DE SNEEK-WEEK
Firma JÖBs. Ï80NP Sneek
Luxe Anto-Verliuur
mot en sender chauffeur
F. OZINGA
No. 91 Eerste Blad
UitgaveKIEZEBBINR S Co
WOENSDAG a.s.
Onioieel Orgaan der Gemeente Sneek.
Eiken dag
TROMP SNEEK
Woensdag 18 Augustus 1987.
33e Jaargang
TROMP, Sneek.
OFFICIEEL GEDEELTE.
NIEUWSTIJDINGEN.
Ontelgenina ten behoeve van de
verbetering van de doorgang
door Sneek van weg no. 43 van
het Rijkswegenplan (Afsluitdijk-
Sneek - Heerenveen - Groningen).
DINSDAGS
KLEINZAND 5—7
Bureau:
SNEEK
- TELEFOON 2200
Engros
hij; daX ^es
it de vitrines in
den winkel en die in de etalage aan de
Spuistraat bijna geheel waren leeggehaald.
Een nader onderzoek bracht aan het licht
15 sec. later volgde de Dolfijn als derde.
Vierde werd War Dy van Ir. G. J. A. Nie-
veen te Sneek, 5e de Schelm van zijn
plaatsgenoot P. van Dijk.
Hardzeildag
zullen WINKEL, KANTOOR en
MAGAZIJNEN na HALF EEN zijn
GESLOTEN
Oïï. Ford Dealer SNEEK
Parkstraat Tel. 2211
Steads nieuwe wagens Lage prijzen
niimiiimimiimiinimmimiiiimiiiiiiiiiiiiiin
25 ct.
25
18
Verschijnt
en VRIJDAGSAVONDS
gebrand in eigen electrisch be
drijf, zijn onze PINDAS versch, lek
ker en een werkelijk goedkoope
versnapering.
uiuiuiiiiiiiiuiuiiiuuiiiiHigiiiiiiuiiiiiiimiiiii:
■3
E
HINDERWET.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van SNEEK maken bekend dat door hen
is gewijzigd de aan de
N.V. BATAAFSCHE IMPORT
MAATSCHAPPIJ,
gevestigd te ’s Gravenhage bij dezerzijdse
besluiten van 14 December 1932, no. 18
en 4 October 1933, no. 25 verleende ver-
gunning tot het oprichten van een onder
grondse benzinebewaarplaats, inhoudende
6000 liter, met een bovengrondse aftapin-
richting, in werking te brengen door een
electromotor van 1/4 p.k. vóór het perceel
Parkstraat no. i6, kadastraal bekend ge
meente Sneek, sectie A, no. 2929, in die
zin, dat de benzinepomp naar de voorgevel
van genoemd perceel wordt verplaatst.
SNEEK, 17 Augustus 1937.
De BURGEMEESTER der gemeente
SNEEK maakt bekend, dat, ter voldoening
aan artikel 15 der Onteigeningswet een
af druk van het Koninklijk Besluit van 23
Juli 1937 no. 38, tot aanwijzing van de
percelen, welke moeten worden onteigend
voor verbetering van het gedeelte van de
doorgang door Sneek van de weg no. 43
van het Rijkswegenplan 1932 (Afsluitdijk
SneekHeerenveenGroningen) gelegen
ten Zuiden van de Oosterpoortsbrug (Jou-
sterkade en Oppenhuizerweg), welk Ko
ninklijk Besluit is opgenomen in de Staats
courant van 27 Juli 1937, no. 142, van
18 Augustus tot en met 10 September
1937, ter inzage van een ieder is nederge-
legd op de secretarie der gemeente.
SNEEK, 18 Augustus 1937.
De Burgemeester van Sneek,
F. BLOK, l.-Burgemeester.
DE TOESTAND' IN HET
SLAGERSBEDRIJF.
De kamer van koophandel en fabrieken
voor het gebied Utrecht heeft een adres
gericht aan den minister van oeconomi-
sche zaken, waarin zij wijst op den slechten
toestand in het slagersbedrijf. Gevraagd
wordt een afschaffing van de crisisheffim-
gen op rundvleesch en afschaffing resp.
vermindering van de heffing op gesmolten
vet, hetgeen zal kunnen leiden tot verla
ging van prijzen en op zijn beurt weer het
vleesch- en vetverbrulk zal stimuleeren.
INBRAAK IN JUWELIERSWINKEL
TE DEN HAAG.
Zaterdagochtend ontdekte men, dat dien
nacht ingebroken was in de juwelierszaak
van de fa. J. van Willigen in de Spuistraat
te Den Haag. De inbrekers hebben zich
door middel van inklimming aan de achter
zijde toegang tot het perceel verschaft.
Een partij sieraden en- juweelen, ter
waarde van ongeveer 40.000 gulden is ge
stolen.
In verband met het feit, dat de huisbe
waarder met vacantie was, sliep de heer
Van Willigen de vorige week in de zaak.
Zaterdagochtend omstreeks half acht begaf
de werkster zich naar het achterhuis, 'dat
De Sneeker Zellclub heeft Zaterdag de
Sneekweek, het 6-daagsche zeilfeest op het
Sneeker Meer, uitstekend ingezet. Wel leek
de lucht ’s morgens erg dreigend, en siepel
de er bij tijden een vies motregenrje neer,
maar naarmate bet middaguur naderde
knapte het op. En daar de wind, de voor
naamste factor bij een zeilwedstrijd in ruime
mate aanwezig was en bleef, werd het
ideaal zeilweer, zoodat de wedstrijden, on
danks een buitje in ’t laatst, volledig tot
hun recht konden komen.
De uittocht van schepen naar het meer
begon al vroeg, en langzamerhand geraak
ten de ruime kolken in de Sneeker Jacht
haven, waar weer een kleine 200 schepen
een gastvrij onderdak hebben gevonden,
leeg en werd het aan en op het Kolmeers-
land, het mooie, ruime startterrein, steeds
drukker.
Om 10 minuten voor 2 loste de eere-voor-
zitter van de S.Z.C., de heer H. van der Zee,
het eerste schot in deze 4e Sneek-Week, die
z’n voorgangers in alle opzichten belooft te
overtreffen. Dit schot was bedoeld als waar
schuwing voor de 30 M2. klasse, dat deze
zich gereed moest maken voor den komen
den strijd. Vijf minuten later werd voor de
2e maal geschoten, en om precies 2 uur
knalde het eerste startschot en ging de 3 0
M2. klasse van den N.N.W.B. er vandoor.
De wind was Z.Z.W., zoodat pal in den
wind op gestart moest worden, wat dadelijk
al strijd veroorzaakte, een strijd die zich
verder ontwikkelde op het eerste kruisrak
naar de boei in Gossepalen. Het middelste
gedeelte van alle wedstrijdbanen was be
zeild, maar het laatste eind, vanaf de pro
vinciale betonning in het grootscheepsvaar-
water moest weer opgedraaid wordeft, zoo
dat er in de banen voldoende laveerenzat
om de goede stuurmanskunst en wedstrijd-
tactiek naar voren tei halen.
In de 30 M2. klasse startte de Li van
Dr. v. d. Meer te Leeuwarden als tweede na
de Rietgors, maar reeds in de eerste route
wist dokter de leiding te veroveren, en z’n
felste concurrente, Corrie van den heer van
Gooi, achter zich te houden, wat hem ook
in de tweede en laatste baan gelukte. Corrie
werd pl.m. 1 min. later tweede.
De Regenboogklasse was met 20
deelnemers prachtig bezet. Uit dit velt
kwam de Waterrot van Siebren Kuipers ife
Sneek op overtuigende wijze, met een voor
sprong van bijna 2 minuten, als eerste te
voorschijn. De Leede III van L. Doedes, Den
Haag, stuurman W. v. d. Meij, bezette na de
le route achter de Dolfijn van K. Vrolijk,
Sneek, de derde plaats, maar wist de Dol
fijn in de beslissende route te passeeren en
daardoor als premiewinnaar aan te komen.
ONGELUKKEN IN HET
BUITENLAND.
Te Pescara (Italië) was er bij autoraces
een botsing tussóhen een Italiaansche en
Engelsche wagen; de eerste werd tusschen
het publiek geslingerd waarvan 4 personen
gedood werden; de coureur zelf is levens
gevaarlijk gewond.
thans gekomen. Aller aandacht richt zich
op de hoogoprijzende witte boegpunt, waar
voor H. K. H., die van haar zetel is opge
staan, thans het sierlijke bijltje opneemt.
Een slag snijdt het koord door en neemt
de laatste hindernis, die het schip op de
helling heeft gehouden, weg. Met een
groote zwaai valt een champagneflesch uit
de hanebalken en vliegt tegen de boeg aan
scherven. Een kort momenten daar
glijdt de „Piet Hein” weg, vult de wijlde
poort en is dan buiten, in het volle dag
licht, waar het water spat om de romp eH
het gejuich opklinkt der honderden, die op
schuiten en in bootjes tegenover de werf
op dit oogenblik hebben gewacht. Het witte
slanke schip, elegant en hoofsch van .vor
men, drijft langzaam op het watervlak uit.
Spr. brengt daarbij allereerst dank aan
allen, die hebben meegewerkt aan het ont
werpen en het bouwen van het jacht, in
zonderheid aan de technische commissies,
die, als erkenning van haar verdiensten in
deze, door het comité is belast met de
overdracht van het jacht op 28 Augustus.
In verband hiermede zon ik reeds thans
namens alle deelnemers aan het huwelijks
geschenk, ik mag dus wel zeggen namens
het geheele Nederlandsche volk, de hoop
en tevens de overtuiging willen uitspreken,
dat de „Piet Hein” jn alle opzichten aan
de verwachtingen zal beantwoorden.
Spr. gaf verder uiting aan zijn vreugde,
dat het Prinselijk paar heeft besloten, de
zoozeer geliefde watersport te beoefenen en
ook in dit opzicht de eenheid van het Huis
van Oranje en het Nederlandsche volk tot
uitdrukking te brengen.
Het is de oprecht gekoesterde en innige
wensch van het 'gansche Nederlandsche
volk, aldus besloot spr., dat deze sport
aan Uwe Koninklijke Hoogheden algeheele
voldoening moge schenken en dat het Prin
selijke jacht, de „Piet Hein”, dus ons vaste
vertrouwen niet zal beschamen en tot volle
tevredenheid van Uwe Koninklijke Hoog
heden zijn taak zal vervullen.
Met deze wensch zou ik willen besluiten
en hem willen bevestigen door een driewerf
hoera op onze Prinses, op onzen Prins en
op de „Piet Hein”.
Dit verzoek werd niet te vergeefs ge
daan. Hartelijk klonk door de loods het
gejuich der-aanwezigen. Prinses en Prins
wuifden lachend ten dank.
Nadat de heer De Vries Lentsch H.K.H.
en Z.K.H. geluk had gewenscht, deden de
zen bij zich ontbieden de leden dier techni
sche commissie, de architecten De Voogt
en Ravesteyn, den heer Stork en de bazen
van de werf, met wie zij' zich eenige tijld
onderhielden. 1
Uitgeleide gedaan door de heeren G. de
Vries Lentsch Jr. en mr. L. J. A. Trip
zijn Hunne Koninklijke Hoogheden korte
tijd daarna per auto naar Soestdijk ver
trokken.
EEN ZELDZAAM JUBILEUM.
Maandag 23 Augustus a.s. zal het 60
jaren geleden zijn, dat S. Wagenaar by
de firma Reinouts van Flaga alhier in de
tabaksfabriek in dienst trad.
Wagenaar heeft bij drie geslachten van
de familie Reinouts van Haga zijn werk
verricht.
DE „PIET HEIN” TE WATER
GELATEN.
Het nationale huwelijksgeschenk aan het
prinselijk paar, het jacht „Piet Hein”, is
Zaterdagmiddag van de helling der Am-
sterdamsche scheepswerf G. de Vries
Lentsch Jr. op feestelijke wijze te water
gelaten.
In de 2 2 M2. k 1 a s s e behaalde de Pie die heen en weer schommelde tusschen West
w a w
Begonnen werd Zondagmorgen met de
groepswedstrijden in de 1 6 M2 klasse
en de B. M. klasse. In de 16 M2 klasse
bekampten elkaar de groepen Holland,
Groningen, Overijsel en Friesland, de strijd
in de B.M. klasse ging tusschen Friesland
en Groningen. Vandaag eindigden beide
wedstrijden in een Friesche zege. In de 16
M2 klasse behaalde Holland 12 punten, Gro
ningen 35, Overijsel 40 en Friesland 49 pun
ten; in de B.M. klasse Friesland 20 en Gro
ningen 16. Het eerstaankomende jachtje in
de laatste klasse was Kottick van F. J. Keu-
ning te Groningen, de drie daarop volgen
den waren Friezen, nl. Oké van Th. Pasma
Jr., Jack II van J. Pasma en It Swealtsje
van C. J. Wierda Jr., Heerenveen. De 5e eri
6e plaats waren voor de Groningers, terwijl
de 7e plaats bezet werd door een Fries en
de laatste weer door een Groninger.
In de 16 M2 klasse bestond de kopgroep
uit vertegenwoordigers van Friesland en
Overijsel. Het eerstaankomend jachtje was
de Sip van E. Zijlstra, Bergum, de tweede
Aeolus van W. E. v. d. Loo, Zwolle, de der
de Wiheja van J. Smith, Sneek, en de vierde
weer een Overijselsche, nl. de Jamboree van
C. Ouwehand, Steenwijk. De Groningers
kwamen pas met no. 6 en no. 7, terwijl de
Hollanders het er met alle 4 schepen in de
staartgroep al heel slecht afbrachten. Het
eerst aankomende Hollandsche jachtje was
de Astra van C. Bos, Amsterdam, die niet
temin als no. 12 door de finish ging. De Hol
landers hebben dus, behoudens bijzondere
gebeurtenissen en buitengewone prestaties,
Abonnement: per jaar 2.50, fr. p.
post 3.60.
Advertentiën: 9 ct. p. regel.
Ingezonden mededeellngen hooger.
Abonnement belangrijke korting.
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
premie, die tenslotte door Hennie gewonnen
werd.
In de Tjótterklasse won de Bra
sem van P. v. d. Laan te Sneek zonder strijd
Tweede werd de Kabeljauw van D. Visser,
Langweer, die een achterstand van ruim 4
minuten had.
In de 1 6 M2 k 1 a s s e B II leverde Bonk
je van G. de Haan, Sneek, prachtig werk
door vanaf de vierde plaats naar de eerste
op te klimmen en te winnen. De Kolmeer
van Chr. Koster te Sneek zeilde ook uitste
kend. Deze kwam uit de middelmoot op
zetten, om fraai als 2e te eindigen. De Snip
van Chr. Lijs, Kampen, zat hem echter met
eenige seconden verschil zeer dicht op de
hielen.
De volledige uitslag luidt als volgt:
Uitslag le Dag:
30 M2. klasse. 1. Li, Dr. W. B. v. d.
Meer, Leeuwarden; 2. Corrie, A. van Gooi,
Hommerts; 3. Sperwer, Gebr. Geveke, Leeu
warden, st. L. H. Geveke; 4. Stormvogel, S.
J. Wiersma, Leeuwarden.
Regenboogklasse. 20 deelnemers. 1. Wa
terrot, S. Kuipers, Sneek; 2. De Leede III,
L. Doedes, den Haag, st. W. v. d. Meij; 3.
Dolfijn, K. Vrolijk, Sneek; 4. War Dy, Ir.
G. J. A. Nieveen, Sneek; 5. Schelm, P. van
Dijk, Sneek.
22 M2. klasse. 6 deelnemers. 1. Piewie,
H. .Visser Wzn., Lemmer; 2. Fuut, P. Bruin-
sma, Heerenveen, st. W. H. de Vries.
16 M2. klasse A I. pd.m. 20 deelnemers.
I. Deli, L. Rosier, Sneek; 2. Europa, T. Ta
mes, Groningen; 3. Komeet, G. E. de Boer,
Joure; 4. Diana, H. H. Buisman, Leeuwar
den; 5. Isis, R. Bot, Groningen.
B. M. k 1 a s s e. 16 deelnemers. 1. Kottick,
F. J. Keuning, Groningen; 2. Wiepkje, Joh.
v. d. Meulen, Broek bij Joure; 3. Schelm,
Gebr. Kahrel, Groningen; 4. Ree, H. Re-
court, Amsterdam; 5. Cadans, W. Vlie-
genthart, Sneek.
16 M2 klasse All. 16 deeln. 1. Wi
heja, J. Smith, Sneek; 2. Gré, M. R. v. d.
Velde, Groningen; 3. Whirlwind, P. K.
Peerlkamp, Groningen; 4. Anneke, T. IJnte-
ma, Roordahuizum, st. S. Kingma; 5. Reid-
mosk, K. J. Mulder, Grouw.
Larken, 16 deeln. 1. Arrow, D. Gros,
Leeuwarden, st. B. J. Gros Dzn.; 2. Trewes,
S. M. v. d. Meer, Leeuwarden; 3. Alouette,
Jan Brons, Groningen; 4. Dobber, J. S. Bou-
man, Leeuwarden; 5. Gipsy, P. Abbinga,
Sneek.
Schouwen. 6 deeln. 1. Meerkol, F.
F. Atsma, Oppenhuizen; 2. Meeuw, S. E.
Dijkstra, Óppenhuizen.
16 M2 klasse BI. 19 deeln. 1. En
deavour, B. Couperus, Sneek; 2. Hennie, AL
Fritsma, Sneek; 3. Libel, J. F. Mulder, Ap-
pingadam; 4. Rap, T. J. Zeilinga, Leeuwar
den; 5. Stern, J. Langenberg, Zaandam.
Tjotters. 6 deeln. 1. Brasem, P. v.
d. Laan, Sneek; 2. Kabeljauw, D. Visser,
Langweer.
1 6 M2 k 1 a s s e B II. 17 deeln. 1. Baukje,
G. de Haan, Sneek; 2. Kolmeer, C. L. Kos
ter, Sneek; 3. Snip, Chr. Lijs, Kampen, st.
J. Keulen; 4. Windekind, R. Moedt, Bneek;
5. Butterfly, H. v. d. Veen, Joure, st. A. Vol-
lema.
Gemengdeklasse. 9 deeln. 1. Brün-
fisk, J. H. Halbertsma, Sneek; 2. Jankobus,
Th. Pasma Sr., Sneek; 3. Zwaluw, L. Bak
ker Dzn., Sneek.
uitkomt in een klein smal straatje. Zij ont
dekte, dat een raam openstond en dat
dien nacht een groote hoeveelheid water
naar binnen was geregend. Omdat het per
ceel naast de juwelierszaak een grondige
verbouwing ondergaat en er dus ’s mor
gens reeds vroeg werklieden aanwezig zijn,
dacht de vrouw aanvankelijk, dat deze man
nen het raam hadden opengezet. Ze mop
perde wat tegen de werklieden, die van
den prins geen kwaad wisten en dan ook
hun onschuld volhielden. De heer Van
Willigen was van het op eenigszins luiden
toon gevoerd twistgesprek wakker gewor
den. Hij voelde onmiddellijk, dat er iets
niet in den haak was en spoedde zich naar
beneden.
Tot zijn ontsteltenis zag.
nachts was ingebroken en d
1’
Spiuistraat bijna geheel waren lèêggehaajd.
dat de inbrekers op zeer brutale wijze te
werk waren gegaan. Profiteerende van die
verbouwingen, uitgevoerd aan het. naastge
legen perceel in het stille achterstraatje,
waren zij opi de stellages geklommen en
hadden een raam van het achterhuis om
hoog weten te schuiven. Met behulp van
een ladder, die zij in het aangrenzend
bouwwerk maar voor het grijpen hadden,
was het heel gemakkelijk om naar binnen
te klimmen.
De dieven richtten hun schreden onmid-
dellijk naar den winkel, die aan de eene
zijde grenst aan de Spuistraat en aan de
andere zijde uitkomt in de Passage. Zij
toonden uitsluitend hun celangstelling voor
de diamant- en brillantvitrines. Deze be
vonden zich in de toonbank en in de eta
lage aan de zijde van de Spuistraat.
Hieruit blijkt wel, dat de individuen ver
stand hebben gehad ran juweelen. De vi
trine in de etalage werd geheel overhoop
gehaald.
Naar de heer van Willigen mededeelde,
vermist hij minstens 12 sieraden, welke per
stuk meer dan f 1000 waard zijn. De duur
ste briljant, welke wordt vermist, heeft
een waarde van f3500.
De gezamenlijke waarde van alle gesto
len briljanten en diamanten ligt tusschen
de 30 en 40.000 gulden.
De dieven zijn in groote haast té werk
gegaan, hetgeen moge blijken uit het feit,
dat ze verschillende kostbare sieraden ter
waarde van tusschen de 600 en 1000 gul
den hebben laten liggen of hebben laten
vallen. De eigenaar vond deze juweelen
Zaterdagochtend op den grond terug.
De dieven hebben het perceel langs den-
zelfden weg, dus via het achterhuis, de
ladder en het aangrenzend bouwwerk,
weer verlaten.
De heer van Willigen, die des nachts
niets van de inbraak heeft bemerkt, is te
gen diefstal verzekerd.
LYSOL GEDRONKEN.
In het r.-k. oudeliedengesticht te Mill
wilde de 76-jarige verpleegde J. H. bessen
sap uit een flesch drinken, doch nam per
abuis een flesch, waarin zich lysol bevond.
Onmiddellijk werd geneeskundige hulp in
geroepen, wat Evenwel niet meer mocht
baten. De oude man is eenige uren laten
aan de gevolgen overleden.
Ongelukken.
Te Nuland (N.B.) kwamen 2 wielrijders
in botsing met een auto, een van hen de
21-jarige A. v. d. P. werd onmiddellijk
gedood; zijn verloofde en de chauffeur
van de auto werden ernstig gewond.
Te Ossendrecht heeft men het lijk van
den arbeider P. B. met verbrijzeld hoofd
langs den weg gevonden, vermoedelijk is
hij door een auto overreden.
NIEUWE KAZERNE TE
APELDOORN.
We hebben melding gemaakt van de
waarschijnlijke toekomstige organisatie der
Lichte Divisie, welke in de plaats zal ko
men van de tegenwoordige Lichte Brigade.
Het gros van deze divisie zou dan bestaan
uit twee regimenten wielrijders. Dat het
inderdaad in de bedoeling van het legerbe
stuur ligt de wielrijders met een regiment
uit te breiden, moge blijken uit het bericht
uit welingeHchte bron aan de N. R. Crt.,
dat over eenigen tijd begonnen zal worden
met den bouw van een kazerne te Apel«
doorn voor een regiment wielrijders. Het
reeds bestaande regiment wielrijders ligt,
zooals men weet, in den Bosch in garni
zoen.
H.K.H. Prinses Juliana heeft, in bijzijn
van haar gemaal en vele autoriteiten, met
eigen hand de bijlslag verricht, welke het
sierlijke vaartuig naar zijn element deed
glijden.
Omstreeks twee uur arriveerden de auto’s
van het prinselijk paar. Voorafgegaan door
motorpolitie nam de stoet vervolgens de
kortste weg naar de De Ruyterkade, waar
een belangstellende menigte de vorstelijke
personen hartelijk toejuichte. Een speciale
pKfnt bracht hen naar de overzijde van het
IJ. Te ongeveer drie uur werd de Amster-
damsche scheepswerf aan de Grasweg be
reikt, waar de heer G. de Vries Lentsch Jr.,
directeur van de werf, en mr. L. J. A. Trip,
in zijn hoedanigheid van voorzitter van het
algemeen comité tot aanbieding van een
nationaal huldeblijk ter gelegenheid van
het huwelijk van het prinselijk paar, de
hooge gasten welkom heetten. Beide hee
ren begeleidden vervolgens hunne Konink
lijke hoogheden naar de ingang van de
loods, waarin het jacht is gebouwd. Hier
bood mevrouw1 De Vries Lentsch H.K.H.
bloemen aan.
Toen de prinses en de prins de loods
binnentraden en het kleine poidium, dat
recht onder de boeg van het motorjacht
was opgeslagen, bestegen, werden zij be
groet door de tonen van het Wilhelmus.
De loods, welke anders een aanblik biedt
van veel stoffige balken, van olie verza
digde vloeren en een chaos van kleurlooze
gereedschappen en materialen, kende zich
zelf niet terug. Fleurige vlaggen bedekten
de wanden en heldere schotten van fris-
sche triplex hadden de schuur verdeeld in
tribunes.
Nadat allen gezeten waren nam de heer
G. de Vries Lentsch het woord.
Het is mij, aldus spr., een groote voldoe
ning, dat uwe Koninklijke Hoogheid zich
heeft voorgenomen de doop en de tewa
terlating van de „Piet Hein” persoonlijk te
verrichten.
U ziet de „Piet Hein” thans voor het
eerst. Ik hoop van harte, dat de vluchtige
indruk, die u van het schip krijgt, een
goede zal zijn.
Koninklijke Hoogheid, thans verzoek ik
u eerbiedig, dit bijltje als geschenk van mij
te willen aanvaarden ter herinnering1 aan
dit oogenblik en hiermee de doop en te
waterlating van de „Piet Hein” te willen
verrichten.
Het moment van de tewaterlating is
P.S. Onze wagens kunnen
tegen een kleine vergoe
ding verzekerd worden.
In een bus
is makkelijk, en goed voor het
artikel.
Bussen Wafelkoeken
Tafelkoeken
Jodenkoekjes
Lekker 1
2e dag.
I Ook de tweede dag van de wedstrijden
I der S.Z.C. werd door een flinke topskoelte,
z4 z-v V. /-w z-x z-x.-. ».rz-xz-i** z-x z> l*. z-» m-i m z-x 1 z4 -x 4-r* r* z-x Lx z-x \A/zxrx4>
Wie van H. Visser Wzn. te Lemmer een en Noordwest, begunstigd. Na afloop van
fraaie overwinning. De Fuut van P. Bruin-
sma, Heerenveen, die onafgebroken tweede
was, kwam 40 sec. later door de finish.
In de 1 6 M2. k 1 a s s e A I werd de crack
Deli van L. Rosier te Sneek weer onbedreigd
eerste. De Europa II van T. Tammes te
Groningen was echter fraai tweede, daar
deze no. 3, de snelle Komeet, steeds achter
zich wist te houden.
De B.M. klasse bracht een Groninger
zege, nl. voor de Kottick van F. J. Keuning,
Groningen, die na een feilen strijd met de
Ree van H. Recourt te Amsterdam, de lei
ding wist te veroveren. De Ree werd later
nog gepasseerd door Wiepkje II en Schelm
III van de gebr. Kahrel te Haren, welke
resp. als 2e en 3e doorgingen.
In de 1 6 M2 k 1 a s s e A II won Wiheja
van J. Smith te Sneek onbetwist. De Gré
van M. van der Velde te Groningen, die
2 plaatsen wist te winnen ëindigde met ruim
1 sec. achterstand als 2e, terwijl de Whirl
wind van P. K. Peerlkamp te Groningen
door zijn plaatsgenoot geslachtofferd werd
en daardoor derde werd.
In de Larken klasse was de Arrow
van B. J. Gros te Leeuwarden doorloopend
favoriet. De Trewes van S. M. v. d. Meer
te Leeuwarden en de Alouette van Jan
Brons Groningen volgden trouw als 2e en
3e, in welke volgorde de finish ook bereikt
werd.
Bij de S c h o u w e n was de Meerkol van
F. F. Atsma te Oppenhuizen, de kampioen
1937 weer superieur. Wel maakte de Meeuw
van zijn dorpsgenoot Sipke Dijkstra het
hem in de eerste route verre van gemakke
lijk, en had deze zelfs eenigen tijd de lei
ding, maar daarna veroverde Meerkol op
nieuw den kop om tenslotte met een voor
sprong van ruim een minuut als eerste
vóór de Meeuw over de eindstreep te gaan.
De 16 M2. klasse B I bracht een ver
rassende zege van Endeavour van B. Cou
perus te Sneek, die in de 2e route fraai naar
voren kwam en 3 concurrenten wist te pas
seeren. Rap en Hennie streden fel om de
S
niEL'WE 8IIË1B COTÜIÏ
annex SHEERER OOURAHT
|Cii nuuiuwcöi, vcguiiöiigu. na anuup vaii
I de wedstrijden echter, toen het prijsuitdee-
len een aanvang zou nemen, knetterden
eenige fiksche regenbuien op schepen, be
manning en toeschouwers neer, zoodat
ieder zoo vlug mogelijk een droog plekje
opzocht en velen het wedstrijdterrein ver
lieten zonder de gewonnen prijzen mee te
nemen. Dat kan morgen nl. altijd nog ge
beuren, al bezorgt dat aan het bestuur, dat
met de regeling al overbezet is, veel extra
werk.