«Srik bruMe ae KAPPIE en de vreemde Kolenlading LEVENSAVOND die kale schutting met Knap óp Iets uit de historie van het jongste Friese Staten jacht DINSDAG 1 JUNI 1954 TWEEDE BLAD Schipbreuk op de Zuiderzee. Zakennieuws Benoemd tachtigjarige Ingezonden Oranjeforiening Turns Stania-State blijft behouden „SNEEKER NIEUWSBLAD” Herinneringen van een door D. ZUIDERBAAN Engeland - Hongarije Boekaankondiging Qppenheim. .Wordt vervolgd. Aanbesteding Bioscoopbond klaagt over hoge lasten meer!" kolen geen 9 middag, toen ik sliep, voor gezorgd!’ Ingez. Mededeling. Advertentie die H. H. Zou hut gegaan en ik zei hem zei hijF WOUDSEND. Onze plaatsgenoot de heer A. Bergsma, ruim 9 jaar hulpbe- steller bij de P.T.T. alhier is benoemd tot besteller bij de P.T.T. te Balk. IN 11 FLEURIGE IINTEN MAI EN GLANZEND 29481 29460 f29320 28245 28050 27348 Moandei 24 Maeije hat de Oranjefor iening har algemiene ledegearkomste wer hawn. De opkomst wie net sa hiel great mar dy minsken, dy’t der vziene, woene ek dit jier wer feest hawwe. De thüsbliuwers sille harren hjir wol by del lizze moatte, mar ek hja sille dizze twa feestdagen net graech misse wolle. De earste dei, 11 Augustus, sil bigjinne mei in berne-optocht en de twadde deis, 12 Augustus, is der wer in ballonwed- striid foar de bern. Oer de fierdere yn- klaeijing fan it feest is frü mandaet jown oan it bistjür. De foarsitter J. Bootsma waerd dizze joun wer op ’e njj bineamd, dy’t dat ek oannaem. De skat- hAlder hie knap buorke, en it bistjür rekkent der ek dit jier wer op, dat de leden wer flot en rejael .p ’e list te kenje sille om ek dizze dagen wer slagje litte to kinnen. Het gruis, dat de maat uit het luik ik! Toen zei hij: Ik ga slapen, zei hij... «r»'Uzvp£g werd dus.w. het laatst De maat krabde zich onder zjjn Zuid- De meester, die vredig had liggen sla- leek het wel zwarte stof. De wolken wester, en wreef toen met een zwarte pen, w_._ - - De voorz’tter van de Stichting Stania- State Oenkerk Friesland heeft medege deeld dat Stania-State voor haar functie als cultureel centrum behouden blijft. In samenwerking met de nieuwe eigenaar, jhr mr N. van Loon te Dublin zal de Stichting de State beheren en er verbe teringen aanbrengen. Stania-State zal in de eerste plaats recreatie-oord en ont- spanningsgelegenheid blijven. Daarnaast zal de State, althans het voorste ge deelte van de bovenverdieping, de func tie vervullen van Museum, terwijl de kamers beneden zullen worden verrijkt met schilderden uit het Fries museum. De bovenzalen zullen voor wisselende exposities beschikbaar zijn. Het koets huis, dat als jeugdherberg is ingericht, zal belangrijk worden verbeterd. In de financiering heeft het bedrijfsleven op belangrijke wijze bijgedragen. Echter de Stichting ziet zich voor de noodzaak gesteld, in korte tijd het ontbrekende bedrag voor de herinrichting van de State, vijftig duizend gulden, bijeen te brengen. Zij verzoekt ieder, die het op prijs stelt dat Stania-State als historisch buitengoed en als natuurpark behouden blijft en die Instemt met de culturele bestemmingen van hetzelve, een bijdrage te storten op de girorekening 11542 van de Coöp. Zuivelbank te Leeuwarden. Naar wij vernamen zal Stania-State in het voorjaar van 1955 gereed zijn en worden geopend voor de sociale en cul turele taken. In de vergadering van de Nederland- sche Bioscoopbond, die te Scheveningen is gehouden, heeft de voorzitter, de heer M. P. M. Vermin, gememoreerd, dat de regering aan de gemeentebesturen als haar standpunt te kennen heeft gegeven, dat de overwegingen, welke in de jaren 1947 en ’48 hebben geleid tot het ver schil in de heffing der vermakelijkheids belasting thans niet meer gelden. Tot deze conclusie is de regering ge komen aan de hand van een accoun tantsonderzoek. De duidelijke uitspraak van de regering laat de gemeenten de vrijheid om een einde te maken aan een niet te verdedigen fiscale discriminatie van film en bedrijf. De heer Vermin be treurde het, dat sommige gemeente besturen op verzoeken om belastingher ziening van bioscoopexploitanten ant woorden met een hernieuwde eis tot een boekenonderzoek. Hieraan kan het be drijf geen medewerking verlenen. Het gaat immers niet aan, dat, nu landelijk uitgemaakt is dat het welvaartspeil van deze bedrijfstak door een te hoge extra belasting wordt aangetast, hieraan we derom lokaal word getornd. De veorzittter wees op de armslag, die het filmbedrijf nodig heeft in verband met noodzakelijke verbeteringen en ver nieuwing aan gebouwen en inrichting, nog afgezien van de belangrijke investe ringen, voor de nieuwe technische ont wikkeling. Tot lid van het hoofdbestuur werd herkozen de heer Joh. Miedema, eige naar onder meer van ’t Amicitia Thea ter te Sneek. den doordat het dek iets hoger werd ge-1 Emma aan Friesland. Hoe gehavem' maakt, en de boorden van het voor schip navenant. Het schip was er wel ro buuster en zeewaardiger door, maar de gratievolle lijn, die Eeltsjebaes’ meester hand verried, kwam in het gedrang. Ho pelijk laat de Provincie deze verandering nog eens ongedaan maken. De gebroeders Hamstra, die wij eveneens tot de vrienden van ons Mu seum mogen rekenen, verkochten him schip weer aan de heer J. S. N. van Mes dag te Hilversum, directeur van de Van Houten’s Fabrieken te Weesp. Het is met deze eigenaar, dat de Stamboek- commissie over verkoop aan de Provin cie in onderhandeling trad. De heer Van Mesdag, evenals de ge broeders Hamstra, van Friese origine, had de „Lydiarma" herdoopt in „Jean Bart”, ter herinnering aan zijn in de laatste oorlog als vlieger omgekomen oudste zoon. Als voorwaarde bij de ver koop aan het Friese Bedrijfsleven, ver tegenwoordigd door ons bestuurslid, de heer R. Buisman te Leeuwarden, heeft de heer Van Mesdag gesteld, dat in de boeier, die nu weer „Friso” heet, een koperen plaat wordt aangebracht, ter memorie van Jean Bart van Mesdag. nen. „Er zijn schreeuwde hij. De film EngelandHongarije, waar van de Waarheids filmdienst een onver korte copy vertoont, laat u 40 minuten genieten van een voetbalspel, zoals dit in ons land, maar ook in de bakermat van deze sport, Engeland, nog nooit eer der is gezien. De prestaties van het Hon gaarse elftal, die aan het ongelooflijke grenzen, doen de toeschouwers telken uitroepen van verrassing slaken. De film zelf geeft eerst een beeld van een oefenwedstrijd in Frankrijk gespeeld tegen de Renault fabrieken, die met 200 werd gewonnen, daarna de gehele wedstrijd EngelandHongarije met op name van alle doelpunten. Ook de toe gevoegde film, die de Wielerwedstrijd WarschauBerlijnPraag te zien geeft, is een pracht sport film, die een uitste kend beeld van deze zware tocht, waar aan ieder jaar meer landen deelnemen te zien geeft. In de film zijn talrijke op namen van de Nederlandse ploeg, waar onder een van de beste Nederlandse renners Daan de Groot. Het is duidelijk dat een uitstekend voorprogramma van kortekleurenfilms over dans, zang en actualiteiten, de beide andere filmen op vullen tot een zeer goede voorstelling van ruim 2 4iur. Zie advertentie in dit blad. schonden de Duitsers de Belgische grens en eisten vrije doortocht, wat door het kleine, dappere België, verontwaardigd werd afgewezen, er was immers een overeenkomst tussen Duitsland en Bel gië, waarin de onschendbaarheid werd gewaarborgde. Die werd beschouwd als een vodje papier”. En de aanval volgde: Visé en Mouland werden uitgemoord. De Belgen verzetten zich echter zo krachtdadig, dat het geruime tijd heeft geduurd voor de vesting Luik eindelijk dit oponthoud Duitsland heeft belet. Ik haal dit even aan, omdat er toen direct wat licht kwam in de situatie; het leek er op dat wij, althans voorlopig, buiten de strijd zouden blijven en men kon na enkele dagen weer eens aan andere dingen be ginnen te denken. Toen ik die Maandag op kantoor kwam, was ’t er stil en rus tig; orders waren er niet, want ik was niet op reis geweest; dienstplichtigen waren er niet bij ons; de boekhouder was vrijgeloot, behoefde pas in 1916 bij de invoering van de algemene dienst plicht op te komen en het pakhuisperso- neel bestand uit oudere mensen; zelf was ik niet in dienst geweest wegens broederdienst, zodat dus alles gewoon door kon gaan. Maar die eerste weelc was de boel in de war; het bankcredieC was direct ingetrokken en de banken gaven hun cliëntèle de raad niets meer op crediet te leveren; „alles contant’* was het parool, dat zou wat worden, dan behoefde je ook niet op reis te gaan. Maar het incasseren van het uitstaande kapitaal en de aflevering van de in voorkoop gekochte goederen, waarop de mensen recht hadden; hoe moest dat? Daar zat je al met problemen dié yeren guldens afhandig te willen moesten worden opgelost; diezelfde week kwamen er al circulaires van im porteurs uit Holland waarin werd mee gedeeld dat alle voorkopen werden ge annuleerd en alle credieten werden in getrokken. Hoe zou het worden als het zo door ging: ons niet werd geleverd, wat wij weer hadden doorverkocht? Oorlog was „force majeur” zeker, maar maak dat maar eens een eenvoudige, eerlijke klant van je wijs die, desnoods met geld op zijn hand bij je staat om wat hij eerlijk gekocht heeft en wat je misschien nog in voorraad hebt. Die Maandag kwa men er gelukkig weinig schippers en ook de marktdag was opvallend stil, ’t Was of de mensen een klap hadden gekregen waarvan ze even verdoofd waren; maar ’t zou wel anders worden! Ik zou die week maar gewoon op reis gaan; de mensen wisten dat ik kwam en ik adviseerde met afleveren gewoon door te gaan in mijn afwezigheid; geen goederen te verkopen of af te leveren, dan aan onze vaste afnemers en maar voorzichtig aan; dat leek me ’t beste. Ik had me geen illusies gemaakt van mijn zaken die week, noch van mijn in casso’s. ’t Was of de mensen bij intuïtie voelden dat ze voorzichtig moesten zgn. Slechts enkelen, en dan gewoonlijk de kleinsten, betaalden, de anderen wilden het maar eens aanzien. Maar in één ding waren ze het geloof ik wel eens: als zé al betaalden was het met „bankpapier”, het zilvergeld was van de aardbodem verdwenen. Enkele moeilijke gevallen met afnemers die gemobiliseerd waren; er was er één bij die elke reis alles be taalde, vader van een groot gezin, van wie de flinke vrouw mg met tranen in de ogen de helft van het bedrag aan bood. Haar man had gezegd dat ’t an dere wel zo spoedig mogelijk zou volgen. Ik kon dat geld niet accepteren en hoe wel zij aandrong om het toch maar mee te nemen, ik heb geweigerd en er nim mer spijt van gehad. Maar dat opbergen van dat zilver was soms belachelijk. Al hoe je je best ook deed, de mensen er van te overtuigen dat ook het bankpa pier z’n volle waarde behield, klets maar, dachten ze, we houden ’t maar bij klin kende munt. En zo zat ik dan op ’t eind van de week voor Jt feit dat ik mijn hotelreke ning moest betalen en niets anders had dan papier. De hotelhouder keek me aan en zei dat hij geen papier accepteerde ik kon hem betalen in klinkende munt of anders betaalde ik later maar. Ik wist dat de vent, waar ik al jaren kwam geld genoeg in huis had, maar hg ver dacht mij er zeker van hem enkele zil- ma- Vrijdagmiddag had de heropening plaats van de verbouwde zaak van de heer D. Klgnsma, Oosterdijk 40 alhier. Er is nu een zeer fraai intetrieur ont staan naar het ontwerp van de heer Be- verdam, etaleur van de Fa. B. H. Lam pe. Een gedeelte van de achter de win kel gelegen woonruimte is nu een fraai ingebouwde nis geworden, waarin men een uitgebreide sortering Verkade arti kelen aantreft. Twee dergelijke nissen zgn in de beide helverlichte etalages aangebracht. De ene met een keur-col- lectie chocolade, bonbons enz. en die aan de andere kant met speciaal rookartike len. Trouwens de gehele winkel is eigen lijk etalage geworden, want de wand kasten, evenals de beide modem verlich te toonbanken met vitrines bieden een overzicht van de duizend en één artike len die tot deze branche behoren. Ook is er een speciale droogkast voor de afd’ sigaren aanwezig. Voor de vertimmering zorgde het timmerbedrijf van Gebr. Wesseling, Leeuwarden, de fa. J. de Groot Boersma verzorgde de electrische verlichting, en het schildersbedrijf van de fa. Kingma en Sluijter alhier voor de passende beschildering. Ter gelegenheid van de heropening werden bloemstukken aangeboden en kwamen vele belangstel lenden reeds een kijkje nemen. De heer Klgnsma deelde ons mede dat zijn zaak binnenkort nog zal worden uit gebreid met een afdeling omvattende een zeer grote sortering artikelen voor deabetici. ken. De volgende week, toen bleek dat wij, althans voorlopig, buiten de oorlog ble ven, was ’t met al die gekke dingen uit; de mensen betaalden weer, maar ’t zil vergeld bleef schaars, zat natuurlijk overal verstopt, zodat de regering ge noodzaakt was papieren „zilverbonnen” in circulatie te brengen; dezelfde fraaie betaalmiddelen die we ook nu weer hebben, ’t Is altijd de geschiedenis die zich herhaalt En de oorlog ging door, ondanks de voorspellingen van sommigen, dat het De „Friso” onderging een hoog nodi ge verjongingskuur op de werf van Wester te Grouw. Gelukkig was het niet de enige boeier, die de laatste tijd in Friesland onder doktershanden was. De heer Wester had toen ook de „Con stanter” in de schuur. Dit Is wel de snelste en misschien wel mooiste boeier die wg bezitten, door Eeltsjebaes in 1877 gebouwd. De heren Van der Meulen te Joure ga ven de „Maartje” een grondige beurt, het in 1892 door Eeltsjebaes gebouwde „admiraalschip” van ons bestuurslid, Kapt, ter Zee, b. d. C. J. W. van Waning. Tevens liet de heer Van Waning zijn te Grouw woonachtige schipper een fgn volgtjottertje restaureren, dat men heeft kunnen bewonderen op de Watersport- tentoonstelling „Brio” te Leeuwarden. De heer Van Waning trof het tjottertje vorig jaar in zeer verkommerde staat te Heerenveen aan en kocht dit, toen bleek dat het een werkstuk van Eeltsjebaes was, op 28 Juni 1883 afgeleverd aan Jonkheer Vegelin van Claerbergen te Joure, om te dienen als verjaarsge schenk voor zgn de 17de Augustus 1883 18 jaar wordende dochter Aurelia. Ook het tjottertje ontving de naam „Aure lia” en draagt deze naam nog. Het wordt hoog tijd, dat men op de Sneker wateren weer eens wat meer ronde schepen ziet. Dat is vroeger wel anders geweest! Ons Museum bezit sinds jaar en dag het deerlijk vervallen tjottertje, eigenlijk een vestzakboeiertje van 4 meter lang, in 1892 gemaakt door „Eeltsjebaes” voor de Prinsentuin te Leeuwarden, in verband met het bezoek van Prinses Wilhelmina en de Regentes De N.V. Uitgeversmg. Kosmos te Am sterdam geniet o.m. grote bekendheid door haar reeks uitgaafjes onder de ver zamelnaam „Weten en Kunnen”. In die reeks verschijnen allerlei werkjes, welke de leek voorlichten op velerlei gebied en welke voorlichting op zeer verant woorde wijze door deskundigen ge schiedt. We ontvingen thans ter aan kondiging uit de nieuwe reeks no. 208 „Rozenteelt door amateurs” van J. J. van der Windt, met 14 foto’s en 26 teke ningen. Nr. 222: Groenteteelt voor kleine tui nen door mevr. StienstraDuursma, met 20 tekeningen. Nr. 223 „Zelf inmaken” door S. W. Haverkorn. Een handleiding voor het conserveren van levensmiddelen. Nr. 226 „Het houden, huisvesten en verzorgen van Hoenders” door de zeer deskundige C. S. Th. van Gink met meer dan 50 afbeeldingen. Prijs per deeltje 1.90. Niet uit bovengenoemde reeks, maar van dezelfde uitgeversmg Kosmos is: „Zeilen” door M. Ruijtenschildt, 5e druk, prijs geb. ƒ5.90. Dat: „5e druk” wgst er al op dat het hier een veel gevraagd boekwerk betreft. En hoe zou het ook niet? Zeilen is een veelbeoefende sport en de heer Rugtenschildt is bij uitstek deskundig. Hg deed immers veel erva ring op bij het organiseren van de A.N.W.B. zeilcursussen, door het con tact met de zeilscholen en als lid van de examencommissie voor het diploma zeilinstructeur van de Kon. Verbonden Ned. Watersportverenigingen en de Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. Het boek besteedt hoofdzakelijk aandacht aan het zeilen zelf, zowel op het vrije water als op de wedstrgdbaan. Het is zowel ge schreven voor hen, die willen leren zei len als voor zeilers in kleine vaartuigen, die meer inzicht willen krggen in de zeiltechniek onder verschillende omstan digheden en die met enige kans op succes aan zeilwedstrijden willen deel nemen. Van de overige onderwerpen, zoals de onderdelen van schip en tuig en de beschrijving van de verschillende zeilvaartuigen is alleen datgene behan deld, dat voor de beginnende zeiler van belang is en bij de beschrijving van de zeiltechniek en tactiek niet gemist kan worden. De nieuwe druk is aangepast aan de gewijzigde omstandigheden door het opnemen van de Jeugdklasse en de Flying Dutchmanklasse en door het hoofdstuk over wedstrijdzeilen in over eenstemming te brengen met het nieuwe wedstrgdreglement. De beschrijving van de techniek van het zeilen is in vele op zichten aangepast aan het varen met moderne kleine wedstrijd jachten. Het boek bevat een voorwoord van de heer Ernst Crone en geeft 45 toelichtende tekeningen en 17 foto’s van G. L W, ook, nog steeds een lust voor het oog. Het zou door de Prinses zelf ingewijd worden, en Eeltsjebaas liet er niemand anders aan werken, dan hij zelf. Ons Museum bezit nog een foto, waarop het bootje voorkomt, met de oude baas zelf en andere belangstellenden, onder wie de bekende Sneker herbergier en boot- verhuurder Piet Schenkius, genomen kort vóórdat het bootje van Joure naar Leeuwarden gezonden werd. De Prinses heeft het bootje nimmer gebruikt, want het regende toen H.K.H. de Prinsentuin zouden bezoeken. Een zeer grote teleur stelling voor Eeltsjebaas! De heer H. Voordewind, lid van de Stamboekcom- mlssie, kan zich nog herinneren dat het bootje in de Prinsentuin lag. Na vele omzwervingen is het dan, niet meer d' een wrak eigenlijk, in ’t bezit van ons Museum gekomen. Maar het kan to‘ oude glorie teruggebracht en is de en kele honderden guldens, die het herstel moet kosten, dubbel en dwars waard. Hopelgk is de dag niet ver meer, dat de conservator dit „Koningsjacht” aan de Friese vloot kan toevoegen; niets zou hem liever zijn! viel; men heeft later wel beweerd dat de overwinning van nooit lang kon duren; zoiets kon niet bestaan, dat kostte schatten; mensm waren er misschien genoeg, maar ’t geld, daar kwam ’t ten slotte op aan. John Bull, die eerst de kat eens uit de boom wilde kgken, werd spinnijdig, wanneer hg zag dat een groot deel van de voor ons land bestemde levensmidde len direct door verkocht werden naar de Centralen; de Ned. Overzee Trust (N.O.T.) werd opgericht en toen dat niet hielp, werden bankgaranties ge vraagd en een zwarte lijst aangelegd van de overtreders der bepalingen. Maar de O.W.ers hadden maling aan al die be palingen, zouden desnoods de veiligheid van hun eigen gezin in de waagschaal hebben gesteld, als ze hun doel: winst, maat bereikten. Ik kwam toen zo af en toe eens aan de beurs te Amsterdam, omdat je an ders geen goederen meer werden aan geboden. De prgzen gingen met spron gen omhoog, maar geld was er genoeg en men kon alles kwijt. De herinneringen aan die tgd zijn niet van de aangenaamste; oude, solide hui zen, die weigerden aan die oorlogshan- del mee te doen, kregen het zeer moei lijk; opscheppers, zonder enige moraal speelden de eerste viool; ze hadden lak aan de zwarte lijst, waren er soms nog trots op dat zij de Duitsers hielpen, die verschillenden van hen in de volgende oorlog hebben uitgemoord. Toen was ’t ongeveer 1916—1917. zorgd, en jjYïai Z.LXX1O11 WC XXIX IAJVX4 VWA Vi.vx.MV V-v-uav --- - - leven!” mompelde de maat. „Het lijkt het niet helpen! Maar de bunker is „Er zgn geen wel of de bunker leeg is! Maar dat kan leeggeen kool er meer in! Wat ™aat- „lot? hPAft toch cdster- een ellende! Wat nu? Iedere minuut Toen herkende hjj de stem van de maat, en hij voelde zich weer wat meer op zgn ’t Was een wat moeilgk afscheid die Zondagmiddag, in Alkmaar wemelde het nog van militairen, maar alles ging de weg op naar ’t Zuiden, in mgn trein naar ’t noorden zaten maar weinig reizigers. En nog wilde 't mg niet aan, deze mobilisatie en beschouwde ik alles als een soort „generale repetitie”, ’t wel wat meevallen. Er dat je de slachtoffers van droog goed te voor zien! Baron van Harinxma gaf er ech ter de voorkeur aan, zich in de machine kamer te drogen, omdat, gezien zijn grote lichaamslengte, wel niemand ge schikte kleding zou kunnen verschaffen. Met enige vertraging .’-.wam de veer boot in Staveren aan; de schipper ging echter met de veerboot terug naar Enk huizen, om de „Friso” zo mogelgk te bergen. Het was de hoogste tgd; het wrak dreef al bezuiden het Krabbersgat en Jan en alleman vloog er op af, het zo mogelijk in bezit te nemen. De „ge lukkige vinder” ontzag zich zelfs niet, een dreganker op de roef te werpen, om het schip zodoende aan het zgne te be vestigen. Het valt te begrijpen, dat de schade, op deze wijze aan de „Friso” toegebracht, heel wat groter was dan door het kapseizen alleen. Naderhand deed Baron van Harinxma de „Friso” over aan de gebroeders Ham stra te Weesp, Friezen van afkomst, die het schip herdoopten in „Lydianna”. Hier werd het schip geteisterd door een ongelukkige jachthavenbrand. Scheeps bouwer Kok te Huizen herstelde het schip zo goed mogelijk. Het komt ons echter voor, dat de vormen van de boeier hierbg ingrijpend gewijzigd wer- HEEG. Alhier werd aanbesteed het bouwen van een nieuwe woning voor de Coöperatieve Zuivelfabriek „Hoop op Zegen”. Er werd ingeschreven als volgt: IJ. de Boer, Heeg ƒ30340 M. Kaspersma ,Heeg 30260 J. Dijkstra, Hommerts 30000 de GrootHeinsma, Gaastmeer 29850 W. Vellinga, Heeg J. Dooper, Blauwhuis J. Duiker, Hommerts Conradi, Blauwhuis C. v. Leer, Lippenhuizen J. v. Asma, Heeg Begroting Architect 27800. Het werk is aan de laagste inschrijver gegund. rwerd door het lawaai langzaam wakker. „Waddister?” vroeg hij lodde- waren die Zondag geen kranten, wist ook van niets daar in Bergen zaten we wat achteraf en hoor den zo goed als niets. Tussen Alkmaar en Hoorn passeerden we een trein met veel legermateriaal, zelfs een paar stukken geschut en rode- kruiswagens. In Enkhuizen zag ’t zwart van de mensen op 't perron er kwam net een boot binnen uit Stavoren afgeladen met militairen. De mensen waren stil daar op ’t perron, zeiden geen woord. Toen begreep ik dat de situatie ern stig was. Toen ik ’s avonds in Sneek arriveer de, was 't al te laat om nog bijzonder heden te vernemen, maar toen ik Maan dagmorgen naar kantoor ging zag ik bij de Nieuwe Sneeker Courant al ’n groot aantal mensen staan. Er hingen ook een groot aantal bul letins met de laatste „Oorlogsberich ten”. 28 Juli Oostenrijk verklaart Ser vië den oorlog 1 Aug. Duitsland ver klaart Rusland den oorlogDuitsland aan Frankrijk en aan België Enge land aan Duitsland en zo ging 't maar door; en sedert dien zitten wg in de misère en zullen er wel in blijven zitten tot aan het einde. Het ligt niet in de bedoeling van deze herinneringen een geschiedenis van die eerste wereldoorlog te schrijven de ouderen kennen haar, de jongeren kunnen haar in de boeken die over haar zijn geschreven, lezen. Maar ik haal haar aan, omdat dit wereldgebeu ren, deze wereldramp zijn stempel zo heeft gedrukt op heel het maatschap pelijk leven, dat men daar niet over kan schrijven zonder het te noemen. Er is veel veranderd na die eerste Augus tus 1914 niet ten kwade altijd, ’t is alleen droevig dat er zo’n zee van ellen de nodig was om de geboorte van de nieuwe tijd voor te bereiden. Wg zgn die keer zeker door het oog van de naald gekropendie Maandag Het moge Sneek tot voldoening stem- i men, dat een in de boezem van de in Sneek geboren „Commissie tot registra- 1 tie van Friesche Ronde Jachten” het eerst gekoesterde wens, Friesland een nieuw Statenjacht te bezorgen, werke- i lijkheid is geworden, ook al komt Leeu warden de eer toe, het vereiste geld op 1 het kleed te hebben geworpen! De door i de „Stamboekcommissie” ondernomen stappen leidden namelijk niet tot een resultaat, toen het duidelijk werd dat de Prov. zelf geen gelden voor dit doel kon uittrekken. Intussen hopen wij, dat de gekozen vaste ligplaats voor do „Friso” de buiten gebruik gestelde oude Ter- hornster sluis aanleiding mag zijn de „Friso” even vaak op het Sneeker Meer als het Pikmeer te vertonen, niet het minst op Sneker Hardzeildag. Uit de in ons Museum bewaarde werf- boeken van Eeltsje Holtrop van der Zee blijkt, dat de „Friso” in Mei 1894 te Joure werd afgeleverd aan de vorige Commissaris der Koningin in Friesland, Mr P. A. V. Baron van Harinxma thoè Slooten, thans, hoogbejaard, een terug getrokken leven leidende op het geliefde „Klein-Olterterp”. Het Museum bezit enkele fotografieën, waarop de tewater lating is afgebeeld. Baron van Harinxma, een beproefd vriend van ons Museum, vertelde ons menigmaal van zijn avonturen, met de „Friso” beleefd. Het „grote” avontuur speelde zich echter de 10de Juni van het jaar 1921 af, en wel op de Zuiderzee. Na een niet ongevaarlijke reis over een onstuimige zee, waarbg zelfs een maal het water in de bollestal liep, was men de 9de Juni 1921 van Amsterdam naar Enkhuizen gezeild. De volgende dag was het weer iets beter, en toen de visserlieden uitliepen met meer zeil dan de vorige dag, besloot Baron van Ha rinxma het toch maar te wagen en te proberen Staveren te bereiken. Aan boord bevonden zich nog de vaste schip per ,een schippersjongen, een dochter van Baron van Harinxma en drie van haar vriendinnen. Men kon Staveren juist bezeilen en had de stroom tegen. Baron van Ha rinxma poogde zó hoog aan te houde dat men onder de Kreupel kon opvaren. De zee stond hol en verward, zodat de „Friso” weinig vaart liep. De schipper hield het roer en ieder voelde dat het onder deze wind slecht lopende schip weinig weerstand aan de vlagen bood. Door de wind gaan en terugkeren durf de de schipper niet, gijpen nog minder. Een nieuwe rukwind wierp het scMp ge heel over zij; als rond schip richtte het zich niet weer op. Gelukkig had Baron van Harinxma de voorluiken tijdig doen spalken en de roef afgesloten, zodat de „Friso” voor lopig hoog op het water bleef drgven. „Houdt vast”, riep Baron van Harinxma nog, en ging kopje onder. Hij had na melijk op het moment van kapseizen naast de schipper gestaan, aan de lage kant van het roer. Na veel inspanning gelukte het hem echter met behulp van de zeilschoot weer op de hoge kant van de verschansing te klauteren, het ene been om de rand van de stuurstoel, de hand aan de bolder. Intussen was Baron van Harinxma langer onder water ge weest dan ooit van zijn leven; bepaald plezierig was de ervaring niet. Wat de overige lotgenoten betreft, de schippersjongen was er nog het best aan toe; hg was op het voordek gebleven en tijdens het kapseizen naar de hoge kant geklommen, zodat hij slechts tot de knieën nat was. De schipper lag op zgn buik op het omhooggekeerde boord en hield zich aan het zwaardtouw vast. Op haar beurt klemde de dochter van Ba ron van Harinxma zich weer aan het been van de schipper. Een van haar vriendinnen dreef tussen Baron van Ha rinxma en zijn dochter in. De Baron greep haar bij de halsdoek, en toen zij het daardoor benauwd kreeg, bij de ha ren, net zolang, tot er redding kwam opdagen. Een der andere vriendinnen liet het schip los en dreef af, maar wist de boven water stekende gaffe! te vat ten, wat haar redding was. Wonder boven wonder was de veer boot StaverenEnkhuizen vlak bij. De kapitein, de oude heer Oostinga, gaf drie stoten op de fluit en manoeuvreerde zgn schip op buitengewoon handige wijze naar de „Friso”, zodat de inderhaast ge streken sloep maar enkele slagen hoefde te doen om de schipbreukelingen af te halen. Aan boord van zijn schip hadden zich opgewonden taf reien af gespeeld; een van de passagiers was zelfs de brug opgestormd, waar hg echter werd terug gewezen met de woorden: „Als u niet ogenblikkelijk van de brug gaat, trap ik u er af!” Overigens werden de schipbreukelin gen op de meest liefderijke wijze door bemanning en passagiers ontvangen. Onmiddellijk gingen de koffers open om van het kolenhok schepte, werd dus1 steeds gruiziger, en op L— --- zweefden om het rode gelaat van de hand over zgn vuile baard, en zgn ogen zoozwart als „De meester heeft niet voor kolen ge want dat is mijn werk nietik kan die een pikzwart gezicht had - TH -14^ Jp-z-ilrvr, 222 QOT*” i kool er meer in! Wat maat, toch niet? De meeste'r heeft toch gister- een ellende! Wat nu? Iedere minuut middag voor kolen gezorgd? Of... eh... kost geld!” - hoe was dat ook weer? Ik ben naar zgn De maat gooide de kolenschap op de &emalL hebber Mlf gisteren- 2 ien toen grond en rende de machinekamer uit en zyn wèl kolen. Je hebt er zelf gisteren zei h^.7.... Hij zei: Doe jij het maar! Dat toen naar de hut van de meester. middag, toen ik sliep, voor gezorg zei hij! Toen zei ik: Ik heb geen tijd, zei Zonder te kloppen stormde h<j naar bin- r

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1954 | | pagina 5