Begroting 1949 Gemeente Sneek Buitenlands Overzicht Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST 4e JAARGANG No, 3 VRIJDAG 21 JANUARI Nota van B. en W. Tekorten vorige dienstjaren vallen mee üii 1949 RedacteurL. KIEZEBRINK Redactie-adres KLEINZAND 7 SNEEK Het Sn eek er Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van Nieuwe Sneeker Courant, Sneeker Courant en Drijfhouts Nieuwsblad F— 3 uit I Ab.prijs ƒ2.50 per half jaar Franco per post ƒ3.75 per half jaar BRANDSTOFFEN 01 WORDT ONGELDIG. De bon 01 van de brandstoffen kaarten TA 806 en TB 806 is na Za terdag 22 Januari niet meer geldig. Deze bon moet dus vóór die datum bij de handelaar zijn ingeleverd. Kantoor voor Abonnementen Fa. KIEZEBRINK Co. KLEINZAND 7 Tel. 2872 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Bureau voor Advertenties: Fa. DRIJFHOUT GROOTZAND 55 Telefoon 3005 Advertentiepigs 15 ct. per m.m. Bij contract (handels- adv.) lager. SNEEKER NIEUWSBLAD EXTRA-RANTSOEN SPIJSVET. Eind Januari zal een extra-raht- soen voedingsvetten beschikbaar wor den gesteld, namelijk 250 gram voor de leeftijdsgroepen A, B en C en 125 gram voor de groepen D en E. De verbeterde vetgrondstoffenposi- tie heeft het reeds in 1948 mogelijk gemaakt de basisrantsoenen te verho gen met de beschikbaarstelling van een extra-rantsoen met Pasen, voorts op 2 September, 21 October en 2 De cember en bovendien door het ver strekken van spijsolie. Verder is se dert 30 December 1948 de rantsoen- waarde van spijsvet verhoogd. Het zal van de vetgrondstoffen- positie afhangen, of de extra-ver- strekkingen dit jaar met regelmatige tussenpozen zullen worden voortge zet. De verstrekking van spijsolie zal, zoals tot nu toe gebruikelijk, op een afzonderlijke bon geschieden. INDONESIË. Onderhoud tussen dr. Drees en Sjahrir. Dinsdag heeft Sjahrir, op verzoek van dr. Drees naar Batavia gekomen, een onderhoud met onze minister-pre sident gehad. Het was een informeel gesprek dat in aangename sfeer ge voerd werd en handelde over alle zijden van de huidige toestand. Jhr. Michiels van Verduynen, de Neder landse ambassadeur te Londen, was er bij tegenwoordig. Sjahrir sprak ook met verschillende figuren uit fe derale kringen. Dr. Drees op de terugweg. Minister-president Drees is, mede om gezondheidsredenen reeds giste ren weer uit Batavia naar Nederland vertrokken. Met hem ging o.a. ook jhr. Michiels van Verduynen. Bij zijn vertrek verklaarde dr. Dreês zich tevreden over de besprekingen en achtte de medewerking van de re publiek bij de oplossing van het Indo nesische vraagstuk nodig. Het zou die oplossing ten goede komen als inter nationaal wat rust over dit vraag stuk kwam. Nederland wil via Mauritius naar Indonesië vliegen. Nederland heeft aan Groot-Brit- tannië officieel toestemming gevraagd om voor de luchtverbinding met In donesië voor wat de burgerluchtvaart betreft, gebruik te mogen maken van de luchthaven op het eiland Mauri tius, aldus wordt naar A.F.P. meldt van gezaghebbende Engelse zijde ver nomen. Het Engelse ministerie van buitenlandse zaken heeft thans het verzoek in behandeling. De republikeinse leiders. De republikeinse leiders op Banka genieten nu ook volledige bewegings vrijheid. Wanneer vooraanstaande re publikeinen naar Lake Success of New Delhi, waar de Aziatische con ferentie is geopend, willen, zullen hun van Nederlandse kant geen moeilijk heden in de weg worden gelegd. De Veiligheidsraad. Waarschijnlijk zou de Veiligheids raad heden bijeenkomen voor de Indo nesische kwestie. De Amerikanen zijn er niet in geslaagd voor hun scherpe resolutie een meerderheid te krijgen en proberen het nu met een gematig der. In het Engelse Hogerhuis heeft lord Milverton, die 30 jaar in het Verre Oosten verbleef, de Neder landse actie verdedigd en verklaard dat alle deskundigen achter hem ston den. De plaatsvervangend minister van buitenlandse zaken Henderson antwoordde echter dat de Engelse re gering de Ned. actie niet kan steu nen en het haar speet dat ze had plaats gehad. In de Belgische Kamer heeft minister Spaak verklaard dat de Veiligheidsraad geen bevoegdheid heeft in het conflict tussenbeide te komen, hij deelde het Ned. standpunt geheel. DE VERLIESLIJST WAS ER EEN VAN DRIE WEKEN. Het ministerie van overzeese ge biedsdelen deelt mede, dat de Zater dag gepubliceerde verlieslijst niet be treft de verliezen in Indonesië, welke in de tijd van een week zijn geleden, maar die welke gedurende die week zijn gerapporteerd. De verleslijst om vat de periode van 23 December tot 13 Januari. daardoor kunnen worden bemoeilijkt. Zoals eenmaal de joden in Oost-Euro- pese landen vaak het slachtoffer werden van een uitbarsting van de volkswoede over ondraaglijke toestanden, welke niet die Joden maar de regeringen hadden veroorzaakt, zijn de Indiërs dat de vo rig: week in Durban in Zuid-Afrika geworden. De zoeloes, die er onder on draaglijke woningtoestanden leven zijn de Indiërs, die een groot deel der wo ningen bezitten, te lijf gegaan en groot verlies van lijf en goed is daarvan het gevolg geweest. Eigenlijk is echter het stadsbestuur, dat de misstanden niet tij dig wegnam aansprakelijk. NIEUWE BON VOOR SINAAS APPELEN. Er is weer een bon voor sinaasappelen aangewezen. Op uiterlijk 29 Januari moeten de bonnen 573 en 579 Algemeen bij de groentehandelaar zijn ingeleverd. Bon 573 van de kaarten A, B en C geeft recht op 500 gram sinaasappelen en bon 579 van de kaarten D en E op een kilo. LOOP DER BEVOLKING DER GEMEENTE SNEEK IN 1948. Op 31 December 1948 19.194 Bevolkingscijfer op 1 Januari 1948 9156 mannen en 9755 vrouwen. Vermeerderd door geboorte met226 mannen en 203 vrouwen: door vestiging met551 mannen en 670 vrouwen. Verminderd door overlijden met 80 m. en 92 vr.; door vertrek met: 526 m. en 669 vr. Totale vermeerdering: 171 mannen en 112 vrouwen. Het aantal voltrokken huwelijken be droeg 161. Het aantal ingeschreven tweelinggeboorten bedroeg 12. Dat der ingeschreven echtscheidingen 13. ding bestaat steunend op te treden. B. en W. stellen daarom voor van 1 Jan. 1948 af tot wederopzegging aan instel lingen voor gezinsverzorging, die voor het ontvangen van subsidie uit ’s rijks kas in aanmerking komen, subsidie uit de gemeentekas toe te kennen tot een bedrag van 25 in de salariskosten van gedipl. gezinsverzorgsters; 25% in een bedrag, te stellen op 100.per jaar per gedipl. gezinsverzorgster ter tege moetkoming in de kosten van de lei ding; 20 in de salariskosten van des kundige niet gedipl. verzorgsters: 20 in een bedrag te stellen op 100.per jaar per deskundige niet gedipl. gezins verzorgster in de kosten van de leiding; 20 in de geldelijke vergoedingen, wel ke aan leerlingen van een erkende op leidingscursus voor gezinsverzorgster voor hun praktijkwerk in gezinnen wor den verstrekt. Een en ander onder be paalde in het voorstel genoemde voor waarden. Naar raming zal met deze subsidiëring 2000.per jaar gemoeid zijn. KOOS VORRINK ZWAAR GEWOND BIJ VLIEGTUIGONGELUK. Maandagavond is aan de kust van het Deense eiland Falster een vlieg tuig van de Aero Holland, doordat het bij een noodlanding tegen een boom vloog verongelukt. Er waren 3 in zittenden. De eerste piloot R. Protiva, een Tsjech, nu bij Aero Holland in dienst en wonende te Rijswijk, 40 jaar oud, werd onmiddellijk gedood, even als de tweede piloot W. F. de Jong uit Gouda, 25 jaar. Zwaar gewond werd de passagier, die de heer Koos Vor- rink bleek te zijn, voorzitter van de Partij van de Arbeid. De heer Vorrink was op weg naar Oslo met een rege ringsopdracht om met enige Noorse regeringspersonen besprekingen te voeren. Hij is thans opgenomen in het ziekenhuis te Nyköping, op Falster en de doktoren hebben alle hoop op ge heel herstel. Toestand toch ernstig. In de toestand van de heer Vorrink is een crisis ingetreden door een ver lamming van nieren en blaas, hetgeen zou kunnen voortvloeien uit een be schadiging van de wervelkolom. De Ned. regering heeft twee Nederlandse artsen naar Denemarken gezonden om de behandeling over te nemen. UIT HET POLITIERAPPORT. Laatste waarschuwing. Een van de gevolgen van de oorlog is dat er overal in het land ook in onze stad wapenen, o.a. handgranaten, revolvers, mitrailleurs enz. personeel, waartoe U in de vergadering vg.n 22 Dec. besloot, zal een groot deel van dit bedrag opeisen. Een voor stel tot wijziging der begroting, waarin de financiële gevolgen van dit besluit o.m. zijn verwerkt, zal U worden toege zonden. Na het aanbrengen van de voor gestelde wijzigingen is op de post voor onvoorziene uitgaven nog slechts be schikbaar rond 2400. In de memorie van toelichting bij de gemeentebegroting voor 1948 werd bij volgnummer 284 een voorlopige schat ting gegeven van de te verwachten te korten van vroegere diensten. Bij deze schatting moest, wat de ja- ren 1946 en 1947 betreft, gebruik wor den gemaakt van de begrotingscijfers, omdat gegevens over de werkelijke uit komsten over die jaren op dat ogenblik nog niet beschikbaar waren. Er moest derhalve mede worden gerekend, dat de werkelijkheid aanzienlijk zou kunnen afwijken van de gemaakte schatting. De gemeenterekening van 1945 is U ter voorlopige vaststelling aangeboden, terwijl de werkzaamheden aan die van 1946 en 1947 zo ver zijn gevorderd, dat de voorlopige eindcijfers bekend zijn. De rekening over 1944 kon nog door middel van een bijdrage uit het alge meen gemeentelijk reservefonds sluitend worden gemaakt. Ook over jaren voor afgaande aan 1944 zijn er geen onge dekte tekorten. De gemeenterekening 1945 wijst een nadelig saldo aan van 267.112.71. Het gezamenlijk tekort over 1946 en 1947 zal rond 325.000.— bedragen. De rekening over 1948 zal, naar met zekerheid mag worden aan genomen, zonder nadelig saldo Suit en. Totaal is dus te dekken 592.112.71. Hiervan gaan echter af de bij de ge meentebedrijven gereserveerde gelden wegens aan het rijk verschuldigde on- dememings- en vennootschapsbelasting, welke, naar later door de regering werd medegedeeld, niet zouden worden ge heven. Totaal is dit een bedrag van 134.908.17. Voorts kan worden ge raamd dat het rijk 150.000 zal bijdra gen in de kosten van het politieappa raat over 1943, ’44 en ’45, samen maakt dit een bedrag van 284.908.17, resteert nog te dekken 307.204.54. Di* bedrag moet nog verminderd met door het rijk te betalen bijdragen in de tekorten over 1945/1947 en met ƒ75.000 als afreke ning der uitkeringen ingevolge het fi nanciële verhoudingsbesluit over de ja ren 1944/’46, waarna nog te dekken overblijft 160.000. In 1948 is echter reeds een geldlening van 360.000 aan gegaan, bestemd voor dekking der na delige saldi van vorige dienstjaren, aan een deel dezer gelden, zal, nu slechts 160.000 te dekken valt, een andere be stemming moeten gegeven. Voorstel van B. en W. tot het verlenen van subsidie aan in stellingen v. gezinsverzorging. Hoewel naar het oordeel van B. en W. op dit gebied in de eerste plaats een taak is weggelegd voor kerkelijk en par ticulier initiatief, zijn zij van oordeel dat nu er financiële moeilijkheden ontstaan I landmijnen, tengevolge van het feit dat de minder zijn achtergelaten, die voor een deel in been brengen,. En dan Is er de hulp welke West-Europa op militair gebied nodig heeft. Begin van deze week is veldmaarschalk Montgomery weer in ons land geweest om te spreken over de militaire bijdrage, welke Nederland zal leveren aan de Westelijke Unie. Bij zijn eerste bezoek had Montgomery de eis gesteld dat ons land drie divisies, een brigade parachutisten, enige gepant serde eenheden en enkele eskaders vlieg tuigen als bijdrage zou leveren. Bij deze tweede ontmoeting heeft onze regering zich bereid verklaard binnen de grenzen van de economische en financiële moge lijkheden een evenredige bijdrage te ver lenen aan het verdedigingsplan der Westelijke Unie. Daarvoor moet dan dit en begin volgend jaar een groot aantal troepen uit Indonesië terug worden ge trokken, terwjjl ons land van Amerika wapenen enz. op leen- en pachtvoor- waarden zou moeten ontvangen, het geen ook in de bedoeling schijnt te lig gen. Dit betekent dat onze militaire uitrusting, welke tot nog toe op Enge land georiënteerd was, ingesteld wordt op Amerika en wij dus ook militair af hankelijk worden van dat land, zoals trouwens alle partners in de Westelijke Unie. Dat is ook wel te begrijpen om dat deze Westelijke Unie straks weer onderdeel wordt van het Noord Atlan tisch pact, waarin de Ver. Staten de toon zullen aangeven. Maar als we dan weer lezen dat een bekend Amerikaans staatsman als Dulles betoogt, dat alleen naties, welke beslissingen van de Ver. Naties volkomen aanvaarden, lid van dat pact mogen zijn, dan blijkt wjl dat de afhankelijkheid van West-Europa van Amerikaanse militaire hulp toch ook bezwaren meebrengt. De Amerika nen kunnen deze bijv, op een gegeven ogenblik uitbuiten om West-Europa be slissingen der Ver. Naties te doen aan vaarden, waarop het zelf allerminst gesteld is, men denke bijv, aan onze verhouding tot de Indonesische repu bliek. De gevaarlijke ontwikkeling na de oorlog, waardoor een tot de tanden gewapend en het Westen weinig goed gezind Rusland aan de Elbe staat, dringt echter West-Europa het Atlan tisch pact als enige uitweg op. Geheel anders zou het zijn als ook een sterk be wapend West-Dultsland aan het Weste lijk blok werd toegevoegd maar dat lijkt een te gevaarlijk experiment. De Wes telijke mogendheden hebben juist een militaire Veiligheidsraad voor West- Duitsland ingesteld, welke door voort durende controle er voor zal zorgen dat dit gebied industrieel en militair ont wapend blijft. Een Amerikaans, Brits en Frans generaal zijn leden van die raad en later zal ook de Benelux er in vertegenwoordigd worden, die ook een candidaat voor secretaris-generaal mag opgeven, opdat geen der grote gealli eerden een te sterke positie in de raad zal krijgen. Wanneer de toestand zich gunstig zou ontwikkelen zou ook een Rus in de raad kunnen worden opgeno men. Zover is het echter nog niet, of schoon er in de Ver. Staten ook voor wordt gepleit op een verzoening met Rusland aan te sturen in die richting, dat de Russen hun sterke legers uit Oost-Duitsland zullen terugtrekken, waardoor West-Europa wat ruimer zou bunnen ademhalen en het zijn militaire voorzieningen in geleidelijker tempo zou kunnen treffen dan nu het geval schijnt te moeten zijn, en waardoor deze voor zieningen op bijna ontmoedigende wijze de plannen tot economisch herstel door kruisen. Uit een de vorige week door de Franse communistenlelder Cachin in de Kamer gehouden verzoenende redevoe ring heeft men afgeleid dat ook Rusland via deze Fransman voelhorens voor nieuw overleg met het Westen uitstak, en dat dit geschiedde omdat de Russen zouden veronderstellen dat Truman zich door het heengaan van Marshall de handen meer had vrij gemaakt. Ook werd wel verondersteld dat de Russen nieuw contact met het Westen zouden begeren om medezeggingschap in de Chinese kwestie te krijgen, nu Tsjang Kai Sjek zich om bemiddeling tot Amerika, Engeland en Frankrijk had gewend. Die bemiddeling had echter geen betekenis meer, want Tsjangs po sitie was intussen hopeloos geworden, en toen het Chinese kabinet in uiterste nood ook om Russische bemiddeling om tot vrede te komen verzocht, heeft Mos kou geantwoord dat partijen het onder ling maar eens moesten worden het was geen Russische gewoonte zich met binnenlandse aangelegenheden van ande ren te bemoeien! Nu Ruslands pion in China de overhand heeft, was dat antwoord zeer begrijpelijk, en dat Rus land om de toestand in China contact met het Westen zocht lijkt dan ook wei nig waarschijnlijk. Terwijl de Chinese kwestie vorige week dus langs de ba nen van het geweld verder naar een op lossing is geschoven, is de Palestijnse tenminste voorlopig in meer vreedzame gekomen door besprekingen over een wapenstilstand tussen Israël en Egypte; blijkbaar na ingrijpen van de Ver. Sta ten hebben zowel Engeland als Israël ook hun geschil niet verder op de spits gedreven. Op het moment dat we dit schrijven horen we er tenminste niet meer van, en minister Bevin heeft van het Engelse Lagerhuis gedaan gekre gen dat daar eerst volgende week over er gaat bijna geen week voorbij dat er geen slachtoffers vallen bij het demon teren of het spelen met dit gevaarlijke goedje kunnen een einde nemen als al deze oorlogssouvenirs door deskundi gen worden opgeruimd. Wij verwijzen in dit verband naar de lastgeving van het Hoofd der Politie om, indien men dergelijke voorwerpen bezit, hiervan onmiddellijk opgave te doen aan het Politiebureau. Zelf mag men ze, we gens het daaraan verbonden gevaar, niet vervoeren. Als men hieraan vóór 23 Januari voldoet, krijgt men geen straf. Wanneer na deze datum echter mocht blijken dat men ze nog in zijn be zit heeft, dan zal een strafvervolging tegen de onvoorzichtige bezitter worden ingesteld. Hier rust ook een plicht op de ouders om na te gaan of hun kinderen mogelijk ook met zulk gevaarlijk speelgoed om gaan, dat hun op de een of andere dag noodlottig kan worden. Een tabakszwendeltje. In samenwerking met de C.C.D. heeft de politie bij een tabakshandelaar alhier 15 kg. tabak in beslag genomen. Deze handelaar, verkocht z’n waar nl. in ongebanderollaerde verpakking tegen te hoge prijs en dikwijls ook nog zon der bon. Dit laatste kon hij doen omdat een lid van het personeel van een ta baksfabriek alhier hem regelmatig van tabak voorzag, welke hij uit de fabriek ontvreemdde. Er bleken behoorlijke hoe veelheden tabak op deze wijze te zijn verkocht. In totaal is in deze zaak tegen vier personen proces-verbaal opgemaakt waaronder ook tegen de langvingerige tabaksleverancier. Klerendief aangehouden. In de laatste tijd werd Leeuwarden onveilig gemaakt door een persoon, die er zijn werk van maakte kledingstukken uit gangen, vestibules enz. te ontvreem den, waarbij hij het voornamelijk op doktershuizen e.d. gemunt had. Op ver zoek van de Leeuwarder politie is deze man, de 31-jarige R. K., zonder vaste In een nota aan de raad betreffende de begroting 1949 delen B'. en W. o.m. mee: De ontwerp-begroting voor het dier t- jaar 1949, kon, dank zij de middelen, welke de gemeente ingevolge de Wet Noodvoorziening Gemeentefinanciën van 15 Juli 1948 uit het gemeentefonds toe vloeien, sluitend worden gemaakt. De te verwachten Inkomsten lieten zelfs toe de begroting iets ruimer van opzet te maken dan in de afgelopen jaren mo gelijk was. Hoewel de vooruitzichten voor 1949 derhalve niet ongunstig zijn, dient voor een te groot optimisme t.a.v. de ge meentelijke financiën in de toekomst te lyorden gewaarschuwd. Zoals reeds in onze aan U uitgebrachte nota van 7 Februari 1948 over de betekenis van het toen nog bij de Staten Generaal aan hangige wetsontwerp regelende een noodvoorziening voor de gemeentefinan ciën werd gezegd, wordt het gemeente fonds, waarvan de middelen jaarlijks voor verdeling in aanmerking komen, gevoed door een deel van de opbrengst van een aantal in het algemeen con junctuurgevoelige belastingen. De be dragen, welke aan het gemeentefonds ten goede komen zullen derhalve vari ëren al naar mate de conjunctuur wij zigingen ondergaat. De wet houdt hier mede ook rekening, hetgeen blijkt uit artikel 5, dat bepaalt, dat de uitkerin gen aan de gemeente percentsgewijze worden verhoogd of verlaagd naar ge lang de middelen van het fonds dit mo gelijk, respectievelijk nodig maken. Voor 1949 kan, blijkens mededelingen van de minister van Financiën op een belang rijke verhoging van de (voorlopig) vast gestelde uitkeringen worden gerekend. Deze extra bate heeft het mogelijk ge maakt op de begroting 1949 bedragen te ramen voor verschillende uitgestelde werkzaamheden, zoals achterstallig on derhoud. Het behoeft geen betoog, dat de ver hoogde uitkeringen voor 1949 geen ba sis kunnen vormen voor het financiële beleid in de "toekomst. Temeer niet nu de noodvoorziening slechts voor de ja ren 1948, 1949 en 1950 geldt en niet be kend is op welke wijze daarna in de fi nanciële verhouding tussen het rijk en de gemeenten zal worden voorzien. De uiterste voorzichtigheid is der halve geboden bij het nemen van be sluiten, welke belangrijke financiële verplichtingen voor de toekomst mee brengen. De Minister van Binnenlandse Zaken heeft ten overvloede nog op dit gevaar gewezen in een circulaire van 6 December jl. Daarin wordt o.a. gezegd, dat „de (hierboven genoemde) onzeker heid een waarschuwing inhoudt om grote voorzichtigheid te betrachten bij het treffen van voorzieningen, die de strekking hebben het budget blijvend te belasten of althans langdurige ver hoging van het uitgavenpeil tot gevolg hebben. Indien een gemeentebestuur nl. alle mogelijkheden, welke eea huidige begrotingspositie biedt, zou aanwenden om uitbreiding te geven aan het be staande verzorgingspeil, is het gevaar niet denkbeeldig, dat hierop bij een eventuele teruggang der inkomsten van het gemeentefonds zou moeten worden teruggekomen”. Wij kunnen de opvatting van de Mi nister ten volle onderschrijven. Van jaar tot jaar toch valt een belangrijke stij ging van de gewone Uitgaven te con stateren, welke niet wordt opgevangen door vermeerdering van de gewone in komsten. Voorts moet er op worden gerekend, dat in de komende jaren scholenbouw en uitvoering van urgente openbare werken, waartoe reeds is of in de naaste toekomst zal moeten worden besloten, belangrijke financiële offers zullen vragen. De uit deze kapitaalsuit gaven voortvloeiende lasten wegens rente en aflossing, zullen evenals elke andere nieuwe uitgaaf of verhoging van uitgaven, uit de aan de gemeente toe gewezen middelen moeten worden be streden. De uitkeringen uit het ge meentefonds ondergaan uit hoofde van een stijging der uitgaven geen wijzi ging. Na overweging van het vorenstaande zal het U duidelijk zijn, dat aan uitbrei ding van het verzorgingspeil op enigs zins ruime schaal voorshands niet kan worden gedacht. Op de begroting, zoals zij U werd aan geboden, is op de post voor onvoorziene uitgaven een bedrag geraamd van RAADSVOORSTEL FN. Openbaar en bijzonder voorbe reidend lager onderwijs. De besturen van bijzondere lagere scholen in deze gemeente hebben de raad verzocht om financiële gelijkstel ling voor het openbaar en bijzonder voorbereidend onderwijs. Thans ont vangt het bijzonder kleuteronderwijs 25.per leerling subsidie; volgens de B. en W. ter beschikking staande ge gevens over 1947 gaven het R.K. Arm bestuur, het bestuur der Montessori- schoolver. en het best, van de Ver. v. Chr. Schoolonderwijs onderscheidenlijk per leerling na aftrek van inkomsten wegens schoolgeld enz. uit 35.72, 54.98 en 35.55. De netto-uitgaven voor het openbaar kleuteronderwijs over dat jaar waren 45.14 per leerling, voor 1949 zijn die gestegen tot 58.een voorstel tot verhoging van het school geld is in voorbereiding. Inwilliging van het ingekomen verzoek zou de gemeente 19.800 per jaar kosten. B. en W. stel len na breedvoerige argumentering, waarop wij in het volgend nr. nog terug komen, voor afwijzend op het verzoek te beschikken, doch het jaarlijks subsidie van ƒ25.op ƒ35.per leerling te brengen. Een van de belangrijkste gebeurtenis sen van de laatste tijd is het bezoek van de Franse minister van buiten landse zaken Schuman aan Londen ge weest, waar hij heeft geconfereerd met zijn Engelse collega Bevin. Frankrijk en Engeland waren wat uiteengedreven, zowel door verschil van opvatting over de regeling der Duitse kwestie, en door economische vraagstukken de Engel- sen kunnen nu eenmaal de luxe artike len welke Frankrijks uitvoer vooral uit maken niet in zulke hoeveelheden opne men dat de Engelse uitvoer naar Frank rijk er door wordt gedekt als door het feit dat men te Londen de Franse partner, wegens zijn bokkesprongen in het nabije verleden met allerlei stakin gen, niet geheel volwaardig achtte. Nu het huidige Franse kabinet een tikje ste viger in het zadel zit dan zijn voor gangers en het alle moeite doet het grote probleem van de stabilisatie der prijzen op te lossen, was een gedachte wisseling met Engeland over allerlei problemen wel gerechtvaardigd. En ken nelijk heeft zij vrucht gedragen ook. Alle vraagstukken welke beide regerin gen raken als: Duitsland, Atlantisch pact, de Middellandse Zee en de be trekkingen met Italië, het Midden-Oos- ten, Zuid-Oost-Azië en het Verre Oosten zijn besproken en Schuman constateerde in een persconferentie dat al was niet op alle punten overeenstemming bereikt, er toch minder meningsverschil tussen hem en Bevin bestond dan hij dikwijls ontmoette in zijn eigen Franse coalitie kabinet zelve. Veel bijzonderheden over de mate van overeenstemming ten op zichte van alle genoemde problemen heeft men uiteraard van Schuman niet gehoord, alleen werd duidelijk verklaard dat er geen fundamentele verschillen meer zijn tussen beide landen ten aan zien van de te volgen politiek ten op zichte van de diverse vraagstukken, welke de Duitse kwestie opwerpt. Dat is al een heel belangrijk feit, maar nog belangrijken is dat men het over het algemeen vrijwel eens was en dat dus het bezoek heeft geleid tot weer inniger betrekkingen tussen deze twee deelge noten in de Westelijke Unie. Dat is niet alleen nodig om die sterk te maken, maar ook om een zekere mate van zelf standigheid van West-Europa te hand haven tegenover de Ver. Staten en dezen te overtuigen dat dit West-Europa een geenszins te verwaarlozen factor is, en geen marionet waarmee Washington maar naar believen zou kunnen hande len. Dat dit wel nodig is blijkt ten slotte ook al weer uit de wijze waarop de Ver. Staten meenden de Indonesische kwestie in de Veiligheidsraad te moeten aan pakken. De scherpe anti-koloniale mentaliteit der Amerikanen mede ge volg van het feit dat zij zich nog geen twee eeuwen geleden zelf aan een En gels koloniaal bewind hebben moeten ontworstelen heeft geleid tot een wanbegrip niet alleen omtrent de be doelingen van West-Europa met de vroeger door haar in Azië overheerste gebieden, maar waarschijnlijk ook tot een overschatting van wat die gebieden zouden kunnen presteren en worden, wanneer ze plotseling geheel van West- Europese medewerking zouden zijn ver stoken. Er zijn belangrijke groepen en invloedrijke personen in Amerika, die menen dat de Ver. Staten veel meer aandacht zouden moeten besteden aan Azië en speciaal aan India, Pakistan, Indonesië, Malakka en Japan om deze tot een anti-communistisch blok te vor men, nu China daartoe geen gelegen heid meer biedt. Dit zou volgens die Amerikaanse opinie een heel wat beter strategie zijn dan samen te werken met het moeilijk te verdedigen en moei lijk op de been te houden West-Europa, dat bovendien straks ook weer als con current van de Amerikaanse industrie zal optreden op de wereldmarkt, terwijl Azië juist zo’n rijke bron van grond stoffen voor de Ver. Staten kan zijn. Uiteraard hoort men deze mening dik wijls verkondigen in Amerikaanse eco nomische kringen, waar men gaarne de West-Europese invloed op de Aziatische grondstoffenmarkt zou uitschakelen. Wij geloven echter niet dat deze ge dachten nu of in de nabije toekomst de officiële Amerikaanse politiek zullen beheersen, al moet men er wel rekening mee houden, dat nu Truman persoonlijk groter invloed op de Amerikaanse bui tenlandse politiek heeft gekregen, die veel minder practische ervaring op dit gebied heeft dan bijv. Marshall, hij wel eens pogingen zou kunnen ondernemen het Aziatisch nationalisme en de West- Europese belangen in dat gebied met elkaar te verzoenen op een wijze welke allerminst de sympathie van W.-Europa zal hebben. En daarom ook is het goed dat vooral tussen de twee grote landen in dat West-Europa, Engeland en Frankrijk geen grote verschillen over de buitenlandse politiek bestaan, waar door men beter tegen Amerikaanse druk in bepaalde richtingen is opgewassen. Want die Amerikaanse druk beschikt over zeer machtige middelen. Daar is bijv, de Marshallhulp. Wel heeft Washington tot nog toe vermeden deze als middel tot politieke druk toe te pas sen, doch wie weet wat gebeuren kan nu de vader van het plan, Marshall zelf, van het politieke toneel verdwijnt, en het bovendien wel vast staat dat die Marshallhulp veel langer zal moeten bijslag en van een tijdelijke toeslag op de kindertoelagen aan het gemeente- zijn de hun te verstrekken hulp te be- kinderen, zijn geraakt. De vele ongeluk- kostigen, er voor de gemeente aanlei- t ken die hierdoor reeds zijn ontstaan woon- en verblijfplaats, alhier aangehou den en naar Leeuwarden getranspor teerd, waar hij werd opgesloten. als het nu geschiedde zouden de onder- landelingen tussen Israël en Egypte worden verleend dan tot 1953, wil zij inderdaad de geholpen landen op de

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1949 | | pagina 1