De zestiende Sneek*Week in volle gang
der Meer
Sjoerd
goed
van
voor
aan de wal
KANTONGERECHT^
SNEE!S
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
,6e JAARGANG No 67
2872
L KIEZEBRINK
De Perzische olie
S'
Naar het Starherrein
Prof. Supomo bij dr. Drees
en mr. Stikker
KLEINZAND 7 Telet
DINSDAG 21 AUGUSTUS WS1
- - Hat Sneaker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD -
Een mooi en rustig begin - Hollandse en Friese successen in
de Regenbogen - De Groningers wonnen de groepswedstrijden
in de 16 m2 klasse
Meer emigrantenvluchten naar
Canada
Motorrijtuigenbelasting gaat
1 September in
Beschamend
VRIJDAGS.
Firma
Redacteur:
Sj.
feestelijk afscheid
Een loslopende stier
4
D.
H.
Deze maand zal de K.L.M. in totaal
negen of tien emigrantenvluchten naar
Canada uitvoeren. Tot nu toe bedroeg
het aantal van zulke vluchten vier of
vijf per maand. Verwacht mag worden,
dat ook in September de K.L.M. in staat
zal zijn, een groot aantal vluchten ten
behoeve van emigranten naar Canada
te ondernemen.
De onderhandelingen tussen Engeland
en Perzië over de olie schijnen weer te
zullen mislukken.
in het weiland wordt door de gemeente
verordening van Rauwerderhem niet ge
tolereerd. Zo’n beestje kan rare brok
ken maken als er mensen moeten passe
ren. Maar toch moet er een stier big de
Den
.gse
hip-
Redactie-adres
Advertentieprijs 15 ct. per m.m.
Bij contract (handelsadv.) lager.
Abonnementsprijs 1 2.50 per half
jaar. Franco per post f 3.75 per
half jaar
Giro 50748 ten name van
E. J. Drijfhout, Sneek.
SNEEKER NIEUWSBLAD
In Tirns stond al enige weken een
woning leeg en toen heeft de veehouder
J. R. haar gehuurd om er zijn nieuwe
arbeider H. W. in te laten wonen. Maar
hij vroeg geen vergunning bij B. en W.
en liet het gezin W. er zo maar in trek
ken. Dat bracht beide voor de groene
tafel, waarachter de Kantonrechter be
toogde dat de meeste boeren menen
niets met de Woningcommissies te ma
ken te hebben als het een dienstwoning
betreft. Ze nemen over ’t algemeen een
houding aan van
Voor de zestiende maal sinds het ontstaan van de Sneek-Week in 1984 zjjn
de zeilers uit alle bekende watersport-centra op ons mooie Sneekermeer samen
gekomen om elkaar in sportieve strjjd te bekampen. De deelname is weer uit
stekend. Als allen gestart zjjn bevinden zich zo’n kleine driehonderd wedstrjjd-
schepen in de baan, wat ook nu weer een prachtig schouwspel opleverde, voor
al Zaterdag toen het mooi zonnig weer was, en ook vele pleizierzeilers en mo-
torbootvaarders van zon, wind en water genoten. Zondag was het zo mooi niet,
’s morgens woei het hard uit het zuid-oosten en kwamen er enkele buien,
waardoor er niet veel publiek was bij de groepswedstrijden, maar toen in de loop
van de middag de wind ruimde en de wiiid iets afflauwde, werd het toch nog
een mooie en geslaagde wedstrijddag en kwamen er ook nog heel wat belang
stellenden naar het Kolmeersland. De kleine klassen voeren echter veiligheids
halve de binnenbaan door de Houkesloot.
Aan de dood ontkomen
is de chauffeur G. D. te Warga toen hij
op de onbewaakte overweg te Oosthem
met zijn melkauto nog op het nippertje
voor de trein langs schoot. Maar het
was zijn geluk, dat de machinist hem
tijdig had gezien en krachtig remde.
Was dat niet gebeurd, dan zou hij nu
niet voor de rechter hebben gestaan.
Hjj vertelde dat hij achter twee fiet
sers aanreed en deze voor wilde laten
gaan. Maar toen ze afstapten en aan de
kant gingen staan, meende hij dat ze
hem wilden laten passeren. Op hetzelfde
moment echter naderde ook van de an
dere kant een wielrijder, die de over
weg passeerde. Op een vraag van de
Kantonrechter antwoordde hij nog wel
te hebben gezien dat de wielrijders de
hand opstaken, maar dat zag hij voor
een groet aan.
Ook verklaarde hij de trein niet te
hebben gezien. Wel heeft hij later anders
verteld aan de mensen van de boter-
fabriek, maar dat was maar om van
verder gepraat af te zijn. Een van deze
mensen, de chauffeur W. D. te Fols-
gare, heeft echter gezien dat D. vlak
voor de trein langs reed en tegen hem
Vrijdag begon in
Haag het d>
nationaal concours
pique. Een fraaie sprong
van Prins Bernhard op
„Veroniqua”.
wjj zjjn koningen op ons erf
en wat wij doen, daar moet de commis
sie maar mee accoord gaan, zo vulde de
Ambtenaar aan. En dit was niet eens
een dienstwoning. Zijn eis tegen de
eigenmachtige veehouder luidde daarom
100 of 50 d. en tegen zijn knecht, die
zei van niets te weten, 4 of 2 d.
Verdachte vond dit niet rechtvaardig.
Wij moeten toch hulp hebben, zei hij, en
W. beweerde nogmaals van de papieren
van de boer niets af te weten. De Kan
tonrechter concludeerde evenwel, dat
R. het niet begrijpen wil en daarom moet
hij het maar voelen door een hoge boete.
Op ’t platteland licht men hier veel te
veel de hand mee. Zijn vonnis luidde
dan ook 50 of 25 d. voor de boer en
voor zijn arbeider, die hij schuldiger
achtte dan de Ambtenaar deed, 10 of
5 d.
Ruim een halve eeuw geleden telde
Sneek zoveel beurtschepen als er da
gen in het jaar zijn. De Kolk voor de
Waterpoort was toen te klein om
Dinsdags alle schepen en boten be
hoorlijk te kunnen bergen. Ze lagen
hier dan in rijen van drie, vier naast
elkaar en ook de stadsgrachten
puilden er van uit.
Een van de driehonderdvijfenzestig
onderhield de beurtdienst op Meppel
en deze dienst, lie al meer dan hon
derd jaar bestaat, is een van de wei
nigen, die nog zijn overgebleven. Ge
sticht door de fam. de Vries, die hem
pl.m. zeven jaar heeft waargenomen,
werd hij daarna 73 jaar door de fa
milie Fokkema geëxploiteerd en van
Februari 1914 af door onze stadge
noot Sjoerd van der Meer. Die heeft
hem thans weer overgedragen aan de
heer Slump, want na 38 jaren trou
we dienst heeft V. d. Meer voor goed
voet aan wal gezet.
Uitslagen Zondag.
30 M2 Klasse: 1 -f- Valspar wisselprijs,
Rietvink, H. Geveke, Nijmegen; 2. Em
my, st. Tj. Geveke, Leeuwarden; 3.
Tjerk Hiddes, mr W. Hoekstra, Joure;
4. Li, W. B. v. d. Meer, Grouw.
12 v. Jollen: 1. Vas-IJ, D. de Zaaier,
Zaandam; 2. Cormoran, G. de Vries
Lentsch Jr., Amsterdam; 3. Piraat, st.
H. Keizer, Bergen; 4. Papoose, W. W. J.
den Breejen v. d. Bout, Heemstede.
Jeugdklasse: 1. Annie, st. G. J. Mul
der, Groningen; 2. Snuiver, Gebr. Kor-
ver, Amsterdam; 3. Piglet, st. L. v. d.
Honert, Leiden.
Valken I: 1. Bolsbeker, Whippet,
Ir H. F. Zuiderbaan, Leiden; 2. Fiamet-
ta, mr J. v. Slooten, Leeuwarden; 3. Ri-
rette, R. Mulder, Langweer; 4. C. de
Groot, Aalsmeer; 5. Lapsus, Th. v. Hel-
vert, Leiden.
Prof. Supomo en diens adviseur, mr
Zain hebben Vrijdag achtereenvolgens
de minister-president, dr W. Drees, en
de minister van Buitenlandse Zaken,
mr D. U. Stikker bezocht.
De informele besprekingen van deze
vertegenwoordigers van Indonesië met
de Nederlandse regering over de omzet
ting van de Unie in een gewoon inter
nationaal verdrag, zullen morgen, Dins
dag, beginnen.
Op hardzeildag varen de salonboten
„VoorwaartsToerist” Undernimming
en Wetterwille naar het startterrein om
het half uur. Men zie de advertentie in
dit nr.
zei D. dat hij er nog wel voor langs kon.
De Ambtenaar was van mening dat
verd. eigenlijk verdiend had onder de
trein te komen, want mensen als hij heb
ben het aan zichzelf te wijten als ze er
onder komen. Bovendic.1 brengen ze de
levens van anderen in gevaar, zoals
laatst ook in Heerenveen, waarbij twee
mensenlevens verloren gingen. Hier is
sprake van grote roekeloosheid en daar
om achtte spr. hier een voorbeeldige
straf van 40 of 20 d. op zijn plaats.
Verdachte bracht in het midden, dat
hij misschien meer op de fietsers gelet
heeft dan op de trein, maar hij vond
het vreemd, dat hij nu nog eens een
boete kreeg. Hij heeft het indertijd nl.
al voor 7.50 afgekocht en overhandig
de triomfantelijk het betalingsbewijs.
Grote vraagtekens op de gezichten van
de gebefte heren. De mogelijkheid werd
geopperd dat D. al eerder net zo’n ge
val had gehad, maar een telefoontje
naar Leeuwarden bevestigde diens ont
kenning.
Toen bleef er voor de rechter niet an
ders over dan de zaak voor nader on
derzoek 14 dagen aan t-j houden.
Domme ganzen.
Ganzen staan bekend als domme die
ren, maar ze zijn toch niet zo dom, dat
ze zoetjes achter een schrikdraad of
een gaasafrastering blijven, zoals de
metselaar Tj. L. te Staveren tot zijn
schade moest ondervinden. Zijn ganzen
hebben nl. huis gehouden in de moes
tuin van zijn plaatsgenoot T. Visser en
daar heel wat schade aan de jonge sla-
plantjes en de boontjes aangericht. Vol
gens Visser voor 10, maar dat vond L.
veel te veel. Hij had ook al eens 5 be
taald toen zijn ganzen, na eerst rustig
14 dagen achter het schrikdraad te zijn
gebleven, hun domein tot buurmans tuin
uitbreidden. Daarna maakte hij een af
rastering van gaas, maar ook dat bleek
niet afdoende want de Staverse jeugd
joeg de dieren er met aardappeltjes
overheen.
De Ambtenaar eiste 15 of 7 d., maar
kon de vordering van Visser voor de
geleden schade niet toewijzen. Het be
wijs van de grootte daarvan was nl. niet
geleverd. De Kantonrechter maakte er
10 of 5 d. van en gaf de benadeelde
de raad te trachten zijn vordering via
een deurwaarder binnen te krijgen.
van hem genomen en hem als herinne
ring een ets aangeboden van zijn lig
plaats aldaar. Die hangt nu in zjjn wo
ning aan de Waterpoortsgracht met dat
mooie uitzicht op het water waarop hij
zo lang gezwalkt heeft en dat hem lief
zal blijven, ook nu hij er afscheid van
heeft genomen.
Zij die een nieuw kwartaal motorrij
tuigenbelasting moeten betalen en daar
voor de gebruikelijke herinnering ont
vangen, krijgen daarbij het verzoek tot
betaling van de belasting naar het ver
hoogde tarief. Naar verluidt zal de des
betreffende wet, zo deelt de K.N.A.C.
mede, op 1 September in werking
treden. Zjj die een belastingkaart heb
ben welke pas na 1 September vervalt
zullen een verzoek tot suppletie krijgen.
Wenst men hieraan geen gevolg te ge
ven, dan moet de kaart binnen 14 dagen
worden ingeleverd. Voor de belasting
welke men voor een bepaalde termijn
na 1 September reeds betaalde, kan res
titutie worden aangevraagd.
Verschijnt:
DINSDAGS en
Administratie
Comb. Drijfhout-Kiezebrink Go*
Kantoor: GROOTZAND 55
Telefoon 3005 (K 5150)
Een wel zeer ongewoon schouwspel
beleefden Vrijdagmorgen de voorbijgan
gers van het kruispunt Langemarkt-
straatSnekerkade, bij de veemarkt te
Leeuwarden. Op dit Vrijdags zo drukke
verkeerspunt, vlogen tot stomme ver
bazing van de toeschouwers twee agen
ten, van wie de ene op dat moment het
verkeer regelde, elkaar in de haren. De
dienaren der wet hadden ruzie gekregen
over de kwestie wie de zaak moest re
gelen en beslechtten hun geschil op deze
nu niet bepaald stijlvolle wijze. Een van
de agenten verliet het toneel van de
strjjd met een bloedende verwonding
aan het gezicht. Het publiek bleef op
eerbiedige afstand.
V. te Sneek: Fietsen in verboden straat
of weg, ƒ3.50 of 2d. h.; Ulfert H. H.
te Sneek: idem; Ruurd B. te Sneek:
idem, Dagvaarding nietig; Sjjbren W.
te Exmorra: idem, ƒ4 of 2 d. h.; Rein
der v. d. W. te Sneek: idem, ƒ3.50 of 2
d. h.; Julius D. te Sneek: Links door de
bocht rijden, ƒ5 of 2 d. h.; Sjoerd J. te
Sneek: Geen richting aangeven, ƒ3.50
of 2 d. h.; Jacob W. te Franeker: Par
keren op verboden plaats, 5 of 2 d. h.;
Jan P. te Boornbergum: idem; Petrus
M. G. te Sneek: Aanhangwagen met te
hoge lading en zonder rem, 2 X 4 of
2 X 2 d. h.; Sijtze F. te Sneek: Aan
hangwagen zonder rem, 10 of 5 d. h.;
Comelis v. P. te Lemmer: Bestelauto
zonder deugdelijke rem, 17.50 of 8 d.
h.; Haye M. G. te Blauwhuis: Jeep zon
der deugdelijke rem, 25 of 12 d. h.
5 of 2 d. h.; Jacob Z. te Sneek: Geen
reflectors op een personenauto, 5 of
2d. h.: Heero R. N. te IJlst: idem, ƒ6
óf 3 d. h. ƒ4 of 2 d. h.; Anne P. te
Balk: Geen stopteken geven en geen
stoplicht, 7.50 of 3 d. h.; Oene S. te
Offingawier: Tractor met aanhangwa
gen zonder achterlicht, reflectors en zij
lichten. 2 X ƒ4 of 2 X 2 d. h. ƒ2
d. h.; Harmen de J. te Sneek: Nummer
Fiets zonder konlicht, 3.50 of 2 d. h.;
Trijntje v. d. G. te Tjerkgaast: idem;
Hiltje v. d. M. te Sneek: idem; Antje
H. te Workum: idem; Ane B. te Uitwel-
lingerga: Fiets zonder achterlicht, ƒ3.50
of 2 d. h.; Tjitske v. d. M. te Poppinga-
wier: idem; Antje V. te Schettens: Fiets
zonder verlichting, 2 X 3 of 2 X 2d.
h.; Lysbeth M. te Piaam: idem zich
laten voortbewegen door een motorrij
wiel, 2 X 2 of 2 X 1 d. h. 3 of 2
d. h.; Harmen de J. te Sneek: Nummer
en letter niet verlicht, 5 of 2 d. h.f
Tjeerd de V. te Balk: Geen rijbewijs,
7.50 of 3 d. h.; lente P. te Gauw: Geen
rijbewijs en valse naam opgeven, 2 X1
25 of 2 X 12 d. h.; Jan K. te Roorda-
huizum: Verkeer in gevaar brengen,
10 of 5 d. h.; Hendrlcus G. H. te
Sneek: idem, ƒ17.50 of 8 d. h.; Tjal-
ling L. te Staveren: Ganzen laten lopen
op een anders grond, ƒ10 of 5 d. h.
Valken II: 1. Bufra, P. v. Buren, Rot
terdam; 2. Capriola, R. Brengers, Gro
ningen; 3. Vivian, J. J. v.d. Veen, Sneek;
4. Anneke, C. A. S. Jongeneel, Bos
koop; 5. Watergeus, F. G. P. C. Goudri-
aan, Voorschoten.
B. M. Klasse: 1. Pinguin, W. v. d. Zee,
Groningen; 2. Rapid II, S. Prins, Heeren-
V66R.
16 M2 Eenh.klassen AI: 1 Nie-
meijerbeker, Proteus, st. Joop Helder,
Paterswolde; 2. Ali, Fokke Jansma,
Grouw; 3. Noordster, W. Visser, Paters
wolde.
AH: 1. Peerless, R. Helder, Paters
wolde; 2. Favonius, Jaap Helder, Paters
wolde; 3. Dirk Tom, B. de Haan, Sneek.
22 M2 Klasse: 1. Porto Allegre, H. R.
Schaap, Deersum; 2. Maple Leaf, T. Mo
lenaar, Grouw; 3. Windekind, M. Caste-
lein, Leeuwarden; 4. Riti, R. J. H. Krui-
zinga, Soesterberg.
Larken: 1. Keiroc-wisselprjjs, In
dra, K. v Ommen, Groningen; 2. Wetter-
lüs, st. J. G. de Jong, Gorredijk.
12 M2 Sharpies: 1. Mustang,
Kraan, Oude Wetering; 2. Waterman,
Th. de Kool, Amsterdam.
Pampusklasse: 1. Weerhaan, H. H.
Bakker, Sneek; 2. Wederik, st. J. Nieu
wenhuis, Sneek; 3. De Krammer, st. H. J.
Mjjs, Leiden; 4. Boecanier, W. Visser,
Enschedé.
16 M2 Eenheidsklasse B:
B I: Stella Maris, Jan Dijk, Gronin
gen; 2. Drijfhoutje, st. R. Niezen, Gro
ningen; 3. Ciconia, st. W. de Dood,
Sneek; 4. Brasem, P. v. d. Laan, Sneek.
B H: Dick, K. M. Roeda, Leeuwarden;
2. Hen joh, IJ. Minks, Leeuwarden; 3.
Vlerk, R. Zaadstra, Drachten; 4. Quick
silver, st. K. Zandhuizen, Amsterdam.
BHI: 1. Willy, J. Hoeben, Leeuwar
den; 2. Clara, st. J. H. Beins, Paters
wolde; 3. Vrijheid, D. de Haan, Sneek;
4. Tigger, T. H. v. d. Honert, Leiden.
B IV: 1. Gasparone, G. K. de Vries,
Sappemeer; 2. Reidhin, H. Engelsma,
Heerenveen; 3. Cadozo, H. Bruinsma,
Joure; 4. Endeavour, B. Couperus, Sneek.
Vrijheidsklasse: 1. Tineke, T. J. Nooit-
gedagt, IJlst; 2. Twirke, T. en J. v. d.
Meulen, Joure; 3. All Weather H, C. W.
Krist, Rotterdam.
Regenboogklasse I: 1. Algri, J. Alber-
da, Sneek; 2. Dolfjjn, K. Vrolijk, Sneek;
3. De Bruiser, R. A. v. d. Sluis, Sneek.
Regenboogklasse II: 14-Menno-beker,
Tjerk Hiddes, C. J. de Jong, Joure; 2.
Pieterke, J. Zwart, Sneek; 3. Beneven-
tum, st. John Hofland, Rotterdam.
Olympiajollen: 1. Paddeltje, H. Bos,
Groningen; 2. Skal, J. Jelles, Overveen;
3. Jonker Sissingha, S. J. Jonker, Hooge-
zand.
Zaterdag was echt een dag om rustig
op gang te komen. Het egale windje
stuwde de schepen in kalme vaart over
de wijde watervlakten van Meer en Poe
len en alles verliep zo vlot en regelmatig
dat ook het wedstrijd-comité van de
S.Z.C. dat de eerste drie dagen op de
starttoren zetelt, het niet zwaar had.
Veel actie zat er nog niet in de klassen,
maar toch was het een prachtig zeil-
feest waarvan allen die het bijwoonden
hebben genoten. Zonder ook maar
iets aan de capaciteiten van onze
Hollandse vrienden in de Regen
boogklasse te willen afdoen, mogen we
toch wel constateren, dat het weer voor
hen Zaterdag bijzonder geschikt was.
Dat bleek ook wel uit de uitslagen, want
in de eerste groep gingen Hofland en
onze oud-stadgenoot Bergsma aan de
kop, met dr v. d. Zijpp als derde, terwijl
Sieverts met Hendriks voor zich en Al-
berda achter zijn spiegel in groep H fi
nishte. In deze groep had v. d. Sluis nu
echt wat je noemt pech. Hij lag nl. in
een uitstekende startpositie, maar was
een fractie van een seconde te vroeg en
daardoor werd hij de enige <jie deze dag
werd teruggeroepen. Toch kwam hij er
weer aardig bij, want toen hij als zesde
binnenkwam, had hij nog één Hollander
en twee Friezen achter zich.
Zondag bood deze klasse echter een
ander beeld. Alberda besliste nl. de strijd
in groep I in zijn voordeel, waarvoor hij
Vrolijk moest passeren die daardoor
tweede werd voor v. d. Sluis, en in de
tweede groep was de Jong ditmaal de
snelste, ook nog sneller dan Alberda, zo
dat hij voor de tweede maal en nu defi
nitief de Menno-beker won. Na een sen
sationele eindstrijd tussen Zwart, Hof
land, Hendriks en Bosman, waarbij Hen
driks te vroeg voor Hofland over stag
ging, wat hem de derde plaats kostte,
werd Zwart tweede en de Rotterdammer
derde.
De 30 M2 klasse leverde beide dagen
een overwinning op voor Herman Geve
ke en de tweede plaats voor zijn broer
Tjeerd. Zondag bracht dat Herman te
vens de Valspar-wisselprijs, die dokter
v. d. Meer definitief had kunnen winnen.
Zijn Li was echter niet snel genoeg,
want Zaterdag finishte zij als derde en
Zondag als vierde, op zichzelf toch nog
een kranige prestatie voor de nestor uit
deze klasse. Ir Zuiderbaan zette de
week met twee overwinningen in de
Valken uitstekend in, temeer daar hij
gisteren ook nog de snelste tijd maakte
en daarmee de Bols-beker won. Mulder
draaide nog niet op volle toeren blijk
baar, want hij moest zich met twee derde
prijzen tevreden stellen. Beide dagen
brachten verder gemengde Hollandse,
Friese en Groningse successen in deze
sterk bezette klasse, die, evenals de Re
genbogen en de 16 M2 klassen, elke dag
anders is samengesteld om zoveel mo
gelijk afwisseling te krijgen.
De strijd in de 16 M2 A-klassen wordt
wederom beheerst door de Groningers,
van wie de gebr. Helder en Vegter de
snelsten waren. Joop Helder voer Zon
dag de baan het allervlugst en verover
de daardoor voor een jaar de Niemeijer-
beker. De Grouwster Fokke Jansma gaf
hun echter goed partij want hij was bei
de keren tweede, de eerste maal achter
Vegter, Zondag achter Joop Helder.
Onze stadgenoten, vader en zoon de
Haan, eindigden gisteren resp. als derde
in AH en BUI. In BI boekte W. de Dood
Zondag hetzelfde resultaat.
Ook in de B.M. klasse, in de Larken
en in de nieuwe Jeugdklasse (die een uit
stekende indruk maakt) was Groningen
favoriet. Hetzelfde geldt voor Schaap,
Deersum met twee overwinningen in de
22 M2 klasse en de gebr. Kraan uit Oude
Wetering, die evenals vorig, jaar weer
onbetwist de snelsten waren in de
Sharpies. De Pampusklasse bracht Za
terdag een fraaie zege voor onze vroege
re stadgenoot Gerrit Kingma, thans te
Hilversum, gevolgd door Piet de Jong,
maar de volgende dag deelde Bakker
weer eens voor een keer de lakens uit,
en nam Nieuwenhuis de tweede plaats
voor zijn rekening.
De Groepswedstrijden In de
16 M2 en B.M.-klasse.
Der traditie getrouw werd de tweede
wedstrijddag ’s morgens begonnen met
de groepswedstrijden in de 16 M2 en
B.M. klasse. In de eerste klasse startten
alle drie groepen volledig, maar bij de
B.M.’ers ontbrak Bruinsma in de Gro
ninger groep terwijl tot overmaat van
ramp Hermans reeds in de eerste om
loop omsloeg. Het woei nl. hard tijdens
deze ontmoetingen.
In de 16 M2-klasse gingen na de
eerste route drie Groningers aan de kop,
met de Friezen v. d. Veen en de Haan
als vierde en vijfde, maar in de volgende
voegde ook Visser zich bij zijn maten en
zakten de beide Friezen elk een plaats
naar achteren. De eindstand was in zo
verre merkwaardig dat eerst alle Gro
ningers binnenkwamen, daarna de Frie
zen en toen de Overijselaren, wat de
eersten 42 punten opleverde en de ande
ren resp. 26 en 10. De eindzege kon de
Groningers practisch dus al niet meer
ontgaan.
De eerste race in de B.M. klasse ein
digde met 13 punten in het voordeel van
de Friezen. Groningen had 5.
De volledige uitslagen van Zaterdag
en Zondag tenslotte waren:
Uitslagen Zaterdag.
Gemengde Klasse met handicap: 1.
Barsoi, H. Cnossen; 2. Romping Boy, J.
Visser; 3. Fuut, Sj. Ringma; 4. Popeye,
D. Smith, allen te Sneek.
30 M2 Klasse: 1. Rietvink, H. Geveke
Wzn., Nijmegen; 2. Emmy, st. Tj. Geve
ke, Leeuwarden; 3. Li, W. B. v. d. Meer,
Grouw.
12 v. Jollen: 1. Vas-IJ, D. de Zaaier,
Haarlem; 2. Cormoran, G. de Vries
Lentsch Jr., Amsterdam; 3. Papoose, H.
W. J. den Breejen v. d. Bout, Heem
stede; 4. Sander, A. P. Oppenhuizen,
Sneek.
Jeugdklasse: 1. Annie, st. G. J. Mul
der, Groningen; 2. Popeye, J. J. Woort-
man, Groningen; 3. Piglet, st L. v. d.
Honert, Leiden; 4. Daphnia, G. v. Brakel,
Groningen.
Valken I: Whippet, Ir H. F. Zuider
baan, Gouda; 2. Nympheae, F. de Joode,
Amsterdam; 3. Fram, Ir A. D. Joustra,
Den Haag; 4. Fiametta, mr J. van Sloo
ten, Leeuwarden; 5. Bufra, P. v. Buren,
Rotterdam.
Valken II: 1. Lapsus, Th. v. Helvert,
Leiden; 2. Anneke, G. A. S. Jongeneel,
Boskoop; 3. Rirette, R. Mulder, Lang
weer; 4. Watergeus, F. G. P. C. Goudri-
aan, Voorschoten; 5. Wikel, P. C. v. d.
Vegte, Leeuwarden.
B.M. Klasse: 1. Pinguin, W. v. d. Zee,
Groningen; 2. Narval II, B. J. Jonkers,
Gorredijk; 3. Pallieter, st. W. Bruinsma,
Haren.
16 M2 Eenheidsklasse A: 1. Schelm,
G. C. Vegter, Groningen; 2. Ali, Fokke
Jansma, Grouw; 3. Noordster, W. Vis
ser, Paterswolde.
16 M2 Eenh. Klasse A II: 1. Peerless,
Rieks Helder, Paterswolde; 2. Favonius,
Jaap Helder, Paterswolde; 3. Piet Hein,
st. N. Oostinga, Groningen.
22 M2 klasse: 1. Porto Alegre, H. R.
Schaap, Deersum; 2. Cadans, A. Bonne-
ma, Leeuwarden; 3. Maple Leaf, T. Mo
lenaar, Grouw; 4. Upesi-Sana, A. J. Wol
ters, Kampen.
Larken: 1. Indra, K. van Ommen, Gro
ningen; 2. Wetterlüs, st J. G. de Jong,
Gorredijk.
12 M2 Sharpies: 1. Mustang, Sj.
Kraan, Oude Wetering; 2. Waterman,
Th. de Kool, Amsterdam.
Pampusklasse: 1. Oberon, st. G. King
ma, Hilversum; 2. Ljip, st. P. de Jong,
Sneek; 3. Weerhaan, H. H. Bakker,
Sneek; 4. Stormvogel, st. J. G. Koldijk,
Kampen.
Schouwen: 1. Meerkol, F. F. Atsma;
2. Foarüt, U. G. de Jong, beiden te Op
penhuizen.
16 M2 Eenh.klasse B I: 1. Drijfhoutje,
st. R. Niezen, Groningen; 2. Dak,
Kamphuis, Zwolle; 3. Irmen, st. P.
Amsterdam, Paterswolde; 4. Kotri, R.
Bierling, Groningen.
16 M2 Eenh.klasse B H: 1. Willy, J.
Hoeben, Leeuwarden; 2. Clara, st.
J. H. Beins, Paterswolde; 3. Hannie, J.
Veldstra, Leeuwarden; 4. Stella Maris,
Jan Dyk, Groningen.
16 M2 Eenheid.klasse B HI: 1. Quick
silver, st. K. Zandhuizen, Amsterdam;
2. Gasparone, G. K. de Vries, Sappe
meer; 3. Cadozo, H. Bruinsma, Joure; 4.
Dick, K. M. Roeda, Leeuwarden.
16 M2 Eenh.klasse B IV: 1. Aeolus,
W. van Loo, Zwolle; 2. Ceres, M. Kui
pers, Groningen; 3. Vlerk, R. Zaadstra,
Drachten; 4. Arcus Pluvius, P. J. van
Wieren, Nijhuizum.
Olympiajollen: 1. Paddeltje, H. Bos,
Groningen; 2. Jonker Sissingha, S. J.
Jonker, Hoogezand; 3. Tilly, H. Hof, Mid-
laren.
Vrijheidsklasse: 1. All Weather HI, C.
W. Krist, Rotterdam; 2. Zilvermeeuw,
U. de Vries, Grouw; 3. Rivaal, P. Si
mons, Amsterdam.
Regenboogklasse I: 1. Beneventum, st.
John. Hoj. and, Rotterdam; 2. Eelko, W.
Bergsma, Voorburg; 3. Jan van Gent,
dr J. W. v. d. Zijpp, Sneek.
Regenboogklasse H: 1. Hennie, M.
Hendriks, Sneek; 2. Coppelstock, J. H.
C. Sieverts, Bloemendaal; 3. Algri, J.
Alberda, Sneek.
Onze nu rustende beurtman heeft
eigenlijk z’n gehele leven gevaren. Als
jongen van 11 jaar trok hij al als jeug
dig visserman naar zee en op de visserjj
werd hij groot. Later voer hij vele ja
ren, zowel binnen als buiten, op plei-
zierjachten en bij Pieter de Jong op
Amsterdam, en van deze laatste beurt
dienst stapte hij in 1914 over op zijn
bekende motorboot „Stad Meppel”.
Spoedig daarop brak de eerste we
reldoorlog uit en de eerste jaren waren
zeer moeilijk voor de nieuwe beurtman.
Er was geen olie en geen vracht en dus
bleef er niets anders voor hem over dan
de boot aan de wal en weer varen op
jachten, o.a. ook bij de heer A. ten
Cate met wie hij heel veel prijzen heeft
gewonnen en bij de mosselvisserjj. De
tweede wereldbrand bracht dezelfde
ellende, maar toen er weer gevaren kon
worden gooide v. d. Meer opnieuw de
touwen los en voer h„ weer met de re
gelmaat van de klok zjjn traject Sneek
LemmerGenemuidenZwartsluis-
Meppel. In Meppel lag hij alle 38 jaren
bij de Hoge Tin bjj de kerk, in onze stad
de langste tijd in het Hoogend bjj de
Waterpoort en na de restauratie daar
van aan de Rienck Bockemakade voor
het kantoor van Lankhorst Touwfa-
brieken.
Zjjn Meppeler zakenvrienden hebben
op zjjn laatste reis een beetje
pinken vertelde de veehouder A. K. te
Gauw, die het hem ten laste gelegde
feit grif erkende, maar er op wees dat
het Rijk net ook in de N.O.Polder doet
en dat hij het zelf al twintig jaar heeft
gedaan zonder ooit last te hebben ge
had. Bovendien liep het dier in een af
gesloten ruimte. De nieuwe politieman
echter had het spreekwoord „nieuwe he
ren, nieuwe wetten” in toepassing ge
bracht en hem. naar K. zei, zonder een
voorafgaande waarschuwing geverbali-
De Kantonrechter ging maar niet in
op de verhouding tussen stieren en pin
ken en trok er zich niets van aan wat
het rijk en anderen doen. Wij hebben
hier alleen te maken met de Politie
verordening zei hij en daarom veroor
deelde hij K. tot 10 of 5 d. De eis was
15 of 7 d.
Uitspraken.
Fekke V. te Koudum: Fietsen in ver
boden straat, 4 of 1 w. t.; Douwe O.
te Sneek: idem, ƒ3.50 of 1 w. t.; Dirk
G. K. te Sneek: idem, ƒ4 of 1 w. t.;
Evert W. te Sneek: Geen richting aan
geven, ƒ3.50 of 1 w. t.; Pieter D. te
Hommerts: Fiets zonder koplicht, ƒ3.50
of 1 w. t.; Wilt je S. te Harich: Fiets
zonder achterlicht, ƒ3.50 of 1 w. t.;
Anne S. te Koudum: Fiets zonder ver
lichting, 2 X 3 of 2 X 1 w. t.; Bauke
P. te Sneek: Vestigen van een bedrijf
zonder vergunning, ƒ15 of 7 d. h.; Jo
hannes B. P. te Sneek: idem; Hindrik P.
te Sneek: idem; Jelle A. te Koudum:
idem, 25 of 12 d. h.; Anne B. te
Mirns c.a.: Vechten op de openbare weg
ƒ15 of 7 d. h.; Willem P. te Bolsward:
Venten zonder ■'--rgunning, ƒ7.50 of 3
d. h.; Albert K. te Gauw: Een stier in
het land los laten lopen, 10 of 5 d. h.;
Yke de B. te Koudum: Laten werken
voor de aanvang van de werktijd, 4 of
2 d. h.; Cornelis L. te Wommels: Geen
luistervergunning, ƒ60 oi 30 d. h.; Jan
B. te Wommels: Teveel personen ver
voeren dan is toegestaan, 30 of 15 d.
h.; Broer B. te Tjerkwerd: De runder-
horzel niet voldoende bestrijden, ƒ30 of
15 d. h.; Halbe H. te Bozum: idem, ƒ25
of 12 d. h.; Jan B. te Wommels: Over
treding Rijtijdenbesluit, 5 X 5 of 5 X
3 d. h. -I- 2 X 20 of 2 X 10 d. h.
2 X 15 of 2 X 7 d. h.; Eeltje P. te
Kimswerd: Geen rusttijd genieten als
chauffeur, 8 of 4 d. h.; Marten de V.
te Joure: Geen rusttijd in werkboekje
vermelden, 7.50 of 3 d. h.; Johannes K.
te Mims c.a.: Lopen op verboden grond,
ƒ4 of 2 d. h.; Jacob de G. te Leeuwar
den: idem; Hattum S. te Ruigahuizen:
Fietsen op verboden grond, 4 of 2d.
h.; Jan A. K. te Makkum: Een vis
sersvaartuig niet ingeschreven heb
ben. 2 X 10 of 2 X 5 d. h.; Eelke v.
d. L. te Makkum: Vissen zonder ver
gunning, 25 of 12 d. h.Pieter G. te
Woudsend: idem, ƒ4 of 2 d. h.; Nutte
de L. te Sneek: idem, 2 X ƒ4 of 2 X
2 d. h.; Joost R. te Tirns: Zonder ver
gunning woonruimte in gebruik geven,
50 of 25 d. h.; Homme W. te Tirns:
Zonder vergunning woonruimte in ge
bruik nemen, ƒ10 of 5 d. h.; Juliana G.