Verbetering van de Eierbrug en omgeving Annemietje zit in de leeuwenkooi, mag ze dat nou wel f Rondom de Kerck Sint Maerten te Sneeck 1 van Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST Gevaren voor I meisjes in het buitenland Autotocht Ouden van Dagen 1954 V 109e Jaargang No. 46 Vrijdag 11 Juni 1954 Bioscoopnieuws Kerknieuws en Een verdwaalde watertoerist in Sneek Redactie-adres KLEINZANU 7 - Telef 2872 Redacteur: L. KIEZEBRINK --- Het Sneaker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD Kersen dit jaar duur I Jelle Sikkes gaat met pensioen Enschedé neemt aardgas Openbare Leeszaal Bibliotheek Wip wordt niet gedempt MM XXII Het kerkbezoek neemt toe. De toestand van heden. Verandering van het interieur. In het jaar 1872 besloot men een gron dige wijziging te brengen in het inwen dige van het kerkgebouw. Aansluitende op de reeds aanwezige houten vloer van het doophek werd een bevloering van Noorse vuren planken in het overige deel van de kerk aangebracht. Er wer den nieuwe banken van grenenhout ge maakt en in een cirkelboog geplaatst met de preekstoel als centrale as. Ver der werd een nieuwe galerij in de Noor derzijbeuk, tussen de pilaren 1 tot en met 5 gebouwd. In de Noordelijke muur werd een ope ning gemaakt en twee trappen gaven voortaan vanuit het Noorderportaal toe gang tot de nieuwe Noordergalerij met de nieuwe banken. Verschijnt: DINSDAGS en VRIJDAG?. Administratie Comb. Drijfhout-Kiezebrink Co. Kantoor: GROOTZAND 55 Telefoon 3005 (K 5150) Advertentieprijs 15 et per m.m. Bij contract (handelsadv.) lager. Abonnementsprijs f 3.— per half jaar. Franco per post f 3.75 per half jaar. Giro 50748 ten name van Firma E. J. Drijfhout Sneek Nationale sportwagenraces in Zandvoort op Tweede Pinksterdag. In de klasse tot 2000 cc. reed ook een dame mede, nl. Joke Maas land (48) met B.M.W. Deze week werd in Sneek een water toerist aangetroffen, die thuis hoorde in onze rivieren. Meestal toert hy in de Maas in Zuid- en Midden-Limburg, en soms ook in de Rijn, Waal en Gelderse IJsseL De onfortuinlijke toerist eindigde zijn reis in de fuik van visser M. Kanon in de Franekervaart. Het is een voorn achtige vis, een Barbeel. Het dier heeft een lengte van ca. 50 cm en is aan de rugzgde olijfbruin met koperen weer schijn. De rugvin is donker en de andere vinnen zijn rood gekleurd. De bek zit aan de onderzijde van de kop en aan de bovenlip bevinden zich vier korte dikke voeldraden. Dr. Kristensen van het Zoölogisch Station te Den Helder deelde ons mee, dat deze vissen nog al eens aan de mond van de IJssel in het IJsselmeer gevangen worden. Waarschijnlijk is het dier bij het stromen via de sluizen in Friesland binnengekomen. Tot 1941 zijn slechts twee kleine exemplaren uit het binnenwater van Nederland bekend en voordien was deze vis in Friesland nooit waargenomen. „De terugkeer van Don Camillo”. SNEEKER NIEUWSBLAD Wel weten we, dat de kerk thans 1400 zitplaatsen bevat, waarvan 205 vrou wenstoeten in het schip van de kerk, 136 stoeten in de .Noorderzijbeuk en een aan tal vrjje stoeten op de oude Westergale- ry, voorheen opslagruimte waar sedert jaren de z.g.n. hoed van de preekstoel lag opgeslagen die naar alle waarschijn lijkheid in 1925 is opgeruimd. De verdere zitplaatsen zijn alle in banken. De scherpe scheiding van de vrouwen naast vrouwen en mannen bij de mannen ver loopt. Naar schatting telt de kerk 800 vrije zitplaatsen en wel alle banken waarvoor geen deurtjes zijn aangebracht en de stoeten in de Noorderzijbeuk ach ter de preekstoel. De kerkelijke ge meente telt nu ongeveer 2400 lidmaten zodat het begrijpelijk is dat, indien deze alten zouden komen de kerk wat de plaatsen betreft, veel te klein zou zfjn. Dat hebben de tegenwoordige kerk voogden ook begrepen en daar de stad zich steeds meer uitbreidt, een stuk grond aangekocht in het „Sperkhem”, om daar t.z.t. een kapel te bouwen ten einde de Grote Kerk te ontlasten. P. S. S c h e 11 e m a. De kerkvoogden konden dit verzoek billijken en verhoogden het tractement tot het gevraagde bedrag. De nood om een zitplaats te krijgen moet in deze tijd hoog zijn geweest, want in 1852 schreef iemand een brief aan de Kerkvoogden, dat hy ten einde raad was en graag te gen behoorlijke betaling een zitplaats in de Kerkvoogdenbank zou willen hebben. Mogelijk behoorden alle kerkvoogden niet tot de regelmatige bezoekers van het kerkgebouw. Men sukkelde echter door met het gebrek aan plaatsen tot 1871 Deze bekende figuur, die op 24-jarige leeftijd by Reiniging in dienst trad, was de laatste jaren belast met het vegen van de straten in de Noorderhoek en de omgeving van de Bolswarderweg, en het schoonhouden van de urinoirs, welkel werkzaamheden hij steeds nauwgezet vervulde. Hij heeft daardoor de waarde ring en de sympathie van vete stad genoten verworven, die hem straks ze ker zulten missen als hij niet meer met z’n bakfiets, bezem en schep in hun straat verschijnt. Voor zijn superieuren en het overige personeel was Sikkes voorts een ge waardeerd medewerker en collega, wat bij zyn afscheid stellig tot uitdrukking zal worden gebracht. In de afgelopen maand Mei werd de Leeszaal door 2010 personen bezocht, van wie 92 vrouwelyke, en bedroeg het aantal uitgeleende banden 6913. verhalen met een korrel zout en bedenk dat siechte ervaringen vaak uit schaam te worden verfraaid of verzwegen”, aldus de voorlichtingsdienst. „Er kan niet genoeg op worden ge wezen, hoe dringend nodig het is inlich tingen in te winnen over de betrouw baarheid van een buitenlandse werk gever of -geefster of van een logeer adres, waaraan men door een relatie, een advertentie of een zgn. penfriend is gekomen. Ga nimmer af op adverten ties zonder vooraf terdege inlichtingen te hebben ingewonnen. Over de grote ge varen, verbonden aan het zonder na vraag ingaan op advertenties, zijn de laatste tijd ontstellende berichten ver schenen. Verzuim daarom nooit vooraf inlichtingen te vragen aan één van de volgende instellingen: De Ned. Ver. ten Behartiging van de belangen van jonge meisjes (Union), p.a. Maatschappelijk Advies- en Inlichtingenbureau, Centraal Station, Oostzijde. Amsterdam-C. tele foon 46223; het Centraal Bureau der R.K. Meisjesbescherming, Lomanstraat 9b, Amsterdam-Z., telefoon 713104. Deze bureaux beschikken ook over de juiste gegevens omtrent de in het bui tenland voor huishoudelijk personeel gel dende arbeidsvoorwaarden. Tevens ver strekken zij betrouwbare adressen in het buitenland, waar men terecht kan in ge val van moeilijkheden, of als men raad nodig heeft”. mijnheer was dan ook zo boos, dat hij schreef „mijne Heren de aangewezen zitplaats is weer ter Uwer beschikking”. Maar hij vroeg tevens toch een andere plaats voor zijn echtgenote en wel een „evenredig in stand en waarde gelijk aan voor de vertimmering”. Of deze mijnheer zijn zin gekregen heeft? Ik weet het niet Het ziet er naar uit, dat de kersen dit jaar duur zulten worden. Tijdens de ver kopingen op het hout, die de afgelopen dagen werden gehouden, werden belang rijk hogere prijzen besteed dan het vo rig jaar. Ook hebben adspirant-kopers getracht dikwijls met succes per celen uit de hand te kopen. In Tiel was de belangstelling op de verkoping bijzonder groot. De prijzen waren voor de eigenaren der boomgaar den zeer bevredigend. Voor de Duitse kersen werd 2530 cent per kg op het hout betaald, voor de meikersen 1823 cent per kg. Doordat vele oude percelen zijn ge rooid, was het aanbod geringer, waarbij nog komt, dat de meikersen op verschil lende plaatsen zee,; dun zitten. Het aan tal gegadigden is echter eerder groter dan kleiner geworden. De lasten voor de kopers zijn er ook niet minder op ge worden, zowel wat de lonen als de so ciale lasten betreft. Uit een en ander moet dus wel de conclusie worden ge trokken, dat de kersen dit jaar „gouden steeltjes” zulten hebben, aldus schrijft het Alg. Handelsblad. deze aangelegenheid nogmaals overwo gen. Wy hebben gemeend ons vroeger in genomen standpunt geheel te moeten handhaven. Het door de dienst der ge meentewerken ontworpen plan geeft een oplossing voor de situatie ter plaatse, welke enerzijds aan de eisen van het verkeer tegemoet komt en waarbij an derzijds o.i. aan het intieme karakter van de binnenstad geen afbreuk wordt gedaan. Deze oplossing houdt in dat de Wip aan het Oostelijk einde slechts iets wordt verkort. Voor het verkrijgen van een behoorlijke aansluiting met de Westzijde van het Grootzand kan hier aan niet worden ontkomen. Het is onze overtuiging dat deze slechts zeer ge ringe verkorting van het grachtje het algemeen aanzien in deze omgeving niet zal schaden. Doordat de verbinding SchaapmarktpleinGrootzand door uit voering van de plannen, waaromtrent wij hierna nog verschillende bijzonder heden zulten vermelden, breder zal wor den, kan het ellipsvormige plantsoentje op het Schaapmarktplein niet worden gehandhaafd. Ook overwegingen van stedebouwkundige aard verzetten zich tegen de aanwezigheid van dit plant soentje. In verband met de vorm en het karakter van het Schaapmarktplein, is een rechthoekig in een bijzondere vorm betegeld, enigszins verhoogd plein, de aangewezen oplossing. Deze oplossing brengt tevens mede, dat enige parkeer ruimte wordt verkregen, waaraan in dit drukke stadscentrum juist zoveel be hoefte bestaat. Wat de omgeving van de Wip betreft behoeven slechts voorzienin gen van ondergeschikte betekenis te worden getroffen, bestaande in het enigszins verhogen van de bestaande oude walmuren, zulks teneinde de be stratingen aan beide zijden van Leeu wenburg een mindere helling naar de Wip te behoeven geven. Aan de einden van de Wip zulten z.g. oud Hollandse leuningen worden ge plaatst. Zoals uit de hierbjj overgelegde tekeningen blijkt, ligt het in het voor nemen de bestaande Eierbrug door een overkluizing te vervangen, aansluitende op de reeds bestaande overkluizing van de Suupmarkt naar het Grootzand. Het bruglandhoofd van deze overkluizing aan de zijde van het Grootzand wordt ten opzichte van de bestaande T erbrug zover in Zuidelijke richting verplaatst, dat het in één lijn komt te liggen met de Zuidelijke rooilijn van de Suupmarkt. Ook dit nieuwe bruglandhoofd zal wor den voorzien van oud Hollandse leunin gen. Op de hiervoor omschreven wijze wordt een ruime verkeersverbinding verkregen van een op gelijk niveau lig gende ononderbroken klinkerbestrating, waarbij bovendien op afdoende wijze aan de veiligheid van de voetgangers tege moet kan worden gekomen. Teneinde een afgeronde verbetering in deze om geving van de binnenstad te verkrijgen, zouden nog een aantal werken op het Grootzand moeten worden uitgevoerd. Deze werken omvatten: a. verzwaring van enkele gedeelten walmuur in de bochten van de Westzijde van het Groot- Na een diensttijd van bijna 41 jaar gaat de heer J. Sikkes alhier Vrijdag morgen de Gemeente-Reiniglng met pensioen verlaten. In het jaar 1830 telde het kerkgebouw 1083 zitplaatsen, te weten: verhuurde zitplaatsen, voor mannen en vrouwen in banken: 240, voor vrouwen op stoeten: 430. In totaal verhuurde plaatsen: 670. Vrije zitplaatsen: voor mannen in ban ken: 311, voor vrouwen op stoeten: 78, voor kinderen op lage banken: 24. To taal vrije zitplaatsen: 413. Tussen de jaren 1830 en 1840 liep het zielental der Hervormden op tot 4300, onder wie 1200 lidmaten. Het kerkbe zoek werd daardoor steeds groter, zodat men genoodzaakt was meerdere zit plaatsen te laten maken. Besloten werd een galerij te laten bouwen over het ge hete Westerkoor. Dit werk kwam in 1840 klaar en kostte 1275. Tevens werd de Schippersbank opgeruimd en vervan gen door vijf vrouwenbanken en vijftien vrouwenstoelen. Kosten 300. Na het gereedkomen van dit alles was het aan tal zitplaatsen met 148 vermeerderd zo dat nu 1231 personen een plaats konden krijgen. Tien jaar later zat men opnieuw met de handen in het haar daar het aan tal lidmaten toen tot 1500 was gestegen. De knopen vlogen er af! In 1851 was het steeds zo vol tijdens de kerkdiensten, dat de collectanten een schrijven aan de Kerkvoogden richtten met het verzoek hun tractement te ver hogen van 15 tot 20 per jaar. En zjj hadden grondige redenen voor dit ver zoek. Vooral tijdens de diensten van de predikant Vinke was het zo druk, dat zij meer dan gewone slijtage aan hun kleren hadden en de knopen van hun jassen werden afgerukt. Maar de leeuwen dachten er niet aan hun vriendinnetje zo te laten gaan; een van de dieren ging voor de deur staan en brulde vervaarlijk, zodat Annemietje van de weeromstuit ook begon te huilen. Eerst toen de dompteur Althof er by kwam, gewapend met een houten vork waarmee hij de leeuw van de deur wist weg te krygen, kon het meisje in aller ijl uit de kooi worden gehaald. Zy man keerde niets dan een klein schrammetje op het been. Zij was ook niet overstuur. Dat waren alleen de mensen die rondom de kooi hadden gestaan en opgelucht het angstzweet van het gezicht veegden. De leeuwen waren nog lange tijd na het voorval onrustig. De gemeenteraad van Enschede heeft met 23 tegen 15 stemmen B. en W. ge machtigd de minister van Economische Zaken te berichten, dat de gemeente be reid is aardgas te gaan afnemen, op voorwaarde echter, dat de gemeente zelf kan beslissen of het gas al dan niet zal worden gekraakt en zo ja, dat Enschede dan het aardgas zal verkrijgen tegen de zelfde prys (6 cent per m3) als die wel ke by gebruik van puur aardgas zal wor den berekend. Ruim vier uren heeft men nodig ge had om tot deze beslissing te komen. In hoofdzaak om technische redenen (het droge aardgas geeft in tegenstelling tot het vochthoudend kolengas grote re kans op lekkende leidingen en brengt voorts het probleem van het ombouwen der comforen met zich) hadden B. en W. voorgesteld aan de minister te verzoe ken het aardgas te mogen kraken tot gas van 4000 kcal, per m3. In dat ge val zou echter de gemeente 6.5 cent per m3 aardgas moeten betalen. Wanneer men meent, dat ieder nu tevreden zou zijn over deze verruiming van zitplaatsen en de wijzigingen, dan vergist men zich deerlyk. Er gingen boze brieven naar de Kerkvoogden. In een daarvan schreef een zekere mynheer namens zyn echtgenote, dat de aan haar toegewezen zitplaats niet werd geaccep teerd, omdat zij twee banken achteruit was gezet achter een paar dames naast wie zij twintig jaar had gezeten. Die De grote dag voor pl.m. 500 oudjes breekt spoedig weer aan. Door de Com missie Autotocht Ouden van Dagen” is als datum vastgesteld 30 Juni (Woens dag) a.s. Tientallen oudjes hebben in middels reeds by de Commissie geïnfor meerd en medegedeeld kan worden dat reeds weer een zeer byzondere tocht is uitgestippeld. Met de voorbereidingen hiervoor zal binnenkort een aanvang worden gemaakt. Reeds thans vragen wy weer de mede werking van H.H. autobezitters, bakkers en andere milde gevers om wederom deze tocht tot een evenement voor de oudjes te maken. Spoedig zal hiervoor wederom een beroep op hen worden ge daan. Herinnert u zich nog die laatste toch ten waarin allen zo zeer genoten en zo welvoldaan door de drommen van de Sneker bevolking hun glorieuze intocht met muziek in de stad maakten? Door Uw medewerking en steun komt het ook dit jaar weer in orde! De Commissie „Autotocht Ouden van Dagen”, H. ABMA, Voorz., Tel. 3455 MENNO DE VRIES, Secr. Telef. 2310 U. K. VAN WIJK, Penn^ Telef. 2807 G W. POIESZ E. METZ W. FABER ZONDERVAN. zand; b. verzwaring van enkele gedeel ten walmuur in de bochten van de Oost- zyde van het Grootzand; c. het vervan gen van de bestaande houten walbe- schoeiing op het Grootzand door een nieuwe walmuur; d. het leggen van nieu we rioleringen in het gedeelte van het Grootzand, gelegen tussen de Eierbrug en de middenbrug. De onder a, b en c genoemde werk zaamheden zyn nodig in verband met het te verwachten zwaarder verkeer, terwijl de riolering van beide zyden van het Grootzand tussen de Eierbrug en de middenbrug gewenst is om met de on langs aangebrachte nieuwe rioleringen tussen de middenbrug en het Hoogend één aaneengesloten goed functionnerend rioleringsstelsel te verkrygen. Wy zou den het gelyktydig uitvoeren van deze werken toejuichen, maar met het oog op de begrotingspositie der gemeente moet de financiering van het geheel op dit ogenblik uitgesloten worden geacht. In verband hiermede kan thans slechts het meest dringende onderdeel van de hier voor opgesomde werken voor uitvoering in aanmerking komen. Dat is het hier voor onder a vermelde werk: de ver zwaring van enkele gedeelten walmuur in de bochten van de Westzijde van het Grootzand. Het ryverkeer langs de Westzijde van het Grootzand gaat op de plaats waar deze straat een bocht maakt onmiddellyk langs de waterkant. In verband hiermede is het by toene ming van het verkeer niet verantwoord de aldaar reeds aanwezige walmuur van lichte constructie ongewyzigd te hand haven. Op bepaalde punten is de uit voering van versterkingswerkzaamhe- den noodzakelijk. De uitgewerkte plannen en begrotin gen van kosten van de ontworpen ver beteringen liggen voor u ter inzage. Uit deze begrotingen blijkt dat de kosten van de thans uit te voeren werken wor den geraamd op 86700. Het lag aanvankelijk in onze bedoe ling het verbeteringsplan zo tydig bij u aanhangig te maken, dat het werk nog het vorig jaar ter hand had kunnen worden genomen. De gelden daarvoor hadden uit de begroting voor 1953 kun nen worden gevonden. De voorbereiding van de plannen eiste echter meer tyd dan waarop was gerekend. Teneinde de uitgaven toch op de begroting voor 1953 te doen drukken zyn deze by een aan u voorgelegde begrotingswijziging ten laste van de daarvoor In aanmerking komende posten gebracht om te worden gestort in een in het leningsfonds ge vormde reserve. Ten gunste van de dienst 1954 kan over deze reserve wor den beschikt. De commissie voor de openbare wer ken kan zich met de inhoud van dit voorstel verenigen. In een circus, dat te Oosterbeek zyn tenten heeft opgeslagen, is een vierjarig meisje, Annemietje van M„ met een stuk brood de leeuwenkooi binnenge gaan. Daar stond ze rustig een leeuw te voeren en te aaien, aldus schryft de N. Rott. Crt. Bij het opbouwen van de tent had de oppasser van de drie leeuwen, de heer B. Althr’, de dieren gevoederd. Hij had daarby nogal wat bekijks van de jeugd, waaronder zich Annemietje bevond. Zy stapte naar huis om wat brood te haten. Toen ze terugkwam was de oppasser uit de lage op wielen staande kooi verdwe nen om de helpende hand te bieden bij het opzetten van de tent. Dat was voor Annemietje echter geen bezwaar. Zij had gezien hoe de kooi open ging en deed, na onder het beschermende traliewerk te zijn doorgekropen, de deur open. Vol vertrouwen liep zij naar de grootste leeuw, gaf hem de korst brood en aaide hem over de manen. Een vyfjarige jongen die dit had ge zien rende naar de oppasser en zei: „Meneer Annemietje is in de leeuwen kooi mag dat nou wel?” Het hete circus was in een oogwenk in rep en roer. Artisten en ander personeel schaar den zich in de grootste opwinding rond om de kooi, 5 'aarin zelfs de oppasser zich gewoonlijk niet durft te wagen. „Het blijkt nog steeds nodig te zyn onze Nederlandse meisjes (en vooral ook haar ouders of opvoeders) te waarschu wen voor de grote gevaren, die verbon den zijn aan vertrek naar een buitenlands adres, zonder dat van tevoren inlichtin gen zijn ingewonnen. Nu de vacanties naderen, moet hier nogmaals met na druk op worden gewezen”. Dit wordt, evenals het volgende, ge zegd in een mededeling van de voorlich tingsdienst van het ministerie van So ciale Zaken en Volksgezondheid. „Het is onverantwoord naar het bui tenland te gaan als toerist of voor stu die, als men van plan is daar een werk kring te zoeken om in het levensonder- hov te voorzien. Men kan dan name lijk in ernstige moeilijkheden geraken, omdat de meeste landen, evenals trou wens Nederland, voor vreemde arbeids krachten een werkvergunning eisen. Zo’n vergunning wordt niet aan als toerist binnengekomen vreemdelingen verstrekt. Daar komt nog bij, dat een dergelyke werkvergunning in het alge meen slechts wordt afgegeven voor (huishoudelijk) geschoold personeel en dan niet voor 2 of 3 maanden, maar voor b.v. minstens een jaar. De ervaring teert, dat vertrek naar het buitenland „op uitnodiging” met de toezegging van zakgeld in ruil voor huishoudelyke hulp dikwyls tot te- leui stellingen leidt. Neem optimistische Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Holten (O.), ds. C. C. Addlnk te Wolsum (toez,) De oorspronkelyke Westergalerij (1840) werd gedeeltelijk verlaagd en de hoogte gelyk gemaakt met de nieuwe Noordergalery. Tevens maakte men een nieuwe trap naar de verlaagde Wester- galery. Het plafond in het kerkgebouw werd geheel gestucadoord, de resten van het oude gewelf opgeruimd en van het nog goede hout een lambrizering ge maakt langs de wanden van het Ooster- koor. 230 nieuwe Vrouwenstoelen a f 2.95 per stuk werden aangeschaft. Aan de aannemers W. Steenbergen en J. Blok werd voor het gehete werk een be drag van 16966.41 uitbetaald. Nu de kerk een geheel houten vloer had gekregen teek het de kerkvoogden wenselijk, wegens het meerdere brand gevaar, de bestaande stoven met vuur testen ter verwarming van de voeten, af te schaffen. Men begreep echter wel, dat deze maatregel zeer ingrijpend was en daarom werd besloten alvorens dit be sluit kenbaar te maken aan de ge meenteleden, te onderzoeken of men in plaats van de stoven niet heet-water- ftessen zou kunnen nemen. Deze flessen zouden dan gratis kunnen worden ge vuld. Maar tot uitvoering van deze ge dachte is het blykbaar niet gekomen. Boze brieven. Waarom is Don Camillo teruggen keerd? Deze vraag kreeg Fernandel kortgeleden voor de radio te beantwoor den. zyn antwoord luidde: „Omdat ik vertrokken was, moest ik wel terugko men”. Een boutade, die hoeveel zij weg heeft van een waarheid als een koe toch eigenlyk de simpele waarheid uitdrukt. Het fameuze succes van „De kleine wereld van Don Camillo”, de spelperfec- tie van de beide hoofdrolspelers Fernan del en Gino Cervi, die van hun figuren typen maakten, die over de hele wereld bekend werden, de simpele humor van het vaak ontroerende verhaal, dit alles werd oorzaak, dat de millioenen toe schouwers, die Don Camillo i i zijn derde klas-coupé alleen moesten laten op weg naar de ballingschap, er niet in konden berusten, dat de hardhandige priester aldus uit hun leven zou verdwijnen. Er bleef Julien Duvivier dus weinig meer over dan aan dit algemene verlan gen toe te geven. Het is met voldoening, dat de directie van het Amicitia-theater ook deze Don Camillo op het witte doek brengt. Met voldoening om de vreugde, die de toe schouwers bereid zal worden als zij hun idolen opnieuw zulten zien verschijnen in een serie minstens zo wonderlijke avonturen die zich wederom afspelen in de kleine wereld. Om misverstanden te voorkomen zij opgemerkt, dat dit een op zichzelf staande film is en dat men beslist niet eerst „De kleine wereld van Don Ca millo” moet hebben gezien om deze film te begrypen. B. en W. adviseren: In het voorstel aan de gemeenteraad tot verbetering van de Singel en het Hoogend, hebben wy de noodzakelykheid van de uitvoe ring van bedoelde werkzaamheden be toogd. Wy hebben daarbij in de eerste plaats gewezen op de door het toene mend verkeer absoluut onvoldoende ge worden verbinding tussen de Lemmer weg en de ryksweg naar Leeuwarden en de aansluiting daarvan op ryksweg no. 43. Waimeer de werkzaamheden bin nenkort gereed zulten zijn, zal naar onze mening een belangrijke verbetering, speciaal ten behoeve van het doorgaand verkeer tot stand zijn gekomen, hoewel o.i. eerst van een volledige oplossing zal kunnen worden gesproken als de be staande Oosterpoortsbrug door een aan de eisen van het moderne verkeer beant woordende nieuwe brug zal zijn vervan gen. Als het thans nog in uitvoering zynde plan zal zijn voltooid, zal ook het Grootzand aan de zijde van het Hoog end voor het verkeer zyn ontsloten. Dit betekent een belangrijke verbetering in de. structuur van onze stad. De situatie by de Eierbrug vormt echter nog steeds een moeilijkheid voor het verkeer. Deze brug is in de huidige omstandigheden té smal. De toegang tot de oostzyde van het Grootzand kan nog vry behoorlijk worden genoemd. De westzijde is vanaf de richting van het Schaapmarktplein voor auto’s echter niet dan met grote moeite te bereiken. Daarbij moet de Eierbrug met het maken van twee scherpe bochten worden gepasseerd, ter- wyl bovendien dit punt nog de grootste oplettendheid van de bestuurders .der voertuigen vraagt in verband met het zeer drukke voetgangersverkeer daar ter plaatse. Ook het verkeer van de Suupmarkt in de richting Leeuwenburg en omgekeerd moet de brug passeren. Tenslotte kan er nog op worden gewe zen, dat het aansluitende gedeelte van de westzijde van het Grootzand bijzon der smal is. De toestand, waarin de Eierbrug verkeert is van die aard, dat tot vernieuwing dient te worden overge gaan. Het ligt voor de hand dat, nu deze omstandigheid zich voordoet, wij ons hebben beraden over de vraag welke oplossing ter plaatse moet worden ge kozen. Vernieuwing van de brug zonder het treffen van meer ingrijpende voor zieningen achten wij met het oog op de onbevredigende verkeerssituatie niet verantwoord. Bij het ontwerpen van plannen voor dit gedeelte van de binnenstad komt on middellyk de reeds jaren bestaande vraag naar voren: moet de Wip gedempt worden Deze vraag kwam reeds op nieuw bij ons ter tafel toen wij met de ontwerper van het „komplan” voor deze gemeente van gedachten moesten wis selen over de in de toekomst te treffe- maatregelen. Wy zyn, in overeenstem ming met de zienswyze van onze des kundige adviseurs tot de conclusie ge komen dat demping van de Wip moet worden vermeden. Leeuwenburg met de Wip moet naar onze mening worden be schouwd als een karakteristiek gedeelte van de binnenstad, dat uit aesthetische overwegingen zo enigszins mogelijk in de huidige toestand dient te worden ge handhaafd. Wij betwijfelen zeer of bij demping een gaaf geheel kan worden verkregen. Wij vrezen dat iets eigens verloren gaat zonder dat er nieuwe waarden tegenover staan. Nu de stank welke de Wip in het verleden verspreid de niet meer voorkomt als gevolg van de aan weerszijden aangelegde riolerin gen, kan op die grond de demping niet meer worden bepleit. Ook het verkeers- belang eist naar onze mening de dem ping niet. Ook zonder demping kan er een bevredigende toestand worden ge schapen. Bovendien dit hart van de stad zal er nimmer op ingericht kunnen wor den dat het alle verkeer zal kunnen ont vangen. Dit dient ook niet tot elke prijs te worden bevorderd. By het steeds toe nemend verkeer, waarvan het einde nog niet is te zien, zulten wy ons vertrouwd moeten maken met de gedachte dat be paalde stadsdelen slechts in beperkte mate voor autoverkeer geschikt kunnen worden gemaakt. Toen het thans aan u ter vaststelling aangeboden plan een punt van bespreking in de boezem van ons college heeft uitgemaakt, hebben wij

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1954 | | pagina 1