DE SNEEK-WEEK F. OZINGA I Luxe Anto-Verhuur No. 92 Eerste Blad UitgaveKIEZEBRINK Co I TROMP, Sneek. Officieel Ortjaan der Gemeente Sneek. Eiken dag TROMP SNEEK Zaterdag 21 Augustus 1937. 53e Jaargang mmx SNEEKER COURANT en WYMBRITSE13AOEEL plaatst in de SNEEKER COURANT i DINSDAGS Bureau: KLE1NZAND 5—7 SNEEK - TELEFOON 2200 RECLAME KOLOM. DANK Wèl o NIEUWSTIJDINGEN. in Engros punten olland 25 ct. 25 18 e LIKDOORNS ’t Is beter geholpen dan te klagen. Er pijnloos af te zijn, DAT geeft eerst baat Daarvoor naar JOH. VAN AKKEREN -Pédicure Lid v.h. Ned. Genootschap tot Bevordering der Voetverzorging. Schapenplein 4, Sneek Tel. 2326 Off. Ford Dealer - SNEEK Parkstraat - Tel. 2211 iiiiiiiiitiiiHiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiË tröle blijkt overvloedig uit het groote a’an- tal wagens, dat voor onderzoek wordt aan geboden. Voor de tweede maal komt een contröle- wagen in Leeuwarden en wel op Dinsdag 24 Augustus a.s., Café „Spoorzicht”, Zui- derplein 6. Iedere bedrijfsautohouder, die wil mede werken aan de verkeersveiligheid en daar bij het belang van zijn bedrijf verstaat, stuurt zijn wagens ter controle. Advent-Gemeente. Vergaderzaal De Boer. Zaterdag 3.003.30. Bijbelbespreking. 3.304.30. Prediking. Kerknieuws. Ned. Herv. Kerk. Aangenomen naar Balk, ds. Chr. J. Schweitzer, te Amerongen. Door het architectenbureau B. Leeman alhier werd namens de Machinefabriek Hu bert en Co. alhier onderhands aanbesteed: ’t uitbreken van de bestaande schroefpomp en het maken van een geheel nieuwe vijzel- installatie in het bestaande gemaal van het Wateischap „De Zwettepoel” te Broek bij Joure. Gebr. Visser te St. Johannesga J. v. d. Sluis te Langweer In een bus is makkelijk, en goed voor het artikel. Bussen Wafelkoeken Tafelkoeken Jodenkoekjes Lekker f525 -514 Begroeting van den architect B. Leeman f510.—. Den laagsten inschrijver gegund. Verschijnt en VRIJDAGSAVONDS gebrand in eigen electrisch be drijf, zijn onze PINDAS versch, lek ker en een werkelijk goodkoope versnapering. de door hun op de Kaag geleden nederlaag, want er moeten al zeer veel verrassingen en complicaties komen wil de overwinning hun ontgaan. De eerste teamwedstrijden in de 12 voets Jollenklasse werden eveneens voorloopig in het voordeel van de groep Sneek beslist. Deze behaalde nl. met Rakkert van E. K. Hoekstra, Leeuwarden, die le, en Ree van Kees Schaap, Sneek, die als 3e aankwam, 14.1 punten. De Kaag, vertegenwoordigd door Hans van A H. van Vliet, Oegstgeest, en Reveller van mej. F. A. C. Leenen, die resp. als 4e en 5e door de finish gingen, behaalde 9 punten, de Rotterdamsche Zeil- vereeniging met d’Artagnan van W. v. d. Valk Jr., Hillegersberg en Doordrijver van K. Idema, Leiden, die resp. de 2e en 8e plaatsen bezetten 8 punten en de Haarlem- sche Jachtclub met Flits, stuurman J. Bier en Hella, van P. Gerbranda, Heemstede, 5 punten. Ook in deze wedstrijden, waarin evenals in de Regenboogklasse de beslissing mor gen zal vallen, hebben de Friezen dus de beste kans. Uit een veld van 16 schepen in de 16 M2 klasse B I trad Windekind van R. Moedt, (st. J. Smith, Sneek), met een geweldige voorsprong weer eerste. Kolmeer van C. Koster, Sneek, werd 2e. De 16 M2 klasse B II was met 20 jachtjes nog dichter bezet. Hierin zegevierde Betty van J. v. d. Steeg, Bergum, vóór Endeavour van B. Couperus, Sneek. In de Vrijbuiterklasse zette Thedo zijn triumftocht door deze Sneek-Week voort, Verkeersveiligheid van vrachtauto’s. Dinsdag van de volgende week komt op nieuw een auto in Leeuwarden, teneinde de vrachtauto’s te contróleeren op verkeers veiligheid en bedrijfszekerheid. Het denkbeeld van den Bond van Be- drijfsautohouders in Nederland, om in samenwerking met het Wetenschappelijk Bedrijfsauto Instituut controle mogelijk te maken op den toestand van motorrijtuigen, zoowel met het oog op de verkeersveilig heid als de bedrijfszekerheid, heeft in de practijk zijn juistheid bewezen. Controle is noodig. Dat is een ervaring, die talloos vele bedrijfsautohouders hebben opgedaan. Zij is nuttig, omdat kostbare re paraties in een nabije toekomst vermeden konden worden. Zij is voordeelig, doordat zij bedrijfsstoornissen, die geld kosten, voorkwam. De technische controle wordt in steeds meer landen uitgevoerd. De F.I.T.C.A., de internationale federatie van bedrijfsauto- houdersbonden in de verschillende landen, heeft de noodzakelijkheid van technische controle ter vefhooging van de verkeers veiligheid en bedrijfszekerheid voor het wegtransport erkend en zal die zooveel mo gelijk bevorderen. De F.I.T.C.A. verbindt daaraan de voor waarde, dat de controle dient te geschieden door een neutrale instantie. ’Zij moet dus niet plaats hebben door of vanwege de ge bruikers, die belang hebben bij goedkeuring, noch door den Staat of eenige overheid, omdat die belang hebben, althans kunnen hebben bij zaken, die weliswaar indirect verband houden met het autotransport, doch waarvoor beter afzonderlijke voorschriften kunnen worden gegeven. De internationale organisatie wenscht een internationaal en onafhankelijk insti tuut, dat in geen enkel opzicht betrokken mag zijn bij den handel in of het gebruik van automobielen. De B.B.N. is ten deze al voorgegaan door de onderwerpelijke contróle op te dragen aan het W.B.I., dat werkt volgens de regle menten van het Bureau Veritas te Parijs en daardoor geheel aan de gestelde voorwaar den voldoet. Dat de bedrijfsautohouders vertrouwen stellen in deze neutrale con- Bastaardsatijnvlinder en Dennenbladwesp. De Nederlandsche Heidemaatschappij maakt eigenaren en beheerders van bos- schen, lanen en boomgaarden opmerkzaam op het optreden van een tweede generatie van bastaardsatijnvlinder en van dennen bladwesp. De eerste is in hoofdzaak vijand van eiken- en ooftboomen. De eitjes die zich als bruine behaarde hoopjes aan de onderzijde der bladeren bevinden, zijn dezer dagen uit gekomen. De jonge rupsen beginnen reeds met het bevreten der bladeren en zullen in het najaar overgaan tot het spinnen hunner overwinteringsnesten, om voorjaar 1938 de vreterij voort te zetten. Thans zijn ze zeer gevoelig voor bestuiving met insectendoo- dénde middelen en kunnen dus tijdig worden verdelgd. De dennenbladwesp heeft haar eitjes aan de naalden der dennen afgelegd. De jonge beiaardrupsen kunnen binnen korten tijd wordéh verwacht. Zij zijn dan teer, zitten dicht bijeen en kunnen dan eveneens door bestuiving nog gemakkelijk worden gedood. Verdere inlichtingen geeft gaarne de di rectie der Nederlandsche Heide-Maatschap- pij te Arnhem. Een vierde kruiser. Het besluit omtrent de vierde kruiser is in eerste instantie gevallen, schrijft de Msb. In de vergadering van de Volksraad van Ned. Indië deelde de regeeringsgemachtigde voor de Marine mede, dat het opperbestuur thans officieel een beslissing heeft genomen inzake de bouw van deze kruiser en van vefder materiaal. Aneta weet hieraan toe te voegen, dat op de begrooting voor 1938 gelden zullen worden aangevraagd voor deze kruiser, alsmede voor een torpedo- motorboot. Vooralsnog moet worden aangenomen, dat de bouw van de nieuwe kruiser drie jaren zal duren. Een abnormaal gebouwde zuigeling. Te Riga was veertien dagen geleden een kind geboren met het hart onmiddellijk onder de huid. Oorzaak is dat de ribben onvoldoende zijn ontwikkeld, te kort zijn gebleven en niet tot aan ’t borstbeen door groeiden. Men verwachtte niet dat het kind in leven zal blijven; maar tot dusver gaat het bevredigend. Het hart wordt met een aluminium schild of doos beschermd. Gevaar voor de Canadeesche vijfling. Alle mogelijke voorzorgsmaatregelen wor den in acht genomen om de beroemde Ca nadeesche vijfling te vrijwaren voor de epi demie van kinderverlamming, welke op het oogenblik in ’t Zuiden van Ontario heerscht. De behandelende geneesheer houdt de kin deren zooveel mogelijk geïsoleerd. Geen enkele bezoeker wordt tot de plaats waar zij verpleegd worden, toegelaten. Zelfs de ouders mogen hun kinderen thans niet be zoeken. P.S. Onze wagens kunnen tegen een kf ef ne vergoe- ding verzekerd worden. Uitslagen Woensdag. 1 6 M’ klasse BI. 1. Windekind, R. Moedt, Sneek, st. J. Smith; 2. Kolmeer, Ch. Koster, Sneek; 3. Jamboree, C. O. Ouwe- hand, Steenwijk; 4. Baukje, G. de Haan, Sneek; 5. Isis, R. Bot, Groningen. 16 M2 klasse BIL 1. Betty, J. v. d. Steeg, Bergum; 2. Endeavour, B. Coupe rus, Sneek; 3. Allegro, 1. Bergsma, Sneek; 4. Gretha, A. Buwalda, Sneek, st. M. van Dijk; 5. IJselmeer, P. Jager, Lemmer. Vrijbuiters. 1. Thedo, J. R. v. d. Berg, Weesp (wisselbeker)2. Störtebeker, R. de Vries, Leeuwarden; 3. Sewyt II, M. Coldeweijer, Sloten, (st. S. Rekers)4. Ó.K., A. Tromp, Sneek. 3 0 M2 klasse. 1. Li. Dr. W. B. v. d. Meer, Leeuwarden (Hibma-beker)2. Joy, W. v’ d. Velde, Leeuwarden; 3. Carmen, H. C. Geveke, Leeuwarden; 4. Corrie, A. v. Gooi, Hommerts; Tjotters. 1. Brasem, P. v. d. Laan, Sneek; 2. Kabeljauw, D. Visser, Langweer; 3. Anna, Tj. v. d. Meulen, Langweer. Jubileum directeur der zuivelfabriek te Wieuwerd. Zaterdagavond kwamen velen samen het café Wiersma te Wieuwerd, om den heer P. H. v. d. Meer, directeur van de Coöp. Zuivelfabriek, te huldigen, ter ge legenheid van diens 40-jarig jubileum. On der de vele aanwezigen bevonden zich ook de burgemeester van Baarderadeel, mr. W. Hoekstra, de heer U. Kooistra, secr. van den Frieschen Zuivelbond te Leeuwarden en tal van collega’s. De leiding van deze bijeenkomst berustte bij den heer Sj. de Witte te Bozum. Na diens inleidend woord werden tal van ge- lukwenschen voorgelezen. Vervolgens spra ken nog de heeren W. Hoekstra, burge meester, die den jubilaris namens het ge meentebestuur gelukwenschte en hem mee deelde, dat het H. M. de Koningin behaagd had den heer Van der Meer te benoemen tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau, de heer U. Kooistra, namens den Frieschen Zuivelbond, de heer A. D. v. Dijk, van Sij- brandaburen namens den Bond van Direc teuren van Coöp. Zuivelfabrieken, P. Reit- sma, namens de vereeniging van Vrije fa brieken, de heeren Thies van Baambrugge, R. Buisman van Leeuwarden, S. Miedema van Winsum namens de fabriek aldaar, J. S. Wiersma van Wieuwerd namens de Coöp. Boerenleenbank, ledema, namens het personeel, G. H. Wiersma van Wieuwerd namens ’t bestuur en leden, D. G. Twijn- stra namens de collega’s, A. J. Wiersma, kassier van de Boerenleenbank en R. v. d. Wal namens de melkrijders. Vele toespra ken gingen vergezeld van stoffelijke blijken van waardeering. Ten slotte dankte de heer v. d. Meer allen voor hun gelukwenschen. Menschüevendheid. Een paar maanden geleden is nogal veel geschreven over den Bloedtransfusiedienst in ons land, in verband met het feit, dat Prinses Juliana zich destijds eveneens als „bloedgever” (-geefster) had aangemeld. Dat stukje is de geheele Nederlandsche pers doorgegaan. Dezer dagen had de H. P., in verband met hetzelfde onderwerp, een ontmoeting, waaraan het blad toch eens, zonder namen te noemen, bekendheid wil geven. „Er zat een man van 56 jaar tegenover ons, een oud-militair, en die vertelde ons zoo langs zijn neus weg, dat hij kort gele den voor de vijfde maal zijn bloed had ge geven. Hij toonde ons het „stuk van over tuiging”, en dit niet alleen, maar ook de stukken, waaruit bleek, dat hij succes had gehad. Voor de vijfde maal had hij een hal- ven liter bloed geofferd, om een mede- mensch te redden. „Een paar dagen gele den” zei hij ons op onze vraag „be trof het een vrouw. Ik was juist thuis ge komen, kletsnat door een regenbui, had mij verschoond en verkleed, en liep nog opjnijn sokken. Toen werd er gebeld, en er stojid een bode van den Bloedtransfusiedienst, of ik dadelijk mee wilde gaan naar het R.K. Ziekenhuis, waar een vrouw met mijn bloed moest worden geholpen. Ik wilde even mijn schoenen aantrekken, maar dat mocht niet meer, zoo dringend was het geval, en dus sprong ik maar in de auto.” Toen liet hij ons de geneeskundige verklaring zien, dat de bloedtransfusie ook in dit geval met suc ces was toegepast. Vijf maal. En als’ het noodig wordt, zal dezelfde man morgen voor de zesde maal zijn bloed geven, om een medemensch te helpen en te redden. Dit alles geschiedt belangeloos. Belooningen worden er niet voor uitgereikt. De betrok kene vertelde ons van een geval, waarin een vrouw, die absoluut niet meer te redden was, bloed van een ander had gekregen, dat haar toch nog lang genoeg in het leven had gehouden, om haar zoon, die uit Indië kwam, te ontmoeten. Bewijst deze ontmoe ting, die wij hadden, niet overtuigend, hoe veel menschlievendneid er in alle stilte wordt uitgeoefend?” De voorzitter van Maatschappelijk Hulp betoon stelde de werkgevers toen, voor de ijsventers per week (van j dagen) een loon toe te kermen van f 7, benevens een provisie van twintig procent van de ver koop. Enkele fabrikanten wenschten niet in dit voorstel te treden. Toen is onder hun aandacht gebracht, dat het hun vrij stond te doen, wat z,ij wilden, maar dat zij er niet op konden re kenen, dat aan ijsventers, die onder minder gunstige dan de aangegeven voorwaarden werden te werk gesteld, gedurende de zo mermaanden bijstetm door Maatschappelijk Hulpbetoon zou worden verleend. Het ge volg van een en ander is geweest, dat ijs venters, die uitsluitend op provisie konden worden tewerk gesteld, niet verplicht wer den die betrekking te aanvaarden, zoodat thans verschillende personen, die het vo* rige jaar uisluitend op provisie met ijs hebben gevent, geen dienst doen als ijsven ter en op steun van Maatschappelijk Hulp betoon zijn 'aangewezen. Aan hen heeft Maatschappelijk Hulpbetoon in de laatste week van Juli een bedrag van f 1.777.75 aan steun uitgekeerd. Wanneer men in aanmerking neemt, dat Maatschappelijk Huilpbetoon in de zomer maanden van 1936 een bedrag van f 23.544.18 aan bijsteun aan de ijsventers heeft uitgekeerd, dan zal men moeten er kennen, dat de thans gevolgde methode van Maatschappelijk Hulpbetoon geen be langrijk hoogere financieele offers vraagt. MAATSCHAPPELIJK HULPBETOON TE DEN HAAG EN DE IJSCOVENTERS. Gedurende de laatste jaren liet Maat schappelijk Hulpbetoon te Den Haag werk- loozen dienst nemen bij ijsfabrikanten. Ze verkochten ijs op provisie en konden ze in koude perioden het niet tot ’n eenigszins behoorlijk weekloon brengen, wat nog al eens gebeurde, dan betaalde Maatschappe lijk Hulpbetoon bij. Zoo droeg deze dienst voor de slechte weken feitelijk het risico van de ijsbereiders wier bedrijf toch zoo danig moet zijn opgericht, dat zij zelf ge durende de magere tijd hun personeel kun nen betalen. Hieraan moest, meende men, een eind komen. Eiken morgen, middags, avond Gaat de postbesteller rond Met de bundels „groetenissen”, Die de vrijheidsmensch verzond Met z’n zwaar-beladen post-tasch Heeft juist h ij het extra druk, Doch hij moppert niet, hij klaagt niet, Hij aanvaardt dat groeten-juk. Huis aan huis brengt hij een glimlach, Verder.... verder.... blijft plots staan: „Vijf cent port, er is te weinig Óp die kaart voor U gedaan Postbesteller Uw ontspanning (Na Augustus) nadert snel Namens „zenders” en „ontvangers” Welgemeend hie$Dank U wel I (Nadruk verboden). PHILIA Leuk, hè al die ansichtkaarten Met vacantie-stemming-groet; Uit het oog, maar i n het hart toch ’t Doet je echt weer even góed! Laat het eerlijk maar gezegd zijn: Wordt de vriendschap niet geschaad, Als het rust-luilekker-leger Taal noch teeken hooren laat Erg moderne menschen zeggen: Nee daar doe ik niet meer aan; MoebU zien hoe die „modernen” •p het „ontvangen” staan 1 Leuk, nè al die ansichtkaarten En dat prettige idee: Ook al zijn ze met vacantie, Even leven ze weer méé! Eén ding snap ik echter nooit goed En ik zie dat telkens weer: Als het hier op midden-herfst lijkt, Lees je nóg: ’t is heerlijk weer Maar dat neem je op den koop toe, Hoofdzaak blijft de ansichtkaart, Kaart waarvan je soms den zegel, Steeds den vriendschapsband bewaart! 5e dag. Wind en zon, twee belangrijke factoren om een zeilwedstrijd naar wensch te doen slagen,waren Woensdag op den 123sten nationaal en internationaal vermaarden Sneeker Hardzeildag in voldoende mate aanwezig. Het aantal inschrijvingen voor de wedstrijden en het aantal belangstellen den en feestgangers op ’t start- en kermis terrein aanwezig, was buitengewoon groot. Van alle kanten, van Noord en Zuid, Oost en West waren de gasten naar Sneek ge trokken om van dit groote en grootsche zeilfestijn getuige te zijn. Vooral uit Hol land wordt de trek naar Sneek, het centrum van de Friesche Meren, steeds grooter, en daarmee het aantal zeil- en motorjachten, dat gedurende de zeildagen het Sneeker meer en de vele daaromheen gegroepeerde poelen en plassen bevolkt. Op de terreinen van de Sneeker Jachthaven zijn veel tenten opgeslagen, terwijl de groote ruime havens tjokvol zeil- en motorjachten liggen, die hier een gastvrij tehuis vinden. Maar zelfs de grootste Jachthaven van Nederland, want dat is de Sneeker zonder overdrijving, is niet toereikend alle schepen te herbergen, en daarom zijn ook de wallen van de vaar ten en grachten rondom de stad alle tot aanlegplaatsen gepromoveerd, en ook daar aan liggen de schepen in dichte rijen. Maar volgend jaar, als het eerste lustrum van de Sneek-Week gevierd kan worden, zal de Jachthaven wel met een derde ruime kolk uitgebreid zijn, en laat dan de vreemdelin gen maar komen. Hoe meer hoe liever. Sneek zal hen gaarne ontvangen en ver troetelen, opdat er hoe langer hoe meer vrienden van onze stad en haar mooie merengebied zullen komen. De belangrijkste ontmoetingen op dezen dag waren wel de teamwedstrijden Hol land-Friesland in de Regenboogklasse, waaraan de volgende teams deelnamen: Holland: Duvel, J. Vreede, Terschelling; Kikker, J. de Vries, Koog a. d. Zaan; Duke, J. M. v. d. Velde, Den Haag; De Leede III, Ir. L. Doedes, Den Haag (st. W. v. d. Meij); Saenden, L. de Wit, Zaandam en Holland II, F. P. Bos, Alphen a. d. Rijn. Friesland: Dolfijn, k. Vrolijk; Schelm, P. van Dijk; Windekind, D. Oppenhuizen; Hennie, M. Hendriks; Waterrot, 8. Kuipers en War Dy, Ir. G. J. A. Nieveeen, allen te Sneek. De Friesche groep behaalde in deze eer ste wedstrijd een eclatante, overwinning, door de Hollandsche met 52.1 tegen 25 pun ten te verslaan, welke voorloopige overwin ning reeds in de eerste route vrijwel vast stond. Daarna werden de Hollanders, in ’t bijzonder Holland II, nog verder naar ach teren gedrukt. De eerste twee aankomende jachten waren Friezen, nl. Windekind en Dolfijn. Daarna kwam pas de Duke, die de Hollandsche kleuren dus het best verdedig de. Na deze volgden weer de Friezen Kui pers en Hendriks met Watterot en Hennie. Kikker, die de 6e plaats bezette werd we gens een bakboord-stuurboord-kwestie ge- disqualificeerd wat zijn groep 7 ni kostte. War Dy werd daardoor 6e, Ho II 7e, Schelm 8e, Leede III 9e, Saenden 10e en Duvel, die het dus al heel slecht maakte, He. Reeds nu kan voorspeld worden dat de Friezen morgen revanche zullen nemen Van door ook vandaag weer met 5 minuten voorsprong als eerste door de finish te gaan, en daarmee zijn aantal eerste prijzen gedurende deze zeildagen tot 3 en de van daag gewonnen wisselprijs op te voeren. In alle wedstrijden, waarin Thedo dezer dagen startte, liet hij alle andere Hollanders en Friezen achter zich, een prestatie die hier zeer wordt bewonderd. De tweede plaats werd ditmaal door Störtebeker van Romke de Vries, Leeuwarden, ingénomen. Dr. v. d. Meer, Leeuwarden, werd over winnaar in de 30 M3 klasse, en daardoor tevens winnaar van de Hibma-beker, die thans voor de derde maai in totaal in zijn bezit komt. Na de le route had Carmen van H. C. Geveke, Leeuwarden de leiding, maar werd daarvan in de volgende route door de Li van Dr. v. d. Meer bêroofdI Van de 8 Friesche Tjotters, die aan den start kwamen, werd Brasem van P. v. d. Laan, Sneek, voor de derde maal tijdens deze Sneek-Week eerste, een opmerkelijke prestatie. Vier concurrenten streden fel om de 2e en 3e prijzen, die tenslotte, na wisse lingen, door Kabeljauw en Anna werden gewonnen. De B.M. klasse leverde een Hollandsche zege op, daar hierin de Ree van H. Recourt, Amsterdam, zegevierde in een veld vaii 19 jachtjes. Hoants werd 2e, Arrow 3e. Evenals in de vorige wedstrijden bestond de Drakenklasse ook nu weer uit 3 deel nemers, waarvan Ran en Hermes om beur ten de leiding hadden. Hermes werd echter winnaar, zij ’t met gering verschil. In de dichtbezette 16 M2 AI werd Fodde- bosk van H. S. Groenhout, Sneek, onbe dreigd winnaar. Om de volgende plaatsen werd fel gestreden, waarvan het eindresul taat was, dat Look Out van J. Palm, Gro ningen 2e en Anali, van E. Kussendrager, Sneek, 3e werd. Ook Meerkol, de kampioen in de Friesche Schouwenklasse voegde een eerste prijs» aan de twee, die hij in deze Sneek-Week reeds won, toe. Foarüt gaf echter kranig partij en slaagde er in slechts 10 sec. achter den kampioen te blijven. De klasse Olympiaj oliën g^f weihig strijd, daar Wildebras hierin steeds de lei ding had, maar slechts met minimum ver schil voor Triton won. De uitslag in de 22 M3 klasse week af van die gedurende de vorige dagen, daar Fuut van P. Bruinsma, Heerveen, thans on afgebroken de leiding had. Smelleken, een jachtje dat tot nu toe niet veel presteerde, werd 2e. De Larkenklasse, waarin 25 scheepjes startten, bracht ook een outsider aan den kop, nl. Antje van M. v. d. Werf, Sneek, dat fraai won. Celox, Bu, Cheerio en Tre- wes leverden onderling slag om de tweede prijs, die uiteindelijk doof Bu gewonnen werd. Trewes werd 3e, terwijl Celox twee plaatsen verloor en 4e werd. Wiheja, een jachtje dat momenteel tot de snelste Friesche 16 kwadraaters beHöort, hield zijn naam ook thans weer hoog door met ruim 1J6 minuut verschil te winnen vóór Janny, welk scheepje een groots&antal concurrenten moest passeeren om dit suc ces te bereiken. 20 sec. later volgde Marie als derde. Hans van A H. v. Vliet behaalde een sprekende overwinning door in een met 17 scheepjes dicht bezet veld met ruim 1 mi nuut voorsprong als eerste door de winlijn te gaan. Ree van Kees Schaap, Sneek, volg de hem steeds als 2e. Ook de derde plaats werd door een Hollandsche Jolletje, nl. d’Artagnan van W. v. d. Valk Jr., Hillegers berg, ingenomen. De Regenboogklasse was in verband met het groote aantal deelnemers in twee af- deelingen, AI en All, bij loting gesplitst. De Friezen sloegen ook hierin de Hollan ders met stukken. De eerste drie waren nl. Hennie, Waterrot en Windekind, waarachter de Leede Ill van Doedes als 4e aankwam. In All was ’t ook Friesland wat de klok slaat. De Schelm werd nl. le, en Dolfijn 2e. Laatstgenoemde werd echter gedisqualifi- ceerd wegens het na een te vroege start niet terugkeeren, waardoor Darling van J. R. Blickman, Amsterdam, voor de tweede prijs in aanmerking kwam. Derde was Duke van J. Jesse, den Haag, 4e Saenden van L. de Wit, Zaandam. De eenigste Sharpie, Holland van K. J. Hausel, Amsterdam, had het al heel gemak kelijk. De volledige uitslagen zijn: uimuiiiiiiiiiiiuiiiumiiiiiiiiiiHuiiiiiiiiinium - met en zonder chauffeur Steeds nieuwe wagens Lage grijzen 2 I MO E ■M ÏÏIEUWE SlËËÏËBOOmïïSS

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1937 | | pagina 1