Wat de Raad te behandelen krijgt
Waterpoort-krabbels
Zelfonderzoek in de Zuidwesthoek
van Friesland
De (moeilijke) weg naar het rode
papiertje
y
IJLST
WYMBRITS ERA DEEL
door Speurder
en
van
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK,
Donderdag 3 nov. 1960
115e jaargang no. 88
DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD ■-
Bistek f an Sudergoa
Huisvesting voor polio-patiënten
Ook de instructeur kan een diploma halen
Leswagens doorkruisen de stad
Inwisseling van
bankbiljetten
1 Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en
Opbrengst collecten
SNEEKER NIEUWSBLAD
Pendelen
Toerisme
I
De instructeur
Tekort aan werkgelegenheid.
der migran-
O
Het onderzoek kreeg in 40 gespreks.
avonden zijn beslag.
Gegevens 'alt het onderzoek.
De Stichting „Sudergoa” heeft een discussienota opgesteld inzake het Streek-
zelfonderzoek (Bistek fan Sudergoa), waaraan is toegevoegd een bijlage over
het bevolkingsverloop in de Zuidwesthoek van Friesland.
Deze nota is hedenmiddag op de Oorsprong met de gemeentebesturen bespro
ken.
Kantoor voor admini
stratie en redaktie:
GEDEMPTE POL 6
Telefoon: 3005 (05150)
b.g.g. 4091
Diverse verenigingen hebben het moei
lijk door hoge kasten, verminderde be.
Zal in de toekomst een scheiding van
woon- en werkplaats mogelijk zijn,
dan dienen de dorpen een aantrekke
lijk woonklimaat te bezitten.
De bankbiljetten van 100 model 1947,
van 25 model 1949 en van 20 model
1945 en model 1955 worden ingetrokken.
De Nederlandse Bank roept houders van
deze biljetten op deze vóór 1 mei 1961
in te wisselen.
Verschijnt
MAANDAGS en DON
DERDAGS
Verschillende stadgenoten zullen zich
weleens afgevraagd hebben, wat het
in de kleuren van Sneek uitgevoerd
houten bouwwerk bij het Geref. Ver
pleeghuis te beduiden heeft. Speur
der heeft daar eens zijn licht opgesto
ken en kreeg te horen dat het slechts
een materialenbox is, met als tweede
verdieping een schaftlokaal voor de
werklieden. Ook de Aannemings-
maatschappij „Friso”, die het werk
- een nieuwe vleugel bij het Ver
pleeghuis - uitvoert, zoekt het dus al
hoger op, in navolging van haar Ame
rikaanse collega’s.
De klachten met betrekking tot fre-
kwentie en tijdstippen der verbindingen
zijn vele. Vooral het ontbreken van
avonddiensten werd gesignaleerd. („Een
avond behoorlijk uit in Sneek is er niet
bij”, omdat de laatst»- «rem richting Sta
veren al om 21X* fit VKtrekt.'
Dorpen onderling zijn vaak moeilijk
bereikbaar, hetgeen vooral voor bejaar
den een bezwaar is en aansluiting op
werktijden van pendelaars is niet steeds
voldoende.
Aangrijpingspunten voor verbetering
moeten hoofdzakelijk plaatselijk gevon
den worden. Hier ligt vooral een taak
voor de gemeentelijke culturele raden,
die als advies- en overlegorgaan kunnen
optreden.
Daar met name het jeugdwerk kampt
met een tekort aan vrijwillig kader, lijkt
het wenselijk,
gemaakt van
Niet alleen
streekverband
Advertentieprijs 15 ct p«r
mm.
Bij contract (handelsadv.)
ager.
Abonnementsprijs 1 3,—
oer halt jaar. Franco per
post 1 3.75 pet half jaar.
Giro 8 5 0 7 4 8 ten name
van Sneeket Nieuwsblad.
dat meer gebruik wordt
geschoolde jeugdleiders,
plaatseljjk maar ook in
lijkt afzonderlijke aan
dacht voor de jongeren van groot be
lang. Inschakeling van geestelijke lei
ders, jongerenverenigingen en culturele
raden zou meerdere activering kunnen
bewerkstelligen.
Voor Hendrik W. van den Berg en
Sjoerdtje Boschma was het gisteren,
ondanks de storm, die de vlaggemast
van de heer H. Cnossen, J. W. Friso-
straat 30 deed sneuvelen, een goede
dag. ’s Middags om drie uur beloof
den zij elkaar voor de Ambtenaar van
de Burgerlijke Stand eeuwig trouw.
Daar beiden actief lid zijn van onze
plaatselijke handbalclub S.H.C. - hij
voorzitter en zij trainster van de ad-
spirant-meisjes - meende het bestuur
dat deze dag niet ongemoeid voor de
vereniging mocht voorbij gaan. Daar
om vormde een tiental meisjes, ge
stoken in sport-tenue - en dat met
deze kou! - een erehaag, waar het
pasgetrouwde paar plechtig tussen
door schreed.
Uit een enquête, ingesteld door de
deelnemers, blijkt, dat een „leefbaar”
dorp minimaal moet zijn uitgerust met
een bakkerij, kruidenierswinkel, timmer,
man, lagere school, slager, verenigings
lokalen, kerk, smid, dorpshuis, groente,
winkel.
Sneek is voor de Zuidwesthoek het
streek verzorgingscentrum bij uitstek.
In iets mindere mate geldt dit ook
voor Bolsward, terwijl St Nicolaasga,
Lemmer, Balk, Koudum, Workum en
Makkum eveneens als verzorgings.
centra fungeren. Buiten het gebied
zijn Joure en Heerenveen nog van be
tekenis.
De schaalvergroting zal zich wel door
zetten en wordt onontkoombaar geacht.
Sommigen evenwel wensen zich niet
zonder meer bij deze ontwikkeling neer
te leggen, met name niet, waar dit pro
ces functieverlies voor bepaalde neder
zettingen tot gevolg heeft.
Intergemeentelijke samenwerking wordt
toegejuicht, terwijl ook de zelfstandige
verenigingen voor Plaatselijk Belang en
de middenstandsvereniglngen geregeld
onderling overleg zouden moeten plegen.
Isolement of op zijn minst zeer slechte
wegen vindt men in: Brekkenpolder,
Bantega, zuidelijk Gaasterland en Hei
denschap. Gevraagd werd of er voldoen
de rekening wordt gehouden met toene
ming van de gemotoriseerde toeris'ten.
stroom. Met uitzondering van Zuid-
Gaasteiiand worden bovengenoemde ge
bieden evenmin bereikt door openbare
vervoermiddelen, hetgeen ook geldt
voor Ouwstercrijega en Gaast c.a.
De pendelafstand moet in minder dan
45 minuten afgelegd kunnen worden.
Het pendelen neemt enigszins in om
vang toe, maar de deelnemers verwach
ten vooreerst niet een snelle intensive
ring van de pendel. De geringe animo
voor het pendelen moet verklaard wor
den uit de overwegend agrarische (mis
schien beter: plattelands.) inslag, waar
door de meer stedelijke scheiding van
wonen en werken moeilijk geaccepteerd
wordt.
Vrijwel iedereen erkent de noodzaak
van ordening op dit terrein. Er dient
een goed gefundeerd recreatieplan voor
de Zuidwesthoek opgesteld te worden,
waarbij aan geleidelijke groei de voor
keur moet worden gegeven. Een nauwe
samenwerking tussen overheid, VVV
en de bevolking is gewenst.
Sociaal-culturele situatie
Veelal kan men in deze achterstand
zelf geen verbetering brengen, wat de
positieve waardering voor eigen streek
zeker vermindert. De kans op resulta
ten zou echter verhoogd kunnen wor
den als de beter bedeelden meer belang
stelling voor deze achterstelling toonden.
Sneek verzorgingscentrum
bij uitstek.
Laat Speurder deze week maar eens
beginnen met te zeggen dat het met
het weer deze keer nog wel een beet
je meevalt. Oh, is V het er niet mee
eens? Wat verwacht U dan van ok
tober en november? Toch heeft hij
zich door storm en regen niet laten
weerhouden en is er weer op uit ge
trokken. En allereerst heeft hij zijn
schreden gericht naar een plaatselij
ke teenager, die niet als zovele an
dere dol is op rock ’n roll, maar op
oude munten. Het ouderlijk huis van
de 17-jarige Wim Adema staat aan de
Ged. Poortezijlen en met behulp van
zijn vader heeft
hij meer dan 250
munten uit allerlei
landen verzameld.
O.a. heeft hij een
Goud Gulden uit
1546, die alleen
slechts in de plaat
sen Kampen, Deventer en Zwolle tij
dens de regering van Karel V werd
uitgegeven, op de kop getikt. Om
streeks 1745 was er een muntmeester
in Zeeland, die de leus „Ik worstel en
ontzwem” te optimistisch vond en
toen maar op enkele munten „Ik wor
stel en bezwijk” liet slaan. Ook deze
heeft Wim in zijn bezit. Verder heeft
hij samen met zijn vader verschillen
de duiten, schellingen en penningen
verzameld en de totale verkoopwaar
de schat Adema Sr. op 450,-. Een
niet onaardige som voor iemand, die
pas twee jaar aan deze hobby bezig
is.
Aanleiding 'tot dit. onderzoek was de
problematiek van dit gebied, die zowel
van economische als van sociale en cul
turele aard is en als te onderzoeken
eenheden werden de gemeenten gekozen.
Vanwege de geheel anders gerichte
problematiek vooreerst echter met uit
zondering van Bolsward en Sneek.
Het onderzoek vond plaats door mid
del van gespreksgroepen, bestaande uit
ongeveer 12 leden, waarbij gestreefd
werd naar een goede differentiatie der
deelnemers naar beroep, woonplaats,
godsdienst, leeftijd en geslacht. Door de.
ze groepen werd eveneens na overleg
per gespreksgroep een voorzitter aange
zocht uit de betrokken gemeente. Tij
dens de gesprekken fungeerde één der
onderzoekers als schrijver. De groepen
hadden dus elk hun eigen karakter door
de per gemeente verschillende situatie
en door de eigen voorzitter.
De deelnemers waren allen „gewone”
mensen, In die zin, dat er niet gestreefd
werd om een groep „deskundigen” bijeen
te brengen. Het was nl. de bedoeling om
„de bevolking” het woord te geven.
Het regent „Je wissers”. Met
een dankbaar knikje drukt de cursist
op het knopje en beginnen de ruiten
wissers hun banen over de voorruit te
trekken. Dan met een blik over de
schouder rijdt de wagen het verkeer
in. We zitten in een van de acht les
wagens die Sneek telt en rijden kris
kras door de stad.
„Gooi ’em maar in twee”. Koppeling
in, laten komen en gas”. Grommend
schiet de wagen vooruit. „Goedzo”, nu
rechts af, kalm aan, ja juist korte
bocht, iets bijdraaien, ja recht trekken
nu. Oké nu verder.”
aantal „leswagens”, dat in onze stad
rondrijdt, 'zijn opgevallen. Vooral na
de 2e Wereldoorlog zijn er vele auto
rijscholen gesticht, waarvan de in
structeurs thans druk werk hebben om
aan het aantal verzoeken om rijles te
voldoen. Sommigen zijn zestig uur per
week bezet en men kan ze dan ook vrij
wel op ieder uur van de dag in onze
stad zien rijden.
In deze dynamische tijd is een der
gelijke ontwikkeling niet vreemd. Het
devies „tijd is geld” heeft in brede
kring opgang gemaakt en een auto als
vervoersmiddel biedt vele voordelen.
Men is niet meer van trein of bus af
hankelijk en bovendien is het rijden
met een hedendaagse auto erg geriefe
lijk. Maar voor men dat fel begeerde
rode papiertje, dat „rijbewijs” heet, in
zijn bezit heeft, komt er heel wat kij
ken. Daarom heeft uw verslaggever
eens zijn licht opgestoken bij een
plaatselijke rijschool en een uurtje
„meegelest”.
Op ’t ogenblik kan ieder een rij
school beginnen. Doch men wil het be
roep van rijschoolhouder een wat of-
langstelling en slechte outillage. Het is
moeilijk voldoende goede bestuursleden
te krijgen en er is hier en daar te sterke
cumulatie van bestuursfuncties. Ook is
er te weinig doorstroming in de bestu
ren. Te weinig jongeren worden in be
sturen opgenomen.
Dezen tonen echter weinig interesse,
tenzij ontspanning wordt geboden.
De meeste deelnemers menen, dat de
verenigingen v oor Plaatselijk Belang
een nieuwe inhoud moeten geven aan het
begrip „belang”. Zij beperken zich nu te
veel tot de materiële uitrusting van de
woonplaats.
De onderzoekers zijn van mening, dat
Plaatselijk Belang het welzijnsorgaan
voor het dorp kan zijn, met als ta
ken de activering, stimulering en coördi
natie. Dit behoeft allerminst geweld te
doen aan de zelfstandigheid van andere
verenigingen en organisaties ter plaatse.
De scheiding tussen van ouds bestaande
afzonderlijke domeinen voor man en
vrouw vervaagt geleidelijk, al stuit dit
soms nog op verzet. De verhouding ou_
deren-jongeren kenmerkt zich soms door
wederzijdse verwijten. Het viel echter op,
dat in plaatsen waar weinig aan jeugd
werk wordt gedaan, de pessimistische
meningen overheersten.
Niet iedereen verheugd
Niet iedereen zal verheugd zijn over
het grote aantal rijscholen. (6000) dat
ons land rijk is. Velen klagen nogal
eens over de leswagens en hun be
stuurders, die „een mens soms voor
de gekste situaties plaatsen”. Maar dit
valt erg mee. De candidaten kennen
veelal de verkeersregels beter dan de
reeds ervaren automobilist en dat is
geen wonder. Voor de eerste is het
immers*van groot belang dat hij voor
het examen slaagt, en men krijgt zijn
rijbewijs nu eenmaal niet zonder alle
verkeersregels te kennen. Wij hebben
kunnen ervaren, dat de cursisten, hoe
wel ze de nodige rijervaring missen,
meer „heer in het verkeer” zijn dan
verschillende autobezitters. Zoals b.v.
die automobilist op de Oosterdijk, die
zonder uit te kijken wegreed en daar
door een leswagen in gevaar bracht.
Slechts door een bliksemsnelle reactie
kon de instructeur een aanrijding
1 die er
vaak over klagen, dat met hen geen
rekening meer wordt gehouden, doen
er goed aan eens een Veilig Verkeer-
boekje aan te schaffen. De voorrangs-
regels gelden soms ook voor hen, doch
de meesten hebben hier geen flauw
idee van. De cursist, die achter het
stuur van een leswagen zit, kent deze
regels echter wel en past ze tijdens
zijn lestijd ook altijd toe. Anders wijst
de instructeur hem wel op zijn ver
zuim. Moet de examinator dit doen,
dan is het te laat.
Het is moeilijk te zeggen na hoeveel
lessen iemand „klaar” is. In instruc-
teurskringen rouleert het mopje: ie
mand moet net zoveel lessen nemen,
als hij oud is, doch wij geloven niet
dat de onlangs voor de eerste keer ge
slaagde 72-jarige heer in Zevenhuizen
met deze stelregel rekening heeft ge
houden. Het zou trouwens een duur
grapje worden. Sommige automobilis
ten zien vaak nog een beetje neer op
een „groentje”, dat pas voor het exa
men is geslaagd. Doch men verzeker
de ons dat, indien iemand geslaagd is,
hij rijvaardig is. De nodige routine
moet hij later opdoen.
ding bestond voor de bijzondere lagere
scholen in eerste instantie de vervan
ging van 288 banken, waarvan 27 voor
de R.K. Jongensschool in overweging
te nemen. De Raad besloot dan ook op
23 februari 1956 medewerking voor de
aanschaffing van deze laatsten te ver
lenen.
Met de thans ingediende aanvrage
wordt een verdere vernieuwing van de
aanwezige bankenvoorraad beoogd. B.
en W. zijn van mening dat het verlangen
van het schoolbestuur redelijk is en door
het inwilligen van deze aanvrage de nor
male eisen aan het geven van lager on
derwijs te stellen, niet zullen worden
overschreden. Er aan herinnerend, dat in
1957 en 1958 aan het bestuur der Ver.
v. Chr. Schoolonderwijs en hét R. Kath.
parochiaal armbestuur ook medewer
king werd verleend voor de verdere aan
schaffing van nieuwe schoolbanken,
merken zij op zich over de vraag in
welke mate en in welk tempo de voort
gaande vernieuwing van de bankenvoor
raad dient te geschieden, nog het oor
deel wensen voor te behouden. Deze
heeft nl. ook betrekking op het vervan
gen van banken die indertijd nog als
bruikbaar zijn aangemerkt. Terwijl bo
vendien het aantal leerlingen sedert de
opstelling van het genoemde rapport is
gedaald. Hieromtrent zullen zij nog
overleg plegen met het schoolbestuur.
Daar het door de Raad thans te nemen
besluit echter he'c karakter van ’n prin
cipiële beslissing draagt, behoeft dit het
nemen van een beslissing op de onder
havige aanvrage niet in de weg te staan.
Voorgesteld wordt dan ook de ge
vraagde medewerking te verlenen, A
OUDEGA-W. De collecte voor het
P.I.T. heeft in ons dorp e.o. f 70,35 op
gebracht; die voor de V.H.V. xn Oudqga,
Idzega en Sandfirden f 74,37.
ficiëler aanzien geven. In Den Haag,
Amsterdam, Rotterdam en Deventer
heeft men instructeurs, die daarvoor
belangstelling hadden, het zgn. Vamor-
examen afgenomen, dat door het
C(entraal) B(ureau) voor afgifte
R( ij vaardigheid) erkend is. Thans mag
een C.B.R.-vertegenwoordiger geen
voorkeur uitspreken voor een bepaal
de rijschool, doch indien deze straks
in het bezit van dit diploma is, mag
hij dit wel. Bovendien krijgen deze
rijschoolhouders verschillende facili
teiten. Voor de instructeurs is het dus
zaak dit diploma te verkrijgen.
Het examen daarvoor is echter nog
al wat zwaarder dan dat wat de ad-
spirant-automobilist aflegt. Het be
staat behalve uit een uur theorie en
drie kwartier rijden uit een half uur
motortechniek.
Vijf jaar geleden is de door de heer
H. M. W. Westerlaken geschreven
„Handleiding Wegenverkeerswet” ver
schenen. Aan de hand van de 425 vra
gen, welke dit boek bevat, wordt het
theoretische gedeelte afgenomen. In
Utrecht is gedurende 17 avonden een
cursus gehouden, waaraan ook een
van onze plaatselijke rijschoolhouders
heeft deelgenomen. De geslaagden
van deze cursus geven op hun beurt
dan weer les aan anderen.
De biljetten zijn gedateerd resp. 9
juli 1947, 1 juli 1949, 7 mei 1945 en 8
november 1955. Op de biljetten van
100 is, rechts op de voorzijde, een vrou-l voorkomen. Ook de fietsers,
wenportret naar een schilderij van Rem. ’-1v
brandt geplaatst, op die van 25 een
afbeelding van koning Salomo.
zullen dan nog vergoedingen voor de
aanleg en het onderhoud van boilers en
gaskachels in rekening moeten worden
gebracht, resp. f 1,75 en f 1,15 per week.
B. en W. stellen voor tot de verbouwing
over te gaan, deze onderhands op te
dragen aan de aannemer H. A. Boom-
sma, die ook de hoofdbouw uitvoert en
bereid is het werk uit te voeren voor
f 7.500,-, welk bedrag volgens B. en W.
zeer redelijk is, verhoging van het ge
noemde bouw voorschot en de bijdrage
uit ’s rijks kas in de exploitatie van be
doelde woningen aan te vragen en de
gemeentebegroting en die van het le-
ningfonds 1960 te wijzigen.
Nieuwe banken voor R.K.
J ongensschool.
Het R.K. Kerkbestuur verzoekt gel
den uit de gemeentekas beschikbaar te
stellen voor het aanschaffen van nieuwe
banken in de R.K, Jongensschool.
Naar aanleiding van deze aanvrage
merken B. en W. op dat zij, nadat ook in
de loop van 1955 enkele schoolbesturen
een aanvraag hadden ingediend voor de
aanschaffing van nieuwe schoolbanken,
een nauwgezet onderzoek hebben doen
instellen naar de kwaliteit en andere
hoedanigheden van alle banken in de in
onze gemeente gevestigde lagere scho
len.
Hierbij bleek dat een groot gedeelte
niet voldeed aan daaraan zowel uit on
derwijskundig als uit hygiënisch, en ge-
zondheidsoogpunt te stellen eisen. Ver
volgens hebben zij nagegaan welke in de
eerste plaats voor vervanging in aan
merking kwamen, waarbij zij tot de
conclusie zijn gekomen, dat er aanlei-
Zowel de Lemmer-
als de Ooster-
poortsbrug staan
bij verschillende
J stadgenoten in dis
krediet. En dat is
geen wonder, want de zo smalle brug
gen veroorzaken vaak een opstop
ping. Gelukkig ligt het plan voor
een vaste overkluizing i.p.v. Oos-
terpoortsbrug in Den Haag. Maar
zouden de ijzeren strippen en half
ronde koppen van de schroefbouten
niet verwijderd kunnen worden?
Vooral als het regent bezorgen zij
de fietser niet alleen veel last, maar
leveren ze ook een gevaar op.
Aan het begin van de Rijksweg 43
is Rijks Waterstaat bezig met de aan
leg van twee parkeerplaatsen van elk
80 meter lang en 3.20 meter breed.
Men is vorige week met dit werk be
gonnen, maar het zal omdat de steen-
aanvoer te wensen overlaat nog wel
14 dagen duren voor het werk gereed
is. Op het terrein van de fa. S. H.
Fritsma aan dezelfde weg is men be
zig met het vergroten van de par
keerruimte. Reeds is de langs ’t wan
delpad lopende sloot gedicht en is
daar een riolering aangebracht. Ook
komen er nog verschillende pompen
bij en maken de thans opgestelde, in
de toekomst plaats voor andere, die
dan tevens verplaatst zullen worden.
Ook de lichtmasten moeten verhui
zen. De wens van de heer Fritsma is
nu nog, dat hij een inrit van de Rijks
leeg naar zijn lunchroom krijgt, maar
de beslissing hierover berust bij de
hogere instanties.
Trouwens de „gewone” cursist krijgt
ook een flinke dosis theorie mee. Vrij
wel elke instructeur geeft een aantal
theorie-lessen, waarbij hij gebruik
maakt van een magnetisch bord, waar-
I op hij iedere verkeerssituatie kan uit
beelden. Ook platen, indentiek aan die,
welke op het examen dienst doen,
worden gebruikt.
Zo krijgt de cursist een uitstekende
opleiding waarna hij met vertrouwen
in zijn auto kan stappen en wegrijden.
Laat ons hopen, dat hij de tijdens zijn
„lessen” opgedane voorzichtigheid ook
gebruikt, wanneer hij niet meer op
commando rijdt, opdat het aantal ver
keersongevallen niet langer een stij
gende lijn blijft vertonen.
Tijdens de bouw van het complex van
16 woningwetwoningen aan de Dr Wum-
kesstraat wendde de Stichting Revalida
tie Friesland zich tot B. en W. met het
verzoek de eindwoning te bestemmen
voor de huisvesting van poliopatienten.
In onze gemeente woont, nl. zulk een
patient, wiens gezin bestaat uit man,
vrouw en drie kinderen. Hij werd in
oktober 1956 getroffen door poliomyelitis
en moest dientengevolge naar het bea-
demingscentrum van het Stads- en Aca
demisch Ziekenhuis te Groningen wor
den overgebracht. Momenteel echter
krijgt hij als voorbereiding op zijn de
finitief ontslag steeds met kortere tus
senpozen lange proefverloven voor ver
blijf thuis. De man beweegt zich in een
rolstoel voort en heeft na zijn ontslag
uit genoemde inrichting nog een uitge
breide behandeling (o.a. badbehande-
ling) nodig. Deze behandeling eist voor
zieningen, welke niet in zijn huidige wo
ning aangebracht kunnen worden. Daar
om is de medewerking van de gemeente
ingeroepen.
B. en W. zijn in beginsel bereid be
doelde eindwoning voor dit doel in te
richten maar hierin zullen dan een aan
tal voorzieningen moet worden getrof
fen, waarvan de kosten begroot worden
op f 9.751,- .De minister gaat met e.e.a.
accoord en het destijds toegekende
bouwvoorschot met het bedrag van de
geraamde verbouwingskosten (exclusief
die voor de aanschaffing van een twee
tal gaskachels en twee boilers) ver
hoogd. De jaarlijkse bijdrage uit ’s rijks
kas heeft eveneens verhoging ondergaan.
De huurprijs voor de te verbouwen
woning is door de minister voorlopig
vastgesteld op f 18,45 per week. Blijkens,
de exploitatieopzet is het echter mogelijk
dit bedrag terug te brengen tot f 14,55,
terwijl een verdere verlaging niet onmo
gelijk moet worden geacht. E.e.a. is het
gevolg van het toekennen van een bij
drage ineens door een aantal fondsen en
instellingen. Boven de kale huurprijs
Er is een tekort aan werkgelegenheid
in de Zuidwesthoek. Naast de admini
stratief geschoolden zullen daarom zon
der uitbreiding van de werkgelegenheid
ook de toekomstige technisch geschool
den een belangrijk deel
ten uitmaken. Vooral de landbouw stoot
nog voortdurend mensen uit. Jongeren
zoeken na hun opleiding meestal nog en.
kele jaren werk in eigen streek. Migra
tie na beëindiging der militaire dienst
komt veelvuldig voor. Meisjes vertrek,
ken gemiddeld waarschijnlijk op iets
jongere leeftijd. De deelnemers onder
streepten echter in het algemeen niet de
populaire mening dat alleen de besten
vertrekken.
Volgens de onderzoekers is er de al
gemene taak het gebied tot ontplooiing
te brengen. Aan mogelijke ontwikkelin
gen zou schade gedaan kunnen worden
door een niet tijdig aangepaste instelling
van de bewoners. Hoogst belangrijk zijn
daarom tijdige voorlichting en beïnvloe
ding, waarbij het vooral gaat om het
hervinden van gemotiveerd geloof en
vertrouwen in het eigen gebied en het lukt,
ontwikkelen van de wil om daaraan zelf
plaatselijk en regionaal, mee te werken.
Uitbreiding van werkgelegenheid, wat
betekent industrialisatie, is dringend
noodzakelijk. De voorkeur gaat echter
uit naar industrie in de vorm van kleine
ondernemingen, waarbij het werk wei
nig gespecialiseerd is en de menselijke
verhoudingen dorps, d.w.z. gemoedelijk
en persoonlijk is. Meer dan vestiging
van buitenaf zegt men ontwikkeling en
uitbreiding van plaatselijke initiatieven
te waarderen. Men hoopt, dat industrie.
Gespannen volgt de candidaat de
aanwijzingen van de instructeur op.
Hij heeft reeds een achttal lessen ach
ter de rug en moet nu alles alleen
doen. De rem en de koppeling, die
„dubbel zitten” behoeven niet gebruikt
te worden. Een goed teken!
Dan naar de Hospitalerbrug, de hel-
lingproef. Stoppen, op de handrem
zetten en weer verder rijden. Ja, het
en nu naar de Meeuwenlaan,
waar de smalle inritten bij de Park-
buurt een denkbeeldige garage vor
men. Achter een geparkeerde auto
stoppen en dan achteruit. Keurig
draait de man achter het stuur de wa
gen de inrit in, er voor zorgend dat de
aan weerskanten staande hegjes niet
geraakt worden. En als ook dat achter
de rug is, de binnenstad weer in en
alles maar weer opnieuw doen, want
een uur is kort, en moet zoveel moge
lijk benut worden.
Ongetwijfeld zal een ieder het grote
ën zich niet uitsluitend in enkele centra
zullen concentreren.
Volgens de onderzoekers is een be.
langrijke voorwaarde voor het slagen
van de industrialisatie dat de bevolking
zich kan identificeren mét de betrokken
onderneming. Generaliserende valt ech
ter bij de bevolking een tekort aan posi.
tieve instelling te constateren, ten dele
voortspruitend uit de vrees voor ver
storing van de bestaande, enigszins sta
tische samenleving. Het is noodzakelijk,
dat bestaande industrie- of kerncommis
sies een duidelijker status krijgen.
Er bestaan te veel onzekerheden om
trent taak en werkterrein. Ook de aard
van de relatie met de gemeentebesturen
verdient de volle aandacht.
Regionale samenspraak tussen de di.
verse commissies dient bevorderd te
worden.
w