LOCITBESEBEIIMINIi
F. OZINGA
HOFSTEDE
Luxe Auto-Verliuur
met en zonder chauffeur
De Gemeente-Secretarie
Ivan Sneek, KN
2e||Afdeling
No. 2452
I
De Gemeente-Secretarie
No. 2411
Hospltaaldoek
is telefonisch aangesloten onder
blijft aangesloten onder
BLOEDTRANSFUSIEDIENST.
Hospitaallinnen
vanaf f 2.50 per meter
le Afdeling
Annex Sneeker Courant en Wymbritseradeel
Trouw- en Beorafenisrljden
Abonnements- en Advertentieblad
i-
RECLAME KOLOM.
NIEUWSTIJDINGEN.
OFFICIEEL GEDEELTE.
55e Jaargang
Woensdag 13 September 1939
No. 100
HOUDT STAND!
--
PRIMA
OFFICIEEL ORGAAN
k
I
NIEUWE SNEEKER COURANT
SNEEK
Uitgave: KIEZEBRINK Co.
Ie BLAD
I
aan,
(Nadruk verboden).
epgang speelt
si dient dan ook
hi gehouden met
Onze gecombineerde bladen verschijnen o.m. in
de volgende plaatsen in de omgeving en geven
daar een groote publiciteit.
Sneek, Abhega, Folsgare, Oaastmeer, Gauw,
Goënga, Heeg, Hommerts, Jutrijp, Idzega,
Indijk, Loënga, Nijhuizum, Nijland, Offin-
gawier, Oosthem, Oppenhuizen, Uitwellin-
gerga, Oudega (W.), Sandflrden, Scharne-
goutum, Smallebrugge, Tirns, Tjalhuizum,
Westhem, Blauwhuis, Wolsum, Woudsend,
Osingahuizen, Ypecolsga, IJsbrechtum, Nije-
zijl, Harich, Bakhuizen, Hemelum, Nijemir-
dum, Oudemirdum, Sondel, Sloten, Tjerk-
gaast, Spannenburg, Poppingawier, Warns,
Rauwerd, Sijbrandaburen, Terzool, Deei-
sum, Roodhuis, Balk, Wijckel, Langweer,
Bozum enz.
Klachten over niet bezorgen enz. aan de
Administratie Klelnzand 7, Sneek. Tel. 2200
kustbatterijen. Zij moeten dus zeewaardig
en over een bewape-
•leze bestaat .uit één,
Off. Ford Dealer SNEEK
Parkstraat Tel. 2211
90 ct. per meter
GROOTZAND 18
Steeds nieuwe wagens Lage prijzen
Militaire Zaken, Bevolking, Burger
lijke Stand, Verkiezingen, Paspoorten,
Bouwvergunningen, Visserijen, Be
smettelijke Ziekten, Verkeersregeling,
Begravingen en Grafregisters, Arbeids
wet, Leerplichtwet, Warenwet, Recla-
meverordening, Afgifte diverse ver
klaringen, enz.
nog een
s Warns
L. £5.
NIEUWE SNEEKER COURANT
(Nieuws, en Advertentieblad).
Officieel orgaan der gemeenten Sneek en
Wymbritseradeel.
Abonnementsprijs 2.50 per jaar.
Betaling kan zoo gewenscht
geschieden aan de courantloopers
met 5 cent per week.
Per post ƒ3.60; Giro 130000 ten
name van fa. KIEZEBRINK Co.
Sneek. Losse nummers 5 cent.
SNEEKER COURANT
(Gratis Advertentieblad).
ADVERTENTIES WORDEN STEEDS
IN BEIDE BLADEN OPGENOMEN.
Advertentieprijs 9 ets. per regel.
Bij contract aanmerkelijk lager.
DE RAMP VAN DEN MIJNENVEGER
WILLEM VAN EWIJCK.
De mijnenveger Willem van Ewijck, welke
Donderdagmiddag in gezelschap' van de
mijnenvegers Jan van Gelder, Abraham
van dier 'Hulst en Pieter F’lorisz en den
mijnenlegger Nautilus uit Nieuwediep- was
Vertrokken voor het leggen van mijnenvel
den rond de zeegaten van de Wadden-
eilanden, is, naar nader kan worden ge-
meldj, Vrijdagmiddag, tusschen tien minu
ten- en kwart over twaalf, vijftig meter, uit
diepte verdwenen. Totaal zijln er dus 30
doodlen.
Voorts werden er 21 opvarenden, onder
wie eenige gewonden van de Van Ewijlck
door de uitgezette sloepen van de andere
mijnenvegers aan boord genomen.
Van het vliegkamp De Mok arriveerden
acht watervliegtuigen met medische hulp
ter plaatse. Toen er geen drenkelingen
meer werden waargenomen, 'gingen de sche
pen met hun droeven last naar Den Hel
der, waar het treurige nieuws reeds be
kend was geworden.
sitafiading aanwezige gtoeidraad gloeien,
waarna de ontploffing plaats heeft.
De grootte der mijnen is versichillëffid.
Ter bestrijding der drukbooten kunnen mas-
3
j. Het feit echter, 'dat Hare Majesteit onmid-
leveeihejd springstof is ech-
PLOTSELING STERFGEVAL.
HEMELUM, 9 September. Hedenmor
gen omstreeks vijf uur overleed vrij1 plotse
ling in den ouderdom van 49 jaar de heer
S. Boelings.
De heer Boelings was gedurende onge
veer twintig jaar directeur der Coöpera
tieve Zuivelfabriek alhier. Verder bekleedde
de thans overledene voorheen tal van be
stuursfuncties in verschillende vereenigin-
gen, waarvan hij rich om gezondheidsrede
nen in hoofdzaak de laatste jaren had te
ruggetrokken. Gisteren was de' heer Boe
lings nog voor zaken naar Leeuwarden ge
weest en hij woonde gisteravond no;
vergadering van Volksonderwijs te
TERKAPLE, 9 Sept. Hedenmorgen ge
raakte de 28-jarige zE. Veenstra, werkzaam
bij den veehouder Schaap1 alhier, onder een
vrachtauto met stroo welke het erf op reed.
Het slachtoffer was zeer ernstig gewond,
doch wist nog te zeggen dat de chauffeur
geen schuld had, kort daarop overleed hij.
BESCHERMING OUDE GEBOUWEN
TEGEN (OORLOGSGEVAAR.
ïn aansluiting met de benoeming van
dr. J. Kalf tot Inspecteur der Kun|SitJ>e-
schenmin^ kan worden vermeld dat door
den Minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen voor de bescherming van
oude gebouwen tegen oorlogsgevaar in het
district Leeuwarden (Friesland) mede is
aangewezen de heer A. Baart, Architect
B.N.A. te Leeuwarden. De Minister van O.
K. en W. verzoekt Gemeente- en Kerkbe
sturen, militaire autoriteiten en allen, die
hiermede van dienst kunnen rijn, genoemde
architect alle medewerking te verleenen.
IETS OVER MIJNENVEGERS.
In het algemeen wordt, zoo lezen wij in
Onze strijdkracht ter zee, welk boekje on
der medewerking van' de Koninklijke Ne-
derlandsche vereeniging Onze Vloot Werd
samengesteld door de he'eren PI. de Jong
en W. A. Cageling, de functie van de mij-
nenveegdienst door het publiek zeer on-
denschat, waarschijnlijk ten gevolge van het
feit, .dat mijlrienvegers zulke’ kleine, onaan
zienlijke schepen zijn. Voor elke oorlogs
vloot betreft het hier echter een belang
van de eerste órde. De taak van de mijnen
vegers is het opzoeken en eventueel' vernie
tigen Van de door den vijand gejogde mij
nen. Aangezien de mijnenvegers over de on
der de oppervlakte van het water liggende
mijnen moeten kunnen heenvaren, is het
duidelijk, dat dit schepen rijlnmet pen
geringen diepgai
een gro<
ter deg<
De BURGEMEESTER van SNEEK
roept mannen en vrouwen op yan ,17 tot
55 jaar, wonende te Sneek of in de on-
middellijke omgeving daarvan, zich in tijd
van nood beschikbaar te stellen als bloed
gever of bloedgeef ster voor de bloedtransfu
siedienst. Persoonlijke’ aanmelding van 13
tot en met 16 September dagelijks om 2.3a
uur aan het St. Antonius ziekenhuis te
Snoek.
Algemene Zaken, Financiën, Onder
wijs, Vermakelijkheidsbelasting, Ge
meente-eigendommen, Schoolgeld,
Drankwet, Hinderwet, Distributie, Per
soneelsaangelegenheden, Reinigings-
belasting, enz.
-/
liepgang. Deze diepg:
>ote rol; by hqt vq
fege rekening te wor
eb en vloed.
Men onderscheidt 3 typen mijnenvegers:
nl. 1. de vlbot-mijhenvegers; 2. de zee
gaande mijnenvegers en 3. de mijnenvegers
voor dte zeegaten1.
De vloot-miinenvegens moeten samenwer
ken met dte vlooit en1 dus naast een grootte
Zeewaardigheid en actie-radius een', behoor
lijke snelheid, nl. 16 tot 20 zeemijl per
uur, bezitten. BoVendien moeten zijl kun
nen ageeren tegen de onderzeebooten, die
dé vloot aanvallen, waardoor dus een vrij
sterke bewapening noodig is. Deze bestaat
uit één of twee kanonnen van .10 of 12 om.
alsmede eenige mitrailleurs en dieptebom
men. De grootte varieert van 700 tot 1290
ton, de bemanning van 60 tot too man, de
diepgang bedraagt 23.50 m.
De zeegaande mijnenvegers moeten zelf
standig opdrachten kunnen uitvoeren, Zon
der eenige dekking van de vloot of van
1
zijln ook bij zeegang
hing beschikken- Dl
soms tweq kanonnen van 8.8 tot |i 2 cm. en
dieptebommen. Meestal worden ook één
of twee mitrailleurs meegevoerd.
Ook hier betreft hét weer vrij1 groeit©
schepen, nl. van 350800 ton; de beman
ning' varieert van 4060 man. De snelheid
bedraagt 16 zeemijl pep uur, de 'diepgang
2.22.5 m.
Mijnenvegers voor de zeegaten Behoeven
niet bepaald zeewaardig te zijn, omdat zij
te allen tijde kunnen binnetnloopen. Bo
vendien werken zij onder dekking van kust-’
Gas-verbanddozen
Anti-Mosterdgaspoeder
(met volledige gebruiksaanwijzing)
Brandwindsels
Watten
Windsels
Pleisters
Gompressen
Jodium
Hansaplast
Hoffman druppels, enz.
DROGISTERIJ
MEINDERSMA
Grootzand 3-5 S
T.l. 2720
X SNEEK
de kust van Terschelling op een mijn’ go- E
loopen en in de lucht gevlogen.
In Vereeniging met de andere mijrietaleg-
gers was de Willem van Ewijtk bezig een E
mijnenveld te leggen. Voor de juiste ligging
van het veld moest in verband- met dien E
de Willem' van E
dek gereed stonden om ©en der mijten! te E
batterijen, zoodat met een bewapening Van
eenige initrailléurs en diepte-bommen kan
worden volstaan. In oorlogstijd zal1 ous
practisch elke kleine motor- of stoomboot,
met geringen 'diepgang en slechts ©enigs
zins zeewaardig, als zomdapig kunnen dienst
doen.
Niet alle gevonden mijhversperringen
worden maar -direct opgeruimd; eerst
wordt nagegaan in hoeverre rij voor de
eigen verdediging kunnen dienst "doen. In
dien is uitgemaakt, dat d© in een bepaald
gebied eventueel te vinden mijnen ter eigen
verdediging kunnen worden aangewend,
wordt mjet het zg. „zoektuig” geveegd.
Twee mijnenvegers slepen, naast elkaar
varend, elk een aan een kabel bevestigden
ag. „vlieger” mee, een dakvormig 'houten
toestel, dat onder duikt, zoodra het schip
vaart krijgt. Beide vliegers rijn! met elkaar
Verbonden door een lijn, die, op ©en( mijn-
ankerkabel komend, los laat, waardoor de
mijnversperring onbeschadigd blijft. De
juiste ligging der mijnen wordt dan aan-
gegeven met een kleine boei, die een gjijï’i-
klauw bezit, welke -door middel van een
licht ag! „markëerttdg” aan den mijh-anker-
kabel wordt bevestigd.
Moeten de mijnen echter worden opge
ruimd, dan wordt tusschen genoemde vlie
gers een stalen tros
doende sterk is om
stuk te trekken, waardoor de mijh, die drijf-
vermogen bezit, naar de oppervlakte komt
en onsdhadelijk kan worden gemaakt. Lukt
dit stuktrekken niet, dan wordt, alW het
mijnanker „houdt”, door handig manoeu-
vreeren net zoo lang met den stalen trog
tegen den mijri-ankerkabel „gezaagd"
deze het aflegt. In-dien echter ‘3e
compleet met anker wordt medegeit:
dan. sleept men meerdere mijnen bijle
gespannen, die vol
den mijh-arikerkaib©l
medeleeft met het wel en wee onlzler ma
rine was er een zeer groote belangstelling.
Om het monument geschaard stonden de
volledig© bemanningen van de mijhvegers
officieren, onderofficieren, adelborsten en
iet overige personeel. Voorts was aanwe
zig de stafmuziek der Koninklijke Marine
onder leiding van kapelmeester Leistikow,
benevens tamboers en pijpers. Verder was
een groepje opvarenden van de Willem van
Ewijck present. Enkelen hadden verbanden
om hoofd of armen. Ook was er een'aantal
familieleden van de slachtoffers.
Wij zagen ook nog den gepensiótnneer-
slotte nog gebfuik van het z.g. „ontplof- den vice-admiraai L. ,J. Quant.
aTegen drie uur arriveerde de burgemees
ter, de heer C. Ritmeester, melt den ge|-
meentesecretaris, mr. van Bolhuys. Voorts
gaf een deputatie van de Koninklijke Jand-
Glllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllliu
■M
B
Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS
P.S. Onze wagens kunnen E
tegen een kleine vergoe- E
ding verzekerd worden.
HET ADRES voor
niiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiinin
stroom hier en daar een mijln worden' opge
ruimd.
Dit geschiedde met behulp' van een mi
trailleuse. van de mijnenvegers af. Toen
eenige manschappen van 1
Ewijck bij de mitrailleuse op het achter- E
dek gereed stonden om1 ©en der mijten te E
Vernietigen, dreef de Willem van Ewijck E
door -den sterken stroom over een anderen E
mijh. i r
Een sloep met manschappen van de van E
Ewijck voer toen juist in de pnrniddeJlijke
nabijheid van den mijnenveger.
De Willem- van Ewijck werd midscheeps
getroffen. Met een geweldige explosie brak
net schip in tweeën en binnen enkele mi
nuten verdween het schip In de diepte.
Groote waterzuilen spoten omhoog. De be
mande motorsloep van de Van Ewijck werd
door de kracht van de ontploffing eenige
meters de lucht in geslingerd, doch rij - T-
kwam weer behouden op het water terecht, Neêrlani
zonder dat de bemanning hierbij letsel op
liep.
Van boord van de Nautilus, die onder
commando van -den luitenant ter zee eerste
klasse J. A. Gauw1, het dichtst in de ha-
bijheid was, werd onmiddeUijk een .motor
sloep uitgezet, waarin ook de officier van
gezondheid, PI. J. Waegheningh, plaats
nam. Deze sloep begaf zich naar 'de plaats
des onheil» om de drenkelingen op te
nemen, zulks tezamen met de sloep van
die Van Ewijck. Het eerst werden vier
zwaar gewonden in de sloep op-genomen^
onder wie de commandant van de Van
Ewijck, luitenant-ter-zee eerste "klasse J.
E. ten Klooster, die onder meer een Been
had gebroken. Deze werd met een anderen
drenkeling aan boord van de Nautilus ge
bracht. Tijdens de vaart naar den Helder
i
van wie er twee door de Jan van Gelder
aan boord waren genomen, bezweken. La
ter is er nog een overleden.
Van de 51 leden van de bemanning
waren er 25 met de Van Ewijck in de
'd”, tot
.o mijn
trotttón,
dan. sleept men meerdere mijnen bijleen, die
elkander dan zeker raken, waardoor ©en
ontploffing van ebn of meer en dus de
vernietiging van alle bijeengesleepte mijten
plaats heeft.
Speciaal lichte vaartuigen maken ten
fingstuig”. Dit lijkt op het bovengenoem
de markeentuig, echter "is de grijpklauw
vervangen door een toestel, waardoor de
rnijri tot ontploffing wordlt gebracht.
Ten slotte rij nog vermeld het tuig,--
mede ieder schip zichzelf kan besfettier- oor van der Blom en, kapitein Uyter-
men, en waarvan dat der „paravanes” het “-1
meest gebruikte is. Vóór aan den boeg van
het schip, onder water aan een stang, die
vóóruitstekend is aangebracht, worden twee
kabels vastgemaakt van 1025 m. Aan
het einde der kabels bevinden rich d© „pa
ravanes”, ongeveer soortgelijke toestellen
als de bovenigeno-emde vliègers, die Zoo-da- Berg. Tromgeroffel kondigde de komst van
nig geballast rijn, dat hun glijvlak verticaal
in het water staat, zoodat zij bij een schip,,
dat vaart loopt, horizontaal uitscheren. De
paravanes zijh voorzien van een diepte-roer,
waardoor zij op een bepaalde -diepte blijven. Schout bij nacht
Even- vóór een mijn den scheepsrolmp Zal
raken, stoot zij op den kabel, die de njijn
naar een -der paravanes afleidt. Het zich
óp den kop der paravane bevindende snij
mes snijdt door haar snelheid den anker
kabel door. D© mijln kotat bezijden het
schip naar de oppervlakte en kan daar ver
nietigd worden.
y TJti.
dat voor het sucoesivol1 mijnenvegen een
rijke ervaring noodig is.
Over d© mijten deelt het genoemd©
boekje o.a. het volgende mee:
Eén der, werkzaamste wapenen onder den
waterspiegel is de mijh. Deze bestaat jujlt
een bol- of eivormig MchaaniJ en eenl anker, hun leven hebben, verlóren.,
die met elkander door een- kabel rijn ver
bonden. Hoewel rij een klein drijfvermogen
heeft wordt rij door het anker onder de
wateroppervlakte gehouden, waardoor rij
onrichltbaar is. Er bestaan vele, soorten,
maar de meest gebruikelijke mijh is de
loioddo-ppenmijh. De doppen, die van zacht
en daardoor g©makke(hjk te buigen' Jood
rijn gemaakt, steken als voelhorens uit.
Zoodra hiertegen eenschip stoot worden
een of meer doppen Jngedeukft of Verbogen,
waardoor een zich in de dop bevindend
glazen buisje breekt, waardoor de inhoud,
pit een scherp zuur bestaande, in de lei
ding e©n dectrischen stroom opwekt..
Deze stroom doet een zich in de spring-
stofla'ding aanwezige gloeidraad gloeien,
waarna de ontploffing plaats heeft.
.De grootte der mijhen ijs versichillend.
Ter bestrijding der 'diukbooteh kunnen mas
sa’s kleine mijten worden uitgelegd, die
slechts een sprjngstoflading van 20 kg.
hebben. Deze hoeveelheid springstof is ech
ter ruim voldoende brn de drukVaste hitid
van de enkelhuidbo'ot of de buitenhuid en
tanks der dubbdhuidboot te ’vernietigen.
Tegen grootere schepen ’gebruikt men den1 adjudant der Koningin, aan
springstoflading van 100 tot 200 kg.
De gevaarlijke afstand: bij ontploffing
der ztware mijnen bedraagt slechts 50 pï-
De diepte, waarop dö mijhen worden ge
legd, varieert sterk, n.li. voor bovenwater
schepen van 2 itbjt 6 m., voor onderwater
schepen zeflfs to|t 150 m.
Op het Havenpleip in Den Helder heeft
Zaterdagmiddag om drie uur de adjudant
in buitengewonen dienst van de Koningin,
gepensionneerd schout bij1 nacht 'C. baron
de Vos van Steenwijk, een krans gelegd
aan1 ^en voet van het monument „Voor
Hey. die Vielen”.
Het was uitgezócht zomerweer. De zon
goot haar stralen over de haven en over
de nog J>1 oelènde geraniums in het kleine
de rijde der bevolking, die steeds intens allen, die haar hebben bijgewoond.
Adv. ia dit blad worden gratis opgenomen in het adv. blad de SNEEKER COURANT
DER GEMEENTE SNEEK Bureau: KLEINZAND 5-7 Telef. 2200
t en
Jolles trade;n vervolgens
tt
koraal Wilt heden nu treden, speelde.
poorten geopend
sds Jaarbeurs weer aan,
Hoe zal het die Jaarbeurs wel gaan?
Helaas rijn de zorgen, verzwaard nog
Door dat wat Europa bélééft,
Jaarbeurs in Utrecht.
Vandaag rijn de
De yraag-van-den-dag laat rich raden:
Hoe zal het die Jaarbeurs wel gaan?
Helaas rijn de zorgen verzwaard nog
Door dat wat Europa bélééft,
Door dat wat een fnuikenden weerslag
Aan iedere natie thans geeft
De lasten rijh zwaarder geworden,
Vooral voor de .zaken-practijk;
De levering kampt met stagnatie,
Komt moehijker in. ons bereik.
Juist nü is het echter geboden
Te doen wat maar eenigsrins khn,
Juist nu komt het zakelijk leven
Op zaak’lijke inzichten an
Kom: laat U toch niet uit het veld slaan
En denkt aan Uw zaak en Uw klant,
Leeft Voort in een moedig vertnoujwen
Op betere tijdenI Houdt stand!
Vandaag rijh de poorten geopend
is hij, evenals de drie andere gewonden, E*11. "ring Neêrlands Jaarbeurs weer
- - - Juist nu js het ieder geboden
Ter beurze in Utrecht te gaan!
PHILIA.
waar- macht acte de présence. Daarbij waren ma-
schout.
De vertegenwoordiger van de Konin
gin arriveerde even na drie uur, in gezel
schap van den commandant der marine te
Willemsoord, schout bij nacht H. Jolles,
diens adjudant, iuit-e.nant ter zee iste klasse
B. J. Velderman en kolonel G. J. van den
het gezelschap aan.
Daarna speelde de kap©! het WienNeer-
landsch Bloed.
Die adjudant van Hér© Majesteit
naar voren, terwijl de muziek het bekende
den voet van het monument wordt
te krans van de Koningin, neerge
legd. Aan den krans is een breed) wit fint
bevestigd met er op aangejoracht een gou
den W en een gouden kroon.
slephts enkele woorden doet de ad-
Uit het bovenstaande blijkt voldoende) judaart de gave gepaard gaan: „In op-
--df-- dracht van Hare Majesteit de Koningin,
voor hen die vielen”. Allen brengen het sa
luut en een minuut s'tillte wordt in acht
genomen- Het was ©en zeer ontroerend
oogenblik en aller gedachten warenbij
hen, die bij het uitoefenen van hun plicht
Vervolgens treedt schout-bij-nacht Jolles
naar voren, om een korte rede itif te spre
ken. Het is een zeer moeilijk ©ogenblik, al
dus de marinecommandant, om hier het
woord te voeren in tegenwoordigheid van
den geheelen ipijnendienst. Het is naar
aanleiding van den zwarten dag, die Vrij
dag over Den Helder gekomen is. Ge
kunt U niet voorstellen met hoeveel schrik
en wanhoop de droeve tijding tot ons
kwam. De tijding, -die berichtte van het ver
ongelukken van een van Harer Majesteits
oorlogsschepen, dat 30 brave kerels met
zich meenam, welke den dood vónden.
Gedurende de jaren, dat ik het comman
do voer heb ik herhaalde malen gelegen
heid gehad de bemanningen toe te spreken
en hen er op te wijzen, hoezeer de Konin
gin met hen meeleefde. Die Koningin, die
deelde in hun vreugden, maar ook in hun
verdriet. Dat verdriet is thans gekomen.
deilijk dezen krans heeft doen leggen is wel
een treffende uiting van Haar medeleven
met deze rlmp, mé Haar marine óver
kwam. Wij verzoeken, u, zoo zeide” spr. tot
2Jj 1 Hare Ma
jesteit onzen diepgevoelden dank over te
brengen voor deze geste. Er is pchter
me©r: bij terugkeer in Den Haag verzoeken
wij u Hare Majesteit de verzekering te
geven, dat jong noch oud bijl de marine
versaagt. Voorwaarts gaat het! Om nieuwe
daden uit te voeren in den dienst van Haar
marine. Wij voelen ons steunpilaren van
Haar troon, waarop Zij1 tot in lengte van
jaren kan vertrouwen.
Het is deze boodschap', die ik u wilde
l medegeven.”
Na deze rede klinkt het Wilhelmus. En
weer staan allen met de hand aan de pet.
Nadat de adjudant van de Koningin de
familieleden van de omgekomenengecon
doleerd heeft, vertrekken de autoriteiten, en
daarna marcheert ook de troep af.
--- Dit is dan het einde van deze plechtig-
parkje, dat het monument omzoomt. Van heid welke diepen indruk heeft gemaakt op
J- it.’j» Jia Vimr TnöKTnAin niT-CTPWïDnn (1