Spoorwegramp bij Eist Een uur voor een toekomst ff Bescherming Bevolking Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST HET NUT It Kritetoaniel s ZES DODEN pile „Bungalow” iï in W Vrijdag 15 October 1954 109e Jaargang No. 82 I Kerknieuws F RedacteurL KIEZEBR1NK Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en ORUFROUTS NIEUWSBLAD -- - Sar Sneker Oogst Service S.O.S. wil Afscheidspredikatie pater Bootsma Afscheid J. de Kok, direc teur van gemeentewerken Wild West op Sociale Zaken Naar beppe •V fan IJ. C. SCHUITMAKER Indrukwekkende opbouw in twee jaar tijd SNEEKER NIEUWSBLAD l t i t d. d. Hoe’t der spile waerd. 4. Hwer’t it om giet. kleding practische 5. 6. „Bescherming Bevolking” en „op ap- p I Veel „naloop”. mm De zwakste schakel. 5 hele Lk. :^*jp i l 1 OOSTHEM. Zondag a.s. voorm. 9 uur zal in de Ned. Herv. Kerk te Oosthem de bevestiging plaats vinden van de beroe pen predikant ds. G. Kaastra door ds. C. J. L. de Loor van Oosterbierutn. De in trede van ds. Kaastra heeft plaats ’s mid dags te 1.30 uur. dat was dat Beter een BB en nooit een oorlog, dan een oorlog en geen BB L 2. 3. Rindert en Gepke hawwe in simmer- hiiske „De Bungalow” hierd. Binammen Rindert hopet dêr syn fekansje rêstich Redactie-adres KLE1NZAND 7 - Telef 2872 Verschijnt: DINSDAGS en VRUDAGS. Administratie! Comb. Drijfhout-Kiezebrink Co. Kantoor: GROOTZAND 55 Telefoon 3005 (K 5150) trochbringe to kinnen. It komt lykwols oars üt, hwant hy wurdt troch ünderska- te minsken yn syn rêst steurd: Dokter Wytse; Oepke, de wettertaxy; Hotse, de sutelman en op ’t lést ek noch troch muoike Sibbel en de beide nichten Akke en Ibel. Muoike Sibbel hjit smoarryk to wêzen en allegearre stykje dan ek om har of om har sinten. Dat jowt dan alle gearre nuvere en brike sitewaesjes, sadat it stik in greate klucht wurdt, al bisiket de skriuwer noch wol troch muoike Sib bel dizze morael der yn to lizzen: Greate minsken binne krekt as lytse bern. Jow in lyts bern in sobber en it is stil. Doch greate minsken in bilofte en men kin mei har dwaen hwat men wol. In bilofte is in sobber. Dizze taktyk giet lykwols net al- tyd op, sa’t oan it ein fan it stik wol bli- ken docht, as ütkomt, dat muoike Sibbel yn wierheit sa earm as in hls is. TIRNS. Donderdag 21 October a.s. hoopt onze plaatsgenoot de eerw. pater Bootsma S.M.A. van hier te vertrekken naar de Goudkust. De reis zal worden gemaakt met m.s. Hordnes en zal ver moedelijk 2 weken in beslag nemen. Een afscheidspredikatie tot vele bekenden, vrienden en dorpsgenoten zal pater Boot sma houden op Zondag 17 October in z’n parochiekerk te Roodhuis. In de op Dinsdag 19 October a.s. des avonds om kwart vóór zeven te houden raadsvergadering zullen burgemeester en wethouders en de raad officieel afscheid nemen van de heer J. de Kok, directeur van gemeentewerken, die de dienst on langs met pensioen heeft verlaten. Na afloop van deze vergadering om onge veer 8 uur bestaat voor belangstellenden ten stadhuize gelegenheid afscheid van de heer de Kok te nemen. Zij die zich opgeven voor het BB- werk kunnen er echter thans zeker van zyn, dat ze geen lid worden van een .papieren” organisatie. Het beroemde woord van Churchill om kerend, zegt de BB: Wij geven U de gereedschappen, doe gij nu het werk (Nadruk verboden). Is men nei sa’n première ta giet, dan is dat altyd mei in bytsje hope, dat men nou einliks in stik to sjen krije sil, dat ris boppe de oare ütkipet. Nou hiene wy lis forwachtings al net to heech spand, hwant de oankundiging .Jleurich drama" foarseit al sahwat, hwat jin to wachtsjen stiet. It is dan ek sa, dat it stik mar ien fortsjinste hat en dat is, dat it de tfu, dy’t net al to kritysk sjogge en harkje in fleu rige joun bisoarget. En soks hat in mins' z op syn tiid ek wol ris nedich. Het is een geweldige taak, die organi satie en administratie. Men moet mede werkers opzoekenwant men krijgt de juiste mensen niet via propaganda- avonden, waar men zich wellicht in een opwelling opgeeft. Reeds langs heeft men bij de BB geleerd, dat men de me dewerkers moet winnen via huisbezoek. Alleen al de voorbereiding van dat huis bezoek eist zeer veel werk. Dan komen de opgaven binnen, alles wordt op kaart gebracht, zodat men in tjjd van nood in één oogopslag kan zien waarover men beschikken kan. En danhet grote probleem: hoe houdt men de mensen vast? Hoe zorgt men dat ze regelmatig bij de oefeningen komen? Hoe houdt men hun belangstel ling voor hun werk, hun inzicht in de noodzaak daarvan, levendig Voeg daar bij de administratie van al het kostbare materiaal, waarover de BB thans ge lukkig beschikt, en men gaat begrijpen Het bedrag, dat we met een uur werken verdienen, is dan ook, absoluut gezien, niet groot. Maar we werken achtenveer tig uren per week en achtenveertig maal een uurloon is in ons land wél een be hoorlijk bedrag. In een vluchtelingenkamp in Oosten rijk of Griekenland duurt een uur wel lang. Een uur is daar: zestig minuten vol smartelijke herinneringen, vol leed, vol ontbering, maar zonder werk, zonder hoop, zonder voedsel vaak. En iedere dag telt daar vierentwintig maal zestig van zulke minuten. Elk uur is de voorganger van het volgende, dat even leeg en doel loos zal zijn. Elke tik van de klok leidt honderdduizenden vluchtelingen nader naar een toekomst die geen toekomst is. Want er is geen perspectief voor mensen die geen huis hebben, geen werk, geen inkomen, geen familie soms. Die alleen maar gebrek hebben aan zelfs de meest elementaire levensbehoeften. Voor deze mensen is een uur alleen maar: zestig minuten verder op de weg, die eens zal leiden naar het einde van alles. Een uur voor een toekomst. Geld. Het moet mogelijk zijn, de vluchtelin gen in Oostenrijk en Griekenland weer een toekomst te geven. Het moet moge lijk zijn, een uur voor hen weer dezelf de inhoud te geven als het heeft voor ons. En die mogelijkheid moet worden aangegrepen. De vluchtelingen moeten weer een huis krijgen, waarin zij elkaar ongestoord kunnen liefhebben, waarin zij in intieme kring gelukkig kunnen zijn. Zij moeten weer werk krijgen, waardoor hun leven zin krijgt en waardoor zij zelf kunnen zorgen voor eten, kleding, ont spanning, ontwikkeling. Zij moeten weer de kans krijgen zichzelf te zijn, zich een toekomst te scheppen. Dat kan allemaal als wij één uur inko men afstaan: dat kleine bedrag, dat wij verdienen in die zestig minuten, die zo snel voorbijgaan. Een volk dat zich zo snel van de oorlog herstelde als het Ne derlandse, een volk dat in een goed jaar de gevolgen van een enorme watersnood te boven kwam, merkt het niet, wanneer het een uur voor een ander werkt in plaats van voor zichzelf. En toch levert dat uur millioenen guldens op. De tegenstelling is schril: één kort uur waarvan wjj er zovele hebben een lan ge toekomst, die de vluchtelingen niet hebben. Zij zijn mensen als wij. Ze hebben de zelfde eigenschapen, dezelfde liefhebbe rijen, dezelfde verdrietigheden. Maar ook dezelfde rechten. De rechten die verbon den zijn aan het mens-zijn. Het recht op werk, het recht op liefde, op vrijheid, op eten. Het recht op een toekomst. Wij Nederlanders hebben een toekomst. Het gaat ons land goed. Daarom is het onze menselijke plicht de vluchtelingen tot ons op te trekken. Juridische argu- dat dit gehele BB-apparaat niet, zoals men dat in Engeland zegt, „op een schoenveter” kan lopen. Naast dit ganse administratieve r“ paraat is er dan het leger der werkers, de mensen van de redding»-, brandweer- en medische ploegen, van de verbin dingsdienst en het welfare-werk; de op bouw van de commandoposten, het on derhoud van het materiaal. De BB is als ’n koekoeksei in ’t nest van de Nederlandse samenleving gelegd en geweldig uitgegroeid. Een bijzondere moeilijkheid is, dat dit alles betrekking heeft op rampen, waarvan men niet weet wanneer, waarvandaan en hoe ze komen en waarvan iedereen hoopt dat ze nooit zullen plaats hebben. Dat schept ook psychologische problemen. Maar in de commandopost Roermond hangt een spreuk die kernachtig het bestaan van de BB rechtvaardigt: De 27-jarige metselaar H. P. te Sneek had omgang met E. de W., een geschei den vrouw, die van de Dienst Sociale Zaken aldaar steun genoot. Wanneer echter P. bij haar was, werd de steun in getrokken. Toen de man in September weer in de stad gesignaleerd was, werd de vrouw prompt van de uitkering uit gesloten. Maar daarmee was P. het lang niet eens. In de morgen van 2 September spoedde hij zich naar het kantoor, waar hij de deuren, die toegang tot de bureaux gaven, gesloten vond. Met grote behen digheid sprong hij door een loket en kwam te staan tegenover de sociale ver zorgster mej. J. Zwart, die pardoes een klap in haar gezicht kreeg. Toen een ambtenaar A. Schurer, tussenbeide wilde komen, werd hij met een dolkmes in de rug gestoken, maar gelukkig voor beide partijen schampte het mes af op de wer velkolom. Gisteren moest P. zich voor zijn dol gedrag verantwoorden voor de Leeu warder rechtbank. De officier van Justi tie eiste een jaar gevangenisstraf met aftrek. (Ons Noorden). menten over verantwoordelijkheden en taken kunnen we thuis laten. We hoeven alleen maar ons hart mee te nemen naar fabriek, kantoor, laboratorium, school en winkel als we het uur voor die anderen gaan werken. Want harten verstaan elkaar. En in Griekenland en Oostenrijk met ant- Naar beppe in Tjerkwerd.... het doel van een drietal kleuters, vanuit Sneek de stoute schoenen aan trok. Ze brachten het halverwege Bols- wardTjerkwerd. Hier werden de 8- jarige Floris T. en zijn 4- en 5-jarige zusjes gesignaleerd door iemand die de kinderen kende. Het politiebureau te Bolsward waarschuwde via de Sneker collega’s de ouders en enige tijd later ver scheen de vader om zijn voortvluchtig kroost per autobus weer op te halen. (Friesch Dagblad). Het motto, dat het Comité Vluchtelin- uur plezier is kort. Een uur werken ook. genhulp 1954 heeft gekozen voor zijn actie ten bate van de vluchtelingen in Oostenrijk en Griekenland, is de laatste dagen alom bekend geworden. „Een uur voor een toekomst” men heeft het kunnen lezen in kranten en vakbladen, men heeft het kunnen horen door de radio. Eén uur van ons inkomen kan vluchte lingen een nieuwe toekomst geven, Is het eigenlijk geen beklemmende gedachte? De tegenstelling is zo schril: een uur en een hele toekomst van jaren. In ons jachtende westeuropese leven duurt een uur niet lang. Amper heeft de klok drie uur geslagen, of het is al weer vier uur. En hoe vaak gebeurt het niet, dat we verrast opkijken naar de klok en zeggen: „Hé, is het al weer zo laat?” Een Zo’n RMC bestaat uit: 24 autospuiten, 24 tweewielige motorspuiten, 12 trek kers en vier gereedschapswagens. Ver der staan daar in Zwijndrecht nog op gesteld 36 sledespuiten, voor de z.g. va rende colonne. Op rekken is 800 km brandslang opgeslagen. Van zulke Rijks Mobiele Colonnes heeft de BB er elf. Ze hebben alle luchtgekoelde motoren. Langs de Zuidwillemsvaart bij Schjjn- del stond zo’n colonne opgesteld over een afstand van anderhalve kilometer! Een indrukwekkend schouwspel... ei moed gevend tevens. Het bewijst dat Neder land in korte tijd zich paraat heeft ge maakt, niet alleen voor de oorlogsramp, maar voor iedere calamiteit die ons kan treffen. En onwillekeurig bedenkt men: wanneer deze ganse organisatie ter be schikking had gestaan tijdens de Febru- ari-ramp 1953, dan zou ze prachtig werk hebben kunnen doen! Bij zo’n tocht langs BB-magazijnen en commandoposten komt men onder de indruk van de energieke wijze waarop de Bescherming Bevolking is aangepakt en de prachtige resultaten, die in korte tijd zijn bereikt. Edocheen ketting is niet sterker dan de zwakste schakel. Die zo belang rijke schakel vormt het menselijk ele mentde BB-werkers. Ruw geschat kan men zeggen, dat men de BB-posten voor plm. 70 bezet heeft. In sommige kringen heeft men bijna alles compleet, in andere is men zowat op de helft. Prachtig materiaal. Juist voor hen, die wisten hoe hier men niets begon, was het een ver rassing te zien waarover thans reeds de beschikking werd verkregen. In de voormalige meubelfabriek van Pander te Den Haag zagen we de geweldige voorraden van het beste materiaal op geslagen liggen. Geneesmiddelen, me dische instrumenten en uniformen, zo wel als brandslangen, schoppen, hou welen, emmerspuiten en tientallen ande re gereedschappen, te gebruiken bij red- dings- en opruimingswerk. De duizenden automobilisten die da gelijks voortrazen over de majestueuze brug bij Dordrecht weten niet dat on der de oprit van die brug een complete Rijks Mobiele Colonne van de BB is on dergebracht, keurig onderhouden en ie der ogenblik tot uitrukken gereed. De omgekomen passagiers zijn: de Britse chemicus J. C. Sutherland, 35 jaar, uit Liverpool, de 42-jarige luitenant-ko- lonel van de Koninklijke Luchtmacht A J. Dalhuyzen uit Arnhem, de 58-jarige reclasseringsambtenaar J. H. Sloots uit Utrecht, de dertigjarige reclasserings ambtenaar P. J. Hopstaken uit Amers foort, de Belgische fabrieksdirecteur F J. Snels, 72 jaar, uit Aalst en de ongeveer dertigjarige mevrouw Naafs—Peppelman uit Maastricht. W**'*’ V vjui Advartantlaprlji 15 at par m.m. Bij contract (handaltadv.) lager. I Abonnementsprijs f3.— per half Jaar. Franco per post f 3.75 per half jaar. i Giro 50748 ten name van Firma E. X Drijfhout, Snaak. Men tastte, toen men begon, nog goeddeels in den blinde en kon zich nog maar moeilijk indenken hoe het BB- instituut zich mettertijd zou uitbreiden. Schier overal was de opzet te klein. In een gemeente als Den Haag vormden twee man op één kamer het hele appa raat Wanneer men nu ziet, dat het BB- bureau te Rotterdam een hele vleugel van het Industriegebouw in beslag neemt en dat daar 40 man (full-timers) dag aan dag bezig zijn alleen al met or ganisatie en administratie, behoeft men niet te denken aan ambtenarij en bu reaucratie, want daar in Rotterdam heeft men alles tot-en-met uitgekiend. De Stichting Bevordering Bescherming Bevolking is trouwens geen overheids apparaat maar een particuliere instel ling, ofschoon ze uiteraard werkt met geld van de Overheid. Het departement Sneek van de Maat schappij tot Nut van ’t Algemeen opende Dinsdagavond zijn winterprogramma met het optreden van het gezelschap Kom mer Kleijn, Willem van Cappellen en Eva Janssen in de nieuwe zaal Hanen burg. De avond was ook toegankelijk voor introducés, die eenzelfde entreeprijs betaalden als de leden, doch niettegen staande die prijs laag was, was het be zoek toch enigermate teleurstellend. De reputatie der optredenden op deze avond weer bevestigd ook had het be stuur op een groter bezoek doen hopen en ook in dit geval hebben de afwezigen o..gelijk gehad. Want het was een aardi ge, gezellige avond. Het programma van het ensemble bevatte, behalve een voor dracht van Eva Janssen, een zevental sketches. Pretentieloos werk, waarvan het gehalte ook nog wel wat uiteenliep, maar dat door een briljante, tot in de fijnste nuances verzorgde vertolking hoe kon het ook anders bij twee zo door en door ervaren acteurs als Kommer Kleijn en van Cappellen en een begaafde actrice als Eva Janssen toch gulle waardering vond. Die waardering kwam aan het slot tot uiting in een geestdriftig applaus. Mr van Bottenburg, de nieuwe voorzitter van het departement die aan het begin van de avond een openings woord had gesproken, huldigde boven dien Eva Janssen die zich ook in haar voordracht van haar beste zijde had doen kennen met bloemen DE BOUW VAN DE TUNNEL BIJ VEL- SEN ONDER HET NOORDZEEKANAAL De betonvlechters zijn in volle actie, na dat het werk enige weken wegens de staking had gestag neerd. kloppen er nu honderdduizenden een glimp van nieuwe hoop. Het woord moet duidelijk zijn ,JEén van onze uren voor hun toekomst". Woansdeitojoun spile it Kritetoaniel fan de Krite Snits it nije stik fan Y. C. Schuitmaker: „Bungalow”, „fleurich dra ma” yn trije bidriuwen. Doe’t foarsitter van der Werf de joun iepene wie de seal fan Amicitia grótfol. Der wiene gasten bywêzich fan de kriten de Jouwer en Utert. Yn syn iepe- ningswurd wiisde hy ü.o. op de boeke- tafel, dy’t yn ’e hall réskikt wie en op de Fryske lessen, dy’t al wer oan ’e gong binne. Yn e boekewike sil der moai wis wer in boekenümer ütkomme, dêr’t dan tagelyk de priisfraech fan it Selskip 1844 yn biteard wurdt. En doe koe it dan los gean mei it stik. Ear’t it gordyn omheech gie, spile it muzykselskip fan Schuil in silerssankje en sa diene hja ek foar de oare bidriu wen. Lammert Popma, de regisseur fan it Kritetoaniel, hat wol troch hawn, dat mei dit stik, qua toaniel net folie to bigj innen wie. Hij hat it dan ek alhiel socht yn it kluchtige, üs soms wolris hwat to slim, hwant ünderskate figueren ik tink hjirby oan Akke en Ibel wiene bipaeld clownesk. Fansels skuorre de minsken yn ’e seal har dan de büsen üt fan it laitsjen, mar sa’n sukses is wol hwat al to goedkeap. Snip en Snap hiene ek al tyd sukses, mar hja spilen gjin toaniel! Hwat it spyljen oanbilanget; men koe fornimme, dat it Kritetoaniel mei noch al in stikmannich nije leden spile. As de aide toanielrotten op ’e planken wiene gyng alles flot fan ’e trie, kamen lykwols de nijelingen op, dan wie de gong der fuort üt. Sa wie bygelyks it bigjin fan it earste bidriuw tige stiif en stoatterich. Hjir en dêr liet de rolfêstens noch wolris hwat to winskjen oer. Men koe ek fornimme, dat de nijelin gen (mefr. Klasema as Gepke; de hear Visser as dokter Wytse en juffer Bangma as Ibel) har noch net thüs fielden op ’e planken. Hja hiene har biwegings lang altyd net ünder kontróle. Hawar alle bigjinnen is slim en men wurdt net yn ien kear in goed toanielspi- let. Foar it spyljen fan de oaren (H. Fer- werda as Rindert; mefr. Kingma as muoi ke Sibbel; T. Tamminga as Akke; R. Posthuma as Oepke; J. Hofmeester as Hotske en R. H. Ferwerda as Van Hit- sum) alle lof. Muoike Sibbel en Van Hit- sum foldiene üs it béste: hja joegen in tige knappe tipearring. Hotse wie üs hwat to forsearre. Sa hat dan de earste joun fan Krite Snits wer west. Joun en nije wike Tiisdei en Woansdei wurdt it stik noch ris op- fierd. Hwa’t it allinne om in fleurige joun to rédden is, moat dizze ütfierings net forsitte. Men kin ek alle jounen nei ofrin noch frijdounsje. En om nou mei in komplemint to bi- sluten: in tsien foar it kreaze kapwurk fan Hamersma en it tige eptige dekor. v. d. K. Met een geweldige klap sloegen de beide treinstellen tegen elkaar. Zo hevig was de botsing, dat het eerste treinstel van de Arnhemse trein zeker 15 meter over de neus van de electrische uit Nij megen schoof. Tientallen personen raak ten bekneld tussen de wrakstukken van de trein. Onmiddellijk snelden van alle zijden hulpploegen toe, waarbij men ook direct de alarmeringsberichten naar Nijmegen cn Arnhem stuurde, waar vandaan volledige Rode Kruis- en Eerste Hulpploegen werden opgeroepen. Van het vliegveld Deelen vertrokken tech nische ploegen en ambulancewagens naar Eist om daar assistentie te ver lenen. De ravage op het station was aanzienlijk en zelfs zo erg, dat men on mogelijk een overzicht van de ramp kon krijgen. Tussen de wrakstukken ontwaarde men lijken en gewonden, maar de treinstellen waren dermate sterk beschadigd, dat men slechts met de grootste moeite deze mensen uit de wrakken kon verwijderen. Snijbranders moesten zeer voorzichtig gehanteerd worden in verband met brandgevaar. Stuk voor stuk moesten vernielde ban ken, bagagehouders e.d. uit de trein worden gesloopt voordat men de gewon den wist te bereiken. Enkele gewonden kon men daardoor niet tijdig genoeg bereiken om hen in het leven te houden. Het onderzoek stond onder leiding van de officier van Justitie te Arnhem, mr J. E. Th. C. baron Speyart vanWoer- den, die toevallig in de uit Arnhem na derende trein gezeten was. Deze nam onmiddellijk de leiding in handen en liet van Arnhem en Nijmegen rijks- en ge meentepolitie aanrukken, teneinde assis tentie te verlenen. Ir F. Q. den Hollander, dié spoedig ter plaatse was, noemde dit ongeluk „de som van alle mogelijkheden”. De oorzaak van het knappen van de trekdraad, die de wissel moest lipwegen, wordt gezocht’in het optreden Van cor rosie, inwerking van atmosferische in vloeden op het metaal. Twee jaren geleden togen topfiguren van - - - persvertegenwoordigers naar Engeland om daar kennis te nemen van desorga nisatie die werd opgebouwd, ter beveiliging van de burgerbevolking in oorlogs tijd. Dat moest wel, want hier in Nederland bestond op dat gebied nog niets... Thans hebben diezelfde persvertegenwoordigers tijdens een tocht door een deel van ons land kunnen zien wat in die twee jaren hier is opgebouwd. Om tot de conclusie te komen, dat dit werkelijk bewonderenswaardig is...... ondanks talloze moeilijkheden 2 Stadgenoten! Ja, we wisten het wel, ze komen, de Snekers, ze komen met velen, maar nog niet genoeg! Uit alle lagen der bevolking geven ze zich op, of geven hun wagens met chauffeur erbij. Spontaan en spor tief. Nu de anderen nog, want deze ma nifestatie moet massaal zijn. Daarom, geeft u direct op wanneer u nog mee wilt en u wilt toch mee? U moet toch mee? Dat kunt u toch niet verantwoorden als u niet meedoet? Wij vragen slechts enige uren, maar uw hart vraagt meer! Uw hart vraagt naar helpen! Voor het laatst Telefoon 2547. Kerkhof- laan 16. Vrijdagmiddag na 12 uur, onherroepe lijk sluiting van opgave. Nu de reis. Die gaat naar Arum, naar het kleinbedrijf van Johannes v. Ploeg, vertrek 1.45 Marktstraat. De bekende kaatser Meindert v. Weerd is onze gids. Wij worden verwacht bij het kappers- bedrijf van M. Huizinga, en natuurlijk door heel Arum! Wat U moet meenemen! Overall of oude pantalon Laarzen (klompen zijn niet practisch) Twe« stukken autobinnenband of hospitaallinnen met vier banden, of (nog beter) voor de knieën op de broek genaaid. gummihandschoenen of vingers (de ze laatsten zijn ook te krijgen bij aankomst in Arum). Een en ander is nodig voor hen die zachte' vingers hebben. Warme, maar (truien b.v.). En natuurlijk (maar haast onnodig te zeggen) een goed humeur en goe de werklust, want gewerkt zal er moeten worden. Zullen we ze daar in Arum even een broekje aanmeten! En welk duo of groepje zorgt voor de verstrooiingsmuziek? De Friese Orkestver. is bezet, maar goed er moet toch muziek mee? Sneek zit vol muziek. We verwachten u. Voor de laatste maal Los met de S.O.S. Geeft u op, morgen is het te laat! H.H. autobezitters en Garagehouders Wy hebben wagens te weinig!! ABE BROUWER. Een hevige botsing tussen een diesel-electrische en een electrische trein, gis terochtend om 8.36 uur, even buiten het station Eist fti de Overbetuwe, heeft het leven gekost aan ten minste zes personen, onder wie een Belg en een Engelsman. Vijftien gewonden zijn naarde ziekenhuizen te Arnhem en Nijmegen vervoerd. Het ongeluk is te wijten, aldus verneemt het Algemeen Handelsblad uit seml-officiële bron, aan het doorslijten van een trekdraad, waardoor een wissel niet overging. De electrische trein No. 516, die om 8.29 uur van Nijmegen uit in de richting Amsterdam was vertrokken, reed door het weigeren van deze wissel over het verkeerde spoor het station Eist binnen om daar te stoppen. Van uit de andere richting naderde op hetzelfde moment met een snelheid van honderd km de diesel-electrische trein No. 3212 Enschede—Roer mond. Beide bestuurders zagen het onafwendbare ongeluk aankomen en wis ten zich te redden: die van de Nijmeegse trein door uit zijn cabine te springen, zijn Enschedese collega, de heer Spekman uit Hengelo, door zjjn plaats te ver laten en hard naar achteren te rennen. Daaraan heeft deze bestuurder, die overigens met betrekkelijk lichte verwondingen in het ziekenhuis te Arnhem opgenomen moest worden, zijn leven te danken.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1954 | | pagina 1