Vaststelling uitbreidingsplan c Er mankeert nog veel aan onze verkeersgezindheid IM Schiftende en afnemende wind bracht veel spanning in de derde seriewedstrijd Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST ons aan Verkeersproblemen gaan allen V 1 Dinsdag 16 Juni 1953 108e Jaargang No. 47 RedacteurL. KIEZEBRINK ONDERHOUD MET VERKEERSDESKUNDIGE I 1 Aanbesteding V.V.V. Gids Sneek en Bolsward Geslaagd f 243.000 8 8 16 16 Polo-wedstrijd Chr. Kweek schoolRest van Sneek Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD s--?-,— Redactie-adres KLEINZAND 7 - Telef 2872 B i Onderwijzer Gabe Wïerda was in Parijs en Straatsburg De Wrotter, L. M. de Vries ai S -■ i SNEEKER NIEUWSBLAD Cliché Leeuwarder Courant. als Mlllioenenleger. Pantser. ’s Avonds links 3e w. 6 250.000 238.500 4 5. 6. 269.000 263.900 262.000 259.600 259.450 258.555 258.440 258.400 258.000 255.200 251.300 B. en W. bieden de raad thans ter vaststelling aan het uitbreidingsplan in onderdelen van Sneek, waarvan wy destyds reeds de toelichting in ons blad op namen en dat gedurende de voorgeschreven termijn ter visie heeft gelegen. Zo als bekend is het ontwerp tot herziening van het bestaande plan van uitbreiding in onderdelen ontworpen door het architectenbureau Verhagen, Kuiper, Gouwe- tor en de Ranltz te Rotterdam. Hooitijd op het eiland Marken. Met de kleurige Marker costuums is dit hooien ieder jaar een aardig en vrolijk gebeuren voor iedereen, die niet iedere dag op Marken komt. Het bijeengegaarde hooi wordt op draag baren weggedragen. elke dat 13 6 10 8 5 7 9 11 14 6 4 5 13 10 8 3 3 15 10 7 12 8 4 5 6 9 14 11 7 4 5 6 9 14 6 7 11 5 4 9 7 11 14 6 5 4 14 7 11 6 5 9 4 39 32 25 25 20 17 14 12 8 30 30 28 27 22 18 13 22 24 22 21 10 10 10 6 28 26 18 20 15 17 14 12 8 23 23 22 21 17 14 9 le w. 11 6 8 3 2e w. 8 11 6 3 11 16 8 5 7 13 9 6 4 totaal punten 19 17 14 6 31 31 30 24 13 10 10 6 In het Sneker Zwembad is Donder, dagavond een polowedstrijd gespeeld tussen leerlingen van de Chr. Kweek school alhier en de rest van Sneek. Re sultaat: 66. na aftr. slechtste wedstr. 11 11 8 3 Verschijnt: DINSDAGS en VRIJDAGS. Administratie: Comb. Drijfhout-Kiezebrinlc Co. Kantoor: GROOTZAND 55 Telefoon 3005 (K 5150) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 3. 4. 5. 6. 7. 8. De automobilist voelt zich sterk. Psy chologisch is dat verklaarbaar. Alleen al het feit dat men ip een auto zit, geeft een gevoel van overwaarde. De automobilist bevindt zich daardoor psy chologisch in een pantser, waar nog bij komt dat hij omdat hij zich omringd Advertentieprijs 15 et per m.m. Bij contract (hendelsedv.) lager. Abonnementsprijs f3.— per half Jaar. Franco per post f 3.75 per half laar. Giro 50748 ten name van Firma E. J. Drijfhout, Sneek. J. Kuipers Co., Zurich P. Beljon Zn., Lemmer H. Visser Zn., Lemmer J. R. de Dood, Sneek T. D. Joustra, Sneek S. de Wolf, Sneek J. W. de Jong, Lemmer G. de Boer, Workum Joh. de Jong, Sneek A. J. Waterlander, Oudehaske 257.450 H. B. Beljon, Lemmer H. Boersma, Harlingen Halbesma’s Betonbedrijf, Leeuwarden C. Kuipers J. Jorritsma, Bolsward N.V. Aannemers Mij. Friso, Sneek C. van Meekeren, Hindeloopen ƒ236.750 Cunning volgt. j Zaterdagmorgen werd door de Ge- meente Sneek in het openbaar aanbe steed: het afbreken van drie bruggen en 762.5 m walbeschoeiing en het maken van een nieuwe vaste brug (Hoogend), een overkluizing (Grootzand), een door- stroomkoker en 324.35 m. nieuwe wal, als mede het verrichten van zandaanvullin- gen met bijbehorende werken, een en ander ter verbetering van Singel, Hoog end, gedeelte Grootzand en Kleine Palen, Aantal inschrijvingen: 16. Er zyn te veel slachtoffers Zou u die Engelsman veel ongelijk durven geven? Helaas lijkt het er dik wijls heel veel op dat de rijweg een jachtterrein is waarop men naar harte lust zijn medeweggebruikers kan bela gen. De grote fout is dat het publiek niet verkeersgezind is. Dit zei ons een ver- keersdeskundige, die dagelijks met het verkeer te maken heeft en nationale en internationale ervaring heeft opgedaan. Er is, zo vertelde hy verder, een grote tegenstelling tussen de groepen automo bilisten, fietsers en voetgangers, de drie hoofdelementen van elk verkeer. tionele eindstrijd. Ze dreven tegelijk op de eindstreep af. Breuning na de lange, v. d. Veen na de korte slag. Tergend langzaam naderden ze elkaar en lang was het kiele-kiele wie ’t eerst z’n neus over de lijn zou steken. Breunings kans leek de beste, maar met een opschie- tertje gooide zijn collega zich tussen hem en de vlag door welke manoeuvre hy met het kleinst mogelijke en vrijwel niet waar te nemen verschil won. Met grote achterstand eindigden mej. An dringa, Kabel en Miedema resp. als vijf de, zesde en zevende. De eindstrijd in de Regenboogklasse bood het zelfde spannende beeld. Na tal van wisselingen in het veld van negen had Alberda zich ten koste van de Tjerk Hiddes, waarin Wietze de Boer de helm stok hanteerde, aan de kop genesteld. Maar de Boer zon op revanche en in derdaad gelukte het hem Alberda op de laatste paar honderd meter bij verras sing te passeren. De schiftende wind was ook Johannes noodlottig geworden. Zelfs de tweede plaats was niet voor hem weggelegd. Daar ging Zv/art op het allerlaatst nog mee strijken. Verder ver dreef Hendriks dr v. d. Zijpp van de vierde plaats, zodat dokter als vijfde eindigde. Bakker was zesde, Priester zevende, Vrolijk achtste en v. d. Zee negende. In de 16 m2 klasse voer de Vries de baan weer moederziel-alleen. Tot besluit laten wij thans de stand volgen na de drie gezeilde wedstrijden. Zoals uit de punten blijkt zijn er in alle klassen verschillende ernstige gegadig den voor de kampioenstitel. De slotwed strijd op 27 Juni belooft dan ook uiter mate spannend te worden. Geslaagd te Amsterdam voor het exa men technisch vérenigingsleidster, di ploma B (Rhythmische Gymnastiek) on ze vroegere stadgenote mevr. S. Bak keFeenstra te Hilversum. door welk meevallertje laatstgenoemde z’n vijfde plaats terugwon. Jissink werd nu zesde en van Foeken met grote ach terstand zevende. De Valkenklasse telde evenals de vo rige keer zeven deelnemers. De Lang- weerster Verhoef was weer absent. De Boer werd onbedreigd winnaar, maar toch kreeg hij het niet cadeau. In ’t laatst van de eerste route verspeelde hij de kop zelfs aan Breuning die op het lange kruisrak van de Heerenzijl naar de startlijn de lange slag naar de wal van het Kolmeersland maakte wat niet altijd, maar voor Breuning toch voor deliger bleek dan de korte, waarbij de Boér en vele anderen o.a. ook Alber da in de Regenbogen eerder op de finish afstevenden. Breuning liep nu voor hem langs en dekte hem af. Daar van profiteerden echter ook v. d. Veen en mr Cornells die nu als tweede en der de vóór de Boer de tweede route aan sneden. Breunings vreugde was echter van korte duur. De Boer profiteerde van een ruime vlaag en voordat de boei in Gossepalen bereikt was had hij het ver loren terrein al weer heroverd. En toen liet hij zich niet weer passeren. Mr Cornells speelde het klaar de tweede plaats te bereiken, maar tussen de beide tandartsen ontspon zich nog een sensa- Dan zijn er de voetgangers, waartoe elke weggebruiker op zijn tijd behoort. Logisch is dat voor hen geldt: op het voetpad. Als dat niet kan, dan uiterst rechts lopen. Echter met deze uitzonde ring: bij avond uiterst links, want dan kan men het tegemoetkomend verkeer in het oog houden, zonder gevaar te lopen door achterop komende voertuigen te worden aangereden. Dit laatste is een gevaar dat de voetganger, die in het donker maar slecht te onderscheiden is, ernstig bedreigt. Daarom: 's avonds uiterst links houden. Oversteken doet de voetganger na tuurlijk haaks, na zich volledig over tuigd te hebben van de snelheid van het verkeer. Volledig overtuigd? Dat is erg moeilijk, zei onze zegsman. Zelfs voor personen die tientallen jaren aan gemo toriseerd verkeer deelnemen, is het De gezamenlijke omroepverenigingen hebben destijds in samenwerking met de departementen van Buitenlandse Za ken en Economische Zaken een opstel lenwedstrijd over het onderwerp „Samen Europa” uitgeschreven. De tien beste stylisten zouden t.z. onder deskundige leiding enige centra van internationale samenwerking, nl. Parijs en Straatsburg, bezoeken. Donderdagmiddag zijn de tien gelukkigen met dat doel naar Parijs ver trokken. Tot hen behoorde ook de Ulster onderwijzer Gabe Wierda. Zy hebben Vrijdag kennis gemaakt met de Mutual Security Agency en de organisatie van de Europese Economische Samenwer king te Parijs en zijn ontvangen op de Ned. ambassade. Zaterdag bezochten zij de bureaux der Franse radio en van het Franse vreemdelingenverkeer, welke laatste organisatie een lunch op de Eiffeltoren aanbood; zy waren ook te Versailles en woonden een opera bij. Zondag werd de reis vervolgd naar Straatsburg, waar Maandag de bijeen- eenkomst van de Q.K.S. werd bijgewoond en een bezoek gebracht aan het secreta riaat van de Raad van Europa. Morgen, Dinsdag, komen ze ween in Nederland, om ’s avonds voor de radio iets van hun indrukken te vertellen. Jeugdklasse 95 94 93 92 Pampusklasse Weerhaan, H. H. Bakker De Groene Leeuw, J. Halbertsma Boecanier, st. G. Zijlstra Ljip, P. de Jong Koufurd, A. M. Sustring, L’warden Ruiter, R. Reitsma, Witmarsum Smelleken, J. van Foeken Valkenklasse Vivian, J. J. v. d. Veen Soelaas, M. C. Breuning, L’warden Stille Wille, Mr J. H. Cornells Margrietha, H. G. de Boer Argo, Mej. J. van Andringa Thalassa, C. Kabel, Leeuwarden Amicitia, J. Miedema Jr. Trije Swantjes, Verhoef, Langweer Regenboogklasse Algri, J. Alberda Tjerk Hiddes, C. J. de Jong, Joure Jan van Gent, dr J. W. v. d. Zijpp Dolfijn, K. Vrolijk Copi, A. Bakker Oranje, T. Zwart Hennie, M. Hendriks Bliksticnder, J. E. Priester Marijke, A. v. d. Zee 16 m2 klasse Denderend waren de weersomstandigheden weer niet waaronder Zaterdag middag de derde seriewedstrijd van de Kon. Zeilver. Sneek werd gehouden. De wind meldde zich pas op het laatste ogenblik, maar verdween al weer vóór de strijd ten einde was, zodat de meeste deelnemers in ’t laatst nog met stilte te kampen kregen. Bovendien had Aeolus een wispelturige plagerige bui. Hij dwarrelde steeds tussen zuid- en zuid-zuidwest heen en weer, wat tal van deelnemers lelijk parten speelde. Aan de andere kant bracht dat echter ook veel spanning, vooral in de eind strijd, die in enkele gevallen zelfs sen sationeel verliep. Posities welke safe leken gingen verloren, waarvan concur renten weer profiteerden. Zo waren te leurstellingen en verrassingen schering en inslag en kreeg deze middag toch nog een pikant tintje. De Jeugdklasse was deze keer niet van de party. Mej. v. d. Zijpp en Bou- ritius zeilden nl. mee in de wedstrijdèn op het Paterswoldse meer. Zodoende werd direct begonnen met de Pampus klasse die weer volledig aan de start verscheen. Halbertsma, die de vorige maal winnaar werd, maakte thans een slechte start. Hij was te laat en kon dat niet weer voldoende herstellen. Bakker gaf thans de toon aan en wist z’n voor sprong welke hij reeds in de eerste route behaalde, steeds te behouden, hoewel Zijlstra in de tweede route wei op hem inliep. Burgemeester Reitsma, die als derde de beslissende route inging, kon zich hier slechts handhaven dank zij een tegenslag van Jissink, stuurman in de Koufurd. Die dacht er met een op- schietertje te komen, maar Reitsma drukte hem beneden de vlag, wat hem drie plaatsen kostte. Halbertsma en de Jong gingen hem nl. ook nog voorbij, moeilijk de juiste snelheid te schatten. Dat blijkt wel als de politie getuigen hoort na een ongeval. Dan lopen de schattingen van de snelheid nagenoeg altijd uiteen. Snelheid is dus moeilijk te schatten. Meestal is men te laag in zijn raming. De veiligste weg is zo veel mogelijk ge. bruik te maken van oversteekplaatsen. Daar weet het wegverkeer dat het voet gangers kan verwachten en zal het er rekening mee houden. In het buitenland komt het voor dat een voetganger die buiten de oversteekplaatsen op de rijweg wordt aangereden, zijn rechten kwijt is. Zou dat niet een oplossing kunnen zijn tegen het euvel der kris-kras overste kende voetgangers in Nederland? Het is maar een vraag. Die Engelsman, met wie we ons ar tikel openden, zou minder reden tot kla gen hebben, als we meer de wellevend heid in het verkeer in acht namen. Als we ons meer bewust waren van de grote verantwoordelijkheid, die we als weggebruiker hebben ten opzichte van ons zelf en van anderen. Voor velen van ons zal dat in de letterlijkste zin van het woord een kwestie van leven en dood worden, vooral omdat in de komen de jaren een sterke toeneming van het rijverkeer zal plaats hebben. Als we niet oppassen meer verkeersgezind te worden, dan zal er over enkele jaren pas goed gesproken kunnen worden over jachtvelden (Nadruk verboden). Nu de fietsers, die samen een mil- loenenleger vormen. Voor hen geldt: zoveel mogelijk op fietspaden. Kan dat niet, dan uiterst rechts. En heel be langrijk, maar nog te veel verwaarloosd niet met zijn tweeën naast elkaar, als daardoor de veiligheid van het ver keer in gevaar wordt gebracht! Fietsers mogen niet vergeten dat een enkele vreemde beweging van hen auto mobilisten in grote moeilijkheden kan brengen. Bij gladheid, regen, mist vormen fietsers voor passerende auto’s extra gevaarlijke objecten. Een ander punt is de verlichting. Ernstige ongevallen zijn voorgekomen, omdat de verlichting niet brandde. Zo wel voor als achter dient deze in het eigen belang van de fietser perfect In orde te zijn. Als er voor niet brandend voor- of achterlicht proces-verbaal wordt opgemaakt, dient men de politie daar over zeer zeker niet hard te vallen. Dat verbaal heeft men aan zich zelf te wijten en men dient er eigenlijk dank baar voor te zijn dat er op die strenge wijze een eind wordt gemaakt aan een bron van ongelukken, waarvan de fietser zelf de dupe had kunnen worden. We vroegen de verkeersdeskundige nog naar zijn mening over het vervoer van materialen en kinderen op fietsen. Hij keek bedenkelijk. Dat vervoer, zo zei hij, lient men niet te overdrijven. En wat de kinderen betreft, moest er meer verantwoordelijkheidsgevoel bij de ouders zijn. Dikwijls ziet men dat kinderen on beschermd achterop een fiets zitten, zo dat bij voorbeeld hun beentjes tussen de spaken kunnen komen. Daar is al veel narigheid uit voortgevloeid. Meermalen werden ook anderen in de valpartijen betrokken. Ouders moeten ook op de fiets hun kind beschermen. Daar zijn ze niet alleen wettelijk, maar ook moreel toe verplicht. naalstraat nader wordt bestudeerd. Ge let op het vorenstaande is het daarom gewenst, de gronden welke hierbij in het geding zijn, niet in het thans vast te stellen uitbreidingsplan op te nemen, maar daarvoor, nadat het standpunt ten aanzien van de ingediende bezwaren kan worden bepaald, een partieel uitbrei dingsplan vast te stellen. Op het ont- werp-uitbreidingsplan, zoals dat ter in zage heeft gelegen, was een tehuis voor bejaarden geprojecteerd in het ver lengde van de bestaande Troelstrakade aan de Zwette. Bij nadere overweging menen B. en W„ dat het beter is dat voor een dergelijk gebouw een plaats wordt gereserveerd aan de Leeuwarder- weg aan de zijde van het burgemeester de Hooppark. Het terrein aan de Zwette, dat evenals dat aan de Leeuwarderweg aan de gemeente in eigendom toebe hoort, kan worden bestemd voor de bouw van enige parkflatjes in twee en drie woonlagen. Bij het ontwerpen van het voorliggende ontwerp-plan is afge zien van het reeds nu vastleggen van het tracé van eventuele omleidingswe- gen voor het doorgaande verkeer, zoals dit op het tot nu toe geldende uitbrei dingsplan is geschied. Aan de Lemmer weg is een geheel nieuwe woonwijk ont worpen. De in de toekomst te verwach ten uitbreiding der gemeente zal zich in hoofdzaak hier voltrekken. Op het zgn. industrie-eiland tussen Houkesloot, Zo merrok, Oudvaart en Jachthavenkanaal is plaats voor een beperkte woningbouw gereserveerd. Deze bouwwijk zal boven dien dienst doen als een beschermende strook voor het nabij gelegen recreatie gebied. In de zgn Noorderhoek en de Noord-oosthoek is alleen nog enige be bouwing van beperkte omvang als af ronding gedacht. In de omgeving van de Bolswarderweg zijn uitsluitend wonin gen voor beter gesitueerden geprojec teerd. Ook deze uitbreiding is uiteraard beperkt. Ernstig is overwogen de vraag of de voornaamste uitbreiding in de toe komst in het Sperkhem of aan de Lem merweg moest komen. Het „Zuid-west plan” is tenslotte gekozen mede omdat voor het houden van contact met de bin nenstad de woonwijk aan de Lemmer weg gunstiger is gelegen dan een nog verder gaande bebouwing in het Sperk hem. weet door de carrosserie, ook wel denkt letterlijk in een pantser te zitten. Dus dat hij meer kan wagen, omdat er heel wat gebeuren moet willen ze hem per soonlijk letsel berokkenen. De positie van een automobilist tegenover wegge bruikers als fietsers en voetgangers, is er een van groot overwicht. Als er een aanryding komt, wat kan hèm gebeu ren? Daar komt nog by dat de automolist bij de wet verschillende faciliteiten zijn verleend. Zoals bijv, de opheffing van de maximum snelheid. Verder heeft hij in veel gevallen als motorrijtuigbestuurder voorrang. Allemaal omstandigheden die maken dat een automobilist zich zelf wel goed in de hand moet hebben, wil hij een werkelijk goede rijder zijn. Onze verkeersdeskundige gaf typisch voorbeeld van de pantsermenta- liteit by automobilisten dit: als op de weg een grote trailer en een gewone auto met elkaar te maken krijgen, dan zet de trailer door, want de bestuurder daarvan denkt: „Ze moeten voor my wel opzij Bezwaarschriften zijn ingekomen van: a. de Hoofdingenieur-Directeur van de Rijkswaterstaat, directie Groningen en Friesland, te Groningen; b. de Chef van de Dienst van Economische Zaken der Nederlandse Spoorwegen te Utrecht; c. de N.V. Houthandel v.h. G. H. ter Horst Jzn., te Sneek, mede namens mevrouw N. ter HorstMeihuizen te Doorwerth en de heer G. H. ter Horst te Sneek. De bedenkingen van de Hoofdinge nieur-Directeur van de Rijkswaterstaat richten zich tegen de geprojecteerde rooilijnen langs de Leeuwarderweg (Rijksweg no. 40), die te dicht by deze weg zouden liggen, tegen het ontbreken van voldoende uitzichthoeken bij de aansluiting van geprojecteerde zijwegen op de Leeuwarderweg en de Oppenhui- zerweg (Rijksweg 43, Oostelijk deel) en ten slotte tegen de het meest nabij de stad geprojecteerde wegaansluiting op de Lemmerweg (Rijksweg SneekLem mer), welke wegens het ontbreken van uitzicht naar de noordzijde gevaar zou opleveren. Aan de wensen van de Hoofd ingenieur-Directeur kan zonder enig be zwaar worden voldaan, aldus B. en W., zodat het plan in overeenstemming met de te dezen aanzien geuite wensen kan worden gebracht. De N.V. Nederlandse Spoorwegen maakt in de eerste plaats bezwaar tegen de omstandigheid, dat de in het plan begrepen eigendommen van de Spoorwegen geen eigenlijke bestem ming verkrijgen, doch alleen worden aangeduid als „spoorbaan” met uitzon dering van een gedeelte dat in het plan tot „wandel- en fietspad” wordt be stemd. De Spoorwegen zouden het op prijs stellen indien haar in het plan be grepen eigendommen de bestemming werd gegeven van „terrein voor spoor- wegdoeleinden met daarbij behorende beschouwing”. Overwegende bezwaren bestaan volgens B. en W. tegen dit verlangen niet. Het ontwerp kan daar om dienovereenkomstig worden gewij zigd. De ontworpen weg van de Kanaal straat naar de geprojecteerde brug over de Geeuw, welke weg verbinding zal geven met de woonwijk aan de Lemmer weg en met IJlst, ontmoet zowel be zwaar bij de Nederlandse Spoorwegen als bij de N.V. Houthandel v h. G. H. ter Horst Jzn. Bij aanleg van de weg, welke geprojecteerd is evenwijdig aan en ten zuiden van het spoorwegemplacement over de spoorweghaven, zal de haven gedeeltelijk moeten worden gedempt. Tegen deze gedeeltelijke demping nu bestaat bij de Spoorwegen bezwaar. De bedenkingen van de N.V. Houthandel v.h. G. H. ter Horst Jzn. tegen de aan leg van deze weg vloeien in hoofdzaak voort uit de omstandigheid, dat haar be drijfsterrein door de weg in tweeën wordt gesplitst, tengevolge waarvan de N.V. in de uitoefening van haar bedrijf zou worden belemmer^. De vraag of en zo ja, op welke enigszins bevredigende wijze aan het bezwaar van de N.V, Ne derlandse Spoorwegen tegemoet kan worden gekomen, eist nadere bestude ring, waarmede enige tijd zal zijn ge moeid, aldus B. en W. Het standpunt dat moet worden ingenomen ten aanzien van het bezwaar- van de N.V. Houthan del v.h. ter Horst tegen het tracé van de weg, houdt ten nauwste verband met de beantwoording van de hiervoor be doelde vraag en zal derhalve niet eerder kunnen worden bepaald dan nadat het standpunt der gemeente ten opzichte van het bezwaarschrift van de Spoor wegen is bepaald. Bij de N.V, Hout handel v.h. ter Horst zijn voorts beden kingen gerezen tegen de bestemming van een gedeelte van de grond, gelegen tussen de Almastraat en de Kanaal straat tot parkeerterrein en tot bouw terrein. Hierdoor zou de uitbreidingsmo gelijkheid van haar bedrijf in ernstige mate worden beperkt. Mede in verband met de inmiddels naar voren gekomen plannen voor de bouw van een nieuw gymnasium in aansluiting aan het ge bouw van de R.H.B.S. aan de Alma straat, waardoor het ter plaatse gepro jecteerde parkeerterrein wijziging zal moeten ondergaan, verdient het aanbe veling, dat de bestemming van de ter reinen tussen de Almastraat en de Ka- Jaargang 1953 van deze gids bijna onmisbaar voor de bezoekers aan deze omgeving is verschenen. De tekst is weer op de beproefde wijze verzorgd door de secretaris van V.V.V. Sneek, de heer G. van de Pijpekamp, en omvat alles wat de toerist kan interesseren. Niet alleen trouwens wat Sneek en Bolsward betreft want er is ook aan dacht geschonken aan een aantal plaat sen, welke vanuit beide steden ge makkelijk bereikbaar zyn. De gids is opnieuw rijk geïllustreerd en een aar dige gedachte was het in de tekst teke ningetjes van alle typen zeiljachten Flying Dutchman en Pluisje incluis op te nemen. Al even goed als de tekst door de heer v. d. Pijpekamp verzorgd is, is de typografische verzorging van de uitgeefster, drukkerij fa. B. Weissen-i bach Zn„ Kleinzand 7, Sneek, Het werkje maakt een frisse indruk. Een apart punt in het ver keersbeeld van deze tyd is de bromfiets. Er lijden thans 270.000 van die gemotoriseerde fietsen in Nederland rond. De bromfiets is het talrykste motorvoertuig ge worden. In het gesprek dat we met een verkeersdeskundige hadden en waarover we hiernevens verslag uitbrengen, kwam natuurlijk ook de brommer ter sprake. „Het wordt tijd dat de regering tot een duidelijke uitspraak over de plaats van die brommers komt: fietspad of rijweg. We zitten nu met elkaar tegensprekende kan- tonrechterlyke beslissingen. Dat mag zo niet voortduren", aldus onze verkeersdeskundige, „want deze onzekerheid is gevaarlijk.” Een ander gevaar by bromfiet sen is dat iedereen dit vervoermid del kan gebruiken, ook ouderen by wie het begrip voor snelheid niet meer levend is. Men vergete niet dat er brommers zyn die meer dan 60 km per uur halen! De meeste slachtoffers van brom fietsongelukken zyn personen op leeftijd, voor wie het moeilijk is hun gemotoriseerde fiets volko men te beheersen. Zij dienen grote voorzichtigheid in acht te nemen. Dan mag er ook nog wel ge wezen worden op de grote fout die gemaakt wordt: voortduwën of trekken door een bromfiets. Dat is bij de wet verboden en te recht. De fietser die geduwd of getrokken wordt, krijgt een snel heid toegedeeld waarop hij niet ingesteld is. Een kleine afwijking tijdens het rijden kan een ernstig ongeluk inleiden, waarvan ook anderen in de nabijheid het slacht offer kunnen worden. Wellicht kent u reeds het grapje dat thans zijn ronde door Nederland doet. Het is in deze tijd zeer toepasselijk. Een Engelsman bezoekt een grote stad en kijkt met verbazing naar het verkeer. Dan spreekt hij een voorbijganger aan m vertelt dat hij de indruk heeft dat in Nederland elke fietser jacht maakt op elke voetganger, dat op zijn beurt automobilist op fietsers jaagt en auto’s in steden met railverkeer op hun beurt worden belaagd door trams. De aangesproken Nederlander maakt zich moeilijk verstaanbaar voor de Engels man, maar slaagt erin als lofwaardige omstandigheid te vertellen dat men in Nederland in ieder geval een rijbewijs moet hebben om een auto te mogen be sturen, dit in tegenstelling tot bij voor beeld België. De Engelsman begrijpt dat van het rijbewijs niet zo goed, maar als de Nederlander wat nadere uitleg heeft verstrekt, roept de Engelsman uit: „O, u bedoelt natuurlijk een jachtacte!” 7. 1. 2. 1. 2. 3. 4. 1. 2. 3. 4.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1953 | | pagina 1