Per rijwiel naar Frankrijk :er I Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST met bekende personen I EN 4e JAARGANG No 65 76 L KIEZEBRINK 872 Benoemd Kerknieuws Koningin danste met de jeugd Reisspaarkas opgericht De Friese kanaalwerken Fruit draait door 1R Koninklijke subsidie vrije schilderkunst 1950 Gevonden voorwerpen Wijmbritseradéel T~- Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD A’s k KLEINZAND 7 - Telef. 2872 EN Nieuwe bonnen voor werkkleding Naar huis Centrale Merriekeuring Fries ras TWEE GEVALLEN VAN POKKEN OP DE WATERMAN. Reddingboot actie Sneek Zakennieuws Vrouwen en mannen samen op reis MR. E. FOPPES, DIRECTEUR E.T.I.F. DINSDAG 23 AUGUSTUS 1949 S Redacteur: •ma ons ÏEK uur. :gen Ijlst. 1 H. F. F. te Oppenhuizen. II door Harlingen loopt, maar voorlo pig wil de minister van uitvoering van dit plan niet weten; het is het IN INDONESIË GESNEUVELD. In een nieuwe verlieslijst maakt de regering de namen bekend van 15 ge sneuvelden van de Kon. Landmacht en 8 van het K.N.I.L. Er zjjn geen militairen uit Friesland bij. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Oos- terland (Zeeland), toezegging ds. A. Kentie te Tzum. Ned. Herv. Kerk. Aangenomen naar Oppenhuizen en Uitwellingerga, Ds. D. C. Stap te Boven Smilde. Advertentieprijs 15 ct. per m.m. Bij contract (handelsadv.) lager. Abonnementsprijs f 2.50 per half jaar. Franco per post f 3.75 per half jaar Giro 50748 ten name van Firma E. J. Drijfhout, Sneek. n.m. ger. half per N SEN on» Heeft U reddingboeitje no. 6? No. 9421? Kijk eens bij Bervoetsl! eur, van 3ho- cht, jeer- ard 'oor ge- hij der zijn ren ra- >ak Redactie-adres ’e- it- a- te e- et e- éi jn De bonnen voor werkkleding H 17 en L 17 zijn tot nader order geldig. Op de bonnen H 17 kan men kopen: een overall of een werkpak van drill, keper of satijn, een lange stofjas, een lange witte jas, een laboratoriumjas of een mouwschort. Op de bonnen L 17 kan men kopen: een werkbroek of werkjasje van keper, drill, satijn, beaverteen, Engels leer, manchester of pilow, een korte witte jas, een koksbuis of een korte stofjas. De bonnen 7i 13 t.e.m. H 16 en L 13 t.e.m. L 16 blijven voorlopig geldig. Onze stadgenoot de heer A. de Vries is benoemd tot schrijver 2e klas bij het departement van Marine te Den Haag. Mr. Foppes is nog jong, wel niet zo jong als het Economisch Technologisch Instituut voor Friesland, waar hij di recteur van is, maar toch nog jong ge noeg, om zeer enthousiast te kunnen zijn voor de taak welke hem hier ge geven is te vervullen. Het E.T.I.F. is nog zeer jong. Zijn geboorte-acte, de Stichtingsacte dus, werd gepasseerd in het voorjaar van 1946. Dit was ongeveer 10 jaren nadat het Economisch Technologisch In stituut voor de Noordelijke Provinciën te Groningen tot stand kwam. Oor spronkelijk was het de bedoeling, dat het ook voor Friesland zou gelden, maar de Friese Staten achtten het toen niet nodig. Na 10 jaren dacht men er echter anders over en het E.T.I.F. kwam er, dank zij vooral de bemoeiingen van de Kamer van Koophandel voor Fries land en het „nieuwe” Provinciaal be stuur. De benodigde fondsen, zonder welke de Stichting haar veelomvattende arbeid natuurlek niet kan doen, worden samen gesteld uit subsidies van de Provincie, van de Kamer van Koophandel, van het Rgk, van de Gemeenten (op basis van 2% cent per inwoner) en van het Be drijfsleven. Met de Waterman, welke 7 Sept, te Rotterdam verwacht wordt, keren o.a. naar huis terug: korp. J. Dijk stra, E. Halbertsmastr. 107, Sneek; korp. H. Bos, Priorstr. 38, Sneek soldaat K. J. de Vries, Lijnbaans- buurt 3, Sneek; soldaat H. Winia, Oudega (W.) 29; korporaal IJ. Speelman, Oppenhuizen, Dorpsstr. 89. korp.L. Rondhout, Woudsend 131a. Wij hebben reeds gemeld dat kam pioene enters en twenters werd Ge- ralda van J. H. Jorritsma, Heeg. Re- serve-kampioene werd Hermina van H. J. de Vries, Oudega; deze laatste kreeg de le premie in de rubriek en ters, terwijl Geralda in de rubriek twenters een le premie verwierf. In deze rubriek verwierven o.a. 2e pre mies twenters van J. M. Jansma, Ak- marijp, H. v. Gosliga, IJpecolsga, P. J. Jansma, Lutkewierum. Een eerste en een tweede premie kregen 3-jarige stermerries van G. R. Gerbrandi, Hommerts. In de rubriek zogende stermerries van 4 tot 6 jaar kreeg een 2e premie een merrie van F. Kiestra, Terzool. douane in beslag genomen. De Sneker jongens liet men ongestoord doorrij den. Steeds ging de tocht langs stijle rotspaden. In Dinant werd het stads fort bezichtigd en in Profont de Ville bij een druivenkweker werd over nacht. Ook deze familie bleek zeer gul te zijn want een heerlijk maal werd hun aangeboden en een uitstekende slaapgelegenheid viel hun ten deel. Donderdag 11 Augustus was wel een van de mooiste dagen. Heerlijk zomerweer. Het ging langs het Maas dal, via Namen, een prachtige omge ving. Ook hier was het al maar klim men en dalen wat de klok sloeg, maar hieraan was men ook zo zoetjes aan gewend geraakt. In de nabijheid van Turnhout werd overnacht. Vrijdag 12 Augustus de laatste etappe. Dit was de grootste afstand die men in "en dag heeft afgelegd, nl. 315 KM. Hiervan werd 77 KM. gelift, nl. van ’s-Hertogenbosch naar Zut- phen. Aldus uitgerust besloot men de tocht niet meer te onderbreken en te ongeveer 1 uur ’s nachts was men weer veilig in Sneek terug. In totaal waren 1450 KM. afgelegd. zilveren broche. Terug te beko men bij T. Stroband, Oudega (W.) 81; een grijs kinderwindjack bij Jan G. Bootsma, Scharnegoutumeen bus hengelstok in etui, bij Cornells Wijnjn j breiden met enige machines, zodat hij thans dit bedrijf machinaal uitoefent. Van militaire zijde wordt gemeld, dat zich op het troepentransport schip „Waterman”, dat onderweg is van Indonesië naar Nederland, twee gevallen van pokken hebben voorge daan. De patiënten worden te Aden ontscheept en opgenomen in een hos pitaal aldaar. De betrokken families zijn ingelicht. ATTENTIE! De R.K. Toneelver Vondel brengt op 1 Sept, ’s avonds 8 uur in Amicitia De man in Burger regie mevr. Fortuin. Plaatsen a 75 c. belasting inbe grepen. Dit wordt een prachtig slot van onze actie! Hier moet U beslist heen! Op de vrolijke tonen van een har monica danste Vrijd 5 Md 3 op de tentoonstelling Jeugd van Nederland te Amsterdam een groep jongeren de zg. zevensprong. Plotseling werd de kring verbroken en Koningin Juliana, in het grijs gekleed, greep de hand van een jongen en een meisje en danste vrolijk mede. Haar voorbeeld werd terstond door enkele in deftig zwart geklede heren en dames ge volgd. Dit ongedwongen deelnemen aan deze rijdans vormde wel het hoogte punt van de ruim 21/2 uur lange rond wandeling der koningin, die geen enkele afdeling oversloeg. dijk) dus nog door Harlingen moeten gaan. Er zal evenwel een tijdelijke oplos sing moeten worden gevonden en daarom zal er voorlopitg een nieuwe weg worden aangelegd, welke op de plaats, waar het Van Harinxmaka- naal de straatweg zal snijden, afbuigt langs het kanaal. Er komt een brug en verder zal de weg dan langs het kanaal lopen tot het buitenste hoofd van de nieuwe sluizen, waarover twee basculebruggeu worden gebouwd. Verder gaat de weg over de kruin van de oude zeedijk naar de Prins Hen- drikbrug te Harlingen. Zo behoeft op het aanleggen van Rijksweg 9 niet te worden gewacht. De terugreis. Nadat de jongelui een 50-tal an sichtkaarten uit Parijs naar ouders, familie en kennissen hadden ge stuurd, werd Zondagmiddag 7 Augus tus de thuisreis aanvaard. Deze ging door de Ardennen, een waar lustoord. In Maux werd ook bij een schipper uit Holland die daar lag, en wiens adres men door bemiddeling van de kapitein van de „Trio” had gekre gen, overnacht. Dok deze toonde zich een ware vriend in de vreemde, want de ontvangst was al even hartelijk. In de Marne werd een bad genomen. Maux bleek een zeer gewild toeristen plaatsje te zijn, Onze trekkers kregen een foto mee van de schipper die ze moesten overhandigen aan een leer ling van de schippersschool in Sneek, woonachtig in de Fred. Hendrik straat. Maandagmorgen was het vroeg dag, want de schipper moest gips la den, een grondstof die men in deze omgeving veel aantreft. Reims met zijn fraaie kathedraal en zijn wijn kelders was spoedig bereikt. In deze stad werden enige souvenirs gekocht. Vele landgenoten kwam men hier te gen. Het was een zeer bergachtige streek, waar men dikwijls zig-zag moest rijden om bergopwaarts te ko men. Een tweetal Franse renners op race-fietsen bonden met de Snekers de strijd aan, die evenwel in vlot tem po bleven doortrappen en het onge veer 130 KM. lange traject het eerst aflegden. Men deed zich onderweg te goed aan de appels die als ’t ware voor ’t grijpen waren. Toen men Dinsdagmorgen Reims verliet, regende het flink. Volgens een landbouwer was dit de eerste maal sinds 5 maanden. De omgeving bood een dorre aanblik, maar er wa ren in dit heuvelland mooie verge zichten. Geleidelijk moest geklom men worden, want Rocroi waar men heen moest lag op en zeer hoge rots, met aan weerszijden bossen. In Fumay aan ’t Maasdal werd over nacht. Het was voor de eerste maal L van de meegenomen kampeertent. In een riviertje met zeer helder water werd een bad genomen. Daar men in deze streken geen melk kan krijgen werd op de markt want het was markt dag in Fumay een bus melkpoe der gekocht en dar nee werden pannekoeken gebakken. Woensdagmorgen ging het in de richting van de Belgische grens. Bij Givet werd deze gepasseerd. Het was er bij de grens-contróle zeer druk. Veel smokkelwaar werd daar door de Het bestuur van de Stichting der Nederlandse Kunstschilders schrijft ons: Ten behoeve van de belanghebben den deelt de jury voor de koninklijke subsidie voor de vrije schilderkunst n'eds thans mede, dat de jurering •'oor deze subsidie over 1950 plaats zal vinden in de laatste helft van September 1949. De inzendingen zullen moeten be staan uit 3 olieverfschilderijen en een map met 5 tekeningen. Voorwaarden, tijd en plaats der in zendingen worden nader bekend ge maakt. ATTENTIE! De fa. Miedema presenteert: 24 Augustus op ’t Martiniplein OPENLÜCHTBIOSCOOP Aanvang 8.30 uur ’s avonds. Vertoond wordt o.a. „Redding boot langs Ned. kust”, gratis afgestaan door Meteor. Toegang gratis! Collecte voor de R.A.S. Ten behoeve van ’t financieel min der draagkrachtige deel van ons volk is dezer dagen de Nederlandse Reis spaarkas opgericht, die zich ten doel stelt het reizen en het besteden van de vacantie te bevorderen en te ver gemakkelijken zonder zich te mengen in de wijze van vacantiebesteding. De Ned. Reisspaarkas zal binnen kort spaarzegels uitgeven. Deze ze gels kunnen door de a.s. reiziger wor den gekocht bij zijn vakvereniging, zijn winkelier, enz. tegen een prijs, die ten minste 5 lager is dan de nomi nale waarde. Verkeersbedrijven, ho tels, pensions en restaurants, die bij de Reisspaarkas zijn aangesloten, aanvaarden de zegels echter in be taling tegen de daarop vermelde waarde. In de Ned. Reisspaarkas werken de drie vakcentrales N.V.V., C.N.V. en K.A.B., de reisverenigingen, Bedrijfs- horeca, de Ned. Jeugdherbergcentrale de N.S., het Verbond van midden- stanverenigingen, de Centrale der Verbruikscoöperaties, de A.N.W.B. en het ministerie van sociale zaken sa men. Verschijnt: DINSDAGS en VRIJDAGS. Administratie: Comb. Drijfhout-Kiezebrink Co. KantoorGROOTZAND 55 Telefoon 3005 (K 5150) De heer W. Bantema heeft zijn schoenmakerij verplaatst naar 2e Steenklipstraat 2931. Door de meerdere ruimte kon hij zijn zaak uit- gIpractisch geen enkel bedrijf op de dat men gebruik moést maken klei. Alleen dan een bedrijf te Harlin gen”, merk ik op. „Dat is zo en dat is ook niet te ver wonderen, want daar treffen we het grote bevolkingsoverschot aan. Wij kun nen dan ook met genoegen constateren, dat de sociaal-economische problemen van de Wouden meer en meer de aan dacht beginnen te trekken van de cen trale instanties. Wij doen oo'k speciaal ons best dat er geschikte industrie terreinen tot stand komen benevens goe- de verkeersverbindingen, nutsleidingen enz. Ook geven wij onze volle aandacht aan het tot stand komen van collectieve huisvestingen voor de nijverheid, waar mede ik zg. werkplaatsgebouwen op het oog heb. Er zit natuurlijk nog al het een en ander aan vast, aan industrialisatie, bedoel ik. Ik noem de verkeersverbindingen, als wegen en waterwegen etc. Dit gaat vanzelfsprekend niet alle maal ineens, zo iets moet langzaam groeien. Dat zien we trouwens ook het liefst met de bedrijven zelf; een organi sche groei. We streven er niet in de eerste plaats naar om hier filialen te krijgen van grote bedrijven. Bij minder gunstige conjunctuur heeft men veel kans, dat die het eerst weer verdwij nen”. „Hoewel ik de indruk krijg, dat er in Friesland veel meer industrie is, dan men zo oppervlakkig beschouwd, zou denken, rijst bij mij toch de vraag; Heeft Friesland voldoende geschoolde arbeidskrachten?” merk ik op. „Dit is inderdaad een probleem, de ge schoolde arbeidskrachten, maar dit heeft dan ook onze volle aandacht. Wij hebben op dit gebied ook al heel wat werk verzet, vooral voor de Pro vinciale Adviescommissie voor het On derwijs ter bevordering van het am bacht. Deze Commissie heeft niet zonder resultaat gewerkt, want verschillende ambachtsscholen hebben hieraan gedu rende de laatste jaren hun ontstaan te danken”. „Dat is alleszins verblijdend”, ben ik van oordeel, en vervolg dan: „Uw be moeiingen strekken zich werkelijk uit tot alle aspecten van het economisch rijk nu te duur. Voorlopig zal het ver leven van onze provincie”. I keer in de richting Zurich (Afsluit- „Ja”, lacht mr. Foppes, .„zelfs tot het gebied van het Vreemdelingenverkeer. Ons instituut zal er aan medewerken dat dit een wetenschappelijke basis krijgt. U ziet, dat de doelstelling van het E.T.I.F. veel ruimer gezien moet worden dan alleen de bevordering van de industrialisatie in regionaal verband; het kan worden omschreven als de wel- vaartsbevordering van Fri-sland in de ruimste zin des woords”. Dat is mij gedurende het zeer prettige onderhoud wel duidelijk geworden. Het zal werkelijk niet aan het E.T.I.F. en zgn enthousiaste directeur liggen als het niet geheel en al voldoet aan de al gemene doelstelling die door mr. Foppes aldus werd geformuleerd, „Welvaart bevoi rerd''. TIRNS. Donderdag 11 Aug. hadden dfe Vrouwen- en de Mannen ver. een geza menlijk plezierreisje met de autobus van Fa. Sijbesma. ’s Morgens half acht werd bij schitterend „boerewaer” ge start. De tocht ging eerst naar Hinde- lopen, waar de Hidde Nijland-stichting werd bezichtigd, vandaar naar het Ir. Wouda-gemaal bij Lemmer. In Rijs werd de koffiemaaltijd gebruikt en nu werd koers gezet door de Noord-Oc -tpolder naar Urk. In dit interessante plaatsje werd vooral de vette paling hoog ge waardeerd. Daarna ging het naar Giet hoorn, waar natuurlijk gepunterd werd. Dit ging niet heel vlot en enkelen wa ren blij, dat de tocht in het te diep af geladen bootje geëindigd was. Steenwijk was de volgende halte, waar men een gezellige wandeling maakte in het prachtige park „Rams-Woerthe”. Ten slotte Oranjewoud, waar men zich in de speeltuin van Tjaarda zeer heeft ver maakt. Onverwachte prestaties kon men bewonderen en hoewel ’t al donker werd, is in de doolhof met goed resultaat rond gedoold. 't Was al middernacht toen al- Z len hoogst voldaan weer in het dorp terug waren en elkaar toewensten „wol thüs en by sounens takommend jier wer”. In de Betuwe worden thans elke dag tienduizenden kilo’s zomerfruit, peren en appels, op de veilingen door gedraaid en dan in kuilen gestort of op andere wijze vernietigd, zelfs dempt men er bij fort Sprokkelen burg tussen Lent en Bemmel een kolk mee. Het is het fruit van mindere kwaliteit en dat is er dit jaar veel dat vernietigd wordt en waarvoor de kweker dan van zijn organisatie 4 ct. per kg. vergoeding krijgt. Werd het op de markt gebracht dan zou het de afzetmogelijkheden der betere kwaliteiten zeer belemmeren en de schade nog groter worden. Dat er veel fruit is, is mede gevolg van het feit dat de nieuwe boomgaarden thans ook in productie komen, welke men in de periode van hoge prijzen aanlegde. Voorts is de export gering, Engeland neemt fruit uit Italië en België tegen prijzen ver beneden de onze, Duitsland koopt wel maar be perkt en tegen weinig bevredigende prijzen. weet, geeft de Kamer van Koophandel algemene voorlichting op dit gebied, maar op individuele vragen wordt door dieper ingegaan. Ook zoeken wij naar de markt voor bepaalde producten en houden ons bezig met markt-analy- ses. Men kan het E.T.I.F. beschouwen als een tussen-instantie tussen de ind' idu- ele personen en de regerings-instanties te Den Haag in de meest uitgebreide zin. O, ja, en dan krijgen we nummer 3 van onze indeling en dat is de technische voorlichting, welke we steeds geven in samenwerking met de Rijksnijverheids- dienst. Hiermede hebben we dan meest nauwe samenwerking. De leider hiervan, Ir. R. Wartena, geeft speciaal technische voorlichting aan de kleine nijverheid”. „Werkt U meer samen met andere instanties „O zeker, De Friese kanaalwerken ma^en deze zomer flinke vorderingen. Bij Terhorne is nu de schutsluis gereed en een leidam van 700 meter lengte wordt met een laag bitumen bedekt. De nieuwe sluis ligt naast de oude, die niet meer in het nieuwe plan paste. Zij zal straks de schepen van 1000 ton, die van het grote kanaal gebruik zullen moeten maken, kunnen schutten. De doorvaartopeningen hebben een breedte van 16 meter, de lengte van de schut kolk is 260 meter, de diepte van de kolken is 4 meter beneden Fries zomerpeil. De sluis wordt elec- trisch bediend. Bij Harlingen gaat het werk ook goed voort. Aan weerszijden van de weg Franeker—Harlingen liggen thans reeds gegraven gedeelten van het Van Harinxmakanaal en deze zullen volgend jaar met elkaar moe ten worden verbonden. Er bestaan al lang plannen voor de aanleg van rijksweg 9, die voor Midlum van de bestaande straatweg in zuidc jke richting af zal buigen en dus niet SNEEKER NIEUWSBLAD ATTENTIE! Wegens vacantie van Abe Brouwer tot 1 Sept, alle zaken Reddingbootactie naar Menno de Vries, Oude Koemarkt. Tel. 2509. ook de en op de meest prettige manier. Daar is b.v. de Provinciale Pla nologische dienst, waarvan het sociaal- economisch onderzoekingswerk de z.g. survey door ons verricht wordt. Uit de aard der zaak onderhouden we een ge regeld contact met de directeur van deze dienst. En dan niet te vergeten met de Kamer van Koophandel, terwijl we ook steeds contact onderhouden met de i directeur van het Gewestelijk Arbeids bureau, de Stichting Friesland voor Maatschappelijk Werk en de Provinciale Waterstaat, om maar eens enkele dien sten te noemen. Zo hebben we b.v. dit jaar in samen werking met het Arbeidsbureau een uit gebreid onderzoek ingesteld naar de kosten van de werkloosheid in de Woud- streek. Och ja door de aard van ons werk hebben en houden we contact met de meest uiteenlopende instanties. Heel prettig is ook het geregeld overleg met de gemeenten inzake welvaartsproble- men. Geregeld contact hebben we ook met het Landbouw-economisch Instituut, met name in verband met onderzoekin gen op het gebied van de zoetwatervis sen; en de zeevisserij en de landbouw uiteraard”. „Ik krijg de indruk, dat Uw werk zaamheden inderdaad veelomvattend zijn. Een met ander zal veel tijd vergen en vooral het documentatie-materiaal waarover U het zo terloops even gehad heeft, lijkt me veel tijd te nemen. Maar, Uw bureau wordt dan ook uit stekend gedocumenteerd”. „Ja, dat is zo: Zo houden we onze documentatie van nijverheidsbedrijven met meer dan 10 man personeel steeds up to date, en aan de hand daarvan hebben we bijvoorbeeld kunnen vaststel len, dat deze bedrijven in 1948 ten op zichte van 1947 een uitbreiding hebben ondergaan met ongeveer 1400 werkne mers. Wij hadden, in verband met de bevolkingsaanwas voor dit jaar een uit breiding van ongeveer 1000 man becij ferd en het resultaat viel ons dus mee, temeer, waar hierbij verschillende nieuw gevestigde bedrijven niet bij zgn ge rekend”. „Er zijn dus ook nog nieuwe bedrij ven bijgekomen”, constateer ik. „Zeker. Laat ik enkele noemen: Een confectie-industrie te Dracht' een re- genkledingbedrijf te Bergum, een tim merfabriek te Oosterwolde, een kruiden- drogerij te Westergeest, een kruiden- verwerkend bedrijf te Schuilenburg, een lichte textiel-industrie te Wolvega, een fabriek van stalen meubelen te Drach ten en een vervaardigingsbedrijf van rubber-artikelen ta Harlingen”. „Het valt mij op, dat de meeste be drijven, welke U daar opnoemt, geves tigd werden in de Zuidoosthoek van Friesland, laten we zeggen op de lichte Dat de bijdragen van het Bedrijfsleven omvangrijk zijn, verheugt het E.T.I.F. nog het meest, daar het hieruit kan concluderen dat de belangstelling voor het werk van het E.T.I.F. juist in die kringen groot is. „Wat is eigenlijk het werk van het E.T.I.F., mijnheer Foppes?” Het eerste kwartier is nu de heer Foppes aan ’t woord en hij vertelt zo in het algemeen van het werk dat hem zo na aan het hart ligt. Maar dan begint hg te mijnen gerieve, de stof in te delen. „Ons werk bestaat eigenlijk uit drie onderdelen; laten we het zo gemaks halve maar noemen. Daar is: 1. Sociaal economisch werk, dat we weer kunnen onderverdelen in: a. Welvaartsrapporten. Er wordt on derzocht wat er ontbreekt aan de wel vaartsbronnen en aan de hand van die onderzoekingen geven wij dan onze ad viezen ten opzichte van bepaalde ge meenten of een gehele streek; b. documentatie-rapporten, welke overzichten geven van de industrievesti- gingsf actor en in een gemeente; c. rapporten over algemeen economi sche onderwerpen. Zo is er b.v. een kleine commissie in gesteld voor de steenindustrie; er wor den onderzoekingen gedaan naar de mogelijkheden van een turfstrooisel- industria enz. enz. Er is een rapport opgemaakt betref fende de Friese binnenvaart etc. Wij sti muleren het scheppen van een industri eel klimaat en leveren de gemeenten en de Provincie het gewenste documenta tie-materiaal. Hij zit weer op zijn stokpaardje en ik begrijp dat hij bezig is de juist zo keurig opgestelde indeling te vergeten. „Behoort dit allemaal bij onderdeel 1?” vraag ik onschuldig. „O ja”, glimlacht de directeur, „we waren bezig met de indeling. Goed, dan krijgen we onderdeel 2. Bedrrjfs-econo- mische aangelegenheden. Wij helpen mede bij het verkrijgen van bedrijfsver- gunningen, maar ook bij interne dingen, zoals b.v. het adviseren en eventueel stimuleren van de plannen van een smid om te komen tot fabricage van land bouwwerktuigen. Ook geven wij advie zen bij bouwaanvragen voor bedrijven, en eveneens, als dat gevraagd wordt bij de commerciële bedrijfsvoering”. „Heeft U ook iets te maken met de export?” „Inderdaad bemoeien we ons met export-kwesties, maar dan natuurlijk van industriële producten. Zo als U A 1- ;n ar

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1949 | | pagina 1