It Fryske boek Veertig jaar K.L.M. Kritetoaniel sette utein mei „De lange Jacht” IJLST WYMBRITSERADEEL en van Officieel Orgaan de gemeenten S N E E K, gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT on DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD 114e jaargang no. 81 EK DIT JIER WER. De vliegende Hollander veroverde de wereld Opbrengst collecte Redaktie-adres Klelnzand 7 Telefoon 2872 Jongetje maakte val Het Sneeker Nieuwsblad is een Ook wel aardig Keuring Friese enter- en twenterhengsten Donderdag 8 oktober 1959 Help de kieviten Boerderijbranden in augustus 1959 Knieschijf gebroken Blessuren bij Nederland België ■t name Redakteur: L. K1EZEBRINK wordt Romans. A. VI. Dr A. WADMAN ANNE WADMAN. Gjin lykskeakellng. De toekomst. „Wij vliegen door”. OEFENING „BIETEKOP” Opnieuw beginnen. Mar lit my net langer yn 'e romte prate. Ek dit jier, it jubiléum-jier fan de Hwat wolle dy Fryske skriuwers en dichters Dinsdag werden weer militaire vrachtwagens ingeschakeld bij het vervoer van aanvullend veevoeder naar de „droogtestreken”, waar men met ernstige veevoe- dertekorten heeft te kampen. In de vroege morgen hebben de mannen van de Genie-troepen uit Keizersveer hun vrachtwagens bij 2e tol bij Dordrecht volgeladen met bietekoppen. Een transport van 16 zwaar op veren „zuchtende” vrachtwa gens begaf zich tegen de middag naar Stramprooy bij Weert. De koeien stonden onderweg likkebaardend de wagens na te kijken. Toen het transport tegen 6 uur namiddags in het Limburgse plaatsje aankwam, hieven de koeien een dankbaar geloei aan, een groots compliment jegens de militairen. Toen de wagens afgela den werden stoven de dieren toe om zich de hapjes lekker te laten smaken. Foto boven: Opladen bij tweede tol. Onder: dankbare koeien in Stramprooy. De collecte ten bate van de Reclas sering heeft te Oosthem-Ngezijl f51.75 opgebracht. Verachnnt MAANDAGS en DONDERDAGS Administratie: Comb Dr ut hout Kierebrink Co Kantoor; GROOT7AND 55 Telefoon: 3005 (K 5150) Voor de K.L.M. geldt bij uitstek de be roemd geworden zinsnede „Het leven begint bij veertig”. Onze luchtvaartmaat schappij, die op het ogenblik onder de 250 luchtvaartondernemingen de achtste plaats inneemt, bevindt zich zoals de an deren in een moeilijke periode. Op het ogenblik schakelt de luchtvaart over van propellervliegtuigen naar de enorme straaltoestellen, die non-stop van het ene OFFINGAWIER. Dinsdagmorgen was de 4-jarige Janneman van de familie de Vries op de zolder van de ouderlijke woning aan het spelen. Vermoedelgk is hij komen te struikelen, zodat de kleine Jan van boven viel en op een betonvloer terecht kwam. Met een hersenschudding ligt het knaapje thans te bed. Op het bureau voor vreemdelingen verkeer in Kopenhagen keek men vreemd op, toen daar dezer dagen twee jonge Amerikanen binnenstapten met de vraag: „Waar zijn wij eigenlijk V' Het tweetal bleek in Hamburg in de ver keerde trein te zijn gestapt: inplaats van naar Italië waren zy naar Kopen hagen gegaan. „We dachten al”, zeiden ze, „de meisjes waren niet zwart, maar blond”. Rij nader inzien zijn ze maat ge bleven: de blondjes waren óók wel aar dig. (Vrfle Volk). De Kon. Ver. „Het Friesch Paarden stamboek” hield dinsdag alhier haar premiekeuring van enter- en twenter hengsten. Twenters le premie een jonge Aize, moeder stermerrie Martsje, fokker U.J, v. d. Kooy, Nijega (H.O.), eigenaars A, P. en W. J. Boersma, Nijega en Oudega (H.O.)3e premie A: Twenter, vader Minne, moeder Wadetta, fokker H. Vis ser, Waskemeer, eigenaar J. W. ten Hoor, Bakkeveen. 3e premie B: Twenter van E. Gaastra, Nieuweschoot, V. Nol- dus, M. Beite. 3e premie C: Twenter van F. Sj. Boersma, Akkrum, V. Ewold, M. Stedina. Enters: le premie Enter van A. J. Bouma, Oudeschoot, fokker C. H. de Groot, Oldeholtpade, V. Bouke, M. Jietske. 2e premie A: Enter van W. 3, Peenstra, Bartlehiem, V. Noldus, M. Eabeltje. 2B V. Ynse, M. modelmerrie Minke van B. K. Bottema te Nifebott- wolde (fokker K. N. de Boer te Njjela- mer)3A V. Nanne, M. stermerrie Gera van A. J. Bouma te Hidaard; 3B V. Bou ke, M. Geesje van St. van Rijs, Hopweg in de N.O.P.; 3C V. Noldus, M. Henny van P. Hania te Sybrandahuis; 3D V. Nuttert, M. Gerbrigje 2 van J. M. de Vries te Ypecolsga. SNEEKER NIEUWSBLAD Jo binne gjin filantropyske ynstelling, sizze jo? Wis, mar dat moat ek net it iennichste motyf wêze. Jo binne mei keapjen net klear. Jo moatte ek oan ’t lézen en oan ’t oardieljen. Pas dan hat it boek syn einichste doel birikt, as jo ta in oardiel kommen binne. En al lezen de sil it jo bliken dwaen, dat yn dy Fryske skriuwerij, al hoe bihyplik hja yn it greate wréldforban wêze mei, in boame fan rvkdom skület. In probleem dat jo oansprekt, in sielestriid dêr’t jo- sels witten tan hawwe, in geastlike wrakseling dy’t jo hwat seit, in libbens- ünderfining dy’t ek jou eigen is. Of in gedicht dêr’t jo net los fan komme kin- ne, in simpele ütspraek dy’t jo byblluwt Of in stik spanning dat jo net loslit. Jubileumjler. Schiphol is daarom dikwijls het toneel geweest van ontroerende huldigingen van bemanningen, die terugkeerden na het behalen van nieuwe roem en het kweken van meer goodwill door het ver richten van haast ongelooflijke presta ties met vliegtuigen, gebouwd uit linnen en hout. Velen onder ons zullen zich nog de angstige spanning herinneren waarin ons gehele volk meeleefde met de re cordvluchten van een Smyrnoff (in 1933 met de Pelikaan naar Indië), een Par- mentier (in 1934 met de Uiver winnaar van de Melbourne-race) er. een Hondong die, eveneens in 1934, met een Fokker F-18 de eerste K.L.M. vlucht over de Atlantische Oceaan maakte. Onze K.L.M. heeft nu een mijlpaal be reikt Deze maand viert de maatschappij haar 40-jarig bestaan. Het was op 7 Oc tober 1919, dat de luitenant-vlieger Al bert Plesman dankzij de medewerking van bankinstellingen c.i handelsonder- nemingen zijn Koninklijke Luchtvaart Maatschappij officieel oprichtte. Het pre dikaat „Koninklijk” was de maatschappij reeds tijdens de voorbereidende werk zaamheden, op 12 september, verleend. har rjocht fan bistean biwize. Hwant ek de Fryske dichtkunst stiet net stil, hat har üntjowing, lyk as oeral yn dizze nuvere wrald. Hélde jo it leaver mei in ienféldich forhael üt aide tiden, dan is der de Ys- lanske „Gunnlaugssaga”, dy’t Dr G. Dyk stra foar jo yn it Frysk oerset hat. Jowe jo mear om moderne, spitse koarte for- halen, dan is Jo Smit jou man mei „Bisten en boargers”. Hélde jo fan hu- moristysk koartguod, Paulus Akkerman kin it jo leverje mei syn twadde boekje „Just, jawol”. Wolle jo dreger spul, dan is Jan Piebenga (de P. fan de Ljouwer- ter krante) presint mei syn stüdzjes en kritiken „Omgong en trochtocht”, dêr’t rl in jiermannich mei niget nei ütsjoen wurdt, of Prof. Brouwer mei syn stüdzje oer de 18de-ieuske Makkumer dichter Durk Lenige. Mar wolle jo jo jitrts (of foar ’t earst) fordjipje yn dat prachtige boek üt it Frysén fan goed 100 jier for- lyn, de „Rimen en Teltsjes” fan de bruorren Halbertsma, dan is der de nije, sawnde printinge fan dit boek dat libje sil salang as der Friezen libje. Tot 1940 groeit de K.L.M. vc-rspoedig. De periode van de houten Fokkervlieg- tuigen ligt in dat jaar al achter de rug. Met heeft de eerste metalen Douglas- vliegtuigen als eerste Europese maat schappij al in 1934 in gebruik genomen. In 1939 heeft het luchtnet zich uitgebreid tot 28.003 kilometer. Men heeft de be schikking over 45 vliegtuigen, waaronder vier uiterst moderne Lockheed Super Electra's. In totaal heeft men sinds de oprichting 9.460.000 km. gevlogen. Op dat moment zijn meer dan 98.000 passagiers vervoerd. Dan breekt plotseling de oor log uit. Alles wat tot nu toe was opge bouwd werd in één slag afgebroken. De Europese lijnen moesten worden geslo ten en Schiphol werd tot een onherken bare ruïne gebombardeerd. Het was een slag voor Plesman en de zijnen. Er kon alleen gevlogen worden op de Surinaam se lijnen en op de roemrijke chartèrlijn van Engeland naar Lissabon, een vlucht dwars over het oorlogsgebied. Toen in 1945 de vrede werd getekend moest prac- tisch opnieuw worden begonnen. Maar met diezelfde energie, die de K.L.M. al voor de oorlog tot een wereldbegrip had gemaakt, pakte men de aanbouw aan. Plesman vloog naar de Verenigde Staten en kwam met 18 Skymasters terug. Een tijd van felle concurrentie met de Ame rikaanse maatschappijen - die in de oor log door hadden kunnen werken aan hun ontwikkeling - volgde. De K.L.M. werd winnaar. In 1946, een jaar na de oorlog, was het luchtnet reeds bijna het dubbele van dat van voor de oorlog. In de jongste geschiedenis volgde één van de zwaarste slagen, die de K.L.M. ooit getroffen heeft. Op Oudejaarsdag 1953 overleed onverwacht Dr Plesman, het hart van de luchtvaartmaatschappij De man, die de K.L.M. had opgericht, die haar dankzij een feilloos zakeninstinct en een enorm doorzettingsvermogen ook na stlfting „It Fryske Boek” en èk fan de „Kristlik Fryske Folksbibleteek”, ek dit jier bringt wer gans nijs, ófsjoen tan it éldere, dat ek noch yn ’e boekhannel to krgen is. Wolle jo de dichterlike kant üt? Wel der binne of komme op syn minst fiif nije fersbondels, ünder oaren fan Ijitte Piebenga, Jelle de Jong, Marten Sikke- ma, Durk van der Ploeg, meast brein- roère jongelju dy’t yn 'e dichterswrald „it roer om” hawwe wolle en dêrmei de oorlog -yeer naar de top had geleid, was niet meer Geheel Nederland rouwde om het heengaan van de enige echte Vliegende Hollander. Later werd te zij ner ere in Den Haag de laan waaraan het K.L.M.-hoofdkantoor ligt de Dr Ples- manweg genoemd. In skriuwer is, by wize fan needlot oi plicht of lerfde of needsaek, boun oan syn tael, oan syn memmetéel. Dér hoe- ge jo en ik net sentiminteel oer to dwaen, lêzer, dat kinne wy sjen en fêst- stelle as in ienfaldich saeklik feit. It soe miskien wol maklik wêze as it Frysk net bistie, as dy 300.000 koppige lju dy’t nou it Frysk brüke, op ien dei bisleaten alle- ge.ir op it Hollénsk of it Ingelsk oer to gean. Maklik, wis, mar ófsjoen hjirfan dat soks net op bifel of öfspraea kin, net op ien dei, net yn in jier en ek net yn in ieu (dan hie it Frysk al lang dea en wei west), ófsjoen dêrfan: Soe it net in forearming bitsjutte, in lykskeake- ling, in forlies fan eigen gesicht, eigen weardichheit en eigen styl? Moatte aide tsjcrken en mounen biwarre bliuwe en in tael dy’t folie aider is fordwine Moat alles opoffere wurde oan ’e moderne lyk- skeakelingsmoloch Moat der in model- minske s’iepen wurde, presiis gelyk yn Paramaribo, yn Lytsewierrum en Gas- seiternijveen vuvi U.C ZJ11VCU11CCUW unuiugcuj heerste ontsteltenis onder de aanwezigen, maar Plesman gaf de moed niet op en besliste: „De K.L.M. vliegt door”. On danks alles zou men proberen een re cordvlucht te maken; wanneer het niet met de nieuwste aanwinst ging, dan maar met een gewoon lijnvliegtuig. De Fokker F-18 Pelikaan, die al een jaar lang trouwe dienst had gedaan, slaagde er inderdaad in een nieuw record op de Indië-lijn te vestigen. Het is in een kort bestek onmogelijk alle feiten en gebeurtenissen uit de levendige en dikwijls avontuurlijke geschiedenis van de K.L.M. te vermelden. Men kan slechts volstaan met een indruk »te ge ven hoe zwaar de taak, maar ook hoe groot de overwinning van Plesman is geweest. Toen hij op 7 October 1919 met de leiding van de maatschappij werd belast bestond deze alleen op papier. Er waren geen vliegtuigen, geen vaste luchtlijnen, geen personeelsleden, laat staan pasagiers. Schiphol was niet meer dan een drassig veldje waarop wat mili tairen „luchtvaart bedreven". De K.L.M. beschikt op het ogenblik over 95 vlieg tuigen, die 105 steden in 74 landen met elkaar verbinden. De eerste lijn werd geopend op 17 mei 1920. Op die datum vertrok de De Havil- land Dh-16 G-EALU van Schiphol met bestemming Londen. Aan boord bevon den zich twee passagiers en een pakje kranten, de eerste vracht van de K.L.M. Die eerste jaren vervoerde de Neder landse luchtvaartonderneming gemiddeld per dag 1 passagier en 68 kg. vracht. Tegenwoordig zijn die cijfers respectie velijk 2700 en 82.000. De ontwikkeling van een maatschappij is gemakkelijk in cijfers vast te leggen. Het spreekt echter slechts W'’nig tot de verbeelding wanneer men ze niet intens bestudeert. Veel kernachtiger kan men daarom de ontwikkeling menvatten in die ene zin van Plesman: „Wij vliegen door”. Het was in 1933, vóór de boven genoemde recordvlucht van de Pelikaan. De Krite Snits fan it Aid Selskip haldde juster syn earste toanieljoun yn Amicitia. De seal wie knap biset, do’t de foarsitter, de hear Van der Wal, de joun iepene. Hy frege bilangstelling foar de boeke-ütstalling fan de hear v. d. Pg- pekamp, dy’t gearfoel mei it bigjin fan de 25ste boekewike. De Krite sette de toanieljounen fan dit winterhealjier yn mei it blijspul yn trije ütkomsten fan Y. C. Schuitma ker: „De lange Jacht”. Net in ng stik en ek gjin stik, mei bisündere pretinsjes. It kundiget himsels oan as dat it bidoeld is de taskógers in fleurige joun to bi- soargjen en de morael, dy’t der yn to finen is, hat men op ’e keap ta. Nou, dy morael is ek al neffens in aid pa- troan: dijingen, dy’t tlge op jild oigien binne- en yn dit gefal op de dollars fan de üt Amearika werom kommen muoike Nel komme der bikaeid óf, mar dy’t har liede litte troch mear suvere mo- tiven wurde bileanne. Muoike Nel wit de bidriuwers fan de lange jacht op har dollars to forrifeljen. De pas oannommen hüshéldster fan har broer Oenze, Firn, moat foar har troch- gean, wylst hja seis de rol fan hüshéld- ster op har nimt. Men kin fan tinken wol ha, dat dêrtroch nuvere sitewaesjes üntsteane. Nim dêrby noch de libbene en flotte dialooch en handeling en der komt in stik toaniel, dat de taskógers echt folie wille jaen kin. En as dan ek in goede ploech spilers ünder in knappe regy dit stik oer de fuotljochten bringt, dan is men wis fan in slagge joun. Wy witte, dat de Krite in team spi lers hat, dat der wêze mei en de hear L. Popma is de regy wol tabitrouwd. In geen ander land is de ontwikkeling van een luchtvaartmaatschappij zo nauw verweven met de groei van de landelijke luchtvaart als in Nederland en ook nergens anders heeft men zo spontaan meegeleefd met het wel en wee van de nationale luchtvaart als in ons kleine landje. Misschien is het dankzij een wel overwogen public-relations programma, misschien dankzij de oude geest van de stugge Oost-Indiëvaarder uit de Gouden Eeuw; het feit blijft, dat de K.L.M. méér is dan een commerciële onderneming, die luchtlijnen exploiteert over de gehele wereld. De K.L.M. is onze nationale trots, het symbool van de grootheid van een klein land. Advertentieprijs 15 ct per mm Bi| contract (handelsadv.) lager Abonnementsprijs t 3,— per halt jaar. Franco per post f 3,75 per half jaar. Giro 8 5 074 8 ten Sneeker Nieuwsblad. Mar de measte lju hélde it mei ’n ste vige roman. Hjir binne se, dy fan dit jier: Piter Terpstra syn knap boek oer de hélding fan in kunstner yn it forset, spyljend op ’e Lemmer: „Soldaten en muzikanten". Ypk fan der Fear har tredde greate roman „De deade by de libbene”, oer in frou dy’t har bisiket los to wrakseljen üt in binypt, mar nrjs- gjirrich famylje- en doapsformidden. De skilder-skriuwer Pier Feddema mei syn roman oer in houlikskonflikt „Gods terskflier”, bikroand yn de rige fan de K.F.F.B. De net ünbikinde J. Y, Giete- ma mei in folksforhael „It poepekrüs”. En miskien it jier is noch net om komme der noch mear romans yn ’t Ijocht. Mar ek de bern krije har gerak hw-’t it bern hat, hat de takomst, n’t wier? „Bilde stimmen” is in boekje mei 80 Fryske sneinskoallelieten. J. Bilker skreau in reisforslach oer Nij-Guinea: „Boppe de wolken”. Tiny Mulder leveret „In kibich span”; fan Ruerd Postma syn „Op aventü.-” komt in nije printinge en W. L. Zylstra en M. Walta silie sa d’rmei komme mei in nij Frysk Sinte- klazeboek. En dat is net alles. De nije katalogus dy’t op ütkommen stiet, bifettet oan nij en élder wurk in 300 nümers. Mar wy stekke der in spjeldtsje by. De net paed- kundige lêzer mocht oars it paed ris bjuster reitsje. En dat wie net de bi- doeling fan Hja wurde der net ryk fan, dy Fryske skriuwers. Forline jier is der, nei't üs sein wacrd, foar f 70.000 oan Fryske boeken forkocht. Dêr sit op syn heech- sten foar f 7000.— honorarium yn. As jo dat ütsmarre oer lit üs siz^ 20 Fryske skriuwers, dan bliuwt der foar elk in „jiersalaris” fan trochinoar f 350.oer. Dêr scene Jo it net foar dwaen wolle? Né, mar as jo skriuwer wiene él, dêr bin ’k wis fan. En nou’t jo, spitigemóch, allinne mar lêzer binne, nou kinne jo der lykwols ta meiwurkje dy Fryske skriu wers mear kénsen en heger bileannmg to jaen, ienféldich troch de noas sa nou en dan, mar binammen dizze wike, de Fryske Boekewike, ris binnendoarren fan Jou boekhanneler to stekken en ris in taest yn syn foarrie én yn jou büse to dwaen. De skriuwers en har froulju en har bemtsjes silie jo der tankber foar wêze. En de printers en de setters en de ütjowers en de boeklorkeapers mei har gesinnen likegoed. De hear Bollema en juffer Bruinsma spilen de rollen fan it forloofde pear Jouke en Tsjits tige flot. De hear Hof meester hie in geweldich sukses mei syn rol as Hylke; Jenne en Jikke, de ivich tsjierende broer en suster waerden prachtich werjoun troch de hear Jasper en juffer Tamminga. De hear Posthu mus joech in geve kréaesje fan Foppe Stuur. Firn, de hüshéldster, waerd prachtich spile troch mefrou Jaasma, wylst mefrou Wolthuizen, dy de rol fan muoike Nel spile, ek bliken joech in knappe spylster to wêzen, al dy sy üs hwat jong oan foar dizze rol. Keapman Oenze, dy’t yn it léste bidriuw noch ef- kes nei foaren kaem, waerd goed for- tolke troch de hear Ferwerda. Yn ien wurd, der waeiJ knap spile en de oan- wêzigen libben tige mei. De mesyk fan G. Schuil en it kap- wurk fan Hamersma wiene ek yn oar- der. Dochs moat üs noch hwat fan it hert. Soene dizze froulju en manlju, dy’t stik foar stik sa goed toanielspylje kinne, it net ris blsykje wolle mei in stik, dat hwat djipper ploeget en de minsken hwat mear meijowt as hwat sljochtwei flotte wille? Dat leit, tinkt üs, ek yn ’e lijn fan in Krite fan it Aid Selskip, dy’t dochs ek in kulturele taek hat. De Fryske skriuwers, yn alle gefal- len, fine fan net. Hja binne, koart en goed, boun can har tael, hja kinne meastepart en wolle foar it oare part net oars as yn dy tael skriuwe. Hja wolle wol Nederlanners vreze, mar gjin Holiénucrs, net om’t hja hwat op Hol- lénncrs tsjln hawwe, mar om’t der neat gjin skande yn stlket om Fries to blin- wen. Hja fiele har forboun oan dy 300.000 oaren, dy’t har ek yn neat foar har eigen tael hcege to skamjen. Ja, dat Fryske boek is in lestich ding, achte lêzer. Sa stiltsjeswei stiet it wer ris foar jins noas en bringt it jin syn biskieden, mar net nutteleas bistean yn ’t sin. It is taei en üthaldend en it lit üs net mei rest, it komt üs suver oan it gewisse. Hwerom, freegje jo? My tocht, dat jo dat wol wisten. It Fryske boek stiet ommers yn in striid- posysje, it hat it net sa maklik. It Fryske boek moat it hawwe fan de trou en de tagedienens en it meilibjen fan in lyts espeltsje folk, fan in mannich tüzenen lju. Ik wit net oft jo ta dy mannich tüzenen hearre. Sa al, dan silie jo jou eigen paed wol fine yn it net sa bjustere greate bosk dat Fryske literatuer (om myn part, dat klinkt hwat biskiedener: Fryske skriuwerij) hjit. Dan rédde jo jo dêr wol. Mar hearre jo der net ta, dan wol ik bisykje jo in lyts bytsje paedwiis to meitsjen yn dy bosk. In lyts bytsje, lit üs sizze: sahwat de haedwegen en greate leanen lans. De lytse hoekjes en kronkel- paedtsjes mei de brechjes en fiverkes fine jo dan fansels. Tja, hwat wolle skriuwers en dichters yn it algemien? Ik soe sizze: kocht wurde, lézen wurde, oertocht wurde en bioardiele wurde. Dat wol elke skriuwer. As er syn miljoenen oan lêzers net for- i slacht, lyk as dat Franske frouminske FranQoise Sagan, dan allicht syn tüze-1 nen of hünderten, mar leafst sa folie mooglik. Hy wol dat, om’t er de wréld en syn meiminsken hwat to sizzen of to tortellen hat. Dat wol dus elke skriuwer, 1 de Fryske net ütsündere. Mar hwat wolle dy Fryske skriuwers dan noch yn ’t bysünder? Hwerom skriuwe hja yn sa’n lytse tael, hwerom net yn tt Hol- lénsk of yn it Ingelsk, dat géns mear lju har léze kinne? Mar dêr sit nou krekt de kneep, lêzer, en dêr moatte jo bigryp foar hawwe, oars wurdt it neat tusken jo en my, ot leaver tusken jo en de Fryske skriuwer. In skriuwer, in dichter boppe-al, is boun oan syn tael, ünforskillich oft dat in greate of in lytse tael is, lyk as in mem boun *s oan har bern, ünforskil lich oft dat in great. Ijocht of in tjir- mérich dommelinkje is. De Fryske skriuwer komt fan dy tael net los. Neame jo my ris fiif Hollénske skriu- wers dy’t sein hawwe: Dat Hollanske taelgebiet is my to lyts. Ik skriuw yn in wréldtael, ik gean oer op it Ingelsk ot Russysk, dan kin de heale of hiele wréld my léze. Ik soe mar ien sa nien neame kinne dy’t dat dien hat, en ek net lens mei folie sukses werelddeel naar het andere kunnen vlie gen. Ook de K.L.M. is hierin meegegaan. Bij de Amerikaanse Douglas-fabrieken zijn 12 DC-8 straalverkeersvliegtuigen be steld, gigantische luchtreuzen, die 113 tot 149 passagiers kunnen vervoeren op een kruishoogte van 11 tot 12 kilometer. In 1960 en 1961 zullen deze toestellen op in tercontinentale lijnen worden ingezet Tevens zijn 12 Lockheed Electra’s be steld. Dit zijn schroef-turbine vliegtuigen speciaal ontworpen voor korte en mid delbare trajecten. De aanschaf van deze nieuwe vliegtui gen vereist grote investeringen. Naast deze kapitaalsfactor vormen andere moeilijkheden grote problemen. Niets is zo onvrij als het luchtruim en de K.L.M. heeft een harde strijd te voeren om ook in het straaltijdperk de nodige concessies te verwerven. Bovendien is kort geleden de zg. „Europ-Air” opgericht, een fusie van de belangrijkste luchtvaartonderne mingen van het West-Europese vaste land. Aanvankelijk heeft het er naar uitgezien, dat ook de K.L.M. deel zou uitmaken van deze luchtvaartpool, maar later bleek, dat zij een te gering explöi- tatie-aandeel zou krijgen, waarop zij zich, terecht, terugtrok. Voor de K.L.M. begint op haar veertigste verjaardag een nieuw leven, een leven van strijd, waarin het doorzettingsver mogen, dat in het verleden zo dikwijls getoond is, goed van pas komt. De Bond van Friese Vogelbescher mingswachten (BFVW) doet een drin gend beroep op ijsclub- en afdelingsbe sturen van de BFVW om gezamenlijk zoveel mogelijk Friese ijsbanen te be vloeien. De langdurige droogte heeft namelijk ten gevolge, dat tal van vogels, in ’t bijzonder de kieviten, in een erbarme- lijke voedingstoestand verkeren. Ten gevolge van het snelverkeer sneuvelen dagelijks vele vogels die zich vlak bij of op de rijweg bevinden en door een slechte lichamelijke conditie niet, te laat, of verkeerd reageren. Ook worden op verscheidene plaatsen reeds kieviten in het veld gevonden, die bij nader onderzoek aan ondervoeding blijken te zijn gestorven. Dat het er, indien niet spoedig veranderingen ten goede optreden, met de komende na jaarstrek slecht voor staat, laat zich gemakkelijk begrijpen. Immers de trek vraagt sterke, goed gevoede vogels. Met een beetje goede wil kan in onze provincie heel wat grond geschikt ge maakt worden voor een waar vogel- dorado. De in Oldeboorn bereikte re sultaten zijn dusdanig, dat een groots opgezet plan zeer zeker verantwoord is. Wij doen dan ook gaarne een beroep op iedere natuurvriend, zijn volle mede werking te geven. De hoofdinspecteur voor het Brand- weerwezen van het ministerie van Bin nenlandse Zaken deelt mede, dat in de maand augustus 1959 39 boerderijbran den zijn voorgekomen, waarbjj de boer derij vernield of zwaar beschadigd werd. Zeven van deze branden kwamen voor in Groningen; één in Friesland; vier in Drenthe; vier in Overijssel; negen in Gelderland; één in Utrecht; twee in Noord-Holland; drie in Zuid-Holland; zes in Noord-Brabant en twee in Lim burg. De directe schade, door deze branden aangericht, wordt geraamd op f 2.340.350. Drie van deze branden werden veroor zaakt door hooibroei; vijf door kort sluiting; zeven door blikseminslag; één door haverbroei; acht door spelen met vuur; én door in brand gestoken kaf- hoop; één door af branden van verf; één door vlam uit motor van Jacobs- ladder; drie door vliegvuur, terwijl in negen gevallen de oorzaak onbekend bleef. Bij deze branden kwam 39 koeien, 82 varkens en 600 stuks pluimvee om. Woensdagmorgen had op de kruising Kruizebroederstraa'-Muntstr. een bot sing plaats tussen ‘-.wee wielrijders, nl. een plm. 15-jarige jongen en de heer F. L„ wonende Meeuwenlaan 4 alhier. Laatstgenoemde kwam daarbij zoda nig te vallen, dat hg met een gebioken knieschijf werd opgenomen. Per ambu- lance-auto werd het slachtoffer naar ’t St. Ant. Ziekenhuis vervoerd en daar ter verdere verpleging opgenomen. De politie stelt naar de schuldvraag een on derzoek in. Kees Rijvers, de rechtsbinnen van het Nederlands elftal en van Feijenoord, heeft zondag in de wedstrijd tegen de Belgen eén teen gebroken. Eerst in de loop van maandag is dit ontdekt. Er is een gipsverband aangelegd zodat Rij vers waarschijnlijk enige weken niet zal kunnen spelen. Het is zelfs de vraag of Rijvers op woensdag 21 oktober mee kan doen tegen Duitsland. Voorts meldt het Vrije Volk dat de Belgische doleverdediger Jean Nicolay zondag in dezelfde wedstrijd een pols gebroken heeft. Hfj speelde met grote moed door. De K.L.M. had zojuist de beschikking gekregen over de nieuwste, voor die tijd supersnelle, Fokkermachine, de F-20, die een snelheid kon halen van 250 km,ïi. De machine verd de Zilvermeeuw ge noemd. Tijdens het warmdraaien voor het vertrek liep de middenmoter plotse ling een mankement op. Vliegen was voor de Zilvermeeuw onmogelijk. Er

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1959 | | pagina 1