i DAMPO
I Luxe Auto-Verhiiur
F. OZINGA
Officieel Orgaan der Gemeente Sneek.
Eerste Blad
üitqaveKÏEZEBRINK Co
No. 15
Zaterdag 20 November 1937.
SNEER
ERINGA
Wed. S. Joustra Zoon, Sneek
54e Jaargang
annex SHEERER OOURAHT m WYMBRITSERSOEEL
DINSDAGS
KLEINZAND 5—7
- TELEFOON 2200
Rotterdam,November 1937
Amice
NIEUWSTIJDINGEN.
raad alle vertrou-
5 DECEMBER NADERT
voorb-ereiding
dat deze handelde op grond van anderer
(Nadruk verboden).
uitgaven
beste en tot ziens,
X-
Bureau:
SNEEK
met en zonder chauffeur
Steeds nieuw» wagens Lage prijzen
Handel In WIJNEN en GEDISTILLEERD
Vraagt speciaal onze HOOGF1JNE ADVOCAAT p. fl. f 1.50
STELLEN BELANG IN UW WENSCHEN. U KIEST
BIJ ONS GEMAKKELIJK EN AANGENAAM
Off. Ford Deale.* SNEEK
Parkstraat Tel. 2211
1
Het minste tandbederf,
indien LI poetst met wat goeds, dus met
IVOROL
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
met 5 De-
uur .voor het
pen varieeren van 1821 gulden per weck,
zonder de kost. Voor een ie matroos re
kent men dan 19-23 gulden per week
zonder kost. De eerste matroos kan ook
zijn gezin aan boord hebben, wat voor deze
menschen van groot voordeel is. De loonen
van schippers varieeren van 26—31 gulden.
Dit alles gejidt voor rederijschepen, voor
particuliere schepen zijn de Iconen in het
algemeen iets lager.
Behalve op sleepschepen kunnen de jon
gens ook geplaatst worden op Rijnsleep-
booten, waarvoor de eischen hooger zijn.
Ze kunnen overgaan op sleepbooten als
dekknecht; de loonen bedragen dan naar
gelang van leeftijd en geschiktheid 1520
gulden.
Verder bestaat nog de mogelijkheid om
het te brengen tot stuurman en tenslotte
tot kapitein. De loonen voor stuurlieden
bedragen 2627 gulden per week, voor
kapiteins 3235 gulden.
Een verdere mogelijkheid van werkge
legenheid biedt de toename van het aantal
motox-vrachtschepen; de loonen bij deze
tak van binnenscheepvaart zijn niet pre
cies vastgesteld.
De uiteindelijke conclusie van dit alles
is, dat er voor flinke jongens, die naast
practische scholing vakopleiding genoten
hebben een evengroote mogelijkheid be
staat om zich een bestaan in de Rijnvaart
te verwerven, als bij welk ander beroep
ook.
Jongelui, die aan de eischen voldoen
en in aanmerking willen komen voor plaat
sing blij de Rijnvaart, kunnen zich bij 'de
arbeidsbeurs ter plaatse aanmelden, al
waar eveneens eventueel gewenschte in
lichtingen worden verstrekt.
Verkouden kinderen?
Lezersvreest U moeilijkheden
’k Ben bereid tot een consult!
Groote voorraadrijmelwoorden
Wacht ook U met ongeduld!
Komt U vlug Uw keuze maken?
Philia is het paraatst!
Groote keuze slagzin woorden,
Wacht vooral niet tot het laatst!
Abonnee: ik wil U gaarne
Gratis van gedicht-dienst zijn
(’t Gaat niet om het één of ander:
Ik bendol op marsepein!
PHILIA.
Verschijnt
en VRIJDAGSAVONDS
Op: Ma’s kopje past: Ma’s dopje,
Moeder’s hoed op Moeder’s toet
(Maakt U zelf maar even keuze,
’k Weet niet wat het wezen moet
Verder rijmt op bloemenvaas/^
«Het woord haasje wonderwel;
Bloemeniwzs en haas zijn ’t zélfde,
Doch wat grooter van model!
tip en wisten zich zoo
«maffen. Nu is dat niet
tneer mogelijk, de schepen zijn haveloos
en van de kinderen wordt vaak reeds ge
zegd, dat ze nog nooit gewerkt hebben en
ook wel nooit zullen werken. De heer de
Jong was
Abonnement: per jaar 2.50, fr. p.
post 3.60.
Advertentiën: 9 ct. p. regel.
Ingezonden mededeelingen hooger.
Abonnement belangrijke korting.
Advertentiön worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
IJSVEREENIGING
„DE FRIESCHE JEUGD”.
Deze IJsvereeniging hield Dinsdagavond
haar ledenvergadering in „Onder de Lin
den”.
De voorz., de heer S. Op p en hui zen
sprak een woord van welkom tot het flink
aantal opgekomenen.
Het verloopen seizoen bracht slechts ma
tig ijs, doch men was toch nog zoo geluk
kig de koppelwedstrijd te kunnen laten
houden. Dat was iets nieuws voor Sneek,
doch alles verliep ondanks te koud weer,
naar wensch, zoodat een dergelijke wed
strijd allicht nog eens zal worden georgani
seerd.
De tweede wedstrijd kon niet doorgaan.
De eigen baan-kwejtie is nog niet op
gelost. We h ebben hier een inderdaad
goede ijsbaan waarvan we tegen vergoe
ding voor een wedstrijd gebruik, kunnen
maken. Doch het is een levenskwestie voor
de ijsvereenigingen hier, dat zij zelf een
Leuk die tijd van voorbereiding
En van pakjes-makerij
Lastig, hè die korte rijmpjes,
Maar het hoort er eenmaal bijl
Lezers: vreest u moeilijkheden
Voor Uw rijmelwoord-product
Vreest U, dat U het cadeautje
Béter dan het rijmpje lukt
Hebt U rijmwoord-moeilijkheden
Vindt U rijmen ongerijmd
Weet U niet hoe U die woorden
Rijmend aan elkander „lijmt”
Mag ik U dan even helpen
Op het glibber-rijmel-pad
Chocolade rijmt op gade,
Boonenlat op Inmaakvat
Marchant-s^ZZz/zg rijmt op kwelling,
Met een das is Pa „in sas”;
Goed gaan kou en trouw ook samen,
Verderlas, klas, jas en pas .1
HONDERD KILOMETER PER UUR
OP DE FIETS!
De Italiaansche oud-wielrenner Sturro
Camelli is bezig een rijwiel te vervaardi
gen waarmede het, naar de uitvinder ver
wacht, mog.elijk zal zijn, een snelheid van
honderd kilometer per uur te bereiken,
zonder dat de berijder zich overmatig be
hoeft in te spannen.
Camelli is wel is waar thans boekhou
der, maar hij heeft de fiets niet kunnen
vergeten ep heel in het geheim gipg hij
werken aan verbeteringen, waardoor dit
voertuig een grootere snelheid zou kun
nen krijgen. Het nieuwe model is twintig
c.m. langer dan een gewone fiets, de wie
len zijn breeder, het zadel is meer naar
achteren geplaatst en het stuur is langer.
Het mechanisme, waardoor de grootere
snelheid wordt verkregen, zit in een doosje
aan het achterwiel, de pedaalbeweging is
verticaal en bij elke trap met de gebrui
kelijke kracht gegeven, schiet de fiets 32
meter naar voren. Of Camelli’s verwach
tingen echter bewaarheid zullen worden
zal eerst kunnen blijken, als het eerste
model geprobeerd kan 'worden.
VLIEGRAMP IN BELGIE.
In een dichten nevel, die Dinsdagmid
dag plotseling kwam opzetten is een Bel
gisch vliegtuig, bestuurd door een der oud
ste Belgische vliegers, Lambotte, bij Os
tende verongelukt. De vlieger, die van
Frankfort kwam, waar de erfgroothertog
van Hessen met zijn gemalin, zijn moeder
en twee zoons ingestapt was, besloot in
één ruk naar Ostende door de vliegen^
waar volgens de radio-rapporten het zicht
50 tot 70 M. bedroeg. De vlieger heeft
hier inderdaad gepoogd te landen, maar
op het allerlaatste oogenbhk raakte een
der vleugels een fabrieksschoorsteen en
het toestel plofte op den grond, waar het
nilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllU
WINKELSLUITING ST. NICOLAAS.
De Commissaris van Politie te Sneek
vestigt er de aandacht op, dat alle winkels,
uitgezonderd kappers en barbierssalons,
op de werkdagen vallende in het tijd
vak van 25 November tot en met 5 De
cember, tot des avonds 11
publiek geopend mogen zijn.
BEZOEK VAN DE „PRINSES
JULIANA” AAN SNEEK.
Dinsdagmiddag arriveerde alhier het op
leidingsschip „Prinses Juliana” van het
onderwijsfonds voor de scheepvaart.
’s Avonds van 68 uur was het vaartuig
voor publiek te bezichtigen; velen maak
ten van de gelegenheid om dit uiterst prac-
tisch en fraai ingerichte schip te. bezichti
gen gebruik. De „Prinses Juliana” is een
zeil-motorschip, uitgerust met een ruwolle-
motor.
In het voorschip zijn de verblijven voor
de leerlingen, terwijl de verblijven voor
leden der bemanning en evenüueele gasten,
alsmede de salon, verder naar achteren zijn
gelegen. Het schip heeft een eigen electri-
sche centrale en centrale verwarming; in
de kombuis bevindt zich het met olie ge
stookte fornuis.
Het schip heeft een belangrijke verbe
tering ondergaan door de verlenging van
zes meter, die onlangs heeft plaats gehad.
Niet alleen dat de ruimte hierdoor aan
merkelijk is vergroot, ook het uitwendig
model is veel fraaier geworden; het vaar
tuig draagt nu volkomen het karakter van
een zeeschip.
's Avonds werd een propaganda-film
vertoond in de foyer van „Amicitia”.
Aanwezig; waren o.m. de heer L. Pop-
pinga, burgemeester en de heer P. Sikkes,
secretaris der gemeente Sneek, verder de
heer Sanders, wethouder van economische
zaken te Dordrecht, de directeur van ,de
arbeidsbemiddeling van Dordrecht en de
chef van de arbeidsbeurs van Dordrecht.
De voorzitter van de Koninklijke Zeil-
vereen. Sneek, de heer A. ten Cate, sprak
een kort openingswoord. Het was het be
stuur van de Kon. Zeil ver. Sneek een ge
noegen op uitnoodiging van het Onder
wijsfonds voor de Scheepvaart, deze avond
te organiseeren. Spr. heet daarna den bur
gemeester en den heer Sikkes welkom. De
komst naar Sneek van de „Prinses Juli
ana” acht spr. een goed voorteeken, wat
betreft de mogelijkheid van een eventueele
komst van het prinselijk jacht de „Piet
Hein”.
De zeilscheepvaart is tot aller leedwezen
gaan kwijnen; de schepen zijn bijkans nog
slechts in nilniatuur in de scheepvaart
musea te bezichtigen. Het doel van dit
fonds is nu, om de schipperskinderen een
andere bestemming te geven.
De heer Mellema uit Groningen gaf
hierna een toelichting in verband met de
te vertonen film. De film is lang en onder
houdend, aldus spr., maar eischt wel eeni
ge korte toelichtingen. Het varen zit ons in
het bloed, op het water ligt onze toekomst;
dit is in het kort wat het eerste deel der
film brengt. In het tweede deel zien we,
wat de binnenscheepvaart oorspronkelijk
was en wat deze langzamerhand werd. Er
zijn scheepswerven, die goed geld in Ne
derland brengen. Op vele schepen varen
schippers, die zich door eigen energie heb
ben opgewerkt.
Daarna brengt de film ons de plaats
waar en de manier waarop de motoren
worden gefabriceerd. Verder ziet men een
voorstelling van de doelstellingen van het
onderwijsfonds; de schippersstand helpen
in de strijd om het bestaan: ie, door het
geven van lager onderwijs, 2e door het bij
brengen van verdere ontwikkeling. Dit is
een noodzakelijkheid voor de binnenvaart
en in het bijzonder voor de Rijnvaart; re
den waarom dan ook eenige instanties met
betrekking tot deze laatste vorm van binnen
vaart aanwezig zijn. Om dit doel te berei
ken heeft het onderwijsfonds opleidings
schepen laten bouwen. Aan boord van
het oudste opleidingsschip de „Prins Hen
drik” kunnen 22 jongelui een cursus vol
gen. De „Prinses Juliana” dient ter op
leiding van matrozen voor de binnenvaart.
Verder is daar nog de „Prins Bemhard”,
Eggende in de haven van Ruhrortj, aan
boord waarvan lager onderwijs aan Ne-
derlandsche schipperskinderen wordt ge
geven. De laatste stichting van het fonds is
de dagnijverheidsschool voor de opleiding
van jonge menschen, allereerst voor schip
perskinderen.
Spr. legt er de nadruk op dat het voor
©en publiek van weldenkende menschen
vanzelfsprekend is dat, wanneer een van
de leden van het menschelijk gezin lijdt,
de anderen mede lijden, iets wat vooral in
Friesland het geval is. Spr. deelde mede,
dat ook de Commissaris der Koningin in
Friesland steeds een open oog heeft voor
de nooden van We binnenvaart, die ster
vend is. Vroeger kregen de schipperskin
deren zelf een schip en wisten zich zoo
©en bestaan te verschaffen. Nu is dat niet
baan kunnen exploiteeren, en naar deze
oplossing dienen de beide hier ter stede
bestaande ijsvereenigingen „Friso” en
„Friesche Jeugd” te streven. Spr. wan-
lioopt niet aan die oplossing, ook alle voet
balclubs hier hebben immers hun eigen
terrein gekregen. Spr. hoopt in dezen ook
op de medewerking van alle leden.
Spr. heet dan nog in het bijzonder wel
kom het bestuur van Friso en de ©ere
voorzitter de heer F. v. d. Meer.
De secretaris, de heer H. A. de Bruin,
leest alsnu de notulen, welke onveranderd
worden vastgesteld.
Dezelfde heer bracht daarna het jaarver
slag uit dat o.a. memoreerde de bij sner
pend koud weder gehouden koppelwed
strijd, waarbij het bezoek gering, de deel
name echter groot was.
AUTO MET VIER PERSONEN
TE WATER.
Dinsdagavond is op den Rijksweg
LochemDiepenheim een personen-auto,
waarin zich twee dames en twee heeren
bevonden, in de langs den weg loopen
de sloot gereden. Een der dames is hierbij
om het leven gekomen.
Omstreeks acht uur reed een personen
auto op den Rijksweg in de richting Die
penheim. De wagen een huurauto
werd bestuurd door den heer Nitszer, ter
wijl achter in den wagen mevrouw Nitszer
en de heer en mevrouw Langeveld, allen
uit Coevorden, zaten. Er hing een dikke
mist en vermoedelijk ten gevolge daarvan
heeft de bestuurder de bocht in den weg
niet opgemerkt, waardoor hij in de langs
den weg loopende drie meter diepe sloot
reed. Het ongeluk werd door voorbijgan
gers opgemerkt, en direct werd hulp ver
leend, zoodat de inzittenden spoedig op 1
het droge waren.
Mevrouw Nitszer is des avonds in een
ziekenhuis te Hengelo overleden.
Dê drie andere inzittenden hadden lichte
verwondingen opgeloopen.
De krijgsraad sprak verdachte vrij,, om-
bevel.
geering is van goeden wille, de jongens
kunnen gelegenheid krijgen voor lager on
derwijs en voor onderricht voor lichtma
troos of dekmatroos bij de Rijnvaart, de
nieuwe vorm van binnenvaart, waarin nog
toekomst zit en waarvoor velerlei vakkun
dig en technisch geschoold personeel nood
zakelijk is. Het was vooral het streven van
den heer de Jong om de jongeren van de
binnenvaart aan deze cursussen te laten
deelnemen. De regeering heeft haar me
dewerking toegezegd, wij Nederlanders
moeten de kracht en de gezindheid hebben
om deze 2-jarige cursussen mogelijk te
maken.
Spr. heeft langen tijd gewerkt voor de
Groninger werven en verder voor onze
handelsvloot. Op deze vloot is plaats voor
onze jongeren; ook de Friezen kunnen in
dit opzicht terugwinnen wat ze sinds de
Napoleontische tijd verloren, hebben.
Hierna werd de film, vervaardigd door
den heer W. Beets Jr. te Amsterdam, ver
toond, die uit 7 deelen bestaat, en die naast
belangwekkende opnamen uit het scheeps
bouwbedrijf, vooral in Groningen en het
fabriceeren van de scheepsmotoren een
inzicht verschaft op datgene wat het Fonds
reeds tot stand heeft gebracht; naast lager-
ook vakonderwijs, voor meisjes handwer
ken en verbandleer en verder h^it voor de
schippers zoo noodzakelijke zwemonder-
richt. Ook wees de film op het weekblad
„de Binnenvaart” en de radio-cursussen,
die geregeld gehouden worden.
Tot slot sprak burgemeester Poppinga,
nadat de voorzitter van de Kon. Zeilver.
„Sneek” dank gebracht had aan allen die
deze avond hun medewerking hadden ver
leend, een kort woord.
De burgemeester voldeed gaarne aan
het verzoek van den voorzitter om een en
kel woord te spreken. De film spreeikjt
voor zichzelf. In 1917 gaf de heer de Jong
de stoot tot dit onderwijs; hij begon met
een 26-tal leerlingen. Dit is uitgegroeid tot
de tegenwoordige vorm, terwijl spr. er van
overtuigd is dat dit werk nog van groote
zegen zal kunnen zijn. Ook in Friesland
moeten nog vele schipperskinderen onder
wijs genieten, niet ,alleen lager onderwijs,
ook de "tijd voor nijverheidsonderwijs is
gekomen. De binnenscheepvaart verdwijnt,
er komen velen op straat;, voor wie nog
wel een toekomst open ligt. Nog altijd ge
schiedt het grootste deel van het vervoer
te water. In de scheepvaart is in de toe
komst nog werk te vinden. Het gemeente
bestuur van Sneek zal steeds zooveel mo-
gelijk dit werk bevorderen. Wij worden
meer en meer annex met de scheepvaart.
Daarom is het gewenscht dat Sneek aan
het kanaal GroningenAmsterdaifi ligt, dit
opent perspectieven. Spr. wekt allen op
het onderwijsfonds voor de scheepvaart
zooveel mogelijk te steunen.
De „Prinses Juliana” vertrok Woens
dagmorgen uit Sneek met bestemming
Lemmer, bij welke tpcht ook de pers was
uitgenoo-digd.
Aan boord van de „Prinses Juliana”
verstrekte de heer A. A. Kleip, chef van
de arbeidsbeurs te Dordrecht, ons eenige
inlichtingen.
Behalve de heer Klein maakten nog
twee autoriteiten van Dordrecht, t.w. de
heer J. Sanders, wethouder van sociale
zaken en de heer L. A. v. Doom, directeur
van sociale zaken, de tocht mee. Deze hee
ren achten het van belang, dat het Noor
den van ons land op de hoogte geraakt
van de toestanden bij de Rijnvaart. Bij' de
Rijnvaart heerscht momenteel een tekort
aan matrozen; als voorbeeld van dit te
kort kan het volgende feit dienen. Bij de
arbeidsbeurs te Dordrecht kwamen dit jaar
tot 1 November 300 aanvragen binnen
voor matrozen voor de Rijnvaart, waaraan
slechts in 118 gevallen kon worden vol
daan, terwijl voor 60 pct. van de .aanvra
gen geen krachten beschikbaar waren. Men
meent nu dat vooral in het Noorden deze
ontbrekende krachten te vinden zullen zijn.
In het bijzonder is hierbij gedacht aan de
jongens van de visscherij, die bij de hui
dige kwijnende toestand van het bedrijf
ander werk zullen moeten zoeken. Voor
die jongens is werkgelegenheid bij de Rijn
vaart, in het bijzonder bij de sleepvaart,
waar de van 500 tot 4000 ton groote
sleepschepen gesleept worden door de Rijn-
sleepbooten.
Het aantal manschappen is bij dergelijke
sleepschepen afhankelijk van de grootte
van het schipde jongens kunnen het beste
beginnen op de kleine schepen. Ze zijn dan
bij den schipper als eenige matroos^, ze
zijn bij’ hem in de kost, doch hebben een
eigen woon- en slaapvertrek; fei^elijk is
de werkkracht in het gezin van den schip
per opgenomen. Dit heeft het voordeel dat
de schipper zijn matroos in voldoende
mate in het oog kan houden en een se
rieuze opleiding dus verzekerd is. Wanneer
flinke jongens van pl.m. 17 jaar eenige
kennis van de vaart hebben, kunnen ze op
deze manier om te beginnen 5 h. 6 gulden
met de kost verdienen. Wanneer deze jon
gens omstreeks een jaar op zoo’n schip
gevaren hebben kunnen ze grootere sche
pen krijgen en ze werken daarop aanvan
kelijk als 2e matroos, later eventueel als
ie matroos. Ten slotte, wanneer ze naast
practische ervaring ook theoretische scho
ling, vakonderwijs dus, ontvangen hebben,
het, die niet rustte voordat de kunnen ze ook schipper worden. De loo-
dagnijverheidscursus was gesticht. De re- nen van een 2e matroos op d© rederijsche-
Voor het keurige jaarverslag bracht de
voorz. den secretaris dank.
Namens de kascommissie bracht de heer
P. Sijperda verslag uit, die adviseerde tot
decharge van den penningmeester, onder
dankzegging voor zijn keurig beheer.
De penningmeester, de heer S. Kui
pers deelde mede dat de inkomsten totaal
hadden bedragen f 209.25,
f 146.36, batig saldo f62.89.
Besloten werd tot decharge.
Tot leden der nieuwe kascommissie wer
den aangewezen de h.h. van Dijk en J. Olij.
Tot bestuursleden werden herkozen de
h.h. S. Oppenhuizen en C. Karstkarel.
Het bestuur stelde voor als eerste wed
strijd in dit- seizoen, zoo- er voldoende ijs
komt, een jongenswedstrij'd te houden.
Naar aanleiding van opmerkingen uit de
vergadering dat een koppelwedstrijd toch
ook wel aantrekkelijk is, werd van be
stuurszijde betoogd dat men deze niet ieder
jaar kon houden, omdat er veel prijzen
noodig zijn, men zal een dergelijke wed
strijd echter stellig nog wel eens organi
seeren.
Wanneer weer en financiën het toelaten
zal de tweede wedstrijd er een van jon
gens en meisjes zijn.
Bij de rondvraag werd in overleg met
de aanwezige bestuursleden van Friso- be
sloten zoo spoedig mogelijk een gecom
bineerde 1 bestuursvergadering te beleg-
gen> waar men tot een actie zal trachten
te komen om te verkrijgen dat de Ijsbaan
door de beide Ijsvereenigingen zal wor
den geëxploiteerd.
Het slot der bijeenkomst was een verlo
ting van wild.
DE RIJKS MIDDELEN IN
OCTOBER.
|De Rijksmiddelen brachten in October
f34-I73 millioien op tegen f35.307 mil-
lioen in October 1936 en f31.143 als
x/i2 der raming.
In de eerste tien maanden van 1937 'be
droegen de totale ontvangsten f 360.920
millioen (v. j. f302.825 milliio-en) bij
f311.437 millioen als10/12 der raming.
Wat de kohierbelasting betreft was eind
October in totaal f 103.526 millioen op
kohier gebracht tegen f 95.032 millioen op
31 October 1936.
HET INCIDENT BIJ EEN WANDEL-
MARSCH TE BLOEMENDAAL.
Dinsdag heeft de krijgsraad de behan
deling voortgezet van de zaak tegen den
37-jarigen eerste-luitenant van de Koloni
ale Reserve te Nijmegen M. v. d. H. Hij
had zich te verantwoorden voor het feit,
dat hij op 8 Augustus te Bloemendaal ge
weigerd had te voldoen aan de bevelen
door de gem.-politie aldaar gegeven. Ver
dachte nam als -commandant van een groep
van 5 5 man deel aan den Jamboreewandel-
tocht en weigerde, ofschoon de politie
zulks gelastte, zijn manschappen in colon
nes van drie te laten loopen. Tevens wei
gerde hij zijn groep op het voetpad te laten
loop en.
De auditeur-militair eischte f25 boete of
5 dagen hechtenis wegens het niet aanne
men van de formatie van. drie en f 10 boete
subs. 5 dagen hechtenis wegens het niet
gaan loopen op het voetpad.
P.S. Onze wagens kunnen
tegen een kleine vergoe-
ding verzekerd worden.
niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiH
meteen in brand vloog. Het was onmoge
lijk het toestel te naderen. Een kwartier
later konden pas elf verkoolde lijken der
8 passagiers en 3 leden der bemanning
geborgen worden.
De slachtoffers zijn de erfgroothertog
Georg van Hessen, zijn vrouw Cecile, prin
ses van Griekenland en Denemarken, zijn
beide zoons Ludwig Ernst en Alexander
Georg en zijn moeder, de weduwe van
den kortelings overleden groothertog van
Hessen, Eleonore, prinses van So-lms-Ho-
hensolms Lich, voorts een kamenier van de
erfgroothertogin, Lina Hahn, baron von
Riedessel zu Eisenbach en ir. Martens, als
mede de drie leden van de bemanning.
De familie van den erfgroothertog was
op weg naar Londen, waar dezer dagen
het huwelijk van zijn broeder Louis Her
mann voltrokken zou worden.
Het vliegtuig, een Juncker 52 was er
een van de Sabena, het droeg de registra-
tieletters O.O.-A.U.B.
.Te vraagt my, wat de
octor heeft gezegd. Hy
zond myn jongen er slap
jes uitzien en raadde my
aan, hem dezen winter
Draisma van Valkenburg’s
levertraan te geven, die
door kwaliteit en smaak
gemakkelyk In te nemen
is.- Wy hebben in die
*oede
ren.-
Het
NIEUWE sneeker courant
Anuo 1864
Telafouu 2912
f
Wrijf dan dadelijk rug en borstje in met
Wonderlijk zooals dat helpt!
Pot 50 ct Doos 30. Bij Apoth. en Drogisten
MUNHARDT UWMnMMMHH
.51
Tube 60 en 40 ct. Doos 20 ct.