A. JANSEN
Luxe Auto-Verhuur
met en zonder chauffeur
VANGE
SALTS
Aangenaam
PUROLX
F. OZINGA
Bestrijdt RheamatieK
door het nieuwe zout
met „dubbele werking”.
MAJA
uit BARCELONA
TROMP SNEEK
Mooie handen
Ml. H. P. MARCHANT
over „Het eenig Plechtanker'’.
Zaterdag 26 November 1q38 K5e Jaargang
Annex Sneeker Courant en Wymbritseradeel
Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS
OFFICIEEL ORGAAN
Het adres In Tabaksfabrikaten
óók voor St. Nlcolaas.
EAUX DE COLOGNE
PARFUMS
ZEEPEN
POEDERS
Trouw- en Begrafenlsrljden
Abonnements- en Advertentieblad
No. 17
Uitgave: HJEZEBRINK Co. - SNEEK
Bureau: KLEINZAND 5-7 Telef. 2200
le BLAD
age
die
WAT DOE IKY
PHILIA.
(Nadruk verboden).
Onze gecombineerde bladen verschijnen o.m. in
de volgende plaatsen In de omgeving en geven
daar een groote publiciteit
Daar nadert 5 December weer,
De komst van onzen Sint
Hij brengt surprises en cadeaux
Aan het gehoorzaam kind.
Maar óók bedenkt Hij óuderen
Met gaven ieder jaar,
Voor ’t oudste oudje zelfs staat Sint
Met Zijn geschenken klaar
;steld dat hij
rit te zijn:
SCHAAPMARKTPLEIN 9.
OH. Ford Dealer - SNEEK
Parkstraat Tel. 2211
Steeds nieuwe wagens Lage prijzen
JiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii:
S
gelijk heeft en dan dit als overtui-
diyven accepteeren. Voor ’n niet1
>liek is het zoo moeilijk aan te nemen
Dat was ji punt waar spr. ook zoo moei-
dat goed beseffen, zal het
van
bij1 de
kerk
en ver
loot-
.dmaat
waren! Nu probeert men tot overeenstem
ming te komen, men houdt vergaderingen
te Oxford en Edinburgh, doch men kan
Doch wel hierover dat hoe meer pogin
gen gedaan worden, hoe meer zij', die ze
ondernemen tot de overtuiging zullen ko
men: wij hebben ons vergist en hadden
nooit van de kerk van Christus moeten af
wijken.
Sneek, Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare,
Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga,
Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Ha-
rich, Bakhuizen, Nijemirdum, Sonde!, Slo
ten, Tjerkgaast, Spannenburg, Poppinga-
wler, Warns, Rauwerd Hommerts, Jutrijp,
Tirns, Goönga, Gauw, Sijbrandaburen, Of-
fingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Ijlst,
Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaast-
meer, Balk, Stavoren, Wijckel, Langweer,
Bozum, enz.
NIEUWE SNEEKER COURANT
(Nieuws- en Advertentieblad).
Abonnementsprijs ƒ2.50 per jaar.
Betaling kan zoo gewenscht
geschieden aan de courantloopers
met 5 cent per week.
Per post ƒ3.60; Losse nrs. 5 cent.
SNEEKER COURANT
(Gratis Advertentieblad).
ADVERTENTIES WORDEN STEEDS
IN BEIDE BLADEN OPGENOMEN.
Advertentieprijs 9 ets. per regel.
Bij contract aanmerkelijk lager.
Klachten over niet bezorgen enz.
aan de Administratie Kleinzand 7,
Sneek. Telefoon 2200.
Hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiniiiiimiiiiin
de staat het zou hebben te zeggen, zoodat
alleen het terrein van het bovennatuurlijke
leven voor de kerk gereserveerd zou zijn.
De staat heeft op het terrein van liet bo
vennatuurlijke leven niets te maken, doch
dat beteekgnt niet dat de kerk niets te ma
ken zou hebben met het terrein van het
natuurlijke leven. Ook daar mag en moet
zij komen, omdat het natuurlijke leven niet
mogelijk is in het Chr. geloof zonder sa
men te gaan met het bovennatuurlijke le
ven. Dat is de groote fout in het Derde
Rijk, waar men diesseits en jenseits scherp
wil scheiden en de kerk teruggejaagd wordt
als ze op het terrein van het diesseits komt.
Bijvó als de kerk zich bemoeit met de op
voeding der kinderen. Geheel deze opvoe
ding wordt daar als zaak van het dies
seits, van de staat beschouwd. Als ouders
in de gezinnen de kinderen over het jen
seits spreken, rukken in de school de staats-
onderwijzers vezel voor vezel uit de hoof
den en harten der kinderen weer dat wat
de ouders bijbrachten aan zin voor het
bovennatuurlijke. Ziedaar de ellende, welke
uit de stellingen der heeren voortvloeit.
En daarnaast verkondigen zij het staats-
absolutisme, de totalitaire staat. -Dr. Bois-
sevain verkondigt hier voor het na;t. soc.
hetzelfde; hij heeft zelfs als ideaal hier
één staatskerk, waar allen heen moeten! In
de Duitsche scholen wordt als bijbel de
„Mythe van de 20ste Eeuw” van Ro-
senoerg gebruikt, dat wetenschappelijk voor
Een hardnekkige kwaal als rheumatiek
kunt ge slechts met het krachtigste middel
succesvol bestrijden. Daarom is voor een
ieder die jaren aan rheumatische pijnen
geleden heeft, het nieuwe middel met dub
bele werking Vange Salts van zoo
enorm belang.
Vange Salts bestrijdt rheumatische pij
nen niet alleen doordat het urinezuur uit
het lichaam verdrijft, het bevordert door
de alkalische bestanddeeien, die het bevat
tevens een vlottere doorgang der voedsel-
resten door het lichaam, waardoor het
schadelijke gisten en opnieuw ophoopen
van afvalstoffen vermeden wordt.
Door deze dubbele werking is Van;
Salts het aangewezen middel voor hen, c
bij andere zouten geen baat vonden. De
prijs heeft men zoo laag gesteld
voor niemand een beletsel behoei
85 cent, voldoende voor een succesvolle
kuur. Vange Salts is uitsluitend verkrijgbaar
bij alle apothekers en erkende drogisten.
paat van Keulen in een magistraal werk
totaal is vernietigd als volmaakt onweten
schappelijk. Maar de heeren hebben nu
eenmaal iets noodig dat voor leeken aan
nemelijk lijkt, doch in werkelijkheid onwe
tenschappelijk is. De Katholiek leeft ech
ter naar de voorschriften van Christus. Zijn
koningschap leeft overal en aan Hem kan
men niets onttrekken. Het staatsgezag in
het Derde Rijk vertrouwt echter de Kerk
niet, en als we zoo iets in Nederland krij
gen, zouden wij ook binnen 14 dagen
kwesties tusschen kerk en staat hebben. De
Führer in Nederland heeft gezegd een
concordaat te willen s luiten met den Paus,
maar na de ervaring elders met die con
cordaten, zal deze hem zien komen! De
staat zal als het totalitaire systeem wordt
toegepast, direct in strijd komen met de
kerk, en dat heeft het Nederlandsche epis
copaat doorzien. In allerlei landen heeft
men concordaten met den Paus, hier niet
en hoewel er hier niets afgebakend is tus
schen staat en kerk leven we hier in Abra-
ham’s schoot, leven we op enkele Schön-
heitsfehler na hier zelfs in zaligheid. En
als de Nederlandsche Führer een concor
daat wil, zeggen wij „dank je, hier in
Nederland voelen wij ons gelukkig zonder
concordaat”.
Daarmee nu is ook verklaard de pause
lijke onfeilbaarheid. „De paus is ook maar
een mensch”, zegt men, maar als de kerk
door Christus gesticht is, met Petrufs als
eerste hoofd, belast met het bewaren der
prediking, moest die prediking blijven vast
staan, moest dat hoofd der kerk ook steeds
in staat zijn die prediking voor bederf en
amendementen te bewaren en moest de
paus dus wel onfeilbaar zijn. Later heeft
men gezegd „weg met de zichtbare kerk,
met paus en priesters”, en wat gebeurde
toen? Spr. kan dit 't best demonstreeren
aan het geval-Geelkerken. Die dominee
ontkende dat de slang in 't paradijs ge
sproken had; zijn kerkbestuur zeide echter:
dat beeft hij wel, de synode stelde het
kerkbestuur m het gelijk en ds. Geelker
ken zei: „Geen nood, dan sticht ik een
kerk, waarin de slang in het Paradijs
niet gesproken heeft!” Het kerkbestuur
zeide echter dat het door de Heilige Geest
wist dat de slang gesproken had. Dat be-
teekent eigenlijk dat men eigen inzicht pro
clameert als onfeilbaar. En dat doen die
heeren allemaal, ze hebben één paus ver
wijderd die onfeilbaar was en duizend pau
sen zijn opgerezen met een eigen onfeil
baarheid, ieder hunner geeft uiteenloopen-
de uitspraken. De Heilige Geest blijkt zich
dus in verschillende richtingen uit te spre
ken. Als men de Kerk loslaat, die de op
dracht van Christus zelf kreeg de prediking
onbedorven te houden, en die door instel'
ling van de onfeilbaarheid iets onvermij
delijks deed, krijgt men een desorganisatie
en weet men niet aan wie zich te houden,
men krijgt een eigen vermenigvuldigde on
feilbaarheid. In 1930 waren er F'
volkstelling hier 410 verschillende
genootschappen, er waren zelfs 14
woestbare optimisten, ‘die een kerkgem
schap noemden, waarvan zij eenig Udn
Bij de belangstelling voor
honderden artikelen worden
we steeds aangenaam ge
troffen door de regelmaat,
waarin nabestellingen bin
nenkomen op
„V E R O’’ 50 Sigaartjes
in een luxe blikje voor f 1.—
En gros
Na een pa
zette mr. M;
betoogt nu in de eerste plaats dat wij
J»_ MtT<- J Jf_ 11. -11..-
toetsen, om dat te aanvaarden wat er mee
in overeenstemming en dat te verwerpen
wat er mee in strijd is. Wij verwerpen dan
het nationaal socialisme. Er is een natuur
lijk en een bovennatuurlijk leven, doch wij
kunnen deze beide niet scheiden. Geen
enkel deel van het natuurljjk leven kan
leven zonder het bovennatuurlijke leven
en dus erkennen wij ook geen scheiding
dezer terreinen, en verwerpen dat op het
terrein van het natuurlijke leven alleen
Op Sint-herinnering
„Wat doe ik?” is de groote vraag
In eind-November-tijd,
Met welk geschenk wordt links en rechts
Een prettig feest bereid
We denken na en weten niet,
Wat of het worden moet,
Welk souvenir en welk geschenk
Het straks het béste „doet”....,
Zie, plaatsgenoot, die groote vraag
„Wat doe ik?” is zoo... klein:
Ons Blad wil graag Uw raadgever
In deze dagen zijn!
De advertentie-pagina’s
Doen alles aan de hand,
Zij helpen U (het woord klinkt vreemd!)
Uit dezen Sint-tijd-„brand”l
„Wat doe ik?’’ Wat U éérst moet doen?
Leest d’advertenties goed!
Dan wéét U wat U koopen gaat,
Dan wéét U wat U doet!!
Willen wij sterk staan in de veroordee-
ling van de schrikkelijke behandeling der
Joden elders, dan komt het er op aan op
welke grond wjj die behandeling veroor-
deelen. De Joelen zijn schepselen als wij,
dat ze van ander ras zijn, geeft niets, want
de Kerk kent geen rasverschil, allen zijn
één in geloof en niettemin is in elk land
de kerk weer een andere dan in een am
dere nationaliteit. Dat is de wondere een
heid van de kerk van Christus in de ver
scheidenheid der naties. Daar begrijpt Hit
ler niets van. Die begrijpt niet dat de Paus
van Rome daar zit als lasthebber van
Christus, honderdmaal hooger dan het
hoofd der Germanen, en dat zijn kerk
volgens Mattheus 16 18 niet door de
poorten der hel zal overweldigd wor
den. Daaraan nu zullen de Führer en de
zijnen ten onder gaan. Men zegt dat het
gemakkelijk is roomsch te zijn, maar als
men eens nagaat wat de roomschen se
dert de kerk van Christus kwam, hebben
ondergaan en gedaan, zal men dat nooit
meer zeggen. Een gewone Germaan zal
nooit door een christen tegen den muur
worden gezet, doch andersom is het wel
het geval, en als bisschoppen dan bid
den „vergeef het hun, want ze weten niet
wat ze doen”, waar is dan de Germaansche
held die dat na zal doen? Hitler verwon
dert zich dat de buitenwereld zich druk
maakt over ds. Niemöller, die immers op
geborgen is voor zijn eigen veiligheid, om
dat hij anders eens door lagere instances
zou kunnen worden lastig gevallen, de
zelfde lagere instanties die kardinaal In-
nitzers paleis plunderden en een priester
uit het venster wierpen. Niemöller mocht
naar zijn gezin terug als hij niet meer
predikte, doch deze zeide „Neen, ik tracht
Christus na te volgen”. Daarom zit hij in
Schutzhaft, net als Schuschnigg, voor z'n
eigen veiligheid en heil en bedde worden
langzaam doodgemarteld. Wat maken ze
een drukte over de Joden, zeggen de hee
ren in Duitschland. Ja, dat begrijpen de
heeren, die wetenschappelijk denken vol
gens de methode Rosenberg, niet. Doch
dat maakt ze juist tot slechte psychologen.
Voor ons zijn al die schepselen Gods ge
lijk, kinderen van God, die thuis hooren
in de gemeenschap van Christus. De hee
ren in 't Derde Rijk met hun kanonnen,
Gestapo en beestachtig gepeupel, hebben
geen enkel recht zich te verheffen boven
een ander ras, dat bewijzen ze elke dag
door hun daden; die bewijzen ook dat de
rastheorie grove onzin is, en ze geven aan
schouwelijk ondt-wijs waar men belandt als
't Is „geven” en „ontvangen" weer
6In den familiekring
heen. Het was dus noodzakelijk dat uit die En jong en oud zijn ingesteld
prediking zelve oprees het orgaan dat Zijn
boodschap zou bewaren, onbedorven en
zonder amendement, en dit voor alle tij
den.
Spr. zal na de pauze over het Derde
Rijk spreken, waaraan de Paus zijn prach
tige encycliek: „Mit brennender Sorge”
wijdde, waarin men voelt dat deze spreekt
op gezag van Christus. Hij gaf de Duitsche
bisschoppen aan zijn ziekbed de boodschap
meer: leer de geloovigen vooral vast
houden aan het zuiver geloof aan God,
aan Christus, aan de Kerk en het primaat
schap van den paus. En deze vier hoofd
punten is men in omgekeerde richting
gaan afbrokkelen. Eerst het geloof in den
onfeilbaren paus, toen kwam men op te
gen het instituut van de zichtbare kerk
en het priesterschap, toen kwam men aan
de vraag „Wie is Christus?", en begon
men te zeggen: „er is wel misschien een
prediker geweest, doch in de H. Drievul
digheid, God de Vader en Zijn Zoon
Christus gelooven wij niet. Als men deze
dingen verwerpt, verwerpt men Christus
zelf, en Als men de drie punten hierboven
genoemd verwerpt, waar blijft dan het zui
vere geloof in God? De modernen zeggen
„de juridische zekerheid van het geloof,
noch de eenheid van geloof kunnen wij
mr. Marchant geven, wij hebben, zoo werd
in de N. R. Crt. betoogd, een persoonlijke
religie”, dat wil zeggen dat ieder zelf
maar in orde moet maken de inhoud van
zijn geloof. Weer een adder zeide: „de
inhoud van 't Christendom verandert met
Hoe komt het nu dat spr. het met de
Katholieken zoo eens was. Er zijn velen
die twijfelen of de priesters in hun binnen
ste Wel overtuigd zijn van wat zij leeren,
velen zien in hen auguren, die in het oude
Rome elkaar toelonkten als ze de goege
meente weer te pakken hadden gehad. Over
dat punt moet men echter heen en kwam
spr. ook heen toen hij de priesters leer
de kennen en vooral toen hij de Catechis
mus lezen ging die klopte met het
Evangelie. Ook las spr. de katholieke theo
logen en toen ontdekte hij, dat hij alles
begreep, alles sloot als een bus. En steeds
sterker werd spr^ daarin bevestigd en( nu
weet spr. dat het eenige plechtanker in
deze benarde tijden is de Kerk van Chris
tus.
Dat is dan sprekers ervaring. Maar men
moet gelooven of niet gelooven, dat is
de keus. Veel menschen dachten te kunnen
volstaan met half te gelooven; men zeide
dan „de heer Marchant wil een bijna ju
ridische klaarheid en zekerheid”. Dat was
inderdaad juist, en als spr. de strijd zag
tusschen niet-katholieke en katholieke theo
logen moest spr. zeggen, de laatsten heb
ben gelijk. Dat was een cerebrale over
weging, als men wil: werking van de
rede. Spr. weet nu dat men de waarheid
door de Goddelijke genade krijgt, doch
deze heeft bij hem van den beginne af ge
werkt en zeker toen spr. tot het besluit
kwam, ik wil weten wat het Katholicisme
is, en dat wetenschappelijk ging bestu-
deeren. Nu zijn er menschen die studee-
ren, maar vooraf bepalen waar ze willen
uitkomen. Maar dat is met wetenschappe
lijk, men moet zonder vooraf conclusies
vast te stellen, waartoe men wil komen,
onderzoeken, en dan het risico durven loe
pen in Rome terecht te komen, dus dat
Rome
Stfo.'
dat wij vrij rijn te gelooven wat wij willen.
Dat was 'ji punt waar spr. ook zoo moei
lijk overheen kon komen. Maar het is in
de eerste plaats de vraag of men gelooft
of niet. Als men zegt, er is misschien wel
een Christus geweest, doch ik kan niet ge
looven dat Jezus Zoon van God was en
niet gelooven in de H. Drievuldigheid, dan
moet men ook durven zeggen niet te ge
looven. Gelooft men wel, aan gelooft men
dat Jezus als Zoon van God op bovenna-
tuuriijke wijze op aarde is gekomen om de
menschheid het christendom te brengen.
Alles ging toen echter bij overlevering, er
werd niets op schrift gesteld. Zoo zou het
dus ook gaan met de boodschap die Chris
tus bracht en ook de apostelen verkon
digden n.L: Ik ben de weg, de waarheid
en het leven. Dat was de boodschap die
van mond tot mond in een zucht van tijd
over de aarde verbreid zou worden. Maar
vroeg spr. zich toen af hoe kon het dat deze
boodschap, overgeleverd, onveranderd bleef
en daar
hulp, waar Christus tot Petru(s zegt' „Gij
zijt de steenrots waarop Ik Mijn kerk zal
bouwen”. Hier was dus de zichtbare Kerk
van Christus, aan welke Hij opdroeg de
boodschap onbedorven te bewaren tot het
einde der tijden. Ware daar niets ge
weest dan de mondelinge overbrenging van
de prediking van Gods Zoon* zij zou niet
onveranderd gebleven zijn door de eeuwen
de maatschappij en de geestelijke gesteld
heid en moet daaraan aangepast worden”.
Men is bij onze geachte postelijke naburen
al aanpassend echter bij Wodan terecht
gekomen! Christus heeft geleerd „Ik ben
Koning Christus en zooals Ik het leerde
heeft iedereen het te aanvaarden”. Dat zijn
voorschriften die ook voor Führer en
Duce gelden en ook voor een eventueel
filiaalhouder van hen in Nederland. Die
kunnen ze echter niet gebruiken in hun
regeering en bij de opvoeding der kinde
ren, rij kunnen dus Christus niet gebrui
ken, want zij weten het zelf beter. Christus
kan men niet gebruiken, maar met Wodan
zijn zaken te .doeni Zoo is het verloop
van de -dingen in de wereld geweest en
daarom is het houvast verloren gegaan en
dat is de reden waarom in deze angstige
tijden geroepen wordt om dat houvast. En
let eens op hoe onze oostelijke naburen
gemakkelijk klaar kwamen met de arbei
dersbeweging, maar niet met de kerk. Ze
denken van den Paus, dat hij een oud
heertje te Rome is, dat af en toe ook eens
mag m^ppraten! Hitler is maar kort in
Rome geweest en op het Forum heeft
hij met schijnwerpers verlicht gezien de
poovere ruïnes van het oude Rome. Zou
Hitler toen wel eens gedacht hebben „zie
daar de vergankelijkheid van een wereldsch
rijk", waarschijnlijk niet want dan zóu de
Duce die ruïnes niet met schijnwerpers
hebben doen verlichten. Doch uit de ven-
s ers van het Quirinaal heeft Hitler de St.
Pieter kunnen zien. Daar zat dan die
oude heer en al zouden bommenwerpers
deze St. Pieter vernietigen, dan zou nog
de kerk van Christus m volle majesteit
daar staan. Als de Führer dan eens de
Gregoriana zou hebben bezocht, zou hij
ontdekt hebben welk een geestelijke stroom
van daaruit over heel de wereld wordt
uitgestort, een stroom die de verliezen
der kerk hier geleden, honderdmaal goed
maakt door winst elders. Dan zou Hitler
misschien tot andere gedachten gekomen
zijn. Maar dit is 'n hopeloos geval. Wat wij
doen, laten en denken, geschiedt alles met
Christus in ons leven en van minuut tot
minuut leggen wij hem rekenschap af. En
als wij allen
Adolf Hitler niet gelukken de kerk
Christus kapot te maken.
auze zong St. Cecilia weer en
larchant zijn rede voort. Spr.
aan die Waarheid, die wij’ hebben, alles
Dinsdagavond sprak op initiatief van
het St. Joseph comité in Amicitia voor een
volle zaal de heer mr. H. P. Marchant
over „Het eenig plechtanker”.
De voorzitter, de heer Casparie,
bracht den christengroet en wees er op dat
er rond de figuur van den spreker van he
denavond nog al wat gerucht geweest is,
«pedaal bij zijn overgang tot het Katho
licisme; wij willen die overgang niet ge
bruiken dit zegt spr. in het bijzonder
tot de aanwezige niet-katholieken om op
ongepaste wijze propaganda voor ons ge
loof te maken, maar men zal het kunnen
waardeeren als de heer Marchant een ge
tuigenis spreekt,
Wij scharen ons rond God en Oranje,
en bij de verdediging tegen hen, die ons
daarvan trachten af te dringen, was de
heer Marchant steeds een der sterkste strij
ders, en op dit gebied kunnen wij allen,
van welk geloof ook, elkaar qntmoeten en
ons met elkaar één voelen. Spr. richt dan
een woord van dank tot de zangvereen.
St. Cecüia en haar dirigent den heer J. H.
Doodkorte, het moet deze ver. een dub
bele vreugde rijn hier op de feestdag van
haar patrones te mogen optreden.
Nadat St. Cecilia eenige liederen had
ten gehoore gebracht en gezamenlijk een
couplet van het Wilhelmus was gezongen
nam mr. Marchant het woord.
Als wij komen te staan voor gewel
dige gebeurtenissen, voelen wij behoefte
aan houvast, een plechtanker, en speciaal
geldt dat voor deze tijden van beroering.
Sprekers ervaring bij het onderzoek van
het Christelijke, dat is voor ons het Katho
lieke geloof, is dat hij daar gevonden heeft
de waarheid. Dat geloof geeft zekerheid
en houvast, zooals spr.’s geloof van vroe
ger het zeker niet geven kon. Spr. begreep
toen niet wat de tneologen bedoelden, en
dacht zich daarbij maar te moeten neer
leggen, de theologie ging zeker boven zijn
begrip. Spr. had ondanks dat hij een man
van studie was, aan de avona van rijn
leven niet kunnen doordringen in de betee-
kenis van z'n eigen geloof. Toen besloot
spr., naar aanleiding van het contact dat
hij pok in z'n ambtelijke leven had met
katholieken, vooral met priesters, te onder
zoeken wat het Katholicisme was. Ook in
de politiek had hij daarvoor aanleiding
gehad, omdat het hem opgevallen was dat
op staatkundig gebied er zooveel overeen
komst was tusschen wat de katholieken be
oogden en wat spr. zelf wilde* Spr. had
bijv, de historische rede van dr. Poels over
de nood te Maastricht al jaren geleden op
een jaarvergadering van den V.D.B. behan
deld. Verzet rees er daar toen niet tegen,
doch het is nog wat anders zelf katholiek
te worden, men mag van alles worden in
Nederland, heiden of theosoof ook, doch
als iemand katholiek wordt zegt men dat
er wat in dat hoofd moet mankeeren, de
oude dag zou zich laten gelden!
SPANJE nog altijd in on
rust, toch hebben we steeds
in voor raad de onverge
lijkelijke
P.S. Onze wagens kunnen
tegen een kleine vergoe
ding verzek «<d worden.
HET ADRES voor
Adv. in dit blad worden gratis opgenomen in het adv. blad de SNEEKER COURANT
DER GEMEENTE SNEEK
men
B
NIEUWE SNEEKERCÜURANT
■p>
kwam Mattheus 16 18 spr. te
Uw handen blijven ondanks
guur weer en alle huishoude
lijke arbeid gaaf, zacht en
mooi door
Balde In doezen 30-60, Tube 43 ct. Bi| Apoth. en Drog.
MUNHABDT