Luxe Auto-Verhuur met en zonder chauffeur talirijïiiil voor de DimlpBt Schenkt Uw gasten Advocaat van de „fRIESCHE KIP" F. OZINGA 1 WEK UW LEVER-GAL OP Trouw- en Begrafenisrilden Annex Sneeker Courant en Wymbritseradeel Abonnements- en Advertentieblad UitgaveKIEZEBRINK Co. SNEEK Bureau: KLEINZAND 5-7 - Telef. 2200 le BLAD VERLOF. OFFICIEEL GEDEELTE. PHILIA. (Nadruk verboden). i aangeplakte openbare kennisgeving •effende inschrijving voor do dienst- dcr gelegenheid worden, gegeven voor hen, wier geslachtsnaam begint met een der DRAISi NIEUWSTIJDINGEN. Onze gecombineerde bladen verschijnen o.m. in de volgende plaatsen in de omgeving en geven daar een groote publiciteit. Sneek, Abbega, Folagare, Oaastmeer, Gauw, Gnënga, Hceg, Hommerts, JutrlJp, Idzega, Indijk, Loönga, Nijhulzum, Nijland, Offin- gav^er, Oostliem, Oppenhulzen, Ultwellin- gerga, Oudega (W.), Sandflrden, Scharne- goutuin, Smallebrugge, Tlrns, Tjalhulzum, Westhem, Blauwhuis, Wolsum, Woudeend, Osingahuizen, Ypecolsga, IJsbrechtum, Nije- zijl, Harich, Bakhuizen, Hcmelum, Nijemir- dum, Oudemirdum, Sondel, Sloten, Tjerk- gaast, Spannenburg, Poppingawier, Warns, Rauwerd, Sijbrandaburen, Terzool, Deei- sum, Roodhuis, Balk, Wljckel, Langweer, Bozum enz. --er der Mol wat ingezien geen vitale dee- Ad wenschen wtf het allemaal Zoo vlug als 't kan. weer hndera» De harde noodzaak leeft bewust In hlle Nederlander* I Het gaat om de zelfstandigheid Van de Oranje-natfe In tijden van onzekerheid En grcnzcn-rcgulatle Zoolang gevaren voortbestaan En' onheil ons kan dreigen, Zal Jan-Soldaat-met-kort-verlof Een ééreplaats thuis krygenl Lichting 1941. Steeds nieuwe wagens Lage prijzen NIEUWE SNEEKER COURANT (Nieuws- en Advertentieblad). Officieel orgaan der gemeenten Sneek en Wymbritseradeel. Abonnementsprijs 2.50 per jaar. Betaling kan zoo gewenscht geschieden aan de courantloopers met 5 cent per week. Per post ƒ3.60; Giro 130000 ten name van fa. KIEZEBRINK Co. Sneek. Losse nummers 5 cent. Klachten over niet bezorgen enz. aan de Administratie Klelnzand 7, Sneek. Tel. 2200 SNEEKER COURANT (Gratis Advertentieblad). ADVERTENTIES WORDEN STEEDS IN BEIDE BLADEN OPGENOMEN. Advertentieprijs 9 ets. per regel. Bij contract aanmerkelijk lager. Prijs per flesch 1.60. Vraagt ze Uwen leverancier. Telefoon No. 2912. Wed. S. JOUSTRA ZOON, Sneek. Anno 1864 i i Off. Ford Dealer - SNEEK Parkstraat Tel. 2211 P.S. Onze wagens kunnen tegen een kleine vergoe ding verzekerd worden. HET ADRES voor i M CHT VAN SMAAK-PRIJS 7Öct Hiiiiii mi iiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin De BURGEMEESTER van SNEEK vestigt de aandacht van belanghebbenden, in het bijzonder van de jongelingen gebo ren in het jaar 1921 en van hun vadert, moeders en voogden, op de aan het Stad huis beta plicht, lichting 1941. Voor deze inschrijving zal in het bijzon aardappelen, suikerbieten, boenen, erwten, vlas, koolzaad en voedergewassen). Alle andere gewassen mogen slechts na verleen de vergunning geteeld worden. Voor 1940 wordt de thans te velde staande karwlj toe gestaan. Het ligt In de bedoeling, den haverbotiw op de landbouwbedrijven te beperken tot 7» der oppervlakte bouwland. Deze maat regel beoogt meer gronden In bepaalde ge bieden beschikbaar te krijgen voor den ver bouw van die gewassen welke meer -voor deel geven. Hij zal weinig of geen invloed hebben op de hoeveelheid haver in den handel, omdat deze hoofdzakelijk afkomstig Is van de bedrijven in die streken, waar de haververbouw reeds thans minder dan van het bouwland bedraagt. Men brenge het zaaiplan 1940, wat de verhouding der'verschillende gewassen on derling betreft, zooveel mogelijk in overeen stemming met de in 19371938 uitgevoerde zaaiplannen, behalve ten aanzien van tarwe, rogge en aardappelen, waarvan de verbouw behoort te worden uitgebreid. Men bestem- me daartoe bij voorkeur de vrijkomende op pervlakte. PRIJSVERHOOGING VAN BENZINE EN GASOLIE. Naar wij vernemen, is de prijs van ben zine met ingang van heden voor levering ex-tankauto met 18/4 cent per liter ver hoogd, ten gevolge waarvan 'de benzine geleverd aan de pompen thans 151/2 cent per liter kost. De prijzen, huisbrandolie verhoogd. Deze pi verwacht, No. 105 Zaterdag 80 September 1939 55e Jaargang Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS OFFICIEEL ORGAAN BELASTING BETALEN. De Ontvanger der Directe Belastingen, brengt ter kennis van belanghebbenden, dat vervolging is te wachten, zoo niet vóór 8 October is betaald op: waarvan, de nati ën vastgesteld. - dat het in groote en bovenkant van romp geschilderde woord Holland laat omtrent de nationaliteit van de Douglastoestellen der K.L.M. De Mees werd op Schiphol in beslag ge nomen, evenals het stoffelijk overschot van het gebeurde .laten inlichten en terzake aangevangi gegevens wachtende^ kunnen bepalen,, wel- van petroleum', gasolie en zijp met II/» cent per liter 'rKsvcrhooglngen komen niet on- daar reeds dadelijk na het uitbre ken van den oorlog de zocvrachttarleven en de molestpremlën sterk zijn opgeloopen terwijl bovendien de wereldmarktprijzen van petroleum-producten zijn gestegen. HET BENZINEVERBRUIK. Naar 't Hdbl. van bevoegde zijde ver neemt, is het geenszins zeker, dat de regee- ring op dit oogenblik tot dwingende maat regelen met betrekking tot het, benzine verbruik zal overgaan. De moeilijkheid is, dat men eenerzijds er momenteel met die voorraden niet al te slecht voorstaat, maar dat anderzijds door alle verbruikers toch niet voldoende bezuinigd wordt, om1 wan neer plotseling de aanvoer zou stoppen, een behoorlijken voorraad te waarborgen. Behalve het uiterste middel van distribu tie, heeft men overwogen een maximum snelheid en een verbod van het rijden op Zondag voor hen, voor wie dit niet abso' luut noodzakelijk is. De gedachte aan vaststelling van een nieuwe maximum-snel- heid heeft men laten varen, omdat o.m. de contróle moeilijkheden zou opleveren. Ook het verbod van het rijden op Zondag heeft echter nadeelen. Of er toe zal worden overgegaan, staat dan ook in geen enkel opzicht vast. De zaak is op1 het oogenblik nog in studie. A t/m D op Maandag 9 October 1939; E t/m H op Dinsdag 11 o October 1939; I t/m K op Woensdag nx October 1939; Lt/m-R op Donderdag 12 October 1939; S t/m U. op Vrijdag 13 October 1939; V t/m Z op Maandag 116 October 1939. Verzocht wordt zich op één der aange wezen dagen voor het doen van aangifte ter secretarie, 2e afdeling te vervoegen. Verder kan elke werkdag gedurende de maand October aangifte worden gedaan. Niet tijdige aangifte ter inschrijving wordt ingevolge .de wet gestraft, ongeacht of men al .dan niet een herinnering aan de in schrijving heeft ontvangen. De aanvraag tot het verkrijgen van VRIJSTELLING van do 'dienstplicht we gens het bekleden van een GEESTELIJK of oen GODSDIENSTIG MENSLIE VEND ambt o,f opleiding tot zodanig ambt, behoort tegelijk met dc aangifte ter in schrijving te geschieden. Het verdient aanbeveling bij de inschrij ving ook VRIJSTELLING aan te vra- V gen “WEGENS BROEDERD1ENST, in- .dien althans zodanige vrijstelling wordt I verlangd. Tevens kan bij de inschrijving opgaaf worden gedaan van een andere reden tot vrijstelling, die de ingeschrevene zal kun-, nen doen gelden. SNEEK, 26 September 1939. lvanVALKENBURG’S:! EEN VLIEGTUIG VAN DE K. L. M. BESCHOTEN. Dinsdag om 15 ui 28, landde op Schip hol de vliegtuigbestuurder Moll met de Douglas DC-3 PH-ASM uit Malmö. Hij rapporteerde om 14 u. 10 op. 120 km. N.w. van Helgoland vliegende op 800 me ter hoogte, door een. onbekend watervlieg tuig, voorzien van drijvers, te zijn bescho ten. Hij zag deze machine later in Ooste lijke richting naar Helgoland afbuigen. De airhost-css, mejuffrouw Wynoldi, be merkte, dat er iets niet in orde was, waar op Aj1 zich naar de stuurhut begaf omi den gezagvoerder te waarschuwen. De boord werktuigkundige vergezelde de airhostess naar de cabine en bemerkte aan een aan tal kogelgaten, dat Qe machine was bescho ten. Er waren negen passagiers aan boord. Een van de passagiers, de Zweedsche in genieur Gustay Robert Lamm, oud 38 jaar, uit Malmö, bleek getroffen te zijn. De heer Lamm was op weg naar Brussel voor een bezoek aan een schoenenfabriek. De airhostess had den heer Lamm hulp verleend; deze had slechts gezegd: „it is a gun", en was daarna bewegingloos in den stoel blijven zitten. Aan boord bleef ieder van de passagiers en de bemanning rustig. Dr. Slotboom van da K.L.M. werd on- middellijk gewaarschuwd evenals de offi cier van justitie. Dr. Slotboom constateer de, dat de heer Lamm was overleden. Gezien dc ernstige schade, welke door de beschieting was aangebracht, is dit on geluk buiten verwachting beperkt gebleven tot het verlies van óen men*cnenleveln. De familie van den heer Lamm en de auto riteiten werden onmiddcllijk in kennis ge steld. De regeerlng heeft zich omstandig over het gebeurde laten inlichten en terzake aanstonds een onderzoek aangevangen. Zij is thans nog enkele die no o dig zijn om te ke stappen te dezen genomendienen te worden. Uit Amsterdam meldt men aan de N. R, Grt.: 1 |j- Het vliegtuig, de Mees, was onderweg van Kopenhagen naar Amsterdam en vloog op 120 km. ten Noordwesten van Helgo land opi een hoogte van circa 800 meter toen het werd beschoten. De air hostess zag dc heer Lamm, die op den ach tersten stoel bij de deur zat, plotseling ineen vallen. Zij meende aanvankelijk dat de passagier onwel was geworden, doch toen zij' bij hem- kwam zeide de heer Lamm dat hij door een schot was geraakt. Mej. Wynoldi begaf zich daarop naar de stuur hut en Vertelde gezagw er gebeurd was. Aangezien len van het vliegtuig schenen te zijn ge raakt vloog de heer Mol' door naar Am sterdam en landde om circa half vier op Schiphol. Het toestel bleef midden op de startbaan staan en montagewagens bega ven zich er naar toe. De passagiers stapten ter plaatse uit. Dit verwekte geenszins ver wondering, aangezien het wel meer voor komt dat een toestel midden op het veld blijft staan, wanneer het 'b.v. een lekken band heeft. Direct werd door het parket het onder zoek ter hand genomen; hierover kon nog het volgende worden medegedeeld: Het toestel werd door circa 50 kogels geraakt, die op allerlei plaatsen het toe stel binnendrongen. O.a. zijn kogelgaten geconstateerd in het stabilo, de beide staartvlakken, onder in den romp, in de zijkanten van de cabine, zelfs achter de propellers. De gaten waren veroorzaakt door mitrailleurkogels, waarvan er eenige in 'de cabine werden teruggevonden. Uit het aantal kogels kon ongeveer worden af geleid, dat de beschieting circa 5 minuten heeft geduurd, hetgeen in overeenstemming is met de verklaringen van de passagiers, die overigens aanvankelijk geen aandacht aan de ongewone geluiden hadden ge schonken. Uit de plaatsen waar de kogel gaten zich bevonden zou voorts kunnen worden afgeleid, dat het aanvallende vlieg tuig om de Mees heeft gecirkeld. De aanvaller heeft men uit de Mees echter niet -gezien. Eerst later zag men in Oos telijke richting een toestel wegvliegen. Het was een watervliegtuig onaliteit niet kon worde Men wees er ons op, letters op onder- en bo en vleugels geen twijfel Inkomstenbelasting i938/’39. Biljetten gedagteekend April geheel. Inkomstenbelasting 1939/’40. Biljetten gedagteekend Juli minstens 2/s gedeelte. DE LICHTING 1924. Zooals men weet, moet dezer dagen begin October de lichting 1940 onder de wapenen komen. In overweging is, of, wanneer de lichting voldoende geoeferfH zal zijd, (wat over 5 h 6 maanden wel het geval .zal wezen) de oudste van de ten gevolge de mobilisatie opgeroepen- lichtin gen, dat is de lichting 1924, dan huistoe zal kunnen gaan. Daarop schijnt wel eenige kans te bestaan. Natuurlijk altijd met deze reserve, dat de omstandigheden de ver wezenlijking van een dergelijk in begin sel gekoesterd voornemen zullen veroor loven. den heer Lamm, die tijden» de rel» naar Amsterdam was overleden. De bemanning .is in den loop van den avond verhoord door den luchtvaartdienst van het departement van waterstaat, door de justitie 'en door verschillende autoritei ten van de K.L.M. Resultaten van dit onderzoek konden tot dusver niet worden medegedeeld en zul len naar het zich laat aanzien ook wel eenlgen 'tijd cjp zich laten wachten. Om trent de eventueele reparatie van de Mees is nog niets te zeggen. Vitale deelen schij nen, zooals wij reeds zeiden, niet te zijn geraakt, doch het toestel zal grondig moe ten worden nagekeken om vast te stellen of Inderdaad geen ernstige beschadiging is toegebracht. De passagiers, voor zoover zij niet zijn doorgereisd naar Brussel, heb ben van de justitieele autoriteiten vergun ning gekregen zich naar hun bestemming van 'de meesten was dit Amsterdam te begeven. EEN DUITSCHE UITEENZETTING. Het Duitsche Nieuwsbureau deelt mede: Op 26 September tegen 14.30, uur is een Nederlandsch verkeersvliegtuig door een Dultsch watervliegtuig beschoten. Dit voorval is het gevolg van een onge lukkige samenloop van omstandigheden. Het aangevallen vliegtuig geleek op een bekend vijandelijk gevechtsvliegtuigtype en was niet door een op grooten afstand zichtbaar kenteeken als neutraal verkeers vliegtuig te herkennen. Onder de bestaande weersomstandigheden kon men eerst op zeer korten afstand de nationaliteit van het vliegtuig herkennen aan de letters op romp en vleugels. Bovendien werd de in druk, dat men met een vijlandelijk vlieg tuig te 'doen had, versterkt, doordat het verkeersvliegtuig blijkbaar bij het ontdek ken van het Duitsche vliegtuig trachtte zich in de wolken aan een achtervolging te onttrekken. Op het oogenblik, dat de nationaliteit van het Nederlands-che toestel duidelijk vaststond, staakte de bemanning van het Duitsche vliegtuig het vuur. De Nederlandsche machine kon haar vlucht voortzetten. De bemanning van het Duit- sche toestel kan met het oog op de moei lijke weersomstandigheden en het ondoel matige uiterlijk manoeuvreeren van bet Ne derlandsche vliegtuig, geen verwijt gemaakt worden, hoezeer het voorval' ook moet worden betreurd. ’s-GRAVENHAGE, 27 September. Dej vêrleenen, dat de Nederlandsche bodem een regeeringspersdienst meldt: _r'_ Hedenochtend heeft het Duitsche gezant-1 voedsel voor mensch en dier in eenzoo goed mogelijke verhouding. Dit resultaat zal kunnen worden bereikt, indien men zich houdt aan de volgende richtlijnen. Gescheurd dienen te worden die graslan den, welke door hun ligging, grasbestand en andere omstandigheden een redelijke zekerheid geven, dat zij als bouwland een aanmerkelijk grootere hoeveelheid voedsel zullen geven. Aan hen, die grasland scheuren, zal bij de toewijzing van krachtvoer een grootere hoeveelheid worden toegekend, indien zij op deze gescheurde gronden graan verbouwen. Wat zij daarop voor eigen gebruik aan aardappelen en andere hakvruchten winnen, zullen zij mogen behouden. Wordt niet voldoende grasland gescheurd, dan zal scheurplicht kunnen worden opge legd. In dat geval zal bij de aanwijzing yan de scheurpllchtlge perceelen rekening wor den gehouden met de perceelen, die thans vrijwillig gescheurd worden. Ten sterkste wordt aangeraden, de be staande wellanden tot de hoogste produc tiviteit op te voeren, waartoe een intensieve voorlichting op dit terrein wordt georgani seerd. Aanleg van blijvend grasland cn kunst- welden zal niet geoorloofd zijn, wanneer niet een gelijke oppervlakte blijvend gras land of kunstwelde wordt gescheurd. Wat bouwland betreft alleen de teelt van die gewassen zal worden toegelaten, welke voor de voeding van mensch en dier onder de gegeven omstandigheden het meest ge- wenscht zijn (tarwe, rogge, haver, gerst, Je komt dan even uit de sleur Van het soldatenleven, Al kan dat op ziiclizelve ook Véél variatie geven. Verlof je ransel, drükt niet meerj Je rimpels zijn verdwenen: Voor tweemaal vierentwintig uur Neem je per trein „de beenen"! Verlof het geeft een nieuwe keer Naar prettige gedachten, Je gaat van „ergens" naar je huis, Waar vrouw en kinder» wachten. Verlof twee dagen vryi van „kuch" Vddkeuken-middageton -— Twee dagen ben je als voorheen Aan eigen disch gezeten. Je voelt het voorrecht: „eigen haard" In diibbel-sterke mate Verlof een welkom oogenblik Voor Nederlands soldaten 1 schap namens de Deutsche regeering zoo mede namens generaal-veldmaarschalk Goe ring op het ministerie van Buitenlandsche Zaken leedwezen betuigd over het feif, dat een Duitsche vliegboot gistermiddag ten Noörd-Westen van Helgoland ten ge volge van een ongelukkige samenloop van omstandigheden het K. L. M.-vliegtuig „Mees” beschoten heeft. MILITAIR VLIEGTUIG BIJ BROU WERSHAVEN VERONGELUKT. Dinsdagochtend is bij Brouwershaven een militair vliegtuig verongelukt. De heide inzittenden, de adspirant-re- serve-luitenant-vlieger Jongkind en de ad- spirant-reserve-luitenant-waarnemer Hu- brechtse zijti daarbij om het leven geko men. Naar de oorzaak van het ongeluk wordt een onderzoek ingesteld. WATERVLIEGTUIG IN INDIE VERONGELUKT. Aneta iffeldt uit Batavia, dat Dinsdag bij Banka een watervliegtuig is veronge lukt. Van de inzittenden werd de offiefer- vlieger tweede klasse der Kon. Nedl. Ma rine H. J. Stoutjesdijk gedood. Een an dere inzittende werd niet ernstig gewond. SPECULAAS. In Iedere winkel vindt U eerstdaags weer Speculaas. Maar om fijn Speculaas te koo- pen Is het adres D. SCHAAP, Bij de Waag, Tel. 2688. Ons Speculaas Is uit de beste grondstof fen bereid en munt uit In broosheid en heer lijke smaak (niet te overtreffen). U heeft ongeveer 30 Speculaasjes In een half pond en de prijs Is 35 cent per half pond. Iedere dag versch. EENS GEPROBEERD, STEEDS BEGEERD. KENTEEKENEN VAN NEDERLAND- SCHE MILITAIRE VLIEGTUIGEN. De regeeringspersdienst meldt: Met ingang van i October 1939 rullen de militaire vliegtuigen van de Koninklijke marine en. van de Koninklijke landmacht do volgende kenmerken voeren: a. Op dken vleugel (bij het boven- draagvlak op de bovenzijde, bij' het benei- dendraagvlak op de onderzijde en bij een dekker» op de boven- en onderzijde), als mede op oelde zijden van den romp van het vliegtuig een oranjekleurige gelijkzij dige driehoek met zwarten rand, deze laat ste ter breedte van tien centimeter; op 'de vleugel» wijst de driehoek met een punt naar achteren, op den romp, naar beneden. b. De verticale roeren geheel oranje, amlijst door een tien centimeter broeden zwarten band. DE REORGANISATIE BIJ DE SPOORWEGEN. Naar men verneemt zal. in verband met de reorganisatie bij' de Nederlandsche spoorwegen eerlang weer een zeer ingrij pende maatregel worden getroffen, waar door talrijke ambtenaren zullen worden overgeplaatst. Te beginnen met 1 November a.s. zal n.l. een aanvang worden gemaakt met de liquidatie van alle inspectiebureaux van den dienst van vervoer en handelsizaken, die gevestigd zijn in Groningen, Hengelo, Nijmegen, Maastricht, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Deze liquidatie moet op .1 Mei 1940 ten uitvoer gelegd rijn. Op 1 November a.s. worden de inspecties te Utrecht, Rotterdam' en Nijtnegen opgehe ven, waarna vóór 1 Mei a.s. de andere volgen. Het doel van dezen maatregel is den dienst, in gewijzigden vorm-, te Utrecht te centraliseeren onder leiding van den hoofdinspecteur van het vervoer, den heer W. R. Blankert, thans hoofd van 'de in spectie te Rotterdam'. Het kantoor van aen heer Blankert, die den titel chef van den lijndienst krijgt, komt te Utrecht bo ven het C. S. Dit kantoor is niet klaar vóór 1 Maart, zoodat er eenige overgangs maatregelen moeten worden getroffen voor de combinatie der inspecties, die op ii No.- vember worden opgeheven. Óp de inspectie Rotterdam1 zijh 36 man werkzaam, waar van er 8 naar de nieuw gecentraliseerde afdeeling te Utrecht worden o ver geplaatst. De overigen worden over andere afdee- lingen van den dienst der Spoorwegen verdeeld. Ook bestaat het voornemen een aantal groepen van het seinwezen te combineeren, n.l. 'door opheffing van de groepen Amers foort en Zutphen, waarna deze beide tot één gecombineerde groep te Nijmegen ge vestigd worden. De bodemproductie. De minister van Economische Zaken ves tigt de algemeene aandacht op het feit, dat de bodemproductie onder de tegenwoordige omstandigheden van vitaal belang is voor de Nederlandsche volksgemeenschap. Hij doet daarom een dringend beroep op den landbouwenden stand en de eigenaars, die hun grond verpachten of op andere wijze in gebruik geven, om al hun krachten in te spannen en hun volle medewerking er toe te zoo ruim mogelijke opbrengst geeft van Adv. ia dit blad worden gratis opgenomen in het adv. blad de SNEEKER COURANT DER GEMEENTE SNEEK ■M ■M mZ NIEUWE SNEEKERCOURANT en u zult ’s morgens uit bed springen, gereed om bergen te verzetten. lederen dag moet uw lever een liter lever-gal in uw ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van lever-gal onvoldoende is, verteert uw voedsel niet, het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd, u voelt u beroerd en ellendig, u ziet alles zwart. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmidde len. U moet CARTER'S LEVER-PILLETJES nemen om deze liter lever-gal vrij te doen vloeien en u zult u een geheel ander mensch voelen. Onschade- UJk, plantaardig, zacht, onovertroffen om de lever- gal te doen vloeien. Eischt Carter's Lever-Pllletjes bij apothekers en drogisten, f. 0.76. letters: lllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllU

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1939 | | pagina 1