WIE ZIJN DE 10 POPULAIRSTE NEDERLANDERS A. JANSEN F. OZINGA Luxe Auto-Verhuur met en zonder chauffeur HOFSTEDE Aangenaam! F.3500.- AAN BELONINGEN SPANJE nog altijd in on rust, toch hebben we steeds in voorraad'de onverge lijkelijke MAJA Annex Sneeker Courant en Wymbritseradeel Trouw- en Begrafenlsrljden TROMP SNEEK Het adres in Tabaksfabrikaten óók voor St. Nicolaas. Wed. S. JOUSTRA Zn. - Wijnhandel-Gedistilleerd. uit BARCELONA Uitgave: KIE ZEB RINK Co. SMEEK le BLAD ge net NIEUWSTIJDINGEN. 'k (Nadruk verboden). SLUITING 1 DEC- Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS OFFICIEEL ORGAAN ren G. v. d. J Posthuma, wen van i MAGGIS POPULARITE1TS-WEDSTRIJD __.J VRAAGT UW WINKELIER EEN FORMULIER SCHAAPMARKTPLEIN 9. OH. Ford Dealer - SNEEK Parkstraat Tel. 2211 Steeds nieuwe wagens Lage prijzen Pers niet werd toegelaten, en in de tweede wachten was. Dagbladen toch kunnen niet lang nadat een vergadering gehouden is, een verslag plaatsen. Na eenige besprekin gen werd door den voorzitter te kennen gegeven, dat wijziging van het genomen N.V. ZWEMBAD SNEEK. Onder leiding- van den voorzitter van den Raad van Commissarissen, dr. A. J. Kingma, had Vrijdagavond in de vergader- deelhouders der bovengenoemde Vennoot schap, die zeer matig bezocht was. Na een woord van welkom wees de NIEUWE SNEEKER COURANT (Nieuws- en Advertentieblad). Abonnementsprijs ƒ2.50 per jaar. Betaling kan zoo gewenscht geschieden aan de courantloopers met 5 cent per week. Per post ƒ3.60; Losse nrs. 5 cent. SNEEKER COURANT Gratis Advertentieblad) ADVERTENTIES WORDEN STEEDS IN BEIDE BLADEN OPGENOMEN. Advertentieprijs 9 ets. per regel. Bij contract aanmerkelijk lager. Klachten over niet bezorgen enz. aan de Administratie Kleinzand 7, Sneek. Telefoon 2200. uiiiiiiiiillliillllliiiiiiiiiiiiliiillillllllllilliiiiiiiL: dlutf verzekerd worden. HET ADRES voor tingen omtrent de exploitatie niet was te leurgesteld. Het aantal abonné's zal een volgend jaar nog wel stijgen. Verder wees hij er op, dat deze verga dering een aandeelhoudersvergadering was., en digd, Wel zou later een verslag van het behandelde aan de Pers worden verstrekt. dat in vergaderingen van andere hier ter stede bestaande vennootschappen die ook niet in de eerste plaats de belangen van de aandeelhouders beoogden, doch veeleer het algemeen belang, ais Sneeker Jacht haven en het Sneeker Sportpark, de Pers vertegenwoordigers steeds welkom waren. Hij vroeg waarom op deze vergadering de Pers niet werd toegelaten, en in de tweede plaats wanneer het bestuursverslag te ver wachten was. Dagbladen toch kunnen niet lang nadat een vergadering gehouden is, gen werd door den voorzitter te besluit nu niet meer mogelijk was, doch dat voor een volgende vergadering met den geuiten wensch rekening zou worden gehouden, en dat zoo spoedig mogëlijk een bestuursverslag kan worden verwacht. In waardeerende zin liet de voorzitter zich uit over de door de Pers aan de inrichting bewezen diensten. De notulen werden, nadat een kleine technische verandering was aangebracht, goedgekeurd onder dankzegging aan den vertrokken secretaris, den heer dr. J. Oos- terhuis, wien door den .voorzitter boven dien dank werd gebracht voor de vele moeite die hij zich èn voor de oprichting èn na de opening van het Zwembad had getroost. Gedurende het afgeloopen seizoen wer den uitgereikt 823 abonnementen aan hee- ren en 1014 aan dames, totaal dus 1837, waaronder de diverse schoolabonnementen en die van de politie en de marechaussée. Aan 1 o-baden-kaarten werden verkocht 53 stuks. Er werden 653 losse baden geno men. Vooral gedurende de Sneek-Week was het aantal bezoeken van vreemdelingen zeer beduidend. Nog werden 465 toegangskaar ten verstrekt aan niet-zwemmers. De exploitatierekening sluit met een to taal van f 5637.74, met een winstsaldo van f 296.72, zoodat de gemeente dit jaar in die kosten niet behoeft bij te dragen. De bouwkosten zijn door onvoorziene omstandigheden met f 3000.verhoogd. De balans sluit met een totaal van f 70123.74. Na eenige bespreking werden deze ver slagen goedgekeurd. Dit sluit in, dat reeds dit jaar een dividend kan wordep uitge keerd van D/a °/0. Het gaf een der aan deelhouders aanleiding commissarissen en directie dank te zeggen voor hun beleid, en den initiatiefnemers geluk te wenschen met het succes der inrichting. De drie aftredende directeuren, dehee- JAÜ! Wij geven met St. Nicolaas TAFELMESSEN Dat geeft voldoening. Maar dan naar het adres want daar weet men wat staak waren zijn door jarenlange er varing, mede door de electrische slijpinrichting. Scharen en messen koopt men bij ons ook steeds ver trouwd en best. Ziet in de winkel onze groote sorteering. H BH Grootzand 18 MWBP Sneelr niet in de kerken meebidden dat de drei gende oorlogsramp ons voorbijgaan zou, omdat wij ons immers zelf klaarmaakten voor oorlog, wij konden toch niet tot God met onze bede gaan de oorlog te ver hoeden terwijl wij Hem tevens moesten meedeelen dat wij ons voor dien oorlog klaar maakten. Maar durven wij dan het kruis aan? Op die vraag zullen wij mis schien hoofd voor hoofd moeten zeggen „ik kan het nog niet aan”. Maar er is in Johannes’ Openbaring nog een ander beeld, n.l. dat van „het Lam als geslacht”, het zinnebeeld van Hem die Zijn leven gaf aan het kruis en bad „Vader vergeef het him, want zij we ten niet wat ie doen” en uit het diepste van Wiens ziel opsteeg de klacht „Mijn God, waarom hebt Gij Mij' verlaten”, doch Die 'de Godverlatenheid overwon en de verzoening met God voor deze verlaten wereld tot stand bracht. Hem ziet Johannes op de troon, en dat is een wonderbare ver troosting. Hij is het Die tenslotte over wint ook in ons hart, Hij is het die de macht heeft en de uiteindelijke overwin ning brengt, en het komt spr. voor dat wij op weg zijn.naar het einde dezer bedeeling, die in bloed en tranen ondergaat, waarover ^an de allesoverwinnende liefde Gods, ons m Christus geopenbaard, zich zal uitstor ten. Bij ons dan de vraag; Zullen wij1 dan staan aan de kant van het Beest of aan die van het geslachte Lam, dat op de troon Gods is, dat toegebracht wordt dank zegging en aanbidding. Zouden wij niet uitroepen: Kom Heere Jezus, kom in ons leven, als de overwinnaar in ons hart en geef ons deel aan die nieuwe wereld; aan U de overwinning! MIDDENSTANDSDIPLOMA. Voor het speciaal examen (Spoedcursus) zijn te Leeuwarden nog geslaagd: T. Wes seling en J. Zoethout te Hindcloopen, W. Valkema te Oudega, S. de Vries en P. de Winter te Oudemirdum, H. Walinga en komt, verzet komt, anders zouden we onze gehoorzaamheid aan Jezus Christus hebben opgegeven. Er komt een poging om Hem te volgen en daar gaat het naar spreker meent om. En om ons heenziende, ont dekken wij, dat het hoog tijd wordt ook dat er gehoorzaamheid aan Jezus Chris tus komt. Hoe worden immers thans de booze gedachten uit menschen harten open baar. Wat zijn we diep ontroerd over de duivelsche vervolging van het oude volk, de Joden. Breekt die haat tegen de Joden uit omdat er misschien velen geweest zijn die zich ten koste hunner ongelukkige me demens chen hebben verrijkt, zooals wel wordt beweerd. Spr. gelooft dat het heel anders is en dat deze vervolging haar grond heeft in het feit dat dit oude .volk leeft uit de diepe bron van de oude gods dienst en dat druischt in tegen het groeiend heidendom van dezen tijd, het is het ver zet van het heidendom tegen het oude Godsvolk. Natuurlijk is dat niet het einde. Daar komen Verdere vervolgingen tegen hen, die ook met hun christelijk geloot ernst maken; het is de geest welke wij ge leidelijk overal beginnen te bespeuren, het loopt uit op een geweldige geestelijke strijd tusschen wie rekening willen houden met den levenden God en hen die alleen met eigen kracht en weten rekening houden. Wij zullen straks hebben te beslissen waar onze plaats is. Er is verzet tegen die geest bij alle democratische volkendie roepen echter om wapens en men verstaat niet dat dit dezelfde geest van zelfzucht en machtsverheerlijking is, wélke zij wil len bestrijden. Alles wijst er op dat het straks uitloopt op een wereldbotsing waar bij die van 191418 kinderspel zal zijn. En dat wordt de ondergang van Europa. Gaat men voort op de weg van München, dan zal Europa één concentratiekamp wor den met ondergang van alle persoonlijke vrijheid en recht, zooals ds. Buskes zegt. En als spr. dit overweegt, speurt hij hier iets van de Openbaring van Johannes, als daar gesproken wordt van de tijden die zul len komen, als het bloed zal stijgen tot de toornen 'der paarden. Hij teekende vree- selijke dingen in beeld, wij zien ze nu in werkelijkheid, in Spanje, in China, in Pa lestina, en waarop geheel Europa zich voorbereidt. En dan denkt spr. aan dat andere beeld in de Openbaring, n.l. van het Beest, waarvan men zich afvroeg wie er nog te gen strijden kon. Uit deze wereld stijgt net beest van machtswellust en gewelds- verheerlijking, de heele wereld roept om geweld en gaat nu achter het Beest, wie kan er nog tegen strijden? Men durft het niet omdat de wereld het kruis niet aan durft, gij durft niet vergeven wie u kwaad aandoen, niet blijven liefhebben tol het allervreeselijkste wat de haat ons aandoet. Kunnen wij werkelijk het kruis aanvaar den? Spr. kon in de dagen van München den grooten oorlog. „Nooit meer die gru wel”, „nooit meer oorlog” werd er alge meen gezegd. En men meende dat de oor log de wereld uit kon als wij samen werk ten hem te verhinderen. De „nooit meer oor log federatie” was in dien tijd wijdvertakt over ons land, „Kerk en Vrede” kwam er naast, maar hief die leus niet aan om dat ze als Christelijke organisatie rekende met wat er lag in het menschenbart, oorlog komt nd. volgens ons inzicht voort uit het binnenste van de menschen, 09k ons eigen wij werpen niet de schuld op anderen, zijn zelf mee schuldig want de zonde van de zelfzucht is oorzaak van den oorlog en daarom zullen we die met uiterlijke maat regelen niet weg krijgen. De nooit-meer- oorlog-leus is verstomd, en dat kon niet anders, want de laatste jaren is de ontwik keling verschrikkelijk geweest, en velen die vroeger naast ops stonden zeggen nu: „maar als dht komt moeten wij ons verzet ten”. Met „dht" wordt dan bedoeld het nationaal socialisme dat na 1930 zijn dra kenhoofd opstak. Ja, er is bedreiging van onze vrijheid, van ons volksbestaan zelf. En allerwege kwam het besef: wie zich tot schaap maakt, wordt door de wolven verslonden, wij moeten dus bewapenen. An dere landen gingen voor, allen wilden zich haastig klaar Diaken voor de verdediging, zooals het heet, want niemand beweert te (villen aanvallen, men wil alleen het eigen volk beveiligen wordt gezegd. 95 pet. onzer Kamerleden is overtuigd, dat wij ons moeten verdedigen, wij moeten dus bewa penen. Nooit-meer-oorlog noemt men een iraatje van goedmoedige droomers en als iet geen goedmoedige droomers zijn, zijn het landverraders, die ons land willen doen struikelen in de bewapeningswedloop. En allerwege in ons land vindt men nu hen gevaarlijke menschen, die niet aan de be wapeningswedloop willen meedoen. Dat vonnis is met het ambtenarenverbod door de regeering nu over onze beweging uitge sproken. Moet nu echter Kerk en Vrede zwijgen, omdat blijkt dat de leus „Nooit-meer-oor- zette haar protest tegen oorlog niet in om wereldsche belangen, of omdat de oorlog zoo gruwelijk is, of omdat zijl die oorlog onmogelijk zou kunnen maken, zij nadert deze kwestie noch van de economische, noch van de sentimenteele kant, doch wil en blijft ze naderen van de geestelijke kant, gedrongen door het diepe bewustzijn dat oorlog in volkomen strijd is met het Chris tendom, oorlog en evangelie onvereenig- baar zijn, in het kort omdat oorlog zonde is; omdat wij Christenen zijn kunnen wij geen rekening houden met de zonde, en daarom keeren wij ons tegen oorlog en oorlogsvoorbereiding. Kerk en Vrede wil daarom haar naarn ook omzetten in daad, de naarn bedoelt dat de Kerk moet verstaan dat zijl den voorzitter er op, dat men in de verwach- daad de tijden veranderd zijn, in de jaren 5 Vrede hier en elders volle zalen, nu is de s nimil iiiiiiiiiiiiiiiii.niiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiuiiiiiir; Bij de belangstelling voor honderden artikelen worden we steeds aangenaam ge troffen door de regelmaat, waarin nabestellingen bin nenkomen op „V E R O’’ 50 Sigaartjes in een luxe blikje voor f 1.— Engros „VERGETEN” BABY vrede heeft te dienen en zich tegen den oorlog moet uitspreken; dat is haar roeping en daarom roept Kerk en Vrede alle christenen in en buiten de Kerk op tegen de oorlog te getuigen. Hen, die in de kerken vereenigd zijn omdat zij als be lijdende christenen aan oorlog en voorbe reiding daartoe geen deel mogen hebben. Wie buiten de Kerk staat, doch ook Jezus Christus ziet als zijp overste leidsman, heeft evenzeer zich bewust te worden: dat wij piet aan oorlog mogen meedoende Chris ten moet den oorlog uit, opdat de naarn van onzen Hemelschen Vader niet meer zoo gelasterd wordt als in den wereldoor log. Daar stonden voor 9/10 christenvolken tegenover elkaar, voor wie Jezus Christus de hoogste persoon is, doch erger was nog dat de Kerken, terwijl haar de gru welen die er werden bedreven bekend wa ren, Gods zegen af baden voor hun man nen aan het front, om hun tegeppartij met 'alle mogelijke middelen te vernietigen. De zegenbede van de officieele kerken over de oorlogsgruwel was de allergruwelijkste C odslastering. Dat kinderen Gods Zijn ze- g sn vragen om andere Zijner kinderen te vernietigen, voor Kain’s werk dus, dat is de gruwelijkste hoon God aangedaan. Voor dat besef de kerken wakker te schudden, opdat de gewetens steeds meer wakker voor deze gruwel worden, daarvoor is Kerk en Vrede opgericht. Die poging van Kerk en Vrede nu is in de oogen van de regeering buitengemeen ongewenscht, en vindt bij de Kerken geen weerklank, zij" zijn gesloten voor "het getuigenis van Kerk en Vrede. In allerlei kringen wordt gezegd, „er zal oorlog zijn tot het einde der dagen" en dus zegt de Kerk „houdt op met dat getuigenis tegen den oorlog, die moet er toch zijn". Moeten wij nu zwijgen? Maar tot Ezechiël is gezegd dat „als gij niet spreekt om den goddelooze van zijn goddeloozen tvcg te waarschuwen en den rechtvaardige die zich van zijn gerechtigheid afkeert en onrecht doet, zij zullen sterven, maar Ik zal hun bloed van uw hand eischen”. Dat woord zegt ons heel duidelijk dat wij niet mo gen zwijgen, al zijn wij onaangenaam voor de staat, en vinden wij afkeuring bij de Kerk, wij mogen niet zwijgen en moeten steeds weer zeggen: „En toch is het zon de”. Zaad uitgestrooid, moet naar zijn na tuur spruiten, en straks oogst leveren, en als onze Heiland zegt dat al deze dingen moeten geschieden, dat allerlei gruwelen over de wereld zullen komen, is het omdat Hij weet hoe diep de zonde in het men- schenhart leeft en zich naar haar natuur moet ontplooien, opdat ze in volle gruwe lijkheid aan 't liciit treedt. Daar is een wereldproces dat zijn loop moet hebben, doch de Heiland heeft nooit Zijn discipe len opgedragen mee te werken om die gru welen in stand te houden, doch wel gezegd: „waakt dan, ten allen tijde biddend, op dat gij' moogt waardig geacht worden al deze dingen te ontvlieden”. Kleinzand 82 Telefoon 2912 Anno 1864. En dat is nu de roeping van Kerk en Vrede; tot wie Christen wil zijn, hebben we onze boodschap altijd weer. „Het geeft niets” zegt men dan, „de meerderheid wil er toch niet aan, gij kleine groepjes zijt eigenwijs en deedt beter het hoofd te bui gen voor al die knappe menschen die tegen U zijn”. Herinnerend aan de geschiedenis van de 12 verspieders, waarvan slechts 2 ’t beloofde land wisten te vinden en in het gelijk werden gesteld, zeide spr. dat bijna steeds de meerderheid ongelijk heeft. Maar op die argumenteering wil spr. toch niet bouwen, als spr. echter gelooft toch aan de.goede kant te staan is dat omdat hij denkt aan het woord van den Heiland: Gij zult van allen gehaat worden om Mijn ’9 naams wil”, en die U zullen dooden zul len meenen Goide dienst te doen”. Zoover is het met ons nog niet, wij worden nog slechts door de staat qp zij geschoven en door de meerderheid met schuine oogen aangezien. Er is echter verzet, dat geeft spr. eenige gerustheid over onze staat van christenheid; steeds als er levend Christen dom in de wereld opstond kwam er ver zet van de machtigen en de meerderheid der Kerk, en met eenige .ongerustheid had spr. al die rust in de verhouding tusschen ons en de staat gezien, en gevraagd: „zijh we niet al te wereldgelijkvormig gewor den. De eerste Christenen werden in de dood gejaagd omdat ze gevaarlijk voor den staat werden geacht, omdat ze de gelijkheid van. allen voor God verkondig den. Drie eeuwen lang duurden de vervol gingen en later kwamen ze telkens weer als er waren die met een of ander stuk der waarheid bloedige ernst maakten. Daarvan was nu niets meer te merken, we waren zoo zoet, we praatten wat over allerlei dingen, doch bij dat praten bleef het en 't was zalig rustig in de wereld. Maar zoo zalig rustig mag het niet blijven. Het verzet moest komen. Men zal misschien zoo woedend worden dat men ons neer slaat; we mogen dankbaar zijn, dat er tegen wat uit het diepst van onze ziel In de provincie Groningen werd dezer dagen een kind van 23 jaar bij den Burgerlijken Stand ingeschreven. (Couranten bericht). Heb mijn oogen uitgewreven, Toen ik dat berichtje las, Want ik heb nog nooit geweten, Dat zooiets bestaanbaar was Jongeman van drie-en-twintig Jij komt leelijk achteraan Ofbegin je dezer dagen Voor jezelf pas te bestaan Drie en twintig lange jaren Was j’er niet en was j’er wel; Wie je wel was, toen j’er niet was, Was een soort van blinddoek-spelI Hoe bestddt 't dat je vader Jou maar één-twee-drie vergat? Heeft-ie je in vroeger dagen Nooit eens op z’n schoot gehad? Gaf je geen „herinneringen" Eertijds aan je nieuw bestaan: Heb je nimmer in je luier (Nou, jeweetwelwht) gedaan? Lag je 's nachts dan nooit te schreeuwen Kreeg je nimmer voor je broek 'k Moet hédst vragen: was de baby Of Papa’sgeheugen zoek PH1LIA. Pijpekamp, P. Spaander en P. erden met groote meerderheid stemmen herkozen, evenals de aftre dende commissarissen, de heeren J. A. Maseland, Fi W. C. de Haas, Mr. A. W. Haan, en dr. A. J. Kingma, en de plaats vervangende directeuren, de heeren J. A. Maseland, F. W. C. de Haas en mr. A. W. Haan. Allen namen hun herbenoeming aan. Bij de rondvraag werd gevraagd, of de knipkaarten, die voor een deel gebniikt zijn, ook in het volgend seizoen dienst kunnen doen, waarop bevestigend werd - -- geantwoord. Op een vraag, of het water- log” niet meer te houden is. Kerk en Vrede verlies overeen kwam met de verwachting, werd te kennen gegeven, dat na de revisie van de leiding het verlies zeer gering zal zijn. Verzocht werd aan de aandeelhouders een afschrift van de verslagen te doen toekomen; van de bestuurstafel werd toe zending toegezegd. Na bespreking van eenige interne za ken, die niet voor publicatie geschikt zijn, sloot de voorzitter de vergadering. KERK ÉN VREDE. Vrijdagavond hield de ofd. Sneek van Kerk en Vrede een openbare vergadering in de Harmonie, waar als spreker optrad ds. A. J. Wartena van Arnhem, met als onderwerp: Het einde nadert. De voort.; drde Vos, spreekt een woord van welkom, in het bijzonder tot ds. Wartena die de stoot gaf aan de op richting van de afdeeling van Kerk en Vrede alhier. .Spr. betreurt het geringe bezoek, bet is wel eens anders geweest, doch alle dingen zijn veranderd, nu .is Kerk en Vrede eene voor ambtenaren ver boden ver., terwijl ze weleer leden telde, die bijna ministers waren. Al verwachtten wij dan ook g^en groot bezoek, wij meen den in dezen tijd niet te mogen zwijgen, spr. citeert in verband hiermede Ezechiël 3 1721. Deze bijeenkomst draagt het karakter van een getuigenisavond, ds. War- zaal-Piso, een vergadering plaats van «an- tena spreekt dus zonder pauze en in ver- band met het bijzonder karakter van deze vergadering opent spr. haar met gebed. Ds. r- - No. 16 Woensdag 23 November 1938 55e Jaargang Adv. in dit blad worden gratis opgenotnen in het adv. blad de SNEEKER COURANT DER GEMEENTE SNEEK Bureau: KLEINZAND 5-7 - Telef. 2200 EAÜX DE COLOGNE PARFUMS ZEEPEN POEDERS P.S. Onze wagw: kunnen tegen een kleine vergoe- Wartena zegt dan dat inder- S dat ze pas opgericht was trok Kerl l-f-IJ. wind ons zeer tegen. Hoe kwam die ver andering van vreugde van het publiek in mgi ccu aAuuwAuvuuc4.vcx15uAioiiu.5 wa.», ons optreden tot zekere neiging bij dat- dat daarom de Pers niet was uitgenoo- zelfde publiek maar liever niets van ons 'te merken. In de jaren 1924 en volgende was men nog vervuld van de gruwelen van Eén van de aandeelhouders wees er op, »nM rinam omtrent de exnloitatie niet was te- dat ze pas opgericht was trok Kerk en NIEUWE SNEEKER COURANT Abonnements- en Advertentieblad jui.._j

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1938 | | pagina 1