Waterpoort-krabbels Schaatsenrijden en zeilen, twee nationale sporten Jan Toxopeus: voor 25ste maal kerstmis en oudejaars avond als strandvoogd van stil Rottumeroog De scheepsbouw in IJlst herleeft door Speurder en van IJLST WYMBRITSERADEEL J Gladde wegen veroorzaakten slippartijen Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, 1 115e jaargang no. 102 Donderdag 22 dec. 1960 DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD Aanbesteding ir i - k I® ïil Wijziging Huisvuil- ophaaldienst Ds A. Nijhuis 25 jaar predikant Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en s 2 1 I Jeen van den Berg en Dr v. d. Zijpp spraken voor het Nivon e SNEEKER NIEUWSBLAD s- we. Ja, een 1 t Wedstrijdzeilen 4 1 1 tkantoui vooi admini stratie en redaktie: GEDEMPTE POL 6 felefoon. 3095 (05150) b.g.g 4091 verder schaatst hij voortaan alleen nog voor zijn genoegen. Vrijdag 6 januari zal de Ichtus-kerk aan de Jan van Nassaustraat in onze stad officieel in gebruik worden ge- J 1 t Veric hijni MAANDAGS en DON DERDAGS In verband met de Kerstdagen is er een wijziging gekomen in de Huisvuil, ophaaldienst. Het huisvuil, dat normaal op zater. dag wordt ingezameld, wordt nu een dag eerder, dus op vrijdag 23 december opgehaald en de wijken van maandag 26 december worden een dag later, dus op dinsdag 27 december bediend. Het stortterrein is zaterdag 24 decem. ber gesloten. Vandaag is het vijfentwintig jaar gele den, dat onze oud-stadgenoot ds A. Nij huis te Mount Evelyn in de staat Vic toria in Australië werd bevestigd als predikant in de Gereformeerde Kerken in Nederland. De jubilaris werd op 21 december 1908 in Tiel geboren. Hij bezocht eerst de h.b.s. alhier, daarna een jaar het stede lijk gymnasium en studeerde vervolgens aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, waar hij op 26 juni 1935 cum laude zijn kandidaats examen theologie aflegde. Nadat de heer Nijhuis ongeveer drie weken later door de classis Sneek was beroepbaar verklaard in de Gerefor meerde Kerken in Nederland werd hij op 22 december van datzelfde jaar door zijn neef, prof. C. van der Woude, toen nog predikant te Leeuwarden en thans hoogleraar aan de theologische hoge school te Kampen, bevestigd als predi kant van de Gereformeerde Kerk te Donkerbroek. In deze gemeente ging de jubilaris op 1 juli 1946 in militaire dienst en is toen twee en een half jaar, waar van ongeveer twee jaar op West-Java, werkzaam geweest als legerpredikant. Na zijn terugkeer in Nederland werd ds Nijhuis op 2 januari 1949 bevestigd als predikant van de Gereformeerde Kerk van Gouda. Deze gemeente diende hij tot omstreeks oktober 1956, toen hij naar Australië vertrok, waar hij sinds decem ber van dat jaar werkzaam is als Reve rent van de Reformed Churches of Fern tree Gully en Mount Evelyn in de staat Victoria, waar thans acht Reformed Churches zijn. Ds Nijhuis is daar nog de enige Nederlandse predikant, d.w.z. de enige predikant, die nog de Nederlandse nationaliteit bezit. Na de pauze vertelde dr. V. d. Zijpp een en ander over het wedstrijdzeilen, waarbij hij voorop stelde dat er vier pun ten zijn, waarmee de wedstrijdzeiler heeft te maken: het apparaat (de boot), het zeiltechnisch kunnen van de stuur, man en bemanning, de zeiltactiek en het wedstrijdreglement. Hij schetste o.m. de moeilijkheden waarvoor de wedstrijdzeiler bij het star, ten kan komen 'te staan en de manier om deze te overwinnen. In een druk be. zet veld, zo merkte spr. op, zal de goede zeiltechnicus, mits hij ook over een goe. de zeiltactiek beschikt, zeker een van de voorste plaatsen bezetten. Daarom is het niet zo vreemd, dat sommige uitste kende zeilers in een groot veld niet veel doen. De oorzaak is dat het hun aan het juiste tactische inzicht ontbreekt. Ook dr. V. d. Zijpp liet zijn causerie vergezeld gaan van een serie plaatjes, waarna voorzitter Van Vught de avond sloot. Zó verging het ook een chauffeur van een condenswagen, die even buiten Sneek op de Leeuwarderweg slipte en daardoor een lichtmast ramde. liBinrar Ons eerste artikeltje lokte nogal wat reacties uit. En wat opmerkelijk is: ge heel verschillende, zoals ons bleek, toen we naar aanleiding van een telefoonge sprek eens op onderzoek uitgingen. Onze indrukken zijn samen te vatten in een drietal: a. de welwillend-onverschilligen, wiens motief is: we hebben meer werk dan we af kunnen; we hebben dus geen bekend heid nodig; b. de feitelijke tegenstanders van pu bliciteit; over hun motieven valt veel of niets te zeggen; laten we alleen opmer ken dat die zakelijk zijn; c. de enthousiasten die dromen van uit breiding. Wat ons opviel was, dat alle zaken, kleiner of groter met gebrek aan personeel en ruimte hebben te kampen. Zo brachten we o.a. een bezoek aan de firma Planting aan de Eegracht, die feitelijk op elk terrein der metaalindus- De zware wagen kwam hierdoor dwars over de weg te staan, waardoor het ver keer een uur werd opgehouden. Om kwarc over zeven had zich daar ook al een ongeluk voorgedaan. Hierbij was de heer H. van Delden, alhier be trokken. Deze kwam in een Ford uit de richting Leeuwarden, toen plotseling een motorrijder voor hem slipte en kwam te vallen. De heer van Delden probeerde het uiterste om de man te ontwijken, maar het gevolg was dat zijn eigen wa. gen begon te slippen. Deze kwam in de berm te recht, sloeg met een daverende klap over de kop en kwam met de wie len naar boven gekeerd in de tuin van de familie J. Wobma terecht. Wonder boven wonder liep de heer van Delden geen noemenswaardig letsel op. Om half tien gebeurde er ter hoogte van het Wilhelminapark een ongeval, waar vier wagens bij betrokken waren. De vrachtauto met aanhanger van de firma FeitsmaDe VriesBonnema uit Wommels, bestuurd door de heer K. Velzen uit Roodhuis, kwam uit de rich ting Bolsward en remde af in verband met de maximum-snelheidsbeperking. Hierdoor begon de vrachtwagen te slippen en van rechts naar links geslin gerd over de weg reed de wagen de stad binnen. De gevolgen konden niet uitblijven. Het eerste „slachtoffer” was het Volkswagenbusje van de heer K. Rinsma uit Leeuwarden, dat na geraakt te zijn, kantelde en terecht kwam tussen de rails waar momenteel aan gewerkt wordt. Weer op het rechterweggedeelte ge komen botste de vrachtauto op een al. daar geparkeerd staande Opel, waarna hij weer naar links zwenkte. Maar toen begon de logge aanhanger te kantelen en na met de achterste wielen in de rails gezeten te hebben verhief deze zich omhoog. Juist kwam daar de Opel van de heer C. Bednar, alhier aanrijden die onder de aanhanger schoof. Met een daverende klap dreunde deze op de mo torkap van de Opel neer. De vrachtwa gen, waarvan de bestuurder uit alle macht remde,, sleurde de Opel nog 20 me ter verder alvorens tot stilstand te ko men. Te Workum is aanbesteed de aanleg van elektriciteitswerken in de christe lijke lagere landbouwschool aldaar. De hoogste inschrijfster was de firma Groe- neveld en Van der Pol te Amsterdam met f 15.760 en de laagste de N.V. Lan- dustrie te Sneek met f 13.515. Verschillende automobilisten zullen wel geen prettige herinneringen bewa ren aan het nachtvorstje, dat van 5 uur tot 8 uur vanmorgen de wegen spie gelglad maakte. Vele slippartijen waren hiervan het gevolg en ook in onze stad en omgeving raakten verschillende chauffeurs de macht over het stuur kwijt. Adrertennepri)» 15 ct per mm. Bij contract (handelaadr.) ager. Abonnementsprij» t 3,— jer halt jaar. Franco per oost f 3.75 per half jaar. Giro 8 5 0 7 4 8 ten name ran Sneeker Nieuwtblad. Meteen schoten ijverige handen toe om de heer Bednar uit zijn benarde po. sitie te bevrijden. Diens eerste opmer. king was echter: „Nou dat is nog be. hoorlijk goed afgelopen”. Hij mankeer, de nl. niets. De Opel was van voren volkomen vernield en de wagen lag van binnen bezaaid met glasscherven. Ook de heer Rinsma werd uit zijn auto ge. haald maar ook hij liep geen letsel op. Met kraanwagens heeft men de kapot te wagens weggesleept. Het verkeer on dervond enige vertraging, waarna de politie het omleidde. Een ongeval van een geheel ander karakter gebeurde vannacht omstreeks half een bij de heer A. Selva aan de Koopmansgracht. Vier jongelui omstreeks 20 jaar wa. ren uit pure baldadigheid met een sle perswagen gaan rjjden. Toen ze over de brug waren gekomen, konden ze de wa gen niet langer houden omdat het weg dek daar enigszins naar beneden loopt. Het gevolg was dat de wagen tegen de muur van de heer Selva’s woning opreed en daar enige schade, o.a. een gebroken ruit, veroorzaakte. De politie maakte tegen A. D.; J. K. en W. P. en A. E. proces-verbaal op. Ook op tal van andere plaatsen zjjn auto’s geslipt. Zo kwam op de weg van Irnsum naar Roordahuizum een auto in de sloot tengevolge van een slippartij en zo gebeurde het ook één km. ten Noorden van Wolvega, waar een perso nenwagen over de kop sloeg en in de sloot naast de spoorbaan terecht kwam. nomen .Het college van Kerkvoogden van de Hervormde Gemeente te Sneek heeft tenminste al uitnodigin gen rondgestuurd. De traditionele Kerstpotten van het Leger des Heils zijn al weer uit het stadsbeeld verdwenen. De opbrengst zal weer bestemd worden voor de Kerstfeest-viering en voor de kinde ren, aan wie deze anders voorbij gaat. Over de gehele wereld deden de heil soldaten weer hun liefdevolle werk. Speurder is er achter gekomen hoe de plaatsing van deze potten is ont staan. Vijf en zes tig jaar geleden nl. besloot een kapi tein van ’t Leger, Joseph Fre in San Francisco de nood van vele armen aldaar te lenigen. In een winkel voor scheepsbenodigdhe- den zag hij een pot staan en hij ging er toe over deze op het drukste punt van Frisco - vlakbij de veerpont - te plaatsen, met als opschrift: „Houdt de pot kokend’’. En het werd een sukses. Veel geld stroomde binnen en het Leger zorgde ervoor dat dit de armen ten goede kwam. Zo is dus het plaatsen van de Kerstpotten ontstaan en uitgegroeid tot een traditie, tot zegen van de mensheid. Het is de laatste dagen weer enorm druk geweest bij de verschillende bloemisterijen. Kerstmis.... Daar hoort een kerst-BOOM bij vinden ve len en dus liepen verschillende huis vaders en -moeders met een boom- (pje) onder de arm naar huis. Ook op de Grootzand-markt, waarvan U hier onder een tafereeltje ziet, is het weer gezellig druk. Kooplieden, die hun bomen aanprezen en mannen en vrouwen, die zijn woorden aanhoor den. Toch werden zij het veelal wel eens en zo staat dan in diverse huis kamers een prachtig opgetuigde boom. In sommige misschien niet, doch de vreugde zal er niet minder om zijn. Speurder wenst U alvast heel prettige Kerstdagen.’ paar vaklui in militaire dienst, ’t ruim tegebrek is een groot struikelblok, voorts is het uitdiepen van de dijkgracht een dringende eis. Nu kunnen scheepsrompen, zoals die op bijgaande foto alleen met grote moei te in open vaarwater worden gebracht, daar de gracht langzaam dichtslibt. Dit zeiljacht-in-wording b.v. heeft een leng te van 8 m, bij een breedte van 2.30 m en een diepgang van 95 cm. De mast komt op de kajuit te staan die daartoe een viertal doorlopende spantribben heeft. De holle kiel is 4 m lang en door schotten in tussenruimten van 0.5 m verdeeld voor het nauwkeurig uit-balanceren. Een dergelijk schip is o.a geleverd aan de heer I. Hospes in Sneek, die het bestemd heeft voor de verhuur. Ook droomt de firma Planting van een mo derne verhuurvloot met stalen schepen. In onze verwachting van opbloei der pleziervaart-aktiviteiten voor IJlst, staan we dus niet alleen. De reportage in een vorig nummer van dit blad over het in IJlst aangekomen casco voor een kam- peerschip toont duidelijk aan, dat ook autoriteiten en buitenstaanders hiervan hoge verwachingen koesteren. wel wat op te knappen. Om elf uur vangt dan de training op de baan aan, die bestaat uit rondjes draaien, verbeteren van de bochten techniek enz. Om 1 uur ’s middags gaat men eten, waarna van 2 tot 3 verplichte rust is opgelegd. Van 4 tot 5 uur wordt een wandeling gemaakt, om 6.30 uur weer gegeten en tenslotte van 7 tot 8 weer op de baan getraind. Tijdens deze laatste training, waarin iedereen doet wat hij zelf wil, had Jan Pesman vaak voor gewoonte 40, 50 of 60 rondjes te draaien om zodoende een goed resultaat o.‘> de 10.000 meter te kunnen behalen. Om half elf is het bed tijd. Vele zeilers zullen wel met verlangen uitzien naar het ogenblik dat zij hun boot weer in het water kunnen bren gen. De een zal misschien een nieuw tuig aanschaffen en zijn bevindingen aan anderen vertellen. Zo kreeg Speurder een artikeltje in „De Golf slag’’ onder ogen, waar een nieuw tuig, ontworpen door zeilmakerij Gaastra alhier, werd besproken. Het moet nl. zó worden dat het kopen van nieuwe zeilen voor een wed- strijdjacht niet langer een gok is, doch een koop, die garandeert dat het zeil aan alle verwachtingen voldoet. Daarvoor moeten wij, aldus de heer Gaastra, naar we tenschappelijk ge construeerde zei len. En dat is niet zo eenvoudig. De bekende journalist Lex Pranger had enige ideeën om trent een middelweer Vrijheidstuig en trad hierover in contact met de heer Gaastra en diens ingenieur in aero dynamische problemen. En het werd een vruchtbaar contact. Na eni ge proeven werd een definitief zeil getest door de Nederlandse Vrijheids- kampioen Bouw van Wijk, die hoogst tevreden was. Bij deze nieuwe zeilen zijn de hori zontale banen vervallen en gaat men uit van de kruising van de gaffel met de mast. Van hieruit lopen de banen zowel naar boven als naar onderen, waardoor men tussen het zeil en de fok, waar de banen vanuit het ach terlijk naar boven lopen, een ideale spleetstand krijgt, die de zo gewen ste straalwerking (versnelling) geeft. Bij de Finn-jollen is het probleem enigszins anders opgelost. Ook heeft de heer Gaastra nu wetenschappelijk geconstrueerde spinakers vervaardigd, doch bij de F. D .is men niet hele maal geslaagd. Hiermee is dus weer eens bewezen, dat het gezegde „Frys- lan hoppe” geen holle, nietszeggende leus is. Radio, mobilofoon en televisie door breken het isolement van Nederlands eenzaamste gezin. Per mobilofoon is Jan Toxopeus snel te bereiken en per mobilofoon kan hij zo nodig a la minute meldingen doorgeven. peus in 1936 zijn vader Hendrik Jan (die dertig jaar strandvoogd was), op volgde. Wat er ook in de wereld ver anderde, op Rottumeroog bleven eb en vloed belangrijken dan de klok. De zee breekt nog altijd af wat de strand voogd poogde op te bouwen en heeft door de eeuwen heen de voogden ge- Wie zal er op kerstavond of op oudejaarsavond denken aan Jan Toxopeus en de zijnen, aan het eenzaamste gezin van Nederland op het stille Rottumer oog, zo hoog in het Noorden van ons land, dat het niet eens op de meeste kaar ten past en er slechts als inzet op voorkomt? Toch is bijna nergens de kerst nacht zo vredig als op dat eiland van vijf vierkante kilometer, waar Jan Toxo peus dit jaar zijn vijfentwintigste kerstfeest viert als strandvoogd, als vechter tegen de zee, hoeder van de vogels en als waker over de scheepvaart, die bij stormweer moeizaam langs zijn eiland koerst. Nog vijfmaal zal Jan Toxopeus bij leven en welzijn hierna kerstmis en oudejaarsavond vieren op zijn eiland. Dan is hij net als alle andere Nederlanders pensioengerechtigd en dan zal Rottumeroog zijn strandvoogd kwijt raken, de laatste? Toxopeus heeft de vijfentwintig jaar als strandvoogd, als ongekroond ko- ning van Rottumeroog vol. Maar er zijn geen grote feesten gevierd, het leven is er gewoon doorgegaan, in alle stilte en met de regelmaat van eb en vloed, die het bestaan op het eiland beheer sen als eeuwen geleden. Misschien dat Jan Toxopeus die kwart eeuw nog- eens door de gedachten gaan wanneer hij op oudejaarsavond om twaalf uur aan de noordooster horizon vuurpijlen omhoog ziet gaan boven Borkum, dat nauwelijks vier kilometer verderop ligt. Vroeger gingen er bij Rottumer oog het hele jaar door bij nacht en ontij vuurpijlen de lucht in van sche pen in nood. Toen liep men op Rottu meroog op stormachtige kerstavonden kans op onverwacht bezoek van schip breukelingen. Dat was al zo, toen Rot tumeroog nog alsmaar ruzie had met Uithuizen over de strandrechten en toen het eiland een bevolking had van om en nabij de tweehonderd zielen. Maar de tijden zijn veranderd, zelfs op Rottumeroog. De abdij, die er in de veertiende eeuw stond is verdwenen, evenals de pakhuizen van Groninger kooplieden, die er later hebben ge staan. De Engelse graaf Clanricarty, die er als banneling moet hebben ge leefd en om zijn leefwijze „de dolle graaf” werd genoemd, is reeds lang vergeten. Rottumeroog is al eeuwen lang het domein van strandvoogden. Zij delen er het bestaan met de zee vogels, die er elk jaar bij duizenden neerstrijken. Dat was al zo, toen in 1741 de eerste strandvoogd Jan Wy- brandts op de rede van Rottumeroog verscheen, het was zo, toen Jan Toxo- met de wereld. Mobilofoon, radio en sinds kort televisie doorbreken het isolement van een klein eiland. Het per radio en televisie uitgezonden kerstmisvieren van een woelige we reld. waarvan de rand aan de horizon te zien is, zal de Toxopeï meer dan ooit het gevoel geven, dat zij wel een zaam zijn, maar niet alleen. Doch ner gens zal de kerstnacht zo vredig zijn, nergens de oudejaarsnacht zo vol van geheimen als op Rottumeroog trie tracht mee te doen. Toen we de werkplaats binnenstapten was een jon geman bezig met het autogeen lassen van bobsleetjes. We knoopten een ge sprek aan. Ja, in de metaalnijverheid in het algemeen zit een beste toekomst, mits men de nodige diploma’s heeft. Hij gaat op avondcursus aan de lagere tech nische school in Bolsward waar hij les in lassen krijgt van leraar-stadgenoot J. Visser. We spraken ook met de eigenaar. De zaak legt zich, naast het maken van schaatsen en constructie-werk zoals sleetjes en landbouwgereedschappen, steeds meer toe op jachtbouw. Ze levert zeiljachten en motorboten - ook volgens tekening - visbootjes en schouwen en heeft veel reparatiewerk aan boten. Ze kan wel twee jaar draaien op zeil- jachtcasco’s in bestelling. Ook remmen? vroegen dwongen van tijd tot tijd te verhuizen. Het eiland slaat in het westen af en. groeit in het oosten aan met een snel heid van drieëndertig meter per jaar. Dat maakte het steeds nodig het huis van de voogden af te breken en meer oostelijk weer op te bouwen. In 1799 werd het strandhuis voor de eerste maal verplaatst, in 1919 en in 1933 eveneens en enkele jaren geleden kreeg Jan Toxopeus een pre-fab-bun- galow. Het oude strandhuis staat nu op de rand van zee en strand. Bij de eerstvolgende zware storm zal de zee het waarschijnlijk bespringen en ver nielen. Toen Jan Toxopeus in 1936 strandvoogd werd was dat huis nog vrijwel nieuw. Nu hij zestig geworden is en nog maar vijf jaar voor de boeg heeft is er weer een nieuw huis, maar het is allemaal zo heel anders gewor den. Zijn kinderen zijn op het eiland opgegroeid en uitgevlogen. Twee doch ters zijn getrouwd en wonen op het vasteland. Zij zouden zelfs niet meer terug willen omdat naar de ene dochter ons vertelde de oude ro mantiek verdwenen is. Hendrik Jan gaat op de Technische school in Delf zijl, alleen Wiepke is nog thuis. Zij kan vanuit haar kamer in de verte de bewoonde wereld zien liggen: Borkum. En in de huiskamer wordt zij ingewijd in de geheimen van het leven. Daar staat, met het uitzicht op de grillige en soms kokende wereld van het Wad een schoolbank. Want, Wiepke heeft de school thuis, haar moeder is de on derwijzeres. Dit jaar werd Wiepke tien. Ze ging over naar de vijfde klas, maar de klas bleef gelijk en ze hield dezelfde juf. „Eigenlijk hebben we het altijd druk”, zeggen Jan Toxopeus en zijn vrouw en dat klinkt eigenlijk vreemd, maar het is ongetwijfeld waar. De zee heeft immers altijd nieu we verrassingen in petto: dan weer slaat de motorboot Theda, de enige verbinding met het eiland los, dan weer moet Toxopeus naar de wal, eens in de veertien dagen om de post te j halen en proviand in te slaan en een andere keer moet er nodig weer rijs hout worden geplant. Een ding is in die 25 jaar „strandvoogdschap” van Toxopeus sterk veranderd: het contact De liefhebbers van schaatsenrijden en zeilen zijn gisteravond tijdens een bij eenkomst van het Nivon in het Piter Jelles Hüs wel aan hun trekken geko men. Het bestuur had twee prominente vertegenwoordigers van deze sporten uitgenodigd en de wijze waarop zij over hun sport spraken was zo overtuigend, dat zjj die niet aanwezig waren dit wel mag spijten. Nadat voorzitter P. van Vught de avond had geopend, vertelde als eerste de bekende Friese langebaanrijder Jeen v. d. Berg over zijn ervaringen in deze tak van de sport, die ons Nederlanders zo na aan het hart ligt. „Master” Jeen, een Ietwat tengere „gewone” jongeman, die men het helemaal niet aanziet, dat hij vaak op voortreffelijke wijze de kleu ren van ons land in de schaatssport heeft verdedigd, begon zijn causerie naar aanleiding van de goede resultaten, welke momenteel onze hardrijders Henk v. d. Grift, Laurens en Wim de Graaff in Noorwegen behalen. Hoe komt men aan goede tijden Ook hij stelde de aanwezigen de tra ditionele vraag: „Hoe komt men nu aan zulke goede tijden?” En het antwoord is even eenvoudig als duidelijk: door TRAINING. In mei gaan de rijders naar Overveen, waar zij eenmaal per week een geduchte training ondergaan, van twee tot twee en een half uur. Die zgn. conditie.training be staat uit gymnastiek, cross en droogrij- den en dat dit niet meevalt, blijkt wel hieruit, dat de rijders na twee zulke uurtjes Intensief trainen soms zes tot zeven pond zijn afgevallen. Naar mate het later in het jaar wordt krijgen ze ook een oefenschema mee naar huis, waar dit volledig afgewerkt moet wor den. In het begin van december gaat de nationale A-ploeg dan naar Noorwegen, waar in tegenstelling met ons land niet het schaatsenrijden de volkssport is, doch skiën. In Vagenes komen ze dan op het ijs, waarvoor men een voetbalveld heeft laten onderlopen, waarbij de rij. ders tevens beschikken over de zelfde accomodatie als de voetballers. Het trai. ningsschema, dat de rijders hier voorge schoteld krijgen ziet er volgt uit: 7.45 uur opstaan, waarna drie kwartier gymnastiek op de nuchtere maag. 9 uur ontbijten, waarna de rijders twee uren vrij zijn. In deze tijd slijpen zij hun schaatsen en doen ze vaak huishoudelijke karwei tjes, want in de bijna drie maanden dat de jongens van huis zijn valt er altijd hij nog een week naar Beieren, Selectie-wedstrijden Later gaat de ploeg van de KNSB naar Hamar, waar de officieuze Neder landse kampioenschappen worden ge. houden, die tevens gelden als selectie wedstrijden. Hier ontmoeten de rijders dan ook de jongens van de NVBS, die op eigen kosten een training in Hamar volgen. Blijkt dat een hunner beter >s dan een van de A.ploeg, dan wordt hij gekozen. Het is dus zaak steeds je uiterste best te doen. Over het verblijf in Hamar en Oslo in welke plaats de Europese kampioen, schappen werden verreden en later in Davos, waar men uitmaakte wie zich wereldkampioen mocht noemen, vertelde Jeen v. d. Berg op interessapte wijze. Te Davos eindigde hij op de dertiende plaats, terwijl Broekman en Pesman resp. de veertiende en twaalfde plaats bezetten. Door dit resultaat was V. d. Berg zeker dat hij zou worden uitgezonden naar Squaw Valley, waar de laatste Olympische Spelen werden gehouden. In vergelijking met Cortina, waar V. d. Berg ook heeft gereden, was Squaw Valley een lustoord, hoewel ook daar niet vergeten werd, dat men er kwam om te rijden en zo mogelijk prijzen te winnen. „Het is echter niet te geloven”, zo vertelde V. d. Berg, „dat drie jaar vóór de spelen werden gehouden er nog niets in Squaw Valley was. Nu hadden de rijdsters en rijders een bijzonder fraai onderkomen, dat is blijven bestaan omdat de Amerikanen er een winter, sportcentrum van willen maken”. Ook liet hij nog enkele kleurendia’s van de prachtige omgeving aldaar zien, waarna hij besloot met te zeggen dat hij nu definitief zjjn internationale car. rière als hardrijder heeft afgesloten. Wel hoopt hij nog op verschillende lange baan.wedstrijden uit te komen en gaat maar J

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1960 | | pagina 1