KERSTCADEAUX
Sneeker Warenhuis
Gezelligheid
met de Feestdagen
Ruwe Rooie Handen
z
W
Mijnhardtje
F-GexSIKNENA
SN»K
Annex Sneeker Courant en Wymbritseradeel
Verachijnt DINSDAGS- an VRIJDAGSAVONDS
OFFICIEEL ORGAAN
Sneek
TROMP
Ab o nn em ents- en Advertentieblad
Mo. 2®
KIEZEBRINK Co, - SNEEK
le BLAD
van den Noord Ned. Water-
Indië te
RECLAME KOLOM.
(Nadruk verboden).
OOK VOOR
-van-VALKENBURG'sT
Sneek, Abbega, Folsgare, Gaflstmeer, Oautv,
Qiilnga, He<’g, Hommei't», Jutrijp, Idzega.
Indijk, Loönga, Nljhulzum, Nljland, Offln-
gawier, Oosthem, Oppenhuizen, Uitwellin-
gcrga, Oudega (W.), Sandfirden, Scharne-
goutuin, Smallebrugge, Tirns, Tjalhuizum,
Westhem, Blauwhuis, Wolsum, Woudsend,
Osingahuizen, Ypecolsga, IJsbrechtum, Nije-
zijl, Harich, Bakhuizen, Hemelum, Nijemir-
dum, Oudemirdum, Sondel, Sloten, Tjerk-
gaast, Spannenburg, Popplngawier, Warns,
4 Ruuwerd, Sijbrandaburen, Terzool, Deer
sum, Roodhuis, Balk, Wijrkel, Langweer,
Bozum enz,
Onze gecombineerde bladen verschijnen o.m. in
de volgende plaatsen in de omgeving en geven
daar een groote publiciteit,
Klachten over niet bezorgen enz. aan de
Administratie Kleinzand 7, Sneek. Tel. 2200
NIEUWE SNEEKER COURANT
(Nieuws- en Advertentieblad).
jouverneur-
Invoeren,
'In 1894 begon Japan zijn penetratie 'in
1918 kree;
tingen in
GROOTHANDEL
DRAISj
e
Firma IJME BAKKER
Steeds vrij entrée
LlHT VAN SMAAK “PRIJS 70ct
NIEUWSTIJDINGEN.
Saterdag IS December 1939 03e Jaargang
SiillliiiiiiiiilliiiiiiiliiiiiiiiiiiliiiliiiillliiuiiiiiË
Minangkabau-er», Diambier»,
>k daar Langs de kusten
3 Borneo de Dajakkera, op
ad-
ja’s en Menadoneezen, de laatste hebben
Ergens in een heel klein huisje
Woont een kinderrijk gezin,
Door de tijdsomstandigheden
Komt er schamel weekloon in
Kloedlng, schoeisel, voeding, huishuur
Zijn er permanente last,
Moeizaam worden in dat huisje
D’eindjes aan elkaar gepast
Maar tóch houdt men er zich staande,
Ondanks zorgen en tekort
Dikwijls vragen er de oudere
Of het óóit nog beter wordt7
Ergens in een heel klein huisje
Woont een kinderrijk gezin,
Door de tijdsomstandigheden
Ziet men 't Kerstfeest somber in...,
l’laatsgenooten: dezer dagen
Wacht U ’n aangename plicht:
Breng in zulk een kleine woning
Tegen Kerstmis Kerstfeestlicht I
Iedereen heeft soo'n adresje
Zonder moeite bij de hand,
Waar als U dat wilt met Kerstmis
In het hért een lichtje brandt
Deelt Uw stemming met een naaste,
Door een gave groot of klein
Kerstmis is bedoeld voor ieder,
Ieder mensdienkind te zijn.... I
PHIL IA.
SNEEKER ZEILCLUB.
Dinsdagavond werd in de bovenzaal van
café „Onder de Linden'
Officieel orgaan der gemeenten Sneek en
Wymbritseradeel.
Abonnementsprijs 2.50 per jaar.
Betaling kan zoo gewenscht
geschieden aan de courantloopers
met 5 cent per week.
Per post ƒ3.60; Giro 130G00 ten
name van fa. KIEZEBRINK <2 Co.
Sneek. Losse nummers 5 cent.
SNEEKER COURANT
(Gratis Advertentieblad).
ADVERTENTIES WORDEN STEEDS
IN BEIDE BLADEN OPGENOMEN.
Advertentieprijs 9 ets. per regel.
Bij contract aanmerkelijk lager.
ERGENS....
5TOöMWASöa:HEÖU
Te iet 2673
geezen welf de zeeweg naar India vonden
en dus de specerijen direct naar Lissabon
konden Brengen, van waar de Jiolland-
sche zeevaarders die er producten uit het
Noorden brachten, ze mee terugnamen en
over Noord-Europa verspreidden. Toen
Portugal echter geannexeerd werd door
Spanje, verbood de Spaansche koning den
Hollanders de handel op Lissabon, en de
laatsten moesten toen, om aan specerijen
te komen, zelf een weg naar Indië zoeken,
eerst zochten zij die via het Noorden, wel
ke expedities mislukten, toen voer Hout
man om Kaap de Goede Hoop en be
reikte Indië waar nederzettingen in Ban
tam werden gesticht; -dat was de eerste
stap van Nederland op het pad naar ko
loniale mogendheid van de eerste rang.
Men moge kritiek op die pioniers hebben,
de moed en energie van onze voorouders,
waarmede zij hun pogen om Indië te be
reiken doorzetten en er hunne vijanden ver
dreven, is een prestatie, waarop ook wij
trotsch mogen zijn. Terecht luidden in Am
sterdam de klokken toen de eerste vloot
met verlies van s/j der bemanning en ee,n
schip in het moederland terugkeerde. Nu
probeerden alle reeders Indië te bèreiken,
de concurrentie op de Bantamsche markt
deed de inkoopprijzen der specerijen stij
gen en de winst was dus gering; de Ver.
Oost Indische Compagnie kreeg toen het
monopolie van de regeering op Indië te
varen en te handelen. De Ver. O. I. Com
pagnie kreeg ook de bevoegdheid oorlog
ter zee en in Indië te voeren. J. F. Coen
stichtte Batavia in 1619, nu de Koningin
van het oosten met pl.m. 600.000 inwo
ners, waarvan 37000 Europeanen en 75000
Chineezen. Even voor de Fransche over-
heerschlng ging de O. I. 0. ter ziele, door
gebrek aan middelen, aoo millioen gulden
schuld had ze, als handels lichaam ontbraken
Die kosten zullen met het tegenwoordige
dure materiaal niet meevallen, en zullen
voor .velen moeilijkheden met zich mee
brengen. De bedoeling van de A-V. was
minder kosten maken, maar op deze wijze
wordt juist het tegendeel bereikt.
De 16 M2. klasse moet blijven bestaan
en haar ’ijaam behouden. Dat komt haar
toe, en ook moet men gelegenheid hebben
er mee te experimenteeren.
De voorzitter betoogde, dat bij aanne
ming van voorstel B de 16 M2. toerklasse
wel degelijk een wedstrijdklasse blijft. Bui
ten de eenheidsklasse om zal er dus nog
gehoeg gelegenheid bestaan blijven om aan
wedstrijden deel te nemen. De benaming
toerklasse beoogt niet iets minderwaardigs,
maar is a^een bedoeld ter onderscheiding
van de eenheidsklasse.
Spr. vond het amendement van den heer
Joh. Olij onvolledig- en gaf deze in over
weging het aldus te wijzigen, dat de nieu
we klasse gebouwd wordt volgens de teeke-
ning, door de Techn. Comm, voorgesteld.
De heer B. Couperus bracht naar voren
dat men, indien men in de toerklasse twee
eerste prijzen wint, gedwongen wordt in de
eenheidsklasse te varen. Op die wijze be
reikt men dat de menschen met opzet
zullen probeeren geen twee eerste prijzen
in een seizoen te winnen.
in korten tijd weer gaaf DITRftl
zacht en blank door lUIlulj
HET NUT.
Voor het Departement Sneek van de
Maatschappij tot Nut van 't Algemeen
sprak Dinsdagavond de heer F. H. W.
Rooyackers uit den Haag over „Land en
Volk van Ned. Oost-Indië’*.
Nadat de vice-voorzitter, de heer
E. Smit, had meegedeelS dat de voor
zitter, de heer F. W. <0, de Haas, hoewel
herstellend®, nog niet in staat is deze
vergadering bij te wonen, en allen wel
kom had geheeten, kreeg de spreker het
woord, die, na een 32-jarig verblijf in
Ned. Indië,, zich tot taak gesteld' heeft
dat deel van het rijk nader tot hat Neder-
landsche volk te brengen. Dc Indische
archipel, tustchen Indische- «n Stille Oce
aan gelegen en welke een brug vormt tus-
iche twee vastelanden, Azië en Australië,
is meer dan 60 maal zoo groot als ons
land met meer dan 60 jnlllioen zielen, en
het is te begrijpen dat in deze tijden, nu
zekere mogendheden met afgunst op dit
rijke bezit zien, wij ons eens rekenschap
van de beteekenis er van geven. Java, vier
maal zoo 'groot als Nederland, is het
dichtstbevolkte land ter wereld met 364
inwoners per K.M.2, in midden-lava zelfs
394, het is zeer vruchtbaar doör de vul
kanische bodem en de sterke verwering
daarvan. Het grootste eiland van den ar
chipel is Borneo, 17 maal zoo groot als
Nederland. Van Sumatra tot Nieuw Gui
nea heeft de archipel een lengte van 5000
K.M., van Java tot Borneo een breedte
van 2000 K.M., welk een taak is het in
een zoo uitgebreid gebied de verbindingen
te handhaven, waarvoor de Kon. Faket
Maatschappij- zorgt. Geen wonder dat het
Maleische bruine ras een zeevarend volk
is, uit welks positie als zoodanig het ech
ter verdreven is, eerst door de Portugee-
zen en later door de Hollanders, die over
betere en snellere schepen beschikten.. Zon
der kompas bevoeren deze Maleiers in de
13e en 14e eeuw de zeeën van de archipel
en daar buiten, en dreven er een levendige
handel met -Malakka en het Bantamsche
als centrum, een handel vooral in spece
rijen, die in de Perzische Golf en Arabië
met karavanen naar de Middellandsche
Zee werden vervoerd en vandaar naar
Lissabon. 'Dit veranderde toen de Portu-
UllllllllllllIlllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllU
gepubliceerd® teekening. De klasse zal met
B. De kiel zal worden veranderd vol
gens de in „De Golfslag” gepubliceerde
teekening. De klasse zal worden gesplitst
in $en z.g. wedstrijdklasse en een z.g.
toerklasse. Elke nieuwbouw moet de nieu
we kiel krijgen. Bij verandering aan ‘de
kiel van een toerklasse-jacht, moet de nieu
we kiel worden aangebracht. De wed
strijdklasse krijgt als toevoeging aan hét
wedstrijdteeken onder den boog een zwart
vierkant met de punt omhoog, met afme
ting 5 c.m. in het vierkant, en wel 61/2
c.m. onder den boog.
Dit voorstel wordt onmiddellijk van
kracht nadat het door de Algemeene Ver
gadering van den N.N.W.B. is aangeno
men.
Naar aanleiding van een verzoek van
Zuidlaren heeft de Commissie besloten het
volgende te adviseeren: Het middenzwaard-
type blijft gehandhaafd onder die voor
waarde, dat ieder nieuw te bouwen schip
hiertoe toestemming krijgt van het bestuur
van den N.N.W.B. De plaatsing en con
structie van de zwaardkast is vrij, doch het
de buitengewone
algemeene vergadering van de S.Z.C. ge
houden.
Hoofdschotel der agenda was die behan
deling der agenda voor de g.s. algemeene
vergadering
sport Bond.
De voorzitter, de heer S. J. Olij, heette
de vele leden welkom en herdacht daarna
de nagedachtenis van de vele leden die de
cïub dit jaar door den dood ontvallen zijn,
t.w. F. Vrolijk, H. Prins, K. Vrolijk, F.
Stockmann en dr. H. Klein.
Piet Vrolijk was indertijd een fair sport
man en een van de baste zeilers van de
club, een zeiler die nimmer aanmerkingen
maakte en als hij een wedstrijd verloor,
den winnaar steeds feliciteerde met zijn
succes, wat tegenwoordig veel te wenschen
o ver laat.
Wie zich de dagen van de groote kiel-
jachten herinnert, waarin de „Sneek’’’ van
H. v. d. Zee zulk een vooraanstaande
plaats innam, zal zich tevens Hille Prins
herinneren, die steeds in zijn witte trui,
pp het achterdek van dit jacht gereten,
tot tevredenheid van den heer v. di. Zee
de helmstok hanteerde.
Klaas Vrolijk ligt ons allen nog versch
in het geheugen. Hijwas een man die
zich vooral in de Jachthaven, maar ook
daar buiten, zeer populair heeft gemaakt.
Velen hebben hem dan ook op zijn laatste
gang naar het kerkhof vergezeld.
De heer Stockmann was meer een toer-
zeiler, maar toch geen-onbekende, aan wi.en
de dub een lid heeft verloren, dat altijd
bereid was het bestuur bij feesten e.d. gra
tis goederen voor versiering af te staan.
Dr. Klein was een man die zich in
Sneek veel vrienden heeft gemaakt. Hij
was een populair wedstrijdzeiler, die veel
voor de 12 v. Jollenklasse heeft gedaan.
Daarna heeft hij nog eenige jaren in de
Vrijbuiters gezeild, maar in de laatste ja
ren was hij meer toerzciler.
Spr. besloot sint den wensch dat ze op
hun laatste tocht een haven zijn binnenge
varen, waarin zij een verdiende rust heb
ben gevonden. Zij rusten in vrede.
De notulen van de vorige vergadering
werden onveranderd vastgesteld.
Agenda Alg. Vergadering
N. N. W. B,
Bij ‘de punten 7, 8 en 9, reap, verkie
zing van een lid van het bestuur wegens
periodiek aftreden van den heer H. H.
Nlemeijer, idem van een lid van den Zeil-
raad wegens periodiek aftreden van den
heer H. H. Niemeijer. en idem van een lid
van de Techn. Commissie wegens periodiek
aftreden van den heer P. H. Penon, werd
besloten dat de afgevaardigden van de
S.Z.C. opnieuw hun stem op deze heeren
zullen uitbrengen.
Het voorstel van de Techn. Commissie
inzake eenheidsklasse der 16 Ms. klasse,
overeenkomstig de opdracht van de al
gemeen® vergadering van 17 Dec. 1938,
leidde tot seer uitvoerige besprekingen.
Dit voorstel luidt als volgt:
A. De kiel en het roer zullen worden
veranderd volgens de in „De Golfslag”
gepubliceerd® teekening, r'- -1
worden gesplitst, doch om de zaak zoo
soepel mogelijk te laten verloopen zal een
overgangstijdperk van 4 jaar worden |ge-
- -met bestaande jflei
worden gezeild. Nieuwe schepen of
geworden. Met z’si goedkcope producten,
door het ontbreken van elke sociale wetge
ving mogelijk, overstroomt het de gereld,
ook Indië. Daartegen is slechts één mid
del, nl. de industrialisatie van Indië, waar
ook goedkoop geproduceerd kan worden.
Spr. ontkent niet dat in de tijden van laag
conjunctuur de verarmde Indische bevol
king geprofiteerd heeft van de goedkoope
Japansche waren, en dat een zoo groot
mogelijk internationaal ruilverkeer ge
wenscht blijft, doch stellig mag op de poli
tieke en economische gevaren welke van
Japansche rijde dreigen, gewezen worden.
Na de pauze vertelde spr. nog veel
wetenswaardigs bij een uitgebreide serie
lichtbeelden.
De heer Smit bracht den spr. tenslotte
dank voor zijn boeiende en leerzame cau
serie.
zwaard moet 8 m.m. dik zijn en mag niet
langer zijn dan 94 c.m.
Als voorstel B. wordt aangenomen, mo
gen schepen met middenzwaard alleen mee
varen in de toerklasse.
Het bestuur adviseert aanneming van
voorstel B. onder toevoeging van de vol
gende bepaling:
Een jacht, dat in de toerklasse geduren
de één seizoen twee eerste prijzen heeft
behaald, wordt van verdere deelname ju
deze klasse voor dit seizoen uitgesloten.
C. Elke vereeniging krijgt het recht
(dus niet den plicht) om een klein inleg-
geld te-heffen van ten hoogste 50 ct. per
inschrijving en per wedstrijd.
De discussies werden geopend door den
heer Joh. Olij, die van meening was, dat
de 16 M’, klasse bij dit voorstel komt te
vervallen.
Spr. wilde het voorstel daarom aldus
amendeeren dat de 16 M2. klasse, zoo dié
thans bestaat, zal blijven bestaan, daarin
ook nieuwbouw toe te staan, en daarnaast
eeneenheidsklasse in te voeren.
De eenheidsklasse moest indertijd inge
voerd worden om het dure experimentee
ren met roer en kiel te voorkomen, maar
als 'dit voorstel wordt aangenomen, moet
men, als men wil wedstrijdzeilen, naar de
eenheidsklasse overgaan en kosten maken,
ook als men twee eerste prijzen in de
toerklasse heeft gewonnen.
nog stil bij’ de strategische
hoort wel eens het praatje dat ons volk
geen belang heeft bij Indië, er zou geld
op toe worden gelegd. Laat ons dan eens
denken aan de indirecte belangen; de be
zittingen in Indië zijn voor Neder-
landsch kapitaal, 50 pct. van de tonnen-
maat van onze vloot vervoert Indische pro
ducten, 65 millioen gulden wordt betaald
aan Indische pensioenen, waarvan 3 5 mil-
lioen in Nederland wordt verteerd. Wat
zou Den Haag zijn zonder Indisch-gas-
ten, wat onze industrie zonder de bestellin
gen uit Indië? Gelukkig begint ook het
Indische volk zelf in te zien dat „Indië
los van Nederland” alleen maar zou be-
teekenen „Indië aan Japan”. Want valt
het staatkundig begrip Ned. Oost Indië uit
elkaar, dan valt ook de geheele eenheid
van Indische volken uit elkaar, welke hen
in staat heeft gesteld economisch iets te
bereiken, deze volken kunnen in eenheid
alleen welvaart bereiken als de staatkun
dige eenheid N. O. Indië wordt gehand
haafd en zij dus samenwerken met het
gebrek aan middelen, aoo milHoen
haar de ideëeïe motieven welke haar in
staat zouden hebben gesteld ook moeilijke
tijden door te worstelen. De Fransche
overheersching kwam en Daendels, de
Fransche gouverneur, deed werkelijk veel
goeds in Indië, verbetering van verkeers-
en hygiënische toestanden. Het Engelsche
t-ussenenbestuur legde onder Raffles de
grondslagen voor het later door Nederland
gevolgde bestuurssysteem. Tijdens de O. I.
Compagnie bemoeiden de Nederlanders
zich eigenlijk niet met de bevolking.
Het geschiedde wèl, doch in ongunstigen
zin in. 1830 door de toenmalige regeering
die er het cultuurstelsel van g<
generaal van den Bosch deed
dat een dwangsysteem werd, waarbij de be
volking inplaats van rijst, vooral koffie
en suiker moest verbouwen in de tijd dat
ze anders heerendienst aan haar hoofden
moest presteeren. Feitelijk maakte dit stel
sel de Bevolking tot slaven, doch het werd
geheel anders toen onder minister de Waal
Malefljt de Agrarische wet (1870) werd
ingevoerd, waarbij bepaald werd dat gee-
netled afstand van grond 'inbreuk mocht
maken op de rechten der inlandschs be
volking, en waarbij slechts het afstaan van
gronden werd toegestaan in erfpacht voor
niet langer dan 75 jaar. Deze Agrarische
wet bracht ook de opendeur politiek, iedere
buitenlander kon ondernemingen stichten.
Feitelijk eerst van dien tijd dateert de
enorme toeneming van de belangstelling
voor Ned, Indië, sedert het midden van
de vorige eeuw wordt eerst het binnenland
van den archipel voor de blanken ontslo
ten. Velerlei rassen bevolken die archipel,
welke buitengewoon vulkaanrijk is, er zijn
er totaal 400, op Java heeft men om de
19 K.M. een vulkaan. Dat eiland heeft
een bevolking van pl.m. millioen,
waarvan 27 tot 30 millioen Java
nen, voorts 5 6 millioen Mado-ereezen
jbn 8 h 9 millioen Soendaneezen, benevens
1 millioen Batavianen, langs alle kusten
treffen we Maleiers aan, op Sumatra de
Atjehers, Batakkers (om het prachtige To-
bameer), Minani'
Lampong-ers en ook daar langs--
Maleiers, op Borneo de Daj akker», r-
Celebes Makassaren, Boegineezen, Torau
ja’s en Menadoneezen, de laatste hebben
met de Ambonneezen «en voorliefde in liet
leger dienst te nemen en zijn voortreffe
lijke soldaten. s/« der bevolking van den
archipel zijn Mohammedanen, de Baliers
hebben echter op Bali het Brahmanisme
met zijn eigen kunst gehandhaafd. De
Chineezen vormen in Indië de schakel tus-
schen inlanders en Europeanen, zij' zijn
eigenlijk de middenstand. Spr. staat dan
nog stil bij de strategische positie van
Indië in verband met zijn naburen. Men
Adv. in dit blad worden gratis opgenomen in het adv. blad de SNEEKER COURANT
DER GEMEENTE SNEEK Bureau: KLEINZAND Telef. 2200
Nederlandsch® volk. Onze buren in Indië
zijn Engeland dat van de wereld en
van de bevolking daarvan beheerscht,
Frankrijk, de Ver. Staten (Philippijnen)
en Japan, dat al angstig dichtbij, is en zich
zelfs al genesteld heeft in Hainan. Japan
isoleerde zich aanvankelijk volkomen te
gen aanraking met de blanken al hadden
wij1 er op Decima altijd aanraking mee.
In 1853 werd Japan echter door de Ver.
Staten gedwongen z’n poorten voor de
blanken te openen, en het begon toen' deze
blanken spoedig na te volgen en schreed
snel voort op technisch en militair gebied,
geheel anders dan de ChineeZen die aan
vankelijk niets van de blanken overnamen.
China, in 1905 versloeg het Rusland, in
:g het vroege, e Duitsche bezit-
Oost-Azië als mandaatgebied, jn
1933 nam het de Chineezen Mantsjoerije
af, thans heeft het opnieuw geweldige dee-
len van China veroverd en al de kustplaat
sen bezet. Misschien heeft Japan zien aan
China verslikt, nu onder deze bedreiging
ook de drang naar grooter eenheid bij'het
Chineesche volk toeneemt, maar ondanks
dat blijkt welk een enorme macht Japan is
0 I
HEEFT NIETS
TE LYDEN
WANT WY
ZYN MODERN
IN0ERICHTEN I
BEHANDELEN
IÉDERE WA5CH
ACCURAAT
inn m in i.i».n
NIEUWE SNEEKER COURANT
3
vlucht direct voor
Do echte »IJn niet rond, maar harivormlg.
kunt U verhoogen, door van onderstaande
artikelen iets in huis te nemen
Droste's Hulstblaadjes, Kerstklokjes en
Kerstkaarsjes 30 ct. per ons, en in luxe
doozen van 50 en 90 ct.
Luxe doozen Bonbons en Chocolade in
kerstverpakking.
Chocolade Truffel Ringen Verkade
18 ct. per ons.
Fondant Kransjes Verkade 14 ct. per ons.
Kerstzakjes Toffee Verkade 10 ct.
Kersenbonbons in rood stanniool
Ikt ons 25 ct.
Kerstbonbom 2 ons 25 ct.
Kerstchocolade 2 ons 25 ct.
Gesorteerde Kransjes likeur - chocolade
- fondant enz. pé pond 25 ct.
Fondant Kransjes pond 25 ct.
Gevulde Kerstbonbons van Melle in rood
en zilver stanniool 2 ons 25 ct.
Chocolade Kransjes Yi pond 25 ct.
Chocolade Musket Kransjes p. 25 ct.
Kerst Assortiment chocolade en fondant
ki pond 25 ct.
Knijpkoekjes Verkade 12 ct. per ons.
Kerstkransjes Verkade 12 ct. per ons.
Parijsche Wafels Verkade 20 ct. per ons.
Kaasstaafjes Verkade ongeveer 50 in 1
ons 25 ct. per ons.
Dips Verkade 50 ct. per bus.
Kerstmisbiscuits 12 ct. per ons.
Reclame Kransjes 18 ct. per pond
Amandel Kransjes 25 ct. per J/j pond.
Schuim Chocolade Eikels 18 ct. per ons.
Toren Schuimpje» 18 ct. per ons.
Schuim Kransjes' 2 ons 25 ct.
Gemengde Dessertwafels H pond 25 ct.
Waaterwafels Verkade 50 ct, per bus.
Zaansche Oublies 25 ct. per bus.
Llrkerkransen 25 ct. per bus.
Tafelhoeken 22fa ct. per bus.
Diverse 'Kerstfiguren
Verschillende soorten repen 3 voor 10 ct.
Kinderreepjes 20 voor 25 ct.
Blokken Chocolade Verkade 50 ct.
Presenteertrommeltjes op blaadje gevuld
met Cacao en Chocolade Boomstammetjes
75 ct.
3
3
soepel mogêlijk te laten verloopen zal een
-n, van jaar worden ge.
nomen, waarin nog met -de bestaande kiel
mag worden gezeild. Nieuwe schepen of
zij die een andere kiel laten maken, moeten
de nieuwe nemen, (of)