Luxe Auto-Verhuur
met en zonder chauffeur
talirijïiiil voor de DimlpBt
Schenkt Uw gasten Advocaat van de „fRIESCHE KIP"
F. OZINGA
1
WEK UW LEVER-GAL OP
Trouw- en Begrafenisrilden
Annex Sneeker Courant en Wymbritseradeel
Abonnements- en Advertentieblad
UitgaveKIEZEBRINK Co. SNEEK
Bureau: KLEINZAND 5-7 - Telef. 2200
le BLAD
VERLOF.
OFFICIEEL GEDEELTE.
PHILIA.
(Nadruk verboden).
i aangeplakte openbare kennisgeving
•effende inschrijving voor do dienst-
dcr gelegenheid worden, gegeven voor hen,
wier geslachtsnaam begint met een der
DRAISi
NIEUWSTIJDINGEN.
Onze gecombineerde bladen verschijnen o.m. in
de volgende plaatsen in de omgeving en geven
daar een groote publiciteit.
Sneek, Abbega, Folagare, Oaastmeer, Gauw,
Gnënga, Hceg, Hommerts, JutrlJp, Idzega,
Indijk, Loönga, Nijhulzum, Nijland, Offin-
gav^er, Oostliem, Oppenhulzen, Ultwellin-
gerga, Oudega (W.), Sandflrden, Scharne-
goutuin, Smallebrugge, Tlrns, Tjalhulzum,
Westhem, Blauwhuis, Wolsum, Woudeend,
Osingahuizen, Ypecolsga, IJsbrechtum, Nije-
zijl, Harich, Bakhuizen, Hcmelum, Nijemir-
dum, Oudemirdum, Sondel, Sloten, Tjerk-
gaast, Spannenburg, Poppingawier, Warns,
Rauwerd, Sijbrandaburen, Terzool, Deei-
sum, Roodhuis, Balk, Wljckel, Langweer,
Bozum enz.
--er der Mol wat
ingezien geen vitale dee-
Ad wenschen wtf het allemaal
Zoo vlug als 't kan. weer hndera»
De harde noodzaak leeft bewust
In hlle Nederlander* I
Het gaat om de zelfstandigheid
Van de Oranje-natfe
In tijden van onzekerheid
En grcnzcn-rcgulatle
Zoolang gevaren voortbestaan
En' onheil ons kan dreigen,
Zal Jan-Soldaat-met-kort-verlof
Een ééreplaats thuis krygenl
Lichting 1941.
Steeds nieuwe wagens Lage prijzen
NIEUWE SNEEKER COURANT
(Nieuws- en Advertentieblad).
Officieel orgaan der gemeenten Sneek en
Wymbritseradeel.
Abonnementsprijs 2.50 per jaar.
Betaling kan zoo gewenscht
geschieden aan de courantloopers
met 5 cent per week.
Per post ƒ3.60; Giro 130000 ten
name van fa. KIEZEBRINK Co.
Sneek. Losse nummers 5 cent.
Klachten over niet bezorgen enz. aan de
Administratie Klelnzand 7, Sneek. Tel. 2200
SNEEKER COURANT
(Gratis Advertentieblad).
ADVERTENTIES WORDEN STEEDS
IN BEIDE BLADEN OPGENOMEN.
Advertentieprijs 9 ets. per regel.
Bij contract aanmerkelijk lager.
Prijs per flesch 1.60. Vraagt ze Uwen leverancier.
Telefoon No. 2912. Wed. S. JOUSTRA ZOON, Sneek. Anno 1864
i i
Off. Ford Dealer - SNEEK
Parkstraat Tel. 2211
P.S. Onze wagens kunnen
tegen een kleine vergoe
ding verzekerd worden.
HET ADRES voor
i M
CHT VAN SMAAK-PRIJS 7Öct
Hiiiiii mi iiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
De BURGEMEESTER van SNEEK
vestigt de aandacht van belanghebbenden,
in het bijzonder van de jongelingen gebo
ren in het jaar 1921 en van hun vadert,
moeders en voogden, op de aan het Stad
huis
beta
plicht, lichting 1941.
Voor deze inschrijving zal in het bijzon
aardappelen, suikerbieten, boenen, erwten,
vlas, koolzaad en voedergewassen). Alle
andere gewassen mogen slechts na verleen
de vergunning geteeld worden. Voor 1940
wordt de thans te velde staande karwlj toe
gestaan.
Het ligt In de bedoeling, den haverbotiw
op de landbouwbedrijven te beperken tot
7» der oppervlakte bouwland. Deze maat
regel beoogt meer gronden In bepaalde ge
bieden beschikbaar te krijgen voor den ver
bouw van die gewassen welke meer -voor
deel geven. Hij zal weinig of geen invloed
hebben op de hoeveelheid haver in den
handel, omdat deze hoofdzakelijk afkomstig
Is van de bedrijven in die streken, waar de
haververbouw reeds thans minder dan
van het bouwland bedraagt.
Men brenge het zaaiplan 1940, wat de
verhouding der'verschillende gewassen on
derling betreft, zooveel mogelijk in overeen
stemming met de in 19371938 uitgevoerde
zaaiplannen, behalve ten aanzien van tarwe,
rogge en aardappelen, waarvan de verbouw
behoort te worden uitgebreid. Men bestem-
me daartoe bij voorkeur de vrijkomende op
pervlakte.
PRIJSVERHOOGING VAN BENZINE
EN GASOLIE.
Naar wij vernemen, is de prijs van ben
zine met ingang van heden voor levering
ex-tankauto met 18/4 cent per liter ver
hoogd, ten gevolge waarvan 'de benzine
geleverd aan de pompen thans 151/2 cent
per liter kost.
De prijzen,
huisbrandolie
verhoogd.
Deze pi
verwacht,
No. 105 Zaterdag 80 September 1939 55e Jaargang
Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS
OFFICIEEL ORGAAN
BELASTING BETALEN.
De Ontvanger der Directe Belastingen,
brengt ter kennis van belanghebbenden,
dat vervolging is te wachten, zoo niet vóór
8 October is betaald op:
waarvan, de nati
ën vastgesteld.
- dat het in groote
en bovenkant van romp
geschilderde woord Holland
laat omtrent de nationaliteit
van de Douglastoestellen der K.L.M.
De Mees werd op Schiphol in beslag ge
nomen, evenals het stoffelijk overschot van
het gebeurde .laten inlichten en terzake
aangevangi
gegevens wachtende^
kunnen bepalen,, wel-
van petroleum', gasolie en
zijp met II/» cent per liter
'rKsvcrhooglngen komen niet on-
daar reeds dadelijk na het uitbre
ken van den oorlog de zocvrachttarleven
en de molestpremlën sterk zijn opgeloopen
terwijl bovendien de wereldmarktprijzen van
petroleum-producten zijn gestegen.
HET BENZINEVERBRUIK.
Naar 't Hdbl. van bevoegde zijde ver
neemt, is het geenszins zeker, dat de regee-
ring op dit oogenblik tot dwingende maat
regelen met betrekking tot het, benzine
verbruik zal overgaan. De moeilijkheid is,
dat men eenerzijds er momenteel met die
voorraden niet al te slecht voorstaat, maar
dat anderzijds door alle verbruikers toch
niet voldoende bezuinigd wordt, om1 wan
neer plotseling de aanvoer zou stoppen,
een behoorlijken voorraad te waarborgen.
Behalve het uiterste middel van distribu
tie, heeft men overwogen een maximum
snelheid en een verbod van het rijden op
Zondag voor hen, voor wie dit niet abso'
luut noodzakelijk is. De gedachte aan
vaststelling van een nieuwe maximum-snel-
heid heeft men laten varen, omdat o.m. de
contróle moeilijkheden zou opleveren. Ook
het verbod van het rijden op Zondag heeft
echter nadeelen. Of er toe zal worden
overgegaan, staat dan ook in geen enkel
opzicht vast. De zaak is op1 het oogenblik
nog in studie.
A t/m D op Maandag 9 October 1939;
E t/m H op Dinsdag 11 o October 1939;
I t/m K op Woensdag nx October 1939;
Lt/m-R op Donderdag 12 October 1939;
S t/m U. op Vrijdag 13 October 1939;
V t/m Z op Maandag 116 October 1939.
Verzocht wordt zich op één der aange
wezen dagen voor het doen van aangifte
ter secretarie, 2e afdeling te vervoegen.
Verder kan elke werkdag gedurende de
maand October aangifte worden gedaan.
Niet tijdige aangifte ter inschrijving wordt
ingevolge .de wet gestraft, ongeacht of men
al .dan niet een herinnering aan de in
schrijving heeft ontvangen.
De aanvraag tot het verkrijgen van
VRIJSTELLING van do 'dienstplicht we
gens het bekleden van een GEESTELIJK
of oen GODSDIENSTIG MENSLIE
VEND ambt o,f opleiding tot zodanig ambt,
behoort tegelijk met dc aangifte ter in
schrijving te geschieden.
Het verdient aanbeveling bij de inschrij
ving ook VRIJSTELLING aan te vra-
V gen “WEGENS BROEDERD1ENST, in-
.dien althans zodanige vrijstelling wordt
I verlangd.
Tevens kan bij de inschrijving opgaaf
worden gedaan van een andere reden tot
vrijstelling, die de ingeschrevene zal kun-,
nen doen gelden.
SNEEK, 26 September 1939.
lvanVALKENBURG’S:!
EEN VLIEGTUIG VAN DE K. L. M.
BESCHOTEN.
Dinsdag om 15 ui 28, landde op Schip
hol de vliegtuigbestuurder Moll met de
Douglas DC-3 PH-ASM uit Malmö. Hij
rapporteerde om 14 u. 10 op. 120 km.
N.w. van Helgoland vliegende op 800 me
ter hoogte, door een. onbekend watervlieg
tuig, voorzien van drijvers, te zijn bescho
ten. Hij zag deze machine later in Ooste
lijke richting naar Helgoland afbuigen.
De airhost-css, mejuffrouw Wynoldi, be
merkte, dat er iets niet in orde was, waar
op Aj1 zich naar de stuurhut begaf omi den
gezagvoerder te waarschuwen. De boord
werktuigkundige vergezelde de airhostess
naar de cabine en bemerkte aan een aan
tal kogelgaten, dat Qe machine was bescho
ten. Er waren negen passagiers aan boord.
Een van de passagiers, de Zweedsche in
genieur Gustay Robert Lamm, oud 38
jaar, uit Malmö, bleek getroffen te zijn.
De heer Lamm was op weg naar Brussel
voor een bezoek aan een schoenenfabriek.
De airhostess had den heer Lamm hulp
verleend; deze had slechts gezegd: „it is
a gun", en was daarna bewegingloos in
den stoel blijven zitten. Aan boord bleef
ieder van de passagiers en de bemanning
rustig.
Dr. Slotboom van da K.L.M. werd on-
middellijk gewaarschuwd evenals de offi
cier van justitie. Dr. Slotboom constateer
de, dat de heer Lamm was overleden.
Gezien dc ernstige schade, welke door
de beschieting was aangebracht, is dit on
geluk buiten verwachting beperkt gebleven
tot het verlies van óen men*cnenleveln.
De familie van den heer Lamm en de auto
riteiten werden onmiddcllijk in kennis ge
steld.
De regeerlng heeft zich omstandig over
het gebeurde laten inlichten en terzake
aanstonds een onderzoek aangevangen. Zij
is thans nog enkele
die no o dig zijn om te
ke stappen te dezen genomendienen te
worden.
Uit Amsterdam meldt men aan de N. R,
Grt.: 1 |j-
Het vliegtuig, de Mees, was onderweg
van Kopenhagen naar Amsterdam en vloog
op 120 km. ten Noordwesten van Helgo
land opi een hoogte van circa 800 meter
toen het werd beschoten. De air hostess
zag dc heer Lamm, die op den ach
tersten stoel bij de deur zat, plotseling
ineen vallen. Zij meende aanvankelijk dat
de passagier onwel was geworden, doch
toen zij' bij hem- kwam zeide de heer Lamm
dat hij door een schot was geraakt. Mej.
Wynoldi begaf zich daarop naar de stuur
hut en Vertelde gezagw
er gebeurd was. Aangezien
len van het vliegtuig schenen te zijn ge
raakt vloog de heer Mol' door naar Am
sterdam en landde om circa half vier op
Schiphol. Het toestel bleef midden op de
startbaan staan en montagewagens bega
ven zich er naar toe. De passagiers stapten
ter plaatse uit. Dit verwekte geenszins ver
wondering, aangezien het wel meer voor
komt dat een toestel midden op het veld
blijft staan, wanneer het 'b.v. een lekken
band heeft.
Direct werd door het parket het onder
zoek ter hand genomen; hierover kon nog
het volgende worden medegedeeld:
Het toestel werd door circa 50 kogels
geraakt, die op allerlei plaatsen het toe
stel binnendrongen. O.a. zijn kogelgaten
geconstateerd in het stabilo, de beide
staartvlakken, onder in den romp, in de
zijkanten van de cabine, zelfs achter de
propellers. De gaten waren veroorzaakt
door mitrailleurkogels, waarvan er eenige
in 'de cabine werden teruggevonden. Uit
het aantal kogels kon ongeveer worden af
geleid, dat de beschieting circa 5 minuten
heeft geduurd, hetgeen in overeenstemming
is met de verklaringen van de passagiers,
die overigens aanvankelijk geen aandacht
aan de ongewone geluiden hadden ge
schonken. Uit de plaatsen waar de kogel
gaten zich bevonden zou voorts kunnen
worden afgeleid, dat het aanvallende vlieg
tuig om de Mees heeft gecirkeld. De
aanvaller heeft men uit de Mees echter
niet -gezien. Eerst later zag men in Oos
telijke richting een toestel wegvliegen. Het
was een watervliegtuig
onaliteit niet kon worde
Men wees er ons op,
letters op onder- en bo
en vleugels
geen twijfel
Inkomstenbelasting i938/’39. Biljetten
gedagteekend April geheel.
Inkomstenbelasting 1939/’40. Biljetten
gedagteekend Juli minstens 2/s gedeelte.
DE LICHTING 1924.
Zooals men weet, moet dezer dagen
begin October de lichting 1940 onder
de wapenen komen. In overweging is, of,
wanneer de lichting voldoende geoeferfH
zal zijd, (wat over 5 h 6 maanden wel het
geval .zal wezen) de oudste van de ten
gevolge de mobilisatie opgeroepen- lichtin
gen, dat is de lichting 1924, dan huistoe
zal kunnen gaan. Daarop schijnt wel eenige
kans te bestaan. Natuurlijk altijd met deze
reserve, dat de omstandigheden de ver
wezenlijking van een dergelijk in begin
sel gekoesterd voornemen zullen veroor
loven.
den heer Lamm, die tijden» de rel» naar
Amsterdam was overleden.
De bemanning .is in den loop van den
avond verhoord door den luchtvaartdienst
van het departement van waterstaat, door
de justitie 'en door verschillende autoritei
ten van de K.L.M.
Resultaten van dit onderzoek konden tot
dusver niet worden medegedeeld en zul
len naar het zich laat aanzien ook wel
eenlgen 'tijd cjp zich laten wachten. Om
trent de eventueele reparatie van de Mees
is nog niets te zeggen. Vitale deelen schij
nen, zooals wij reeds zeiden, niet te zijn
geraakt, doch het toestel zal grondig moe
ten worden nagekeken om vast te stellen
of Inderdaad geen ernstige beschadiging
is toegebracht. De passagiers, voor zoover
zij niet zijn doorgereisd naar Brussel, heb
ben van de justitieele autoriteiten vergun
ning gekregen zich naar hun bestemming
van 'de meesten was dit Amsterdam
te begeven.
EEN DUITSCHE UITEENZETTING.
Het Duitsche Nieuwsbureau deelt mede:
Op 26 September tegen 14.30, uur is
een Nederlandsch verkeersvliegtuig door
een Dultsch watervliegtuig beschoten.
Dit voorval is het gevolg van een onge
lukkige samenloop van omstandigheden.
Het aangevallen vliegtuig geleek op een
bekend vijandelijk gevechtsvliegtuigtype en
was niet door een op grooten afstand
zichtbaar kenteeken als neutraal verkeers
vliegtuig te herkennen. Onder de bestaande
weersomstandigheden kon men eerst op
zeer korten afstand de nationaliteit van
het vliegtuig herkennen aan de letters op
romp en vleugels. Bovendien werd de in
druk, dat men met een vijlandelijk vlieg
tuig te 'doen had, versterkt, doordat het
verkeersvliegtuig blijkbaar bij het ontdek
ken van het Duitsche vliegtuig trachtte
zich in de wolken aan een achtervolging
te onttrekken. Op het oogenblik, dat de
nationaliteit van het Nederlands-che toestel
duidelijk vaststond, staakte de bemanning
van het Duitsche vliegtuig het vuur. De
Nederlandsche machine kon haar vlucht
voortzetten. De bemanning van het Duit-
sche toestel kan met het oog op de moei
lijke weersomstandigheden en het ondoel
matige uiterlijk manoeuvreeren van bet Ne
derlandsche vliegtuig, geen verwijt gemaakt
worden, hoezeer het voorval' ook moet
worden betreurd.
’s-GRAVENHAGE, 27 September. Dej vêrleenen, dat de Nederlandsche bodem een
regeeringspersdienst meldt: _r'_
Hedenochtend heeft het Duitsche gezant-1 voedsel voor mensch en dier in eenzoo goed
mogelijke verhouding.
Dit resultaat zal kunnen worden bereikt,
indien men zich houdt aan de volgende
richtlijnen.
Gescheurd dienen te worden die graslan
den, welke door hun ligging, grasbestand
en andere omstandigheden een redelijke
zekerheid geven, dat zij als bouwland een
aanmerkelijk grootere hoeveelheid voedsel
zullen geven.
Aan hen, die grasland scheuren, zal bij
de toewijzing van krachtvoer een grootere
hoeveelheid worden toegekend, indien zij op
deze gescheurde gronden graan verbouwen.
Wat zij daarop voor eigen gebruik aan
aardappelen en andere hakvruchten winnen,
zullen zij mogen behouden.
Wordt niet voldoende grasland gescheurd,
dan zal scheurplicht kunnen worden opge
legd. In dat geval zal bij de aanwijzing yan
de scheurpllchtlge perceelen rekening wor
den gehouden met de perceelen, die thans
vrijwillig gescheurd worden.
Ten sterkste wordt aangeraden, de be
staande wellanden tot de hoogste produc
tiviteit op te voeren, waartoe een intensieve
voorlichting op dit terrein wordt georgani
seerd.
Aanleg van blijvend grasland cn kunst-
welden zal niet geoorloofd zijn, wanneer
niet een gelijke oppervlakte blijvend gras
land of kunstwelde wordt gescheurd.
Wat bouwland betreft alleen de teelt van
die gewassen zal worden toegelaten, welke
voor de voeding van mensch en dier onder
de gegeven omstandigheden het meest ge-
wenscht zijn (tarwe, rogge, haver, gerst,
Je komt dan even uit de sleur
Van het soldatenleven,
Al kan dat op ziiclizelve ook
Véél variatie geven.
Verlof je ransel, drükt niet meerj
Je rimpels zijn verdwenen:
Voor tweemaal vierentwintig uur
Neem je per trein „de beenen"!
Verlof het geeft een nieuwe keer
Naar prettige gedachten,
Je gaat van „ergens" naar je huis,
Waar vrouw en kinder» wachten.
Verlof twee dagen vryi van „kuch"
Vddkeuken-middageton -—
Twee dagen ben je als voorheen
Aan eigen disch gezeten.
Je voelt het voorrecht: „eigen haard"
In diibbel-sterke mate
Verlof een welkom oogenblik
Voor Nederlands soldaten 1
schap namens de Deutsche regeering zoo
mede namens generaal-veldmaarschalk Goe
ring op het ministerie van Buitenlandsche
Zaken leedwezen betuigd over het feif,
dat een Duitsche vliegboot gistermiddag
ten Noörd-Westen van Helgoland ten ge
volge van een ongelukkige samenloop van
omstandigheden het K. L. M.-vliegtuig
„Mees” beschoten heeft.
MILITAIR VLIEGTUIG BIJ BROU
WERSHAVEN VERONGELUKT.
Dinsdagochtend is bij Brouwershaven
een militair vliegtuig verongelukt.
De heide inzittenden, de adspirant-re-
serve-luitenant-vlieger Jongkind en de ad-
spirant-reserve-luitenant-waarnemer Hu-
brechtse zijti daarbij om het leven geko
men.
Naar de oorzaak van het ongeluk wordt
een onderzoek ingesteld.
WATERVLIEGTUIG IN INDIE
VERONGELUKT.
Aneta iffeldt uit Batavia, dat Dinsdag
bij Banka een watervliegtuig is veronge
lukt. Van de inzittenden werd de offiefer-
vlieger tweede klasse der Kon. Nedl. Ma
rine H. J. Stoutjesdijk gedood. Een an
dere inzittende werd niet ernstig gewond.
SPECULAAS.
In Iedere winkel vindt U eerstdaags weer
Speculaas. Maar om fijn Speculaas te koo-
pen Is het adres
D. SCHAAP, Bij de Waag, Tel. 2688.
Ons Speculaas Is uit de beste grondstof
fen bereid en munt uit In broosheid en heer
lijke smaak (niet te overtreffen).
U heeft ongeveer 30 Speculaasjes In een
half pond en de prijs Is 35 cent per half
pond. Iedere dag versch.
EENS GEPROBEERD, STEEDS BEGEERD.
KENTEEKENEN VAN NEDERLAND-
SCHE MILITAIRE VLIEGTUIGEN.
De regeeringspersdienst meldt:
Met ingang van i October 1939 rullen
de militaire vliegtuigen van de Koninklijke
marine en. van de Koninklijke landmacht
do volgende kenmerken voeren:
a. Op dken vleugel (bij het boven-
draagvlak op de bovenzijde, bij' het benei-
dendraagvlak op de onderzijde en bij een
dekker» op de boven- en onderzijde), als
mede op oelde zijden van den romp van
het vliegtuig een oranjekleurige gelijkzij
dige driehoek met zwarten rand, deze laat
ste ter breedte van tien centimeter; op 'de
vleugel» wijst de driehoek met een punt
naar achteren, op den romp, naar beneden.
b. De verticale roeren geheel oranje,
amlijst door een tien centimeter broeden
zwarten band.
DE REORGANISATIE BIJ DE
SPOORWEGEN.
Naar men verneemt zal. in verband met
de reorganisatie bij' de Nederlandsche
spoorwegen eerlang weer een zeer ingrij
pende maatregel worden getroffen, waar
door talrijke ambtenaren zullen worden
overgeplaatst.
Te beginnen met 1 November a.s. zal
n.l. een aanvang worden gemaakt met de
liquidatie van alle inspectiebureaux van
den dienst van vervoer en handelsizaken,
die gevestigd zijn in Groningen, Hengelo,
Nijmegen, Maastricht, Utrecht, Amsterdam
en Rotterdam. Deze liquidatie moet op .1
Mei 1940 ten uitvoer gelegd rijn. Op 1
November a.s. worden de inspecties te
Utrecht, Rotterdam' en Nijtnegen opgehe
ven, waarna vóór 1 Mei a.s. de andere
volgen. Het doel van dezen maatregel is
den dienst, in gewijzigden vorm-, te Utrecht
te centraliseeren onder leiding van den
hoofdinspecteur van het vervoer, den heer
W. R. Blankert, thans hoofd van 'de in
spectie te Rotterdam'. Het kantoor van
aen heer Blankert, die den titel chef van
den lijndienst krijgt, komt te Utrecht bo
ven het C. S. Dit kantoor is niet klaar
vóór 1 Maart, zoodat er eenige overgangs
maatregelen moeten worden getroffen voor
de combinatie der inspecties, die op ii No.-
vember worden opgeheven. Óp de inspectie
Rotterdam1 zijh 36 man werkzaam, waar
van er 8 naar de nieuw gecentraliseerde
afdeeling te Utrecht worden o ver geplaatst.
De overigen worden over andere afdee-
lingen van den dienst der Spoorwegen
verdeeld.
Ook bestaat het voornemen een aantal
groepen van het seinwezen te combineeren,
n.l. 'door opheffing van de groepen Amers
foort en Zutphen, waarna deze beide tot
één gecombineerde groep te Nijmegen ge
vestigd worden.
De bodemproductie.
De minister van Economische Zaken ves
tigt de algemeene aandacht op het feit, dat
de bodemproductie onder de tegenwoordige
omstandigheden van vitaal belang is voor
de Nederlandsche volksgemeenschap. Hij
doet daarom een dringend beroep op den
landbouwenden stand en de eigenaars, die
hun grond verpachten of op andere wijze in
gebruik geven, om al hun krachten in te
spannen en hun volle medewerking er toe te
zoo ruim mogelijke opbrengst geeft van
Adv. ia dit blad worden gratis opgenomen in het adv. blad de SNEEKER COURANT
DER GEMEENTE SNEEK
■M
■M
mZ
NIEUWE SNEEKERCOURANT
en u zult ’s morgens uit bed springen,
gereed om bergen te verzetten.
lederen dag moet uw lever een liter lever-gal in uw
ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van
lever-gal onvoldoende is, verteert uw voedsel niet,
het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt.
Uw lichaam is vergiftigd, u voelt u beroerd en
ellendig, u ziet alles zwart.
De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmidde
len. U moet CARTER'S LEVER-PILLETJES nemen
om deze liter lever-gal vrij te doen vloeien en u
zult u een geheel ander mensch voelen. Onschade-
UJk, plantaardig, zacht, onovertroffen om de lever-
gal te doen vloeien.
Eischt Carter's Lever-Pllletjes bij apothekers en
drogisten, f. 0.76.
letters:
lllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllU