A. JANSEN Luxe Auto-Verhuur met en zonder chauffeur VANGE SALTS Aangenaam PUROLX F. OZINGA Bestrijdt RheamatieK door het nieuwe zout met „dubbele werking”. MAJA uit BARCELONA TROMP SNEEK Mooie handen Ml. H. P. MARCHANT over „Het eenig Plechtanker'’. Zaterdag 26 November 1q38 K5e Jaargang Annex Sneeker Courant en Wymbritseradeel Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS OFFICIEEL ORGAAN Het adres In Tabaksfabrikaten óók voor St. Nlcolaas. EAUX DE COLOGNE PARFUMS ZEEPEN POEDERS Trouw- en Begrafenlsrljden Abonnements- en Advertentieblad No. 17 Uitgave: HJEZEBRINK Co. - SNEEK Bureau: KLEINZAND 5-7 Telef. 2200 le BLAD age die WAT DOE IKY PHILIA. (Nadruk verboden). Onze gecombineerde bladen verschijnen o.m. in de volgende plaatsen In de omgeving en geven daar een groote publiciteit Daar nadert 5 December weer, De komst van onzen Sint Hij brengt surprises en cadeaux Aan het gehoorzaam kind. Maar óók bedenkt Hij óuderen Met gaven ieder jaar, Voor ’t oudste oudje zelfs staat Sint Met Zijn geschenken klaar ;steld dat hij rit te zijn: SCHAAPMARKTPLEIN 9. OH. Ford Dealer - SNEEK Parkstraat Tel. 2211 Steeds nieuwe wagens Lage prijzen JiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii: S gelijk heeft en dan dit als overtui- diyven accepteeren. Voor ’n niet1 >liek is het zoo moeilijk aan te nemen Dat was ji punt waar spr. ook zoo moei- dat goed beseffen, zal het van bij1 de kerk en ver loot- .dmaat waren! Nu probeert men tot overeenstem ming te komen, men houdt vergaderingen te Oxford en Edinburgh, doch men kan Doch wel hierover dat hoe meer pogin gen gedaan worden, hoe meer zij', die ze ondernemen tot de overtuiging zullen ko men: wij hebben ons vergist en hadden nooit van de kerk van Christus moeten af wijken. Sneek, Woudsend, Heeg, Nijezijl, Folsgare, Nijland, Oppenhuizen, Uitwellingerga, Oudega (W.), IJsbrechtum, Wolsum, Ha- rich, Bakhuizen, Nijemirdum, Sonde!, Slo ten, Tjerkgaast, Spannenburg, Poppinga- wler, Warns, Rauwerd Hommerts, Jutrijp, Tirns, Goönga, Gauw, Sijbrandaburen, Of- fingawier, Terzool, Abbega, Oosthem, Ijlst, Deersum, Scharnegoutum, Roodhuis, Gaast- meer, Balk, Stavoren, Wijckel, Langweer, Bozum, enz. NIEUWE SNEEKER COURANT (Nieuws- en Advertentieblad). Abonnementsprijs ƒ2.50 per jaar. Betaling kan zoo gewenscht geschieden aan de courantloopers met 5 cent per week. Per post ƒ3.60; Losse nrs. 5 cent. SNEEKER COURANT (Gratis Advertentieblad). ADVERTENTIES WORDEN STEEDS IN BEIDE BLADEN OPGENOMEN. Advertentieprijs 9 ets. per regel. Bij contract aanmerkelijk lager. Klachten over niet bezorgen enz. aan de Administratie Kleinzand 7, Sneek. Telefoon 2200. Hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiniiiiimiiiiin de staat het zou hebben te zeggen, zoodat alleen het terrein van het bovennatuurlijke leven voor de kerk gereserveerd zou zijn. De staat heeft op het terrein van liet bo vennatuurlijke leven niets te maken, doch dat beteekgnt niet dat de kerk niets te ma ken zou hebben met het terrein van het natuurlijke leven. Ook daar mag en moet zij komen, omdat het natuurlijke leven niet mogelijk is in het Chr. geloof zonder sa men te gaan met het bovennatuurlijke le ven. Dat is de groote fout in het Derde Rijk, waar men diesseits en jenseits scherp wil scheiden en de kerk teruggejaagd wordt als ze op het terrein van het diesseits komt. Bijvó als de kerk zich bemoeit met de op voeding der kinderen. Geheel deze opvoe ding wordt daar als zaak van het dies seits, van de staat beschouwd. Als ouders in de gezinnen de kinderen over het jen seits spreken, rukken in de school de staats- onderwijzers vezel voor vezel uit de hoof den en harten der kinderen weer dat wat de ouders bijbrachten aan zin voor het bovennatuurlijke. Ziedaar de ellende, welke uit de stellingen der heeren voortvloeit. En daarnaast verkondigen zij het staats- absolutisme, de totalitaire staat. -Dr. Bois- sevain verkondigt hier voor het na;t. soc. hetzelfde; hij heeft zelfs als ideaal hier één staatskerk, waar allen heen moeten! In de Duitsche scholen wordt als bijbel de „Mythe van de 20ste Eeuw” van Ro- senoerg gebruikt, dat wetenschappelijk voor Een hardnekkige kwaal als rheumatiek kunt ge slechts met het krachtigste middel succesvol bestrijden. Daarom is voor een ieder die jaren aan rheumatische pijnen geleden heeft, het nieuwe middel met dub bele werking Vange Salts van zoo enorm belang. Vange Salts bestrijdt rheumatische pij nen niet alleen doordat het urinezuur uit het lichaam verdrijft, het bevordert door de alkalische bestanddeeien, die het bevat tevens een vlottere doorgang der voedsel- resten door het lichaam, waardoor het schadelijke gisten en opnieuw ophoopen van afvalstoffen vermeden wordt. Door deze dubbele werking is Van; Salts het aangewezen middel voor hen, c bij andere zouten geen baat vonden. De prijs heeft men zoo laag gesteld voor niemand een beletsel behoei 85 cent, voldoende voor een succesvolle kuur. Vange Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en erkende drogisten. paat van Keulen in een magistraal werk totaal is vernietigd als volmaakt onweten schappelijk. Maar de heeren hebben nu eenmaal iets noodig dat voor leeken aan nemelijk lijkt, doch in werkelijkheid onwe tenschappelijk is. De Katholiek leeft ech ter naar de voorschriften van Christus. Zijn koningschap leeft overal en aan Hem kan men niets onttrekken. Het staatsgezag in het Derde Rijk vertrouwt echter de Kerk niet, en als we zoo iets in Nederland krij gen, zouden wij ook binnen 14 dagen kwesties tusschen kerk en staat hebben. De Führer in Nederland heeft gezegd een concordaat te willen s luiten met den Paus, maar na de ervaring elders met die con cordaten, zal deze hem zien komen! De staat zal als het totalitaire systeem wordt toegepast, direct in strijd komen met de kerk, en dat heeft het Nederlandsche epis copaat doorzien. In allerlei landen heeft men concordaten met den Paus, hier niet en hoewel er hier niets afgebakend is tus schen staat en kerk leven we hier in Abra- ham’s schoot, leven we op enkele Schön- heitsfehler na hier zelfs in zaligheid. En als de Nederlandsche Führer een concor daat wil, zeggen wij „dank je, hier in Nederland voelen wij ons gelukkig zonder concordaat”. Daarmee nu is ook verklaard de pause lijke onfeilbaarheid. „De paus is ook maar een mensch”, zegt men, maar als de kerk door Christus gesticht is, met Petrufs als eerste hoofd, belast met het bewaren der prediking, moest die prediking blijven vast staan, moest dat hoofd der kerk ook steeds in staat zijn die prediking voor bederf en amendementen te bewaren en moest de paus dus wel onfeilbaar zijn. Later heeft men gezegd „weg met de zichtbare kerk, met paus en priesters”, en wat gebeurde toen? Spr. kan dit 't best demonstreeren aan het geval-Geelkerken. Die dominee ontkende dat de slang in 't paradijs ge sproken had; zijn kerkbestuur zeide echter: dat beeft hij wel, de synode stelde het kerkbestuur m het gelijk en ds. Geelker ken zei: „Geen nood, dan sticht ik een kerk, waarin de slang in het Paradijs niet gesproken heeft!” Het kerkbestuur zeide echter dat het door de Heilige Geest wist dat de slang gesproken had. Dat be- teekent eigenlijk dat men eigen inzicht pro clameert als onfeilbaar. En dat doen die heeren allemaal, ze hebben één paus ver wijderd die onfeilbaar was en duizend pau sen zijn opgerezen met een eigen onfeil baarheid, ieder hunner geeft uiteenloopen- de uitspraken. De Heilige Geest blijkt zich dus in verschillende richtingen uit te spre ken. Als men de Kerk loslaat, die de op dracht van Christus zelf kreeg de prediking onbedorven te houden, en die door instel' ling van de onfeilbaarheid iets onvermij delijks deed, krijgt men een desorganisatie en weet men niet aan wie zich te houden, men krijgt een eigen vermenigvuldigde on feilbaarheid. In 1930 waren er F' volkstelling hier 410 verschillende genootschappen, er waren zelfs 14 woestbare optimisten, ‘die een kerkgem schap noemden, waarvan zij eenig Udn Bij de belangstelling voor honderden artikelen worden we steeds aangenaam ge troffen door de regelmaat, waarin nabestellingen bin nenkomen op „V E R O’’ 50 Sigaartjes in een luxe blikje voor f 1.— En gros Na een pa zette mr. M; betoogt nu in de eerste plaats dat wij J»_ MtT<- J Jf_ 11. -11..- toetsen, om dat te aanvaarden wat er mee in overeenstemming en dat te verwerpen wat er mee in strijd is. Wij verwerpen dan het nationaal socialisme. Er is een natuur lijk en een bovennatuurlijk leven, doch wij kunnen deze beide niet scheiden. Geen enkel deel van het natuurljjk leven kan leven zonder het bovennatuurlijke leven en dus erkennen wij ook geen scheiding dezer terreinen, en verwerpen dat op het terrein van het natuurlijke leven alleen Op Sint-herinnering „Wat doe ik?” is de groote vraag In eind-November-tijd, Met welk geschenk wordt links en rechts Een prettig feest bereid We denken na en weten niet, Wat of het worden moet, Welk souvenir en welk geschenk Het straks het béste „doet”...., Zie, plaatsgenoot, die groote vraag „Wat doe ik?” is zoo... klein: Ons Blad wil graag Uw raadgever In deze dagen zijn! De advertentie-pagina’s Doen alles aan de hand, Zij helpen U (het woord klinkt vreemd!) Uit dezen Sint-tijd-„brand”l „Wat doe ik?’’ Wat U éérst moet doen? Leest d’advertenties goed! Dan wéét U wat U koopen gaat, Dan wéét U wat U doet!! Willen wij sterk staan in de veroordee- ling van de schrikkelijke behandeling der Joden elders, dan komt het er op aan op welke grond wjj die behandeling veroor- deelen. De Joelen zijn schepselen als wij, dat ze van ander ras zijn, geeft niets, want de Kerk kent geen rasverschil, allen zijn één in geloof en niettemin is in elk land de kerk weer een andere dan in een am dere nationaliteit. Dat is de wondere een heid van de kerk van Christus in de ver scheidenheid der naties. Daar begrijpt Hit ler niets van. Die begrijpt niet dat de Paus van Rome daar zit als lasthebber van Christus, honderdmaal hooger dan het hoofd der Germanen, en dat zijn kerk volgens Mattheus 16 18 niet door de poorten der hel zal overweldigd wor den. Daaraan nu zullen de Führer en de zijnen ten onder gaan. Men zegt dat het gemakkelijk is roomsch te zijn, maar als men eens nagaat wat de roomschen se dert de kerk van Christus kwam, hebben ondergaan en gedaan, zal men dat nooit meer zeggen. Een gewone Germaan zal nooit door een christen tegen den muur worden gezet, doch andersom is het wel het geval, en als bisschoppen dan bid den „vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen”, waar is dan de Germaansche held die dat na zal doen? Hitler verwon dert zich dat de buitenwereld zich druk maakt over ds. Niemöller, die immers op geborgen is voor zijn eigen veiligheid, om dat hij anders eens door lagere instances zou kunnen worden lastig gevallen, de zelfde lagere instanties die kardinaal In- nitzers paleis plunderden en een priester uit het venster wierpen. Niemöller mocht naar zijn gezin terug als hij niet meer predikte, doch deze zeide „Neen, ik tracht Christus na te volgen”. Daarom zit hij in Schutzhaft, net als Schuschnigg, voor z'n eigen veiligheid en heil en bedde worden langzaam doodgemarteld. Wat maken ze een drukte over de Joden, zeggen de hee ren in Duitschland. Ja, dat begrijpen de heeren, die wetenschappelijk denken vol gens de methode Rosenberg, niet. Doch dat maakt ze juist tot slechte psychologen. Voor ons zijn al die schepselen Gods ge lijk, kinderen van God, die thuis hooren in de gemeenschap van Christus. De hee ren in 't Derde Rijk met hun kanonnen, Gestapo en beestachtig gepeupel, hebben geen enkel recht zich te verheffen boven een ander ras, dat bewijzen ze elke dag door hun daden; die bewijzen ook dat de rastheorie grove onzin is, en ze geven aan schouwelijk ondt-wijs waar men belandt als 't Is „geven” en „ontvangen" weer 6In den familiekring heen. Het was dus noodzakelijk dat uit die En jong en oud zijn ingesteld prediking zelve oprees het orgaan dat Zijn boodschap zou bewaren, onbedorven en zonder amendement, en dit voor alle tij den. Spr. zal na de pauze over het Derde Rijk spreken, waaraan de Paus zijn prach tige encycliek: „Mit brennender Sorge” wijdde, waarin men voelt dat deze spreekt op gezag van Christus. Hij gaf de Duitsche bisschoppen aan zijn ziekbed de boodschap meer: leer de geloovigen vooral vast houden aan het zuiver geloof aan God, aan Christus, aan de Kerk en het primaat schap van den paus. En deze vier hoofd punten is men in omgekeerde richting gaan afbrokkelen. Eerst het geloof in den onfeilbaren paus, toen kwam men op te gen het instituut van de zichtbare kerk en het priesterschap, toen kwam men aan de vraag „Wie is Christus?", en begon men te zeggen: „er is wel misschien een prediker geweest, doch in de H. Drievul digheid, God de Vader en Zijn Zoon Christus gelooven wij niet. Als men deze dingen verwerpt, verwerpt men Christus zelf, en Als men de drie punten hierboven genoemd verwerpt, waar blijft dan het zui vere geloof in God? De modernen zeggen „de juridische zekerheid van het geloof, noch de eenheid van geloof kunnen wij mr. Marchant geven, wij hebben, zoo werd in de N. R. Crt. betoogd, een persoonlijke religie”, dat wil zeggen dat ieder zelf maar in orde moet maken de inhoud van zijn geloof. Weer een adder zeide: „de inhoud van 't Christendom verandert met Hoe komt het nu dat spr. het met de Katholieken zoo eens was. Er zijn velen die twijfelen of de priesters in hun binnen ste Wel overtuigd zijn van wat zij leeren, velen zien in hen auguren, die in het oude Rome elkaar toelonkten als ze de goege meente weer te pakken hadden gehad. Over dat punt moet men echter heen en kwam spr. ook heen toen hij de priesters leer de kennen en vooral toen hij de Catechis mus lezen ging die klopte met het Evangelie. Ook las spr. de katholieke theo logen en toen ontdekte hij, dat hij alles begreep, alles sloot als een bus. En steeds sterker werd spr^ daarin bevestigd en( nu weet spr. dat het eenige plechtanker in deze benarde tijden is de Kerk van Chris tus. Dat is dan sprekers ervaring. Maar men moet gelooven of niet gelooven, dat is de keus. Veel menschen dachten te kunnen volstaan met half te gelooven; men zeide dan „de heer Marchant wil een bijna ju ridische klaarheid en zekerheid”. Dat was inderdaad juist, en als spr. de strijd zag tusschen niet-katholieke en katholieke theo logen moest spr. zeggen, de laatsten heb ben gelijk. Dat was een cerebrale over weging, als men wil: werking van de rede. Spr. weet nu dat men de waarheid door de Goddelijke genade krijgt, doch deze heeft bij hem van den beginne af ge werkt en zeker toen spr. tot het besluit kwam, ik wil weten wat het Katholicisme is, en dat wetenschappelijk ging bestu- deeren. Nu zijn er menschen die studee- ren, maar vooraf bepalen waar ze willen uitkomen. Maar dat is met wetenschappe lijk, men moet zonder vooraf conclusies vast te stellen, waartoe men wil komen, onderzoeken, en dan het risico durven loe pen in Rome terecht te komen, dus dat Rome Stfo.' dat wij vrij rijn te gelooven wat wij willen. Dat was 'ji punt waar spr. ook zoo moei lijk overheen kon komen. Maar het is in de eerste plaats de vraag of men gelooft of niet. Als men zegt, er is misschien wel een Christus geweest, doch ik kan niet ge looven dat Jezus Zoon van God was en niet gelooven in de H. Drievuldigheid, dan moet men ook durven zeggen niet te ge looven. Gelooft men wel, aan gelooft men dat Jezus als Zoon van God op bovenna- tuuriijke wijze op aarde is gekomen om de menschheid het christendom te brengen. Alles ging toen echter bij overlevering, er werd niets op schrift gesteld. Zoo zou het dus ook gaan met de boodschap die Chris tus bracht en ook de apostelen verkon digden n.L: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Dat was de boodschap die van mond tot mond in een zucht van tijd over de aarde verbreid zou worden. Maar vroeg spr. zich toen af hoe kon het dat deze boodschap, overgeleverd, onveranderd bleef en daar hulp, waar Christus tot Petru(s zegt' „Gij zijt de steenrots waarop Ik Mijn kerk zal bouwen”. Hier was dus de zichtbare Kerk van Christus, aan welke Hij opdroeg de boodschap onbedorven te bewaren tot het einde der tijden. Ware daar niets ge weest dan de mondelinge overbrenging van de prediking van Gods Zoon* zij zou niet onveranderd gebleven zijn door de eeuwen de maatschappij en de geestelijke gesteld heid en moet daaraan aangepast worden”. Men is bij onze geachte postelijke naburen al aanpassend echter bij Wodan terecht gekomen! Christus heeft geleerd „Ik ben Koning Christus en zooals Ik het leerde heeft iedereen het te aanvaarden”. Dat zijn voorschriften die ook voor Führer en Duce gelden en ook voor een eventueel filiaalhouder van hen in Nederland. Die kunnen ze echter niet gebruiken in hun regeering en bij de opvoeding der kinde ren, rij kunnen dus Christus niet gebrui ken, want zij weten het zelf beter. Christus kan men niet gebruiken, maar met Wodan zijn zaken te .doeni Zoo is het verloop van de -dingen in de wereld geweest en daarom is het houvast verloren gegaan en dat is de reden waarom in deze angstige tijden geroepen wordt om dat houvast. En let eens op hoe onze oostelijke naburen gemakkelijk klaar kwamen met de arbei dersbeweging, maar niet met de kerk. Ze denken van den Paus, dat hij een oud heertje te Rome is, dat af en toe ook eens mag m^ppraten! Hitler is maar kort in Rome geweest en op het Forum heeft hij met schijnwerpers verlicht gezien de poovere ruïnes van het oude Rome. Zou Hitler toen wel eens gedacht hebben „zie daar de vergankelijkheid van een wereldsch rijk", waarschijnlijk niet want dan zóu de Duce die ruïnes niet met schijnwerpers hebben doen verlichten. Doch uit de ven- s ers van het Quirinaal heeft Hitler de St. Pieter kunnen zien. Daar zat dan die oude heer en al zouden bommenwerpers deze St. Pieter vernietigen, dan zou nog de kerk van Christus m volle majesteit daar staan. Als de Führer dan eens de Gregoriana zou hebben bezocht, zou hij ontdekt hebben welk een geestelijke stroom van daaruit over heel de wereld wordt uitgestort, een stroom die de verliezen der kerk hier geleden, honderdmaal goed maakt door winst elders. Dan zou Hitler misschien tot andere gedachten gekomen zijn. Maar dit is 'n hopeloos geval. Wat wij doen, laten en denken, geschiedt alles met Christus in ons leven en van minuut tot minuut leggen wij hem rekenschap af. En als wij allen Adolf Hitler niet gelukken de kerk Christus kapot te maken. auze zong St. Cecilia weer en larchant zijn rede voort. Spr. aan die Waarheid, die wij’ hebben, alles Dinsdagavond sprak op initiatief van het St. Joseph comité in Amicitia voor een volle zaal de heer mr. H. P. Marchant over „Het eenig plechtanker”. De voorzitter, de heer Casparie, bracht den christengroet en wees er op dat er rond de figuur van den spreker van he denavond nog al wat gerucht geweest is, «pedaal bij zijn overgang tot het Katho licisme; wij willen die overgang niet ge bruiken dit zegt spr. in het bijzonder tot de aanwezige niet-katholieken om op ongepaste wijze propaganda voor ons ge loof te maken, maar men zal het kunnen waardeeren als de heer Marchant een ge tuigenis spreekt, Wij scharen ons rond God en Oranje, en bij de verdediging tegen hen, die ons daarvan trachten af te dringen, was de heer Marchant steeds een der sterkste strij ders, en op dit gebied kunnen wij allen, van welk geloof ook, elkaar qntmoeten en ons met elkaar één voelen. Spr. richt dan een woord van dank tot de zangvereen. St. Cecüia en haar dirigent den heer J. H. Doodkorte, het moet deze ver. een dub bele vreugde rijn hier op de feestdag van haar patrones te mogen optreden. Nadat St. Cecilia eenige liederen had ten gehoore gebracht en gezamenlijk een couplet van het Wilhelmus was gezongen nam mr. Marchant het woord. Als wij komen te staan voor gewel dige gebeurtenissen, voelen wij behoefte aan houvast, een plechtanker, en speciaal geldt dat voor deze tijden van beroering. Sprekers ervaring bij het onderzoek van het Christelijke, dat is voor ons het Katho lieke geloof, is dat hij daar gevonden heeft de waarheid. Dat geloof geeft zekerheid en houvast, zooals spr.’s geloof van vroe ger het zeker niet geven kon. Spr. begreep toen niet wat de tneologen bedoelden, en dacht zich daarbij maar te moeten neer leggen, de theologie ging zeker boven zijn begrip. Spr. had ondanks dat hij een man van studie was, aan de avona van rijn leven niet kunnen doordringen in de betee- kenis van z'n eigen geloof. Toen besloot spr., naar aanleiding van het contact dat hij pok in z'n ambtelijke leven had met katholieken, vooral met priesters, te onder zoeken wat het Katholicisme was. Ook in de politiek had hij daarvoor aanleiding gehad, omdat het hem opgevallen was dat op staatkundig gebied er zooveel overeen komst was tusschen wat de katholieken be oogden en wat spr. zelf wilde* Spr. had bijv, de historische rede van dr. Poels over de nood te Maastricht al jaren geleden op een jaarvergadering van den V.D.B. behan deld. Verzet rees er daar toen niet tegen, doch het is nog wat anders zelf katholiek te worden, men mag van alles worden in Nederland, heiden of theosoof ook, doch als iemand katholiek wordt zegt men dat er wat in dat hoofd moet mankeeren, de oude dag zou zich laten gelden! SPANJE nog altijd in on rust, toch hebben we steeds in voor raad de onverge lijkelijke P.S. Onze wagens kunnen tegen een kleine vergoe ding verzek «<d worden. HET ADRES voor Adv. in dit blad worden gratis opgenomen in het adv. blad de SNEEKER COURANT DER GEMEENTE SNEEK men B NIEUWE SNEEKERCÜURANT ■p> kwam Mattheus 16 18 spr. te Uw handen blijven ondanks guur weer en alle huishoude lijke arbeid gaaf, zacht en mooi door Balde In doezen 30-60, Tube 43 ct. Bi| Apoth. en Drog. MUNHABDT

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1938 | | pagina 1