KRUSCHEN Vorderingen op de Duitse weermacht. Een genot BEKENDMAKING. HINDERWET. BRILLEN - STAALWAREN BANDAGES in de bekende oude kwaliteiten CORSETS NAAR MAAT nog leverbaar Annex Sneeker Courant en Wymbritseradeel Ab onnements- en Advertentieblad DE DUIF Nauwe Burgstraat 7 SNEEK Telef. 2188 NIEUWSTIJDINGEN. OFFICIEEL GEDEELTE. fstnAs KIEZEBRINK Co. - SNEEK Bureau: KLEINZAND Telef. 2200 le B LAD een (Nadruk verboden.) PHII.IA. SNEEK, 5 Maart 1941. Het nieuws werd Zaterdag 1 Maart Ons landje dóórgezonden: Geen fietsband zonder fictsbandbon, De fietsbanden gebönden. Maar plotseling een kentering: Ze houden je in eere; Ze zullen je van nu af aan Om je bestaan waardeeren. En leder ouderdomsgebrek Wordt telkens weer „genezen”, Wat zou een fietsband zonder flets, Flets zonder fietsband wezen? Wat voor een „suikertante” geldt, Is ook voor jóu voorhanden: Behandel zé met „zoet gefluit”, Hoe dierbaar zijnde banden .1 ook bijzonder weinig hoe komt het dan dat de Jodên immer gevoed uit de O. T. traditie dezen humor kennen? Dat wordt duidelijk uit de twee elementen van dezen humor. In de eerste plaats gebruikt men dezen humor als wapen ter verdediging, waar alle andere wapenen hun uit de hand geslagen zijn, de humor ontwapent immers. Ten tweede: als men de historie van het Joodsche volk kent weet men dat het overal waar het verschijnt, toch het heimelijk ge voel heeft vreemdeling te zijn; door middel van den humor nu tracht 't zijn eigenwaarde te redden, en het beklemmende van de om geving te neutraliseeren, in eigen oogen klein te maken. jeren af- 'e diepste FIETSBANDEN Vallen onder de distributie-voorschrlften. NU meer dan ooit is kwaliteit hoofdzaak HOFSTEDE QROOTZAND 1. heeft NU nog No. 46 Zaterdag 8 Maart 1041 57e Jaargnrag Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS OFFICIEEL ORGAAN en cn ig verhoord was begon het eigen- plaatsen sabotage zou kunnen worden ge- i gevoerd op uitgebreide Maassluis had een speciale j van bruggen. De organisatie maakte gebruik van telkens Onze gecombineerde bladen verschijnen o.m. in de volgende plaatsen in de omgeving en geven daar een groote publiciteit. Sneek, Abbega, Folsgare, Oaastmeer, Gauw, Goënga, Heeg, Hommerts, Jutrijp, Idzega, Indijk, Loënga, Nljhulzum, Nijland, Offin- gawier, Oosthem, Oppenhuizen, Uitwellin- gerga, Oudega (W.), Sandfirden, Scharne- giiutum, Smallebrugge, Tirns, Tjalhulzum, ting. In de plaatselijke bladen zal de be- Westhem, Blauwhuis, Wolsum, Woudsend, Osingahuizen, Ypecolsga, IJsbrechtum, Nije- zijl, Harich, Bakhuizen, Hemelum, Nijemir- dum, Oudemirdum, Sondel, Sloten, Tjerk- gaast, Spannenburg, Popplngawler, Warns, Rauwerd, Sijbrandaburen, Terzool, Deei- sum, Roodhuis, Balk, Wijckel, Langweer, Bozum enz. Zeevisch voor Sneek Y Naar wij vernemen worden er van de zijde van de gemeente pogingen in ’t werk gesteld om in ’t belang van de voedselvoorziening geregeld de beschikking te verkrijgen over zeevisch. Het laat zich aanzien dat deze pogingen zullen slagen. Voorloopig zal al leen wijting kunnen worden aangevoerd, een vlschsoort welke zich uitstekend leent voor koken en stoven. De vlsch zal door tusschenkomst van de in de stad gevestigde handelaren in versché visch tegen redelijke prijs voor de geheele bevolking beschikbaar worden gesteld. Waarschijnlijk zal de vol gende week reeds een proef kunnen worden genomen met een beperkte hoeveelheid wij- schikbaarstelling worden aangekondigd. Het gemeentebestuur doet een beroep op de Ingezetenen om in het belang van de voedsel voorziening het aangevatte plan zoo goed mo gelijk te doen slagen. Je werd zoo vaak, fietsbandeling, Verwaarloosd en vergeten, Je werd zoo vaak (als waardeloos) Gewoonweg weggesmeten. Je werd zoo vaak als „óp Is óp” Verwijderd en vervangen, Je werd zoo vaak dan weggewipt Met bandllchtende tangen. Wie dècht er nog aan jouw bestaan? Wie wou nog van je weten? Een mensch Is hórd J' had Afgedaan Versleten is versleten NIEUWE SNEEKER COURANT (Nieuws- en Advertentieblad). Officieel orgaan der gemeenten Sneek en Wymbritseradeel. Abonnementsprijs 2.50 per jaar. Betaling kan zoo gewenscht geschieden aan de courantloopers met 5 cent per week. Per post ƒ3.60; Giro 130000 ten name van fa. KIEZEBRINK Co. Sneek. Losse nummers 5 cent. SNEEKER COURANT (Gratis Advertentieblad). ADVERTENTIES WORDEN STEEDS IN BEIDE BLADEN OPGENOMEN. Advertentieprijs 9 ets, per regel. Bij contract aanmerkelijk lager. Klachten over niet bezorgen enz. aan de Administratie Kleinzand 7, Sneek. Tel. 2200 De BURGEMEESTER van SNEEK maakt bekend, dat het aangeven van obsta kels op de weg (bij werken in uitvoering en dergelijke) alleen mag en moet geschieden met afgeschermde, BLAUW LICHT uit stralende lantaarns, overeenkomstig de door de Rijks! nspectie voor de bescherming van de bevolking tegen luchtaanvallen uitge vaardigde voorschriften. Belanghebbenden (aannemers en uitvoer ders van werken) kunnen omtrent de vorm en de inrichting van lantaarns welke aan bovenvermelde eis voldoen, inlichtingen be komen aan het Bureau van Gemeentewer ken, Schoolstraat 2, des voormiddags tus sen i o en ii uur. x SNEEK, 3 Maart 1941. En toch Is het geheel buiten kijf, Dat ik voor cyclostylewerk bij Dick Monsrna blijf. Ver. van Vrijzinnig Hervormden. Voor de Ver. v. Vrijzinnig Hervormden trad Woensdagavond in de foyer van Aml- citla op ds. L, H. Ruitenberg, Ned. Herv. predikant te Beers, met het onderwerp: Humor en godsdienstig leven. Dé vo o r z. de heer F. W. C. de H a a e uitte in zijn openingswoord zijn voldoening over de flinke opkomst. Ds. Ruitenberg zelde, dat humor actueel is, ons volk is de laatste 9 10 maanden veel humoristischer geworden. Wat zit daar achter, wat is het dat ons volk daartoe beweegt? Spr. zou'dit eens willen nagaan, voorts willen trachten een verhou ding tusschen humor en godsdienst vast te stellen. Heeft de humor welke over ons volk gekomen is wel iets met het godsdienstig leven te maken? Er zitten in humor en gods dienst eenige gelijke elementen: nl. dat van een vlucht en dat van een bevrijding, of zooals prof. Jan Romein het zegt: de hu mor is de uitlaat en het privilege van den onderdrukte. Spr. ziet de humor in de meeste gevallen als verweermiddel tegen werkelijke of vermeende onderdrukking, het is dan de poging van den onderdrukte on der den druk weg te raken door wat hem onderdrukt klein te maken, door het te tref fen in z’n belachelijkheid, men tracht er een caricatuur van te maken. Abraham Kuyper wekte de indruk de menschen onder druk te zetten, bekend zijn dan ook de carlcatu- ren van Albert Hahn van deze politieke figuur en begrijpelijk is dat tegenover Kuy per humor werd gepleegd. Schept'humor dus in de eerste plaats voor den onder drukte een omgetooverd beeld van wat hem onderdrukt, in de tweede plaats wordt de humor gekenmerkt door een element van ontspanning, men komt onder de druk van daan door een plotselinge wending. Dit ele ment van den humor openbaart zich vooral in de taal. Een nog dieper element is er als het onvermoede onthuld wordt, dat is het meest verfrisschende van den humor. Wij leven immers allemaal samen bij ontzaglijk veel onuitgesproken dingen, waar wij met groote nadruk over zwijgen; zoo b’v. over de dood. Daarover spreken wij alleen in verhulde taal, en dat is noodig om aan te geven dat het allerwerkelijkste wat ons beweegt een onzegbaar mysterie is. Wan neer men over de dood op onverhulde wijze spreekt, zal dat afkeuring vinden. Zoo is predikant zegt, is een stap nader naar de oplossing van het mysterie. Nu is luisteren Wat heeft dit alles nu met godsdienst te maken? Godsdienst immers wordt, althans uiterlijk, gekenmerkt door ernst, en die is in de kerk ook op z’n plaats, waar immers predikant en gehoor samen de oplossing trachten te naderen van het groote geheim, dat ons ten slotte bij God brengt. Nu komt j het in onze protestantsche eeredienst vooral aan op goed luisteren, elk woord dat de De BURGEMEESTER van SNEEK maakt bekend, dat ingevolge „Tagesbefehl no. 26” van 1 November 1940 van den Weermachtsbevelhebber In Nederland, alle door troepenonderdelen en militaire instan ties van de Duitse weermacht gedane aan kopen en gevorderde leverlngen en verrich tingen contant moeten worden betaald. Deze vorderingen zullen van 1 Maart 1941 af door de gemeente niet meer als R-verrichtlngen In behandeling kunnen wor den genomen. Indien een troepenonderdeel of militaire instantie mocht weigeren de aangeboden rekening te betalen, kunnen belanghebben den zich wenden tot de le afdeling der ge meentesecretarie. Rheumatische pijnen kadastraal bekend gemeente Sneek, sectie A, No. 2803, door verplaatsing van de ach tergevel van dat pand; dat op Zaterdag 22 Maart 1941, des middags te 12 uur, ten gemeentehuize al daar gelegenheid zal worden gegeven, om tegen het verzoek bezwaren in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten, en dat zowel de verzoeker, als zij het ook met de liefde, we hebben allerlei die bezwaren hebben in te brengen, gedu rende drie dagen voor evengemeld tijdstip ter secretarie, in de gewone bureau-uren, van de terzake ingekomen bescheiden ken nis kunnen nemen. De aandacht wordt er inzonderheid op gevestigd, dat, volgens de heersende op vatting, slechts tot heger beroep gerech tigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur of een of meer zijner leden zijn versche nen, teneinde hun bezwaren mondeling toe te lichten. SNEEK, 8 Maart 1941. ACHTTIEN DOODVONNISSEN UITGESPROKEN. Groot proces te ’s-Gravenhage beëindigd. Het A.N.P. meldt: Het op 24 Februari voor een Duitsch krijgsgerecht te ’s-Gra venhage begonnen proces tegen leden van een terreur-, sabotage- en spionnage-or- ganisatie is eergisteren met het uitspreken van de vonnissen geëindigd. Achttien be klaagden zijn ter dood veroordeeld, zes zijn vrijgesproken, de anderen kregen tucht huis- en gevangenisstraffen. Het A.N.P. meldt: In de Laatste dagen heeft, zooals reeds gemeld, in het gebouw van den Hoogen Raad aan het Plein een proces plaats ge had tegen leidende functionarissen van en medewerkers aan een geheime organisa tie, welke ten doel had sabotage en terreur daden tegen leden der Duitsche weermacht en daartoe behoorende inrichtingen te be gaan en ook om inlichtingen aan Enge land te verstrekken met het oog op lucht aanvallen. Het aantal verdachten bedroeg 43, die werden verdedigd door negen advocaten. Het is geen gewoonte, dat deze soort processen in het openbaar gehouden wordt. In dit geval echter hadden de militaire autoriteiten persvertegenwoordigers toege laten, waarbij zij zich lieten’ leiden door de volgende overwegingen: het publiek zou uit zulk een proces tfeder kunnen zien, hoe grondig de Duitsche justitie zulk een zaak Behandelt en tevens, dat hier werkelijk recht gesproken wordt. Óok zou de Neuerland- sche courantenlezer ervaren met wat voor elementen men hier te doen heeft. Slechts twee getuigen waren in deze zaak gedagvaard. De 43 verdachten oefenden de meest verschillende beroepen uit. Ook hadden zij behoord tot verschillende politieke partijen. Nadat de aanklager ten aanzien van ieder der verdachten de beschuldigingen van spi- onnagc, sabotage, verboden wapenbezit franctireurschap e.d. voorgelezen had iedere verdachte uitvoerig omtrent zijn afkomst enz., lijke proces met het verhoor van den hoofd verdachte, een 43-jarigen Haarlemmer. Deze gaf toe, af te weten van deze ge heime organisatie waarvan het doel was met alle beschikbare middelen hier het leven van de Duitsche bezetting onmogelijk te maken. Er was ook een orgaan, waarin tot sabotagedaden werd aangespoord. De verdachte ontkende echter in die organisa tie een tol van beteekenis te hebben ge speeld. Hij ontkende haar leider te zijn maar beweerde iemand boven zich te heb ben gehad, die nu onvindbaar was. Hij zeide ook dat het hier eigenlijk geen ter- reur-organisatie betrof, maar dat het de bedoeling was samen te werken met de Engelschen, wanneer dezen hier zouden lan den. Uit het verdere verhoor bleek dat de or ganisatie ‘ook beschikte over ontplofbare stoffen en andere wapenen, en dat zij ge heel op militairen voet geschoeid was. De genen die de ^militaire rangen” bekleed den tooiden zich met schuilnamen. De hoofdverdachte die in de organisatie den rang van kolonel bekleedde, heette „kolo nel van Verdun”, terwijl in Vlaardingen ook nog een „majoor” rondliep die zich „Wolf" noemde. Hij stond aan het hoofd van een wandelclub in Vlaardingen, die op een ge schikte wijze kon worden ingeschakeld. Er was voorts êen militair adviseur en men werkte volgens schriftelijke aanwijzingen be treffende de wijze waarop op bepaalde plaatsen sabotage zou kunnen worden ge pleegd. Ook werden besprekingen gevoerd over vergiften, waarmede op uil_ schaal zou worden gewerkt. De groep I" taak, namelijk de vernieling F wisselende wachtwoorden, waaraan de leden elkaar als zoodanig konden herkennen. De leden kenden de eigenlijke leiders niet maar hadden alleen contact met hen door middel van verbindingsofficieren. Voorts bleek uit het verhoor van de ver dere verdachten, dat op velen van hen ge gevens gevonden waren omtrent de instal laties van de Duitsche weermacht. Ver klaard werd dat deze gegevens, welke in opdracht gemaakt werden, bestemd waren voor Engeland. Vele verdachten betoogden niet te weten dat de actie der organisaties gericht was tegen de Duitsch^ weermacht. Zij verklaar den gedacht te hebben, dat deze actie voor namelijk gericht was tegen de N.S.B. en dat voorts de vervaardigde stukken wel eens te pas zouden kunnen komen als de oorlog hier hervat zou worden. Gedurende het verhoor der verdachten moest de president van het Kriegsgericht herhaaldehjk wijzen op de onbeschaamdheid en plompe wijze waarop bepaalde verdach ten stonden te liegen. Hierna werd voortgegaan met het ver hoor der verdachten. Als een staaltje van de domheid, waarmede te werk werd ge gaan gelde, dat een der hoofdfunctiona rissen en verdachte, die naar Engeland wilde, adviseerde zich te wenden tot den heer Colijn die Amerikaansch staatsburger zou zijn geworden. Prompt ging de ver dachte naar hij vertelde, naar de woning van den heer Colijn, dien hij niet thuis trof. Hij werd echter ontvangen door een heer, van wien de verdachte wel vermoed- de dat hij ook tot de „geuzen” behoorde. Adv. in dit blad worden gratis opgenomen in hef adv. blad de SNEEKER COÜRAXK DER GEMEENTE SNEEK woorden, waarmede we op verhulde* en meest oppervlakkige wijze daarover spre ken. Wie het op onverhulde wijze doet, doet aan vuilbekkerij, geeft zich over aan een platte humor, welke moet worden afgewe zen. Intusschen doet het soms wel eens wel dadig aan als datgene waarover men als regel zwijgt, naar boven wordt gehaald. Hier ligt de oorsprong van de bekende „gijn” in Joodsche kringen. Zeer duidelijk springt daarbij in het oog, dat de humor is de uitlaatklep voor het onderdrukte. Het is wel zeer merkwaardig dat in het Oude Tes- tament geen humor voorkomt in 't N. T. zeer moeilijk en de ernst in onze protes tantsche kerken leidt daarom al gauw tot zekere verstarring en verstrakking, waarbij menige mannelijke luisteraar onder de preek in slaap raakt, de vrouw weet in den regel de schijn beter te handhaven. Een ander soortige ernst in het godsdienstig leyen treft men weer bij de begrafenis. Zoo’n begrafe nis is ongelooflijk vermoeiend en leidt vaak tot een bijna onduldbare starheid van zoo sterke dwang, dat het geen wonder is dat nadat de teraardebestelling heeft plaats gehad en de familie en bekenden ergens bijeen zijn, zij, die niet direct door het ver lies getroffen zijn, onmiddellijk een sigaar opsteken, als sein dat de ban van ernst moet worden verbroken, het is een uiting van psychische vermoeidheid. Op drieërlei wijze doorbreekt de humor nu de strakheid van het godsdienstig leven, ie. Men heeft uit verzet tegen de gods dienst deze getracht belachelijk te maken, een zestig jaar geleden bijv, met de plat- vloersche humor van de „amusante bijbel”. Dat was een ding dat door de censuur diende getroffen, afkeurenswaard du». Het kan echter qp eleganter wijze, want nie mand ziet onze vaak kWasi ernst, ons fari zeïsme en alle gevaren die de godsdienst bedreigen scherper dan de buitenstaander; verdienstelijk hebben bijv. Montesquieu (Let tres Peraancs) en Frederik van Eden (Gras sprietjes), deze gevaren gehekeld, al heeft humor in het godsdienstig leven zijn be zwaren en moet men zijn grenzen kennen. De tweede vorm van humor in het gods dienstig leven is die van binnenuit. Er leeft in den godsdienstigen mensch altijd een sterk verzet tegen z’n godsdienst, en «Lat is geen wonder, want de godsdienst beteekent immers de onderdrukking van den natuur lijken mensch en het verzet daartegen moet een uitweg vinden. Nu uit zich dat verzet bij ons vrijzinnig protestanten in den regel niet in humor, als daj verzet bij ons bo- Ven komt, hebben wij de vrijheid en de ge ringe traditie er maar mee uit te schei den, om aan do druk van de godsdienst te ontkomen. In kringen met sterker bin ding én gezag zal echter in zoo’n geval de humor een groote rol spelen. Vooral in katholieke kringen is het gewoonte en naar spr. meent een goede gewoonte over de dingen van het geloof met zeker gemak, met zekere humor te spreken, zoo- dat het kwade bloed er eens uit kan ko men en toch binnen de muren van de keric blijft. Die humor breekt de strakheid van het godsdienstig leven, waarmede naar spreker’» oordeel met name de confession neelen het meest te 'Worstelen hebben, in gereformeerde kringen kan men ook nog wel eens met zekere oubolligheid door 't godsdienstig leven komen, ’t Van bin nen uit een loopje nemen met g< stige dingen is volstrekt niet erg, d< BURGEMEESTER en WETHOUDERS van SNEEK maken bekend: dat ter secretarie ter inzage ligt een ver zoek met bijlagen van G. FABER, bakker te Sneek, om vergunning tot het uitbreiden van de brood-, koek- en banket bakkerij in het gebouw Schoolstraat no. 10, moet het dragen van een CORSET zijn Wij beschikken over keurcollectie P.D. LE GANDUKOR CORSETTEN. Het wereldberoemde corset dat aan de hoogste eis c he n voldoet Onze bijzondere service is bediend te worden door onze gediplomeerde deskundige, opgeleid door het instituut P.D. LeGandukor te Brussel „De meest eischende klant vormt geen moeilijkheid" oubolligheid ;odsdicn- le heiden komt er ecus even uit en het is zeker beter dan die strakheid, welke de jongi schrikt van de kerk die hen tot de grond van een godsdienstig leven zou "wil len leiden. Tenslotte is er nog de religieuze humor; /ils geloovige leeft men immers met een bepaalde visie op de wereld, waarbij 't schijnbaar groote klein wordt en het scjiijnbaar kleine groot. Deze religieuze hu mor klinkt niet op in een daverende lach, maar voert toch tot een bevrijding. 't We ten van 't bestaan van God, 't weten dat alles onderhevig is aan Zijn heerschappij, oefent bij spr. in dezen tijd de functie Van religieuze humor. Wij weten dat alle macht hier op aarde, alle grootheid hier, klein zijn in het oog van God, dat weten heeft nu het karakter van religieuze humor welke echter nooit mag leiden tot zelfoverschat ting, want niet wij zijh het maar God, en ook niet mag leiden tot sarcasme, welke slechts wondt. Maar deze religieuze humor geeft bevrijding, wie ze kent en bezit mag zich voelen als degene die een ander een moeilijk raadsel opgeeft, hijzelf kent de oplossing reeds en met een blijde glimlach wacht hij op ’t antwoord, wetend dat ook de ander straks die Oplossing zal kennen Op dat punt zullen wij de religieuze humor zeer hoog moeten houden, hij1 maakt al het aardsche. hoe hoog het zich ook waant, voer den religieuzen mensch tot wat het is: klein. Mogen honderdduizenden in Neder land door moedeloosheid en verbittering als door een gordijn zijn afgesloten van de toekomst, de geloovige blijft midden in het strijdgewoel blijmoedig staan en zegt met de psalmen: „zij die m den hemel wonen zullen Lachen”. Spr. las tenslotte enkele fragmenten, waaruit zoowel de humor in het godsdien stig leven van den katholiek als van den protestant bleek. De voorz. sloot met een woord van dank tot den spreker. Jaren warden miljoenen ■II apoth. en drop. 1.U, 1.47, O.7., 0.41. Mm*; onder voortdu rendo controle van i< hei kim dige >apotheker G. J. Logger NIEUWE SNEEKER COURANT 9 Reed» tientallen van lijden aan over de heele wereld, door Kruiohen vat» dit lijden verlost. Noem toch óók

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1941 | | pagina 1