7
Liftende door Frankrijk
,13
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en ORIJFHOUTS NIEUWSBLAD
A
PLECHTIGE ONTHULLING GEDENKRAAM
I
DINSDAG 6 SEPTEMBER 1949
4e JAARGANG No 69
76
L. KIEZEBRINK
872
Ned. Herv. Kerk door Canadese Ambassadeur
Volksconcert
31
4
KLEINZAND 7 - Telef. 287 2
Vals gerucht rondom het
gevonden kinderlijkje
t 3^
P. Bos overleden
r tel
„Draagt Elkanders Lasten”
Bezoek van leden van de
Ronde Tafelconferentie
Raadsvergadering Sneek
1 kl
E
/mi
1
SNEEKER NIEUWSBLAD
VRIJDAGS.
t
rrn
Redacteur
deed het hare voor de zaak der gealli-1 niet dankbaar gedenken. Op zich zelf
xx xT XX XX XXTX n XX *TT xxxxlx XXX xxxx x» XX X T r rt r< Tx xx rYmi/XTX I^XXVXVX XXV» XTTXX xl r* V» /x/ilr 1 x XX xx 1 r-t TZX XX XXX xl xxv»
Het gastvrije politiebureau te Chateauroux
taak, de koopvaardijvloot
van Pon-
- jCLclIl,
J,"Ase volk
'.J getoond
leerd worden
benoemd.
t.b.c.fonds
welke aan
zou
e
n
:eur,
van
oho-
cht,
eer-
jard
'oor
ge-
hii
der
n.m.
ger.
half
per
Redactie-adres
•e-
it-
a-
ite
•e-
et
;n
1-
ïn
er
Advertentieprijs 1 5 ct. pen m.m.
Bij contract (handelsadv.) lager.
Abonnementsprijs f 2.50 per half
jaar. Franco per post f 3.75 per
half jaar
Giro 50748 ten name van Firma
E. J. Drijfhout, Sneek.
Het Nationale verzet.
Deze zeide o.a. dat, nu al weer enige
jaren ons scheiden van bezetting en be-
vrijding het misschien mogelijk is de be
tekenis van het gevoerde verzet en de
punten waarop we gefaald hebben dui
delijker te zien, dan toen we er nog
vlakbij waren, In welk opzicht we echter
ook in gebreke bleven, nimmer kan
met recht het verwijt geuit dat het ver
zet tegen tyrannie en onrecht niet spon
taan uit ons volk oprees. In allerlei
vorm kwam het tot uiting: ondergronds,
in de kerken, in het verenigingsleven, en
ook individueel. Hoe ook gete^^rd, het
volk staakte zijn verzet niet. Alle verzet
was nationaal, maar als spr. het heeft
over het nationale verzet bedoelt hij dat
georganiseerd door de n-’^'onale orga
nen. En dan denken we eerst aan de
spannende oorlogsdagen,
luchtstrijdkrachten en marine hun held
haftige strijd voerden; toen op Maandag
13 Mei 1940 H. M. de Koningin het land
had verlaten een later zo juist geble
ken beslissing werd het mogelijk de
strijd, na de capitulatie, van den vreem
de uit voort te zetten, de marine her
vatte haar
zijn
ren
pa
jak
piano stond om wat te musiceren. En
verder dat ’s avonds om 11 uur half 12
de mensen hier nog met kinderwagens
lopen inplaats van de kinderen in bed
te hebben.
De sigaretten zijn hier duur en slecht.
Er is hier slechts één soort in drie ver
schillende bewerkingen. Alle Fransen
roken uitsluitend die sigaretten, „Gau-
loises” heten ze; ze kosten ongeveer 65
frs. per 20. En de Fransen schijnen het
te prefereren allen die sigaret te roken.
We hebben het gezicht van een Frans
man wel eens gezien toen hem door een
Engelsman een Amerikaanse sigaret
aangeboden werd. Dat gezicht was verre
van enthousiast. Pijpen en sigaren rookt
men hier zelden.
Er lopen allerlei geruchten welke ver
band houden met het onlangs te Oppen
huizen gevonden kinderlijkje. Uit de
beste bron kunnen wij mededelen dat
die geruchten van a tot z onjuist zijn.
Ze hebben veel l?ed aan bepaalde per
sonen berokkend, waarom gehoopt
wordt dat deze tegenspraak een einde
zal maken aan het verbreiden van deze
onjuiste mededelingen.
Verschijnt:
DINSDAGS en
Administratie:
Comb. Drijfhout-Kiezebrink Co.
Kantoor: GROOTZAND 55
Telefoon 3005 (K 51 50)
In een lang niet geheel met belang
stellenden bezet kerkgebouw werd Za
terdagmiddag 3 uur het, door de heer
Pietër A. H. Hofman te Den Haag ver
vaardigde Gedenkraam, in het schil
deren waarvan ook diens medewerker
de heer W. Wagemans een belangrijk
aandeel had, plechtig onthuld door de
Canadese ambassadeur.
Na gemeenschappelijke zang van het
God save the King, sprak de voorzitter
van het College van Kerkvoogden dr.
H. Hofstra het openingswoord uit, waar
in hij zijne Excellentie ambassadeur
Pierre Dupuy, de commissaris der Ko
ningin in deze provincie, mr. H. P.
Linthorst Horna gemeentebestuur van
Sneek, tal van predikanten en de Deken
van Sneek, een vertegenwoordiger van
Rijksmonumentenzorg en de heer Hof
man, de glazenier die het gedenkraam
vervaardigde, en zijn echtgenote in het
bijzonder welkom heette.
Om een plan als het aanbrengen
van dit Gedenkraam in deze kerk te
verwezenlijken zijn drie dingen nodig:
geld, een goed idee en de rechte man op
de rechte plaats. Zo is ook inderdaad
de ervaring van Kerkvoogden geweest.
Voor het geld werd een beroep op de
gehele Sneker bevolking gedaan, en we
zijn niet teleurgesteld. In het tekort kon
men op min of meer verrassende wijze
voorzien. Wat het goede idee betreft, de
zinnebeeldige voorstelling in het ge
denkraam moest in overeenstemming
zijn met de gewijde sfeer hier, en dat
dit bereikt is, is gevolg van het feit, dat
we in de heer Hofman de rechte man op
de rechte plaats hadden. De opdracht
aan hem was niet gemakkelijk, maar hij
heeft haar uitgevoerd in voortreffelijke
samenwerking met het cc'lege van
Kerkvoogden, in hoeverre hij geslaagd is
daarvan zal ieder zich nu kunnen over
tuigen want het moment der onthulling
is daar. Spr. verzoekt dan zijne Excel
lentie ambassadeur Dupuy als-
nu het raam te onthullen en als deze
In de ouderdom van 69 jaar is over
leden de heer P. Bos. De heer Bos is
enige jaren lid van de raad van Sneek
voor de S.D.A.P. geweest en was de
stichter van het vroegere gebouw de
Harmonie in het Sperkhem.
te geven door het Chr. Muziekcorps
„Concordia” van Ijlst, Dir. S. Tiemer-
sma Leeuwarden, op Donderdag 8 Sep
tember 1949 ’s avonds 8 uur op het Mar-
tiniplein.
-
door het opentrekken van een gordijn
aan dit verzoek voldaan heeft geeft dr.
Hofstra een toelichting bij de sym
bolische voorstellingen op het raam,
waarin, tussen de wapens van Neder
land en Canada aan de onderzijde, die
van Friesland en Sneek aan de boven
kant, symbolisch het leed en verzet tij
dens de bezetting en de zegen der be-
vrijding is uitgebeeld, terwijl in de kop
de inspirerende werking van het Chris
telijk geloof in het verzet is gesymboli
seerd. We hebben reeds eerder een en
ander van de composities meegedeeld en
menen dus daarm.ir te mogen verwij
zen.
Nadat bij orgelspel van de heer IJ.
Rusticus de doden waren herdacht,
sprak burgemeester Raster-
h o f f over
X. -xxxxxzxx.
De collecte voor het
„Draagt Elkanders Lasten”,
vankelijk alhier morgen Dinsdag
worden gehouden, is blijkens een adver
tentie in dit blad uitgesteld tot Din«.
Montpellier, 12 Augs. Ik moet nog
even vermelden dat wij even buiten
Limoges, toen we stonden te wachten
op een auto, we iemand aan de kant van
de weg kikkers zagen villen, die gebra
den zouden worden, zoals hij zei. Ze
smaakten erg lekker zei hij en hij vroeg
ons of wij ze ook lustten, maar we zei
den dank U.
Volgens de medetrekkers in Frankrijk
moest het ten zuiden van Parijs nog vui
ler zijn, dan ten noorden. Gelukkig ben
ik tot de ontdekking gekomen dat op de
route die wij gevolgd hebben (Parijs-
ChateaurouxLimoges—Toulouse—Mont
pellier) de huizen langzamerhand beter
werden. Rode dakpannen b.v. zoals in
Holland kent men hier ook, alleen de
soort steen waarvan men hier de buizen
bouwt is geheel verschillend van die in
Nederland. Men hakt eenvoudig stukken
steen uit de berg, slijpt ze een beetje bij
en daarvan worden de huizen gebouwd.
De huizen der vermogenden hebben al
len even grote stenen, maar de andere
huizen zijn van verschillende soorten
steen gebouwd, groot en klein. De steen
soort is een soort mergel net zo als men
in ons Limburg vindt, er zijn echter ver
schillende kleuren, bruin, rood, grijs,
paarsachtig.
De hoofdwegen zijn hier allemaal ge
asfalteerd. Is het nodig om een nieuw
wegdek te maken dan gaat men naar
een berg waar men het zogenaamde
steenslag uithaalt, het wordt door een
speciale machine fijn gemalen tot het de
grootte heeft van grint, en dan is het
klaar voor de weg.
Onze reis bracht weer veel afwisse
ling. In Haute Vienne was het bergach
tig en gingen we soms 10 a 15 km per
uur vooruit als we de berg op moesten.
Maar ging het bergafwaarts, dan werd
soms de motor af gezet (als er geen
bochten waren, en die zijn er vele)Van
af de bergen, waarop we toerden, kon
den we de Pyreneeën zien, hoewel ze nog
wel 100 a 150 km weg waren. We zagen
dan ook alleen de uitlopers.
’s Avonds kwamen we om 12 uur in
Carcasonne aan, waar we geen slaap
plaats konden krijgen, zodat we maar
onder de sterren hebben geslapen.
Halfweg Sête, een vissersplaats,
prachtig gelegen op de helling van een
heuvel die in zee uitloopt, hebben we ge
stopt en zijn, zoals vele andere reizigers,
het zilte nat ingegaan.
In Montpellier vonden we na lang zoe
ken een jeugdherberg. Het was een oud
gebouw dat deel uitmaakte van een
gebouwencomplex dat de „caserne
Joffre” heet. In 1918 sliepen hier 18.000
soldaten. Thans is het bijna verlaten.
Nog een paar mensen wonen er. De ge
bouwen zijn ook wat bouwvallig. In de
jeugdherberg ben je vrij man. De kraan
is 200 m. van de herberg, zodat je eerst
een eind tussen de gebouwen door moet
lopen om je te v assen, ’s Avonds zijn we
de stad in geweest naar l’Esplanade,
een brede ooulevard, die parallel aan de
kaze *ie loopt en waar in de muziektent
n symphonieorkest speelde. Wat me
opviel was, dat er in geen een café (we
zijn naar ongeveer 20 geweest) een
Het jeugdige Bruidspaar uit de optocht
van de Kleuterschool te Ijlst bij de
kinderfeesten aldaar gehouden
31 Augu"<uS 1949.
hoff, Havinga
heeft voor hun
de glazenier de heer Hofman
de wijze waarop hij zich
kweet, en bood hij mevrouw Hofman
bloemen aan. Spr. dankt ook de ver
tegenwoordiger van Rijksmonumenten
zorg voor zijn aanwezigheid, architect
Leeman voor zjjn medewerking bij de
plaatsing van het raam, de fa. Bren-
ninkmejjer voor het aankleden van het
gedeelte van het Kerkgebouw waar de
plechtigheid gehouden werd. Tenslotte
vestigt spr. er de aandacht op dat de
firma Flach zeer geslaagde reproduc
ties van het raam maakte, waarvan hij
de eerste exemplaren aan de ambas
sadeur, de Commissaris der Koningin en
burgemeester Rasterhoff aanbiedt.
Na gemeenschappelijke zang van het
Lutherlied in Friese vertaling, en dank
gebed door ds. Spier, geref. predikant
alhier, werd geëindigd met gemeen
schappelijke zang van couplet 1 en 6
van het Wilhelmus.
eerden en onze vrijheid en zo was het
met de luchtstrijdkrachten. De oorlogs
verklaring aan Japan werd gevolgd door
de strijd om Indonesië, aan de slag in de
Javazee blijft de naam Karei Doorman
onverbrekelijk verbonden. Aan de lan
ding in Normandië en de latere gevech
ten deden ook Ned. strijdkrachten mee.
Dit is zeer in het kort ons nationale
verzet, met H. M. de Koningin als cen
trale figuur. Maar achter dit alles ligt
een zee van ellende, van beproevingen,
van offers. Laten wij ons toch steeds die
offers, gebracht voor >nze vrijheid her
inneren, allen die ze brachten of hun
nabestaanden hebben recht op onze
steun en ons medeleven. Het Bevrij-
dingsraam op deze historische plaats
symboliseert het verzet van het Neder
landse volk. Gaarne brengt spr. hulde
aan hen die het initiatief tot het aan
brengen er van namen. Het raam zal de
herinnering aan die tijd bij ons en het
nageslacht levendig houden. Maar het
moet ons meer zijn dan een in ’t oog
springende versiering van dit kerkge
bouw. Nog is het geen vrede in de we
reld, nog worden jonge levens in oorlo
gen vernietigd. Toch willen overal de
mensen, niet anders dan wjj zelf willen
nl. vreedzaam naast elkaar leven. Moge
dit raam er toe bijdragen dat wij er ons
steeds meer van bewust worden dat ook
wij onze bijdrage tot het verwerkelijken
van de vrede hebben te leveren. Deze
wereld is in een voortdurende ontwikke
ling, soms langzaam, soms sneller, thans
lijkt het zelfs met een verbijsterende
snelheid te gaan. Bedriegen de tekenen
niet dan zijn we thans genaderd tot een
periode van samenwerking met andere
volken in grotere mate dan ooit tevo
ren. Die zal dan in de eerste plaats ge
richt moeten zijn op vrede en gerechtig
heid, dat is onze plicht als mens en
toen leger, Christen. Geve God dat bjj de vervulling
van deze opdracht wij als volk een een
heid mogen zijn. Als een nieuwe oorlogs-
ramp ons zou treffen zou de wereld on
dergaan in bloed en tranen. Moge de
aanschouwing van dit gedenkraam in
dit kerkgebouw ons dan steeds aanspo
ren God te bidden deze geschonden we
reld vrede en gerechtigheid te schenken.
Spr. legt namens het gemeentebestuur
een krans aan voet van het raam in
eerbiedig gedenken van allen die het
leven lieten in het nationale verzet. Mo
gen wij bereid zijn tot dezelfde offer
vaardigheid als zij.
Het illegale verzet.
Over het illegale verzet sprak de heer
S. Havinga, voorzitter van de Stich
ting Sneek 19401945. Spr. weet dat in
de waardering van het illegale verzet
enige kentering is gekomen, er is zelfs
kritiek. Maar in dit raam is ook het
illegale verzet gesymboliseerd met als
centrale figuur de ridder die met geslo
ten vizier strijdt, en dus heeft ’t zin er
hier even bij stil te staan. Ongetwijfeld
is dit verzet hier op aangrijpende wijze
uitgebeeld. Er is een onlosmakelijk ver
band tussen het vandalisme van de
vijand en bezetter en het illegaal ver
zet, het een riep het ander op. De strijd
moest met gesloten vizier gevoerd, dat
kon niet anders. Hij begon zeer simpel,
hier omdat men de Duitse overwinning
moeilijk kon verkroppen, daar wegens
ergernis over het vandalisme van de
bezetter enz. Gaandeweg werd de smeu
lende vonk tot felle vlam, door de Jo
denvervolging, de slavernij (arbeids
inzet), Silbertannemoorden enz. Al spoe
dig openden zich tal van huizen gastvrij
voor de vervolgden, heerlijk dicht kwa
men we door het ondergrondse verzet
bij elkaar men denke aan het bevrij
den der gevangenen. De grootte van het
onrecht heeft de grootte en trefkracht
van het illegale verzet bepaald. Spr. ont
kent niet dat er ook fouten zijn ge
maakt, het was een strijd van mensen
en zelfs in deze door idealen gedragen
arbeid waren er tekortkomingen. Maar
ondanks menselijke zwakheid en klein
heid is er toch iets groots geschied en
biedt deze illegale strijd een beeld van
trouw, gedragen door zuivere motieven.
Maar spr. is overtuigd dat menselijk
idealisme niet voldoende was in deze
strjjd. Het biedt daarvoor te weinig
vaste punten om op te bouwen. Slechts
het ideaal, God te willen dienen en in
Hem te willen leven en het gebed heb
ben voldoende spankracht voor het ver
zet opgeleverd.
Dit is echter niet alleen een dag van
herdenken maar ook een die ons oproept
onze belofte van trouw te herhalen tot
welzijn van ons land. Een krans leggend
aan de voet van het raam ter herden
king van hen die in het illegale verzet
vielen uit spr. de wens dat allen God
mogen bidden om zoveel trouw als zij
die vielen hebben getoond in de tijd van
nood die achter ons ligt.
Het Kerkeljjk verzet.
Ds. H. van Niel sprekend over het
F°rkelijk verzet zegt dat een onthulling
als deze tot de uitzonderingen behoort.
Onze Ned. Herv. Kerken immers ken
merken zich als regel door grote sober
heid, soms kaalheid. De diepere oorzaak
daarvan is dat onze kerken geen tem
pels zijn, de gemeente zelf is tempel
Gods, de kale kerk predikt ons dat wij
nog niet in ’t Koninkrijk zijn, doch dat
eens de heerlijkheid komt. Is het nu wel
verantwoord in zulk een kale kerk een
zo kostbaar raam aan te brengen 1 Onze
vaderen in de Gouden Eeuw deden het
ook al, het is niét iets nieuws, de kerk
staat midden in het volk, dat grote din
gen wil gedenken. In de Heilige Schrift
neemt het gedenken een centrale plaats
in. Waarom zouden wij dan ook hier
gezien kunnen wij dan ook kerkvoogden
dankbaar zijn voor hun initiatief. Het
was ook niet zonder bedoeling dat dit
geschiedt in dit centrale kerkgebouw.
Immers in het raam is een zeer ruime
plaats gegeven aan het kerkelijk verzet.
En dat kerkelijk verzet was er vooral
omdat het nazidom anti-christelijk was.
Barth moge een veelomstreden figuur
zijn, hij heeft de antichrist in het nat.
socialisme het eerst onderkend, hij zag
het als een tegenkerk. Toen een groot
deel van het volk nog de kat uit de
boom keek, lieten de kerken haar waar
schuwing al horen, dat was het profe
tisch verzet van de kerk: men moest
meer horen naar God dan naar wie an
ders ook. Ondanks de gevaren welke
het meebracht, zweeg de kerk niet, doch
het ging haar niet om helden zonder
meer doch om helden des geloofs. De
Kerk stelde tegenover allerlei bepalin
gen van de bezetter het profetische
woord: „Zo zegt de Heer”. En het volk
kreeg oog voor het hoge belang van
het verzet tegen de tyrannie, het werd
een zegen voor het kerkelijk leven, ook
omdat in die nood van het verzet een
samenwerking der kerken groeide, waar
aan we nu met weemoed denk'n. In dat
kerkelijk verzet heeft menig christen
het leven gelaten maar de Kerk haar
koninklijke roeping vervuld. Met een
moed, welke koningskinderen past, is,
toen bijna nergens meer de waarheid
gezegd kon, van de kansel getuigd. Bij
een waarachtig christen zijn woord en
daad een. Duizenden christenen stelden
hun huizen open voor de vervolgden. Zo
was er aan het verzet der kerk ook een
priesterlijke kant, die van zich zelf te
offeren bij het redden van anderen. De
nazidraak is neergeveld, maar het is
goed ons nog eens bij dit alles te bepa
len want nog steeds staan wij in een
wereld waarin de boze leeft. Wiegt uzelf
dus niet in slaap, in dit leven is geen
vrede, onze toekomst is het Koninkrijk
Gods. In navolging van vorige sprekers
legt spr. aan de voet van het raam een
krans ter gedachtenis van hen die in het
kerkelijk verzet vielen.
De Bevrijding.
Zijne Excellentie ambassadeur Pier
re Dupuy spreekt over de Bevrijding.
Het is hem steeds een vreugde weer in
Friesland te zijn. Hij weet met hoeveel
geestdrift de Canadese strijdkrachten
hier ontvangen werden en hoezeer ze
zich hier thuis voelden na de langduri
ge inspanning van de harde oorlog, hier
genoten ze het eerst weer de zegening
van de vrede. Diep getroffen is spr. dat
men zijn landgenoten thans weer eert
in de symboliek van dit raam. Ook na
mens de Canadese regering brengt spr.
daarvoor dank. U hebt het passend ge
oordeeld, aldus spr.,, dit gedenkraam aan
te brengen in deze eerbiedwaardige kerk.
Zeer terecht! Want de wortel van het
verzet tegen het nazisme ligt in het
christendom, dat door het nationaal-
socialisme werd gehaat. Zolang het
christendom de mensheid inspireert, zul
len de krachten van de boze niet over
winnen. Al moeten deze nog steeds be
streden, het kwade zal nooit triomferen,
als ons geloof in God en ons vertrouwen
op Hem gevestigd blijft; uit deze onuit
puttelijke bron vloeit ook de broeder
schap van het Nederlandse en Canadese
volk voort. Het is niet de eerste maal
dat in deze kerk het Canadese volk ge-
eerd wordt, immers een gedenksteen in
de buitenmuur herinnert aan de Cana
dezen die het hoogste offer brachten.
Thans in dit raam wordt ook weer eer
aan sprekers land bewezen, het zijn be
wijzen van een kameraadschap gegroeid
in een verwoestende oorlog, maar blij
vend omdat «ze gebaseerd is op gemeen
schappelijk belijden van het Christendom
en geloof in de waardigheid van de
mens. Dit schone raam is een passend
bestanddeel van dit uw geestelijk cen
trum. Spr. is er trots op dat dit raam
een verwijzing bevat naar zijn geboorte
land doch hij waarschuwt ook dat het
goede niet vanzelf triomfeert over het
kwade. Dat mogen we ook in deze tijd
nu nog altijd gestreden moet tot hand
having van de Westerse beschaving niet
vergeten. Spr. weet echter dat het ka
rakter van het Friese volk waarborg'"
dat het erfgoed niet zal verloren
dat heeft het gehele Nederig’
trouwens in de bezettingsstr
onder de inspirerende leid4®’, van aet
Huis van Oranje, en da. Z1J de geeste’
die een voortdu-
njke steun der kerke^ ,g
rende basxs van m kt
kransleggmg he’ r 6
lenen.
Nadat de 13^ J P e S a’ als
voorzitter vLit(S k 3 C°3. e en na'
nité ook door het neerleg--
XTvar^e krans deze &evallenen heeft
f!Lrd\eekt dr- Hofstra een slot
woord rÜ1 hij in de eerste Plaats
ambaskv ÜUpUy dankt voor ZÖ«
amoasTheld en de door hem uitgespro.
aanwee. inderdaad zijn er br.-.ederban-
en ït het Canadese volk gesloten en
en ^gratie zaI bevorderen dat deze
e e sterker worden. Las spr. niet
3 ee5.s gisteren een advertentie in het
aoger Nieuwsblad vermeldende de
®"te in Blythes wood (Canada) van
=e Pd James, zoon van Grant M.
Ho on en Janny K. Watson—de Jong
c. brengt spr. de ambassadeur voor
^oorden tot volk en kerk gericht.
die in deze kerk komen zullen
vergeten dat het de Canadese am-
aiadeur was, die dit raam onthulde en
tiende geslachten zullen door dit
*m niet vergeten, wat Canada voor
heeft gedaan. De Commissaris der
Koningin dankt spr. voor zijn aanwe
zigheid, bekend is welk een belangrijke
plaats deze innam in de strijd voor de
vrijheid en hoe hij ook thans steeds op
de bres staat voor de belangen van het
Friese yoUc. Nadat spr. de h.h. Raster
en van Niel bedankt
redevoeringen wenst hij
1 geluk met
van zijn taak
Zaterdag is Sultan Hamid II
tianak, Zondag Mohammed Hatta met
enige andere leden van de Indonesische
delegaties ter Ronde Tafelconferentie in
Sneek geweest. In hotel de Wijnberg
werd enige tijd verbleven waarna een
boottocht langs het Friese merengebied
werd gemaakt.
Morgen, Dinsdagavond te 7.15 uur is
er een openbare vergadering van de
raad der gemeente Sneek, waarin de
nieuw benoemde raadsleden geïnstal-
en twee wethouders worden
dag 13 September a.s.