Begroting 1949 Gemeente Sneek
Buitenlands Overzicht
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
4e JAARGANG No, 3
VRIJDAG 21 JANUARI
Nota van B. en W.
Tekorten vorige dienstjaren vallen mee
üii
1949
RedacteurL. KIEZEBRINK Redactie-adres KLEINZAND 7 SNEEK
Het Sn eek er Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van Nieuwe Sneeker Courant, Sneeker Courant en Drijfhouts Nieuwsblad
F—
3
uit
I
Ab.prijs ƒ2.50 per half jaar
Franco per post
ƒ3.75 per half jaar
BRANDSTOFFEN 01 WORDT
ONGELDIG.
De bon 01 van de brandstoffen
kaarten TA 806 en TB 806 is na Za
terdag 22 Januari niet meer geldig.
Deze bon moet dus vóór die datum
bij de handelaar zijn ingeleverd.
Kantoor voor Abonnementen
Fa. KIEZEBRINK Co.
KLEINZAND 7 Tel. 2872
Verschijnt
DINSDAGS en VRIJDAGS
Bureau voor Advertenties:
Fa. DRIJFHOUT
GROOTZAND 55
Telefoon 3005
Advertentiepigs 15 ct. per
m.m. Bij contract (handels-
adv.) lager.
SNEEKER NIEUWSBLAD
EXTRA-RANTSOEN SPIJSVET.
Eind Januari zal een extra-raht-
soen voedingsvetten beschikbaar wor
den gesteld, namelijk 250 gram voor
de leeftijdsgroepen A, B en C en 125
gram voor de groepen D en E.
De verbeterde vetgrondstoffenposi-
tie heeft het reeds in 1948 mogelijk
gemaakt de basisrantsoenen te verho
gen met de beschikbaarstelling van
een extra-rantsoen met Pasen, voorts
op 2 September, 21 October en 2 De
cember en bovendien door het ver
strekken van spijsolie. Verder is se
dert 30 December 1948 de rantsoen-
waarde van spijsvet verhoogd.
Het zal van de vetgrondstoffen-
positie afhangen, of de extra-ver-
strekkingen dit jaar met regelmatige
tussenpozen zullen worden voortge
zet. De verstrekking van spijsolie zal,
zoals tot nu toe gebruikelijk, op een
afzonderlijke bon geschieden.
INDONESIË.
Onderhoud tussen dr. Drees
en Sjahrir.
Dinsdag heeft Sjahrir, op verzoek
van dr. Drees naar Batavia gekomen,
een onderhoud met onze minister-pre
sident gehad. Het was een informeel
gesprek dat in aangename sfeer ge
voerd werd en handelde over alle
zijden van de huidige toestand. Jhr.
Michiels van Verduynen, de Neder
landse ambassadeur te Londen, was
er bij tegenwoordig. Sjahrir sprak
ook met verschillende figuren uit fe
derale kringen.
Dr. Drees op de terugweg.
Minister-president Drees is, mede
om gezondheidsredenen reeds giste
ren weer uit Batavia naar Nederland
vertrokken. Met hem ging o.a. ook
jhr. Michiels van Verduynen.
Bij zijn vertrek verklaarde dr. Dreês
zich tevreden over de besprekingen
en achtte de medewerking van de re
publiek bij de oplossing van het Indo
nesische vraagstuk nodig. Het zou die
oplossing ten goede komen als inter
nationaal wat rust over dit vraag
stuk kwam.
Nederland wil via Mauritius
naar Indonesië vliegen.
Nederland heeft aan Groot-Brit-
tannië officieel toestemming gevraagd
om voor de luchtverbinding met In
donesië voor wat de burgerluchtvaart
betreft, gebruik te mogen maken van
de luchthaven op het eiland Mauri
tius, aldus wordt naar A.F.P. meldt
van gezaghebbende Engelse zijde ver
nomen. Het Engelse ministerie van
buitenlandse zaken heeft thans het
verzoek in behandeling.
De republikeinse leiders.
De republikeinse leiders op Banka
genieten nu ook volledige bewegings
vrijheid. Wanneer vooraanstaande re
publikeinen naar Lake Success of
New Delhi, waar de Aziatische con
ferentie is geopend, willen, zullen hun
van Nederlandse kant geen moeilijk
heden in de weg worden gelegd.
De Veiligheidsraad.
Waarschijnlijk zou de Veiligheids
raad heden bijeenkomen voor de Indo
nesische kwestie. De Amerikanen zijn
er niet in geslaagd voor hun scherpe
resolutie een meerderheid te krijgen
en proberen het nu met een gematig
der.
In het Engelse Hogerhuis heeft
lord Milverton, die 30 jaar in het
Verre Oosten verbleef, de Neder
landse actie verdedigd en verklaard
dat alle deskundigen achter hem ston
den. De plaatsvervangend minister
van buitenlandse zaken Henderson
antwoordde echter dat de Engelse re
gering de Ned. actie niet kan steu
nen en het haar speet dat ze had
plaats gehad. In de Belgische Kamer
heeft minister Spaak verklaard dat
de Veiligheidsraad geen bevoegdheid
heeft in het conflict tussenbeide te
komen, hij deelde het Ned. standpunt
geheel.
DE VERLIESLIJST WAS ER EEN
VAN DRIE WEKEN.
Het ministerie van overzeese ge
biedsdelen deelt mede, dat de Zater
dag gepubliceerde verlieslijst niet be
treft de verliezen in Indonesië, welke
in de tijd van een week zijn geleden,
maar die welke gedurende die week
zijn gerapporteerd. De verleslijst om
vat de periode van 23 December tot
13 Januari.
daardoor kunnen worden bemoeilijkt.
Zoals eenmaal de joden in Oost-Euro-
pese landen vaak het slachtoffer werden
van een uitbarsting van de volkswoede
over ondraaglijke toestanden, welke niet
die Joden maar de regeringen hadden
veroorzaakt, zijn de Indiërs dat de vo
rig: week in Durban in Zuid-Afrika
geworden. De zoeloes, die er onder on
draaglijke woningtoestanden leven zijn
de Indiërs, die een groot deel der wo
ningen bezitten, te lijf gegaan en groot
verlies van lijf en goed is daarvan het
gevolg geweest. Eigenlijk is echter het
stadsbestuur, dat de misstanden niet tij
dig wegnam aansprakelijk.
NIEUWE BON VOOR SINAAS
APPELEN.
Er is weer een bon voor sinaasappelen
aangewezen. Op uiterlijk 29 Januari
moeten de bonnen 573 en 579 Algemeen
bij de groentehandelaar zijn ingeleverd.
Bon 573 van de kaarten A, B en C geeft
recht op 500 gram sinaasappelen en bon
579 van de kaarten D en E op een kilo.
LOOP DER BEVOLKING DER
GEMEENTE SNEEK IN 1948.
Op 31 December 1948 19.194
Bevolkingscijfer op 1 Januari 1948
9156 mannen en 9755 vrouwen.
Vermeerderd door geboorte met226
mannen en 203 vrouwen: door vestiging
met551 mannen en 670 vrouwen.
Verminderd door overlijden met 80
m. en 92 vr.; door vertrek met: 526 m.
en 669 vr. Totale vermeerdering: 171
mannen en 112 vrouwen.
Het aantal voltrokken huwelijken be
droeg 161. Het aantal ingeschreven
tweelinggeboorten bedroeg 12. Dat der
ingeschreven echtscheidingen 13.
ding bestaat steunend op te treden. B.
en W. stellen daarom voor van 1 Jan.
1948 af tot wederopzegging aan instel
lingen voor gezinsverzorging, die voor
het ontvangen van subsidie uit ’s rijks
kas in aanmerking komen, subsidie uit
de gemeentekas toe te kennen tot een
bedrag van 25 in de salariskosten van
gedipl. gezinsverzorgsters; 25% in een
bedrag, te stellen op 100.per jaar
per gedipl. gezinsverzorgster ter tege
moetkoming in de kosten van de lei
ding; 20 in de salariskosten van des
kundige niet gedipl. verzorgsters: 20
in een bedrag te stellen op 100.per
jaar per deskundige niet gedipl. gezins
verzorgster in de kosten van de leiding;
20 in de geldelijke vergoedingen, wel
ke aan leerlingen van een erkende op
leidingscursus voor gezinsverzorgster
voor hun praktijkwerk in gezinnen wor
den verstrekt. Een en ander onder be
paalde in het voorstel genoemde voor
waarden. Naar raming zal met deze
subsidiëring 2000.per jaar gemoeid
zijn.
KOOS VORRINK ZWAAR GEWOND
BIJ VLIEGTUIGONGELUK.
Maandagavond is aan de kust van
het Deense eiland Falster een vlieg
tuig van de Aero Holland, doordat het
bij een noodlanding tegen een boom
vloog verongelukt. Er waren 3 in
zittenden. De eerste piloot R. Protiva,
een Tsjech, nu bij Aero Holland in
dienst en wonende te Rijswijk, 40 jaar
oud, werd onmiddellijk gedood, even
als de tweede piloot W. F. de Jong uit
Gouda, 25 jaar. Zwaar gewond werd
de passagier, die de heer Koos Vor-
rink bleek te zijn, voorzitter van de
Partij van de Arbeid. De heer Vorrink
was op weg naar Oslo met een rege
ringsopdracht om met enige Noorse
regeringspersonen besprekingen te
voeren. Hij is thans opgenomen in het
ziekenhuis te Nyköping, op Falster en
de doktoren hebben alle hoop op ge
heel herstel.
Toestand toch ernstig.
In de toestand van de heer Vorrink
is een crisis ingetreden door een ver
lamming van nieren en blaas, hetgeen
zou kunnen voortvloeien uit een be
schadiging van de wervelkolom. De
Ned. regering heeft twee Nederlandse
artsen naar Denemarken gezonden
om de behandeling over te nemen.
UIT HET POLITIERAPPORT.
Laatste waarschuwing.
Een van de gevolgen van de oorlog is
dat er overal in het land ook in onze
stad wapenen, o.a. handgranaten,
revolvers, mitrailleurs enz.
personeel, waartoe U in de vergadering
vg.n 22 Dec. besloot, zal een groot
deel van dit bedrag opeisen. Een voor
stel tot wijziging der begroting, waarin
de financiële gevolgen van dit besluit
o.m. zijn verwerkt, zal U worden toege
zonden. Na het aanbrengen van de voor
gestelde wijzigingen is op de post voor
onvoorziene uitgaven nog slechts be
schikbaar rond 2400.
In de memorie van toelichting bij de
gemeentebegroting voor 1948 werd bij
volgnummer 284 een voorlopige schat
ting gegeven van de te verwachten te
korten van vroegere diensten.
Bij deze schatting moest, wat de ja-
ren 1946 en 1947 betreft, gebruik wor
den gemaakt van de begrotingscijfers,
omdat gegevens over de werkelijke uit
komsten over die jaren op dat ogenblik
nog niet beschikbaar waren. Er moest
derhalve mede worden gerekend, dat
de werkelijkheid aanzienlijk zou kunnen
afwijken van de gemaakte schatting.
De gemeenterekening van 1945 is U
ter voorlopige vaststelling aangeboden,
terwijl de werkzaamheden aan die van
1946 en 1947 zo ver zijn gevorderd, dat
de voorlopige eindcijfers bekend zijn.
De rekening over 1944 kon nog door
middel van een bijdrage uit het alge
meen gemeentelijk reservefonds sluitend
worden gemaakt. Ook over jaren voor
afgaande aan 1944 zijn er geen onge
dekte tekorten. De gemeenterekening
1945 wijst een nadelig saldo aan van
267.112.71. Het gezamenlijk tekort
over 1946 en 1947 zal rond 325.000.—
bedragen. De rekening over 1948 zal,
naar met zekerheid mag worden aan
genomen, zonder nadelig saldo Suit en.
Totaal is dus te dekken 592.112.71.
Hiervan gaan echter af de bij de ge
meentebedrijven gereserveerde gelden
wegens aan het rijk verschuldigde on-
dememings- en vennootschapsbelasting,
welke, naar later door de regering werd
medegedeeld, niet zouden worden ge
heven. Totaal is dit een bedrag van
134.908.17. Voorts kan worden ge
raamd dat het rijk 150.000 zal bijdra
gen in de kosten van het politieappa
raat over 1943, ’44 en ’45, samen maakt
dit een bedrag van 284.908.17, resteert
nog te dekken 307.204.54. Di* bedrag
moet nog verminderd met door het rijk
te betalen bijdragen in de tekorten over
1945/1947 en met ƒ75.000 als afreke
ning der uitkeringen ingevolge het fi
nanciële verhoudingsbesluit over de ja
ren 1944/’46, waarna nog te dekken
overblijft 160.000. In 1948 is echter
reeds een geldlening van 360.000 aan
gegaan, bestemd voor dekking der na
delige saldi van vorige dienstjaren, aan
een deel dezer gelden, zal, nu slechts
160.000 te dekken valt, een andere be
stemming moeten gegeven.
Voorstel van B. en W. tot het
verlenen van subsidie aan in
stellingen v. gezinsverzorging.
Hoewel naar het oordeel van B. en
W. op dit gebied in de eerste plaats een
taak is weggelegd voor kerkelijk en par
ticulier initiatief, zijn zij van oordeel dat
nu er financiële moeilijkheden ontstaan I landmijnen,
tengevolge van het feit dat de minder zijn achtergelaten, die voor een deel in
been brengen,. En dan Is er de hulp
welke West-Europa op militair gebied
nodig heeft. Begin van deze week is
veldmaarschalk Montgomery weer in
ons land geweest om te spreken over de
militaire bijdrage, welke Nederland zal
leveren aan de Westelijke Unie. Bij zijn
eerste bezoek had Montgomery de eis
gesteld dat ons land drie divisies, een
brigade parachutisten, enige gepant
serde eenheden en enkele eskaders vlieg
tuigen als bijdrage zou leveren. Bij deze
tweede ontmoeting heeft onze regering
zich bereid verklaard binnen de grenzen
van de economische en financiële moge
lijkheden een evenredige bijdrage te ver
lenen aan het verdedigingsplan der
Westelijke Unie. Daarvoor moet dan dit
en begin volgend jaar een groot aantal
troepen uit Indonesië terug worden ge
trokken, terwjjl ons land van Amerika
wapenen enz. op leen- en pachtvoor-
waarden zou moeten ontvangen, het
geen ook in de bedoeling schijnt te lig
gen. Dit betekent dat onze militaire
uitrusting, welke tot nog toe op Enge
land georiënteerd was, ingesteld wordt
op Amerika en wij dus ook militair af
hankelijk worden van dat land, zoals
trouwens alle partners in de Westelijke
Unie. Dat is ook wel te begrijpen om
dat deze Westelijke Unie straks weer
onderdeel wordt van het Noord Atlan
tisch pact, waarin de Ver. Staten de
toon zullen aangeven. Maar als we dan
weer lezen dat een bekend Amerikaans
staatsman als Dulles betoogt, dat alleen
naties, welke beslissingen van de Ver.
Naties volkomen aanvaarden, lid van
dat pact mogen zijn, dan blijkt wjl dat
de afhankelijkheid van West-Europa
van Amerikaanse militaire hulp toch
ook bezwaren meebrengt. De Amerika
nen kunnen deze bijv, op een gegeven
ogenblik uitbuiten om West-Europa be
slissingen der Ver. Naties te doen aan
vaarden, waarop het zelf allerminst
gesteld is, men denke bijv, aan onze
verhouding tot de Indonesische repu
bliek. De gevaarlijke ontwikkeling na
de oorlog, waardoor een tot de tanden
gewapend en het Westen weinig goed
gezind Rusland aan de Elbe staat,
dringt echter West-Europa het Atlan
tisch pact als enige uitweg op. Geheel
anders zou het zijn als ook een sterk be
wapend West-Dultsland aan het Weste
lijk blok werd toegevoegd maar dat lijkt
een te gevaarlijk experiment. De Wes
telijke mogendheden hebben juist een
militaire Veiligheidsraad voor West-
Duitsland ingesteld, welke door voort
durende controle er voor zal zorgen dat
dit gebied industrieel en militair ont
wapend blijft. Een Amerikaans, Brits
en Frans generaal zijn leden van die
raad en later zal ook de Benelux er in
vertegenwoordigd worden, die ook een
candidaat voor secretaris-generaal mag
opgeven, opdat geen der grote gealli
eerden een te sterke positie in de raad
zal krijgen. Wanneer de toestand zich
gunstig zou ontwikkelen zou ook een
Rus in de raad kunnen worden opgeno
men. Zover is het echter nog niet, of
schoon er in de Ver. Staten ook voor
wordt gepleit op een verzoening met
Rusland aan te sturen in die richting,
dat de Russen hun sterke legers uit
Oost-Duitsland zullen terugtrekken,
waardoor West-Europa wat ruimer zou
bunnen ademhalen en het zijn militaire
voorzieningen in geleidelijker tempo zou
kunnen treffen dan nu het geval schijnt
te moeten zijn, en waardoor deze voor
zieningen op bijna ontmoedigende wijze
de plannen tot economisch herstel door
kruisen. Uit een de vorige week door de
Franse communistenlelder Cachin in de
Kamer gehouden verzoenende redevoe
ring heeft men afgeleid dat ook Rusland
via deze Fransman voelhorens voor
nieuw overleg met het Westen uitstak,
en dat dit geschiedde omdat de Russen
zouden veronderstellen dat Truman zich
door het heengaan van Marshall de
handen meer had vrij gemaakt. Ook
werd wel verondersteld dat de Russen
nieuw contact met het Westen zouden
begeren om medezeggingschap in de
Chinese kwestie te krijgen, nu Tsjang
Kai Sjek zich om bemiddeling tot
Amerika, Engeland en Frankrijk had
gewend. Die bemiddeling had echter
geen betekenis meer, want Tsjangs po
sitie was intussen hopeloos geworden,
en toen het Chinese kabinet in uiterste
nood ook om Russische bemiddeling om
tot vrede te komen verzocht, heeft Mos
kou geantwoord dat partijen het onder
ling maar eens moesten worden het
was geen Russische gewoonte zich met
binnenlandse aangelegenheden van ande
ren te bemoeien! Nu Ruslands pion
in China de overhand heeft, was dat
antwoord zeer begrijpelijk, en dat Rus
land om de toestand in China contact
met het Westen zocht lijkt dan ook wei
nig waarschijnlijk. Terwijl de Chinese
kwestie vorige week dus langs de ba
nen van het geweld verder naar een op
lossing is geschoven, is de Palestijnse
tenminste voorlopig in meer vreedzame
gekomen door besprekingen over een
wapenstilstand tussen Israël en Egypte;
blijkbaar na ingrijpen van de Ver. Sta
ten hebben zowel Engeland als Israël
ook hun geschil niet verder op de spits
gedreven. Op het moment dat we dit
schrijven horen we er tenminste niet
meer van, en minister Bevin heeft van
het Engelse Lagerhuis gedaan gekre
gen dat daar eerst volgende week over
er gaat bijna geen week voorbij dat er
geen slachtoffers vallen bij het demon
teren of het spelen met dit gevaarlijke
goedje kunnen een einde nemen als
al deze oorlogssouvenirs door deskundi
gen worden opgeruimd.
Wij verwijzen in dit verband naar de
lastgeving van het Hoofd der Politie om,
indien men dergelijke voorwerpen bezit,
hiervan onmiddellijk opgave te doen aan
het Politiebureau. Zelf mag men ze, we
gens het daaraan verbonden gevaar,
niet vervoeren. Als men hieraan vóór
23 Januari voldoet, krijgt men geen
straf. Wanneer na deze datum echter
mocht blijken dat men ze nog in zijn be
zit heeft, dan zal een strafvervolging
tegen de onvoorzichtige bezitter worden
ingesteld.
Hier rust ook een plicht op de ouders
om na te gaan of hun kinderen mogelijk
ook met zulk gevaarlijk speelgoed om
gaan, dat hun op de een of andere dag
noodlottig kan worden.
Een tabakszwendeltje.
In samenwerking met de C.C.D.
heeft de politie bij een tabakshandelaar
alhier 15 kg. tabak in beslag genomen.
Deze handelaar, verkocht z’n waar nl.
in ongebanderollaerde verpakking tegen
te hoge prijs en dikwijls ook nog zon
der bon. Dit laatste kon hij doen omdat
een lid van het personeel van een ta
baksfabriek alhier hem regelmatig van
tabak voorzag, welke hij uit de fabriek
ontvreemdde. Er bleken behoorlijke hoe
veelheden tabak op deze wijze te zijn
verkocht. In totaal is in deze zaak tegen
vier personen proces-verbaal opgemaakt
waaronder ook tegen de langvingerige
tabaksleverancier.
Klerendief aangehouden.
In de laatste tijd werd Leeuwarden
onveilig gemaakt door een persoon, die
er zijn werk van maakte kledingstukken
uit gangen, vestibules enz. te ontvreem
den, waarbij hij het voornamelijk op
doktershuizen e.d. gemunt had. Op ver
zoek van de Leeuwarder politie is deze
man, de 31-jarige R. K., zonder vaste
In een nota aan de raad betreffende
de begroting 1949 delen B'. en W. o.m.
mee:
De ontwerp-begroting voor het dier t-
jaar 1949, kon, dank zij de middelen,
welke de gemeente ingevolge de Wet
Noodvoorziening Gemeentefinanciën van
15 Juli 1948 uit het gemeentefonds toe
vloeien, sluitend worden gemaakt. De
te verwachten Inkomsten lieten zelfs toe
de begroting iets ruimer van opzet te
maken dan in de afgelopen jaren mo
gelijk was.
Hoewel de vooruitzichten voor 1949
derhalve niet ongunstig zijn, dient voor
een te groot optimisme t.a.v. de ge
meentelijke financiën in de toekomst te
lyorden gewaarschuwd. Zoals reeds in
onze aan U uitgebrachte nota van 7
Februari 1948 over de betekenis van
het toen nog bij de Staten Generaal aan
hangige wetsontwerp regelende een
noodvoorziening voor de gemeentefinan
ciën werd gezegd, wordt het gemeente
fonds, waarvan de middelen jaarlijks
voor verdeling in aanmerking komen,
gevoed door een deel van de opbrengst
van een aantal in het algemeen con
junctuurgevoelige belastingen. De be
dragen, welke aan het gemeentefonds
ten goede komen zullen derhalve vari
ëren al naar mate de conjunctuur wij
zigingen ondergaat. De wet houdt hier
mede ook rekening, hetgeen blijkt uit
artikel 5, dat bepaalt, dat de uitkerin
gen aan de gemeente percentsgewijze
worden verhoogd of verlaagd naar ge
lang de middelen van het fonds dit mo
gelijk, respectievelijk nodig maken. Voor
1949 kan, blijkens mededelingen van de
minister van Financiën op een belang
rijke verhoging van de (voorlopig) vast
gestelde uitkeringen worden gerekend.
Deze extra bate heeft het mogelijk ge
maakt op de begroting 1949 bedragen te
ramen voor verschillende uitgestelde
werkzaamheden, zoals achterstallig on
derhoud.
Het behoeft geen betoog, dat de ver
hoogde uitkeringen voor 1949 geen ba
sis kunnen vormen voor het financiële
beleid in de "toekomst. Temeer niet nu
de noodvoorziening slechts voor de ja
ren 1948, 1949 en 1950 geldt en niet be
kend is op welke wijze daarna in de fi
nanciële verhouding tussen het rijk en
de gemeenten zal worden voorzien.
De uiterste voorzichtigheid is der
halve geboden bij het nemen van be
sluiten, welke belangrijke financiële
verplichtingen voor de toekomst mee
brengen. De Minister van Binnenlandse
Zaken heeft ten overvloede nog op dit
gevaar gewezen in een circulaire van 6
December jl. Daarin wordt o.a. gezegd,
dat „de (hierboven genoemde) onzeker
heid een waarschuwing inhoudt om
grote voorzichtigheid te betrachten bij
het treffen van voorzieningen, die de
strekking hebben het budget blijvend
te belasten of althans langdurige ver
hoging van het uitgavenpeil tot gevolg
hebben. Indien een gemeentebestuur nl.
alle mogelijkheden, welke eea huidige
begrotingspositie biedt, zou aanwenden
om uitbreiding te geven aan het be
staande verzorgingspeil, is het gevaar
niet denkbeeldig, dat hierop bij een
eventuele teruggang der inkomsten van
het gemeentefonds zou moeten worden
teruggekomen”.
Wij kunnen de opvatting van de Mi
nister ten volle onderschrijven. Van jaar
tot jaar toch valt een belangrijke stij
ging van de gewone Uitgaven te con
stateren, welke niet wordt opgevangen
door vermeerdering van de gewone in
komsten. Voorts moet er op worden
gerekend, dat in de komende jaren
scholenbouw en uitvoering van urgente
openbare werken, waartoe reeds is of in
de naaste toekomst zal moeten worden
besloten, belangrijke financiële offers
zullen vragen. De uit deze kapitaalsuit
gaven voortvloeiende lasten wegens
rente en aflossing, zullen evenals elke
andere nieuwe uitgaaf of verhoging van
uitgaven, uit de aan de gemeente toe
gewezen middelen moeten worden be
streden. De uitkeringen uit het ge
meentefonds ondergaan uit hoofde van
een stijging der uitgaven geen wijzi
ging.
Na overweging van het vorenstaande
zal het U duidelijk zijn, dat aan uitbrei
ding van het verzorgingspeil op enigs
zins ruime schaal voorshands niet kan
worden gedacht.
Op de begroting, zoals zij U werd aan
geboden, is op de post voor onvoorziene
uitgaven een bedrag geraamd van
RAADSVOORSTEL FN.
Openbaar en bijzonder voorbe
reidend lager onderwijs.
De besturen van bijzondere lagere
scholen in deze gemeente hebben de
raad verzocht om financiële gelijkstel
ling voor het openbaar en bijzonder
voorbereidend onderwijs. Thans ont
vangt het bijzonder kleuteronderwijs
25.per leerling subsidie; volgens de
B. en W. ter beschikking staande ge
gevens over 1947 gaven het R.K. Arm
bestuur, het bestuur der Montessori-
schoolver. en het best, van de Ver. v.
Chr. Schoolonderwijs onderscheidenlijk
per leerling na aftrek van inkomsten
wegens schoolgeld enz. uit 35.72,
54.98 en 35.55. De netto-uitgaven
voor het openbaar kleuteronderwijs over
dat jaar waren 45.14 per leerling, voor
1949 zijn die gestegen tot 58.een
voorstel tot verhoging van het school
geld is in voorbereiding. Inwilliging van
het ingekomen verzoek zou de gemeente
19.800 per jaar kosten. B. en W. stel
len na breedvoerige argumentering,
waarop wij in het volgend nr. nog terug
komen, voor afwijzend op het verzoek te
beschikken, doch het jaarlijks subsidie
van ƒ25.op ƒ35.per leerling te
brengen.
Een van de belangrijkste gebeurtenis
sen van de laatste tijd is het bezoek
van de Franse minister van buiten
landse zaken Schuman aan Londen ge
weest, waar hij heeft geconfereerd met
zijn Engelse collega Bevin. Frankrijk en
Engeland waren wat uiteengedreven,
zowel door verschil van opvatting over
de regeling der Duitse kwestie, en door
economische vraagstukken de Engel-
sen kunnen nu eenmaal de luxe artike
len welke Frankrijks uitvoer vooral uit
maken niet in zulke hoeveelheden opne
men dat de Engelse uitvoer naar Frank
rijk er door wordt gedekt als door
het feit dat men te Londen de Franse
partner, wegens zijn bokkesprongen in
het nabije verleden met allerlei stakin
gen, niet geheel volwaardig achtte. Nu
het huidige Franse kabinet een tikje ste
viger in het zadel zit dan zijn voor
gangers en het alle moeite doet het
grote probleem van de stabilisatie der
prijzen op te lossen, was een gedachte
wisseling met Engeland over allerlei
problemen wel gerechtvaardigd. En ken
nelijk heeft zij vrucht gedragen ook.
Alle vraagstukken welke beide regerin
gen raken als: Duitsland, Atlantisch
pact, de Middellandse Zee en de be
trekkingen met Italië, het Midden-Oos-
ten, Zuid-Oost-Azië en het Verre Oosten
zijn besproken en Schuman constateerde
in een persconferentie dat al was niet
op alle punten overeenstemming bereikt,
er toch minder meningsverschil tussen
hem en Bevin bestond dan hij dikwijls
ontmoette in zijn eigen Franse coalitie
kabinet zelve. Veel bijzonderheden over
de mate van overeenstemming ten op
zichte van alle genoemde problemen
heeft men uiteraard van Schuman niet
gehoord, alleen werd duidelijk verklaard
dat er geen fundamentele verschillen
meer zijn tussen beide landen ten aan
zien van de te volgen politiek ten op
zichte van de diverse vraagstukken,
welke de Duitse kwestie opwerpt. Dat
is al een heel belangrijk feit, maar nog
belangrijken is dat men het over het
algemeen vrijwel eens was en dat dus
het bezoek heeft geleid tot weer inniger
betrekkingen tussen deze twee deelge
noten in de Westelijke Unie. Dat is niet
alleen nodig om die sterk te maken,
maar ook om een zekere mate van zelf
standigheid van West-Europa te hand
haven tegenover de Ver. Staten en dezen
te overtuigen dat dit West-Europa een
geenszins te verwaarlozen factor is, en
geen marionet waarmee Washington
maar naar believen zou kunnen hande
len. Dat dit wel nodig is blijkt ten slotte
ook al weer uit de wijze waarop de Ver.
Staten meenden de Indonesische kwestie
in de Veiligheidsraad te moeten aan
pakken. De scherpe anti-koloniale
mentaliteit der Amerikanen mede ge
volg van het feit dat zij zich nog geen
twee eeuwen geleden zelf aan een En
gels koloniaal bewind hebben moeten
ontworstelen heeft geleid tot een
wanbegrip niet alleen omtrent de be
doelingen van West-Europa met de
vroeger door haar in Azië overheerste
gebieden, maar waarschijnlijk ook tot
een overschatting van wat die gebieden
zouden kunnen presteren en worden,
wanneer ze plotseling geheel van West-
Europese medewerking zouden zijn ver
stoken. Er zijn belangrijke groepen en
invloedrijke personen in Amerika, die
menen dat de Ver. Staten veel meer
aandacht zouden moeten besteden aan
Azië en speciaal aan India, Pakistan,
Indonesië, Malakka en Japan om deze
tot een anti-communistisch blok te vor
men, nu China daartoe geen gelegen
heid meer biedt. Dit zou volgens die
Amerikaanse opinie een heel wat beter
strategie zijn dan samen te werken
met het moeilijk te verdedigen en moei
lijk op de been te houden West-Europa,
dat bovendien straks ook weer als con
current van de Amerikaanse industrie
zal optreden op de wereldmarkt, terwijl
Azië juist zo’n rijke bron van grond
stoffen voor de Ver. Staten kan zijn.
Uiteraard hoort men deze mening dik
wijls verkondigen in Amerikaanse eco
nomische kringen, waar men gaarne de
West-Europese invloed op de Aziatische
grondstoffenmarkt zou uitschakelen.
Wij geloven echter niet dat deze ge
dachten nu of in de nabije toekomst de
officiële Amerikaanse politiek zullen
beheersen, al moet men er wel rekening
mee houden, dat nu Truman persoonlijk
groter invloed op de Amerikaanse bui
tenlandse politiek heeft gekregen, die
veel minder practische ervaring op dit
gebied heeft dan bijv. Marshall, hij wel
eens pogingen zou kunnen ondernemen
het Aziatisch nationalisme en de West-
Europese belangen in dat gebied met
elkaar te verzoenen op een wijze welke
allerminst de sympathie van W.-Europa
zal hebben. En daarom ook is het goed
dat vooral tussen de twee grote landen
in dat West-Europa, Engeland en
Frankrijk geen grote verschillen over
de buitenlandse politiek bestaan, waar
door men beter tegen Amerikaanse druk
in bepaalde richtingen is opgewassen.
Want die Amerikaanse druk beschikt
over zeer machtige middelen. Daar is
bijv, de Marshallhulp. Wel heeft
Washington tot nog toe vermeden deze
als middel tot politieke druk toe te pas
sen, doch wie weet wat gebeuren kan
nu de vader van het plan, Marshall zelf,
van het politieke toneel verdwijnt, en
het bovendien wel vast staat dat die
Marshallhulp veel langer zal moeten
bijslag en van een tijdelijke toeslag op
de kindertoelagen aan het gemeente-
zijn de hun te verstrekken hulp te be- kinderen, zijn geraakt. De vele ongeluk-
kostigen, er voor de gemeente aanlei- t ken die hierdoor reeds zijn ontstaan
woon- en verblijfplaats, alhier aangehou
den en naar Leeuwarden getranspor
teerd, waar hij werd opgesloten.
als het nu geschiedde zouden de onder-
landelingen tussen Israël en Egypte
worden verleend dan tot 1953, wil zij
inderdaad de geholpen landen op de