Luxe Auto-Verhuur met en zonder chauïfeur I I A. JANSEN F. OZINGA Eerste Blad UitgaveK1ÏZEBBINÏ Co. Woensdag 1 Juni 1938. DE FBIESCHE LUCHTHAVEN EN LUCHTLIJN. OHicieel Orgaan der Gemeente Soeek 54e Jaargang No. ?O OFFICIEEL GEDEELTE. I NIEUWSTIJDINGEN. Trouw- en Begrafenisrijden KLEINZAND 5—7 Bureau: SNEEK - TELEFOON 2200 Prijzen kunnen tot 30 Juni worden afge- P.S. Onze wagens kunnen HENGELAARS, VÓÓR 2775 3184 I (Nadruk verboden). Tel. 2606 2354 2357 2738 2741 2912 2930 3134 3139 3155 □I 13 42 82 131 155 208 236 277 324 357 388 431 470 513 534 567 599 628 678 708 755 798 825 868 897 980 1007 1044 1060 1092 1126 1141 1195 1241 1309 1345 1385 1426 1467 1503 1533 1584 1618 1650 1697 1736 1769 1801 1839 1884 1901 1914 1955 1978 2488 2498 2500 2513 2520 2544 2547 2548 2552 2558 2577 2579 2582 2584 2595 1541 1599 1639 1669 1704 1743 1782 1819 1848 1891 1905 1926 1959 1982 17 58 99 138 168 219 242 287 332 365 396 440 489 518 537 572 602 634 686 713 761 811 838 881 928 988 1025 1134 1158 20 59 105 140 169 221 252 298 335 368 410 442 490 521 538 574 613 638 687 715 763 813 848 883 941 991 1606 1645 1691 1714 1748 1789 1824 1855 1895 1909 1937 1481 1526 1576 1607 1647 1694 1718 1752 1793 1832 1863 1897 1911 1938 1972 25 73 112 145 205 234 260 300 349 384 422 449 497 523 553 586 624 666 691 735 784 816 862 885 961 998 1037 1056 E 7 October 1919 werd kt. De K.L.M. is, dank Steeds nieuwe wagens Lage prijzen Schaapmarktplein 9 ia haar lijn Amsterdam- 1 per week uitge- •beeld van lucht- 2931 2976 2981 3031 2401 2420 2421 1405 1451 1474 1506 1518 1553 1561 1600 1644 1684 1705 1747 1783 1823 1853 1892 1907 1929 1968 1969 1996 1997 1322 1375 1411 1460 1461 1479 1525 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGSAVONDS Na verkrijging van een Buma-beurs, waaraan elf candidaten deelnamen, werd deze toe gewezen aan D. Schurer, leerling le kl. van de R.H.B.S. te Sneek. Bij K. B. van 25 Mei 1938, is aan Dr. J. Oosterhuis op zijn verzoex eervol ontslag verleend als leeraar aan de rijks Hoogere Burger School te Sneek. Van groote beteekenis: „WILHELMINA REGINA”, 40 Onderwerpen 60 Deskun digen. Interessant voor onze algem. ontwik keling. ’n Meesterwerkjel Prijs f2.50 gebonden f 1.80 ingenaaid. Uw exemplaar ligt bij Boek- en Vulpen- handel G. v. d. PIJPEKAMP, Kleinzand 2, gereed! De politieke moord op den Coolsingel te Rotterdam opgehelderd. Zaterdagavond heeft de commissaris van politie, chef van den justitieelen dienst aan het hoofdbureau te Rotterdam, de heer P. Roszbach, die met de heeren P. W. Schoe- maker en Bontenbal, inspecteurs van dien dienst, het onderzoek heeft gehad inzake de geheimzinnige ontploffing, welke op den Coolsingel is gebeurd, de resultaten van het officieele onderzoek aan de pers medege deeld. Uit deze mededeelingen blijkt, dat de gang van zaken vrijwel geheel is geweest, zooals de N. R. Crt. reeds heeft uiteenge zet. Het slachtoffer was de leider van de nationalistische beweging in Oekraïne en hij heette Eugen K. Konovalec. Hij is gedood door een tijdbom, welke hem in handen is gespeeld door een politieken tegenstander, die zoo goed als zeker deel uitmaakt van de Gepeoe en die gedurende anderhalf jaar zijn gruwelijk misdrijf heeft voorbereid. De geheimzinnige Bora blijkt een medestander van Konovalec te zijn, die voor de bewe ging der Oekrainers veel koeriersdiensten verrichtte en die uit vrees voor de Gepeoe aanvankelijk heel geheimzinnig heeft ge daan, omdat hij dacht, dat de rechercheurs, die hem aanhielden, agenten van de ge heime Russische politie waren. De dader staat bekend onder den naam van Walouc. Van hem is een vrij nauwkeurig signale ment bekend. Met medewerking van diverse politie-centra in het buitenland wordt thans op dezen Walouc, die zeker in werkelijkheid anders zal heeten, jacht gemaakt. Deze Walouc had zich reeds 1% jaar ge leden bij Konovalec aangemeld als een me destander en in den loop van dien tijd den leider herhaaldelijk pakjes met geld, bon bons en sigaretten ter hand gesteld,’welke pakjes blijkbaar dezelfde vorm hebben ge had als dat, dat ditmaal de doodende bom bevatte. Zoo werd Konovalec’s vertrouwen door Walouc gewonnen en liep eerstgenoemde er tenslotte in met het aannemen van Walouc van een pakje dat hem ’t leven zou kosten. De overhandiging heeft in hotel Atlanta plaats gehad, was Konovalec daar nog even gebleven dan zou er een ontzettende ramp hebben plaats gevonden in het hotel. Ko novalec was de opvolger van Petljoera, den hetman en leider der Oekrainsche nationa listen, die in 1926 te Parijs door een bom gedood werd. Konovalec’s stoffelijk overschot is Zater dag te Rotterdam begraven, zijn weduwe en eenige wapenbroeders van den vermoor de, nl. een voormalig generaal-kwartier- meester van het vroegere Oekrainsche leger en een voormalig Oostenrijksche „hofraad”, waren daarbij tegenwoordig. Konovalec was door de Russische regee- ring verklaard tot staatsvijand no. 1. Abonnement: per jaar 2.50, fr. p. post 3.60. Advertentiën: 9 ct. p. regel. Ingezonden mededeelingen hooger. Abonnement belangrijke korting. Advertentiën worden tevens gratis ge plaatst in de SNEEKER COURANT Onze wagens kunnen tegen een kleine vergoe- E ding verzekerd worden. E HET ADRES voor niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin Bonna, J. H., Architect Techn.. Dienst der Gein. Hindeloopen cjl., Lemmerweg 14; doorhalen: alles; daarvoor in de plaats zettenBouw man, J. H., Architect techn. dienst der Gem. Hindeloopen, Rauwerder- hem, Sloten, Stavoren, Ijlst, Nap- jusstraat 49. Kasemier, R., Comest. en melk- prod., Grootzand 78; doorhalenR. daarvoor in de plaats zetten: Fir ma R. Moedt, R., Brandst.h., Kleinzand 73; doorhalen: Brandstofh.; daar voor in de plaats zetten: Luxe zeil- bootenverhuur. Ringnalda, H., Slager, Oosterdijk 20; doorhalen: Slager; daarvoor in de plaats zetten: Lunchroom. Buma-beurs. gehouden vergelijkend examen, tot ONTEIGENING VOOR AANLEG WEGVAR SNEEK-BOLSWARD-HARKEZIJL VAN WEG NO. 43 VAN HET RIJKSWEGENPLAN 1938. De BURGEMEESTER van SNEEK maakt, ter voldoening aan artikel 15 van de Ont eigeningswet, bekend dat in de Staatscou rant van 19 Mei 1938, no. 97, is opgenomen het Koninklijk Besluit van 7 Mei 1938, no. 42, tot aanwijzing van percelen, welke voor aanleg van het wegvak Sneek-Bolsward- Harkezijl van weg no. 43 (Rijkswegenplan 1938) GroningenBeetsterzwaagHeeren- veenSneekAfsluitdijk, binnen de ge meenten Wonseradeel, Bolsward, Wymbrit- seradeel en Sneek zullen moeten worden onteigend en dat een afdruk van dat besluit van 2 tot en met 24 Juni 1938 ter inzage van een ieder is nedergelegd ter secretarie van de gemeente. SNEEK, 1 Juni 1938. peil der spoorwegen, 2e klasse, verlaagd, vroeger van de gebieden, welke zij met het verkeer bediende, genoodzaakt was te vra gen, wordt niet verlangd. Al deze voor- deelen krijgt Friesland als het ware in den schoot geworpen. Van Leeuwarden naar Groningen zal men in 15 minuten kunnen vliegen, prijs voor een enkele reis f 4, retour f 5. Een enkele reis LeeuwardenA’dam (reisduur 1 uur 20 min.), kost f5.50, retour f8.30. Uw aller tegenwoordigheid, aldus spr., bevestigt de conclusie, welke wij reeds tij dens onze voorbereidingen trokken, dat er in Friesland een groote belangstelling voor de luchtvaartplaimen bestaat. Wij durven U bij voorbaat te verklaren, dat U van die belangstelling geen spijt zult hebben. De luchtvaart opent nieuwe wegen, verruimt den blik, werkt fascineerend op jong en oud en het geeft voldoening er een steen tje toe te hebben bijgedragen. Trouwens, zijt begonnen een luchthaven aan te leggen; het kan niet anders of het moet Uwe bedoeling zijn in die haven sche pen te zien. Het zou onjuist zijn te veronderstellen, dat de rest vanzelf komt en dat hiermede Uw taak afgeloopen is. Om een dagelijk- sche voldoende bezetting van de vliegtui gen /te waarborgen is heel wat noodig. Over het begin maken wij ons niet onge rust. Dan is het het nieuwe dat trekt. Maar daarna, dan moeten de geregelde passagiers komen die er voor moeten zor gen, dat elke vorm van teleurstelling in de verkeersnesultaten uitblijft, opdat ook in 1939 de exploitatie ter hand kan worden genomen en daaraan uitbreiding kan wor den gegeven. Wij doen dus een dringend beroep op aller medewerking om ieder op zijn terrein als propagandist op te tre den en te helpen, geheel Friesland voor de luchtvaart te winnen. Een verkeerssubsidie, welke de K.L.M. haald ten huize van den heer J. Postma, lepenlaan 11; echter niet op Zon- en Feest dagen. De hoofdprijzen zijn alsvolgt gewonnen: K. Tolsma, 2e Boschdwarsstraat 1: Hee- rencostuum, aangeb. door C. en A. G. .Koehoorn, Parkbuurt 3: Heeren- costuum, aangeb. door Gebr. Bervoets. A. J. v. d. Heide, 2e Woudstraat 28: Hee- rencostuum, aangeb. door „De Vooruit gang”, Grootzand. D. Boomsma, Oppenhuizerweg: Gazelle Heerenrijwiel, aangeb. door 2 sportliefheb bers. J. Bouwhuis, Gijsbert Japikstraat 20: Ga zelle Heerenrijwiel, aangeb. door de Terrein- Commissie Voetbalvereen, Sneek. Mej. M. Buisman, Kleinzand No. 72, werd winnares van de Electr. Salonlamp, aangeb. door Meubelhuis Slotboom, Oosterdijk. Het Heerencostuum, aangeb. door Kle dingmagazijn Th. Tromp, Wijde Burgstr. 9, S. Attema, Amaliastraat 15. AANVULLINGEN EN WIJZIGINGEN IN DEN GIDS VOOR HET RIJKS- TELEFOONNET SNEEK. Wijzigingen: Morgen opening Van hei vischseizoen. Voor dag en dauw wordt opgestaan, In visch-tenue op pad gegaan De visscher trekt er weer op uit En ziet maar één ding: hengel-buit! Er wordt gevischt met dooie pier, Met visscherslist en visch-pleizier. O, vischje in het waterland: Men tuurt weer aan den wallekant, Er wordt meedoogenloos geloerd, Je wordt gehaakt en dén ontvoerd, De visscher wacht en heeft geduld (Z’n zak tabak is goed gevuld!) Hij zit vaak uren aan de vaart, Hij kijkt en wacht en pruimt en staart De hengel wordt weer uitgelegd En jou daarmee je rust ontzegd. 1 Juni: opening seizoen, Ze zullen weer hun aanval doen; Die wordt geduldig ingeleid, Tótdat je tóch tenslottebijlt! Wie slim is in den watersloot, Die wéét z’n vrijheid in den nood Die zwemt niet op het lok-aas aan, Doch weet er nèt langs heen te gaan. O, vischje in het waterrijk: 1 Juni staat de mensch-op-ldjk, Hij vischt ongaarne achter 't net En daarom: visschen, opgelet! De visscher kent z’n visch-Latijn, Hij wil een knappe visscher zijn. Hij geeft graagprhcht-vangst te verstaan, Maar gaat soms.... in een vischzaak één...! PHILIA. Ofï. Ford Dealer SNEEK Parkstraat Tel. 2211 Landsche luchtvaart gebouwd. De vliegtuigen op de gezamenlijke lijnen der K.L.M. leggen per dag bijna 40.000 K.M., een afstand gelijk aan den omtrek der aarde, af. Haar vloot bestaat uit meer dan 50 moderne vliegtuigen, plaats bieden de aan 724 reizigers. Met haar personeel van ruim 1600 man is zij vertegenwoor digd op alle luchtvaartstations, welke zij aandoet. De invloed van de K.L.M. doet zich op het geheele Europeesche luchtnet gelden. De verst verwijder de punten van dit net van de K.L.M. liggen van Noord naar Zuid, van Stockholm tot Rome en van Oost naar West, van Boedapest naar Liverpool, niet minder dan 2000 K.M. uiteen. Per dag worden in den zomer op deze lijnen 500 ,tot 700 passagiers vervoerd. Spr. stelt thans de aanwezigen de drie ledige vraag: Is U overtuigd van de betee kenis van het luchtverkeer voor de mo derne samenleving, moet Friesland als be langrijke Nederlandsche provincie niet zor gen, blijvend op het luchtnet aangesloten te worden en zijn wij allen niet verplicht daaraan, ieder naar zijn vermogen en in zijn eigen kring, mede te werken Spr. wijst er dan op, dat Friesland on der zeer gunstige omstandigheden zijn in trede in de luchtvaart doet. In de exploita tie van binnenlandsch luchtverkeer is reeds een ruime ervaring verkregen. Tal van ex perimenten zijn op andere binnenlandsche lijnen genomen. Friesland plukt er de vruchten van. Het materieel van ouder type, waarmede aanvankelijk gevlogen werd, is geheel uit den dienst genomen: de Friesche lijn wordt meteen met het meest moderne materieel geëxploiteerd. De tarieven, welke in den aanvang voor ve len onbereikbaar waren, zijn thans tot het 24 66 106 144 199 232 257 299 345 374 412 443 493 522 541 584 616 656 688 716 767 815 855 884 951 995 1030 1031 1049 1050 1064 1065 1085 1087 1109 1111 1121 1123 1129 1134 1135 1138 1157 1214 1265 1314 2061 2102 2103 2110 Uitslag verloting „Sport en Liefdadigheid” 1938. Op onderstaande nummers zijn prijzen gevallen: 7 40 81 124 154 206 235 262 301 355 386 423 454 506 528 556 590 627 673 703 739 794 823 865 888 971 1004 1040 1058 1090 1124 1139 1187 1236 1307 1336 1383 1425 1464 1485 1529 1581 1615 1649 1695 1734 1753 1796 1834 1872 1900 1913 1946 1977 1999 2001 zij belangrijke steun van de Regeering, steeds in denzelfden vorm blijven bestaan en thans de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld. In 1920 is de K.L.M. haar exploitatie begonnen en dank zij de be- schikking over het voor dien tijd beste ma- terieel, over een uitstekende technischen staf en niet het minst dank zij goed com mercieel beleid en inzicht, kreeg zij ter stond een voorsprong op de andere in dien tijd opgerichte luchtvaartondernemin gen. De luchtvaart van die eerste jaren was echter, van hedendaagsch standpunt be zien, nog uiterst gebrekkig. De techniek was weliswaar ver, doch had nog lang niet alle moeilijkheden overwonnen. De maxi mum snelheid van pi.m. 150 K.M. per uur, welke in de lucht werd bereikt, gaf nog niet den doorslag ten opzichte van de an dere verkeersmiddelen, de navigatie was beperkt, de radio ontbrak geheel en de hulpmiddelen op den grond bevonden zich in een primair stadium. Daardoor liet de regelmaat in de uitvoering der diensten te wenschen over en werd de luchtvaart ge noopt in de moeilijke wintermaanden het bedrijf stil te leggen of tot een minimum te beperken. Het luchtverkeer werd dan ook het meest door sportieve touristen en het minst door zakelijke handelslieden ge bruikt Hoe groot zijn dan ook de verdiensten van de pioniers van die dagen, die door onversaagden moed en doorzettingsvermo gen een volkomen ommekeer hebben te weeggebracht en na de basis te hebben ge legd, de luchtvaart hebben opgewerkt tot een verkeersapparaat van den eersten rang, dat over de geheele wereld ingang gevon den heeft. Thans overdekt een luchtnet, waarvan de mazen zich elk jaar opnieuw verdichten, geheel Europa 'en Noord-Amerika. In Europa is practised elke plaats van betee kenis door de lucht bereikbaar. Reeds vóór 1930 werd aan den opbouw van de inter continentale luchtlijnen gewerkt als voor- loopers van het thans in wording zijnde wereldluchtverkeer. Honderden verkeers vliegtuigen van verschillende nationaliteit doorkruisen elk uur, elke minuut, bij dag en bij nacht, het luchtruim. Zij vertrekken en komen met de regelmatigheid van een uurwerk en vervoeren duizenden reizigers naar de meest uiteenloopende bestemmin gen. Het bescheiden vliegtuig van eertijds, waarin 4 tot 8 passagiers op verre van gerieflijke wijze vervoerd werden, is ge groeid tot een vliegende Pullman, waarin 15 tot 40 reizigers comfortabel en met een snelheid van minstens 250 en dikwijls meer dan 300 K.M. per uur, via recta, op de meest zekere wijze naar hun bestem ming gebracht worden. De wereld is er kleiner door geworden, de afstanden ver dwijnen. Europa is maar één dag vliegen breed en voor den handelsman en den tourist zijn dagen tot uren en uren tot minuten teruggebracht. De frequentie in de dienstuitvoering, waarmede bedoeld wordt het aantal diensten per dag op de zelfde lijn, is tot die van een veerdienst op gevoerd en daarmede is het aantal ver keersmogelijkheden tot ongekende hoogte gestegen. Men reist zonder moeite op één dag van Helsingfors naar Parijs, van Ber lijn naai Bagdad, van Londen naar den Balkan, naar Polen, naar Finland of naar Noord-Afrika. De jEngelschman die des ochtends op een redelijk uur Londen ver laat voor een bespreking te Praag, kan zich des avonds op het gewone uur weder in zijn woonplaats te slapen leggen. Dit zijn de directe voordeelen van de ontwikkeling van de luchtvaart. Indirecte i zijn er véle! Want het is alsof de lucht vaart het geheele wereldverkeer heeft wak ker geschud. Overal ziet men versnelling van het tempo, verbetering van het gerief en van de aansluitingen. Intusschen hebben ook de velerlei hulp- i middelen, waarover de luchtvaart moet be schikken als waarborg voor de veilige en geregelde uitvoering der diensten, de zoo- even beschreven verkearsontwikkeling op den voet gevolgd. Alle steden en centra, welke den modernen tijd begrijpen, hebben zich in het bezit gesteld van een luchtha ven, teneinde de voordeelen van het nieu we verkeersmiddel deelachtig te kunnen wordende regeeringen van alle landen hebben de handen ineen geslagen om de geheele handelsluchtvaart en alle daar- mede verband houdende hulpdiensten in ternationaal te regelen. Het is merkwaar dig te constateeren hoe bezielend de lucht vaart werkt, hoe landen, welke overigens 't niet al te best met elkander kunnen vin den, op luchtvaartgebied met elkaar sa menwerken. En dit is na drukkelijk een der zegeningen der internationale luchtvaart: de overbrugging van aardsche contrasten, de vervaging der internationale grenzen, waarbij een hooger streven voorrang ver langt boven kleingeestig aardsch gedoe. En wat is nu 'de rol, welke Nederland in deze wereldverkeersorganisatie vervult? Is ’t niet met rechtmatigeji trots, dat wij con stateeren, dat ons land niet alleen vooraan staat in de rij der zeevarende naties, doch ook in de luchtvaart tot de prominente Landen behoort! In de internationale lucht vaart treedt de K.L.M. op als gelijkgerech- tige met de Deutsche Lufthansa, de Impe rial Airways, de Air France en de groote Amerikaansche luchtvaartondernemingen. In Europa heeft zij zich haar plaats verze kerd op de hoofdlijnen van het luchtnet, terwijl buiten Europe Batavia, welke driemaal voerd wordt, als een voorl vaartorganisatie gesteld wordt. In West- Indië wordt, met als middelpunt het eiland Curacao aan een nieuw net en aan een nieuwen invloedssfeer van da groot-Neder- De Friesche Luchtvaartvereeniging en de K.L.M. hadden Zaterdagmiddag een aantal personen uit alle kringen onzer pro vincie naar Leeuwarden genoodigd voor een bespreking ter voorbereiding van de a.s. opening van de Friesche luchthaven bij Leeuwarden (24 Juni) en luchtlijn (25 Juni). In een conferentie vooraf werden de pers nadere inlichtingen verstrekt, waarbij bleek dat de bijeenkomst vooral bedoeld was ter inleiding van een campagne onze provincie „air-minded” dus „luchtgezind” te maken, opdat als straks het nieuwtje af is van een vliegtochtje van Leeuwarden naar Amsterdam of Groningen, de werke lijk serieuze clientèle voor de K.L.M. hier in Friesland voor den dag komt, die het blijvend succes van luchthaven en lijn moet verzekeren. Want zooals bekend geldt het nu nog maar een driemaandsche proef- dienst van de K.L.M., het moet echter daarheen dat er zooveel belangstelling in die drie maanden blijkt dat op de zomer- explpitatie een winter-exploitatie volgt en de minister toestemming geeft de lijn in de geregelde dienstregeling der K.L.M. op te nemen. Naar aanleiding van eenige vra gen in de conferentie gedaan deelde de heer de Pauw die er de K.L.M. vertegen woordigde mede, dat het niet mogelijk ge weest is thans reeds een ochtenddienst van Leeuwarden te laten vertrekken, hoe wel erkend wordt dat het vertrek om 12.45 naar Amsterdam niet ideaal is. Uiteraard is echter een dienstregeling een compromis van allerlei wenschen, en dat meent men het best met dit uur bereikt te hebben. Blijkt er een goede bezetting op de lijn dan komen er natuurlijk op den duur meer vluchten en ook in den ochtend. Als men aller wenschen vervulde zouden eigenlijk in alle Nederlandsche luchthavens 's mor gens om 9 uur machines de lucht in moe ten gaan, doch deze wenschen zijn eenvou dig onuitvoerbaar. Uiteraard houdt men ook rekening met de eischen der reizigers die op de lijnen verschijnen, voor Eind hoven bijv, moest men rekening houden met het feit dat Philips daar per dag 70 reizigers voor de internationale lijnen uit zendt die dus aansluiting op die lijnen moeten hebben. Wat het krantenvervoer betreft een belangrijk onderdeel van de K.L.M.-vracht, uit Engeland worden per dag bijv, wel 1000 K.G. ochtendbladen aangevoerd de groote bladen zullen hun avondedities met het vliegtuig naar Leeuwarden meegeven, naar Groningen en Leeuwarden komen dan per dag pl.m. 1000 K.G. kranten. Op binnenlandsch luchtpostvervoer is weinig kans, daar dit bijna alles nachtvervoer is. Het goederenvervoer heeft in het bin nenland ook geen groote vormen aange nomen, bij de bestaande goede organisaties blijft er niet veel voor het luchtvervoer over. Er komen wat bloemen van Aalsmeer voor Groningen mee. Wel verwachten we goederenaanbod uit Friesland voor de in ternationale lijnen (bijv, kievitseieren die nu over A’dam gaan). In de vergadering met genoodigden heeft, na een openingswoord van den voor zitter der Friesche Luchtvaartvereeniging den heer Kramer, de burgemeester van Leeuwarden, jhr. van Beyma, het doel en de totstandkoming van het vliegveld bij Leeuwarden, dat 600 x 600 M. oppervlakte heeft, uiteengezet en een beroep op alle aanwezigen gedaan metterdaad het hunne te 'doen de plannen van K.L.M. en Frie sche Luchtvaartvereen. te doen slagen, op dat onze provincie in het internationale luchtverkeer worde opgenomen. De heer de Pauw van de K.L.M.heeft in een rede op het belang daarvan gewe zen. Spr. betoogt dat de drang naar ver snelling van het verkeer steeds allerwegen den mensch beheerscht heeft en het is begrijpelijk, dat de ongewoon snelle ont wikkeling van de militaire luchtvaart in den wereldoorlog, na beëindiging daarvan velen op het denkbeeld bracht de bereikte resultaten commercieel fe exploiteeren en zoo zagen wij in verschillende vooruitstre vende landen het begin der handelslucht vaart ontstaan. Nederland liet zich daarbij niet onbetuigd. De heer Plesman wist het particulier initiatief voor zijn plannen te winnen en reeds o; de K.L.M. opger: 1121 1135 1170 1173 1216 1218 1222 1276 1294 1303 1318 1322 1328 1363 1375 1378 1410 1411 1423 1456 1478 15 54 86 134 158 215 238 285 326 361 389 437 471 516 536 568 600 633 685 712 757 805 835 869 907 982 1010 1046 1048 1061 1095 1128 1143 1199 1246 1312 1350 1355 1400 1444 1469 1504 1539 1596 1624 1657 1703 1738 1774 1818 1845 1889 1903 1917 1956 1981 1982 1993 2013 2014 2017 2019 2020 2023 2025 2029 2030 2044 2051 2080 2087 2088 2091 2113 2119 2120 2122 2136 2142 2155 2156 2160 2165 2166 2168 2173 2186 2190 2196 2204 2205 2215 2219 2221 2227 2250 2252 2255 2258 2278 2280 2285 2287 2293 2299 2306 2318 2325 2329 2334 2344 2348 2351 2359 2365 2370 2375 2387 2398 2400 2403 2408 2410 2415 2418 2419 2424 2425 2426 2428 2429 2439 2445 2453 2456 2460 2463 2466 2478 2481 2527 2541 2560 2571 2608 2619 2629 2632 2638 2640 2641 2643 2646 2654 2659 2667 2682 2700 2716 2718 2720 2730 2731 2748 2749 2752 2756 2758 2762 2766 2770 2778 2790 2794 2795 2797 2808 2809 2813 2828 2834 2843 2846 2851 2852 2863 2873 2876 2877 2878 2889 2893 2894 2903 2907 2911 2935 2939 2943 2947 2956 2965 2986 3005 3011 3023 3028 3034 3036 3049 3060 3065 3082 3087 3088 3096 3098 3102 3103 3109 3110 3116 3118 3130 3131 3144 3151 □iiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim 3114 ■M Neem de beste PERMANENT WAVE Neem een Permanent van JANSEN DAMES- en HEERENKAPPER 21)67 NIEUWE SNEEKER COURANT mimx MEEKER OOURAMT aa WVHBRITSERAOEEL

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1938 | | pagina 1