Frieslands nieuwe waterwegen
Nu in de school, straks thuis
voltooid en geopend
IA
Een dag van vreugde, een dag van blijdschap
n
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
-n
s!
Waar was Sneker
vloot Woensdag?
Jat?
Be JAARGANG No 44
VRIJDAG 1 JUNI 1951
L KIEZEBRINK
Notaris Maseland overleden
11
l ij
Na 'de naamgeving: de burgemeester van Harlingen aan het wóórd.
Rondgang Pijper- en Tamboer-
corps Advendo
■3
Het eerste schip van 1000 ton
dat onze stad via de nieuwe kanalen
zal bereiken, is reeds onderweg. Het is
een grote rijnaak, geladen met cement
voor de Erven B. J. Feenstra alhier.
KLEINZAND 7 Telef. 2872
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD -
s!
Plaatselijke Prijzencommissie
r
Kanalen van 44 m. .breedte voor schepen tot 2000 ton - Nieuwe
gigantische sluizen en bruggen
Tragisch gevolg van botsing
i
Redacteur:
h
'f
r
van laag tot hoog die aan het tot
1
i-
ct.
let.
ondergaan. Daardoor is de tweede stad
van Friesland straks ook voor schepen
tot 1000 ton bereikbaar.
De verbinding met Groningen is langs
de nieuwe route 11 K.M. korter gewor
den dan de oude over Staveren, terwijl
ook een voordeel is dat de Groninger
scheepvaart nu niet meer is aangewe
zen op de 6 K.M. langere route over het
ondiepe en mede daardoor vaak zo woe
lige Tjeukemeer.
Laten we tenslotte nog even stilstaan
bij de vraag:
waarvoor dit grootse en kost
bare werk tot stand is ge
komen.
De 40 millioen gulden die er mee ge
moeid gingen (dat is tweemaal zoveel
als aanvankelijk geraamd werd) zijn
zeker niet uitgegeven voor de kleine
vrachtschepen en tjalkjes. Daarvoor is
practisch geen emplooi meer, omdat het
sterk toegenomen wegverkeer hun vrij
de naamgeving van de
Tjerck Hiddessluis
stand komen van de kanalen hebben
medegewerkt. Moge het adagium „Be
houden Vaart” tot in lengte van dagen
blijven gelden voor allen die zich va
rende langs deze Fries-Groningse kana
len zullen bewegen, zo besloot spr.
Minister Wemmers, dankbaar voor de
hartelijke ontvangst, bracht de velen in
herinnering, die aan dit werk hebben
medegewerkt en reikte vervolgens een
drietal
Advertentieprijs 15 ct. per m.m.
Bij contract (handelsadvj lager.
Abonnementsprijs f 2.50 per half
jaar. Franco per post f 3.75 per
half jaar.
Giro 50748 ten name van Firma
E. J. Drijfhout, Sneek.
t
r
1
i
in
ten
loop van het kindermatinée.
Dit sleepschip is verleden week uit
Duitsland vertrokken en zal hier in de
loop van de week arriveren.
zing
■RT,
des
van
voe-
•ost-
ct.
D
-
d
n
e
e
Radactie-adres:
SNEEKER NIEUWSBLAD
e
I-
1
11
id
st
•n
in
!t
1-
St
lad
N.
5
De Plaatselijke Prijzencommissie be
staat van nu af uit de volgende perso
nen A. Langenberg, Parallelweg 24,
voorzitter; J. Sixma, Fred. Hendrikstr.
34, secretaris; A. Jansen, Peperstraat,
Tel. 2606; Mevr. F. Dekkerde Vlas,
Colignystraat 4; Mevr. T. Jongedijk
Steigstra, Priorstraat 49; A. Seinen,
Kloosterdwarsstraat 29; S. v. d. Wal,
Maria Louisestraat 21. Voor eventuele
klachten of informaties kan men zich
zowel mondeling als schriftelijk tot elk
van bovenstaande adressen wenden.
je
>r
:d
>e
aanbood.
Na de onthulling en het Wilhelmus
werd een driewerf hoera op de Prinses
wel alle wind uit de zeilen heeft geno
men. De nieuwe kanalen zijn alleen be
doeld voor het transport van massa
goederen, dat voor twee derde nog
steeds door schepen van 6001350 ton
wordt verzorgd. En aan de eisen die dit
vervoer stelt is ten volle voldaan. Zelfs
kan de verbinding LemmerStroobos
met betrekkelijk geringe kosten nog ge-
de onthulling van de naam op
de Prinses Margrietsluis
door de vertegenwoordiger van het Ko
ninklijk Huis, de Adjudant van H. M. de
Koningin Kap. Luitenant ter Zee C. W.
Th. Baron van Boetzelaer.
Vooraf hield mr. M. Krijger, burge
meester van Lemsterland, een toespraak
waarin hij zeide dat Lemmer met wee
moed de eeuwenoude scheepvaart door
de plaats ziet verdwijnen, maar aan de
andere kant gelukkig is omdat nieu
we perspectieven voor zijn gemeente
geopend zijn.
Mr. Linthorst Homan leidde vervol
gens de heer Boetzelaer met enkele
woorden in, waarbij hij hem tevens na
mens beide provincies
een miniatuur kraantjeskan
voor de Prinses
Na een langdurige ziekte is onze stad
genoot notaris J. A. Maseland Woens
dagavond op 58-jarige leeftijd overleden.
Hg werd hier met ingang 1 Juli 1928
benoemd als opvolger van wijlen notaris
Boshuijer, nadat hij vooraf candidaat-
notaris was geweest in Utrecht, Tilburg
en Oldenzaal. Tijdens zijn Tilburgse pe
riode schreef hij een handleiding voor
notarisklerken.
Spoedig na zijn komst alhier begon
zijn werkzame geest zich ook op breed
terrein voor de belangen van zijn nieuwe
woonplaats te ontplooien. In Sept.' 1931
werd hij raadslid voor de toenmalige
R. K. Staatspartij en direct ook wethou
der, welke functie hij tot Sept. 1935 ver
vulde. Daarna bleef hij nog lid van de
Raad tot September 1941, op welk tijd
stip de gemeenteraden door de Duitsers
werden uitgeschakeld. De heer Maseland
was ook geruime tijd bestuurslid van het
St. Antoniusziekenhuis.
Verder besteedde hij een belangrijk
deèl van zjjn werkkracht aan de mede
op zijn initiatief opgerichte Vereniging
voor Ziekenhuisverzekering, waarvan hg
de eerste jaren de administratie voerde
en gaf hij mede de stoot tot de oprich
ting van de afdeling van het Wit Gele
Kruis. Ook de commissie „Sport en Lief
dadigheid” mocht vele jaren aaneen van
zijn belangloze medewerking profiteren,
terwijl hij eveneens bestuurslid van
V.V.V. is geweest en nog steeds voorzit
ter was van de Comm. voor Bgzondere
Noden.
Thans is aan dit werkzame leven een
einde gekomen, maar de vele goede her
inneringen aan Joh. Antonius Maseland
zullen nog lang bij allen die hem gekend
hebben blijven voortleven. Hij ruste in
vrede.
In Lemmer. De vertegenwoordiger van het Koninklijk Huis onthult
de naam van de nieuwe sluis.
is het vandaag, zei mr. H. P. Linthorst Homan, Commissaris der Koningin in
onze provincie, Woensdagmorgen op de Terschellingerboot bij de nieuwe slui
zen te Harlingen. En dat was het inderdaad. Overal was blijdschap, niet alleen
bij de vele honderden autoriteiten en genodigden die deze grootse gebeurtenis
mochten meemaken, maar in de gehele provincie, in het bijzonder in de plaat
sen die aan de nieuwe vaarroute liggen of daarmee verbonden zjjn. De veie
vlaggen die daar wapperden, de gepavoiseerde schepen in de havens van Har
lingen en Lemmer, en do grote belangstelling van de burgerij waren even zo
vele bewijzen van die vreugde over het machtige werk dat hier in jarenlang
zwoegen tot stand is gebracht en nu zegevierend in gebruik werd genomen.
Klokslag 10 uur vertrok de boot in vaardij werd verricht. Van Harlingen
Harlingen naar de sluizen. Daar aange- - -
komen sprak de Commissaris namens
de Prov. besturen van Friesland en
Groningen een hartelijk begroetings
woord, in het bijzonder tot Z.E. de Mi
nister van Verkeer en Waterstaat HL
Wemmers, dr. A. Winsemius, Directeur-
Generaal voor de Industrialisatie, ver
tegenwoordiger van de Minister van
Econ. Zaken, mevr. Burger, echtgenote
van Ir. A. Burger, Hoofd van de Prov.
Kanalendienst, die zelf wegens ziekte
verhinderd was, en de oud-commissaris
der Koningin, mr. P. A. V. Baron van
Harinxma thoe Slooten.
Ir. C. Zwanenburg, Hoofdir. van de
Rijkswaterstaat, gaf hierna een korte
uiteenzetting over de werken, en toen
was het eerste grote moment aange
broken,
De „Prinses Margrietsluis’’ te Lemmer met over de sluis een brug
voor de verkeersweg LemmerHeerenveen.
schikt worden gemaakt voor schepen
van 2000 ton. In Friesland zijn de nieu
we vaarwaters dus volledig aangepast
aan de grote vlucht, die de kustvaart
genomen heeft, maar in Groningen,
waar ze reeds vóór de oorlog voltooid
werden, is dat nog niet geheel het ge
val. Daar zal de sluis bg Gaarkeuken
onder Grijpskerk vernieuwd moeten
worden en zal men de bruggen hoger
moeten maken voor de kustvaarders bo
ven 1000 ton. Bij ons in Friesland zijn
ze, mede in het belang van de zeilvaart,
direct hoger en bovendien draaibaar ge
maakt, zodat de hoogte van de schepen,
die in Groningen maximaal 7 m. kan
bedragen, hier onbeperkt is. Welk een
machtig werk nu tot stand is gekomen
blijkt ook nog uit het feit dat in totaal
in de Friese kanalen 21 nieuwe bruggen
zijn gebouwd, waarvan 4 spoorbruggen.
Bij Roode Kruis actie.
Naar wij vernemen zal deze rondgang
plaats hebben Zaterdagmiddag na af
uitgebracht, en richtte de Commissaris
nog woorden van dank tot de beman
ningen van de beide motorschepen voor
hun goede zorgen waardoor deze excur
sie met de toepasselijke naam „Behou
den Vaart” inderdaad een behouden
vaart werd.
De gasten begaven zich toen naar de
gereedstaande autobussen voor het
laatste traject naar het Provinciehuis te
Leeuwarden, waar fee wederom door de
Commissaris werden verwelkomd, en
deze enkele pluimen stak op de hoed van
het Rijk en van de Minister van Finan
ciën die Friesland zo krachtig hebben
willen steunen in hun hardnekkige po
gingen tot stand te brengen wat nu tot
stand is gekomen. Ook bracht hij dank
aan de Minister van Econ. Zaken en
roemde hij de uitstekende verhouding
tussen de beide provincies, waarna hij
besloot met hulde te brengen aan allen
Stellig voor het grootste deel in
de schiphuizen, althans niet op
het Sneekermeer of in het Kruis
water waar wij deze trots van
onze stad Woensdagmiddag zo
graag hadden willen zien. Toen
passeerden hier nl. de honderden
deelnemers aan de excursie langs
de nieuwe kanalen en dit was een
unieke gelegenheid geweest de
tele gasten uit het gehele lana,
waaronder zich ook tal van auto
riteiten en persmensen bevonden,
met een macht van schepen te
tonen dat Sneek het belangrijkste
watersportcentrum in Friesland
is en dat ook wil blijven.
Het is te betreuren dat deze kans
om Sneek en ons mooie meren
gebied nog meer bekendheid te
geven niet benut is.
Sneek, let op uw saekl
mogen bijdragen tot de bloei van Har
lingen, van de provincie en van ons land.
De oud-commissaris der
Koningin,
zeide dat in zijn herinneringen aan zijn
36-jarige loopbaan als Commissaris de
zer provincie de kanalenplannen eea
belangrijke plaats innemen. Hij was
zeer erkentelijk voor het verbinden van
zijn naam aan dit deel van de nieuwe
vaarwegen en achtte het een voorrecht
dat hij deze werken, zij het als oude van
dagen, voltooid mocht zien.
De heer E. H. Ebels, Commissaris der
Koningin in de prov. Groningen ten
slotte wenste Friesland en Harlingen
geluk met het tot stand komen van deze
werken waar ook Groningen zich boven
mate in verheugt.
Van Harlingen ging de tocht per
auto’s naar Oudeschouw waar het fraaie
en ruime, feestelijk gepavoiseerde mo
torschip v. d. Wijck van de veerdienst
EnkhuizenStaveren gereed lag om het
grote gezelschap aan boord te nemen.
Ook lag hier o.a. de Vandersteng met
de fine fleur (zoals de Commissaris het
later op de dag uitdrukte) van het Frie
se bedrijfsleven aan boord en eveneens
in feesttooi. Vla de nieuwe sluizen bij
Terhome, en het Sneekermeer werd
naar Lemmer gevaren, een prachtige
tocht door het mooie Friese waterland
met een weelde van vee en bloemen zo
ver het oog reikte.
In Lemmer volgde het tweede hoogte
punt,
Koninklijke onderscheidingen
uit. Ir. F. Volker, Hoofdir. Dir. Rijks
waterstaat en directeur Algemene
Dienst, die als hoofd van de Prov. Ka
nalendienst het eerste deel van de werk
zaamheden heeft geleid, was nl. benoemd
tot Ridder in de Orde van de Nederl.
Leeuw, Ir. Burger tot Officier in de
Orde van Oranje Nassau en de heer E.
de Bruyne, bureelchef van de P'rov.
Dienst Verbetering Friese kanalen ont
ving de gouden medaille, verbonden aan
de Orde van Oranje Nassau.
Verder spraken nog Dr. Winsemius
namens de Minister van Econ. Zaken, de
Commissaris der Koningin in Groningen,
die eveneens dank bracht aan de rege
ring, de heer J. W. Koopmans, voorzit
ter van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken in Friesland, de heer Dr. R.
Kuperus namens de Departementen
Leeuwarden en Sneek van de Ned. Mij.
voor Nijverheid en Handel welke een
fraai herinneringsbord van Makkumer
aardewerk aanboden aan de Minister,
de beide Commissarissen, Ir. Volker, Ir.
Burger en de oud-Commissaris, terwijl
de heer IJ. Dikkerboom, de gelukwen
sen van de aannemers vertolkte. Ook
werd nog mededeling gedaan van een
telegrafische gelukwens aan Ir. Burger,
waarin hem tevens een spoedig herstel
werd toegewenst.
De zo rrjkelijk vloeiende spraakwater
val werd af en toe onderbroken om de
in oud- en nieuw-Fries costuum geklede
dames gelegenheid te geven hun wel
kome en smakelijke spgzen en dranken
rond te delen.
Mr. Linthorst Homan sprak aan het
eind van dit gezellig samenzijn nog eerr t
slotwoord, op zgn verzoek gevolgd dooi
het gezamelijk zingep van het Frif
Volkslied, waarmee het officiële gedeeit
van deze historische dag beëindigd wei d. j
door Minister Wemmers. Deze meende
te mogen zeggen dat we hier stonden
aan het begin van een nieuw tijdvak in
de ontwikkeling van de zeehaven Har
lingen. Door de eeuwen heen reeds
heeft deze zeer oude haven een gesta
dige groei te zien gegeven, zoals hij
aan de hand van de historie liet zien.
Wel kwam in de 18e eeuw ook hier, zo
als elders in het land, gaandeweg een
teruggang in de bedrijvigheid, doch in
de 19e eeuw leefde Harlingen weer op.
Spr. stond verder uitvoerig stil bij
deze groei en constateerde dat door de
verbinding van het Harinxmakanaal via
deze sluis met de havens van Harlingen
zich nieuwe mogelijkheden voor de toe
neming der bedrijvigheid in deze haven
openen. De Regering heeft zoveel ver
trouwen gehad in de veerkracht en on
dernemingsgeest van Harlingen en het
Friese land, dat zij een groot deel van
de kosten van het Van Harinxmakanaal
welke rend 23 millioen gulden hebben
bedragen voor Rijksrekening heeft
genomen, terwijl ook in de aan de haven
ten koste gelegde gelden door het Rijk
voor een groot gedeelte werd bijgedra
gen. Harlingen is thans beter dan ooit
toegerust om haar taak als zeehaven
van Friesland te vervullen, om te fun
geren als exporthaven van de Friese
landbouwproducten en laten we hopen
in sterk toenemende mate van de pro
ducten van de Fries? industrie en als
importhaven van hetgeen haar achter
land aan grondstoffen nodig heeft.
Nederland ziet gaarne terug naar de
Gouden Eeuw en naar hetgeen in die
tgd op en door de vloot en de koop-
Verschijnt:
DINSDAGS en VRIJDAGS.
Administratie t
Comb. Drijfhout-Kiezebrink Co.
Kantoor: GROOTZAND 55
Telefoon 3005 (K 5150)
l
uit heeft Friesland zijn aandeel daar
aan bijgedragen en tot de grote Vloot
voogden der Verenigde Provinciën be
hoort ook Tjerk Hiddes, Frieslands Lui-
tenant-Admiraal. Spr. schetste in ’t
kort de loopbaan van deze grote Fries
en vond het een goede gedachte van de
huidige vroedschap van Harlingen zijn
naam aan de toegang tot Harlingen
van het nieuwe kanaal te willen ver
binden. Moge dit nieuwe kanaal, zo be
sloot spreker, dat is aangelegd als een
symbool van hetgeen „goede courage”
vermag, bijdragen tot de bloei van deze
stad en van dit gewest.
Na deze woorden verwijderde de Mi
nister de vlag die de naam Tjerck Hiddes
Sluis nog aan het oog onttrok, welke
plechtigheid besloten werd met het
Volkslied.
De burgemeester van Harlingen, de
heer A. E. Hannema, sprak ook een
kort woord waarin hg betoogde, dat
men in Harlingen van begin af aan ge
weten heeft dat het tot stand komen
van deze sluis en de omlegging van de
kanalen van grote betekenis voor de ge
meente zullen zijn en de wens uitsprak
dat de nieuwe kanalen in hoge mate
OOSTHEM. Het negenjarig zoontje
van de heer Joh. Sietsma, wonende te
Draaisterhuizen kwam Maandag per
fiets in botsing met een wagen, beladen
met graszoden. Met een deerlijk ge
kneusde bovenkaak en gescheurde tong
werd de jongen naar dokter Goïnga te
IJlst gebracht, die de wonden hechtte.
Later meldde c correspondent dat
de negenjarige x. eer helaas ernstiger
gewond bleek te zijn dan men aanvan
kelijk vermoedde. Woensdag is hg naar
het ziekenhuis te Sneek gebracht, waar
hij in de namiddag is overleden.
zou komen. Daarover is in die dagen
heel wat geschreven en gediscussieerd. I
De voorstanders van Staveren werden I
niet moe de voordelen van hun diepe en
practisch het gehele jaar ijsvrije haven
naar voren te brengen, waar de Lem-
ster „supporters” de 10 K.M. korter en
h.i. veiliger vaarroute tussen Amster
dam en Lemmer tegenover stelden. In
1938 viel de beslissing ten gunste van
Lemmer, maar de .feestvreugde daar
werd spoedig getemperd, toen bekend
werd dat dé uitmonding niet in of vlak
bg deze plaats zou komen, maar enige
kilometers verder, ten westen van het
stoomgemaal te Taeozijl. Daar is ze in
derdaad ook gekomen, zodat de grotere
schepen Lemmer nu niet zullen aandoen
en de economische voordelen die de
Lemsters zich hadden voorgesteld dus
veel kleiner zullen worden.
De kunstwerken bij Lemmer,
Terhorne en Harlingen.
De nieuwe moderne sluis te Lemmer
die, zoals vermeld, de naam van Prinses
Margriet, het petekind der Nederlandse
Koopvaardij, heeft gekregen, heeft een
schutlengte van pl. 250 meter. De weg
van Gaasterland naar Lemmer loopt
over deze sluis, zodat er tevens een
nieuwe brug kwam, die zoals alle an
dere in de nieuwe vaarweg, hoog boven
het landschap uitsteekt. De schepen,
die het grote kanaal hier door de sluis
willen verlaten, komen eerst in een
voorhaven, terwgl westelijk van de uit
monding nog een havendam is gelegd,
waardoor de scheepvaart bij stormach
tig weer geen last krijgt van het holle
water van het IJselmeer.
De nieuwe sluis bij Terhorne, die in
de plaats gekomen is van de oude wel
ke tijdens de oorlog gebombardeerd
werd en waarvan éép kolk in bedrijf
blgft voor de watersport, heeft twee
doorvaartopeningen van 16 m. en een
lengte van 260 m. met een diepte in
beide kolken van 4 m. beneden Fries Zo-
merpeil. De kade tussen deze kolken
loopt aan weerszijden van de sluis nog
pl.m. 200 m. door, zodat de gehele
lengte van dit machtige complex van
beton pl.m. 650 m. bedraagt. Ook voor
deze sluis is in het Sneekermeer' een
havendam aangelegd om de schippers
te beschermen tegen de vaak wilde gol
ven van dit meer. Tenslotte kreeg ook
Harlingen twee nieuwe sluizen, die de
naam zullen dragen van de Friese zee
held Tsjerk Hiddes. De ene is 12 m.
breed met twee schutkolken van resp.
40 en 80 m. lengte, de kleinere heeft een
breedte van 7 m. bij een lengte van
40 m. Toch is deze laatste nog groot
genoeg om alle schepen, die momenteel
de Friese wateren bevaren, te schut
ten. En deze zal waarschijnlijk ook het
meest gebruikt worden, omdat men in
Harlingen o zo huiverig is voor het
zoute water van de Noordzee. In de
kleine sluis stroomt dit maar in kleine
hoeveelheden binnen en kan bovendien
gemakkelgk opgevangen worden, door
dat achter de sluizen door een inlaat-
buis zoet water kan worden ingelaten.
Verder is in deze havenstad evenals in
Lemmer een voorhaven met een leidam
aangelegd, waarvan wij de voordelen
reeds hebben genoemd.
De loop van de nieuwe ka
nalen in Friesland.
Het Groningse gedeelte sluit bij Stroo
bos op de grens van de beide provincies
aan bij het Friese. Dit laatste splitst
zich enkele kilometers voor Bergum in
twee gedeelten. Het ene, het Harinxma
kanaal, genoemd naar de oud-commis
saris der Koningin, die zeer voor deze
aansluiting heeft geijverd, gaat naar
Harlingen en zuidelijk langs Leeuwar
den, het andere via Grouw, Terhorne,
Uitwellingerga en Spannenburg naar
het IJselmeer. Sneek heeft er indertijd
veel moeite voor gedaan de verbinding
langs deze stad te laten lopen, maar
heeft zich tenslotte tevreden moeten
stellen met een goede aansluiting aan
het kanaal, waarvoor de Houkesloot tot
grote diepte is uitgebaggerd en tevens
nog enkele andere verbeteringen heeft
Woensdag 30 Mei zal als een historische dag in de geschiedenis van onze pro
vincie geboekstaafd worden. Op deze dag immers werden de nieuwe Fries-
Groningse kanalen officieel geopend en kregen de grote sluizen in Harlingen
en Lemmer de namen van Prinses Margrietsluis en Tsjerk Hiddes-sluis. Een
millioenenwerk van grote betekenis voor de scheepvaart en voor de beide noor
delijke provincies is hiermede, de vele oorlogse- en n.a-oorlogse moeilijkheden
ten spijt, gereed gekomen. Het opent nieuwe mogelijkheden voor handel en
industrie, waaraan ons land juist nu dringend behoefte heeft.
Over één nacht ijs zijn de autoriteiten
bij het ontwerpen en uitvoeren van dit
grootse object zeker niet gegaan. Het
kanalenvraagstuk dateert al van 1901,
in welk jaar het voor het eerst door de
Groningers, die belang hadden bij een
goede verbinding met Amsterdam, aan
de orde werd gesteld. Vijf jaar later lie
ten ze een plan ontwerpen, maar hier
mede konden de Friezen zich niet ver
enigen. Die wilden tegelijkertijd een
aansluitende waterweg van Fonejacht
naar Harlingen om daardoor een betere
verbinding naar de zee te verkrijgen en
eveneens verbetering van de vaarweg
GroningenLemmer. Met deze zienswij
ze ging de minister tenslotte accoord,
maar toch werd het op deze wijze 1935
voor met de uitvoering van de werk
zaamheden in Friesland kon worden be
gonnen. Alles was toen echter nog niet
in kannen en kruiken, want er moest
nog worden uitgemaakt of de uitmon
ding van de Friese kanalen
in Staveren of in Lemmer
Dinsdagmiddag en Dinsdagavond werden in de Sneker Huishoud
school weer openbare lessen gegeven, om de ouders en andere
belangstellenden de gelegenheid te geven, door eigen aanschouwen,
met het huishoud- en landbouwhuishoudondetwijs kennis te maken.
Zowel 's middags als ’s avonds mocht de school zich in een druk
bezoek verheugen. Wij laten U hier een hoekje van de ruime keuken
zien, waarin de toekomstige huisvrouwen in de geheimen van de
edele kookkunst worden ingewijd.