Uit onze Raadzaal I i Gemeentebegroting 1954 Behandeling Gemeentebegroting 1954 I Beverrat leefde b'j het Oud Hof KI''' DINSDAG 2 MAART 1954 IWEEDE BLAD - Oud-wethouder Boeijenga herdacht mm ff B ft St „SNEEKER NIEUWSBLAD" Bedrijfsbegrotingen enz. Algemene beschouwingen r, fi or-' In gekomen stukken. Benoeming. Adzertentie l.M. Reinigingsbedrijf. had waardering dat MM Antwoord van de Voorzitter. Zie verder achterzijde 2* blad. Tot onderwijzer aan de Gysbert Ja- pikssehool wordt met algemene stem men benoemd de heer H. Venema, onder wijzer te Jubbega. De Voorzitter zegt dat we inder daad met een vrij aanzienlijk begrotings- Deze grote beverrat werd 21 Februari in uitgeputte toestand door onze twintig jarige stadgenoot Tj. de Haas in een rietkraag langs het Oud-Hof gevonden. Hij maakte die middag met zijn meisje vanuit Hommerts een wandeling langs het ijs, waarbij ze in de sneeuw een vreemdsoortig spoor van een dier ontdekten. Dit leidde naar de rietkraag, waar de beverrat, waarschijnlijk een slachtoffer van de winter, werd aangetroffen. Toen het dier dood was, hebben ze het mee naar huis genomen. Het monster mat van kop tot staart 95 cm. en woog ruim 12 pond. Verkeersmaatregelen Eierbrug Grootzand. Fonds voor uitbreiding van het stadhuis. ruwe, gesprongen huid, schrale lippen ZWITSAL verantwoordelijkheid betreft bestaat er volgens B. en W. geen bezwaar voor de gemeente. sprak nog eens de heer F ij 1 s t r a, die toegaf dat niet het grootste deel der be volking van het toeristenverkeer leeft, doch in ieder geval een belangrijk deel Straatverlichting. Mevr. Schaper verklaarde erg blij te zijn met het antwoord van B. en W. dat hun plan voor een algehele elec- trische verlichting voorziet in een uit stekende verlichting zowel van de bin nenstad als 'an de buitenwijken. dat het secretariaat van V.V.V. veel werk belangloos verricht. De algemene beschouwingen zijn hier mede geëindigd en overgegaan wordt tot behandeling der diverse posten der begroting. Z. h. s. wordt op voorstel van B. en afwijzend beschikt op een verzoek van de bond van mobiliaatieslachtoffers om subsidie. Op verzoek van de Vooiarzitter verheffen alle leden zich van hun zetel om in stilte de overleden oud>-wethouder Boeijenga te herdenken met erkentelijk heid in aller hart voor al hetgeen de overledene voor deze gemeente heeft gedaan en een gevoel van deelneming voor de nabestaanden. 1927 (voor De heer Groeneveld handhaafde zijn in de sectie naar voren gebracht be zwaar tegen het niet storten van de huur van het perceel Marktstraat 15 in het fonds. Dit fondr dient afzonderlijk te worden geadministreerd. Het geniet zijn inkomsten uit de rente, wat waarschijn lijk wel de enige bron van inkomsten zal blijven. Waar er nu f 17.000,is uitge nomen om genoemd pand aan te open meent spr. dat de netto huur van et boven- en benedengedeelte ook weer aan het fonds ten goede moet komen. Het moet blijven groeien tot het vereiste be drag voor uitbreiding van het stadhuis zal zijn bereikt. De Voorzitter: in principe zou er iets voor te zeggen zijn om, zolang het gebouw wordt verhuurd het verschil tussen onderhoud en huur in het fonds te storten. Maar de heer Groeneveld wil verder gaan. Hij wil ook huur aan de gemeente in rekening brengen. Ik geloof echter dat de heer Groeneveld de functie van het fonds verkeerd ziet. Het doel daarvan is om vanneer te eniger tijd tot een belangrijke uitbreiding van het stad huis wordt overgegaan dat niet a fonds perdu op de rekening zal drukken. Dat zou een te zware uitgaaf voor de ge meente zijn. De uitgaven voor aankoop van dit pand z(jn gedaan om uitbreiding van het stadhuis te bereiken. Het is lo gisch dat deze normale uitgaaf aan het fonds wordt onttrokken. Hier staan geen inkomsten tegenover. Toevallig wordt het voor korte tijd gedeeltelijk verhuurd, wat er toe zou kunnen leiden dat de huur In het fonds gestort werd. Maar B. en W. hebben zich afgevraagd waarom zo veel administratieve drukte te maken om enkele jaren enige honderden gul dens aan het fonds te kunnen toevoegen. Daar staat nl. tegenover dat de laatste jaren belangrijke bedragen uit de gewo ne middelen in het fonds zijn gestort. Waar het dus laar voor zeer korte tijd is hebben B. en W. gemeend op de sug gestie van de heer Groeneveld, hoewel principieel volkomen juist en getuigend van goed uitrafelen der begrotingspos ten, niet te moeten ingaan. De heer Groeneveld replicerend, ziet het fonds als de spaarpot om straks de uitbreiding van het stadhuis mogelijk te maken. Zodra dit geschied is kan het verdwijnen. Wanneer het pand op korte termijn of zelfs zeer korte termijn wordt verhuurd, zoals de Voorzitter zei, heb ik echter geen bezwaar tegen deze post, aldus spr. Telefoonnummer Brandweer. Z. h. s. of discussie worden de begro tingen 1954 vastgesteld van het woning bedrijf, het slachthuisbedrijf, het water leidingbedrijf en van het leningfonds. De heer Zei s t r a informeerde nog maals naar de mogelijkheid naast het nummer van de politie nog een gemak kelijk nummer voor brandmelding te krijgen en dit regelmatig bekend te ma ken. Verder betoogde hij dat de afsluit hekken van de Harinxmabrug niet aan de wettelijke eisen voldoen. Ze zijn donker geverfd, in het donker en bij regenach tig weer slecht te zien en hebben als de brug geopend is bovendien een donkere achtergrond. Een oplossing is mogelijk door ze in een opvallende kleur te verven en de bestaande verlichting door natrium kwiklampen te vervangen. Betreffende de post voor bescherming der burgerbevolking merkte spr. nog op met verwondering te hebben kennis ge nomen van de uitspraak van het lid der 2e sectie dat zich tegen deze uitgaaf verklaarde. Een organisatie die haar best doet de gevolgen van de oorlog voor de burgers zo klein mogelijk te houden, verdient de steun van de ge hele bevolking en zeker van de raads leden, die beloofd hebben de belangen van de gemeente naar beste weten te zullen bevorderen. Rampen komen altijd onverwacht, aldus spr. Zie maar naar de overstromingsramp van verleden jaar en naar Zwitserland. Daarom moet de ge hele Raad achter B. en W. staan. De Voorzitter antwoordde, B. en W. reeds in de Memorie van Ant woord hebben medegedeeld, dat de eerste twee punten die de heer Zeilstra noem de nog in overweging zijn. De definitie ve oplossing van de brandmelding zou een speciaal nummer zijn, hoewel er tot nü toe nog geen moeilijkheden zijn ge weest. Een verbinding met de Brand weerkazerne zoals de heer Zeilstra sug gereerde, is onjuist en in strijd met de organisatie van de Brandweer. Als er toevallig niemand aanwezig zou zijn, zou de alarminstallatie niet in werking kunnen worden gesteld. Wat de hekken bij de Harinxmabrug betreft is in de stukken reeds medegedeeld, dat over de aanduiding van de bruggen ten behoeve van het verkeer een diepgaande studie door de A.N.W.B. is gemaakt. In ver band hiermede wordt een onderzoek in- geste’d wat de beste oplossing voor alle bruggen in de gemeente zou zijn. Subsidie verenigingen voor kinderuitzending. Volgens de teer de Vries kan uit de stukken worden afgeleid, dat deze verenigingen voor de kinderen een be langrijk stuk werk verrichten. Het is daarom verheugend dat B. en W. dit voorstel willen doen. Aanvankelijk heb ik echter gemeend, aldus spr., dat het uitgetrokken bedrag aan de lage kant is en ook beschik ik nog niet over vol doende gegevens om een juist oordeel hierover te kunnen vellen. Wel weet ik, dat er soms kinderen lamg moeten wach ten. Mocht daarom het volgend jaar blijken dat er een tekort is dan hoop ik dat B. en W. dan een verhoging zullen voorstellen. Vergadering van de raad der ge meente Sneek op Vrijdag 26 Februari, 's avonds 7.15 uur. Voorzitter: burge meester Rasterhoff, secretaris de heer K. Koster. Aanwezig 16 leden. Bij de aanvang afwezig mr J. A. de Jong (m. k.)„ De heer Fjj 1 s t r a wjjst er op dat in de Eerste Kamer ook over de financiële verhouding tussen rijk en gemeenten is gesproken en prof. Hellema zich daarbij heeft afgevraagd of de gemeenten wel zuinig genoeg met het geld omspringen. Spr. nu is overtuigd dat hier een zuinig beheer wordt gevoerd en hoopt dat de regering welwillend zal staan tegenover onze aanvraag om een extra uitkering uit het gemeentefonds. Wat het vreemdelingenverkeer betreft was het geenszins de bedoeling van de uitlatin gen in de sectie twijfel uit te spreken aan de ijver van de Ver. tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer, integen deel haar werk stellen we zeer op prijs. Maar we wilden eens in het licht stellen dat het Sneeker meer toch van zeer groot belang is voor onze stad, waar het grootste deel der bevolking van het toe risme leeft. Het is te betreuren dat een inrichting aan dat meer feitelijk niet exploitabel is, maar spreker zoekt de oorzaak daarvan in het ontbreken van een goede weg. Sneek heeft op dit ge bied eigenlijk niet genoeg zeggingschap, we hebben hier het mooiste watersport - gebied van Nederland, maar Sneek kan er niet voldoende zijn vleugels over uit breiden. Spr. doet een dringend beroep op B. en W. om te trachten het gebied langs de Houkesloot voor Sneek in han den te krijgen, tevens zou dat een goed werkobject zjjn. De heer de Vries is het met B. en W. eens dat deze begroting eigenlijk te leurstellend is, en spr. gelooft niet dat er in deze begroting posten voorkomen welke niet verantwoord zijn. Spr. herin nert aan hetgeen de voorzitter bij de be handeling van de begroting 1951 zeide nl. dat als het met de financiële verhou ding tussen rijk en gemeenten deze kant opging, de zelfstandigheid der gemeen ten zou verdwijnen en deze allen slechts hun best zouden doen het grootste deel uit de centrale pot te krijgen. Dit beeld geldt nu nog en niet alleen de zelfstan digheid der gemeenten, maar ook de verantwoordelijkheid dreigt verloren te gaan. Iedere gemeente moet trachten zoveel mogelijk uit de gemeenschappe lijke pot te krijgen, dat is ongezond. Spr. hoopt dat er spoedig een definitieve en gunstige regeling van de financiële ver houding tussen rijk en gemeenten zal komen. Intussen hebben B. en W. toch in het afgelopen jaar zeer veel tot stand gebracht en ook dit jaar krijgt nog veel zijn beslag. Wij kunnen niet alles voor uitzien, de mens wikt, maar God be schikt, maar spr. wenst B. en W. onder Gods zegen dezelfde kracht bij het be sturen der gemeente en de behartiging harer belangen toe als zij in het verle den ten toon spreidden, zodat ieder zijn recht krijge. Spr. wenst de voorzitter nog geluk met zijn benoeming in de commissie van advies voor het land- en tuinbouwonderwijs, ze bewijst dat onze burgemeester een specialist is op dit ge bied; mogen uit deze benoeming ook goede dingen voor Sneek zelve voort komen. Mevrouw Schaper wil alleen iets zeggen over de verhoogde aanvraag uit het gemeentefonds. Uit het antwoord van B. en W. op een vraag daaromtrent in de secties gedaan blijkt hoe moeilijk de financiële positie is, dat er wel te korten zijn maar dat men maar moet afwachten of er hulp komt en dat op een spoedige beslissing weinig hoop is. Dat is zeer teleurstellend omdat allerlei verbeteringen als woningbouw en scho lenbouw daardoor op losse schroeven ko men te staan. Spr. zou gaarne zien dat het verzoek om een verhoogde bijdrage spoedig werd ingediend en dat er daarbij werd aangedrongen op een spoedige be handeling van het wetsontwerp. Nu het verzorgingspeil beneden het gewenste ligt, drukt er een zware verantwoorde lijkheid op het rijk. De heer Boonstra pleit nog eens voor de cultuurraad. Verschillende ge meenten als Opsterland en Baarderadeel hebben die al en spr. is bang dat o~ deze wijze het platteland een voorsprong krijgt op de steden. Een cultuurraad zou een zeer nuttig instrument kunnen zijn en misschien ook een oplossing aan de hand kunnen doen voor een waardige herdenking van 5 Mei. Men voelt than-' hier geen behoefte aan zo'n raad, maar spr. hoopt dat dit in de toekomst wel het geval zal blijken. De heer Groeneveld zegt dat de uitgaven dezer gemeente steeds groeien, zoals trouwens overat, maar de inkom sten houden daar geen gelijke tred mee. Er is een beduidend tekort dat dc laatste tijd snel aangegroeid is door de vele kapitaalsuitgaven waarvan rente en aflossing op de gewone dienst drukken. Dat is een moeilijke situatie, welke spr. doet denken aan de tiid dat de meeste gemeenten moesten worden gesaneerd en dat de gemeenten, welke het zuinigst waren, feitelrjk werden gestraft, het rijk zeide eigenlijk: „geef maar uit”. Maar zo’n systeem ontneemt feitelijk aan een gemeentebestuur alle verantwoordelijk heid. Spr. vraagt zich af of er in deze gemeente structurele veranderingen zijn opgetreden, welke ons op deze grond recht geven te pleiten voor een hogere uitkering. Ook ter wille van de eigen verantwoordelijkheid van het gemeente bestuur dient er in ieder geval een re geling te komen, waarbij de inkomsten een zodanig niveau bereiken, dat hier een redelijk verzorgingspeil kan worden gehandhaafd. W. met raad en daad ten deze bijstaan en daarmee zijn we dus het platteland vooruit. Een cultuurraad kan slechts daar met resultaat optreden, waar het culturele leven minder ontwikkeld is en waar een gemeente bjjv. ook tal van dorpen telt, zodat er geheel andere ver houdingen bestaan. Spr. gelooft niet dat er reden is te vrezen dat het platteland ons voor zal komen. Als er behoefte aan zo’n raad zou blijken, zullen B. en W. niet aarzelen voorstellen te doen. Maar nu hier al allerlei krachten werkzaam zijn om het culturele leven te stimuleren moet men toch even voorzichtig zijn met van gemeentewege een bepaald lichaam op dit gebied in het leven te roepen en daarmee andere activiteiten te doorkrui sen. Wat de vraag van de heer Groene veld betreft een verhoging van de alge mene uitkering, wordt door de regering aan bepaalde normen getoetst, anders zou het gevaar bestaan dat ongemoti veerde beroepen op het fonds werden gedaan en men er uit zou willen halen wat er in zit. Zo heeft de regering dan o.a. als een mogelijke norm genoemd: struc turele veranderingen. In welke mate zij daaraan zal vasthouden is nog de vraag. Spr. zal hier niet uiteen zetten in welke mate hier structurele veranderingen zouden kunen bestaan; wij zullen in ons adres aan de minister nze argumenten voor de aanvraag moeten geven en de hoffelijkheid gebiedt dat deze er het eerst van kennis neemt. Maar er is ten slotte iets anders: voor het eerst is, zij spr. niet, waar het in dit geval ver- i bereiken. Spr. gelooft niet dat hier een nlichte uitgaven betreft. B. en W. heb- taak voor de gemeente ligt. Men moet ben niet gelegd dat er in deze gemeertc n et vergeten dat de exploitatie der in- geen plaats vcor een cultuurraad is, richting maar zes weken per jaar op doch a'leen <’at er op dit ogenblik geen [volle toeren draalt. Uit de cijfers welke behoefte aan gevoeld wordt, omdat hier i B. en W. in hun memorie van antwoord andere instanties bestaan, welke B. en hebben gegeven blijkt overigens opnieuw het schoorvoetend, in een wetsontwerp het verzorgingspeil als een element dat een rol kan spelen bij de uitkering ge noemd, en dit principe zal in het ver zoek dus ook aan de orde komen en dan volkomen terecht, omdat dit peil nog niet het niveau bereikt heeft dat rede lijk lijkt. Misschien heeft daarbij vroe ger ook een rol gespeeld de kwestie der sanering en de wens zijn eigen boontjes te doppen. Hier werken omstandigheden die veel uitgaven eisen, als daar bijv. Is de krotopruimlng. Het verzorgingspeil van de volkshuisvesting is zeker nog niet op een hoogte, welke redelijk is. Dergelijke dingen betreffen onvermijde lijke uitgaven, welke bij de beoordeling van de aanvraag een rol moeten spelen. Onze begroting is zo opgesteld dat ze de toets der kritiek volledig kan doorstaan, er zijn geen uitgaven op uitgetrokken welke niet verantwoord zijn en er is ge streefd, hoe gaarne we ook anders zou den willen, naar een beperking der uit gaven tot het onvermijdelijke. Hopelijk stelt de regering ons in staat het ver zorgingspeil te verhogen. In tweede instantie Het gasbedrijf en het aardgas. De heer Terpstra zegt dat bij de vele problemen welke annex zijn met het aardgas er nu nog een is bijgeko men, nu deze winter gebleken is dat de leidingen daarvan ook kunnen bevrie zen. Misschien kan deze kwestie ook nog een punt van bespreking vormen als deze zaak aan de orde komt. De heer Groeneveld zegt dat een federaal orgaan waarbij een aantal ge meenten is aangesloten de onderhande- lingen met het rijk over het betrekken van aardgas voert, maar spr. krijgt de indruk, dat tal van gemeenten zich aan dat verband onttrekken en afzonderlijk met het rijk contracteren, en ze laten dan in het contract een meest-begunsti- gingsclausule opnemen. Is daar nu niets aan te doen? Op deze wijze wordt het onderhandeiingsfront doorbroken en is het dan nog wel de moeite met het fede raal overleg door te gaan. Spr. zou niet aahraden ook buiten dat overleg om te gaan, maar schuilt hier geen gevaar Dp Voorzitter: Er zijn inder daad allerlei problemen, maar die be- vriezingskwestie is toch niet nieuw. Wel is waar heeft men hier geen erva ringen met aardgas, maar in het bui tenland, en in t bijzonder in Amerika wel. Daarom weten wij dat aardgas, dat een droog gas is, niet kan bevriezen. Maar sterke temperatuurwisselingen kunnen wel bepaalde stoffen in het aardgas tot kristallisatie brengen en dat is in Assen het geval geweest. Wel tracht men dit euvel al bij de bron te bestrijden door deze stoffen te verwij deren, doch dat gelukt tot nog toe niet volledig. Natuurlijk zullen we ook op dit punt onze aandacht gevestigd houden, want we zullen moeilijk een voorstel tot aansluiting kunnen doen, als de kans blijft bestaan dat men in een bepaald seizoen niet over het gas zou kunnen beschikken. Op dit punt zal een nader onderzoek klaarheid moeten brengen voor we onze houding bepalen, inder daad hebben een aantal gemeenten hun principiële beslissing tot aansluiting niet meer afhankelijk gesteld van het ont staan van overeenstemming tussen het praefederaal orgaan en de regering. Dat is een minder bevredigende situatie om dat als dit algemeen navolging zou vin den dat orgaan niet veel meer te onder handelen zou hebben. Maar men moet deze zaak toch iets anders zien, er zijn gemeenten, waar de toestand der fa brieken niet gedoogt langer te wachten op de afloop der zeer moeizame onder- handelmgen met het rijk, en uit die toestand moesten deze gemeenten wel de consekwenties trekken. Maar de ge meenten die daarom tot het sluiten van een contract zijn overgegaan hebben een betrekkelijk slechts geringe afname, de grote hoeveelheden moeten door de an dere bij het orgaan aangesloten gemeen ten worden afgesloten. Tot nog toe houdt onze gemeente zich aan het fede raal overleg, op dit ogenblik is er hier nl. geen situatie welke ons noopt tot een snelle belissing en zo kunnen we ons voorlopig aan het o. i. juiste zakelijke standpunt houden. Maar B. en W. moe ten het voorbehoud maken, dat er een Volgens de heer Boonstra erken nen B. en W., dat de toestand daar in derdaad niet bevredigend is en maat regelen tot verplaatsing van de kraam pjes worden overwogen. Ik zie voor deze kleine neringdoenden echter niet veel andere mogelijkheden, aldus spr., die daarom aan B. en W. verzocht zoveel mogelijk rekening met hun belangen te willen houden. De Voorzitter antwoordde, dat de voorgenomen verplaatsing maar eni ge meters zal bedragen. Dus niet naar een ander gedeelte van de stad. Dit kleine offer zullen betrokkenen echter in het belang van het verkeer moeten brengen. De heer L a n g i u s, wijzende op de z.i. gevaarlijke toestand op het trottoir aan de noord-oostzjde van de Oppenhui- i fe™eg' vr?eg of gemeente by even tuele ongelukken daarvoor ook verant woordelijk kan worden gesteld. Het aan brengen van een behoorlijke oversteek plaats zou aanbeveling verdienen. Zoals uit het antwoord van de Voor zitter bleek, is hun antwoord op de opmerking in de ie sectie gebaseerd op de praktijk. Het trottoir aan de over kant wordt door voetgangers meer ge bruikt dan aan de linkerkant. Wat de Bescherming Burger bevolking. De heer de Boer is van oordeel, in tegenstelling tot het lid van de 2e sec tie, dat deze post volledig verantwoord is. De B.B. is gevormd uit de bevolking en haar leden brengen een offer voor hun medeburgers om hun hulp te kun nen verlenen als ze het slachtoffer wor den van oorlogshandelingen. In Londen is tijdens de laatste oorlog gebleken wel ke gunstige resultaten met een doelma tige hulp kunnen worden bereikt. Op deze stad vielen driehonderd maal zoveel bommen als op Rotterdam, maar het aantal slachtoffers was maar vijf maal zo groot. In ons land heeft de B.B. ook die van Sneek al nuttige diensten bewezen bjj de overstromingsramp. Ten slotte wees spr. er nog op, dat de B.B. ressorteert onder de minister van Bin nenlandse Zaken, en dus niet onder die van Oorlog, en dat de onkosten voor de blokploegen voor een groot deel door het rijk worden vergoed. Mevr. Schaper was het evenwel nog niet duidelijk dat de B.B. uitsluitend is opgericht voor bescherming van de burgerbevolking. Als ze helpt bij na tuurrampen kan men op haar steun re kenen, maar spr. meent dat ze meer is ingesteld om de bevolking vertrouwd te maken met de gedachte dat er een nieuwe oorlog zal komen. Het zou beter zijn de bevolking te leren hoe de vrede bewaard kan v’orden. Zij bleef daarom tegen de uitgave voor de B.B. De Voorzitter merkte naar aan leiding van mevr. Schapers woorden op, dat zij de Raad niet overtuigd had dat de mogelijkheid van een nieuwe oorlog niet aanwezig is. Zolang dat niet zeker is, moet de overheid maatregelen nemen om de burgerbevolking bescherming te bieden. Men behoeft jniet zo geweldig in gewijd te zijn in de internationale poli tiek om te beseffen dat er op een ge geven ogenblik we! eens een gewapend conflict kan uitbreken. Zolang die mo- gei’i'-’-'eid bestaat, ligt het op de weg van de overheid evenals bij natuurram pen waarvan we ook niet weten wan neer ze komen een organisatie op te zetten die uitsluitend ten doel heeft de burgerbevolking te helpen. mogelijk is alle belangen der gemeente behoorlijk te verzorgen, want we hebben ook nog rekening te houden met het normale accres der uitgaven, zonder dat het verzorgingspeil verhoogd wordt. Het is zeer onbevredigend dat geen begro ting kan Worden opgemaakt, waarin op behoorlijke wijze in dat verzorgingspeil is voorzien. Niet alleen gaat de verant woordelijkheid der gemeente verloren, doch ook de verantwoordelijkheid der burgerij, die een gedeelte van de last heeft te aanvaarden, welke dat verzor gingspeil meebrengt. Spr. geeft toe dat de last welke de burgerij zelf moet dra gen, nooit zo kan worden geregeld als in het verleden, want dan zouden de verschillen in belastingdruk in de ver schillende gemeenten onaanvaardbaar worden. Daarom zal men steeds voor een groot deel der gemeentelijke inkom sten aangewezen zijn op het rijk, maar de gemeente dient ook een eigen belas tinggebied te hebben, waarin zij kan opereren met eigen verantwoordelijk heid, anders zal het niet gaan. Nu doet iedere gemeente zijn best een behoorlijk deel uit het gemeentefonds te krijgen. Men bedenke echter wel dat de ontwik keling van de financiële verhouding tus sen rijk en gemeenten ook een moeilijk probleem is voor het rijk en alle be trokken instanties. Het lijkt twijfelach tig ot het, nu van alle zijden cds op haast wordt aangedrongen, nut heeft in deze bij de regering nog een stap te doen. Bovendien is de zaak reeds bij de Staten-Generaal in behandeling en kan de regering op de afdoening eigenlijk geen invloed meer uitoefenen. En ove-. rigeng moeten er in verband met de wij ziging der personele belasting en de nieuwe belastingmaatregelen ook weer veranderingen in het ontwerp komen. Men moet ook oog voor de moeilijkheid dezer materie hebben. Maar spr. hoopt dat de regeling binnen niet al te lange tijd tot stand zal komen en op een voor de gemeenten bevredigende wijze. Wat het vreemdelingenverkeer betreft, dat is hier zeker van grote betekenis, al is het niet zo als de heer Fglstra zeide, nl. dat het grootste deel onzer inwoners er van moet bestaan, als spr. zich niet vergist noemt het E.T.I.F.-rapport een cijfer van 300. De ontsluiting van het Sneeker meer is een probleem dat steeds sterker de aandacht vraagt, naarmate het aan tal recreatie-oorden in Nederland af neemt en de belangstelling voor de zeil- sport toeneemt. De ontsluiting van het gehele me-engebied is echter een zaak welke niet alleen Sneek aangaat, al heeft het er het meeste belang bij en zal net dus bepaalde initiatieven moeten ne men. Ook de problemen van financiële aard hiermee annex gaan ver boven de draagkracht van Sneek uit. Intussen mogen we niet ontevreden zijn als we even tengzien. We kunnen constateren dat de raad 15 jaar geleden reeds oog had voor het belang van de doet dat. De mensen die „Sneeker Meer” ontsluiting van het Sneeker meer, waar-*®~~- - om toen de weg werd aangelegd. Dat deze nu door het zwaardere en toegeno men verkeer niet meer aan de eisen vol doet ligt voor de hand, en dat is een der kwesties welke de aandacht van het ge meentebestuur moet hebben. Of dit ech ter wel direct verband houdt met de ter ritoriale indeling is de vraag, nacr spre kers gevoel is er geen wijziging der ge meentegrenzen nodig. Overigens zitten er aan de gehele kwestie vele problemen vast, de gedachten van de heer Fijlstra gaan blijkbaar naar een corridor, zoals er een in 1939 de tweede wereldoorlog deed ontbranden! Dat lijkt ~nr. wel erg ingriinend en het is de vraag of zoiets wel de voorkeur verdient. Het Sneeker meer bevindt zich op het gebied van enkele andere gemeenten, en dat heeft nooit moeilijkheden gegeven, beha! 'e dan dat Prins Bernhard eens on een ge geven moment drie burgemeesters met ambtsketenen voor zich zag verschijnen! Snr. dankt de heer de Vries voor diens W’-’rderi”'’ voor het gevoerd beleid. B. en W. hopen met dezelfde river l.un nopingen tot behartiging der be’nngen van Sneek voort te zetten, van de financiën afhangen. Spr. danktweg en kon men dus per auto bij het situatie kan ontstaan, al is die er nog tekort zitten en dat het inderdaad niet niet, dat ook wij niet tot het einde der onderhandelingen tussen federaal gaan en rijk kunnen wachten. Z. h. s. wordt ook de begroting van het gasbedrijf alsnu vastgesteld. 'zeggen, zéggen ook „Sneek” en het is dus van het uiterste belang dat Sneek zeggingschap krijgt in het gebied tussen de stad en het neer. Spr. voelt wel dat hier bezwaren liggen, maar acht het toch gewenst dat deze zaak onder ogen wordt gezien. De heer V i s zegt dat na de invasie van 7000 vreemdelingen tijdens de elf- merentocht (2000 deelnemers rekent spr. te komen uit Sneek) nu weer het vreem delingenverkeer de belangstelling trekt. Spr. heeft de leden hier enig propagan damateriaal van de Ver. tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer ter be schikking gesteld en wenst hier nog eens na te gaan wat de Ver. deed met In 1926 in aangelegd betrekking tot het paviljoen, kwam het eerste gebouwtje, werd er een strand zand werd f4000.— besteed) en een be scheiden badgelegenheid; het zand is thans weggespoeld, van het bad wordt geen gebruik meer gemaakt, beide be horen dus tot het verleden. In 1935 werd het eerste deel van de weg aangelegd en kreeg het paviljoen door de bouw van het hotelletje zijn huidige vorm. In 1939 al zal veel I kwam er het tweede gedeelte van de sr>^ Honirt wcg en kon men dus per auto bij het ook voor de tot hem gerichte felicitatie paviljoen komen. Aan accomodatie kan Mevrouw Schaper heeft de vrees ultge- j veel verbeterd, maar zelfs met f 150.000 sproken dat de woning- en scholenbouw Marsh a'.l-geld is geen sluitende exploi- in de knel zou komen, d^ch dat gelooft tatie voor een grotere onderneming te Subsidie reclasseringsverenlging. Mr de Jong, die inmiddels was bin nengekomen, sprak, wat hij bij de alge mene beschouwingen niet had kunnen doen, alsnog zijn erkentelijkheid uit voor het beleid van B. en W. in het laatste jaar. Daarna sprak hij zijn voldoening uit over het toekennen van deze subsi die. De reclasseringsverenigingen zijn wel zeer bescheiden geweest, maar het valt toe te juichen dat er een begin is gemaakt. Het aantal recidivisten onder de veroordeelden wordt nl. steeds gro ter. De toestand wordt benauwend. Het lijkt er veel op, dat vele ontslagen ge vangenen opnieuw tot misdrijf verval len als ze niet direct door de reclasse ring worden opgevangen. Spr. hoopte daarom dat B. en W. t.z.t. de collecte voor dit doel "'eer zullen toestaan en aanbevelen en dat de bevolking deze dan goed zal gedenken. De Voorzitter voor het betoog van mr de Jong, maar deze is in gebreke gebleven aan te tonen dat hier in de eerste plaats een taak voor de gemeente ligt. Dit is meer de taak van de Tweede Kamer. Wanneer we zien de financiële moeilijkheden van de reclasseringsverenigingen, en tev-ns het grote belang van deze zaak, dan is het eigenlijk beschamend dat hiervoor van rijkswege niet meer wordt gedaan. Wanneer het reclasseringswerk zó be langrijk is, en daar twijfelen we niet aan, dan bevreemdt ons de karige wijze waar op deze verenigingen van middelen wor den voorzien. Spr. acht het tenslotte niet nodig dat B. en W. de collecte aanbe velen. Het is ook niet mijn bedoeling dat B. en W. dit ongevraagd zullen doen, aldus repliceerde mr de Jong, maar als dat van hen gevraagd wordt. De Voorzitter: De bereidheid van B. en W. op dit punt is onbeperkt. De heer Groeneveld had bezwaar tegen aanbevolen en niet aanbevolen col lectes. Niet echter als dat van de bur gemeester uitgaat. Dat is ook inderdaad de bedoeling, antwoordde de Vo o r z i 11 e r. fU i:®ö Op een vraag van de heer Boon stra inzake een wijziging van de ver ordening op de reinigingsbelasting in verband met de ingevoerde huurverho ging, antwoordt de Voorzitter dat het de bedoeling van B. en W. is dat de huurverhoging op 1 Januari 1954 toe gepast, waardoor vele woningen in ho gere klassen zijn gekomen, generlei ge volg zal hébben voor de reinigingsbelas ting. De heer Boonstra zegt dat de personele belasting over twee kalender jaren loopt, de reinigingsbelasting over één, zodat voor 1955 een wijziging in de verordening op de reinigingsbelasting zal moeten worden gebracht. De Voorzitter antwoordt dat B. en W. geen verhoging der reinigings belasting willen, zodat inderdaad de verordening dient gewijzigd om te voor komen dat van de in hogere klassen ge komen woningen -meer reinigingsbelas ting moet worden betaald dan thans het geval is. De begroting wordt z. h. s. vastge steld, Subsidie kruisverenigingen. De heer Groeneveld heeft uit het voorstel van B. en W. gelezen, dat totaal f 1170.aan het Groene Kruis wordt toegekend en de voorgestelde subsidie aan het Prov. Groene Kruis nu f 985. zal bedragen. Er zijn echter meer kruis verenigingen in onze stad. Waarom wordt het geld niet onder deze vereni gingen verdeeld? Ik meende toch dat er een samenwerking tussen de vereni gingen bestaat, aldus spr. De Voorzitter antwoordde dat het punt waarover de heer Groeneveld sprak niet in de secties aan de orde is geweest. Toch wilde hij het standpunt van B. en W. wel uiteenzetten. In de begroting is een bedrag van f 720.— opgenomen ten behoeve van de zuigelin genzorg en de kraamverzorging. Van dit bedrag was vroeger f 200.bestemd voor het consultatiebureau en f520. voor de toen bestaande Vereniging voor Kraamverzorging. Nadien is het aantal kruisverenigin gen met drie uitgebreid (het wit-gele kruis, ’t oranje-kruis en N.H.Wjjkverpl.) die op zeker ogenblik het plan hadden naast het bestaande consultatiebureau een ander of elk een ander op te richp ten. Dit is voor de verschillende vereni gingen aanleiding geweest de mogelijk heid van aamenwerking te overwegen, waarbij overeenstemming werd bereikt.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1954 | | pagina 5