int i I I ra I Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST i)? 8 ‘J DINSDAG 22 OCTOBER 1946 le JAARGANG No. 15 Redactie-adresKLEINZAND 7 - SNEEK Eli Kerknieuws. Binnenlandsch Overzicht I mis" wel! e s o/s wx/t. riek LS 1.6. 1 ►ZE g e a a I. ons. n >r k :he Wat Volksherstel deed. Nederland gaat weer ter Walvischvangst 0 Redacteuren L. KIEZEBRINK en C. SMIT it: IE I Nederland’s Delfstoffen SNEEKER NIEUWSBLAD T/£J alle 1- 1 Naar sneeuw en jjs. E. S. I* 2\ k men het Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS - Te Groningen is geslaagd voor het arts-examen onze vroegere stadgenoot de heer J. Jonkmans. )EP >EP :elli ent i Bureau voor Advertenties Fa. DRIJFHOUT GROOTZAND 55 Tel. 3005 liste ten igen del !gd- 167. Ab-prijs f2.50 per half jaar Franco per post f3.75 per half jaar Benoemd tot onderwijzer aan de Chr. school te Roden de heer A. v. d. Werf te Sneek. Het vischseizoen loopt van begin De cember tot ongeveer half Maart. Met het oog daarop zal de „Willem Ba- rendsz” binnenkort vertrekken, waar- Graf van 5 illegalen gevonden. IJLST. 19 Oct. Gisteravond kwam al hier het bericht bij de betrokken fami lies binnen, dat het stoffelijk overschot van Jurjen Hoomans en Hendrik Hui zenga, die op 5 April 1945, 10 dagen voor de bevrijding nog door de Duitschers waren gegrepen en van wie daarna geen enkel spoor kon worden gevonden, was ontdekt. Door de bekentenis van een S.D.er was vast komen te staan, dat bei den op 6 April op een oefenbaan der Duitschers tusschen Oude, en Nijemir- dum waren gefusilleerd. Dezelfde S.D.er wist ook het graf aan te wijzen, waar in de beide jonge menschen met nog 3 anderen, resp. een uit Terzool, Drach ten en Amsterdam, waren geborgen. Het stoffelijk overschot wordt vandaag hier verwacht, terwijl het in het voornemen ligt Woensdag 23 Oct. de herbegrafenis te doen plaats hebben. Vooraf zal te 2 uur onder leiding van ds. Jansen een rouwdienst voor deze Ulsters, die him leven gaven voor vrijheid en recht, wor den gehouden in de Ned. Herv. Kerk. Nog kan gemeld worden dat de an dere drie gevonden lijken zijn die van Durk Dijkstra, Terzool, Herre Winia, Amsterdam en Gerrit Vlietstra, Den Haag. ste Nederlandsche 1 sinds eeuwen en op de groote belangstel ling, die men er in heel Nederland vooi heeft. Eerder is er een inleidend woord var den heer J. H. Wijnand, perschef van de Maatschappij; een artikeltje van den heer J. G. Kolkman, bij wien de redactie van het blad berust; een beschouwinkje van den heer J. D. Rempt, pl.v.v. Hoofd van de Afdeeling Voorlichting van het Ministerie van Landbouw, Visscherij en Voedselvoorziening, terwijl de Schier- monnikoogsche Kapitein K. Visser van de „Willem Barendsz” zijn bemanning toeroept, dat de onderneming móét sla gen, ongeacht de moeilijkheden, die zich zullen voordoen. Het blad bevat nog meer, bijna te veel om op te noemen. De Predikant ter Koopvaardij, J. Wristers, schreef er in en nam als uitgangspunt: „In den aan vang van ons bestaan als mensch sprak God tot ons: Gij zult heerschappij heb ben over de visschen der zee”; Jan P. Strijbos licht de manschappen in over het plan, dat zij gedurende de reis sport zullen kunnen beoefenen. J. Schol, be vrachter van Vinke en Co., vertelt, dat hij een ruim gesorteerde scheepsbiblio theek heeft samengesteld; in een artikel van Dr. A. Melchior lezen wij, dat de scheepsartsen door de Directie in staat gesteld zijn, om alle genezingskansen te benutten; groote operaties kunnen wor den verricht, zelfs is er een complete yn tei dit I le „De Walvischcourant”. Aardig is, dat onder de opvarenden een krant zal verschijnen, „De Walvisch- courant”, waarvan wij een exemplaar van het eerste nummer wisten te be machtigen, een blad „voor en van allen, die de eerste moderne Nederlandsche Walvischvaarder .„Willem Barendsz” bemannen”, dat als devies het bekende, stoere gezegde ,,’t Sal waarachtigh wel gaen voert. Dit nummer is uiteraard een inleiding en bevat o.m. „Een woord van de Directie” van de hand van den heer A. Wamderink Vinke, waarin deze wijst op het groote belang van deze eer- Men hoort nogal eens over Volksher stel spreken. Dit is geen wonder, want Volksherstel is een instelling, waar zeer veel menschen iets aan te danken heb ben, al zou men dit niet altijd gelooven, als men sommigen hoort spreken; velen denken n.l. dat het bureau van Volks herstel een soort winkel is, waar men gratis „nieuwe” kleeding kan krijgen en loopen nijdig weg, wanneer hun gedra gen kleeding wordt aangeboden, omdat een week daarvoor aan een buurvrouw toevallig een nieuw stuk is verstrekt. Het behoeft geen betoog, dat bij dit laatste vaak jaloezie in het spel is. Weer anderen vinden het een schande om er kleeding in ontvangst te nemen, want het lijkt zooveel op een bedeeling. Is het een schande Neen Wij mogen de oogen niet sluiten voor het feit, dat wij in deze 5 jaar oorlog arm zijn geworden. Arm in zoo menig opzicht, maar zeker ook arm aan kleeding. En Volksherstel voorziet voor een niet gering deel in deze behoeften, want in beginsel zijn deèe goederen voor het gëheele volk ge geven, zonder onderscheid van geloof, rang of stand. Hoe komt Volksherstel eigenlijk aan deze enorme voorraden kleeding In de meeste andere plaatsen van ons land worden deze door de H.A.R.K. verdeeld. Maar in Sneek wordt dit door Volks herstel gedaan. Deze kleeding dan is ingezameld en aangekocht door verschil lende confessioneele en neutrale comi- té’s in Amerika, Australië, Zweden, Z.- Amerika en nog meer landen, ter leni ging van de kleedingnood in de door de oorlog geteisterde landen. Een deel van deze kleeding is aangekocht en er is ook veel gebreid door allerlei vrouwenclubs. Maar kleeding is duur en het geld Was lang niet toereikend om er voldoende kleeding voor te kunnen koopen; men heeft derhalve ook nog inzamelingen van kleeding gehouden. Deze nu betreffen voornamelijk gedragen kleeding. Zoo komt het, dat ongeveer van de uitge geven kleeding Biet nieuw meer is. Er is zelfs een deel bij, dat rechtstreeks in de voddezak verdwijnt, daar het voor uit reiken niet meer geschikt is. Er wordt vaak geklaagd, dat het zulke kleine maten zijn. Ja, dames, als u nu even wil bedenken, dat uw Amerikaansche zus ters over het algemeen veel slanker zijn dan u, dan kunt u gemakkelijk begrijpen hoe het komt dat er zoo heel weinig groote damesmaten zijn. En het schijnt dat er op de heele wereld gebrek aan heerenbovenkleeding bestaat, want ook daar ontvangen wij minimale hoeveel heden van. Dit is jammer, maar er is nu eenmaal niets aan te doen. Bedenk, dat alles uit liefde voor u is afgestaan en men moet een gegeven paard niet in de bek zien. Wat meer dankbaarheid je gens de schenkers zou menigeen niet slecht staan. Bij die gedragen kleeding is intusschen nog veel goeds. Stukken die vaak onooglijk lijken door vuil en DTT, blijken bij later huisbezoek prach tig geverfd en vermaakt te zijn. Er zijn vrouwen die waarlijk wonderen ver richten met deze kleeren. En nu moet ons nog iets van het hart. Het betreft hier het Hark-busje. Dit is n.l. zonder meer een schandaal, natuurlijk niet het busje, maar dat wat er in zit. Het komt herhaaldelijk voor, dat er na uitreiking van een pakket van 60 a 70 gulden, een kwartje in de bus wordt gedaan, ja er zijn er zelfs bij, die zoo wegloopen. Soms reiken wij op een dag voor 1500 gul den goederen uit, waarna er bij telling 20 gulden in de bus blijkt te zitten. Maar... hooren we sommigen weer spre ken: „H.A.R.K.-goederen zijn toch gra tis”. Ja, geachte lezer, strikt gratis, maar heeft u er wel eens aan gedacht, dat er vervoerkosten op de kleeding ko men, dat er gebouwen gehuurd moeten worden en dat er personeel moet zijn om deze goederen te sorteeren en te verdee- len en dat er onvermijdelijk administra tiekosten zijn. Deze kosten moet het volk wel betalen. En in verband met het bovenstaande, zouden wij de Sneeker in gezetenen, speciaal hun, die van de Hark-goederen profiteeren, willen ver zoeken: tast toch eens wat ruimer in uw beurs, want werkelijk Sneek slaat op dit gebied een record in het geringe. Wat er alzoo is uitgegeven van 1 Januari 1946 af tot en met 31 Augustus, kunt u in het volgende beknopt overzicht zien. Januari 882 gt„ Februari 667 st., Maart Met de „Willem Barendsz” naar de Zuidpool. Voor het eerst sinds eenige eeuwen gaat Nederland weer ter walvisch vangst, naar de Zuidpoolzeeën, waar zich de vischgronden bevinden, ten Zui den van Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. De plannen daartoe zijn op een eenigs- zins eigenaardige manier tot stand ge komen. Het begon er mee, dat de heer A. M. Versluys, directeur van de Am- sterdamsche Droogdok Maatschappij, in het najaar van 1944 moest onderduiken en tijdens die duikperiode eens ging vis schen. Hij ving een klein vischje en werd prompt geverbaliseerd door ’n veldwach ter, omdat de prooi niet de vereischte grootte bezat. Onze visscher was lichte lijk verontwaardigd en protesteerde: „Waar maak je je zoo druk over Het is toch zeker geen walvisch*!” Een walvisch bleef „hangen”. Die walvisch bleef gewaagde beeld spraak in het brein van den heer Versluys hangen en woelde daar nogal druk rond. WalvisschenWaarom zou Nederland niet weer eens walvis schen gaan vangen Eeuwen geleden waren de Nederlanders toch de eerste walvischvaarders geweest zou na de bevrijding nieuwe wegen land geleend, straks komt er meer aan en in Februari wordt de eerste aanvoer van olie van onze eigen walvischvangst verwacht. Treft onze drijvende traan- kokerij, de Willem Barendsz, met zijn ja- gerschepen het en willen de walvisschen „bijten” dan zal onze vetvoorziening veel beter verzekerd zijn. Wie weet gaan we ook het vleesch van den walvisch nog eens eten. Ervaringen daarmede in En geland opgedaan, heeten niet ongunstig, „smaakt als biefstuk” wordt gezegd en er is nu een commissie van Engelsche deskundigen naar het terrein van de walvischvangst vertrokken om de leve ring van het vleesch van de walvisch in het groot naar Engeland te bestudeeren. Zou ’t hier ook nog eens zoo ver komen dat een groot deel van ons volk vet en vleesch uit de Zuidpoolgebieden afkom stig moet eten Wat zullen onze koeien zich dan gepasseerd gevoelen De be langrijkste gebeurtenis in de vorige week was de totstandkoming van de wapenstilstand in Indonesië. In ons vo rig nummer werd er reeds iets over meegedeeld. Uiteraard is men zeer nieuwsgierig hoe het nu verder met de troepenzendingen gaat. In de wapenstil standsvoorwaarden is bepaald dat ’t to taal aantal Ned. troepen in Indonesië straks niet mag overtreffen het aantal Ned. en geallieerde troepen dat er thans is, d. w. z. dat dus zooveel Nederland sche nog mogen worden aangevoerd als er Britsche vertrekken. Stellig zullen alle Nederlandsche troepen welke nu onderweg zijn, dan ook nog in Indonesië aan land kunnen gaan. Van groot belang voor de verdere ontwikkeling is ook of de Indonesische leiderts er in zullen sla gen al hun troepen het wapenstilstands- bevel te doen opvolgen en in staat zijn j extremistisch verzet te onderdrukken, y Zoo heeft Soetomo, de leider van eenj groep extremisten de bevolking opge roepen do wapenstilstand te verwerpen. Een nare indruk maakte het dat de of- ficieele Indonesische radio, die te Djok jakarta deze oproep heeft her-uitgezon- den. Te midden van dergelijk belangrijk nieuws trok een kort bericht in de bla den misschien niet voldoende aandacht nl. dat het wegverkeer in ons land in de eerste 8 maanden van dit jaar 712 doo- den en 3921 zwaar gewonden eischte in 1938 waren deze cijfers 426 en 2945 Begrijpelijk is het dan ook dat de po litie overal in den lande nu zeer streng gaat optreden tegen elke vorm van ver- keersovertreding. Laten we nu meteen maar het 150-jarig bestaan van een on derneming vermelden, die veel op den weg is: Van Gend en Loos, in 1796 ont staan door een huwelijk van Maria Loos wier familie te Antwerpen een diligence- dienst exploiteerde en Jan van Gend, die daar een dergelijke dienst had. In 1828 werd begonnen met diligencediensten op Holland. Nu is Van Gend en Loos een expeditie-onderneming, waarvan aandeelen in handen van de A.T.O. (Al- gemeene Transport Onderneming) zijn, dus practisch van de N.S. Men ziet bij de naam Van Gend en Loos ook nog vaak die van Colignon, hjj was het die in 1845 de firma overnam en van Ant werpen overplaatste naar Amsterdam. Ten slotte een paar rechtzittingen: Voor den bijzonderen raad van cassatie is be vestiging van het vonnis tegen Arnold Meyer geëischt, nl. 5 jaar met aftrek, maar ontzetting van de kiesrechten voor het leven inplaats van voor 10 jaar. Te Gronau zijn in de bekende zaak tegen een aantal Nederlanders die aan ver boden uitvoer uit de Britsche zóne van Duitschland hadden meegewerkt deze veroordeeld tot voorwaardelijke gevange nisstraffen en boeten. De Britsche rech ter zeide dat de ondernemingsgeest der Nederlanders wel was gebleken, zij heb ben Engeland op dit gebied dikwijls de loef afgestoken, maar die wijze van za ken doen moest ophouden. Accoord, als de Engelschen nu maar zorgen dat de Nederlanders op regelmatige wijze za ken met Duitschland kunnen doen. Een der veroordeelden bleek een gewoon smokkelaar en kreeg een onvoorwaar delijke straf. Naar enkele bladen melden is de Nederlandsche regeering het thans eens over de grensverbeteringen, welke zij van Duitschland zal eischen. Het be treft kleine gebieden met totaal 100.000 a 200.000 inwoners welke men mee wil inlijven ter afronding van de grenzen, sommige er van zouden echter ook dienen ons delfstoffengebied eenigs- zins uit te breiden. Bij het te Sneek op 23 Sept, ge houden examen, uitgaande van de Ver- eeniging van leeraren in Stenografie en Dactylografie „Speed”, slaagde o.a. voor Typist B. Molenaar te Sneek. Wiener Sangerknaben. Het aangekondigde concert der Wie ner Sangerknaben kan ook hier niet doorgaan, daar het departement van Justitie het visum aan het gezelschap heeft geweigerd, - zoodat het niet naar Nederland kan komen. Het koor was reeds afgereisd Begin 1947 zal de komst van het koor nader in overweging worden genomen. Misschien kunnen dan ook de vele teleurgestelden in Sneek te vreden worden gesteld. er bij, eenvoudige handwerkslieden en menschen met een wetenschappelijke op leiding. Geen wonder trouwens. De Ne derlanders zijn in hart en nieren een zee varende natie en het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan, zelfs na eeuwen. Maar wilde men al deze menschen meenemen, dan mocht de „Willem Barendsz” wel over een passa- giersaccomodatie van een „Queen Elisa beth” beschikken Walvisschen vangen is evenwel een nuchter beroep, een vet en glibberig karwei, waarbij het in de eerste plaats aankomt op vakmanschap. Romantiek zoekende menschen kan men niet gebruiken. Het gaat er om, een oude, oer-Nederlandsche „industrie” nieuw leven in te blazen. Het slagen van de expeditie is van het grootste beiang voor ons land. Traan, immers, is een van de voornaamste grondstoffen voor de margarine- en zeepfabricage, en men hoopt 20.000 ton mee te brengen. Dit zal eveneens een aanzienlijke verlichting van onze pre caire deviezen-positie beteekenen. En als de Maatschappij zich de komende jaren zal kunnen uitbreiden en meer expedities uitsturen, dan bestaan er zelfs mogelijk heden voor export. IJLST, 20 October. Wegens vertrek naar Steenwijk nam da. van Slooten he denmiddag afscheid van de Doopsge zinde Gemeente alhier met de woorden uit Markus 6 56: „.Zoovelen hem aan raakten, werden gezond”. Na de predi king sprak achtereenvolgens de heer S. Groenveld namens kerkeraad en Ge meente, ds. Broer van Warns, de heer de Boer van Bolsward, namens de acht ge meenten dag commissie, ds. de Groot van Workum en de consulent ds. de Wilde van Woudsend en Balk. Het kerkkoor zong haar een tweetal liederen ten af scheid toe. Da. van Slooten dankte voor het gesprokene en herdacht nog in het bijzonder den koster en organist voor hun medewerking gedurende haar 7- jarig verblijf alhier. Ten slotte zong de Gemeente haar toe Lied 78 1: „Beveel gerust uw wegen”. twintig tot veertig kubieke meter in opbrengst. Men boort dus voort, want het olieveld moet regelmatig worden af getapt, wil men er uithalen, wat er te halen is. Berekeningen wijzen echter uit, dat geen enkel olieveld ter wereld meer dan een derde van zijn schatten prijs geeft. Op het oogenblik levert Schoonebeek ongeveer 300 ton olie per dag. Het zal meer worden, naarmate hei aantal boor gaten toeneemt. Misschien wordt het duizend, vijftienhonderd ton per dag, ge durende één of twee jaren. Men mag ’t hopen, men mag er niet op rekenen. Olie is en blijft een gok. We zitten hier dicht bij de Duitsche grens en zien duidelijk ook daar de boortorens. Dit aangrenzende olieveld is ook in exploitatie. Levert het evenveel op als hier vragen we onzen begeleider. Ongeveer een derde Vermoedelijk omdat zij een ander systeem gebruiken. Maar toch heeft de Duitsche olieproduc- tie medegewerkt om den oorlog te ver lengen. De bronnen bij Bentheim lever den de grondstof voor synthetische rub ber; de fabriek bleek, toen de strijd ten einde was, vlak in de buurt te zijn Hebben ze dan niet alles op alles gezet om ook in Nederland olie te win nen Dat wel, maar we schoten hier niet op. Tijdens de bezetting hadden we voor één boring zes tot acht maanden noodig. We zijn wel eens vijfhonderd meter die per gegaan dan de bedoeling was Nu duurt een boring zes tot acht weken en als het goede materiaal komt doen we het in evenveel dagen. Maar het ont breekt ons aan boren en pompen tot nu toe. Er is wel iets uit Duitschland ge komen, maar veel te weinig. Transportmoeilijkheden. Het is niet het eenige, dat de volledige exploitatie van dit olieveld vertraagt. Het transport levert enorme moeilijk heden op. Zoo nu en dan moeten de pom pen worden stilgezet, omdat er geen af- voermogelijkheid is en dat, terwijl er reeds vier of vijf boorgaten zijn, waar voor de pompen nog ontbreken. Vervoer te water vergt tankbootjes. Er zijn er enkele geleend van Zweden en België en er varen zelfs slaolie-booten, maarde reis naar de raffinaderij te Pernis eischt veel te veel tijd. Van Nieuw-Amsterdam tot Hasselt moeten in het Stieltjes-kanaal en de Dedems- vaart 48 bruggen en sluizen worden ge passeerd. ’s Winters vriezen de kanalen dicht, hetgeen opnieuw tijdverlies geeft. De Spoorwegen zullen echter uitkomst brengen. Er wordt een nieuw lijntje aan gelegd dwars door het veen, dat waar schijnlijk 1 November gereed zal zijn. Het veen wordt afgegraven, een empla cement aangelegd er werken thans 250 man en weldra hoopt men de tanktreinen regelmatig heen en weer te laten rijden tusschen Schoonebeek en Pernis. Dan is de tijd, waarin men met deze boorgaten meer produceerde, dan kon worden vervoerd, ten einde. Het moet ook, want in den kortst mogelijken tijd moet het twaalftal putten, dat nu in exploitatie is, stijgen tot omstreeks 300 En wat zegt men van dit alles in het veenland De brugwachteres in Nieuw- Amsterdam is blij, dat er wat vertier komt in het dorp en met haar ziet me nig ander de voordeelen. Groot zijn die thans nog niet, want op het boorterrein werken 200 man van de B.P.M., meest uit het westen des lands, omdat de maatschappij dit terrein beschouwt als een opleidingsschool voor haar perso neel. Voor boormeester moet men meer achter den rug hebben dan alleen de la gere school. Doch er zijn ook reeds een aantal arbeiders uit het veenland werk zaam en voor hen gelden dezelfde be palingen als voor de overigen. Dus ook pensioen Hetgeen voor veenarbeiders tot nu toe niet bepaald regel was. Voorloopig beteekent de komst van de B.F.M. in deze streek slechts iets snel ler toenemende bevolking en voor de kleinere boeren, op wier land geboord wordt, een hoogere opbrengst van het terrein, dat zij verhuren, zoolang het noodig is voor de olie-winning. Dat ver huren gaat niet altijd van harte. Er moet soms lang worden onderhandeld, maar moeilijkheden doen zich niet voor. Schoonebeek went aan z’n zwarte rijkdom. Dat de radio-rede van minister Beel over loonen en prijzen nog een staart zou krijgen, was té verwachten. Het be gin van die staart is er. In een anti- duurtecongres van het N.V.V. is een vrij scherpe resolutie aangenomen waarin o.a. gezegd wordt dat een onvoorwaar delijke loonstop onaanvaardbaar is en het N.V.V. alleen bereid is zijn mede werking aan de regeeringsmaatregelen te geven, als de voorgenomen prijsver- hoogingen voor boter, brood, melk en kaas worden opgeschort en ook de vak beweging adviseerende en controleercn- de bevoegdheid gegeven wordt inzake de prijsvorming en de grondstoffenaanwen ding. De katholieke vakbonden hebben de regeering verzocht de voorgenomen prijsverhoogingen op te schorten, over leg dient gepleegd met de vakbeweging inzake prijscontrole, de vertegenwoordi gers der arbeiders dienen invloed te krijgen op de vaststelling der prijzen. De E.V.C. heeft een open brief aan den minister-president gericht, waarin be toogd wordt dat door de aangekondigde maatregelen een scheidingslijn getrok ken wordt tusschen werkers en bezit ters. Zij meent dat de loonen omhoog moeten, de prijzen omlaag en de sleutel- industrieën genationaliseerd. Op één punt is de regeering al tegemoet geko men aan de geuite verlangens. De ver- hooging van den boterprijs zou 9 No vember ingaan, maar nu blijkt er zoo weinig margarine te zijn dat het publiek geen keuze zou kunnen maken en dus gedwongen de dure boter te koopen. Daarom wil de regeering zoolang de margarine schaarsch blijft ook de boter prijs niet verhoogen of deze prijs niet zooveel verhoogen als aanvankelijk in de bedoeling lag. De vraag blijft waar om in een radio-rede zoo zonder meer van een belangrijke prijsverhooging van de boter werd gewaagd en de mogelijk heid voor het publiekop boterbonnen margarine te krijgen, terwijl de regee ring wist dat er feitelijk geen marga rine was. Intusschen schijnt het met de margarine-voorziening straks beter te zullen gaan. We hebben olie van Enge- Walvischexpeditie I Röntgen-installatie aan boord, en zélfs n-rAA.A een behoorlijke hoeveelheid van het zoo moeilijk verkrijgbare penicilline. Bij den „Winkelier” zullen vele artikelen te koop zijn, textielgoederen, schoenen en laarzen, tabakswaren,' filmpjes, tot boor denknoopjes toe Behouden vaart en goede vangst Er zou nog veel meer over dit eerste nummer van „De Walvischcourant” te vertellen zijn, over de geestelijke, licha melijke en cultureele verzorging, waar over gesproken wordt; over te houden lezingen, te vertoonen films en te orga- niseeren bokswedstrijden, over een spe cificatie van de bemanning en over de indeeling van het schip, over de ideeën van redacteur Kolkman, die het blad zoo mogelijk dagelijks wil laten verschijnen maarhet is per slot van reke ning een blad voor de opvarenden. En als zoodanig zal het ongetwijfeld zijn doel niet missen: de bemanning blijft op de hoogte van het wereldnieuws, en kan daarnaast in haar eigen krant schrijven wat zij wil. Aanstonds zal de walvischexpeditie zee kiezen. De opdracht is groot, maar tegelijk grootsch. Hopelijk kan Neder land zich binnenkort weer scharen in de rij van landen, die een vooraanstaande rol spelen bij de walvischvangst. Daar om: behouden vaart en goede vangst IV. Olie-ontginnlng te Schoonebeek levert per dag 300 ton. Materiaai-gebrek en transport moeilijkheden nog niet over wonnen. Maar de pompen draaien (Van onzen special en verslaggever.) In de omgeving van Schoonebeek in Drente malen de zware pompen de zwarte aardolie in open reservoirs. Ge lukkig maar, want nu kan Uw verslag gever, die twee dagen lang rondgekeken heeft bij de B.P.M. in Drente en in Per nis, tenminste zeggen, dat hij met aard olie uit Nederland heeft kennis gemaakt. Doch het was maar op één plekje en overigens vindt men in Drente en Pernis alleen installaties. Hier en daar zit een kraantje en soms pakt een vriendelijke meneer een fleschje, tapt wat uit het kraantje en zegt: ruikt U maar, dit is petroleum of benzine. Je ruikt en zegt natuurlijk ja, want die meneer weet het precies. Maar de ingenieurs in Drente schamen zich een beetje, dat daar aardolie zoo maar in een reservoir wordt gepompt. Dat is niet netjes en het hoort niet. In een oliebedrijf hoort de olie meteen in een gesloten reservoir ^e komen. Als er weer materialen zijn, wordt het bedrijf in Drente pas, zooals het behoort. Dat is de eerste les, die de journalis ten in Drente leerden. De tweede was niet minder opmerkelijk. „En als de olie nu ineens uit het boor gat spuit vroeg iemand. „Dan zouden wij een barre fout heb ben gemaakt, want de olie mag niet spuiten. Een „spuiter”, een bron dus, die olie en modder en gas boven den boor toren uitgooit, mag niet voorkomen. Dat is alleen maar misère en verlies”. Hoofdschuddend over zoo’n opvatting beklimmen we een boortoren, waar de boor met een vaart van zeventig tot honderd toeren per minuut draait in het boorgat, ergens onder den grond, acht, negenhonderd meter diep. Er hangen een paar instrumenten tegenover de plaats, waar de boormeester staat. Waarom Omdat ze aangeven, wat er beneden gebeurt. Het slijpsel, dat de boorbeitels uit het gesteente slijpen, word met water weggespoeld. En nu komt het: de boormeester kan dank zij dat water de natuurkrachten beneden in bedwang houden. Diep, be neden staat alles onder hoogen druk, en door modder te mengen in het water kan de boormeester den tegendruk ver zwaren. Zoo drukt hij, als het noodig is, het gas terug, totdat in den boortoren de afsluiter op het boorgat is gedraaid en de bron al zijn kracht mag afspuiten. In Drente geen gas. Maar in Drente bevat het olieveld, dat misschien twaalf kilometer lang en drie of vier kilometer breed zal worden, geen gas onder druk. Het is een tam veldje. De olie komt niet vrijwillig naar boven; ze moet opgepompt worden. De eerste bron, dicht bij Coevorden, was wel heel lui. Die geeft een kubieken meter per dag, wat niet de moeite waard is. Maar volgende boringen brachten meer op; de bronnen varieeren van ten zoeken, om opnieuw tot welvaart te komen. Zou de walvischvaart niet één van die wegen kunnen zijn Plannen werden gemaakt, nog tijdens den oorlog, voorloopige besprekingen gevoerd met het resultaat, dat na de bevrijding eerst een comité werd ge vormd, en later, toen de regeering de gunstige perspectieven van deze onder neming zag, kwam men tot de oprich ting van de „Nederlandsche Maatschap pij voor de Walvischvangst”, onder voor zitterschap van den heer A. Warnderink Vinke te Amsterdam. Op grond van zijn historische aanspra ken werd Nederland toegelaten tot de wal vischvaartconf eren tie te Londen; in Gothenburg werd een 15.000 tons tanker gekocht, de „Pan Gothia”, die inmiddels is omgebouwd tot de „Willem Ba rendsz”, een drijvende traankokerij, voorzien van de modernste middelen van navigatie, ook radar, en in Engeland werden acht zoogenaamde jagers aan gekocht, die als begeleiding van de „Willem Barendsz” tot taak hebben, de walvisschen te vangen en ze naar het moederschip te sleepen, waar ze worden verwerkt. 2157 st., April 1415 st., Mei 1071 st., Juni 837 st., Juli 1137 st., Augustus 987 st. In totaal ruim 9000 stuks. Hier onder waren o.a. 256 borstrokken, 328 pantalons, 252 colbertjassen,, 234 pr. sokken, 82 overjassen, 580 pr. schoenen, 573 damesjaponnen, 267 damesmantels, 889 blouses, truien, vesten, 319 jongens. broeken, 361 meisjesjurken, 913 stuks babygoed, enz. In totaal werden er on geveer 1500 gezinnen geholpen. Men kan zich ook per brief tot Volksherstel wen den. Men dient echter te beseffen, dat de uitgifte van H.A.R.K.-goederen aan een bepaald gezin niet onbeperkt voort duurt. Immers de goederen zijn voor het heele volk en niet voor een bepaald deel of bepaald gezin. Begrijp dat het een bijna onmogelijke taak is om de goede ren zoo te verdeelen dat iedereen tevre den is. Vele gezinnen hebben nog nooit iets ontvangen en daarom zullen in het vervolg zij, die tot nu toe nooit iets ont vingen voorrang hebben. HET BESTUUR. „Excelsior” te Meppel in het Geb. v. Chr. Belangen werd opgevoerd. Want, zooals de leider van deze avond vertelde, dit was reeds hun 36e uitvoering. Eerst hebben ze het herhaalde malen in Mep pel voor volle zalen gespeeld en daarna zijn ze er mee op stap gegaan. Het doel hiervan is tweeledig: het bijeenbrengen van de benoodigde gelden voor herstel van hun verwoeste vereenigingsgebouw en de toeschouwers nogmaals de ellende en verdrukking van de bezettingsjaren in herinnering brengen, teneinde hun dankbaarheid voor de herwonnen vrij heid te vergrooten. Over de resultaten van het eerste kunnen wij niet oordee- len, maar het tweede wordt in „Neder land vecht door” inderdaad bereikt. Want hoewel het in vrijwel alle opzich ten maar een middelmatig product is heeft het toch deze groote verdienste, dat het de toeschouwers weer volledig in de angstige en gedrukte sfeer van de bezettingsjaren terugvoert en een actie en spanning brengt die hen van begin tot eind geboeid houden. Het spel van de Meppelaren viel ook in menig opzicht te loven, maar was toch nog te veel het opzeggen en in het eerste tafreel zelfs afratelen van een uit het hoofd ge leerd lesje. Hans van Dijk (J. Rijkeboer) was de eenige die doorloopend werkelijk „speelde”. Aan de uitspraak van de woorden dient ook meer aandacht be steed te worden. Het Drentsche accent van Loes was bijv, meermalen hinder lijk. Ook moeten de spelers er voor wa ken dat ze ernstige scènes, zooals bijv, de overval in het huis van Piet van Doorn niet door gebrek aan ernst beder ven, en van de gevangenneming der N.S.B.’ers in het voorlaatste bedrijf moeten ze geen kluchtspel maken. Maar ondanks die tekortkomingen bracht „Excelsior” toch een avond die door het niet talrijke publiek zeer gewaardeerd werd, mede ook door het samen zingen van vaderlandsche liederen tijdens de tooneelwisselingen. Een inzameling voor de Vereeniging 1940-’45 ten bate der na gelaten betrekkingen van illegale wer kers, bracht 113.60 op. B. Brinksma. Kantoor voor Abonnementen! Fa. KIEZEBRINK Co. KLEINZAND 7 - Tel. 2872 „Nederland vecht door”. De oorlogsjaren en de bevrijding heb ben heel veel stof opgeleverd voor schrij vers en voor hen die meenden dat ze die kunst ook verstonden. Helaas bleken deze laatsten het meest productief te zijn, zoodat we overstelpt werden met oorlogsboeken en tooneelliteratuur van heel middelmatig gehalte. Vooral de be- vrijdingsrevues schoten als paddestoelen uit de grond en juist op dit terrein wer den veel onbenulligheden voor het voet licht gebracht. Maar het doorsnee pu bliek, dat in geen jaren behoorlijk too- neelspel had gezien of had willen zien, slikte het omdat de stof actueel was en tegemoet kwam aan het sentiment van de massa. Daaruit moet ongetwijfeld voor een deel ook het succes verklaard worden van het Tafreelenspel „Neder land vecht door” dat hier Donderdag avond door dp Chr. Reciteervereeniging schijnlijk den 26sten October a.s. Hal verwege de expeditie die in totaal 6 tot 7 maanden zal duren vertrekt een tanker van Amsterdam naar de Zuidpoolgebieden om traan over te ne men omdat de „Willem Barendsz” zelf geen 20.000 ton kan bevatten. Het aantal opvarenden bedraagt onge veer 300zeelui, fabrieksarbeiders en menschen van de wetenschap, om stu diemateriaal te verzamelen. Er zal hard moeten worden aangepakt. Om 20.000 ton traan te bemachtigen moeten de acht jagers, die van hun basis, het moe derschip, met een vaart van 16 mijl zul len uitzwermen om de kolossale zoog dieren met hun kostelijke traan buit te maken, namelijk gemiddeld 100 dagen lang 11 walvisschen per dag vangen. Maar het is een karwei, dat hun is toe vertrouwd. Romantiek en traan. Tallooze brieven zijn bij de Maat- scjiappij binnengekomen, allemaal van menschen, die door de romantiek van dit oud-Nederlandsche bedrijf zijn ge- Nederland grepen en niets liever willen dan mee moe- gaan. Koekebakkers èn journalisten zijn

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1946 | | pagina 1