van 1883 tot 1953 1 i Het „Spoor” D Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL. en IJLST I Impressies uit vroeger dagen VI raüe I irpoort a Donderdag 31 Dec. 1953 Bioscoopnieuws 8 31 Kerknieuws 1, Geslaagd I T, E 4 1NDEL I i i Goedkoper stoken lN’S 108e Jaargang No. 104 Redacteur: L KIBZEBRINK I Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en ORIJFHOUTS NIEUWSB1 AD Meerderheid van de raad acht geen Chr Ambachtsschool nodig. Sneek gaat „edelcompost” maken. Valkenclub Jacoba van Beieren” KLE1NZANÜ 7 - Telef 2872 is Fanfaren der liefde. en hun gastvrouwen en gastheren. Wereldnieuws. JAC. N. D. HOOGSLAG 1953. 1 Uil onze raadzaal en on- Zie verder pag. 2. I i der .eek i De laatste stoomtrein voor passagiers in 1953. De eerste spoortrein van Sneek naar Leeuwarden in 1883. Te Djakarta slaagde voor het examen tweede stuurman grote vaart onze vroe gere stadgenoot de heer J. v. d. Horst. Aanbieding gemeente begroting 1954. B. en W. bieden de raad de gemeente begroting 1954 en de begrotingen van de takken van dienst voor dat jaar aan. De secties ter onderzoek worden als volgt Aanschaffing motor driewieler voor de straatmakers. Wq vernemen nog van de directie van Amicitia dat met ingang van 1 Januari ook het Wereld-Nieuws in eerste-weeks vertoning zal worden gebracht. D. w. z. dat onmiddellijk na het verschijnen van dit nieuws dit ook in Amicitia zal r- den vertoond. Samen met het Hollands Nieuws krijgen wij dan het meest actu ele Journaalprogramma dat :r in Neder land verschijnt en dat o.a. gelijktijdig met het programma van Cineac op het witte doek komt. getrokken: le sectie: de leden v. d. Werf, de Boer, Terpstra, KuipersAre- ma, Zeilstra, Langius, Boonstra, Groene- veld. 2e sectie de leden: Fijlstra, Boom- sma, Lampe, SchaperTolman, mr. de Jong, de Vries en Vis. De Chr. Ambachtsschool. :us in de t 2.95 Verschijnt: DINSDAGS en VRIJDAGS. Administratie Comb. Drijfhout-Kiezebrink Co. Kantoor: GROOTZAND 55 Telefoon 3005 (K 5150) e n kVILD, jnz. TeL 2135. w le n waarop molens, fabrieken, torens enz. O.a. de Oldehove, de Nieuwe Toren, (af gebroken 1884 waarvan ik mij het schilderachtige silhouet en het klokken spel duidelijk herinner, zelfs de klank). In de Zwette een zeilschip half wind varende, en een trekschuit annex scheepsjager te paard met een post- Op het ministerie van economische za ken is een ministeriële beschikking in voorbereiding, waarbjj de prijzen van de verschillende soorten huisbrand, naar wordt verwacht, ongeveer drie tot vijf procent omlaag zullen word n gebracht, De verlaging, die een gevolg is van het door het parlement aanvaarde wetsvoor stel tot afschaffing van de omzetbelas ting op huisbrand, zou 1 Januari ingaan. lasten en van kapitaalsinkomsten en -uit gaven van het woningbedrijf boekjaar 1951-’52; het rapport van de co missie voor rekeningen en begrotingen tot goedkeuring van de begroting van het Old Burger Weeshuis voor 1954. Het voorstel van B. en W. tot voorlopige vaststelling van de rekeningen van het gas- en waterleidingbedrijf over 1952; idem tot het bepalen van het maximum van de bij wijze van rekeningcourant in 1954 op te nemen gelden en om hen te machtigen tot het aangaan van kasgeld- teningen; idem tot het vaststellen der afschrijvingspercentages op bezittingen van het gemeentelijk reinigingsbedrijf; idem tot aankoop van een aantal per celen in verband met de sanering van oude stadsgedeelten. Een Duitse comedie over twee werk loze musici, die geen baan kunnen krij gen. Teneinde raad sluiten zij zich in travesti aan bij een damesorkest en het moet worden gezegd: de ene is beslist knap. Aardig en vrolijk amusement, dat de moeite waard is en dat u dan ook an derhalf uur onbedaarlijk zal doen lachen. IJLST. Bij de Ned. Herv. Gemeente alhier werd wegens uitbreiding van de kerkeraad tot ouderling gekozen de heer A. Stanersma en tot diaken de heer D. Oppedijk, Onze vroegere stadgenoot de heer H. Wesselius, thans te Amsterdam, slaagde voor het Staatspraktijkexamen voor be drijfsadministratie le deel. bescheiden voet, van Enkhuizen. Dit Souvenir moest blijkbaar tevens dienst doen voor een feestavond. Ik vind er n.l. op afgedrukt in blauw, de aan kondiging en het programma van een Groot Militair Concert in de Buiten- Sociëteit „de Harmonie” te Sneek op Donderdag 19 Juli 1883, te geven door het Muziekcorps der Rijdende Artillerie te Arnhem, Kapelmeester (tegenwoor dig dirigent) de Heer G. Joh. van Dam. Het programma, niet vrij van spelfou ten, is karakteristiek voor dien tijd met de onmisbare solo voor cornet pistons. Er ontbreekt echter een spoorweg- mars op. Het mooiste komt nog. In den linker onderhoek gevat in een rococo-omlgs- ting zien wij een voorstelling van een feestmaaltijd. Tien gebaarde mannen al len nog in ’t bezit van hun vollen hoofd dos zitten op uit dien tijd bekende stoe len met gevoerde ovale rugleuning om een lange feestdis geschaard waarop een overvloed van appelijtelijke spijzen en dranken zijn uitgestald. Men herkent bijna de gerechten. W|j zien het hun aan. Zij zijn vermoeid van de lange zwaar wichtige voorbereidingen. Het is mij, jammer genoeg niet gelukt een hunner te herkennen, zelfs de spreker niet die met de hand op ’s buurmans schouder geleund duidelijk de verwachtingen naar voren brengt van den spoorweg Leeu wardenSneekAmsterdam. TE SMEEK groot militair concert. Of* tXSUÖEHOAO t* ffev*» faw bel RUl>ESt>8 A8TIU.SKH8 So ARSggS. fafsisaw fe !!w'ï JOH VAN DAM.' Vergadering van de raad der ge meente Sneek op Maandag 28 December lOPi, ’s avonds 7.15 uur Voorzitter bur gemeester L. Rasterhoff, secreta ris de heer K. Koster. Aanwezig alle (17) raadsleden. De notulen van de vergaderingen van 30 November en 11 December worden on veranderd vastgesteld. Tot de ingekomen stukken behoort een aanvrage van de Ver. voor Chr. Schoolonderwijs alhier om gelden uit de gemeentekas beschikbaar te stellen voor het bouwen van een lokaal voor de licha melijke oetening bij de Rehobothschool aan de Lindenlaan. Dit stuk wordt in handen van B.en W. gesteld om advies. IET 'AAL- irkade 24, dherberg. D. 2 4 6 7. wapens mat geweldige aanlegkaden, stoomboten, opslagplaatsen, kudden vee met hun drijvers enz. En overal hier tus sendoor, „Het Spoor”. Op de rechterhelft van de plaat vindt men behalve enige treinen en emplace menten het silhouet van Amsterdam met z’n wapen, het IJ met talloze fre gatten, schoeners en barken (de ontwer per kende de scheepstypen blijkbaar goed) benevens enkele stoomboten. On deraan hetzelfde beeld, echter op meer hoorntje voor den mond. En natuurlijk drie spoor ijnen met treinen er op. Twee vertrekken er en één komt er aan, zodat de aansluiting moet hebben te wensen overgelaten. Alle locomotieven zomede de fabrieksschoorstenen gesierd met machtige rookpluimen, die, zoals het zeilschip hierboven genoemd, bewijzen dat de wind toen ook al uit het Westen woei. Verder merkt men op: Triomfbogen waar de trein onderdoor rijdt en aller hande attributen van landbouw, vee teelt en nijverheid. In het midden de Kolk met Water poort en Stadsherberg. In de Kolk stoomboten, zeilschepen, vrachtschepen en houtvlotten die blijkbaar moeizaam voortgeboomd worden. Op den achtergrond o.a. de Grote Kerk en het Hansje Boelenshuis (nog met torentje). Alles overdadig bevlagd met onwaarschijnlijk grote lappen vlag zo groot als de halve Martinikerk. Dan ziet men onderaan de afbeeldingen veft IJlst en Stavoren inclusief de stedelijke SNEEKER NIEUWSBLAD Geref. Kerken. Aangenomen naar Vlaardingen, ds. Joh. Lever te Sybranda- buren. Voor mij liggen twee afbeeldingen van locomotieven, de ene gespannen voor de eerste spoortrein van Sneek naar Leeu warden in 1883, de andere voor de laat ste stoomtrein voor passagiers in 1953. Beide foto’s op het station te Sneek ge nomen. De locomotief: Fries „lük mar tige”, van 1883 genummerd No. 69 heeft een hoge stoompijp of schoorsteen voor zien van een fraaie koperen rand en een schitterende koperen dom op de kleine ketel. Op de spatschermen boven de gro te wielen staat een fraaie inscriptie die ik mij nog goed herinner: Beijer Peacock Co Manchester, gevolgd door het jaartal van fabricage. De trein telt vier kleine twee-assige wagons elk van vier compartimenten, coupé’s genaamd. Elke coupé IHe en He klasse heeft tien zitplaatsen. De Ie klasse coupé’s echter slechts acht. De IHe klasse coupé’s zijn van elkan der afgescheiden door een laag houten schot, heel gezellig, doch met slechts raampjes in de portierdeuren. De ver warming geschiedt door ingeschoven lange koperen stoven. Zij liet veel te wensen over. Er bestonden speciale coupé’s „niet roken”. Tegenwoordig „verboden te roken”. Is het reizend publiek soms ongezegge- lyker geworden? In andere coup'’s trof men de volgen de kennisgeving aan: „In dit compartiment mag gerookt „worden, tenzij een der medereizigers „zich hiertegen verzet en voor hem „geen plaats is gevonden kunnen worden „in een der compartimenten waar het „roken verboden is.” Er waren speciale damescoupé’s (la ter vrouwencoupé’s). Voelden sommige dames zich niet op hun gemak in de ge mengde coupé’s? Men mag het veron derstellen. Een.enkele keer verdwaalde een Duit se wagen in Nederland met „nicht Rauchen”, waaraan zich geen goed Ne derlander stoorde en waartegen geen waarschuwing van het treinpersoneel baatte, daar niemand gehouden was deze vreemde taal te kennen. Nadat de Westinghouserem uitgevon- De heer F ij 1 s t r a heeft in het voor stel tot wijziging van de gemeentebegro- ting-1953 gezien dat 2500 is uitgetrok ken voor aanschaffing van een motor driewieler. Spr. vindt dat een vrij aan zienlijk bedrag, maar in het zich sneller kunnen verplaatsen zitten ook voorde- ien. Kunnen B. en W. nadere inlichtin gen over deze aanschaffing verstrek ken De Vooizitter anfwoordt dat deze driewieler voor de staatmakers bedoeld is. Bij de uitbreiding der woon wijken krijgen zij een steeds groter taak, zij moeten zich dan over grote afstan den verplaatsen en als dit alles te voet moet, kost dat veel tij'd. Er kan dus door deze aansenaffing fneer gebeuren. Men moet ook niet uitsluitend naar het di recte voordeel^Sien, maar ook bedenken dat het snel Verrichten van herstellingen van straten' ook op andere wijze van grote betekenis is. Verzakkingen in straten kunnen aanleiding tot verkeers ongelukken geven en voor eventuele schadg zou de gemeente verantwoorde lijk kunnen worden gesteld. Ook daarom is /snel herstel der bestratingen nodig. Z'. h. s. wordt alsnu het voorstel goed gekeurd. Kamerstukken. Z. h. s. of discussie neemt de raad aan het voorstel van B. en W. tot wijzi ging van de begrotingen van baten en Op de traditionele Valkenreunie, waar Mr K H. Mulder en zijn echtgenote als gastheer en gastvrouw optraden en na mens de K.Z.V.S. de heer en mevr. Priester mee aanzaten om zich de boere- kool met worst wel te doen smaken, was het de voorzitter, de heer Max Breuning, die voor de Valkenzeilers en hun stuur lieden, plus de bemanningen en de uitge nodigde dames de plannen van „Jacoba van Beieren” voor 1954 ontvouwde. Het ligt in de bedoeling dat 6 tot 8 Valken in het zomerseizoen van 1954 naar Karl stad in Zweden gaan om daar dit schip en de kwaliteiten ervan te tonen en er wedstrijden te zeilen, een en ander in verband met het jubileum van de Karl stad Zeilvereniging. Er was by ee"1 aan tal Valkenzeilers reeds grote animo om deze demonstratie te doen doorgaan. Het ligt in de bedoeling dat men zelf zoekt naar gelegenheid tot vervoer naar Zweden, b.v. met Coasters die in lichte lading naar Zweden gaan. Het vervoer van de schepen terug naar Nederland geschiedt gratis. De zeilers en beman ning wordt gratis logies aangeboden, op dezelfde wijze zoals dit in 1953 te Sneek is georganiseerd tydens de Internatio nale Valkenwedstryden. De heren Pries ter en Kabel zegden hun medewerking toe voor wat betreft het vragen van re laties om voor het vervoer naar Zweden te zorgen. Na afloop van deze reunie kwamen nog een aantal gast en be stuursleden van de KZ.V.S. en werd er een krikje achter de schermen gegeven van de voorbereiding van de internatio nale «wedstrijd. Bovendien vertoonde men films van het Skütsje-silen en andere wedstryden en van het Admiraalzeilen der Valken in Grouw. Ook werd er een prachtige serie gekleurde diapositieven en foto’s vertoond van de internationale zeilwedstrijden en van een zeilwedstrijd in Noorwegen. De voorzitter deelde nog mede dat ’n Januari een kleurenfilm van de internationale valkenwedstryden ge draaid zal worden voor de valkenzeilers Oorspronkelijk was de Iqn ontworpen tussen Sneek en Bolsward door, om al dus beide stadjes te kunnen bedienen. Later werd de richting veranderd en de lijn over Sneek gelegd, zeer tot ont stemming van de inwoners van Bols ward. Tot troost zond een groepje Sne- kers den Bolswarders toen een grote trommel (tromp zeide men destijds) oliekoeken. De Bolswarders weinig in genomen met deze grap staken bij wijze van minachting de oliekoeken op hun vuurwapenen, d.w.z. op de bajonetten van de geweren der d.d. schutterij al daar. Tenminste zo werd my door een officier van dit wapen verteld. „SI non vero, ben trovato”. Van de nieuwe lijn herinner ik my den aanleg nog goed. Zo zijn de grote visvijvers (te Sneek reeds weer ge dempt), aan de stations ontstaan door de uitgraving van voor de lijn benodig de aarde. Zg werd allereerst geëxploiteerd door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, verkort Staatsspoor genoemd of S.S. Later by de nieuwe spoorwegwet werden overal in den lan de de lijnen tussen de twee grote maat- schappyen verdeeld, ter wille van de concurrentie, en zo doende werd in 1890 de lijn Leeuwarden-Stavoren over gedragen aan de Hollandse Ijzeren Spoorweg Maatschappij verkort H.IJ.S. M. en later Hollandsche Spoor. Dit be tekende verandering van materiaal en verandering van uniformen en bovendien vele kleine plagerijen tot last van het publiek. Er kwamen kleine, nijdige, zwarte, Duitse locomotiefjes te lopen dié zo schel floten. Er stond A. Börsig Ber lin op en verder, misschien om de pil te vergulden den naam van een of andere Nederlandse zeeheld. De conducteurs droegen hoge uniform petten naar Duits model. De chefs ston den „in de houding” als de sneltrein hun station voorbij snorde. En dan het woord „Hollandsche” S. M.l Dit was voor een Friese jongen moeilijk te slikken. Zodat ik dan ook bij voorkeur gebruik maakte van de S.S. welks aandeelhouders wel nimmer be seft zullen hebben waaraan zij hunne Advertentieprijs 15 ct. per m.m Bij contract 'handelsadv.) lager. Abonnementsprijs 3 - per half jaar Franco per post 3.75 per half laar. Giro 50748 ten name van Firma j E. J. Drijfhout. Sneek. Redactie-adres dividenden te danken hadden. Er is in den zomer van 1883 feest ge vleid te Sneek. Hiervan getuigt een cu- v. C. M. neuse plaat gedrukt: Lith. Pouwels, Sneek. Het opschrift ervan gezet op een d derend Lnt luidt: So’r enir Opening Spoorweg Sneek- Leeuwarden. Op deze plaat kan men zo wat alles vinden wat op de nieuwe lijn betrekking heeft. Op de linkerhelft: De wapens van Leeuwarden en Sneek. Een aa zicht van Leeuwarden uit het zuiden gezien den was werden alle wagons voorzien van een noodrem. Tegen het misbruik maken hiervan werd gewaarschuwd in de volgende bewoordingen: Reizigers die zonder wettige reden het remtoestel in werking brengen worden uit den trein verwijderd, onverminderd de straf op deze overtreding gesteld. Tout voyageur qui, sans motif valable fera fonctionner le freln, sera expulsé du train, sans préjudice aux pénalités prévues contre cette infraction. Reisende, welche die Bremse mis- brauchlich in Thatigkeit setzen, werden aus dem Zug gewiesen unbeschadet wei- terer wegen derartigen Missbrauch ver- wirkter Strafe. Passengers are cautioned that any person putting the brake-apparatus into action without due cause, will be removed from the train, besides being liable to punishment for infringing this regula tion. Waarbij men kon genieten van de ge moedelijke omslachtigheid dezer kennis geving en de zuiverheid der vertalingen De lijn Leeuwarden-Staveren was de laatste der vier hoofdlijnen in Friesland. De lijn Harlingen-Leeuwarden was reeds in 1865 geopend, spoedig daar na gevolgd door de lijnen Leeuwarder Groningen en Leeuwarden-Zwolle. Vóó: de lijn Groningen-Meppel gereed wa moesten reizigers van Groningen naa Amsterdam aldus reizen: Groningen Leeuwarden - Zwolle - Zutphen - Arr. hem - Utrecht - Amsterdam, want d< Iqnen over de Veluwe bestonden no niet. Een brief van een mijner voor ouders vertelt hiervan uitvoerig. Sommige Snekers vreesden dat d< nieuwe lijn Sneek zou schaden omd' Leeuwarden daardoor meer kopers zoi trekkeu. Stalag 17. Deze film van Billy Wilder begint met een lichteiyk overdreven commentaar; er wordt hierin namelijk beweerd, dat er, in tegenstelling tot andere soorten oor- logs- en verzetsfilms, géén films zijn ge maakt over krygsgevangenen. Wij wil len echter de ook hier vertoonde films „Grote Illusie” en „Het gevrnge’ hart” in herinnering brengen. Een weinig ge ïrriteerd gaat men dus naar het werk van Wilder kijkenom reeds na en kele minuten alle overdryvingen te ver geten en te vergeven. Want Stalag 17, spelend gedurende de laatste oorlogsjaren (doch in ieder ge val geen oorlogsfilm) in een Duits krijgsgevangenenkamp onder Ameri kaanse soldaten, bezit de kwaliteiten van de beste door Wilder vervaardigde films. Ondanks alle spanning en sen satie biyft de film menseiyk; psycholo gische achtergrond en sfeer worden niet opgeofferd aan „sensatie” en „thriller”, En Billy Wilder weet soms op bewonde- enswaardigo brillante wyze licht en schaduw, geluid en stilte, de mogelijk heden van verbluffende en oorspronke lijke montage te hanteren. Ook „Stalag 17” heeft niveau en oorspronkeiykheid. Aangezien (van origine Oostenrykse) Wilder zijn pappenheimers kent, wer den „zyn” Duitsers, de kampcomman dant, de Feldwebel en de spion onmis kenbaar Duits; hun acties en reacties zyn tot in de kleine byzonderheden scherp getekend. Wilder is Amerikaan geworden en kent „zyn” Amerikanen niet m’nder goed; hiervan getuigen de episoden die zich onder de krijgsgevan genen afspelen. Dit wereldje is gevari eerd en genuanceerd; helden zult ge te vergeefs zoeken. Thriller en verantwoord beeld uit een krygsgevangenenkamp, het ene en het andere geven: dat is de kunst, en deze kunst beheerst de intelli gente Wilder als weinig andere regis seurs. Benoemingen. Tot directeur van het openbaar slacht- hi J wordt benoemd de heer R. Schuur mans, directeur Vleeskeuringsdienst in de kring Franeker met 16 st. De heer R. Venema, dierenarts te Murmerwoude had 1 st. Tot leden der commissie tot wering van schoolverzuim worden benoem! de h.h. Y. Plat (aftr.), J. Noorman (aftr.), H. F. Ringnald.. (aftr.), L Modderman (sftr.) en G. Ligthart resp. met 17, 17, 17, 16 en 17 st. De heer H. Hendriksma nad 1 st. Tot curator van het gymnasium wordt benoemd ae heer T. A. Donkersloot (aftr.) met 15 st., ds. Palmboom, Bo- zum, had 1 st., blanco 1 st. Tot lid van het bestuur van de ge meentelijke instelling voor sociale zorg wordt benoemd de heer H. Bakker (afti.i met 17 st. Tot onderwijzer aan de openbare school voor schipperskinderen (derde leerkracht) wordt benoemd de heer G. S. Banda, onderwijzer te Witmarsum met 16 st., de heer Woltjer te Ten Post had 1 st. Tot leden der commissie voor de li- chameiyke opvoeding worden benoemd de heer L. M. de Vries (aftr.) met 17 st., en !n de vacature J. H. Klaibeda, die bedankt heeft, de heer A. H. Ep- pinga met 16 st., de heer S. Hettinga had 1 st. Het voorstel van B. en W. vindt men in een vorig nr. Wethouder Blok, de minderheid van B. en W., acht het niet nodig breedvoe rige beschouwingen over deze kwestie te houden, na wat hierover reeds vroeger gezegd is, ook al is sedert dien de raad vernieuwd. By die vroegere discussie is van de ene kant gesteld het principiële recht van hen, die voorstanders zyn van. chr. onderwys, op een chr. ambachts school, tegenover hen die op zakelijke gronden zeggen dat dit te duur komt en schadelijk is. Als spr. het betreurt dat hij het niet eens is met de meerderheid van B. en W. is dat niet omdat hij in deze graag aan de kant van die meer derheid zou staan, maar omdat hij het jammer vindt dat B. en W. het in dezen niet eens zijn. Een deel der bevolking wenst voor de kinderen chr. onderwys op alle gebied omdat de Christus der Schrif ten op alle terrein beslag legt. En als dat een recht van deze ouders is, dan mag daartegenover niet gezegd worden: dat kan om zakelijke redenen niet. Als men zo ook vroeger had geredeneerd zou er nooit één chr. school zijn opgericht Op dit ogenblik is er misschien de mo gelijkheid een chr. ambachtsschool hier te krijgen. Vandaar dat men het nu vraagt. Dat sluit in dat ook als anderen op dit gebied zo iets vragen, ook hun moet recht gedaan. Als wij hier een gymnasium bezitten, dat jaarlijks de ge meente een veertigduizend gulden kost, heeft toch niemand hier in de raad ooit gezegd dat dit uit zakelijk oogpunt niet kon. Men erkende het recht der ouders op dit onderwijs. Zakelijkheid kan ook bedriegen. Want er was destijds vrees dat het gymnasium niet naast het Chr. Lyceum zou kunnen biyven bestaan, en die vrees bleek ongegrond en zelfs moest I voor het gymnasium een andere plaats worden gezocht Er bestonden ook zake lijke bezwaren tegen het Lyceum, maar nu dat er is. blijkt het een groot zakelijk voordeel voor de stad. Men zegt dat Koudum voor het chr. nijverheidsonder wijs gesch:kter is, maar Sneek is voor alle onderwijs het centrum'van de Z.W.- hoek, vandaar ook dat enige gemeenten het verzoek tot oprichting van deze school steunen. Spr. wil dat men het zakelijke zaï scheiden van het principi ële. De ouoers die dat wensen hebben principieel recht op chr. ambachtsonder- wijs voor hunne kinderen. Is dat princi piële recht erkend dan komt de zakelgke kwestie van de voordeligste uitvoering aan de orde. Wat spr. de vorige maal bevreemdde was dat de R.K. fractie zich ook op zakelijke gronden verzette tegen aet chr. ny’verheidsonderwys. Spr. vraagt deze fractie, of als hier de om-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1953 | | pagina 1