Indrukken van de Antiekbeurs te Delft
Bootverbinding Staveren-Enkhuizen niet
te handhaven, zeggen de Ned. Spoorwegen
E agenda"]
Harlingen lonkt naar nieuwe toekomst
met meer industrie en visserij
TV bij de veekeuring te Rauwerd
iH
IJLST
W YM BRITSER A DEEL
en
van
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK,
I
117e jaargang no. 77
Maandag 24 sept. 1962
DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
t
Tekort over 1962 geraamd op 150.000,
4
Oud-stadgenoot exposeert in
Kunstzaal Van Hulsen
Geslaagd
K. v. K. nam nog geen be
slissing over dienst
StaverenEnkhuizen
Nieuwe havens zullen oude glorie doen herleven
in Frieslands poort naar de wereld
Telexogrammen bij PTT
T-Hei Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uiigave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en
Kijkers en luisteraars
Nieuwe Oosterpoortsbrug
bijna klaar
Reisje Personeelsver.
Coöp. Zuivelfabriek Hèeg
Onderwijstentoonstelling
„Tankvaart op de internatio
nale binnenwateren”
I
SNEEKER NIEUWSBLAD
Sneker zilver.
onbeschroomd
11
i
C
de
Grashuis,
na
Sjj-
Kantoor voor admini
stratie en redaktie:
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 3005 (0 5150)
Ö.g.g. 4091.
Verschijnt
MAANDAGS en DON
DERDAGS
De nieuwe ontwikkelingen ten aanzien
van de visserij maakten Hariingens vis-
afslag te klein, evenals trouwens de ha
vens.
De heer B. Brouwer alhier slaagde
voor het diploma Ned. Handelscorres
pondente (Ass.).
AMICITIA
Advertentieprijs 15 ct.
per mm.
Bij contract (handels-
adv.) lager.
Abonnementsprijs f 3.
per half jaar. Franco p.
post f 3.75 per half jaar.
Giro 850748 ten name
van Sneeker Nieuwsblad.
maakte om na vrjjdagsochtends nog vis
aan te voeren op de IJmuider afslag, zjjn
steeds meer Urker Noordzeekotters naar
Harlingen gekoerst, waar vrijdagsmid-
dags nog afgeslagen wordt. Dat scheelt
de Urkers niet alleen uren varen, om
dat Harlingen centraal ten opzichte van
de visgronden ligt maar zelfs een hele
nacht vissen vanwege de mogelijkheid
van latere aanvoer.
Donderdag 27 september ’s avonds 8
uur film: Rose Marie.
zullen niet de laatsten zijn. Nu reist
nog iedere week een groep Zeeuwen met
een speciale bus naar de schepen die in
Harlingen liggen en tegen het weekend
weer naar huis. De verwaterplaatsen
zijn ook nog in Zeeland, maar gepoogd
zal worden ook bjj Harlingen tot de stich
ting van verwaterplaatsen te komen, na
dat de proefnemingen die op dit punt
worden ondernomen, zijn beëindigd. Nog
een andere ontwikkeling speelt Harlin
gen in de kaart. Sedert de invoering van
de vrije zaterdag, die het onmogelijk
Schaap 14 J. H. Bottema, Rauwerd;
Durkje 17 F. Kiestra, Poppingawier;
Leg. Zwaantje 20 M.S. Jansma, Sijbran-
daburën; Pietje 16 H. v. d. Werf, Pop
pingawier.
Rubriek III: Produktiekoeien met be
paalde voorwaarden: Prijs Frico kruiwa
gen.
IA: en kampioen Rotterda Smits 53 eig.
zie bov.; 1B: tevens res. kamp. Frisia
Feertje 64 eig. zie bov.; IC: Frisia
Ruurdtje 31 Fa. A. Talsma eh zn, Deer-
sum; 1: Mercedes 25 en Fortuna 45 van
A. F. Grashuis, Deersum; Rotterda At je
125 J. C. Schaap zn, Deersum; Rooske
K 83 S. Wiersma en Leg. Zwaantje 10
M. S. Jansma beiden Sjjbrandburen;
Atje 42 en Atje 70 beiden van H. de
Vries, Rauwerd; 2: Tietje 66 R. Botte
ma Zn en Anne 9 J. H. Bottema
beiden Rauwerd; Leg. Adema 169 M. S.
Jansma, Sjjbrandaburen.
Rubriek IV: Kalvekoeien geb. vóór 1/
10/58 en kalf voor 1/1:
IA: Atje 77 H. de Vries, Rauwerd; 1B:
Rotterda Cnossen 61 J. C. Schaap zn,
Deersum; IC: Rotterda Hiltje 102 de
zelfde. 1. Tietje 99 R. Bottema zn,
2. De Hoop 44 Joh. Wiarda,
Pietje 2 J. H. Bottema en
31 H. de Vries, beiden Rau-
In de oude havenstad Harlingen herin
neren vele fraaie gevels en tientallen
rjjk versierde deuren - Harlingen wordt
niet voor niets wel de stad van de fraaie
deuren genoemd - aan oude glorie die
voor een belangrijk deel ontstond door
de walvisvaart en daarmee ook ongeveer
ter ziele ging. Déze tijd biedt de Friese
havenstad nieuwe kansen en ten aanzien
van de visserij is deze stad al een goed
eind op stap naar een betere toekomst.
Steeds meer kotters
De Friese havenstad Harlingen lonkt naar een nieuwe toekomst met meer In
dustrie, meer visserij en meer welvaart. De mogelijkheden zjjn er, ze kunnen
echter slechts worden benut wanneer de rijksoverheid steun verleent om de
nodige voorzieningen te treffen: de aanleg van een nieuwe vissers- en industrie-
haven, die enige slordige miljoenen gaat kosten. Daarmee zal evenwel Neder
land en met name het Noorden, ook in Harlingen aan de wereld grenzen en daar
mee zal niet alleen de Harlinger visserij kunnen worden uitgebreid, doch zal
tevens een oplossing zjjn gevonden voor de Zeeuwse mosselvissers, die door de
uitvoering van het Deltaplan voor de mosselteelt naar het Noorden worden verdron
gen. Bij de grootscheepse Harlinger plannen, die overigens geenszins overdreven
zjjn, zal rjjkssteun derhalve naar twee kanten effect sorteren.
Met ingang van 1 oktober a.s. zal bjj
wijze van proef voor de duur van 1 jaar
door de PTT een nieuwe categorie van
telegrammen, de zg. telexogrammen wor
den ingevoerd zowel in het binnenland
als in het verkeer met West Duitsland,
West Berlijn en Zwitserland. Telexo
grammen kunnen in Nederland alleen
worden aangeboden bjj de telegram-tele-
fooncentra, welke op „009” worden be
reikt, t.w. Alkmaar, Amsterdam, Arn
hem, Breda, Deventer, Eindhoven, En
schede, Goes, ’s Gravenhage, Groningen,
Haarlem, 's Hertogenbosch, Leeuwarden,
Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, U-
trecht en Zwolle. Deze kantoren nemen de
berichten zowel per telefoon als aan het
loket in ontvangst en verstrekken voorts
alle mogelijke inlichtingen.
Men doet er dan ook goed aan, zich
door de overstelpende hoeveelheid kunst
en antiek, in de zo sfeervolle ruimten
van het voormalige nonnenklooster, dat
in 1578 de Prins van Oranje tot verblijf
werd ingeruimd, niet te laten verlei
den de eigenlijke oogmerken van de or
ganisatoren voorbij te zien en goed de
hand op de zak te houden. Ontegenzeg-
geljjk oefent de feestelijke omgeving
haar invloed uit op het publiek en doet
de kopers onder de kijkers onwillekeu
rig sneller een besluit nemen dan in
dien men zich de moeite had moeten
getroosten de antiquairs afzonderlijk in
hun woonsteden en winkels op te zoeken.
Daar staat natuurlijk weer tegenover
dat alleen de meest vooraanstaande an
tiquairs tot de Antiekbeurs worden toe
gelaten terwijl deze er zelf een eer in
stellen met verrassingen te komen wel
ke soms tot dit doel maanden te voren
achteraf gehouden werden. De belang
rijkste en kostbaarste inzendingen ver
wisselen derhalve reeds op de eerste
dag van eigenaar, gesteld dat de prijs
geen beletsel vormt en verdere onder-
handelingen de zaak niet slepende hou
den. Onderling verhandelen de deelne
mers aan de Beurs trouwens ook wel
het nodige terwijl zij er zorg voor dragen
tevens ingesteld te zjjn op voorkeur van
het gros der tienduizenden bezoekers
voor zaken, welke men als het ware
dadelijk mee naar huis kan nemen,
zoals glas, porcelein, sieraden en ande
re kleinere snuisterijen, zonder hier
voor meteen duizenden guldens te moe
ten neertellen.
De directie van de Ned. Spoorwegen
heeft in een uitvoerige toelichting- aan de
Minister van Verkeer en Waterstaat een
uiteenzetting gegeven over de exploitatie-
moeilijkheden van de bootverbinding
Staveren-Enkhuizen. Volgens deze toe
lichting is het passagiersvervoer op dit
traject met ongeveer veertig procent ge
daald, ondanks pogingen van de direc
tie om door frequentieverhogingen in de
zomermaanden het reizigersvervoer te
stimuleren.
In de periode 1954-1959 waren de ver
liezen reeds zodanig, dat de drie grote
boten uit de vaart werden genomen. De
dienst werd toen verzorgd door rederij
Koppe, een dochteronderneming van de
NS, die hiervoor het ms. „IJsselstroom”
inschakelde.
Er werd echter steeds minder gebruik
van bescheidener afmetingen, zoals de
bekende hakkeborden. Onder de 2000
gulden slaagt men op dit terrein ook al
niet of nauwelijks meer.
Op 1 september 1962 waren er bjj de
Dienst Luister! en Kijkgelden 1 192 925
televisietoestellen aangegeven tegen
1 180 596 op 1 augustus jl. (t/m 20 sep
tember 1 203 719) Er waren op 1 sep
tember 1962 2 599 779 geregistreerde ra
diotoestellen tegen 2 596 151 op 1 augus
tus jl.
Het aantal aansluitingen op de Draad
omroep bedroeg op 1 september 470 257
tegen 471 022 op 1 augustus jl.
Ware het Fries Scheepvaart Muse
um beter bij kas dan zou er ieder
jaar heel wat op de Antiekbeurs te
verwerven zijn geweest dat in Sneek
op zjjn plaats was. Alleen al aan schil
derijen - prachtige zeegezichten, met
allerhande Nederlandse schepen ge
stoffeerd en de Noordzee, dan wel de
Zuiderzee of binnenwateren tot achter
grond hebbende. Als men zich dan bo
vendien nog verbeeldt dat een 17de
eeuwse meester steden als Hoorn,
Enkhuizen of Harlingen, de zeegaten
van Texel of Terschelling dan wel het
Buiten-ÏJ tussen dê woelige baren, de
voort jagende wolken, de klapperende
zeilen en het bruisende buiswater liet
doorschemeren dan slaakt men wel
eens de verzuchting - hoe spijtig, dat
Sneek hiervan niet kan profiteren nu
men zulke kapitale stukken nog voor
geld vermag te bekomen.
Kans verzuimd.
Het laatste asfalt wordt gestort... De
wals gaat er nog eenmaal overheen en
dan wordt de rommel weggeveegd. Het
gereedschap wordt opgeborgen, de werk
zaamheden zjjn teneinde. De nieuwe Oos
terpoortsbrug is klaar en wordt officieel
geopend.
Nee, zo ver zijn we nog niet, maar het
schiet hard op. De overkluizing is al in
gebruik genomen. Zo goed en zo kwaad
als het ging werd indertijd het verkeer
langs tonnen en soms zelfs door kuilen
gevoerd. Menig chauffeur zal wel eens de
verzuchting „Oh, mijn veren...” geslaakt
hebben. Er werd gemopperd, maar thans
komen de geasfalteerde rijbanen van de
Prins Hendrikkade en de Jousterkade in
een vloeiende Hjn bijeen. Drie verkeers-
zuilen leiden het verkeer in goede banen
en zorgen voor een snelle aan- en afvoer.
De brug nadert zjjn voltooiing met rasse
schreden.
van de bootdienst gemaakt, wat duidelijk
blijkt uit een overzicht van het aantal
vervoerde reizigers: in 1930-315.000;
1957-120.000; 1959-104.900; en voor 1962
wordt dit aantal op 77.100 geraamd. In
het eerste halfjaar 1962 werden reeds
5.000 reizigers (is 16%) minder vervoerd
dan in het eerste halfjaar van 1961, een
ontwikkeling die sterk afwijkt van het
landelijk beeld van de NS.
De Spoorwegen zijn van mening dat
het reizend publiek andere reiswegen
gebruikt en dit zal in de toekomst nog in
de hand worden gewerkt door een ver
dere inpoldering van het Ijsselmeer.
Geraamd wordt uat de bootverbinding
over 1962 een tekort van 150.000.- zal
opleveren en de directie acht het onver
antwoordelijk op deze basis de veer
dienst te handhaven.
De Harlinger vissers maakten in de af
gelopen jaren de Harlinger visafslag tot
de grootste garnalenaanvoerhaven van
Europa, maar daarbij is het niet geble
ven. De vissers kijken verder dan de
Waddenzee en zijn tot de ontdekking ge
komen dat het toch wel grote risico’s
inhoudt wanneer voortdurend alles op
één kaart wordt gezet. Dat heeft tot ge
volg dat de Harlinger vloot steeds meer
kotters telt. Intussen zjjn de Zeeuwse
mosselvissers in de afgelopen jaren ver
trouwde verschijningen in de bescheiden
Harlinger havens geworden. De Zeeu
wen worden door de uitvoering van het
Deltaplan van de oude, vertrouwde mos
selvelden in het zuiden verdrongen en
verplaatsen hun activiteiten steeds meer
naar de Waddenzee, die nu reeds onge
veer tachtig procent van de Nederland
se mosselen levert. Vele mosselvissers
opereren nog vanuit Zeeland, een paar
dozjjn vissers vestigde zich al in Harlin
gen. De Zeeuwen die Harlingers vrerden
In zjjn jongste vergadering heeft
Kamer van Koophandel het praeadvies
van de Commisie voor het Verkeer over
de veerdienst Staveren-Enkhuizen niet
aangenomen. Men was van mening dat
de gedeputeerde Staten bericht moest
worden dat het moeilijk was in een der
gelijk kort tijdsbestek een gedegen ad
vies te geven. Het college wordt thans
verzocht de Kamer de gelegenheid te
geven de mogelijkheden te onderzoe
ken de dalende lijn in het reizigersver
voer in positieve zin om te buigen.
Enkele leden van de Kamer vroegen
zich af of het vervoer van de autobus
diensten in de Zuidwesthoek wel vol
doende was afgesteld op de veerdienst.
Men vond het tevens nadelig de moge
lijkheden en ontplooiing van de Zuid
westhoek af te remmen. Het werd be
ter geacht contact op te nemen met de
Kamer van Koophandel te Hoorn, een
nader onderzoek in te stellen en op de
volgende vergadering een beslissing te
nemen. De voorzitter onderstreepte dit
voorstel. Het argument van de Spoorwe
gen dat de lijn Staveren-Enkhuizen niet
rendabel was, mocht, aldus de mening
van de Kamer, geen reden zijn deze
belangrijke dienst op te heffen.
Dit jaarlijks uitstapje dat donderdag
gehouden is, werd door zeldzaam mooi
najaarsweer begunstigd. Om 9 uur ver
trok het personeel met hun dames met
een bus van de Z.W.H. vanaf de fabriek.
De tocht ging door de N.O.P. eerst naar
Hellendoorn waar koffie werd gedron
ken. Ook werd hier de sprookjestuin be
zichtigd en een bezoek gebracht aan het
Canadese oorlogskerkhof. Van daar
werd naar Enschede gereden waar de
Joodse synagoge en het stadhuis wer
den bezichtigd wat zeer in de smaak
viel. Op de Holterberg werd thee gedron
ken en in Hengelo smakelijk gedi
neerd. Qok vermaakte men zich daar
nog in de speeltuin. Om 7 uur werd de
terugtocht aanvaard en zeer voldaan
over alles wat deze dag gebracht had,
in ’t bijzonder het fraaie natuurschoon
waarlangs chauffeur Haanstra hen voer
de, arriveerde het gezelschap plm. 11
uur weer in Heeg.
Maandag 24 september t.e.m. woensdag
26 september ’s avonds 8 uur film:
5 gebrandmerkte vrouwen.
Ondanks de fikse regen van de vorige dag was het sportterrein te Rauwerd
nog in een redelijk bruikbare conditie voor het houden van de grote jaarlijkse
veekeuring. En de organisatoren mochten zich niet enkel verheugen in de
goede aanvoer van een kleine tweehonderd dieren, maar ook in voor zo’n keu
ring zo belangrijke gunstige weersomstandigheden, en een goede publieke be
langstelling, terwijl er ook reporters van de televisie gekomen waren, zodat er
’s avonds op het televisiescherm een niet onverdienstelijke reportage van deze
keuring verscheen. De klok wees al ruim 2 uur voordat de acht juryleden met
hun ’s morgens 9 uur aangevangen werkzaamheden gereed waren.
De jury riep met algemene stemmen tot kampioen uit: Rotterda Smits 53,
geb. 23-5-’56 uit de rubriek III Produktieekoeien, eigenaars: J. C. Schaap en zn,
Deersum. Haar oordeel over deze koe was: ’n fraai dier met mooie kop, goed
vooreind, goede ribben, vel en lijn, uier rechts mooi beaderd, hakken konden
iets beter.
Het aanwjjzen van de reservekampioen was iets moeiljjker, waarbij de strijd
ging tussen een koe van de heer A. F. Grashuis en een van de fa. A. Talsma
en Zn., Deersum. De jury wees ienslottee aan Frisia Geertje 64, geb. 10-ll-’56,
eigen Fa. A. Talsma en zn., Deersum met de kwalifikatie een koe met fraaie
lijn, waarbij het vooreind iets beter kon.
Uitslagen:
Rubriek I: Enterstieren geb. na 30 sept.
’60:
IA Lenard 13 van H. E. Schaap, Deer
sum; 1B Wouter Gerard, eig. H. de Vries,
Rauwerd.
Rubriek H: Melkgev. koeien, geb. vóór
1 okt. ’55 en gekalfd na 30/9/60:
IA en Wisselbeker van dierenartsen Vink
en Bottema, Sneek:
Buringa 240 A. F. Grashuis, Deer
sum; 1B: Legeaenster Trienke 3 M.
S. Jansma, Sjjbrandaburen; IC: Frisia
Bleske 4 Fa. A. Talsma en zn, Deersum;
1: Sietske 27, J. G. v. d. Velde, Flan-
sum, Lena 14 H. E. Schaap, Deersum;
2: Sietske 85 R. Bottema &Zn, Rauwerd,
Wiepkje 20, J. &H. Bottema, Rauwerd
en Atje 66 H. de Vries, Rauwerd.
3: Baarda 20 J. H. Bottema, Rauwerd.
Rubriek Ha: melkgev. koeien geb. na
1 okt. 55 en gekalfd na 30/9/61
IA en Wisselprjjs van Calvé, Delft:
Rooske K 98 S. Wiersma,
brandaburen; IB: Frisia Wilhelmina 8
Fa. A. Talsma Zn, Deersum; IC: Ju
weeltje 52 Joh. Wiarda, Rauwerd; 1:
Rotterda Grietje 54 J. C. Schaap en zn,
Deersum 2: v. d. Schaaf 3 en Dora, J.
en H. Bottema, Rauwerd en Frisia Bles
ke 12 Fa. A. Talsma en zn, Deersum; 3:
Tietje 89 R. Bottema zn, Rauwerd;
Omzet bijna 1.5 miljoen
Een en ander heeft tot resultaat gehad
dat de aanvoer van Noordzeevis, die in
het afgelopen jaar niet boven de
279.000.- kwam, nu reeds de 1,5 mil
joen gulden nadert. Die meerdere omzet
heeft plotseling de afslag te klein en een
snelle verbetering van de outillage ;ood-
zakeljjk gemaakt. De Harlinger havens
zijn ook te klein. De ligplaatsen langs
de kaden zjjn meestal driedubbel bezet,
met grote moeilijkheden als gevolg, voor
al wanneer schepen die het dichtst bjj
de kade liggen, het eerst willen vertrek
ken.
De Friese havenstad geniet bovendien
een groeiende industriële belangstelling
en wil zich vooral richten op bedrjj’ en
die aan de zee verbonden zjjn. Nu toch
de aanleg van een nieuwe vissershaven
noodzakelijk wordt, is daarom tegelijker
tijd het plan gemaakt voor de bouw van
een industriehaven. Met de vissershaven
wordt dan meteen een bepaling uit de
Deltawet nagkomen waarin staat dat
voor de Zeeuwse vissers nieuwe voorzie
ningen worden getroffen en met het ge
heel zal Harlingen de kans krijgen iets
van de oude glorie te doen herleven.
Woensdag 26 september. Filmvoorstel
ling Ned. Ver. van Sexuele Hervor
ming in zaal „Onder de Linden”.
Vertoond wordt de film „De dwars
kop”. Aanvang 8 uur.
Van 25 september tot 15 oktober zal
onze oud-stadgenoot Ger Brouwer,
thans wonende in Maastricht, in een
eenmanstentoonstelling zijn laatste
werk, schilderijen en tekeningen, in
Kunstzaal Van Hulsen te Leeuwarden,
exposeren. Het is de eerste maal dat
hij in Friesland tentoonstelt.
Ger Brouwer studeerde dit jaar met
lof af aan de Jan van Eyck Academie
te Maastricht. Hij maakte studiereizen
door vrijwel geheel Europa, waaronder
Italië en Spanje. De tentoonstelling
wordt morgenavond om 10 uur ge
opend door de heer Fedde Schurer. De
vermaarde Pieke Dassen, eveneens uit
Maastricht, geeft bij deze gelegenheid
een voorstelling met zijn marionetten.
Maandag 24 september en 1 oktober
Damwedstrijd Pers, kampioenschap
van Sneek in „Fredehiem”, Klein-
zand. Aanvang 7.30 uur.
Woensdag 26 t.e.m. zaterdag 29 sept.
Ducana Tentoonstelling van dubbele
ramen, buitenzonwering, etc. in Café
Restaurant Piso. Geopend van 10 uur
tot ’s avonds 10 uur.
Donderdag 27 september. Joustermer-
ke. Frieslands grootste paarden
markt met 10e Agrarische Schouw.
Voor de 14de maal opende het Prin
senhof van 23 augustus tot en met 12
september j.l. zijn deuren voor de jaar
lijkse Antiekbeurs. Een der belangrijk
ste cultuurevenementen van Neder
land, ongeacht het feit dat het financi-
eel-mercantiele karakter van deze ma
nifestatie onbeschroomd naar oren
treedt.
Want het is in dit opzicht een aflo
pende markt met snel stijgende prijzen
bjj toenemende vraag. En dan verwijt
men zich naderhand de kans te hebben
verzuimd, een tekening van Willem van
de Velde aan te kopen omdat men 300
gulden in 1952 zoveel geld vond - thans
doet een de.rgeljjke tekening wel het
tienvoudige -, of in 1956 tegen 2500 gul
den zat aan te staren voor een schilde
rij van Ludolf van Backhuysen, waar
voor men nu minstens drie maal zoveel
moet betalen.
Scheepsmodellen ziet men op de Antiek
beurs zelden of nooit, een bewijs dat
de voorraad op dit punt volkomen is
uitgeput, althans zo men authentieke
modellen uit de 17de, 18de of 19de eeuw
verlangt. Wel, maar ook weer heel spo
radisch, fraai besneden ornamenten,
welke eens campagne of boeg van een
zeekasteel sierden dan wel een schip
Rubriek XII: Familiegroepen Moeder
met minstens 2 dir. vr. afstamm.:
IA: Rooske 83 met 2 afstamm. S. Wier
sma, S’buren; IB: Lena 14 met 3 a 5
afstamm. H. E. Schaap, Deersum;
2: Atje 42 met 4 afstamm. en Atje 66
met 2 afstamm., beide van H. de Vries,
Rauwerd.
In deze rubriek werd het Repko-Schild
gelijk vorig jaar gewonnen door de
heer S. Wiersma.
RubriekXIII: Koekalveren uit één beslag
1-30 pdm2.
De in deze rubriek door de heer Bron,
dierenarts, Sneek beschikbaar gestelde
wisselbeker in ’61 gewonnen door de
heer Tj. v. d. Velde Deersum kwam dit
jaar in ’t bezit van de heer-S. Wiersma,
S’buren.
IA: Inzending van 6 kalveren S. Wier
sma, S’buren.
1B: Inzending van 7 kalveren M. S. Jan
sma, S’buren.
2: 6 Kalveren Fa. A. Talsma, Deersum;
4 van Joh. Wiarda, Rauwerd en 6 van
H. E. Schaap, Deersum; 3: 4 van G. A.
de Groot zn, S’buren.
In deze klasse vormde de inzending van
de heer Jansma meer uniformiteit, doch
die van de heer Wiersma meer indivi
duele klasse.
Rubriek XIV: Collecties vee van fokkers
uit één beslag:
Het viel op dat «leze collecties dit jaar
kleiner waren dan gewoonlijk. De C.A.F.-
wisselbeker in deze rubriek vorig jaar
gewonnen door Fa. A. Talsma zn,
Deersum nu naar de fa. J. E. Schaap
zn, Deersum.
IA: Inzending van J. C. Schaap zn,
Deersum met veel kwaliteit, uniform ge
heel en goede fok; 1B: Inzending van Fa.
A. Talsma zn, Deersum ruime, diepe
koeien met iets minder adel en kwaliteit.
2: Inzending van J. H. Bottema, Rau
werd; 3: Inzending van R, Bottema zn,
Rauwerd.
Rubriek XV: Vee ter opluistering:
1: Fortuna 52 A. F. Grashuis, Deersum;
2: Roland 116 H. E. Schaap, Deersum;
3: Wiepkje 40 J. H. Bottema, Rauwerd.
De kampioensrozetten werden voor de
open lenzen van de Televisiereportage-
dienst door de burgemeester van Rau-
werderhem, de heer J. v. d. Bent, de
winnende dieren om de kop gehangen.
<7. H. Bottema zn., Rauwerd; Rotter
da Sikkema 153 en Rotterda Hiltje 107
beiden van J. C. Schaap zn, Deersum;
2: Juweeltje 64 Joh. Wiarda; Tietje 133
R. Bottema zn, Atje 103 H. de Vries,
allen Rauwerd; 3: Nelly 58 R. Bottema
zn, Rauwerd, Froukje 41 en Sietske
122 beiden van dezelfde, Lena 18 H. E.
Schaap, Deersum en Atje 104 H. de Vries
Rauwerd.
Rubriek VTI: Hokkelingen geb. van 1/10
t.e.m. 31/1/’61:
IA: Pietje V 5 J. H. Bottema, Rau
werd; 1B Baarda 25 dezelfde; IC: Rot
terda Anna 63 J. C. Schaap en zn, Deer
sum; 2 Coldenhou Tietje 135 R. Bottema
zn, Rauwerd; Rotterda Smits 72 J. C.
Schaap zn, Deersum; 3: Frisia Mina
28 en Frisia Bleske 20 Fa. A. Talsma
zn, Deersum.
Rubriek VHA: Hokkelingen, geb. na 31-1-
61:
IA: Schaap 16 J. H. Bottema, Rau
werd; 1B: Rotterda Atje 137 J. C, Schaap
&zn, Deersum; 1C: Frisia Wilhelmina
16 Fa. A. Talsma &zn, Deersum; 2:
Leg. Puckje 67 M. S. Jansma, S’buren,
Coldenhou Sietske 124, Coldenhou Tiet
je 144, allen van R. Bottema zn, Rau
werd; Rosalyn G. A. de Groot zn,
Sijbrandaburen.
Rubriek VIII: Oudere Stierkalveren, geb.
na 30/9//61 en vóór 1-2-62:
1: Piet 2 J. H. Bottema, 3: Coldenhou
Bram R. Bottema zn, Rauwerd.
Rubriek IX: Stierkalveren geb. na 31/
1/62 en vóór 1/4/62:
IA: Aldelbert 105 H. E. Schaap, Deer
sum; IB: Dora’s Adema S. Wiersma,
Sijbrandaburen; %2: Leg. Anneke’s Ade
ma M. S. Jansma, Sijbrandaburen; 3:
Roland 116 H. E. Schaap, Deersum; Al
bert Y. J. Nauta, Terzool.
Rubriek IX A: Stierkalveren, geb.
31/3/62:
2: Coldenhou Martin R. Bottema zn;
3: Coldenhou Gerben en Coldenhou Sie-
bren dezelfde, Rauwerd; Sjoerd J. H.
Bottema, Rauwerd.
Rubriek X: Oudere Koekalveren geb. na
30/9/61 en vóór 1/1-62:
IA: Jitske 4 S. Wiersma, Sijbrandabu
ren: 1B: Tjerkje 130 H. E. Schaap,
Deersum; IC: Atje 116 H. de Vries, Rau
werd; 1: Geertje 3 en Rooske K 124 S.
Wiersma, Sijbrandaburen; 2: Leg. Dina
19 M. S. Jansma, Sijbrandaburen; 3:
Pietje 124 H. E. Schaap, Deersum.
RubriekXI: Koekalveren geb. na 31/
12/61 en vóór 1/3/62:
IA: Rooske K 125 S. Wiersma, S’ buren
kampioenselftal; 1B: Frisia Bleske
24 Fa. A. Talsma, Deersum; IC: Ju
weeltje 74 Joh. Wiarda, Rauwerd; 1:
Fortuna 60 A. F. Grashuis, Deersum;
2: Frisia Mina 29 en Frisia Bleske 35
Fa. A. Talsma zn, Deersum; Juweel
tje 76 Joh, Wiarda, Rauwerd; Ceres 100
en Ymkje 58 H. E. Schaap, Deersum.
3: Frisia Wilhelmina 19 en Frisia Ruurd-
je 35 Fa. A. Talsma zn, Deersum; Do
ra’s Beatrix Joh. Wiarda, Kollumer 89,
H. E. Schaap, Deersum, Leg. Anneke 120
Leg. Puckje 68 en Leg. Adema 182 van
M. S. Jansma, Sijbrandaburen.
28/2/62:
Rubriek XIA: Koekalveren geb. na 28/
2/62:
IA: Rooske K 128 S. Wiersma, Sijbran
daburen; IB: Leg. Anneke 122 en IC:
Leg. Alberdina 20 beiden van M. S. Jan
sma, S’buren; 1: Maraljjn Friso G. A.
de Groot zn, S’buren; Lena 22 H. E.
Schaap, Deersum; Annie 20 S. Wiersma,
S’buren; 2: Juweeltje 79 Joh. Wiarda,
Rauwerd; Jenny G. A. de Groot zn,
S’buren; Jetske 39 H. E. Scha-n, Deer
sum; 3: Frisia Geertje 75 F s-
sma zn, Deersum.
Zodoende behoeft degene, ‘die de
Beurs bezoekt om het Fries Scheepvaart
Museum zo mogelijk te verrijken, zijn
verwachtingen niet hoog te spannen
en mag al verheugd zjjn een stukje
Sneker zilver, een kompas of wat dies
meer zij te vinden, dat binnen de ter
men van het museumbudget valt. Ook
ditmaal was er weer Sneker zilver
de beurs maar in tegenstelling tot ande
re jaren kwam het niet tot r. .rikopen,
ook al omdat de nieuwe bouwplannen
tot de uiterste zuinigheid dwingen en
het voor aankopen beschikbare crediet
vrijwel is uitgeput. Wij zagen bijvoor
beeld een zeer elegante, 18 de eeuwse
peperstrooien met Sneker keur alsmede
twee zilveren theepotjes, de ene geda
teerd 1774, de andere 1785. Prijs bijna
1000,- per stuk.
De peperstrooier is inmiddels al weer
verkocht. Hetzelfde geschiedde met de
zilveren zweep, waarmede de fa. Bee-
ling uit Leeuwarden voor de dag kwam.
Deze zweep werd in het jaar 1833 te
Sneek „verhard-draafd” en was door
de Sneker zilversmid Pieter Cool ver
vaardigd. Blijkens de inscriptie onder
aan de steel werd de zweep gewonnen
door het paard „Rosebery”, eigendom
van „William Twelfth Duke of Hamil
ton” - niet de eerste de beste! Uit het
bezit van diens nazaten belandde de
zweep ook in handen der heren Bee-
ling. Wellicht zouden de kolommen van
de Leeuwarder Courant nog wel ophel
dering kunnen verschaffen over deze
harddraverij - wie deze kostbare prijs
had uitgeloofd, bij welke gelegenheid
en hoe de hertog van Hamilton daar aan
te pas was gekomen.
Het toeval wilde dat een nazaat en
naamgenoot van Pieter Cool als arts te
Delft woonachtig is en deze aarzelde
niet dit kostbare familiestuk voetstoots
aan te kopen. Sneek kwam er niet meer
aan te pas!
Wij staken onze rondwandeling nu
maar, want licht raken wjj ondankbaar
gestemd, vergetende al datgene wat het
Fries Scheepvaart Museum in de loop
der jaren wél heeft mogen verwerven,
door aankoop, geschenk of bruikleen.
En dat is toch óók wel de moeite waard.
Wie weet valt het met het aanbod de ko
mende jaren wat mee en behoeven wij
ons niet zo te bekrimpen als wij bet tot
dusverre te Delft moesten doen.
Thuisblijven doen wij in ieder geval
niet! H.H.
Morgenmiddag wordt in het Ge
rechtsgebouw de onderwijstentoonstel
ling „Tankvaart op de internationale
binnenwateren” door de burgemeester
geopend.
Na deze opening volgt direkt een in-
struktieve rondleiding voor de leer
krachten van de verschillende lagere
en middelbare scholen, die de tentoon
stelling zullen bezoeken. Men mag een
goede belangstelling verwachten.
Rauwerd;
Rauwerd
zn; Antje
werd.
Rubriek IVa: Kalvekoeien geb. na 30/
9/58 en kalf vóór 1 jan.: 1. Rotterda
Atje 133 J. C. Schaap zn, Deersum;
2. Dora 75 en Atje 97 V, resp. van A. Wi
arda en H. de Vries, Rauwerd; 3. Griet
je 277 en Grietje 269, beiden van D. F.
Kiestra, Terzool.
Rubriek V: Melkgev. twenterrieren geb.
vóór 1/10/59:
Deze rubriek kon worden aangemerkt
als zeer goed.
IA: Atje 95 H. de Vries, Rauwerd; 1B:
Frisia Wilhelmina 11 Fa. A. Talsma zn,
Deersum; IC: Rooske K 105 S. Wiersma,
Sijbrandaburen; 1: Lena 17 H. E. Schaap,
Deersum en Pietje 20 H. v. d. Werf, Pop
pingawier; 2: Geertje 36 J. H. Botte
ma, Rauwerd; Puc 52 D. F. Kiestra,
Terzool; Clara 13 en Leg. Zwaantje 24
F. Kiestra. Poppingawier; 3: Tietje 117
R. Bottema zn, v. d. Schaaf 5 J. &H.
Bottema, Rauwerd; Leg. Adema 74 M.
S. Jansma. Sijbrandaburen.
Rubriek VIMelkgev. enterrieren geb.
vóór 1/10/60:
Deze rubriek kenmerkte zich door een
min'i'T goede selectie, waardoor meer
delen niet voor bekroning in aanmer
king kwamen.
IA: Frisia Wilhelmina 13 Fa. A. Talsma
zn, Deersum; 1B: Rotterda Grietje 58
J. C. Schaap zn, Deersum; IC: Rot
terda Sikkema 158 dezelfde 1: Mina 9 V