Per rijwiel naar Frankrijk
:er
I
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
met bekende personen
I
EN
4e JAARGANG No 65
76
L KIEZEBRINK
872
Benoemd
Kerknieuws
Koningin danste met de jeugd
Reisspaarkas opgericht
De Friese kanaalwerken
Fruit draait door
1R
Koninklijke subsidie
vrije schilderkunst 1950
Gevonden voorwerpen
Wijmbritseradéel
T~- Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
A’s
k
KLEINZAND 7 - Telef. 2872
EN
Nieuwe bonnen voor werkkleding
Naar huis
Centrale Merriekeuring Fries ras
TWEE GEVALLEN VAN POKKEN
OP DE WATERMAN.
Reddingboot actie Sneek
Zakennieuws
Vrouwen en mannen
samen op reis
MR. E. FOPPES, DIRECTEUR E.T.I.F.
DINSDAG 23 AUGUSTUS 1949
S
Redacteur:
•ma
ons
ÏEK
uur.
:gen
Ijlst.
1
H. F. F.
te Oppenhuizen.
II
door Harlingen loopt, maar voorlo
pig wil de minister van uitvoering
van dit plan niet weten; het is het
IN INDONESIË GESNEUVELD.
In een nieuwe verlieslijst maakt de
regering de namen bekend van 15 ge
sneuvelden van de Kon. Landmacht
en 8 van het K.N.I.L. Er zjjn geen
militairen uit Friesland bij.
Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Oos-
terland (Zeeland), toezegging
ds. A. Kentie te Tzum.
Ned. Herv. Kerk. Aangenomen naar
Oppenhuizen en Uitwellingerga, Ds.
D. C. Stap te Boven Smilde.
Advertentieprijs 15 ct. per m.m.
Bij contract (handelsadv.) lager.
Abonnementsprijs f 2.50 per half
jaar. Franco per post f 3.75 per
half jaar
Giro 50748 ten name van Firma
E. J. Drijfhout, Sneek.
n.m.
ger.
half
per
N
SEN
on»
Heeft U reddingboeitje no. 6?
No. 9421?
Kijk eens bij Bervoetsl!
eur,
van
3ho-
cht,
jeer-
ard
'oor
ge-
hij
der
zijn
ren
ra-
>ak
Redactie-adres
’e-
it-
a-
te
e-
et
e-
éi
jn
De bonnen voor werkkleding H 17
en L 17 zijn tot nader order geldig.
Op de bonnen H 17 kan men kopen:
een overall of een werkpak van drill,
keper of satijn, een lange stofjas, een
lange witte jas, een laboratoriumjas
of een mouwschort. Op de bonnen L
17 kan men kopen: een werkbroek
of werkjasje van keper, drill, satijn,
beaverteen, Engels leer, manchester
of pilow, een korte witte jas, een
koksbuis of een korte stofjas.
De bonnen 7i 13 t.e.m. H 16 en L 13
t.e.m. L 16 blijven voorlopig geldig.
Onze stadgenoot de heer A. de
Vries is benoemd tot schrijver 2e
klas bij het departement van Marine
te Den Haag.
Mr. Foppes is nog jong, wel niet zo
jong als het Economisch Technologisch
Instituut voor Friesland, waar hij di
recteur van is, maar toch nog jong ge
noeg, om zeer enthousiast te kunnen
zijn voor de taak welke hem hier ge
geven is te vervullen.
Het E.T.I.F. is nog zeer jong.
Zijn geboorte-acte, de Stichtingsacte
dus, werd gepasseerd in het voorjaar
van 1946. Dit was ongeveer 10 jaren
nadat het Economisch Technologisch In
stituut voor de Noordelijke Provinciën
te Groningen tot stand kwam. Oor
spronkelijk was het de bedoeling, dat
het ook voor Friesland zou gelden, maar
de Friese Staten achtten het toen niet
nodig. Na 10 jaren dacht men er echter
anders over en het E.T.I.F. kwam er,
dank zij vooral de bemoeiingen van
de Kamer van Koophandel voor Fries
land en het „nieuwe” Provinciaal be
stuur.
De benodigde fondsen, zonder welke
de Stichting haar veelomvattende arbeid
natuurlek niet kan doen, worden samen
gesteld uit subsidies van de Provincie,
van de Kamer van Koophandel, van het
Rgk, van de Gemeenten (op basis van
2% cent per inwoner) en van het Be
drijfsleven.
Met de Waterman, welke 7 Sept, te
Rotterdam verwacht wordt, keren
o.a. naar huis terug: korp. J. Dijk
stra, E. Halbertsmastr. 107, Sneek;
korp. H. Bos, Priorstr. 38, Sneek
soldaat K. J. de Vries, Lijnbaans-
buurt 3, Sneek; soldaat H. Winia,
Oudega (W.) 29; korporaal IJ.
Speelman, Oppenhuizen, Dorpsstr. 89.
korp.L. Rondhout, Woudsend 131a.
Wij hebben reeds gemeld dat kam
pioene enters en twenters werd Ge-
ralda van J. H. Jorritsma, Heeg. Re-
serve-kampioene werd Hermina van
H. J. de Vries, Oudega; deze laatste
kreeg de le premie in de rubriek en
ters, terwijl Geralda in de rubriek
twenters een le premie verwierf. In
deze rubriek verwierven o.a. 2e pre
mies twenters van J. M. Jansma, Ak-
marijp, H. v. Gosliga, IJpecolsga, P.
J. Jansma, Lutkewierum. Een eerste
en een tweede premie kregen 3-jarige
stermerries van G. R. Gerbrandi,
Hommerts. In de rubriek zogende
stermerries van 4 tot 6 jaar kreeg een
2e premie een merrie van F. Kiestra,
Terzool.
douane in beslag genomen. De Sneker
jongens liet men ongestoord doorrij
den. Steeds ging de tocht langs stijle
rotspaden. In Dinant werd het stads
fort bezichtigd en in Profont de Ville
bij een druivenkweker werd over
nacht. Ook deze familie bleek zeer gul
te zijn want een heerlijk maal werd
hun aangeboden en een uitstekende
slaapgelegenheid viel hun ten deel.
Donderdag 11 Augustus was wel
een van de mooiste dagen. Heerlijk
zomerweer. Het ging langs het Maas
dal, via Namen, een prachtige omge
ving. Ook hier was het al maar klim
men en dalen wat de klok sloeg, maar
hieraan was men ook zo zoetjes aan
gewend geraakt. In de nabijheid van
Turnhout werd overnacht.
Vrijdag 12 Augustus de laatste
etappe. Dit was de grootste afstand
die men in "en dag heeft afgelegd, nl.
315 KM. Hiervan werd 77 KM. gelift,
nl. van ’s-Hertogenbosch naar Zut-
phen. Aldus uitgerust besloot men de
tocht niet meer te onderbreken en te
ongeveer 1 uur ’s nachts was men
weer veilig in Sneek terug. In totaal
waren 1450 KM. afgelegd.
zilveren broche. Terug te beko
men bij T. Stroband, Oudega (W.) 81;
een grijs kinderwindjack bij Jan G.
Bootsma, Scharnegoutumeen bus
hengelstok in etui, bij Cornells Wijnjn j breiden met enige machines, zodat hij
thans dit bedrijf machinaal uitoefent.
Van militaire zijde wordt gemeld,
dat zich op het troepentransport
schip „Waterman”, dat onderweg is
van Indonesië naar Nederland, twee
gevallen van pokken hebben voorge
daan. De patiënten worden te Aden
ontscheept en opgenomen in een hos
pitaal aldaar. De betrokken families
zijn ingelicht.
ATTENTIE!
De R.K. Toneelver Vondel
brengt op 1 Sept, ’s avonds 8
uur in Amicitia
De man in Burger
regie mevr. Fortuin.
Plaatsen a 75 c. belasting inbe
grepen.
Dit wordt een prachtig slot
van onze actie!
Hier moet U beslist heen!
Op de vrolijke tonen van een har
monica danste Vrijd 5 Md 3 op de
tentoonstelling Jeugd van Nederland
te Amsterdam een groep jongeren de
zg. zevensprong. Plotseling werd de
kring verbroken en Koningin Juliana,
in het grijs gekleed, greep de hand
van een jongen en een meisje en
danste vrolijk mede. Haar voorbeeld
werd terstond door enkele in deftig
zwart geklede heren en dames ge
volgd.
Dit ongedwongen deelnemen aan
deze rijdans vormde wel het hoogte
punt van de ruim 21/2 uur lange rond
wandeling der koningin, die geen
enkele afdeling oversloeg.
dijk) dus nog door Harlingen moeten
gaan.
Er zal evenwel een tijdelijke oplos
sing moeten worden gevonden en
daarom zal er voorlopitg een nieuwe
weg worden aangelegd, welke op de
plaats, waar het Van Harinxmaka-
naal de straatweg zal snijden, afbuigt
langs het kanaal. Er komt een brug
en verder zal de weg dan langs het
kanaal lopen tot het buitenste hoofd
van de nieuwe sluizen, waarover twee
basculebruggeu worden gebouwd.
Verder gaat de weg over de kruin van
de oude zeedijk naar de Prins Hen-
drikbrug te Harlingen. Zo behoeft
op het aanleggen van Rijksweg 9 niet
te worden gewacht.
De terugreis.
Nadat de jongelui een 50-tal an
sichtkaarten uit Parijs naar ouders,
familie en kennissen hadden ge
stuurd, werd Zondagmiddag 7 Augus
tus de thuisreis aanvaard. Deze ging
door de Ardennen, een waar lustoord.
In Maux werd ook bij een schipper
uit Holland die daar lag, en wiens
adres men door bemiddeling van de
kapitein van de „Trio” had gekre
gen, overnacht. Dok deze toonde zich
een ware vriend in de vreemde, want
de ontvangst was al even hartelijk.
In de Marne werd een bad genomen.
Maux bleek een zeer gewild toeristen
plaatsje te zijn, Onze trekkers kregen
een foto mee van de schipper die ze
moesten overhandigen aan een leer
ling van de schippersschool in Sneek,
woonachtig in de Fred. Hendrik
straat.
Maandagmorgen was het vroeg
dag, want de schipper moest gips la
den, een grondstof die men in deze
omgeving veel aantreft. Reims met
zijn fraaie kathedraal en zijn wijn
kelders was spoedig bereikt. In deze
stad werden enige souvenirs gekocht.
Vele landgenoten kwam men hier te
gen. Het was een zeer bergachtige
streek, waar men dikwijls zig-zag
moest rijden om bergopwaarts te ko
men. Een tweetal Franse renners op
race-fietsen bonden met de Snekers
de strijd aan, die evenwel in vlot tem
po bleven doortrappen en het onge
veer 130 KM. lange traject het eerst
aflegden. Men deed zich onderweg te
goed aan de appels die als ’t ware
voor ’t grijpen waren.
Toen men Dinsdagmorgen Reims
verliet, regende het flink. Volgens
een landbouwer was dit de eerste
maal sinds 5 maanden. De omgeving
bood een dorre aanblik, maar er wa
ren in dit heuvelland mooie verge
zichten. Geleidelijk moest geklom
men worden, want Rocroi waar men
heen moest lag op en zeer hoge
rots, met aan weerszijden bossen. In
Fumay aan ’t Maasdal werd over
nacht. Het was voor de eerste maal
L van
de meegenomen kampeertent. In een
riviertje met zeer helder water werd
een bad genomen. Daar men in deze
streken geen melk kan krijgen werd
op de markt want het was markt
dag in Fumay een bus melkpoe
der gekocht en dar nee werden
pannekoeken gebakken.
Woensdagmorgen ging het in de
richting van de Belgische grens. Bij
Givet werd deze gepasseerd. Het was
er bij de grens-contróle zeer druk.
Veel smokkelwaar werd daar door de
Het bestuur van de Stichting der
Nederlandse Kunstschilders schrijft
ons:
Ten behoeve van de belanghebben
den deelt de jury voor de koninklijke
subsidie voor de vrije schilderkunst
n'eds thans mede, dat de jurering
•'oor deze subsidie over 1950 plaats
zal vinden in de laatste helft van
September 1949.
De inzendingen zullen moeten be
staan uit 3 olieverfschilderijen en een
map met 5 tekeningen.
Voorwaarden, tijd en plaats der in
zendingen worden nader bekend ge
maakt.
ATTENTIE!
De fa. Miedema presenteert:
24 Augustus op ’t Martiniplein
OPENLÜCHTBIOSCOOP
Aanvang 8.30 uur ’s avonds.
Vertoond wordt o.a. „Redding
boot langs Ned. kust”, gratis
afgestaan door Meteor.
Toegang gratis!
Collecte voor de R.A.S.
Ten behoeve van ’t financieel min
der draagkrachtige deel van ons volk
is dezer dagen de Nederlandse Reis
spaarkas opgericht, die zich ten doel
stelt het reizen en het besteden van
de vacantie te bevorderen en te ver
gemakkelijken zonder zich te mengen
in de wijze van vacantiebesteding.
De Ned. Reisspaarkas zal binnen
kort spaarzegels uitgeven. Deze ze
gels kunnen door de a.s. reiziger wor
den gekocht bij zijn vakvereniging,
zijn winkelier, enz. tegen een prijs, die
ten minste 5 lager is dan de nomi
nale waarde. Verkeersbedrijven, ho
tels, pensions en restaurants, die bij
de Reisspaarkas zijn aangesloten,
aanvaarden de zegels echter in be
taling tegen de daarop vermelde
waarde.
In de Ned. Reisspaarkas werken de
drie vakcentrales N.V.V., C.N.V. en
K.A.B., de reisverenigingen, Bedrijfs-
horeca, de Ned. Jeugdherbergcentrale
de N.S., het Verbond van midden-
stanverenigingen, de Centrale der
Verbruikscoöperaties, de A.N.W.B. en
het ministerie van sociale zaken sa
men.
Verschijnt:
DINSDAGS en VRIJDAGS.
Administratie:
Comb. Drijfhout-Kiezebrink Co.
KantoorGROOTZAND 55
Telefoon 3005 (K 5150)
De heer W. Bantema heeft zijn
schoenmakerij verplaatst naar 2e
Steenklipstraat 2931. Door de
meerdere ruimte kon hij zijn zaak uit-
gIpractisch geen enkel bedrijf op de dat men gebruik moést maken
klei. Alleen dan een bedrijf te Harlin
gen”, merk ik op.
„Dat is zo en dat is ook niet te ver
wonderen, want daar treffen we het
grote bevolkingsoverschot aan. Wij kun
nen dan ook met genoegen constateren,
dat de sociaal-economische problemen
van de Wouden meer en meer de aan
dacht beginnen te trekken van de cen
trale instanties. Wij doen oo'k speciaal
ons best dat er geschikte industrie
terreinen tot stand komen benevens goe-
de verkeersverbindingen, nutsleidingen
enz. Ook geven wij onze volle aandacht
aan het tot stand komen van collectieve
huisvestingen voor de nijverheid, waar
mede ik zg. werkplaatsgebouwen op het
oog heb. Er zit natuurlijk nog al het een
en ander aan vast, aan industrialisatie,
bedoel ik.
Ik noem de verkeersverbindingen, als
wegen en waterwegen etc.
Dit gaat vanzelfsprekend niet alle
maal ineens, zo iets moet langzaam
groeien. Dat zien we trouwens ook het
liefst met de bedrijven zelf; een organi
sche groei. We streven er niet in de
eerste plaats naar om hier filialen te
krijgen van grote bedrijven. Bij minder
gunstige conjunctuur heeft men veel
kans, dat die het eerst weer verdwij
nen”.
„Hoewel ik de indruk krijg, dat er in
Friesland veel meer industrie is, dan
men zo oppervlakkig beschouwd, zou
denken, rijst bij mij toch de vraag;
Heeft Friesland voldoende geschoolde
arbeidskrachten?” merk ik op.
„Dit is inderdaad een probleem, de ge
schoolde arbeidskrachten, maar dit
heeft dan ook onze volle aandacht.
Wij hebben op dit gebied ook al heel
wat werk verzet, vooral voor de Pro
vinciale Adviescommissie voor het On
derwijs ter bevordering van het am
bacht. Deze Commissie heeft niet zonder
resultaat gewerkt, want verschillende
ambachtsscholen hebben hieraan gedu
rende de laatste jaren hun ontstaan te
danken”.
„Dat is alleszins verblijdend”, ben ik
van oordeel, en vervolg dan: „Uw be
moeiingen strekken zich werkelijk uit
tot alle aspecten van het economisch rijk nu te duur. Voorlopig zal het ver
leven van onze provincie”. I keer in de richting Zurich (Afsluit-
„Ja”, lacht mr. Foppes, .„zelfs tot het
gebied van het Vreemdelingenverkeer.
Ons instituut zal er aan medewerken
dat dit een wetenschappelijke basis
krijgt. U ziet, dat de doelstelling van
het E.T.I.F. veel ruimer gezien moet
worden dan alleen de bevordering van de
industrialisatie in regionaal verband;
het kan worden omschreven als de wel-
vaartsbevordering van Fri-sland in de
ruimste zin des woords”.
Dat is mij gedurende het zeer prettige
onderhoud wel duidelijk geworden. Het
zal werkelijk niet aan het E.T.I.F. en
zgn enthousiaste directeur liggen als
het niet geheel en al voldoet aan de al
gemene doelstelling die door mr. Foppes
aldus werd geformuleerd, „Welvaart
bevoi rerd''.
TIRNS. Donderdag 11 Aug. hadden dfe
Vrouwen- en de Mannen ver. een geza
menlijk plezierreisje met de autobus van
Fa. Sijbesma. ’s Morgens half acht
werd bij schitterend „boerewaer” ge
start. De tocht ging eerst naar Hinde-
lopen, waar de Hidde Nijland-stichting
werd bezichtigd, vandaar naar het Ir.
Wouda-gemaal bij Lemmer. In Rijs werd
de koffiemaaltijd gebruikt en nu werd
koers gezet door de Noord-Oc -tpolder
naar Urk. In dit interessante plaatsje
werd vooral de vette paling hoog ge
waardeerd. Daarna ging het naar Giet
hoorn, waar natuurlijk gepunterd werd.
Dit ging niet heel vlot en enkelen wa
ren blij, dat de tocht in het te diep af
geladen bootje geëindigd was. Steenwijk
was de volgende halte, waar men een
gezellige wandeling maakte in het
prachtige park „Rams-Woerthe”. Ten
slotte Oranjewoud, waar men zich in de
speeltuin van Tjaarda zeer heeft ver
maakt. Onverwachte prestaties kon men
bewonderen en hoewel ’t al donker werd,
is in de doolhof met goed resultaat rond
gedoold. 't Was al middernacht toen al- Z
len hoogst voldaan weer in het dorp
terug waren en elkaar toewensten „wol
thüs en by sounens takommend jier
wer”.
In de Betuwe worden thans elke
dag tienduizenden kilo’s zomerfruit,
peren en appels, op de veilingen door
gedraaid en dan in kuilen gestort of
op andere wijze vernietigd, zelfs
dempt men er bij fort Sprokkelen
burg tussen Lent en Bemmel een kolk
mee. Het is het fruit van mindere
kwaliteit en dat is er dit jaar veel
dat vernietigd wordt en waarvoor
de kweker dan van zijn organisatie 4
ct. per kg. vergoeding krijgt. Werd
het op de markt gebracht dan zou het
de afzetmogelijkheden der betere
kwaliteiten zeer belemmeren en de
schade nog groter worden. Dat er
veel fruit is, is mede gevolg van het
feit dat de nieuwe boomgaarden
thans ook in productie komen, welke
men in de periode van hoge prijzen
aanlegde. Voorts is de export gering,
Engeland neemt fruit uit Italië en
België tegen prijzen ver beneden de
onze, Duitsland koopt wel maar be
perkt en tegen weinig bevredigende
prijzen.
weet, geeft de Kamer van Koophandel
algemene voorlichting op dit gebied,
maar op individuele vragen wordt door
dieper ingegaan. Ook zoeken wij
naar de markt voor bepaalde producten
en houden ons bezig met markt-analy-
ses.
Men kan het E.T.I.F. beschouwen als
een tussen-instantie tussen de ind' idu-
ele personen en de regerings-instanties
te Den Haag in de meest uitgebreide
zin. O, ja, en dan krijgen we nummer 3
van onze indeling en dat is de technische
voorlichting, welke we steeds geven in
samenwerking met de Rijksnijverheids-
dienst.
Hiermede hebben we dan
meest nauwe samenwerking.
De leider hiervan, Ir. R. Wartena,
geeft speciaal technische voorlichting
aan de kleine nijverheid”.
„Werkt U meer samen met andere
instanties
„O zeker,
De Friese kanaalwerken ma^en
deze zomer flinke vorderingen. Bij
Terhorne is nu de schutsluis gereed
en een leidam van 700 meter lengte
wordt met een laag bitumen bedekt.
De nieuwe sluis ligt naast de oude,
die niet meer in het nieuwe plan
paste. Zij zal straks de schepen van
1000 ton, die van het grote kanaal
gebruik zullen moeten maken, kunnen
schutten.
De doorvaartopeningen hebben een
breedte van 16 meter, de lengte van
de schut kolk is 260 meter, de diepte
van de kolken is 4 meter beneden
Fries zomerpeil. De sluis wordt elec-
trisch bediend.
Bij Harlingen gaat het werk ook
goed voort. Aan weerszijden van de
weg Franeker—Harlingen liggen
thans reeds gegraven gedeelten van
het Van Harinxmakanaal en deze
zullen volgend jaar met elkaar moe
ten worden verbonden. Er bestaan al
lang plannen voor de aanleg van
rijksweg 9, die voor Midlum van de
bestaande straatweg in zuidc jke
richting af zal buigen en dus niet
SNEEKER NIEUWSBLAD
ATTENTIE!
Wegens vacantie van Abe
Brouwer tot 1 Sept, alle zaken
Reddingbootactie naar Menno
de Vries, Oude Koemarkt.
Tel. 2509.
ook de
en op de meest prettige
manier. Daar is b.v. de Provinciale Pla
nologische dienst, waarvan het sociaal-
economisch onderzoekingswerk de z.g.
survey door ons verricht wordt. Uit de
aard der zaak onderhouden we een ge
regeld contact met de directeur van
deze dienst. En dan niet te vergeten met
de Kamer van Koophandel, terwijl we
ook steeds contact onderhouden met de i
directeur van het Gewestelijk Arbeids
bureau, de Stichting Friesland voor
Maatschappelijk Werk en de Provinciale
Waterstaat, om maar eens enkele dien
sten te noemen.
Zo hebben we b.v. dit jaar in samen
werking met het Arbeidsbureau een uit
gebreid onderzoek ingesteld naar de
kosten van de werkloosheid in de Woud-
streek.
Och ja door de aard van ons werk
hebben en houden we contact met de
meest uiteenlopende instanties. Heel
prettig is ook het geregeld overleg met
de gemeenten inzake welvaartsproble-
men.
Geregeld contact hebben we ook met
het Landbouw-economisch Instituut,
met name in verband met onderzoekin
gen op het gebied van de zoetwatervis
sen; en de zeevisserij en de landbouw
uiteraard”.
„Ik krijg de indruk, dat Uw werk
zaamheden inderdaad veelomvattend
zijn. Een met ander zal veel tijd vergen
en vooral het documentatie-materiaal
waarover U het zo terloops even gehad
heeft, lijkt me veel tijd te nemen.
Maar, Uw bureau wordt dan ook uit
stekend gedocumenteerd”.
„Ja, dat is zo: Zo houden we onze
documentatie van nijverheidsbedrijven
met meer dan 10 man personeel steeds
up to date, en aan de hand daarvan
hebben we bijvoorbeeld kunnen vaststel
len, dat deze bedrijven in 1948 ten op
zichte van 1947 een uitbreiding hebben
ondergaan met ongeveer 1400 werkne
mers. Wij hadden, in verband met de
bevolkingsaanwas voor dit jaar een uit
breiding van ongeveer 1000 man becij
ferd en het resultaat viel ons dus mee,
temeer, waar hierbij verschillende nieuw
gevestigde bedrijven niet bij zgn ge
rekend”.
„Er zijn dus ook nog nieuwe bedrij
ven bijgekomen”, constateer ik.
„Zeker. Laat ik enkele noemen: Een
confectie-industrie te Dracht' een re-
genkledingbedrijf te Bergum, een tim
merfabriek te Oosterwolde, een kruiden-
drogerij te Westergeest, een kruiden-
verwerkend bedrijf te Schuilenburg, een
lichte textiel-industrie te Wolvega, een
fabriek van stalen meubelen te Drach
ten en een vervaardigingsbedrijf van
rubber-artikelen ta Harlingen”.
„Het valt mij op, dat de meeste be
drijven, welke U daar opnoemt, geves
tigd werden in de Zuidoosthoek van
Friesland, laten we zeggen op de lichte
Dat de bijdragen van het Bedrijfsleven
omvangrijk zijn, verheugt het E.T.I.F.
nog het meest, daar het hieruit kan
concluderen dat de belangstelling voor
het werk van het E.T.I.F. juist in die
kringen groot is.
„Wat is eigenlijk het werk van het
E.T.I.F., mijnheer Foppes?”
Het eerste kwartier is nu de heer
Foppes aan ’t woord en hij vertelt zo in
het algemeen van het werk dat hem zo
na aan het hart ligt. Maar dan begint
hg te mijnen gerieve, de stof in te delen.
„Ons werk bestaat eigenlijk uit drie
onderdelen; laten we het zo gemaks
halve maar noemen. Daar is:
1. Sociaal economisch werk, dat we
weer kunnen onderverdelen in:
a. Welvaartsrapporten. Er wordt on
derzocht wat er ontbreekt aan de wel
vaartsbronnen en aan de hand van die
onderzoekingen geven wij dan onze ad
viezen ten opzichte van bepaalde ge
meenten of een gehele streek;
b. documentatie-rapporten, welke
overzichten geven van de industrievesti-
gingsf actor en in een gemeente;
c. rapporten over algemeen economi
sche onderwerpen.
Zo is er b.v. een kleine commissie in
gesteld voor de steenindustrie; er wor
den onderzoekingen gedaan naar de
mogelijkheden van een turfstrooisel-
industria enz. enz.
Er is een rapport opgemaakt betref
fende de Friese binnenvaart etc. Wij sti
muleren het scheppen van een industri
eel klimaat en leveren de gemeenten en
de Provincie het gewenste documenta
tie-materiaal.
Hij zit weer op zijn stokpaardje en ik
begrijp dat hij bezig is de juist zo keurig
opgestelde indeling te vergeten.
„Behoort dit allemaal bij onderdeel
1?” vraag ik onschuldig.
„O ja”, glimlacht de directeur, „we
waren bezig met de indeling. Goed, dan
krijgen we onderdeel 2. Bedrrjfs-econo-
mische aangelegenheden. Wij helpen
mede bij het verkrijgen van bedrijfsver-
gunningen, maar ook bij interne dingen,
zoals b.v. het adviseren en eventueel
stimuleren van de plannen van een smid
om te komen tot fabricage van land
bouwwerktuigen. Ook geven wij advie
zen bij bouwaanvragen voor bedrijven,
en eveneens, als dat gevraagd wordt bij
de commerciële bedrijfsvoering”.
„Heeft U ook iets te maken met de
export?”
„Inderdaad bemoeien we ons met
export-kwesties, maar dan natuurlijk
van industriële producten. Zo als U
A
1-
;n
ar