KRUSCHEN
Vorderingen op de Duitse
weermacht.
Een genot
BEKENDMAKING.
HINDERWET.
BRILLEN - STAALWAREN
BANDAGES
in de bekende
oude kwaliteiten
CORSETS NAAR MAAT
nog leverbaar
Annex Sneeker Courant en Wymbritseradeel
Ab onnements- en Advertentieblad
DE DUIF
Nauwe Burgstraat 7
SNEEK Telef. 2188
NIEUWSTIJDINGEN.
OFFICIEEL GEDEELTE.
fstnAs
KIEZEBRINK Co. - SNEEK
Bureau: KLEINZAND
Telef. 2200
le B LAD
een
(Nadruk verboden.)
PHII.IA.
SNEEK, 5 Maart 1941.
Het nieuws werd Zaterdag 1 Maart
Ons landje dóórgezonden:
Geen fietsband zonder fictsbandbon,
De fietsbanden gebönden.
Maar plotseling een kentering:
Ze houden je in eere;
Ze zullen je van nu af aan
Om je bestaan waardeeren.
En leder ouderdomsgebrek
Wordt telkens weer „genezen”,
Wat zou een fietsband zonder flets,
Flets zonder fietsband wezen?
Wat voor een „suikertante” geldt,
Is ook voor jóu voorhanden:
Behandel zé met „zoet gefluit”,
Hoe dierbaar zijnde banden .1
ook bijzonder weinig hoe komt het dan
dat de Jodên immer gevoed uit de O. T.
traditie dezen humor kennen? Dat wordt
duidelijk uit de twee elementen van dezen
humor. In de eerste plaats gebruikt men
dezen humor als wapen ter verdediging,
waar alle andere wapenen hun uit de hand
geslagen zijn, de humor ontwapent immers.
Ten tweede: als men de historie van het
Joodsche volk kent weet men dat het overal
waar het verschijnt, toch het heimelijk ge
voel heeft vreemdeling te zijn; door middel
van den humor nu tracht 't zijn eigenwaarde
te redden, en het beklemmende van de om
geving te neutraliseeren, in eigen oogen
klein te maken.
jeren af-
'e diepste
FIETSBANDEN
Vallen onder de distributie-voorschrlften.
NU meer dan ooit is
kwaliteit hoofdzaak
HOFSTEDE
QROOTZAND 1.
heeft NU nog
No. 46
Zaterdag 8 Maart 1041 57e Jaargnrag
Verschijnt DINSDAGS- en VRIJDAGSAVONDS
OFFICIEEL ORGAAN
en
cn
ig verhoord was
begon het eigen-
plaatsen sabotage zou kunnen worden ge-
i gevoerd
op uitgebreide
Maassluis had een speciale
j van bruggen.
De organisatie maakte gebruik van telkens
Onze gecombineerde bladen verschijnen o.m. in
de volgende plaatsen in de omgeving en geven
daar een groote publiciteit.
Sneek, Abbega, Folsgare, Oaastmeer, Gauw,
Goënga, Heeg, Hommerts, Jutrijp, Idzega,
Indijk, Loënga, Nljhulzum, Nijland, Offin-
gawier, Oosthem, Oppenhuizen, Uitwellin-
gerga, Oudega (W.), Sandfirden, Scharne-
giiutum, Smallebrugge, Tirns, Tjalhulzum, ting. In de plaatselijke bladen zal de be-
Westhem, Blauwhuis, Wolsum, Woudsend,
Osingahuizen, Ypecolsga, IJsbrechtum, Nije-
zijl, Harich, Bakhuizen, Hemelum, Nijemir-
dum, Oudemirdum, Sondel, Sloten, Tjerk-
gaast, Spannenburg, Popplngawler, Warns,
Rauwerd, Sijbrandaburen, Terzool, Deei-
sum, Roodhuis, Balk, Wijckel, Langweer,
Bozum enz.
Zeevisch voor Sneek Y
Naar wij vernemen worden er van de zijde
van de gemeente pogingen in ’t werk gesteld
om in ’t belang van de voedselvoorziening
geregeld de beschikking te verkrijgen over
zeevisch. Het laat zich aanzien dat deze
pogingen zullen slagen. Voorloopig zal al
leen wijting kunnen worden aangevoerd,
een vlschsoort welke zich uitstekend leent
voor koken en stoven. De vlsch zal door
tusschenkomst van de in de stad gevestigde
handelaren in versché visch tegen redelijke
prijs voor de geheele bevolking beschikbaar
worden gesteld. Waarschijnlijk zal de vol
gende week reeds een proef kunnen worden
genomen met een beperkte hoeveelheid wij-
schikbaarstelling worden aangekondigd.
Het gemeentebestuur doet een beroep op de
Ingezetenen om in het belang van de voedsel
voorziening het aangevatte plan zoo goed mo
gelijk te doen slagen.
Je werd zoo vaak, fietsbandeling,
Verwaarloosd en vergeten,
Je werd zoo vaak (als waardeloos)
Gewoonweg weggesmeten.
Je werd zoo vaak als „óp Is óp”
Verwijderd en vervangen,
Je werd zoo vaak dan weggewipt
Met bandllchtende tangen.
Wie dècht er nog aan jouw bestaan?
Wie wou nog van je weten?
Een mensch Is hórd J' had Afgedaan
Versleten is versleten
NIEUWE SNEEKER COURANT
(Nieuws- en Advertentieblad).
Officieel orgaan der gemeenten Sneek en
Wymbritseradeel.
Abonnementsprijs 2.50 per jaar.
Betaling kan zoo gewenscht
geschieden aan de courantloopers
met 5 cent per week.
Per post ƒ3.60; Giro 130000 ten
name van fa. KIEZEBRINK Co.
Sneek. Losse nummers 5 cent.
SNEEKER COURANT
(Gratis Advertentieblad).
ADVERTENTIES WORDEN STEEDS
IN BEIDE BLADEN OPGENOMEN.
Advertentieprijs 9 ets, per regel.
Bij contract aanmerkelijk lager.
Klachten over niet bezorgen enz. aan de
Administratie Kleinzand 7, Sneek. Tel. 2200
De BURGEMEESTER van SNEEK
maakt bekend, dat het aangeven van obsta
kels op de weg (bij werken in uitvoering en
dergelijke) alleen mag en moet geschieden
met afgeschermde, BLAUW LICHT uit
stralende lantaarns, overeenkomstig de door
de Rijks! nspectie voor de bescherming van
de bevolking tegen luchtaanvallen uitge
vaardigde voorschriften.
Belanghebbenden (aannemers en uitvoer
ders van werken) kunnen omtrent de vorm
en de inrichting van lantaarns welke aan
bovenvermelde eis voldoen, inlichtingen be
komen aan het Bureau van Gemeentewer
ken, Schoolstraat 2, des voormiddags tus
sen i o en ii uur. x
SNEEK, 3 Maart 1941.
En toch Is het geheel buiten kijf,
Dat ik voor cyclostylewerk bij
Dick Monsrna blijf.
Ver. van Vrijzinnig Hervormden.
Voor de Ver. v. Vrijzinnig Hervormden
trad Woensdagavond in de foyer van Aml-
citla op ds. L, H. Ruitenberg, Ned. Herv.
predikant te Beers, met het onderwerp:
Humor en godsdienstig leven.
Dé vo o r z. de heer F. W. C. de H a a e
uitte in zijn openingswoord zijn voldoening
over de flinke opkomst.
Ds. Ruitenberg zelde, dat humor
actueel is, ons volk is de laatste 9 10
maanden veel humoristischer geworden.
Wat zit daar achter, wat is het dat ons volk
daartoe beweegt? Spr. zou'dit eens willen
nagaan, voorts willen trachten een verhou
ding tusschen humor en godsdienst vast te
stellen. Heeft de humor welke over ons volk
gekomen is wel iets met het godsdienstig
leven te maken? Er zitten in humor en gods
dienst eenige gelijke elementen: nl. dat van
een vlucht en dat van een bevrijding, of
zooals prof. Jan Romein het zegt: de hu
mor is de uitlaat en het privilege van den
onderdrukte. Spr. ziet de humor in de
meeste gevallen als verweermiddel tegen
werkelijke of vermeende onderdrukking, het
is dan de poging van den onderdrukte on
der den druk weg te raken door wat hem
onderdrukt klein te maken, door het te tref
fen in z’n belachelijkheid, men tracht er een
caricatuur van te maken. Abraham Kuyper
wekte de indruk de menschen onder druk
te zetten, bekend zijn dan ook de carlcatu-
ren van Albert Hahn van deze politieke
figuur en begrijpelijk is dat tegenover Kuy
per humor werd gepleegd. Schept'humor
dus in de eerste plaats voor den onder
drukte een omgetooverd beeld van wat hem
onderdrukt, in de tweede plaats wordt de
humor gekenmerkt door een element van
ontspanning, men komt onder de druk van
daan door een plotselinge wending. Dit ele
ment van den humor openbaart zich vooral
in de taal. Een nog dieper element is er als
het onvermoede onthuld wordt, dat is het
meest verfrisschende van den humor. Wij
leven immers allemaal samen bij ontzaglijk
veel onuitgesproken dingen, waar wij met
groote nadruk over zwijgen; zoo b’v. over
de dood. Daarover spreken wij alleen in
verhulde taal, en dat is noodig om aan te
geven dat het allerwerkelijkste wat ons
beweegt een onzegbaar mysterie is. Wan
neer men over de dood op onverhulde wijze
spreekt, zal dat afkeuring vinden. Zoo is
predikant zegt, is een stap nader naar de
oplossing van het mysterie. Nu is luisteren
Wat heeft dit alles nu met godsdienst te
maken? Godsdienst immers wordt, althans
uiterlijk, gekenmerkt door ernst, en die is
in de kerk ook op z’n plaats, waar immers
predikant en gehoor samen de oplossing
trachten te naderen van het groote geheim,
dat ons ten slotte bij God brengt. Nu komt j
het in onze protestantsche eeredienst vooral
aan op goed luisteren, elk woord dat de
De BURGEMEESTER van SNEEK
maakt bekend, dat ingevolge „Tagesbefehl
no. 26” van 1 November 1940 van den
Weermachtsbevelhebber In Nederland, alle
door troepenonderdelen en militaire instan
ties van de Duitse weermacht gedane aan
kopen en gevorderde leverlngen en verrich
tingen contant moeten worden betaald.
Deze vorderingen zullen van 1 Maart
1941 af door de gemeente niet meer als
R-verrichtlngen In behandeling kunnen wor
den genomen.
Indien een troepenonderdeel of militaire
instantie mocht weigeren de aangeboden
rekening te betalen, kunnen belanghebben
den zich wenden tot de le afdeling der ge
meentesecretarie.
Rheumatische pijnen
kadastraal bekend gemeente Sneek, sectie
A, No. 2803, door verplaatsing van de ach
tergevel van dat pand;
dat op Zaterdag 22 Maart 1941, des
middags te 12 uur, ten gemeentehuize al
daar gelegenheid zal worden gegeven, om
tegen het verzoek bezwaren in te brengen
en deze mondeling en schriftelijk toe te
lichten, en dat zowel de verzoeker, als zij het ook met de liefde, we hebben allerlei
die bezwaren hebben in te brengen, gedu
rende drie dagen voor evengemeld tijdstip
ter secretarie, in de gewone bureau-uren,
van de terzake ingekomen bescheiden ken
nis kunnen nemen.
De aandacht wordt er inzonderheid op
gevestigd, dat, volgens de heersende op
vatting, slechts tot heger beroep gerech
tigd zijn zij, die voor het Gemeentebestuur
of een of meer zijner leden zijn versche
nen, teneinde hun bezwaren mondeling toe
te lichten.
SNEEK, 8 Maart 1941.
ACHTTIEN DOODVONNISSEN
UITGESPROKEN.
Groot proces te ’s-Gravenhage
beëindigd.
Het A.N.P. meldt: Het op 24 Februari
voor een Duitsch krijgsgerecht te ’s-Gra
venhage begonnen proces tegen leden van
een terreur-, sabotage- en spionnage-or-
ganisatie is eergisteren met het uitspreken
van de vonnissen geëindigd. Achttien be
klaagden zijn ter dood veroordeeld, zes
zijn vrijgesproken, de anderen kregen tucht
huis- en gevangenisstraffen.
Het A.N.P. meldt:
In de Laatste dagen heeft, zooals reeds
gemeld, in het gebouw van den Hoogen
Raad aan het Plein een proces plaats ge
had tegen leidende functionarissen van en
medewerkers aan een geheime organisa
tie, welke ten doel had sabotage en terreur
daden tegen leden der Duitsche weermacht
en daartoe behoorende inrichtingen te be
gaan en ook om inlichtingen aan Enge
land te verstrekken met het oog op lucht
aanvallen.
Het aantal verdachten bedroeg 43, die
werden verdedigd door negen advocaten.
Het is geen gewoonte, dat deze soort
processen in het openbaar gehouden wordt.
In dit geval echter hadden de militaire
autoriteiten persvertegenwoordigers toege
laten, waarbij zij zich lieten’ leiden door de
volgende overwegingen: het publiek zou uit
zulk een proces tfeder kunnen zien, hoe
grondig de Duitsche justitie zulk een zaak
Behandelt en tevens, dat hier werkelijk recht
gesproken wordt. Óok zou de Neuerland-
sche courantenlezer ervaren met wat voor
elementen men hier te doen heeft.
Slechts twee getuigen waren in deze zaak
gedagvaard. De 43 verdachten oefenden de
meest verschillende beroepen uit.
Ook hadden zij behoord tot verschillende
politieke partijen.
Nadat de aanklager ten aanzien van ieder
der verdachten de beschuldigingen van spi-
onnagc, sabotage, verboden wapenbezit
franctireurschap e.d. voorgelezen had
iedere verdachte uitvoerig
omtrent zijn afkomst enz.,
lijke proces met het verhoor van den hoofd
verdachte, een 43-jarigen Haarlemmer.
Deze gaf toe, af te weten van deze ge
heime organisatie waarvan het doel was
met alle beschikbare middelen hier het
leven van de Duitsche bezetting onmogelijk
te maken. Er was ook een orgaan, waarin
tot sabotagedaden werd aangespoord. De
verdachte ontkende echter in die organisa
tie een tol van beteekenis te hebben ge
speeld. Hij ontkende haar leider te zijn
maar beweerde iemand boven zich te heb
ben gehad, die nu onvindbaar was. Hij
zeide ook dat het hier eigenlijk geen ter-
reur-organisatie betrof, maar dat het de
bedoeling was samen te werken met de
Engelschen, wanneer dezen hier zouden lan
den.
Uit het verdere verhoor bleek dat de or
ganisatie ‘ook beschikte over ontplofbare
stoffen en andere wapenen, en dat zij ge
heel op militairen voet geschoeid was. De
genen die de ^militaire rangen” bekleed
den tooiden zich met schuilnamen. De
hoofdverdachte die in de organisatie den
rang van kolonel bekleedde, heette „kolo
nel van Verdun”, terwijl in Vlaardingen ook
nog een „majoor” rondliep die zich „Wolf"
noemde. Hij stond aan het hoofd van een
wandelclub in Vlaardingen, die op een ge
schikte wijze kon worden ingeschakeld. Er
was voorts êen militair adviseur en men
werkte volgens schriftelijke aanwijzingen be
treffende de wijze waarop op bepaalde
plaatsen sabotage zou kunnen worden ge
pleegd. Ook werden besprekingen gevoerd
over vergiften, waarmede op uil_
schaal zou worden gewerkt.
De groep I"
taak, namelijk de vernieling
F
wisselende wachtwoorden, waaraan de leden
elkaar als zoodanig konden herkennen. De
leden kenden de eigenlijke leiders niet
maar hadden alleen contact met hen door
middel van verbindingsofficieren.
Voorts bleek uit het verhoor van de ver
dere verdachten, dat op velen van hen ge
gevens gevonden waren omtrent de instal
laties van de Duitsche weermacht. Ver
klaard werd dat deze gegevens, welke in
opdracht gemaakt werden, bestemd waren
voor Engeland.
Vele verdachten betoogden niet te weten
dat de actie der organisaties gericht was
tegen de Duitsch^ weermacht. Zij verklaar
den gedacht te hebben, dat deze actie voor
namelijk gericht was tegen de N.S.B. en
dat voorts de vervaardigde stukken wel
eens te pas zouden kunnen komen als de
oorlog hier hervat zou worden.
Gedurende het verhoor der verdachten
moest de president van het Kriegsgericht
herhaaldehjk wijzen op de onbeschaamdheid
en plompe wijze waarop bepaalde verdach
ten stonden te liegen.
Hierna werd voortgegaan met het ver
hoor der verdachten. Als een staaltje van
de domheid, waarmede te werk werd ge
gaan gelde, dat een der hoofdfunctiona
rissen en verdachte, die naar Engeland
wilde, adviseerde zich te wenden tot den
heer Colijn die Amerikaansch staatsburger
zou zijn geworden. Prompt ging de ver
dachte naar hij vertelde, naar de woning
van den heer Colijn, dien hij niet thuis
trof. Hij werd echter ontvangen door een
heer, van wien de verdachte wel vermoed-
de dat hij ook tot de „geuzen” behoorde.
Adv. in dit blad worden gratis opgenomen in hef adv. blad de SNEEKER COÜRAXK
DER GEMEENTE SNEEK
woorden, waarmede we op verhulde* en
meest oppervlakkige wijze daarover spre
ken. Wie het op onverhulde wijze doet, doet
aan vuilbekkerij, geeft zich over aan een
platte humor, welke moet worden afgewe
zen. Intusschen doet het soms wel eens wel
dadig aan als datgene waarover men als
regel zwijgt, naar boven wordt gehaald.
Hier ligt de oorsprong van de bekende
„gijn” in Joodsche kringen. Zeer duidelijk
springt daarbij in het oog, dat de humor is
de uitlaatklep voor het onderdrukte. Het is
wel zeer merkwaardig dat in het Oude Tes-
tament geen humor voorkomt in 't N. T.
zeer moeilijk en de ernst in onze protes
tantsche kerken leidt daarom al gauw tot
zekere verstarring en verstrakking, waarbij
menige mannelijke luisteraar onder de preek
in slaap raakt, de vrouw weet in den regel
de schijn beter te handhaven. Een ander
soortige ernst in het godsdienstig leyen treft
men weer bij de begrafenis. Zoo’n begrafe
nis is ongelooflijk vermoeiend en leidt vaak
tot een bijna onduldbare starheid van zoo
sterke dwang, dat het geen wonder is dat
nadat de teraardebestelling heeft plaats
gehad en de familie en bekenden ergens
bijeen zijn, zij, die niet direct door het ver
lies getroffen zijn, onmiddellijk een sigaar
opsteken, als sein dat de ban van ernst moet
worden verbroken, het is een uiting van
psychische vermoeidheid.
Op drieërlei wijze doorbreekt de humor
nu de strakheid van het godsdienstig leven,
ie. Men heeft uit verzet tegen de gods
dienst deze getracht belachelijk te maken,
een zestig jaar geleden bijv, met de plat-
vloersche humor van de „amusante bijbel”.
Dat was een ding dat door de censuur
diende getroffen, afkeurenswaard du». Het
kan echter qp eleganter wijze, want nie
mand ziet onze vaak kWasi ernst, ons fari
zeïsme en alle gevaren die de godsdienst
bedreigen scherper dan de buitenstaander;
verdienstelijk hebben bijv. Montesquieu (Let
tres Peraancs) en Frederik van Eden (Gras
sprietjes), deze gevaren gehekeld, al heeft
humor in het godsdienstig leven zijn be
zwaren en moet men zijn grenzen kennen.
De tweede vorm van humor in het gods
dienstig leven is die van binnenuit. Er
leeft in den godsdienstigen mensch altijd
een sterk verzet tegen z’n godsdienst, en «Lat
is geen wonder, want de godsdienst beteekent
immers de onderdrukking van den natuur
lijken mensch en het verzet daartegen moet
een uitweg vinden. Nu uit zich dat verzet
bij ons vrijzinnig protestanten in den regel
niet in humor, als daj verzet bij ons bo-
Ven komt, hebben wij de vrijheid en de ge
ringe traditie er maar mee uit te schei
den, om aan do druk van de godsdienst
te ontkomen. In kringen met sterker bin
ding én gezag zal echter in zoo’n geval de
humor een groote rol spelen. Vooral in
katholieke kringen is het gewoonte en
naar spr. meent een goede gewoonte
over de dingen van het geloof met zeker
gemak, met zekere humor te spreken, zoo-
dat het kwade bloed er eens uit kan ko
men en toch binnen de muren van de
keric blijft. Die humor breekt de strakheid
van het godsdienstig leven, waarmede naar
spreker’» oordeel met name de confession
neelen het meest te 'Worstelen hebben, in
gereformeerde kringen kan men ook nog
wel eens met zekere oubolligheid door
't godsdienstig leven komen, ’t Van bin
nen uit een loopje nemen met g<
stige dingen is volstrekt niet erg, d<
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van SNEEK maken bekend:
dat ter secretarie ter inzage ligt een ver
zoek met bijlagen van
G. FABER,
bakker te Sneek, om vergunning tot het
uitbreiden van de brood-, koek- en banket
bakkerij in het gebouw Schoolstraat no. 10,
moet het dragen van
een CORSET zijn
Wij beschikken over
keurcollectie
P.D. LE GANDUKOR
CORSETTEN.
Het wereldberoemde corset
dat aan de hoogste
eis c he n voldoet
Onze bijzondere service is
bediend te worden door onze
gediplomeerde deskundige,
opgeleid door het instituut
P.D. LeGandukor te Brussel
„De meest eischende klant
vormt geen moeilijkheid"
oubolligheid
;odsdicn-
le heiden
komt er ecus even uit en het is zeker beter
dan die strakheid, welke de jongi
schrikt van de kerk die hen tot de
grond van een godsdienstig leven zou "wil
len leiden. Tenslotte is er nog de religieuze
humor; /ils geloovige leeft men immers met
een bepaalde visie op de wereld, waarbij
't schijnbaar groote klein wordt en het
scjiijnbaar kleine groot. Deze religieuze hu
mor klinkt niet op in een daverende lach,
maar voert toch tot een bevrijding. 't We
ten van 't bestaan van God, 't weten dat
alles onderhevig is aan Zijn heerschappij,
oefent bij spr. in dezen tijd de functie Van
religieuze humor. Wij weten dat alle macht
hier op aarde, alle grootheid hier, klein
zijn in het oog van God, dat weten heeft
nu het karakter van religieuze humor welke
echter nooit mag leiden tot zelfoverschat
ting, want niet wij zijh het maar God, en
ook niet mag leiden tot sarcasme, welke
slechts wondt. Maar deze religieuze humor
geeft bevrijding, wie ze kent en bezit mag
zich voelen als degene die een ander een
moeilijk raadsel opgeeft, hijzelf kent de
oplossing reeds en met een blijde glimlach
wacht hij op ’t antwoord, wetend dat ook
de ander straks die Oplossing zal kennen
Op dat punt zullen wij de religieuze humor
zeer hoog moeten houden, hij1 maakt al
het aardsche. hoe hoog het zich ook waant,
voer den religieuzen mensch tot wat het is:
klein. Mogen honderdduizenden in Neder
land door moedeloosheid en verbittering als
door een gordijn zijn afgesloten van de
toekomst, de geloovige blijft midden in het
strijdgewoel blijmoedig staan en zegt met
de psalmen: „zij die m den hemel wonen
zullen Lachen”.
Spr. las tenslotte enkele fragmenten,
waaruit zoowel de humor in het godsdien
stig leven van den katholiek als van den
protestant bleek.
De voorz. sloot met een woord van
dank tot den spreker.
Jaren warden miljoenen
■II apoth. en drop. 1.U, 1.47, O.7., 0.41.
Mm*;
onder voortdu
rendo controle
van i< hei kim
dige >apotheker
G. J. Logger
NIEUWE SNEEKER COURANT
9
Reed» tientallen van
lijden aan
over de heele wereld, door Kruiohen vat»
dit lijden verlost. Noem toch óók