Ho. 56 Eerste Blad Uitgave KIEZEBRINK Co. annex SNEEKER COURANT (80e Jaargang) I I I I Zaterdag 17 April 11Ü37 S3e Jaargang Dit No. bestaat uit 3 bladen. WIJMBRITSERADEEL. I I vast te stellen navolgende en no. vast 1. r 1 J 1. 2. VERORDENING tot wijziging der Verordening, houdende verdeling der gemeente Wijmbritseradeel in stemdistricten voor de verkiezing van leden van de gemeenteraad. 14 40 8 25 40 die om :ookt, mart gehouden, toch blijft be- blijft geloven dat de Kroon een „Voor zoover mij bekend is, is er nog geen gemeente in ons land, waarin het ver- eischt is, dat slechts melk van t.b.c.-vrij vee als consumptiemelk verkocht mag worden. Art. 15 van de Warenwet laat echter wel de mogelijkheid tot het opnemen van een der gelijke bepaling toe. Toch lijkt het mij om verschillende redenen niet gewenscht om nu reeds een bepaling van dien aard in de ver ordening op te nemen. In de eerste plaats, omdat in verband met het bepaalde in art. 13 sub 6 van het melkbesluit, de eischen waaraan een veehoudersbedrijf moet vol doen om als t.b.c.-vrij aangemerkt te wor den, nog niet door de Regeering zijn vast gesteld. Wel is deze zaak in handen van de Commissie ex art. 17 der Warenwet, doch de definitieve eischen zijn nog niet bekend. Hierdoor zou de controle op de naleving van de bepaling moeilijkheden kunnen opleveren. Ten tweede lijkt mij de eisch wat rigoureux, daar nog verscheidene bedrijven niet vol doen aan de eischen voor t.b.c.-vrijheid, zooals die bv. door den Gezondheidsdienst voor Vee in Friesland gesteld worden. Hier door zouden dus vele bedrijven van de leve ring van consumptiemelk uitgesloten wor- VERGADERING van de RAAD der gemeente Vervolg van derde blad. Punt IV. Adres van het bestuur van de Aartsdiocesane R.K. Boeren- en Tuinders- bond (A.B.T.B.) om voor een Idndbouw- huishoudcursus te Blauwhuis de nodig- verklaring ex art. 25, 2e lid der Nijverheids- onderwijswet te willen uitspreken, met prae- advies van Burg, en Weth. B. en W. adviseren: Onder dagtekening van 24 December jl. heeft het Hoofdbestuur van de Aartsdioce sane R.K. Boeren- en Tuindersbond, geves tigd te Arnhem, aan Uw vergadering het verzoek gericht om overeenkomstig artikel 25, lid 2 der Nijverheidsonderwijswet te wil len uitspreken, dat de oprichting en instand houding van een cursus der Ambulante landbouwhuishoudschool van de A.B.T.B. in deze gemeente te Westhem nodig wordt ge oordeeld. Zoals ook uit het adres blijkt heeft ge meld bestuur deze verklaring nodig om in het genot te worden gesteld van het Rijks- subsidie ad 70 der netto-kosten van deze cursus. Spreekt de gemeente deze „nodigverkla- ring” uit, dan vloeit daaruit tevens inge volge de zo juist genoemde wetsbepaling voort, dat de overige 30 van de netto- kosten van de cursus voor rekening van de gemeente komen, echter met dien verstande, dat subsidies en bijdragen van andere licha men en particulieren in mindering van deze 30 komen. Reeds eerder werd door Uw vergadering de nodigverklaring van een dergelijke am bulante landbouwhuishoudcursus uitgespro ken, nl. bij raadsbesluit van 27 Juli 1931 voor een cursus te Westhem en bij raads besluit van 5 September 1932 voor een te Woudsend. Ook thans achten wij het houden van een cursus als bovenbedoeld, zeker in het belang van deze gemeente, met zijn overwegend landbouwende bevolking. Het mag toch zeker in deze tijd van betekenis worden ge acht dat ook de bewoners van het platte land, en met name de jonge vrouwen, in de gelegenheid worden gesteld onder des kundige leiding hun kennis ten opzichte van de landbouwhuishoudkunde te vermeerde ren. Dit neemt echter niet weg, dat de finan ciële zijde van een zodanige cursus ook niet uit het oog mag worden verloren. De nog verre van rooskleurige positie der gemeente begroting maakt het noodzakelijk dat met het aangaan van nieuwe verplichtingen, ook al vloeien deze voort uit wettelijke voor schriften, uiterst voorzichtig te werk moet worden gegaan. De te openen cursus dient zo zuinig mo gelijk van opzet te zijn. Om dit te beoor delen hebben wij een begroting daarvan opgevraagd, waarmede wij ons hebben kun nen verenigen. Het aantal leerlingen zal 18 bedragen, van wie 14 afkomstig zijn uit onze gemeente. Voor de vier buitenleerlingen kan van de woongemeente een bijdrage naar 20 der kosten overeenkomstig artikel 25, 4e lid der bovengenoemde wet worden gevorderd. Wij stellen U voor de gevraagde nodig- in’33 in’34 10 26 4 20 35 vele bedrijven, Wymbritseradeel. Artikel 1. Voor alle stemmingen ter verkiezing van leden der Tweede Kamer, der Provinciale Staten en van de Gemeenteraad worden als stemlokalen aangewezen In het ie stemdistrict Sneek een der lokalen van het gemeentehuis van Wym britseradeel In het 2e stemdistrict Woudsend een der lokalen van het verenigingsgebouw der Nederlands Hervormde Gemeente aldaar; In het 3e stemdistrict Heeg een der lokalen van het verenigingsgebouw der Nederlands Hervormde Gemeente aldaar; In het 4e stem district Nijland een der lokalen van het verenigingsgebouw der Nederlands Hervormde Gemeente aldaar; In het 5e stemdistrict Oudega de con sistoriekamer der Nederlands Hervormde Gemeente aldaar; In het 6e stemdistrict Schamegoutum een der lokalen van het vereenigingsge- bouw der Nederlands Hervormde gemeente aldaar; In het 7e stemdistrict Oppenhuizen een der lokalen van het verenigingsgebouw der Nederlands Hervomde Gemeente al daar; In het 8e stemdistrict Hommerts een der lokalen van het verenigingsgebouw der Nederlands Hervormde .Gemeente aldaar; In het 9e stemdistrict Westhem een der lokalen van het St. Theresiahuis aldaar; In het 10e stemdistrict Oosthem de con sistoriekamer der Nederlands Hervormde Gemeente aldaar In het 1 ie stemdistrict Gaastmeer de consistoriekamer der Nederlands Hervorm de Gemeente aldaar; In de tweede vacature wordt benoemd ds. H. J. Langman met 12 st., de heer G. Posthumus had 3 st. In de 3e vacature wordt gekozen pas toor Welsing met 13 st., de heer Tj. de Wolf had 2 st. kan men zeer veel koeien kopen met een certificaat van een t.b.c. vrije reactie. Boel- goeden worden bij tlientallen gehouden en geannonceerd met vette letters: het ge- heele beslag is vrij van t.b.c. De fabrieken beijveren zich om de bij producten door pasteurisatie ziektekiamvrij af te leveren. Kortom, alles wordt gedaan in onze provincie om snel een geheel t.b.c. vrije veestapel te verkrijgen. Is het onder deze omstandigheden rigou reus om aan een betrekkelijk klein aantal melkverkopers op te leggen, dat men al leen melk mag afleveren afkomstig van t.b.c. vrije beslagen? De meeste melkverkopers verhandelen de melk uit eigen bedrijf en ik weet, dat er door meerderen reeds mee gerekend wordt, zooveel mogelijk t.b.c. vrij vee te houden. Mocht het voor enkelen nog een bezwaar zijn, dan kan gemakkelijk een overgangs maatregel in de verordening worden op- genomen, die deze mensen de gelegenheid geeft b.v. in twee jaar hun bedrijf bij den nieuwen toestand aan te passen. Ik heb de overtuiging, dat de preven tieve werking van een dergelijke verorde ning zo zal zijn, dat reeds na enkele maan den uitsluitend melk geleverd wordt van t.b.c. vrij vee. Als bezwaar wordt aangevoerd, dat de regering nog niet klaar is met de eisen te stellen aan het praedicaat: t.b.c. vrij zijn. Dit behoeft m.i. geen bezwaar te zijn, daar een dergelijke verordening gemakke lijk aangepast kan worden aan de toekom stige eisen. Z.h.s. conform besloten. Punt V. Nota van Burg, en Weth. naar aanleiding van de vraag van het lid W. Santema omtrent de verkoop van melk van t.b.c.-vrij vee. B. en W. adviseren: Naar aanleiding van de in Uw vergade ring van 11 Maart jl. door het lid den heer Santema gestelde vraag inzake aanvulling van de Verordening op de keuring van waren dezer gemeente, voor wat betreft levering van consumptiemelk uitsluitend van t.b.c.-vrij vee, hebben wij hieromtrent het gevoelen ingewonnen van den heer Direc teur van de Keuringsdienst voor Waren voor het gebied Friesland, die ons bij schrijven van 2 April 1937 het volgende heeft mede gedeeld: de bedrijven die zich safe gevoelden, zich aansloten, In Schamegoutum en Oosthem doen juist de kleine bedrijven mee; spr. wil, dit versta men goed, geen melk van t.b.c.-vrij vee, doch uit t.b.c.-vrije beslagen, waar ieder dier dus een certificaat heeft. Of de Kroon zo’n verordening zal goedkeu ren is de vraag; l^fen wij heit eens pro beren. Men voelt hier algemeen voor het principe. Laten B. en W., nu spr. blijkbaar pleit voor een verloren .zaak, toch eerst eens een onderzoek instellen bij de melk- tappers voor zij deze kwestie afwijzen. Dan weet men meer. De heer Schilstra zegt dat de jon gere generatie algemeen streeft naar het bezit van t.b.c.-vrij vee, doch het zal nog lang duren voor het ideaal bereikt is. Her baaldelijk komen in t.b.c;-vrije beslagen weer reageerders voor. Een deskundige noemde het zelfs „boerenbedrog”. De heer Abma acht t.b.c.-vrije melk van groot belang, doch er bestaat onze kerheid of t.b.c.-vrije beslagen steeds ab soluut vrij zijn, en dat zou nog gevaar lijker voor de volksgezondheid worden, als men van zulke beslagen de mejk ajs t.b.c.-vrij ging verkopen. In dit stadium moet men dan ook afwachten, mede omdat uit een regeling grote schade voor de melktappers kan voortvloeien. De heer van Gooi voelde aanvankelijk veel voor het standpunt van den heer San tema, doch nu spr. blijkt dat men weten schappelijk niet kan garanderen dat werke lijk t.b.c.-vrije melk wordt verkocht, kan spr. den heer Santema niet steunen. De Voorz.: T.b.c.-vrije melk moet niet alleen gewonnen worden uit t.b.c.-vrije die ren, personeel en bedrijven moeten daarbij dan nog aan allerlei eisen voldoen. Bo vendien zou deze melk dan toch nog, andere bacillen, moeten worden gek daarom acht spr. het niet dringend nodig te komen tot een verordening als de heer Santema wil; de melk kan toch niet rauw worden genuttigd. Spr. wijst er op dat als het mogelijk is aan de fabriek ook andere dan t.b.c.-vrije melk te leveren, het gevaar voor besmetting van de t.b.c.-vrije melk, al wordt ze ai staan. Spr. I dergelijke verordening, in dit stadium, niet zal goedkeuren, ook niet omdat in onze ge meente het percentage reageerders nog ho ger is dan het gemiddelde cijfer in de pro vincie. Wat het door den heer Santema gevraagde onderzoek betreft, zegt spr. dat hoewel als dit onderzoek gunstig uitvalt, men nog niet moet aannemen dat B. en W. voorstander zullen zijn van het van over heidswege sanctionneren .van de huidige toestand, zjj toch geen bezwaar tegen dit onderzoek hebben en dus toezeggen het in te zullen stellen. Spr. gelooft overigens dat het B. en W. zal versterken in hunne me ning. De heer A t s m a zegt nog dat melk van t.b.c.-vrije koëien nog geen t.b.c.-vrije melk is, daartoe behoort nog een gehele serie andere maatregelen. Spr. ontraadt het voorstel Santema dan ook. Z.h.s. conform het voorstel van B. en W. besloten. Ik stel mij voor, dat een boer-melk- tapper alleen koeien mag houden met een certificaat niet ouder dan een jaar, waaruit dus blijkt, dat bedoelde koeien t.b.c. vrij zijn. Een dergelijk certificaat behoort voor zien te zijn van een schets, die tegenwoor dig door de crisis-centrale voor bijna iedere koe bestaat. De melkverkoper-niet-veehouder mag al leen melk betrekken van bedrijven, die ge heel t.b.c. vrij zijn. De contróle op de naleving lijkt mij op deze wijze niet moeilijk, omdat men slechts te controleren heeft of bij iedere koe een certificaat is van t.b.c. vrij zijn. De contróle richt zich dan niet op het product, maar op het dier, dat produceert. Wanneer de Raad in beginsel zou kun nen besluiten- een dergelijke verordening in het leven te roepen, dan ben ik gaarne bereid t.z.t. meer in detail te treden. Onze gemeente zou de eerste zijn in den lande, die zulk een verordening in het le ven riep en m.i. zou het een daad zijn, die de gemeente siert en ’t zou een blijk zijn, dat de Raad van Wijmbritseradeel een open oog heeft voor de uitermate grote belangen van de volksgezondheid. De Voorz. heeft met belangstelling geluisterd naar dit betoog, doch is niet overtuigd. Waar de eisen aan t.b.c.-vrije bedrijven te stellen nog wetenschappelijk niet vaststaan, heeft de Warenwet deze eisen ook nog niet. Wij kunnen dus eigen lijk geen verordening maken, immers, het gaat er niet alleen om dat de me£k van t.b.c.-vrije dieren komt, maar het gaat ook om eisen betreffende de melkwinning en de voorwaarden waaraan zij die ze verwerken moeten voldoen. Aan de zuivelfabrieken wordt deze melk van t.b.c.-vrij beslagen niet afzonderlijk behandeld, daar lette men ook op. Spr. wijst' er dan op dat in een t,b.c.-vrij bedrijf toch vrij plotseling bij een dier zelfs open tuberculose kan optreden, en kent een geval dat in een t.b.c.-vrij be slag een dier, dat niet reageerde, plotseling zeer ernstig t .b.c. bleek te zijn en het ge hele beslag aanstak. Om dergelijke redenen kan spr. zich indenken dat de regering nog geen eisen vaststelde. Zelfs wat de open t.b.c. betreft is er nog onzekerheid in zake de opsporing, door de nog vrij ge brekkige niiddelen van onderzoek. Spr. acht deze zaak dan ook nog niet rijp voor wettelijke sanctionnering, al hebben B. en W. waardering voor wat op dit gebied reeds gebeurt. Spr. citeert een verslag van de gezondheidsdienst, waaruit blijkt dat van het aantal onderzofliié dieren in onze gemeente nog 23.72 pet. reageert, het nor male procent in onze provincie is 13 pet. In 1932 was het cijfer voor onze gemeente 20.44 pet., zodat er zelfs stijging van het reactie percentage isj, gezien dit feit zal de Kroon stellig een eventuele verordening niet goedkeuren. Over het algemeen wordt de consumptiemelk niet betrokken van de grote, doch van de kleine bedrijven en aan de fabrieken, waar deze laatste het meest vertegenwoordigd zijn is het reactiepercen- tage het grootst, het blijkt dus dat de kleine bedrijven in dezen nog niet mee gaan. Bovendien moet men de financiële gevolgen voor deze bedrijven niet gering achten, als een goede productiekoe moet afgeschaft omdat ze reageert, en vervangen moet door een t.b.c.-vrij dier. Ook lijkt de contróle zeer moeilijk. Spr. ontraadt dus het voorstel, al zit daarin een volksbelang, Hat echter averechts zou worden behartigd als men een bordje „t.b.c.-vrije melk” ver schafte zonder dat dit wetenschappelijk ge garandeerd kan. Het voordeel van werke lijk t.b.c.-vrije melk is dat men ze rauw kan gebruiken, dan is ze nog voedzamer dan gekookt. Maar zelfs t.b.c.-vrije melk uit onze bedrijven in Wijmbritseradeel zou nog altijd moeten worden gekookt omdat er in die melk nog allerlei andere vtoor de gezondheid schadelijke bacillen, bijv, streptococcen, kunnen voorkomen. Alleen t.b.c.-vrije melk uit werkelijke modeLbedrij- ven, zoals er maar een enkel in Nederland voorkomt, zou ongekookt kunnen worden gebruikt en zou zeer duur zijn. B. en W. moeten op grond van dit alles ontraden een zodanige verordening in te voeren, al hebben B. en W. alle waardering voor wat in de gemeente in dezen gebeurt en willen zij dat ook wei mee bevorderen. De heer N ij d a nu heeft met belangstel ling geluisterd naar het goed gedocumen teerde betoog van den heer Santema en hij is het met hem eens dat hier een stuk volksgezondheid ligt. Doch de voorzitter merkte op dat de zaak eigenlijk nog niet rijp is voor een wettelijke regeling. Laat ons de zaak dus aanzien, nu de zuivelfa brieken zich voor deze kwestie interesse ren en de t.b.c.-vrije beslagen steeds toene men, gaandeweg gaan we in de goede rich ting, laten wedus afwachten. De heer Santema heeft ook met ge noegen naar het gedocumenteerde betoog van den voorz. geluisterd, doch trof er enkele hiaten in aan. Consumptiemelk komt bij enkele fabrieken al rechtstreeks van den eigenaar van een t.b.c.-vrij beslag en wordt dus niet gemengd. Het zijn uit zonderingen als plotseling reagerende die ren in t.b.c.-vrije beslagen optreden, en die uitzonderingen moeten ons toch niet lei den; de pogreactie is vrij safe. Spr. be strijdt de cijfers van den voorz.; in 193'2 waren te Oosthem maar 15 beslagen aan gesloten, in 1935: 75; in Sijbrandaburen in 1932 26 bedrijven tegenover 78 in 1935, daardoor moest het percentage der reageerders wel wat oplopen, omdat eerst Punt VIII. Voorstel van Burg, en Weth. tot vaststelling van een nieuwe Verordening tot aanwijzing van stemlokalen. B. en W. adviseren: De op 11 Mei 1929 vastgestelde veror dening tot aanwijzing der stemlokalen voor de stemmingen ter verkiezing van leden der Tweede Kamer, der Provinciale Staten en de Gemeenteraad moet voor enkele stemdistricten worden gewijzigd. Het komt ons daarom gewenst voor een geheel nieuwe verordening in het leven te roepen. Wij stellen U voor daartoe navolgende verordening vast te stellen. De Raad der gemeente Wymbritsera deel; Gelezen het voorstel van Burgemeester Wethouders dd. 5 April 1937, no. BESLUIT: te stellen navolgende verordening: VERORDENING tot aanwijzing van stemlokalen in de gemeente den, wat weer voor veel melkverkoopers waarschijnlijk een stopzetten van hun bedrijf en broodeloosheid tengevolge zal hebben. Het vrij van t.b.c. maken van een bedrijf duurt toch altijd wel eenige jaren. Afgezien van het bovenstaande is het de vraag, of de controle op de bepaling niet op onoverko melijke moeilijkheden zal stuiten, daar aan de melk zelf niet te zien is, of ze van een t.b.c.-vrij dier afkomstig is.” Ons aan de inhoud van dit schrijven refe rerende, stellen wij U voor omtrent de hier besproken materie voorshands geen stappen te doen. De heer Santema zegt het volgende: Toen ik het eerste gedeelte van het schrijven van den directeur van de Keu ringsdienst van Waren las, kreeg ik een zeer bevredigend gevoel, waar betoogd werd, dat art. 15 van de Warenwet het in derdaad mogelijk maakt een gemeentelijke verordening te maken op de levering van consumptiemelk afkomstig van t.b.c. vrije beslagen. Toen ik in de vorige vergadering de vraag heb opgeworpen, was er “bij mij enige twijfel aanwezig of de raad gemach tigd was in 'deze materie regelend op te treden. De zeer pertinente verklaring echter van genoemde directeur heeft alle twijfel dien aangaande weggenomen en vandaar ook mijn teleurstelling over het vervolg van dit schrijven, waaraan B. en W. zich re fereren. Ik zie nl. in de levering van consumptie melk van t.b.c. vrije beslagen een volks belang van de eerste orde en acht de be paling 25 2de lid onder d van het melk besluit, luidende, dat „het verboden is melk af te leveren van koeien die lijden aan open t.b.c.” ten enenmale onvoldoende. Uit de praktijk weet ik, dat een koe jaren kan reageren op t.b.c. en dat dit dier plotseling kan lijden aan open t.b.c. Dit merkt men niet steeds terstond en het ge beurt meer dan eens, dat de melk van der gelijke koeien nog enige weken voor con- sumptiedoeleinden is verkocht. Om den consument te vrijwaren voor dit voor de gezondheid gevaarlijke product dient als eis gesteld te worden, dat alleen consumptiemelk mag worden verkocht van koeien, die geheel vrij zijn van t.b.c. Deze eis lijkt den directeur der Keu ringsdienst van Waren wat rigoureus en zeer terecht moet men zich voor de vraag stellen of het practisch uitvoerbaar is in verband met de gezondheidstoestand van het vee en de bedrijfsvoering van de melk- handelaren in onze gemeente. En dan meen ik, dat als het in één ge meente door te voeren is, dat het in Wijim- britseradeel kan. Wij zitten in het hartje van de weidestreek, waar de veeteelt op een peil staat, als in slechts enkele ge meenten. De t.b.c. bestrijding onder de veestapel is in onze gemeente met zulk een kracht aangepakt, dat men werkelijk niet aan een te groot optimisme zal lijden, als men voorziet, dat binnen een tiental jaren t.b.c. vrije beslagen regel en beslagen met rea geerders uitzondering zullen zijn. M.i. generaliseert genoemde directeur te veel en houdt te weinig rekening met de toestand, zooals die in dit deel van onze provincie is. Ter illustratie van de toestand in onze gemeente moge ik mededeelen, dat aan de c__„ t.b.c. vrij beslag was, in 1935 7 en in 14- Aan de C. Z. Fabr. te Oosthem Sybrandaburen Uitwellingerga Woudsend Schamegoutum Verder zijn er maar Punt VII. Voorstel van Burg, en Weth. tot wijziging van de Verordening, houdende verdeling der gemeente in stemdistricten. B. en W. adviseren: De tegenwoordige bewoners van de boerderij, plaatselijk genummerd Heeg 4, staande onder Woudsend aan „de Rak ken”, hebben verzocht voortaan hun stem voor de verkiezing van leden van de verte genwoordigende lichamen te Woudsend te mogen uitbrengen in plaats van te Heeg, daar het stembureau te Woudsend voor hen veel gemakkelijker te bereiken is dan dat te Heeg. Het is ons gebleken, dat zulks inderdaad het geval is. Wij stellen U daarom voor het perceel Heeg 4 in te delen bij stemdistrict 2 en daartoe vast te stellen navolgend concept besluit: De Raad der gemeente Wymbritsera deel; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 22 Maart 1937, no. Gelet op artikel 31 der Kieswet; BESLUIT: Artikel 1. 1. Aan de omschrijving van het 2e stemdistrict „Woudsend” in artikel 1 wordt achter het woord „Smallebrugge” toege voegd: „zomede het perceel onder net dorp Woudsend gelegen en plaatselijk ge nummerd Heeg 4”. 2. Aan de omschrijving van het 3e stemdistrict „Heeg" in artikel 1 wordt ach ter het woord „Draaisterhuizen” toege voegd: „en van huisnummer 4”. Artikel 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van heden. Aldus enz. Z.h.s. conform besloten, Punt VI. Benoeming leden Commissie van Toezicht op het Lager onderwijs. B. en W. adviseren: In de commissie van toezicht op het lager onderwijs in deze gemeente is een tweetal vacatures ontstaan door het overlijden van de heer Ds. J. F. Th. van der Linde te Heeg en doordat de heer Ds. G. M. van Rennes te Heeg met ingang van 1 April jl. heeft opgehouden lid van deze commissie te zijn, aangezien hij sedert dien datum geen kinde ren meer op een school in deze gemeente heeft. Voorts werd de vacature ontstaan door het uittreden van den heer N. van der Werf te Heeg nog niet vervuld. Ter voorziening in deze 3 vacatures heeft de commissie voornoemd de volgende aan bevelingen overgelegd: A. Vacature wijlen Ds. van der Linde (be hoord hebbende tot de categorie „overige meerderjarige inwoners der gemeente”). 1. Ds. G. M. van Rennes te Heeg; 2. D. J. de Witte te Heeg; B. Vacature Ds. van Rennes (behorende tot de categorie „ouders der in de gemeente op een bijzondere school ingeschreven leer lingen”). Ds. H. J. Langman te Hommerts; G. Posthumus te Woudsend; C. Vacature N. van der Werf (behorende tot de categorie „overige meerderjarige in woners der gemeente”). Pastoor W. G. Welsing te Wouds end; 2. Tj. de Wolf te Woudsend. Wij stellen U voor uit deze aanbeveling een benoeming te doen. De heer Santema vermag niet in te zien het nut dezer commissie; haar taak is niet evenredig aan de kosten en moeite. Is er ook een weg om van deze commissie af te komen? De Voorz.: B. en W. zijn belast met het toezicht en worden bijgestaan door deze commissie en B. en W. waarderen haar werk hier zeer. Spr. zou het dus zeer op prijs stellen als ze werd gehandhaafd. Ieder lid wijdt zich met ijver aan zijn taak. Alsnu heeft de stemming plaats. In de eerste vacature wordt benoemd ds. G. M. van Rennes met 12 st., de heer D. J. de Wirte had 3 st. Coöp. Z. Fabr. te Heeg in 1934 één verklaring als bovenbedoeld uit te spreken. ^^6 3 16 13 3i nog Op de markten te Leeuwarden en Sneek in'35 in'36 43 4 23 37 één of twee reageerders hebben. NIEUWE SNEEKER COURANT i I I 2 12

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1937 | | pagina 1