ov-eh Qndo-n&ötë.
Buitenlands Overzicht
REGERINGSVERKLARING
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
Wapenstilstand gesloten
„EEN GLIMLACH
3e JAARGANG No. 5
FEUIL LETON
BONNENLIJST
VRIJDAG 16 JANUARI 1948
(ACWl
door GERARD REVERS
1047 Melk
1046 Vlees
be-
29
Wordt vervolgd.
„Neen”, zei de prins, „ze zullen er
nu nog niet zijn...”
Zwijgend rookten wij sigaretten. Ik
verging van ongeduld.
„Mij dunkt”, zei ik eindelijk, „dat
ik daarboven op die top evengoed kan
wachten als hier...”
„Ge hebt gelijk”, zei de prins glim
lachend.
Ik klauterde tegen de rotsen op en
bereikte na enige minuten de top,
vanwaar ik inderdaad een verrassend
uitzicht had. Nu zag ik het park met
de aangelegde paden en in de verte
tussen het groen verscholen, een villa
achtig gebouwtje. In het park was
nergens een menselijk wezen te ont
dekken...
Ik kon zien, hoe een bergkloof het
park scheidde van het struikgewas
der wildernis en ik moest aan mijzel-
ve toegeven, dat het, zoal niet ónmo
gelijk, dan toch wel buitengemeen
moeilijk moest zijn om van hieruit in
vliet park door te dringen. De jungle
RECHTSHERSTEL
BURGEMEESTERS.
Bij wege van rechtsherstel is bij
Koninklijk Besluit eervol ontslag ver
leend aan L. Poppinga, gerekend met
ingang van 16 April 1946, als burge
meester der gemeente Sneek.
niets minder dan een marteling en
toen eindelijk de beide meisjes weer
weggingen en Ira het waagde om
nauw merkbaar met haar parasol mij
een groet toe te zenden, toen was ik
ongeduldiger dan ooit...
Lang waren zij reeds weg, toen ik
nog op de bergtop stond.
Ik moest en zou uitvinden waar dat
pad heenleidde, want ik had besloten
om ten koste van wat ook, mij de weg
te banen, die mij naar Ira zou bren
gen.
Die avond daalde ik in het ravijn af.
Ik had tevoren het pad verkend.
Het was de bedding van een bergbeek.
Mét behulp van mijn kapmes was ik
er na urenlang werken in geslaagd de
weg te banen.
De prins met zijn dienaren waren
verderop getrokken, in een huisje, dat
ten behoeve van rondreizendé pel
grims daar gebouwd was, zouden zij
de nacht doorbrengen. Toen de zon
onderging, voegde ik mij bij hen en ik
sprak met de prins over het kwellende
van te zien, wat ge begeert, terwijl
het niettemin onbereikbaar voor u is.
En ik zeide de prins, dat de weg naar
mijn liefste vrij was...
„Ik raad het u af!” zei de prins.
„Waarom?**
„Het dient tot niets; ge zult Ira niet
terug was trouwens nog een hele
klim, het zou voldoende zijn voor mijn
dadendrang... Maar neen, zo dicht bij
het doel en dan niet eens verder gaan,
terwijl zij wellicht uitkijkt en wacht
of ik komen zal? Terugkeren kan ik
ook altijd nog. Ook als het ginds bij
de villa blijkt, dat het onmogelijk is
om verder te komen, zal ik nog kun
nen terugkeren.
Ik ging verder.
Ik liep in de schaduw van de strui
ken, ik vermeed het zoveel mogelijk
om geluid te maken, ik stapte met
regelmatige tred voort, in de richting
waar ik berekende dat de villa zou
staan.
Na een uur bereikte ik de woning.
Ik naderde zo dicht mogelijk en bleef
met kloppend hart stil staan, toen ik
bemerkte, dat in een der kamers nog
licht brandde. Ik kwam mij zelve als
een inbreker voor, Maar nu ik een
maal zo ver was, wilde ik ook,niet
meer terug gaan. Behoedzaam sloop
ik vlak langs de muur tot aan de wa
randa, vanwaar ik in de kamer kon
kijken... Ik zag Ira en Sakyamoena
bijeengezeten, met elkander sprekend.
Ik kwam nog dichterbij tot ik te
gen het glas kon kloppen, zachtjes...
Abi-prijs 12.50 per half jaar
Franco per post
13.75 per half jaar
bewaakt en misschien vandaag nog
strenger dan anders. Men zal u vast
grijpen en ge komt daardoor in een
buitengewoon moeilijke positie. Ge be
derft er uw hele zaak wellicht mee.
En waarom zoudt ge het doen? Het
is een kwestie van een paar dagen
wachten, ge iicbt haar nu gezien, ze
is welvarend en u welgezind. Het is
volmaakt onnodig zich in moeilijkhe
den te begeven... Ge zult me dat moe
ten toegeven... Heb ik geen gelijk?”
Ik moest de prins gelijk geven.
Het was inderdaad een dwaasheid.
Maar ik daalde die avond in het
ravijn af. Ik ging de weg, die ik ge
baand had, ik ging geheel alleen,
enkel gewapend met mijn hakmes en
met mijn browning. Ik wist, dat ik
een grote dwaasheid deed. Maar ik
kon mij niet voorstellen, dat mij iets
ergs overkomen kon. In het ergste
geval was ik immers gewapend, bo
vendien zou ik mij altijd nog kunnen
terugtrekken... Als ik haar alleen
maar zou kunnen zien, van dichtbij
zou kunnen zien en misschien niet
waar? zou ze wakker zijn, en mij ver
wachten. Als dat zo zou zijn, dan zou
ik daarmee een bewijs hebben ge
bracht van mijn grote liefde, die ge
varen wist te trotseren en, ja stellig
zou zij het kunnen begrijpen, dat ik
onmogelijk lanser had kunnen Wach
ts
Bureau voor Advertenties
Fa. DRIJFHOUT
GROOTZAND 55
fel. 3005
Verschijnt:
DINSDAGS en VRIJDAGS
Ik ging.
De nacht was koel, ik daalde af
zonder moeite. Alleen af en toe, als
een steen naar beneden rolde, wachtte
ik even... Ook keek ik uit naar de
slangen en ander gevaarlijk gedier
te... ik daalde af met het hakmes in
de hand, gereed om een slang de kop
te verbrijzelen of mij tegen elk ander
dier te richten, dat mij zou willen be
lagen.
Ik slaagde er in beneden te komen
en nu lag de taak voor mij om tegen
de helling op te klimmen. Dat was
veel moeilijken, maar de maan schonk
mij licht en zo slaagde ik er in, in het
park te komen.
Wat zou ik nu verder doen?
Zou ik verder gaan naar de villa
waar Ira was? Of zou ik terugkeren?
Ik wist nu, dat het mogelijk was door
het ravijn te komen. Ik zou nu, als ik
het nodig had, daar later gebruik van
kunnen maken. Ook zou ik Ira door
middel van Sakyamoena hiervan op
de hoogte kunnen stellen en als dan
over enige dagen er wellicht moeilijk
heden zouden kunnen komen, in ver
band met de amuletten of tengevolge
van iets anders, dan- zou Ira altijd
nog langs deze weg kunnen ontvluch
ten. En ik zou haar dan halen en
haar de weg aanwijzen
Ja, het zou veel en veel verstandi-
JÏÏL ööJ- tóUS Xfi. ö£an> de W£aJ
In deze regeringsverklaring Dins
dag door minister-president dr. Beel
afgelegd, deelde deze o.m. mede dat
de ministers in Indonesië de zorgen
der militairen met *de legerleiding
hadden besproken, terwijl een com
missie zal worden ingesteld, om het
vraagstuk der personeelsvoorziening
in Indonesië onder het oog te zien.
Maatregelen voor de opbouw van de
Verenigde Universiteit van Indonesië
worden beraamd. De voedselpositie is
er redelijk goed, de uitvoer van pro
ducten herstelt zich langzaam, er is
hoop dat de voor de heropbouw nodi
ge credieten niet zullen uitblijven.
Collegiaal orgaan.
Van het collegiaal orgaan dat de
luitenantgouverneur-generaal zal heb
ben te raadplegen over alle aangele
genheden welke de belangen van het
koninkrijk raken, zullen de heren
Neher en jhr. van Vredenburch als lid
voorgedragen worden.
Kantoor voor Abonnementen:
Fa. K IE Z EB RINK Co.
KLEINZAND 7 - Tel. 2872
JUBILEUM „STEDELIJK
MUZIEKCORPS SNEEK”.
Bovengenoemde vereniging viert
volgende week haar 25-jarig bestaan,
hetwelk feitelijk in Nov. jl. herdacht
had moeten worden. In Nov. 1922
werden nl. bijna gelijktijdig opgericht
de muziekverenigingen „Het Sneeker
Muziekcorps” en „Tot Steun in de
Strijd”, welke in 1945 tot een fusie
zijn gekomen onder de naam „Het
Stedelijk Muziekcorps Sneek” (thans
directeur de heer B. de Jong te Leeu
warden). Het corps telt nu ruim 40
werkende leden en adspirantleden, een
trommelcorps van 8 jongelui en een
leerlingenklasse. A.s. Woensdagavond
wordt ter herdenking van dit jubile
um een uitvoering gegeven in Amici-
tia, met medewerking van het Caba
retgezelschap Albert de Booy, toe
gankelijk voor donateurs en genodig
den. Des middags zal een receptie
worden gehouden, van 2.30—4 uur in
Amicitia, waar belangstellenden de
jubilerende vereniging kunnen compli
menteren.
VOORLOPIGE FEDERALE RAAD
VOOR INDONESIË INGESTELD.
Dinsdagmiddag is in de zijzaal van
de voormalige Volksraad te Batavia,
die thans gebruikt wordt als zetel
voor het K.I.S., door dr. Van Mook
de voorlopige Federale Raad voor In
donesië ingesteld, welke tot taak zal
hebben de voorbereiding, in overleg
met de lt.-gouverneur-generaal, van
de vorming ener voorlopige federale
regering.
Van officiële zijde werd ter verdui
delijking aan Aneta verklaard, dat de
„voorlopige Federale Raad voor Indo
nesië” geleidelijk zal overgaan in de
interim-regering.
Leden van de Federale Raad zijn:
Raden Abdoelkadir Widjojoatmodjo,
mr. Tenngkoe, Dzoelkarnain, prof. P.
A. Hoessein Djajadiningrat, dr. J. E.
Sumatra.
Sumatra zal niet als één ongeschei
den deelstaat in de federatieve Staat
Ver. Staten van Indonesië kunnen
worden opgenomen, doch in verband
met de tegenstellingen tussen de ver
schillende bevolkingsgroepen in meer
dere deelstaten (negara’s) moeten
worden gesplitst.
Gisteren is door bemiddeling van de
Commissie van Drie de wapenstil
stand tussen Nederland en de repu
bliek gesloten. De republiek aan
vaardt daarbij de Van Mooklijn als
demarcatielijn, Nederland zou bereid
bevonden zijn in de bezette gebieden
van de republiek, een volksstemming
te doen houden over de vraag of deze
gebieden zich bij de republiek wensten
aan te sluiten.
OVERZICHT BETREFFENDE DE
LOOP DER BEVOLKING DER
GEMEENTE K.LST OVER
HET JAAR 1947.
De bevolking der gemeente Ijlst
bestond op 1 Januari 1948 uit 1489
inwoners, nl. 772 mannen en 717 vrou
wen. Op 1 Januari 1947 waren deze
aantallen respectievelijk 1483 inwo
ners, 769 mannen, 714 vrouwen. De
onderscheiding naar de verschillende
kerkelijke gezindten was op 1 Januari
1948: Nederlands Hervormden 674,
Gereformeerde Kerken 478, Doopsge
zinden 101, Roomj Katholieken 25,
Christelijk Gereformeerden 1, Evan
gelisch Luthersen 2, Baptisten 1, Ne
derlands Israëlitisch Kerkgenootschap
1, Anglicaanse Episcopale Kerk 3.
geen 203. In het jaar 1947 vestigden
zich in deze gemeente 85 personen, nl.
39 mannen en 46 vrouwen, terwijl ver
trokken 101 personen, nl. 50 mannen
en 51 vrouwen. Geboren werden 37
(22 m. en 15 vr.)terwijl overleden
15 (8 m. en 7 vr.). Aantal huwelijken:
13; levenloos aangegeven kinderen 1.
voor het tijdvak van 18 t.e.m. 31 Jan.
Elk der volgende bonnen geeft recht
op het kopen van:
Bonkaarten KA, KB, KC 802
121 Melk
124 Melk
125 Melk
126 Vlees
127 Vlees
128 Boter
DE BONNEN VOOR VLAKGLAS.
Een nieuw type bon voor gedistri
bueerde soorten vlakglas zal eerst
daags in omloop worden gebracht. De
indeling der coupures blijft dezelfde.
deze beschuldiging houdt geen steek.
Deze Duitsers hebben immers nog pas
hun medewerking aan het economisch
reorganisatieplan voor de Amerikaanse
en Britse zóne afhankelijk gesteld van
de toezegging der Amerikaanse en En
gelse autoriteiten, dat deze reorganisa
tie geen beletsel zou vormen voor een
latere politieke en economische her
eniging van geheel Duitsland. Na deze
toezegging is het plan aanvaard. De
Duitsers zelf krijgen nu meer invloed op
de gang van zaken via een economische
raad, door de parlementen der diverse
landen gekozen, met als uitvoerend be
wind een Raad van Zeven. Het lijkt ons
echter toe dat als het moet deze orga
nisatie spoedig ook in een politieke is
om te zetten, wanneer ten slotte de
breuk tussen de Westelijke geallieerden
en Rusland, ook tot een in tweeën ge
spleten Duitsland mocht leiden. Opmer
kelijk is dat Frankrijk niet gekend is in
deze regeling, het heeft, o.i. terecht,
daartegen dan ook geprotesteerd, maar
als de organisatie een succes wordt, kan
de Franse zóne er niet buiten blijven, al
vreest men dan ook dat een eventuele
omzetting van deze economische organi
satie tot een politieke volkomen in
strijd zou zijn met de Franse opvatting
dat de verschillende Duitse landen zo
zelfstandig mogelijk moeten zijn en
slechts een zwak federalistisch bestuur
mogen hebben. Hoe Rusland denkt over
de reorganisatie in West-Duitsland kan
men zich voorstellen, het veroordeelt
haar scherp en ziet er natuurlijk een
poging van de Ver. Staten en Engeland
in, dit gebied tot vazalstaat te maken
en in te lijven in een Westelijk blok ge
richt tegen Oost-Europa, waarnaar vol
gens de bekende Russische opvatting
ook het Marshall-plan streeft. Interes
sant is het nog wel even te vermelden
dat de Amerikaanse ambassadeur te
Londen, door de commissie voor buiten
landse betrekkingen van de Amerikaan
se senaat over het Marshall-plan ge
hoord, heeft verklaard, dat 4 van de 16
Europese landen, welke van de hulp
wensen te profiteren, van een bepaalde
mogendheid welke Rusland of zijn
vazal Polen wel zal zijn de waar
schuwing ontvingen, dat wanneer zij deel
zouden nemen aan een eventueel te vor
men tol-unie dezer 16 landen, zij geen
Poolse steenkool meer zouden ontvan
gen. Hoewel Marshall zelf in zijn rede
voor de commissie voor buitenlandse
zaken uit de Senaat, de mogelijkheid
nog aanwezig achtte dat ook Oost-Euro-
pese landen zich bij zijn plan zouden
aansluiten als het eenmaal voor West-
Europa in werking was, blijkt dit, ge
zien wat we hier vermeldden, uit de hou
ding van Rusland c.s. zeker niet. De Ame
rikanen nemen dan ook het zekere voor
het onzekere en blijven hun bewapening
op peil houden. Trumans begroting voor
het jaar 19481949, pas ingediend, be
stemt dan ook 28 van de totale uit
gaven, die geraamd worden op niet min
der dan 40 milliard dollar, voor de de
fensie. 7 milliard zijn uitggtrokken voor
hulp aan andere landen. Aanzienlijke
bedragen zijn ook bestemd voor het
werk van de Amerikaanse commissie
voor de atoom-energie, maar over de
besteding er van wordt niets gezegd.
Van het verdere buitenlandse nieuws is
het belangrijkste dat betreffende de
ontwikkeling in Palestina. De gevechten
tussen Joden en Arabieren worden van
steeds groter omvang, reeds is het voor
gekomen, dat Arabische benden uit Sy
rië er zich in mengden; de Arabieren
beweren dat in Februari een Arabisch
leger zal ingrijpen. De Joden hebben in
tussen de plannen voor een voorlopige
regering van hun staat gereed.
en beide bij de organisatie der Ver.
Volken aangesloten. Aan het hoofd
van de Nederlands-Indonesische Unie
zal het Huis van Oranje staan, eigen
organen dezer Unie zullen de gemeen
schappelijke belangen der beide staten
behartigen, met name op het gebied
der buitenlandse betrekkingen, der
defensie, der financiën en der econo
mische en culturele aangelegenheden.
Ver. Staten van Indonesië.
De Ver. Staten van Indonesië zul
len een democratische staat op fede
ratieve grondslag vormen; de grond
wet zal erkennen en waarborgen het
zelfbeschikkingsrecht der volken van
Indonesië, de xechten der minderhe
den en de fundamentele, menselijke
rechten en vrijheden, bedoeld in het
Handvest der Ver. Naties. Gedurende
de overgangstijd, als einddatum waar
van 1 Januari 1949 blijft nagestreefd,
zal juridisch de souvereiniteit van het
Koninkrijk der Nederlanden over ge
heel Indonesië gehandhaafd blijven.
De positie der Republiek.
Wat de republiek betreft zei dr.
Beel o.a. „Wij hebben ons bereid ver
klaard de republiek als negara te be
trekken zowel in het overleg nopens
de inrichting van Unie en federatie
als in de vorming der „pre-federale
regering” van Indonesië, mits zij zich
bereid verklaard de beginselen der
nieuwe staatkundige vormgeving te
aanvaarden, waaruit voortvloeit dat
het aan de vrije wilsuiting der bevol
king wordt overgelaten, welke deel
staten er zullen zijn; ter verkrijging
van een zuivere uitspraak moeten
orde en veiligheid zijn gevestigd, ge
waarborgd door een deugdelijk poli-
tie-apparaat.
Komité Indonesië Serikat.
De totstandkoming van het Komité
Indonesië Serikat besprekend, welk
lichaam van meet af de federale op
bouw heeft voorgestaan, zeide spr.
dat het met voortvarendheid tot de
staatkundige opbouw wilde overgaan,
dat was ook de wens der regering.
Daarom zou dr. Van Mook in overleg
met de negara’s 9 vertegenwoordigers
benoemen, die met hem de vorm zul
len uitwerken van het voorlopige fe
derale bestuur in overgangstijd. Ten
slotte stond dr. Beel nog kort stil bij
de vraag in welke vorm de democra
tie in Indonesië zal worden gegoten.
VOOR 18 JANUARI
BRANDSTOF BESTELLEN.
Het C.D.K. deelt mede, dat de bon
74 BV van de brandstoffenkaart TA
707 (gezinnen) en TB 707 (kamer
bewoners) met ingang van 18 Januari
zijn geldigheid zal verliezen. De bon
nen 74 BV dienen derhalve voor ge
noemde datum bij de handelaren te
worden ingeleverd.
Ned. Herv. Kerk. Beroepen te
Scharnegoutum ds. D. Lekkerkerker
te Altforst.
SNEEKER NIEUWSBLAD
RedacteurenL. KIEZEBRINK en C. SMIT Redactie-adresKLEINZAND 7 SNEEK
Karamoy, Pangeran Kartanegara,
Raden Soeria Santoso en M. Wisak-
sono Wirodihardjo. Als achtste lid
zou worden benoemd de heer Ir. Se-
mawi, uit Oost-Indonesië.
was ondoordringbaar, daar zou men
misschien wel een dag nodig hebben
om zich een doortocht te kappen en
dat zou absoluut opgemerkt worden...
Ik speurde de gehele omgeving af,
was er dan nergens een pad?... Ja,
het scheen mij toe dat daar een pad
was, mogelijk was het gebaand door
water, dat van de bergen komt. Daar
scheen me een doorgang niet onmo
gelijk...
Op dit moment zag ik Ira en Sakya
moena.
Ik kon ze heel goed onderscheiden
en ik zelf op deze uitstekende rots
punt moest voor hen ook wel duide
lijk zichtbaar blijven. Maar geen van
beide gaven ze blijk mij te zien, en
toen ik, in mijn opgewondenheid een
tak ter hand nam en er mee zwaaide,
gingen ze zelfs een laan in, die beide
aan mijn oog onttrok. Toen besefte
ik: het is stellig onvoorzichtig zo te
wuiven... Ik wierp de tak weg en
wachtte.
Een ogenblik later kwameh Ira en
Sakyamoena terug, nu ik niet meer
met de tak zwaaide vonden ze het
blijkbaar weer veilig.
Ik weet niet hoelang deze marteling
duurde, ik kon Ira zien, zij zag mij,
maar we mochten zelfs geen te
ken van verstandhouding geven en zij
moest zich zelfs de schijn geven als
of ze mij niet zag... Dat was voor mij bereiken, want ze jvordt nahiprlyik-^t^ rit
4 liter melk
6 liter melk
6i/2 liter melk
100 gram vlees
300 gram vlees
250 gram boter of marga
rine of 200 gram vet
129 Boter 250 gram margarine of
200 gram vet
146 Algemeen 100 gram kaas of 125
gram korstloze kaas
148 Algemeen 1600 gram brood
(geldig t.e.m. 24 Jan. a.s.)
149 Algemeen 400 gram brood of
1 rantsoen vermicelli e.d.
(geldig t.e.m. 24 Jan. a.s.)
133 Reserve 200 gram kaas of 250
gram korstloze kaas.
134 Reserve 800 gram brood (geldig
t.e.m. 24 Jan. a.s.)
136 Reserve 400 gram brood (geldig
t.e.m. 24 Jan. a.s.)
Bonkaarten KD, KE 802
624 Melk 10 liter melk
625 Melk 11 liter melk
626, 627 Vlees 100 gram vlees
628 Boter 250 gram boter of marga
rine of 200 gram vet
629 Boter 125 gram margarine of
100 gram vet
648 Algemeen 400 gram brood (gel
dig t.e.m. 24 Jan. a.s.)
649 Algemeen 400 gram brood of 1
rantsoen vermicelli e.d.
(geldig t.e.m. 24 Jan. a.s.)
633 Reserve 400 gram brood (geldig
t.e.m. 24 Jan. a.s.)
635 Reserve 100 gram kaas of 125
gram korstloze kaas
Bonkaarten MA. MB, MC, MD, MF,
MG, MH 802 (bijz. arbeid,
a.s. moeders en zieken)
1043 Brood 800 gram brood
1048 Boter 250 gram boter of mar
garine of 200 gram vet
1042 Margarine 250 gram margarine
of 200 gram vet
1044 Kaas 200 gram kaas of 250
gram korstloze kaas
1049 Eieren 5 eieren
5 liter melk
1041 Vlees 300 gram vlees
200 gram vlees.
Een rantsoen vermicelli e.d.
draagt: 300 gram vermicelli, macaro
ni, spaghetti, noedels, mie, maizena,
tarwezetmeel, aardappelmeel, geoxy-
deerd aardappelmeel, aardappelsago,
aardappeltapioca, puddingpoeder, cus
tard, tarwegriesmeel of 400 gram
vermicellisoep (d.i. droge soep, waar
van ten minste 75 uit vermicelli
bestaat of de vermicellivorm heeft).
Men doet verstandig door boven
staande opgave uit te knippen en
te bewaren.
Men kan niet zeggen, dat de Ameri
kaanse regering niet al haar krachten
inspant om het Marshall-plan door het
Congres te doen aanvaarden. Zij ziet
terdege de grote gevaren, zowel voor de
economische ontwikkeling in de Ver.
Staten zelf als de politieke in geheel de
wereld, wanneer Europa aan haar lot
wordt overgelaten. Het zou een gewel
dige crisis in Amerika veroorzaken, om
dat de Amerikaanse industrie met haar
producten zou blijven zitten, en de chaos
in Europa veroorzaakt, doordat er grote
economische nood zou ontstaan, zou
Rusland de kans geven zijn macht nog
verder uit te breiden over ons wereld
deel. Truman zelf in zijn nieuwjaarsrede
voor het Congres, Marshall in de com
missies van Senaat en Huis van Afge
vaardigden, waar de openbare behande
ling van het Marshall-plan wordt voor
bereid, hebben met de nodige kracht op
beide mogelijkheden gewezen. Truman
heeft in zijn rede ook een program voor
de binnenlandse politiek in dit jaar,
waarin de presidentsverkiezing valt,
ontvouwd, een zeer vooruitstrevend pro
gram met belastingverlaging voor de
lagere inkomens, verzwaring van lasten
voor het groot zakenleven, talrijke soci
ale maatregelen enz. In velerlei opzicht
keerde hij hier eigenlijk terug tot Roo
sevelts politiek, allicht ook om de nieu
we partij van Wallace de wind uit de
zeilen te nemen. Geen wonder dat de
rede door het Congres, in meerderheid
conservatief, koel werd ontvangen, al
was het dan misschien meer om het
binnenlands program dan om het
Marshall-plan. Al lj.1 ook dat, naar het
zich laat aanzien, heel wat moeilijkheden
in de Amerikaanse volksvertegenwoor
diging hebben te overwinnen. Om de
Amerikanén te overtuigen dat het de 16
Europese landen, die het plan aanvaard
den, ernst is met him pogen orde op za
ken te stellen zullen deze landen weer
spoedig bijeenkomen om te zien of men
tot meer onderlinge economische samen
werking kan komen, welke mèt de Ame
rikaanse hulp, het herstel dan zeer zou
bevorderen. Engeland en Frankrijk
schijnen het eens over het bijeenroepen
van een dergelijke conferentie, waarop
Attlee blijkbaar al doelde toen hij in een
radiorede het Engelands plicht verklaar
de het leiderschap in West-Europa op
zich te nemen. Men behoeft natuurlijk
nog niet te denken aan de vorming van
de Ver. Staten van West-Europa, die
stampt men niet binnen korte tijd uit
de grond, maar met een samenwerking
als zich thans in de Benelux tussen
België, Nederland en Luxemburg ont
wikkelt zou al veel gewonnen zijn, en
economische mogelijkheden voor dit deel
van Europa geopend, welke grote voor
delen voor allen zouden kunnen bren
gen, terwijl men met meer waardigheid
de Amerikaanse hulp zou kunnen aan
vaarden. Wat die hulp betreft, schijnt
het dat Nederland nog iets meer zou
krijgen dan werd verwacht nl. totaal
voor 2436 millioen dollars waarvan
minstens zestig procent als cadeau, dus
die we niet behoeven terug te betalen.
Het is ongeveer evenveel als de Ameri
kaansEngelse zóne van Duitsland zou
krijgen nl. 2499 millioen. Ook daar heeft
men hulp hard nodig. Ondanks de waar
schuwingen van tal van vakbondsleiders
wordt daar in zeer veel bedrijven ge
staakt, wegens de schrale rantsoenen,
speciaal in de Britse zóne. De Engelsen
doen alles om er verbetering in te bren
gen, en stakingen zijn daartoe zeker
niet het middel. De communisten in
deze zóne, die er van worden verdacht
achter de stakingen te staan, beschuldi
gen er de Duitsers, die in opdracht der
geallieerden de leiding der zaken in
West-Duitsland hebben, van de chaos
met opzet te veroorzaken om de vor
ming van een zelfstandige regering voor
West-Duitsland te rechtvaardigen. Doch
Oost-Indonesië.
Een eigen overeenkomst met Oost-
Indonesië, waarop die deelstaat aan
drong, zal, als overeenstemming is
verkregen aan de Kamer in ontwerp
worden voorgelegd.
De Republiek.
De ontwikkeling der laatste maan
den heeft het vraagstuk van onze
verhouding tot de republiek, hoe be
langrijk ook op zich zelf, zijn over
heersend karakter ontnomen. Onver
anderlijk heeft de regering vastge
houden aan het standpunt dat van
politieke onderhandelingen geen spra
ke kan zijn, zolang het vuren en an
dere vijandelijkheden niet zijn ge
staakt. Wij zouden geen andere de
marcatielijn in de wapenstilstands
voorwaarden kunnen aanvaarden dan
de z.g. Van Mooklijn, daar wij geen
gebied, eenmaal onder onze controle,
meer wilden prijsgeven, in verband
met onze verantwoordelijkheid voor
orde en veiligheid van de bevolking.
Het voorstel der commissie van goede
diensten, dat met onze verplichtingen
in deze rekening hield en een basis
voor politieke onderhandelingen bood
is door ons aanvaard.
De staatkundige hervorming.
Dr. Beel zette daarna de gedachte
staatkundige hervorming van Indo
nesië en het Koninkrijk nog eens uit
een, gebaseerd op de erkenning van
het .zelfbeschikkingsrecht der Indone
sische volken en een duurzaam sa
mengaan van deze met Nederland,
met inbegrip van Suriname en Cura
sao. In de plaats van het ene souve-
reine Koninkrijk der Nederlanden zal
een NederlandsIndonesische Unie
treden, gevormd door twee souvereine
staten; enerzijds omvattend Neder
land, Suriname en Curasao, anderzijds
de Ver. Staten van Indonesië, welke
een aantal neg..ra’s (deelstaten) om
vat Beide staten zijn gelijkwaardig