WIE ZIJN DE 10 POPULAIRSTE NEDERLANDERS
A. JANSEN
F. OZINGA
Luxe Auto-Verhuur
met en zonder chauffeur
HOFSTEDE
Aangenaam!
F.3500.- AAN BELONINGEN
SPANJE nog altijd in on
rust, toch hebben we steeds
in voorraad'de onverge
lijkelijke
MAJA
Annex Sneeker Courant en Wymbritseradeel
Trouw- en Begrafenlsrljden
TROMP SNEEK
Het adres in Tabaksfabrikaten
óók voor St. Nicolaas.
Wed. S. JOUSTRA Zn. - Wijnhandel-Gedistilleerd.
uit BARCELONA
Uitgave: KIE ZEB RINK Co. SMEEK
le BLAD
ge
net
NIEUWSTIJDINGEN.
'k
(Nadruk verboden).
SLUITING 1 DEC-
Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS
OFFICIEEL ORGAAN
ren G. v. d. J
Posthuma, wen
van i
MAGGIS POPULARITE1TS-WEDSTRIJD
__.J VRAAGT UW WINKELIER EEN FORMULIER
SCHAAPMARKTPLEIN 9.
OH. Ford Dealer - SNEEK
Parkstraat Tel. 2211
Steeds nieuwe wagens Lage prijzen
Pers niet werd toegelaten, en in de tweede
wachten was. Dagbladen toch kunnen niet
lang nadat een vergadering gehouden is,
een verslag plaatsen. Na eenige besprekin
gen werd door den voorzitter te kennen
gegeven, dat wijziging van het genomen
N.V. ZWEMBAD SNEEK.
Onder leiding- van den voorzitter van
den Raad van Commissarissen, dr. A. J.
Kingma, had Vrijdagavond in de vergader-
deelhouders der bovengenoemde Vennoot
schap, die zeer matig bezocht was.
Na een woord van welkom wees de
NIEUWE SNEEKER COURANT
(Nieuws- en Advertentieblad).
Abonnementsprijs ƒ2.50 per jaar.
Betaling kan zoo gewenscht
geschieden aan de courantloopers
met 5 cent per week.
Per post ƒ3.60; Losse nrs. 5 cent.
SNEEKER COURANT
Gratis Advertentieblad)
ADVERTENTIES WORDEN STEEDS
IN BEIDE BLADEN OPGENOMEN.
Advertentieprijs 9 ets. per regel.
Bij contract aanmerkelijk lager.
Klachten over niet bezorgen enz.
aan de Administratie Kleinzand 7,
Sneek. Telefoon 2200.
uiiiiiiiiillliillllliiiiiiiiiiiiliiillillllllllilliiiiiiiL:
dlutf verzekerd worden.
HET ADRES voor
tingen omtrent de exploitatie niet was te
leurgesteld. Het aantal abonné's zal een
volgend jaar nog wel stijgen.
Verder wees hij er op, dat deze verga
dering een aandeelhoudersvergadering was.,
en
digd, Wel zou later een verslag van het
behandelde aan de Pers worden verstrekt.
dat in vergaderingen van andere hier ter
stede bestaande vennootschappen die ook
niet in de eerste plaats de belangen van
de aandeelhouders beoogden, doch veeleer
het algemeen belang, ais Sneeker Jacht
haven en het Sneeker Sportpark, de Pers
vertegenwoordigers steeds welkom waren.
Hij vroeg waarom op deze vergadering de
Pers niet werd toegelaten, en in de tweede
plaats wanneer het bestuursverslag te ver
wachten was. Dagbladen toch kunnen niet
lang nadat een vergadering gehouden is,
gen werd door den voorzitter te
besluit nu niet meer mogelijk was, doch
dat voor een volgende vergadering met
den geuiten wensch rekening zou worden
gehouden, en dat zoo spoedig mogëlijk
een bestuursverslag kan worden verwacht.
In waardeerende zin liet de voorzitter zich
uit over de door de Pers aan de inrichting
bewezen diensten.
De notulen werden, nadat een kleine
technische verandering was aangebracht,
goedgekeurd onder dankzegging aan den
vertrokken secretaris, den heer dr. J. Oos-
terhuis, wien door den .voorzitter boven
dien dank werd gebracht voor de vele
moeite die hij zich èn voor de oprichting
èn na de opening van het Zwembad had
getroost.
Gedurende het afgeloopen seizoen wer
den uitgereikt 823 abonnementen aan hee-
ren en 1014 aan dames, totaal dus 1837,
waaronder de diverse schoolabonnementen
en die van de politie en de marechaussée.
Aan 1 o-baden-kaarten werden verkocht 53
stuks. Er werden 653 losse baden geno
men.
Vooral gedurende de Sneek-Week was
het aantal bezoeken van vreemdelingen zeer
beduidend. Nog werden 465 toegangskaar
ten verstrekt aan niet-zwemmers.
De exploitatierekening sluit met een to
taal van f 5637.74, met een winstsaldo van
f 296.72, zoodat de gemeente dit jaar in
die kosten niet behoeft bij te dragen.
De bouwkosten zijn door onvoorziene
omstandigheden met f 3000.verhoogd.
De balans sluit met een totaal van
f 70123.74.
Na eenige bespreking werden deze ver
slagen goedgekeurd. Dit sluit in, dat reeds
dit jaar een dividend kan wordep uitge
keerd van D/a °/0. Het gaf een der aan
deelhouders aanleiding commissarissen en
directie dank te zeggen voor hun beleid,
en den initiatiefnemers geluk te wenschen
met het succes der inrichting.
De drie aftredende directeuren, dehee-
JAÜ!
Wij geven met St. Nicolaas
TAFELMESSEN
Dat geeft voldoening.
Maar dan naar het adres
want daar weet men wat staak
waren zijn door jarenlange er
varing, mede door de electrische
slijpinrichting. Scharen en messen
koopt men bij ons ook steeds ver
trouwd en best. Ziet in de winkel
onze groote sorteering. H BH
Grootzand 18 MWBP Sneelr
niet in de kerken meebidden dat de drei
gende oorlogsramp ons voorbijgaan zou,
omdat wij ons immers zelf klaarmaakten
voor oorlog, wij konden toch niet tot
God met onze bede gaan de oorlog te ver
hoeden terwijl wij Hem tevens moesten
meedeelen dat wij ons voor dien oorlog
klaar maakten. Maar durven wij dan het
kruis aan? Op die vraag zullen wij mis
schien hoofd voor hoofd moeten zeggen
„ik kan het nog niet aan”.
Maar er is in Johannes’ Openbaring
nog een ander beeld, n.l. dat van „het
Lam als geslacht”, het zinnebeeld van
Hem die Zijn leven gaf aan het kruis en
bad „Vader vergeef het him, want zij we
ten niet wat ie doen” en uit het diepste
van Wiens ziel opsteeg de klacht „Mijn
God, waarom hebt Gij Mij' verlaten”, doch
Die 'de Godverlatenheid overwon en de
verzoening met God voor deze verlaten
wereld tot stand bracht. Hem ziet Johannes
op de troon, en dat is een wonderbare ver
troosting. Hij is het Die tenslotte over
wint ook in ons hart, Hij is het die de
macht heeft en de uiteindelijke overwin
ning brengt, en het komt spr. voor dat wij
op weg zijn.naar het einde dezer bedeeling,
die in bloed en tranen ondergaat, waarover
^an de allesoverwinnende liefde Gods, ons
m Christus geopenbaard, zich zal uitstor
ten.
Bij ons dan de vraag; Zullen wij1 dan
staan aan de kant van het Beest of aan
die van het geslachte Lam, dat op de
troon Gods is, dat toegebracht wordt dank
zegging en aanbidding. Zouden wij niet
uitroepen: Kom Heere Jezus, kom in ons
leven, als de overwinnaar in ons hart en
geef ons deel aan die nieuwe wereld; aan
U de overwinning!
MIDDENSTANDSDIPLOMA.
Voor het speciaal examen (Spoedcursus)
zijn te Leeuwarden nog geslaagd: T. Wes
seling en J. Zoethout te Hindcloopen, W.
Valkema te Oudega, S. de Vries en P. de
Winter te Oudemirdum, H. Walinga en
komt, verzet komt, anders zouden we onze
gehoorzaamheid aan Jezus Christus hebben
opgegeven. Er komt een poging om Hem
te volgen en daar gaat het naar spreker
meent om. En om ons heenziende, ont
dekken wij, dat het hoog tijd wordt ook
dat er gehoorzaamheid aan Jezus Chris
tus komt. Hoe worden immers thans de
booze gedachten uit menschen harten open
baar. Wat zijn we diep ontroerd over de
duivelsche vervolging van het oude volk,
de Joden. Breekt die haat tegen de Joden
uit omdat er misschien velen geweest zijn
die zich ten koste hunner ongelukkige me
demens chen hebben verrijkt, zooals wel
wordt beweerd. Spr. gelooft dat het heel
anders is en dat deze vervolging haar
grond heeft in het feit dat dit oude .volk
leeft uit de diepe bron van de oude gods
dienst en dat druischt in tegen het groeiend
heidendom van dezen tijd, het is het ver
zet van het heidendom tegen het oude
Godsvolk. Natuurlijk is dat niet het einde.
Daar komen Verdere vervolgingen tegen
hen, die ook met hun christelijk geloot
ernst maken; het is de geest welke wij ge
leidelijk overal beginnen te bespeuren, het
loopt uit op een geweldige geestelijke strijd
tusschen wie rekening willen houden met
den levenden God en hen die alleen met
eigen kracht en weten rekening houden.
Wij zullen straks hebben te beslissen
waar onze plaats is. Er is verzet tegen die
geest bij alle democratische volkendie
roepen echter om wapens en men verstaat
niet dat dit dezelfde geest van zelfzucht
en machtsverheerlijking is, wélke zij wil
len bestrijden. Alles wijst er op dat het
straks uitloopt op een wereldbotsing waar
bij die van 191418 kinderspel zal zijn.
En dat wordt de ondergang van Europa.
Gaat men voort op de weg van München,
dan zal Europa één concentratiekamp wor
den met ondergang van alle persoonlijke
vrijheid en recht, zooals ds. Buskes zegt.
En als spr. dit overweegt, speurt hij hier
iets van de Openbaring van Johannes, als
daar gesproken wordt van de tijden die zul
len komen, als het bloed zal stijgen tot de
toornen 'der paarden. Hij teekende vree-
selijke dingen in beeld, wij zien ze nu in
werkelijkheid, in Spanje, in China, in Pa
lestina, en waarop geheel Europa zich
voorbereidt.
En dan denkt spr. aan dat andere beeld
in de Openbaring, n.l. van het Beest,
waarvan men zich afvroeg wie er nog te
gen strijden kon. Uit deze wereld stijgt
net beest van machtswellust en gewelds-
verheerlijking, de heele wereld roept om
geweld en gaat nu achter het Beest, wie
kan er nog tegen strijden? Men durft het
niet omdat de wereld het kruis niet aan
durft, gij durft niet vergeven wie u kwaad
aandoen, niet blijven liefhebben tol het
allervreeselijkste wat de haat ons aandoet.
Kunnen wij werkelijk het kruis aanvaar
den? Spr. kon in de dagen van München
den grooten oorlog. „Nooit meer die gru
wel”, „nooit meer oorlog” werd er alge
meen gezegd. En men meende dat de oor
log de wereld uit kon als wij samen werk
ten hem te verhinderen. De „nooit meer oor
log federatie” was in dien tijd wijdvertakt
over ons land, „Kerk en Vrede” kwam
er naast, maar hief die leus niet aan om
dat ze als Christelijke organisatie rekende
met wat er lag in het menschenbart, oorlog
komt nd. volgens ons inzicht voort uit het
binnenste van de menschen, 09k ons eigen
wij werpen niet de schuld op anderen, zijn
zelf mee schuldig want de zonde van de
zelfzucht is oorzaak van den oorlog en
daarom zullen we die met uiterlijke maat
regelen niet weg krijgen. De nooit-meer-
oorlog-leus is verstomd, en dat kon niet
anders, want de laatste jaren is de ontwik
keling verschrikkelijk geweest, en velen die
vroeger naast ops stonden zeggen nu:
„maar als dht komt moeten wij ons verzet
ten”. Met „dht" wordt dan bedoeld het
nationaal socialisme dat na 1930 zijn dra
kenhoofd opstak. Ja, er is bedreiging van
onze vrijheid, van ons volksbestaan zelf.
En allerwege kwam het besef: wie zich
tot schaap maakt, wordt door de wolven
verslonden, wij moeten dus bewapenen. An
dere landen gingen voor, allen wilden zich
haastig klaar Diaken voor de verdediging,
zooals het heet, want niemand beweert
te (villen aanvallen, men wil alleen het
eigen volk beveiligen wordt gezegd. 95 pet.
onzer Kamerleden is overtuigd, dat wij ons
moeten verdedigen, wij moeten dus bewa
penen. Nooit-meer-oorlog noemt men een
iraatje van goedmoedige droomers en als
iet geen goedmoedige droomers zijn, zijn
het landverraders, die ons land willen doen
struikelen in de bewapeningswedloop. En
allerwege in ons land vindt men nu hen
gevaarlijke menschen, die niet aan de be
wapeningswedloop willen meedoen. Dat
vonnis is met het ambtenarenverbod door
de regeering nu over onze beweging uitge
sproken.
Moet nu echter Kerk en Vrede zwijgen,
omdat blijkt dat de leus „Nooit-meer-oor-
zette haar protest tegen oorlog niet in om
wereldsche belangen, of omdat de oorlog
zoo gruwelijk is, of omdat zijl die oorlog
onmogelijk zou kunnen maken, zij nadert
deze kwestie noch van de economische,
noch van de sentimenteele kant, doch wil
en blijft ze naderen van de geestelijke kant,
gedrongen door het diepe bewustzijn dat
oorlog in volkomen strijd is met het Chris
tendom, oorlog en evangelie onvereenig-
baar zijn, in het kort omdat oorlog zonde
is; omdat wij Christenen zijn kunnen wij
geen rekening houden met de zonde, en
daarom keeren wij ons tegen oorlog en
oorlogsvoorbereiding.
Kerk en Vrede wil daarom haar naarn
ook omzetten in daad, de naarn bedoelt
dat de Kerk moet verstaan dat zijl den
voorzitter er op, dat men in de verwach- daad de tijden veranderd zijn, in de jaren 5
Vrede hier en elders volle zalen, nu is de s
nimil iiiiiiiiiiiiiiiii.niiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiuiiiiiir;
Bij de belangstelling voor
honderden artikelen worden
we steeds aangenaam ge
troffen door de regelmaat,
waarin nabestellingen bin
nenkomen op
„V E R O’’ 50 Sigaartjes
in een luxe blikje voor f 1.—
Engros
„VERGETEN” BABY
vrede heeft te dienen en zich tegen
den oorlog moet uitspreken; dat is haar
roeping en daarom roept Kerk en Vrede
alle christenen in en buiten de Kerk op
tegen de oorlog te getuigen. Hen, die in de
kerken vereenigd zijn omdat zij als be
lijdende christenen aan oorlog en voorbe
reiding daartoe geen deel mogen hebben.
Wie buiten de Kerk staat, doch ook Jezus
Christus ziet als zijp overste leidsman, heeft
evenzeer zich bewust te worden: dat wij
piet aan oorlog mogen meedoende Chris
ten moet den oorlog uit, opdat de naarn
van onzen Hemelschen Vader niet meer
zoo gelasterd wordt als in den wereldoor
log. Daar stonden voor 9/10 christenvolken
tegenover elkaar, voor wie Jezus Christus
de hoogste persoon is, doch erger was
nog dat de Kerken, terwijl haar de gru
welen die er werden bedreven bekend wa
ren, Gods zegen af baden voor hun man
nen aan het front, om hun tegeppartij met
'alle mogelijke middelen te vernietigen. De
zegenbede van de officieele kerken over
de oorlogsgruwel was de allergruwelijkste
C odslastering. Dat kinderen Gods Zijn ze-
g sn vragen om andere Zijner kinderen te
vernietigen, voor Kain’s werk dus, dat is de
gruwelijkste hoon God aangedaan. Voor
dat besef de kerken wakker te schudden,
opdat de gewetens steeds meer wakker voor
deze gruwel worden, daarvoor is Kerk en
Vrede opgericht. Die poging van Kerk en
Vrede nu is in de oogen van de regeering
buitengemeen ongewenscht, en vindt bij
de Kerken geen weerklank, zij" zijn gesloten
voor "het getuigenis van Kerk en Vrede.
In allerlei kringen wordt gezegd, „er zal
oorlog zijn tot het einde der dagen" en dus
zegt de Kerk „houdt op met dat getuigenis
tegen den oorlog, die moet er toch zijn".
Moeten wij nu zwijgen? Maar tot Ezechiël
is gezegd dat „als gij niet spreekt om den
goddelooze van zijn goddeloozen tvcg te
waarschuwen en den rechtvaardige die zich
van zijn gerechtigheid afkeert en onrecht
doet, zij zullen sterven, maar Ik zal hun
bloed van uw hand eischen”. Dat woord
zegt ons heel duidelijk dat wij niet mo
gen zwijgen, al zijn wij onaangenaam voor
de staat, en vinden wij afkeuring bij de
Kerk, wij mogen niet zwijgen en moeten
steeds weer zeggen: „En toch is het zon
de”. Zaad uitgestrooid, moet naar zijn na
tuur spruiten, en straks oogst leveren, en
als onze Heiland zegt dat al deze dingen
moeten geschieden, dat allerlei gruwelen
over de wereld zullen komen, is het omdat
Hij weet hoe diep de zonde in het men-
schenhart leeft en zich naar haar natuur
moet ontplooien, opdat ze in volle gruwe
lijkheid aan 't liciit treedt. Daar is een
wereldproces dat zijn loop moet hebben,
doch de Heiland heeft nooit Zijn discipe
len opgedragen mee te werken om die gru
welen in stand te houden, doch wel gezegd:
„waakt dan, ten allen tijde biddend, op
dat gij' moogt waardig geacht worden al
deze dingen te ontvlieden”.
Kleinzand 82 Telefoon 2912 Anno 1864.
En dat is nu de roeping van Kerk en
Vrede; tot wie Christen wil zijn, hebben
we onze boodschap altijd weer. „Het geeft
niets” zegt men dan, „de meerderheid wil
er toch niet aan, gij kleine groepjes zijt
eigenwijs en deedt beter het hoofd te bui
gen voor al die knappe menschen die tegen
U zijn”. Herinnerend aan de geschiedenis
van de 12 verspieders, waarvan slechts
2 ’t beloofde land wisten te vinden en in het
gelijk werden gesteld, zeide spr. dat bijna
steeds de meerderheid ongelijk heeft. Maar
op die argumenteering wil spr. toch niet
bouwen, als spr. echter gelooft toch aan
de.goede kant te staan is dat omdat hij
denkt aan het woord van den Heiland: Gij
zult van allen gehaat worden om Mijn
’9 naams wil”, en die U zullen dooden zul
len meenen Goide dienst te doen”. Zoover is
het met ons nog niet, wij worden nog
slechts door de staat qp zij geschoven en
door de meerderheid met schuine oogen
aangezien. Er is echter verzet, dat geeft
spr. eenige gerustheid over onze staat van
christenheid; steeds als er levend Christen
dom in de wereld opstond kwam er ver
zet van de machtigen en de meerderheid
der Kerk, en met eenige .ongerustheid had
spr. al die rust in de verhouding tusschen
ons en de staat gezien, en gevraagd: „zijh
we niet al te wereldgelijkvormig gewor
den. De eerste Christenen werden in de
dood gejaagd omdat ze gevaarlijk voor
den staat werden geacht, omdat ze de
gelijkheid van. allen voor God verkondig
den. Drie eeuwen lang duurden de vervol
gingen en later kwamen ze telkens weer
als er waren die met een of ander stuk
der waarheid bloedige ernst maakten.
Daarvan was nu niets meer te merken,
we waren zoo zoet, we praatten wat over
allerlei dingen, doch bij dat praten bleef
het en 't was zalig rustig in de wereld.
Maar zoo zalig rustig mag het niet blijven.
Het verzet moest komen. Men zal misschien
zoo woedend worden dat men ons neer
slaat; we mogen dankbaar zijn, dat er
tegen wat uit het diepst van onze ziel
In de provincie Groningen werd
dezer dagen een kind van
23 jaar bij den Burgerlijken
Stand ingeschreven. (Couranten
bericht).
Heb mijn oogen uitgewreven,
Toen ik dat berichtje las,
Want ik heb nog nooit geweten,
Dat zooiets bestaanbaar was
Jongeman van drie-en-twintig
Jij komt leelijk achteraan
Ofbegin je dezer dagen
Voor jezelf pas te bestaan
Drie en twintig lange jaren
Was j’er niet en was j’er wel;
Wie je wel was, toen j’er niet was,
Was een soort van blinddoek-spelI
Hoe bestddt 't dat je vader
Jou maar één-twee-drie vergat?
Heeft-ie je in vroeger dagen
Nooit eens op z’n schoot gehad?
Gaf je geen „herinneringen"
Eertijds aan je nieuw bestaan:
Heb je nimmer in je luier
(Nou, jeweetwelwht) gedaan?
Lag je 's nachts dan nooit te schreeuwen
Kreeg je nimmer voor je broek
'k Moet hédst vragen: was de baby
Of Papa’sgeheugen zoek
PH1LIA.
Pijpekamp, P. Spaander en P.
erden met groote meerderheid
stemmen herkozen, evenals de aftre
dende commissarissen, de heeren J. A.
Maseland, Fi W. C. de Haas, Mr. A. W.
Haan, en dr. A. J. Kingma, en de plaats
vervangende directeuren, de heeren J. A.
Maseland, F. W. C. de Haas en mr. A.
W. Haan.
Allen namen hun herbenoeming aan.
Bij de rondvraag werd gevraagd, of de
knipkaarten, die voor een deel gebniikt
zijn, ook in het volgend seizoen dienst
kunnen doen, waarop bevestigend werd - --
geantwoord. Op een vraag, of het water- log” niet meer te houden is. Kerk en Vrede
verlies overeen kwam met de verwachting,
werd te kennen gegeven, dat na de revisie
van de leiding het verlies zeer gering zal
zijn. Verzocht werd aan de aandeelhouders
een afschrift van de verslagen te doen
toekomen; van de bestuurstafel werd toe
zending toegezegd.
Na bespreking van eenige interne za
ken, die niet voor publicatie geschikt zijn,
sloot de voorzitter de vergadering.
KERK ÉN VREDE.
Vrijdagavond hield de ofd. Sneek van
Kerk en Vrede een openbare vergadering
in de Harmonie, waar als spreker optrad
ds. A. J. Wartena van Arnhem, met als
onderwerp: Het einde nadert.
De voort.; drde Vos, spreekt een
woord van welkom, in het bijzonder tot
ds. Wartena die de stoot gaf aan de op
richting van de afdeeling van Kerk en
Vrede alhier. .Spr. betreurt het geringe
bezoek, bet is wel eens anders geweest,
doch alle dingen zijn veranderd, nu .is
Kerk en Vrede eene voor ambtenaren ver
boden ver., terwijl ze weleer leden telde,
die bijna ministers waren. Al verwachtten
wij dan ook g^en groot bezoek, wij meen
den in dezen tijd niet te mogen zwijgen,
spr. citeert in verband hiermede Ezechiël
3 1721. Deze bijeenkomst draagt het
karakter van een getuigenisavond, ds. War-
zaal-Piso, een vergadering plaats van «an- tena spreekt dus zonder pauze en in ver-
band met het bijzonder karakter van deze
vergadering opent spr. haar met gebed.
Ds. r- -
No. 16 Woensdag 23 November 1938 55e Jaargang
Adv. in dit blad worden gratis opgenotnen in het adv. blad de SNEEKER COURANT
DER GEMEENTE SNEEK Bureau: KLEINZAND 5-7 - Telef. 2200
EAÜX DE COLOGNE
PARFUMS
ZEEPEN
POEDERS
P.S. Onze wagw: kunnen
tegen een kleine vergoe-
Wartena zegt dan dat inder- S
dat ze pas opgericht was trok Kerl
l-f-IJ.
wind ons zeer tegen. Hoe kwam die ver
andering van vreugde van het publiek in
mgi ccu aAuuwAuvuuc4.vcx15uAioiiu.5 wa.», ons optreden tot zekere neiging bij dat-
dat daarom de Pers niet was uitgenoo- zelfde publiek maar liever niets van ons
'te merken. In de jaren 1924 en volgende
was men nog vervuld van de gruwelen van
Eén van de aandeelhouders wees er op,
»nM
rinam omtrent de exnloitatie niet was te- dat ze pas opgericht was trok Kerk en
NIEUWE SNEEKER COURANT
Abonnements- en Advertentieblad
jui.._j