f Duitschland strijdt voor Europa. Officieel Orgaan van de gemeenten: SNEEK WYMBRITSERADEEL - IJLST - HINDELOOPEN en STAVOREN Van samenievinB tot gemeenschap en de taak van het gemsentepersoneel in dezen. 2te Jaargang No. 18. Bureau Groot zand 55, Sneek Tel. 3005 Uitgave firma’s E.J.Drij-hnut en Kiez shrink o Co. DINSDAG 3 MA APT 1912 waarin vereenigd: DRIJFHOUT’t NIEUWSBLAD, 38e Jaargang, en NIEUWE SNEEKER COURANT en SNEEKER COURANT, 82e Jaargang ondert VERSCHIJNT l DINSDAGS* EN VRIJDAGSAVONDS uitgereikt Zon DE OORLOG IN NED. INDIË, .LANDINGEN OP JAVA. ning en waaraeenn^ voor eerlijke plichtsge- trouwe arbeid, rechtvaardige behandeling, recht BRITSCH-INDISCHE LEIDER EISCHT VOLLEDIGE ONAFHANKELIJKHEID VOOR ZIJN LAND 19 24 19.25 19.27 Naar bericht wordt zijn de Japannersi er in geslaagd op 50 transportschepen troepen naar Java over te brengen die landden in Bantam, in de buurt van Indramajoe en bij Rembang. Soebang op 40 mijl ten N.O. van Bandoeng zoo meldt het A.N.P. uit Stock-, holm is in handen der Japanners. PROGRAMMADIRECTEUR NEDERLANDSCHE OMROEP. Tot programmadirecteur van de Neder- landsche Omroep is de heer J. G. Plate be noemd. laat er eens één opstaan om ook maar 1/1B te bewijzen van wat er zoo al gezegd is. Wij we ten allen, hoe noodzakelijk in een gemeenschap orde en tucht zijn, de handhaving daarvan is dus een eerste eisch. Maar spr. zou er nu nog één aan willen toevoegen, tegenover welke men te eeniger tijd een positieve houding zal jnoeten aannemen. Spr. gaat daarbij uit van de volgende regels; „Op den 14den December 1941 heeft de Rijks- commissaris voor de bezette Nederlandsche ge bieden er op gewezen, dat Nederland alleen een eigen plaats in de ontwikkelingsmogelijkheid van Europa kan behouden door de bereidheid van ons volk mede te werken tot de vestiging eener nieuwe Europeesche orde. Ik herinner er aan, dat voor dit doel duizenden onzer volks- genooten zich met hun leven hebben ingezet, strijdend tegen de bolsjewistische macht, die Europa bedreigt. Zij hebben het zwaarste deel gekozen. Op hen echter, djp achter blijven, rust de dure plicht zich hun offers w aardig te maken door te toonen naar vermogen hun krachten te geven voor het behoud van het Nederlandsche volk. Dit geldt voor allen. Ik voor mij, als hoofd der gemeente, meen daartoe mijn bescheiden bijdrage te moeten leveren door in de door mij bestuurde gemeenschap te bevorderen, hetgeen waarlijk vereenigt en te bestrijden wat verdeeld, houdt. Want zonder een hernieuwd gemeên- schapsbesef is de strijd voor het bestaan van ons volk tevergeefs. Met het oog op de vol brenging van dezen plicht wensch. ik mij ver zekerd te weten van de toegewijde medewer king van allen, die in dienst der gemeente staan. Naar de mate, waarin zij mij daarbij steunen, zal ik hun •ambtsvervulling beoordeelen”. DOODSTRAF VOOR GEWELDDADIG OPTREDEN TEGEN DUITSCHERS. ’s-GRAVENHAGE, 26 Febr. Een Nederlander heeft op den ochtend van 25 dezer in Den Haag twee Duitsche ambtenaren bij de rechtmatige uitoefe ning van hun functie handtastelijk aangevallen en door vuistslagen aan merkelijk gewond. De dader moest zich nog denzelfden dag voor het Duitsche gerechtshof verantwoorden, dat hem wegens mis drijf volgens art. 1 der verordening tot bescherming van de orde (geweld dadig optreden tegen Duitschers) ter dood veroordeelde. HET DUITSCHE WEER- MACHTSBERICHT. IN FEBRUARI 79 VIJANDELIJKE KOOPVAARDIJSCHEPEN MET TOTAAL 525.400 TON TOT ZINKEN GEBRACHT. UIT HET HOOFDKWARTIER VAN DEN FÜHRER, 2 Maart. Het opper bevel van de weermacht maakt be kend- Op de Krim, aan het Donetzfront en ten Z.-O. van hetTlmenmeer duren de zware afweergevechten voort. In samenwerking met de luchtmacht wer den op het schiereiland Kertsj weder om talrijke pantserwagens vernield. In de Zuidelijke uitgang van de Straat van Kertsj werd een transportschip van 6000 b.r.t. door luchttorpedotreL fers tot zinken gebracht. Bij nachte lijke aanvallen der luchtmacht op de vliegtuigmotorenfabriek Woronesj werden bom vol treffers geplaatst op fabrieksgebouwen en vliegveldinstalla- ties. Er werden groote branden en hevige ontploffingen waargenomen. In het tijdvak van 24 Februari tot 1 Maart verloor de vijand aan het Oos telijk front in totaal 204 pantserwa gens. In Noord-Afrika wederzijdsche ac tiviteit van verkenningsafdeelingen. Duitsche jagers schoten 5 Britsche vliegtuigen in luchtgevechten neer, 5 werden op den grond vernield. Op Malta bestookten Duitsche gevechts vliegtuigen onder bescherming van jagers de haven La Valetta met bom men van zwaar kaliber. Hierbij werden treffers geplaatst op duikbootligplaat- sen, kaden en ravitailleeringsbedrijven^ Britsche motortorpedobooten tracht ten in den afgeloopen nacht in het Kanaal een alleenvarend stoomschip aan te vallen. Door de eigen motor torpedobooten werd bij den terstond in werking tredenden afweer een Brit sche motortorpedoboot tot zinken ge bracht. Vèrdragend geschut van de marine beschoot in het Kanaal met goed gevolg twee vijandelijke con- vooien. De convooien werden uiteet» gedreven. In het tijdvak van 21 tot 28 Februari verloor de Britsche luchtmacht 62 vliegtuigen, waarvan 38 boven de Middellandsche Zee en in Noord- Afrika. In denzelfden tijd gingen in den strijd tegen Gfoot-Brittannië 20 eigen vliegtuigen verloren. In den strijd tegen de ravitaillee- ringsscheepvaart van Groot-Brittannië en de Vereenigde Staten brachten Duitsche zee- en luchtstrijdkrachten in de maand Februari 79 vijandelijke koopvaardijschepen, in totaal 525.400 b.r.t., tot zinken. In dit succes heeft het Duitsche duikbootwapen met het tot zinken brengen van 66 schepen van 448.400 b.r.t. een belangrijk aan deel gehad. Bovendien werden '44 koopvaardijschepen van den vijand voor een deel zwaar beschadigd. De Britsch-Indische nationalistenleider Bos® heeft .een radioboodschap tot de bevolking van Britsch-Indië gericht waarin hij o.a. zegt dat de enorme meerderheid van het Indische volk geen compromis met het Britsche im perialisme wenscht, doch verder wil streden tot de volkomen onafhankelijkheid is bereikt. Op dit kruispunt der wereldgeschiedenis waai wij staan, verklaar ik plechtig in naam van alle vrijheidlievende Indiërs in Indië zoowel als in het buitenland, dat wij verder zullen strijden tegen het Britsche imperialisme tol Indië weer meester is over eigen lot, aldus Base. Te Berlijn hecht men groote beteekenis aan deze oproep, die waarschijnlijk wel van Tokio uit zal zijn gedaan, waar Bose d« laatste dagen vertoefde. VERLIES VAN TWEE KRUISERS EN EEN TORPEDOJAGER TOEGEGEVEN. In een communiqué van de Nederlandsch- Indische marine over de zeegevechten bij Java wordt toegegeven, aldus het A.N.P. uit Stockholm,, dat een Nederlandsch-Indi- sche torpedojager en twee Nederlandsch- Indische kruisers door de Japanners tot zinken zijn gebracht. De kruisers zijn waar schijnlijk jloor Jlorped.otreJfei'S gezojo^eu Zeegevechten bij Soerabaja en Batavia. Er hebben bij Soerabaja en bij Batavia zeegevechten plaats gehad. Het keizerlijke hoofdkwartier meldde Zondag dat Japan- sche marine-eenheden, die in de Neder- landsch-Indische wateren opereerden, in den loop van twee gevechten met de vereenigde vijandelijke vloten op 27 Februari en Zon dagochtend vroeg vijf vijandelijke kruisers, waaronder een groote Amerikaansche krui ser en zes torpedojagers tot zinken hebben gebracht, alsmede vier andere vijandelijke kruisers zwaar beschadigd hebben. Het resultaat van deze beide zeeslagen is, zoo besluit het communiqué van het kei zerlijke hoofdkwartier, dat de in de Neder- landsch-Indische wateren opereerende Japan- sche vlooteenheden' practisch de hoofdgroep van de gecombineerde vijandelijke vloot heb ben vernietigd en thans bezig zijn deze wa teren van vijandelijke strijdkrachten te zui veren. Spr. vraagt dus de positieve bereidheid van het gemeentepersoneel met hem mede te bou wen aan een nieuwe gemeenschap. De vraag is spr. wel eens gesteld of men nu allemaal N.S.B.’er moet worden om in dienst der ge meente te kunnen blijven. Neen, vrienden, roept spr. uit, dat moét in het geheel niet, zoo iets zou dictatuur, willekeur zijn. Gij behoeft geen lid der N.S.B. te worden om uw plaats in dienst der gemeente te behouden. Ook in Duitschland is slechts een betrekkelijk klein deel van het volk lid der partij, en ook hier wil!er?*v:j dat, al spijt het ons dat de N.S.B. nog slechts ruim 100.000 leden heeft,- in stede van eenige honderdduizen den leden. Niet allen en niet iedereen kan lid worden, dat is een onderscheid met vroegere bewegingen, omdat onze leden niet alleen moe ten willen werken, maar ook tot vechten en of feren bereid moeten zijn, het gaat slechts om een betrekkelijk kleine kern, die als een zuur- deesem in het volk moet werken, en de stuwen de drijfkracht blijft van de verdere ontwikke lingsgang. De, na misschien veel strijd, over tuigden, de gestaalden en beproefden, die zoo lang gejudast, teruggezet zijn, van wie wij kun nen verwachten dat ze trouw zullen blij ven. ook in slechte tijden, zijn welkom in de beweging, de anderen mogen in dienst blijven als bij hen de bereidheid aanwezig is mee te werken aan de nieuwe gemeenschap. Bij alle zachtheid, welke spr. betracht, kan er een oogenblik komen dat hij tut een bepaald persoon toch eens open hartig zal moeten spreken en hem vragen: „ben je bereid met ons mee te werken?” Spr. kan toch slechts verwachten dat onder zijn personeel geen tegenwerking zal worden ondervonden of woorden gehoord, daden verricht of nagelaten uit een verkeerden geest. Maar één ding ver zekert spr.: waar de plichtsvervulling is en be reidheid tot medewerking daar zijn ook de volle rechten gegarandeerd. Is dat nu iets dat spr. niet vragen mag, deze bereidheid tot medewerking aan een gemeenschap, waarvan hij de grondsla gen onthuld heeft? Integendeel, spr. moet dit vragen, omdat deze roeping tot opbouw Gods roeping aan ons is, daaruit leven wij. Wij ge bruiken geen geweld, omdat wij dat niet kunnen tegen eigen bloed, tenzij in het uiterste geval en dan met dezelfde pijn die de vader on dervindt als hij zijn kind noodgedwongen kas- tijdtk Geweld is in onze bloedsgemeenschap een tegennatuurlijk geneesmiddel, alleen in het uiter ste geval en tot de kleinste hoeveelheid toelaat baar. Maar zachtheid is géén weekheid, die wij zen wij volstrekt af. De taak van alle personeel is dus deze samenleving uit te bouwen tot een gemeenschap en alles na te laten wat in deze remmend kan werken. Gij leeft toch ook van deze gemeenschap en het zou toch ook zeer on eervol zijn ze ook niet mee op te bouwen. Gij en ik, hoe verschillend ook, zijn nu eenmaal door den Grooten Smid der historie aan elkaar ge klonken in hetzelfde lot, de bloedsgemeenschap is er ook, toont u nu waarlijk „heer”, een echte vrije, door u op deze zakelijke grondslag te stel len en wijs alle minderwaardige hartstochten af. Handel in onze gemeenschap zóó, dat men u kan openvouwen als ’n boek en ’t binnenste blad van Uw ziel ieder kunt voorleggen, zonder dat er iets minderwaardigs op staat. Dan handelt gij goed jegens God en menschen. Ik vraag dan ook uw positieve medewerking van uit uw diepste we zen, want als gij die medewerking om deze sa menleving den vorm te geven van een werkelijke gemeenschap, verleent, helpt gij mede iets te be reiken dat precies bij het diepste in u zelf past. Spr. kan zich voorstellen dat deze medewerking misschien een geleidelijk groeiende zal zijn, ieder heeft nu eenmaal zijn eigen levenstempo. Maar het doel is gesteld. Het was mijn plicht, aldus spr., in dezen ook de spits af te bijten en tot u te spreken, ik deed dat gaarne, want ik ben er van overtuigd dat eenmaal de dag komt dat deze arbeid voor de nieuwe gemeenschap gaat groeien en bloeien en als het zoover is, dan ruischt eens weer het volle leven in onze volks-eigen sfeer langs den akker van de groeiende gemeenschap in Europa, en ook in Sneek. Spr. hoopt dan ook dat men zich tot de door hem gevraagde mede werking t>ereid zal toonen. Na instemmend applaus werd de avond be ëindigd. REDE BURGEMEESTER Drs. J. R. J. SCHUT. Burgemeester Schut had j.l, Vrijdag het per soneel der gemeente Sneek uitgenoodigd op een gemeenschapsavond in de foyer van Amicitia, waar hij het onderwerp: „Van samenleving tot gemeenschap en de taak van het gemeente personeel in dezen” inleidde. Nadat de gemeente-secretaris, de heer L. Rasterhoff, de aanwezigen op dezen eersten gemeenschapsavond welkom heeft ge- heeten, geeft hij het woord aan burgemeester Schut, wien het genoegen doet, dat men in zoo grooten getale gehoor heeft gegeven aan zijn oproep; de bedoeling is deze avond te doen vólgen door meerdere, waar, terwijl de grond gedachte welke spr. hier hedenavond zal ont wikkelen, behouden blijft, andere sprekers, bijv, ook de hoofden van dienst, zullen optreden, om in de eerste plaats de gemeenschapsgedachte in eigen xring aan te kweeken en de afstand tus- schen allen, die m dienst der gemeente werken, eens een flink stuk in te korten. Spr. wil dan hedenavond het vraagstuk der gemeenschap be. handelen, in de eerste plaats de volksgemeen schap. Het eerste feit waarop spr. wijst is dat er wel al een samenleving is; met vele anderen samen vormt gij in Sneek een samenleving met alle verlangens, doeleinden haar eigen. Maar een samenleving is nog geen gemeenschap, men kan immers in zoo n samenleving samen leven als kat en hond, als Kaïn en Abel. Een tweede feit is echter, dat het opbouwen eener werkelijke gemeenschap, geheel het volk èn ge heel Europa omvattend, een taak is, ons van Godswege opgelegd. Aan dit bevel, deze roe ping, historische noodwendigheid en bestaans noodzaak is geen onttrekking mogelijk, tenzij op straffe van aller'ondergang. Geheel Europa, ge heel het blanke ras gaat onder in bloed en tranen als hét aan dezen roep Gods geen gehoor geeft. Onze samenleving in stad, provincie, rijk, zoowel als binnen Europa. Het geestelijke rijk van het blanke ras, dus Engeland, Noord-Ame- rika en Australië incluis is nu een samenleving als van kat en hond, Kaïn en Abel. „Een huis in zich zelve verdeeld, kan niet bestaan”, wij moeten dus om eigen zelfbehoud, vanuit deze samenleving komen tot een innerlijke en uiter- Jijke eenheid van gemeenschap. Die roeping tot de eenheid heeft als alle roeping, een persoon lijk karakter., God roept personen maar ook volken en rassen als personen. Wie zijn roeping volgt gaat veilig en slaagt. Omdat nu de roe- pingsidee altijd gebonden is aan het persoonlijke karakter van een volk, aan de persoonlijkheid van de geroepenen, liggen dus voor een natio- naal-socialist twee namen van den beginne vast: Hitler en Musser t; Hi'tler als eerste ten opperste drager der arische eenheidsidee in Europa, Mussert als sterkste en meest vitale Nederlandsche drager dier zelfde roepingsidee. Buiten deze namen en die idee denken wij niet, spreken wij niet, zijn wij niet, of als wij het ai uit onvolkomenheid zouden doen dan geldt dit niet en zouden we het moeten en ook willen herroepen. Spr. begrijpt heel goed dat dit een wat vreemd geluid voor de aanwezigen is, dat komt omdat de arische mensch vreemde góden nagevolgd heeft en van zich zelf vervreemd is. Tot zich zelf komen eischt een lange weg. Her innerend aan de geschiedenis van den verloren zoon, die de gemeenschap met zijn bloed en bodem, zijn Vader en den ouderlijken hof, ver brak, doch na vele jaren en harde ervaringen de eenheid met zijn vader het bloed her stelde en terugkeerde tot zijn ouderlijke hof stede de bodem betoogde spr. dat het tot zich zelve komen lang duurt, maar men kan wachten als men wacht op eigen bloed, „die geiooven haasten niet”. Zoo wachten wij op ons volk, wetende dat het eenmaal komen zal. Onze taak is echter door middel van onzen arbeid van eiken dag den .weg te bereiden om te komen van uit deze samenleving tot de ge meenschap van het bloedverwante eigen volk. Spr. heeft bij zijn installatie hier de geesten op de volgende gedachte gebonden: „Ik begin niet met U velerlei te beloven; alleen dat ik mijn geestelijke en physieke kunnen zal geven aan de gemeeftte. De principieele richtlijn en het samen vattende gezichtspunt van waaruit ik mij zal bewegen onder U en de leiding zal nemen, wensch ik hier duidelijk uit te spreken. Dat is deze grondgedachte, dat God ons hier gesteld heeft en geroepen niet om ons eigen leventje in en voor ons alleen, te leven, maar ons leven heeft gebonden aan dat van onzen naaste, onzen bloedeigen volksgenoot, zoodat wij wederkeerig op elkaar zijn aangewezen. Dat is onze volksche levens-, lots, en arbeidsgemeenschap. Ieder op zijn plaats, ieder met zijn plichten, ieder met zijn rechten. Tot deze gegeven ordening Gods, hoop ik U in toenemende mate te bepalen”. Ook deze avond zij dan daartoe bestemd en als nu duidelijk geworden is wat gemeenschap eigenlijk inhoudt, kunnen wij nader nagaan, wat taak en plaats van het gemeentepersoneel daarin zijn. Om tot een zuiverder begrip van dezen tijd, die een geweldige strijd is om de vestiging der germaansche gemeenschap in Europa, te komen, [gebruikt spr. het beeld van het menschelijk lichaam, dat een gemeenschap is, met een groote Verscheidenheid van functies en organen, waar van echter het eene orgaan niet buiten het an dere kan, het is een gemeenschap uit de oerbron van het leven, die door het bloed is opgebouwd. Het bloed draagt weer de ziel en in het cen trum van de ziel ligt de geest. Bloed en ziel en geest behooren bij één. Bloed zonder geest is mets meer dan een beest, ziel zonder bloed is een schim. De gemeenschap nu is op de eerste plaats een bloedgemeenschap, hét oude schep pingsverhaal wijst ons daar al op, ook het jood- Sche volk werd als een bloed- en rasgemeen schap onderscheiden en afgescheiden van de andere bloedvreemde volkeren, die op hun beurt Ook weer eenheden voor zich zelve zijn van 8®” en ziel en geest. Onze samenleving mt.gemeenschapselement, deze eerste een- netdsbasis potentieel ook een innerlijke een- DENK OM HET VERDUISTEREN^ Zoo heid toch nog bewaard, al treedt zij door allerlei verontreiniging niet meer zoo duidelijk naar voren. Iedereen, die echter van dit besef uitgaat en er zijn handelingen naar richt, zal zich ook op een bepaalde manier laten leiden in zijn doelstellingen en gedragingen. In de eerste plaats door de innerlijke eerbied voor het ge meenschappelijke bloed, welke ons steeds zal dringen tot het zoeken der gemeenschap en ons zal weerhouden van dingen, die deze gemeen schap onzerzijds onmogelijk zouden maken, dat zou tegen de loeping Gods aan ons ingaan. Omdat schade en verderf in het bloed ook het geheele lichaam aantast en noodwendig schade doet ook aan ziel en geest, wordt in iedere gemeenschap, die zich zelf bewust is, zorg gedragen voor goed en zuiver bloed. Als voorbeeld uit den modernen tijd noemt .spr. de vroegere Boerenrepublieken, waar de Boer, allerminst ongeschoold in de Schrift, met volkomen hardheid en konsekwen- tie de strijd tegen het zwarte bloed van Zoeloes e. d. voerde, hij erkende de bloedbasis van zijn volk in de natuur als orde Gods en duldde geen overtreding van deze scheppingsgrenzen. Als in het menschelijke lichaam vergiftigende stoffen binnendringen, en dat lichaam nog Vol doende vitaliteit heeft, komen de witte bloed lichaampjes als millioenen soldaten opzetten uit de bloedgemeenschap van dat lichaam om den strijd tegen de vreemde gifstoffen aan te bin den, het wordt een strijd op leven en dood om het lichaam, het geheel, de bloedgemeenschap van den heelen mensch, te handhaven. Ook mil lioenen witte bloedlichaampjes sneuvelen in die strijd, dat is echter niet zoo belangrijk, het gaat immers om het behoud van het geheel, de ge meenschap van alle organen, waaruit de witte bloedlichaampjes-soldaten geboren, gevoed en gewapend worden. Zoo is het heden in Europa. Het germaansche bloed, dat ziek is door inge drongen vreemde giftstoffen, sinds eeuwen daar in gedrongen, heeft nog zoo’n vitaliteit in zijn levenscentrum, dat het de giftstoffen uitstoot. Dat geeft pijn, verzwakking en verbruik, van krachten in hooge mate, maar de dokter weet dat dit de weg van strijd is ter genezing. Het kan soms noodig zijn een gezwel, dat niet open wil, door lang pappen open te doen gaan. Ook dat kost tijd en zorg en achter deze ge duldige zorg staat de groote liefde voor hel leven van het bloedzieke lichaam. De Rijkscom- missaris is zoo’n man, daarvan kan spr. de ver zekering geven. Waar wij ook yan ons eigen bloed vinden dat ziek is, in onze eigen kinderen en de kinderen van ons volk, als vader en moe der, broeder en zuster zijn wij dan tot door tastende hulp verplicht. Dat kan soms wel even pijn doen, en voor ons zelf even pijnlijk zijn als voor den chirurg, die zijn eigen kind ope- reeren moet. Maar daar moet hij doorheen om het leven van zijn bloedeigen kind te redden. Omdat de gemeenschap een bloedgemeen» schap is, is zij ook een lotsgemeenschap. Men ga daarvoor maar na hoe het in de klein ste bloedgemeenschap, het gezin, gaat, het kwade, lot van een der leden daarin treft ook de anderen en zoo is het ook in het grootere verband van familie, geslacht en volk. Neemt men het Voorbeeld van het menschelijk lichaam weer, dan is ook dat nog duidelijker; als een der organen ziek is, lijdt het geheel, het lichaam, en daarmede alle deelen er van. Bloedgemeen schap is dus lotsgemeenschap, maar de gemeen schap is ook a r b e i d s gemeenschap. In het lichaam werken spieren, hart en andere organen alle samen, zij staan in dienst van het geheel. In deze lichaamsgemeenschap werken dus alle organen en niet ieder voor zich alleen, maar voor het geheel voor de gezondheid van het lichaam der,bloeds-, lots- en arbeidsgemeen schap. Alle arbeid is dus in het lichaam geor dend, ieder orgaan vervult op eigen plaats, naar eigen kunnen en capaciteit zijn dienst in deze levensgemeenschap, dat is zijn plicht. Daar om is iedere werkelijke levende gemeenschap, die een bloeds-, lots- en arbeidsgemeenschap is, ook een plichtengemeenschap. Aller eerst arbeidsplicht. Ieder moet in de gemeen schap wanneer zij werkelijk gemeenschap is, arbeid verrichten en arbeid hebben. Wanneer een orgaan in het lichaam geen arbeid meer verricht is dat een slecht teeken, het leidt tot ziek worden van het lichaam, gevaar voor het leven der gemeenschap. Wil een lichaam ge zond blijven, dan moeten alle organen regel matig aan hun arbeid zijn en hun natuurlijke plichten getrouw vervullen. De volksgemeen schap, welke wij willen opbouwen is dus ook een arbeids- en plichtengemeenschap. Het woord „opbouwen” is eigenlijk minder goed, zoo’n gemeenschap moet groeien, we zullen ons dus niet haasten, de dingen moeten geleid groeien uit het leven. We hebben nu gezien dat een gemeenschap, welke werkelijk gemeenschap wil zijn, uitgaat van plichten, niet van rechten, eerst dus plichtsvervulling, dan rechten. Een volksgemeenschap is dus ook een rechtsgemeen schap en geen dictatuur, want de laatste is niet gefundeerd op een rechtsgemeenschap. In zoon dictatuur heerscht willekeur, en aan niets hebben we zoo het land als juist aan willekeur, die moet uitgesloten zijn, anders is er geen rechtsgemeen schap en die kan alleen uitgesloten zijn als tr een pïichten-rechtengemeenschap is. In onze samenleving ontbrak de levende erkenning van het feit, dat eerst de plichten komen en dan pas de rechten, het is echter juist die volgorde, welke mede een samenleving tot een gemeen schap maakt. Maar waar plichten vervuld wor den, daar moéten rechten worden toegekend, en zijn gewaarborgd. In deze rechtsgemeenschap zal willekeur naar twee kanten uitgesloten zijn, naar die der niet-plichtsvervulling en naar die der niet-rechtshandhaving. Juist de germaansche mensch, die wij allen meer of minder zijn, heeft een levensgevoel voor deze gedachte van afwij zen van willekeur en rechteloosheid, dictatuur, plichtsverzaking, arbeidsschuwheid, en erken ning en waardeering vóór eerlijke plichtsge trouwe arbeid, rechtvaardige behandeling, recht vaardige discipline, en karaktervölle leiding. Hoe denkt spr. nu in de toekomst Sneek te zullen besturen.» Spr. is hier nu 10 maanden en heeft heel wat laster en geklets over zich heen laten gaan, men kan zeggen wat men wil, maar 8.21’ 8.19 8.17 Men is verplicht te verduisteren van zoiïs! ondergang tot zonsopgang. SNEEKER NIEUWSBLAD Hoofdred. L, KIEZEBRINK VERSCHIJNT i DINSDAGS* EN VRIJDAGSAVONDS Pl.v.v. Hoofdredacteur C, SMIT, Bloemstraat 31 Sneek Kloosterstraat 17 Sneek AANMELDING VOOR DE WAFFEN S.S. Het bureau der Waffen S.S. tot aanneming van vrijwilligers voor hét Legioen Neder land, bureau Nordwest, Stadhouderslaan 132, den Haag, deelt mede, dat aanmelding en aanneming voor de velschillende S.S.-regi- menten in den tijd van 28 Maart a.s. op de volgende plaatsen geschiedt: 4 Maart, 16.00 uur, Meppel, Hotel Wester- beek, Woldstraat. 5 Maart, 10 uur, Groningen, Concerthuisi, Pelestraat; 16.00 uur te Leeuwarden, Huize Schaaf, Breedstraittt. Men wordt voor den duur van den oorlog aangenomen, 2 of 4 jaar. Voor het onder houd van het gezin, in zoover het kostwin ners betreft, wordt gezorgd. Een vrij spoor- biljet van de woonplaats naar de plaats van aanmelding en aanneming is bij het bureau Nordwest, Stadhouderslaan 132, den Haag, vei-krijgbaar. Retourbijjetten borden door het bureau van aanmelding en aanneming, onge acht of men aangenomen is, ja dan neen, BRIEVEN VAN NEDERLANDSCHE SOLDATEN IN HET OOSTEN. SS-Schütze J. C. Siegburgh schrijft» Het gaat mij uitstekend, alleen vind ik het niet prettig, dat het nog zoo lang duurt, voor wij worden ingezet, op zijn vroegst zal dit in Januari of Februari 1942 gebeuren. Zoo zie je, dat je je nooit aan voorspellingen moet wagen. Uit de twee we ken opleiding, welke je ons had toegedacht, zijn vijf of zes maanden gegroeid. Stel je voor, dat de mannen, met wie ik hier teza- mert dien, reeds zeven maanden onder wa penen zijn. Nee, een man als Adolf Hitler zet zijn menschen niet in als kanonnen- vleesch, hij weet veel te goed, wat een oor log is. Hij is tegelijk vader en moeder van hen,, die de Duitsche uniform dragen. Het is grappig, dat ik, hoewel ik met hart en ziel Hollander ben en blijf, hem toch vereer als mijn hoogsten Führer. Op de eerste plaats niet als Duitsch, doch als Germaansch Führer. Ik begrijp niet, dat men bij ons in Holland niet in wil zien, wat voor een ongelooflijk werk deze man heeft verricht. Hij heeft een volk van vele millioenen, dat in zichzelf ver deeld wals, weer tot een geheel gemaakt en nu stelt hij alles iri het werk om geheel Europa de ooged te openen en te laten zien, wat een ongelooflijke bende het in den loop der tijden geworden is. Ik zou zoo zeggen, dat hij nu toch genoeg bewijzen in han den heeft en toch willen de menschen het maar niet inzien..., 4 Maart r..o 5 Maart .m, i..«i 6 Maart op» 4 Maart 5 Maart 6 Maart

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1942 | | pagina 1