DE SNEEK-WEEK Firma JÖBs. Ï80NP Sneek Luxe Anto-Verliuur mot en sender chauffeur F. OZINGA No. 91 Eerste Blad UitgaveKIEZEBBINR S Co WOENSDAG a.s. Onioieel Orgaan der Gemeente Sneek. Eiken dag TROMP SNEEK Woensdag 18 Augustus 1987. 33e Jaargang TROMP, Sneek. OFFICIEEL GEDEELTE. NIEUWSTIJDINGEN. Ontelgenina ten behoeve van de verbetering van de doorgang door Sneek van weg no. 43 van het Rijkswegenplan (Afsluitdijk- Sneek - Heerenveen - Groningen). DINSDAGS KLEINZAND 5—7 Bureau: SNEEK - TELEFOON 2200 Engros hij; daX ^es it de vitrines in den winkel en die in de etalage aan de Spuistraat bijna geheel waren leeggehaald. Een nader onderzoek bracht aan het licht 15 sec. later volgde de Dolfijn als derde. Vierde werd War Dy van Ir. G. J. A. Nie- veen te Sneek, 5e de Schelm van zijn plaatsgenoot P. van Dijk. Hardzeildag zullen WINKEL, KANTOOR en MAGAZIJNEN na HALF EEN zijn GESLOTEN Oïï. Ford Dealer SNEEK Parkstraat Tel. 2211 Steads nieuwe wagens Lage prijzen niimiiimimiimiinimmimiiiimiiiiiiiiiiiiiin 25 ct. 25 18 Verschijnt en VRIJDAGSAVONDS gebrand in eigen electrisch be drijf, zijn onze PINDAS versch, lek ker en een werkelijk goedkoope versnapering. uiuiuiiiiiiiiuiuiiiuuiiiiHigiiiiiiuiiiiiiimiiiii: ■3 E HINDERWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend dat door hen is gewijzigd de aan de N.V. BATAAFSCHE IMPORT MAATSCHAPPIJ, gevestigd te ’s Gravenhage bij dezerzijdse besluiten van 14 December 1932, no. 18 en 4 October 1933, no. 25 verleende ver- gunning tot het oprichten van een onder grondse benzinebewaarplaats, inhoudende 6000 liter, met een bovengrondse aftapin- richting, in werking te brengen door een electromotor van 1/4 p.k. vóór het perceel Parkstraat no. i6, kadastraal bekend ge meente Sneek, sectie A, no. 2929, in die zin, dat de benzinepomp naar de voorgevel van genoemd perceel wordt verplaatst. SNEEK, 17 Augustus 1937. De BURGEMEESTER der gemeente SNEEK maakt bekend, dat, ter voldoening aan artikel 15 der Onteigeningswet een af druk van het Koninklijk Besluit van 23 Juli 1937 no. 38, tot aanwijzing van de percelen, welke moeten worden onteigend voor verbetering van het gedeelte van de doorgang door Sneek van de weg no. 43 van het Rijkswegenplan 1932 (Afsluitdijk SneekHeerenveenGroningen) gelegen ten Zuiden van de Oosterpoortsbrug (Jou- sterkade en Oppenhuizerweg), welk Ko ninklijk Besluit is opgenomen in de Staats courant van 27 Juli 1937, no. 142, van 18 Augustus tot en met 10 September 1937, ter inzage van een ieder is nederge- legd op de secretarie der gemeente. SNEEK, 18 Augustus 1937. De Burgemeester van Sneek, F. BLOK, l.-Burgemeester. DE TOESTAND' IN HET SLAGERSBEDRIJF. De kamer van koophandel en fabrieken voor het gebied Utrecht heeft een adres gericht aan den minister van oeconomi- sche zaken, waarin zij wijst op den slechten toestand in het slagersbedrijf. Gevraagd wordt een afschaffing van de crisisheffim- gen op rundvleesch en afschaffing resp. vermindering van de heffing op gesmolten vet, hetgeen zal kunnen leiden tot verla ging van prijzen en op zijn beurt weer het vleesch- en vetverbrulk zal stimuleeren. INBRAAK IN JUWELIERSWINKEL TE DEN HAAG. Zaterdagochtend ontdekte men, dat dien nacht ingebroken was in de juwelierszaak van de fa. J. van Willigen in de Spuistraat te Den Haag. De inbrekers hebben zich door middel van inklimming aan de achter zijde toegang tot het perceel verschaft. Een partij sieraden en- juweelen, ter waarde van ongeveer 40.000 gulden is ge stolen. In verband met het feit, dat de huisbe waarder met vacantie was, sliep de heer Van Willigen de vorige week in de zaak. Zaterdagochtend omstreeks half acht begaf de werkster zich naar het achterhuis, 'dat De Sneeker Zellclub heeft Zaterdag de Sneekweek, het 6-daagsche zeilfeest op het Sneeker Meer, uitstekend ingezet. Wel leek de lucht ’s morgens erg dreigend, en siepel de er bij tijden een vies motregenrje neer, maar naarmate bet middaguur naderde knapte het op. En daar de wind, de voor naamste factor bij een zeilwedstrijd in ruime mate aanwezig was en bleef, werd het ideaal zeilweer, zoodat de wedstrijden, on danks een buitje in ’t laatst, volledig tot hun recht konden komen. De uittocht van schepen naar het meer begon al vroeg, en langzamerhand geraak ten de ruime kolken in de Sneeker Jacht haven, waar weer een kleine 200 schepen een gastvrij onderdak hebben gevonden, leeg en werd het aan en op het Kolmeers- land, het mooie, ruime startterrein, steeds drukker. Om 10 minuten voor 2 loste de eere-voor- zitter van de S.Z.C., de heer H. van der Zee, het eerste schot in deze 4e Sneek-Week, die z’n voorgangers in alle opzichten belooft te overtreffen. Dit schot was bedoeld als waar schuwing voor de 30 M2. klasse, dat deze zich gereed moest maken voor den komen den strijd. Vijf minuten later werd voor de 2e maal geschoten, en om precies 2 uur knalde het eerste startschot en ging de 3 0 M2. klasse van den N.N.W.B. er vandoor. De wind was Z.Z.W., zoodat pal in den wind op gestart moest worden, wat dadelijk al strijd veroorzaakte, een strijd die zich verder ontwikkelde op het eerste kruisrak naar de boei in Gossepalen. Het middelste gedeelte van alle wedstrijdbanen was be zeild, maar het laatste eind, vanaf de pro vinciale betonning in het grootscheepsvaar- water moest weer opgedraaid wordeft, zoo dat er in de banen voldoende laveerenzat om de goede stuurmanskunst en wedstrijd- tactiek naar voren tei halen. In de 30 M2. klasse startte de Li van Dr. v. d. Meer te Leeuwarden als tweede na de Rietgors, maar reeds in de eerste route wist dokter de leiding te veroveren, en z’n felste concurrente, Corrie van den heer van Gooi, achter zich te houden, wat hem ook in de tweede en laatste baan gelukte. Corrie werd pl.m. 1 min. later tweede. De Regenboogklasse was met 20 deelnemers prachtig bezet. Uit dit velt kwam de Waterrot van Siebren Kuipers ife Sneek op overtuigende wijze, met een voor sprong van bijna 2 minuten, als eerste te voorschijn. De Leede III van L. Doedes, Den Haag, stuurman W. v. d. Meij, bezette na de le route achter de Dolfijn van K. Vrolijk, Sneek, de derde plaats, maar wist de Dol fijn in de beslissende route te passeeren en daardoor als premiewinnaar aan te komen. ONGELUKKEN IN HET BUITENLAND. Te Pescara (Italië) was er bij autoraces een botsing tussóhen een Italiaansche en Engelsche wagen; de eerste werd tusschen het publiek geslingerd waarvan 4 personen gedood werden; de coureur zelf is levens gevaarlijk gewond. thans gekomen. Aller aandacht richt zich op de hoogoprijzende witte boegpunt, waar voor H. K. H., die van haar zetel is opge staan, thans het sierlijke bijltje opneemt. Een slag snijdt het koord door en neemt de laatste hindernis, die het schip op de helling heeft gehouden, weg. Met een groote zwaai valt een champagneflesch uit de hanebalken en vliegt tegen de boeg aan scherven. Een kort momenten daar glijdt de „Piet Hein” weg, vult de wijlde poort en is dan buiten, in het volle dag licht, waar het water spat om de romp eH het gejuich opklinkt der honderden, die op schuiten en in bootjes tegenover de werf op dit oogenblik hebben gewacht. Het witte slanke schip, elegant en hoofsch van .vor men, drijft langzaam op het watervlak uit. Spr. brengt daarbij allereerst dank aan allen, die hebben meegewerkt aan het ont werpen en het bouwen van het jacht, in zonderheid aan de technische commissies, die, als erkenning van haar verdiensten in deze, door het comité is belast met de overdracht van het jacht op 28 Augustus. In verband hiermede zon ik reeds thans namens alle deelnemers aan het huwelijks geschenk, ik mag dus wel zeggen namens het geheele Nederlandsche volk, de hoop en tevens de overtuiging willen uitspreken, dat de „Piet Hein” jn alle opzichten aan de verwachtingen zal beantwoorden. Spr. gaf verder uiting aan zijn vreugde, dat het Prinselijk paar heeft besloten, de zoozeer geliefde watersport te beoefenen en ook in dit opzicht de eenheid van het Huis van Oranje en het Nederlandsche volk tot uitdrukking te brengen. Het is de oprecht gekoesterde en innige wensch van het 'gansche Nederlandsche volk, aldus besloot spr., dat deze sport aan Uwe Koninklijke Hoogheden algeheele voldoening moge schenken en dat het Prin selijke jacht, de „Piet Hein”, dus ons vaste vertrouwen niet zal beschamen en tot volle tevredenheid van Uwe Koninklijke Hoog heden zijn taak zal vervullen. Met deze wensch zou ik willen besluiten en hem willen bevestigen door een driewerf hoera op onze Prinses, op onzen Prins en op de „Piet Hein”. Dit verzoek werd niet te vergeefs ge daan. Hartelijk klonk door de loods het gejuich der-aanwezigen. Prinses en Prins wuifden lachend ten dank. Nadat de heer De Vries Lentsch H.K.H. en Z.K.H. geluk had gewenscht, deden de zen bij zich ontbieden de leden dier techni sche commissie, de architecten De Voogt en Ravesteyn, den heer Stork en de bazen van de werf, met wie zij' zich eenige tijld onderhielden. 1 Uitgeleide gedaan door de heeren G. de Vries Lentsch Jr. en mr. L. J. A. Trip zijn Hunne Koninklijke Hoogheden korte tijd daarna per auto naar Soestdijk ver trokken. EEN ZELDZAAM JUBILEUM. Maandag 23 Augustus a.s. zal het 60 jaren geleden zijn, dat S. Wagenaar by de firma Reinouts van Flaga alhier in de tabaksfabriek in dienst trad. Wagenaar heeft bij drie geslachten van de familie Reinouts van Haga zijn werk verricht. DE „PIET HEIN” TE WATER GELATEN. Het nationale huwelijksgeschenk aan het prinselijk paar, het jacht „Piet Hein”, is Zaterdagmiddag van de helling der Am- sterdamsche scheepswerf G. de Vries Lentsch Jr. op feestelijke wijze te water gelaten. In de 2 2 M2. k 1 a s s e behaalde de Pie die heen en weer schommelde tusschen West w a w Begonnen werd Zondagmorgen met de groepswedstrijden in de 1 6 M2 klasse en de B. M. klasse. In de 16 M2 klasse bekampten elkaar de groepen Holland, Groningen, Overijsel en Friesland, de strijd in de B.M. klasse ging tusschen Friesland en Groningen. Vandaag eindigden beide wedstrijden in een Friesche zege. In de 16 M2 klasse behaalde Holland 12 punten, Gro ningen 35, Overijsel 40 en Friesland 49 pun ten; in de B.M. klasse Friesland 20 en Gro ningen 16. Het eerstaankomende jachtje in de laatste klasse was Kottick van F. J. Keu- ning te Groningen, de drie daarop volgen den waren Friezen, nl. Oké van Th. Pasma Jr., Jack II van J. Pasma en It Swealtsje van C. J. Wierda Jr., Heerenveen. De 5e eri 6e plaats waren voor de Groningers, terwijl de 7e plaats bezet werd door een Fries en de laatste weer door een Groninger. In de 16 M2 klasse bestond de kopgroep uit vertegenwoordigers van Friesland en Overijsel. Het eerstaankomend jachtje was de Sip van E. Zijlstra, Bergum, de tweede Aeolus van W. E. v. d. Loo, Zwolle, de der de Wiheja van J. Smith, Sneek, en de vierde weer een Overijselsche, nl. de Jamboree van C. Ouwehand, Steenwijk. De Groningers kwamen pas met no. 6 en no. 7, terwijl de Hollanders het er met alle 4 schepen in de staartgroep al heel slecht afbrachten. Het eerst aankomende Hollandsche jachtje was de Astra van C. Bos, Amsterdam, die niet temin als no. 12 door de finish ging. De Hol landers hebben dus, behoudens bijzondere gebeurtenissen en buitengewone prestaties, Abonnement: per jaar 2.50, fr. p. post 3.60. Advertentiën: 9 ct. p. regel. Ingezonden mededeellngen hooger. Abonnement belangrijke korting. Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT premie, die tenslotte door Hennie gewonnen werd. In de Tjótterklasse won de Bra sem van P. v. d. Laan te Sneek zonder strijd Tweede werd de Kabeljauw van D. Visser, Langweer, die een achterstand van ruim 4 minuten had. In de 1 6 M2 k 1 a s s e B II leverde Bonk je van G. de Haan, Sneek, prachtig werk door vanaf de vierde plaats naar de eerste op te klimmen en te winnen. De Kolmeer van Chr. Koster te Sneek zeilde ook uitste kend. Deze kwam uit de middelmoot op zetten, om fraai als 2e te eindigen. De Snip van Chr. Lijs, Kampen, zat hem echter met eenige seconden verschil zeer dicht op de hielen. De volledige uitslag luidt als volgt: Uitslag le Dag: 30 M2. klasse. 1. Li, Dr. W. B. v. d. Meer, Leeuwarden; 2. Corrie, A. van Gooi, Hommerts; 3. Sperwer, Gebr. Geveke, Leeu warden, st. L. H. Geveke; 4. Stormvogel, S. J. Wiersma, Leeuwarden. Regenboogklasse. 20 deelnemers. 1. Wa terrot, S. Kuipers, Sneek; 2. De Leede III, L. Doedes, den Haag, st. W. v. d. Meij; 3. Dolfijn, K. Vrolijk, Sneek; 4. War Dy, Ir. G. J. A. Nieveen, Sneek; 5. Schelm, P. van Dijk, Sneek. 22 M2. klasse. 6 deelnemers. 1. Piewie, H. .Visser Wzn., Lemmer; 2. Fuut, P. Bruin- sma, Heerenveen, st. W. H. de Vries. 16 M2. klasse A I. pd.m. 20 deelnemers. I. Deli, L. Rosier, Sneek; 2. Europa, T. Ta mes, Groningen; 3. Komeet, G. E. de Boer, Joure; 4. Diana, H. H. Buisman, Leeuwar den; 5. Isis, R. Bot, Groningen. B. M. k 1 a s s e. 16 deelnemers. 1. Kottick, F. J. Keuning, Groningen; 2. Wiepkje, Joh. v. d. Meulen, Broek bij Joure; 3. Schelm, Gebr. Kahrel, Groningen; 4. Ree, H. Re- court, Amsterdam; 5. Cadans, W. Vlie- genthart, Sneek. 16 M2 klasse All. 16 deeln. 1. Wi heja, J. Smith, Sneek; 2. Gré, M. R. v. d. Velde, Groningen; 3. Whirlwind, P. K. Peerlkamp, Groningen; 4. Anneke, T. IJnte- ma, Roordahuizum, st. S. Kingma; 5. Reid- mosk, K. J. Mulder, Grouw. Larken, 16 deeln. 1. Arrow, D. Gros, Leeuwarden, st. B. J. Gros Dzn.; 2. Trewes, S. M. v. d. Meer, Leeuwarden; 3. Alouette, Jan Brons, Groningen; 4. Dobber, J. S. Bou- man, Leeuwarden; 5. Gipsy, P. Abbinga, Sneek. Schouwen. 6 deeln. 1. Meerkol, F. F. Atsma, Oppenhuizen; 2. Meeuw, S. E. Dijkstra, Óppenhuizen. 16 M2 klasse BI. 19 deeln. 1. En deavour, B. Couperus, Sneek; 2. Hennie, AL Fritsma, Sneek; 3. Libel, J. F. Mulder, Ap- pingadam; 4. Rap, T. J. Zeilinga, Leeuwar den; 5. Stern, J. Langenberg, Zaandam. Tjotters. 6 deeln. 1. Brasem, P. v. d. Laan, Sneek; 2. Kabeljauw, D. Visser, Langweer. 1 6 M2 k 1 a s s e B II. 17 deeln. 1. Baukje, G. de Haan, Sneek; 2. Kolmeer, C. L. Kos ter, Sneek; 3. Snip, Chr. Lijs, Kampen, st. J. Keulen; 4. Windekind, R. Moedt, Bneek; 5. Butterfly, H. v. d. Veen, Joure, st. A. Vol- lema. Gemengdeklasse. 9 deeln. 1. Brün- fisk, J. H. Halbertsma, Sneek; 2. Jankobus, Th. Pasma Sr., Sneek; 3. Zwaluw, L. Bak ker Dzn., Sneek. uitkomt in een klein smal straatje. Zij ont dekte, dat een raam openstond en dat dien nacht een groote hoeveelheid water naar binnen was geregend. Omdat het per ceel naast de juwelierszaak een grondige verbouwing ondergaat en er dus ’s mor gens reeds vroeg werklieden aanwezig zijn, dacht de vrouw aanvankelijk, dat deze man nen het raam hadden opengezet. Ze mop perde wat tegen de werklieden, die van den prins geen kwaad wisten en dan ook hun onschuld volhielden. De heer Van Willigen was van het op eenigszins luiden toon gevoerd twistgesprek wakker gewor den. Hij voelde onmiddellijk, dat er iets niet in den haak was en spoedde zich naar beneden. Tot zijn ontsteltenis zag. nachts was ingebroken en d 1’ Spiuistraat bijna geheel waren lèêggehaajd. dat de inbrekers op zeer brutale wijze te werk waren gegaan. Profiteerende van die verbouwingen, uitgevoerd aan het. naastge legen perceel in het stille achterstraatje, waren zij opi de stellages geklommen en hadden een raam van het achterhuis om hoog weten te schuiven. Met behulp van een ladder, die zij in het aangrenzend bouwwerk maar voor het grijpen hadden, was het heel gemakkelijk om naar binnen te klimmen. De dieven richtten hun schreden onmid- dellijk naar den winkel, die aan de eene zijde grenst aan de Spuistraat en aan de andere zijde uitkomt in de Passage. Zij toonden uitsluitend hun celangstelling voor de diamant- en brillantvitrines. Deze be vonden zich in de toonbank en in de eta lage aan de zijde van de Spuistraat. Hieruit blijkt wel, dat de individuen ver stand hebben gehad ran juweelen. De vi trine in de etalage werd geheel overhoop gehaald. Naar de heer van Willigen mededeelde, vermist hij minstens 12 sieraden, welke per stuk meer dan f 1000 waard zijn. De duur ste briljant, welke wordt vermist, heeft een waarde van f3500. De gezamenlijke waarde van alle gesto len briljanten en diamanten ligt tusschen de 30 en 40.000 gulden. De dieven zijn in groote haast té werk gegaan, hetgeen moge blijken uit het feit, dat ze verschillende kostbare sieraden ter waarde van tusschen de 600 en 1000 gul den hebben laten liggen of hebben laten vallen. De eigenaar vond deze juweelen Zaterdagochtend op den grond terug. De dieven hebben het perceel langs den- zelfden weg, dus via het achterhuis, de ladder en het aangrenzend bouwwerk, weer verlaten. De heer van Willigen, die des nachts niets van de inbraak heeft bemerkt, is te gen diefstal verzekerd. LYSOL GEDRONKEN. In het r.-k. oudeliedengesticht te Mill wilde de 76-jarige verpleegde J. H. bessen sap uit een flesch drinken, doch nam per abuis een flesch, waarin zich lysol bevond. Onmiddellijk werd geneeskundige hulp in geroepen, wat Evenwel niet meer mocht baten. De oude man is eenige uren laten aan de gevolgen overleden. Ongelukken. Te Nuland (N.B.) kwamen 2 wielrijders in botsing met een auto, een van hen de 21-jarige A. v. d. P. werd onmiddellijk gedood; zijn verloofde en de chauffeur van de auto werden ernstig gewond. Te Ossendrecht heeft men het lijk van den arbeider P. B. met verbrijzeld hoofd langs den weg gevonden, vermoedelijk is hij door een auto overreden. NIEUWE KAZERNE TE APELDOORN. We hebben melding gemaakt van de waarschijnlijke toekomstige organisatie der Lichte Divisie, welke in de plaats zal ko men van de tegenwoordige Lichte Brigade. Het gros van deze divisie zou dan bestaan uit twee regimenten wielrijders. Dat het inderdaad in de bedoeling van het legerbe stuur ligt de wielrijders met een regiment uit te breiden, moge blijken uit het bericht uit welingeHchte bron aan de N. R. Crt., dat over eenigen tijd begonnen zal worden met den bouw van een kazerne te Apel« doorn voor een regiment wielrijders. Het reeds bestaande regiment wielrijders ligt, zooals men weet, in den Bosch in garni zoen. H.K.H. Prinses Juliana heeft, in bijzijn van haar gemaal en vele autoriteiten, met eigen hand de bijlslag verricht, welke het sierlijke vaartuig naar zijn element deed glijden. Omstreeks twee uur arriveerden de auto’s van het prinselijk paar. Voorafgegaan door motorpolitie nam de stoet vervolgens de kortste weg naar de De Ruyterkade, waar een belangstellende menigte de vorstelijke personen hartelijk toejuichte. Een speciale pKfnt bracht hen naar de overzijde van het IJ. Te ongeveer drie uur werd de Amster- damsche scheepswerf aan de Grasweg be reikt, waar de heer G. de Vries Lentsch Jr., directeur van de werf, en mr. L. J. A. Trip, in zijn hoedanigheid van voorzitter van het algemeen comité tot aanbieding van een nationaal huldeblijk ter gelegenheid van het huwelijk van het prinselijk paar, de hooge gasten welkom heetten. Beide hee ren begeleidden vervolgens hunne Konink lijke hoogheden naar de ingang van de loods, waarin het jacht is gebouwd. Hier bood mevrouw1 De Vries Lentsch H.K.H. bloemen aan. Toen de prinses en de prins de loods binnentraden en het kleine poidium, dat recht onder de boeg van het motorjacht was opgeslagen, bestegen, werden zij be groet door de tonen van het Wilhelmus. De loods, welke anders een aanblik biedt van veel stoffige balken, van olie verza digde vloeren en een chaos van kleurlooze gereedschappen en materialen, kende zich zelf niet terug. Fleurige vlaggen bedekten de wanden en heldere schotten van fris- sche triplex hadden de schuur verdeeld in tribunes. Nadat allen gezeten waren nam de heer G. de Vries Lentsch het woord. Het is mij, aldus spr., een groote voldoe ning, dat uwe Koninklijke Hoogheid zich heeft voorgenomen de doop en de tewa terlating van de „Piet Hein” persoonlijk te verrichten. U ziet de „Piet Hein” thans voor het eerst. Ik hoop van harte, dat de vluchtige indruk, die u van het schip krijgt, een goede zal zijn. Koninklijke Hoogheid, thans verzoek ik u eerbiedig, dit bijltje als geschenk van mij te willen aanvaarden ter herinnering1 aan dit oogenblik en hiermee de doop en te waterlating van de „Piet Hein” te willen verrichten. Het moment van de tewaterlating is P.S. Onze wagens kunnen tegen een kleine vergoe ding verzekerd worden. In een bus is makkelijk, en goed voor het artikel. Bussen Wafelkoeken Tafelkoeken Jodenkoekjes Lekker 1 2e dag. I Ook de tweede dag van de wedstrijden I der S.Z.C. werd door een flinke topskoelte, z4 z-v V. /-w z-x z-x.-. ».rz-xz-i** z-x z> l*. z-» m-i m z-x 1 z4 -x 4-r* r* z-x Lx z-x \A/zxrx4> Wie van H. Visser Wzn. te Lemmer een en Noordwest, begunstigd. Na afloop van fraaie overwinning. De Fuut van P. Bruin- sma, Heerenveen, die onafgebroken tweede was, kwam 40 sec. later door de finish. In de 1 6 M2. k 1 a s s e A I werd de crack Deli van L. Rosier te Sneek weer onbedreigd eerste. De Europa II van T. Tammes te Groningen was echter fraai tweede, daar deze no. 3, de snelle Komeet, steeds achter zich wist te houden. De B.M. klasse bracht een Groninger zege, nl. voor de Kottick van F. J. Keuning, Groningen, die na een feilen strijd met de Ree van H. Recourt te Amsterdam, de lei ding wist te veroveren. De Ree werd later nog gepasseerd door Wiepkje II en Schelm III van de gebr. Kahrel te Haren, welke resp. als 2e en 3e doorgingen. In de 1 6 M2 k 1 a s s e A II won Wiheja van J. Smith te Sneek onbetwist. De Gré van M. van der Velde te Groningen, die 2 plaatsen wist te winnen ëindigde met ruim 1 sec. achterstand als 2e, terwijl de Whirl wind van P. K. Peerlkamp te Groningen door zijn plaatsgenoot geslachtofferd werd en daardoor derde werd. In de Larken klasse was de Arrow van B. J. Gros te Leeuwarden doorloopend favoriet. De Trewes van S. M. v. d. Meer te Leeuwarden en de Alouette van Jan Brons Groningen volgden trouw als 2e en 3e, in welke volgorde de finish ook bereikt werd. Bij de S c h o u w e n was de Meerkol van F. F. Atsma te Oppenhuizen, de kampioen 1937 weer superieur. Wel maakte de Meeuw van zijn dorpsgenoot Sipke Dijkstra het hem in de eerste route verre van gemakke lijk, en had deze zelfs eenigen tijd de lei ding, maar daarna veroverde Meerkol op nieuw den kop om tenslotte met een voor sprong van ruim een minuut als eerste vóór de Meeuw over de eindstreep te gaan. De 16 M2. klasse B I bracht een ver rassende zege van Endeavour van B. Cou perus te Sneek, die in de 2e route fraai naar voren kwam en 3 concurrenten wist te pas seeren. Rap en Hennie streden fel om de S niEL'WE 8IIË1B COTÜIÏ annex SHEERER OOURAHT |Cii nuuiuwcöi, vcguiiöiigu. na anuup vaii I de wedstrijden echter, toen het prijsuitdee- len een aanvang zou nemen, knetterden eenige fiksche regenbuien op schepen, be manning en toeschouwers neer, zoodat ieder zoo vlug mogelijk een droog plekje opzocht en velen het wedstrijdterrein ver lieten zonder de gewonnen prijzen mee te nemen. Dat kan morgen nl. altijd nog ge beuren, al bezorgt dat aan het bestuur, dat met de regeling al overbezet is, veel extra werk.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1937 | | pagina 1