Lemster aak voor Prinses Beatrix de Suez- Amerika en kanaalcrisis in Fries’and op stapel o 1 Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, WYMBRITSERADEEL en IJLST -7^ Wypke Abma keninklik ünderskieden Het Festival der lichte muze Van heden af ouderdomspensioen aanvragen Indonesië erkent de schulden aan Neder land niet meer r I 111e jaargang no. 63 Maandag 6 augustus 1956 Redacteur: L. KIEZEBRINK Bioscoopnieuws Geslaagd De Koningin ontving prof. Lieftinck Busje vloog in brand KLEIN ZAND 7 - Telet. 2872 Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBl AD Openbare Leeszaal en Bibliotheek - I I Plannen gereed. PRINSES IRENE VIERDE ZONDAG HAAR ZEVENTIENDE VERJAARDAG (Foto M. C. Meyboom). Historie. die tot dan toe aan de als „Le luitenant droeg een rokje”. ARY DE BOER,,’K ZOU HET SCHIP GRAAG WILLEN BOUWEN”. de Het kabinet der Koningin deelt mede: Hare Majesteit de Koningin zal maan dagmorgen prof, mr P. Lieftinck op het paleis Soestdijk ontvangen. Prof. Lief- tirck, die een vakantiereis in Europa maakt, is daartoe gisteravond in Neder land aangekomen. Een der slachtoffers afkomstig uit Heeg. Te Leeuwarden slaagde voor het B-ge- deelte van de hoofdakte de heer J. A. v. d. Kamp te Sneek. Helaas heeft de Duitse bezetting grote schade berokkend aan dit met noeste het be- Redactie-a<1res SNEEKER NIEUWSBLfl vlijt tot bloei gebrachte bedrijf. Maar dat de naam De Boer in de wereld der scheepsbouwers nog altijd een voorname klank heeft, is wel bewezen door het feit, dat het comité Varend Nederland de door prinses Beatrix gekozen Lemsteraak door een afstammeling van de uitvinder van deze scheepsvorm liet ontwerpen, n.l. door de kleinzoon van Pier: Ary de Boer. Deze heeft nu eenmaal het goede oog voor het fraaie lijnenspel van de Lem steraak en daarom zou het zozeer zijn toe te juichen, wanneer het comité er ook toe zou kunnen besluiten de bouwop dracht aan deze werf toe te .ennen. Na tuurlijk zijn er meer werven, die dit schip kunnen bouwen en aangezien het een geschenk is van varend Nederland (koopvaardij, watersport en binnenvaart) kan het best zijn, dat er iemand is, die aanbiedt het schip pro deo te bouwen. Dat kan De Boer niet. Daarvoor hebben de bezetters hem te veel schade berok kend. Advertentieprijs 15 et. per m.m. Bij contract (handelsadv.) lager. Abonnementsprijs f 5.- per half jaar. Franco per post f IJS per half jaar. Giro 50748 ten name van firma E. J. Drijfhout, Sneek. Door dc aanhoudende regens zijn in Overijsel vele landerijen onder water ko men te staan, als gevolg waarvan de oogst grotendeels dreigt te mislukken. Voor al in de omgeving van Dalfsen is de toestant kritiek. Foto: de koeien worden van het ondergelopen land gehaald. Zij zullen gedurende de regenperiode op stal staan. Verschijnt MAANDAGS en DONDERDAGS Administratie Comb. Drijfhout-Klezebrink Co Kantoor GROO1ZAND 55 Telefoon 3005 (K 5150) ventie van de zijde der Verenigde Staten of zelfs voorbereidingen daartoe steunen. Aan de andere kant wees men er in Washington op dat men door Dulles’ ver klaring van vrijdag vooral niet de aan dacht af moet laten leiden van de steun die Dulles elders heeft uitgesproken voor het westerse standpunt, dat het Suezka- naal zijn internationale karakter moet bewaren en dat de exploitatie van kanaal voor uitsluitend Egyptische langen „ontoelaatbaar” is. I Programma van heden. Hedenavond het gezelschap Kees Man ders met Zwarte Piek uit de Jordaan. dinsdagavond de Snitser Ungetiders, woensdagavond beiaardconcert. Heden avond zijn er geen zitplaatsen voor ouden van dagen. Hoewel Pluvius donderdagavond ongenode gast op het feest verscheen, wonnen de artisten op het podium het toch van zijn niet malse regenbuien. Er moest wel een plastic hoesje over de microfoon en het droge plaatsje voor de artisten werd al maar' kleiner omdat de regen door de open zijkanten naar bin nen kwam, maar aan het sukses ver mocht dat toch geen afbreuk te doen. Het weer talrijke publiek trok zich van die nattigheid maar weinig aan en klapte zich de banden wel warm. Want er kwam weer een prima gezelschap op de planken, van wie de zeer geestige Tobi Rix, wiens „Malleventja” vooral fantas tisch goed was, en de tenor Willy Alberti zelfs ovaties ten deel vielen. Peter Oran, internationaal zakkenrol ler en g jchelaar, en het piano- en zang- duo Hij en Ik hadden evenwel ook een belangrijk aandeel in het slagen van deze avond. Zaterdag was er ook weer een enorme menigte verzameld en nu bij beter weer toen, na een woord van welkom van voorzitter Kraakman, Henk Bukman en Joop van Oost het programma open den. Hun sketches deden het goed maar natuurlijk vormde het optreden van Joop de Knegt, de zanger van High Noon, een hoogtepunt terwijl ook de prestaties van het zang-, dans- en accordeon-duo „de Wico’s” zeer in de smaak viel. De lootjes ten bate van ’t zwakke kind gingen we derom vlot van de hand. En dat was niet te verwonderen want naast de talrijke kleinere prijzen bestond de hoofdprijs uit een prachtig sportrijwiel. Dit viel op lot no. 1000 en werd gewonnen door de heer Rienk de Vries, Priorstraat 3z. Op de autoweg HamburgBremen bij Ottersberg is zaterdagmiddag een auto busje uit Arnhem waarin acht Neder landse vakantiegangers zaten, in brand geraakt. De 32-jarige mevrouw P. Oudega Cnossen uit Arnhem is om het leven ge komen. De 31-jarige bestuurder Van Do- rigo, de heer Mutser, beiden eveneens uit Arnhem ,zijn met brand- en snijwon- den in een ziekenhuis te Bremen opge nomen. De overige passagiers, onder wie de echtgenoot van mevrouw Oudega, zijn naar huis teruggekeerd. Volgens de heer J. C. M. Hermsen uit Arnhem, die naast de besturder zat, zou met een snelheid van 70 km zijn gere den op een plaats waar de weg werd ge repareerd en slechts dertig kilometer was toegestaan. De bus sloeg enkele ma len over de kop, waarbij de benzinetank ontplofte. Wegwerkers konden met hou welen de deuren openen en de mensen uit de bus halen. Mevrouw O. zat echter bekneld en kwam in de vlammen om. Mevrouw OudegaCnossen is afkomstig uit Heeg. Al deze voortreffelijke eigenschappen heeft de Lemsteraak meegekregen van In de afgelopen maand juli werd leeszaal door 1537 personen bezocht, on der wie 97 vrouwen, en bedroeg het aantal uitgeleende banden 7648. Van heden 6 augustus af zijn de for mulieren voor het aanvragen van het nieuwe ouderdomspensioen verkrijgbaar. De formulieren kunnen worden gehaald bij de Raden van Arbeid en bij alle post kantoren en postagentschappen. Wie een Noodwet-uitkering ontvangt en wie van de Sociale Verzekeringsbank (Rijks verzekeringsbank) een invalidi- teitsrente, een ouderdomsrente, een onge vallenrente of ’n V.O.V.-uitkering krijgt, behoeft echter geen aanvraagformulier in te vullen. Al deze personen krijgen auto matisch in januari a.s. hun nieuwe ou derdomspensioen, omdat zij al bij de So ciale Verzekeringsbank en bij de Raad van Arbeid bekend zijn. Alle andere gehuwde en ongehuwde mannen, alsmede alle andere ongehuwde en gehuwd geweest zijnde vrouwen, die op 31 december a.s. 65 jaar of ouder zijn moeten een aanvraagformulier invullen. Om in aanmerking te komen voor het pensioen moeten zij na hun 59e verjaar dag gedurende 6 jaar (al dan niet onaf gebroken) in Nederland, Suriname, de Nederlandse Antillen of Nederlands Nw- Guinea hebben gewoond. Voorts moeten nog drie bijzondere groepen van gehuwde vrouwen, die op 31 december a.s. 65 jaar of ouder zijn en overigens aan de bovengenoemde voorwaarden voldoen, een aanvraag in dienen, n.l.: zij die duurzaam van haar man gescheiden leven; zij wier man op 31 december a.s. 65 jaar of ouder is maar geen aanspraak kan maken op het ouderdomspensioen; zij die als kost winner zijn aan te merken terwijl haar man op 31 december a.s. nog geen 65 jaar is. Het is gewenst de ingevulde formulie ren spoedig naar de Raad van Arbeid te zenden. De Sociale Verzekeringsbank en de Raden van Arbeid moeten nog bergen werk verzetten om alles voor 1 januari klaar te hebben. zijn ontwerper, de bekende scheepsbou wer Pier de Boer, de man, die van Woudsend naar de Lemmer toog en daar een scheepswerf stichtte. Het was om streeks 1875, dat zijn eerste aak te water werd gelaten en het schip trok dadelijk veel belangstelling, vooral bij de vissers, De Indonesische regering heeft bekend gemaakt, dat zij heeft besloten de „Indo nesische schulden aan Nederland, neer gelegd in de R.T.C.-overeenkomsten, niet meer te erkennen en niet verder te be talen”, zo wordt uit Djakarta gemeld. In een communiqué wordt gezegd, dat Indonesië de Indonesische schulden aan andere landen zal blijven erkennen „on danks het feit, dat deze schulden werden aangegaan door de Nederlanders tijdens de oorlogsperiode”. De R.T.C.-overeenkomsten werden een zijdig door Indonesië opgezegd, nadat de Nederlands-Indonesische conferentie in Genève in februari van dit jaar was mis lukt. De beslissing is genomen op de jongste zitting van het Indonesische kabinet en gebaseerd op het advies van de staats commissie, die tot taak had de gevolgen van de opzegging van de R.T.C.-over- eenkomst te bestuderen. In welingelichte kringen te Djakarta zeide men, dat het kabinet blijkbaar is afgeweken van de oorspronkelijke aan- bev< lingen van de commissie, die gead viseerd zou hebben de betaling van de schulden op een „nieuwe basis” te her vatten. Deze film vertelt het verhaal van het echtpaar Whitcomb; hij, Gregory, een be roemd veteraan uit Wereldoorlog II, zij, Katy, gewezen luitenant bij het vrouwe lijk hulpkorps. Als Greg, nu suksesvol schrijver voor de televisie, plotseling weer voor de dienst, wordt opgeroepen, meldt zij zich weer bij het hulpkorps. Maar Greg wordt afgekeurd en vindt het huis leeg, want Katy is naar Hawai ge stuurd. Haar echtgenoot reist haar ach terna en dan ontstaan allerlei verwikke lingen .waarin jaloersheid geen geringe rol speelt. Whitcomb tracht zijn vrouw tenslotte uit de dienst te krijgen door het voor te stellen alsof zij geestelijk in de war is en Katy wordt door de experimenten, die hij dan uithaalt zo woedend, dat zij overplaatsing naar Duits land vraagt. Zij wordt echter afgekeurd om een reden, die ook de Whitcombs weer verenigt, want een jonge Whitcomb kondigt zich aan. Tom Ewell en Sheree North hebben de hoofdrollen in deze prettige film. De eare-medalje, forboun oan ’e Orde fan Oranje Nassau, dat wie de Kenink- like ünderskieding, dy’t woansdei- tomoarn op ’e pleats fan ’e famylje Do- tinga to Gau troch boargemaster Tjabe- rings fan Wymbritseradiel op ’e jas spjel- de is fan de 74-jierrige Wypke Abma. Dy hege ünderskieding hie Abma fortsjinne, omdat er 50 jier sünder ünderbrekken arbeider west hat op ’e pleats fan ’e Dotinga’s. Op syn 24ste jiefdei forhierde Wypke Abma himsels as feint by Sytse Dotinga. Twa dingen binne der sünt dy tiid net foroare yn it libben fan Abma: de nam- me fan syn boer en syn boargelike steat. Abma is op ’e pleats bleaun, doe’t Sipke Dotinga it bidriuw fan syn heit oernaem en hy hat it seis meimakke, dat der wer in Sytze op ’e pleats berne waerd. Mar dizze Sytze is net boer wurden. Baes op it spul is nou Bertus Sipkes Dotinga. De beide ald-boeren binne al forstoarn, mar Wypke docht noch eltse dei syn wurk, en hy is de rjochterhan fan ’e jonge boer, dy’t er kinnen hat fan de dei öf dat er to wrald kaem. Wypke Abma, dy’t altyd frij feint kleaun is, is yn ’e rin fan ’e jierren foar de famylje Dotinga mear wurden as in arbeider allinnich. Hy is mei de hüshal- ding forgroeid en de fortrouwensman Augustus is de maand van het skütsjesilen, het visserszeilen in het IJselmeer bij Lemmer, de Sneek-week met zijn tr..ditionele hardzeil-woensdag, de Princenhof- tochten bij Grouw er. Eernewoude, kortom de maand, waarin de zeilers kun geliefde sport naar hartelust kunnen beoefenen of gadeslaan. W weten het niet zeker, doch we vermoeden zo, dat onder de zeer vele gasten, die Friesland in deze maand be groeten mag, iemand zal zijn, die al meer dan eens heeft doen blijken, dat zij de zeilsport een warm hart toedraagt, n.l. onze sportieve kroonprinses. Nog onlangs maakte prinses Beatrix een tocht over de Friese wateren aan boord var het fraaie Statenjacht en nam zij de gelegenheid te baat om op de Sneekermeer haar valkjachtje een proeve van snelheid te doen afleggen. Zij, die toen hebben gezie n hoe vaar dig de prins- met haar ranke jachtje omging en hoe intens zij genoot van het spel van wind en gob’en, begrepen direkt waarom Beatrix, toen het comité „Va rend Nederland” haar op haar achttiende verjaardag een schip naar keuze toezeg de, de Lemsteraak heeft uitverkoren. Tel- kenjare kan men deze sierlijke schepen bewonderen, wanneer hun eigenaren de strijd met elkaar aanbinden om de fraaie prijzen, die aan het visserszeilen bij Lem mer zijn verbonden. Of is het geen mach tig moe. gezicht, wanneer deze vaartui gen „recht voor het lapje” onder een wolk van zeilen langs de duizenden toe schouwers snellen Elk rechtgeaard lief hebber geniet dan met volle teugen, of hij nu toeschouwer dan wel deelnemer is. De schepen snijden als een mes door het water, voortgestuwd door de wind, die gevangen wordt in grootzeil, fok, kluiver, jager en nog zo’n stuk of wat bij zeilen onder het grootzeil. Niet elk schip kan die vracht zeil torsen. Echter wèl de Lemsteraak, het schip, waarmee men zeer vertrouwd op praktisch alle vaderlandse wateren kan varen op de Zeeuwse stro men zo goed als op de Waddenzee, in het nukkige IJselmeer of op de wijde Friese meren. Ondanks zijn geringe diep gang ligt dit schip zeer stabiel, de gol ven slaan er niet zo snel naar binnen als bij een botter en het geeft dan ook wei nig om ruw water. Een prima schip bouwen kan hij wèl en wel heel in het bijzonder de geijkte Lemsteraak, waarvan de zuiverheid der lijner het voornaamste kenmerk is. Die kan men er alleen aan geven, wanneer men er het juiste oog voor heeft. En vindt maar eens een tweede in Neder land, die zo goed als Ary de Boer weet hoe de b'inen van boeisel en berghout in elkaar moeten vloeien om een prachtig geheel te krijgen. Hij heeft nu eenmaal „het zicht”. Vandaar vermoedelijk ook, dat het comité hem heeft verzocht het toezicht op de bouw, waar die dan ook geschiedt, uit te oefenen. Dat verzoek heeft Ary de Boer niet kunnen inwilligen. Wel heeft hij op zich genomen het zeilplan, de zwaarden en de rompvorm op papier te zetten. Hij heeft zich nu van die taak gekweten, een lang niet gemakkelijk karwei, omdat Ary de Boer wist, dat hij voor onze kroonprin ses iets bijzonders moest wrochten. Hij heeft e zich enige tijd grote moeite voor getroost, sloot zich in zijn kantoortje op, was daar zelfs niet voor zijn kleinkinde ren te spreken. Wat zeggen we Zelfs niet voor de buitenwacht, want als de Boer achter de tekenplank zat in zijn eenvoudige werfkantoor dan werd zelfs de telefoon van de haak gelegd en was hij door demand te benaderen. Dagen en nachten heeft hij zich 'ingespannen. Maar nu is dan de rust in den huize De Boer teruggekeerd. Zijn kleinkinderen draven het kantoortje weer vrij in en uit, de telefoon ligt niet langer op de tekentafel. Men krijgt nu weer vlot gehoor, wanneer het nummer van een der oudste Friese scheepswerven wordt gedraaid, de werf, waar hopelijk de Lemster- k zal worden gebouwd, die als geen ander schip van dit type de aandacht van varend Neder land zal trekkenhet schip, waarmee prinses Beatrix ongetwijfeld propaganda zal maken voor de „Vrienden van het Ronde- en Platbodemjacht”, die ijveren voor het behoud van boeiers, aken, enz. in de Nederlandse vloot van pleziervaar tuigen. WASHINGTON. Terwijl de bladen thans het geval is, wil zij militaire inter- in Engeland en Frankrijk met vette kop pen melding blijven maken van de mili taire voorbereidingen die hun landen voor een eventuele noodtoestand in het oostelijk deel van het Middellandse Zee gebied treffen, lijken de Verenigde Sta ten eerder hun druk op Egypte te ver zachten. Nadat de minister van buitenlandse za ken, John Foster Dulles, vrijdag na te- .vugkeer uit Londen reeds had verklaard zich bij zijn overleg met zijn Franse en Britse kollega’s „tot niets verbonden” te hebben maakte het Amerikaanse ministe rie van financiën zaterdag twee maatre gelen bekend, die in dezelfde richting van een toegeef lijker beleid wijzen. De eerste maatregel had betrekking op het vaststellen van uitzonderingen op dt bevriezing van Egyptische activa in de Verenigde Staten. De tweede maatre gel was dat Amerikaanse schepen ge machtigd werdeli de doorvaartgelden van het Suezkanaal aan de Egyptische auto riteiten te betalen, „doch onder protest”. Hoewel men er gisteren in Washington nog van overtuigd was dat het in de kanaalzone niet tot incidenten zal komen, vroeg men zich wel af, wat de Verenigde Staten zullen doen, indien Engeland en Frankrijk zich inderdaad gedwongen zou den voelen tot militair ingrijpen over te gaan. Het invloedrijke blad New York Times schreef zaterdag: De publieke opinie in de Verenigde Staten zou aanzienlijk ernstiger verstoord moeten worden dan boeiers de voorkeur gaven, veroverde. De werf van de Gebr. de Boer kon aan de eis van deze liefhebbers om een jacht in de trant van de vissersaak te bouwen, voldoen. Tal van fraaie boten hebben hier in de loop der jaren hun ontstaan gekregen, en het was in het bijzonder de tegenwoordige eigenaar Ary de Boer, die zich met de bouw van deze iets luxueuzer Lemsteraak bezig hield. Vele orders werden er verwerkt en tot kort na het uitbreken van de tweede wereld oorlog vonden zo’n zestig tot zeventig Lemsters werk op de werf der gebr. de Boer. wurden op ’e pleats. De boer kin it bi driuw mei in rêstich hert oan syn soargen oerlitte as hy der ris in pear dagen tus- ken üt wol. Dêrom: as ien in keninklike ünderskie ding fortsjinne hie foar syn trou en ta- wijing, dan wie dat Wypke Abma. Sa sei ek boargemaster Tjaberings it woansdeitomoarn, doe’t er yn ’e pronk- keamer fan ’e fikse boerepleats, dêr’t de hiele famylje Dotinga byinoar kommen wie mei de jubilaris, it lintsje op ’e jas far Abma spjelde. De boargemaster sei wiis to wêzen mei in ynwenner fan syn gemeente dy’t sa’n hege plichtsopfetting sjen litten hat. De boargemaster hope, dat Abma syn ünderskieding noch mannich jier yn sounens drage mei. „Jo meije «de medalje ek wol op it baitsje drage hear”, sei de frou, doe’t foar dizze offisiële plechtichheit it sneinske pak klean üt ’e kast helle waerd. „Ja”, andere doe de boer, „hwant Jo hawwe him ek yn ’t baitsje fortsjinne En dat wie in wier wurd. (Fr. Dagbl.) die prijs stelden op een snel, betrouw baar schip. De Zuiderzee met zijn vele ondiepten, korte heftige golfslag en moei lijk te bevaren gedeelten eiste een schip, waarop de visser te allen tijde vertrou wen kon. Pier de Boer bouwde het. Hij had de knapen van het vak geleerd op de familiewerf aan de boorden van het Hegermeer, waar hij schepen zag varen, die t hun ronde, stevige kop en vloei ende waterlijn tegen de nukken van de meren bestand waren. Deze vorm heeft Pier de Boer nog verbeterd en hij plukte hier aanstonds de vruchten van. Want toen de Lemster vissers met de nieuwe vaartuigen ter visvangst gingen, trokken zij de aandacht van kollega’s uit andere provincies en deze gaven weer hoog op van de snelheid der nieuwe schepen. Gevolgvraag uit Zeeland van de mos- selvissers uit Bruinisse en andere vissers dorpen, die belang hadden bij een snel schip, omdat zij dan bij voorbaat een voorsprong hadden in de dagelijkse race naar Antwerpen ,waar zij hun vangsten aan de markt brachten. De grot» vraag naar de Lemsteraken luidde een bloeiperiode in voor de Friese scheet swerven, bijv, die te Jour< (Auke van der Zee), te Ech'enerbrug (Gebr. Bos), te IJlst (Croles) en te Lemmer (Gebr. de Boer). Deze bouwers kregen steeds beter kijk op de mogelijkheden, die de bouw van de Lemsteraak van De Boer bood voor het vormen van een nieuw type snelzeiler. En zo behoeft het dan ook niet te verwonderen, dat de Lemsteraak het hart van de jachtzeilers, fraai-gelijnde f.-* "V J ;sW' 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1956 | | pagina 1