Sneker Middelbaar Onderwijs kreeg op zijn
86ste verjaardag een
vorstelijke behuizing
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1950
5e JAARGANG No 75
L. KIEZEBRINK
Pleeg- en stadskind
Gedenkraam
Geschiedenis der school
-Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
MIS 88
hiEm
mk
imis
mut
Mini
>MHSt
;ss?m
!Hw
mi
iiiih
KLEINZAND 7 - Telet 2872
iinhi!
fcmp
HS18W
S
Commissie van toezicht trok aan
de touwtjes
limm
wil
®gss*g|
SNEEKER NIEUWSBLAD
VRIJDAGS-
Redacteur:
IKR
Rijksbouwmeester ir. G. Friedhoff
De minister aan het woord.
111*1*1
De directeur, de heer H. de Boer
1l..Y-L
gaf nu een kort resumé van de geschie
denis dezer H.B.S. waarbij hij in verband
met de beschikbare tijd vooral het ac
cent op de huisvesting legde. Onze
Redactie-adres
Advertentieprijs 1 5 ct. per m.m.
Bij contract (handelsadv.) lager.
Abonnementsprijs f 2.50 per half
jaar. Franco per post f 3.75 per
half jaar
Giro 50748 ten name van Firma
E. J. Drijfhout, Sneek.
ling en we hopen dat de dit jaar aan de
school gegroeide nieuwe loot, de Mid
delbare meisjesschool een even groot
succes mag hebben als onze afd. A,
waarvan tot nu toe van alle 5e klassen
alle candidaten voor het eindexamen
slaagden. Naast het godsdienstonder
wijs, voor protestanten en katholieken
afzonderlijk, werd in 1947 ook de gele
genheid geopend onderwijs in Fries te
volgen ook om het onderwijs in Neder
lands meer steun te geven. Nu is ook
het vak muziek in het onderwijs betrok
ken, waarbij de met zoveel succes gege
ven jeugdconcerten zijn ingeschakeld.
Spr. staat nu stil bij het oude gebouw.
Dit gebouw werd in 1865 aanbestéed
voor 40.000, waarvan het Old Burger
Weeshuis bijna de helft voor zijn reke
ning nam. 2 September 1922 nam het
Rijk de H.B.S. van de gemeente over,
doch de rijksbouwmeester keurde het
gebouw af, zodat dit alleen in bruikleen
werd overgenomen van de gemeente.
Deze stelde kosteloos terrein beschik
baar voor de bouw van een nieuwe
school en aanleg van een sportterrein.
De gemeente Sneek toonde zich dus tot
offers bereid. Het sportterrein kwam er
spoedig doch de bouw werd lang uitge
steld, en mede tengevolge van de twee
de wereldoorlog was er een stagnatie
van jaren in het uitvoeren der plannen.
Spr. schetst nu uitvoerig de desolate
toestand van het oude gebouw wij
hebben in ons nummer van 21 Juli 1.1.
daarover het een en ander meegedeeld
en herinnert er nog eens aan hoe
eerst in een der lokalen een- plafond
naar beneden moest komen voor de
plannen tot nieuwbouw krachtig Werden
aangepakt. In 1938 kwam de minister
zich persoonlijk overtuigen van de on
houdbare toestand en werd het nieuwe
gebouw toegezegd. Terloops brengt spr.
ook in herinnering dat 2 lustrumvierin
gen, die van 1914 en die van 1939 moes
ten overgaan wegens het uitbreken van
resp. wereldoorlog I en II, we zijn we
reldoorlog III hopelijk komt hij nooit
echter nu voor geweest. Het plan van
de nieuwbouw moest na de oorlog wat
worden herzien, alleen het gedeelte dat
de les- en vaklokalen zou omvatten,
mocht afgebouwd. De noordelijke vleu
gel moest wachten op gunstiger tijd. Nu
we weer 2 jaar verder zijn uit spr. de
hoop dat deze vleugel spoedig tot stand
zal komen. Hoewel het kan zijn dat hier
en daar met een tikje weemoed het oude
gebouw wordt verlaten, spr. valt het af
scheid niet moeilijk. We betrekken nu
een paleis van een school, waar het voor
de leraren een genot zal zy'n les te ge
ven en voor de leerlingen les te ontvan
gen. Met opgewektheid willen we hier
onze taak beginnen om de jeugd voor te
bereiden voor de maatschappelijke taak
Excellentie, ik wil u gaarne de verzeke
ring geven het nieuwe gebouw als een
kostbaar pand te zullen beheren.
Verschijnt:
DINSDAGS en
Administratie:
Comb. Drijfhout-Kiezebrink Co.
Kantoor: GROOTZAND 55
Telefoon 3005 (K 5150)
gegeven.
Nu bevoegde leerkrachten voorhanden
zijn, wil ik Excellentie niet ver
zuimen de onder oud-leerlingen levende
wens uit te spreken, dat het onderwijs
in de eigen taal en letterkunde eerlang
als verplicht vak in het lesrooster worde
opgenomen, omdat het, dan eerst vol
doende tot zijn recht kan komen.
Mynhear de Boer, binammen foar Jo
moat it hjoed wol in dei fan blydskip
en greate foldwaning wêze, nou’t dit
prachtige en royael ütriste gebou yn
Jins hoede oerdroegen wurdt. Wy winsk-
je Jo, as direkteur fan dizze skoalle,
dér hertlik lok mei. It sil, tinkt my,
fóar Jo, foar de learaers en foar alle-
gearre, dy’t hjir wurkje, in freugde wur-
de yn dit milieu to forkearen. Ik tink
oah it gedicht fan Huygens
Die ’t ambacht wel verstaet, daer van
hij leven moet,
En die ’t niet wel alleen, maar wel en
geeme doet,
Beleeft het grootst geluck, dat ijemand
kan begeeren.
Mynhear de Boer, ik wit, dat Jo bigryp
ïawwe foar de délikate taek om de
nge minsken dat mei to jaen, dat har-
(Zie vervolg pagina 2).
geen overbodige luxe zou zijn. Vandaar
dat zij de pogingen van de vroegere
directeur win de heer de Haas om daar
toe te geraken, gaarne heeft gesteund.
Al is het geduld lang op de proef ge
steld het doel is nu toch bereikt. Als
uiting van belangstelling en dankbaar
heid biedt de commissie de school een
klok in de hall aan. Wij hopen dat dit
geschenk gewaardeerd zal worden, wat
de plichtsgetrouwen gemakkelijker dan
de luiaards spr. heeft natuurlijk uit
sluitend het oog op de leerlingen zal
vallen. Moge het geschenk bijdragen tot
het handhaven van de regelmaat en
orde, zo zeer gewenst voor een goede
gang van zaken. Wij hebben als Com
missie van Toezicht niet zoveel te zeg
gen, maar in dit nieuwe gebouw begin
nen wij i..:t aan de touwtjes te trekken
(spr. trekt bij deze woorden aan het
touw dat het doek voor de klok weg
trekt.)
vcor de minister van Wederopbouw en
Volkshuisvesting sprekend zegt dat ve
len misschien tevreden mogen zijn, maar
spr. zelf is ’t niet. Zijn tevredenheid
wordt getemperd omdat er nog wat aan
dit gebouw ontbreekt. Het is ontworpen
door sprekers voorganger ir. Hoekstra,
wien hij gaarne hulde voor het ontwerp
brengt, maar een stukje ervan is ge
amputeerd. Laten we hopen dat de om
standigheden spoedig de afbouw moge
lijk zullen maken, op sprekers medewer
king ten deze kan men kenen. Op het
gebouw zelf kunt U trots zijn, het is
ontstaan in een periode dat men wat de
eisen aan gebouwen te stellen, in ver
band met de financiële mogelijkheden,
nog niet zo streng was als nu. Daarom
heeft U nu een school royaler in opzet
dan men het nu zou doen, U kunt blij
zijn door het oog van de naald te zijn
gekropen en de buit in de wacht te heb
ben gesleept. Spr. wenst directeur, lera
ren en leerlingen geluk met deze school,
mogen komende generaties hier een goe
de opleiding genieten om een schone toe
komst tegemoet te gaan ten bate van
het gehele vaderland.
school is de oudste middelbare school van
Friesland en met die van Groningen de
oudste in de drie Noordelijke provincies.
Een bewijs van de voortvarendheid van
het toenmalig Sneker gemeentebestuur.
In 1864 kwamen immers in totaal maar
8 H. B. scholen in Nederland tot stand.
Er kwamen aanvankelijk 72 leerlingen,
doch dit cijfer was in 1874 al 100. Be
houdens een onnatuurlijke uitzetting na
de eerste wereldoorlog bleef het getal
vrij constant op 130 a 140, tot de laatste
wereldoorlog een totale verandering
bracht, er kwamen meer dan 300 leer
lingen. Hoewel bijna in alle kleinere
plaatsen H. B. scholen met 3-jarige cur
sus werden gesticht, kwam er hier di
rect een 5-jarige. Opnieuw een bewijs
van de vooruitstrevendheid van het ge-
De heer F. Matak Fontein
voorzitter van de commissie, van toe
zicht, zegt dat ook deze commissie reeds
lang voor de oorlog doordrongen was
van het feit dat een nieuw schoolgebouw
meentebestuur van destijds. De omlig
gende plaatsen leveren nu de helft van
onze schoolbevolking, zodat terwijl
Sneek zelf het centrum van de Z. W.
hoek is, ook de school nu een echte
streekschool is geworden, mede tenge
volge van de eenzijdige agrarische in
stelling van dit gebied, waardoor vele
kinderen uit de streek een beroep buiten
het agrarische moeten kiezen. Door de
totstandkoming van de wet-Limburg
werd de H.B.S. ook het voorportaal van
de Universiteit. En verder wachten we
nu geduldig op de grote verandering van
ons onderwijs. In September 1947 kreeg
onze school een litt. economische afde-
De heer Koe Is tra voert het woord
namens oud-leerlingen, die met voldoe
ning en dankbaarheid aan hun H.B.S.-
tijd terugdenken. Zij, die deel hebben ge
had aan deze schoolgemeenschap, daarin
een goed deel van hun maatschappelijke
en culturele vorming hebben ontvangen
en verworven, er wellicht blijvende
vriendschap in hebben gesloten en een
reeks van prettige herinneringen bewa
ren aan docenten en mede-scholieren,
kortom daaraan veel levensvreugde heb
ben te danken, zullen zich ongetwijfeld
met directeur, leraren en leerlingen .ver
blijden over de opening van dit fraaie
gebouw, waarin de school voortaan ge
huisvest zal zijn. Het aandenken, dat zij
bij deze gelegenheid de school wensen
aan te bieden zal naar zij hopen
tot in lengte van dagen getuigen van de
erkentelijkheid, die de oud-leerlingen aan
deze H.B.S. verschuldigd zijn. Spr. trekt
hierna het doek weg dat dit geschenk,
een gebrandschilderd raam, bedekte.
Dit gedenkraam, aldus vervolgde spr.,
werd ontworpen en vervaardigd door de
jonge glazenier Haro op het Veld te
Amsterdam in het brandschilderbedrijf
van de vennootschap Bogtman te Haar
lem. Ik moet hier allereerst dank bren
gen aan hen, die op spontane wijze heb
ben medegewerkt aan de vorming van
Burgemeester Rasterhoff
zegt dat het voor de hand ligt dat het
gemeentebestuur van Sneek hier van
zijn belangstelling wil doen blijken, en er
zijn redenen welke die belangstelling
rechtvaardigen, nu dit nieuwe gebouw
van een belangrijke onderwijsinstelling,
die jarenlang slecht was gehuisvest,
wordt geopend. Door de stichting van
dit prachtige gebouw neemt het rijk de
blaam van zich betreffende de hier zo
juist geschetste slechte huisvesting van
tot nog toe. Wij betreuren slechts dat
dit schone gebouw niet gesticht is op
een plaats waar het nog meer tot ver
fraaiing van de stad zou hebben bijge
dragen dan het op deze plaats doet. De
bouw van deze school is een uitvloeisel
van de overeenkomst tussen rijk en ge
meente, nu meer dan 25 jaar geleden
gesloten. De H.B.S. is een kind van het
gemeentebestuur, dat toen de omstan
digheden er toe leidden, in 1922 na 60 ja
ren zegenrijke arbeid, in overleg met de
wettige ouders door het rijk werd ge
adopteerd. Die adcptie is niet onvoorde
lig voor de school geweest, als ze stads
kind was gebleven zou ze zeker niet zo
vorstelijk gehuisvest zijn als nu. Wij kun
nen er ons over verheugen dat de pleeg
vader in 1922 niet de geweldige waarde
daling van de gulden heeft voorzien, want
spr. vreest dat de gemeente dan nog gro
tere offers had moeten brengen dan nu ’t
geval is geweest. We hebben hier nog
een paar eeuwen oudere onderwijsinstel
ling, ons gymnasium dat sedert jaren is
aangewezen op inwoning bij de H.B.S.
Ook hierdoor bleef er een sterke band
tussen H.B.S. en gemeente, temeer, om
dat een aantal leraren van de H.B.S.
ook les geeft aan het gymnasium. Spr.
wenst de minister van harte geluk met
de totstandkoming van dit fraaie ge
bouw en hij strekt zijn gelukwens gaar
ne uit tot ieder die bij dit gebouw is be
trokken, ook tot directeur, leraren en
leerlingen. Het is gebruikelijk bij een
gelegenheid als deze enkele wensen te
uiten. Welnu spr. hoopt dat de nieuwe
school geheel zal voldoen aan de ver
wachtingen en zal bijdragen tot verdere
ontplooiing van het M.O. over stad en
omgeving. Onderwijs is een dienende
functie, het doel moet zijn het geluk van
de mens. Middelpunt van de belangstel
ling zal dus moeten zijn de leerling en
zijn belang. Daarom wil spr. de hoop
uiten dat het onderwijs in deze geest zal
worden gegeven door docenten over
tuigd van deze dienende functie, een
mooie maar verantwoordelijke taak,
waarbij niet alleen het verstand, maar
ook het hart zal moeten spreken. Mogen
uit deze nieuwe school, na volbrachte
studie, een stroom leerlingen blijven
vloeien die niet alleen veel kennis heb
ben vergaard maar voor wie dit onder
wijs ook karaktervormend heeft ge
werkt en die hier levenswijsheid hebben
opgedaan. Moge de goede verstandhou
ding tussen H.B.S. en Gymnasium be
stendigd blijven en ook in d toekomst
het gymnasium gebruik mogen maken
van lokalen van de H.B.S., dat zij dan
een kleine vergoeding voor het feit dat
het gymnasium stadskind bleef. En als
straks het gymnasium, in overeenstem
ming met de wet ook muziekonderwijs
gaat geven, moge het dan ook van de
H.B.S. medewerking daarvoor ontvan
gen. In kleinere gemeenten als deze zijn
wij ten slotte op elkaar aangewezen, we
moeten elkaar nader staan d'.n in grote
centra. Tenslotte biedt spreker de ge
lukwensen aan namens de burgemees
ters der omliggende gemeenten, veel
leerlingen daaruit komen naar deze
school en dat geeft haar een bijzonder
karakter, waarom het ook duidelijk is
dat deze buitengemeenten medeleven.
Moge deze school dan blijven groeien en
bloeien.
„Dit is een H.B.S. met een geschiedenis waarop men trots mag zijn”,
zei minister Rutten bij de officiële opening van het nieuwe schoolge
bouw Dinsdagmorgen. „Belangrijk is de reputatie der school”, vervolg
de hij tot leraren en leerlingen, houdt haar hoog, want daarvan zal
afhangen hoe verder de geschiedenis dezer school zal zijn. De directeur
der school zei dat de docenten nu met opgewektheid hun taak aan
vaarden en beloofde de minister het nieuwe gebouw als een kostbaar
pand te zullen beheren. Hij drong echter aan op spoedige uitvoering van
de noordervleugel, waarin de rijksbouwmeester hem bijviel. Burge
meester Rasterhoff was blij met de verfraaiing van zijn stad door dit
nieuwe gebouw al zou het op een andere plaats in de gemeente nog
meer daartoe bijgedragen hebben. Ook hoopte hij op verdere goede
samenwerking tussen Rijks H.B.S. en het gymnasium, dat „stadskind”
bleef. Maar voor deze en nog vele andere sprekers het woord namen,
was er zang geweest. Een gemengd koor begeleid door een orkestje,
alles onder leiding van de heer Gezinus Schrik had, nadat allen in de
hal bijeen waren, eerst een couplet van het Wilhelmus gezongen, ge
volgd door een volkslied uit 1733 „Mein Stimme klinge” en G. F. Han
dels Lobgesang. Voortreffelijke zang, prachtig tot zijn recht komend
door de uitstekende acoustiek in de hal. Thans volgen wij echter de
sprekers op de voet.
De directeur de heer H. de Boer
sprak een woord van welkom als direc
teur en oud-leerling tot de aanwezigen,
in het bijzonder tot de Minister van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
Prof. Dr. F. J. Th. Rutten, tot da Rijks
bouwmeester ir. G. Friedhoff als verte
genwoordiger van de minister van we
deropbouw en volkshuisvesting, de Com
missaris der Koningin in deze provincie,
mr. H. P. Linthorst Homan, het voltal
lig D. B. van Sneek, de burgemeesters
en andere vertegenwoordigers van om
liggende gemeenten, de inspecteur van
het M.O., college curatoren van het
gymnasium, college regenten van het O.
B.W., leden van de Prof. Underwiisrie,
enz., waarna hij de Minister verzocht de
school officieel te willen openen.
De onthulling van het gedenkraam door de heer Koelstra
met de voorstellingen op dit raam be
doeld is. Een school is niet zomaar een
ding, dat ergens is verrezen en dan ver
der kan volstaan met de leerlingen een
zekere hoeveelheid kennis bij te brengen,
maar zij is gegroeid uit haar omgeving
en behoort niet vreemd te staan tegen
over de daarin gestelde orde der dingen.
De onderste partij geeft daarom weer
het agrarische karakter van de streek,
waarvan Sneek als het culturele cen
trum is te beschouwen. In het midden-
tafreel ziet U het onderwijs weerge
geven. Naast het exacte karakter daar
van, o.a. gesymboliseerd in wis- en na
tuurkundige attributen, is de litteraire
inslag tot uitdrukking gebracht door
een spreuk, die met opzet werd gekozen
uit de Friese letterkunde om daardoor
nogmaals de verbondenheid der school
met dit volk te doen uitkomen. Daar
boven staan verschillende takken van
sport uitgebeeld, die in het schoolleven
hoe langer hoe meer een belangrijke
plaats gaan innemen en niet alleen voor
de lichamelijke oefening, maar ook voor
het aankweken van een sportieve men
taliteit en een gezonde team-geest van
niet te schatten waarde zijn. Boven
naast de jaartallen van stichting en 17de
lustrum der school staat links het
wapen van Sneek (de H.B.S. was im
mers hier tot 1922 een gemeentelijke in
stelling) en rechts het Rijkswapen. Daar
tussenin bevinden zich het wapen van
het Old Burger Weeshuis, om er aan te
herinneren, dat deze stichting indertijd
in belangrijke mate door financiële steun
aan de totstandkoming der H.B.S. heeft
medegewerkt, en het wapen van Fries
land. De spreuk is van onze 17de eeuwse
dichter Gysbert Japicx en in Middel-
friese tekst opgenomen
Wa tijd naet bruwckt, de tijd ontglijdt,
Ontfljuecht, ontduwckt, men wirdse
quijt.
Deze van klank en rhythme schone
strofe kan, vrijwel woordelijk, aldus ver
taald worden
Wie de tijd niet gebruikt, de tijd ont
glijdt,
Ontvliedt, ontduikt, men raakt hem
kwijt.
Ik mag hierbij de voldoening van oud-
leerlingen niet verhelen over het feit,
dat ook de schatten der Friese littera-
een garantiefonds en daardoor een tij-tuur op deze school voor de leerlingen
dige opdracht mogelijk maakten. Veel worden ontsloten al wordt het vak
dank zijn wij voorts verschuldigd aan de Friese taal en letterkunde slechts facul-
Rijksbouwmeester, ir. Friedhoff, en aan tatief
de architect, de heer Caspers, voor hun
waardevolle adviezen, opdat dit kunst
werk in deze schone omgeving in geen
enkel opzicht zou detoneren. Professor
Brouwer dank ik hartelijk voor zijn hulp
bij het kiezen van een passende spreuk.
Mijnheer Bogtman, wij weten, dat er op
Uw atelier gezwoegd is om het raam
op tijd klaar te krijgen. Voor uw goede
zorg en voortvarendheid zijn wij zeer er
kentelijk. Maar bovenal breng ik hulde
aan U, mijnheer Op het Veld, die zich
naar het oordeel van de gedenkraam-
commissie op zo uitnemende wijze
van de U gegeven opdracht hebt ge
kweten. Het leek min of meer een waag
stuk in zee te gaan met een jonge
kunstenaar, die in de glasschilderkunst
nog niet over een rijke ervaring be
schikte, maar reeds bij de eerste kennis
making hebben wij intuïtief geweten,
het met U te mogen aandurven. Wij fe
liciteren U hartelijk met uw debuut,
waarop U terecht trots kunt zijn. U
stond voor een moeilijke opgave de
commissie had nog al wat noten op haar
zang, maar U is er in geslaagd de ge
geven suggesties te verwerken in een
geheel, dat schoon van kleur, lijn, uit
drukking en compositie is. Ik moge L
thans zeer in het kort vertellen wat -
Minister Dr. Rutten acht
zich gelukkig deze
school namens de rege
ring te mogen openen.
Want deze H.B.S. heeft
een geschiedenis waarop
men trots mag zijn en
moet blijven. In 1863
kwam fn ons land de
wet op het M.O. tot
stand. Thorbecke had
daarin een nieuw school
type uitgestippeld en ge
steld dat het rijk enkele
van die scholen zou op
richten. Hij deed een be
roep op gemeenten en
particulieren om dit ini
tiatief te volgen. Het
voortvarende Sneek be
hoorde tot de allereerste
gemeenten, die met een
dergelijke school kwa
men, reeds op 12 Sep,-
tember 1864 werd zij ge
opend. Sneek gaf Ne
derland een voorbeeld.
Van 1864 tot 1922 bleef
de H.B.S. hier in handèn
der gemeente, toen werd
zij door het rijk overge
nomen. Een goede 80
jaar heeft het oude ge
bouw dienst gedaan.
Vele van de leerlingen
der Sneker H.B.S. zijn
tot de meest vooraan
staande leden der maat
schappij geworden en
hopelijk worden de hui
dige leerlingen dat ook. Het spreekt dat
er reden tot verheuging is door de ope
ning van dit nieuwe gebouw. Allereerst
voor de gehele streek en het gehele ge
west, want men dient voor ogen te hou
den dat niet alleen Snekers deze school
bezoeken, maar bijna de helft der leer
lingen van de laatste jaren uit de om
ringende gemeenten komen. Vanzelf
sprekend is er voor de gemeente Sneek
bijzondere reden van verheuging omdat
zij zich verrijkt gevoelt met dit gebouw
in het centrum der streek, waar in de
toekomst tal van prominente personen
hun opleiding zullen krijgen, terwijl het
ook voor de andere helft der leerlingen,
die uit Sneek komt, een blijde dag is nu
zij een zo prachtige school krijgen. Was
het aantal leerlingen aanvankelijk niet
groot, van 18641875 remiddeld 60, na
1900, 1 jaar na de invoering van de
leerplicht, steeg het cijfer geweldig, nu
is het cijfer gemiddeld 280, een flinke
vooruitgang dus. Reden te meer voor
bijzondere verheuging te Sneek is er om
dat de scholen voor M.O. in elke streek
werden centra van cultuur van bijzon
dere waarde. Bij dit staaltje van archi
tectuur van de rijksgebouwendienst mo
ge er dus blijdschap van alle zijden zijn,
in het bijzonder toch wel bij directeur,
leraren en 'eerlingen en terecht. In het
leven van een directeur is zo’n dag een
heel grote dag, en ook voor docenten en
leerlingen moet er vreugde zijn, nu ze
in zo’n mooie school komen. Moge ik
dan één ding tot docenten en leerlingen
zeggen Laat meï! vooral bedenken dat
er vele H.B.S.’en en ook al lycea in ons
land zijn, maar dat vooral belangrijk is
de reputatie van de school. Die ligt in
jullie handen en het hangt van jullie af
hoe verder de geschiedenis van deze
school zal zijn. Voor de goede reputatie
van deze school moeten jullie verant
woordelijk blijven. Daarop reken ik. En
tot allen zeg ik Weest zo goed en viert
vandaag feest, er is reden toe
I