I Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST 1 Raadsel in Nijmegen Raadsvoorstellen Sneek 2e JAARGANG No. 6 DINSDAG 21 JANUARI C. SMIT FEUILLETON I 25 1947 I nemen. -Red.) De Heldring-gestiehten. it der ZEVENDE HOOFDSTUK. In de schaduw van de Sint Steven. l Ab-prijs 12.50 per half jaar Franco per post f3.75 per half jaar I r derhuizen blijven behouden. Het is ge bleken, dat ons werk, dat een werk des geloofs is, de vergelijking met het bui tenland best kan doorstaan. Wij willen de beste wegen zoeken voor deze ge wonden, omdat de liefde tot den Heer ons daartoe noopt. Enkele vragen wer den nog gesteld, waarna ds. Finkensie- Bureau voor Advertenties Fa. DRIJFHOUT GROOTZAND 55 fel. 3005 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS SNEEKER NIEUWSBLAD Redactie-adres KLEINZAND 7 - SNEEK Grauw en somber staken de muren van de forse, oude Stevenskerk om hoog naar de wolken, die de hemel bedekt hielden. Het was een regen achtige Augustusdag. Nat glommen de straten van Nijmegen. Het oude deel van de stad werd er te somberder door. De verweerde Middeleeuwse kerk met de hier en daar brokkelige grijze muren maakte onder deze om standigheden niet alleen een kolos sale, maar bovenal een doodse indruk. voor de bende het bedwelmende gas vervaardigt”. Inspecteur Broekman was van zijn stoel opgestaan. Hij stond voor een venster en staarde over de weinig riante binnenplaats. „Maar nu dien man te vinden”, merkte hij op. „Dat is de kwestie”, antwoordde Sven Ohlquist. „Daarvoor ben ik hier. U begrijpt, dat ik in de eerste plaats interesse heb voor vreemdelingen, want de capsules worden over de grenzen gesmokkeld door mensen, die dit land bezoeken en die dan waar schijnlijk ook in deze stad komen”. Mienskip Snlts. Gearkomste 17 Jan. In deze samenkomst van de Mienskip „AMERIKA EN DE JEUGD”. Wat is de „Youth for Christ”? Wat wil zij Over deze beweging, die dezer dagen ook onze stad een bezoek zal brengen, hebben wij enkele gegevens kunnen ver zamelen. Ontstaan tijdens de donkere dagen van '39, men weet nauwelijks waar of door wien, heeft Youth for Christ in korte tijd in de Vereenigde Staten een phenomenale opgang gemaakt. Weke- lijksche Zaterdagavondrallies worden in een duizendtal0 steden gehouden met 100G', 2000, 3000 jongemenschen, soms zelfs 20.000, 30.000, tweemaal zelfs 65 3. 70.000. Tot ver over de grenzen, in Canada, Australië, Britsch-Indië, China, Japan en thans ook in Europa heeft deze beweging vaste voet gekregen. Men vertelt ons dat kort geleden in Oslo, Noorwegen, 20.000 menschen een rally bezochten. In Nederland is het werk gestart door een team van drie Amerikanen, die van 1 Oct. tot 10 Nov. in een dertigtal ste den van ons land bijeenkomsten hebben gehouden. De belangstelling was enorm: in de groote steden soms wel 4 h 5000 bezoekers op een avond. Sommige onzer lezers hebben allicht de radiouitzending van Youth for Christ gehoord op Nieuwjaarsdag vanuit de Domkerk in Utrecht. De reactie van het Nederlandsche pu bliek is zeer uiteenloopend en varieert van groot enthousiasmeatot meedoogen- looze critiek, met al de tusschenliggende schakeeringen. Naar ons wordt medegedeeld is deze beweging zuiver een interkerkelijke evangelisatiebeweging, die zich ten doel stelt de jeugd, vooral de buitenkerkelijke tot een persoonlijke en levende ervaring van Christus te brengen. Zij vormt geen nieuwe sekte, zelfs geen vereeniging (men kan geen lid worden) zij be schouwt zichzelf als een doorgangshuis tusschen wereld en kerk. Terwijl het accent valt op de persoonlijke beleving, wordt er ook steeds op aangedrongen dat men zijn eigen kerk of gemeenschap zal bezoeken. Het voor de buitenstaander opvallende is de methode, die wordt toegepast. (Een dominee, die met een saxofoon bo ven zijn hoofd zwaait, is hier nu een maal geen gewoon verschijnsel De leiders geven grif toe methodistisch te zijn in hun werkwijze en fundamentalis tisch in hun opvattingen. Zij verwach ten ook niet, dat ieder het voor 100 met hun methoden en opvattingen eens zal zijn, maar wijzen wel met klem, op de ontzaglijke nood en verwording onder de jeugd, waar beslist iets voor gedaan MOET worden. Dat de jeugd geholpen wordt dat is hef belangrijke Wat het geheim is van de phenome- nale opgang dezer beweging? Of zij bij ons ook aanhang zal vinden Of zij niet tè Amerikaansch zal zijn? We zullen zien Geslaagd voor het praktijkexamen Spaansche handelscorrespondentie de heer A. W. Daale alhier. aandacht, zoo goed als onze geestelijke ontwikkeling. Wij zijn ook geestelijk te traag geworden. De kerk is de draagster geweest van onze cultuur, door de eeuwen heen maar zij heeft gefaald bij onze geestelijke en sociale vorming. Het is hoog noodig, dat onze bijbel in bevat telijke taal geschreden wordt. Waar Redacteuren L. KIEZEBRINK en daar bleef het bij. Ontkend kan dus niet worden, dat deze bende bijzonder zachtzinnig te werk gaat”. „Niettemin brengt U de bende in verband met twee niet bepaald zacht zinnige moorden”, meende de Nij meegse inspecteur. „Inderdaad”, stemde de ander toe. „Waarom ben ik nu naar Nijmegen gekomen? Kijk, in Kopenhagen ge looft men, dat de bende voor een groot gedeelte onschadelijk gemaakt kan worden, als men er in slaagt, den leverancier van het bedwelmende gas te grijpen. Hoogstwaarschijnlijk is dat een lid, mogelijk zelfs een der aan voerders van de bende. Het bewuste gas wordt geleverd in betrekkelijk kleine capsules. Daarin bevindt tiet zich in vermoedelijk sterk geconcen treerde vorm. Twee capsules zijn in handen van de politie gevallen, een te Kopenhagen, en een te Oslo. De bende schijnt de capsules, die ongetwijfeld een spoor opleveren, zooveel mogelijk na de inbraken mee te nemen, .pnaar soms is dat blijkbaar niet geheel ge lukt. Twee capsules zijn gevonden en als gevolg van nauwkeurige onderzoe kingen is vastgesteld, dat deze cap sules uit Nederland kwamen, ja, uit Nijmegen. Het is vrijwel zeker, dat in deze stad zich de man ophoudt, die De naargeestige vervallenheid van de gebouwen rond het pleintje, waarvan de kerk het grootste deel in beslag nam, droeg er toe bij de triestheid te onderstrepen. Weinig mensen bewo gen zich op straat en hier in het oude gedeelte, was het helemaal verlaten. Met enige tegenzin was mr. Ernst Verhagen dien middag ingegaan op het voorstel van zijn zwager om de oude stad eens te gaan* bekijken. De inspecteur liet zich niet overreden, dat het beter was te wachten tot het weer zou zijn opgeknapt, ’s Morgens was hij enkele malen begonnen met het onderwerp aan te sneden en ten einde raad had zijn gastheer toege stemd. Zo waren zij, gehuld in regen jassen, de kraag tot de hoedrand op geslagen, naar de tram gelopen. Lijn 1 had hen naar de Grote Markt ge bracht, waar de mensen juist voor een bijzonder hevige bui schuilden onder de luifel van een warenhuis, terwijl anderen zich in portieken verdrongen. Inspecteur Sven Ohlquist echter, die onmiddelljjk de grijze omtrekken van de Sint Steven in het oog krgeg, begon met groot enthousiasme die kant op te lopen en zijn zwager moest hem wel volgen. Even bleven zij staan ondei’ de kerkboog, die de Grote Markt verbindt met het Stevenskerk- vangenen in gemeenschap bijeen leefden. Prostituées en eenvoudige overtreedsters moesten in eikaars gezelschap leven en het was geen wonder, dat het zedelijk peil daardoor naar de laagte werd ge trokken. Voor de ontslagenen was op name in de maatschappij vrijwel onmo gelijk, zoodat ze wel in de armen van de prostitutie moesten vallen. Na tal van mislukkingen en teleurstellingen richtte hij toen het asyl Steenbeek op. Doch ook de zusters van de ontslagenen liepen als zgn. lucifersmeisjes groote gevaren, waarvoor Heldring Thalita Kumi stichtte. Zoo is Heldring van stap tot stap verder gegaan totdat hij in 1876 overleed. Zijn opvolger was ds. H. Pierson, een man van profetische allure en een groot prediker. Hij nam de strijd op tegen de regeering over verschillende volkszonden en vooral ijverde hij voor bescherming van de ongehuwde moeder en tegen de-dubbele moraal. De geregle menteerde prostitutie was hem een doorn in het oog en zijn strijd is-be- kroond door de invoering van de kincter- wetten-van Houten in 1911 en de af schaffing der reglementeering. Het ge volg is geweest dat de prostitutie in ons land minder was dan in landen waar de reglementeering nog gold. Helaas is door de Öezetting van ons land ook aan deze zaak groote schade toegebracht. Dr. Lammerts van Buren, pred. te Am sterdam, volgde ds. Pierson op. Onder diens leiding heeft men zich vooral ge worpen op de vraag, welke opleiding ge volgd moest worden voor de verpleeg den. Gebleken is dat 60 geen ge- stiehtsopvoeding moeten hebben. Die op voeding drukt een Stempel op hen, waar door ze moeilijk heen kunnen groeien. Spr. vertelde toen een aantal oorlogs herinneringen, waaruit wel bleek, dat God hen had gespaard. Van de ruim 700 bewoners waren 1 leerares en eenige jongens gedood, hoewel ze gedurig on der een regen van granaten hadden ge leefd. En toen de Duitschers op 3 Dec. de Rijndijk doorstaken moest wat er nog over was van de bevolking een 350 personen, w.o. 90 kinderen beneden 3 jaar, - in jjtorm en regen en onder granaatvuur vluchten naar Nijmegen. Geen splinter heeft hen geraakt en geen auto is verongelukt, hoewel ze tot de assen door het water reden. Er is voor •3% millioen gulden schade aangebracht en hoewel er al heel wat verbeterd is, van de inventaris is voor millioen gul den weggehaald. Met medewerking van de kerk heeft men nu een binnenland- sche actie, waarbij men contribuanten voor een minimum van I.t— wil win nen. Men rekent op een aantal van 100.000. In de toekomst wil men geen groote gestichten, maar kleinere huizen voor 10 kinderen van verschillende leef tijden. Wel wil men twee groote moe- de gezonde sport verdient ten volle onze maken hoe 't met hen gesteld is. We hebben oogen-taal en sommige indiaan- sche stammen gebruiken een knoopen- taal voor hun berichten-dienst. De ma rine kent een vlaggen-taal. Het zijn alle maal middelen, om gedachten .en gevoe lens te uiten. Een gemoedelijke klap op de schouder zegt dat men den getrof fene een joviale kerel vindt; een harde klap beteekent heel iets anders. We ken nen van vroeger een molen-taal, al naar de stand der wieken en een klokken taai. Wat wij gewoon onder taal ver staan is enger begrensd. Het is het gees telijk contact van mensch tot mensch en daardoor het grootste onderscheid tusschen mensch en dier. Taal heeft te maken met gemeenschap. De mensch is een gezellig wezen. Dat begreep Daniël Defoe, toen hij Robinson, een Vrijdag tot gezelschap gaf. Ook de in een cel afge zonderde weet, welk een gemis de taal is. Taalgemeenschap veronderstelt volks gemeenschap. En uit de ongeveer 1500 talen ter wereld kan de wetenschap heel wat afleiden. Een taal-gemeenschap wil -evenwel niet zeggen, dat er geen ver schil is in taal binnen dat gebied. Taal verschil bestaat tusschen groote men schen en kleine kinderen, 'n Hond is 'n woef-woef; een klok 'n tiktak. Ook is de taal van een timmerman anders dan die van een boer, die van een notaris anders dandie van een kermisgast. De taal wetenschap kan in drie groepen worden ondergebracht: de locale, de familie en de sociale taal. De eerste groep omvat de aardrijkskundig bij elkaar wonenden; de tweede houdt rekening met het ge zin, de sekse, de ouderdom, en de derde houdt rekening met milieu en gods dienst. Een taal bestaat echter niet op zich zelf, zoo min als het individu. We hebben taal-families. De talen van N.W. Europa vormen zoo’n familie n.l. de Ger- maansche. Ze is weer familie van een nog grootere groep (van voor onze jaar telling) de Indo-Europeesche. De Germ, taal is weer onderverdeeld in nakome lingen. We kennen hierin drie groepen: de Noord, Oost en West Germaansche. De eerste groep beslaat Zweden, Noor wegen, Denemarken en Ijsland. De tweede is de Gothische, die vanuit Zuid- Zweden over Europa is uitgezwermd. De derde groep omvat Nederland, Duitschland, Engeland en Friesland, en waarvan het Nederlandsch en Duitsch dichter bij elkaar liggen als het TJeder- landsch en het Friesch. De Friesche taal is een der oudste onder de Germaansche talen. Zij werd hier reeds voor onze jaartelling gespro ken. Haar taalgebied strekte zich in vroeger tijd als een smalle strook langs de Noordzee vanaf Alkmaar tot aan de Wezer en verder uit. Het was een on gunstig gelegen strook grond, waarop geregeld strijd moest worden gevoerd van twee kanten: met de zee en de om- Donderdag 23 Januari is er te 7.15 uur 's avonds een openbare vergadering van den gemeenteraad van Sneek, waarin o.a. de volgende punten en voorstellen aan de orde komen: De beëediging van het nieuw benoemde raadslid den heer K. de Jong. De benoeming van een tij delijk leeraar in teekenen aan het gym nasium in verband met het aan den heer W. R. Casparie verleende ziekteverlof. Curatoren bevelen aan den heer J. W. M. van Hoogdalem, tijd, leeraar aan de R.H.B.S. alhier. Zooals bekend zijn de gemeentelijke bouwterreinen hoofdzakelijk overgedra gen onder beding van een jaarlijksche grondrente van 5 van de vastgestelde koopprijs, welke grondrente afkoopbaar is tegen een twintigvoud van het jaar lijks verschuldigde bedrag. Door de bijzondere omstandigheden op monetair gebied is in de oorlogsjaren op ruime schaal van deze gelegenheid tot afkoop gebruik gemaakt met het gevolg dat op den kapitaaldienst van het dienstjaar 1944 beschikbaar was door afkoop van grondrenten een bedrag van 356.608.25. In 1945 werd wegens deze afkoop nog ontvangen 35316.30, in 1946 9468.80, totaal dus 401.593.35. Wegens een niet besteed gedeelte van de opbrengst eener geldleening is op den kapitaal dienst ook nog beschikbaar 27171,41, zoodat totaal beschikbaar is 428,764.76. B. en W. stellen nu voor dit bedrag te bestemmen tot delging van schuld der gemeente rustende op de niet voor de openbare dienst bestemde eigendommen, welke voornamelijk is aangegaan voor aankoop van landerijen, welke reeds ge bruikt zijn voor stadsuitbreiding of in de toekomst daartoe bestemd zullen wor den. Daarvoor komt een bedrag van to taal 213.000 3% der -gemeente- schuld in aanmerking. Het restant van het beschikbare bedrag nl. 215764.76 zal te zijner tijd in aanmerking komen voor aankoop van rentegevend goed of belegging. B. en W. stellen dus voor op 1 Febr. 1948 van de 3% leening 19381 bij de Nat. Levensverzekerings Bank te R’dam 120,000 buitengewoon af te los sen, en op 1 Mei 1947 van de 3l/z lee- ning 1939 I bij de Alg. Friesche Levens- verz. Mij. te Leeuwarden 93.000. B. en W. stellen den raad voor overeen komstig het bepaalde in art. 55ter, le lid der L.O.wet 1920 voor het dienstjaar 1945 voorloopig vast te stellen: a. het bedrag dat de gemeente terzake van de in art. 55bis dier wet bedoelde kosten werkelijk heeft uitgegeven, voor de scholen voor gewoon l.o. op 10950,24, voor de school voor voortgezet gew. l.o. op ƒ460.51, en voor de school voor uit gebreid l.o. op ƒ3114.40; b. het bedrag, dat overeenkomstig het krachtens art. 55bis dier wet bepaald bedrag beschik baar was gesteld v. d. scholen voor gew. l.o. op 787 X 13 10231—, voor de school voor voortgezet gew. l.o. op 63 X 13.70 863.10 en voor de school voor uitgebreid l.o. op 2092/3 X 16.90 ƒ3543.37.; c. het bedrag, waarmede de werkelijke uitgaven voor de scholen voor gewoon l.o. het voor die scholen be schikbaar gestelde bedrag hebben over schreden op 719.24, en het bedrag, dat minder is uitgegeven dan beschikbaar was gesteld op 402.59 voor de school voor voortgezet gew. 1. o. en op 428.97 voor de school voor uitgebreid l.o. B. en W. bieden voorts den raad een voorstel aan ter vaststelling van de be dragen van de vergoeding bedoeld in art. 101 der L.O.wet 1920 waarop de bestu ren der bijz. lagere scholen over het dienstjaar 1944 recht hebben en van de voor vergoeding in aanmerking komende uitgaven ten behoeve van de bijz. lagere scholen over 1944. Voor de Rehobóth- school (u.l.o.) met een leerlingenaantal van 312 worden deze «bedragen resp. voorgesteld op ƒ5023.20 en ƒ4219.99; R.K. u.l.o.school St. Joseph (1 Sept. '44 geopend waarom maal het leerlingen tal van 53 dus 17%) ƒ284.43 en ƒ243,98, Julianaschool (7e en 8e leerj.) 49 leerl. resp. ƒ534.10 en ƒ580; R.K. meisjes school (7e en 8e leerj.) 19 leerl. ƒ207.10 en 229.35; Jan v. Nassauschool, Julia naschool (le t.e.m. 6e leerj.), Koningin Wilhelminaschool en Willem Lodewijk- school met totaal 953 leerlingen 12221.50 en ƒ10361.13; R.K. Jongens- Ontploffing te Muiden. 17 dooden. Op het terrein van de kruitfabriek „De Krijgsman” te Muiden is Vrijdag middag ruim 1 uur bij het afladen van een vrachtauto met oude Duitsche mu nitie een granaat ontploft. Hierdoor explodeerde de geheele bijeenliggende voorraad met rampzalige gevolgen. 14 soldaten en 3 burgers werden gedood. In het stadje Muiden werd groote ma- terieele schade aangericht. Er is geen ruit meer heel, veel daken zijn bescha digd en ook zijn er nog een aantal ge wonden. Er waren enkele wonderlijke ontsnappingen. Zoo viel een weggeslin gerde granaat bij een kind in de wieg, maar ze sprong niet. Een tweede trans port Duitsche munitie had door auto pech vertraging, ware die niet ontstaan, dan was ook dat transport op het ter rein van de Krijgsman bij de ontploffing aanwezig geweest en zou ook dit perso neel omgekomen zijn. Ook elders in het Gooi is glasschade. In 1883 en in 1923 kwamen ook ontploffingen in deze kruit fabriek voor. gaat het nu in de toekomst om? Er is maar één Waarheid: het evangelie, waar wij naar toe moeten komen. Er wordt wel eens beweerd, dat men in mil. dienst een ander mensch wordt. Spr. zou liever aanbevelen: wissel eens met andere jon gelui, uit andere streken. Ge komt vaak als een soepeler mensch terug. We moe ten niet „ver-stadst” worden. Maar we moeten het rad van de tijd ook niet te rug draaien. We moeten terug naar on ze gemeenschap, maar dan anders. We lebben het platteland bewoonbaar te maken. We hebben acht te geven op drie milieu’s: gezin kerk en school jeugdvormiing. In onze moeilijkste jaren laten de ouders ons te veel los. Voor het derde milieu hebben we de handen in elkaar te slaan. De jeugd moet krach tiger georganiseerd worden. Met sterke geestelijke en zedelijke inslag. De goede opvatting i s er. Houdt die vast. Er ligt een groot werkterrein open: de vorming van de geheele Zuid-Westhoek. Een jeugd zonder idealen is niets. Gebruik die idealen, maak er wat moois van. Dan zal onze eigen cultuur ook aan vol gende geslachten ten goede komen. De heer T a m m i n g a vangt zijn le zing aan met de vraag, wat eigenlijk taal is. We lezen en schrijven en gebrui ken de taal zelfs in onze droomen. Ge- zelle zegt: „Mij spreekt de blom een tale”. Bloementaal dus. De taal is een middel, om anderen iets kenbaar te ma ken. We hebben zelfs een postzegel-taal, Waarmee jongemenschen elkaar kenbaar hof, waar de ingang van de kerk zich bevindt. Inspecteur Sven Ohlquist keek van deze beschutte plaats met diepe be langstelling naar de middeleeuwse Waag met de indrukwekkende trap pen, een van de weinige historische monumenten van Nijmegen, die nog intact waren gebleven. Dan keerde hij zich om en overzag met nieuwsgierig heid het verlaten pleintje, dat Ste- venskerkhof heet en zich uitstrekt rond het massieve lichaam van de kerk. „Tja, dit is een stukje oud-Nijme- gen”, zei mr. Verhagen, die geen in boorling van deze oude stad was en een zeer critisch oog bezat voor alles, dat door gebrek aan zorgzaamheid een trieste en haveloze indruk maakte. „Ik stel mij voor, dat het er bij zon nig weer wat aantrekkelqker uitziet”, gaf Ohlquist toe, „maar toch zal ook dan duidelijk genoeg te bemerken zijn, dat h^ hier min of meer verwaar loosd is. Jammer, want een stukje als dit zou een speciale aantrekkelijkheid kunnen zijn”. De regen bedaarde een beetje en zij verlieten hun droge plekje onder de kerkboog om het Stevenskerkhof te betreden. Wordt vervolgd. „Welnu dan”, begon de Kopenhaag- se politieman. „In de laatste maanden zijn in de Scandinavische landen, vooral echter in Denemarken, tal van inbraken gepleegd, zonder dat men er in kon slagen de daders op te sporen. Het begon er meer en meer op te lij ken, dat een bende de hand in het spel had en wel een zeer goed georga niseerde bende. Misschien hebt U er iets over vernomen?” „U doelt waarschijnlijk op de reeks juweelendiefstallen, waardoor een aantal rijke mensen is benadeeld”, opperde inspecteur Broekman. „Juist. In Kopenhagen zelf, in klei ne steden op het Deense platteland, in alleenstaande villa’s, verder in Stockholm, Oslo en diverse andere Zweedse en Noorse plaatsen zijn in braken gepleegd, waarbij uit brand kasten kostbare edelstenen zqn ont vreemd. Het eigenaardige is, dat zelfs alarmsystemen van de modernste con structie de dieven niet konden tegen houden. In de eerste plaats moeten de daders uitstekend ingelicht zijn ge weest over de plaats, waar de buit te Kerknieuws. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Sneek in de vacature-dr. H. de Vos: ds. H. van Niel te Hellendoorn (bij aanneming van dit beroep zal een rechtzinnig predikant deze tot nog toe vrijzinnige plaats in- 1 gnjtg traden als sprekers op de heeren H. Swierstra, secr. van Fr. Grondbezit Ds. A. Kentie te Sneek heeft het be- - roep naar Tzum aangenomen. Donderdagavond j.l. trad in het Ge- van „de andere kant” terwijl we inder- bouw voor Chr. Belangen voor de Ver. daad veel meer aan cultuur moeten doen, van 1-w—--- - per, pred.-dir. van bovengenoemde stich tingen, op met een boeiende causerie over het ontstaan van dezen arbeid. Er was veel publiek, en het leek meer een gemeente-avond van Oosthemmers, waar de spreker vroeger predikant was, dan een vergadering van rechtz. herv. te Sneek. De heer J. de Boer presideer de. Hij liet zingen Gez. 121, las Psalm 145 en ging voor in gebed, waarna hij het woord gaf aan den spreker. In 1827 werd ds. O. G. Heldring te Hemmen pre dikant en al spoedig zag hij de sociale ellende, die door drankmisbruik ver oorzaakt werd. Hij kwam in de vrou- per met dankzegging de vergadering sloot. vinden was, maar di^jr komt bij, dat zq met groot vakmanschap gewerkt hebben”. „Inderdaad”, stemde Broekman toe. „,Wij hebben natuurlijk de bijzon derheden zo .weinig mogelijk gemeen goed gemaakt”, ging Ohlquist voort. „Niettemin is een journalist er achter gekomen, dat de bende bij al deze in braken de bewoners van de huizen door middel van gas bewusteloos maakte. Zodoende kon zij ongestoord werken. De gebruikelijke gang van zaken was, dat de bestolenen en hun personeel nog vrij vroeg in de avond door de inwerking van een blijkbaar uiterst snel werkend gas onschadelijk werden gemaakt, want geconstateerd is, dat vrijwel steeds na enige uren de mensen weer bij kwamen, nog in hun stoel zittend, om dan tot hun ver rassing te ontdekken, dat dieven de kostbaarheden hadden meegenomen. In geen enkel geval behoefden de in brekers tot krachtiger maatregelen over te gaan om de mensen, die zij als hun slachtoffers uitgekozen had den, te beletten, tussenbeide te ko men”. „Dat is sterk”, riep inspecteur Broekman uit. „En hadden zij geen nadelige gevolgen van het gas?” „Enkele dagen hoofdpijn, maar school met 171% leerl. 2145.83 en 2903.71, R.K Meisjesschool (le t.e.m. 6e leerj.) met 148% leerl. ƒ1858.33 en 1741,44; Sneeker Montessorischool met 122 leerl. resp. 1525 en 1536.05. Het rapport der commissie voor reke ningen en begroetingen inzake- onder zoek van de begrooting van het Old Burger Weeshuis voor 1947 stelt voor deze begrooting ongewijzigd goed te keuren. Het is de commissie echter op gevallen dat wegens huur van het Arm huis een bedrag van 1000.is ge raamd, terwijl voor '46 op de begrooting van 't B.A. voor dit geval was uitgetrok ken 750.B. en W. antwoorden op deze opmerking dat in 1915 de gemeente het gebouw huurde voor 30 jaar voor de som van ƒ750.per jaar, waarnaast nog eefi andere tegenprestatie der ge meente stond. Deze huur liep 1 Dec. 1945 af en met regenten van het O.B.W. werd overeenstemming bereikt over ver lenging van de huur voor onbepaalden tijd tegen een jaarlijksche huurprijs van 1000.—. Kantoor voor Abonnementeni Fa. KIEZEBRINK Co. KLEINZAND 7 - Tel. 2872 ringende stammen. De groep Friezen raakte hierdoor uitelkaar ook in taal, mede door de totstandkoming van een staatkundige grens. Bij ons is het Wes- terlauwersche Friesch gebleven. Ook dit is niet overal gelijk. Wij hebben dia lecten in ons gebied, n.l. het klei-, Woud en Zuidhoekster Friesch. Een scherpe begrenzing hiervan is er niet; van ouds her werd in de steden ook de Friesche taal gesproken. Dit blijkt nog uit offi- cieele stukken. Na 1500 veranderde dit. Vele vooraanstaande vreemden namen de Nederl. taal mee, die langzamerhand met het Friesch werd vermengd. De oude stam-taal is echter gebleven en wordt nog door 400.000 menschen ge sproken. Het is een cultuur-taal met een schriftelijk gebruik en een volkstaal zonder dat gebruik. Er ligt daarom een soort van waardeerings-verschil in deze taal. Niettemin blijft de Friesche taal een weerspiegeling van de Friesche cultuur. Boven de Friesche dialecten staat het Friesch als een organisch-ge- groeide taal, het standaard-Friesch. Die taal is bezig zich te vormen. Denken we aan de bijbel-overzetting. Het is een volkstaal met mogelijkheden die vooral op het platteland als een erfstuk wordt bewaard en het zal ook nu weer het platteland zijn, die deze taal vooruit zal brengen als een stuk cultuur-bezit. Spr. besluit met een aanhaling van Goethe: Wat gij geërfd hebt,-neemt het tot u om het weer te bezitten. Verschillende vra gen werden door de sprekers beant woord, waarna voorz. R. Heeringa de bijeenkomst sloot. De heer S. de Jong, adjudant der rijkspolitie, achtereenvolgens hoofd van de opgeheven politieke recherche afdee- lingen te Sneek en Drachten, is aange steld tot afdeelingscommandant rijkspolitie te Sneek. Tribunaal Sneek. Daar de vonnissen slechts in een ge deelte van de oplaag van ons vorig nr. waren vermeld, nemen wij ze hier nog eens op: Sikke Bakker: 3 jaar interneering met aftrek van preventief, verbeurd verklaring van 2500.— en ontzegging van de kies rechten voor 10 jaar. Jan Verf: Voor onbepaalden tijd aangehouden. Sjerp Wierda: Interneering tot 1 Februari 1947. Ont zegging van de beide kiesrechten voor 10 jaar. Grietje Meilof: De uitspraak in deze zaak werd een half jaar aangehouden. Lijkle de Boer: 2 jaar interneering met aftrek van preventief tot 12 Mei 1947 Ont zegging van de beide kiesrechten voor 10 jaar. Klaas Lok: 2 jaar interneering met aftrek van preventief vanaf 31 Aug. 1945, zoodat de interneering op 31 Augustus 1947 eindigt. Ontzegging van de beide kies rechten voor 10 jaar. Jan Jonkman: Zaak wordt later behandeld. en D. A. Tamminga, leeraar R.L.W.S. De heer Swierstra vangt zijn lezing aan met de opmerking, dat het platte- land te veel cultuur heeft overgenomen Donderdagavond j.l. trad in het Ge- Rechtz. Herv. ds. K. O. Finkensie- d.w.z. aan levensstijl, aan gemeenschaps- uiting. Aan een cultuur, die voorheen sterk gedragen werd door krachtige persoonlijke verhoudingen. Op het plat teland heerschten tot de 20e eeuw de statische verhoudingen. Uiterlijk was het leven eenvormig, met een sterke deelneming in eikaars leven. Het .dorpsleven kende geen ups and downs en ook het leven naar godsdienstige opvat tingen verliep vrijwel gelijkmatig. Aan die levenshouding zat ook een benepen kortzichtigheid vast van familie-veete’s enz., die soms van geslacht tot geslacht werden overgedragen. Dat was de kleine kant van het dorpsleven, en daarvan zat wèngevangenis te Gouda, waar alle ge-. Me jeugd omsloten. De doorbraak kwam - op het einde van de vorige eeuw; door de techniek vooral werd de dorps-eenheid doorbroken en van de overzijde, vanuit Holland, kwamen kerkelijke splitsingen en klassestrijd-verkondiging die door braak vergrooten. Het dorpsleven kreeg een dynamisch karakter, de emancipatie kwam. De groote en verkeerde gevolgen Uitten zich vooral in de verheerlijking van Mammon. Het zelf-verzorgende ver dwijnt uit het bedrijf; de boterfabrieken komen op, waardoor de eigen bedrijfs- gemeenschap wordt doorbroken. Het be drijf ontgroeit den boer, hij wordt nu producent voor de wereldmarkt. De goe- deren-economie wordt omgezet in een geld-economie. De jongeren worden door hun studie aan de dorps-eenheid ont trokken. In hun moeilijkste Jaren komen zij met de stad in aanraking en worden kritisch gestemd tegenover het dorps leven. De kennis is macht-gedachte be gint hoogtij te vieren. Daarnaast vormt zich het probleem: de plaats van den intellectueel in het dorpsleven. Dokter, notaris, meester, zij blijven „mijnheer” en gebruiken vaak het dorp als spring plank voor promotie. De ontkerstening komt, het leven biedt een beeld van een geestelijke omwenteling. Het fundament is los geraakt en ligt niet meer in dorps- zede en bijbel. Het besef komt op, om vrij en op eigen kracht te willen staan. Maar daarmee kwam men ook alleen ,e staan. De weerbare geslotenheid van het platteland Was verdwenen. Als spr. aan cultuur depkt, dan denkt hij ook aan de jongeren hier, die hij vaak tot voorbeeld stelt. Maar dan denkt hij ook aan cultuur-uitingen, die een an dere kant uitwijzen, aan een ongemoti veerde weerbarstigheid, b.v. het rooken in een bus, hoewel dit niet mag. Dan onze bijeenkomsten. Wat is er veel van te maken. We hebben onze mooie liede ren, maar op de „jarrebak” klinkt het „ouwe taaie" en als de jeugd fluit, zgn het neger-songs. We hebben onze mooie tooneelwerken „Der wier ris...” ga dè.t eens zien. Onze eigen architectuur, onze torens We moeten wéten, dat een bouwwerk als de Wolsumer kerk mooier is dan die van Nijland of IJsbrechtum. Ook de meisjes moeten om zich heen zien: ook een goede binnenhuisinrichting vraagt aandacht. We moeten weg-wijs worden in onze mooie Friesche litera tuur en onze opgedane kennis bij het landbouw-onderwijs moet worden toege past op het bedrijf. Ook radio en film werken verwarrend. Een stortvloed van stads-cultuur wordt via de radio over ons uitgeworpen, zoo groot, dat het wei nige goede daarin verdwijnt. Ditzelfde geldt voor de film. Ook onze lectuur dient beter geregeld te worden. Op landbouwgebied verschijnen 88 bladen. Hoe kan men daar wijs uit worden Ook

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1947 | | pagina 1