OFFICIËLE OPENING
traject Bolsward Sneek
Rijksweg 43
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMB RITSER ADEEL en IJLST
„EEN GLIMLACH
I
2e JAARGANG No. 99
DE UITGEVERS
FEUILLETON
1
u-ati
door GERARD REVERS
/^Aok de volgende week komt
het Sneeker Nieuwsblad
slechts één keer uit en Wel op
Woensdag 31 December.
Abonné’s en adverteerders ge
lieven hiermede rekening te
houden.
DINSDAG 23 DECEMBER 194Z
L
heeft moeten horen
dat deze inplaats van het ons beloof- i
i
ten van deze n-ovmcie voor een sub-
Ir.
n
rd
l
opening
waarop de
den, de materiaalschaarste ondanks
welke echter met laaie volharding
we
Als ik die avond mij te slapen heb
begeven en op mijn kamer te bed lig
zonder dat ik de slaap kan vatten,
dan wordt het mij tot een absolute
zekerheid, dat het niemand anders
dan de broer van de prins was, die
daar als pelgrim verkleed voor mij
heeft gestaan. Ik weet nu ook wat zijn
blik mij zeide: dat was een blik van
dod lijke hnat en... van teleurstelling
de werkinrichtingen voor zwakzinni
gen in Friesland; voorts willen zij een
Bureau voor Advertenties
Fa. jRiJFBODT
GROOTZAND 55
lel. 3005
Verschijnt
DINSDAG: en VRIJDAGS
e
g
n
i>
d
e
n
r.
Kantoor voor Abonnementen!
fa. KIEZEBRINI-. Jo.
KLEINZAND 7 - Tel 2872
le
id
e-
3-
J.
'4
J.
le
g-
m
g-
ia
e:
>t-
a-
n
;e
BF-
rt-
en
.ar
en
OP
he
op
li
ps
ti
de
p-
it-
op mijn hoede zijn, want mijn vijand
had nu zekerheid, dat zijn aanslag op
mij was mislukt en dat ik nog in het
land der levenden verkeerde. Ik was
er zeker van, dat hij zijn aanvallen op
mij zou herhalen, even dacht ik
terug aan de verschrikkelijke dagen
mijner gevangenschap in de tempel,
ik had de zekerheid met een wrede
vijand te doen te hebben, die voor
niets terug deinsde...
Het 's mij onmogelijk om te slapen.
Ik heb het gevoel, dat mij gevaren
dreigen en al zegt mijn verstand mij
ook honderdmaal, dat ik hier in deze
woning veilig ben, en dat ik gerust
mij kan neerleggen om te slapen, er is
iets, dat mij daarvan weerhoudt... Ik
besluit het licht op te steken en op
hetzelfde moment dat het licht wordt
in mijn kamer, verbeeld ik mij, dat er
in de gang zich iets beweegt. Ik luis
ter ,met ingehouden adem, maar ik
hoor niets, en ik lach om mijzelve en
om mijn dwaze argwaan. Waarom heb
ik het licht opgestoken? O, ja, ik had
de bedoeling om een boek te nemen
om wat te lezen, daar ik toch niet
slapen kon. Maar het boek, dat ik
gezien heb, lijkt... een bijbel te zijn.
Het Provinciaal Bestuur
aan het woord.
Gedeputeerde
vertolkt namens de Commissaris der
j oud-minister ir. Ringers, die
Jammer is het ook dat de heer Com verblijf in het buitenland niet
missaris c.er Koningin niet aanwezig
BUITENGEWOON LAGER
ONDER’IJS ;n FRIESLAND.
Zich conformerend aan het door de
commissie voor het b.i.o. in Friesland
tige samenwerking met de leden der uitgebrachte rapport stellen Ged. Sta-
comité’s. Hij hoopt dat het ir. de
Groot gegeven moge zijn de veeg in sidie te geven van "5 per pupil aan
ieder geval tot Heerenveen binnen
korte tijd gereed te krijgen. Als men
niet veel zou wezen, anders zou hij wel
over Leeuwarden lopen”, een ander
tot zijn spijt minister Vos verhinderd vond „dat- we wel wat veel drukte
was bij deze plechtigheid aanwezig maakten met telkens die officiële ope-
te zijn, en dat is gegeven het toerisme
van dit kabinet zeer begrijpelijkzeer
Dit fs een dag Vah gróte betekenis
voor Bolsward nu deze voortreffe
lijke verbinding tot stand kwam, wel-
iromp de bezielende figuur is. Moge van belang is voor de opbloei van
binnen niet al te lange tijd ook het J
gedeelte JoureHeerenveen kunnen
worden geopend.
De heer J. J. Tromp, voorz. van
het prop.comité Rijksweg 43, zegt dat
ne
men, waarna burgem. ester Raster-
i h o c f de tafel opl.ief.
Ab.-prijs t2.50 per half jaa»
Franco per post
13.75 per
Al is aanvankelijk de aanleg van Rijksweg 43 in Bolsward met gemengde
■oelens ontvangen omdat immers het grote verkeer om en niet door de
stad werd geleid, er heerste daar Vrijdag toch een prettige stemming, toen
het uur van de officiële opening van het traject Bolsward—Sneek van rijks
weg 43 was aangebroken. Een wel zeer op tijd gekomen verkeersongeluk
die morgen immers waren twee vrachtauto’s vlak bij het Stadhuis op elkaar
gereden, één er van vulde de gracht bijna over de volle breedte, de andere
hing over de walmuur had bovendien de genodigden tot de officiële plech
tigheid nog eens overtuigd van de noodzaak het doorgaand verkeer buiten de
stad om te leggen. Met de hand op het hart kunnen we overigens verzekeren
dat het propaganda-comité dit ongeval niet had geënscèneerd. Burgemeester
Bruinsma gewaagde in zijn welkomstwoord van ,,de redelijke oplossing welke
door de omlegging verkregen was” en in het algemeen heerste er een zeer
verzoenende stemming, rijksweg 43 die naar het hart van Holland leidt,
gedeputeerde Hoogland wees er op schijnt ook naar beter onderling begrip
te voeren: den Haag en Friesland, Leeuwarden en Z.W. Friesland lagen
figuurlijk gesproken en als men op speeches mag vertrouwen in eikaars
armen.
zorgambtenaar ten bedrage van
4000 en in 1948 een bedrag van
2000 beschikbaar stellen in de door
F a 1 k e n a van deze ambtenaar te naken kosten.
verder gaan heeft een van beiden me
aangekeken. Ik voel nog zijn door
dringende blik. Verbaasd kijk ik de
mannen na en plotseling weet ik het;
ik heb een van die beide pelgrims her
kend, ik zag het bekende in zijn hou
ding. Er is geen twijfel mogelijk: het
is de man, die mijn ondergang heeft
gezworen... De broer van de prins...
Als ik het de missionaris vertel,
lacht hij.
„Dat komt mij toch al heel onwaar
schijnlijk voor”, zegt hij, „neen, ik
denk, dat uw vruchtbare verbeelding
u hier iets heeft aoen zien, dat geen
werkelijkheid was!...”
„Maar zou het dan zo onmogelijk
zijn?”
„Ónmogelijk is niets, ik zeg alleen
maar, dat ik het onwaarschijnlijk
vind...”
even herinnert, te hebben aan de
plechtigheden bij de opening van an
dere gedeelten van de weg wijst spr.
ei op dat het nieuwe traject aan vrij
hoge eisen voldoet en een goede ver
binding met èolland vormt, welke
echter eerst haar volle betekenis zal
krijgen, als ook weg 7, Amsterdam
Wieringen, is uitgevoerd, wat naar
spr. hoopt spoedig aan de orde zal ko
men. Spr. is verheugd dat de dienst
steeds zo uitstekend met de beide co-
mité’s heeft kunnen samenwerken, dat
deze steeds hulp en steun verleenden,
wij waarderen dat zeer evenals het
voor ons aangenaam was dat ons werk
bij de gemeenten en bevolking waar
dering vond; dat is prettig voor de
dienst, maar ook voor aannemers en
personeel. Spreker hoopt dat de nieu
we verbinding, waarvan nu weer een
schakel is gereed gekomen, veel moge
bijdragen tot de bloei van Z.W. Fries
land.
Hoofdingenieur ir. C. de Groot
zegt dat het werk niet zo groot was,
maar door de moeilijke omstandighe
den toch groot werd, naast de moei
lijkheid der materiaalvoorziening
stond het feit dat de arbeiders in be-
zettingstgd het werk verleerd hebben,
daarmede hebben de aannemers veel
zorg gehad, voor hun uitvoering heeft
spr. alle respect Hulde brengt spr.
aan de heer Ter Burg, die niettegen
staande alle moeilijkheden dit toch tot
stand wist te brengen. Wat de verdere
uitvoering van Rijksweg 43 betreft
het gedeelte Joure tot Stobbegat is
aanbesteed en als alles goed gaat zal
het in de loop van volgend jaar ge-
halt iaa>
Heerenveen gereed zal
grote voortvarendheid
i en bekwaamheid van onze ingenieurs
en technici en noeste vlijt v~~ J*
piaatselijke arbeidersbevolking,
gemeester Bruinsma
SNEEKER NIEUWSBLAD
Redacteuren L. K1E7FBRINK en C. SMIT Redactie-adresKLEINZAND 7 - SNEEK
Ontvangst ten stadhuize.
Ten stadhuize heette burgemees
ter Bruinsma de gasten welkom
en gaf een historisch overzicht van
net ontstaan van Rijksweg 43, waar
voor zowel de betrokken gemeenten
als het propagandacomité Rijksweg
13 zich zoveel moeite hebben gegeven
Het was al in 1924 dat de secretarie
van het comité uit deze gemeenten,
dhr. P. Sikkes, de campagne vooi aan
sluiting van dit gebied aan de Afsluit
dijk opende. Na herinnerd te hebben
aan de grote verdiensten van ir. Rin
geling voor het aanleggen van de weg
wees spr. er op dat met de opening
van dit gedeelte van Rijksweg 43, een
rechtstreekse verbinding van Joure at
naar de Afsluitdijk .T verkregen. Van- m'té s daarna steeds hartelijker
laag komt Bolsward buiten het grote worden. Prettig is .iet dat zovelen
/erkeer te liggen, er is echter een re
delijke oplossing met de noodzakelyk.
omlegging verkregen. Hulde brengt
spr. aan ir. L. J. A. Bergansius.
.iQofd-in, enieur-directeur van de di
rectie wegen van de Rijkswate) staa:
en al diens medewerkers, aan het co
mité uit de gemeentebesturen, aan het
propaganda-comité, waarin de heer
wo-
-xx xx.x wvvx* nwi VVU *- -- - *t uu VV1 VClUCllgl
hebben gevolg gegeven en spr. kink in de kabel, terwijl ook een nieuw lleer Tromp, aan de ingenieurs Ber- dat rijksweg 43 in Wiimbritseradeel
„ut u u n.„i. on{jerzoek naar de gehele verbinding gansius en Ringeling en de heer Ter nu gH.^1 e
Groningen- -Westen des lands is op- Burg- aaa welke kring nu is toege- commissaris
gedragen. Het zal de nodige jaren j voegd ir. de Groot. Dank aan hen Sneek—Bols
kosten voor hier aan het werk kan len zÖn we schuldig, welke dank deze weg bijzondere verdiensten
wat
mers
en
de éne lid van GedeputeerdeStaten, dat aher instemming heeft als hij
zegt:
zien nu dat ze wat voor hun belasting j waardeert zeer wat hier gebeurt en wijkt ze van deze :isen af dan is ze
krijgen. Wat het water is voor de vis, dankt de Rijkswaterstaat ter zeerste krachteloos.
Ir. Ringeling getuigt nog eens
dat deze weg een stuk van zijn leven
ningen”. Inderdaad we hebben er 4 ge-
had> maar Nederlar,d had in diezelfde
verheugd is spr. echter dat Zijne 8 ministers van Waterstaat, het is
Excellentie als zijn vertegenwoordiget dus n°£ altijd 12! Dankbaar zijn we
nier ir. Bergansius heeft aangewezen °ud-minister ir. Ringers, die wegen
Jammer is het ook dat de heer Com- verbhjf in het buitenland niet aanwe-
missaris aer Koningin niet aanwezig z'§ ^on zÜn> maar zoveel deed voor
Kon zijn, we betreuren het dat voor de deze weg, ir. Bergansius, ir. Ringe-
een dag moest gekozen. 'r- de Groot, de heer Ter Burg,
commissaris onmogelijk d'e de dagelijkse leiding had, aanne-
aanwezig kon zijn, maar zijn verheugd mers gebr. Broersma te Harlingen
- o„ werklieden. Spr. is overtuigt
de h.h. Rasterhoff en Tromp namens
die comité’s een krans bij het gedenk
teken voor enige in bezettingstijd ge-
fusilleerdon gelegd.
Een oranjelint sloot de toegang tot
de Rijksweg af. Ir. Bergansius ver
zocht mevrouw de Groot de officiële
opening te willen^ verrichten. Met de
reeds bekende schaar, waaraan een
viertal medailles de herinnering aar.
vorige openingen levendig houdt,
knipte ze het lint door met de woor
den: „Laten wij hopen dat deze
weg in vrede gebruikt
mag worden”.
De heer G. Lampe bood mevr, de
Groot hier bloemen aan, het muziek
korps speelde het Wilhelmus.
Vervolgens begaf het gezelschap
zich per auto via het zo juist geopende
traject naar Sneek, waar het zich aan
een lunch in restaurant „Het Park
verenigde. Er werden tal van spee
ches gehouden, in de weergave waar
van we ons om de ruimte moeten be
perken. Burgemeester Ras
terhoff, die de tafel presideerde,
zeide bij de aanvang o.m. dat deze dag
weer de herinnering aan de lotgeval
len van Rijksweg 43, nauw verbonden
met ’s lands historie oproept. Na veel
moeite gelukte het de weg in 1930 op
het Rijkswegenplan te krijgen, de uit
voering sprak in de beginne van de
financiële zorgen in de dertiger jaren,
de werkloosheid bracht het Werk
fonds wat tot bespoediging in de uit
voering leidde, de inval der Duitsers
zette het werk stop; we denken ook
aan de beschieting door vliegtuigen
van het verkeer op de gereedgekomen
reed zijn. Het bestek betreffende Stob- trajecten, aan de intocht der Canade-
begat—verkeersterrein Heerenveen zen’ bet hervatten der werkzaamhe-
wordt spoedig ingezonden maar ge
zien alle moeilijKheden za dit werk
in het gunstigste geval eerst over 2 werd doorgezet. En dan denken
of 2]/2 jaar gereed kunnen zijn. Wat °°k aan de vele figuren, die bij deze
Heerenveen— Groningen aangaat, het 1 weg een r°l speelden, de prettige sa-
tracée was goedgekeurd, maar de menwerking tussen de heer Sikkes en
actie van Drachten brengt weer een bet prop.comité onder leiding van de
kink in de kabel, terwijl ook een i„x„„ x-,-D- -
onderzoek naar de gehele verbinding gansius en Ringeling en de heer Ter
.,7ij nebben gebouwd toen
er van opbouw nog geen
sprake ’vas”.
L. J. A. Bergansius zegt lijk ook oliekoeken
i deel aantegde, is tot onze vreugde uat ware hoofdingenieur-directeur
ons midden en zal daarop nog wd i Kloppert uit Groningen niet ongestelj
geweest deze en niet spr. hier namen-
j de minister enkele woorden zou heb- mende regen er
- - Immers dit trajec' naar de Rijksweg. Daar werd eerst i men in ons werk belangstelt, gerust
Groot, door wiens dienst het nu te wordt geopend onder diens dienst. Na
bankkluis te laten liggen tot tijd en
wijle, dat ik ze nodig zal hebben om
er mijn rechten mee te kunnen doen
gelden”.
De missionaris knikte.
„Ik geloof niet, dat uw zaak er
slecht voorstaat”, zei hij, „maar aan
de andere kant moet ik zeggen, dat
de aanslag, die met zoveel duivels
overleg op uw leven werd gepleegd
er wel op wijst, dat ge tegenstanders
hebt, die niet voor een kleinigheid op
zij gaan...”
„Dat schijnt inderdaad zo”, moest
ik toegeven.
„Maar ge hebt nog de hulp van de
prins”, ging de missionaris voort,
„hebt ge al bericht van hem gekre
gen
„Ja, hij meldde mij, dat hij reeds
openlijk er voor uit gekomen was, dat
er van een huwelijk van hem met Ira
niets zou komen... Nu zou de rest ook
wel volgen. Maar ik ben nu ieder
ogenblik een telegram van hem te
wachten, dat mij roepen zal. Misschien
is het nog te vroeg en zal het ver
standiger zijn te wachten tot ik de
amuletten in mijn bezit heb... Overi
gens, denkt u niet, dat die nu al wel
zo ongeveer aangekomen zullen zijn?'
De mlr'-'Önaris knikte.
H e 'ge wa
de heer Hoogland, zelfs twee af vaar
digde, immers ook de heer Gerbrandy
is aanwezig. Spr. zal de historie van
de weg hier met memoreren, hoofd-
ingenieur ir. Ringeling die het groot
ste deel aanlegde, is tot onze vreugd-
in
terugkomen evenals de hoofd-ingeni
eur van de Rijkswaterstaat in het ar
rondissement Leeuwarden ir. C. dt ben gesproken.
urinne V, „4- X.
24
Ik vertelde de zendeling in het kort
de geschiedenis van de amuletten
Hij hoorde mijn verhaal met de
grootste belangstelling aan. Toen ik
uitgesproken was, zei hij:
„Dat is stellig een sterk argument
ten uwen voordele”.
Hii streek met zijn handen door z\jn
aren als wilde hij zijn herinnering tc
nulp roepen:
..Ik heb in mijn jarenlange practijk
in dit land nog nooit een geval ge-
noord, dat men het waagde tegen de
vt«o:-sciniften van die amuletten zich
te verzetten... Maar u moet wel op-
dat u ze in uw bezit houdt.
Want, zodra u ze kwijt bent, hebben ze
aUe kracht van argumentatie verlo
ren..."
„Ze zjjn op weg hierheen”, zei ik,
ik heb ze op een bank gedeponeerd,
hans zön ze met alle mogelijke vei-
^h-.-i ^maatregelen op weg naar In-
en ik ben van pit.:. in-de Veilige
Heerenveen dringt er bij de comité’s
op aan de actie krachtig voort te zet
ten opdat ook de verbinding met Gro
ningen haar oplossing krijge. Spr.
heeft destijds als burgemeester van
Heerenveen een gouden medaille voor
de schaar toegezegd als de weg bij
Heerenveen officieel wordt geopend,
hij hoopt, ook al is hij geen burge
meester meer, als hij ’t mag bele
ven die oelofte gestand te doen.
De heer Fl. Vii.teveen van
Heerenveen, lid van het prop.comité
vraagt van de autoriteiten een warm
hart voor de verbinding Heerenveen
Groningen, sluitstuk in de vet binding
met Holland.
Ir. Bergansius die zo ter
loops nog meedeelde dat de aanleg
van de weg UtrechtAmsterdam, met
het ontwerp waarvan ir. Ringeling
thans /belast is, ongeveer 1 millioen
gulden per KM. kost, rijksweg 43 1 a
2 ton stelt e m dronk in op H. M.
de Koningin die volgend jaar haar 50-
jarig regeringsjubileum viert.
Na gemeenschappelijke zang van
het Wilhelmus werd rp voorstel van
de heer H. K ig m a van Bolsward
besloten een telegram aan minister
erkentelijkheid uit-
I voor de verkregen ver-
Hooglam; j keersverbetering. Des heren Kingma’s
waardering voor de macadamweg
verschild eaanmerkehjk van die van
burgemeester Tjaberings, hij noemde
de oude weg een karrepad”.
De chef var de exploitatie der
N e d. T r a m w e g M ij. zv ide dat het
vandaag ook een feestdag voor die
maatschappij is nu zij van deze mo
derne weg voor haar vervoer Fries-
larfil^ Holland gebruik kan maken.
Burgemeester Ter Haar
van Haskerland was blij dat nu met
Wordt vervolgd.
opende wegtraject betrokken waren.
een dronk in op allen, die op eniger-
Burgemeester Bruinsma'^®' wÜze bij de aanleg van het ge-
wees er op dat de laatste mededelin-
ger. var ir. de Groot voor de comité’s
eigenlijk betekenen dat he alarmsig
naal moet worden geblazen.
Tenslotte spreekt namens „Weg
transport” de heer Bok zijn voldoe
ning uit over het totstandkomen van
dit traject,
zien nu dat ze wat voor hun belasting i waardeert zeer wat hier gebeurt en wijkt
V'TT V-l TH 7 L-» 4- Lx 4- WV A 4- /X XX XX xj XX XXX rf-1 *~X X-X 1 X 4- xj XX Ij .X lx XXX 4- ax XX XX. XX 4. •- XX XX XV XX XX.X 4. XX 1 VI r-L 1“
lxxxJÖ'-xx’ 11CL watet lö VUU1 UC Vlö,
is de weg voor het Beroepsvervoer. voor wat deze thans ook in deze weg
Spr. heeft volle vertrouwen in deze heeft gepresteerd. Dikwijls worden ei
regering dat we een net van goede klachten vernomen dat de buitenge- is geweest, en spreekt van zijn waar-
wegen over geheel ons land zullen westen worden achtergesteld, doch 1 Jering voor zijn chef ir. Bergansius.
1; gen en de beroepsvervoerders zul- deze klachten blijven altijd Jn abstracto voor zijn personeel, en voor de pret-
len haar daarvoor dankbaar zijn. J Nimmer hoort men ze concreto. Wij, 1---
Het gezelschap verliet daarna het als provinciaal bestuur, weten echter
1 (ja(. men jn £>en jjaag oog heeft voor
de belangen en noden, welke hier le
ven. Wanneer men kritiek oefent, a_,o
maar bij die kritiek zijn naam ver- objectief nagaat wat inzake kanalen provinciale bijdrage verlenen in de
zwijgt is dat gemakkelijk, maar lafJ en wegen aan Friesland wordt gedaan, koöten van de jaa: -redde van de na-
Ons werk zal, als zijnde mensenwerk, kan men zeker niet zeggen dat deze
lustig op los blies, tal van fouten hebben, men kan, als provincie stiefmoederlijk wordt be-
rx-j ---deeld.
gedachten wisselen, wij Oud-burgemeester
twee pelgrims in wit gewaad, waar
tegen het prachtige bruin van hun
huid schitterend afstak. Ze groetten
ons met Oosterse plechtstatigheid en
vroegen om water. Maar het water,
dat wij hun aanbieden weigeren ze
beleefd maar beslist, ook de ijslimo-
nade, die een jong meisje, pas uit En
geland gekomen, hun aanbiedt, weige
ren ze.
Wat willen ze dan hebben?
De missionaris weet het. Hij wijst
de beide mannen de waterbron, waar
ze zelf heenstappen om er water uit
te scheppen en om het uit hun eigen
drinkbekers, die ze steeds bij zich dra
gen, te drinken. Zo is hun levensge
woonte, ze willen geen drinkbekers
aanraken, waaruit reeds iemand, laat
staan een blanke, heeft gedronken...
Ik kijk naar de beide mannen, zon
der bijzonder veel belangstellingmijn
gedachten zijn heel ergens anders, ik
denk aan een meisje van Europese
beschaving, opgesloten in een zenana,
dat zich daar wel wanhopig moet ge
voelen en dat wellicht niet eens weet,
dat er iemand is, die hemel en aarde
in beweging zou willen zetten om haar
uit haar gevangenis te bevrijden...
De beide mannen hebben gedron
ken, ze komen naar ons terug en dan
ken. Voox ze met rustige tred weciJgeweest. Nu diende ik weer dubbel
staan daarvoor altijd klaar. Sprekers
taak in Ged. Staten betreft de voor
zieningen omtrent de wegen, uiteraard
de secundaire en tertiaire en zijn er
varing is dat men reeds daarbij voor
enorme moeilijkheden staat, hoeveel
te meer dus zal dat het geval zijn bij
een weg als Rijksweg 43. De vraag
welt dan vaak op: „Zullen wij niet
wachten tot andere tijden komen?”
Maar die gevoelens duwen we dan
spoedig weg omdat ze fataal zijn voor
de wil door te zetten en door te wer
ken aan de wegen, die van zo groot
economisch belang zijn voor ons ge
west, zij brengen de vooruitgang. Men
zegt wel: „wij worden achtergesteld”
maa wij, die de verantwoordelijkhei.t
dragen om Friesland vooruit te hel
pen, moeten wegen :oeken die naar
een oplossing voeren en die leiden
naar Den Haag zoals deze weg 43 ook
naar Holland voert, en we hebben dan
zo te werken dat men ons niet uit het
oog verliest. Van Den Haag uit wordt
ons vaderland bestuurd, dat vader
land, waarvan wij ons een deel voelen,
waarnaast wij dan ons gewes, liefheb
ben. We willen er voor werken. Diep
hebben de woorden van mevr, de
Groot bij de opening van het traject
spr. getroffen: „dat dit een weg van
vrede moge zijn”. Inderdaad, wij ma
ken zorgelijke tijden door. Mogen niet
de kanonnen langs deze weg denderen,
doch de vracht- en personenauto’s er
langs suizen van hen, die medewer
ken aan de opbouw van vaderland en
gewest, dat is de Hartgrondige wens
van uw provinciaal bestuur.
Dat na deze speech het Fries Volks
lied enthousiast door allen werd ge
zongen spreekt.
Gedeputeerde Gerbrandy Vos te zenden
beaamde dat de geest welke uit de sprekend
woorden van de heer I’ -
sprak, die is van het gehele College
van Gedep. Staten.
Burgemeester Tjaberings
van Wijmbritseradeel verheugt zich
Stadhuis waar door dames in
Fries costuum verversingen (natuur-
waren aange
boden en begaf zich, per auto,
voorafgegaan door Bolswards stede
lijk muziekkorps dat ondanks de stro-
i er
naar de Rijksweg. Daar werd eerst j
door de voorzitters d^r beide comité’s, met ons van
is geduld te oefenen. Ik weet natuur
lijk heel goed, dat dit in uw omstan
digheden heel moeilijk is, maar er zal
toch niets anders overblijven. Ook
zoudt u met al te veel ongeduld te
doen blijken, de hele zaak kunnen be
derven... Naar alles wat 'ik van u
hoor is de*prins een man, die wel di
plomatieke talenten heeft, hij weet
tenslotte het best hoe hij moet han
delen. Want omdat de Indische samen
leving zo buitengewoon ingewikkeld
is en omdat zelfs de wereld der
Brahmanen iS talloze klieken en kas
ten is onderverdeeld, komt het er op
aan de verschillende tegenstellingen
uit te buiten, zodat hij bij een deel
van de geestelykheid steun krijgt
voor zijn plannen... Nu ik geloof, dat
hem dat wel zal lukken...”
De prettige stem van de missiona
ris klonk mij welluidend in de oren,
vooral omdat hjj zulk een hoopvol
perspectief voor my opende. Glimla
chend keek de missionaris naar mij
en had blijkbaar schik in de uitwer
king van zijn woorden. Inderdaad had
ik al de ellende van de laatste weken
reeds weer totaal vergeten op dat
moment. Ik was weer vol vertrouwen
in het bereiken van mijn doel.
Twee mrinnen' kwamen bedaard op
u moet aanraden 4 het huis der missie aan. Het waren
zoals heel Wijmbritseradeel de weg tot
moeite gekost, weS zal worden voltooid, stelt spr. mooi is, in winter, voorjaar zowel als zijn, dank zij
zomer.
De heer P. Si k k e s herinnert nog en technici en noeste vlijt van de
eens aan de bijzondere verdiensten plaatselijke arbeidersbevolking. B u r-
van ir. Ringeling voor de aanleg van gemeester Bruinsma van
Rijksweg 43, voor ons zal deze immer t Bolsward deeld< m>g even mede dat de
blijven de weg-Ringeling. Spr. wee’, i Zuivelschool voor Bolsward behouden
H o o g 1 a n d dat ir. Ringeling ook wel eens kritiek is gebleven, waw.oor hij de nodige
t heeft moeten horen ex. dat hij daar- felicitaties in ontvangst had te
Koningin diens spijt niet aanwezig te yoor openstoud. Kritiek is niet erg, is
de beroepsvervoerders kunnen zijn, het provinciaal bestuur gezond, als ze gegrond en openlijk is.
openen deel werd aangelegd; spr. is
verheugd dat ook mevrouw de Groot
aanwezig heeft willen zijn. Spr. wenst
nco even te constateren dat het comité
uit de gemeentebesturen de spits in
de strijd om de weg heeft afgebeten
het prop.comité begon zijn actie
eerst in 1932. Ten bewijze dat de ver
houding tussen beide comités wel
eens anders was dan nu, herinnert
spi. er aan dat toen destijos minister
Reymer de situatie kwam opnemen,
de toenmalige burgemeester van Bols
ward dreigde het stadhuis voor het
prop.comité en zijn gasten te sluiten!
Er is teen enige diplomatie nodig ge
weest om die burgervader van zijn
voornemen te doer afzien. Gelukkig
zijn de betrekkingen tussen beide co-
ge-
aan
de uitnodiging deze opening bij te
nen 1
gedenkt met weemoed de h.h. Bink-
sma en Gaastra uit Heerenveen en
notaris v. d. «Verff uit Joure, die het
prop.comité dooi de dood ontvielen. I kosten
geheel gereid is. Als president-
van de Macadamweg
Bolsward wijst hij er op da-
jn. .uilim -w*v»^*** j-X, J/l UiVUOiCll VOOI
worden gegaan. Hulde brengt spr. aan j sPr- wat de heer Ter Burg betreft, het verkeer heeft gehad zolang het
J de beide comité’s. Een weg kan tot deed vergezeld gaan van het aanbie- j traject Rijksweg 43 niet gereed was
stand komen door het initiatief van den van een kistje sigaren benevens Unat men een enxele keer toch ook
p i j de d’enst zelf °f door dat van de be- een tweede kistje voor diens mede- deze macadamweg nog eens rijden, dit het gedeelte JoureStobbegat wordt
b riesland met alleen maar van geheel woners van de streek. In dit geval kan werkers van hoog tot laag. De wens zich slingert door zo’r mooi land- 1 aangevangen en hoopte dat spoedig
edei and. Spr. heeft ook critici ge- van het laatste worden gesproken, uitsprekend dat spoedig de gehele schap.
hoord. Een zeide: „dat deze weg wel het heeft de comité’s --- ---
maar ze zijn ge laagd.