Luxe Auto-Verhuur
met en zonder chauïfeur
I
I
A. JANSEN
F. OZINGA
Eerste Blad
UitgaveK1ÏZEBBINÏ Co.
Woensdag 1 Juni 1938.
DE FBIESCHE LUCHTHAVEN
EN LUCHTLIJN.
OHicieel Orgaan der Gemeente Soeek
54e Jaargang
No. ?O
OFFICIEEL GEDEELTE.
I
NIEUWSTIJDINGEN.
Trouw- en Begrafenisrijden
KLEINZAND 5—7
Bureau:
SNEEK - TELEFOON 2200
Prijzen kunnen tot 30 Juni worden afge-
P.S.
Onze wagens
kunnen
HENGELAARS, VÓÓR
2775
3184
I
(Nadruk verboden).
Tel. 2606
2354 2357
2738 2741
2912 2930
3134 3139
3155
□I
13
42
82
131
155
208
236
277
324
357
388
431
470
513
534
567
599
628
678
708
755
798
825
868
897
980
1007
1044
1060
1092
1126
1141
1195
1241
1309
1345
1385
1426
1467
1503
1533
1584
1618
1650
1697
1736
1769
1801
1839
1884
1901
1914
1955
1978
2488 2498 2500 2513 2520
2544 2547 2548 2552 2558
2577 2579 2582 2584 2595
1541
1599
1639
1669
1704
1743
1782
1819
1848
1891
1905
1926
1959
1982
17
58
99
138
168
219
242
287
332
365
396
440
489
518
537
572
602
634
686
713
761
811
838
881
928
988
1025
1134
1158
20
59
105
140
169
221
252
298
335
368
410
442
490
521
538
574
613
638
687
715
763
813
848
883
941
991
1606
1645
1691
1714
1748
1789
1824
1855
1895
1909
1937
1481
1526
1576
1607
1647
1694
1718
1752
1793
1832
1863
1897
1911
1938
1972
25
73
112
145
205
234
260
300
349
384
422
449
497
523
553
586
624
666
691
735
784
816
862
885
961
998
1037
1056
E
7 October 1919 werd
kt. De K.L.M. is, dank
Steeds nieuwe wagens Lage prijzen
Schaapmarktplein 9
ia haar lijn Amsterdam-
1 per week uitge-
•beeld van lucht-
2931
2976 2981
3031
2401
2420 2421
1405
1451
1474
1506 1518
1553 1561
1600
1644
1684
1705
1747
1783
1823
1853
1892
1907
1929
1968 1969
1996 1997
1322
1375
1411
1460 1461
1479
1525
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS
Na
verkrijging van een Buma-beurs, waaraan
elf candidaten deelnamen, werd deze toe
gewezen aan D. Schurer, leerling le kl. van
de R.H.B.S. te Sneek.
Bij K. B. van 25 Mei 1938, is aan Dr.
J. Oosterhuis op zijn verzoex eervol ontslag
verleend als leeraar aan de rijks Hoogere
Burger School te Sneek.
Van groote beteekenis: „WILHELMINA
REGINA”, 40 Onderwerpen 60 Deskun
digen. Interessant voor onze algem. ontwik
keling. ’n Meesterwerkjel
Prijs f2.50 gebonden f 1.80 ingenaaid.
Uw exemplaar ligt bij Boek- en Vulpen-
handel G. v. d. PIJPEKAMP, Kleinzand 2,
gereed!
De politieke moord op den Coolsingel te
Rotterdam opgehelderd.
Zaterdagavond heeft de commissaris van
politie, chef van den justitieelen dienst aan
het hoofdbureau te Rotterdam, de heer P.
Roszbach, die met de heeren P. W. Schoe-
maker en Bontenbal, inspecteurs van dien
dienst, het onderzoek heeft gehad inzake de
geheimzinnige ontploffing, welke op den
Coolsingel is gebeurd, de resultaten van het
officieele onderzoek aan de pers medege
deeld.
Uit deze mededeelingen blijkt, dat de
gang van zaken vrijwel geheel is geweest,
zooals de N. R. Crt. reeds heeft uiteenge
zet. Het slachtoffer was de leider van de
nationalistische beweging in Oekraïne en hij
heette Eugen K. Konovalec. Hij is gedood
door een tijdbom, welke hem in handen is
gespeeld door een politieken tegenstander,
die zoo goed als zeker deel uitmaakt van
de Gepeoe en die gedurende anderhalf jaar
zijn gruwelijk misdrijf heeft voorbereid. De
geheimzinnige Bora blijkt een medestander
van Konovalec te zijn, die voor de bewe
ging der Oekrainers veel koeriersdiensten
verrichtte en die uit vrees voor de Gepeoe
aanvankelijk heel geheimzinnig heeft ge
daan, omdat hij dacht, dat de rechercheurs,
die hem aanhielden, agenten van de ge
heime Russische politie waren. De dader
staat bekend onder den naam van Walouc.
Van hem is een vrij nauwkeurig signale
ment bekend. Met medewerking van diverse
politie-centra in het buitenland wordt thans
op dezen Walouc, die zeker in werkelijkheid
anders zal heeten, jacht gemaakt.
Deze Walouc had zich reeds 1% jaar ge
leden bij Konovalec aangemeld als een me
destander en in den loop van dien tijd den
leider herhaaldelijk pakjes met geld, bon
bons en sigaretten ter hand gesteld,’welke
pakjes blijkbaar dezelfde vorm hebben ge
had als dat, dat ditmaal de doodende bom
bevatte.
Zoo werd Konovalec’s vertrouwen door
Walouc gewonnen en liep eerstgenoemde
er tenslotte in met het aannemen van
Walouc van een pakje dat hem ’t leven zou
kosten.
De overhandiging heeft in hotel Atlanta
plaats gehad, was Konovalec daar nog even
gebleven dan zou er een ontzettende ramp
hebben plaats gevonden in het hotel. Ko
novalec was de opvolger van Petljoera, den
hetman en leider der Oekrainsche nationa
listen, die in 1926 te Parijs door een bom
gedood werd.
Konovalec’s stoffelijk overschot is Zater
dag te Rotterdam begraven, zijn weduwe
en eenige wapenbroeders van den vermoor
de, nl. een voormalig generaal-kwartier-
meester van het vroegere Oekrainsche leger
en een voormalig Oostenrijksche „hofraad”,
waren daarbij tegenwoordig.
Konovalec was door de Russische regee-
ring verklaard tot staatsvijand no. 1.
Abonnement: per jaar 2.50, fr. p.
post 3.60.
Advertentiën: 9 ct. p. regel.
Ingezonden mededeelingen hooger.
Abonnement belangrijke korting.
Advertentiën worden tevens gratis ge
plaatst in de SNEEKER COURANT
Onze wagens kunnen
tegen een kleine vergoe- E
ding verzekerd worden. E
HET ADRES voor
niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
Bonna, J. H., Architect Techn..
Dienst der Gein. Hindeloopen cjl.,
Lemmerweg 14; doorhalen: alles;
daarvoor in de plaats zettenBouw
man, J. H., Architect techn. dienst
der Gem. Hindeloopen, Rauwerder-
hem, Sloten, Stavoren, Ijlst, Nap-
jusstraat 49.
Kasemier, R., Comest. en melk-
prod., Grootzand 78; doorhalenR.
daarvoor in de plaats zetten: Fir
ma R.
Moedt, R., Brandst.h., Kleinzand
73; doorhalen: Brandstofh.; daar
voor in de plaats zetten: Luxe zeil-
bootenverhuur.
Ringnalda, H., Slager, Oosterdijk
20; doorhalen: Slager; daarvoor in
de plaats zetten: Lunchroom.
Buma-beurs.
gehouden vergelijkend examen, tot
ONTEIGENING VOOR AANLEG WEGVAR
SNEEK-BOLSWARD-HARKEZIJL VAN WEG
NO. 43 VAN HET RIJKSWEGENPLAN 1938.
De BURGEMEESTER van SNEEK maakt,
ter voldoening aan artikel 15 van de Ont
eigeningswet, bekend dat in de Staatscou
rant van 19 Mei 1938, no. 97, is opgenomen
het Koninklijk Besluit van 7 Mei 1938, no.
42, tot aanwijzing van percelen, welke voor
aanleg van het wegvak Sneek-Bolsward-
Harkezijl van weg no. 43 (Rijkswegenplan
1938) GroningenBeetsterzwaagHeeren-
veenSneekAfsluitdijk, binnen de ge
meenten Wonseradeel, Bolsward, Wymbrit-
seradeel en Sneek zullen moeten worden
onteigend en dat een afdruk van dat besluit
van 2 tot en met 24 Juni 1938 ter inzage
van een ieder is nedergelegd ter secretarie
van de gemeente.
SNEEK, 1 Juni 1938.
peil der spoorwegen, 2e klasse, verlaagd,
vroeger van de gebieden, welke zij met het
verkeer bediende, genoodzaakt was te vra
gen, wordt niet verlangd. Al deze voor-
deelen krijgt Friesland als het ware in
den schoot geworpen.
Van Leeuwarden naar Groningen zal
men in 15 minuten kunnen vliegen, prijs
voor een enkele reis f 4, retour f 5. Een
enkele reis LeeuwardenA’dam (reisduur
1 uur 20 min.), kost f5.50, retour f8.30.
Uw aller tegenwoordigheid, aldus spr.,
bevestigt de conclusie, welke wij reeds tij
dens onze voorbereidingen trokken, dat er
in Friesland een groote belangstelling voor
de luchtvaartplaimen bestaat. Wij durven
U bij voorbaat te verklaren, dat U van die
belangstelling geen spijt zult hebben. De
luchtvaart opent nieuwe wegen, verruimt
den blik, werkt fascineerend op jong en
oud en het geeft voldoening er een steen
tje toe te hebben bijgedragen. Trouwens,
zijt begonnen een luchthaven aan te
leggen; het kan niet anders of het moet
Uwe bedoeling zijn in die haven sche
pen te zien.
Het zou onjuist zijn te veronderstellen,
dat de rest vanzelf komt en dat hiermede
Uw taak afgeloopen is. Om een dagelijk-
sche voldoende bezetting van de vliegtui
gen /te waarborgen is heel wat noodig.
Over het begin maken wij ons niet onge
rust. Dan is het het nieuwe dat trekt.
Maar daarna, dan moeten de geregelde
passagiers komen die er voor moeten zor
gen, dat elke vorm van teleurstelling in de
verkeersnesultaten uitblijft, opdat ook in
1939 de exploitatie ter hand kan worden
genomen en daaraan uitbreiding kan wor
den gegeven. Wij doen dus een dringend
beroep op aller medewerking om ieder
op zijn terrein als propagandist op te tre
den en te helpen, geheel Friesland voor
de luchtvaart te winnen.
Een verkeerssubsidie, welke de K.L.M. haald ten huize van den heer J. Postma,
lepenlaan 11; echter niet op Zon- en Feest
dagen.
De hoofdprijzen zijn alsvolgt gewonnen:
K. Tolsma, 2e Boschdwarsstraat 1: Hee-
rencostuum, aangeb. door C. en A.
G. .Koehoorn, Parkbuurt 3: Heeren-
costuum, aangeb. door Gebr. Bervoets.
A. J. v. d. Heide, 2e Woudstraat 28: Hee-
rencostuum, aangeb. door „De Vooruit
gang”, Grootzand.
D. Boomsma, Oppenhuizerweg: Gazelle
Heerenrijwiel, aangeb. door 2 sportliefheb
bers.
J. Bouwhuis, Gijsbert Japikstraat 20: Ga
zelle Heerenrijwiel, aangeb. door de Terrein-
Commissie Voetbalvereen, Sneek.
Mej. M. Buisman, Kleinzand No. 72, werd
winnares van de Electr. Salonlamp, aangeb.
door Meubelhuis Slotboom, Oosterdijk.
Het Heerencostuum, aangeb. door Kle
dingmagazijn Th. Tromp, Wijde Burgstr. 9,
S. Attema, Amaliastraat 15.
AANVULLINGEN EN WIJZIGINGEN
IN DEN GIDS VOOR HET RIJKS-
TELEFOONNET SNEEK.
Wijzigingen:
Morgen opening Van hei
vischseizoen.
Voor dag en dauw wordt opgestaan,
In visch-tenue op pad gegaan
De visscher trekt er weer op uit
En ziet maar één ding: hengel-buit!
Er wordt gevischt met dooie pier,
Met visscherslist en visch-pleizier.
O, vischje in het waterland:
Men tuurt weer aan den wallekant,
Er wordt meedoogenloos geloerd,
Je wordt gehaakt en dén ontvoerd,
De visscher wacht en heeft geduld
(Z’n zak tabak is goed gevuld!)
Hij zit vaak uren aan de vaart,
Hij kijkt en wacht en pruimt en staart
De hengel wordt weer uitgelegd
En jou daarmee je rust ontzegd.
1 Juni: opening seizoen,
Ze zullen weer hun aanval doen;
Die wordt geduldig ingeleid,
Tótdat je tóch tenslottebijlt!
Wie slim is in den watersloot,
Die wéét z’n vrijheid in den nood
Die zwemt niet op het lok-aas aan,
Doch weet er nèt langs heen te gaan.
O, vischje in het waterrijk:
1 Juni staat de mensch-op-ldjk,
Hij vischt ongaarne achter 't net
En daarom: visschen, opgelet!
De visscher kent z’n visch-Latijn,
Hij wil een knappe visscher zijn.
Hij geeft graagprhcht-vangst
te verstaan,
Maar gaat soms.... in een vischzaak één...!
PHILIA.
Ofï. Ford Dealer SNEEK
Parkstraat Tel. 2211
Landsche luchtvaart gebouwd.
De vliegtuigen op de gezamenlijke lijnen
der K.L.M. leggen per dag bijna 40.000
K.M., een afstand gelijk aan den omtrek
der aarde, af. Haar vloot bestaat uit meer
dan 50 moderne vliegtuigen, plaats bieden
de aan 724 reizigers. Met haar personeel
van ruim 1600 man is zij vertegenwoor
digd op alle luchtvaartstations, welke zij
aandoet.
De invloed van de K.L.M. doet zich op
het geheele Europeesche luchtnet gelden.
De verst verwijder de punten van dit net van
de K.L.M. liggen van Noord naar Zuid,
van Stockholm tot Rome en van Oost naar
West, van Boedapest naar Liverpool, niet
minder dan 2000 K.M. uiteen.
Per dag worden in den zomer op deze
lijnen 500 ,tot 700 passagiers vervoerd.
Spr. stelt thans de aanwezigen de drie
ledige vraag: Is U overtuigd van de betee
kenis van het luchtverkeer voor de mo
derne samenleving, moet Friesland als be
langrijke Nederlandsche provincie niet zor
gen, blijvend op het luchtnet aangesloten
te worden en zijn wij allen niet verplicht
daaraan, ieder naar zijn vermogen en in
zijn eigen kring, mede te werken
Spr. wijst er dan op, dat Friesland on
der zeer gunstige omstandigheden zijn in
trede in de luchtvaart doet. In de exploita
tie van binnenlandsch luchtverkeer is reeds
een ruime ervaring verkregen. Tal van ex
perimenten zijn op andere binnenlandsche
lijnen genomen. Friesland plukt er de
vruchten van. Het materieel van ouder
type, waarmede aanvankelijk gevlogen
werd, is geheel uit den dienst genomen:
de Friesche lijn wordt meteen met het
meest moderne materieel geëxploiteerd. De
tarieven, welke in den aanvang voor ve
len onbereikbaar waren, zijn thans tot het
24
66
106
144
199
232
257
299
345
374
412
443
493
522
541
584
616
656
688
716
767
815
855
884
951
995
1030 1031
1049 1050
1064 1065 1085 1087
1109 1111 1121 1123
1129 1134 1135 1138
1157
1214
1265
1314
2061
2102 2103 2110
Uitslag verloting „Sport en Liefdadigheid” 1938.
Op onderstaande nummers zijn prijzen
gevallen:
7
40
81
124
154
206
235
262
301
355
386
423
454
506
528
556
590
627
673
703
739
794
823
865
888
971
1004
1040
1058
1090
1124
1139
1187
1236
1307
1336
1383
1425
1464
1485
1529
1581
1615
1649
1695
1734
1753
1796
1834
1872
1900
1913
1946
1977
1999 2001
zij belangrijke steun van de Regeering,
steeds in denzelfden vorm blijven bestaan
en thans de oudste luchtvaartmaatschappij
ter wereld. In 1920 is de K.L.M. haar
exploitatie begonnen en dank zij de be-
schikking over het voor dien tijd beste ma-
terieel, over een uitstekende technischen
staf en niet het minst dank zij goed com
mercieel beleid en inzicht, kreeg zij ter
stond een voorsprong op de andere in
dien tijd opgerichte luchtvaartondernemin
gen.
De luchtvaart van die eerste jaren was
echter, van hedendaagsch standpunt be
zien, nog uiterst gebrekkig. De techniek
was weliswaar ver, doch had nog lang niet
alle moeilijkheden overwonnen. De maxi
mum snelheid van pi.m. 150 K.M. per uur,
welke in de lucht werd bereikt, gaf nog
niet den doorslag ten opzichte van de an
dere verkeersmiddelen, de navigatie was
beperkt, de radio ontbrak geheel en de
hulpmiddelen op den grond bevonden zich
in een primair stadium. Daardoor liet de
regelmaat in de uitvoering der diensten te
wenschen over en werd de luchtvaart ge
noopt in de moeilijke wintermaanden het
bedrijf stil te leggen of tot een minimum
te beperken. Het luchtverkeer werd dan
ook het meest door sportieve touristen en
het minst door zakelijke handelslieden ge
bruikt
Hoe groot zijn dan ook de verdiensten
van de pioniers van die dagen, die door
onversaagden moed en doorzettingsvermo
gen een volkomen ommekeer hebben te
weeggebracht en na de basis te hebben ge
legd, de luchtvaart hebben opgewerkt tot
een verkeersapparaat van den eersten rang,
dat over de geheele wereld ingang gevon
den heeft.
Thans overdekt een luchtnet, waarvan
de mazen zich elk jaar opnieuw verdichten,
geheel Europa 'en Noord-Amerika. In
Europa is practised elke plaats van betee
kenis door de lucht bereikbaar. Reeds vóór
1930 werd aan den opbouw van de inter
continentale luchtlijnen gewerkt als voor-
loopers van het thans in wording zijnde
wereldluchtverkeer. Honderden verkeers
vliegtuigen van verschillende nationaliteit
doorkruisen elk uur, elke minuut, bij dag
en bij nacht, het luchtruim. Zij vertrekken
en komen met de regelmatigheid van een
uurwerk en vervoeren duizenden reizigers
naar de meest uiteenloopende bestemmin
gen. Het bescheiden vliegtuig van eertijds,
waarin 4 tot 8 passagiers op verre van
gerieflijke wijze vervoerd werden, is ge
groeid tot een vliegende Pullman, waarin
15 tot 40 reizigers comfortabel en met
een snelheid van minstens 250 en dikwijls
meer dan 300 K.M. per uur, via recta, op
de meest zekere wijze naar hun bestem
ming gebracht worden. De wereld is er
kleiner door geworden, de afstanden ver
dwijnen. Europa is maar één dag vliegen
breed en voor den handelsman en den
tourist zijn dagen tot uren en uren tot
minuten teruggebracht. De frequentie in
de dienstuitvoering, waarmede bedoeld
wordt het aantal diensten per dag op de
zelfde lijn, is tot die van een veerdienst op
gevoerd en daarmede is het aantal ver
keersmogelijkheden tot ongekende hoogte
gestegen. Men reist zonder moeite op één
dag van Helsingfors naar Parijs, van Ber
lijn naai Bagdad, van Londen naar den
Balkan, naar Polen, naar Finland of naar
Noord-Afrika. De jEngelschman die des
ochtends op een redelijk uur Londen ver
laat voor een bespreking te Praag, kan
zich des avonds op het gewone uur weder
in zijn woonplaats te slapen leggen.
Dit zijn de directe voordeelen van de
ontwikkeling van de luchtvaart. Indirecte i
zijn er véle! Want het is alsof de lucht
vaart het geheele wereldverkeer heeft wak
ker geschud. Overal ziet men versnelling
van het tempo, verbetering van het gerief
en van de aansluitingen.
Intusschen hebben ook de velerlei hulp- i
middelen, waarover de luchtvaart moet be
schikken als waarborg voor de veilige en
geregelde uitvoering der diensten, de zoo-
even beschreven verkearsontwikkeling op
den voet gevolgd. Alle steden en centra,
welke den modernen tijd begrijpen, hebben
zich in het bezit gesteld van een luchtha
ven, teneinde de voordeelen van het nieu
we verkeersmiddel deelachtig te kunnen
wordende regeeringen van alle landen
hebben de handen ineen geslagen om de
geheele handelsluchtvaart en alle daar-
mede verband houdende hulpdiensten in
ternationaal te regelen. Het is merkwaar
dig te constateeren hoe bezielend de lucht
vaart werkt, hoe landen, welke overigens
't niet al te best met elkander kunnen vin
den, op luchtvaartgebied met elkaar sa
menwerken. En dit is na drukkelijk een der
zegeningen der internationale luchtvaart:
de overbrugging van aardsche contrasten,
de vervaging der internationale grenzen,
waarbij een hooger streven voorrang ver
langt boven kleingeestig aardsch gedoe.
En wat is nu 'de rol, welke Nederland in
deze wereldverkeersorganisatie vervult? Is
’t niet met rechtmatigeji trots, dat wij con
stateeren, dat ons land niet alleen vooraan
staat in de rij der zeevarende naties, doch
ook in de luchtvaart tot de prominente
Landen behoort! In de internationale lucht
vaart treedt de K.L.M. op als gelijkgerech-
tige met de Deutsche Lufthansa, de Impe
rial Airways, de Air France en de groote
Amerikaansche luchtvaartondernemingen.
In Europa heeft zij zich haar plaats verze
kerd op de hoofdlijnen van het luchtnet,
terwijl buiten Europe
Batavia, welke driemaal
voerd wordt, als een voorl
vaartorganisatie gesteld wordt. In West-
Indië wordt, met als middelpunt het eiland
Curacao aan een nieuw net en aan een
nieuwen invloedssfeer van da groot-Neder-
De Friesche Luchtvaartvereeniging en
de K.L.M. hadden Zaterdagmiddag een
aantal personen uit alle kringen onzer pro
vincie naar Leeuwarden genoodigd voor
een bespreking ter voorbereiding van de
a.s. opening van de Friesche luchthaven
bij Leeuwarden (24 Juni) en luchtlijn (25
Juni).
In een conferentie vooraf werden de
pers nadere inlichtingen verstrekt, waarbij
bleek dat de bijeenkomst vooral bedoeld
was ter inleiding van een campagne onze
provincie „air-minded” dus „luchtgezind”
te maken, opdat als straks het nieuwtje
af is van een vliegtochtje van Leeuwarden
naar Amsterdam of Groningen, de werke
lijk serieuze clientèle voor de K.L.M. hier
in Friesland voor den dag komt, die het
blijvend succes van luchthaven en lijn moet
verzekeren. Want zooals bekend geldt het
nu nog maar een driemaandsche proef-
dienst van de K.L.M., het moet echter
daarheen dat er zooveel belangstelling in
die drie maanden blijkt dat op de zomer-
explpitatie een winter-exploitatie volgt en
de minister toestemming geeft de lijn in de
geregelde dienstregeling der K.L.M. op te
nemen. Naar aanleiding van eenige vra
gen in de conferentie gedaan deelde de
heer de Pauw die er de K.L.M. vertegen
woordigde mede, dat het niet mogelijk ge
weest is thans reeds een ochtenddienst
van Leeuwarden te laten vertrekken, hoe
wel erkend wordt dat het vertrek om 12.45
naar Amsterdam niet ideaal is. Uiteraard
is echter een dienstregeling een compromis
van allerlei wenschen, en dat meent men
het best met dit uur bereikt te hebben.
Blijkt er een goede bezetting op de lijn dan
komen er natuurlijk op den duur meer
vluchten en ook in den ochtend. Als men
aller wenschen vervulde zouden eigenlijk
in alle Nederlandsche luchthavens 's mor
gens om 9 uur machines de lucht in moe
ten gaan, doch deze wenschen zijn eenvou
dig onuitvoerbaar. Uiteraard houdt men
ook rekening met de eischen der reizigers
die op de lijnen verschijnen, voor Eind
hoven bijv, moest men rekening houden
met het feit dat Philips daar per dag 70
reizigers voor de internationale lijnen uit
zendt die dus aansluiting op die lijnen
moeten hebben. Wat het krantenvervoer
betreft een belangrijk onderdeel van de
K.L.M.-vracht, uit Engeland worden per
dag bijv, wel 1000 K.G. ochtendbladen
aangevoerd de groote bladen zullen
hun avondedities met het vliegtuig naar
Leeuwarden meegeven, naar Groningen en
Leeuwarden komen dan per dag pl.m.
1000 K.G. kranten. Op binnenlandsch
luchtpostvervoer is weinig kans, daar dit
bijna alles nachtvervoer is.
Het goederenvervoer heeft in het bin
nenland ook geen groote vormen aange
nomen, bij de bestaande goede organisaties
blijft er niet veel voor het luchtvervoer
over. Er komen wat bloemen van Aalsmeer
voor Groningen mee. Wel verwachten we
goederenaanbod uit Friesland voor de in
ternationale lijnen (bijv, kievitseieren die
nu over A’dam gaan).
In de vergadering met genoodigden
heeft, na een openingswoord van den voor
zitter der Friesche Luchtvaartvereeniging
den heer Kramer, de burgemeester van
Leeuwarden, jhr. van Beyma, het doel
en de totstandkoming van het vliegveld bij
Leeuwarden, dat 600 x 600 M. oppervlakte
heeft, uiteengezet en een beroep op alle
aanwezigen gedaan metterdaad het hunne
te 'doen de plannen van K.L.M. en Frie
sche Luchtvaartvereen. te doen slagen, op
dat onze provincie in het internationale
luchtverkeer worde opgenomen.
De heer de Pauw van de K.L.M.heeft
in een rede op het belang daarvan gewe
zen.
Spr. betoogt dat de drang naar ver
snelling van het verkeer steeds allerwegen
den mensch beheerscht heeft en het is
begrijpelijk, dat de ongewoon snelle ont
wikkeling van de militaire luchtvaart in
den wereldoorlog, na beëindiging daarvan
velen op het denkbeeld bracht de bereikte
resultaten commercieel fe exploiteeren en
zoo zagen wij in verschillende vooruitstre
vende landen het begin der handelslucht
vaart ontstaan. Nederland liet zich daarbij
niet onbetuigd. De heer Plesman wist het
particulier initiatief voor zijn plannen te
winnen en reeds o;
de K.L.M. opger:
1121
1135
1170 1173
1216 1218 1222
1276 1294 1303
1318 1322 1328
1363 1375 1378
1410 1411 1423
1456
1478
15
54
86
134
158
215
238
285
326
361
389
437
471
516
536
568
600
633
685
712
757
805
835
869
907
982
1010
1046 1048
1061
1095
1128
1143
1199
1246
1312
1350 1355
1400
1444
1469
1504
1539
1596
1624
1657
1703
1738
1774
1818
1845
1889
1903
1917
1956
1981 1982 1993
2013 2014 2017 2019 2020
2023 2025 2029 2030 2044 2051
2080 2087 2088 2091
2113 2119 2120 2122 2136 2142 2155
2156 2160 2165 2166 2168 2173 2186
2190 2196 2204 2205 2215 2219 2221
2227 2250 2252 2255 2258 2278 2280
2285 2287 2293 2299 2306 2318 2325
2329 2334 2344 2348 2351
2359 2365 2370 2375 2387 2398 2400
2403 2408 2410 2415 2418 2419
2424 2425 2426 2428 2429
2439 2445 2453 2456 2460 2463 2466
2478 2481
2527 2541
2560 2571
2608 2619 2629 2632 2638 2640 2641
2643 2646 2654 2659 2667 2682 2700
2716 2718 2720 2730 2731
2748 2749 2752 2756 2758 2762 2766
2770 2778 2790 2794 2795 2797 2808
2809 2813 2828 2834 2843 2846 2851
2852 2863 2873 2876 2877 2878 2889
2893 2894 2903 2907 2911
2935 2939 2943 2947 2956 2965
2986 3005 3011 3023 3028
3034 3036 3049 3060 3065 3082
3087 3088 3096 3098 3102 3103 3109
3110 3116 3118 3130 3131
3144 3151
□iiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim
3114
■M
Neem de beste PERMANENT WAVE
Neem een Permanent van JANSEN
DAMES- en HEERENKAPPER
21)67
NIEUWE SNEEKER COURANT
mimx MEEKER OOURAMT aa WVHBRITSERAOEEL