OFFICIËLE OPENING traject Bolsward Sneek Rijksweg 43 Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMB RITSER ADEEL en IJLST „EEN GLIMLACH I 2e JAARGANG No. 99 DE UITGEVERS FEUILLETON 1 u-ati door GERARD REVERS /^Aok de volgende week komt het Sneeker Nieuwsblad slechts één keer uit en Wel op Woensdag 31 December. Abonné’s en adverteerders ge lieven hiermede rekening te houden. DINSDAG 23 DECEMBER 194Z L heeft moeten horen dat deze inplaats van het ons beloof- i i ten van deze n-ovmcie voor een sub- Ir. n rd l opening waarop de den, de materiaalschaarste ondanks welke echter met laaie volharding we Als ik die avond mij te slapen heb begeven en op mijn kamer te bed lig zonder dat ik de slaap kan vatten, dan wordt het mij tot een absolute zekerheid, dat het niemand anders dan de broer van de prins was, die daar als pelgrim verkleed voor mij heeft gestaan. Ik weet nu ook wat zijn blik mij zeide: dat was een blik van dod lijke hnat en... van teleurstelling de werkinrichtingen voor zwakzinni gen in Friesland; voorts willen zij een Bureau voor Advertenties Fa. jRiJFBODT GROOTZAND 55 lel. 3005 Verschijnt DINSDAG: en VRIJDAGS e g n i> d e n r. Kantoor voor Abonnementen! fa. KIEZEBRINI-. Jo. KLEINZAND 7 - Tel 2872 le id e- 3- J. '4 J. le g- m g- ia e: >t- a- n ;e BF- rt- en .ar en OP he op li ps ti de p- it- op mijn hoede zijn, want mijn vijand had nu zekerheid, dat zijn aanslag op mij was mislukt en dat ik nog in het land der levenden verkeerde. Ik was er zeker van, dat hij zijn aanvallen op mij zou herhalen, even dacht ik terug aan de verschrikkelijke dagen mijner gevangenschap in de tempel, ik had de zekerheid met een wrede vijand te doen te hebben, die voor niets terug deinsde... Het 's mij onmogelijk om te slapen. Ik heb het gevoel, dat mij gevaren dreigen en al zegt mijn verstand mij ook honderdmaal, dat ik hier in deze woning veilig ben, en dat ik gerust mij kan neerleggen om te slapen, er is iets, dat mij daarvan weerhoudt... Ik besluit het licht op te steken en op hetzelfde moment dat het licht wordt in mijn kamer, verbeeld ik mij, dat er in de gang zich iets beweegt. Ik luis ter ,met ingehouden adem, maar ik hoor niets, en ik lach om mijzelve en om mijn dwaze argwaan. Waarom heb ik het licht opgestoken? O, ja, ik had de bedoeling om een boek te nemen om wat te lezen, daar ik toch niet slapen kon. Maar het boek, dat ik gezien heb, lijkt... een bijbel te zijn. Het Provinciaal Bestuur aan het woord. Gedeputeerde vertolkt namens de Commissaris der j oud-minister ir. Ringers, die Jammer is het ook dat de heer Com verblijf in het buitenland niet missaris c.er Koningin niet aanwezig BUITENGEWOON LAGER ONDER’IJS ;n FRIESLAND. Zich conformerend aan het door de commissie voor het b.i.o. in Friesland tige samenwerking met de leden der uitgebrachte rapport stellen Ged. Sta- comité’s. Hij hoopt dat het ir. de Groot gegeven moge zijn de veeg in sidie te geven van "5 per pupil aan ieder geval tot Heerenveen binnen korte tijd gereed te krijgen. Als men niet veel zou wezen, anders zou hij wel over Leeuwarden lopen”, een ander tot zijn spijt minister Vos verhinderd vond „dat- we wel wat veel drukte was bij deze plechtigheid aanwezig maakten met telkens die officiële ope- te zijn, en dat is gegeven het toerisme van dit kabinet zeer begrijpelijkzeer Dit fs een dag Vah gróte betekenis voor Bolsward nu deze voortreffe lijke verbinding tot stand kwam, wel- iromp de bezielende figuur is. Moge van belang is voor de opbloei van binnen niet al te lange tijd ook het J gedeelte JoureHeerenveen kunnen worden geopend. De heer J. J. Tromp, voorz. van het prop.comité Rijksweg 43, zegt dat ne men, waarna burgem. ester Raster- i h o c f de tafel opl.ief. Ab.-prijs t2.50 per half jaa» Franco per post 13.75 per Al is aanvankelijk de aanleg van Rijksweg 43 in Bolsward met gemengde ■oelens ontvangen omdat immers het grote verkeer om en niet door de stad werd geleid, er heerste daar Vrijdag toch een prettige stemming, toen het uur van de officiële opening van het traject Bolsward—Sneek van rijks weg 43 was aangebroken. Een wel zeer op tijd gekomen verkeersongeluk die morgen immers waren twee vrachtauto’s vlak bij het Stadhuis op elkaar gereden, één er van vulde de gracht bijna over de volle breedte, de andere hing over de walmuur had bovendien de genodigden tot de officiële plech tigheid nog eens overtuigd van de noodzaak het doorgaand verkeer buiten de stad om te leggen. Met de hand op het hart kunnen we overigens verzekeren dat het propaganda-comité dit ongeval niet had geënscèneerd. Burgemeester Bruinsma gewaagde in zijn welkomstwoord van ,,de redelijke oplossing welke door de omlegging verkregen was” en in het algemeen heerste er een zeer verzoenende stemming, rijksweg 43 die naar het hart van Holland leidt, gedeputeerde Hoogland wees er op schijnt ook naar beter onderling begrip te voeren: den Haag en Friesland, Leeuwarden en Z.W. Friesland lagen figuurlijk gesproken en als men op speeches mag vertrouwen in eikaars armen. zorgambtenaar ten bedrage van 4000 en in 1948 een bedrag van 2000 beschikbaar stellen in de door F a 1 k e n a van deze ambtenaar te naken kosten. verder gaan heeft een van beiden me aangekeken. Ik voel nog zijn door dringende blik. Verbaasd kijk ik de mannen na en plotseling weet ik het; ik heb een van die beide pelgrims her kend, ik zag het bekende in zijn hou ding. Er is geen twijfel mogelijk: het is de man, die mijn ondergang heeft gezworen... De broer van de prins... Als ik het de missionaris vertel, lacht hij. „Dat komt mij toch al heel onwaar schijnlijk voor”, zegt hij, „neen, ik denk, dat uw vruchtbare verbeelding u hier iets heeft aoen zien, dat geen werkelijkheid was!...” „Maar zou het dan zo onmogelijk zijn?” „Ónmogelijk is niets, ik zeg alleen maar, dat ik het onwaarschijnlijk vind...” even herinnert, te hebben aan de plechtigheden bij de opening van an dere gedeelten van de weg wijst spr. ei op dat het nieuwe traject aan vrij hoge eisen voldoet en een goede ver binding met èolland vormt, welke echter eerst haar volle betekenis zal krijgen, als ook weg 7, Amsterdam Wieringen, is uitgevoerd, wat naar spr. hoopt spoedig aan de orde zal ko men. Spr. is verheugd dat de dienst steeds zo uitstekend met de beide co- mité’s heeft kunnen samenwerken, dat deze steeds hulp en steun verleenden, wij waarderen dat zeer evenals het voor ons aangenaam was dat ons werk bij de gemeenten en bevolking waar dering vond; dat is prettig voor de dienst, maar ook voor aannemers en personeel. Spreker hoopt dat de nieu we verbinding, waarvan nu weer een schakel is gereed gekomen, veel moge bijdragen tot de bloei van Z.W. Fries land. Hoofdingenieur ir. C. de Groot zegt dat het werk niet zo groot was, maar door de moeilijke omstandighe den toch groot werd, naast de moei lijkheid der materiaalvoorziening stond het feit dat de arbeiders in be- zettingstgd het werk verleerd hebben, daarmede hebben de aannemers veel zorg gehad, voor hun uitvoering heeft spr. alle respect Hulde brengt spr. aan de heer Ter Burg, die niettegen staande alle moeilijkheden dit toch tot stand wist te brengen. Wat de verdere uitvoering van Rijksweg 43 betreft het gedeelte Joure tot Stobbegat is aanbesteed en als alles goed gaat zal het in de loop van volgend jaar ge- halt iaa> Heerenveen gereed zal grote voortvarendheid i en bekwaamheid van onze ingenieurs en technici en noeste vlijt v~~ J* piaatselijke arbeidersbevolking, gemeester Bruinsma SNEEKER NIEUWSBLAD Redacteuren L. K1E7FBRINK en C. SMIT Redactie-adresKLEINZAND 7 - SNEEK Ontvangst ten stadhuize. Ten stadhuize heette burgemees ter Bruinsma de gasten welkom en gaf een historisch overzicht van net ontstaan van Rijksweg 43, waar voor zowel de betrokken gemeenten als het propagandacomité Rijksweg 13 zich zoveel moeite hebben gegeven Het was al in 1924 dat de secretarie van het comité uit deze gemeenten, dhr. P. Sikkes, de campagne vooi aan sluiting van dit gebied aan de Afsluit dijk opende. Na herinnerd te hebben aan de grote verdiensten van ir. Rin geling voor het aanleggen van de weg wees spr. er op dat met de opening van dit gedeelte van Rijksweg 43, een rechtstreekse verbinding van Joure at naar de Afsluitdijk .T verkregen. Van- m'té s daarna steeds hartelijker laag komt Bolsward buiten het grote worden. Prettig is .iet dat zovelen /erkeer te liggen, er is echter een re delijke oplossing met de noodzakelyk. omlegging verkregen. Hulde brengt spr. aan ir. L. J. A. Bergansius. .iQofd-in, enieur-directeur van de di rectie wegen van de Rijkswate) staa: en al diens medewerkers, aan het co mité uit de gemeentebesturen, aan het propaganda-comité, waarin de heer wo- -xx xx.x wvvx* nwi VVU *- -- - *t uu VV1 VClUCllgl hebben gevolg gegeven en spr. kink in de kabel, terwijl ook een nieuw lleer Tromp, aan de ingenieurs Ber- dat rijksweg 43 in Wiimbritseradeel „ut u u n.„i. on{jerzoek naar de gehele verbinding gansius en Ringeling en de heer Ter nu gH.^1 e Groningen- -Westen des lands is op- Burg- aaa welke kring nu is toege- commissaris gedragen. Het zal de nodige jaren j voegd ir. de Groot. Dank aan hen Sneek—Bols kosten voor hier aan het werk kan len zÖn we schuldig, welke dank deze weg bijzondere verdiensten wat mers en de éne lid van GedeputeerdeStaten, dat aher instemming heeft als hij zegt: zien nu dat ze wat voor hun belasting j waardeert zeer wat hier gebeurt en wijkt ze van deze :isen af dan is ze krijgen. Wat het water is voor de vis, dankt de Rijkswaterstaat ter zeerste krachteloos. Ir. Ringeling getuigt nog eens dat deze weg een stuk van zijn leven ningen”. Inderdaad we hebben er 4 ge- had> maar Nederlar,d had in diezelfde verheugd is spr. echter dat Zijne 8 ministers van Waterstaat, het is Excellentie als zijn vertegenwoordiget dus n°£ altijd 12! Dankbaar zijn we nier ir. Bergansius heeft aangewezen °ud-minister ir. Ringers, die wegen Jammer is het ook dat de heer Com- verbhjf in het buitenland niet aanwe- missaris aer Koningin niet aanwezig z'§ ^on zÜn> maar zoveel deed voor Kon zijn, we betreuren het dat voor de deze weg, ir. Bergansius, ir. Ringe- een dag moest gekozen. 'r- de Groot, de heer Ter Burg, commissaris onmogelijk d'e de dagelijkse leiding had, aanne- aanwezig kon zijn, maar zijn verheugd mers gebr. Broersma te Harlingen - o„ werklieden. Spr. is overtuigt de h.h. Rasterhoff en Tromp namens die comité’s een krans bij het gedenk teken voor enige in bezettingstijd ge- fusilleerdon gelegd. Een oranjelint sloot de toegang tot de Rijksweg af. Ir. Bergansius ver zocht mevrouw de Groot de officiële opening te willen^ verrichten. Met de reeds bekende schaar, waaraan een viertal medailles de herinnering aar. vorige openingen levendig houdt, knipte ze het lint door met de woor den: „Laten wij hopen dat deze weg in vrede gebruikt mag worden”. De heer G. Lampe bood mevr, de Groot hier bloemen aan, het muziek korps speelde het Wilhelmus. Vervolgens begaf het gezelschap zich per auto via het zo juist geopende traject naar Sneek, waar het zich aan een lunch in restaurant „Het Park verenigde. Er werden tal van spee ches gehouden, in de weergave waar van we ons om de ruimte moeten be perken. Burgemeester Ras terhoff, die de tafel presideerde, zeide bij de aanvang o.m. dat deze dag weer de herinnering aan de lotgeval len van Rijksweg 43, nauw verbonden met ’s lands historie oproept. Na veel moeite gelukte het de weg in 1930 op het Rijkswegenplan te krijgen, de uit voering sprak in de beginne van de financiële zorgen in de dertiger jaren, de werkloosheid bracht het Werk fonds wat tot bespoediging in de uit voering leidde, de inval der Duitsers zette het werk stop; we denken ook aan de beschieting door vliegtuigen van het verkeer op de gereedgekomen reed zijn. Het bestek betreffende Stob- trajecten, aan de intocht der Canade- begat—verkeersterrein Heerenveen zen’ bet hervatten der werkzaamhe- wordt spoedig ingezonden maar ge zien alle moeilijKheden za dit werk in het gunstigste geval eerst over 2 werd doorgezet. En dan denken of 2]/2 jaar gereed kunnen zijn. Wat °°k aan de vele figuren, die bij deze Heerenveen— Groningen aangaat, het 1 weg een r°l speelden, de prettige sa- tracée was goedgekeurd, maar de menwerking tussen de heer Sikkes en actie van Drachten brengt weer een bet prop.comité onder leiding van de kink in de kabel, terwijl ook een i„x„„ x-,-D- - onderzoek naar de gehele verbinding gansius en Ringeling en de heer Ter .,7ij nebben gebouwd toen er van opbouw nog geen sprake ’vas”. L. J. A. Bergansius zegt lijk ook oliekoeken i deel aantegde, is tot onze vreugde uat ware hoofdingenieur-directeur ons midden en zal daarop nog wd i Kloppert uit Groningen niet ongestelj geweest deze en niet spr. hier namen- j de minister enkele woorden zou heb- mende regen er - - Immers dit trajec' naar de Rijksweg. Daar werd eerst i men in ons werk belangstelt, gerust Groot, door wiens dienst het nu te wordt geopend onder diens dienst. Na bankkluis te laten liggen tot tijd en wijle, dat ik ze nodig zal hebben om er mijn rechten mee te kunnen doen gelden”. De missionaris knikte. „Ik geloof niet, dat uw zaak er slecht voorstaat”, zei hij, „maar aan de andere kant moet ik zeggen, dat de aanslag, die met zoveel duivels overleg op uw leven werd gepleegd er wel op wijst, dat ge tegenstanders hebt, die niet voor een kleinigheid op zij gaan...” „Dat schijnt inderdaad zo”, moest ik toegeven. „Maar ge hebt nog de hulp van de prins”, ging de missionaris voort, „hebt ge al bericht van hem gekre gen „Ja, hij meldde mij, dat hij reeds openlijk er voor uit gekomen was, dat er van een huwelijk van hem met Ira niets zou komen... Nu zou de rest ook wel volgen. Maar ik ben nu ieder ogenblik een telegram van hem te wachten, dat mij roepen zal. Misschien is het nog te vroeg en zal het ver standiger zijn te wachten tot ik de amuletten in mijn bezit heb... Overi gens, denkt u niet, dat die nu al wel zo ongeveer aangekomen zullen zijn?' De mlr'-'Önaris knikte. H e 'ge wa de heer Hoogland, zelfs twee af vaar digde, immers ook de heer Gerbrandy is aanwezig. Spr. zal de historie van de weg hier met memoreren, hoofd- ingenieur ir. Ringeling die het groot ste deel aanlegde, is tot onze vreugd- in terugkomen evenals de hoofd-ingeni eur van de Rijkswaterstaat in het ar rondissement Leeuwarden ir. C. dt ben gesproken. urinne V, „4- X. 24 Ik vertelde de zendeling in het kort de geschiedenis van de amuletten Hij hoorde mijn verhaal met de grootste belangstelling aan. Toen ik uitgesproken was, zei hij: „Dat is stellig een sterk argument ten uwen voordele”. Hii streek met zijn handen door z\jn aren als wilde hij zijn herinnering tc nulp roepen: ..Ik heb in mijn jarenlange practijk in dit land nog nooit een geval ge- noord, dat men het waagde tegen de vt«o:-sciniften van die amuletten zich te verzetten... Maar u moet wel op- dat u ze in uw bezit houdt. Want, zodra u ze kwijt bent, hebben ze aUe kracht van argumentatie verlo ren..." „Ze zjjn op weg hierheen”, zei ik, ik heb ze op een bank gedeponeerd, hans zön ze met alle mogelijke vei- ^h-.-i ^maatregelen op weg naar In- en ik ben van pit.:. in-de Veilige Heerenveen dringt er bij de comité’s op aan de actie krachtig voort te zet ten opdat ook de verbinding met Gro ningen haar oplossing krijge. Spr. heeft destijds als burgemeester van Heerenveen een gouden medaille voor de schaar toegezegd als de weg bij Heerenveen officieel wordt geopend, hij hoopt, ook al is hij geen burge meester meer, als hij ’t mag bele ven die oelofte gestand te doen. De heer Fl. Vii.teveen van Heerenveen, lid van het prop.comité vraagt van de autoriteiten een warm hart voor de verbinding Heerenveen Groningen, sluitstuk in de vet binding met Holland. Ir. Bergansius die zo ter loops nog meedeelde dat de aanleg van de weg UtrechtAmsterdam, met het ontwerp waarvan ir. Ringeling thans /belast is, ongeveer 1 millioen gulden per KM. kost, rijksweg 43 1 a 2 ton stelt e m dronk in op H. M. de Koningin die volgend jaar haar 50- jarig regeringsjubileum viert. Na gemeenschappelijke zang van het Wilhelmus werd rp voorstel van de heer H. K ig m a van Bolsward besloten een telegram aan minister erkentelijkheid uit- I voor de verkregen ver- Hooglam; j keersverbetering. Des heren Kingma’s waardering voor de macadamweg verschild eaanmerkehjk van die van burgemeester Tjaberings, hij noemde de oude weg een karrepad”. De chef var de exploitatie der N e d. T r a m w e g M ij. zv ide dat het vandaag ook een feestdag voor die maatschappij is nu zij van deze mo derne weg voor haar vervoer Fries- larfil^ Holland gebruik kan maken. Burgemeester Ter Haar van Haskerland was blij dat nu met Wordt vervolgd. opende wegtraject betrokken waren. een dronk in op allen, die op eniger- Burgemeester Bruinsma'^®' wÜze bij de aanleg van het ge- wees er op dat de laatste mededelin- ger. var ir. de Groot voor de comité’s eigenlijk betekenen dat he alarmsig naal moet worden geblazen. Tenslotte spreekt namens „Weg transport” de heer Bok zijn voldoe ning uit over het totstandkomen van dit traject, zien nu dat ze wat voor hun belasting i waardeert zeer wat hier gebeurt en wijkt V'TT V-l TH 7 L-» 4- Lx 4- WV A 4- /X XX XX xj XX XXX rf-1 *~X X-X 1 X 4- xj XX Ij .X lx XXX 4- ax XX XX. XX 4. •- XX XX XV XX XX.X 4. XX 1 VI r-L 1“ lxxxJÖ'-xx’ 11CL watet lö VUU1 UC Vlö, is de weg voor het Beroepsvervoer. voor wat deze thans ook in deze weg Spr. heeft volle vertrouwen in deze heeft gepresteerd. Dikwijls worden ei regering dat we een net van goede klachten vernomen dat de buitenge- is geweest, en spreekt van zijn waar- wegen over geheel ons land zullen westen worden achtergesteld, doch 1 Jering voor zijn chef ir. Bergansius. 1; gen en de beroepsvervoerders zul- deze klachten blijven altijd Jn abstracto voor zijn personeel, en voor de pret- len haar daarvoor dankbaar zijn. J Nimmer hoort men ze concreto. Wij, 1--- Het gezelschap verliet daarna het als provinciaal bestuur, weten echter 1 (ja(. men jn £>en jjaag oog heeft voor de belangen en noden, welke hier le ven. Wanneer men kritiek oefent, a_,o maar bij die kritiek zijn naam ver- objectief nagaat wat inzake kanalen provinciale bijdrage verlenen in de zwijgt is dat gemakkelijk, maar lafJ en wegen aan Friesland wordt gedaan, koöten van de jaa: -redde van de na- Ons werk zal, als zijnde mensenwerk, kan men zeker niet zeggen dat deze lustig op los blies, tal van fouten hebben, men kan, als provincie stiefmoederlijk wordt be- rx-j ---deeld. gedachten wisselen, wij Oud-burgemeester twee pelgrims in wit gewaad, waar tegen het prachtige bruin van hun huid schitterend afstak. Ze groetten ons met Oosterse plechtstatigheid en vroegen om water. Maar het water, dat wij hun aanbieden weigeren ze beleefd maar beslist, ook de ijslimo- nade, die een jong meisje, pas uit En geland gekomen, hun aanbiedt, weige ren ze. Wat willen ze dan hebben? De missionaris weet het. Hij wijst de beide mannen de waterbron, waar ze zelf heenstappen om er water uit te scheppen en om het uit hun eigen drinkbekers, die ze steeds bij zich dra gen, te drinken. Zo is hun levensge woonte, ze willen geen drinkbekers aanraken, waaruit reeds iemand, laat staan een blanke, heeft gedronken... Ik kijk naar de beide mannen, zon der bijzonder veel belangstellingmijn gedachten zijn heel ergens anders, ik denk aan een meisje van Europese beschaving, opgesloten in een zenana, dat zich daar wel wanhopig moet ge voelen en dat wellicht niet eens weet, dat er iemand is, die hemel en aarde in beweging zou willen zetten om haar uit haar gevangenis te bevrijden... De beide mannen hebben gedron ken, ze komen naar ons terug en dan ken. Voox ze met rustige tred weciJgeweest. Nu diende ik weer dubbel staan daarvoor altijd klaar. Sprekers taak in Ged. Staten betreft de voor zieningen omtrent de wegen, uiteraard de secundaire en tertiaire en zijn er varing is dat men reeds daarbij voor enorme moeilijkheden staat, hoeveel te meer dus zal dat het geval zijn bij een weg als Rijksweg 43. De vraag welt dan vaak op: „Zullen wij niet wachten tot andere tijden komen?” Maar die gevoelens duwen we dan spoedig weg omdat ze fataal zijn voor de wil door te zetten en door te wer ken aan de wegen, die van zo groot economisch belang zijn voor ons ge west, zij brengen de vooruitgang. Men zegt wel: „wij worden achtergesteld” maa wij, die de verantwoordelijkhei.t dragen om Friesland vooruit te hel pen, moeten wegen :oeken die naar een oplossing voeren en die leiden naar Den Haag zoals deze weg 43 ook naar Holland voert, en we hebben dan zo te werken dat men ons niet uit het oog verliest. Van Den Haag uit wordt ons vaderland bestuurd, dat vader land, waarvan wij ons een deel voelen, waarnaast wij dan ons gewes, liefheb ben. We willen er voor werken. Diep hebben de woorden van mevr, de Groot bij de opening van het traject spr. getroffen: „dat dit een weg van vrede moge zijn”. Inderdaad, wij ma ken zorgelijke tijden door. Mogen niet de kanonnen langs deze weg denderen, doch de vracht- en personenauto’s er langs suizen van hen, die medewer ken aan de opbouw van vaderland en gewest, dat is de Hartgrondige wens van uw provinciaal bestuur. Dat na deze speech het Fries Volks lied enthousiast door allen werd ge zongen spreekt. Gedeputeerde Gerbrandy Vos te zenden beaamde dat de geest welke uit de sprekend woorden van de heer I’ - sprak, die is van het gehele College van Gedep. Staten. Burgemeester Tjaberings van Wijmbritseradeel verheugt zich Stadhuis waar door dames in Fries costuum verversingen (natuur- waren aange boden en begaf zich, per auto, voorafgegaan door Bolswards stede lijk muziekkorps dat ondanks de stro- i er naar de Rijksweg. Daar werd eerst j door de voorzitters d^r beide comité’s, met ons van is geduld te oefenen. Ik weet natuur lijk heel goed, dat dit in uw omstan digheden heel moeilijk is, maar er zal toch niets anders overblijven. Ook zoudt u met al te veel ongeduld te doen blijken, de hele zaak kunnen be derven... Naar alles wat 'ik van u hoor is de*prins een man, die wel di plomatieke talenten heeft, hij weet tenslotte het best hoe hij moet han delen. Want omdat de Indische samen leving zo buitengewoon ingewikkeld is en omdat zelfs de wereld der Brahmanen iS talloze klieken en kas ten is onderverdeeld, komt het er op aan de verschillende tegenstellingen uit te buiten, zodat hij bij een deel van de geestelykheid steun krijgt voor zijn plannen... Nu ik geloof, dat hem dat wel zal lukken...” De prettige stem van de missiona ris klonk mij welluidend in de oren, vooral omdat hjj zulk een hoopvol perspectief voor my opende. Glimla chend keek de missionaris naar mij en had blijkbaar schik in de uitwer king van zijn woorden. Inderdaad had ik al de ellende van de laatste weken reeds weer totaal vergeten op dat moment. Ik was weer vol vertrouwen in het bereiken van mijn doel. Twee mrinnen' kwamen bedaard op u moet aanraden 4 het huis der missie aan. Het waren zoals heel Wijmbritseradeel de weg tot moeite gekost, weS zal worden voltooid, stelt spr. mooi is, in winter, voorjaar zowel als zijn, dank zij zomer. De heer P. Si k k e s herinnert nog en technici en noeste vlijt van de eens aan de bijzondere verdiensten plaatselijke arbeidersbevolking. B u r- van ir. Ringeling voor de aanleg van gemeester Bruinsma van Rijksweg 43, voor ons zal deze immer t Bolsward deeld< m>g even mede dat de blijven de weg-Ringeling. Spr. wee’, i Zuivelschool voor Bolsward behouden H o o g 1 a n d dat ir. Ringeling ook wel eens kritiek is gebleven, waw.oor hij de nodige t heeft moeten horen ex. dat hij daar- felicitaties in ontvangst had te Koningin diens spijt niet aanwezig te yoor openstoud. Kritiek is niet erg, is de beroepsvervoerders kunnen zijn, het provinciaal bestuur gezond, als ze gegrond en openlijk is. openen deel werd aangelegd; spr. is verheugd dat ook mevrouw de Groot aanwezig heeft willen zijn. Spr. wenst nco even te constateren dat het comité uit de gemeentebesturen de spits in de strijd om de weg heeft afgebeten het prop.comité begon zijn actie eerst in 1932. Ten bewijze dat de ver houding tussen beide comités wel eens anders was dan nu, herinnert spi. er aan dat toen destijos minister Reymer de situatie kwam opnemen, de toenmalige burgemeester van Bols ward dreigde het stadhuis voor het prop.comité en zijn gasten te sluiten! Er is teen enige diplomatie nodig ge weest om die burgervader van zijn voornemen te doer afzien. Gelukkig zijn de betrekkingen tussen beide co- ge- aan de uitnodiging deze opening bij te nen 1 gedenkt met weemoed de h.h. Bink- sma en Gaastra uit Heerenveen en notaris v. d. «Verff uit Joure, die het prop.comité dooi de dood ontvielen. I kosten geheel gereid is. Als president- van de Macadamweg Bolsward wijst hij er op da- jn. .uilim -w*v»^*** j-X, J/l UiVUOiCll VOOI worden gegaan. Hulde brengt spr. aan j sPr- wat de heer Ter Burg betreft, het verkeer heeft gehad zolang het J de beide comité’s. Een weg kan tot deed vergezeld gaan van het aanbie- j traject Rijksweg 43 niet gereed was stand komen door het initiatief van den van een kistje sigaren benevens Unat men een enxele keer toch ook p i j de d’enst zelf °f door dat van de be- een tweede kistje voor diens mede- deze macadamweg nog eens rijden, dit het gedeelte JoureStobbegat wordt b riesland met alleen maar van geheel woners van de streek. In dit geval kan werkers van hoog tot laag. De wens zich slingert door zo’r mooi land- 1 aangevangen en hoopte dat spoedig edei and. Spr. heeft ook critici ge- van het laatste worden gesproken, uitsprekend dat spoedig de gehele schap. hoord. Een zeide: „dat deze weg wel het heeft de comité’s --- --- maar ze zijn ge laagd.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1947 | | pagina 1