DE CANADESE ERFENIS
WYMBRHSERADEEL en IJLST
Officieel Orgaan van de gemeenten SNE
i
3e JAARGANG No. 56
DINSDAG 20 JULI 194C
i
FEUILLETON
25
Drie dagen Sport en Spel
voor de gehele Schooljeugd
van Sneek, tijdens de
Jubileumfeesten
I
ALGEMENE VERGADERING VAN
DE VER. V. VRIJZ. HERVORMDEN
IN NEDERLAND.
s
B
I
r
I
PRINS BERNHARD BIJ DE
VLOOTREVUE OP DINSDAG
17 AUGUSTUS.
Naar wij uit betrouwbare bron ver
nemen zal Prins Bernhard aan boord
van de Piet Hein de vlootrevue op
Dinsdag 17 Aug. tijdens de Sneek
week bijwonen.
jongelui gehoord, die de Heiland heb
ben gevonden in hun leven, waarna
de voorzitter de vergadering sloot
met de erkenning dat het een mooie
conferentie is geweest. Met dankge
bed werd geëindigd.
e
n
n
t
Verschjjnt
DINSDAGS en VRIJDAGS
Bureau voor Advertenties:
Fa. DRIJFHOUT
GROOTZAND 05
Telefoon 3005
Advertentieprijs 15 cL per
m.m. Bjj contract (handele-
adv.) lager.
de
D.
de
v.
SNEEKER NIEUWSBLAD
Redactieadres: KLEINZAND 7 - SNEEK
Kantoor voor Abonnementen
Fa. KIEZEBRINK Co.
KLEUNZAND T - Tel 2872
„Dat is een werkman”, hadden de anderen bewonde
rend tegen elkander gezegd, als ze zagen, hoe Eric
schijnbaar zonder inspanning balen cement en steenstof
van de wagons op de vrachtwagens slingerde. Ze kenden
hem om zijn kracht en hij was er trots op geweest. Deze
keer had hij heftiger gezwoegd dan ooit, maar nu niet
met plezier in het werk of met vreugde om de vorde
ringen, die er iedere dag gemaakt werden. Hij werkte
om de belediging te verteren, om dat hatelijke etiket
van jongensachtige onbenulligheid kwijt te raken, dat
hij niet meer dacht aan iets anders dan de gewone be
slommeringen van werken, eten, slapen en wassen.
Het rauwe leven in het kamp had hem daarin geholpen.
Stond hij niet buiten die troep? Kon een man niet
rustig dwars door de modder lopen om die later kalm
weer af te wassen zonder enig blijvend smetje? Hij had
gewerkt, graag overuren gemaakt, zijn loon op de bank
gebracht, veilig voor crooks en dieven, en hij had niet
gedacht aan verleden of toekomst.
Maar nu voelde hij plotseling, hoe hij bezig was weg te
zinken in dit zonderlinge poeltje van gelukzoekers en
mislukkelingen. Het was niet de arbeid, die degra
deerde; hier in Amerika werd iedere man, die werkte,
gerespecteerd, welk werk hij ook deed, maar het
was de omgeving, het gezelschap van valse spelers,
van drankslaven en vechtjassen, die hem naar
beneden zou halen. Hier ging hij ten onder, hij moest
hier uit! Hoe had hij alles kunnen verdragen! Hoe ver
nederend scheen hem deze avond eensklaps het leven
van de mannen-langs-de-wegEven onredelijk optimis
tisch als hij vroeger over het kamp gedacht had, even
plotseling, heftig en mateloos was nu zijn afkeer.
Door de zoele nacht dreven zomerse geuren. Het kamp
met zijn doordringende lucht van asphalt en benzine
was ver weg. Hij liep over een grasweggetje tussen
landerijen door. Laat hooi stond op oppers. Eric kon
het nauwelijks zien, maar hij rook het droge gras. In
het weiland aan de andere kant lag vee. De malende
bek van een herkauwende koe was bijna het enige ge
luid, want het gesjirp van de krekels was nauwelijks
een zelfstandig geluid te noemen; dat was eerder een
onderdeel van de zomerstilte.
De zuivere eenvoud van het boerenleven voelde Eric nu
als een loutering, die alle bezoedeling van het kamp
kon wegnemen. Hij ging weg, dat wist hij, maar niet
terug naar Evelyn. Hij zou niet als de geslagen hond
kwispelend terugkomen. Ze zou hem weglachen, daar
was hij zeker van.
Maar wat verlangde hij naar dat huis! Het huis, dat
van hen samen geweest was. Dat huis, waar alle kracht
van uitging en waarheen alle arbeid terugvloeide. Het
huis was de spil van de ontginning. Eric herinnerde
zich nu, dat hij telkens geglimlacht had, als hij bjj het
wenden van de ploeg het grauwe dak in het oog had
gekregen. Hij glimlachte nog, als hij eraan terugdacht.
Hier had hij geen huis. Was die smerige loods een huis
Een bespotting van een huisEen plaats, waar je at en
sliep, omdat die dingen noodzakelijk zijn. Maar eigen
lijk was hij een dakloze, en hjj zou dat blijven, zolang
h|j bleef zwerven.
Nu begreep hij, hoe Evelyn zo aan die boerderij kon
vasthouden. Het was niet het geld, dat er in zat; het
was ook niet een botte hardnekkigheid om vast te
houden, wat ze eenmaal had aangepakt. Ze had iets
opgebouwd, dat een eigen ziel had. Die ontginning had
een eigen leven, een eigen kloppend hart onder dat
zelfde grauwe dak. En zij, Evelyn, was de hoedster en
de voedster van dat leven. Een fel verlangen naar het
meisje kneep Erics borst ineen. Kon hjj nu maar bij
Ab.prijs 2.50 per half jaai
Franco per poet
ƒ3.75 per half jaai
PROMOTIE GYMNASIUM.
Vrijdagmiddag had in de Doopsge
zinde Kerk de promotie van het gymna
sium plaats. De president-curator mr.
H. H. J. v. B o 11 e n b u r g constateer
de in zijn openingwoord dat blijkens de
resultaten van deze cursus de school de
gevolgen van de oorlog te boven is, ook
het instituut van de proefklas blijkt uit
stekend te werken. Helaas kan geen
vreugde ongedeeld zijn. Mej. dr. Szper
en de rector dr. Postma gaan het gym
nasium verlaten. Al is dat reeds in meer
intieme kring geschied, spr. wenst dr.
Szper hier ook in het openbaar hulde te
brengen, voor wat zij voor de school
heeft gedaan, met liefde voor werk en
leerling en trouw aan de inrichting.
Moge zij nog lang van haar rust ge
nieten, welke zij begint met een reis
naar Afrika, waarbij onze beste wensen
haar vergezellen. Ingrijpender nog voor
het schoolleven is het vertrek van dr.
Postma, een man bevoorrecht met tal
van talenten, die echter ook tot plicht
heeft met die talenten te woekeren, zo
dat wij hem, zjj het met bloedend hart,
wel moeten afstaan aan de residentie.
Moge hij in zijn nieuwe werkkring be
vrediging vinden en een fraaie carrière.
Ten slotte richt spr. met de leus: „le roi
est mort, vive le roi" ’n woord van wel
kom tot de nieuwe rector, dr. Blankert,
die bij de plechtigheid tegenwoordig
was. Mej. dr. F. Szper sprak daarna
de oratie uit over het onderwerp: „Tom
Paine en de rechten van de mens”. Tom
Paine, in het midden van de 18e eeuw in
een kleine Engelse plaats geboren,
leerde in zijn jeugd de hardheid van het
leven in dit tijdperk der „squires” ken
nen en werd mede onder invloed daar
van gedurende heel zijn leven een strij-,
der voor de waardigheid van de mens
en het recht zichzelf te zijn. Beginselen
niet geheel onbekend ook reeds voor zijn
tijd. Al vroeg toch kwam het individu
zijn rechten opeisen, zowel in de Griek
se als Romeinse wereld, in de laatste
ontstaat in de kring van Scipio het
begrip Humanitas, Cicero eist respect
voor de menselijke waardigheid. Al had
het christendom de gelijkwaardigheid
van de mens verkondigd, maatschappe
lijk was die in de feodale middeleeuwen
geenszins verwezenlijkt; in de hervor
ming komt het recht op geestelijke vrij
heid weer naar voren. In de loop van de
17e eeuw komt het humanisme losser
van het christendom te staan (Descar
tes; Spinoza die zegt dat de staat niet
de mens moet beheersen maar hem be
vrijden moet van vrees). Locke, die
grote invloed had op de geestesontwik
keling in de 18e eeuw verkondigt de
gelijkheid van alle mensen, en aan 't
eind van die eeuw breken de rationalis
ten met elke autoriteitsgedachte, tegen
over de autoriteit stellen zij de rede,
tegenover de deemoed het menselijk ver
antwoordelijkheidsgevoel. Het is in 1774
dat Tom Paine, tot dan een haveloze
zwerver in Engeland, door bemiddeling
van Franklin naar Amerika komt en
zijn Common Sense schrijft, waarin hij
opkomt voor de onafhankelijkheid van
die toentertijd Engelse koloniën. Als in
1776 Jefferson de Onafhankelijk
heidsverklaring opstelt, is veel daarvan
ontleend aan Common Sense, dat Ame
rika een ideaal gaf om er voor te strij
den. Als die onafhankelijkheid in 1783
wordt erkend, verwacht Paine dat ook
aan alle despotisme in Europa een eind
zal komen en een Ver. Staten van Euro
pa gevormd. Aan die droom bedwelmen
zich ook de Girondijnen in Frankrijk,
en
Europese Volkenbond.
hield over het zo juist verschenen
boek over de Ned. Geloofsbelijdenis.
Hij stelde dit verschijnen temidden
van het kerkelijk en het tijdsgebeuren
dezer dagen en liet zien hoe het ge
schrift opbouwend kritisch was. Er
volgde een uitvoerige discussie op, die
door de voorzitter, ds. de Wilde en ds.
Bakker beantwoord werd, waarbij de
laatste een en ander vertelde over de
juist gehouden Generale Synode,
waarin juist ten opzichte van deze
vragen zulke belangrijke beslissingen
zijn genomen. Na een gemeenschappe
lijke maaltijd maakten de afgevaar
digden in een 14-tal daartoe beschik
baar gestelde motorboten een boot
tocht over het Sneeker meer. Dit bood
de Sneker afdeling aan de algemene
vergadering aan.
Tijdens een vergadering van alle
hoofden van scholen o£ hun ver
tegenwoordigers, met alle leraren
lich. opvoeding, zijn de mogelijkheden
besproken de jeugd een paar mooie
dagen te bezorgen ter gelegenheid
van de Jubileum- en Kroningsfeesten.
Nadat de hoofdpunten waren vast
gelegd, werd een commissie uit het
midden van de vergadering benoemd.
Deze commissie, welke zich uitslui
tend bezig zal houden met Spel en
Sport, bestaat uit de heren T. J. van
Gelder, H. Jongkind, C. Kan, v. d.
Kooy, A. Keet, S. Koopmans, H.
Moedt, S. Plat, J. Sixma en W. A.
Visser. Deze commissie is met haar
plannen klaar. Komen deze tot uit
voering, dan kunnen we inderdaad
van een unieke gelegenheid spreken
voor onze goede stad Sneek. Alle
schoolkinderen uit de eerste tot en
met de vijfde klas krijgen gelegen
heid op het Sportveld aan de Leeu-
warderweg, deel te nemen aan per
soonlijke wedstrijden. De jongens en
meisjes uit de zesde klas der lagere
scholen en die van de scholen voor
vervolgonderwijs, bekampen elkaar in
kaats-, slagbal-, handbal- en voetbal-
wedstrijden. Eén en twintig scholen
nemen deel, met de volgende groepen
van kinderen: Van de le tot en met
de 5e klas, in totaal 1914 kinderen.
Uit de hogere klassen en uit klassen
van scholen voor vervolgonderwijs
schreven in: 29 parturen kaatsen; 11
groepen van meisjes uit elf verschil
lende scholen nemen deel aan slagbal-
wedstrijden. Negen handbal-elftallen
van meisjes bekampen elkander, voor
de jongens komen we op 8 handbal-
elftallen, terwijl 24 elftallen voor
voetballen zullen deelnemen. Een klei
ne honderd wedstrijden moeten wor
den gespeeld, voor de eerste, tweede
en derde prijswinnaars bekend zullen
zijn. Een volgende maal hopen we u
de namen van de deelnemende scho
len te geven.
Naast dit groots opgezette drie
daags feest „Sport en Spel”, voor de
schooljeugd op 1, 2 en 3 Sept, heeft
het comité plannen in bewerking om
ook de kleuters van alle fröbel
scholen aan de feestviering te
doen deelnemen. De organisatie van
een en ander verloopt vlot, daar het
comité alle mogelijke medewerking
ondervindt. Het laat zich dan ook
aanzien, dat het aan de gevraagde sa
menwerking niet zal ontbreken, wat
aan het welslagen van de feesten ze
ker ten goede zal komen. Mogen wij
nu reeds uwe aandacht vragen voor
onze mededelingen in het blad van
Vrijdag a.s.
Comité Regeringsjubileum en
Kroningsfeesten te Sneek.
Martens, G. Middeldorp, W. Mulder
(voorw.), W. Spier, A. Nooitgedagt,
D. Sinnema, J. Tjerkstra*, G. v. d.
Wal, N. Wind*, W. Zuidema, G. Zui
denveld*, J. Halbertsma, allen Sneek;
L. Spanninga, Weötermeer; D. Dijk
stra, Wijckel; S. Nauta, Woudsend;
J. Okma*, IJpecolsga; J. Meester,
IJsbrechtum. zijn meisjes; afgewe
zen 12 leerlingen.
De Ver. v. Vrjjz. Hervormden in
Nederland hield dit jaar zijn algemene
vergadering in Sneek. De foyer van
Amicitia was geheel gevuld met afge
vaardigden uit het gehele land, toen
de voorz., ds. J. Boonstra van Gieten,
de vergadering Donderdag opende en
dadelijk het woord gaf aan ds. C.
Moulijn uit Leeuwarden om het wij
dingswoord te spreken. Deze deed dat
naar aanleiding van wat er in het
Nieuwe Testament staat over de hou
ding van Jezus tegenover de synago
ge. Daarna sprak de voorz. zijn ope
ningswoord, waarin hij er allereerst
de nadruk op legde, dat het hoofd
bestuur niet alleen de afgevaardigden
naar Sneek heeft geroepen omdat het
Noorden weer aan de beurt was, maar
om te tonen hoe heel de beweging
zich bedroeft en ergert over wat hier
in de Hervormde Gemeente is ge
schied en om de vrijzinnigen hier ter
plaatse te laten gevoelen, dat zij in
haar moeilijkheden niet verlaten is.
Allereerst werden nu de doden her
dacht van het afgelopen verenigings-
jaar. Spr. memoreerde vervolgens het
werk van de V.P.R.O., die nog altijd
voor een nationale omroep is, die ook
van harte wil meewerken met het
I.K.O.R. (interkerkelijk overleg in
radio-aangelegenheden), maar die
door de ontwikkeling van het radio-
bestel wel gedwongen wordt Se eigen
organisatie zo sterk mogelijk te ma
ken, opdat het vrijz. protestants ge
luid in de aether blijve. Het vrijz. prot.
Convent gaat de weg op van verdere
theologische bezinning en heroriënte
ring. En ’t Ontwerp-Kerkorde wordt
Ijverig bestudeerd. Daar zal in het
najaar een twee-daags congres aan
besteed worden. En het boek over de
Ned. Geloofsbelijdenis, dat in op
dracht van de Vereniging werd ge
schreven en zo juist verscheen, be
groet spr. met vreugde en dankbaar
heid als een hoogst-belangrijke bij
drage van vrijzinnige zijde in het ker
kelijk gesprek, dat voortgezet moet
worden. Spr. heette allen welkom en
opende de vergadering. De notulen
werden in handen van een commissie
gesteld. Het uitgebreide jaarverslag
gaf aanleiding tot enkele opmerkin
gen. De rekeningen en begrotingen
van de vereniging en de commissies
werden vrijwel zonder discussie goed
gekeurd. Het voorstel om het quo
tum te verhogen werd met algemene
stemmen aangenomen. Vervolgens
kreeg prof. Bleeker het woord, die
vertelde hoe de studiekas op het ogen
blik 52 studenten steunt en nu een
groot plan heeft om een fonds van
anderhalve ton binnen een jaar bij- Aan de hand
een te brengen. Uit de verscheiden
vingerwijzingen om het geld te verza
melen bleek hoe men dit plan met
enthousiasme aanvaardde. Toen was
het woord aan ds. de Wilde (de
Leek), die een kernachtige lezing
RedacteurenL. KIEZEBRINK en C. SMIT
NEDERLANDSE BAPTISTEN
JEUGDBEWEGING.
Donderdag jl. was het de laatste
dag van de Jeugdconferentie van bo
vengenoemde jeugdbeweging, ’s Och
tends acht uur ving de vergadering
van het Centraal Comité aan, onder
leiding van ds. F. E. H u i z i n g a. De
verslagen der verschillende functio
narissen werden goedgekeurd. Herko
zen werden in de Jeugdraad ds. G.
Brongers van Enschedé en ds. G.
Vegter van Groningen. Aangenomen
werd het voorstel tot aanstelling van
een vrijgestelde, die de Jeugdraadle-
den van verschillende werkzaamheden
zal ontlasten, het kampwerk zal lei
den en contact met de afdelingen zal
opnemen. Een instructie zal worden
opgesteld en gezocht zal worden naar
een geschikte candidaat voor dit
werk. De verdeling van de Zendings-
gelden geschiedt aldus3000 voor
de Ecu, 1000 voor een Evangelisa-
tie-auto, 1000 voor het curatorium.
Om 10.15 uur ving de conferentie
aan onder leiding van ds. N. J. van
Beek van Delfzijl. Hoofdthema was
voor deze vergadering: „Hoe wordt
ons leven door onze keus bepaald?”
De eerste inleider was de heer E. d e
Haan van Heerenveen, die sprak
over: „Trouw aan de keus” en zijn
onderwerp in twee gedachten splitste.
Onze levenshouding en Onze levensop
dracht. Ds. J. B o s m a van Staveren
refereerde daarna over: „Perspectie
ven van het nieuwe leven”. Hjj stond
stil bij: zelfverloochening en kruis-
dragen, een nieuwe voedingsbodem,
een nieuwe levensrichting, een grote
kracht en ongekende mogelijkheden.
De heer de Haan sloot deze samen
komst met gebed.
De grote slotdemonstratie stond
onder leiding van ds. Huizinga.
Er werd veel gezongen, muzikale me
dewerking van hobo en piano was er,
terwjjl mevr. L. Spcelma n
Kruit van Stadskanaal in een pit
tige toespraak er op wees dat heel
veel jonge mensen, als ze een dagje
uit zijn, gaarne in een of andere ge
legenheid eens lekker willen eten.
Dat komt omdat koks dat eten heb
ben bereid. Hier hebben de heren ook
voor het maal gezorgd en nu mag zij
voor de toespijs en het fruit zorgen.
van de vragen: Wat wil
je worden en Wie wil je dienen
heeft ze zich uitstekend van haar
taak gekweten. Verschillende tele
grammen spraken van prachtig door
komen van de radio-uitzending. Tot Kant ziet deze echter niet komen
slot werden tal van getuigenissen van pleit voor een
haar zijn en met haar vechten voor de boerderij. Wat
was hij een gek geweest weg te lopen voor iets, dat de
volgende dag vergeten zou zijn. Gek om een vrijheid na
te jagen, die een vernederende slavernjj was. Hjj wist,
dat zij de vrouw was, die bij hem paste.
De wandeling in de weke duisternis had Erics cynisme
doen wegspoelen door een golf van overgevoeligheid.
Als een pijnlijk en toch kostbaar bezit koesterde hij zjjn
jongensachtige gevoelsuitbarstingen.
Alle sentimentaliteit, die hjj in de laatste maanden had
opgekropt, kwam nu los en hij had medelijden met zich
zelf, omdat hij het slachtoffer was geworden van zijn
eigen domme streken. Maar terug ging hjj niet,
wanter was geen weg terug Een rampzalige
weemoed welde in hem op. Een gewaarwording van
eindeloze en grondeloze droefheid scheen uit de milde,
stille nacht in hem over te vloeien. Zijn keel werd dik
met een prikkelend gevoel, zoals hij zich van vroeger
herinnerde, toen hjj als kleine jongen nog wel eens
huilde.
Dan boog zjjn moeder zich tegeljjk troostend en ver
manend over hem heen en zei„Och jongen, je zult nog
wel andere dingen in je leven ontmoeten. Hierom hoef
je toch niet te huilen”. Soms huilde hjj dan toch, zonder
te weten waarom. Ja, waarom huilde hjj dan toch?
Langzamerhand ging hjj erover denken, dat zjjn moeder
toch wel gelijk had en met die gedachte kwam het
besef mee, dat hjj klein en kinderachtig deed en dat die
huilerjj nu maar uit moest zjjn.
Eric glimlachte stil voor zich uit bjj de herinnering aan
zjjn jongensjaren. Maar deed hjj nu niet even flauw als
indertjjd? Nu ja, hjj huilde niet. Neen, dat zou er nog
bjj moeten komenMaar hjj vond zjjn zelfbeklag plotse
ling even belacheljjk. Hjj had zichzelf in een verwarde
situatie gewerkt. „Wel Eric”, zei hjj bjj zichzelf, „dan
moet je ook maar zelf zorgen, dat je er weer uit komt”.
En van dat ogenblik af begon hij koel en rustig plannen
te maken. Hjj zou die steenlader nog wel een paar
Paine, als de geestelijke vader der Ame
rikaanse revolutie, komt naar Frankrijk
en wordt lid van de nationale conventie,
hjj schrjjft „The Rights of Men” als
Burke in Engeland op de Franse revo
lutie smaalt, doch mèt de Girondijnen
wordt ook hjj gevangen genomen, na
hun val, als het extremisme in de revo
lutie de overhand krijgt. Men schaft het
christendom in Frankrijk af, Paine is
diep geschokt en schrijft zijn „Age of
Reason” en pleit voor het dienen der
rechtvaardigheid, het beminnen der
barmhartigheid en het pogen de mede
mens gelukkig te maken. Thans werd
hij elders in de wereld uitgekreten voor
de antichrist, als een gebroken man
keert hij terug naar Amerika, waar de
revolutie ook een andere keer had geno
men dan door hem verwacht, het ideaal
dezer revolutie was vergeten, economi
sche slavernij heerste er; en zo kon het
gebeuren, dat hij die z’n leven lang had
gestreden voor de vrijheid van de mens
en een rechtvaardiger maatschappij,
zich niet op straat durfde vertonen. Hij
stierf in 1809. In de 19e eeuw gaat ech
ter de strijd om de menselijke waardig
heid voort, Marx kwam er o.a. voor op.
Heeft in de 20e eeuw stellig het geloof
in de vooruitgang en de voortreffelijk
heid van de menselijke geest een schok
gekregen en is er voor lichtvaardig op
timisme geen p’->ats meer, het humanis
me is geenszins ontmoedigd; al staan
naast de goede eigenschappen van de
mens z’n slechte, steeds zal hij boven
zich zelve uitgrijpen en niet ophouden
met streven voor zijn illusies werke
lijkheid zjjn geworden. Is er met de vrij
waring van de mensheid voor gebrek al
’n begin gemaakt, daarnaast pleitte Roo
sevelt voor de vrijwaring van angst. De
angst van de mens is de vrees voor
oorlog, en niets maakt de mens meer
tot slaaf dan de angst. Een der redenen
van oorlog in deze tijd is de strijd om
het bezit van grondstoffen, daarom
wordt dan ook door tal van staatslie
den gepleit voor een rechtvaardiger ver
deling daarvan. In Atlantic Charter en
het Congres voor Europese eenheid be
gint een patroon voor de toekomst van
deze wereld zich af te tekenen, al moe
ten wij er aan denken dat de geschie
denis niet met jaren, doch eeuwen re
kent. De ontwerp verklaring van de
rechten van de mens van de Ver. Naties
bevat ook regelingen voor sociale en
economische rechten waarvan de mens
zich in de 19e en 20e eeuw bewust werd.
Om de rechten van de mens te doen eer
biedigen wordt aan een Internationaal
Gerechtshof gedacht, waarbij ook ieder
individu een klacht kan indienen, even
tueel tegen zijn eigen staat. Al is het de
vraag of dit alles nu aangenomen zal
worden, er is hier groei, en het stand
beeld van Tom Paine, onlangs te Parijs
in de Cité Universitaire opgericht, staat
daar als een manend symbool voor de
studerende jeugd allqr landen.
De rector, d r. E. B. J. Postma
dankte de spreekster, en sprak tot deze
ideale collega, toonbeeld van plichtsge
trouwheid in de 24 jaar hier werkzaam,
een woord ten afscheid. Onze beste
wensen zullen haar vergezellen op haar
reis naar Kenya en bij haar later ver
blijf in Rotterdam. Spr. brengt dan nog
in herinnering dat dr. P. J. Nieuwkamp,
heden zijn 25ste cursusjaar hier afsluit,
als er één is die voor het Sneker gym
nasium leeft dan is hjj het, hij is een
voorbeeld van ijver en plichtsgetrouw
heid. De heer Casparie en mej. Weevers
Stous en de amanuensis Bruël hebben
ook jubilea kunnen herdenken. Spr.
richt daarna een persoonlijk woord van
afscheid tot collega’s, curatoren, het ge
meentebestuur en de gemeentediensten,
die tijdens zijn rectorschap met het
gymnasium in aanraking kwamen en
tot de directeur der R.H.B.S., de heer
de naoorlogse moeilijkheden zijn over
wonnen en dat het instituut der proef
klasse uitstekend voldoet.
GYMNASIUM TE SNEEK.
Bevorderd van klasse I naar II: J.
Abma, Wolsum; A. R. Broer*, Warns
A. J. Brouwer*, Sneek; M. L. Dijk
stra, Waaxens; Y. J. Engelsma,
Sneek; J. K. Fokkens, Sneek; W. G.
Sevensma*, Sneek; H. W. Tromp,
Sneek; L. Velleman, Sneek; D. Wes
tendorp, Workum; A. G. Wiersma*,
Bolsward; B. J. Wisselink*, Sneek;
R. van der Zijpp*, Sneek. Niet be
vorderd 1.
Van klasse H naar UI: S. Alberda,
IJsbrechtum; F. de Boer*, Sneek; H.
F. Pasma, Tjerkwerd; O. Verbeek,
Langweer. Niet bevorderd 3.
Van klasse 1H naar IV: H. J.
Ament, Sneek; B. de Boer*, Sneek;
C. G. Bogtstra*, Makkum; S. Bosch-
ma, Offingawier; W. J. Burghgraef,
Bozum; A. Heeringa*, Workum; D. J.
de Jong, Warns; J. de Jong, Harich;
F. Nauta, Exmorra; E. M. Smits*,
Staveren; W. Wester, Tjerkgaast; H.
P. Kingma, Ijlst; Tj. v. d. Veen, Oost-
hem. Niet bevorderd 2.
Van klasse IV naar V: B. C. J.
Bachofner, Bolsward; B. v. Haersma
Buma, IJsbrechtum; H. T. Goinga*,
Ijlst; A. Palmboom*, IJsbrechtum;
P. F. Obbema, Sneek.
Van klasse Va naar Vla: W. Bak
ker, Bolsward; W. P. C. Kodde, Rot
terdam; T. Tysma, Workum.
Van klasse Vb naar VIb: R. Mul
der, Langweer; J. I. C. Obbema*,
Sneek; J. H. Wisselink*, Sneek.
zijn meisjes.
CHRISTELIJK LYCEUM, SNEEK.
Toegelaten tot de eerste klasse: J.
de Vries, Balk; J. H. Klaassen*, Bo
zum; Tj. de Jong, H. Dijkstra, Burg-
werd; L. Grondsma*, P. V. d. Meer,
R. Veenstra, Heeg; J. Bennen, Hee
renveen'; H. Breimer, Hindeloopen;
H. v. d. Gaast, Hommerts; Th.
Jong, M. D. de Jong, Joure;
Lycklama a Nijeholt, Jutrjjp; P.
Groot, Njjega (H.O.N.); D. S.
Hout, Oosterend; J. Keulen, Oudega
(H.O.N.); B. de Jong, N. v. Slageren,
Oudega (W.), T. H. v. d. Molen,
ScharnegoutumL. Vos, C. Smits,
Sloten; B. Lodewijk, G. Scholte, R. E.
v. d. Wal, A. Deenik*, A. K. Douma,
J. Groeneveld, B. de Jonge, D. v. Loo,
P. v. Loo, J. Martens*, J. Pronk, H.
Sinnema, M. A. Mollema, J. H. Nooit
gedagt, O. H. de Vries, W. de Vries,
P. Wesseling, J. Zuidenja, allen Sneek
G. v. d. Meer, OsingahuizenH. L.
Woudstra, IJlst; J. Nauta*, IJsbrech
tum; T. Beukenkamp*, Wjjckel; S.
Cnossen, Wolvega. zijn meisjes;
afgewezen 6 candidaten.
Bevorderd tot de tweede klasse: R.
de Hoop, Bantega (voorw.); D. K.
Heeres*, S. Osinga*, C. Visser, Bols
ward; A. Hofman*, Bozum; S. Bos
ma, DelfstrahuizenB. Faber, Gauw;
J. de Boer, Hindeloopen; H. Algra,
Hieslum; Y Koopmans, Hommerts;
P. Lycklama Njjeholt, A. Osinga,
Jutrijp; J. Vier sen*, Lemmer; J.
Bootsma, R. Hoekstra, Loënga; F.
Wind, Langweer; H. Mensonides,
Longerhouw; J. «Snoek, St. Nicolaas-
ga; K. v. Hout, Oosterend; P. Jouw-
sma, Oppenhuizen; P. V. d. Meer*,
O-ingahuizen; E. Bosma, Scharne
goutum; J. Bakker, Sloten; T. Bak-
H. de Boer, waarna hjj dc bevorderingen M. v. d. Berg* E. Blom, D. Cou-
meedeelde, evenals de president-curator 1 perus (voorw.), G. Dijkstra, D.
er op wjjzende, dat deze aantonen dat Gaastra, N. de Haan*, J. Kooi, W.
dagen verdragen en aan het eind van de week weggaan.
Er werd altijd op Vrijdag betaald over een werkweek,
die van Woensdag tot Woensdag liep. Dat was een
middel om het weglopen aan het eind van de week
tegen te gaan. Als de arbeiders Vrijdags hun geld kre-
gen, de betaalbaas kwam in een autootje langs het
werk en rekende met telkens één groep af, terwijl hjj
en de chauffeur ieder een revolver naast zich hadden
liggen, hadden ze al weer twee dagen van de vol
gende week gewerkten niemand hield er van de maat
schappij twee dagen loon cadeau te geven.
Goed, hij zou werken tot Woensdag. Donderdag kon
hij dan naar Toronto gaan, inlichtingen inwinnen over
de streken, waar in het westen de meeste kans op werk
was; hij kon wat nieuw werkgoed kopen en zijn teveel
aan bagage ergens opslaan. Vrjjdags kwam hij dan
even terug voor zjjn laatste loon en Zaterdag zou hjj
vertrekken naar de prairie-provincies.
En Evelyn? Hjj zou haar een briefje schrjjven om te
vertellen, waar hij naar toe ging. Misschien kwam hjj
in het najaar wel weer in de buurt. Eerst de zomer
dóórwerken, flink verdienen, geld opsparen en van het
najaar zou hij dan wel verder zien
Opgelucht door zijn beslissing om onmiddellijk op te
breken, het was nu Dinsdag, dus hjj had nog maar
één dag te werken, begon Eric terug te wandelen.
Nu eerst voelde hjj de weldadige zachtheid van de
nacht. Jonge bomen stonden met hun takken naar de
hemel uitgestrekt als in verrukking en een jjle nevel
deed alles rusten in onstoffelijk dons. Het gras veerde
onder zjjn voeten, een tak van een struik streek bijna
liefkozend langs zjjn wang, f jjne druppels maakten huid
en kleren vochtig. Voorzichtig zette Eric zijn voeten,
vrezend dat een rollend steentje of een knappend takje
de stilte zou breken.
Een benauwde walm sloeg uit de barak hem tegemoet,
toen hij door de openstaande deur naar zijn slaapplaats
zou sluipen. Een zure lucht van zweet en stof en drank