Ho. 56 Eerste Blad
Uitgave KIEZEBRINK Co.
annex SNEEKER COURANT (80e Jaargang)
I
I
I
I
Zaterdag 17 April 11Ü37
S3e Jaargang
Dit No. bestaat uit 3 bladen.
WIJMBRITSERADEEL.
I
I
vast te stellen navolgende
en
no.
vast
1.
r
1
J
1.
2.
VERORDENING tot wijziging der
Verordening, houdende verdeling
der gemeente Wijmbritseradeel in
stemdistricten voor de verkiezing
van leden van de gemeenteraad.
14
40
8
25
40
die
om
:ookt,
mart gehouden, toch blijft be-
blijft geloven dat de Kroon een
„Voor zoover mij bekend is, is er nog
geen gemeente in ons land, waarin het ver-
eischt is, dat slechts melk van t.b.c.-vrij vee
als consumptiemelk verkocht mag worden.
Art. 15 van de Warenwet laat echter wel de
mogelijkheid tot het opnemen van een der
gelijke bepaling toe. Toch lijkt het mij om
verschillende redenen niet gewenscht om nu
reeds een bepaling van dien aard in de ver
ordening op te nemen. In de eerste plaats,
omdat in verband met het bepaalde in art.
13 sub 6 van het melkbesluit, de eischen
waaraan een veehoudersbedrijf moet vol
doen om als t.b.c.-vrij aangemerkt te wor
den, nog niet door de Regeering zijn vast
gesteld. Wel is deze zaak in handen van de
Commissie ex art. 17 der Warenwet, doch
de definitieve eischen zijn nog niet bekend.
Hierdoor zou de controle op de naleving van
de bepaling moeilijkheden kunnen opleveren.
Ten tweede lijkt mij de eisch wat rigoureux,
daar nog verscheidene bedrijven niet vol
doen aan de eischen voor t.b.c.-vrijheid,
zooals die bv. door den Gezondheidsdienst
voor Vee in Friesland gesteld worden. Hier
door zouden dus vele bedrijven van de leve
ring van consumptiemelk uitgesloten wor-
VERGADERING van de RAAD
der gemeente
Vervolg van derde blad.
Punt IV. Adres van het bestuur van de
Aartsdiocesane R.K. Boeren- en Tuinders-
bond (A.B.T.B.) om voor een Idndbouw-
huishoudcursus te Blauwhuis de nodig-
verklaring ex art. 25, 2e lid der Nijverheids-
onderwijswet te willen uitspreken, met prae-
advies van Burg, en Weth.
B. en W. adviseren:
Onder dagtekening van 24 December jl.
heeft het Hoofdbestuur van de Aartsdioce
sane R.K. Boeren- en Tuindersbond, geves
tigd te Arnhem, aan Uw vergadering het
verzoek gericht om overeenkomstig artikel
25, lid 2 der Nijverheidsonderwijswet te wil
len uitspreken, dat de oprichting en instand
houding van een cursus der Ambulante
landbouwhuishoudschool van de A.B.T.B. in
deze gemeente te Westhem nodig wordt ge
oordeeld.
Zoals ook uit het adres blijkt heeft ge
meld bestuur deze verklaring nodig om in
het genot te worden gesteld van het Rijks-
subsidie ad 70 der netto-kosten van deze
cursus.
Spreekt de gemeente deze „nodigverkla-
ring” uit, dan vloeit daaruit tevens inge
volge de zo juist genoemde wetsbepaling
voort, dat de overige 30 van de netto-
kosten van de cursus voor rekening van de
gemeente komen, echter met dien verstande,
dat subsidies en bijdragen van andere licha
men en particulieren in mindering van deze
30 komen.
Reeds eerder werd door Uw vergadering
de nodigverklaring van een dergelijke am
bulante landbouwhuishoudcursus uitgespro
ken, nl. bij raadsbesluit van 27 Juli 1931
voor een cursus te Westhem en bij raads
besluit van 5 September 1932 voor een te
Woudsend.
Ook thans achten wij het houden van een
cursus als bovenbedoeld, zeker in het belang
van deze gemeente, met zijn overwegend
landbouwende bevolking. Het mag toch
zeker in deze tijd van betekenis worden ge
acht dat ook de bewoners van het platte
land, en met name de jonge vrouwen, in
de gelegenheid worden gesteld onder des
kundige leiding hun kennis ten opzichte van
de landbouwhuishoudkunde te vermeerde
ren.
Dit neemt echter niet weg, dat de finan
ciële zijde van een zodanige cursus ook niet
uit het oog mag worden verloren. De nog
verre van rooskleurige positie der gemeente
begroting maakt het noodzakelijk dat met
het aangaan van nieuwe verplichtingen, ook
al vloeien deze voort uit wettelijke voor
schriften, uiterst voorzichtig te werk moet
worden gegaan.
De te openen cursus dient zo zuinig mo
gelijk van opzet te zijn. Om dit te beoor
delen hebben wij een begroting daarvan
opgevraagd, waarmede wij ons hebben kun
nen verenigen.
Het aantal leerlingen zal 18 bedragen, van
wie 14 afkomstig zijn uit onze gemeente.
Voor de vier buitenleerlingen kan van de
woongemeente een bijdrage naar 20 der
kosten overeenkomstig artikel 25, 4e lid der
bovengenoemde wet worden gevorderd.
Wij stellen U voor de gevraagde nodig-
in’33 in’34
10
26
4
20
35
vele bedrijven,
Wymbritseradeel.
Artikel 1.
Voor alle stemmingen ter verkiezing van
leden der Tweede Kamer, der Provinciale
Staten en van de Gemeenteraad worden
als stemlokalen aangewezen
In het ie stemdistrict Sneek een der
lokalen van het gemeentehuis van Wym
britseradeel
In het 2e stemdistrict Woudsend een der
lokalen van het verenigingsgebouw der
Nederlands Hervormde Gemeente aldaar;
In het 3e stemdistrict Heeg een der
lokalen van het verenigingsgebouw der
Nederlands Hervormde Gemeente aldaar;
In het 4e stem district Nijland een der
lokalen van het verenigingsgebouw der
Nederlands Hervormde Gemeente aldaar;
In het 5e stemdistrict Oudega de con
sistoriekamer der Nederlands Hervormde
Gemeente aldaar;
In het 6e stemdistrict Schamegoutum
een der lokalen van het vereenigingsge-
bouw der Nederlands Hervormde gemeente
aldaar;
In het 7e stemdistrict Oppenhuizen een
der lokalen van het verenigingsgebouw
der Nederlands Hervomde Gemeente al
daar;
In het 8e stemdistrict Hommerts een der
lokalen van het verenigingsgebouw der
Nederlands Hervormde .Gemeente aldaar;
In het 9e stemdistrict Westhem een der
lokalen van het St. Theresiahuis aldaar;
In het 10e stemdistrict Oosthem de con
sistoriekamer der Nederlands Hervormde
Gemeente aldaar
In het 1 ie stemdistrict Gaastmeer de
consistoriekamer der Nederlands Hervorm
de Gemeente aldaar;
In de tweede vacature wordt benoemd
ds. H. J. Langman met 12 st., de heer G.
Posthumus had 3 st.
In de 3e vacature wordt gekozen pas
toor Welsing met 13 st., de heer Tj. de
Wolf had 2 st.
kan men zeer veel koeien kopen met een
certificaat van een t.b.c. vrije reactie. Boel-
goeden worden bij tlientallen gehouden
en geannonceerd met vette letters: het ge-
heele beslag is vrij van t.b.c.
De fabrieken beijveren zich om de bij
producten door pasteurisatie ziektekiamvrij
af te leveren. Kortom, alles wordt gedaan
in onze provincie om snel een geheel t.b.c.
vrije veestapel te verkrijgen.
Is het onder deze omstandigheden rigou
reus om aan een betrekkelijk klein aantal
melkverkopers op te leggen, dat men al
leen melk mag afleveren afkomstig van
t.b.c. vrije beslagen?
De meeste melkverkopers verhandelen
de melk uit eigen bedrijf en ik weet, dat
er door meerderen reeds mee gerekend
wordt, zooveel mogelijk t.b.c. vrij vee te
houden.
Mocht het voor enkelen nog een bezwaar
zijn, dan kan gemakkelijk een overgangs
maatregel in de verordening worden op-
genomen, die deze mensen de gelegenheid
geeft b.v. in twee jaar hun bedrijf bij den
nieuwen toestand aan te passen.
Ik heb de overtuiging, dat de preven
tieve werking van een dergelijke verorde
ning zo zal zijn, dat reeds na enkele maan
den uitsluitend melk geleverd wordt van
t.b.c. vrij vee.
Als bezwaar wordt aangevoerd, dat de
regering nog niet klaar is met de eisen
te stellen aan het praedicaat: t.b.c. vrij zijn.
Dit behoeft m.i. geen bezwaar te zijn,
daar een dergelijke verordening gemakke
lijk aangepast kan worden aan de toekom
stige eisen.
Z.h.s. conform besloten.
Punt V. Nota van Burg, en Weth. naar
aanleiding van de vraag van het lid W.
Santema omtrent de verkoop van melk van
t.b.c.-vrij vee.
B. en W. adviseren:
Naar aanleiding van de in Uw vergade
ring van 11 Maart jl. door het lid den heer
Santema gestelde vraag inzake aanvulling
van de Verordening op de keuring van
waren dezer gemeente, voor wat betreft
levering van consumptiemelk uitsluitend van
t.b.c.-vrij vee, hebben wij hieromtrent het
gevoelen ingewonnen van den heer Direc
teur van de Keuringsdienst voor Waren voor
het gebied Friesland, die ons bij schrijven
van 2 April 1937 het volgende heeft mede
gedeeld:
de bedrijven die zich safe gevoelden, zich
aansloten, In Schamegoutum en Oosthem
doen juist de kleine bedrijven mee; spr.
wil, dit versta men goed, geen melk van
t.b.c.-vrij vee, doch uit t.b.c.-vrije beslagen,
waar ieder dier dus een certificaat heeft.
Of de Kroon zo’n verordening zal goedkeu
ren is de vraag; l^fen wij heit eens pro
beren. Men voelt hier algemeen voor het
principe. Laten B. en W., nu spr. blijkbaar
pleit voor een verloren .zaak, toch eerst
eens een onderzoek instellen bij de melk-
tappers voor zij deze kwestie afwijzen. Dan
weet men meer.
De heer Schilstra zegt dat de jon
gere generatie algemeen streeft naar het
bezit van t.b.c.-vrij vee, doch het zal nog
lang duren voor het ideaal bereikt is. Her
baaldelijk komen in t.b.c;-vrije beslagen
weer reageerders voor. Een deskundige
noemde het zelfs „boerenbedrog”.
De heer Abma acht t.b.c.-vrije melk
van groot belang, doch er bestaat onze
kerheid of t.b.c.-vrije beslagen steeds ab
soluut vrij zijn, en dat zou nog gevaar
lijker voor de volksgezondheid worden,
als men van zulke beslagen de mejk ajs
t.b.c.-vrij ging verkopen. In dit stadium
moet men dan ook afwachten, mede omdat
uit een regeling grote schade voor de
melktappers kan voortvloeien.
De heer van Gooi voelde aanvankelijk
veel voor het standpunt van den heer San
tema, doch nu spr. blijkt dat men weten
schappelijk niet kan garanderen dat werke
lijk t.b.c.-vrije melk wordt verkocht, kan
spr. den heer Santema niet steunen.
De Voorz.: T.b.c.-vrije melk moet niet
alleen gewonnen worden uit t.b.c.-vrije die
ren, personeel en bedrijven moeten daarbij
dan nog aan allerlei eisen voldoen. Bo
vendien zou deze melk dan toch nog,
andere bacillen, moeten worden gek
daarom acht spr. het niet dringend nodig
te komen tot een verordening als de heer
Santema wil; de melk kan toch niet rauw
worden genuttigd. Spr. wijst er op dat als
het mogelijk is aan de fabriek ook andere
dan t.b.c.-vrije melk te leveren, het gevaar
voor besmetting van de t.b.c.-vrije melk, al
wordt ze ai
staan. Spr. I
dergelijke verordening, in dit stadium, niet
zal goedkeuren, ook niet omdat in onze ge
meente het percentage reageerders nog ho
ger is dan het gemiddelde cijfer in de pro
vincie. Wat het door den heer Santema
gevraagde onderzoek betreft, zegt spr. dat
hoewel als dit onderzoek gunstig uitvalt,
men nog niet moet aannemen dat B. en W.
voorstander zullen zijn van het van over
heidswege sanctionneren .van de huidige
toestand, zjj toch geen bezwaar tegen dit
onderzoek hebben en dus toezeggen het in
te zullen stellen. Spr. gelooft overigens dat
het B. en W. zal versterken in hunne me
ning.
De heer A t s m a zegt nog dat melk van
t.b.c.-vrije koëien nog geen t.b.c.-vrije melk
is, daartoe behoort nog een gehele serie
andere maatregelen. Spr. ontraadt het
voorstel Santema dan ook.
Z.h.s. conform het voorstel van B. en
W. besloten.
Ik stel mij voor, dat een boer-melk-
tapper alleen koeien mag houden met een
certificaat niet ouder dan een jaar, waaruit
dus blijkt, dat bedoelde koeien t.b.c. vrij
zijn.
Een dergelijk certificaat behoort voor
zien te zijn van een schets, die tegenwoor
dig door de crisis-centrale voor bijna iedere
koe bestaat.
De melkverkoper-niet-veehouder mag al
leen melk betrekken van bedrijven, die ge
heel t.b.c. vrij zijn.
De contróle op de naleving lijkt mij op
deze wijze niet moeilijk, omdat men slechts
te controleren heeft of bij iedere koe een
certificaat is van t.b.c. vrij zijn.
De contróle richt zich dan niet op het
product, maar op het dier, dat produceert.
Wanneer de Raad in beginsel zou kun
nen besluiten- een dergelijke verordening
in het leven te roepen, dan ben ik gaarne
bereid t.z.t. meer in detail te treden.
Onze gemeente zou de eerste zijn in den
lande, die zulk een verordening in het le
ven riep en m.i. zou het een daad zijn, die
de gemeente siert en ’t zou een blijk zijn,
dat de Raad van Wijmbritseradeel een
open oog heeft voor de uitermate grote
belangen van de volksgezondheid.
De Voorz. heeft met belangstelling
geluisterd naar dit betoog, doch is niet
overtuigd. Waar de eisen aan t.b.c.-vrije
bedrijven te stellen nog wetenschappelijk
niet vaststaan, heeft de Warenwet deze
eisen ook nog niet. Wij kunnen dus eigen
lijk geen verordening maken, immers, het
gaat er niet alleen om dat de me£k van
t.b.c.-vrije dieren komt, maar het gaat ook
om eisen betreffende de melkwinning en de
voorwaarden waaraan zij die ze verwerken
moeten voldoen. Aan de zuivelfabrieken
wordt deze melk van t.b.c.-vrij beslagen
niet afzonderlijk behandeld, daar lette men
ook op. Spr. wijst' er dan op dat in een
t,b.c.-vrij bedrijf toch vrij plotseling bij een
dier zelfs open tuberculose kan optreden,
en kent een geval dat in een t.b.c.-vrij be
slag een dier, dat niet reageerde, plotseling
zeer ernstig t .b.c. bleek te zijn en het ge
hele beslag aanstak. Om dergelijke redenen
kan spr. zich indenken dat de regering
nog geen eisen vaststelde. Zelfs wat de
open t.b.c. betreft is er nog onzekerheid in
zake de opsporing, door de nog vrij ge
brekkige niiddelen van onderzoek. Spr.
acht deze zaak dan ook nog niet rijp voor
wettelijke sanctionnering, al hebben B. en
W. waardering voor wat op dit gebied
reeds gebeurt. Spr. citeert een verslag van
de gezondheidsdienst, waaruit blijkt dat
van het aantal onderzofliié dieren in onze
gemeente nog 23.72 pet. reageert, het nor
male procent in onze provincie is 13 pet.
In 1932 was het cijfer voor onze gemeente
20.44 pet., zodat er zelfs stijging van het
reactie percentage isj, gezien dit feit zal
de Kroon stellig een eventuele verordening
niet goedkeuren. Over het algemeen wordt
de consumptiemelk niet betrokken van de
grote, doch van de kleine bedrijven en aan
de fabrieken, waar deze laatste het meest
vertegenwoordigd zijn is het reactiepercen-
tage het grootst, het blijkt dus dat de
kleine bedrijven in dezen nog niet mee
gaan. Bovendien moet men de financiële
gevolgen voor deze bedrijven niet gering
achten, als een goede productiekoe moet
afgeschaft omdat ze reageert, en vervangen
moet door een t.b.c.-vrij dier. Ook lijkt de
contróle zeer moeilijk. Spr. ontraadt dus
het voorstel, al zit daarin een volksbelang,
Hat echter averechts zou worden behartigd
als men een bordje „t.b.c.-vrije melk” ver
schafte zonder dat dit wetenschappelijk ge
garandeerd kan. Het voordeel van werke
lijk t.b.c.-vrije melk is dat men ze rauw
kan gebruiken, dan is ze nog voedzamer
dan gekookt. Maar zelfs t.b.c.-vrije melk
uit onze bedrijven in Wijmbritseradeel zou
nog altijd moeten worden gekookt omdat
er in die melk nog allerlei andere vtoor
de gezondheid schadelijke bacillen, bijv,
streptococcen, kunnen voorkomen. Alleen
t.b.c.-vrije melk uit werkelijke modeLbedrij-
ven, zoals er maar een enkel in Nederland
voorkomt, zou ongekookt kunnen worden
gebruikt en zou zeer duur zijn. B. en W.
moeten op grond van dit alles ontraden
een zodanige verordening in te voeren, al
hebben B. en W. alle waardering voor
wat in de gemeente in dezen gebeurt en
willen zij dat ook wei mee bevorderen.
De heer N ij d a nu heeft met belangstel
ling geluisterd naar het goed gedocumen
teerde betoog van den heer Santema en hij
is het met hem eens dat hier een stuk
volksgezondheid ligt. Doch de voorzitter
merkte op dat de zaak eigenlijk nog niet
rijp is voor een wettelijke regeling. Laat
ons de zaak dus aanzien, nu de zuivelfa
brieken zich voor deze kwestie interesse
ren en de t.b.c.-vrije beslagen steeds toene
men, gaandeweg gaan we in de goede rich
ting, laten wedus afwachten.
De heer Santema heeft ook met ge
noegen naar het gedocumenteerde betoog
van den voorz. geluisterd, doch trof er
enkele hiaten in aan. Consumptiemelk komt
bij enkele fabrieken al rechtstreeks van
den eigenaar van een t.b.c.-vrij beslag
en wordt dus niet gemengd. Het zijn uit
zonderingen als plotseling reagerende die
ren in t.b.c.-vrije beslagen optreden, en die
uitzonderingen moeten ons toch niet lei
den; de pogreactie is vrij safe. Spr. be
strijdt de cijfers van den voorz.; in 193'2
waren te Oosthem maar 15 beslagen aan
gesloten, in 1935: 75; in Sijbrandaburen
in 1932 26 bedrijven tegenover 78 in
1935, daardoor moest het percentage der
reageerders wel wat oplopen, omdat eerst
Punt VIII. Voorstel van Burg, en Weth.
tot vaststelling van een nieuwe Verordening
tot aanwijzing van stemlokalen.
B. en W. adviseren:
De op 11 Mei 1929 vastgestelde veror
dening tot aanwijzing der stemlokalen voor
de stemmingen ter verkiezing van leden
der Tweede Kamer, der Provinciale Staten
en de Gemeenteraad moet voor enkele
stemdistricten worden gewijzigd.
Het komt ons daarom gewenst voor een
geheel nieuwe verordening in het leven te
roepen.
Wij stellen U voor daartoe navolgende
verordening vast te stellen.
De Raad der gemeente Wymbritsera
deel;
Gelezen het voorstel van Burgemeester
Wethouders dd. 5 April 1937, no.
BESLUIT:
te stellen navolgende verordening:
VERORDENING tot aanwijzing
van stemlokalen in de gemeente
den, wat weer voor veel melkverkoopers
waarschijnlijk een stopzetten van hun bedrijf
en broodeloosheid tengevolge zal hebben.
Het vrij van t.b.c. maken van een bedrijf
duurt toch altijd wel eenige jaren. Afgezien
van het bovenstaande is het de vraag, of de
controle op de bepaling niet op onoverko
melijke moeilijkheden zal stuiten, daar aan
de melk zelf niet te zien is, of ze van een
t.b.c.-vrij dier afkomstig is.”
Ons aan de inhoud van dit schrijven refe
rerende, stellen wij U voor omtrent de hier
besproken materie voorshands geen stappen
te doen.
De heer Santema zegt het volgende:
Toen ik het eerste gedeelte van het
schrijven van den directeur van de Keu
ringsdienst van Waren las, kreeg ik een
zeer bevredigend gevoel, waar betoogd
werd, dat art. 15 van de Warenwet het in
derdaad mogelijk maakt een gemeentelijke
verordening te maken op de levering van
consumptiemelk afkomstig van t.b.c. vrije
beslagen.
Toen ik in de vorige vergadering de
vraag heb opgeworpen, was er “bij mij
enige twijfel aanwezig of de raad gemach
tigd was in 'deze materie regelend op te
treden.
De zeer pertinente verklaring echter van
genoemde directeur heeft alle twijfel dien
aangaande weggenomen en vandaar ook
mijn teleurstelling over het vervolg van dit
schrijven, waaraan B. en W. zich re
fereren.
Ik zie nl. in de levering van consumptie
melk van t.b.c. vrije beslagen een volks
belang van de eerste orde en acht de be
paling 25 2de lid onder d van het melk
besluit, luidende, dat „het verboden is
melk af te leveren van koeien die lijden
aan open t.b.c.” ten enenmale onvoldoende.
Uit de praktijk weet ik, dat een koe
jaren kan reageren op t.b.c. en dat dit dier
plotseling kan lijden aan open t.b.c. Dit
merkt men niet steeds terstond en het ge
beurt meer dan eens, dat de melk van der
gelijke koeien nog enige weken voor con-
sumptiedoeleinden is verkocht.
Om den consument te vrijwaren voor dit
voor de gezondheid gevaarlijke product
dient als eis gesteld te worden, dat alleen
consumptiemelk mag worden verkocht van
koeien, die geheel vrij zijn van t.b.c.
Deze eis lijkt den directeur der Keu
ringsdienst van Waren wat rigoureus en
zeer terecht moet men zich voor de vraag
stellen of het practisch uitvoerbaar is in
verband met de gezondheidstoestand van
het vee en de bedrijfsvoering van de melk-
handelaren in onze gemeente.
En dan meen ik, dat als het in één ge
meente door te voeren is, dat het in Wijim-
britseradeel kan. Wij zitten in het hartje
van de weidestreek, waar de veeteelt op
een peil staat, als in slechts enkele ge
meenten.
De t.b.c. bestrijding onder de veestapel
is in onze gemeente met zulk een kracht
aangepakt, dat men werkelijk niet aan een
te groot optimisme zal lijden, als men
voorziet, dat binnen een tiental jaren t.b.c.
vrije beslagen regel en beslagen met rea
geerders uitzondering zullen zijn.
M.i. generaliseert genoemde directeur te
veel en houdt te weinig rekening met de
toestand, zooals die in dit deel van onze
provincie is.
Ter illustratie van de toestand in onze
gemeente moge ik mededeelen, dat aan
de c__„
t.b.c. vrij beslag was, in 1935 7 en in
14-
Aan de
C. Z. Fabr. te
Oosthem
Sybrandaburen
Uitwellingerga
Woudsend
Schamegoutum
Verder zijn er
maar
Punt VII. Voorstel van Burg, en Weth.
tot wijziging van de Verordening, houdende
verdeling der gemeente in stemdistricten.
B. en W. adviseren:
De tegenwoordige bewoners van de
boerderij, plaatselijk genummerd Heeg 4,
staande onder Woudsend aan „de Rak
ken”, hebben verzocht voortaan hun stem
voor de verkiezing van leden van de verte
genwoordigende lichamen te Woudsend te
mogen uitbrengen in plaats van te Heeg,
daar het stembureau te Woudsend voor
hen veel gemakkelijker te bereiken is dan
dat te Heeg. Het is ons gebleken, dat zulks
inderdaad het geval is.
Wij stellen U daarom voor het perceel
Heeg 4 in te delen bij stemdistrict 2 en
daartoe vast te stellen navolgend concept
besluit:
De Raad der gemeente Wymbritsera
deel;
Gelezen het voorstel van Burgemeester
en Wethouders d.d. 22 Maart 1937, no.
Gelet op artikel 31 der Kieswet;
BESLUIT:
Artikel 1.
1. Aan de omschrijving van het 2e
stemdistrict „Woudsend” in artikel 1 wordt
achter het woord „Smallebrugge” toege
voegd: „zomede het perceel onder net
dorp Woudsend gelegen en plaatselijk ge
nummerd Heeg 4”.
2. Aan de omschrijving van het 3e
stemdistrict „Heeg" in artikel 1 wordt ach
ter het woord „Draaisterhuizen” toege
voegd: „en van huisnummer 4”.
Artikel 2.
Deze verordening treedt in werking met
ingang van heden.
Aldus enz.
Z.h.s. conform besloten,
Punt VI. Benoeming leden Commissie
van Toezicht op het Lager onderwijs.
B. en W. adviseren:
In de commissie van toezicht op het lager
onderwijs in deze gemeente is een tweetal
vacatures ontstaan door het overlijden van
de heer Ds. J. F. Th. van der Linde te Heeg
en doordat de heer Ds. G. M. van Rennes
te Heeg met ingang van 1 April jl. heeft
opgehouden lid van deze commissie te zijn,
aangezien hij sedert dien datum geen kinde
ren meer op een school in deze gemeente
heeft. Voorts werd de vacature ontstaan
door het uittreden van den heer N. van der
Werf te Heeg nog niet vervuld.
Ter voorziening in deze 3 vacatures heeft
de commissie voornoemd de volgende aan
bevelingen overgelegd:
A. Vacature wijlen Ds. van der Linde (be
hoord hebbende tot de categorie „overige
meerderjarige inwoners der gemeente”).
1. Ds. G. M. van Rennes te Heeg;
2. D. J. de Witte te Heeg;
B. Vacature Ds. van Rennes (behorende
tot de categorie „ouders der in de gemeente
op een bijzondere school ingeschreven leer
lingen”).
Ds. H. J. Langman te Hommerts;
G. Posthumus te Woudsend;
C. Vacature N. van der Werf (behorende
tot de categorie „overige meerderjarige in
woners der gemeente”).
Pastoor W. G. Welsing te Wouds
end;
2. Tj. de Wolf te Woudsend.
Wij stellen U voor uit deze aanbeveling
een benoeming te doen.
De heer Santema vermag niet in te
zien het nut dezer commissie; haar taak is
niet evenredig aan de kosten en moeite. Is
er ook een weg om van deze commissie
af te komen?
De Voorz.: B. en W. zijn belast met
het toezicht en worden bijgestaan door
deze commissie en B. en W. waarderen
haar werk hier zeer. Spr. zou het dus zeer
op prijs stellen als ze werd gehandhaafd.
Ieder lid wijdt zich met ijver aan zijn taak.
Alsnu heeft de stemming plaats.
In de eerste vacature wordt benoemd
ds. G. M. van Rennes met 12 st., de heer
D. J. de Wirte had 3 st.
Coöp. Z. Fabr. te Heeg in 1934 één
verklaring als bovenbedoeld uit te spreken. ^^6
3
16
13
3i
nog
Op de markten te Leeuwarden en Sneek
in'35 in'36
43
4
23
37
één of twee reageerders hebben.
NIEUWE SNEEKER COURANT
i
I
I
2
12