Brillen
Breukbanden
Buikgordels
Elastieken Kousen
Hofstede
Luxe Auto-Verhuur
met en zonder chauffeur
F. OZINGA
I
Eerste Blad
UitgaveKIEZEBRINK Co
SNEEK
ERINGA
Officieel Orgaan der taeenle Sneek.
No. 10
Woensdag 3 November 1937.
Bevestiging en intrede van
Ds. A. Kentie.
Het BESTE en VERTROUWDE adres voor
54e Jaargnng
maar//frisia',biedtde
ll
RECLAME KOLOM.
NEDERLAND—FRANKRIJK.
NIEUWSTIJDINGEN.
STELLEN BELANG IN UW WENSCHEN. U KIEST
BIJ ONS GEMAKKELIJK EN AANGENAAM
TOT 15 NOVEMBER
20% REDUCTIE
op alle stoomgoederen.
Ill I Illi 111lllllliillIII III III211llllllllllllllllIII Hill]II
enz.
is en blijft
Steeds nieuwe wagens Lage prijzen
unillliiiiiiiiiiiiiiiiiiiillliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii:
HiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinH
s. s. s.
I
VUILE KLEEREN DOOR
LÉKKE BAND
HELPENDE MAND
DINSDAGS
Bureau:
KLEINZAND 5—7
SNEEK
- TELEFOON 2200
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
niet.
r
t
Kerknieuws.
«i 7,
Gods* bevel
Off. Ford Dealer SNEEK
Parkstraat Tel. 2211
GROOTZAND 18
Gesteund door onze jarenlange ervaring,
garandeeren wij PRIMA pasvorm en kwaliteit.
NIEUWE SHEERER COURANT
annex SBEEKER COURANT en WVMBRITSERADEEL
We voelden thuis de spanning aan
En gaven beide ooren
Om eiken trap en ieder woord
(Van Hollander) te hooren...!
Tenslotte kon de Fransche Haan
Hier z’n victorie kraaien
En was de Nederlandsche Leeuw
(Figuurlijk) naar de haaien....
De nederlaag heeft véél geleerd,
Deed nieuwen kijk vergaren
Maarvoetbal-stuurlui-aan-den-wal:
Wilt Uw critiek toch sparen!
Weet deze kleine nederlaag
Sportief te accepteeren,
De Keus-Commissie b 1 ij f t paraat,
Heeft niets van ons te leeren!
Nadruk verboden. PHILIA.
dr.
Het is misschien bij U gegaan,
Zooals het óns gegaan is
Een zucht bij laatsten omroepklank:
Wat jammer, dat ’t gedéèn is...!
Wat leefde héél het luistereoor
Van harte Zondag mede,
Al was het dan na afloop ook
Niet op-en-top tevreden
O1 en na de rust: O2,
Tenslotte werd de zege
Door Frankrijk met een klein verschil,
Het kleinst verschil verkregen!
Eén moest ook nu de sterkste zijn,
Dat waren hier de Franschen,
Al kreeg dan ons Oranje-team
Vaak opgelegde kansen....
Verschijnt
en VRIJDAGSAVONDS
Abonnement: per jaar 2.50, fr. p.
post 3.60.
Actvertentiën: 9 ct. p. regel.
Ingezonden mededeelingen hooger.
Abonnement belangrijke korting.
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
schen. In Amsterdam vond de zoon Joost,
de toekomstige dichter in de kring van uit
geweken Brabantsche rederijkers zijn om
geving. Van het werk dat Joost v. d. Von
del in deze tijd maakte is niets bewaard ge
bleven, het oudste werk van hem is een
bruiloftsvers, geschreven in kenmerkende
rederijkersstijl, zonder bekoring voor ons.
Van zijn 20e jaar is bewaard, gebleven een
afscheidsliedje, dat hij scheef voor het
meisje, dat later zijn vrouw zou worden
Maeyken de Wolff. Ook dit gedicht ver
toont de rederijkersstijl naast klassieke ele
menten. Vondel heeft daarop spoedig zijn
huwelijk gesloten, dat zeer gelukkig is ge
weest, waarvan ook de bekende rei uit
„Gijsbreght van Aemstel” getuigt: „Waar
werd opregter trouw enz.”
Na de dood van zijn vader erft Vondel
de winkel in luxe zijden kousen in de
Warmoesstraat, toen een zeer belangrijke
straat van Amsterdam, welke winkel hem
een goed bestaan opleverde. Hij was dan
ook een welgesteld koopman, doch hij
zelf bracht het grootste deel van de tijd
door met studeeren en dichten, terwijl de
zaak door zijn vrouw gedreven werd.
Het eerste belangrijke werk van Vondel
dateert van 1610 en al spoedig genoot
Men schrijft ons:
Bekend is dat S.S.S. een organisatie is,
die Uw portemonnaie met rust laat.
Zij vraagt slechts Uw rommel, niet Uw
geld.
Ook in dat opzicht mag zij vrijzeker aan
spraak maken op het praedicaat: „sympa
thiek”.
Het heeft zich echter voorgedaan dat een
ingezetene zich tot S.S.S. heeft gewend met
de mededeling: „oude rommel heb ik niet,
maar wel geld”.
En van dat laatste wilde hij wel iets af
staan om de arbeid van S.S.S. te helpen
opbouwen.
S.S.S. heeft zich even beraden of ze dat
aanvaarden mocht.
Het vooropgestelde principe was geen
geld inzamelen, alleen datgene waar de be
zitter geen prijs meer op stelde.
Zij heeft het aangeboden papiertje, ’t was
zelfs een o u d papiertje, bij de Nederlandse
Bank f 25.waard, toch aanvaard, omdat
ze meende een dergelijke, vrijwillig aange
boden gift, niet te mogen weigeren.
S.S.S. vraagt echter niet om geld.
Nu niet, en voorlopig in de toekomst
niet.
S.S.S. wil in Sneek iets tot stand bren
gen met afgedankte goederen. Het is alleen
bereid een bijdrage te aanvaarden als die
vrijwillig aangeboden wordt, zonder dat er
om gevraagd wordt.
Zij die geen oude rommel te geven heb
ben, maar wel dergelijke door de Neder
landse Bank uitgegeven papiertjes, behoe
ven zich echter niet te generen het Secreta
riaat op te bellen. Ook voor dergelijke me
dedelingen is het telefoonnummer 2.2.3.2.
Bij Koninklijk besluit is met ingang
van 1 December a.s. benoemd tot inspecteur
der registratie en domeinen alhier M. A.
Wisselink, ontvanger der registratie en do
meinen te Haarlem.
ZAKENNIEUWS.
De firma VAN DRUTEN, boekhandel
plhipr hppft raalr o ij-o.-n.
de Marktstraat naar de NAUWE N00R-
DERHORNE.
Het vroegere koetshuis, tegenover de
Geref. Pastorie is thans door de firma S.
v. d. Meulen verbouwd tot een keurig win
kelpand.
De benedenverdieping1 bevat naast de
winkelruimte een kantoor en ruim maga
zijn, terwijl de bovenverdieping tot een
royaal en practisch ingericht woonhuis is
geworden.
De zaak maakt reeds van buiten door
haar etalages een keurige indruk, een in
druk die nog verstevigd wordt bij een be
zoek aan de winkel.
Zaterdag heeft de heer H. SAMPLO-
NIUS aan de-OOSTERDIJK 6o zijn nieu
we sigarenmagazijn geopend. In de ruime
etalages wordt reeds getuigd van degroote
sorteering welke deze zaak voert, welke
in druk in de winkel bevestigd wordt. Alles
geeft er een zeer verzorgde en keurige in
druk.
Geslaagd te Utrecht voor het examen
van de Schoolraad voor de Scholen met den
Bijbel de h.h. A. Andela alhier met aant. C.
N.S. en J. Boeijenga te Woudsend.
Boerderijbrand te Lemmer.
In een groote boerderij, bewoond door
den heer M. Winia te Eesterga, is Zondag
morgen brand uitgebroken, waarschijnlijk
doordat een gaslamp door een scheur in de
asbestplaat die daarboven hing het hooi
heeft doen ontbranden.
De brandweer van Lemmer kon zich
slechts bepalen bij het nathouden van het
woonhuis; de schuur en stalling brandden
geheel uit. Het vee kon gered worden, ter
wijl persoonlijke ongelukken niet voorkwa
men. Verzekering dekt de schade.
VONDELHERDENKING INSTITUUT
VOOR ARBEIDERSONTWIKKELING.
Zondagmorgen organiseerde het Insti
tuut voor Arbeidersontwikkeling een Von-
delherdenking in het Gerechtsgebouw,
waar dr. G. Stuiveling sprak over dezen
dichter en uit zijn verzen, declameerde.
De heer S. F. Bok heette in zijn ope
ningswoord spreker en aanwezigen wel
kom en verleende het woord aan dr. G.
Stuiveling.
Er worden tegenwoordig vele herdenkin-
S gen op touw gezet, aldus spr. en we mogen
ons wel eens afvragen of we niet aan een
soort herdenkingsziekte lijden, of we niet,
inplaats van ons met het werk van onze
tijd te bemoeien, blijven steken in het werk
van de vroegere geslachten. Er zijn echter
in het verleden figuren geweest, die ons
leidend moeten voorgaan en we hebben
dan ook terecht deze herdenking aangegre
pen, omdat we hier hebben te doen met
een stuk verleden, dat levend gebleven
is. We zijn op deze uithoek van Europa
geboren te midden van de resultaten van
ons voorgeslacht; wij Nederlanders zouden
onze tijd niet kunnen verstaan zonder het
ontstaan er van te begrijpen.
Vondel is een dichter in wiens werk
zich zijn tijd weerspiegelt, vrijwel alles,
wat in de 92 jaar van zijn leven gebeurde,
't gespannen politiek- en geloofsleven van
dien tijd is terug te vinden in zijn gedich
ten. Een moeilijkheid voor het begrijpen
van Vondel ligt in de taal, die drie eeuwen
achter ons ligt. Echter, de taal, die Vondel
gebruikte verschilde aanmerkelijk van die
van de 17e eeuw, hetzelfde bezwaar geldt
dus ook in onze tijd voor het lezen en
begrijpen van Verwey of Kloos.
Er zijn in Vondel’s leven enkele strek
kingen waar te nemen, die op het eerste
gezicht tegenstrijdig lijken en elkaar schij
nen uit te sluiten. Vrijheidsverlangen eener-
zijds en eerbied voor het gezag anderzijds,
kracht van den man, die zichzelf als kun
stenaar bewust is tegenover den christen,
die deemoed en ootmoed predikt, zijn daar
van enkele voorbeelden. Toch leidden deze
tegenstellingen in het leven van Vondel
nooit tot een breuk, ook niet toen hij van
Doopsgezind Katholiek werd.
De ouders van Vondel, van oorsprong
Antwerpenaren vluchtten als doopsgezin
den van deze stad naar Keulen om de ge
loofsvervolging van de zijde der Katho
lieken te ontwijken. In Keulen, waar zijn
zoon Joost geboren werd vond de oude
Vondel wel een kring van gelijkgezinden,
doch hij moest spoedig opnieuw vluch
ten, woonde eerst in Utrecht en vestigde
zich daarna te Amsterdam, de stad, die
toen geen last meer had van de oorlog en
die steeds meer tot bloei begon te komen.
De Amsterdamsche beurs ging het fi-
nancie-ele leven in West-Europa beheer-
AHe vleesch is gras en al Zijn goedertie
renheid als eejn bloem des velids. Het gras
verdort, de bloem valt afmaar het Woord
onzes Gods blijft in der eeuwigheid”. Hier
na werd gezongen Psalm 119 43, 53
en 65.
Deze tekstwoorden lijken, zoo ving spr.
zijn prediking aan, meer op een woord
van iemand die vergrijsd in den dienst af
scheid neemt van gemeente en arbeid, dan
op een begin in een nieuwe gemeente.
Toch is dit niet zoo. Het Woord van
God moet het altijd doen, zoowel bij intree
als afscheid. Dit tekstwoord staat dan ook
niet aan. het einde van Jesaja, maar aan
het begin van het tweede boek van Jesaja.
De eere van Israël schijnt vergaan en
Babel schijnt oppermachtig. Maar God
hoort het geklaag van Zijn volk, al lijkt
het alsof Israël tevergeefs roept. Dan komt
er een stern, een geheimzinnige, -die zllch
niet legitimeert, maar alleen spreekt:
„Roept!” De stem moge onbekend zijn, de
Voortbrenger van dit bevel is er en vreemd
moge dit zijn, in alle ellende aan de oevers
van de Tigris. Immers de pessimisten sche
nen recht te hebben, als zij zeiden dat er
geen redding uit hun ellende mogejijk was,
toch gebiedt de geheimzinnige stem:
Roept! Dan vraagt Jesaja: Wat moet ik
roepen En als hij in gehoorzaamheid
bereid is te luisteren naar wat God hem
gebiedt, dan kan Gods Woord tot hem
komen en kan hij van uitredding profe-
teeren. Israëls optimisme en pessimisme
zijn als gras, dat verdort en af valt. Alleen
van God is uitredding te verwachten.
Straks stort Babels macht in als duidelijke
demonstratie van het ijdele van des men-
schen overleggingen.
God Laat roepen tot menschen, die los
geslagen zijn van hun verticale lijn. en nu
gaan zoeken naar de horizontale lijn van
de verzoening door Christus Jezus. In dat
Loepen is de geboorte van de kerk en het
wondere ambt; daarin ligt de toebrenging
van een enkele ziel tot Christus.
Het is merkwaardig, dat als God een
mensch tot roepen brengt, hij steeds met
ledige handen staat. Tal van voorbeelden
zijn daarvoor uit de Schrift aan te wijzen; Sneek hem nog
er is een schuchterheid om Gods1 bevel
op te volgen, maar God geeft bekwaam
heid tot alles waartoe Hij roept. Elke pre
diker staat voor dezelfde moeilijkheid om
te roepen, waar hij zich vaak onmachtig
weet. Is het geen zelfverheffing deze kan- I
sel te beklimmen en deze groote schare
toe te spreken
Maar Jesaja kwam met leege handen;
zoo- staan ook wij alleen met het Woord
Gods en in gehoorzaamheid aan onzen
Zender willen wij dat Woord brengen.
Ons woord zal vervliegen; over 100 jaar
Na een vacature van. bijna 13 maanden
werd in de Zondagmorgengodsdienstoefe-
ning in de Ned. Herv. Kerk alhier tot zijn
dienstwerk in deze gemeente ingeleid ds.
A. Kentie, overgekomen van Haamstede.
Ds. J. R. Woifensberger Leidde de be-
vestigingsdienst. Na votum Las deze Jesaja
19 en Joh. 12 3746, waarna hij
voorging in gebed.
Spr. ging dan over tot de bevestiging,
las het desbetreffende formulier, stelde de
voorgeschreven vragep. aan ds. Kentie,
waarop deze met duidelijke stem antwoord
de: „Ja ik van ganscher harte”. De ge
meente zong den nieuwen leeraar daarop
toe Gezang 50 4.
Ds. Woifensberger sprak na deze plech
tigheid naar aanleiding van Jesaja 6:3:
„Heilig, heilig, heilig, is de Heere der
heirscharen, de gansche aarde is van Zijn
heiligheid vol”. Een dag als deze is een
dag van bijzondere beteekenis, voor U,
collega, die thans bevestigd is, en voor U,
gemeente, die thans een nieuwen leeraar
en herder hebt ontvangen. Deze kerk heeft
al vele predikanten zien komen, en al is
het niet zeker dat dr. Joh. Bogerman hier
gestaan heeft, ergens heeft hij hier wel ge
staan. De gemeente neemt het nogal ge
moedelijk op; er gaat een en er komt weer
een en buitengewone sensatie of roman
tiek zit er niet veel in. Toch is aan deze
overkomst wel eenig bijzonders verbonden,
waaruit zekere romantiek spreekt. Doch
boven dit alles uit gaat het, dat God U
heeft geroepen; als wij lezen van allerlei
seraphijn-en, cherubijnen en engelen zou
den wij denken dat wij van het gewone,
banale ontheven zijn, maar wij weten uit
het vervolg van ons hoofdstuk wel beter.
Jesaja heeft zeer waarschijnlijk op een
gewone tempelgang dit visioen gehad; voor
hem vielen de pilaren van den tempel weg,
omdat hij verder zag en Gods heerlijkheid
aanschouwde. Als God. ook nu Zijn, woord
spreekt, dan raakt ook de predikant zijn
standpunt kwijt, omdat hij vol wordt van
de heerlijkheid des Heeren. Jesaja klaagde:
„Wee mij, nu ga ik er aanl”, alles aan en
in hem was onrein; doch ziet hij goed,
daar nadert een engel met een gloeiende
kool om zijn tippen te reinigen. Zoo kon
hij' in de heerlijkheid Gods schuilen en
antwoorden op de vraag: „Wie zal Ik zen
den?” „Zendt mij, Heer!” Niet de over
moedigheid was het die hem dreef, doch
de gehoorzaamheid. Zoo kon hij spreken
toen hij Gods heerlijkheid begreep en het
offer van Jezus Christus in den geest aan
schouwde.
Als een predikant nog iets zal doen, zal
Allereerst werd burgemeester Poppin-
ga hartelijk bedankt voor zijn aanwezig
heid; spr. zei hem toe zooveel mogelijk te
zullen medewerken om gezag en orde te
handhaven.
Ds. Woifensberger werd dank gebracht
voor de bevestiging en de wijze waarop
hij hem had toegesproken; spr. is er van
overtuigd dat er ben hartelijke samenwer
king zal kunnen bestaan. Collega’s kun
nen helaas zoo- hatelijk onder elkaar zijn;
spr. is er van overtuigd dat dit tusschen
hen beiden niet zoo- zal zijn.
Tot dr. De Vos zeide spr. dat hij voor
dezen de grootste achting had; de wijze
waarop deze hem tegemoet is gekomen,
heeft hem zeer getroffen. Misschien is er
een onoverkomelijke kloof tusschen ons,
doch wat de kerk tolereert zal spr. niet
verbieden. Spr. uj,t de wensch naar een
hartelijke omgang.
Tot de aanwezige co-llega’s zegt spr. het
zeer o-p prijs te stellen, dat zij hier zijn; in
het bijzonder richt spr. zich tot ds. Tref
fers, die er een verre reis voor over had
hier tegenwoordig te zijn, een bewijs, dat
j na aan het hart ligt.
Ook ds. Ten HaVe van Oosterena en ds.
Mesdag van de Doopsgezinde gemeente
ontvingen woorden van dank voor hun te
genwoordigheid.
Dank bracht spr. aan het kiescollege
dat hem heeft willen beroepen. Spr. hoopt
de rechte man op de rechte plaats te zijn.
Met den kerkeraad zal spr. in nauw con
tact mogen samenwerken. Daarbij zal hij
menigmaal raad en voorlichting noodig
hebben. Spr. hoopt op een hartelijke sa
menwerking en harmonie, die lang moge
blijven bestaan. In spr.’s vorige gemeente
00 Uw Wasscmmu
SNEEK
2101
heeft spr. altijd goed kunnen samenwerken
met den kerkeraad.
De colleges van kerkvoogden en nota
belen verzorgen de stoffelijke belangen, die
streng van. de geestelijke zijn gescheiden,
maar 'toch daarmee ook nauw zijn ver
bonden. Spr. hoopt prettig samen te wer
ken met deze colleges.
De medewerking van. organist, koster
en kerkelijke beambten, die ieder voor
zich een meer of minder aandeel in den
dienst hebben, zal zeer op prijs worden ge
steld.
Spr. stelt het bijzonder op prijs, dat fa
milie uit onderscheidene plaatsen hier te
genwoordig is.
Tot de gemeente zegt spr. dat waar het
werk in een Friesche stad anders is dan in
een Zeeuwsch dorp, hij gelegenheid moet
hebben zich hier in te werken, waarom
hij om geduld vraagt. Een program heeft
spr. niet; hij wil alleen het Woord van
God brengen. Spr. is geen partijman, hij
is nergens bij aangesloten. Waar hij alleen
wil prediken de verzoening door 't bloed des
Kruises, en dat niet alleen in mooie preeken,
daar wil hij Go-ds Woord laten hooren en
de Heilige Geest laten door werken. Daar
voor vraagt hij ten slotte de voortdurende
voorbede der gemeente.
Ds. Woifensberger is het een vreugde
zijn collega hedenavond welkom te mogen
heeten als hij met de minste beginnen mag,
dan doet hij dat allereerst namens zichzelf,
omdat zij nu samen kunnen werken in
nauw verband. Bij Uw bezoek hebt gij ge
zegd, dat Uw beslissing ten aanzien van
het op U uitgebrachte beroep voor een
groot deel zou afhangen van de vraag of
wij zouden kunnen samenwerken.
Welkom wordt U geheeten in de kring
van predikanten, waar zelfs vriendschap
heerscht waar vrede nauwelijks aanwezig
is.
In het bijzonder wordt U welkom gehee-
ten in den kerkeraad, als medelid en
dienaar van het Woord.
Ten slotte wordt ook Uw echtgenoote
welkom geheeten, omdat de gemeente gaar
ne een bewoonde pastorie begeert. Boven
dien wordt hier door U en Uw vrouw
pastoraal werk verricht. Wij hebben veel
verwachting van U omdat gij komt als
Dienaar van het Woord en wij willen U
opwekken bij dezen moeizamen arbeid te
roepen tot Hem Die U geroepen en ge
zonden heeft.
Staande werd ds. Kentie Psalm 81 12
toegezonden.
Deze dankte voor de goede woorden tot
hem gericht en gaf de verzekering dat ook
zijn vrouw gaarne zou willen medewerken
in de gemeente.
Na het zingen van Psalm 79 7 en het
uitspreken van het Onze Vader werd deze
druk bezochte dienst beëindigd.
Het dameskoor „Bel Canto” zong eenige
liederen tijdens den dienst.
is van ons geen enkele meer aanwezig,
maar God is eeuwig en Zijn woord blijft
eveneens.
De prediker heeft tegen elk die op het
vleesch vertrouwt, het uit te roepen, dat
deze kracht vergaatalle menschetijke wijs
heid, hoe stichtelijk en mooi ook, zal ver
gaan; wat blijft in der eeuwigheid dat is
het Woord.
Wij gedenken heden de Kerkhervor
ming, toen ook de roep werd opgenomen:
Terug naar het Woord 1 Als zonen der
reformatie hebben wij recht van den pre
diker te vragen de prediking van dat
Woo-rd. Niet in stichtelijke verzamelingen,
waarin de mensch verheerlijkt en God
naar beneden gehaald wordt; neen, aan de
voet van het kruis is onze plaats, waar
Gods genade haar hoogtepunt vindt in de
volvoering van Zijn heilig recht. Het
Woo-rd van God staat in der eeuwigheid:
genade voor genade, dat is de boodschap
die God 'door de prediking laat verkon
digen. Aan die boodschap mogen wij ons
vastklemmen in nood, en ellende; het is
genoeg voor ons in leven en sterven.
Nadat gezongen was Gezang 55 1 en
2 volgden onderscheidene toespraken.
10 en
Gezangj 3 1 en 3.
Voorafgegaan door dr. H. de Vos
schreed ds. A. Kentie, gevolgd door den
geheelen kerkeraad, in de avondgods
dienstoefening naar den kansel, om deze
voor de eerste maal in -deze gemeente te
beklimmen.
Aanwezig waren o-.a. burgemeester L.
Poppinga en de predikanten Oskam, Dek
ker, Finkensieper, Ten Have, Van Rijn,
Langman, terwijl van de Doopsgezinde ge
meente ds. Mesdag en de heer K- Ozinga
waren gekomen.
De dienst ving aan met votum, het
zingen van Psalm 891. 1 en 3, de Voorle
zing van de Apostolische Belijdenis, waar
op gezongen werd Gez. 1 4.
Dan leest de niejuwe leeraar Jesaja 40
1 11 en 2 Cor .5 ,1021 en gaat vo or
in gebed. Als tekstwoord had Z.Eeirw.
gekozen Jesaja 40 6 en 8„Een stem
zegtRoep, en hij zegtWat zal ik roepen
P.S. Onze wagers kunnen
tegen eeim Fsïds?,® vergoe
ding verzekerd worden.
hij zich steeds zelf moeten opgeven en ge
durig leven in het aangezicht van Jezus
Christus. God stelt ons voor de eenige
gerechtigheid van Zijn heiligheid. Wat zul
len wij -doen, als wij verteerd worden
door dat heilige vuur Wij willen getui
gen van Jezus Christus als onzen Verlos>-
ser; wij1 spreken van Zijn heerlijkheid en
als wij getuigen is het God Die ons wil
reinigen en ons wil gebruiken, opdat Hij
door ons spreke tot stichting, vermaning,
vertroosting. Voor ons rijst onophoudelijk
de vraag: „Wie zal bestaan voor Hem”.
Dat zal blijken uit ons leven, uit onze
daden. Doch alleen door de verlossing
doo-r Jezus Christus zullen wij in staat zijn
goed te leven. En die in Hem leeft kan
alleen met een goed en vrij geweten zijn
weg gaan en zijn werk doen.
Nu komen wij vanavond samen om de
eerste preek van den nieuwen leeraar te
hooren. Als wij daarbij niet verder komen
dan nieuwsgierigheid, raken wij niet boven
het banale uit. Zijn boodschap is er een
door eeuwigheidsticht bestraald. Jesaja had
wellicht de gedachte, dat zijn boodschap
niet werd aangenomen. Zoo kan het ook
hier gaan. Doch de rede moge vergaan,
het Woo-rd blijft. Luisteren wij of Hij Zijn
Woord spreekt, dan stellen wij geen onge-
loofsvragen, doch geven het Hem over,
omdat het gaat om de heerlijkheid van
Jezus Christus op deze aarde. Hemel en
aJlrde stemmen ten slotte in met het lied:
„Heilig, heilig, heilig is de Heere, want
de gansche aarde is van Zijne heerlijkheid
vol!”
Met dankgebed werd deze dienst beslo
ten.
Gezongen werd Psalm 97 1
Psalm 103 10 en 11, Psalm 99^ 8 en
JL7X3 IXlllld. V xA-li 171\ X -LLLN U'J'CK.llóLTl'Llcl
alhier, heeft haar zaak overgeplaatst van