i DAMPO I Luxe Auto-Verhiiur F. OZINGA Officieel Orgaan der Gemeente Sneek. Eerste Blad üitqaveKÏEZEBRINK Co No. 15 Zaterdag 20 November 1937. SNEER ERINGA Wed. S. Joustra Zoon, Sneek 54e Jaargang annex SHEERER OOURAHT m WYMBRITSERSOEEL DINSDAGS KLEINZAND 5—7 - TELEFOON 2200 Rotterdam,November 1937 Amice NIEUWSTIJDINGEN. raad alle vertrou- 5 DECEMBER NADERT voorb-ereiding dat deze handelde op grond van anderer (Nadruk verboden). uitgaven beste en tot ziens, X- Bureau: SNEEK met en zonder chauffeur Steeds nieuw» wagens Lage prijzen Handel In WIJNEN en GEDISTILLEERD Vraagt speciaal onze HOOGF1JNE ADVOCAAT p. fl. f 1.50 STELLEN BELANG IN UW WENSCHEN. U KIEST BIJ ONS GEMAKKELIJK EN AANGENAAM Off. Ford Deale.* SNEEK Parkstraat Tel. 2211 1 Het minste tandbederf, indien LI poetst met wat goeds, dus met IVOROL INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. met 5 De- uur .voor het pen varieeren van 1821 gulden per weck, zonder de kost. Voor een ie matroos re kent men dan 19-23 gulden per week zonder kost. De eerste matroos kan ook zijn gezin aan boord hebben, wat voor deze menschen van groot voordeel is. De loonen van schippers varieeren van 26—31 gulden. Dit alles gejidt voor rederijschepen, voor particuliere schepen zijn de Iconen in het algemeen iets lager. Behalve op sleepschepen kunnen de jon gens ook geplaatst worden op Rijnsleep- booten, waarvoor de eischen hooger zijn. Ze kunnen overgaan op sleepbooten als dekknecht; de loonen bedragen dan naar gelang van leeftijd en geschiktheid 1520 gulden. Verder bestaat nog de mogelijkheid om het te brengen tot stuurman en tenslotte tot kapitein. De loonen voor stuurlieden bedragen 2627 gulden per week, voor kapiteins 3235 gulden. Een verdere mogelijkheid van werkge legenheid biedt de toename van het aantal motox-vrachtschepen; de loonen bij deze tak van binnenscheepvaart zijn niet pre cies vastgesteld. De uiteindelijke conclusie van dit alles is, dat er voor flinke jongens, die naast practische scholing vakopleiding genoten hebben een evengroote mogelijkheid be staat om zich een bestaan in de Rijnvaart te verwerven, als bij welk ander beroep ook. Jongelui, die aan de eischen voldoen en in aanmerking willen komen voor plaat sing blij de Rijnvaart, kunnen zich bij 'de arbeidsbeurs ter plaatse aanmelden, al waar eveneens eventueel gewenschte in lichtingen worden verstrekt. Verkouden kinderen? Lezersvreest U moeilijkheden ’k Ben bereid tot een consult! Groote voorraadrijmelwoorden Wacht ook U met ongeduld! Komt U vlug Uw keuze maken? Philia is het paraatst! Groote keuze slagzin woorden, Wacht vooral niet tot het laatst! Abonnee: ik wil U gaarne Gratis van gedicht-dienst zijn (’t Gaat niet om het één of ander: Ik bendol op marsepein! PHILIA. Verschijnt en VRIJDAGSAVONDS Op: Ma’s kopje past: Ma’s dopje, Moeder’s hoed op Moeder’s toet (Maakt U zelf maar even keuze, ’k Weet niet wat het wezen moet Verder rijmt op bloemenvaas/^ «Het woord haasje wonderwel; Bloemeniwzs en haas zijn ’t zélfde, Doch wat grooter van model! tip en wisten zich zoo «maffen. Nu is dat niet tneer mogelijk, de schepen zijn haveloos en van de kinderen wordt vaak reeds ge zegd, dat ze nog nooit gewerkt hebben en ook wel nooit zullen werken. De heer de Jong was Abonnement: per jaar 2.50, fr. p. post 3.60. Advertentiën: 9 ct. p. regel. Ingezonden mededeelingen hooger. Abonnement belangrijke korting. Advertentiön worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT IJSVEREENIGING „DE FRIESCHE JEUGD”. Deze IJsvereeniging hield Dinsdagavond haar ledenvergadering in „Onder de Lin den”. De voorz., de heer S. Op p en hui zen sprak een woord van welkom tot het flink aantal opgekomenen. Het verloopen seizoen bracht slechts ma tig ijs, doch men was toch nog zoo geluk kig de koppelwedstrijd te kunnen laten houden. Dat was iets nieuws voor Sneek, doch alles verliep ondanks te koud weer, naar wensch, zoodat een dergelijke wed strijd allicht nog eens zal worden georgani seerd. De tweede wedstrijd kon niet doorgaan. De eigen baan-kwejtie is nog niet op gelost. We h ebben hier een inderdaad goede ijsbaan waarvan we tegen vergoe ding voor een wedstrijd gebruik, kunnen maken. Doch het is een levenskwestie voor de ijsvereenigingen hier, dat zij zelf een Leuk die tijd van voorbereiding En van pakjes-makerij Lastig, hè die korte rijmpjes, Maar het hoort er eenmaal bijl Lezers: vreest u moeilijkheden Voor Uw rijmelwoord-product Vreest U, dat U het cadeautje Béter dan het rijmpje lukt Hebt U rijmwoord-moeilijkheden Vindt U rijmen ongerijmd Weet U niet hoe U die woorden Rijmend aan elkander „lijmt” Mag ik U dan even helpen Op het glibber-rijmel-pad Chocolade rijmt op gade, Boonenlat op Inmaakvat Marchant-s^ZZz/zg rijmt op kwelling, Met een das is Pa „in sas”; Goed gaan kou en trouw ook samen, Verderlas, klas, jas en pas .1 HONDERD KILOMETER PER UUR OP DE FIETS! De Italiaansche oud-wielrenner Sturro Camelli is bezig een rijwiel te vervaardi gen waarmede het, naar de uitvinder ver wacht, mog.elijk zal zijn, een snelheid van honderd kilometer per uur te bereiken, zonder dat de berijder zich overmatig be hoeft in te spannen. Camelli is wel is waar thans boekhou der, maar hij heeft de fiets niet kunnen vergeten ep heel in het geheim gipg hij werken aan verbeteringen, waardoor dit voertuig een grootere snelheid zou kun nen krijgen. Het nieuwe model is twintig c.m. langer dan een gewone fiets, de wie len zijn breeder, het zadel is meer naar achteren geplaatst en het stuur is langer. Het mechanisme, waardoor de grootere snelheid wordt verkregen, zit in een doosje aan het achterwiel, de pedaalbeweging is verticaal en bij elke trap met de gebrui kelijke kracht gegeven, schiet de fiets 32 meter naar voren. Of Camelli’s verwach tingen echter bewaarheid zullen worden zal eerst kunnen blijken, als het eerste model geprobeerd kan 'worden. VLIEGRAMP IN BELGIE. In een dichten nevel, die Dinsdagmid dag plotseling kwam opzetten is een Bel gisch vliegtuig, bestuurd door een der oud ste Belgische vliegers, Lambotte, bij Os tende verongelukt. De vlieger, die van Frankfort kwam, waar de erfgroothertog van Hessen met zijn gemalin, zijn moeder en twee zoons ingestapt was, besloot in één ruk naar Ostende door de vliegen^ waar volgens de radio-rapporten het zicht 50 tot 70 M. bedroeg. De vlieger heeft hier inderdaad gepoogd te landen, maar op het allerlaatste oogenbhk raakte een der vleugels een fabrieksschoorsteen en het toestel plofte op den grond, waar het nilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllU WINKELSLUITING ST. NICOLAAS. De Commissaris van Politie te Sneek vestigt er de aandacht op, dat alle winkels, uitgezonderd kappers en barbierssalons, op de werkdagen vallende in het tijd vak van 25 November tot en met 5 De cember, tot des avonds 11 publiek geopend mogen zijn. BEZOEK VAN DE „PRINSES JULIANA” AAN SNEEK. Dinsdagmiddag arriveerde alhier het op leidingsschip „Prinses Juliana” van het onderwijsfonds voor de scheepvaart. ’s Avonds van 68 uur was het vaartuig voor publiek te bezichtigen; velen maak ten van de gelegenheid om dit uiterst prac- tisch en fraai ingerichte schip te. bezichti gen gebruik. De „Prinses Juliana” is een zeil-motorschip, uitgerust met een ruwolle- motor. In het voorschip zijn de verblijven voor de leerlingen, terwijl de verblijven voor leden der bemanning en evenüueele gasten, alsmede de salon, verder naar achteren zijn gelegen. Het schip heeft een eigen electri- sche centrale en centrale verwarming; in de kombuis bevindt zich het met olie ge stookte fornuis. Het schip heeft een belangrijke verbe tering ondergaan door de verlenging van zes meter, die onlangs heeft plaats gehad. Niet alleen dat de ruimte hierdoor aan merkelijk is vergroot, ook het uitwendig model is veel fraaier geworden; het vaar tuig draagt nu volkomen het karakter van een zeeschip. 's Avonds werd een propaganda-film vertoond in de foyer van „Amicitia”. Aanwezig; waren o.m. de heer L. Pop- pinga, burgemeester en de heer P. Sikkes, secretaris der gemeente Sneek, verder de heer Sanders, wethouder van economische zaken te Dordrecht, de directeur van ,de arbeidsbemiddeling van Dordrecht en de chef van de arbeidsbeurs van Dordrecht. De voorzitter van de Koninklijke Zeil- vereen. Sneek, de heer A. ten Cate, sprak een kort openingswoord. Het was het be stuur van de Kon. Zeil ver. Sneek een ge noegen op uitnoodiging van het Onder wijsfonds voor de Scheepvaart, deze avond te organiseeren. Spr. heet daarna den bur gemeester en den heer Sikkes welkom. De komst naar Sneek van de „Prinses Juli ana” acht spr. een goed voorteeken, wat betreft de mogelijkheid van een eventueele komst van het prinselijk jacht de „Piet Hein”. De zeilscheepvaart is tot aller leedwezen gaan kwijnen; de schepen zijn bijkans nog slechts in nilniatuur in de scheepvaart musea te bezichtigen. Het doel van dit fonds is nu, om de schipperskinderen een andere bestemming te geven. De heer Mellema uit Groningen gaf hierna een toelichting in verband met de te vertonen film. De film is lang en onder houdend, aldus spr., maar eischt wel eeni ge korte toelichtingen. Het varen zit ons in het bloed, op het water ligt onze toekomst; dit is in het kort wat het eerste deel der film brengt. In het tweede deel zien we, wat de binnenscheepvaart oorspronkelijk was en wat deze langzamerhand werd. Er zijn scheepswerven, die goed geld in Ne derland brengen. Op vele schepen varen schippers, die zich door eigen energie heb ben opgewerkt. Daarna brengt de film ons de plaats waar en de manier waarop de motoren worden gefabriceerd. Verder ziet men een voorstelling van de doelstellingen van het onderwijsfonds; de schippersstand helpen in de strijd om het bestaan: ie, door het geven van lager onderwijs, 2e door het bij brengen van verdere ontwikkeling. Dit is een noodzakelijkheid voor de binnenvaart en in het bijzonder voor de Rijnvaart; re den waarom dan ook eenige instanties met betrekking tot deze laatste vorm van binnen vaart aanwezig zijn. Om dit doel te berei ken heeft het onderwijsfonds opleidings schepen laten bouwen. Aan boord van het oudste opleidingsschip de „Prins Hen drik” kunnen 22 jongelui een cursus vol gen. De „Prinses Juliana” dient ter op leiding van matrozen voor de binnenvaart. Verder is daar nog de „Prins Bemhard”, Eggende in de haven van Ruhrortj, aan boord waarvan lager onderwijs aan Ne- derlandsche schipperskinderen wordt ge geven. De laatste stichting van het fonds is de dagnijverheidsschool voor de opleiding van jonge menschen, allereerst voor schip perskinderen. Spr. legt er de nadruk op dat het voor ©en publiek van weldenkende menschen vanzelfsprekend is dat, wanneer een van de leden van het menschelijk gezin lijdt, de anderen mede lijden, iets wat vooral in Friesland het geval is. Spr. deelde mede, dat ook de Commissaris der Koningin in Friesland steeds een open oog heeft voor de nooden van We binnenvaart, die ster vend is. Vroeger kregen de schipperskin deren zelf een schip en wisten zich zoo ©en bestaan te verschaffen. Nu is dat niet baan kunnen exploiteeren, en naar deze oplossing dienen de beide hier ter stede bestaande ijsvereenigingen „Friso” en „Friesche Jeugd” te streven. Spr. wan- lioopt niet aan die oplossing, ook alle voet balclubs hier hebben immers hun eigen terrein gekregen. Spr. hoopt in dezen ook op de medewerking van alle leden. Spr. heet dan nog in het bijzonder wel kom het bestuur van Friso en de ©ere voorzitter de heer F. v. d. Meer. De secretaris, de heer H. A. de Bruin, leest alsnu de notulen, welke onveranderd worden vastgesteld. Dezelfde heer bracht daarna het jaarver slag uit dat o.a. memoreerde de bij sner pend koud weder gehouden koppelwed strijd, waarbij het bezoek gering, de deel name echter groot was. AUTO MET VIER PERSONEN TE WATER. Dinsdagavond is op den Rijksweg LochemDiepenheim een personen-auto, waarin zich twee dames en twee heeren bevonden, in de langs den weg loopen de sloot gereden. Een der dames is hierbij om het leven gekomen. Omstreeks acht uur reed een personen auto op den Rijksweg in de richting Die penheim. De wagen een huurauto werd bestuurd door den heer Nitszer, ter wijl achter in den wagen mevrouw Nitszer en de heer en mevrouw Langeveld, allen uit Coevorden, zaten. Er hing een dikke mist en vermoedelijk ten gevolge daarvan heeft de bestuurder de bocht in den weg niet opgemerkt, waardoor hij in de langs den weg loopende drie meter diepe sloot reed. Het ongeluk werd door voorbijgan gers opgemerkt, en direct werd hulp ver leend, zoodat de inzittenden spoedig op 1 het droge waren. Mevrouw Nitszer is des avonds in een ziekenhuis te Hengelo overleden. Dê drie andere inzittenden hadden lichte verwondingen opgeloopen. De krijgsraad sprak verdachte vrij,, om- bevel. geering is van goeden wille, de jongens kunnen gelegenheid krijgen voor lager on derwijs en voor onderricht voor lichtma troos of dekmatroos bij de Rijnvaart, de nieuwe vorm van binnenvaart, waarin nog toekomst zit en waarvoor velerlei vakkun dig en technisch geschoold personeel nood zakelijk is. Het was vooral het streven van den heer de Jong om de jongeren van de binnenvaart aan deze cursussen te laten deelnemen. De regeering heeft haar me dewerking toegezegd, wij Nederlanders moeten de kracht en de gezindheid hebben om deze 2-jarige cursussen mogelijk te maken. Spr. heeft langen tijd gewerkt voor de Groninger werven en verder voor onze handelsvloot. Op deze vloot is plaats voor onze jongeren; ook de Friezen kunnen in dit opzicht terugwinnen wat ze sinds de Napoleontische tijd verloren, hebben. Hierna werd de film, vervaardigd door den heer W. Beets Jr. te Amsterdam, ver toond, die uit 7 deelen bestaat, en die naast belangwekkende opnamen uit het scheeps bouwbedrijf, vooral in Groningen en het fabriceeren van de scheepsmotoren een inzicht verschaft op datgene wat het Fonds reeds tot stand heeft gebracht; naast lager- ook vakonderwijs, voor meisjes handwer ken en verbandleer en verder h^it voor de schippers zoo noodzakelijke zwemonder- richt. Ook wees de film op het weekblad „de Binnenvaart” en de radio-cursussen, die geregeld gehouden worden. Tot slot sprak burgemeester Poppinga, nadat de voorzitter van de Kon. Zeilver. „Sneek” dank gebracht had aan allen die deze avond hun medewerking hadden ver leend, een kort woord. De burgemeester voldeed gaarne aan het verzoek van den voorzitter om een en kel woord te spreken. De film spreeikjt voor zichzelf. In 1917 gaf de heer de Jong de stoot tot dit onderwijs; hij begon met een 26-tal leerlingen. Dit is uitgegroeid tot de tegenwoordige vorm, terwijl spr. er van overtuigd is dat dit werk nog van groote zegen zal kunnen zijn. Ook in Friesland moeten nog vele schipperskinderen onder wijs genieten, niet ,alleen lager onderwijs, ook de "tijd voor nijverheidsonderwijs is gekomen. De binnenscheepvaart verdwijnt, er komen velen op straat;, voor wie nog wel een toekomst open ligt. Nog altijd ge schiedt het grootste deel van het vervoer te water. In de scheepvaart is in de toe komst nog werk te vinden. Het gemeente bestuur van Sneek zal steeds zooveel mo- gelijk dit werk bevorderen. Wij worden meer en meer annex met de scheepvaart. Daarom is het gewenscht dat Sneek aan het kanaal GroningenAmsterdaifi ligt, dit opent perspectieven. Spr. wekt allen op het onderwijsfonds voor de scheepvaart zooveel mogelijk te steunen. De „Prinses Juliana” vertrok Woens dagmorgen uit Sneek met bestemming Lemmer, bij welke tpcht ook de pers was uitgenoo-digd. Aan boord van de „Prinses Juliana” verstrekte de heer A. A. Kleip, chef van de arbeidsbeurs te Dordrecht, ons eenige inlichtingen. Behalve de heer Klein maakten nog twee autoriteiten van Dordrecht, t.w. de heer J. Sanders, wethouder van sociale zaken en de heer L. A. v. Doom, directeur van sociale zaken, de tocht mee. Deze hee ren achten het van belang, dat het Noor den van ons land op de hoogte geraakt van de toestanden bij de Rijnvaart. Bij' de Rijnvaart heerscht momenteel een tekort aan matrozen; als voorbeeld van dit te kort kan het volgende feit dienen. Bij de arbeidsbeurs te Dordrecht kwamen dit jaar tot 1 November 300 aanvragen binnen voor matrozen voor de Rijnvaart, waaraan slechts in 118 gevallen kon worden vol daan, terwijl voor 60 pct. van de .aanvra gen geen krachten beschikbaar waren. Men meent nu dat vooral in het Noorden deze ontbrekende krachten te vinden zullen zijn. In het bijzonder is hierbij gedacht aan de jongens van de visscherij, die bij de hui dige kwijnende toestand van het bedrijf ander werk zullen moeten zoeken. Voor die jongens is werkgelegenheid bij de Rijn vaart, in het bijzonder bij de sleepvaart, waar de van 500 tot 4000 ton groote sleepschepen gesleept worden door de Rijn- sleepbooten. Het aantal manschappen is bij dergelijke sleepschepen afhankelijk van de grootte van het schipde jongens kunnen het beste beginnen op de kleine schepen. Ze zijn dan bij den schipper als eenige matroos^, ze zijn bij’ hem in de kost, doch hebben een eigen woon- en slaapvertrek; fei^elijk is de werkkracht in het gezin van den schip per opgenomen. Dit heeft het voordeel dat de schipper zijn matroos in voldoende mate in het oog kan houden en een se rieuze opleiding dus verzekerd is. Wanneer flinke jongens van pl.m. 17 jaar eenige kennis van de vaart hebben, kunnen ze op deze manier om te beginnen 5 h. 6 gulden met de kost verdienen. Wanneer deze jon gens omstreeks een jaar op zoo’n schip gevaren hebben kunnen ze grootere sche pen krijgen en ze werken daarop aanvan kelijk als 2e matroos, later eventueel als ie matroos. Ten slotte, wanneer ze naast practische ervaring ook theoretische scho ling, vakonderwijs dus, ontvangen hebben, het, die niet rustte voordat de kunnen ze ook schipper worden. De loo- dagnijverheidscursus was gesticht. De re- nen van een 2e matroos op d© rederijsche- Voor het keurige jaarverslag bracht de voorz. den secretaris dank. Namens de kascommissie bracht de heer P. Sijperda verslag uit, die adviseerde tot decharge van den penningmeester, onder dankzegging voor zijn keurig beheer. De penningmeester, de heer S. Kui pers deelde mede dat de inkomsten totaal hadden bedragen f 209.25, f 146.36, batig saldo f62.89. Besloten werd tot decharge. Tot leden der nieuwe kascommissie wer den aangewezen de h.h. van Dijk en J. Olij. Tot bestuursleden werden herkozen de h.h. S. Oppenhuizen en C. Karstkarel. Het bestuur stelde voor als eerste wed strijd in dit- seizoen, zoo- er voldoende ijs komt, een jongenswedstrij'd te houden. Naar aanleiding van opmerkingen uit de vergadering dat een koppelwedstrijd toch ook wel aantrekkelijk is, werd van be stuurszijde betoogd dat men deze niet ieder jaar kon houden, omdat er veel prijzen noodig zijn, men zal een dergelijke wed strijd echter stellig nog wel eens organi seeren. Wanneer weer en financiën het toelaten zal de tweede wedstrijd er een van jon gens en meisjes zijn. Bij de rondvraag werd in overleg met de aanwezige bestuursleden van Friso- be sloten zoo spoedig mogelijk een gecom bineerde 1 bestuursvergadering te beleg- gen> waar men tot een actie zal trachten te komen om te verkrijgen dat de Ijsbaan door de beide Ijsvereenigingen zal wor den geëxploiteerd. Het slot der bijeenkomst was een verlo ting van wild. DE RIJKS MIDDELEN IN OCTOBER. |De Rijksmiddelen brachten in October f34-I73 millioien op tegen f35.307 mil- lioen in October 1936 en f31.143 als x/i2 der raming. In de eerste tien maanden van 1937 'be droegen de totale ontvangsten f 360.920 millioen (v. j. f302.825 milliio-en) bij f311.437 millioen als10/12 der raming. Wat de kohierbelasting betreft was eind October in totaal f 103.526 millioen op kohier gebracht tegen f 95.032 millioen op 31 October 1936. HET INCIDENT BIJ EEN WANDEL- MARSCH TE BLOEMENDAAL. Dinsdag heeft de krijgsraad de behan deling voortgezet van de zaak tegen den 37-jarigen eerste-luitenant van de Koloni ale Reserve te Nijmegen M. v. d. H. Hij had zich te verantwoorden voor het feit, dat hij op 8 Augustus te Bloemendaal ge weigerd had te voldoen aan de bevelen door de gem.-politie aldaar gegeven. Ver dachte nam als -commandant van een groep van 5 5 man deel aan den Jamboreewandel- tocht en weigerde, ofschoon de politie zulks gelastte, zijn manschappen in colon nes van drie te laten loopen. Tevens wei gerde hij zijn groep op het voetpad te laten loop en. De auditeur-militair eischte f25 boete of 5 dagen hechtenis wegens het niet aanne men van de formatie van. drie en f 10 boete subs. 5 dagen hechtenis wegens het niet gaan loopen op het voetpad. P.S. Onze wagens kunnen tegen een kleine vergoe- ding verzekerd worden. niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiH meteen in brand vloog. Het was onmoge lijk het toestel te naderen. Een kwartier later konden pas elf verkoolde lijken der 8 passagiers en 3 leden der bemanning geborgen worden. De slachtoffers zijn de erfgroothertog Georg van Hessen, zijn vrouw Cecile, prin ses van Griekenland en Denemarken, zijn beide zoons Ludwig Ernst en Alexander Georg en zijn moeder, de weduwe van den kortelings overleden groothertog van Hessen, Eleonore, prinses van So-lms-Ho- hensolms Lich, voorts een kamenier van de erfgroothertogin, Lina Hahn, baron von Riedessel zu Eisenbach en ir. Martens, als mede de drie leden van de bemanning. De familie van den erfgroothertog was op weg naar Londen, waar dezer dagen het huwelijk van zijn broeder Louis Her mann voltrokken zou worden. Het vliegtuig, een Juncker 52 was er een van de Sabena, het droeg de registra- tieletters O.O.-A.U.B. .Te vraagt my, wat de octor heeft gezegd. Hy zond myn jongen er slap jes uitzien en raadde my aan, hem dezen winter Draisma van Valkenburg’s levertraan te geven, die door kwaliteit en smaak gemakkelyk In te nemen is.- Wy hebben in die *oede ren.- Het NIEUWE sneeker courant Anuo 1864 Telafouu 2912 f Wrijf dan dadelijk rug en borstje in met Wonderlijk zooals dat helpt! Pot 50 ct Doos 30. Bij Apoth. en Drogisten MUNHARDT UWMnMMMHH .51 Tube 60 en 40 ct. Doos 20 ct.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1937 | | pagina 1