KAPPIE EN DE VLIEGENDE HOLLANDER hijs f. 41.- IT GOED RJUCHT FAN 3* dl I 4 i; Propaganda avond Chr. Besturenbond Dist en Omstreken Er zal verrassing zijn verre landen! BEDRIJF Cert made^ne yMede. jafiati Ml I in 7 TWEEDE BLAD wSNEEKER NIEUWSBLAD* DINSDAG 18 NOVEMBER 1952 Wupperthal in Konfessionele Lanbou-Organisaesje Zeepost 1F tpiii'. Bent u ook nieuwsgierig? Centrum van Vrij Geestes leven Granaat onder de vloer Strenger behandeling van Duitse oorlogsmisdadigers Agent doodgeschoten MELKVEE MESTEN OP STAL rïw 28 R.L.V.D. Sneek. i i 1 hu wat?" zeiden de agenten en ze zaten meteen rechtop. Alle kinderen zijn nieuwsgierig. Als ze het niet zijn, gaat u dan maar raar een dokter, want dan zijn ze niet gezond. Na tuurlijk.... kinderen mógen het niet zijn kornet door de heer Vogelaar met dank zegging gesloten. Een collecte werd ge houden voor „Draagt elkanders lasten.” Werkwijze. De delen zijn Rok achterpand (dubbel knippen); Rok voorpand (dubbel knip pen) Lijfje met aangeknipte mouw (dub bel knippen). een rantsoen, dat men ook zou geven aan koeien met een melkgift van ongeveer 20 kg. per dag. Het zal echter blijken, dat de resultaten minder goed zijn, dan bij droogstaande koeien met een veel la ger voederrantsoen. Ook h’ei geldt het spreekwoord ,dat men uit een varken geen twee ruggen „PHILISHAVE* IVOOR voor alle netspanningen „PHIUSHAVE” MAROON: •?oor aansluiting op een zaklantaarnbatterij of accu. „Kom mee!” zei de maat. „Anders ko- ten! Zien jullie dan niet, dat het een miischien is het gewone Die naam heeft de laatste ttfd. mede in verband met het optreden van de heer Zaiss, grote bekendheid verkregen. Te verwonderen is het dus niet, dat een vrij groot aantal gleden van kerken en ge meenschappen zich Donderdagavond in Aere Perennius verenigde om te luiste ren naar wat de heer F. Niemejjer uit Alphen aan de Rjjn over dit onderwerp zou zeggen. De heer G. Huisman opende met gebed en een hartelijk welkom, waarna de spr. de geschiedenis van de genezing uit Hand. 3 las en naar aanlei ding hiervan een evangelisatietoespraak hield. Hij verhaalt hoe een dame uit En- land negen maanden in Holland had ge werkt om bekendheid aan het werk van Zaiss te geven, waardoor bij hem het verlangen rees met deze man in kennis te komen. Met een vriend is hij er heen geweest en tal van genezingen kwamen tot stand. Maar nog belangrijken noem de spr. het dat velen hun Heiland von den. Er werden wekelijks 42 samen komsten voor evangelisatie verkondi ging gehouden en één voor het bidden met zieken. Wel een bewijs dat men het eerste belangrijken acht dan het tweede. In Den Haag is een samenkomst met Zaiss door 40 gebedskringen biddend voorbereid en hij vond dit de mooiste van de hier te lande gehoudene. Ook in Leeuwarden zijn genezingen gebeurd, zo o.a. met een vrouw uit Tjerkwerd, die aan kanker leed. Spr. wekte ten slotte op tot het vormen van gebedskringen, waarna hjj voorging in gebed. In aansluiting aan de vorig jaar ge houden lezingen door Dr Lievegoed en Dr Zeylmans van Emmlchoven over de onderwerp „Ziekzijn’’ en „Schuld en vrij heid”, waarvoor grote belangstelling be stond niet alleen door het onderwerp, maar vooral door de wijze waarop het behandeld werd, zal Dr Zeylmans van Emmichoven op 21 November spreken over: de wetten van het levenslot. De keuze van het onderwerp is mede be paald door opmerkingen na de vorige voordracht gemaakt. Ook deze avond zal een antwoord kunnen geven op vragen, waar mensen in de tegenwoordige tijd mee worstelen. (Zie advertentie). N. LOFVERS. De agenten sliepen zo vast, na alle moeilijkheden en schrik die ze door staan hadden, dat de maat met forse hand ze moest wakker schudden. „Wordt toch wakker!” riep hij. „Kap- pie wacht! Straks schieten ze hem dood!" „Huu...... op üt ft technyske wurk hwer’t soks kin, mei elkoar to dwaen. Organisatoaryske en geastlike forskillen hoege dêrfoar gjln bilemmering tot wezen. De jongerein. De protestants kristlike jongeren steane tusken oan ’e iene kant de kon fessionele organisaesje, oan de ore kant de kristlike skoalle. Dêrtusken is net folie romte oerbleaun om kommende hwer’t hja weikomme to gean hwer’t hja hearre. Gearfetsjend baseart sprekker it goed rjucht fan de kanfessionele organisaesje dus op fjouwer punten: 1. histoaryske; 2. Minsken dy’t harren thüs fiele yn de konfessionele organisaaesje kïnne har ren dêryn it béste üntjowe; 3. Dizze spesialistyske maetskippy freget in ei gen en klear lüd; 4. By alle forbrutsen- heit tusken de tsjerken leit hjir in prak- tyske basis foar kontakt en üntjowing. It technyske wurk hoecht hjiründer net to If en. By de fragen dy’t Ir Eringa steld waerden, wie ek ien oer de Middelbere L&nbouskoalle. Omdat it oerliz hjir noch oer geande is, sawol iepenbier as net lepehbier, koe hy op dizze fraech net yngean. It iennichste hwat hy wol sizze koe is, dat de kans dat de skoalle yn Fryslan komt, noch net forlern is. der te gaan passen wij eerst de rok om zonodig nog wijzigingen aan te brengen. Daarvoor bestaat nu nog goed de gele genheid. Wij vergeten ook niet links in de roknaad een split open te houden. Wanneer alles naar wens past, kunt u het lijfje aan het rokje stikken, waarna wederom gepast wordt. Wij passen nu de juiste lengte van de rok af, zomen deze om_en werken dc mouwen verder af. Het split wordt gesloten met een ritssluiting en de hals afgezet met een ruche naar eigen verkiezing. Het ceintuurtje wordt vervaardigd uit dezelfde stof en heeft een lengte van 90 centimeter en een breedte van vijf centi meter. Houdt u er met het knippen reke ning mede, dat u het dubbel breed knipt, want het moet dubbel genomen worden. Tot slot persen wij de naden luchtig op en de geklede moderne japon is klaar voor gebruik. Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan, tussen haakjes, ach ter de naam van het schip vermeld: Indonesië: m.s „Willem Ruys” (26 Nov.); Ned. Antillen: m.s. „Oranjestad” (25 Nov.); Suriname: m.s. „Botne” (26 Nov.); Unie van Z.-Afrika en Z.W, Afrika: m.s. „Oranjefonteln” (18 Nov.); Canada: s.s. „American Defender” (20 Nov.)Argentinië, Urugay, Bolivia, Bra zilië, Chili, Paraguay: s.s. „17 De Oc- tubre” (19 Nov.) De herfst heeft zijn intrede gedaan en daarmede het jaargetijde voor andere kleding, dan die, welke wij in het afge lopen seizoen gewend waren te dragen. Onze aandacht gaat nu meer uit naar iets gekleder en warmer kleding. De tijd van de uitgaansavondjes en feestjes is weer aangebroken en bij deze gelegenheden past een geklede japon. Daarom is onze keuze deze keer ge vallen op het Si-'ebeelde model. Het is een elegante japon, met laag ui’tgesneden hals, welke afgezet wordt met een ruche. Het model heeft aangeknipte driekwart mouwen, die onderaan in vloeiende vorm zijn gesneden. Het aardige van deze japon is, dat het lijfje en de mouwen uit één stuk worden vervaardigd en dit van achteren met een naad sluit Het patroon is hierdoor iets ingewik kelder geworden, maar het resultaat loont de moeite. De rok is glad met van achteren een stolpplooi. Het vijf centi meter brede ceintuurtje kleedt het ge heel af. Het patroon is gegeven voor boven wijdte 96 centimeter. De hiervoor beno- I digde stof is 2.35 meter van 1.40 breed. Algemien. By algemien giet it oer trije dingen: algemienheit, alle dingen omfetsjend, de ienheit, dy’t alle persoanen oangiet en de wierheit. Dêrtroch moat men by for- skillende fraechstikken ütgean fan in bi- paelde ynhald hwat bitsjut dat men net fjirder komme kin as in geringe djlpte. Hjir nou leit it greate forskil tusken de algemiene en de konfessionele organi saesje. By de algemiene moat men net to djip gean, by de konfessionele wol men fierder komme mei de wierheit en der fan ütgean dat de Bibel grounslag- gen hat foar it hiele maetskiplik libben. Hwat foar kant sil it op 't heden üt gean? Yn ’t foarste plak wurdt it lib ben yn dizze specialistyske maetskippy tige yngewikkeld. Alles grypt ynelkoar. Men kin de lanbou net mear sjen as in Ofsletten gehiel. It libben wurdt tagelyk en dertsjinoer folie mear blsünder. It sille faeks de eigen minsken wêze dy’t oer de wetten en maetregels to kedlzen en to bislissen hawwe. Het komt meermalen voor, dat een koe een zodanig slechte melkproductie heeft, dat besloten wordt het dier te verkopen. De oorzaak hiervan kan verschillend zijn. Verwerpen, uiergebreken, moeilijkheden bij het melken, laag vetgehalte en vele andere afwijkingen kunnen tot verkoop doen besluiten. Om toch nog een rede lijke prijs te kunnen maken besluit men dikwijls het dier te mesten of althans in een goede slachtconditie te brengen. Het gaat er dan om, de vetaanzet bij het dier te bevorderen. Dit vet moet natuurlijk zo snel en vooral zo goedkoop mogeljjk gevormd worden. Soms tracht men dit te bereiken door veel krachtvoer te geven. Voor vetaanzet als zodanig is echter krachtvoer in het geheel niet nodig, om dat vetvorming op zichzelf geen eiwit vereist. Tijdens het mesten is natuurlijk voor het normale lichaamsonderhoud vil enig eiwit nodig. Bovendien oevatten de vertering urpp- die tijdens een 4 slaagde mestkuur in versterkte mate worden afgescheiden, vrij veel stikstof. Ook met het oog hierop moet enig eiwit worden aangewend. Wanneer de koe een flinke eetlust heeft, zal het mesten snel kunnen verlo pen. Men doet dan goed, driemaal daags te voe-en. Met goed hooi, kuil en voe derbieten tot 30 kg. per dag kan men worden. Men voedert dan de dieren naar gunstige resultaten bereiken. Geeft men bovendien per dag 1 kg. B-meel, dat 20 ver+eerbaar ruw eiwit bevat ,dan zal men in ve]£ getallen een versterkte groei Kunnen constateren. Meer krachtvoer is met nodig, omdat het rantsoen dan steeds veld jende eiwit bevat voor de vorming van de nodige spijsverteringssappen en i voor het lichaamsonderhoud. Ziet men kan snijden, geen versnelde groei bij krachtvoeder- Konfessioneel. De konfessionele lênbou-organisaesje bilidet yn har statuten, dat Kristus Hear is oer it hiele libben. Dér wykt hja net fan öf. Dit jildt net allinnieh foar de binnenkeamer mar foar alle terreinen fan it libben. Dêrtroch hat de konfes sionele organisaesje de k&ns, omdat hja homogeen, in ienheit, is en dêrtroch in better antwurd jaen kin op de fragen dy’t yn it libben steld wurde en dat ant wurd ek nel büten ütdrage kin. By alle fragen dy’t men op dizze manier bi- sjocht, jowt dat rêst en ütsjoch foar de takomst. Ek hat de konfessionele organisaesje it foarrjucht dat men dér üt en troch prate kin oer praktyske en geastlike dingen hwer’t men it oars faek net oer iens is. Sa kin men meielkoar op- arbeidzje. De üntwlkkeling fan ’e lênbou en de rjuchting dy’t it ütwiist is der lykwols hoe zou een kind alles wat het in zich op moet nemen om volwassen te kunnen worden te weten moeten Komen als het niet nieuwsgierig was? Het is niet mijn bedoeling u nu te ad viseren net zo te handelen als de vader, die er in dit opzicht al een heel ruime opvatting op na hield. Onophoudelijk stelde zijn zoontje hem vragen en vrij wel nooit wist hij een antwoord. Totdat hij teneinde raad één geniaal en afdoend antwoord vond, „Nee Kees, dat weet va der niet, maar vraag jij maar gerust, want van vragen word je wijs”. Toch danken we het aan dit soort va ders, dat zoveel kinderen graag lezen om hun vragen wel beantwoord en hun nieuwsgierigheid wel bevredigd te zien. Volwassenen doen het in verhouding veel n-inder. Zou dat komen doordat zij met meer resultaat vragen stellen? Of vragen lij maar helemaal niet meer? Ach na tuurlijk, men kan niet aan het vragen blijven. En waar bent u nog nieuwsgierig naar? 1 Is wel erg, maar ik moet u iets be kennen. Ik ben ontzettend nieuwsgierig! Niet zo erg als Bredero, die bij voorkeur bij heggen op de loer ging liggen, waar achter verliefde paartjes minnekoosden. Maar toch, ook bij mij kan het er mee door. Bent u ook zo verzot op boeken, die onthullingen doen? Nee, ik bedoel niet alleen de politieke mémoires, waarin haarfijn, helaas altijd achteraf, de „wer kelijke” gang van zaken uit de doeken gedaan wordt. Ik denk vooral aan de boe ken, waarmee u overal binnendringt, waar u In werkelijkheid niet kunt ko men. Soms zijn het milieus, die de uwe niet zijn, soms is het een geschiedenis die zich al lang geleden afspeelde, en soms gebeurt het aan het andere eind van de wereld. Een enkele keer gebeurt het ook, dat zo’n boek speelt in uw eigen om geving. Gelooft u mij, het is misschien geen Bredero, maar toch.... In alle ernst, is er een prettiger manier om fijn nieuwsgierig te kunnen zijn, zon der dat wie dan ook u op uw vingers kan kijken? Probeert u het ook eens met een boek! De 55 Duitse oorlogsmisdadigers, uie in ons land tot langdurige gevangenis straffen werden veroordeeld, zijn van het strafgesticht Norgerhaven te Veen huizen naar de strafgevangenis te Breda vervoerd. Onder hen zijn veertien misda digers aan wie levenslang is opgelegd. Zij krijgen nu dezelfde behandeling als de Nederlandse tot levenslang veroor deelde politieke delinquenten daar. In Veenhuizen hadden ze een naar verhou ding goed leven. Acht jaar lang hebben mensen in Hoogerheide boven een niet onplofte granaat geleefd. Dit kwam aan het licht toen er nieuwe bewoners in het huls kwamen en er herstellingen onder de vloer van de huiskamer moesten wor den verricht. Men vond een grote gra naat die daar in het huis geschoten moet zijn tjjdens de gevechten van 1944 en toen niet is ontploft. De opruimings dienst heeft de granaat weggehaald. Waarschuw het bureau in Woerden... dat ze alles afzetten. Dat waren de laatste opdrachten die de agent van polltie A. van Eek Vrijdagmorgen om ongeveer vier uur op de Utrechtse Straatweg te Woerden gaf. Hfj was toen stervende, door de schoten op hem af gevuurd door twee tot nu toe onbekende inbrekers, die te Harmelen die nacht.op vier plaatsen hadden ingebroken, be lachelijk kleine bedragen aan geld had den gestolen en op de flets vluchtten. Zij begonnen direct te vuren toen van Eek hen sommeerde af te stappen. De metgezel van v. Eek, de treindienstge- leider W. van den Broek, werd door re volverschoten in het been geraakt Op ’e twadde kursusjoun fan ’e LAn- bour-Jongerein-Mienskip Snits spriek Tongersdeitojoun by Hanenburg Ir L. Eringa to Huzum, skrluwer Fr. C.B.TJB., oer it goed rjucht fan in konfessionele lanbou-organisaesje. As men it hat oer de konfessionele organisaesje sei sprekker in syn oanrin, dan giet it hjir in Fryslên foaral om de prot kristlike lênbou-organisaesje. Dêr- om woe hy hjir de R. K. organisaesje der büten lltte. Dizze saek hat in persoanlik aksint. Het is net allinnieh in kwesje fan feiten, mar ek fan persoanlike lêzing en per- soanlike ynstelling. It iene kin men foar in great part saeklik sjen, it oare net. Histoarysk neamde hy it in goed ding dat yn dizze lêzingen de algemiene or ganisaesje foarop gyng. Hwant de kon fessionele is in forbisündering fan de algemiene. Neffens sprekker lykwols moast yn in lên as Nederlên de konfes- sionale organisaesje normael wêze en bisünder hwat wy nou algemien neame. Dat dit net sa is, is noch in gefolch fan de Frênske revolüsje. De tsjerke dy’t de foarige ieu syn reveil hawn hat, koe net direkt nei foaren komme. Dat hie fan gefolgen dat men ek yn de polltyk net mei komme koe en yn de organi- saesjes hielendal net. aanwer ding. dan kan men het meel beter achterwege laten. De minder snelle groei is dan gelegen in de aanleg van het dier en die kan men met krachtvoer niet ver anderen. Niet alle dieren zijn even geschikt voor het mesten. Het meest geschikt voor de mesterij zijn dieren met een niet te grof geraamte, een diepe romp, brede borst, rug en kruis en ver uit elkaar liggende schouders. Dergelijke dieren kunnen in de regel grote hoeveelheden voedsel nut tig omzetten en zijn voldoende ruim om heel wat vet te bergen. Een belangrijke factor is verder het temperament Een schrikachtig, beweeglijk dier, is niet erg geschikt. Dieren met een rustig tempe rament, lenen zich uitstekend voor het mesten. Zet deze dieren zo mogelijk apart en geef ze volkomen rust. De tem peratuur in hun verblijf mag iets hoger zijn dan in de andere koestallen. Het spreekt vanzelf, dat de watervoor ziening ruim en goed moet zijn, terwijl ook zindelijkheid een gunstige invloed heeft. Bovenstaand rantsoen geldt alleen voor droogstaande koeien, o- voor dieren met een zeer geringe productie. Wil men mel- j kend mesten, dan moeten aan de rantsoe nen natuurl ij k heel andere eisen gesteld Nadat men het patroon op ware grootte op patroonpapier heeft overgeno men, worden de delen uitgeknipt en glad op de stof gespeld. Bij het uitknippen van de stofdelen, houden wij rekening met het aanknippen van extra naden. Bij het uitknippen van het lijfje dient middenvoor op de stofvouw gelegd te worden. Eerst sluiten wij de figuumaad in de mouw, welke zich even boven het geschulpte deel bevindt. Voorts sluiten I wij de schoudernaad, waarbij rekening gehouden moet worden, dat de voor schouder ingerimpeld wordt ter breedte van de achterschouder. Ter voltooiing van het lijfje sluiten wij de mouw- en zijnaden en achternaad. In de rok sluiten wij de figuurnaadjes en rijgen de rokplooi in. Alvorens ver men er narighedenmiischien is het gewone duikboot is? Maar er zitten al te laat!” mannen in met revolvers!” De agenten sprongen uit de kooi en Intussen stond Kappie nog steeds op holden achter de maat aan. i- - Philips verzorgt namens U voor een familielid of een vriend in het BUITENLAND de aflevering van een Philips „PhiliShave" tegen de normale prijs van f 47.—. Voor U dus geen verzendkosten, geen verzekering, geen douaneformaliteiten en dergelijke rompslomp. Uw handelaar zal U gaarne volledig inlichten over deze aantrekkelijke geschenkactie het sociaal aardse leven zien In het licht van de verlossing in Christus, en die op dracht, dat Christus ook de oplossing is van de sociale nood, is de boodschap die wij hebben door te geven in ons eigen land maar ook over de grenzen daarvan, want het is een woord voor de wereld. „Christus overwinnende kracht” is van wereldomvattende betekenis. In 1920 is een Internationaal Christelijk Vakver bond opgericht. Een bijzondere roeping hebben wij in Duitsland, Indonesië, de Ver. Staten en Canada en daadwerkelij- ke en doeltreffende bijstand hebben wij in Nieuw Guinea te geven. Groot en rijk is onze taak en zij kan slagen alléén in het geloof. Wij moeten aan het werk. Het doel van deze bijeenkomst is het C.N.V. te versterken. Daarom moeten wij werken voor het versterken van het ledental in eigen land, des te beter zullen wij in staat zijn onze boodschap in de wereld en de maatschappij uit te dragen. Ook aan deze spr. werden enige vragen gesteld, welke tot genoegen werden be antwoord. Voor afwisseling zorgde de guitaarclub de Indigo’s voor enige ont spanning. Na een slotwoord van voorzitter Stienstra werd na gemeenschappelijk zingen deze zeer goed geslaagde bijeen- alles verdacht, gebukt over de duikboot- „De Vliegende Hollander!” schreeuwden toren met zijn knots in de aanval, maar ze, toen ze aan dek kwamen en het tot nu toe had nog niemand in de duik- witte zeilschip zagen. boot het lef gehad om zich te vertonen. „Onzin!” zei de maat. „Jullie zjjn klon- IJLST, 12 November. Hedenavond hield de afdeling Ijlst van het C.N.V. haar jaarlijkse Novemberbijeenkomst, die heel goed was bezocht, in het Gebouw. Na samenzang en het voorlezen van een Schriftgedeelte uit Efeze 6 opende de heer E. Stienstra, voorzitter, met gebed en een woord van welkom, in het bij zonder tot de beide sprekers van deze avond en tot de oud-voorzitter J. van der Wens, die dit jaar met pensioen was ge gaan en daarom gemeend had de voor zittershamer te moeten neerleggen. In plaats van de heer Bakker, die verhin derd was, trad de heer P. Visser als eerste spreker op met het onderwerp „Wat doen wij met onze vrijheid?” Vol gens spr. een allesbeheersende vraag, die zich onweerstaanbaar aan allen op dringt, zowel persoonlijk als gezamen lijk. Hierop kan het antwoord negatief en positief zijn. Negatief: als wij met onze vrijheid niets doen en alleen maar genieten en voor eigen plezier leven; als wij in overschilligheid en gemakzucht niet willen zien de grote zegen die ons in de vrijheid is gegeven; als wjj ons op sluiten in bezorgdheid en angst en oor delen dat de sociale problemen en het woningvraagstuk toch niet op te lossen zijn. Dan wordt er niet gevochten tegen de nood in de wereld en de dreigende gevaren. 1952 jaar geleden is aan het Kruis het verlosssingswoord reeds ge sproken: „Het is volbracht.” Onze strijd is in feite niet anders dan een geloofs strijd. En het positief antwoord is niet anders dan dit geloof te belijden en te beleven. De boodschap van liefde en ge nade moet gaan tot alle mensen. W(j zijn verantwoordelijk voor God en de naaste en niemand kan zich onttrekken. De christelijke vakbeweging wil u hel pen dit positief antwoord te geven. Sluit u dan aan en doe mee met het C.N.V. Voor de komende winter is het devies: en de uwe z ij n het ook niet. Maar^_an slag. x stellen van enige vragen, die door de heer Visser werden beantwoord, trad na een korte pauze als tweede spreker op de heer S. Vogelaar, met het onderwerp, tevens antwoord op het on derwerp van de eerste spreker: Christe lijk Sociaal in deze wereld. Christelijk Sociaal betekent, aldus spr., 'WW, b fv’ ol TT J W I W I I i I 'IV,

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1952 | | pagina 5