DOUWE EGBERTS Paaschbonbons firma JOHs. TROMP Sneek Nn. 46 Eerste BW KIEZEBRINK Co TABAK EEN Ollicleel Orgaan der Oemeeole Sneek. Verschijnt en VRIJDAGSAVONDS Zaterdag 13 Maart 1937. Hoofdpijn, Kiespijn, INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. melange PUROL MMMUT MEEKER OOURAMT m VYMBRITSERAOEEL Jaargang Als we alle blikjes =VERO= met 50 Sigaartjes voor een gulden uit Jle deelen der wereld in DINSDAGS NIEUWSTIJDINGEN. 128 en P IJ P T A B’A K ERVARING I N 1 KLEINZAND 5—7 - TELEFOON 2200 Bureau: SNEEK Advent-Gemeente. Vergaderzaal De Boer. Zaterdag 3.003.30. Bijbelbespreking. 3.304.30. Prediking. Ruwe Huid Ruwe Handen Ruwe Lippen ©nomen te worden, met dankzegging. r 1 t Voor 'leder pakje D.E. zijn tabaks soorten aangevoerd uit alle wind streken. Iedere soort heeft haar eigen taak in de D.E.-melange, die berust op een ervaring van bijna twee eeuwen. U proeft de speciale zora, die aan D.E. Echte Friesche Heeren-Baai wordt besteed! ANNO 1753 FRIESCHE HEEREN-BAAI Abonnement: per jaar 2.50, fr. p. post 3.60. Advertentiën: 9 ct. p. regel. Ingezonden mededeelingen hooger. Abonnement belangrijke korting. Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT dat men zich nu niet kan indenken, dat zoo iets kon plaats vinden. Ontzettende tooneelen speelden zich af; een nauwkeu rig onderzoek kon in zeer vele gevallen niet worden ingesteld; waren er die zich be klaagden, dat zij ten onrechte werden be schuldigd, dan kregen zij ten antwoord: „Wees blij, dat ge dan voor de waarheid moogt lijden”. Deze vervolgingen duurden voort, tot de Reformatie kwam. Meen nu niet, dat zij nu niet meer plaats vinden; het gaat niet zoo openlijk, doch tal van plaatsen zijn aan te wijzen, waar nog het bloed stroomt of de gevangenissen gevuld worden door de genen, die Christus in oprechtheid wil len volgen. Dit alles mag ons geen verwondering baren; Gods Woord toont in Openbaringen en in. het boek Daniël duidelijk aan, dat dit alles zoo moet gaan. Wat voorheen de politieke macht was, is nu de geeste lijke macht geworden. Aan tal van kentee- kenen kunnen wij onderkennen welke macht dit is. Nu kan worden opgemerkt, dat thans op velerlei wijze weer een strijd heerscht om de macht en wie de eindover winnaar zal worden, is naar den mensch gesproken niet zeer moeilijk. Tegen de in dividueels aanhangers van deze macht moge men geen bezwaar hebben, het systeem is gevaarlijk en kan dus niet wor den geaccepteerd. Het gaat niet om God en Zijn gebod, doch om eigen eer en macht. En overal komt de politieke macht terug van haar zelfstandigheid en werpt zij zich weer in de armen van die macht, die men zegt te bestrijden. Spr. geeft nu een aantal lichtbeelden, o.a. het lijden van Christus, de steeniging van Stefanus, martelaren in de arena te Rome, 'de catacomben, de dood van Bo- nifacius te Dokkum, Johannes Huss, zijn dood in 1414 op den brandstapel, Hierony- De volksvertegenwoordiging moet dan worden samengesteld door die leden van de ontworpen economische, Indische en andere raden en directoria. De voorgestelde structuur geeft eener- zijds de overheid de macht ook werkelijk te regeeren, maar zet haar aan de andere kant „op de wip”. De Kroon, de Minister- President zelf, alsmede de volksvertegen woordiging kunnen een referendum doen ui'tschnjven in zake belangrijke kwesties van regeeringsbeleid. Nader zal nog uitge werkt worden wie aan deze stemming deel zullen kunnen nemen en op welke wijze dit in zijn werk moet gaan. Wat de pers betreft werd door spreker de vrijheid van drukpers noodzakelijk ge acht, echter met dien verstande, dat er een verbod van publicatie van al datgene moet zijn, dat in strijd met 'si lands belang die we afgeleverd hebben bij- elkaar hadden, dan zou dat niet een heuvel zijn, maar een berg, waarmede we maar zeggen wil len, dat voor z’n geld dat sigaartje goed moet zijn, omdat zoo niet, dit groote succes uit gesloten zou zijn geweest. Wij bevelen dit populaire arti kel dan ook opnieuw met vrij moedigheid aan. Voor wederverkoopers bij tromp, Sneek waar meerdere courante, popu laire en nieuwe artikelen ver krijgbaar zijn. ten. De Staatswetenscha] rechtswetenschap geworc het stelsel van „laisser aller”, dat oor spronkelijk door Adam Smith uitsluitend economisch bedoeld was, doch later ook op het staatkundig leven werd overge bracht. Een J ellinek heeft in 1900 nog] niet met dit axioma kunnen breken. Maar lang zaam maar zeker komt het gevoel naar boven, want meer dan een gevoel is het niet, dat de staat nog wel iets anders is als een zuivere „rechtsvereeniging” (Thor- becke). Men plakt er nu een sociale zijde aan vast (Rehms in 1907 en Menzei in 1916). Wel is waar beduidt dit een eerste be- vrijding der staatswetenschap van de ab stracte ^rechtswetenschap, maar eenig be grip omtrent het 'wezen van den Staat is nog zelfs tot in onze dagen ver te zoe ken. (Zie programma's van onze politieke partijen, die spreken over liberale en an dere staten). Wil men nu met werkelijk goed gefun deerde voorstellen komen en wil men niet met min of meer goed of slecht bedoelde leuzen of gemeenplaatsen komen aandra gen, maar wil men met kennis en begrip aan het Nederlandsche staatkundig en eco nomisch leven weer een basis geven, dan is het in de allereerste plaats noodzake lijk, dat wij ons er goed rekenschap van geven wat nu feitelijk de Staat is. De staat moet begrepen worden. Is dit niet meer het geval, dan is elke staat van samenleving geen staat meer, maar wordt pen chaos. De staat is toch de doorloo- pende zelfordening der samenleving van een veelheid van menschen tot een zedelijke eenheid. Dit is geen definitie, maar ,de staat openbaart zich werkelijk op deze wijze aan ons. Spreker toont dan het wan begrip aan, dat spreekt uit de steriotiepe vragen of de staat als doel gezien wordt en of men dus den totalitairen staat na-> streeft. Een gedeelde staat komt niet voor. Hierna ontwikkelde spreker het over heidsbegrip. De overheid heeft het recht en derhalve de plicht den algemeenen wil te handhaven en hier vorm aan te geven. De algemeene wil moet echter niet worden gezien als „volonté générale” van Rous seau, welke laatste ‘deze algemeene wil zag als een optelsom van alle willen, waar uit dan, aangezien alle willen niet te grij pen zijn, het tegenwoordige stelsel van de -helft plus één is voortgekomen. De algemeene wil wordt door spreker echter gezien als proces, gepersonifieerd in de overheid. Hoe beter een overheid, des te beter zal d.e algemeene wil tot uiting ko men. Als grondgedachte van de door spreker ontwikkelde nieuwe staatkundige structuur werd ontwikkeld, dat de overheid, als hand haafster van het recht, d.i. den algemeenen wil, slechts indirecte maatregelen mag toepassen, terwijl pas bij overtreding tot directe moet worden overgegaan. Eigen ontwikkeling van het maatschappelijk le ven en een directe rem op die plaatsen) waar de algemeene wil met voeten ge- treden zou kunnen worden. Een tweede grondgedachte is: concentra tie van verantwoordelijkheid en macht. Want niet de massa is in staat, op welke wijze dan ook te regeeren en ook zij', die zich uitgevende voor staatslieden, het als hun eenige plicht achten de begeerte der massa te bevredigen kunnen niet als waar lijke regeerders worden aangemerkt. (Zie Frankrijk). De door spreker ontwikkelde structuur is een organische. Hij vroeg zich af, waar voor de volksvertegenwoordiging indertijd in het leven geroepen was en op welken grond zij heden ten dage nog geldigheid van bestaan heeft. Dit had zij en heeft zij nog en wel als adviseerend en controlee- rend lichaam. Haar moet derhalve een adviseerende en een indirect controleeren- de bevoegdheid gegeven worden, niet ech ter de macht om mee te regeeren. maar waaraan ©en vorm gegeven moet worden, die de Nederlandsche mentaliteit en het historisch gegroeide recht doet we dervaren. Spreker wees er op, dat men bij nadere overdenking van het door hem, behandelde zal zien, dat hij het maatschap pelijk leven zichzelf heeft doen ontwikke len tot staat, tot een werkelijke samenle ving, tot zedélijke eenheid. Nogmaals wees spreker er op, dat slechts werkelijk rede lijke voorstellen gedaan kunnen worden, indien het staatkundig, economisch maatschappelijk leven werkelijk begrepen wordt. Het individu, de groep, een volk, een s'taat, die niet meer met begrip durft, kan of wil leven, is ten doode opgeschre- ven. Spreker wees er op, dat de Ned. Ver- eeniging tot Studie van den Staat die men schen wilde bereiken «n tot zijn gelederen OUDE VROUW BIJ BRAND NOG JUIST GERED. In de Herculesstraat in Haarlem-Noord woont, vertelt „Het Volk”, alleen in een huisje de 76-jarige weduwe Van S. D© vrouw lijdt aan aderverkalking en is totaal hulpeloos. Zij wordt eenige malen per dag verzorgd door mejuffrouw M., die aan de overzijde van de straat woont. Deze was Dinsdagmiddag om half twee nog bij haar geweest. Zij lag toen op de divan, in d© nabijheid van de kachel. Om half vier za-. gen de omwonenden plotseling rook en vlammen uit de woning komen. Toen men hulp wilde bieden, vond men alle deui’en echter gesloten zoowel aan de voor- als aan de achterzijde van het huis. Eén der buren, de heer Westerman, die het groote gevaar waarin de vrouw verkeerde inzag, heeft een deur ingetrapt,, waarna hij zich naar de kamer, waar de vrouw lag, spoed de. De aanblik was tragisch. De hulpelooze vrouw lag op de fel-brandende divan en het vuur had ook reeds haar kleeren aan getast. Het hoofdhaar was geheel .ver schroeid. Het eerste werk van de buren was d© vlammen te doven en de vrouw naar een andere kamer te brengen. Het vuur had meubelen en huisraad reeds flink aange tast. Men slaagde er in de vlammen tedooven, zoodat de brandweer, die inmiddels was aangekomen, slechts voor de nablussching behoefde te zorgen. Een dokter heeft de brandwonden van de oude vrouw, wier toestand zich aanvan kelijk ernstig Éet aanzien, voorloopig ver bonden, waarna zij per auto naar het St. Elisabethsgasthuis is vervoerd en ter ver pleging opgenomen. Haar toestand bleek later op de dag niet levensgevaarlijk te zijn. is, d.w.z. niet alleen met het staatkundig en economisch-, maar ook met het gees telijke- en zedelijke belang. Derhalve zal preventieve controle op de drukpers al leen als strafmaatregel noodzakelijk zijn, echter niet opgedrongen door de aan de macht zijnde overheid, maar eventueel door den Nederlandschen rechter, die dan weer de Kamer voor de pers als adviseur aan zijn zijde kan krijgen. Deze geheels kwestie wordt op het oogenblik echter pog uitge werkt. Wat onze buitenlandsche politiek betreft werd nog gewezen op de noodzakelijkheid van een krachtige medewerking om te ko men tot herziening van de bepalingen vaq het Verdrag van Versailles, tot een interna tionaal- Westersch plan tot beheersching der conjunctuur bij onderling zoo vrij moge- lijken handel en ten aanzien der grond- stoffenverdeeling alsmede tot medewerking aan een hecht front tegen het binnendrin gen van het bolsjewisme en het Aziatisch imperialisme m Europa. Aan het einde van zijn voordracht merkte -spreker op, dat het staatkundig leven en daarom de hiervoor passende staatkundige structuur zich in deze richting zal moe ten ontwikkelen, waarbij zekere overgangs stadia onvermijdelijk zullen blijken te zijn. In de bêhandelde voorstellen is verwezen lijkt het autoritair regime, dat niet alleen moet komen, maar ook onafwendbaar komt, «3 JAREN wwnsehte over te halen, geheel, en dit werd onderstreept, buiten de partijstrijd om, die dit inzien. Hij en zijn geestverwan ten zijn bereid met een ieder, die voor deze vraagstukken interesse heeft, in per soonlijk contact te treden. Spreker eindigde met een oproep aan hen, die toch oiüierroepelijk het einde van de Westersche cultuur in het algemeen, en een zwarte toekomst voor ons volk in het bijzonder zien, en wel met een woord van hun voorganger, den pessimist bij uitne mendheid, n.l. Spengler, die zelf zijn vol gelingen opriep, hoewel dan volgens hem de ondergang in zicht was, tot het laatste toe te vechten. De leden van de genoemde vereeniging kunnen zich echter in geen enkel opzicht hiermede solidair verklaren, aangezien er heden ten dage nog men schen zijn, die de gevaren zien, de impasse begrijpen, en daarmede ook in staat zijn, de oplossing te brengen. Tijdens de pauze werden eenige schrif telijke en mondelinge vragen gesteld, die de heer Sleeswijk uitvoerig beantwoordde vóór hij zijn rede vervolgde. In zijn ant woord op één dezer vragen betoogde hij, dat het thans niet mogelijk is zijn stem bij de verkiezingen veilig te stellen, en dat het onverschillig is op welke politieke partij men z’n stem uitbrengt, daar de zaak! toch onherroepelijk vastloopt. Na het beëindigen van rijp rede deelde hij, naar aanleiding van een vraag door den heer Wouda gesteld, iets mede over de oprichting van de Vereeniging tot Stu die van den Staat, en over do wijze waarop deze is ingericht en werkt, waarbij hij in 't bijzonder stilstond bij de Moedervereeni- ging, bedoeld als een kern, die absoluut zuiver gehouden moet worden. Voorts be toogde hij nogmaals dat de vereeniging zich absoluut buiten de politieke strijd houdt, omdat zij niet de zooveelste partij wenscht te worden, en een dergelijk par tijkiezen absoluut verwatering tot ge volg zou hebben, zooals ook bij Nationaal Herstel is geschied. Na deze uiteenzetting bracht de heer Wouda den spreker dank voor zijp moeite, waarna hij de vergadering sloot. GODSDIENSTVERVOLGINGEN UIT HET VERLEDEN EN IN DE TOEKOMST. Woensdagavond sprak de heer A. Schmutzler in zaal de Boer over boven staand onderwerp. Na opening met gebed wees spr. er op, dat zoolang er menschen op aarde zijn, er strijd is tusschen licht en duister. Satan heeft de twistappel in den hof van Eden geworpenal spoedig zien we een vree- selijke uitbarsting tusschen de beide eer ste broeders. De kerk is vervolgd en was het niet, dat zulks van buiten plaats' vond, dan was er innerlijk twist, waardoor weer strijd ontbrandde. Zoo ging het voor de komst van Christus; met Zijn komst in de wereld is de satan 'in zijn activiteit niet verzwakt, maar is het hem zelfs gelukt den Zoon des Menschen door haat en nijd aan het smadelijke kruishout te doen nagelen. In het Mattheus-evangelie geeft Jezus Zijn volgelingen al reeds een voorzegging, dat als de menschen den Zone Gods heb ben vervolgd, zij het Zijn discipelen niet zullen besparen. Dat geschiedde gelijk alle vervolgingen een achtergrond hebben om den naam van Christus. Deze vervolgingen beginnen al spoedig na het uitstorten van den Heiljgen Geest op het Pinksterfeest. De gemeente te Jeru zalem verliest al dra een harer leiders; Sau- lus van Tarsen blaast dreiging en moord tegen de volgelingen van Jezus. Dit mag verbazing wekken, maar het is de oude strijd tusschen het licht en de duisternis, welke laatste het eerste niet kan verdragen. Ondanks de vervolgingen breidt de ge meente van Jezus Christus zich uit; Nero, Vespasianus, Diocletianus verkrijgen in de geschiedenis der christelijke gemeente een vreeselijke klank. Duizenden en tienduizen den moesten hun leven laten onder ommen - schelijke wreedheden; vreeselijk folteringen werden op de discipelen toegepast. En waarom? Streefden de christenen naar de staatsmacht? Zij verzetten zich niet met geweld tegen de bedreiging van hun leven; hun verzet was slechts hierin gelegen, dat zij zich lieten slachten in de arena’s en zich lieten verbranden in de tuinen van Nero. Letten we nu op wat zich in onze tegen woordige tijd voordoet, dan merken we dat in Rusland een vreeselijke vervolging woedt; Spanje en Mexico blijven daarbij niet achter. Helaas moet erkend, dat de heerschende kerken in die landen niet zoo geleefd hebben in overeenstemming met de eisch van Jezus Christus, waardoor deze verdrukkingen zooal niet te rechtvaardigen, dan toch wel te verstaan zijn. O zeker, er waren ook in deze landen gunstig© uit zonderingen, doch de heerschende machten konden een dergelijk optreden niet tole- reeren, waarom deze personen of naar Si berië verbannen, of in de gevangenissen werden geworpen. Geen wonder dan ook, dat de wereld aan zoo’n christendom geen lust had en het zoo spoedig zulks moge lijk was vervolgde en vernietigen wilde. Ook de duistere middeleeuwen hebben tal van donkere bladzijden, waarop vreese lijke en gruwelijke vervolgingen vermeld staan. Spr. citeert een uitdrukking van Dostojewski pit „De gebroeders Karama- zow”, waarin deze wijst op de zucht om te heerschen inplaats van als Jezus te dienen. „Wij dienen den vorst aezer eeuw, en verkiezen het zwaard der Caesaren”. Meer dan 10 millioen slachtoffers vielen in deze donkere tijden. Niet alleen werden er duizenden gedood; het verblijf in de ge vangenissen, waarin velen voor hun leven werden opgesloten, was zoo afschuwelijk, DE NIEUWE STAATKUNDIGE STRUCTUUR.. Over bovenstaand onderwérp sprak de heer E. A. Sleeswijk uit Den Haag, Dins dagavond in de bovenzaal van jiet café „Onder de Linden” in een vergadering, die belegd was door de Vereeniging tot Studie van den Staat. De voorzitter,, de heer N. J. Wouda, kon slechts weinig belangstellenden ver welkomen, maar sprpk de hoop uit, dat de qualiteit beter zou zijn dan de quantiteit. Vervolgens sprak hij een kort inleidend woord, waarna hij liet woord gaf aan den heer Sleeswijk. Deze was zoo bereidwillig een uittreksel uit zijn uitvoerig betoog aan de Pers te verstrekken, wat wij hieronder laten volgen. Spreker schetst ons allereerst de wijze, waarop de staat zich aan ons openbaart. De wetenschap is in deze te kort gescho- ap is tot abstracte 'den, gebaseerd op «er aller”, dat oor- Onze Pindas zijn versch en lekker! Boerenjongensbonbons en Monteeariobonbons van de Heer, 2 ons voor 1 kwartje. mus van Praag, Savonarola, een folter kamer, auto-da-fé, uittocht der Walden- zen, Luther voor den Rijksdag te Worms, twee bloedgetuigen op den brandstapel te Brussel, Zwingli’s dood, zitting van den Spaanschen 'Bloedraad De Coligny, de Bloedbruiloft te Parijs, Catharina de Me dici, een verboden godsdienstoefening door soldaten verstoord, Gustaaf Adolf, vertrek van verdreven Tirolers naar Duitschland; zendelingengraf in Afrika; slachtoffers jn Rusland. Geeft dit alles te zien, wat d© gemeente van Jezus Christus heeft moeten lijden, ook ons zal het lijden niet gespaard blijven. Geve God, dat wij bereid zijn met Chris tus smaadheid te lijden, om daarna in Zijn heerlijkheid opgi Spr. eindigde 32. b ’W ai gei itku I 1 I !t r i- Doos 30 cent. Bij Apoth. en Drogist NIEUWE STEÈKEE COURANT nen te verdrijven is een Mljnhordt’s Poeder. Per stuk 8 ct.doos 45 ct. Bij Uw Drogist. van de Heer, ho© is ’t mogelijk, 2 on* voor 1 kwartje. IJscola's en Tjoklatreepen 5 rent Van Melle's half ponds pakjes Amster- damsche Mixed [biscuits] of gebnksorteoring (banket) voor een kwartje. Koffie en Thee van Niemeijer alle soorten. Van Melle's Wintermelange per half pond een kwartje. Tonnetna's Italiano 16 ct. per ons King Pepermunt 18 ct. per ons 10 ct. per rol In verschillende smaken Verkade’s Oto- Toffee, per half pond 1 kwartje. Verkade’s Gemengde Biscuits per halfpond 28 ct. Verkade’s Ping pong 22j/s ct. Verkade’s Knappertjes 17^ ct. Opgericht 1901. Speciaal adres voor Wederverkoopers.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1937 | | pagina 1