LOCITBESEBEIIMINIi F. OZINGA HOFSTEDE Luxe Auto-Verliuur met en zonder chauffeur De Gemeente-Secretarie Ivan Sneek, KN 2e||Afdeling No. 2452 I De Gemeente-Secretarie No. 2411 Hospltaaldoek is telefonisch aangesloten onder blijft aangesloten onder BLOEDTRANSFUSIEDIENST. Hospitaallinnen vanaf f 2.50 per meter le Afdeling Annex Sneeker Courant en Wymbritseradeel Trouw- en Beorafenisrljden Abonnements- en Advertentieblad i- RECLAME KOLOM. NIEUWSTIJDINGEN. OFFICIEEL GEDEELTE. 55e Jaargang Woensdag 13 September 1939 No. 100 HOUDT STAND! -- PRIMA OFFICIEEL ORGAAN k I NIEUWE SNEEKER COURANT SNEEK Uitgave: KIEZEBRINK Co. Ie BLAD I aan, (Nadruk verboden). epgang speelt si dient dan ook hi gehouden met Onze gecombineerde bladen verschijnen o.m. in de volgende plaatsen in de omgeving en geven daar een groote publiciteit. Sneek, Abhega, Folsgare, Oaastmeer, Gauw, Goënga, Heeg, Hommerts, Jutrijp, Idzega, Indijk, Loënga, Nijhuizum, Nijland, Offin- gawier, Oosthem, Oppenhuizen, Uitwellin- gerga, Oudega (W.), Sandflrden, Scharne- goutum, Smallebrugge, Tirns, Tjalhuizum, Westhem, Blauwhuis, Wolsum, Woudsend, Osingahuizen, Ypecolsga, IJsbrechtum, Nije- zijl, Harich, Bakhuizen, Hemelum, Nijemir- dum, Oudemirdum, Sondel, Sloten, Tjerk- gaast, Spannenburg, Poppingawier, Warns, Rauwerd, Sijbrandaburen, Terzool, Deei- sum, Roodhuis, Balk, Wijckel, Langweer, Bozum enz. Klachten over niet bezorgen enz. aan de Administratie Klelnzand 7, Sneek. Tel. 2200 kustbatterijen. Zij moeten dus zeewaardig en over een bewape- •leze bestaat .uit één, Off. Ford Dealer SNEEK Parkstraat Tel. 2211 90 ct. per meter GROOTZAND 18 Steeds nieuwe wagens Lage prijzen Militaire Zaken, Bevolking, Burger lijke Stand, Verkiezingen, Paspoorten, Bouwvergunningen, Visserijen, Be smettelijke Ziekten, Verkeersregeling, Begravingen en Grafregisters, Arbeids wet, Leerplichtwet, Warenwet, Recla- meverordening, Afgifte diverse ver klaringen, enz. nog een s Warns L. £5. NIEUWE SNEEKER COURANT (Nieuws, en Advertentieblad). Officieel orgaan der gemeenten Sneek en Wymbritseradeel. Abonnementsprijs 2.50 per jaar. Betaling kan zoo gewenscht geschieden aan de courantloopers met 5 cent per week. Per post ƒ3.60; Giro 130000 ten name van fa. KIEZEBRINK Co. Sneek. Losse nummers 5 cent. SNEEKER COURANT (Gratis Advertentieblad). ADVERTENTIES WORDEN STEEDS IN BEIDE BLADEN OPGENOMEN. Advertentieprijs 9 ets. per regel. Bij contract aanmerkelijk lager. DE RAMP VAN DEN MIJNENVEGER WILLEM VAN EWIJCK. De mijnenveger Willem van Ewijck, welke Donderdagmiddag in gezelschap' van de mijnenvegers Jan van Gelder, Abraham van dier 'Hulst en Pieter F’lorisz en den mijnenlegger Nautilus uit Nieuwediep- was Vertrokken voor het leggen van mijnenvel den rond de zeegaten van de Wadden- eilanden, is, naar nader kan worden ge- meldj, Vrijdagmiddag, tusschen tien minu ten- en kwart over twaalf, vijftig meter, uit diepte verdwenen. Totaal zijln er dus 30 doodlen. Voorts werden er 21 opvarenden, onder wie eenige gewonden van de Van Ewijlck door de uitgezette sloepen van de andere mijnenvegers aan boord genomen. Van het vliegkamp De Mok arriveerden acht watervliegtuigen met medische hulp ter plaatse. Toen er geen drenkelingen meer werden waargenomen, 'gingen de sche pen met hun droeven last naar Den Hel der, waar het treurige nieuws reeds be kend was geworden. sitafiading aanwezige gtoeidraad gloeien, waarna de ontploffing plaats heeft. De grootte der mijnen is versichillëffid. Ter bestrijding der drukbooten kunnen mas- 3 j. Het feit echter, 'dat Hare Majesteit onmid- leveeihejd springstof is ech- PLOTSELING STERFGEVAL. HEMELUM, 9 September. Hedenmor gen omstreeks vijf uur overleed vrij1 plotse ling in den ouderdom van 49 jaar de heer S. Boelings. De heer Boelings was gedurende onge veer twintig jaar directeur der Coöpera tieve Zuivelfabriek alhier. Verder bekleedde de thans overledene voorheen tal van be stuursfuncties in verschillende vereenigin- gen, waarvan hij rich om gezondheidsrede nen in hoofdzaak de laatste jaren had te ruggetrokken. Gisteren was de' heer Boe lings nog voor zaken naar Leeuwarden ge weest en hij woonde gisteravond no; vergadering van Volksonderwijs te TERKAPLE, 9 Sept. Hedenmorgen ge raakte de 28-jarige zE. Veenstra, werkzaam bij den veehouder Schaap1 alhier, onder een vrachtauto met stroo welke het erf op reed. Het slachtoffer was zeer ernstig gewond, doch wist nog te zeggen dat de chauffeur geen schuld had, kort daarop overleed hij. BESCHERMING OUDE GEBOUWEN TEGEN (OORLOGSGEVAAR. ïn aansluiting met de benoeming van dr. J. Kalf tot Inspecteur der Kun|SitJ>e- schenmin^ kan worden vermeld dat door den Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen voor de bescherming van oude gebouwen tegen oorlogsgevaar in het district Leeuwarden (Friesland) mede is aangewezen de heer A. Baart, Architect B.N.A. te Leeuwarden. De Minister van O. K. en W. verzoekt Gemeente- en Kerkbe sturen, militaire autoriteiten en allen, die hiermede van dienst kunnen rijn, genoemde architect alle medewerking te verleenen. IETS OVER MIJNENVEGERS. In het algemeen wordt, zoo lezen wij in Onze strijdkracht ter zee, welk boekje on der medewerking van' de Koninklijke Ne- derlandsche vereeniging Onze Vloot Werd samengesteld door de he'eren PI. de Jong en W. A. Cageling, de functie van de mij- nenveegdienst door het publiek zeer on- denschat, waarschijnlijk ten gevolge van het feit, .dat mijlrienvegers zulke’ kleine, onaan zienlijke schepen zijn. Voor elke oorlogs vloot betreft het hier echter een belang van de eerste órde. De taak van de mijnen vegers is het opzoeken en eventueel' vernie tigen Van de door den vijand gejogde mij nen. Aangezien de mijnenvegers over de on der de oppervlakte van het water liggende mijnen moeten kunnen heenvaren, is het duidelijk, dat dit schepen rijlnmet pen geringen diepgai een gro< ter deg< De BURGEMEESTER van SNEEK roept mannen en vrouwen op yan ,17 tot 55 jaar, wonende te Sneek of in de on- middellijke omgeving daarvan, zich in tijd van nood beschikbaar te stellen als bloed gever of bloedgeef ster voor de bloedtransfu siedienst. Persoonlijke’ aanmelding van 13 tot en met 16 September dagelijks om 2.3a uur aan het St. Antonius ziekenhuis te Snoek. Algemene Zaken, Financiën, Onder wijs, Vermakelijkheidsbelasting, Ge meente-eigendommen, Schoolgeld, Drankwet, Hinderwet, Distributie, Per soneelsaangelegenheden, Reinigings- belasting, enz. -/ liepgang. Deze diepg: >ote rol; by hqt vq fege rekening te wor eb en vloed. Men onderscheidt 3 typen mijnenvegers: nl. 1. de vlbot-mijhenvegers; 2. de zee gaande mijnenvegers en 3. de mijnenvegers voor dte zeegaten1. De vloot-miinenvegens moeten samenwer ken met dte vlooit en1 dus naast een grootte Zeewaardigheid en actie-radius een', behoor lijke snelheid, nl. 16 tot 20 zeemijl per uur, bezitten. BoVendien moeten zijl kun nen ageeren tegen de onderzeebooten, die dé vloot aanvallen, waardoor dus een vrij sterke bewapening noodig is. Deze bestaat uit één of twee kanonnen van .10 of 12 om. alsmede eenige mitrailleurs en dieptebom men. De grootte varieert van 700 tot 1290 ton, de bemanning van 60 tot too man, de diepgang bedraagt 23.50 m. De zeegaande mijnenvegers moeten zelf standig opdrachten kunnen uitvoeren, Zon der eenige dekking van de vloot of van 1 zijln ook bij zeegang hing beschikken- Dl soms tweq kanonnen van 8.8 tot |i 2 cm. en dieptebommen. Meestal worden ook één of twee mitrailleurs meegevoerd. Ook hier betreft hét weer vrij1 groeit© schepen, nl. van 350800 ton; de beman ning' varieert van 4060 man. De snelheid bedraagt 16 zeemijl pep uur, de 'diepgang 2.22.5 m. Mijnenvegers voor de zeegaten Behoeven niet bepaald zeewaardig te zijn, omdat zij te allen tijde kunnen binnetnloopen. Bo vendien werken zij onder dekking van kust-’ Gas-verbanddozen Anti-Mosterdgaspoeder (met volledige gebruiksaanwijzing) Brandwindsels Watten Windsels Pleisters Gompressen Jodium Hansaplast Hoffman druppels, enz. DROGISTERIJ MEINDERSMA Grootzand 3-5 S T.l. 2720 X SNEEK de kust van Terschelling op een mijn’ go- E loopen en in de lucht gevlogen. In Vereeniging met de andere mijrietaleg- gers was de Willem van Ewijtk bezig een E mijnenveld te leggen. Voor de juiste ligging van het veld moest in verband- met dien E de Willem' van E dek gereed stonden om ©en der mijten! te E batterijen, zoodat met een bewapening Van eenige initrailléurs en diepte-bommen kan worden volstaan. In oorlogstijd zal1 ous practisch elke kleine motor- of stoomboot, met geringen 'diepgang en slechts ©enigs zins zeewaardig, als zomdapig kunnen dienst doen. Niet alle gevonden mijhversperringen worden maar -direct opgeruimd; eerst wordt nagegaan in hoeverre rij voor de eigen verdediging kunnen dienst "doen. In dien is uitgemaakt, dat d© in een bepaald gebied eventueel te vinden mijnen ter eigen verdediging kunnen worden aangewend, wordt mjet het zg. „zoektuig” geveegd. Twee mijnenvegers slepen, naast elkaar varend, elk een aan een kabel bevestigden ag. „vlieger” mee, een dakvormig 'houten toestel, dat onder duikt, zoodra het schip vaart krijgt. Beide vliegers rijn! met elkaar Verbonden door een lijn, die, op ©en( mijn- ankerkabel komend, los laat, waardoor de mijnversperring onbeschadigd blijft. De juiste ligging der mijnen wordt dan aan- gegeven met een kleine boei, die een gjijï’i- klauw bezit, welke -door middel van een licht ag! „markëerttdg” aan den mijh-anker- kabel wordt bevestigd. Moeten de mijnen echter worden opge ruimd, dan wordt tusschen genoemde vlie gers een stalen tros doende sterk is om stuk te trekken, waardoor de mijh, die drijf- vermogen bezit, naar de oppervlakte komt en onsdhadelijk kan worden gemaakt. Lukt dit stuktrekken niet, dan wordt, alW het mijnanker „houdt”, door handig manoeu- vreeren net zoo lang met den stalen trog tegen den mijri-ankerkabel „gezaagd" deze het aflegt. In-dien echter ‘3e compleet met anker wordt medegeit: dan. sleept men meerdere mijnen bijle gespannen, die vol den mijh-arikerkaib©l medeleeft met het wel en wee onlzler ma rine was er een zeer groote belangstelling. Om het monument geschaard stonden de volledig© bemanningen van de mijhvegers officieren, onderofficieren, adelborsten en iet overige personeel. Voorts was aanwe zig de stafmuziek der Koninklijke Marine onder leiding van kapelmeester Leistikow, benevens tamboers en pijpers. Verder was een groepje opvarenden van de Willem van Ewijck present. Enkelen hadden verbanden om hoofd of armen. Ook was er een'aantal familieleden van de slachtoffers. Wij zagen ook nog den gepensiótnneer- slotte nog gebfuik van het z.g. „ontplof- den vice-admiraai L. ,J. Quant. aTegen drie uur arriveerde de burgemees ter, de heer C. Ritmeester, melt den ge|- meentesecretaris, mr. van Bolhuys. Voorts gaf een deputatie van de Koninklijke Jand- Glllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllliu ■M B Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS P.S. Onze wagens kunnen E tegen een kleine vergoe- E ding verzekerd worden. HET ADRES voor niiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiinin stroom hier en daar een mijln worden' opge ruimd. Dit geschiedde met behulp' van een mi trailleuse. van de mijnenvegers af. Toen eenige manschappen van 1 Ewijck bij de mitrailleuse op het achter- E dek gereed stonden om1 ©en der mijten te E Vernietigen, dreef de Willem van Ewijck E door -den sterken stroom over een anderen E mijh. i r Een sloep met manschappen van de van E Ewijck voer toen juist in de pnrniddeJlijke nabijheid van den mijnenveger. De Willem- van Ewijck werd midscheeps getroffen. Met een geweldige explosie brak net schip in tweeën en binnen enkele mi nuten verdween het schip In de diepte. Groote waterzuilen spoten omhoog. De be mande motorsloep van de Van Ewijck werd door de kracht van de ontploffing eenige meters de lucht in geslingerd, doch rij - T- kwam weer behouden op het water terecht, Neêrlani zonder dat de bemanning hierbij letsel op liep. Van boord van de Nautilus, die onder commando van -den luitenant ter zee eerste klasse J. A. Gauw1, het dichtst in de ha- bijheid was, werd onmiddeUijk een .motor sloep uitgezet, waarin ook de officier van gezondheid, PI. J. Waegheningh, plaats nam. Deze sloep begaf zich naar 'de plaats des onheil» om de drenkelingen op te nemen, zulks tezamen met de sloep van die Van Ewijck. Het eerst werden vier zwaar gewonden in de sloep op-genomen^ onder wie de commandant van de Van Ewijck, luitenant-ter-zee eerste "klasse J. E. ten Klooster, die onder meer een Been had gebroken. Deze werd met een anderen drenkeling aan boord van de Nautilus ge bracht. Tijdens de vaart naar den Helder i van wie er twee door de Jan van Gelder aan boord waren genomen, bezweken. La ter is er nog een overleden. Van de 51 leden van de bemanning waren er 25 met de Van Ewijck in de 'd”, tot .o mijn trotttón, dan. sleept men meerdere mijnen bijleen, die elkander dan zeker raken, waardoor ©en ontploffing van ebn of meer en dus de vernietiging van alle bijeengesleepte mijten plaats heeft. Speciaal lichte vaartuigen maken ten fingstuig”. Dit lijkt op het bovengenoem de markeentuig, echter "is de grijpklauw vervangen door een toestel, waardoor de rnijri tot ontploffing wordlt gebracht. Ten slotte rij nog vermeld het tuig,-- mede ieder schip zichzelf kan besfettier- oor van der Blom en, kapitein Uyter- men, en waarvan dat der „paravanes” het “-1 meest gebruikte is. Vóór aan den boeg van het schip, onder water aan een stang, die vóóruitstekend is aangebracht, worden twee kabels vastgemaakt van 1025 m. Aan het einde der kabels bevinden rich d© „pa ravanes”, ongeveer soortgelijke toestellen als de bovenigeno-emde vliègers, die Zoo-da- Berg. Tromgeroffel kondigde de komst van nig geballast rijn, dat hun glijvlak verticaal in het water staat, zoodat zij bij een schip,, dat vaart loopt, horizontaal uitscheren. De paravanes zijh voorzien van een diepte-roer, waardoor zij op een bepaalde -diepte blijven. Schout bij nacht Even- vóór een mijn den scheepsrolmp Zal raken, stoot zij op den kabel, die de njijn naar een -der paravanes afleidt. Het zich óp den kop der paravane bevindende snij mes snijdt door haar snelheid den anker kabel door. D© mijln kotat bezijden het schip naar de oppervlakte en kan daar ver nietigd worden. y TJti. dat voor het sucoesivol1 mijnenvegen een rijke ervaring noodig is. Over d© mijten deelt het genoemd© boekje o.a. het volgende mee: Eén der, werkzaamste wapenen onder den waterspiegel is de mijh. Deze bestaat jujlt een bol- of eivormig MchaaniJ en eenl anker, hun leven hebben, verlóren., die met elkander door een- kabel rijn ver bonden. Hoewel rij een klein drijfvermogen heeft wordt rij door het anker onder de wateroppervlakte gehouden, waardoor rij onrichltbaar is. Er bestaan vele, soorten, maar de meest gebruikelijke mijh is de loioddo-ppenmijh. De doppen, die van zacht en daardoor g©makke(hjk te buigen' Jood rijn gemaakt, steken als voelhorens uit. Zoodra hiertegen eenschip stoot worden een of meer doppen Jngedeukft of Verbogen, waardoor een zich in de dop bevindend glazen buisje breekt, waardoor de inhoud, pit een scherp zuur bestaande, in de lei ding e©n dectrischen stroom opwekt.. Deze stroom doet een zich in de spring- stofla'ding aanwezige gloeidraad gloeien, waarna de ontploffing plaats heeft. .De grootte der mijhen ijs versichillend. Ter bestrijding der 'diukbooteh kunnen mas sa’s kleine mijten worden uitgelegd, die slechts een sprjngstoflading van 20 kg. hebben. Deze hoeveelheid springstof is ech ter ruim voldoende brn de drukVaste hitid van de enkelhuidbo'ot of de buitenhuid en tanks der dubbdhuidboot te ’vernietigen. Tegen grootere schepen ’gebruikt men den1 adjudant der Koningin, aan springstoflading van 100 tot 200 kg. De gevaarlijke afstand: bij ontploffing der ztware mijnen bedraagt slechts 50 pï- De diepte, waarop dö mijhen worden ge legd, varieert sterk, n.li. voor bovenwater schepen van 2 itbjt 6 m., voor onderwater schepen zeflfs to|t 150 m. Op het Havenpleip in Den Helder heeft Zaterdagmiddag om drie uur de adjudant in buitengewonen dienst van de Koningin, gepensionneerd schout bij1 nacht 'C. baron de Vos van Steenwijk, een krans gelegd aan1 ^en voet van het monument „Voor Hey. die Vielen”. Het was uitgezócht zomerweer. De zon goot haar stralen over de haven en over de nog J>1 oelènde geraniums in het kleine de rijde der bevolking, die steeds intens allen, die haar hebben bijgewoond. Adv. ia dit blad worden gratis opgenomen in het adv. blad de SNEEKER COURANT DER GEMEENTE SNEEK Bureau: KLEINZAND 5-7 Telef. 2200 t en Jolles trade;n vervolgens tt koraal Wilt heden nu treden, speelde. poorten geopend sds Jaarbeurs weer aan, Hoe zal het die Jaarbeurs wel gaan? Helaas rijn de zorgen, verzwaard nog Door dat wat Europa bélééft, Jaarbeurs in Utrecht. Vandaag rijn de De yraag-van-den-dag laat rich raden: Hoe zal het die Jaarbeurs wel gaan? Helaas rijn de zorgen verzwaard nog Door dat wat Europa bélééft, Door dat wat een fnuikenden weerslag Aan iedere natie thans geeft De lasten rijh zwaarder geworden, Vooral voor de .zaken-practijk; De levering kampt met stagnatie, Komt moehijker in. ons bereik. Juist nü is het echter geboden Te doen wat maar eenigsrins khn, Juist nu komt het zakelijk leven Op zaak’lijke inzichten an Kom: laat U toch niet uit het veld slaan En denkt aan Uw zaak en Uw klant, Leeft Voort in een moedig vertnoujwen Op betere tijdenI Houdt stand! Vandaag rijh de poorten geopend is hij, evenals de drie andere gewonden, E*11. "ring Neêrlands Jaarbeurs weer - - - Juist nu js het ieder geboden Ter beurze in Utrecht te gaan! PHILIA. waar- macht acte de présence. Daarbij waren ma- schout. De vertegenwoordiger van de Konin gin arriveerde even na drie uur, in gezel schap van den commandant der marine te Willemsoord, schout bij nacht H. Jolles, diens adjudant, iuit-e.nant ter zee iste klasse B. J. Velderman en kolonel G. J. van den het gezelschap aan. Daarna speelde de kap©! het WienNeer- landsch Bloed. Die adjudant van Hér© Majesteit naar voren, terwijl de muziek het bekende den voet van het monument wordt te krans van de Koningin, neerge legd. Aan den krans is een breed) wit fint bevestigd met er op aangejoracht een gou den W en een gouden kroon. slephts enkele woorden doet de ad- Uit het bovenstaande blijkt voldoende) judaart de gave gepaard gaan: „In op- --df-- dracht van Hare Majesteit de Koningin, voor hen die vielen”. Allen brengen het sa luut en een minuut s'tillte wordt in acht genomen- Het was ©en zeer ontroerend oogenblik en aller gedachten warenbij hen, die bij het uitoefenen van hun plicht Vervolgens treedt schout-bij-nacht Jolles naar voren, om een korte rede itif te spre ken. Het is een zeer moeilijk ©ogenblik, al dus de marinecommandant, om hier het woord te voeren in tegenwoordigheid van den geheelen ipijnendienst. Het is naar aanleiding van den zwarten dag, die Vrij dag over Den Helder gekomen is. Ge kunt U niet voorstellen met hoeveel schrik en wanhoop de droeve tijding tot ons kwam. De tijding, -die berichtte van het ver ongelukken van een van Harer Majesteits oorlogsschepen, dat 30 brave kerels met zich meenam, welke den dood vónden. Gedurende de jaren, dat ik het comman do voer heb ik herhaalde malen gelegen heid gehad de bemanningen toe te spreken en hen er op te wijzen, hoezeer de Konin gin met hen meeleefde. Die Koningin, die deelde in hun vreugden, maar ook in hun verdriet. Dat verdriet is thans gekomen. deilijk dezen krans heeft doen leggen is wel een treffende uiting van Haar medeleven met deze rlmp, mé Haar marine óver kwam. Wij verzoeken, u, zoo zeide” spr. tot 2Jj 1 Hare Ma jesteit onzen diepgevoelden dank over te brengen voor deze geste. Er is pchter me©r: bij terugkeer in Den Haag verzoeken wij u Hare Majesteit de verzekering te geven, dat jong noch oud bijl de marine versaagt. Voorwaarts gaat het! Om nieuwe daden uit te voeren in den dienst van Haar marine. Wij voelen ons steunpilaren van Haar troon, waarop Zij1 tot in lengte van jaren kan vertrouwen. Het is deze boodschap', die ik u wilde l medegeven.” Na deze rede klinkt het Wilhelmus. En weer staan allen met de hand aan de pet. Nadat de adjudant van de Koningin de familieleden van de omgekomenengecon doleerd heeft, vertrekken de autoriteiten, en daarna marcheert ook de troep af. --- Dit is dan het einde van deze plechtig- parkje, dat het monument omzoomt. Van heid welke diepen indruk heeft gemaakt op J- it.’j» Jia Vimr TnöKTnAin niT-CTPWïDnn (1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1939 | | pagina 1