanwezigen U daarvoor geheel vrij
willig geeft, daarvoor is U ’t geheele Ne-
derlandsche volk dankbaar. Als gij1 tiw
schouders onder dit werk zet, kan het niet
anders of elke revolutionnaire poging is
bij voorbaat verijdeld, dat hebt gij bewezen
in 1918 en als de noodklok weer wat
God verhoede mocht luiden, dan zal
Friesland weer vooraan staan; tegenover
de communistische en nationaal socialisti
sche strijdliederen stellen wij ons Wilhel
mus, tegenover het „Zwart front” en
„Houzee” steken wij een donderend „Oran
je boven”.
Spr. vergelijkt de B.V.L. wel eens met
de Afsluitdijk, die breed is, maar als de
"1 zwaar aangevallen
wordt door het woedende water. Zoo is
en hoog op-
Zeker, het Nederlandsche volk kan kib
belen over godsdienst, ieder mag voor zijn
overtuiging uitkomen, doch is het oppor
tuun elkaar in deze zorgvolle tijden daar-
over in de haren te zitten, ja, is het met
misdadig onder het geloovige belijdende
christenvolk twist en tweedracht te zaaien?
Gij B.V.L. staat er ter bescherming van
de godsdienst; in een punt zijn wij het
immers eens, knielen wij niet voor de
zelfde Potentaat der Potentaten En het
gezin wordt bedreigd in het wereldstadion.
Gezin, familie, het mooiste in het leven
en dat wordt bedreigd, er zijn er immers
die deze pijlers der maatschappij willen
vernietigen. Zie Rusland, waar kinderen
gemaakt worden tot staatsbezitting, ver
regaand nonchalant wordt tegenwoordig
een huwelijk aangegaan, zien we niet de
ruïne er van? En men belaagt het gezag.
T i onze Koningin begroeten we het gezag
door God over ons gesteld, deze vrouw
van groote allure, voorbeeld van moeder
trouw, leeft uit echte diepe godsdienst
zin. Zij 'die nu bijna 40 jaar haar volk
regeert met de liefde van een moeder, wat
al heeft ze voor ons geleden en gestreden
in die tijd! Hoe goed deed ’t spr. dat zij
het mocht beleven dat haar kinderen wer
den bejubeld.
Ziet de geschiedenis, wat wij aan Oranje
hebben te danken. Er zijn machten die ons
van Oranje willen berooven, maar princi-
pieele B.V.L.’ers zegt spr., zij is door
God als hoogste gezag over ons gesteld,
het is dus onze plicht dit dierbaar ko
ningshuis tot de laatste man te verdedigen.
dat immers onze B.V.L. zelfs ontstond door
de greep naar de macht van die groep.
Nog kunnen wij dus niet ons front verkor-
I ten. Wij kunnen niet ontkennen dat die
groep iets minder ver van ons staat dan
vroeger, doch het revolutionnaire karakter
en beginselprogram wordt onverzwakt ge
handhaafd en zoo weet men niet of 't hier
een kwestie van inzicht of taktiek geldt.
Ons front mag dus niet verkort, onze
actie geldt dezelfde vijand, en onze actie
mag niet verflauwen, we dienen te besef
fen dat een vijand, die zich hult in de
vriendenmantel soms dubbel gevaarlijk is.
We kunnen en mogen 1918 nog niet verge
ten, dat is nog niet ong_J-
Zoolang er niet is een principieelë
ming van
onvi
wettig gezag.
T tI
maer van T w is t, die gaarne gevolg gaf getrokken; reeds éénmaal in 1918 heeft de
storm die dijk gebeukt, maar hij bleek van
staal, beton en graniet. Wij leven in zor
gelijke tijden, de crisis blijft slachtoffers
eischen,, wij hooren van oorlog en geruch
ten van oorlog, van hongersnooden. Maar
God regeert, laat in Hem onze steun zijn,
ook in het weerstaan van den booze. Dan
strijden wij mei elkander tot het bittere
einde toe.
Spr. eindigt met dat prachtige couplet
van het Wilhelmus „Mijn schildt ende be
trouwen
Het woord is nu aan Pater De Hart,
die verheugd is dat hij in Nederland is
waar nog de vrijheid van het woord is; hij
wil dezeifde gedachte van verleden jaar
nu eens uitwerken. Spr. gaat naar het
oude Rome terug waar het Romeinsche
volk stroomt naar het amphitheater; de im
perator Nero is er en uit duizenden kelen
barst de hulde aan de keizer, een ijzeren
traliehek gaat open, gladiatoren schrijden
tot voor de keizerlijke loge en groeten
Nero met hun „morituri te salutant’ Wilde
dieren springen in de arena en vallen men-
schen aan. Een beeld dat alleen de hel
kan uitdenken.
Doch nu denkt spr. aan deze wereld
als één geweldig stadion; in de keizersloge
zetelt de Koning der Kortingen, Jezus
Christus en rond Hem zitten zij „die den
goeden strijd hebben gestreden”. Ziet in
de arena stapt nu Stefanus, die wordt
gesteenigd en bidt: „Heer reken hun deze
zonde niet toe”. Het is de eerste doodstrijd Jn
in het wereld stadion, en na hem zijn ve-
len uit alle landen gekomen in de wereld
arena en fier heeft het geklonken „Caesar,
morituri te salutant”; zij zijn gevallen in
de wereldarena. En zoo ziet spr. ook daar
in treden de 80.000 B.V.L/ers, voorafge
gaan door de vlag, die hun moed geeft,
vertrouwen om principieele B.V.L.’ers te
zijn. En uit 80.000 kelen klinkt de over-
winningskreet tot den Koning der Koiun-
gen: „Zij, die sterven gaan groeten U”.
Hebt gij begrepen welke strijd U wacht in
deze wereldarena, waar de vijand is die gij
zult moeten bestrijden? Rond ons is prin
cipieele strijd. Spr. denkt aan Rusland,
waar nog altijd een millioenenleger god-
looze kinderen is, waar de kerken zijn ver-
GROEP SNEEK EN OMSTREKEN
BIJZONDE VRIJWILLIGE
LANDSTORM.
Deze groep hield Vrijdagavond in de
uitstekend bezette groote zaal van het Geb.
v. Chr. Belangen een feestelijke propa
ganda vergadering.
De voorz. de heer mr. A. W. Haan,
opende met gebed, waarna staande samen
gezongen werd het ie couplet van het Wil
helmus en de voorzitter een woord van
welkom sprak. Deze wintervergaderingen
hebben geleidelijk een bepaalde roep ge
kregen zegt spr., trots griep en slecht weer
is er dan ook weer een verheugend groot
bezoek, wat trouwens geen wonder is, waar
we de hooge eer genieten, bij vernieuwing
in ons midden te hebben Excellentie gene
raal Duymaer van Twist, wiens aanwe
zigheid wij op hooge prijs steken; wij dan
ken onzen God er voor dat Zijne Excel
lentie op zijn leeftijd nog de kracht en
lust heeft dergelijke vergaderingen bij te
wonen. Moge hij nog lang die krachten
kunnen aanwenden ten bate van Vorstin en
Vaderland, wat inhoudt ten bate van onze
B.V.L., die immers het wettig gezag wil
steunen. Hartelijk welkom ook heet spr.
pater de Hart; wjj zijn in dubbelen zin
zijn schuldenaar omdat de vorige keer
zijn rede om des tijdswille moest worden
bekort, terwijl hij zich nu toch weer be
schikbaar stelde; spr. heeft zich zelf be
loofd dat pater de Hart ditmaal allen tijd
krijgt die hij wil; de derde spr. is ds. Veld
kamp die door ambtsbezigheden eerst om
negen uur aanwezig zal zijn. Welkom neet
spr .de commandant, de kapitein Larooy en
vertegenwoordigers der gemeentebesturen,
de burgemeester van Sneek en een der
weth. dier gemeente. Er zijn zeer velen,
die ’t vorig jaar de vergadering wel bij
woonden, doch die er nu niet zijn, daarbij
denkt spr. zeer in 't bijzonder aan hen
die in 't verloopen jaar werden wegge
rukt door de dood; vergaderingen als deze
leenen zich eigenlijk niet om de dooden
te gedenken, dat spr. het nu wel doet vindt
zijn oorzaak in ’t plotseling verscheiden
van ds. v. d. Linde, die 2 jaar geleden
hier nog zoo warm voor ons sprak; zijn
liefde en warme belangstelling voor de
B.V.L. zijn voor ons een spoorslag trouw
te zijn. Als wij ons verheugen in het geluk
van ons vorstenhuis en in de bloei der na
tionale gedachte, kunnen wij spreken van
een goede tijd. De zeldzame gehechtheid
van ’t Nederlandsche volk aan Oranje
heeft een bijzondere gelegenheid gehad
zich te uiten, en dat is de gehechtheid
van heel ons volk, waarbij slechts een
klein voorbehoud dient gemaakt voor hen
zich meenen te moeten orienteeren naar
onze Oostelijke naburen of hen die meenen
zich nog verder Oosteiijk te moeten orien
teeren, zij vierden dat feest niet mede als
wij dat gewenscht zouden hebben. Maar het
nationaal gevoel van een grOote groep,
waaroip de revolutionnaire gedachte ook
vat had, schijnt weer tot leven gekomen, al
moeten wij ons verheugen met beving, om
brand, en godsdienst opium voor het volk
heet, en men groot gaat op het standbeeld
van den grootsten verrader ter wereld:
Judas. Een volk dat afgedaan heeft met
godsdienst, gezag; en gezin. Maar wij moe
ten ook meeleven met die principieele strij
ders in Duitschland, waar nog altijd de
godsdienst van ras, bloed en bodem ver
kondigd wordt en een leider reeds heeft
gezegd: „Christus is groot, maar Hitler is
grooter!” En wie denkt niet aan Spanje
en de marteldood van duizenden priesters,
de moord op duizenden kloosterzusters, en
hoe het communisme er huishoudt om uit
’t hart van t Spaansche volk de Godsidee te
trappen. Dat is de principieele strijd om
ons, maar is onze eigen strijd in het we
reldstadion ook niet geweldig
De B.V.L. heeft een geestelijke strijd te
strijden en spr. denkt nu aan Ursus, de
sympathieke reus in Quo Vadis, die als
zijn matrone Christin wordt, ook overtuigd
Christen wordt. En die als hij gevangen ge
nomen wordt slechts één zorg heeft, n.l.
zijn meesteres te redden. Hij moet in de
arena met een Germaansche stier vechten,
op welks horens zijn koningin ligt, na een
geweldige strijd tusschen mensch en dier
redt Ursus zijn koningin.
Dat is het beeld van den reus-mensch te
genover het moderne heidendom, de Ger
maansche stier, het moderne atheïsme. Be
grijp toch Uw strijd, zie langer dan uw
neus lang is, elk uur opnieuw nadert het
heidendom meer, dat wil vernietigen gods
dienst, gezin, gezag. Het moderne heiden
dom belaagt uw godsdienst.
hem zeggen: Dog dien plicht en lit de
ljue rabje.
Kapt. Larooy zegt dat op avonden
als deze het gemakkelijk lijkt B.V.L.’er te
zijn, doch als het dagelijksch leven weer
begint is ’t niet altijd gemakkelijk, want
de B.V.L. heeft veel tegenwerking gehaa,
beeft 't nog en zal ’t ook in de toekomst
hebben. Maar de B.V.L. moet recht door
gaan en zich niet van de wijs laten brengen
en niet aan laster gehoor geven. De B.V.L.
houdt zich gaaf. Laat de lasteraars klet
sen, en wanneer er een B.V.L.’er is die de
kluts dreigt kwijt te raken, laten wij dan
hem zeggen: Dog dien plicht en fit de
ljue rabje.
De heer Sant erna van Oosterend in
het Friesch sprekend, verheugt zich over
de groote opkomst,, hetgeen getuigt dat on
danks dat het platteland zoo worstelt met
crisisleed, toch de polsslag van het nati
onale leven daar krachtig klopt. De his
torie zal eenmaal spreken van de B.V.L.
die onze nationale schatten, de geestelijke
goederen wist te verdedigen. Op de B.V.L.
stuit iedere revolutionnaire golf af.
De secretaris propagandist, de
heer H e u k e 1 s brengt hulde aan mr. A.
W. Haan als nieuwe gedeputeerde, hopelijk
zal dit hem niet beletten zijn taak in de
B.V.L. te blijven waarnemen en spreekt
daarna een woord van opwekking.
Voordat het slotwoord werd gesproken
door ds. Veldkamp, bracht de voorzit
ter dank aan alle sprekers aan gene
raal Duymaer van Twist had hij dit reeds
eerder gedaan, daar deze de vergadering
reeds had verlaten aan de heeren luite
nant Molenmaker en A. de Vries, die de
voorbereiding van dezen avond voor hun
rekening hadden, aan de dames die voor de
bediening zorgden en ook zeer in het bij
zonder aan het muziekcorps „Harmonie”
van Woudsend en zijn directeur voor de
wijze waarop zij dezen avond met hun mu
ziek hadden opgeluisterd.
Ds. Veldkamp zegt dat er geen ver
gadering in Sneek is waar hij liever komt
dan in deze, waarvan hij ’t slotwoord wil
samenvatten in 'dat bekende lied waarin 't
heet: „Wij heffen hart en handen voor
't Heil der Nederlanden”. Dat is heel het
doel dat belichaamd is in de B.V.L. Het
hart, het innerlijke, de handen het uiter
lijke symbool van de kracht, samen den
ganschen mensch voor 100 pet. Zulke
menschen die voor 100 pet. werken wil
len voor 't heil der Nederlanden zijn de
B.V.L.’ers. Als gij alleen de handen zoudt
heffen zoudt gij te vergelijken zijn met
huurtroepen; als gij alleen uw hart gaaft
gelijkt gij op hen die wel met woorden,
doch nooit met daden van hun sympathie
blijk geven voor een bepaalde zaak. Daar
om vragen wij van U mannen en vrouwen,
hart en handen te heffen voor ’t heil der
Nederlanden. Voor ’t stoffelijk en geestelijk
heil, niet van één enkele provincie, doch
van alle 11, straks alle 12 provincies en
voor alle lagen der bevolking, want het
zou ’n smaad voor ons vaandel zijn als zoo-
als men lastert, we alleen ons hart en han
den heffen voor ’t kapitaal, een bloeiende
werkmansstand is van evengroot belang
voor de welvaart en ’t heil van Nederland
als een goed geordend bedrijf en kapitaal.
Om het stoftelijk en geestelijk heil der
Nederlanden gaat het dus en in de verdedi
ging daarvan kent spr. geen instituut dat
zoo bij tiitstek nationaal is ais dit. Dat
is iets anders dan nationalisme; spr. ver
foeit „ismen”, met uitzondering van het
1 Calvinisme dan, uit het diepst van zijn ziel
omdat dat isme altijd de staart is waar-
in het gif schuilt, noch van nationalisme
in den slechten zin, noch van internatiiQi-
nalisxne, moet spr. jets hebben.
Onze geestelijke goederen worden van
alle kanten bedreigd, misschien wel 't meest
door allerlei graven langs onderaardsche
gangen vanuit Moskou, graven dat ook
door ons bewust of onbewust wordt geto
lereerd. Gelukkig zijn de tijden voorbij dat
men de Potemkinfilm kan vertoonen onder
begeleiding van de stafmuziek. De Zeven
Provinciën heeft veler oog en doen opengaan.
Er is 'n nationaal ontwaken, er is ’n tijd ge
weest dat tal van jongelui prat gingen op
het gebroken geweertje op hun jas. Er zijn
echter nu weer jonge mannen en vrouwen
met staal in de oogen en vuur in de ziel,
die weer durven zeggen: „de handen van
Nederland af”. Onze geestelijke goederen
worden bedreigd, de rijkdom van ons ge>-
zin. Het Komintern heeft openlijk uitge
sproken dat voor de heilstaat de groote
sta-in-de-weg is het verouderde instituut
van het gezin. Wie niet wil dat zijn vrouw,
verloofde in die heilstaat publiek eigendom
worde, zegge met sjir.: Wij heffen hart en
handen
Bedreigd wordt het altaar, de gods
dienst, wij kunnen alles missen, onze be
zittingen, ons land, onze vrouw en kinde
ren en toch nog ons zelf blijven, maar één
ding niet zonder ons zelf te verliezen, dat
is onze godsdienst. Daarvoor waakt nu on
der Gods bestel de kerk en daaraan is vij
andig elke revolutionnaire beweging, hoe
die zich ook noemen mag.
En dan wordt ook bedreigd ’t Oranje
huis. De gevaren zijn dreigender
dan we wel vermoeden, omdat ze
voor ’t oog onzichtbaar werken met alle
geloof echter in hun ideaal en enthou
siasme. Als we daarvan weer dieper over
tuigd zijn geworden, dat bedreigd wordt
’t heil der Nederlanden, zeggen wij: „de
handen van Nederland af,” en leggen bij
vernieuwing de eed af van trouw aan de
B.V.L., die hart en handen heft voor 't heil
van Nederland.
Nadat allen staande nog eens het eerste
couplet van 't Wilhelmus hadden gezongen,
sloot ds. Veldkamp met dankgebed.
vraagt men ons, wordt dit of dat duurder?
Ons antwoord daarop is altijd gereser
veerd, omdat men weten moet wat men
zegt, en ieder dat zelf behoort aan te
voelen. Bij OUZeH inkoop doen wij dat óók.
Als er evenwel iets duurder wordt, dan
zal dat bijvoorbeeld onmiddellijk van toe
passing zijn (een kind begrijpt dat] op
Een goed verstaander heeft aan een half
woord genoeg 1
Voor den Handel bij het speciaal adres
in Tabaksfabrikaten
waar nieuwe zéér courante Sigaretten
zijn aangekomen.
gedaan gemaakt.
omvor-
het beginsel moet ons front
?rkort blijven ter verdediging van het storm oploeit’ toch
Hierna is het woord aan Generaal Duy- de landstormbeweging breed
aan de uitnoodiging deze bijeenkomst bij
te wonen. Spr. herinnert aan het feit dat
hij ook 5 jaar geleden hier was, en is ook
nu dankbaar voor de groote opkomst der
vrijwilligers en van hun vrouwen, verloof
den en moeders want zij zijn 't die de vrij
willigers aanmoedigen en in hen 't noodige
élan weten te wekken trouw te zijn aan de
wettige overheid, aan Koningin en Vader
land. Een Fries laat op het woord de daad
volgen, daarvan spreekt gansch de histo
rie en kan ook Holland getuigen toen, in
1918 de Friesche vrijwilligers naar de resi
dentie stroomden om het teeken dat on
klaar was geworden, klaar te maken. Als
het u gaat als mij leeft gij nog volop mee