De zestiende Sneek*Week in volle gang der Meer Sjoerd goed van voor aan de wal KANTONGERECHT^ SNEE!S Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST ,6e JAARGANG No 67 2872 L KIEZEBRINK De Perzische olie S' Naar het Starherrein Prof. Supomo bij dr. Drees en mr. Stikker KLEINZAND 7 Telet DINSDAG 21 AUGUSTUS WS1 - - Hat Sneaker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD - Een mooi en rustig begin - Hollandse en Friese successen in de Regenbogen - De Groningers wonnen de groepswedstrijden in de 16 m2 klasse Meer emigrantenvluchten naar Canada Motorrijtuigenbelasting gaat 1 September in Beschamend VRIJDAGS. Firma Redacteur: Sj. feestelijk afscheid Een loslopende stier 4 D. H. Deze maand zal de K.L.M. in totaal negen of tien emigrantenvluchten naar Canada uitvoeren. Tot nu toe bedroeg het aantal van zulke vluchten vier of vijf per maand. Verwacht mag worden, dat ook in September de K.L.M. in staat zal zijn, een groot aantal vluchten ten behoeve van emigranten naar Canada te ondernemen. De onderhandelingen tussen Engeland en Perzië over de olie schijnen weer te zullen mislukken. in het weiland wordt door de gemeente verordening van Rauwerderhem niet ge tolereerd. Zo’n beestje kan rare brok ken maken als er mensen moeten passe ren. Maar toch moet er een stier big de Den .gse hip- Redactie-adres Advertentieprijs 15 ct. per m.m. Bij contract (handelsadv.) lager. Abonnementsprijs 1 2.50 per half jaar. Franco per post f 3.75 per half jaar Giro 50748 ten name van E. J. Drijfhout, Sneek. SNEEKER NIEUWSBLAD In Tirns stond al enige weken een woning leeg en toen heeft de veehouder J. R. haar gehuurd om er zijn nieuwe arbeider H. W. in te laten wonen. Maar hij vroeg geen vergunning bij B. en W. en liet het gezin W. er zo maar in trek ken. Dat bracht beide voor de groene tafel, waarachter de Kantonrechter be toogde dat de meeste boeren menen niets met de Woningcommissies te ma ken te hebben als het een dienstwoning betreft. Ze nemen over ’t algemeen een houding aan van Voor de zestiende maal sinds het ontstaan van de Sneek-Week in 1984 zjjn de zeilers uit alle bekende watersport-centra op ons mooie Sneekermeer samen gekomen om elkaar in sportieve strjjd te bekampen. De deelname is weer uit stekend. Als allen gestart zjjn bevinden zich zo’n kleine driehonderd wedstrjjd- schepen in de baan, wat ook nu weer een prachtig schouwspel opleverde, voor al Zaterdag toen het mooi zonnig weer was, en ook vele pleizierzeilers en mo- torbootvaarders van zon, wind en water genoten. Zondag was het zo mooi niet, ’s morgens woei het hard uit het zuid-oosten en kwamen er enkele buien, waardoor er niet veel publiek was bij de groepswedstrijden, maar toen in de loop van de middag de wind ruimde en de wiiid iets afflauwde, werd het toch nog een mooie en geslaagde wedstrijddag en kwamen er ook nog heel wat belang stellenden naar het Kolmeersland. De kleine klassen voeren echter veiligheids halve de binnenbaan door de Houkesloot. Aan de dood ontkomen is de chauffeur G. D. te Warga toen hij op de onbewaakte overweg te Oosthem met zijn melkauto nog op het nippertje voor de trein langs schoot. Maar het was zijn geluk, dat de machinist hem tijdig had gezien en krachtig remde. Was dat niet gebeurd, dan zou hij nu niet voor de rechter hebben gestaan. Hjj vertelde dat hij achter twee fiet sers aanreed en deze voor wilde laten gaan. Maar toen ze afstapten en aan de kant gingen staan, meende hij dat ze hem wilden laten passeren. Op hetzelfde moment echter naderde ook van de an dere kant een wielrijder, die de over weg passeerde. Op een vraag van de Kantonrechter antwoordde hij nog wel te hebben gezien dat de wielrijders de hand opstaken, maar dat zag hij voor een groet aan. Ook verklaarde hij de trein niet te hebben gezien. Wel heeft hij later anders verteld aan de mensen van de boter- fabriek, maar dat was maar om van verder gepraat af te zijn. Een van deze mensen, de chauffeur W. D. te Fols- gare, heeft echter gezien dat D. vlak voor de trein langs reed en tegen hem Vrijdag begon in Haag het d> nationaal concours pique. Een fraaie sprong van Prins Bernhard op „Veroniqua”. wjj zjjn koningen op ons erf en wat wij doen, daar moet de commis sie maar mee accoord gaan, zo vulde de Ambtenaar aan. En dit was niet eens een dienstwoning. Zijn eis tegen de eigenmachtige veehouder luidde daarom 100 of 50 d. en tegen zijn knecht, die zei van niets te weten, 4 of 2 d. Verdachte vond dit niet rechtvaardig. Wij moeten toch hulp hebben, zei hij, en W. beweerde nogmaals van de papieren van de boer niets af te weten. De Kan tonrechter concludeerde evenwel, dat R. het niet begrijpen wil en daarom moet hij het maar voelen door een hoge boete. Op ’t platteland licht men hier veel te veel de hand mee. Zijn vonnis luidde dan ook 50 of 25 d. voor de boer en voor zijn arbeider, die hij schuldiger achtte dan de Ambtenaar deed, 10 of 5 d. Ruim een halve eeuw geleden telde Sneek zoveel beurtschepen als er da gen in het jaar zijn. De Kolk voor de Waterpoort was toen te klein om Dinsdags alle schepen en boten be hoorlijk te kunnen bergen. Ze lagen hier dan in rijen van drie, vier naast elkaar en ook de stadsgrachten puilden er van uit. Een van de driehonderdvijfenzestig onderhield de beurtdienst op Meppel en deze dienst, lie al meer dan hon derd jaar bestaat, is een van de wei nigen, die nog zijn overgebleven. Ge sticht door de fam. de Vries, die hem pl.m. zeven jaar heeft waargenomen, werd hij daarna 73 jaar door de fa milie Fokkema geëxploiteerd en van Februari 1914 af door onze stadge noot Sjoerd van der Meer. Die heeft hem thans weer overgedragen aan de heer Slump, want na 38 jaren trou we dienst heeft V. d. Meer voor goed voet aan wal gezet. Uitslagen Zondag. 30 M2 Klasse: 1 -f- Valspar wisselprijs, Rietvink, H. Geveke, Nijmegen; 2. Em my, st. Tj. Geveke, Leeuwarden; 3. Tjerk Hiddes, mr W. Hoekstra, Joure; 4. Li, W. B. v. d. Meer, Grouw. 12 v. Jollen: 1. Vas-IJ, D. de Zaaier, Zaandam; 2. Cormoran, G. de Vries Lentsch Jr., Amsterdam; 3. Piraat, st. H. Keizer, Bergen; 4. Papoose, W. W. J. den Breejen v. d. Bout, Heemstede. Jeugdklasse: 1. Annie, st. G. J. Mul der, Groningen; 2. Snuiver, Gebr. Kor- ver, Amsterdam; 3. Piglet, st. L. v. d. Honert, Leiden. Valken I: 1. Bolsbeker, Whippet, Ir H. F. Zuiderbaan, Leiden; 2. Fiamet- ta, mr J. v. Slooten, Leeuwarden; 3. Ri- rette, R. Mulder, Langweer; 4. C. de Groot, Aalsmeer; 5. Lapsus, Th. v. Hel- vert, Leiden. Prof. Supomo en diens adviseur, mr Zain hebben Vrijdag achtereenvolgens de minister-president, dr W. Drees, en de minister van Buitenlandse Zaken, mr D. U. Stikker bezocht. De informele besprekingen van deze vertegenwoordigers van Indonesië met de Nederlandse regering over de omzet ting van de Unie in een gewoon inter nationaal verdrag, zullen morgen, Dins dag, beginnen. Op hardzeildag varen de salonboten „VoorwaartsToerist” Undernimming en Wetterwille naar het startterrein om het half uur. Men zie de advertentie in dit nr. zei D. dat hij er nog wel voor langs kon. De Ambtenaar was van mening dat verd. eigenlijk verdiend had onder de trein te komen, want mensen als hij heb ben het aan zichzelf te wijten als ze er onder komen. Bovendic.1 brengen ze de levens van anderen in gevaar, zoals laatst ook in Heerenveen, waarbij twee mensenlevens verloren gingen. Hier is sprake van grote roekeloosheid en daar om achtte spr. hier een voorbeeldige straf van 40 of 20 d. op zijn plaats. Verdachte bracht in het midden, dat hij misschien meer op de fietsers gelet heeft dan op de trein, maar hij vond het vreemd, dat hij nu nog eens een boete kreeg. Hij heeft het indertijd nl. al voor 7.50 afgekocht en overhandig de triomfantelijk het betalingsbewijs. Grote vraagtekens op de gezichten van de gebefte heren. De mogelijkheid werd geopperd dat D. al eerder net zo’n ge val had gehad, maar een telefoontje naar Leeuwarden bevestigde diens ont kenning. Toen bleef er voor de rechter niet an ders over dan de zaak voor nader on derzoek 14 dagen aan t-j houden. Domme ganzen. Ganzen staan bekend als domme die ren, maar ze zijn toch niet zo dom, dat ze zoetjes achter een schrikdraad of een gaasafrastering blijven, zoals de metselaar Tj. L. te Staveren tot zijn schade moest ondervinden. Zijn ganzen hebben nl. huis gehouden in de moes tuin van zijn plaatsgenoot T. Visser en daar heel wat schade aan de jonge sla- plantjes en de boontjes aangericht. Vol gens Visser voor 10, maar dat vond L. veel te veel. Hij had ook al eens 5 be taald toen zijn ganzen, na eerst rustig 14 dagen achter het schrikdraad te zijn gebleven, hun domein tot buurmans tuin uitbreidden. Daarna maakte hij een af rastering van gaas, maar ook dat bleek niet afdoende want de Staverse jeugd joeg de dieren er met aardappeltjes overheen. De Ambtenaar eiste 15 of 7 d., maar kon de vordering van Visser voor de geleden schade niet toewijzen. Het be wijs van de grootte daarvan was nl. niet geleverd. De Kantonrechter maakte er 10 of 5 d. van en gaf de benadeelde de raad te trachten zijn vordering via een deurwaarder binnen te krijgen. van hem genomen en hem als herinne ring een ets aangeboden van zijn lig plaats aldaar. Die hangt nu in zjjn wo ning aan de Waterpoortsgracht met dat mooie uitzicht op het water waarop hij zo lang gezwalkt heeft en dat hem lief zal blijven, ook nu hij er afscheid van heeft genomen. Zij die een nieuw kwartaal motorrij tuigenbelasting moeten betalen en daar voor de gebruikelijke herinnering ont vangen, krijgen daarbij het verzoek tot betaling van de belasting naar het ver hoogde tarief. Naar verluidt zal de des betreffende wet, zo deelt de K.N.A.C. mede, op 1 September in werking treden. Zjj die een belastingkaart heb ben welke pas na 1 September vervalt zullen een verzoek tot suppletie krijgen. Wenst men hieraan geen gevolg te ge ven, dan moet de kaart binnen 14 dagen worden ingeleverd. Voor de belasting welke men voor een bepaalde termijn na 1 September reeds betaalde, kan res titutie worden aangevraagd. Verschijnt: DINSDAGS en Administratie Comb. Drijfhout-Kiezebrink Go* Kantoor: GROOTZAND 55 Telefoon 3005 (K 5150) Een wel zeer ongewoon schouwspel beleefden Vrijdagmorgen de voorbijgan gers van het kruispunt Langemarkt- straatSnekerkade, bij de veemarkt te Leeuwarden. Op dit Vrijdags zo drukke verkeerspunt, vlogen tot stomme ver bazing van de toeschouwers twee agen ten, van wie de ene op dat moment het verkeer regelde, elkaar in de haren. De dienaren der wet hadden ruzie gekregen over de kwestie wie de zaak moest re gelen en beslechtten hun geschil op deze nu niet bepaald stijlvolle wijze. Een van de agenten verliet het toneel van de strjjd met een bloedende verwonding aan het gezicht. Het publiek bleef op eerbiedige afstand. V. te Sneek: Fietsen in verboden straat of weg, ƒ3.50 of 2d. h.; Ulfert H. H. te Sneek: idem; Ruurd B. te Sneek: idem, Dagvaarding nietig; Sjjbren W. te Exmorra: idem, ƒ4 of 2 d. h.; Rein der v. d. W. te Sneek: idem, ƒ3.50 of 2 d. h.; Julius D. te Sneek: Links door de bocht rijden, ƒ5 of 2 d. h.; Sjoerd J. te Sneek: Geen richting aangeven, ƒ3.50 of 2 d. h.; Jacob W. te Franeker: Par keren op verboden plaats, 5 of 2 d. h.; Jan P. te Boornbergum: idem; Petrus M. G. te Sneek: Aanhangwagen met te hoge lading en zonder rem, 2 X 4 of 2 X 2 d. h.; Sijtze F. te Sneek: Aan hangwagen zonder rem, 10 of 5 d. h.; Comelis v. P. te Lemmer: Bestelauto zonder deugdelijke rem, 17.50 of 8 d. h.; Haye M. G. te Blauwhuis: Jeep zon der deugdelijke rem, 25 of 12 d. h. 5 of 2 d. h.; Jacob Z. te Sneek: Geen reflectors op een personenauto, 5 of 2d. h.: Heero R. N. te IJlst: idem, ƒ6 óf 3 d. h. ƒ4 of 2 d. h.; Anne P. te Balk: Geen stopteken geven en geen stoplicht, 7.50 of 3 d. h.; Oene S. te Offingawier: Tractor met aanhangwa gen zonder achterlicht, reflectors en zij lichten. 2 X ƒ4 of 2 X 2 d. h. ƒ2 d. h.; Harmen de J. te Sneek: Nummer Fiets zonder konlicht, 3.50 of 2 d. h.; Trijntje v. d. G. te Tjerkgaast: idem; Hiltje v. d. M. te Sneek: idem; Antje H. te Workum: idem; Ane B. te Uitwel- lingerga: Fiets zonder achterlicht, ƒ3.50 of 2 d. h.; Tjitske v. d. M. te Poppinga- wier: idem; Antje V. te Schettens: Fiets zonder verlichting, 2 X 3 of 2 X 2d. h.; Lysbeth M. te Piaam: idem zich laten voortbewegen door een motorrij wiel, 2 X 2 of 2 X 1 d. h. 3 of 2 d. h.; Harmen de J. te Sneek: Nummer en letter niet verlicht, 5 of 2 d. h.f Tjeerd de V. te Balk: Geen rijbewijs, 7.50 of 3 d. h.; lente P. te Gauw: Geen rijbewijs en valse naam opgeven, 2 X1 25 of 2 X 12 d. h.; Jan K. te Roorda- huizum: Verkeer in gevaar brengen, 10 of 5 d. h.; Hendrlcus G. H. te Sneek: idem, ƒ17.50 of 8 d. h.; Tjal- ling L. te Staveren: Ganzen laten lopen op een anders grond, ƒ10 of 5 d. h. Valken II: 1. Bufra, P. v. Buren, Rot terdam; 2. Capriola, R. Brengers, Gro ningen; 3. Vivian, J. J. v.d. Veen, Sneek; 4. Anneke, C. A. S. Jongeneel, Bos koop; 5. Watergeus, F. G. P. C. Goudri- aan, Voorschoten. B. M. Klasse: 1. Pinguin, W. v. d. Zee, Groningen; 2. Rapid II, S. Prins, Heeren- V66R. 16 M2 Eenh.klassen AI: 1 Nie- meijerbeker, Proteus, st. Joop Helder, Paterswolde; 2. Ali, Fokke Jansma, Grouw; 3. Noordster, W. Visser, Paters wolde. AH: 1. Peerless, R. Helder, Paters wolde; 2. Favonius, Jaap Helder, Paters wolde; 3. Dirk Tom, B. de Haan, Sneek. 22 M2 Klasse: 1. Porto Allegre, H. R. Schaap, Deersum; 2. Maple Leaf, T. Mo lenaar, Grouw; 3. Windekind, M. Caste- lein, Leeuwarden; 4. Riti, R. J. H. Krui- zinga, Soesterberg. Larken: 1. Keiroc-wisselprjjs, In dra, K. v Ommen, Groningen; 2. Wetter- lüs, st. J. G. de Jong, Gorredijk. 12 M2 Sharpies: 1. Mustang, Kraan, Oude Wetering; 2. Waterman, Th. de Kool, Amsterdam. Pampusklasse: 1. Weerhaan, H. H. Bakker, Sneek; 2. Wederik, st. J. Nieu wenhuis, Sneek; 3. De Krammer, st. H. J. Mjjs, Leiden; 4. Boecanier, W. Visser, Enschedé. 16 M2 Eenheidsklasse B: B I: Stella Maris, Jan Dijk, Gronin gen; 2. Drijfhoutje, st. R. Niezen, Gro ningen; 3. Ciconia, st. W. de Dood, Sneek; 4. Brasem, P. v. d. Laan, Sneek. B H: Dick, K. M. Roeda, Leeuwarden; 2. Hen joh, IJ. Minks, Leeuwarden; 3. Vlerk, R. Zaadstra, Drachten; 4. Quick silver, st. K. Zandhuizen, Amsterdam. BHI: 1. Willy, J. Hoeben, Leeuwar den; 2. Clara, st. J. H. Beins, Paters wolde; 3. Vrijheid, D. de Haan, Sneek; 4. Tigger, T. H. v. d. Honert, Leiden. B IV: 1. Gasparone, G. K. de Vries, Sappemeer; 2. Reidhin, H. Engelsma, Heerenveen; 3. Cadozo, H. Bruinsma, Joure; 4. Endeavour, B. Couperus, Sneek. Vrijheidsklasse: 1. Tineke, T. J. Nooit- gedagt, IJlst; 2. Twirke, T. en J. v. d. Meulen, Joure; 3. All Weather H, C. W. Krist, Rotterdam. Regenboogklasse I: 1. Algri, J. Alber- da, Sneek; 2. Dolfjjn, K. Vrolijk, Sneek; 3. De Bruiser, R. A. v. d. Sluis, Sneek. Regenboogklasse II: 14-Menno-beker, Tjerk Hiddes, C. J. de Jong, Joure; 2. Pieterke, J. Zwart, Sneek; 3. Beneven- tum, st. John Hofland, Rotterdam. Olympiajollen: 1. Paddeltje, H. Bos, Groningen; 2. Skal, J. Jelles, Overveen; 3. Jonker Sissingha, S. J. Jonker, Hooge- zand. Zaterdag was echt een dag om rustig op gang te komen. Het egale windje stuwde de schepen in kalme vaart over de wijde watervlakten van Meer en Poe len en alles verliep zo vlot en regelmatig dat ook het wedstrijd-comité van de S.Z.C. dat de eerste drie dagen op de starttoren zetelt, het niet zwaar had. Veel actie zat er nog niet in de klassen, maar toch was het een prachtig zeil- feest waarvan allen die het bijwoonden hebben genoten. Zonder ook maar iets aan de capaciteiten van onze Hollandse vrienden in de Regen boogklasse te willen afdoen, mogen we toch wel constateren, dat het weer voor hen Zaterdag bijzonder geschikt was. Dat bleek ook wel uit de uitslagen, want in de eerste groep gingen Hofland en onze oud-stadgenoot Bergsma aan de kop, met dr v. d. Zijpp als derde, terwijl Sieverts met Hendriks voor zich en Al- berda achter zijn spiegel in groep H fi nishte. In deze groep had v. d. Sluis nu echt wat je noemt pech. Hij lag nl. in een uitstekende startpositie, maar was een fractie van een seconde te vroeg en daardoor werd hij de enige <jie deze dag werd teruggeroepen. Toch kwam hij er weer aardig bij, want toen hij als zesde binnenkwam, had hij nog één Hollander en twee Friezen achter zich. Zondag bood deze klasse echter een ander beeld. Alberda besliste nl. de strijd in groep I in zijn voordeel, waarvoor hij Vrolijk moest passeren die daardoor tweede werd voor v. d. Sluis, en in de tweede groep was de Jong ditmaal de snelste, ook nog sneller dan Alberda, zo dat hij voor de tweede maal en nu defi nitief de Menno-beker won. Na een sen sationele eindstrijd tussen Zwart, Hof land, Hendriks en Bosman, waarbij Hen driks te vroeg voor Hofland over stag ging, wat hem de derde plaats kostte, werd Zwart tweede en de Rotterdammer derde. De 30 M2 klasse leverde beide dagen een overwinning op voor Herman Geve ke en de tweede plaats voor zijn broer Tjeerd. Zondag bracht dat Herman te vens de Valspar-wisselprijs, die dokter v. d. Meer definitief had kunnen winnen. Zijn Li was echter niet snel genoeg, want Zaterdag finishte zij als derde en Zondag als vierde, op zichzelf toch nog een kranige prestatie voor de nestor uit deze klasse. Ir Zuiderbaan zette de week met twee overwinningen in de Valken uitstekend in, temeer daar hij gisteren ook nog de snelste tijd maakte en daarmee de Bols-beker won. Mulder draaide nog niet op volle toeren blijk baar, want hij moest zich met twee derde prijzen tevreden stellen. Beide dagen brachten verder gemengde Hollandse, Friese en Groningse successen in deze sterk bezette klasse, die, evenals de Re genbogen en de 16 M2 klassen, elke dag anders is samengesteld om zoveel mo gelijk afwisseling te krijgen. De strijd in de 16 M2 A-klassen wordt wederom beheerst door de Groningers, van wie de gebr. Helder en Vegter de snelsten waren. Joop Helder voer Zon dag de baan het allervlugst en verover de daardoor voor een jaar de Niemeijer- beker. De Grouwster Fokke Jansma gaf hun echter goed partij want hij was bei de keren tweede, de eerste maal achter Vegter, Zondag achter Joop Helder. Onze stadgenoten, vader en zoon de Haan, eindigden gisteren resp. als derde in AH en BUI. In BI boekte W. de Dood Zondag hetzelfde resultaat. Ook in de B.M. klasse, in de Larken en in de nieuwe Jeugdklasse (die een uit stekende indruk maakt) was Groningen favoriet. Hetzelfde geldt voor Schaap, Deersum met twee overwinningen in de 22 M2 klasse en de gebr. Kraan uit Oude Wetering, die evenals vorig, jaar weer onbetwist de snelsten waren in de Sharpies. De Pampusklasse bracht Za terdag een fraaie zege voor onze vroege re stadgenoot Gerrit Kingma, thans te Hilversum, gevolgd door Piet de Jong, maar de volgende dag deelde Bakker weer eens voor een keer de lakens uit, en nam Nieuwenhuis de tweede plaats voor zijn rekening. De Groepswedstrijden In de 16 M2 en B.M.-klasse. Der traditie getrouw werd de tweede wedstrijddag ’s morgens begonnen met de groepswedstrijden in de 16 M2 en B.M. klasse. In de eerste klasse startten alle drie groepen volledig, maar bij de B.M.’ers ontbrak Bruinsma in de Gro ninger groep terwijl tot overmaat van ramp Hermans reeds in de eerste om loop omsloeg. Het woei nl. hard tijdens deze ontmoetingen. In de 16 M2-klasse gingen na de eerste route drie Groningers aan de kop, met de Friezen v. d. Veen en de Haan als vierde en vijfde, maar in de volgende voegde ook Visser zich bij zijn maten en zakten de beide Friezen elk een plaats naar achteren. De eindstand was in zo verre merkwaardig dat eerst alle Gro ningers binnenkwamen, daarna de Frie zen en toen de Overijselaren, wat de eersten 42 punten opleverde en de ande ren resp. 26 en 10. De eindzege kon de Groningers practisch dus al niet meer ontgaan. De eerste race in de B.M. klasse ein digde met 13 punten in het voordeel van de Friezen. Groningen had 5. De volledige uitslagen van Zaterdag en Zondag tenslotte waren: Uitslagen Zaterdag. Gemengde Klasse met handicap: 1. Barsoi, H. Cnossen; 2. Romping Boy, J. Visser; 3. Fuut, Sj. Ringma; 4. Popeye, D. Smith, allen te Sneek. 30 M2 Klasse: 1. Rietvink, H. Geveke Wzn., Nijmegen; 2. Emmy, st. Tj. Geve ke, Leeuwarden; 3. Li, W. B. v. d. Meer, Grouw. 12 v. Jollen: 1. Vas-IJ, D. de Zaaier, Haarlem; 2. Cormoran, G. de Vries Lentsch Jr., Amsterdam; 3. Papoose, H. W. J. den Breejen v. d. Bout, Heem stede; 4. Sander, A. P. Oppenhuizen, Sneek. Jeugdklasse: 1. Annie, st. G. J. Mul der, Groningen; 2. Popeye, J. J. Woort- man, Groningen; 3. Piglet, st L. v. d. Honert, Leiden; 4. Daphnia, G. v. Brakel, Groningen. Valken I: Whippet, Ir H. F. Zuider baan, Gouda; 2. Nympheae, F. de Joode, Amsterdam; 3. Fram, Ir A. D. Joustra, Den Haag; 4. Fiametta, mr J. van Sloo ten, Leeuwarden; 5. Bufra, P. v. Buren, Rotterdam. Valken II: 1. Lapsus, Th. v. Helvert, Leiden; 2. Anneke, G. A. S. Jongeneel, Boskoop; 3. Rirette, R. Mulder, Lang weer; 4. Watergeus, F. G. P. C. Goudri- aan, Voorschoten; 5. Wikel, P. C. v. d. Vegte, Leeuwarden. B.M. Klasse: 1. Pinguin, W. v. d. Zee, Groningen; 2. Narval II, B. J. Jonkers, Gorredijk; 3. Pallieter, st. W. Bruinsma, Haren. 16 M2 Eenheidsklasse A: 1. Schelm, G. C. Vegter, Groningen; 2. Ali, Fokke Jansma, Grouw; 3. Noordster, W. Vis ser, Paterswolde. 16 M2 Eenh. Klasse A II: 1. Peerless, Rieks Helder, Paterswolde; 2. Favonius, Jaap Helder, Paterswolde; 3. Piet Hein, st. N. Oostinga, Groningen. 22 M2 klasse: 1. Porto Alegre, H. R. Schaap, Deersum; 2. Cadans, A. Bonne- ma, Leeuwarden; 3. Maple Leaf, T. Mo lenaar, Grouw; 4. Upesi-Sana, A. J. Wol ters, Kampen. Larken: 1. Indra, K. van Ommen, Gro ningen; 2. Wetterlüs, st J. G. de Jong, Gorredijk. 12 M2 Sharpies: 1. Mustang, Sj. Kraan, Oude Wetering; 2. Waterman, Th. de Kool, Amsterdam. Pampusklasse: 1. Oberon, st. G. King ma, Hilversum; 2. Ljip, st. P. de Jong, Sneek; 3. Weerhaan, H. H. Bakker, Sneek; 4. Stormvogel, st. J. G. Koldijk, Kampen. Schouwen: 1. Meerkol, F. F. Atsma; 2. Foarüt, U. G. de Jong, beiden te Op penhuizen. 16 M2 Eenh.klasse B I: 1. Drijfhoutje, st. R. Niezen, Groningen; 2. Dak, Kamphuis, Zwolle; 3. Irmen, st. P. Amsterdam, Paterswolde; 4. Kotri, R. Bierling, Groningen. 16 M2 Eenh.klasse B H: 1. Willy, J. Hoeben, Leeuwarden; 2. Clara, st. J. H. Beins, Paterswolde; 3. Hannie, J. Veldstra, Leeuwarden; 4. Stella Maris, Jan Dyk, Groningen. 16 M2 Eenheid.klasse B HI: 1. Quick silver, st. K. Zandhuizen, Amsterdam; 2. Gasparone, G. K. de Vries, Sappe meer; 3. Cadozo, H. Bruinsma, Joure; 4. Dick, K. M. Roeda, Leeuwarden. 16 M2 Eenh.klasse B IV: 1. Aeolus, W. van Loo, Zwolle; 2. Ceres, M. Kui pers, Groningen; 3. Vlerk, R. Zaadstra, Drachten; 4. Arcus Pluvius, P. J. van Wieren, Nijhuizum. Olympiajollen: 1. Paddeltje, H. Bos, Groningen; 2. Jonker Sissingha, S. J. Jonker, Hoogezand; 3. Tilly, H. Hof, Mid- laren. Vrijheidsklasse: 1. All Weather HI, C. W. Krist, Rotterdam; 2. Zilvermeeuw, U. de Vries, Grouw; 3. Rivaal, P. Si mons, Amsterdam. Regenboogklasse I: 1. Beneventum, st. John. Hoj. and, Rotterdam; 2. Eelko, W. Bergsma, Voorburg; 3. Jan van Gent, dr J. W. v. d. Zijpp, Sneek. Regenboogklasse H: 1. Hennie, M. Hendriks, Sneek; 2. Coppelstock, J. H. C. Sieverts, Bloemendaal; 3. Algri, J. Alberda, Sneek. Onze nu rustende beurtman heeft eigenlijk z’n gehele leven gevaren. Als jongen van 11 jaar trok hij al als jeug dig visserman naar zee en op de visserjj werd hij groot. Later voer hij vele ja ren, zowel binnen als buiten, op plei- zierjachten en bij Pieter de Jong op Amsterdam, en van deze laatste beurt dienst stapte hij in 1914 over op zijn bekende motorboot „Stad Meppel”. Spoedig daarop brak de eerste we reldoorlog uit en de eerste jaren waren zeer moeilijk voor de nieuwe beurtman. Er was geen olie en geen vracht en dus bleef er niets anders voor hem over dan de boot aan de wal en weer varen op jachten, o.a. ook bij de heer A. ten Cate met wie hij heel veel prijzen heeft gewonnen en bij de mosselvisserjj. De tweede wereldbrand bracht dezelfde ellende, maar toen er weer gevaren kon worden gooide v. d. Meer opnieuw de touwen los en voer h„ weer met de re gelmaat van de klok zjjn traject Sneek LemmerGenemuidenZwartsluis- Meppel. In Meppel lag hij alle 38 jaren bij de Hoge Tin bjj de kerk, in onze stad de langste tijd in het Hoogend bjj de Waterpoort en na de restauratie daar van aan de Rienck Bockemakade voor het kantoor van Lankhorst Touwfa- brieken. Zjjn Meppeler zakenvrienden hebben op zjjn laatste reis een beetje pinken vertelde de veehouder A. K. te Gauw, die het hem ten laste gelegde feit grif erkende, maar er op wees dat het Rijk net ook in de N.O.Polder doet en dat hij het zelf al twintig jaar heeft gedaan zonder ooit last te hebben ge had. Bovendien liep het dier in een af gesloten ruimte. De nieuwe politieman echter had het spreekwoord „nieuwe he ren, nieuwe wetten” in toepassing ge bracht en hem. naar K. zei, zonder een voorafgaande waarschuwing geverbali- De Kantonrechter ging maar niet in op de verhouding tussen stieren en pin ken en trok er zich niets van aan wat het rijk en anderen doen. Wij hebben hier alleen te maken met de Politie verordening zei hij en daarom veroor deelde hij K. tot 10 of 5 d. De eis was 15 of 7 d. Uitspraken. Fekke V. te Koudum: Fietsen in ver boden straat, 4 of 1 w. t.; Douwe O. te Sneek: idem, ƒ3.50 of 1 w. t.; Dirk G. K. te Sneek: idem, ƒ4 of 1 w. t.; Evert W. te Sneek: Geen richting aan geven, ƒ3.50 of 1 w. t.; Pieter D. te Hommerts: Fiets zonder koplicht, ƒ3.50 of 1 w. t.; Wilt je S. te Harich: Fiets zonder achterlicht, ƒ3.50 of 1 w. t.; Anne S. te Koudum: Fiets zonder ver lichting, 2 X 3 of 2 X 1 w. t.; Bauke P. te Sneek: Vestigen van een bedrijf zonder vergunning, ƒ15 of 7 d. h.; Jo hannes B. P. te Sneek: idem; Hindrik P. te Sneek: idem; Jelle A. te Koudum: idem, 25 of 12 d. h.; Anne B. te Mirns c.a.: Vechten op de openbare weg ƒ15 of 7 d. h.; Willem P. te Bolsward: Venten zonder ■'--rgunning, ƒ7.50 of 3 d. h.; Albert K. te Gauw: Een stier in het land los laten lopen, 10 of 5 d. h.; Yke de B. te Koudum: Laten werken voor de aanvang van de werktijd, 4 of 2 d. h.; Cornelis L. te Wommels: Geen luistervergunning, ƒ60 oi 30 d. h.; Jan B. te Wommels: Teveel personen ver voeren dan is toegestaan, 30 of 15 d. h.; Broer B. te Tjerkwerd: De runder- horzel niet voldoende bestrijden, ƒ30 of 15 d. h.; Halbe H. te Bozum: idem, ƒ25 of 12 d. h.; Jan B. te Wommels: Over treding Rijtijdenbesluit, 5 X 5 of 5 X 3 d. h. -I- 2 X 20 of 2 X 10 d. h. 2 X 15 of 2 X 7 d. h.; Eeltje P. te Kimswerd: Geen rusttijd genieten als chauffeur, 8 of 4 d. h.; Marten de V. te Joure: Geen rusttijd in werkboekje vermelden, 7.50 of 3 d. h.; Johannes K. te Mims c.a.: Lopen op verboden grond, ƒ4 of 2 d. h.; Jacob de G. te Leeuwar den: idem; Hattum S. te Ruigahuizen: Fietsen op verboden grond, 4 of 2d. h.; Jan A. K. te Makkum: Een vis sersvaartuig niet ingeschreven heb ben. 2 X 10 of 2 X 5 d. h.; Eelke v. d. L. te Makkum: Vissen zonder ver gunning, 25 of 12 d. h.Pieter G. te Woudsend: idem, ƒ4 of 2 d. h.; Nutte de L. te Sneek: idem, 2 X ƒ4 of 2 X 2 d. h.; Joost R. te Tirns: Zonder ver gunning woonruimte in gebruik geven, 50 of 25 d. h.; Homme W. te Tirns: Zonder vergunning woonruimte in ge bruik nemen, ƒ10 of 5 d. h.; Juliana G.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1951 | | pagina 1