I I J. L. BAKKER Grootzand 43-45 SNEE K VAN HOUTENS CACAO Eerste Blad iiiii n. mu Officieel Orgaan der Geroeenle Speek. Uitgave HÏEZERRINH (1(1 No. 33 Woensdag 27 Januari 1937. annex SHEERER OOURAHT m WYIIBRITSERADEEL 53e Jnnrgang 184 NIEUWSTIJDINGEN. RS •Ij ru Gebak-sorteering (banket) in keurige hygiënische mica- verpakking van een half pond voor een kwartje verdienen alle aanbeveling. TROMP Sneek Bureau: INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Welk een tijd is sedert dien verstre ken Een zeer lange tijd, om daarin product te verbeteren. Welnu, on een afgebroken hebben wij in deze meer dan 100 jaar gewerkt. Niet voor niets komt dan ook onder de cacaosoor- ten, welke heden ten dage vervaar digd worden, de eerste plaats toe aan ordt Iden pro- vijf- u te ren, dat rna- Hei P z ge- Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS GOED! Amsterdamsche Mixed (biscuits) en Vraagt Uw winkelier. Engros TROMP, Sneek Warme zuiver wollen Dekens vanaf f 4.90 Wollen Plaidsf 2.70 TochtdekensH f 0.70 FIRMA Abonnement: per jaar 2.50, fr. p. post 3.60, Advertentiën: 9 ct. p. regel. Ingezonden mededeelingen hooger. Abonnement belangrijke korting. Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT Gij die voor Godsdienst, gezin en gezag onze cacao aan de veredeling van DIKWIJLS V E R O 50 Sigaartjes in een luxe blikje voor een gulden, omdat dit artikel zit aan 'den rand van wat mogelijk is onder de tegenwoordige omstandigheden. KLEINZAND 5—7 SNEEK - TELEFOON 2200 E LEN I DES Igd. orte )oek Hij het het te?” in- :zel- mmsmuouRAn in het feest juichen over deel viel, omdat wij het als dere ieio. hem zijn van ster. ?tel- r de :aai. ader zen, r of an- I Van van Melle zijn ze en dén is ’t GOED! 1 - - - - WARME WOLLEN DEKENS WOL GEVULDE DEKENS, WOL- PLAIDS, TOCHTDEKENS helpen U tegen de koude. Koopt ze gedurende onze BALANS OPRUIMING, dat spaart U geld. Uitstel beteekent alleen later meer betalen, want alle grondstoffen zijn reeds 50 tot 80 duurder geworden. van het vorstelijk huis. Wij het geluk datde prinses ten ons eigen geluk kunnen voelen. God heeft temidden van ons volk de laatste maanden wat groots verricht; ons volk leefde de laatste jaren in groote vrees hoe het in de toekomst met het Huis van Oranje zou gaan, men dacht aan de 17e en 18e eeuw toen rampen en tegenspoeden het Oranjehuis niet werden gespaard, doch God in wonderbare trouw de Oranjestam nog in leven behield, toen in 1584 een verraderlijk schot den Vader des Vaderlands wegnam, was Frederik Hen drik slechts 8 maanden oud; na ’t over lijden van stadhouder Willem II op 23- jarigen leeftijd, bracht zijn gemalin 8 da gen na diens begrafenis Willem III, de la tere koning-stadhouder ter wereld. En ziet na de tragische dood van Joh. Willem Friso bleef zijn weduwe achter wier na de dood van zijn vader geboren zoon, de latere Willem IV' worden zou. En toen deze Wil lem IV overleed was Willem V slechts 3 jaar oud. Wel wonderbare wegen heeft God met 't Oranjehuis gehouden, ook in de 19e eeuw. Tusschen 1840 en 1890 werden 10 Oranjevorsten en vorstinnen opgeroe pen voor Gods troon. Het leek of God de bijl aan die oude Oranjestam zou leggen, doch Hij heeft ons ’n gunst willen bewijzen in de geboorte van koningin Wilhelmina en later prinses Juliana die nu in het hu welijk is getreden met prins Bernhard. Nieuwe hoop opent zich voor de toe komst; is het wonder dat ons volk jubelde en de vaderlandsche liederen allerwege op klonken en de bedehuizen volstroomden om God te danken. In Oranje ligt de kracht onzer eenheid en de waarborg voor de vrijheid van 't Ne- derlandsche volk. Om die vrijheid gaat het in deze tijd. Het gevaar dreigt van de linksch revolutionnairen, de communisten, en de rechtsch revolutionnairen, de nat. socialisten of fascisten. Beide zijn voorstan ders van de dictatuur, die van vrijheidniet wil weten. Het communisme roept om de dictatuur van het proletariaat, het nat. socialisme om de dictatuur van den leider, en stelt het voor alsof de keus zou gaan tusschen communisme of fascisme. Deze voorstelling heeft zoo’n invloed dat zonder zich rekenschap te geven of die voorstel ling juist is, velen uit vrees voor het com munisme, zich aansluiten bij' 't nationaal socialisme. Doch wie leeft uit dieper over tuiging weet dat dit dilemma niet juist is. Communisme en Nationaal Socialisme is geen tegenstelling, beide bolsjewiseeren ons volle, willen van staatkundige vrijheid noch geestelijke vrijheid iets weten, die de voor waarden zijn voor een gezonde democra tie. De geestelijke vrijheid, vrijheid voor kerk en gezin; noch communisten noch na tionaal socialisten willen daarvan iets we ten. De communisten bannen de kerk uit, de nat. socialisten maken haar onderge schikt aan de staat, zoo staat het ook met gezin en opvoeding. Inderdaad is de vrijheid van 't Neder- landsche volk in gevaar. Voor het behoud nu van de staatkundige en geestelijke vrij heid, voor 't behoud van die cultureele goederen staat de B.V.L. op de bres. Dat gij, aanwezigen U daarvoor geheel vrij willig geeft, daarvoor is U ’t geheele Ne- derlandsche volk dankbaar. Als gij1 tiw schouders onder dit werk zet, kan het niet anders of elke revolutionnaire poging is bij voorbaat verijdeld, dat hebt gij bewezen in 1918 en als de noodklok weer wat God verhoede mocht luiden, dan zal Friesland weer vooraan staan; tegenover de communistische en nationaal socialisti sche strijdliederen stellen wij ons Wilhel mus, tegenover het „Zwart front” en „Houzee” steken wij een donderend „Oran je boven”. Spr. vergelijkt de B.V.L. wel eens met de Afsluitdijk, die breed is, maar als de "1 zwaar aangevallen wordt door het woedende water. Zoo is en hoog op- Zeker, het Nederlandsche volk kan kib belen over godsdienst, ieder mag voor zijn overtuiging uitkomen, doch is het oppor tuun elkaar in deze zorgvolle tijden daar- over in de haren te zitten, ja, is het met misdadig onder het geloovige belijdende christenvolk twist en tweedracht te zaaien? Gij B.V.L. staat er ter bescherming van de godsdienst; in een punt zijn wij het immers eens, knielen wij niet voor de zelfde Potentaat der Potentaten En het gezin wordt bedreigd in het wereldstadion. Gezin, familie, het mooiste in het leven en dat wordt bedreigd, er zijn er immers die deze pijlers der maatschappij willen vernietigen. Zie Rusland, waar kinderen gemaakt worden tot staatsbezitting, ver regaand nonchalant wordt tegenwoordig een huwelijk aangegaan, zien we niet de ruïne er van? En men belaagt het gezag. T i onze Koningin begroeten we het gezag door God over ons gesteld, deze vrouw van groote allure, voorbeeld van moeder trouw, leeft uit echte diepe godsdienst zin. Zij 'die nu bijna 40 jaar haar volk regeert met de liefde van een moeder, wat al heeft ze voor ons geleden en gestreden in die tijd! Hoe goed deed ’t spr. dat zij het mocht beleven dat haar kinderen wer den bejubeld. Ziet de geschiedenis, wat wij aan Oranje hebben te danken. Er zijn machten die ons van Oranje willen berooven, maar princi- pieele B.V.L.’ers zegt spr., zij is door God als hoogste gezag over ons gesteld, het is dus onze plicht dit dierbaar ko ningshuis tot de laatste man te verdedigen. dat immers onze B.V.L. zelfs ontstond door de greep naar de macht van die groep. Nog kunnen wij dus niet ons front verkor- I ten. Wij kunnen niet ontkennen dat die groep iets minder ver van ons staat dan vroeger, doch het revolutionnaire karakter en beginselprogram wordt onverzwakt ge handhaafd en zoo weet men niet of 't hier een kwestie van inzicht of taktiek geldt. Ons front mag dus niet verkort, onze actie geldt dezelfde vijand, en onze actie mag niet verflauwen, we dienen te besef fen dat een vijand, die zich hult in de vriendenmantel soms dubbel gevaarlijk is. We kunnen en mogen 1918 nog niet verge ten, dat is nog niet ong_J- Zoolang er niet is een principieelë ming van onvi wettig gezag. T tI maer van T w is t, die gaarne gevolg gaf getrokken; reeds éénmaal in 1918 heeft de storm die dijk gebeukt, maar hij bleek van staal, beton en graniet. Wij leven in zor gelijke tijden, de crisis blijft slachtoffers eischen,, wij hooren van oorlog en geruch ten van oorlog, van hongersnooden. Maar God regeert, laat in Hem onze steun zijn, ook in het weerstaan van den booze. Dan strijden wij mei elkander tot het bittere einde toe. Spr. eindigt met dat prachtige couplet van het Wilhelmus „Mijn schildt ende be trouwen Het woord is nu aan Pater De Hart, die verheugd is dat hij in Nederland is waar nog de vrijheid van het woord is; hij wil dezeifde gedachte van verleden jaar nu eens uitwerken. Spr. gaat naar het oude Rome terug waar het Romeinsche volk stroomt naar het amphitheater; de im perator Nero is er en uit duizenden kelen barst de hulde aan de keizer, een ijzeren traliehek gaat open, gladiatoren schrijden tot voor de keizerlijke loge en groeten Nero met hun „morituri te salutant’ Wilde dieren springen in de arena en vallen men- schen aan. Een beeld dat alleen de hel kan uitdenken. Doch nu denkt spr. aan deze wereld als één geweldig stadion; in de keizersloge zetelt de Koning der Kortingen, Jezus Christus en rond Hem zitten zij „die den goeden strijd hebben gestreden”. Ziet in de arena stapt nu Stefanus, die wordt gesteenigd en bidt: „Heer reken hun deze zonde niet toe”. Het is de eerste doodstrijd Jn in het wereld stadion, en na hem zijn ve- len uit alle landen gekomen in de wereld arena en fier heeft het geklonken „Caesar, morituri te salutant”; zij zijn gevallen in de wereldarena. En zoo ziet spr. ook daar in treden de 80.000 B.V.L/ers, voorafge gaan door de vlag, die hun moed geeft, vertrouwen om principieele B.V.L.’ers te zijn. En uit 80.000 kelen klinkt de over- winningskreet tot den Koning der Koiun- gen: „Zij, die sterven gaan groeten U”. Hebt gij begrepen welke strijd U wacht in deze wereldarena, waar de vijand is die gij zult moeten bestrijden? Rond ons is prin cipieele strijd. Spr. denkt aan Rusland, waar nog altijd een millioenenleger god- looze kinderen is, waar de kerken zijn ver- GROEP SNEEK EN OMSTREKEN BIJZONDE VRIJWILLIGE LANDSTORM. Deze groep hield Vrijdagavond in de uitstekend bezette groote zaal van het Geb. v. Chr. Belangen een feestelijke propa ganda vergadering. De voorz. de heer mr. A. W. Haan, opende met gebed, waarna staande samen gezongen werd het ie couplet van het Wil helmus en de voorzitter een woord van welkom sprak. Deze wintervergaderingen hebben geleidelijk een bepaalde roep ge kregen zegt spr., trots griep en slecht weer is er dan ook weer een verheugend groot bezoek, wat trouwens geen wonder is, waar we de hooge eer genieten, bij vernieuwing in ons midden te hebben Excellentie gene raal Duymaer van Twist, wiens aanwe zigheid wij op hooge prijs steken; wij dan ken onzen God er voor dat Zijne Excel lentie op zijn leeftijd nog de kracht en lust heeft dergelijke vergaderingen bij te wonen. Moge hij nog lang die krachten kunnen aanwenden ten bate van Vorstin en Vaderland, wat inhoudt ten bate van onze B.V.L., die immers het wettig gezag wil steunen. Hartelijk welkom ook heet spr. pater de Hart; wjj zijn in dubbelen zin zijn schuldenaar omdat de vorige keer zijn rede om des tijdswille moest worden bekort, terwijl hij zich nu toch weer be schikbaar stelde; spr. heeft zich zelf be loofd dat pater de Hart ditmaal allen tijd krijgt die hij wil; de derde spr. is ds. Veld kamp die door ambtsbezigheden eerst om negen uur aanwezig zal zijn. Welkom neet spr .de commandant, de kapitein Larooy en vertegenwoordigers der gemeentebesturen, de burgemeester van Sneek en een der weth. dier gemeente. Er zijn zeer velen, die ’t vorig jaar de vergadering wel bij woonden, doch die er nu niet zijn, daarbij denkt spr. zeer in 't bijzonder aan hen die in 't verloopen jaar werden wegge rukt door de dood; vergaderingen als deze leenen zich eigenlijk niet om de dooden te gedenken, dat spr. het nu wel doet vindt zijn oorzaak in ’t plotseling verscheiden van ds. v. d. Linde, die 2 jaar geleden hier nog zoo warm voor ons sprak; zijn liefde en warme belangstelling voor de B.V.L. zijn voor ons een spoorslag trouw te zijn. Als wij ons verheugen in het geluk van ons vorstenhuis en in de bloei der na tionale gedachte, kunnen wij spreken van een goede tijd. De zeldzame gehechtheid van ’t Nederlandsche volk aan Oranje heeft een bijzondere gelegenheid gehad zich te uiten, en dat is de gehechtheid van heel ons volk, waarbij slechts een klein voorbehoud dient gemaakt voor hen zich meenen te moeten orienteeren naar onze Oostelijke naburen of hen die meenen zich nog verder Oosteiijk te moeten orien teeren, zij vierden dat feest niet mede als wij dat gewenscht zouden hebben. Maar het nationaal gevoel van een grOote groep, waaroip de revolutionnaire gedachte ook vat had, schijnt weer tot leven gekomen, al moeten wij ons verheugen met beving, om brand, en godsdienst opium voor het volk heet, en men groot gaat op het standbeeld van den grootsten verrader ter wereld: Judas. Een volk dat afgedaan heeft met godsdienst, gezag; en gezin. Maar wij moe ten ook meeleven met die principieele strij ders in Duitschland, waar nog altijd de godsdienst van ras, bloed en bodem ver kondigd wordt en een leider reeds heeft gezegd: „Christus is groot, maar Hitler is grooter!” En wie denkt niet aan Spanje en de marteldood van duizenden priesters, de moord op duizenden kloosterzusters, en hoe het communisme er huishoudt om uit ’t hart van t Spaansche volk de Godsidee te trappen. Dat is de principieele strijd om ons, maar is onze eigen strijd in het we reldstadion ook niet geweldig De B.V.L. heeft een geestelijke strijd te strijden en spr. denkt nu aan Ursus, de sympathieke reus in Quo Vadis, die als zijn matrone Christin wordt, ook overtuigd Christen wordt. En die als hij gevangen ge nomen wordt slechts één zorg heeft, n.l. zijn meesteres te redden. Hij moet in de arena met een Germaansche stier vechten, op welks horens zijn koningin ligt, na een geweldige strijd tusschen mensch en dier redt Ursus zijn koningin. Dat is het beeld van den reus-mensch te genover het moderne heidendom, de Ger maansche stier, het moderne atheïsme. Be grijp toch Uw strijd, zie langer dan uw neus lang is, elk uur opnieuw nadert het heidendom meer, dat wil vernietigen gods dienst, gezin, gezag. Het moderne heiden dom belaagt uw godsdienst. hem zeggen: Dog dien plicht en lit de ljue rabje. Kapt. Larooy zegt dat op avonden als deze het gemakkelijk lijkt B.V.L.’er te zijn, doch als het dagelijksch leven weer begint is ’t niet altijd gemakkelijk, want de B.V.L. heeft veel tegenwerking gehaa, beeft 't nog en zal ’t ook in de toekomst hebben. Maar de B.V.L. moet recht door gaan en zich niet van de wijs laten brengen en niet aan laster gehoor geven. De B.V.L. houdt zich gaaf. Laat de lasteraars klet sen, en wanneer er een B.V.L.’er is die de kluts dreigt kwijt te raken, laten wij dan hem zeggen: Dog dien plicht en fit de ljue rabje. De heer Sant erna van Oosterend in het Friesch sprekend, verheugt zich over de groote opkomst,, hetgeen getuigt dat on danks dat het platteland zoo worstelt met crisisleed, toch de polsslag van het nati onale leven daar krachtig klopt. De his torie zal eenmaal spreken van de B.V.L. die onze nationale schatten, de geestelijke goederen wist te verdedigen. Op de B.V.L. stuit iedere revolutionnaire golf af. De secretaris propagandist, de heer H e u k e 1 s brengt hulde aan mr. A. W. Haan als nieuwe gedeputeerde, hopelijk zal dit hem niet beletten zijn taak in de B.V.L. te blijven waarnemen en spreekt daarna een woord van opwekking. Voordat het slotwoord werd gesproken door ds. Veldkamp, bracht de voorzit ter dank aan alle sprekers aan gene raal Duymaer van Twist had hij dit reeds eerder gedaan, daar deze de vergadering reeds had verlaten aan de heeren luite nant Molenmaker en A. de Vries, die de voorbereiding van dezen avond voor hun rekening hadden, aan de dames die voor de bediening zorgden en ook zeer in het bij zonder aan het muziekcorps „Harmonie” van Woudsend en zijn directeur voor de wijze waarop zij dezen avond met hun mu ziek hadden opgeluisterd. Ds. Veldkamp zegt dat er geen ver gadering in Sneek is waar hij liever komt dan in deze, waarvan hij ’t slotwoord wil samenvatten in 'dat bekende lied waarin 't heet: „Wij heffen hart en handen voor 't Heil der Nederlanden”. Dat is heel het doel dat belichaamd is in de B.V.L. Het hart, het innerlijke, de handen het uiter lijke symbool van de kracht, samen den ganschen mensch voor 100 pet. Zulke menschen die voor 100 pet. werken wil len voor 't heil der Nederlanden zijn de B.V.L.’ers. Als gij alleen de handen zoudt heffen zoudt gij te vergelijken zijn met huurtroepen; als gij alleen uw hart gaaft gelijkt gij op hen die wel met woorden, doch nooit met daden van hun sympathie blijk geven voor een bepaalde zaak. Daar om vragen wij van U mannen en vrouwen, hart en handen te heffen voor ’t heil der Nederlanden. Voor ’t stoffelijk en geestelijk heil, niet van één enkele provincie, doch van alle 11, straks alle 12 provincies en voor alle lagen der bevolking, want het zou ’n smaad voor ons vaandel zijn als zoo- als men lastert, we alleen ons hart en han den heffen voor ’t kapitaal, een bloeiende werkmansstand is van evengroot belang voor de welvaart en ’t heil van Nederland als een goed geordend bedrijf en kapitaal. Om het stoftelijk en geestelijk heil der Nederlanden gaat het dus en in de verdedi ging daarvan kent spr. geen instituut dat zoo bij tiitstek nationaal is ais dit. Dat is iets anders dan nationalisme; spr. ver foeit „ismen”, met uitzondering van het 1 Calvinisme dan, uit het diepst van zijn ziel omdat dat isme altijd de staart is waar- in het gif schuilt, noch van nationalisme in den slechten zin, noch van internatiiQi- nalisxne, moet spr. jets hebben. Onze geestelijke goederen worden van alle kanten bedreigd, misschien wel 't meest door allerlei graven langs onderaardsche gangen vanuit Moskou, graven dat ook door ons bewust of onbewust wordt geto lereerd. Gelukkig zijn de tijden voorbij dat men de Potemkinfilm kan vertoonen onder begeleiding van de stafmuziek. De Zeven Provinciën heeft veler oog en doen opengaan. Er is 'n nationaal ontwaken, er is ’n tijd ge weest dat tal van jongelui prat gingen op het gebroken geweertje op hun jas. Er zijn echter nu weer jonge mannen en vrouwen met staal in de oogen en vuur in de ziel, die weer durven zeggen: „de handen van Nederland af”. Onze geestelijke goederen worden bedreigd, de rijkdom van ons ge>- zin. Het Komintern heeft openlijk uitge sproken dat voor de heilstaat de groote sta-in-de-weg is het verouderde instituut van het gezin. Wie niet wil dat zijn vrouw, verloofde in die heilstaat publiek eigendom worde, zegge met sjir.: Wij heffen hart en handen Bedreigd wordt het altaar, de gods dienst, wij kunnen alles missen, onze be zittingen, ons land, onze vrouw en kinde ren en toch nog ons zelf blijven, maar één ding niet zonder ons zelf te verliezen, dat is onze godsdienst. Daarvoor waakt nu on der Gods bestel de kerk en daaraan is vij andig elke revolutionnaire beweging, hoe die zich ook noemen mag. En dan wordt ook bedreigd ’t Oranje huis. De gevaren zijn dreigender dan we wel vermoeden, omdat ze voor ’t oog onzichtbaar werken met alle geloof echter in hun ideaal en enthou siasme. Als we daarvan weer dieper over tuigd zijn geworden, dat bedreigd wordt ’t heil der Nederlanden, zeggen wij: „de handen van Nederland af,” en leggen bij vernieuwing de eed af van trouw aan de B.V.L., die hart en handen heft voor 't heil van Nederland. Nadat allen staande nog eens het eerste couplet van 't Wilhelmus hadden gezongen, sloot ds. Veldkamp met dankgebed. vraagt men ons, wordt dit of dat duurder? Ons antwoord daarop is altijd gereser veerd, omdat men weten moet wat men zegt, en ieder dat zelf behoort aan te voelen. Bij OUZeH inkoop doen wij dat óók. Als er evenwel iets duurder wordt, dan zal dat bijvoorbeeld onmiddellijk van toe passing zijn (een kind begrijpt dat] op Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg 1 Voor den Handel bij het speciaal adres in Tabaksfabrikaten waar nieuwe zéér courante Sigaretten zijn aangekomen. gedaan gemaakt. omvor- het beginsel moet ons front ?rkort blijven ter verdediging van het storm oploeit’ toch Hierna is het woord aan Generaal Duy- de landstormbeweging breed aan de uitnoodiging deze bijeenkomst bij te wonen. Spr. herinnert aan het feit dat hij ook 5 jaar geleden hier was, en is ook nu dankbaar voor de groote opkomst der vrijwilligers en van hun vrouwen, verloof den en moeders want zij zijn 't die de vrij willigers aanmoedigen en in hen 't noodige élan weten te wekken trouw te zijn aan de wettige overheid, aan Koningin en Vader land. Een Fries laat op het woord de daad volgen, daarvan spreekt gansch de histo rie en kan ook Holland getuigen toen, in 1918 de Friesche vrijwilligers naar de resi dentie stroomden om het teeken dat on klaar was geworden, klaar te maken. Als het u gaat als mij leeft gij nog volop mee

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1937 | | pagina 1