Vaststelling uitbreidingsplan
c
Er mankeert nog veel aan
onze verkeersgezindheid
IM
Schiftende en afnemende wind bracht veel
spanning in de derde seriewedstrijd
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
ons
aan
Verkeersproblemen gaan
allen
V
1
Dinsdag 16 Juni 1953
108e Jaargang No. 47
RedacteurL. KIEZEBRINK
ONDERHOUD MET VERKEERSDESKUNDIGE
I
1
Aanbesteding
V.V.V. Gids Sneek en
Bolsward
Geslaagd
f 243.000
8
8
16
16
Polo-wedstrijd Chr. Kweek
schoolRest van Sneek
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD s--?-,—
Redactie-adres
KLEINZAND 7 - Telef 2872
B i
Onderwijzer Gabe Wïerda
was in Parijs en Straatsburg
De Wrotter, L. M. de Vries
ai
S -■
i
SNEEKER NIEUWSBLAD
Cliché Leeuwarder Courant.
als
Mlllioenenleger.
Pantser.
’s Avonds links
3e w.
6
250.000
238.500
4
5.
6.
269.000
263.900
262.000
259.600
259.450
258.555
258.440
258.400
258.000
255.200
251.300
B. en W. bieden de raad thans ter vaststelling aan het uitbreidingsplan in
onderdelen van Sneek, waarvan wy destyds reeds de toelichting in ons blad op
namen en dat gedurende de voorgeschreven termijn ter visie heeft gelegen. Zo
als bekend is het ontwerp tot herziening van het bestaande plan van uitbreiding
in onderdelen ontworpen door het architectenbureau Verhagen, Kuiper, Gouwe-
tor en de Ranltz te Rotterdam.
Hooitijd op het eiland Marken. Met de kleurige Marker costuums is dit
hooien ieder jaar een aardig en vrolijk gebeuren voor iedereen, die niet
iedere dag op Marken komt. Het bijeengegaarde hooi wordt op draag
baren weggedragen.
elke
dat
13
6
10
8
5
7
9
11
14
6
4
5
13
10
8
3
3
15
10
7
12
8
4
5
6
9
14
11
7
4
5
6
9
14
6
7
11
5
4
9
7
11
14
6
5
4
14
7
11
6
5
9
4
39
32
25
25
20
17
14
12
8
30
30
28
27
22
18
13
22
24
22
21
10
10
10
6
28
26
18
20
15
17
14
12
8
23
23
22
21
17
14
9
le w.
11
6
8
3
2e w.
8
11
6
3
11
16
8
5
7
13
9
6
4
totaal
punten
19
17
14
6
31
31
30
24
13
10
10
6
In het Sneker Zwembad is Donder,
dagavond een polowedstrijd gespeeld
tussen leerlingen van de Chr. Kweek
school alhier en de rest van Sneek. Re
sultaat: 66.
na aftr.
slechtste
wedstr.
11
11
8
3
Verschijnt:
DINSDAGS en VRIJDAGS.
Administratie:
Comb. Drijfhout-Kiezebrinlc Co.
Kantoor: GROOTZAND 55
Telefoon 3005 (K 5150)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
De automobilist voelt zich sterk. Psy
chologisch is dat verklaarbaar. Alleen
al het feit dat men ip een auto zit,
geeft een gevoel van overwaarde. De
automobilist bevindt zich daardoor psy
chologisch in een pantser, waar nog bij
komt dat hij omdat hij zich omringd
Advertentieprijs 15 et per m.m.
Bij contract (hendelsedv.) lager.
Abonnementsprijs f3.— per half
Jaar. Franco per post f 3.75 per
half laar.
Giro 50748 ten name van Firma
E. J. Drijfhout, Sneek.
J. Kuipers Co., Zurich
P. Beljon Zn., Lemmer
H. Visser Zn., Lemmer
J. R. de Dood, Sneek
T. D. Joustra, Sneek
S. de Wolf, Sneek
J. W. de Jong, Lemmer
G. de Boer, Workum
Joh. de Jong, Sneek
A. J. Waterlander, Oudehaske 257.450
H. B. Beljon, Lemmer
H. Boersma, Harlingen
Halbesma’s Betonbedrijf,
Leeuwarden
C. Kuipers J. Jorritsma,
Bolsward
N.V. Aannemers Mij. Friso,
Sneek
C. van Meekeren, Hindeloopen ƒ236.750
Cunning volgt. j
Zaterdagmorgen werd door de Ge-
meente Sneek in het openbaar aanbe
steed: het afbreken van drie bruggen
en 762.5 m walbeschoeiing en het maken
van een nieuwe vaste brug (Hoogend),
een overkluizing (Grootzand), een door-
stroomkoker en 324.35 m. nieuwe wal, als
mede het verrichten van zandaanvullin-
gen met bijbehorende werken, een en
ander ter verbetering van Singel, Hoog
end, gedeelte Grootzand en Kleine Palen,
Aantal inschrijvingen: 16.
Er zyn te veel slachtoffers
Zou u die Engelsman veel ongelijk
durven geven? Helaas lijkt het er dik
wijls heel veel op dat de rijweg een
jachtterrein is waarop men naar harte
lust zijn medeweggebruikers kan bela
gen.
De grote fout is dat het publiek niet
verkeersgezind is. Dit zei ons een ver-
keersdeskundige, die dagelijks met het
verkeer te maken heeft en nationale en
internationale ervaring heeft opgedaan.
Er is, zo vertelde hy verder, een grote
tegenstelling tussen de groepen automo
bilisten, fietsers en voetgangers, de drie
hoofdelementen van elk verkeer.
tionele eindstrijd. Ze dreven tegelijk op
de eindstreep af. Breuning na de lange,
v. d. Veen na de korte slag. Tergend
langzaam naderden ze elkaar en lang
was het kiele-kiele wie ’t eerst z’n neus
over de lijn zou steken. Breunings kans
leek de beste, maar met een opschie-
tertje gooide zijn collega zich tussen
hem en de vlag door welke manoeuvre
hy met het kleinst mogelijke en vrijwel
niet waar te nemen verschil won. Met
grote achterstand eindigden mej. An
dringa, Kabel en Miedema resp. als vijf
de, zesde en zevende.
De eindstrijd in de Regenboogklasse
bood het zelfde spannende beeld. Na tal
van wisselingen in het veld van negen
had Alberda zich ten koste van de Tjerk
Hiddes, waarin Wietze de Boer de helm
stok hanteerde, aan de kop genesteld.
Maar de Boer zon op revanche en in
derdaad gelukte het hem Alberda op de
laatste paar honderd meter bij verras
sing te passeren. De schiftende wind
was ook Johannes noodlottig geworden.
Zelfs de tweede plaats was niet voor
hem weggelegd. Daar ging Zv/art op het
allerlaatst nog mee strijken. Verder ver
dreef Hendriks dr v. d. Zijpp van de
vierde plaats, zodat dokter als vijfde
eindigde. Bakker was zesde, Priester
zevende, Vrolijk achtste en v. d. Zee
negende.
In de 16 m2 klasse voer de Vries de
baan weer moederziel-alleen.
Tot besluit laten wij thans de stand
volgen na de drie gezeilde wedstrijden.
Zoals uit de punten blijkt zijn er in alle
klassen verschillende ernstige gegadig
den voor de kampioenstitel. De slotwed
strijd op 27 Juni belooft dan ook uiter
mate spannend te worden.
Geslaagd te Amsterdam voor het exa
men technisch vérenigingsleidster, di
ploma B (Rhythmische Gymnastiek) on
ze vroegere stadgenote mevr. S. Bak
keFeenstra te Hilversum.
door welk meevallertje laatstgenoemde
z’n vijfde plaats terugwon. Jissink werd
nu zesde en van Foeken met grote ach
terstand zevende.
De Valkenklasse telde evenals de vo
rige keer zeven deelnemers. De Lang-
weerster Verhoef was weer absent. De
Boer werd onbedreigd winnaar, maar
toch kreeg hij het niet cadeau. In ’t
laatst van de eerste route verspeelde hij
de kop zelfs aan Breuning die op het
lange kruisrak van de Heerenzijl naar
de startlijn de lange slag naar de wal
van het Kolmeersland maakte wat niet
altijd, maar voor Breuning toch voor
deliger bleek dan de korte, waarbij de
Boér en vele anderen o.a. ook Alber
da in de Regenbogen eerder op de
finish afstevenden. Breuning liep nu
voor hem langs en dekte hem af. Daar
van profiteerden echter ook v. d. Veen
en mr Cornells die nu als tweede en der
de vóór de Boer de tweede route aan
sneden. Breunings vreugde was echter
van korte duur. De Boer profiteerde van
een ruime vlaag en voordat de boei in
Gossepalen bereikt was had hij het ver
loren terrein al weer heroverd. En toen
liet hij zich niet weer passeren. Mr
Cornells speelde het klaar de tweede
plaats te bereiken, maar tussen de beide
tandartsen ontspon zich nog een sensa-
Dan zijn er de voetgangers, waartoe
elke weggebruiker op zijn tijd behoort.
Logisch is dat voor hen geldt: op het
voetpad. Als dat niet kan, dan uiterst
rechts lopen. Echter met deze uitzonde
ring: bij avond uiterst links, want dan
kan men het tegemoetkomend verkeer
in het oog houden, zonder gevaar te
lopen door achterop komende voertuigen
te worden aangereden. Dit laatste is een
gevaar dat de voetganger, die in het
donker maar slecht te onderscheiden is,
ernstig bedreigt. Daarom: 's avonds
uiterst links houden.
Oversteken doet de voetganger na
tuurlijk haaks, na zich volledig over
tuigd te hebben van de snelheid van het
verkeer. Volledig overtuigd? Dat is erg
moeilijk, zei onze zegsman. Zelfs voor
personen die tientallen jaren aan gemo
toriseerd verkeer deelnemen, is het
De gezamenlijke omroepverenigingen
hebben destijds in samenwerking met
de departementen van Buitenlandse Za
ken en Economische Zaken een opstel
lenwedstrijd over het onderwerp „Samen
Europa” uitgeschreven. De tien beste
stylisten zouden t.z. onder deskundige
leiding enige centra van internationale
samenwerking, nl. Parijs en Straatsburg,
bezoeken. Donderdagmiddag zijn de tien
gelukkigen met dat doel naar Parijs ver
trokken. Tot hen behoorde ook de Ulster
onderwijzer Gabe Wierda. Zy hebben
Vrijdag kennis gemaakt met de Mutual
Security Agency en de organisatie van
de Europese Economische Samenwer
king te Parijs en zijn ontvangen op de
Ned. ambassade. Zaterdag bezochten zij
de bureaux der Franse radio en van het
Franse vreemdelingenverkeer, welke
laatste organisatie een lunch op de
Eiffeltoren aanbood; zy waren ook te
Versailles en woonden een opera bij.
Zondag werd de reis vervolgd naar
Straatsburg, waar Maandag de bijeen-
eenkomst van de Q.K.S. werd bijgewoond
en een bezoek gebracht aan het secreta
riaat van de Raad van Europa. Morgen,
Dinsdag, komen ze ween in Nederland,
om ’s avonds voor de radio iets van hun
indrukken te vertellen.
Jeugdklasse
95
94
93
92
Pampusklasse
Weerhaan, H. H. Bakker
De Groene Leeuw, J. Halbertsma
Boecanier, st. G. Zijlstra
Ljip, P. de Jong
Koufurd, A. M. Sustring, L’warden
Ruiter, R. Reitsma, Witmarsum
Smelleken, J. van Foeken
Valkenklasse
Vivian, J. J. v. d. Veen
Soelaas, M. C. Breuning, L’warden
Stille Wille, Mr J. H. Cornells
Margrietha, H. G. de Boer
Argo, Mej. J. van Andringa
Thalassa, C. Kabel, Leeuwarden
Amicitia, J. Miedema Jr.
Trije Swantjes, Verhoef, Langweer
Regenboogklasse
Algri, J. Alberda
Tjerk Hiddes, C. J. de Jong, Joure
Jan van Gent, dr J. W. v. d. Zijpp
Dolfijn, K. Vrolijk
Copi, A. Bakker
Oranje, T. Zwart
Hennie, M. Hendriks
Bliksticnder, J. E. Priester
Marijke, A. v. d. Zee
16 m2 klasse
Denderend waren de weersomstandigheden weer niet waaronder Zaterdag
middag de derde seriewedstrijd van de Kon. Zeilver. Sneek werd gehouden.
De wind meldde zich pas op het laatste ogenblik, maar verdween al weer vóór
de strijd ten einde was, zodat de meeste deelnemers in ’t laatst nog met stilte
te kampen kregen. Bovendien had Aeolus een wispelturige plagerige bui. Hij
dwarrelde steeds tussen zuid- en zuid-zuidwest heen en weer, wat tal van
deelnemers lelijk parten speelde.
Aan de andere kant bracht dat echter
ook veel spanning, vooral in de eind
strijd, die in enkele gevallen zelfs sen
sationeel verliep. Posities welke safe
leken gingen verloren, waarvan concur
renten weer profiteerden. Zo waren te
leurstellingen en verrassingen schering
en inslag en kreeg deze middag toch
nog een pikant tintje.
De Jeugdklasse was deze keer niet
van de party. Mej. v. d. Zijpp en Bou-
ritius zeilden nl. mee in de wedstrijdèn
op het Paterswoldse meer. Zodoende
werd direct begonnen met de Pampus
klasse die weer volledig aan de start
verscheen. Halbertsma, die de vorige
maal winnaar werd, maakte thans een
slechte start. Hij was te laat en kon dat
niet weer voldoende herstellen. Bakker
gaf thans de toon aan en wist z’n voor
sprong welke hij reeds in de eerste route
behaalde, steeds te behouden, hoewel
Zijlstra in de tweede route wei op hem
inliep. Burgemeester Reitsma, die als
derde de beslissende route inging, kon
zich hier slechts handhaven dank zij een
tegenslag van Jissink, stuurman in de
Koufurd. Die dacht er met een op-
schietertje te komen, maar Reitsma
drukte hem beneden de vlag, wat hem
drie plaatsen kostte. Halbertsma en de
Jong gingen hem nl. ook nog voorbij,
moeilijk de juiste snelheid te schatten.
Dat blijkt wel als de politie getuigen
hoort na een ongeval. Dan lopen de
schattingen van de snelheid nagenoeg
altijd uiteen.
Snelheid is dus moeilijk te schatten.
Meestal is men te laag in zijn raming.
De veiligste weg is zo veel mogelijk ge.
bruik te maken van oversteekplaatsen.
Daar weet het wegverkeer dat het voet
gangers kan verwachten en zal het er
rekening mee houden. In het buitenland
komt het voor dat een voetganger die
buiten de oversteekplaatsen op de rijweg
wordt aangereden, zijn rechten kwijt is.
Zou dat niet een oplossing kunnen zijn
tegen het euvel der kris-kras overste
kende voetgangers in Nederland? Het
is maar een vraag.
Die Engelsman, met wie we ons ar
tikel openden, zou minder reden tot kla
gen hebben, als we meer de wellevend
heid in het verkeer in acht namen. Als
we ons meer bewust waren van de
grote verantwoordelijkheid, die we als
weggebruiker hebben ten opzichte van
ons zelf en van anderen. Voor velen van
ons zal dat in de letterlijkste zin van
het woord een kwestie van leven en
dood worden, vooral omdat in de komen
de jaren een sterke toeneming van het
rijverkeer zal plaats hebben. Als we
niet oppassen meer verkeersgezind te
worden, dan zal er over enkele jaren pas
goed gesproken kunnen worden over
jachtvelden
(Nadruk verboden).
Nu de fietsers, die samen een mil-
loenenleger vormen. Voor hen geldt:
zoveel mogelijk op fietspaden. Kan dat
niet, dan uiterst rechts. En heel be
langrijk, maar nog te veel verwaarloosd
niet met zijn tweeën naast elkaar,
als daardoor de veiligheid van het ver
keer in gevaar wordt gebracht!
Fietsers mogen niet vergeten dat een
enkele vreemde beweging van hen auto
mobilisten in grote moeilijkheden kan
brengen. Bij gladheid, regen, mist
vormen fietsers voor passerende auto’s
extra gevaarlijke objecten.
Een ander punt is de verlichting.
Ernstige ongevallen zijn voorgekomen,
omdat de verlichting niet brandde. Zo
wel voor als achter dient deze in het
eigen belang van de fietser perfect In
orde te zijn. Als er voor niet brandend
voor- of achterlicht proces-verbaal wordt
opgemaakt, dient men de politie daar
over zeer zeker niet hard te vallen. Dat
verbaal heeft men aan zich zelf te
wijten en men dient er eigenlijk dank
baar voor te zijn dat er op die strenge
wijze een eind wordt gemaakt aan een
bron van ongelukken, waarvan de fietser
zelf de dupe had kunnen worden.
We vroegen de verkeersdeskundige
nog naar zijn mening over het vervoer
van materialen en kinderen op fietsen.
Hij keek bedenkelijk. Dat vervoer, zo
zei hij, lient men niet te overdrijven. En
wat de kinderen betreft, moest er meer
verantwoordelijkheidsgevoel bij de ouders
zijn. Dikwijls ziet men dat kinderen on
beschermd achterop een fiets zitten, zo
dat bij voorbeeld hun beentjes tussen de
spaken kunnen komen. Daar is al veel
narigheid uit voortgevloeid. Meermalen
werden ook anderen in de valpartijen
betrokken. Ouders moeten ook op de
fiets hun kind beschermen. Daar zijn ze
niet alleen wettelijk, maar ook moreel
toe verplicht.
naalstraat nader wordt bestudeerd. Ge
let op het vorenstaande is het daarom
gewenst, de gronden welke hierbij in
het geding zijn, niet in het thans vast
te stellen uitbreidingsplan op te nemen,
maar daarvoor, nadat het standpunt ten
aanzien van de ingediende bezwaren kan
worden bepaald, een partieel uitbrei
dingsplan vast te stellen. Op het ont-
werp-uitbreidingsplan, zoals dat ter in
zage heeft gelegen, was een tehuis voor
bejaarden geprojecteerd in het ver
lengde van de bestaande Troelstrakade
aan de Zwette. Bij nadere overweging
menen B. en W„ dat het beter is dat
voor een dergelijk gebouw een plaats
wordt gereserveerd aan de Leeuwarder-
weg aan de zijde van het burgemeester
de Hooppark. Het terrein aan de Zwette,
dat evenals dat aan de Leeuwarderweg
aan de gemeente in eigendom toebe
hoort, kan worden bestemd voor de
bouw van enige parkflatjes in twee en
drie woonlagen. Bij het ontwerpen van
het voorliggende ontwerp-plan is afge
zien van het reeds nu vastleggen van
het tracé van eventuele omleidingswe-
gen voor het doorgaande verkeer, zoals
dit op het tot nu toe geldende uitbrei
dingsplan is geschied. Aan de Lemmer
weg is een geheel nieuwe woonwijk ont
worpen. De in de toekomst te verwach
ten uitbreiding der gemeente zal zich in
hoofdzaak hier voltrekken. Op het zgn.
industrie-eiland tussen Houkesloot, Zo
merrok, Oudvaart en Jachthavenkanaal
is plaats voor een beperkte woningbouw
gereserveerd. Deze bouwwijk zal boven
dien dienst doen als een beschermende
strook voor het nabij gelegen recreatie
gebied. In de zgn Noorderhoek en de
Noord-oosthoek is alleen nog enige be
bouwing van beperkte omvang als af
ronding gedacht. In de omgeving van de
Bolswarderweg zijn uitsluitend wonin
gen voor beter gesitueerden geprojec
teerd. Ook deze uitbreiding is uiteraard
beperkt. Ernstig is overwogen de vraag
of de voornaamste uitbreiding in de toe
komst in het Sperkhem of aan de Lem
merweg moest komen. Het „Zuid-west
plan” is tenslotte gekozen mede omdat
voor het houden van contact met de bin
nenstad de woonwijk aan de Lemmer
weg gunstiger is gelegen dan een nog
verder gaande bebouwing in het Sperk
hem.
weet door de carrosserie, ook wel denkt
letterlijk in een pantser te zitten. Dus
dat hij meer kan wagen, omdat er heel
wat gebeuren moet willen ze hem per
soonlijk letsel berokkenen. De positie
van een automobilist tegenover wegge
bruikers als fietsers en voetgangers, is
er een van groot overwicht. Als er een
aanryding komt, wat kan hèm gebeu
ren?
Daar komt nog by dat de automolist
bij de wet verschillende faciliteiten zijn
verleend. Zoals bijv, de opheffing van de
maximum snelheid. Verder heeft hij in
veel gevallen als motorrijtuigbestuurder
voorrang. Allemaal omstandigheden die
maken dat een automobilist zich zelf
wel goed in de hand moet hebben, wil
hij een werkelijk goede rijder zijn.
Onze verkeersdeskundige gaf
typisch voorbeeld van de pantsermenta-
liteit by automobilisten dit: als op de
weg een grote trailer en een gewone
auto met elkaar te maken krijgen, dan
zet de trailer door, want de bestuurder
daarvan denkt: „Ze moeten voor my
wel opzij
Bezwaarschriften zijn ingekomen van:
a. de Hoofdingenieur-Directeur van de
Rijkswaterstaat, directie Groningen en
Friesland, te Groningen; b. de Chef van
de Dienst van Economische Zaken der
Nederlandse Spoorwegen te Utrecht; c.
de N.V. Houthandel v.h. G. H. ter Horst
Jzn., te Sneek, mede namens mevrouw
N. ter HorstMeihuizen te Doorwerth
en de heer G. H. ter Horst te Sneek.
De bedenkingen van de Hoofdinge
nieur-Directeur van de Rijkswaterstaat
richten zich tegen de geprojecteerde
rooilijnen langs de Leeuwarderweg
(Rijksweg no. 40), die te dicht by deze
weg zouden liggen, tegen het ontbreken
van voldoende uitzichthoeken bij de
aansluiting van geprojecteerde zijwegen
op de Leeuwarderweg en de Oppenhui-
zerweg (Rijksweg 43, Oostelijk deel) en
ten slotte tegen de het meest nabij de
stad geprojecteerde wegaansluiting op
de Lemmerweg (Rijksweg SneekLem
mer), welke wegens het ontbreken van
uitzicht naar de noordzijde gevaar zou
opleveren. Aan de wensen van de Hoofd
ingenieur-Directeur kan zonder enig be
zwaar worden voldaan, aldus B. en W.,
zodat het plan in overeenstemming met
de te dezen aanzien geuite wensen kan
worden gebracht. De N.V. Nederlandse
Spoorwegen maakt in de eerste plaats
bezwaar tegen de omstandigheid, dat de
in het plan begrepen eigendommen van
de Spoorwegen geen eigenlijke bestem
ming verkrijgen, doch alleen worden
aangeduid als „spoorbaan” met uitzon
dering van een gedeelte dat in het plan
tot „wandel- en fietspad” wordt be
stemd. De Spoorwegen zouden het op
prijs stellen indien haar in het plan be
grepen eigendommen de bestemming
werd gegeven van „terrein voor spoor-
wegdoeleinden met daarbij behorende
beschouwing”. Overwegende bezwaren
bestaan volgens B. en W. tegen dit
verlangen niet. Het ontwerp kan daar
om dienovereenkomstig worden gewij
zigd. De ontworpen weg van de Kanaal
straat naar de geprojecteerde brug over
de Geeuw, welke weg verbinding zal
geven met de woonwijk aan de Lemmer
weg en met IJlst, ontmoet zowel be
zwaar bij de Nederlandse Spoorwegen als
bij de N.V. Houthandel v h. G. H. ter
Horst Jzn. Bij aanleg van de weg, welke
geprojecteerd is evenwijdig aan en ten
zuiden van het spoorwegemplacement
over de spoorweghaven, zal de haven
gedeeltelijk moeten worden gedempt.
Tegen deze gedeeltelijke demping nu
bestaat bij de Spoorwegen bezwaar. De
bedenkingen van de N.V. Houthandel
v.h. G. H. ter Horst Jzn. tegen de aan
leg van deze weg vloeien in hoofdzaak
voort uit de omstandigheid, dat haar be
drijfsterrein door de weg in tweeën
wordt gesplitst, tengevolge waarvan de
N.V. in de uitoefening van haar bedrijf
zou worden belemmer^. De vraag of en
zo ja, op welke enigszins bevredigende
wijze aan het bezwaar van de N.V, Ne
derlandse Spoorwegen tegemoet kan
worden gekomen, eist nadere bestude
ring, waarmede enige tijd zal zijn ge
moeid, aldus B. en W. Het standpunt
dat moet worden ingenomen ten aanzien
van het bezwaar- van de N.V. Houthan
del v.h. ter Horst tegen het tracé van
de weg, houdt ten nauwste verband met
de beantwoording van de hiervoor be
doelde vraag en zal derhalve niet eerder
kunnen worden bepaald dan nadat het
standpunt der gemeente ten opzichte
van het bezwaarschrift van de Spoor
wegen is bepaald. Bij de N.V, Hout
handel v.h. ter Horst zijn voorts beden
kingen gerezen tegen de bestemming
van een gedeelte van de grond, gelegen
tussen de Almastraat en de Kanaal
straat tot parkeerterrein en tot bouw
terrein. Hierdoor zou de uitbreidingsmo
gelijkheid van haar bedrijf in ernstige
mate worden beperkt. Mede in verband
met de inmiddels naar voren gekomen
plannen voor de bouw van een nieuw
gymnasium in aansluiting aan het ge
bouw van de R.H.B.S. aan de Alma
straat, waardoor het ter plaatse gepro
jecteerde parkeerterrein wijziging zal
moeten ondergaan, verdient het aanbe
veling, dat de bestemming van de ter
reinen tussen de Almastraat en de Ka-
Jaargang 1953 van deze gids bijna
onmisbaar voor de bezoekers aan deze
omgeving is verschenen. De tekst is
weer op de beproefde wijze verzorgd
door de secretaris van V.V.V. Sneek, de
heer G. van de Pijpekamp, en omvat
alles wat de toerist kan interesseren.
Niet alleen trouwens wat Sneek en
Bolsward betreft want er is ook aan
dacht geschonken aan een aantal plaat
sen, welke vanuit beide steden ge
makkelijk bereikbaar zyn. De gids is
opnieuw rijk geïllustreerd en een aar
dige gedachte was het in de tekst teke
ningetjes van alle typen zeiljachten
Flying Dutchman en Pluisje incluis
op te nemen. Al even goed als de tekst
door de heer v. d. Pijpekamp verzorgd
is, is de typografische verzorging van
de uitgeefster, drukkerij fa. B. Weissen-i
bach Zn„ Kleinzand 7, Sneek, Het
werkje maakt een frisse indruk.
Een apart punt in het ver
keersbeeld van deze tyd is de
bromfiets. Er lijden thans 270.000
van die gemotoriseerde fietsen in
Nederland rond. De bromfiets is
het talrykste motorvoertuig ge
worden.
In het gesprek dat we met een
verkeersdeskundige hadden en
waarover we hiernevens verslag
uitbrengen, kwam natuurlijk ook
de brommer ter sprake. „Het
wordt tijd dat de regering tot een
duidelijke uitspraak over de
plaats van die brommers komt:
fietspad of rijweg. We zitten nu
met elkaar tegensprekende kan-
tonrechterlyke beslissingen. Dat
mag zo niet voortduren", aldus
onze verkeersdeskundige, „want
deze onzekerheid is gevaarlijk.”
Een ander gevaar by bromfiet
sen is dat iedereen dit vervoermid
del kan gebruiken, ook ouderen
by wie het begrip voor snelheid
niet meer levend is. Men vergete
niet dat er brommers zyn die meer
dan 60 km per uur halen! De
meeste slachtoffers van brom
fietsongelukken zyn personen op
leeftijd, voor wie het moeilijk is
hun gemotoriseerde fiets volko
men te beheersen. Zij dienen
grote voorzichtigheid in acht te
nemen.
Dan mag er ook nog wel ge
wezen worden op de grote fout
die gemaakt wordt: voortduwën
of trekken door een bromfiets.
Dat is bij de wet verboden en te
recht. De fietser die geduwd of
getrokken wordt, krijgt een snel
heid toegedeeld waarop hij niet
ingesteld is. Een kleine afwijking
tijdens het rijden kan een ernstig
ongeluk inleiden, waarvan ook
anderen in de nabijheid het slacht
offer kunnen worden.
Wellicht kent u reeds het grapje dat
thans zijn ronde door Nederland doet.
Het is in deze tijd zeer toepasselijk. Een
Engelsman bezoekt een grote stad en
kijkt met verbazing naar het verkeer.
Dan spreekt hij een voorbijganger aan m
vertelt dat hij de indruk heeft dat in
Nederland elke fietser jacht maakt op
elke voetganger, dat op zijn beurt
automobilist op fietsers jaagt en
auto’s in steden met railverkeer op hun
beurt worden belaagd door trams. De
aangesproken Nederlander maakt zich
moeilijk verstaanbaar voor de Engels
man, maar slaagt erin als lofwaardige
omstandigheid te vertellen dat men in
Nederland in ieder geval een rijbewijs
moet hebben om een auto te mogen be
sturen, dit in tegenstelling tot bij voor
beeld België. De Engelsman begrijpt dat
van het rijbewijs niet zo goed, maar als
de Nederlander wat nadere uitleg heeft
verstrekt, roept de Engelsman uit: „O,
u bedoelt natuurlijk een jachtacte!”
7.
1.
2.
1.
2.
3.
4.
1.
2.
3.
4.