Verbetering van de Eierbrug en omgeving
Annemietje zit in de leeuwenkooi, mag ze dat nou wel
f Rondom de Kerck
Sint Maerten te Sneeck 1
van
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST
Gevaren
voor
I
meisjes in het
buitenland
Autotocht
Ouden van Dagen 1954
V
109e Jaargang No. 46
Vrijdag 11 Juni 1954
Bioscoopnieuws
Kerknieuws
en
Een verdwaalde watertoerist
in Sneek
Redactie-adres
KLEINZANU 7 - Telef 2872
Redacteur: L. KIEZEBRINK --- Het Sneaker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
Kersen dit jaar duur I
Jelle Sikkes gaat met
pensioen
Enschedé neemt aardgas
Openbare Leeszaal
Bibliotheek
Wip wordt niet gedempt
MM
XXII
Het kerkbezoek neemt toe.
De toestand van heden.
Verandering van het
interieur.
In het jaar 1872 besloot men een gron
dige wijziging te brengen in het inwen
dige van het kerkgebouw. Aansluitende
op de reeds aanwezige houten vloer van
het doophek werd een bevloering van
Noorse vuren planken in het overige
deel van de kerk aangebracht. Er wer
den nieuwe banken van grenenhout ge
maakt en in een cirkelboog geplaatst
met de preekstoel als centrale as. Ver
der werd een nieuwe galerij in de Noor
derzijbeuk, tussen de pilaren 1 tot en
met 5 gebouwd.
In de Noordelijke muur werd een ope
ning gemaakt en twee trappen gaven
voortaan vanuit het Noorderportaal toe
gang tot de nieuwe Noordergalerij met
de nieuwe banken.
Verschijnt:
DINSDAGS en VRIJDAG?.
Administratie
Comb. Drijfhout-Kiezebrink Co.
Kantoor: GROOTZAND 55
Telefoon 3005 (K 5150)
Advertentieprijs 15 et per m.m.
Bij contract (handelsadv.) lager.
Abonnementsprijs f 3.— per half
jaar. Franco per post f 3.75 per
half jaar.
Giro 50748 ten name van Firma
E. J. Drijfhout Sneek
Nationale sportwagenraces
in Zandvoort op Tweede
Pinksterdag. In de klasse
tot 2000 cc. reed ook een
dame mede, nl. Joke Maas
land (48) met B.M.W.
Deze week werd in Sneek een water
toerist aangetroffen, die thuis hoorde in
onze rivieren. Meestal toert hy in de
Maas in Zuid- en Midden-Limburg, en
soms ook in de Rijn, Waal en Gelderse
IJsseL De onfortuinlijke toerist eindigde
zijn reis in de fuik van visser M. Kanon
in de Franekervaart. Het is een voorn
achtige vis, een Barbeel. Het dier heeft
een lengte van ca. 50 cm en is aan de
rugzgde olijfbruin met koperen weer
schijn. De rugvin is donker en de andere
vinnen zijn rood gekleurd. De bek zit
aan de onderzijde van de kop en aan de
bovenlip bevinden zich vier korte dikke
voeldraden. Dr. Kristensen van het
Zoölogisch Station te Den Helder deelde
ons mee, dat deze vissen nog al eens aan
de mond van de IJssel in het IJsselmeer
gevangen worden. Waarschijnlijk is het
dier bij het stromen via de sluizen in
Friesland binnengekomen. Tot 1941 zijn
slechts twee kleine exemplaren uit het
binnenwater van Nederland bekend en
voordien was deze vis in Friesland nooit
waargenomen.
„De terugkeer van Don
Camillo”.
SNEEKER NIEUWSBLAD
Wel weten we, dat de kerk thans 1400
zitplaatsen bevat, waarvan 205 vrou
wenstoeten in het schip van de kerk, 136
stoeten in de .Noorderzijbeuk en een aan
tal vrjje stoeten op de oude Westergale-
ry, voorheen opslagruimte waar sedert
jaren de z.g.n. hoed van de preekstoel
lag opgeslagen die naar alle waarschijn
lijkheid in 1925 is opgeruimd. De verdere
zitplaatsen zijn alle in banken. De
scherpe scheiding van de vrouwen naast
vrouwen en mannen bij de mannen ver
loopt. Naar schatting telt de kerk 800
vrije zitplaatsen en wel alle banken
waarvoor geen deurtjes zijn aangebracht
en de stoeten in de Noorderzijbeuk ach
ter de preekstoel. De kerkelijke ge
meente telt nu ongeveer 2400 lidmaten
zodat het begrijpelijk is dat, indien deze
alten zouden komen de kerk wat de
plaatsen betreft, veel te klein zou zfjn.
Dat hebben de tegenwoordige kerk
voogden ook begrepen en daar de stad
zich steeds meer uitbreidt, een stuk
grond aangekocht in het „Sperkhem”,
om daar t.z.t. een kapel te bouwen ten
einde de Grote Kerk te ontlasten.
P. S. S c h e 11 e m a.
De kerkvoogden konden dit verzoek
billijken en verhoogden het tractement
tot het gevraagde bedrag. De nood om
een zitplaats te krijgen moet in deze tijd
hoog zijn geweest, want in 1852 schreef
iemand een brief aan de Kerkvoogden,
dat hy ten einde raad was en graag te
gen behoorlijke betaling een zitplaats in
de Kerkvoogdenbank zou willen hebben.
Mogelijk behoorden alle kerkvoogden
niet tot de regelmatige bezoekers van
het kerkgebouw. Men sukkelde echter
door met het gebrek aan plaatsen tot
1871
Deze bekende figuur, die op 24-jarige
leeftijd by Reiniging in dienst trad, was
de laatste jaren belast met het vegen
van de straten in de Noorderhoek en de
omgeving van de Bolswarderweg, en het
schoonhouden van de urinoirs, welkel
werkzaamheden hij steeds nauwgezet
vervulde. Hij heeft daardoor de waarde
ring en de sympathie van vete stad
genoten verworven, die hem straks ze
ker zulten missen als hij niet meer met
z’n bakfiets, bezem en schep in hun
straat verschijnt.
Voor zijn superieuren en het overige
personeel was Sikkes voorts een ge
waardeerd medewerker en collega, wat
bij zyn afscheid stellig tot uitdrukking
zal worden gebracht.
In de afgelopen maand Mei werd de
Leeszaal door 2010 personen bezocht,
van wie 92 vrouwelyke, en bedroeg het
aantal uitgeleende banden 6913.
verhalen met een korrel zout en bedenk
dat siechte ervaringen vaak uit schaam
te worden verfraaid of verzwegen”,
aldus de voorlichtingsdienst.
„Er kan niet genoeg op worden ge
wezen, hoe dringend nodig het is inlich
tingen in te winnen over de betrouw
baarheid van een buitenlandse werk
gever of -geefster of van een logeer
adres, waaraan men door een relatie,
een advertentie of een zgn. penfriend is
gekomen. Ga nimmer af op adverten
ties zonder vooraf terdege inlichtingen
te hebben ingewonnen. Over de grote ge
varen, verbonden aan het zonder na
vraag ingaan op advertenties, zijn de
laatste tijd ontstellende berichten ver
schenen. Verzuim daarom nooit vooraf
inlichtingen te vragen aan één van de
volgende instellingen: De Ned. Ver. ten
Behartiging van de belangen van jonge
meisjes (Union), p.a. Maatschappelijk
Advies- en Inlichtingenbureau, Centraal
Station, Oostzijde. Amsterdam-C. tele
foon 46223; het Centraal Bureau der
R.K. Meisjesbescherming, Lomanstraat
9b, Amsterdam-Z., telefoon 713104.
Deze bureaux beschikken ook over de
juiste gegevens omtrent de in het bui
tenland voor huishoudelijk personeel gel
dende arbeidsvoorwaarden. Tevens ver
strekken zij betrouwbare adressen in het
buitenland, waar men terecht kan in ge
val van moeilijkheden, of als men raad
nodig heeft”.
mijnheer was dan ook zo boos, dat hij
schreef „mijne Heren de aangewezen
zitplaats is weer ter Uwer beschikking”.
Maar hij vroeg tevens toch een andere
plaats voor zijn echtgenote en wel een
„evenredig in stand en waarde gelijk aan
voor de vertimmering”. Of deze mijnheer
zijn zin gekregen heeft? Ik weet het
niet
Het ziet er naar uit, dat de kersen dit
jaar duur zulten worden. Tijdens de ver
kopingen op het hout, die de afgelopen
dagen werden gehouden, werden belang
rijk hogere prijzen besteed dan het vo
rig jaar. Ook hebben adspirant-kopers
getracht dikwijls met succes per
celen uit de hand te kopen.
In Tiel was de belangstelling op de
verkoping bijzonder groot. De prijzen
waren voor de eigenaren der boomgaar
den zeer bevredigend. Voor de Duitse
kersen werd 2530 cent per kg op het
hout betaald, voor de meikersen 1823
cent per kg.
Doordat vele oude percelen zijn ge
rooid, was het aanbod geringer, waarbij
nog komt, dat de meikersen op verschil
lende plaatsen zee,; dun zitten. Het aan
tal gegadigden is echter eerder groter
dan kleiner geworden. De lasten voor de
kopers zijn er ook niet minder op ge
worden, zowel wat de lonen als de so
ciale lasten betreft. Uit een en ander
moet dus wel de conclusie worden ge
trokken, dat de kersen dit jaar „gouden
steeltjes” zulten hebben, aldus schrijft
het Alg. Handelsblad.
deze aangelegenheid nogmaals overwo
gen. Wy hebben gemeend ons vroeger in
genomen standpunt geheel te moeten
handhaven. Het door de dienst der ge
meentewerken ontworpen plan geeft een
oplossing voor de situatie ter plaatse,
welke enerzijds aan de eisen van het
verkeer tegemoet komt en waarbij an
derzijds o.i. aan het intieme karakter
van de binnenstad geen afbreuk wordt
gedaan. Deze oplossing houdt in dat de
Wip aan het Oostelijk einde slechts iets
wordt verkort. Voor het verkrijgen van
een behoorlijke aansluiting met de
Westzijde van het Grootzand kan hier
aan niet worden ontkomen. Het is onze
overtuiging dat deze slechts zeer ge
ringe verkorting van het grachtje het
algemeen aanzien in deze omgeving niet
zal schaden. Doordat de verbinding
SchaapmarktpleinGrootzand door uit
voering van de plannen, waaromtrent
wij hierna nog verschillende bijzonder
heden zulten vermelden, breder zal wor
den, kan het ellipsvormige plantsoentje
op het Schaapmarktplein niet worden
gehandhaafd. Ook overwegingen van
stedebouwkundige aard verzetten zich
tegen de aanwezigheid van dit plant
soentje. In verband met de vorm en het
karakter van het Schaapmarktplein, is
een rechthoekig in een bijzondere vorm
betegeld, enigszins verhoogd plein, de
aangewezen oplossing. Deze oplossing
brengt tevens mede, dat enige parkeer
ruimte wordt verkregen, waaraan in dit
drukke stadscentrum juist zoveel be
hoefte bestaat. Wat de omgeving van de
Wip betreft behoeven slechts voorzienin
gen van ondergeschikte betekenis te
worden getroffen, bestaande in het
enigszins verhogen van de bestaande
oude walmuren, zulks teneinde de be
stratingen aan beide zijden van Leeu
wenburg een mindere helling naar de
Wip te behoeven geven.
Aan de einden van de Wip zulten z.g.
oud Hollandse leuningen worden ge
plaatst. Zoals uit de hierbjj overgelegde
tekeningen blijkt, ligt het in het voor
nemen de bestaande Eierbrug door een
overkluizing te vervangen, aansluitende
op de reeds bestaande overkluizing van
de Suupmarkt naar het Grootzand. Het
bruglandhoofd van deze overkluizing
aan de zijde van het Grootzand wordt
ten opzichte van de bestaande T erbrug
zover in Zuidelijke richting verplaatst,
dat het in één lijn komt te liggen met de
Zuidelijke rooilijn van de Suupmarkt.
Ook dit nieuwe bruglandhoofd zal wor
den voorzien van oud Hollandse leunin
gen. Op de hiervoor omschreven wijze
wordt een ruime verkeersverbinding
verkregen van een op gelijk niveau lig
gende ononderbroken klinkerbestrating,
waarbij bovendien op afdoende wijze aan
de veiligheid van de voetgangers tege
moet kan worden gekomen. Teneinde
een afgeronde verbetering in deze om
geving van de binnenstad te verkrijgen,
zouden nog een aantal werken op het
Grootzand moeten worden uitgevoerd.
Deze werken omvatten: a. verzwaring
van enkele gedeelten walmuur in de
bochten van de Westzijde van het Groot-
Na een diensttijd van bijna 41 jaar
gaat de heer J. Sikkes alhier Vrijdag
morgen de Gemeente-Reiniglng met
pensioen verlaten.
In het jaar 1830 telde het kerkgebouw
1083 zitplaatsen, te weten: verhuurde
zitplaatsen, voor mannen en vrouwen in
banken: 240, voor vrouwen op stoeten:
430. In totaal verhuurde plaatsen: 670.
Vrije zitplaatsen: voor mannen in ban
ken: 311, voor vrouwen op stoeten: 78,
voor kinderen op lage banken: 24. To
taal vrije zitplaatsen: 413.
Tussen de jaren 1830 en 1840 liep het
zielental der Hervormden op tot 4300,
onder wie 1200 lidmaten. Het kerkbe
zoek werd daardoor steeds groter, zodat
men genoodzaakt was meerdere zit
plaatsen te laten maken. Besloten werd
een galerij te laten bouwen over het ge
hete Westerkoor. Dit werk kwam in
1840 klaar en kostte 1275. Tevens werd
de Schippersbank opgeruimd en vervan
gen door vijf vrouwenbanken en vijftien
vrouwenstoelen. Kosten 300. Na het
gereedkomen van dit alles was het aan
tal zitplaatsen met 148 vermeerderd zo
dat nu 1231 personen een plaats konden
krijgen. Tien jaar later zat men opnieuw
met de handen in het haar daar het aan
tal lidmaten toen tot 1500 was gestegen.
De knopen vlogen er af!
In 1851 was het steeds zo vol tijdens
de kerkdiensten, dat de collectanten een
schrijven aan de Kerkvoogden richtten
met het verzoek hun tractement te ver
hogen van 15 tot 20 per jaar. En zjj
hadden grondige redenen voor dit ver
zoek. Vooral tijdens de diensten van de
predikant Vinke was het zo druk, dat
zij meer dan gewone slijtage aan hun
kleren hadden en de knopen van hun
jassen werden afgerukt.
Maar de leeuwen dachten er niet aan
hun vriendinnetje zo te laten gaan; een
van de dieren ging voor de deur staan
en brulde vervaarlijk, zodat Annemietje
van de weeromstuit ook begon te huilen.
Eerst toen de dompteur Althof er by
kwam, gewapend met een houten vork
waarmee hij de leeuw van de deur wist
weg te krygen, kon het meisje in aller
ijl uit de kooi worden gehaald. Zy man
keerde niets dan een klein schrammetje
op het been. Zij was ook niet overstuur.
Dat waren alleen de mensen die rondom
de kooi hadden gestaan en opgelucht het
angstzweet van het gezicht veegden. De
leeuwen waren nog lange tijd na het
voorval onrustig.
De gemeenteraad van Enschede heeft
met 23 tegen 15 stemmen B. en W. ge
machtigd de minister van Economische
Zaken te berichten, dat de gemeente be
reid is aardgas te gaan afnemen, op
voorwaarde echter, dat de gemeente zelf
kan beslissen of het gas al dan niet zal
worden gekraakt en zo ja, dat Enschede
dan het aardgas zal verkrijgen tegen de
zelfde prys (6 cent per m3) als die wel
ke by gebruik van puur aardgas zal wor
den berekend.
Ruim vier uren heeft men nodig ge
had om tot deze beslissing te komen. In
hoofdzaak om technische redenen (het
droge aardgas geeft in tegenstelling
tot het vochthoudend kolengas grote
re kans op lekkende leidingen en brengt
voorts het probleem van het ombouwen
der comforen met zich) hadden B. en W.
voorgesteld aan de minister te verzoe
ken het aardgas te mogen kraken tot
gas van 4000 kcal, per m3. In dat ge
val zou echter de gemeente 6.5 cent per
m3 aardgas moeten betalen.
Wanneer men meent, dat ieder nu
tevreden zou zijn over deze verruiming
van zitplaatsen en de wijzigingen, dan
vergist men zich deerlyk. Er gingen
boze brieven naar de Kerkvoogden. In
een daarvan schreef een zekere mynheer
namens zyn echtgenote, dat de aan haar
toegewezen zitplaats niet werd geaccep
teerd, omdat zij twee banken achteruit
was gezet achter een paar dames naast
wie zij twintig jaar had gezeten. Die
De grote dag voor pl.m. 500 oudjes
breekt spoedig weer aan. Door de Com
missie Autotocht Ouden van Dagen” is
als datum vastgesteld 30 Juni (Woens
dag) a.s. Tientallen oudjes hebben in
middels reeds by de Commissie geïnfor
meerd en medegedeeld kan worden dat
reeds weer een zeer byzondere tocht is
uitgestippeld. Met de voorbereidingen
hiervoor zal binnenkort een aanvang
worden gemaakt.
Reeds thans vragen wy weer de mede
werking van H.H. autobezitters, bakkers
en andere milde gevers om wederom
deze tocht tot een evenement voor de
oudjes te maken. Spoedig zal hiervoor
wederom een beroep op hen worden ge
daan.
Herinnert u zich nog die laatste toch
ten waarin allen zo zeer genoten en zo
welvoldaan door de drommen van de
Sneker bevolking hun glorieuze intocht
met muziek in de stad maakten?
Door Uw medewerking en steun komt
het ook dit jaar weer in orde!
De Commissie „Autotocht
Ouden van Dagen”,
H. ABMA, Voorz., Tel. 3455
MENNO DE VRIES, Secr.
Telef. 2310
U. K. VAN WIJK, Penn^
Telef. 2807
G W. POIESZ
E. METZ
W. FABER
ZONDERVAN.
zand; b. verzwaring van enkele gedeel
ten walmuur in de bochten van de Oost-
zyde van het Grootzand; c. het vervan
gen van de bestaande houten walbe-
schoeiing op het Grootzand door een
nieuwe walmuur; d. het leggen van nieu
we rioleringen in het gedeelte van het
Grootzand, gelegen tussen de Eierbrug
en de middenbrug.
De onder a, b en c genoemde werk
zaamheden zyn nodig in verband met
het te verwachten zwaarder verkeer,
terwijl de riolering van beide zyden van
het Grootzand tussen de Eierbrug en de
middenbrug gewenst is om met de on
langs aangebrachte nieuwe rioleringen
tussen de middenbrug en het Hoogend
één aaneengesloten goed functionnerend
rioleringsstelsel te verkrygen. Wy zou
den het gelyktydig uitvoeren van deze
werken toejuichen, maar met het oog op
de begrotingspositie der gemeente moet
de financiering van het geheel op dit
ogenblik uitgesloten worden geacht. In
verband hiermede kan thans slechts het
meest dringende onderdeel van de hier
voor opgesomde werken voor uitvoering
in aanmerking komen. Dat is het hier
voor onder a vermelde werk: de ver
zwaring van enkele gedeelten walmuur
in de bochten van de Westzijde van het
Grootzand. Het ryverkeer langs de
Westzijde van het Grootzand gaat op de
plaats waar deze straat een bocht
maakt onmiddellyk langs de waterkant.
In verband hiermede is het by toene
ming van het verkeer niet verantwoord
de aldaar reeds aanwezige walmuur van
lichte constructie ongewyzigd te hand
haven. Op bepaalde punten is de uit
voering van versterkingswerkzaamhe-
den noodzakelijk.
De uitgewerkte plannen en begrotin
gen van kosten van de ontworpen ver
beteringen liggen voor u ter inzage. Uit
deze begrotingen blijkt dat de kosten
van de thans uit te voeren werken wor
den geraamd op 86700.
Het lag aanvankelijk in onze bedoe
ling het verbeteringsplan zo tydig bij u
aanhangig te maken, dat het werk nog
het vorig jaar ter hand had kunnen
worden genomen. De gelden daarvoor
hadden uit de begroting voor 1953 kun
nen worden gevonden. De voorbereiding
van de plannen eiste echter meer tyd
dan waarop was gerekend. Teneinde de
uitgaven toch op de begroting voor 1953
te doen drukken zyn deze by een aan u
voorgelegde begrotingswijziging ten
laste van de daarvoor In aanmerking
komende posten gebracht om te worden
gestort in een in het leningsfonds ge
vormde reserve. Ten gunste van de
dienst 1954 kan over deze reserve wor
den beschikt.
De commissie voor de openbare wer
ken kan zich met de inhoud van dit
voorstel verenigen.
In een circus, dat te Oosterbeek zyn
tenten heeft opgeslagen, is een vierjarig
meisje, Annemietje van M„ met een
stuk brood de leeuwenkooi binnenge
gaan. Daar stond ze rustig een leeuw te
voeren en te aaien, aldus schryft de
N. Rott. Crt.
Bij het opbouwen van de tent had de
oppasser van de drie leeuwen, de heer
B. Althr’, de dieren gevoederd. Hij had
daarby nogal wat bekijks van de jeugd,
waaronder zich Annemietje bevond. Zy
stapte naar huis om wat brood te haten.
Toen ze terugkwam was de oppasser uit
de lage op wielen staande kooi verdwe
nen om de helpende hand te bieden bij
het opzetten van de tent. Dat was voor
Annemietje echter geen bezwaar. Zij had
gezien hoe de kooi open ging en deed,
na onder het beschermende traliewerk
te zijn doorgekropen, de deur open. Vol
vertrouwen liep zij naar de grootste
leeuw, gaf hem de korst brood en aaide
hem over de manen.
Een vyfjarige jongen die dit had ge
zien rende naar de oppasser en zei:
„Meneer Annemietje is in de leeuwen
kooi mag dat nou wel?” Het hete
circus was in een oogwenk in rep en
roer. Artisten en ander personeel schaar
den zich in de grootste opwinding rond
om de kooi, 5 'aarin zelfs de oppasser
zich gewoonlijk niet durft te wagen.
„Het blijkt nog steeds nodig te zyn
onze Nederlandse meisjes (en vooral ook
haar ouders of opvoeders) te waarschu
wen voor de grote gevaren, die verbon
den zijn aan vertrek naar een buitenlands
adres, zonder dat van tevoren inlichtin
gen zijn ingewonnen. Nu de vacanties
naderen, moet hier nogmaals met na
druk op worden gewezen”.
Dit wordt, evenals het volgende, ge
zegd in een mededeling van de voorlich
tingsdienst van het ministerie van So
ciale Zaken en Volksgezondheid.
„Het is onverantwoord naar het bui
tenland te gaan als toerist of voor stu
die, als men van plan is daar een werk
kring te zoeken om in het levensonder-
hov te voorzien. Men kan dan name
lijk in ernstige moeilijkheden geraken,
omdat de meeste landen, evenals trou
wens Nederland, voor vreemde arbeids
krachten een werkvergunning eisen.
Zo’n vergunning wordt niet aan als
toerist binnengekomen vreemdelingen
verstrekt. Daar komt nog bij, dat een
dergelyke werkvergunning in het alge
meen slechts wordt afgegeven voor
(huishoudelijk) geschoold personeel en
dan niet voor 2 of 3 maanden, maar voor
b.v. minstens een jaar.
De ervaring teert, dat vertrek naar
het buitenland „op uitnodiging” met
de toezegging van zakgeld in ruil voor
huishoudelyke hulp dikwyls tot te-
leui stellingen leidt. Neem optimistische
Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Holten
(O.), ds. C. C. Addlnk te Wolsum (toez,)
De oorspronkelyke Westergalerij
(1840) werd gedeeltelijk verlaagd en de
hoogte gelyk gemaakt met de nieuwe
Noordergalery. Tevens maakte men een
nieuwe trap naar de verlaagde Wester-
galery. Het plafond in het kerkgebouw
werd geheel gestucadoord, de resten van
het oude gewelf opgeruimd en van het
nog goede hout een lambrizering ge
maakt langs de wanden van het Ooster-
koor. 230 nieuwe Vrouwenstoelen a
f 2.95 per stuk werden aangeschaft.
Aan de aannemers W. Steenbergen en J.
Blok werd voor het gehete werk een be
drag van 16966.41 uitbetaald.
Nu de kerk een geheel houten vloer
had gekregen teek het de kerkvoogden
wenselijk, wegens het meerdere brand
gevaar, de bestaande stoven met vuur
testen ter verwarming van de voeten, af
te schaffen. Men begreep echter wel, dat
deze maatregel zeer ingrijpend was en
daarom werd besloten alvorens dit be
sluit kenbaar te maken aan de ge
meenteleden, te onderzoeken of men in
plaats van de stoven niet heet-water-
ftessen zou kunnen nemen. Deze flessen
zouden dan gratis kunnen worden ge
vuld. Maar tot uitvoering van deze ge
dachte is het blykbaar niet gekomen.
Boze brieven.
Waarom is Don Camillo teruggen
keerd? Deze vraag kreeg Fernandel
kortgeleden voor de radio te beantwoor
den. zyn antwoord luidde: „Omdat ik
vertrokken was, moest ik wel terugko
men”. Een boutade, die hoeveel zij
weg heeft van een waarheid als een koe
toch eigenlyk de simpele waarheid
uitdrukt.
Het fameuze succes van „De kleine
wereld van Don Camillo”, de spelperfec-
tie van de beide hoofdrolspelers Fernan
del en Gino Cervi, die van hun figuren
typen maakten, die over de hele wereld
bekend werden, de simpele humor van
het vaak ontroerende verhaal, dit alles
werd oorzaak, dat de millioenen toe
schouwers, die Don Camillo i i zijn derde
klas-coupé alleen moesten laten op weg
naar de ballingschap, er niet in konden
berusten, dat de hardhandige priester
aldus uit hun leven zou verdwijnen.
Er bleef Julien Duvivier dus weinig
meer over dan aan dit algemene verlan
gen toe te geven.
Het is met voldoening, dat de directie
van het Amicitia-theater ook deze Don
Camillo op het witte doek brengt. Met
voldoening om de vreugde, die de toe
schouwers bereid zal worden als zij hun
idolen opnieuw zulten zien verschijnen
in een serie minstens zo wonderlijke
avonturen die zich wederom afspelen in
de kleine wereld.
Om misverstanden te voorkomen zij
opgemerkt, dat dit een op zichzelf
staande film is en dat men beslist niet
eerst „De kleine wereld van Don Ca
millo” moet hebben gezien om deze film
te begrypen.
B. en W. adviseren: In het voorstel
aan de gemeenteraad tot verbetering
van de Singel en het Hoogend, hebben
wy de noodzakelykheid van de uitvoe
ring van bedoelde werkzaamheden be
toogd. Wy hebben daarbij in de eerste
plaats gewezen op de door het toene
mend verkeer absoluut onvoldoende ge
worden verbinding tussen de Lemmer
weg en de ryksweg naar Leeuwarden
en de aansluiting daarvan op ryksweg
no. 43. Waimeer de werkzaamheden bin
nenkort gereed zulten zijn, zal naar onze
mening een belangrijke verbetering,
speciaal ten behoeve van het doorgaand
verkeer tot stand zijn gekomen, hoewel
o.i. eerst van een volledige oplossing
zal kunnen worden gesproken als de be
staande Oosterpoortsbrug door een aan
de eisen van het moderne verkeer beant
woordende nieuwe brug zal zijn vervan
gen. Als het thans nog in uitvoering
zynde plan zal zijn voltooid, zal ook het
Grootzand aan de zijde van het Hoog
end voor het verkeer zyn ontsloten. Dit
betekent een belangrijke verbetering in
de. structuur van onze stad. De situatie
by de Eierbrug vormt echter nog steeds
een moeilijkheid voor het verkeer. Deze
brug is in de huidige omstandigheden té
smal. De toegang tot de oostzyde van
het Grootzand kan nog vry behoorlijk
worden genoemd. De westzijde is vanaf
de richting van het Schaapmarktplein
voor auto’s echter niet dan met grote
moeite te bereiken. Daarbij moet de
Eierbrug met het maken van twee
scherpe bochten worden gepasseerd, ter-
wyl bovendien dit punt nog de grootste
oplettendheid van de bestuurders .der
voertuigen vraagt in verband met het
zeer drukke voetgangersverkeer daar
ter plaatse. Ook het verkeer van de
Suupmarkt in de richting Leeuwenburg
en omgekeerd moet de brug passeren.
Tenslotte kan er nog op worden gewe
zen, dat het aansluitende gedeelte van
de westzijde van het Grootzand bijzon
der smal is. De toestand, waarin de
Eierbrug verkeert is van die aard, dat
tot vernieuwing dient te worden overge
gaan. Het ligt voor de hand dat, nu deze
omstandigheid zich voordoet, wij ons
hebben beraden over de vraag welke
oplossing ter plaatse moet worden ge
kozen. Vernieuwing van de brug zonder
het treffen van meer ingrijpende voor
zieningen achten wij met het oog op de
onbevredigende verkeerssituatie niet
verantwoord.
Bij het ontwerpen van plannen voor
dit gedeelte van de binnenstad komt on
middellyk de reeds jaren bestaande
vraag naar voren: moet de Wip gedempt
worden Deze vraag kwam reeds op
nieuw bij ons ter tafel toen wij met de
ontwerper van het „komplan” voor deze
gemeente van gedachten moesten wis
selen over de in de toekomst te treffe-
maatregelen. Wy zyn, in overeenstem
ming met de zienswyze van onze des
kundige adviseurs tot de conclusie ge
komen dat demping van de Wip moet
worden vermeden. Leeuwenburg met de
Wip moet naar onze mening worden be
schouwd als een karakteristiek gedeelte
van de binnenstad, dat uit aesthetische
overwegingen zo enigszins mogelijk in
de huidige toestand dient te worden ge
handhaafd. Wij betwijfelen zeer of bij
demping een gaaf geheel kan worden
verkregen. Wij vrezen dat iets eigens
verloren gaat zonder dat er nieuwe
waarden tegenover staan. Nu de stank
welke de Wip in het verleden verspreid
de niet meer voorkomt als gevolg van
de aan weerszijden aangelegde riolerin
gen, kan op die grond de demping niet
meer worden bepleit. Ook het verkeers-
belang eist naar onze mening de dem
ping niet. Ook zonder demping kan er
een bevredigende toestand worden ge
schapen. Bovendien dit hart van de stad
zal er nimmer op ingericht kunnen wor
den dat het alle verkeer zal kunnen ont
vangen. Dit dient ook niet tot elke prijs
te worden bevorderd. By het steeds toe
nemend verkeer, waarvan het einde nog
niet is te zien, zulten wy ons vertrouwd
moeten maken met de gedachte dat be
paalde stadsdelen slechts in beperkte
mate voor autoverkeer geschikt kunnen
worden gemaakt. Toen het thans aan u
ter vaststelling aangeboden plan een
punt van bespreking in de boezem van
ons college heeft uitgemaakt, hebben wij