DE SNEEK-WEEK
F. OZINGA
I
Luxe Anto-Verhuur
No. 92 Eerste Blad
UitgaveKIEZEBRINK Co
I
TROMP, Sneek.
Officieel Ortjaan der Gemeente Sneek.
Eiken dag
TROMP SNEEK
Zaterdag 21 Augustus 1937. 53e Jaargang
mmx SNEEKER COURANT en WYMBRITSE13AOEEL plaatst in de SNEEKER COURANT
i
DINSDAGS
Bureau:
KLE1NZAND 5—7
SNEEK
- TELEFOON 2200
RECLAME KOLOM.
DANK
Wèl o
NIEUWSTIJDINGEN.
in
Engros
punten
olland
25 ct.
25
18
e
LIKDOORNS
’t Is beter geholpen dan te klagen.
Er pijnloos af te zijn, DAT geeft eerst baat
Daarvoor naar
JOH. VAN AKKEREN
-Pédicure
Lid v.h. Ned. Genootschap tot Bevordering
der Voetverzorging.
Schapenplein 4, Sneek Tel. 2326
Off. Ford Dealer - SNEEK
Parkstraat - Tel. 2211
iiiiiiiiitiiiHiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiË
tröle blijkt overvloedig uit het groote a’an-
tal wagens, dat voor onderzoek wordt aan
geboden.
Voor de tweede maal komt een contröle-
wagen in Leeuwarden en wel op Dinsdag
24 Augustus a.s., Café „Spoorzicht”, Zui-
derplein 6.
Iedere bedrijfsautohouder, die wil mede
werken aan de verkeersveiligheid en daar
bij het belang van zijn bedrijf verstaat,
stuurt zijn wagens ter controle.
Advent-Gemeente. Vergaderzaal De Boer.
Zaterdag 3.003.30. Bijbelbespreking.
3.304.30. Prediking.
Kerknieuws.
Ned. Herv. Kerk. Aangenomen naar Balk,
ds. Chr. J. Schweitzer, te Amerongen.
Door het architectenbureau B. Leeman
alhier werd namens de Machinefabriek Hu
bert en Co. alhier onderhands aanbesteed:
’t uitbreken van de bestaande schroefpomp
en het maken van een geheel nieuwe vijzel-
installatie in het bestaande gemaal van het
Wateischap „De Zwettepoel” te Broek bij
Joure.
Gebr. Visser te St. Johannesga
J. v. d. Sluis te Langweer
In een bus
is makkelijk, en goed voor het
artikel.
Bussen Wafelkoeken
Tafelkoeken
Jodenkoekjes
Lekker
f525
-514
Begroeting van den architect B. Leeman
f510.—.
Den laagsten inschrijver gegund.
Verschijnt
en VRIJDAGSAVONDS
gebrand in eigen electrisch be
drijf, zijn onze PINDAS versch, lek
ker en een werkelijk goodkoope
versnapering.
de door hun op de Kaag geleden nederlaag,
want er moeten al zeer veel verrassingen
en complicaties komen wil de overwinning
hun ontgaan.
De eerste teamwedstrijden in de 12 voets
Jollenklasse werden eveneens voorloopig in
het voordeel van de groep Sneek beslist.
Deze behaalde nl. met Rakkert van E. K.
Hoekstra, Leeuwarden, die le, en Ree van
Kees Schaap, Sneek, die als 3e aankwam,
14.1 punten. De Kaag, vertegenwoordigd
door Hans van A H. van Vliet, Oegstgeest,
en Reveller van mej. F. A. C. Leenen, die
resp. als 4e en 5e door de finish gingen,
behaalde 9 punten, de Rotterdamsche Zeil-
vereeniging met d’Artagnan van W. v. d.
Valk Jr., Hillegersberg en Doordrijver van
K. Idema, Leiden, die resp. de 2e en 8e
plaatsen bezetten 8 punten en de Haarlem-
sche Jachtclub met Flits, stuurman J. Bier
en Hella, van P. Gerbranda, Heemstede, 5
punten.
Ook in deze wedstrijden, waarin evenals
in de Regenboogklasse de beslissing mor
gen zal vallen, hebben de Friezen dus de
beste kans.
Uit een veld van 16 schepen in de 16 M2
klasse B I trad Windekind van R. Moedt,
(st. J. Smith, Sneek), met een geweldige
voorsprong weer eerste. Kolmeer van C.
Koster, Sneek, werd 2e.
De 16 M2 klasse B II was met 20 jachtjes
nog dichter bezet. Hierin zegevierde Betty
van J. v. d. Steeg, Bergum, vóór Endeavour
van B. Couperus, Sneek.
In de Vrijbuiterklasse zette Thedo zijn
triumftocht door deze Sneek-Week voort,
Verkeersveiligheid van vrachtauto’s.
Dinsdag van de volgende week komt op
nieuw een auto in Leeuwarden, teneinde de
vrachtauto’s te contróleeren op verkeers
veiligheid en bedrijfszekerheid.
Het denkbeeld van den Bond van Be-
drijfsautohouders in Nederland, om in
samenwerking met het Wetenschappelijk
Bedrijfsauto Instituut controle mogelijk te
maken op den toestand van motorrijtuigen,
zoowel met het oog op de verkeersveilig
heid als de bedrijfszekerheid, heeft in de
practijk zijn juistheid bewezen.
Controle is noodig. Dat is een ervaring,
die talloos vele bedrijfsautohouders hebben
opgedaan. Zij is nuttig, omdat kostbare re
paraties in een nabije toekomst vermeden
konden worden. Zij is voordeelig, doordat
zij bedrijfsstoornissen, die geld kosten,
voorkwam.
De technische controle wordt in steeds
meer landen uitgevoerd. De F.I.T.C.A., de
internationale federatie van bedrijfsauto-
houdersbonden in de verschillende landen,
heeft de noodzakelijkheid van technische
controle ter vefhooging van de verkeers
veiligheid en bedrijfszekerheid voor het
wegtransport erkend en zal die zooveel mo
gelijk bevorderen.
De F.I.T.C.A. verbindt daaraan de voor
waarde, dat de controle dient te geschieden
door een neutrale instantie. ’Zij moet dus
niet plaats hebben door of vanwege de ge
bruikers, die belang hebben bij goedkeuring,
noch door den Staat of eenige overheid,
omdat die belang hebben, althans kunnen
hebben bij zaken, die weliswaar indirect
verband houden met het autotransport, doch
waarvoor beter afzonderlijke voorschriften
kunnen worden gegeven.
De internationale organisatie wenscht
een internationaal en onafhankelijk insti
tuut, dat in geen enkel opzicht betrokken
mag zijn bij den handel in of het gebruik
van automobielen.
De B.B.N. is ten deze al voorgegaan door
de onderwerpelijke contróle op te dragen
aan het W.B.I., dat werkt volgens de regle
menten van het Bureau Veritas te Parijs en
daardoor geheel aan de gestelde voorwaar
den voldoet. Dat de bedrijfsautohouders
vertrouwen stellen in deze neutrale con-
Bastaardsatijnvlinder en Dennenbladwesp.
De Nederlandsche Heidemaatschappij
maakt eigenaren en beheerders van bos-
schen, lanen en boomgaarden opmerkzaam
op het optreden van een tweede generatie
van bastaardsatijnvlinder en van dennen
bladwesp.
De eerste is in hoofdzaak vijand van
eiken- en ooftboomen. De eitjes die zich als
bruine behaarde hoopjes aan de onderzijde
der bladeren bevinden, zijn dezer dagen uit
gekomen. De jonge rupsen beginnen reeds
met het bevreten der bladeren en zullen in
het najaar overgaan tot het spinnen hunner
overwinteringsnesten, om voorjaar 1938 de
vreterij voort te zetten. Thans zijn ze zeer
gevoelig voor bestuiving met insectendoo-
dénde middelen en kunnen dus tijdig worden
verdelgd.
De dennenbladwesp heeft haar eitjes aan
de naalden der dennen afgelegd. De jonge
beiaardrupsen kunnen binnen korten tijd
wordéh verwacht. Zij zijn dan teer, zitten
dicht bijeen en kunnen dan eveneens door
bestuiving nog gemakkelijk worden gedood.
Verdere inlichtingen geeft gaarne de di
rectie der Nederlandsche Heide-Maatschap-
pij te Arnhem.
Een vierde kruiser.
Het besluit omtrent de vierde kruiser is
in eerste instantie gevallen, schrijft de Msb.
In de vergadering van de Volksraad van
Ned. Indië deelde de regeeringsgemachtigde
voor de Marine mede, dat het opperbestuur
thans officieel een beslissing heeft genomen
inzake de bouw van deze kruiser en van
vefder materiaal. Aneta weet hieraan toe
te voegen, dat op de begrooting voor 1938
gelden zullen worden aangevraagd voor
deze kruiser, alsmede voor een torpedo-
motorboot.
Vooralsnog moet worden aangenomen,
dat de bouw van de nieuwe kruiser drie
jaren zal duren.
Een abnormaal gebouwde zuigeling.
Te Riga was veertien dagen geleden een
kind geboren met het hart onmiddellijk
onder de huid. Oorzaak is dat de ribben
onvoldoende zijn ontwikkeld, te kort zijn
gebleven en niet tot aan ’t borstbeen door
groeiden. Men verwachtte niet dat het kind
in leven zal blijven; maar tot dusver gaat
het bevredigend. Het hart wordt met een
aluminium schild of doos beschermd.
Gevaar voor de Canadeesche vijfling.
Alle mogelijke voorzorgsmaatregelen wor
den in acht genomen om de beroemde Ca
nadeesche vijfling te vrijwaren voor de epi
demie van kinderverlamming, welke op het
oogenblik in ’t Zuiden van Ontario heerscht.
De behandelende geneesheer houdt de kin
deren zooveel mogelijk geïsoleerd. Geen
enkele bezoeker wordt tot de plaats waar
zij verpleegd worden, toegelaten. Zelfs de
ouders mogen hun kinderen thans niet be
zoeken.
P.S. Onze wagens kunnen
tegen een kf ef ne vergoe-
ding verzekerd worden.
Uitslagen Woensdag.
1 6 M’ klasse BI. 1. Windekind, R.
Moedt, Sneek, st. J. Smith; 2. Kolmeer, Ch.
Koster, Sneek; 3. Jamboree, C. O. Ouwe-
hand, Steenwijk; 4. Baukje, G. de Haan,
Sneek; 5. Isis, R. Bot, Groningen.
16 M2 klasse BIL 1. Betty, J. v. d.
Steeg, Bergum; 2. Endeavour, B. Coupe
rus, Sneek; 3. Allegro, 1. Bergsma, Sneek;
4. Gretha, A. Buwalda, Sneek, st. M. van
Dijk; 5. IJselmeer, P. Jager, Lemmer.
Vrijbuiters. 1. Thedo, J. R. v. d.
Berg, Weesp (wisselbeker)2. Störtebeker,
R. de Vries, Leeuwarden; 3. Sewyt II, M.
Coldeweijer, Sloten, (st. S. Rekers)4. Ó.K.,
A. Tromp, Sneek.
3 0 M2 klasse. 1. Li. Dr. W. B. v. d.
Meer, Leeuwarden (Hibma-beker)2. Joy,
W. v’ d. Velde, Leeuwarden; 3. Carmen, H.
C. Geveke, Leeuwarden; 4. Corrie, A. v.
Gooi, Hommerts;
Tjotters. 1. Brasem, P. v. d. Laan,
Sneek; 2. Kabeljauw, D. Visser, Langweer;
3. Anna, Tj. v. d. Meulen, Langweer.
Jubileum directeur der zuivelfabriek
te Wieuwerd.
Zaterdagavond kwamen velen samen
het café Wiersma te Wieuwerd, om den
heer P. H. v. d. Meer, directeur van de
Coöp. Zuivelfabriek, te huldigen, ter ge
legenheid van diens 40-jarig jubileum. On
der de vele aanwezigen bevonden zich ook
de burgemeester van Baarderadeel, mr. W.
Hoekstra, de heer U. Kooistra, secr. van
den Frieschen Zuivelbond te Leeuwarden en
tal van collega’s.
De leiding van deze bijeenkomst berustte
bij den heer Sj. de Witte te Bozum. Na
diens inleidend woord werden tal van ge-
lukwenschen voorgelezen. Vervolgens spra
ken nog de heeren W. Hoekstra, burge
meester, die den jubilaris namens het ge
meentebestuur gelukwenschte en hem mee
deelde, dat het H. M. de Koningin behaagd
had den heer Van der Meer te benoemen
tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau,
de heer U. Kooistra, namens den Frieschen
Zuivelbond, de heer A. D. v. Dijk, van Sij-
brandaburen namens den Bond van Direc
teuren van Coöp. Zuivelfabrieken, P. Reit-
sma, namens de vereeniging van Vrije fa
brieken, de heeren Thies van Baambrugge,
R. Buisman van Leeuwarden, S. Miedema
van Winsum namens de fabriek aldaar, J.
S. Wiersma van Wieuwerd namens de
Coöp. Boerenleenbank, ledema, namens het
personeel, G. H. Wiersma van Wieuwerd
namens ’t bestuur en leden, D. G. Twijn-
stra namens de collega’s, A. J. Wiersma,
kassier van de Boerenleenbank en R. v. d.
Wal namens de melkrijders. Vele toespra
ken gingen vergezeld van stoffelijke blijken
van waardeering.
Ten slotte dankte de heer v. d. Meer allen
voor hun gelukwenschen.
Menschüevendheid.
Een paar maanden geleden is nogal veel
geschreven over den Bloedtransfusiedienst
in ons land, in verband met het feit, dat
Prinses Juliana zich destijds eveneens als
„bloedgever” (-geefster) had aangemeld.
Dat stukje is de geheele Nederlandsche
pers doorgegaan. Dezer dagen had de H.
P., in verband met hetzelfde onderwerp, een
ontmoeting, waaraan het blad toch eens,
zonder namen te noemen, bekendheid wil
geven.
„Er zat een man van 56 jaar tegenover
ons, een oud-militair, en die vertelde ons
zoo langs zijn neus weg, dat hij kort gele
den voor de vijfde maal zijn bloed had ge
geven. Hij toonde ons het „stuk van over
tuiging”, en dit niet alleen, maar ook de
stukken, waaruit bleek, dat hij succes had
gehad. Voor de vijfde maal had hij een hal-
ven liter bloed geofferd, om een mede-
mensch te redden. „Een paar dagen gele
den” zei hij ons op onze vraag „be
trof het een vrouw. Ik was juist thuis ge
komen, kletsnat door een regenbui, had mij
verschoond en verkleed, en liep nog opjnijn
sokken. Toen werd er gebeld, en er stojid
een bode van den Bloedtransfusiedienst, of
ik dadelijk mee wilde gaan naar het R.K.
Ziekenhuis, waar een vrouw met mijn bloed
moest worden geholpen. Ik wilde even mijn
schoenen aantrekken, maar dat mocht niet
meer, zoo dringend was het geval, en dus
sprong ik maar in de auto.” Toen liet hij
ons de geneeskundige verklaring zien, dat
de bloedtransfusie ook in dit geval met suc
ces was toegepast. Vijf maal. En als’ het
noodig wordt, zal dezelfde man morgen
voor de zesde maal zijn bloed geven, om
een medemensch te helpen en te redden. Dit
alles geschiedt belangeloos. Belooningen
worden er niet voor uitgereikt. De betrok
kene vertelde ons van een geval, waarin een
vrouw, die absoluut niet meer te redden
was, bloed van een ander had gekregen, dat
haar toch nog lang genoeg in het leven had
gehouden, om haar zoon, die uit Indië
kwam, te ontmoeten. Bewijst deze ontmoe
ting, die wij hadden, niet overtuigend, hoe
veel menschlievendneid er in alle stilte
wordt uitgeoefend?”
De voorzitter van Maatschappelijk Hulp
betoon stelde de werkgevers toen, voor de
ijsventers per week (van j dagen) een
loon toe te kermen van f 7, benevens een
provisie van twintig procent van de ver
koop.
Enkele fabrikanten wenschten niet in
dit voorstel te treden.
Toen is onder hun aandacht gebracht,
dat het hun vrij stond te doen, wat z,ij
wilden, maar dat zij er niet op konden re
kenen, dat aan ijsventers, die onder minder
gunstige dan de aangegeven voorwaarden
werden te werk gesteld, gedurende de zo
mermaanden bijstetm door Maatschappelijk
Hulpbetoon zou worden verleend. Het ge
volg van een en ander is geweest, dat ijs
venters, die uitsluitend op provisie konden
worden tewerk gesteld, niet verplicht wer
den die betrekking te aanvaarden, zoodat
thans verschillende personen, die het vo*
rige jaar uisluitend op provisie met ijs
hebben gevent, geen dienst doen als ijsven
ter en op steun van Maatschappelijk Hulp
betoon zijn 'aangewezen. Aan hen heeft
Maatschappelijk Hulpbetoon in de laatste
week van Juli een bedrag van f 1.777.75
aan steun uitgekeerd.
Wanneer men in aanmerking neemt, dat
Maatschappelijk Huilpbetoon in de zomer
maanden van 1936 een bedrag van
f 23.544.18 aan bijsteun aan de ijsventers
heeft uitgekeerd, dan zal men moeten er
kennen, dat de thans gevolgde methode
van Maatschappelijk Hulpbetoon geen be
langrijk hoogere financieele offers vraagt.
MAATSCHAPPELIJK HULPBETOON
TE DEN HAAG EN DE
IJSCOVENTERS.
Gedurende de laatste jaren liet Maat
schappelijk Hulpbetoon te Den Haag werk-
loozen dienst nemen bij ijsfabrikanten. Ze
verkochten ijs op provisie en konden ze in
koude perioden het niet tot ’n eenigszins
behoorlijk weekloon brengen, wat nog al
eens gebeurde, dan betaalde Maatschappe
lijk Hulpbetoon bij. Zoo droeg deze dienst
voor de slechte weken feitelijk het risico
van de ijsbereiders wier bedrijf toch zoo
danig moet zijn opgericht, dat zij zelf ge
durende de magere tijd hun personeel kun
nen betalen. Hieraan moest, meende men,
een eind komen.
Eiken morgen, middags, avond
Gaat de postbesteller rond
Met de bundels „groetenissen”,
Die de vrijheidsmensch verzond
Met z’n zwaar-beladen post-tasch
Heeft juist h ij het extra druk,
Doch hij moppert niet, hij klaagt niet,
Hij aanvaardt dat groeten-juk.
Huis aan huis brengt hij een glimlach,
Verder.... verder.... blijft plots staan:
„Vijf cent port, er is te weinig
Óp die kaart voor U gedaan
Postbesteller Uw ontspanning
(Na Augustus) nadert snel
Namens „zenders” en „ontvangers”
Welgemeend hie$Dank U wel I
(Nadruk verboden). PHILIA
Leuk, hè al die ansichtkaarten
Met vacantie-stemming-groet;
Uit het oog, maar i n het hart toch
’t Doet je echt weer even góed!
Laat het eerlijk maar gezegd zijn:
Wordt de vriendschap niet geschaad,
Als het rust-luilekker-leger
Taal noch teeken hooren laat
Erg moderne menschen zeggen:
Nee daar doe ik niet meer aan;
MoebU zien hoe die „modernen”
•p het „ontvangen” staan 1
Leuk, nè al die ansichtkaarten
En dat prettige idee:
Ook al zijn ze met vacantie,
Even leven ze weer méé!
Eén ding snap ik echter nooit goed
En ik zie dat telkens weer:
Als het hier op midden-herfst lijkt,
Lees je nóg: ’t is heerlijk weer
Maar dat neem je op den koop toe,
Hoofdzaak blijft de ansichtkaart,
Kaart waarvan je soms den zegel,
Steeds den vriendschapsband bewaart!
5e dag.
Wind en zon, twee belangrijke factoren
om een zeilwedstrijd naar wensch te doen
slagen,waren Woensdag op den 123sten
nationaal en internationaal vermaarden
Sneeker Hardzeildag in voldoende mate
aanwezig. Het aantal inschrijvingen voor
de wedstrijden en het aantal belangstellen
den en feestgangers op ’t start- en kermis
terrein aanwezig, was buitengewoon groot.
Van alle kanten, van Noord en Zuid, Oost
en West waren de gasten naar Sneek ge
trokken om van dit groote en grootsche
zeilfestijn getuige te zijn. Vooral uit Hol
land wordt de trek naar Sneek, het centrum
van de Friesche Meren, steeds grooter, en
daarmee het aantal zeil- en motorjachten,
dat gedurende de zeildagen het Sneeker
meer en de vele daaromheen gegroepeerde
poelen en plassen bevolkt. Op de terreinen
van de Sneeker Jachthaven zijn veel tenten
opgeslagen, terwijl de groote ruime havens
tjokvol zeil- en motorjachten liggen, die
hier een gastvrij tehuis vinden. Maar zelfs
de grootste Jachthaven van Nederland,
want dat is de Sneeker zonder overdrijving,
is niet toereikend alle schepen te herbergen,
en daarom zijn ook de wallen van de vaar
ten en grachten rondom de stad alle tot
aanlegplaatsen gepromoveerd, en ook daar
aan liggen de schepen in dichte rijen. Maar
volgend jaar, als het eerste lustrum van de
Sneek-Week gevierd kan worden, zal de
Jachthaven wel met een derde ruime kolk
uitgebreid zijn, en laat dan de vreemdelin
gen maar komen. Hoe meer hoe liever.
Sneek zal hen gaarne ontvangen en ver
troetelen, opdat er hoe langer hoe meer
vrienden van onze stad en haar mooie
merengebied zullen komen.
De belangrijkste ontmoetingen op dezen
dag waren wel de teamwedstrijden Hol
land-Friesland in de Regenboogklasse,
waaraan de volgende teams deelnamen:
Holland: Duvel, J. Vreede, Terschelling;
Kikker, J. de Vries, Koog a. d. Zaan; Duke,
J. M. v. d. Velde, Den Haag; De Leede III,
Ir. L. Doedes, Den Haag (st. W. v. d.
Meij); Saenden, L. de Wit, Zaandam en
Holland II, F. P. Bos, Alphen a. d. Rijn.
Friesland: Dolfijn, k. Vrolijk; Schelm, P.
van Dijk; Windekind, D. Oppenhuizen;
Hennie, M. Hendriks; Waterrot, 8. Kuipers
en War Dy, Ir. G. J. A. Nieveeen, allen te
Sneek.
De Friesche groep behaalde in deze eer
ste wedstrijd een eclatante, overwinning,
door de Hollandsche met 52.1 tegen 25 pun
ten te verslaan, welke voorloopige overwin
ning reeds in de eerste route vrijwel vast
stond. Daarna werden de Hollanders, in ’t
bijzonder Holland II, nog verder naar ach
teren gedrukt. De eerste twee aankomende
jachten waren Friezen, nl. Windekind en
Dolfijn. Daarna kwam pas de Duke, die de
Hollandsche kleuren dus het best verdedig
de. Na deze volgden weer de Friezen Kui
pers en Hendriks met Watterot en Hennie.
Kikker, die de 6e plaats bezette werd we
gens een bakboord-stuurboord-kwestie ge-
disqualificeerd wat zijn groep 7 ni
kostte. War Dy werd daardoor 6e, Ho
II 7e, Schelm 8e, Leede III 9e, Saenden 10e
en Duvel, die het dus al heel slecht maakte,
He.
Reeds nu kan voorspeld worden dat de
Friezen morgen revanche zullen nemen Van
door ook vandaag weer met 5 minuten
voorsprong als eerste door de finish te
gaan, en daarmee zijn aantal eerste prijzen
gedurende deze zeildagen tot 3 en de van
daag gewonnen wisselprijs op te voeren. In
alle wedstrijden, waarin Thedo dezer dagen
startte, liet hij alle andere Hollanders en
Friezen achter zich, een prestatie die hier
zeer wordt bewonderd. De tweede plaats
werd ditmaal door Störtebeker van Romke
de Vries, Leeuwarden, ingénomen.
Dr. v. d. Meer, Leeuwarden, werd over
winnaar in de 30 M3 klasse, en daardoor
tevens winnaar van de Hibma-beker, die
thans voor de derde maai in totaal in zijn
bezit komt. Na de le route had Carmen van
H. C. Geveke, Leeuwarden de leiding, maar
werd daarvan in de volgende route door de
Li van Dr. v. d. Meer bêroofdI
Van de 8 Friesche Tjotters, die aan den
start kwamen, werd Brasem van P. v. d.
Laan, Sneek, voor de derde maal tijdens
deze Sneek-Week eerste, een opmerkelijke
prestatie. Vier concurrenten streden fel om
de 2e en 3e prijzen, die tenslotte, na wisse
lingen, door Kabeljauw en Anna werden
gewonnen.
De B.M. klasse leverde een Hollandsche
zege op, daar hierin de Ree van H. Recourt,
Amsterdam, zegevierde in een veld vaii 19
jachtjes. Hoants werd 2e, Arrow 3e.
Evenals in de vorige wedstrijden bestond
de Drakenklasse ook nu weer uit 3 deel
nemers, waarvan Ran en Hermes om beur
ten de leiding hadden. Hermes werd echter
winnaar, zij ’t met gering verschil.
In de dichtbezette 16 M2 AI werd Fodde-
bosk van H. S. Groenhout, Sneek, onbe
dreigd winnaar. Om de volgende plaatsen
werd fel gestreden, waarvan het eindresul
taat was, dat Look Out van J. Palm, Gro
ningen 2e en Anali, van E. Kussendrager,
Sneek, 3e werd.
Ook Meerkol, de kampioen in de Friesche
Schouwenklasse voegde een eerste prijs» aan
de twee, die hij in deze Sneek-Week reeds
won, toe. Foarüt gaf echter kranig partij en
slaagde er in slechts 10 sec. achter den
kampioen te blijven.
De klasse Olympiaj oliën g^f weihig
strijd, daar Wildebras hierin steeds de lei
ding had, maar slechts met minimum ver
schil voor Triton won.
De uitslag in de 22 M3 klasse week af
van die gedurende de vorige dagen, daar
Fuut van P. Bruinsma, Heerveen, thans on
afgebroken de leiding had. Smelleken, een
jachtje dat tot nu toe niet veel presteerde,
werd 2e.
De Larkenklasse, waarin 25 scheepjes
startten, bracht ook een outsider aan den
kop, nl. Antje van M. v. d. Werf, Sneek,
dat fraai won. Celox, Bu, Cheerio en Tre-
wes leverden onderling slag om de tweede
prijs, die uiteindelijk doof Bu gewonnen
werd. Trewes werd 3e, terwijl Celox twee
plaatsen verloor en 4e werd.
Wiheja, een jachtje dat momenteel tot de
snelste Friesche 16 kwadraaters beHöort,
hield zijn naam ook thans weer hoog door
met ruim 1J6 minuut verschil te winnen
vóór Janny, welk scheepje een groots&antal
concurrenten moest passeeren om dit suc
ces te bereiken. 20 sec. later volgde Marie
als derde.
Hans van A H. v. Vliet behaalde een
sprekende overwinning door in een met 17
scheepjes dicht bezet veld met ruim 1 mi
nuut voorsprong als eerste door de winlijn
te gaan. Ree van Kees Schaap, Sneek, volg
de hem steeds als 2e. Ook de derde plaats
werd door een Hollandsche Jolletje, nl.
d’Artagnan van W. v. d. Valk Jr., Hillegers
berg, ingenomen.
De Regenboogklasse was in verband met
het groote aantal deelnemers in twee af-
deelingen, AI en All, bij loting gesplitst.
De Friezen sloegen ook hierin de Hollan
ders met stukken. De eerste drie waren nl.
Hennie, Waterrot en Windekind, waarachter
de Leede Ill van Doedes als 4e aankwam.
In All was ’t ook Friesland wat de klok
slaat. De Schelm werd nl. le, en Dolfijn 2e.
Laatstgenoemde werd echter gedisqualifi-
ceerd wegens het na een te vroege start niet
terugkeeren, waardoor Darling van J. R.
Blickman, Amsterdam, voor de tweede prijs
in aanmerking kwam. Derde was Duke van
J. Jesse, den Haag, 4e Saenden van L. de
Wit, Zaandam.
De eenigste Sharpie, Holland van K. J.
Hausel, Amsterdam, had het al heel gemak
kelijk.
De volledige uitslagen zijn:
uimuiiiiiiiiiiiuiiiumiiiiiiiiiiHuiiiiiiiiinium
-
met en zonder chauffeur
Steeds nieuwe wagens Lage grijzen
2
I
MO
E
■M
ÏÏIEUWE SlËËÏËBOOmïïSS