Indrukken van de Antiekbeurs te Delft Bootverbinding Staveren-Enkhuizen niet te handhaven, zeggen de Ned. Spoorwegen E agenda"] Harlingen lonkt naar nieuwe toekomst met meer industrie en visserij TV bij de veekeuring te Rauwerd iH IJLST W YM BRITSER A DEEL en van Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, I 117e jaargang no. 77 Maandag 24 sept. 1962 DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD t Tekort over 1962 geraamd op 150.000, 4 Oud-stadgenoot exposeert in Kunstzaal Van Hulsen Geslaagd K. v. K. nam nog geen be slissing over dienst StaverenEnkhuizen Nieuwe havens zullen oude glorie doen herleven in Frieslands poort naar de wereld Telexogrammen bij PTT T-Hei Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uiigave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en Kijkers en luisteraars Nieuwe Oosterpoortsbrug bijna klaar Reisje Personeelsver. Coöp. Zuivelfabriek Hèeg Onderwijstentoonstelling „Tankvaart op de internatio nale binnenwateren” I SNEEKER NIEUWSBLAD Sneker zilver. onbeschroomd 11 i C de Grashuis, na Sjj- Kantoor voor admini stratie en redaktie: GEDEMPTE POL 6 Telefoon 3005 (0 5150) Ö.g.g. 4091. Verschijnt MAANDAGS en DON DERDAGS De nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van de visserij maakten Hariingens vis- afslag te klein, evenals trouwens de ha vens. De heer B. Brouwer alhier slaagde voor het diploma Ned. Handelscorres pondente (Ass.). AMICITIA Advertentieprijs 15 ct. per mm. Bij contract (handels- adv.) lager. Abonnementsprijs f 3. per half jaar. Franco p. post f 3.75 per half jaar. Giro 850748 ten name van Sneeker Nieuwsblad. maakte om na vrjjdagsochtends nog vis aan te voeren op de IJmuider afslag, zjjn steeds meer Urker Noordzeekotters naar Harlingen gekoerst, waar vrijdagsmid- dags nog afgeslagen wordt. Dat scheelt de Urkers niet alleen uren varen, om dat Harlingen centraal ten opzichte van de visgronden ligt maar zelfs een hele nacht vissen vanwege de mogelijkheid van latere aanvoer. Donderdag 27 september ’s avonds 8 uur film: Rose Marie. zullen niet de laatsten zijn. Nu reist nog iedere week een groep Zeeuwen met een speciale bus naar de schepen die in Harlingen liggen en tegen het weekend weer naar huis. De verwaterplaatsen zijn ook nog in Zeeland, maar gepoogd zal worden ook bjj Harlingen tot de stich ting van verwaterplaatsen te komen, na dat de proefnemingen die op dit punt worden ondernomen, zijn beëindigd. Nog een andere ontwikkeling speelt Harlin gen in de kaart. Sedert de invoering van de vrije zaterdag, die het onmogelijk Schaap 14 J. H. Bottema, Rauwerd; Durkje 17 F. Kiestra, Poppingawier; Leg. Zwaantje 20 M.S. Jansma, Sijbran- daburën; Pietje 16 H. v. d. Werf, Pop pingawier. Rubriek III: Produktiekoeien met be paalde voorwaarden: Prijs Frico kruiwa gen. IA: en kampioen Rotterda Smits 53 eig. zie bov.; 1B: tevens res. kamp. Frisia Feertje 64 eig. zie bov.; IC: Frisia Ruurdtje 31 Fa. A. Talsma eh zn, Deer- sum; 1: Mercedes 25 en Fortuna 45 van A. F. Grashuis, Deersum; Rotterda At je 125 J. C. Schaap zn, Deersum; Rooske K 83 S. Wiersma en Leg. Zwaantje 10 M. S. Jansma beiden Sjjbrandburen; Atje 42 en Atje 70 beiden van H. de Vries, Rauwerd; 2: Tietje 66 R. Botte ma Zn en Anne 9 J. H. Bottema beiden Rauwerd; Leg. Adema 169 M. S. Jansma, Sjjbrandaburen. Rubriek IV: Kalvekoeien geb. vóór 1/ 10/58 en kalf voor 1/1: IA: Atje 77 H. de Vries, Rauwerd; 1B: Rotterda Cnossen 61 J. C. Schaap zn, Deersum; IC: Rotterda Hiltje 102 de zelfde. 1. Tietje 99 R. Bottema zn, 2. De Hoop 44 Joh. Wiarda, Pietje 2 J. H. Bottema en 31 H. de Vries, beiden Rau- In de oude havenstad Harlingen herin neren vele fraaie gevels en tientallen rjjk versierde deuren - Harlingen wordt niet voor niets wel de stad van de fraaie deuren genoemd - aan oude glorie die voor een belangrijk deel ontstond door de walvisvaart en daarmee ook ongeveer ter ziele ging. Déze tijd biedt de Friese havenstad nieuwe kansen en ten aanzien van de visserij is deze stad al een goed eind op stap naar een betere toekomst. Steeds meer kotters De Friese havenstad Harlingen lonkt naar een nieuwe toekomst met meer In dustrie, meer visserij en meer welvaart. De mogelijkheden zjjn er, ze kunnen echter slechts worden benut wanneer de rijksoverheid steun verleent om de nodige voorzieningen te treffen: de aanleg van een nieuwe vissers- en industrie- haven, die enige slordige miljoenen gaat kosten. Daarmee zal evenwel Neder land en met name het Noorden, ook in Harlingen aan de wereld grenzen en daar mee zal niet alleen de Harlinger visserij kunnen worden uitgebreid, doch zal tevens een oplossing zjjn gevonden voor de Zeeuwse mosselvissers, die door de uitvoering van het Deltaplan voor de mosselteelt naar het Noorden worden verdron gen. Bij de grootscheepse Harlinger plannen, die overigens geenszins overdreven zjjn, zal rjjkssteun derhalve naar twee kanten effect sorteren. Met ingang van 1 oktober a.s. zal bjj wijze van proef voor de duur van 1 jaar door de PTT een nieuwe categorie van telegrammen, de zg. telexogrammen wor den ingevoerd zowel in het binnenland als in het verkeer met West Duitsland, West Berlijn en Zwitserland. Telexo grammen kunnen in Nederland alleen worden aangeboden bjj de telegram-tele- fooncentra, welke op „009” worden be reikt, t.w. Alkmaar, Amsterdam, Arn hem, Breda, Deventer, Eindhoven, En schede, Goes, ’s Gravenhage, Groningen, Haarlem, 's Hertogenbosch, Leeuwarden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, U- trecht en Zwolle. Deze kantoren nemen de berichten zowel per telefoon als aan het loket in ontvangst en verstrekken voorts alle mogelijke inlichtingen. Men doet er dan ook goed aan, zich door de overstelpende hoeveelheid kunst en antiek, in de zo sfeervolle ruimten van het voormalige nonnenklooster, dat in 1578 de Prins van Oranje tot verblijf werd ingeruimd, niet te laten verlei den de eigenlijke oogmerken van de or ganisatoren voorbij te zien en goed de hand op de zak te houden. Ontegenzeg- geljjk oefent de feestelijke omgeving haar invloed uit op het publiek en doet de kopers onder de kijkers onwillekeu rig sneller een besluit nemen dan in dien men zich de moeite had moeten getroosten de antiquairs afzonderlijk in hun woonsteden en winkels op te zoeken. Daar staat natuurlijk weer tegenover dat alleen de meest vooraanstaande an tiquairs tot de Antiekbeurs worden toe gelaten terwijl deze er zelf een eer in stellen met verrassingen te komen wel ke soms tot dit doel maanden te voren achteraf gehouden werden. De belang rijkste en kostbaarste inzendingen ver wisselen derhalve reeds op de eerste dag van eigenaar, gesteld dat de prijs geen beletsel vormt en verdere onder- handelingen de zaak niet slepende hou den. Onderling verhandelen de deelne mers aan de Beurs trouwens ook wel het nodige terwijl zij er zorg voor dragen tevens ingesteld te zjjn op voorkeur van het gros der tienduizenden bezoekers voor zaken, welke men als het ware dadelijk mee naar huis kan nemen, zoals glas, porcelein, sieraden en ande re kleinere snuisterijen, zonder hier voor meteen duizenden guldens te moe ten neertellen. De directie van de Ned. Spoorwegen heeft in een uitvoerige toelichting- aan de Minister van Verkeer en Waterstaat een uiteenzetting gegeven over de exploitatie- moeilijkheden van de bootverbinding Staveren-Enkhuizen. Volgens deze toe lichting is het passagiersvervoer op dit traject met ongeveer veertig procent ge daald, ondanks pogingen van de direc tie om door frequentieverhogingen in de zomermaanden het reizigersvervoer te stimuleren. In de periode 1954-1959 waren de ver liezen reeds zodanig, dat de drie grote boten uit de vaart werden genomen. De dienst werd toen verzorgd door rederij Koppe, een dochteronderneming van de NS, die hiervoor het ms. „IJsselstroom” inschakelde. Er werd echter steeds minder gebruik van bescheidener afmetingen, zoals de bekende hakkeborden. Onder de 2000 gulden slaagt men op dit terrein ook al niet of nauwelijks meer. Op 1 september 1962 waren er bjj de Dienst Luister! en Kijkgelden 1 192 925 televisietoestellen aangegeven tegen 1 180 596 op 1 augustus jl. (t/m 20 sep tember 1 203 719) Er waren op 1 sep tember 1962 2 599 779 geregistreerde ra diotoestellen tegen 2 596 151 op 1 augus tus jl. Het aantal aansluitingen op de Draad omroep bedroeg op 1 september 470 257 tegen 471 022 op 1 augustus jl. Ware het Fries Scheepvaart Muse um beter bij kas dan zou er ieder jaar heel wat op de Antiekbeurs te verwerven zijn geweest dat in Sneek op zjjn plaats was. Alleen al aan schil derijen - prachtige zeegezichten, met allerhande Nederlandse schepen ge stoffeerd en de Noordzee, dan wel de Zuiderzee of binnenwateren tot achter grond hebbende. Als men zich dan bo vendien nog verbeeldt dat een 17de eeuwse meester steden als Hoorn, Enkhuizen of Harlingen, de zeegaten van Texel of Terschelling dan wel het Buiten-ÏJ tussen dê woelige baren, de voort jagende wolken, de klapperende zeilen en het bruisende buiswater liet doorschemeren dan slaakt men wel eens de verzuchting - hoe spijtig, dat Sneek hiervan niet kan profiteren nu men zulke kapitale stukken nog voor geld vermag te bekomen. Kans verzuimd. Het laatste asfalt wordt gestort... De wals gaat er nog eenmaal overheen en dan wordt de rommel weggeveegd. Het gereedschap wordt opgeborgen, de werk zaamheden zjjn teneinde. De nieuwe Oos terpoortsbrug is klaar en wordt officieel geopend. Nee, zo ver zijn we nog niet, maar het schiet hard op. De overkluizing is al in gebruik genomen. Zo goed en zo kwaad als het ging werd indertijd het verkeer langs tonnen en soms zelfs door kuilen gevoerd. Menig chauffeur zal wel eens de verzuchting „Oh, mijn veren...” geslaakt hebben. Er werd gemopperd, maar thans komen de geasfalteerde rijbanen van de Prins Hendrikkade en de Jousterkade in een vloeiende Hjn bijeen. Drie verkeers- zuilen leiden het verkeer in goede banen en zorgen voor een snelle aan- en afvoer. De brug nadert zjjn voltooiing met rasse schreden. van de bootdienst gemaakt, wat duidelijk blijkt uit een overzicht van het aantal vervoerde reizigers: in 1930-315.000; 1957-120.000; 1959-104.900; en voor 1962 wordt dit aantal op 77.100 geraamd. In het eerste halfjaar 1962 werden reeds 5.000 reizigers (is 16%) minder vervoerd dan in het eerste halfjaar van 1961, een ontwikkeling die sterk afwijkt van het landelijk beeld van de NS. De Spoorwegen zijn van mening dat het reizend publiek andere reiswegen gebruikt en dit zal in de toekomst nog in de hand worden gewerkt door een ver dere inpoldering van het Ijsselmeer. Geraamd wordt uat de bootverbinding over 1962 een tekort van 150.000.- zal opleveren en de directie acht het onver antwoordelijk op deze basis de veer dienst te handhaven. De Harlinger vissers maakten in de af gelopen jaren de Harlinger visafslag tot de grootste garnalenaanvoerhaven van Europa, maar daarbij is het niet geble ven. De vissers kijken verder dan de Waddenzee en zijn tot de ontdekking ge komen dat het toch wel grote risico’s inhoudt wanneer voortdurend alles op één kaart wordt gezet. Dat heeft tot ge volg dat de Harlinger vloot steeds meer kotters telt. Intussen zjjn de Zeeuwse mosselvissers in de afgelopen jaren ver trouwde verschijningen in de bescheiden Harlinger havens geworden. De Zeeu wen worden door de uitvoering van het Deltaplan van de oude, vertrouwde mos selvelden in het zuiden verdrongen en verplaatsen hun activiteiten steeds meer naar de Waddenzee, die nu reeds onge veer tachtig procent van de Nederland se mosselen levert. Vele mosselvissers opereren nog vanuit Zeeland, een paar dozjjn vissers vestigde zich al in Harlin gen. De Zeeuwen die Harlingers vrerden In zjjn jongste vergadering heeft Kamer van Koophandel het praeadvies van de Commisie voor het Verkeer over de veerdienst Staveren-Enkhuizen niet aangenomen. Men was van mening dat de gedeputeerde Staten bericht moest worden dat het moeilijk was in een der gelijk kort tijdsbestek een gedegen ad vies te geven. Het college wordt thans verzocht de Kamer de gelegenheid te geven de mogelijkheden te onderzoe ken de dalende lijn in het reizigersver voer in positieve zin om te buigen. Enkele leden van de Kamer vroegen zich af of het vervoer van de autobus diensten in de Zuidwesthoek wel vol doende was afgesteld op de veerdienst. Men vond het tevens nadelig de moge lijkheden en ontplooiing van de Zuid westhoek af te remmen. Het werd be ter geacht contact op te nemen met de Kamer van Koophandel te Hoorn, een nader onderzoek in te stellen en op de volgende vergadering een beslissing te nemen. De voorzitter onderstreepte dit voorstel. Het argument van de Spoorwe gen dat de lijn Staveren-Enkhuizen niet rendabel was, mocht, aldus de mening van de Kamer, geen reden zijn deze belangrijke dienst op te heffen. Dit jaarlijks uitstapje dat donderdag gehouden is, werd door zeldzaam mooi najaarsweer begunstigd. Om 9 uur ver trok het personeel met hun dames met een bus van de Z.W.H. vanaf de fabriek. De tocht ging door de N.O.P. eerst naar Hellendoorn waar koffie werd gedron ken. Ook werd hier de sprookjestuin be zichtigd en een bezoek gebracht aan het Canadese oorlogskerkhof. Van daar werd naar Enschede gereden waar de Joodse synagoge en het stadhuis wer den bezichtigd wat zeer in de smaak viel. Op de Holterberg werd thee gedron ken en in Hengelo smakelijk gedi neerd. Qok vermaakte men zich daar nog in de speeltuin. Om 7 uur werd de terugtocht aanvaard en zeer voldaan over alles wat deze dag gebracht had, in ’t bijzonder het fraaie natuurschoon waarlangs chauffeur Haanstra hen voer de, arriveerde het gezelschap plm. 11 uur weer in Heeg. Maandag 24 september t.e.m. woensdag 26 september ’s avonds 8 uur film: 5 gebrandmerkte vrouwen. Ondanks de fikse regen van de vorige dag was het sportterrein te Rauwerd nog in een redelijk bruikbare conditie voor het houden van de grote jaarlijkse veekeuring. En de organisatoren mochten zich niet enkel verheugen in de goede aanvoer van een kleine tweehonderd dieren, maar ook in voor zo’n keu ring zo belangrijke gunstige weersomstandigheden, en een goede publieke be langstelling, terwijl er ook reporters van de televisie gekomen waren, zodat er ’s avonds op het televisiescherm een niet onverdienstelijke reportage van deze keuring verscheen. De klok wees al ruim 2 uur voordat de acht juryleden met hun ’s morgens 9 uur aangevangen werkzaamheden gereed waren. De jury riep met algemene stemmen tot kampioen uit: Rotterda Smits 53, geb. 23-5-’56 uit de rubriek III Produktieekoeien, eigenaars: J. C. Schaap en zn, Deersum. Haar oordeel over deze koe was: ’n fraai dier met mooie kop, goed vooreind, goede ribben, vel en lijn, uier rechts mooi beaderd, hakken konden iets beter. Het aanwjjzen van de reservekampioen was iets moeiljjker, waarbij de strijd ging tussen een koe van de heer A. F. Grashuis en een van de fa. A. Talsma en Zn., Deersum. De jury wees ienslottee aan Frisia Geertje 64, geb. 10-ll-’56, eigen Fa. A. Talsma en zn., Deersum met de kwalifikatie een koe met fraaie lijn, waarbij het vooreind iets beter kon. Uitslagen: Rubriek I: Enterstieren geb. na 30 sept. ’60: IA Lenard 13 van H. E. Schaap, Deer sum; 1B Wouter Gerard, eig. H. de Vries, Rauwerd. Rubriek H: Melkgev. koeien, geb. vóór 1 okt. ’55 en gekalfd na 30/9/60: IA en Wisselbeker van dierenartsen Vink en Bottema, Sneek: Buringa 240 A. F. Grashuis, Deer sum; 1B: Legeaenster Trienke 3 M. S. Jansma, Sjjbrandaburen; IC: Frisia Bleske 4 Fa. A. Talsma en zn, Deersum; 1: Sietske 27, J. G. v. d. Velde, Flan- sum, Lena 14 H. E. Schaap, Deersum; 2: Sietske 85 R. Bottema &Zn, Rauwerd, Wiepkje 20, J. &H. Bottema, Rauwerd en Atje 66 H. de Vries, Rauwerd. 3: Baarda 20 J. H. Bottema, Rauwerd. Rubriek Ha: melkgev. koeien geb. na 1 okt. 55 en gekalfd na 30/9/61 IA en Wisselprjjs van Calvé, Delft: Rooske K 98 S. Wiersma, brandaburen; IB: Frisia Wilhelmina 8 Fa. A. Talsma Zn, Deersum; IC: Ju weeltje 52 Joh. Wiarda, Rauwerd; 1: Rotterda Grietje 54 J. C. Schaap en zn, Deersum 2: v. d. Schaaf 3 en Dora, J. en H. Bottema, Rauwerd en Frisia Bles ke 12 Fa. A. Talsma en zn, Deersum; 3: Tietje 89 R. Bottema zn, Rauwerd; Omzet bijna 1.5 miljoen Een en ander heeft tot resultaat gehad dat de aanvoer van Noordzeevis, die in het afgelopen jaar niet boven de 279.000.- kwam, nu reeds de 1,5 mil joen gulden nadert. Die meerdere omzet heeft plotseling de afslag te klein en een snelle verbetering van de outillage ;ood- zakeljjk gemaakt. De Harlinger havens zijn ook te klein. De ligplaatsen langs de kaden zjjn meestal driedubbel bezet, met grote moeilijkheden als gevolg, voor al wanneer schepen die het dichtst bjj de kade liggen, het eerst willen vertrek ken. De Friese havenstad geniet bovendien een groeiende industriële belangstelling en wil zich vooral richten op bedrjj’ en die aan de zee verbonden zjjn. Nu toch de aanleg van een nieuwe vissershaven noodzakelijk wordt, is daarom tegelijker tijd het plan gemaakt voor de bouw van een industriehaven. Met de vissershaven wordt dan meteen een bepaling uit de Deltawet nagkomen waarin staat dat voor de Zeeuwse vissers nieuwe voorzie ningen worden getroffen en met het ge heel zal Harlingen de kans krijgen iets van de oude glorie te doen herleven. Woensdag 26 september. Filmvoorstel ling Ned. Ver. van Sexuele Hervor ming in zaal „Onder de Linden”. Vertoond wordt de film „De dwars kop”. Aanvang 8 uur. Van 25 september tot 15 oktober zal onze oud-stadgenoot Ger Brouwer, thans wonende in Maastricht, in een eenmanstentoonstelling zijn laatste werk, schilderijen en tekeningen, in Kunstzaal Van Hulsen te Leeuwarden, exposeren. Het is de eerste maal dat hij in Friesland tentoonstelt. Ger Brouwer studeerde dit jaar met lof af aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht. Hij maakte studiereizen door vrijwel geheel Europa, waaronder Italië en Spanje. De tentoonstelling wordt morgenavond om 10 uur ge opend door de heer Fedde Schurer. De vermaarde Pieke Dassen, eveneens uit Maastricht, geeft bij deze gelegenheid een voorstelling met zijn marionetten. Maandag 24 september en 1 oktober Damwedstrijd Pers, kampioenschap van Sneek in „Fredehiem”, Klein- zand. Aanvang 7.30 uur. Woensdag 26 t.e.m. zaterdag 29 sept. Ducana Tentoonstelling van dubbele ramen, buitenzonwering, etc. in Café Restaurant Piso. Geopend van 10 uur tot ’s avonds 10 uur. Donderdag 27 september. Joustermer- ke. Frieslands grootste paarden markt met 10e Agrarische Schouw. Voor de 14de maal opende het Prin senhof van 23 augustus tot en met 12 september j.l. zijn deuren voor de jaar lijkse Antiekbeurs. Een der belangrijk ste cultuurevenementen van Neder land, ongeacht het feit dat het financi- eel-mercantiele karakter van deze ma nifestatie onbeschroomd naar oren treedt. Want het is in dit opzicht een aflo pende markt met snel stijgende prijzen bjj toenemende vraag. En dan verwijt men zich naderhand de kans te hebben verzuimd, een tekening van Willem van de Velde aan te kopen omdat men 300 gulden in 1952 zoveel geld vond - thans doet een de.rgeljjke tekening wel het tienvoudige -, of in 1956 tegen 2500 gul den zat aan te staren voor een schilde rij van Ludolf van Backhuysen, waar voor men nu minstens drie maal zoveel moet betalen. Scheepsmodellen ziet men op de Antiek beurs zelden of nooit, een bewijs dat de voorraad op dit punt volkomen is uitgeput, althans zo men authentieke modellen uit de 17de, 18de of 19de eeuw verlangt. Wel, maar ook weer heel spo radisch, fraai besneden ornamenten, welke eens campagne of boeg van een zeekasteel sierden dan wel een schip Rubriek XII: Familiegroepen Moeder met minstens 2 dir. vr. afstamm.: IA: Rooske 83 met 2 afstamm. S. Wier sma, S’buren; IB: Lena 14 met 3 a 5 afstamm. H. E. Schaap, Deersum; 2: Atje 42 met 4 afstamm. en Atje 66 met 2 afstamm., beide van H. de Vries, Rauwerd. In deze rubriek werd het Repko-Schild gelijk vorig jaar gewonnen door de heer S. Wiersma. RubriekXIII: Koekalveren uit één beslag 1-30 pdm2. De in deze rubriek door de heer Bron, dierenarts, Sneek beschikbaar gestelde wisselbeker in ’61 gewonnen door de heer Tj. v. d. Velde Deersum kwam dit jaar in ’t bezit van de heer-S. Wiersma, S’buren. IA: Inzending van 6 kalveren S. Wier sma, S’buren. 1B: Inzending van 7 kalveren M. S. Jan sma, S’buren. 2: 6 Kalveren Fa. A. Talsma, Deersum; 4 van Joh. Wiarda, Rauwerd en 6 van H. E. Schaap, Deersum; 3: 4 van G. A. de Groot zn, S’buren. In deze klasse vormde de inzending van de heer Jansma meer uniformiteit, doch die van de heer Wiersma meer indivi duele klasse. Rubriek XIV: Collecties vee van fokkers uit één beslag: Het viel op dat «leze collecties dit jaar kleiner waren dan gewoonlijk. De C.A.F.- wisselbeker in deze rubriek vorig jaar gewonnen door Fa. A. Talsma zn, Deersum nu naar de fa. J. E. Schaap zn, Deersum. IA: Inzending van J. C. Schaap zn, Deersum met veel kwaliteit, uniform ge heel en goede fok; 1B: Inzending van Fa. A. Talsma zn, Deersum ruime, diepe koeien met iets minder adel en kwaliteit. 2: Inzending van J. H. Bottema, Rau werd; 3: Inzending van R, Bottema zn, Rauwerd. Rubriek XV: Vee ter opluistering: 1: Fortuna 52 A. F. Grashuis, Deersum; 2: Roland 116 H. E. Schaap, Deersum; 3: Wiepkje 40 J. H. Bottema, Rauwerd. De kampioensrozetten werden voor de open lenzen van de Televisiereportage- dienst door de burgemeester van Rau- werderhem, de heer J. v. d. Bent, de winnende dieren om de kop gehangen. <7. H. Bottema zn., Rauwerd; Rotter da Sikkema 153 en Rotterda Hiltje 107 beiden van J. C. Schaap zn, Deersum; 2: Juweeltje 64 Joh. Wiarda; Tietje 133 R. Bottema zn, Atje 103 H. de Vries, allen Rauwerd; 3: Nelly 58 R. Bottema zn, Rauwerd, Froukje 41 en Sietske 122 beiden van dezelfde, Lena 18 H. E. Schaap, Deersum en Atje 104 H. de Vries Rauwerd. Rubriek VTI: Hokkelingen geb. van 1/10 t.e.m. 31/1/’61: IA: Pietje V 5 J. H. Bottema, Rau werd; 1B Baarda 25 dezelfde; IC: Rot terda Anna 63 J. C. Schaap en zn, Deer sum; 2 Coldenhou Tietje 135 R. Bottema zn, Rauwerd; Rotterda Smits 72 J. C. Schaap zn, Deersum; 3: Frisia Mina 28 en Frisia Bleske 20 Fa. A. Talsma zn, Deersum. Rubriek VHA: Hokkelingen, geb. na 31-1- 61: IA: Schaap 16 J. H. Bottema, Rau werd; 1B: Rotterda Atje 137 J. C, Schaap &zn, Deersum; 1C: Frisia Wilhelmina 16 Fa. A. Talsma &zn, Deersum; 2: Leg. Puckje 67 M. S. Jansma, S’buren, Coldenhou Sietske 124, Coldenhou Tiet je 144, allen van R. Bottema zn, Rau werd; Rosalyn G. A. de Groot zn, Sijbrandaburen. Rubriek VIII: Oudere Stierkalveren, geb. na 30/9//61 en vóór 1-2-62: 1: Piet 2 J. H. Bottema, 3: Coldenhou Bram R. Bottema zn, Rauwerd. Rubriek IX: Stierkalveren geb. na 31/ 1/62 en vóór 1/4/62: IA: Aldelbert 105 H. E. Schaap, Deer sum; IB: Dora’s Adema S. Wiersma, Sijbrandaburen; %2: Leg. Anneke’s Ade ma M. S. Jansma, Sijbrandaburen; 3: Roland 116 H. E. Schaap, Deersum; Al bert Y. J. Nauta, Terzool. Rubriek IX A: Stierkalveren, geb. 31/3/62: 2: Coldenhou Martin R. Bottema zn; 3: Coldenhou Gerben en Coldenhou Sie- bren dezelfde, Rauwerd; Sjoerd J. H. Bottema, Rauwerd. Rubriek X: Oudere Koekalveren geb. na 30/9/61 en vóór 1/1-62: IA: Jitske 4 S. Wiersma, Sijbrandabu ren: 1B: Tjerkje 130 H. E. Schaap, Deersum; IC: Atje 116 H. de Vries, Rau werd; 1: Geertje 3 en Rooske K 124 S. Wiersma, Sijbrandaburen; 2: Leg. Dina 19 M. S. Jansma, Sijbrandaburen; 3: Pietje 124 H. E. Schaap, Deersum. RubriekXI: Koekalveren geb. na 31/ 12/61 en vóór 1/3/62: IA: Rooske K 125 S. Wiersma, S’ buren kampioenselftal; 1B: Frisia Bleske 24 Fa. A. Talsma, Deersum; IC: Ju weeltje 74 Joh. Wiarda, Rauwerd; 1: Fortuna 60 A. F. Grashuis, Deersum; 2: Frisia Mina 29 en Frisia Bleske 35 Fa. A. Talsma zn, Deersum; Juweel tje 76 Joh, Wiarda, Rauwerd; Ceres 100 en Ymkje 58 H. E. Schaap, Deersum. 3: Frisia Wilhelmina 19 en Frisia Ruurd- je 35 Fa. A. Talsma zn, Deersum; Do ra’s Beatrix Joh. Wiarda, Kollumer 89, H. E. Schaap, Deersum, Leg. Anneke 120 Leg. Puckje 68 en Leg. Adema 182 van M. S. Jansma, Sijbrandaburen. 28/2/62: Rubriek XIA: Koekalveren geb. na 28/ 2/62: IA: Rooske K 128 S. Wiersma, Sijbran daburen; IB: Leg. Anneke 122 en IC: Leg. Alberdina 20 beiden van M. S. Jan sma, S’buren; 1: Maraljjn Friso G. A. de Groot zn, S’buren; Lena 22 H. E. Schaap, Deersum; Annie 20 S. Wiersma, S’buren; 2: Juweeltje 79 Joh. Wiarda, Rauwerd; Jenny G. A. de Groot zn, S’buren; Jetske 39 H. E. Scha-n, Deer sum; 3: Frisia Geertje 75 F s- sma zn, Deersum. Zodoende behoeft degene, ‘die de Beurs bezoekt om het Fries Scheepvaart Museum zo mogelijk te verrijken, zijn verwachtingen niet hoog te spannen en mag al verheugd zjjn een stukje Sneker zilver, een kompas of wat dies meer zij te vinden, dat binnen de ter men van het museumbudget valt. Ook ditmaal was er weer Sneker zilver de beurs maar in tegenstelling tot ande re jaren kwam het niet tot r. .rikopen, ook al omdat de nieuwe bouwplannen tot de uiterste zuinigheid dwingen en het voor aankopen beschikbare crediet vrijwel is uitgeput. Wij zagen bijvoor beeld een zeer elegante, 18 de eeuwse peperstrooien met Sneker keur alsmede twee zilveren theepotjes, de ene geda teerd 1774, de andere 1785. Prijs bijna 1000,- per stuk. De peperstrooier is inmiddels al weer verkocht. Hetzelfde geschiedde met de zilveren zweep, waarmede de fa. Bee- ling uit Leeuwarden voor de dag kwam. Deze zweep werd in het jaar 1833 te Sneek „verhard-draafd” en was door de Sneker zilversmid Pieter Cool ver vaardigd. Blijkens de inscriptie onder aan de steel werd de zweep gewonnen door het paard „Rosebery”, eigendom van „William Twelfth Duke of Hamil ton” - niet de eerste de beste! Uit het bezit van diens nazaten belandde de zweep ook in handen der heren Bee- ling. Wellicht zouden de kolommen van de Leeuwarder Courant nog wel ophel dering kunnen verschaffen over deze harddraverij - wie deze kostbare prijs had uitgeloofd, bij welke gelegenheid en hoe de hertog van Hamilton daar aan te pas was gekomen. Het toeval wilde dat een nazaat en naamgenoot van Pieter Cool als arts te Delft woonachtig is en deze aarzelde niet dit kostbare familiestuk voetstoots aan te kopen. Sneek kwam er niet meer aan te pas! Wij staken onze rondwandeling nu maar, want licht raken wjj ondankbaar gestemd, vergetende al datgene wat het Fries Scheepvaart Museum in de loop der jaren wél heeft mogen verwerven, door aankoop, geschenk of bruikleen. En dat is toch óók wel de moeite waard. Wie weet valt het met het aanbod de ko mende jaren wat mee en behoeven wij ons niet zo te bekrimpen als wij bet tot dusverre te Delft moesten doen. Thuisblijven doen wij in ieder geval niet! H.H. Morgenmiddag wordt in het Ge rechtsgebouw de onderwijstentoonstel ling „Tankvaart op de internationale binnenwateren” door de burgemeester geopend. Na deze opening volgt direkt een in- struktieve rondleiding voor de leer krachten van de verschillende lagere en middelbare scholen, die de tentoon stelling zullen bezoeken. Men mag een goede belangstelling verwachten. Rauwerd; Rauwerd zn; Antje werd. Rubriek IVa: Kalvekoeien geb. na 30/ 9/58 en kalf vóór 1 jan.: 1. Rotterda Atje 133 J. C. Schaap zn, Deersum; 2. Dora 75 en Atje 97 V, resp. van A. Wi arda en H. de Vries, Rauwerd; 3. Griet je 277 en Grietje 269, beiden van D. F. Kiestra, Terzool. Rubriek V: Melkgev. twenterrieren geb. vóór 1/10/59: Deze rubriek kon worden aangemerkt als zeer goed. IA: Atje 95 H. de Vries, Rauwerd; 1B: Frisia Wilhelmina 11 Fa. A. Talsma zn, Deersum; IC: Rooske K 105 S. Wiersma, Sijbrandaburen; 1: Lena 17 H. E. Schaap, Deersum en Pietje 20 H. v. d. Werf, Pop pingawier; 2: Geertje 36 J. H. Botte ma, Rauwerd; Puc 52 D. F. Kiestra, Terzool; Clara 13 en Leg. Zwaantje 24 F. Kiestra. Poppingawier; 3: Tietje 117 R. Bottema zn, v. d. Schaaf 5 J. &H. Bottema, Rauwerd; Leg. Adema 74 M. S. Jansma. Sijbrandaburen. Rubriek VIMelkgev. enterrieren geb. vóór 1/10/60: Deze rubriek kenmerkte zich door een min'i'T goede selectie, waardoor meer delen niet voor bekroning in aanmer king kwamen. IA: Frisia Wilhelmina 13 Fa. A. Talsma zn, Deersum; 1B: Rotterda Grietje 58 J. C. Schaap zn, Deersum; IC: Rot terda Sikkema 158 dezelfde 1: Mina 9 V

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1962 | | pagina 1