J! 1» Het toekomstig huis van Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST „Kunst aan Allen” vergaderde Wmdu-aatt!> INGEZONDEN ïge VRIJDAG 26 MEI 1950 5e JAARGANG No 42 L. KIEZEBRINK DE BOODSCHAP VAN De Instructieve schoolreis It Snitser Jubeljaar 1950 Vacantietocht Groentehandelaren 19Ï Geslaagd KLEINZAND 7 - Telef. 2872 Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD Nog 40.000 man van de Kon. Landmacht in Indonesië Een zeldzaam beroep Leerlingenstelsel schilderen De jeugd bracht serenade aan de ouderdom Vereniging omgezet in een stichting Aantal toneelavonden uitgebreid. 195 1951 Ciassicale vergadering Eerste prijs gewonnen De doorbraak van de GEEST! Ongrijpbare WERKELIJKHEID! I VRIJDAGS. Redacteur: A, VAN SANTEN. De Oude Koemarkt met R.K. Boni facius-gesticht omstreeks 1910. Jan Tuinenga, Sneek. ste I erzien It Kulturéle Komité foar de feestwike en „Kunst aan Allen” binne fan doel om fan 510 July in tentoanstelling to for-; soargjen fan skilderijen, kaerten, prin ten, tekeningen ensf. om in sa folslein mooglik byld to jaen fan Snits by aids. Troch in advertinsje yn dit nümer roppe de tarieders de meiwurking yn fan harren, dy’t op dit gebiet oer mateariael biskikke. Hwa’t yn it bisit wêze mocht fan skilderstikken, platen, kaerten, fo to’s of oare ófbyldingen fan topogra- fyske aerd, wurdt freonlik forsocht dêr opjefte fan to dwaen. Kin men adressen trochjaen fan persoanen, fan hwa’t men wit dat se nijsgjirrige stikken oer êld- Snits Onder harren hawwe, dan sil ek dat tige op priis steld wurde. Geslaagd aan de D.B.K.-akademie te München, de heer E. Roffel, Fred. Hen drikstraat 55 alhier. Zoals te verwachten was, heeft het Woensdag niet aan belangstelling ont broken bij het diamanten huwelijksfeest van het echtpaar M. OsingaS. IJkema. Het was een drukke dag voor de oudjes, maar zij sloegen er zich kranig door heen, ’s Avonds bereidde het tamboer en pijpercorps van Advendo het diaman ten paar nog een aardige verrassing. Het bracht de oudjes een serenade voor Aere Perennius, waar het feest is ge vierd. KERKNIEUWS. Geref. Kerken. Bedankt voor het be roep naar de Geref. Kerk te Oosthem c.a., cand. H. M. Kuitert van Den Haag. votf iet i VOS ensd. I rpoorij bartó '.abind'J omita Redaciie-adres: SNEEKER NIEUWSBLAD 1 Mei waren er nog 40000 man van de Kon. Landmacht in Indonesië en 4500 man van de Kon. Marine en nog 50000 man van het K.N.I.L. onder Nederlands bevel. In September zal de gehele Kon. Landmacht thuis zijn, de Kon. Marine vervult nog een taak voor de Indonesi sche republiek, terwijl uiterlijk 26 Juni de reorganisatie van het K.N.I.L. zijn beslag zal krijgen, Advertentieprijs 15 ct per m.m. Bij contract (handelsadv.) lager. Abonnementsprijs f 2.50 per half jaar. Franco per post 1 3.75 per half jaar. Giro 50748 ten name van Firma E. J. Drijfhout, Sneek. De heer J. Hibma en echtgenote, Lijnbaansbuurt 25 zijn a.s. Zaterdag 35 jaar getrouwd. Nu is dat eigenlijk geen bijzonderheid, maar Hibma herdenkt die dag tevens het feit dat hij 35 jaar het zeldzaam geworden beroep van ketel- bikker heeft beoefend en dat mocht wel even in de krant. Er is haast geen fabriek in de Noor delijke provincies of Hibma heeft er zijn werk gedaan. Maar ook in onze stad o.m. bij de firma Hubert. En wat voor werk. Met een wel heel oud pak aan moest hij met lamp en gereedschap af dalen in de stoomketel en moeizaam kloppend de ketelsteen er uit verwijde ren. Dat duurde vaak een week en dan sliep hij meteen maar op de ketel. Een schoenmaker die wel bij zijn leest bleef dus. Hij heeft het altijd met liefde ge daan zegt hij. Eenmaal heeft hij een be nauwd ogenblik gehad; dat was in Wit- marsum. Men had daar de stookhuis nog opzij in de ketel en daar viel hij met het hoofd naar beneden in. Geluk kig wist men hem te helpen. Nu is er feest in de huize-Hibma. Kinderen en kleinkinderen, maar stellig ook veel lei ders van fabrieken zullen deze jubilaris niet vergeten. Hibma houdt er nu mee op. Drees heeft ook hem bereikt en dan en dat is de hoofdzaak, anders hield hij er nog niet mee op, de techniek heeft zijn vak overbodig gemaakt. En ook uit die hoofde was het goed dat we dit even konden vastleggen. Aan Hib ma onze hartelijke gelukwens. Aan het examen leerlingstelsel schilde ren, gehouden in de Ambachtsschool te Sneek op 19 Mei j.l., werd deelgenomen door 13 candidaten. Hiervan slaagden voor het getuigschriftSj. de Jong, Parrega; J. Nauta, Bolsward; B. Bijker, Witmarsum; G. Heeringa, IJlst; S. v. d. Meer, Oudega; J. de Jong, Woudsend; F. v. d. Velde, Folsgare; T. Verbeek, Slo ten; M. Sluyter, O. de Jong, J. Bruin- sma, H. de Vries, allen Sneek, waaron der 11 oud-ambachtsschool-leerlingen. Voor zover de berichten ons, terwijl we dit schrijven, hebben bereikt, gaat het maar best. De eerste dag waren er nogal wat zeezieken op het IJsselmeer, maar toen men de tweede dag Muiden, waar hetslót werd bezichtigd en de nacht in slaapschepen was doorgebracht, verliet, had men al zeebenen gekregen, want de tocht naar Amsterdam leverde geen zeezieken op. In de hoofdstad trof men hetde Willem Barentsz, die in reparatie lag mocht bezichtigd worden; van dichtbij zag men ook tal van an dere zeekastelen en het reusachtige Hen- drikdok en te IJmuiden bezag men de sluizen en woonde het schutten bij. Als dit berichtje het licht ziet weten de ouders door hun inlichtingendienst natuurlijk veel meer en nadert het ein de van de reis al weer; morgen immers komen de kinderen terug en weer zullen ze met muziek worden ingehaald. En muziek zal het ook in de harten der ouders zijn, want al beleven de kinderen prettige dagen, die ze graag gegund worden, je mist de robbedoezen thuis toch ook allemaal. Verschijnt: DINSDAGS en Administratie Comb. Drijfhout-Kiezebrink Co. Kantoor: GROOTZAND 55 Telefoon 3005 (K 5150) Woensdag 24 Mei maakten, op enkele handelaren na, de Groentehandelaren van Sneek met hunne dames een uit stapje naar Grouw en Eernewoude. Om 8 uur ’s morgens werd per boot (van Bakker, Westersingel, Sneek) de tocht aangevangen en ’s avonds 9 uur was ze, zeer geslaagd, beëindigd. Reeds gedu rende 5 jaar werden per jaar 2 tochten, elk van een dag, naar verschillende delen van ons land gemaakt. Deze reis jes zijn hoofdzakelijk in het leven geroe pen voor die mensen die om een of an dere reden geen week met vacantie kun nen gaan. Door onderlinge samenwer king is het mogelijk dat een ieder hier van profiteert. Jammer, dat niet alle handelaren dit inzien en hunne zaken openhouden. Toch zal dit geen beletsel zjjn om ook in de toekomst deze twee dagen vacantie aan die mensen te geven die van goede wille z(jn en er van genie ten. Bij deze danken wij het Sneker pu bliek nogmaals voor zijn medewerking. Martini-Show in 1947 aanmerkelijk. Het zal de standhouders straks dan ook zeker niet aan belangstelling ont breken. Sneek als centrum van de vette Friese weidestreek opent vele mogelijk heden en deze gunstige gelegenheid tot zakendoen wordt nog verhoogd als men weet dat Sneek het verzorgingscentrum is van ruim 100.000 personen. Er rest nog slechts een korte tijd voor deze belangrijke tentoonstelling voor Friesland haar poorten zal openen. Wie zakelijk de wind in de zeilen wil hebben, zal op „De Windvaan” letten en op deze bij uitstek unieke gelegenheid om zijn producten te tonen niet willen ont breken. spoorwagons voor het grote zware ma teriaal en een kustvaarder voor dé klei nere onderdelen. De foto toont U de opbouw van één der tentoonstellingshallen, zoals wij dat straks ook in Sneek kunnen zien. De grote hal beslaat een oppervlakte van ongeveer 2000 M2. Er wordt geen ge bruik gemaakt van steunpalen, waar door een prachtige expositieruimte wordt verkregen. De opbouw van de andere beide hal len geschiedt op dezelfde wijze. De grootse opzet en de prachtige gebouwen welke beschikbaar zijn, beloven een expositie die er zijn mag en de talrijke en belangrijke inschrijvingen die binnen zijn gekomen wettigen dit; de verhuur de expositieruimte overtreft die van de In de ledenvergadering van „Kunst aan Allen”, die Woensdagavond onder leiding van dr. W. J. Roberts boven de Leeszaal werd gehouden, hield de voor zitter een uitvoerige openingsrede. Hij liet eerst in het kort het gebodene in het afgelopen seizoen de revue passeren een expositie van Friese schilders in het Raadhuis, drie toneelavonden en twee muziekavonden en deelde ver volgens mede, dat, hoewel de belang stelling voor de kamermuziek zeker vol doende was te noemen, deze toch een voelbaar tekort opleverde. Het toneel echter trok steeds een volle zaal en waar de geboden stukken toevalliger wijze matige uitkoopsommen eisten, ble ven uitgaven en inkomsten daarbij on geveer in evenwicht. De schilderijen trokken gegeven de lage entreeprijs onvoldoende publiek om de kosten te dekken, zodat de exploitatierekening sluit met een tekort van 350. Uit deze cijfers moet niet geconclu deerd worden, aldus de voorzitter, dat wij geen muziek of beeldende kunst op ons programma zouden willen nemen, daar het beslissende woord in deze kunstzinnige aangelegenheid, zo enigs zins mogelijk, niet door de koude cijfers gesproken behoort te worden. Maar wel hebben wij uit het bovenstaande gecon cludeerd tot de wenselijkheid het aantal toneelvoorstellingen tot vier te verho gen, terwijl wij ook geslaagd zijn in een betere verdeling over het speelseizoen. Vastgelegd is thans op 5 Oct. De Haagse Comedie, op 21 Nov. Het Rotterdams Toneel, op 18 Jan. ’51 de toneelgroep „Oster Dresselhuis” en op 8 Maart Het Amsterdams Toneelgezelschap. De stuk ken die gespeeld zullen worden zijn nog niet bekend, wel staat vast dat hierbij twee ernstige werken gekozen zullen worden. De kamermuziek blijft weer beperkt tot twee avonden en wel op 8 Dec. het Nieuwe Italiaanse Strijkkwartet al gemeen erkend als de beste kwartet- groep terwijl in principe met de heer Schrik overeen is gekomen dat begin Febr. het Sneeker Cantatekoor een avond zal geven. Bij de belangrijke plaats die dit koor in het muziekleven van onze stad inneemt twijfelt het be stuur niet aan ruim voldoende belang stelling voor een dergelijke avond. Voorts arrangeerde het als naar ge woonte in samenwerking met Kunst aan Allen te Leeuwarden twee symphonie- concerten, resp. door het L.O.F. en de Gron. Orkest Vereniging, waarvoor de data nog nader vastgesteld zullen wor den. Tot slot deelde hij nog mede, dat als organisatievorm van de vereniging de stichting gekozen is, waarmee zowel de juridische als de organisatorische aspec ten zo gunstig mogelijk komen te lig gen, zonder dat daardoor in de doel stelling of verhouding tot de bezoekers van de door K. a. A. te organiseren avonden enige wijziging wordt gebracht. Nadat op voorstel van de kascommis. een jazzmuziek-avond bespreken, teneinde de jongere generatie MEISJE GEWURGD TE ARNHEM. Dinsdagmiddag is in de omgeving van Arnhem een 17-jarig meisje, Betsy van Galen, dochter van het hoofd der chris telijke school in Schaarsbergen, ge wurgd. Het gruwelijke misdrijf is ge pleegd op een afgelegen plaats. sie, bestaande uit de h.h. H. Portiek en B. Brinksma, besloten was de jaarreke ning goed te keuren, oefende een van de leden critiek uit op het feit dat in het afgelopen seizoen drie avonden tij dens de Vasten gehouden werden, waar door de R.Katholieken deze niet kon den bezoeken, terwijl in de vorige ver gadering door het bestuur was toege zegd dat men met deze leden zoveel mogelijk rekening zou houden. De voorzitter en de secretaris (de heer J. Halbertsma) toonden aan dat hier niet van opzet sprake was, maar dat tal van omstandigheden daartoe hebben geleid. Het bestuur zal echter zijn uiterste best doen herhaling te voorkomen, zoals ook al blijkt uit het prograipma dat de voorzitter bekend maakte. In de vorige ledenvergadering had een der leden het bestuur gevraagd het or ganiseren van te willen daardoor ook voor het werk van K. a. A. te winnen. Het betrokken lid herinnerde thans aan deze vraag, waarop de voorzitter ant woordde dat het bestuur niet voor een dergelijke avond gevoelt, daar het dit niet in overeenstemming acht met de opvoedende taak die K. a. A. zich stelt. Voorts verkondigde de voorzitter als zijn persoonlijke mening dat jazzmuziek een slechte invloed op de jeugd heeft. Tegen dit laatste werd aangevoerd, dat men in Leeuwarden toch een jeugdcon- cert aan de jazz heeft gewijd, en men daar zulk een concert paedagogisch dus wel verantwoord achtte, terwijl verder nogmaals gewezen werd op de noodza kelijkheid ook de jeugd voor K. a. A. te interesseren. Na uitvoerige besprekin gen zegde het bestuur tenslotte toe deze aangelegenheid nogmaals zeer ernstig te zullen overwegen waarbij contact ge zocht zal worden met de organisatoren van de jeugdconcerten. Verder ontspon zich een zeer uitvoeri ge discussie over het besluit van het be stuur de vereniging om te zetten in een stichting. Verschillende leden hadden nl. ernstige bezwaren tegen de h.i. onde mocratische stichtingsvorm, terwijl ze ook critiek leverden op het beleid van het bestuur dat zonder voorafgaand overleg met de leden zulk eén besluit genomen heeft. De voorzitter en de heer Halbertsma verdedigden het standpunt van het be stuur, dat de stichtingsvorm, gezien ook de geringe belangstelling van de leden het beste acht, waarij zij nogmaals betoogden dat er in de verhouding tot de leden die voortaan deelnemers zullen heten en in de doelstelling niets veranderd is, en dat het bestuur natuurlijk rekening zal en moet houden met de wensen en eventuele opmerkin gen van de deelnemers. Overeenstemming over dit punt werd echter niet bereikt, wat evenwel niet inhoudt aldus werd uitdrukkelijk verklaard dat de leden die beswaren aanvoerden, geen vertrouwen in en waardering voor het tegenwoordige be stuur zouden hebben. Tenslotte werd nog medegedeeld dat de Kamermuziekavonden voortaan in de Doopsgezinde Keerk die daarvoor het meest geschikt is gehouden zul len worden, en dat het bestuur heeft afgezien van zijn plan een schilderijen tentoonstelling te organiseren, omdat het Culturele comité voor „It Snitser Jube’jier” reeds een dergelijke tentoon stelling op zijn programma heeft, jezijli De Jubileumtentoonstelling „De Wind vaan” die wordt georganiseerd tijdens de feestweek van 10 t.e;m. 15 Juli a.s. mag zich in een grote belangstelling van de zijde der exposanten verheugen, en belooft dan ook een succes te wor den. Deze Industrie-, Handel- en Am- bachtstentoonstelling is erkend door de centrale commissie voor het tentoon- stellingswezen, ingesteld bij beschikking van de Minister van Economische Za ken van 19 Februari 1948 bij beschik king no. 20334 M.W./316. Nog ruim 3 weken en dan komen de transporten aan voor de opbouw van de grote tentoonstellingshallen waarop het Comité beslag heeft weten te leg gen. Dit transport omvat plusminus 20 Dinsdag werd in het Geb. v. Chr. Belangen een buitengewone vergadering gehouden van de classis Sneek der Ned. Herv. Kerk, onder praesidium van ds. J. N. de Ruiter. Na zang, Schriftlezing en gebed las de scriba, ds. J. Schoen maker van Heeg, de notulen, welke werden gearresteerd. Hierna verkreeg ds. de Bruijn van Workum, de gelegen heid de ingediende amendementen op de ordonnantiën 1, 2 en 3, behorende bij de nieuwe Kerkorde, aan een beschou wing te onderwerpen, waarop een breed voerige bespreking volgde. Ordonnantie 1, betreffende de ambtelrke vergaderin gen, ordonnantie 2. voo ce vorming van gemeenten en ordonnait’e 3, voor de verkiezing van ambtsdragers, werden flink op de helling genomen, doch waar nu geen beslissing behoefde te worden genomen, werd er uiteindelijk niet ge stemd. ’s Middags was het ds. Bakker van Nijland, die ordonnantie 4: voor het apostolaat; 5: voor het jeugdwerk en de zaken van kerk en school; 6: voor de predik- en eredienst, behandelde, waar over eveneens nogal het een en ander gezegd werd. Aan het slot ging ds. A. de Jong voor in dankgebed. Aan onze oud-stadgenoot de heer Joh. de Jong, thans werkzaam te Zaandam op het hoofdkantoor van de Nederl. Ba salt Mij. is de le prijs toegekend welke de directie van die maatschappij had uit geloofd voor' het ontwerpen van een kop voor het personeelsorgaan van dit con cern. „werkelyk” dan de werkelijkheid van de Geest? Alles spreekt er immers tegen! Is er enige harmonie in het leven aanwijs baar? Vroeger in de tijd van het Idea lisme meende men dat de werkelijkheid van de Geest overal voor het grijpen lag. Maar crises en wereldoorlog heb ben de ogen geopend voor de grote kloof, die er gaapt tussen de wereld en het menselijk leven zoals wij dit ken nen èn de wereld van de Geest. Ook binnen het christendom, waar men meende de werkelijkheid van de Geest voor het grijpen te hebben en te bezitten, heeft men tot beschamens toe moeten erkennen: Ook wij bezitten de werkelijkheid van de Geest niet. Ook onze woorden zijn mensen-woorden en wij hebben gefaald. Ook onze daden zijn mensen-daden gebleken en hebben het niet gekund. Ook wij bezitten de werkelijkheid van de Geest niet. Want de Geest is ongrijpbaar en oncontroleer baar óók voor de christenen. Want God is Geest! En wanneer wij Hem grijpen konden was Hij GOD niet meer. Vernietigend hebben de mokerslagen op kerk en humanisme in de afgelopen jaren losgebeukt. Maar nog vernieti gender werd het daaruit geboren inzicht in de werkelijkheid van de Geest, dat het niet alleen in de nood van onze tijd onmogelijk was de werkelijkheid van de Geest te grijpen, maar dat het wense lijke overmoed was om óóit te menen deze werkelijkheid Gods te kunnen be zitten en te kunnen organiseren en mo biel maken, zoals kerk en humanisme op verschillende wijze hebben gemeend te kunnen doen. Want hiermede was de werkelijkheid van de GEEST in haar wezen ontkend. Maar nog dieper wordt de nood, wanneer wij Ieren verstaan, dat deze Geest het tegenovergestelde is van al wat wij onze geest noemen; omdat de Geest de Geest van de Heilige God is, die al de onheiligheid en onzuiverheid van onze geest niet kan verdragen. Eerst wie hier staat voor deze laatste afgronden kan iets verstaan van het wonder van Pinksteren. Want het Wonder van Pinksteren is, dat in ons, mensen, die op geen enkele wijze de werkelijkheid van de Geest kunnen grijpen of bezitten, deze Geest toch(!) komt. Het wonder van Pinkster is, dat men sen die Pasen als een snelverschietende meteoor hoogstens menen te kunnen be wonderen, de overwinning van Christus in hun eigen leven ervaren. Het wonder van Pinkster is, dat mensen, die menen maar te moeten gaan zwijgen, omdat onze woorden machte loos zijn, ontdekken dat hun woord Kracht heeft. Het wonder van Pinksteren is, dat mensen, die bij de pakken gaan neerzit ten, omdat het alles toch zinloos is en waardeloos, gaan Werken in vreugde. Pinksteren is het wonder van de Geest, die doorbreekt, zodat mensen zichzelf niet meer herkennen. Is dit werkelijkheid? In de wereld van 1950? Kunnen wij dit in ons eigen leven be leven Mag ik de vraag omkeren? Als ge dit niet beleeft, komt dit dan omdat de doorbraak van de Geest er niet is, om dat het geen Pinksteren is geweest, of omdat ge nog nooit waarachtig hebt gebeden? Want, wie bidt (en bidden kan ook „spreken” zijn en „blijmoedig werken!”) die Ontvangt! Wie leest wat er in de Oost-Duitse kerk gebeurt, hoe daAr, waar de werke lijkheid van de Geest het verst verwij derd schijnt te zijn, juist de Kracht van de doorbraak wordt beleefd, die zwijge in het rustige Sneek. Want waar de GEEST is, daar is de WERKELIJKHEID, al is ze nog zo on grijpbaar. De waarheidsvraag is gesteld zo lang er mensen op de aarde zijn. Maar dat wil niet zeggen, dat zij al tijd op dezelfde wijze is gesteld. Wan neer wij ons verdiepen in de mentaliteit van de z.g. primitieven dan valt ons terstond op, hoe men daar de theoreti sche waarheidsvraag niet kent. „Waar” is daar niet wat controleerbaar is als waarheid, maar wat cr als WERKE LIJKHEID wordt ervaren. Vandaar dat ook de discussie over de waarheid van de primitieve verhalen eigenlijk reeds van tevoren ten dode ge doemd is, omdat deze mensen zelf deze probleemstelling niet gekend hebben. Zij vroegen niet naar „waarheid” in die moderne zin van het woord, zij kenden dit zelf niet eens, maar zij beleefden de waarheid in hun godsdienstige verhalen als de levenswerkelijkheid van hun eigen leven. Iets daarvan zien wij nog in het kin derleven, dat ook niet vraagt naar de intellectuele waarheid, maar of het wer. kelijk is en het aanspreekt, d. w. z. ook voor het kind zelf beleef-baar is. Ons westers getrainde verstand komt echter direct om de hoek kijken, wan neer wij met een boodschap of een stukje geschiedenis in aanraking komen. Vandaar dat wij bij dc boodschap van het Kerstfeest direct de waarheidsvraag gaan stellen, zoals wij dit ook doen bij het Paasgebeuren. Dit kan hierbij zelfs gemakkelijk, omdat in de bijbelse ver kondiging gehele verhalen voorkomen, waarin Kerstfeest en Pasen als een ge beuren wordt uiteengelegd. Als het ware komt hier de bijbel onze westerse geest tegemoet, al wordt het ook hier reeds gevaarlijk wanneer wij vergeten, dat de z.g. westerse waarheidsvraag door de schrijvers zó niet gehanteerd is. Was de waarheidsvraag dan niet belangrijk voor hen Zeker, maar deze was onscheid baar verbonden aan de veel belangrijker vraag óf dit Werkelijkheid was en door hen als Werkelijkheid werd beleefd. Bij Pinksteren wordt ons westerse waarheids-streven echter zeer weinig bevredigd. Zeker er is een Pinkster- verhaal, maar kunnen wij van Kerst feest zeggen, dat de boodschap on scheidbaar verankerd ligt in het verhaal èn kunnen wij dit ook nog zeggen van Pasen, van Pinksteren is dit eenvoudig onmogelijk omdat Pinksteren geheel in die andere dimensie ligt, die centraal stelt het werkelijk beleven en het wer kelijk geraakt worden op zichzelf. Pinksteren heeft geen nieuwe bood schap te brengen na Kerstfeest en Pa sen. Dat, wat God in het komen van Je zus Christus de wereld te zeggen had, is reeds voldoende gezegd. Ja sterker de boodschap van Gods reddende liefde is tastbaar en zichtbaar geworden in de wereld in zijn leven en sterven. Het woord van Jezus: Het is vol bracht, is ten volle „waar” op Goede Vrijdag. Maar open ligt nog de vraag: Kan de mens dit ontvangen? Kan de mens geloven in het nieuwe begin Gods met hemzelf? Kan de mens werken in de kracht van het overwinnend Paas- geloof Of zijn het slechts meteoren, die even glanzen met goddelijk licht in de wrijving met de menselijke werkelijk heid? Hier raken wij Pinksteren. Het is alles of niets. Maar wie nu meent hierbij met de waarheidsvraag er uit te komen komt totaal verkeerd uit. Pinksteren is ön- controleerbaar en öngrijpbaar voor dit waarnemingsapparaat, omdat het be hoort tot de dimensie van de Geest! Pinksteren kan daarom voor wie het werkelijk tracht te verstaan, het moeilijkste te vatten worden van alle christelijke hoogtijdagen. Wat is minder St IHMHW k. mw.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1950 | | pagina 1