J!
1»
Het toekomstig huis van
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
„Kunst aan Allen” vergaderde
Wmdu-aatt!>
INGEZONDEN
ïge
VRIJDAG 26 MEI 1950
5e JAARGANG No 42
L. KIEZEBRINK
DE BOODSCHAP VAN
De Instructieve schoolreis
It Snitser Jubeljaar 1950
Vacantietocht Groentehandelaren
19Ï
Geslaagd
KLEINZAND 7 - Telef. 2872
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
Nog 40.000 man van de
Kon. Landmacht in Indonesië
Een zeldzaam beroep
Leerlingenstelsel schilderen
De jeugd bracht serenade aan
de ouderdom
Vereniging omgezet in een stichting
Aantal toneelavonden uitgebreid.
195
1951
Ciassicale vergadering
Eerste prijs gewonnen
De doorbraak van de GEEST!
Ongrijpbare WERKELIJKHEID!
I
VRIJDAGS.
Redacteur:
A, VAN SANTEN.
De Oude Koemarkt met R.K. Boni facius-gesticht omstreeks 1910.
Jan Tuinenga, Sneek.
ste I
erzien
It Kulturéle Komité foar de feestwike
en „Kunst aan Allen” binne fan doel om
fan 510 July in tentoanstelling to for-;
soargjen fan skilderijen, kaerten, prin
ten, tekeningen ensf. om in sa folslein
mooglik byld to jaen fan Snits by aids.
Troch in advertinsje yn dit nümer
roppe de tarieders de meiwurking yn fan
harren, dy’t op dit gebiet oer mateariael
biskikke. Hwa’t yn it bisit wêze mocht
fan skilderstikken, platen, kaerten, fo
to’s of oare ófbyldingen fan topogra-
fyske aerd, wurdt freonlik forsocht dêr
opjefte fan to dwaen. Kin men adressen
trochjaen fan persoanen, fan hwa’t men
wit dat se nijsgjirrige stikken oer êld-
Snits Onder harren hawwe, dan sil ek
dat tige op priis steld wurde.
Geslaagd aan de D.B.K.-akademie te
München, de heer E. Roffel, Fred. Hen
drikstraat 55 alhier.
Zoals te verwachten was, heeft het
Woensdag niet aan belangstelling ont
broken bij het diamanten huwelijksfeest
van het echtpaar M. OsingaS. IJkema.
Het was een drukke dag voor de oudjes,
maar zij sloegen er zich kranig door
heen, ’s Avonds bereidde het tamboer
en pijpercorps van Advendo het diaman
ten paar nog een aardige verrassing.
Het bracht de oudjes een serenade voor
Aere Perennius, waar het feest is ge
vierd.
KERKNIEUWS.
Geref. Kerken. Bedankt voor het be
roep naar de Geref. Kerk te Oosthem
c.a., cand. H. M. Kuitert van Den Haag.
votf
iet i
VOS
ensd. I
rpoorij
bartó
'.abind'J
omita
Redaciie-adres:
SNEEKER NIEUWSBLAD
1 Mei waren er nog 40000 man van de
Kon. Landmacht in Indonesië en 4500
man van de Kon. Marine en nog 50000
man van het K.N.I.L. onder Nederlands
bevel. In September zal de gehele Kon.
Landmacht thuis zijn, de Kon. Marine
vervult nog een taak voor de Indonesi
sche republiek, terwijl uiterlijk 26 Juni
de reorganisatie van het K.N.I.L. zijn
beslag zal krijgen,
Advertentieprijs 15 ct per m.m.
Bij contract (handelsadv.) lager.
Abonnementsprijs f 2.50 per half
jaar. Franco per post 1 3.75 per
half jaar.
Giro 50748 ten name van Firma
E. J. Drijfhout, Sneek.
De heer J. Hibma en echtgenote,
Lijnbaansbuurt 25 zijn a.s. Zaterdag 35
jaar getrouwd. Nu is dat eigenlijk geen
bijzonderheid, maar Hibma herdenkt die
dag tevens het feit dat hij 35 jaar het
zeldzaam geworden beroep van ketel-
bikker heeft beoefend en dat mocht wel
even in de krant.
Er is haast geen fabriek in de Noor
delijke provincies of Hibma heeft er
zijn werk gedaan. Maar ook in onze stad
o.m. bij de firma Hubert. En wat voor
werk. Met een wel heel oud pak aan
moest hij met lamp en gereedschap af
dalen in de stoomketel en moeizaam
kloppend de ketelsteen er uit verwijde
ren. Dat duurde vaak een week en dan
sliep hij meteen maar op de ketel. Een
schoenmaker die wel bij zijn leest bleef
dus. Hij heeft het altijd met liefde ge
daan zegt hij. Eenmaal heeft hij een be
nauwd ogenblik gehad; dat was in Wit-
marsum. Men had daar de stookhuis
nog opzij in de ketel en daar viel hij
met het hoofd naar beneden in. Geluk
kig wist men hem te helpen. Nu is er
feest in de huize-Hibma. Kinderen en
kleinkinderen, maar stellig ook veel lei
ders van fabrieken zullen deze jubilaris
niet vergeten. Hibma houdt er nu mee
op. Drees heeft ook hem bereikt en dan
en dat is de hoofdzaak, anders hield
hij er nog niet mee op, de techniek
heeft zijn vak overbodig gemaakt. En
ook uit die hoofde was het goed dat we
dit even konden vastleggen. Aan Hib
ma onze hartelijke gelukwens.
Aan het examen leerlingstelsel schilde
ren, gehouden in de Ambachtsschool te
Sneek op 19 Mei j.l., werd deelgenomen
door 13 candidaten. Hiervan slaagden
voor het getuigschriftSj. de Jong,
Parrega; J. Nauta, Bolsward; B. Bijker,
Witmarsum; G. Heeringa, IJlst; S. v. d.
Meer, Oudega; J. de Jong, Woudsend; F.
v. d. Velde, Folsgare; T. Verbeek, Slo
ten; M. Sluyter, O. de Jong, J. Bruin-
sma, H. de Vries, allen Sneek, waaron
der 11 oud-ambachtsschool-leerlingen.
Voor zover de berichten ons, terwijl
we dit schrijven, hebben bereikt, gaat
het maar best. De eerste dag waren er
nogal wat zeezieken op het IJsselmeer,
maar toen men de tweede dag Muiden,
waar hetslót werd bezichtigd en de
nacht in slaapschepen was doorgebracht,
verliet, had men al zeebenen gekregen,
want de tocht naar Amsterdam leverde
geen zeezieken op. In de hoofdstad trof
men hetde Willem Barentsz, die in
reparatie lag mocht bezichtigd worden;
van dichtbij zag men ook tal van an
dere zeekastelen en het reusachtige Hen-
drikdok en te IJmuiden bezag men de
sluizen en woonde het schutten bij.
Als dit berichtje het licht ziet weten
de ouders door hun inlichtingendienst
natuurlijk veel meer en nadert het ein
de van de reis al weer; morgen immers
komen de kinderen terug en weer zullen
ze met muziek worden ingehaald. En
muziek zal het ook in de harten der
ouders zijn, want al beleven de kinderen
prettige dagen, die ze graag gegund
worden, je mist de robbedoezen thuis
toch ook allemaal.
Verschijnt:
DINSDAGS en
Administratie
Comb. Drijfhout-Kiezebrink Co.
Kantoor: GROOTZAND 55
Telefoon 3005 (K 5150)
Woensdag 24 Mei maakten, op enkele
handelaren na, de Groentehandelaren
van Sneek met hunne dames een uit
stapje naar Grouw en Eernewoude. Om
8 uur ’s morgens werd per boot (van
Bakker, Westersingel, Sneek) de tocht
aangevangen en ’s avonds 9 uur was ze,
zeer geslaagd, beëindigd. Reeds gedu
rende 5 jaar werden per jaar 2 tochten,
elk van een dag, naar verschillende
delen van ons land gemaakt. Deze reis
jes zijn hoofdzakelijk in het leven geroe
pen voor die mensen die om een of an
dere reden geen week met vacantie kun
nen gaan. Door onderlinge samenwer
king is het mogelijk dat een ieder hier
van profiteert. Jammer, dat niet alle
handelaren dit inzien en hunne zaken
openhouden. Toch zal dit geen beletsel
zjjn om ook in de toekomst deze twee
dagen vacantie aan die mensen te geven
die van goede wille z(jn en er van genie
ten. Bij deze danken wij het Sneker pu
bliek nogmaals voor zijn medewerking.
Martini-Show in 1947 aanmerkelijk.
Het zal de standhouders straks dan
ook zeker niet aan belangstelling ont
breken. Sneek als centrum van de vette
Friese weidestreek opent vele mogelijk
heden en deze gunstige gelegenheid tot
zakendoen wordt nog verhoogd als men
weet dat Sneek het verzorgingscentrum
is van ruim 100.000 personen.
Er rest nog slechts een korte tijd voor
deze belangrijke tentoonstelling voor
Friesland haar poorten zal openen. Wie
zakelijk de wind in de zeilen wil hebben,
zal op „De Windvaan” letten en op deze
bij uitstek unieke gelegenheid om zijn
producten te tonen niet willen ont
breken.
spoorwagons voor het grote zware ma
teriaal en een kustvaarder voor dé klei
nere onderdelen.
De foto toont U de opbouw van één
der tentoonstellingshallen, zoals wij dat
straks ook in Sneek kunnen zien. De
grote hal beslaat een oppervlakte van
ongeveer 2000 M2. Er wordt geen ge
bruik gemaakt van steunpalen, waar
door een prachtige expositieruimte
wordt verkregen.
De opbouw van de andere beide hal
len geschiedt op dezelfde wijze. De
grootse opzet en de prachtige gebouwen
welke beschikbaar zijn, beloven een
expositie die er zijn mag en de talrijke
en belangrijke inschrijvingen die binnen
zijn gekomen wettigen dit; de verhuur
de expositieruimte overtreft die van de
In de ledenvergadering van „Kunst
aan Allen”, die Woensdagavond onder
leiding van dr. W. J. Roberts boven de
Leeszaal werd gehouden, hield de voor
zitter een uitvoerige openingsrede. Hij
liet eerst in het kort het gebodene in
het afgelopen seizoen de revue passeren
een expositie van Friese schilders in
het Raadhuis, drie toneelavonden en
twee muziekavonden en deelde ver
volgens mede, dat, hoewel de belang
stelling voor de kamermuziek zeker vol
doende was te noemen, deze toch een
voelbaar tekort opleverde. Het toneel
echter trok steeds een volle zaal en
waar de geboden stukken toevalliger
wijze matige uitkoopsommen eisten, ble
ven uitgaven en inkomsten daarbij on
geveer in evenwicht. De schilderijen
trokken gegeven de lage entreeprijs
onvoldoende publiek om de kosten te
dekken, zodat de exploitatierekening
sluit met een tekort van 350.
Uit deze cijfers moet niet geconclu
deerd worden, aldus de voorzitter, dat
wij geen muziek of beeldende kunst op
ons programma zouden willen nemen,
daar het beslissende woord in deze
kunstzinnige aangelegenheid, zo enigs
zins mogelijk, niet door de koude cijfers
gesproken behoort te worden. Maar wel
hebben wij uit het bovenstaande gecon
cludeerd tot de wenselijkheid het aantal
toneelvoorstellingen tot vier te verho
gen, terwijl wij ook geslaagd zijn in een
betere verdeling over het speelseizoen.
Vastgelegd is thans op 5 Oct. De Haagse
Comedie, op 21 Nov. Het Rotterdams
Toneel, op 18 Jan. ’51 de toneelgroep
„Oster Dresselhuis” en op 8 Maart Het
Amsterdams Toneelgezelschap. De stuk
ken die gespeeld zullen worden zijn nog
niet bekend, wel staat vast dat hierbij
twee ernstige werken gekozen zullen
worden.
De kamermuziek blijft weer beperkt
tot twee avonden en wel op 8 Dec. het
Nieuwe Italiaanse Strijkkwartet al
gemeen erkend als de beste kwartet-
groep terwijl in principe met de heer
Schrik overeen is gekomen dat begin
Febr. het Sneeker Cantatekoor een
avond zal geven. Bij de belangrijke
plaats die dit koor in het muziekleven
van onze stad inneemt twijfelt het be
stuur niet aan ruim voldoende belang
stelling voor een dergelijke avond.
Voorts arrangeerde het als naar ge
woonte in samenwerking met Kunst aan
Allen te Leeuwarden twee symphonie-
concerten, resp. door het L.O.F. en de
Gron. Orkest Vereniging, waarvoor de
data nog nader vastgesteld zullen wor
den.
Tot slot deelde hij nog mede, dat als
organisatievorm van de vereniging de
stichting gekozen is, waarmee zowel de
juridische als de organisatorische aspec
ten zo gunstig mogelijk komen te lig
gen, zonder dat daardoor in de doel
stelling of verhouding tot de bezoekers
van de door K. a. A. te organiseren
avonden enige wijziging wordt gebracht.
Nadat op voorstel van de kascommis.
een jazzmuziek-avond
bespreken, teneinde
de jongere generatie
MEISJE GEWURGD TE ARNHEM.
Dinsdagmiddag is in de omgeving van
Arnhem een 17-jarig meisje, Betsy van
Galen, dochter van het hoofd der chris
telijke school in Schaarsbergen, ge
wurgd. Het gruwelijke misdrijf is ge
pleegd op een afgelegen plaats.
sie, bestaande uit de h.h. H. Portiek en
B. Brinksma, besloten was de jaarreke
ning goed te keuren, oefende een van
de leden critiek uit op het feit dat in
het afgelopen seizoen drie avonden tij
dens de Vasten gehouden werden, waar
door de R.Katholieken deze niet kon
den bezoeken, terwijl in de vorige ver
gadering door het bestuur was toege
zegd dat men met deze leden zoveel
mogelijk rekening zou houden.
De voorzitter en de secretaris (de
heer J. Halbertsma) toonden aan dat
hier niet van opzet sprake was, maar
dat tal van omstandigheden daartoe
hebben geleid. Het bestuur zal echter
zijn uiterste best doen herhaling te
voorkomen, zoals ook al blijkt uit het
prograipma dat de voorzitter bekend
maakte.
In de vorige ledenvergadering had een
der leden het bestuur gevraagd het or
ganiseren van
te willen
daardoor ook
voor het werk van K. a. A. te winnen.
Het betrokken lid herinnerde thans aan
deze vraag, waarop de voorzitter ant
woordde dat het bestuur niet voor een
dergelijke avond gevoelt, daar het dit
niet in overeenstemming acht met de
opvoedende taak die K. a. A. zich stelt.
Voorts verkondigde de voorzitter als
zijn persoonlijke mening dat jazzmuziek
een slechte invloed op de jeugd heeft.
Tegen dit laatste werd aangevoerd, dat
men in Leeuwarden toch een jeugdcon-
cert aan de jazz heeft gewijd, en men
daar zulk een concert paedagogisch dus
wel verantwoord achtte, terwijl verder
nogmaals gewezen werd op de noodza
kelijkheid ook de jeugd voor K. a. A. te
interesseren. Na uitvoerige besprekin
gen zegde het bestuur tenslotte toe deze
aangelegenheid nogmaals zeer ernstig
te zullen overwegen waarbij contact ge
zocht zal worden met de organisatoren
van de jeugdconcerten.
Verder ontspon zich een zeer uitvoeri
ge discussie over het besluit van het be
stuur de vereniging om te zetten in een
stichting. Verschillende leden hadden nl.
ernstige bezwaren tegen de h.i. onde
mocratische stichtingsvorm, terwijl ze
ook critiek leverden op het beleid van
het bestuur dat zonder voorafgaand
overleg met de leden zulk eén besluit
genomen heeft.
De voorzitter en de heer Halbertsma
verdedigden het standpunt van het be
stuur, dat de stichtingsvorm, gezien ook
de geringe belangstelling van de leden
het beste acht, waarij zij nogmaals
betoogden dat er in de verhouding tot
de leden die voortaan deelnemers
zullen heten en in de doelstelling
niets veranderd is, en dat het bestuur
natuurlijk rekening zal en moet houden
met de wensen en eventuele opmerkin
gen van de deelnemers.
Overeenstemming over dit punt werd
echter niet bereikt, wat evenwel niet
inhoudt aldus werd uitdrukkelijk
verklaard dat de leden die beswaren
aanvoerden, geen vertrouwen in en
waardering voor het tegenwoordige be
stuur zouden hebben.
Tenslotte werd nog medegedeeld dat
de Kamermuziekavonden voortaan in
de Doopsgezinde Keerk die daarvoor
het meest geschikt is gehouden zul
len worden, en dat het bestuur heeft
afgezien van zijn plan een schilderijen
tentoonstelling te organiseren, omdat
het Culturele comité voor „It Snitser
Jube’jier” reeds een dergelijke tentoon
stelling op zijn programma heeft,
jezijli
De Jubileumtentoonstelling „De Wind
vaan” die wordt georganiseerd tijdens
de feestweek van 10 t.e;m. 15 Juli a.s.
mag zich in een grote belangstelling
van de zijde der exposanten verheugen,
en belooft dan ook een succes te wor
den.
Deze Industrie-, Handel- en Am-
bachtstentoonstelling is erkend door de
centrale commissie voor het tentoon-
stellingswezen, ingesteld bij beschikking
van de Minister van Economische Za
ken van 19 Februari 1948 bij beschik
king no. 20334 M.W./316.
Nog ruim 3 weken en dan komen de
transporten aan voor de opbouw van
de grote tentoonstellingshallen waarop
het Comité beslag heeft weten te leg
gen. Dit transport omvat plusminus 20
Dinsdag werd in het Geb. v. Chr.
Belangen een buitengewone vergadering
gehouden van de classis Sneek der Ned.
Herv. Kerk, onder praesidium van ds.
J. N. de Ruiter. Na zang, Schriftlezing
en gebed las de scriba, ds. J. Schoen
maker van Heeg, de notulen, welke
werden gearresteerd. Hierna verkreeg
ds. de Bruijn van Workum, de gelegen
heid de ingediende amendementen op
de ordonnantiën 1, 2 en 3, behorende bij
de nieuwe Kerkorde, aan een beschou
wing te onderwerpen, waarop een breed
voerige bespreking volgde. Ordonnantie
1, betreffende de ambtelrke vergaderin
gen, ordonnantie 2. voo ce vorming van
gemeenten en ordonnait’e 3, voor de
verkiezing van ambtsdragers, werden
flink op de helling genomen, doch waar
nu geen beslissing behoefde te worden
genomen, werd er uiteindelijk niet ge
stemd. ’s Middags was het ds. Bakker
van Nijland, die ordonnantie 4: voor het
apostolaat; 5: voor het jeugdwerk en de
zaken van kerk en school; 6: voor de
predik- en eredienst, behandelde, waar
over eveneens nogal het een en ander
gezegd werd. Aan het slot ging ds. A.
de Jong voor in dankgebed.
Aan onze oud-stadgenoot de heer Joh.
de Jong, thans werkzaam te Zaandam
op het hoofdkantoor van de Nederl. Ba
salt Mij. is de le prijs toegekend welke
de directie van die maatschappij had uit
geloofd voor' het ontwerpen van een kop
voor het personeelsorgaan van dit con
cern.
„werkelyk” dan de werkelijkheid van
de Geest?
Alles spreekt er immers tegen! Is er
enige harmonie in het leven aanwijs
baar? Vroeger in de tijd van het Idea
lisme meende men dat de werkelijkheid
van de Geest overal voor het grijpen
lag. Maar crises en wereldoorlog heb
ben de ogen geopend voor de grote
kloof, die er gaapt tussen de wereld en
het menselijk leven zoals wij dit ken
nen èn de wereld van de Geest.
Ook binnen het christendom, waar
men meende de werkelijkheid van de
Geest voor het grijpen te hebben en te
bezitten, heeft men tot beschamens toe
moeten erkennen: Ook wij bezitten de
werkelijkheid van de Geest niet. Ook
onze woorden zijn mensen-woorden en
wij hebben gefaald. Ook onze daden
zijn mensen-daden gebleken en hebben
het niet gekund. Ook wij bezitten de
werkelijkheid van de Geest niet. Want
de Geest is ongrijpbaar en oncontroleer
baar óók voor de christenen. Want God
is Geest! En wanneer wij Hem grijpen
konden was Hij GOD niet meer.
Vernietigend hebben de mokerslagen
op kerk en humanisme in de afgelopen
jaren losgebeukt. Maar nog vernieti
gender werd het daaruit geboren inzicht
in de werkelijkheid van de Geest, dat
het niet alleen in de nood van onze tijd
onmogelijk was de werkelijkheid van de
Geest te grijpen, maar dat het wense
lijke overmoed was om óóit te menen
deze werkelijkheid Gods te kunnen be
zitten en te kunnen organiseren en mo
biel maken, zoals kerk en humanisme
op verschillende wijze hebben gemeend
te kunnen doen.
Want hiermede was de werkelijkheid
van de GEEST in haar wezen ontkend.
Maar nog dieper wordt de nood,
wanneer wij Ieren verstaan, dat deze
Geest het tegenovergestelde is van al
wat wij onze geest noemen; omdat de
Geest de Geest van de Heilige God is,
die al de onheiligheid en onzuiverheid
van onze geest niet kan verdragen.
Eerst wie hier staat voor deze laatste
afgronden kan iets verstaan van het
wonder van Pinksteren.
Want het Wonder van Pinksteren is,
dat in ons, mensen, die op geen enkele
wijze de werkelijkheid van de Geest
kunnen grijpen of bezitten, deze Geest
toch(!) komt.
Het wonder van Pinkster is, dat men
sen die Pasen als een snelverschietende
meteoor hoogstens menen te kunnen be
wonderen, de overwinning van Christus
in hun eigen leven ervaren.
Het wonder van Pinkster is, dat
mensen, die menen maar te moeten gaan
zwijgen, omdat onze woorden machte
loos zijn, ontdekken dat hun woord
Kracht heeft.
Het wonder van Pinksteren is, dat
mensen, die bij de pakken gaan neerzit
ten, omdat het alles toch zinloos is en
waardeloos, gaan Werken in vreugde.
Pinksteren is het wonder van de
Geest, die doorbreekt, zodat mensen
zichzelf niet meer herkennen.
Is dit werkelijkheid? In de wereld
van 1950?
Kunnen wij dit in ons eigen leven be
leven
Mag ik de vraag omkeren? Als ge dit
niet beleeft, komt dit dan omdat de
doorbraak van de Geest er niet is, om
dat het geen Pinksteren is geweest, of
omdat ge nog nooit waarachtig hebt
gebeden?
Want, wie bidt (en bidden kan ook
„spreken” zijn en „blijmoedig werken!”)
die Ontvangt!
Wie leest wat er in de Oost-Duitse
kerk gebeurt, hoe daAr, waar de werke
lijkheid van de Geest het verst verwij
derd schijnt te zijn, juist de Kracht van
de doorbraak wordt beleefd, die zwijge
in het rustige Sneek.
Want waar de GEEST is, daar is de
WERKELIJKHEID, al is ze nog zo on
grijpbaar.
De waarheidsvraag is gesteld zo
lang er mensen op de aarde zijn.
Maar dat wil niet zeggen, dat zij al
tijd op dezelfde wijze is gesteld. Wan
neer wij ons verdiepen in de mentaliteit
van de z.g. primitieven dan valt ons
terstond op, hoe men daar de theoreti
sche waarheidsvraag niet kent. „Waar”
is daar niet wat controleerbaar is als
waarheid, maar wat cr als WERKE
LIJKHEID wordt ervaren.
Vandaar dat ook de discussie over de
waarheid van de primitieve verhalen
eigenlijk reeds van tevoren ten dode ge
doemd is, omdat deze mensen zelf deze
probleemstelling niet gekend hebben. Zij
vroegen niet naar „waarheid” in die
moderne zin van het woord, zij kenden
dit zelf niet eens, maar zij beleefden de
waarheid in hun godsdienstige verhalen
als de levenswerkelijkheid van hun
eigen leven.
Iets daarvan zien wij nog in het kin
derleven, dat ook niet vraagt naar de
intellectuele waarheid, maar of het wer.
kelijk is en het aanspreekt, d. w. z. ook
voor het kind zelf beleef-baar is.
Ons westers getrainde verstand komt
echter direct om de hoek kijken, wan
neer wij met een boodschap of een
stukje geschiedenis in aanraking komen.
Vandaar dat wij bij dc boodschap van
het Kerstfeest direct de waarheidsvraag
gaan stellen, zoals wij dit ook doen bij
het Paasgebeuren. Dit kan hierbij zelfs
gemakkelijk, omdat in de bijbelse ver
kondiging gehele verhalen voorkomen,
waarin Kerstfeest en Pasen als een ge
beuren wordt uiteengelegd. Als het ware
komt hier de bijbel onze westerse geest
tegemoet, al wordt het ook hier reeds
gevaarlijk wanneer wij vergeten, dat de
z.g. westerse waarheidsvraag door de
schrijvers zó niet gehanteerd is. Was de
waarheidsvraag dan niet belangrijk voor
hen Zeker, maar deze was onscheid
baar verbonden aan de veel belangrijker
vraag óf dit Werkelijkheid was en door
hen als Werkelijkheid werd beleefd.
Bij Pinksteren wordt ons westerse
waarheids-streven echter zeer weinig
bevredigd. Zeker er is een Pinkster-
verhaal, maar kunnen wij van Kerst
feest zeggen, dat de boodschap on
scheidbaar verankerd ligt in het verhaal
èn kunnen wij dit ook nog zeggen van
Pasen, van Pinksteren is dit eenvoudig
onmogelijk omdat Pinksteren geheel in
die andere dimensie ligt, die centraal
stelt het werkelijk beleven en het wer
kelijk geraakt worden op zichzelf.
Pinksteren heeft geen nieuwe bood
schap te brengen na Kerstfeest en Pa
sen. Dat, wat God in het komen van Je
zus Christus de wereld te zeggen had,
is reeds voldoende gezegd. Ja sterker
de boodschap van Gods reddende liefde
is tastbaar en zichtbaar geworden in de
wereld in zijn leven en sterven.
Het woord van Jezus: Het is vol
bracht, is ten volle „waar” op Goede
Vrijdag. Maar open ligt nog de vraag:
Kan de mens dit ontvangen? Kan de
mens geloven in het nieuwe begin Gods
met hemzelf? Kan de mens werken in
de kracht van het overwinnend Paas-
geloof Of zijn het slechts meteoren, die
even glanzen met goddelijk licht in de
wrijving met de menselijke werkelijk
heid?
Hier raken wij Pinksteren. Het is
alles of niets.
Maar wie nu meent hierbij met de
waarheidsvraag er uit te komen komt
totaal verkeerd uit. Pinksteren is ön-
controleerbaar en öngrijpbaar voor dit
waarnemingsapparaat, omdat het be
hoort tot de dimensie van de Geest!
Pinksteren kan daarom voor wie
het werkelijk tracht te verstaan, het
moeilijkste te vatten worden van alle
christelijke hoogtijdagen. Wat is minder
St IHMHW k. mw.