Waterpoort - krabbels
MORGEN
ELFSTEDENTOCHT
fes
laat
i
f
l'
i
i
Twadde rige toanieljounen fan Krite
Snits wer in sukses
Weersomstandigheden maakten
Elfmerentocht onmogelij k
w
IJLST
WYM BRITS ERA DEEL
en
L90
9,95
Het wordt
164
„moordend”
van
B.90
4,99
1,98
3,90
door Speurder
70 ct
98 ct
98 ct
75 ct
-1,25
ƒ3,98
oenen
-1,25
I
i
w
d
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK,
1
118e jaargang no. 5
DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD-
f;
Zaterdag Elfmerentocht
chon
Body Building-demonstratie
gaat niet door
Donderdag 17 jan. 1963
Vragen aan B. en W. over
lijdelijke toeslag op de
sociale uitkeringen
l’
SNEEKER NIEUWSBLAD
zaterdag a.s. gehouden
,De sneeuw was nog niet het ergste aldus Dick v. d. Werf, die tel-
Extra treinen uit Leeuwarden
Van ’s morgens zes uur af
Voor de liefhebbers van kunstryden
wal op het (sneeuw) jjs in de stads-
De route.
Ried,
Sexbierumervaart,
Ertra trein en bus van Sneek.
3
JEEN VAN DER BERG, WINNAAR IN j
1954.
mhMI
Enorme hoeveelheden snert
en soep
weet hoe dik en sterk het is...
■werden
Sneek
De teleurstelling van de aangekome-
nen uitte zich een enkele maal in
Verschijnt
MAANDAGS en DON
DERDAGS
Kantoor voor admini
stratie en redaktie:
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 3005 0 5150)
b.g.g. 4091.
Pers, radio en televisie
besteden bijzondere aandacht aan deze
grootste schaatsmarathon ter wereld.
Onder ’t legioen journalisten bevinden
zich ook velen uit ’t buitenland van
wie er gisteren al drie - ’n Engelsman,
’n Zweed en ’n Fransman - in de Friese
hoofdstad waren aangekomen.
verontwaardiging. De oudere garde
nam het evenwel nogal gemoedelijk
op. De jongeren wilden beslist rij-
Deze demonstratie van Sportschool
Sneek welke zaterdagmiddag in zaal
Hanenburg zou worden gehouden, gaat
in verband met de Elfmerentocht niet
door.
de weg terug
vonden heeft.
Advertentieprijs 15 ct.
per mm.
Bij contract (handels-
adv.) lager.
Abonnementsprijs f 3.
per half jaar. Franco p.
post f 3.75 per half jaar.
Giro 850748 ten name
van Sneeker Nieuwsblad
wa-
niet
uur f
l'
I
l'
l’
l'
l'
I*
I
l'
De Elfstedentocht is nu na lang beraad definitief vastgesteld op
morgen vrijdag 17 januari en hij zal wel doorgaan ook. Niets in het
weerbeeld wijst er op dat er zoals vorig jaar op ’t laatste moment nog
een kink in de kabel zal komen.
Hoewel het bestuur van de Elfstedenvereniging en de pers de men
sen voldoende hebben gewaarschuwd dat het in verband met de con
ditie van het ijs een bijzonder zware tocht zal worden, is het wel ze
ker dat hij toch weer duizenden deelnemers aan zal trekken, terwijl
ook voor de wedstrijd - die nog veel meer van de rijders zal vergen -
veel inschrijvingen worden verwacht. Vast staat reeds dat o.a. zullen
deelnemen Jeen v. d. Berg winnaar 1954, Jeen Nauta, Klaas Leffert-
stra, de Brabander Anton Verhoeven, J. v. d. Hoorn uit Ter Aar, en
bij de jongeren Libbe Kerstma te IJlst en de Friese veldloopkampi-
oen Henk Arends uit Goingarijp.
De route gaat wat men noemt „om de Zuid”, d.w.z. dat Sneek de
eerste plaats is welke de deelnemers zullen passeren. Zij bereiken on
ze stad via de Zwette en de Oudvaart (zodat zij hier bij de Ooster-
poortsbrug niet behoeven te „klunen”) en gaan dan richting IJlst.
Voor de winnaar van de wedstrijd heeft Koningin Juliana een zil
veren medaille aangeboden.
I
l'
I
I
om vijf uur een extra bus van Toering-
i meer
i vaart,
Overdag worden de ligstoelen buiten
gezet en is het heerlijk zonnen. Wij be
twijfelen echter dat dit bü deze tem
peratuur (ook in Zwitserland is het
koud) wel zo’n pretje zal zijn. AI
heeft de ervaring geleerd dat het
daar in verhouding lang zo koud niet
is.
Voor deelnemers en belangstellenden
vertrekt er om tien over vijf een extra
trein van Sneek naar Leeuwarden en
De commissie voor de ijsbaan heeft
kosten noch moeite gespaard de baan
--J-1=-’—--a.-x, x,
brengen en te houden. Eën bulldozer
van vijf ton heeft de sneeuwboel op
geruimd. Met de welwillende mede
werking van de brandweer is de ge
hele jjsoppervlakte opnieuw onderge
spoten. Wij horen wel eens praten
over Siberische koude, maar donder-
Arie Kleywegt ’n directe reportage en
bij de finish levert Jo van Dalfsen ’t
commentaar.
Zo zullen dus milioenen kijkers en
luisteraars thuis bij de warme kachel
het verloop van de tocht en van de
wedstrijd op hun gemak kunnen vol
gen.
Kerstmis 1961, toen het ook goed
heeft gevroren, is de poes van de fa
milie Cuperus in de Zeilstraat op het
Eiland verdwenen. Tot grote verba
zing van de ganse familie kwam het
lieve dier ruim een jaar later weer
terug. Men vermoedt nu dat Poes vo
rig jaar over het
ijs gegaan is en nu
ge-
Vele Elfmcrentochtrijders zaten
woensdagmorgen met teleurgestel
de gezichten in café Sikkens op de
Nieuwe Veemarkt. De meesten wa
ren ’s morgens in alle vroegte met
de auto vertrokken en hadden on
derweg niets over de afgelasting
vernomen. De warme kachel gaf de
eerste ’vertroosting.
De route van de Elfmerentocht, die nu
a.s. zaterdag gehouden zal worden, is on
gewijzigd gebleven. De tocht- en wed
strijdrijders volgen nagenoeg dezelfde
weg. De tochtrjjders starten om half tien
op de Houkesloot en gaan via Ges, Broe-
resloot, de Brekken en zo achter Hom-
merts langs naar IJlst en de Wijde Wy-
merts.
De wedstrijdrijders, die om negen uur
van Langweer vertrekken, rijden via de
Langweerder Wielen paar het Oudhof,
de Brekken en de W’oudvaart naar
Sneek. De verdere route voert dan langs
IJlst, Heeg, Oudegaster Brekken, Grote
Gaastmeer, Het Piel, Heegermeer,
Woudsender Rakken, Slotermeer, Span
nenburg en via de Grote Brekken terug
naar Langweer. De tochtrijders rijden
via Langweer naar Sneek terug.
De wedstrijdrijders moeten een extra
ronde op de Langweerder Wielen rijden
om uit te maken wie als eerste over de
eindstreep zal gaan. De wedstrijd is 75
kilometer, even langer dan de tocht (70
km).
Buiten de normale dienstregeling om
rijden zaterdag de volgende extra trei
nen. De eerste trein vertrekt om 8.16 uur
uit Leeuwarden en komt om 8.38 aan.
De tweede, vertrek 8.53 uur uit Leeu
warden, arriveert om 9.16 uur in Sneek.
’s Middags rijden twee extra treinen
naar Leeuwarden terug. De eerste om
16.23 uur, aankomst 16.45 uur in Leeu
warden. De tweede trein vertrekt uit
Sneek om 17.30 uur en is om 17.52 in
Leeuwarden.
de slechte weersomstandigheden waren de tocht en de wedstrijd op
het allerlaatste moment (even na zeven uur) nog uitgesteld. Naar t
zich laat aanzien zal dit schaatsevenement nu zaterdag a.s. gehouden
worden.
„De sneeuw was nog niet het ergste aldus Dick v. d. Werf, die tel-
kens maar weer de situatie uitlegde, de beslissing van de commissie
verdedigde en tenslotte zyn schouders ophaalde, „maar de wind doet
het ’em. Daardoor worden er sneeuwbanken op de banen gevormd”.
Om vijf uur ’s morgens was De Bilt gebeld, die een ongunstig bericht
doorgaf: windkracht zeven en 5 tot 9 graden vorst.
De heren I. Bergsma en W. van Dijk
hebben namens de fractie van de Par
tij van de Arbeid in de gemeenteraad
schriftelijk de volgende vragen aan het
college van Burgemeester en wethou
ders gesteld:
I. Hebben B. en W. kennis genomen
van ’t standpunt van het ministerie van
Sociale Zaken en Volksgezondheid en
het ministerie van Maatschappelijk
Werk, dat er geen aanleiding zou be
staan een algemeen tijdelijke toeslag
te verstrekken op de uitkeringen
krachtens de sociale uitkeringsregelin
gen?
IL Zijn B. en W. van oordeel, dat de in
deze gemeente toegepaste verhoging
van de brandstoftoelage van 150,- tot
175,-, gezien de barre weersomstan
digheden, enigermate voldoende is?
III. Zijn B. en W. niet van oordeel, dat
de vereiste individuele bijzondere om
standigheden, gelet op de uiteraard
sterk stijgende kosten van ’t minimum
levensonderhoud prealabel aanwezig
zjjn.
IV. Zijn B. en W., in verband met bo
venstaande, bereid om, zij ’t niet in for
mele zin, toch feitelijk tot een algeme
ne tijdelijke toeslag te komen op de so
ciale uitkeringsregelingen?
V. Indien de vragen 2 en/of 4 ontken
nend mochten worden beantwoord, zijn
B. en W. dan van oordeel, dat, gegeven
de wettelijke voorschriften, alle mo
gelijkheden om tot hogere tijdelijke
uitkeringen te komen, zijn uitgeput?
alle mogelijke instanties in
gebeld. Bij het politiebureau
stond de telefoon roodgloeiend. De ca
fe’s meldden aanvankelijk in de vroe
ge morgenuren nog dat de tocht door
ging, omdat zij niets definitiefs had
den vernomen, maar even later werd
dit bericht ingetrokken. Na de nieuws
berichten van zeven uur werd de af
gelasting echter drie keer voor de ra
dio omgeroepen en door de verschil
lende spoorstations op te bellen, kon
men duizenden een vergeefse reis be
sparen. In Drachten stonden om kwart
over zeven al zeven bussen gereed, in
Leeuwarden werden drieduizend reizi
gers (voor de twee extra treinen) op
gehouden. Ook in Utrecht maakten
heel wat rijders rechtsomkeert. De dag
tevoren hadden velen tot half twaalf
’s avonds nog opgebeld en de medede
ling gekregen dat het al heel raar
moest gaan, zou de tocht niet doorgaan.
Na twaalven is de toestand van de ba
nen echter zeer verslechterd.
Voor de café’s op de Nieuwe Vee
markt en de hotels, die over ’t alge
meen vol waren, was deze afgelasting
een strop. Zij bleven met enorme hoe
veelheden snert en soep zitten. De heer
Sikkens klaagde échter niet. Hij was
om half zes „startklaar” en ontving
zijn eerste klanten (uit Eerbeek, Gld.)
al om een uur of half acht. De hele
morgen druppelde het zo door. Af eri
toe kwam er weer een sliert binnen.
Uit alle delen van het land en zelfs uit
Duitsland meldden de schaatsliefheb
bers zich. De meesten waren met de
auto gekomen en ’s morgens in alle
vroegte vertrokken, waardoor zij geen
nadere berichten gehoord hadden. Een
groepje uit Heerlen was om zes uur al
afgereisd, een meisje uit Den Haag had
de eerste trein genomen om op tijd te
zijn. Zij hadden Onderweg niets ge
hoord. Uit Zuid-Laren kwam zelfs een
heel peleton militairen. De militair,en
die op eigen initiatief waren gekomen,
vroegen in allerijl bewijsbriefjes aan
het bestuur. Ook hadden verschillende
jongelui de berichten van zeven uur
afgewacht en waren daarna vol goede
moed vertrokken.
Krite Snits fan it Aid Selskip sette
Tiisdei to-joun yn „Amicitia” ütein mei
de twadde rige toanieljounen.
Troch it bjusterminne winterwaer
wiene der gans lege stuollen, doe 't de
foarsitter, de hear J. van der Wal de
joun iepene. Yn in treflik wurd bitocht
hy it forstoarne earelid, de hear O.
Sytsma, fan Offenwier. Steande wijden
de oanwêzigen inkele eagenblikken oan
syn neitins.
It Krite toaniel brocht in aid stik oer
de fuotljochten: „De wrald wol forrifele
wurde,” in blijspul yn trije bidriuwen
fan Y. Schuitmaker
De regy hie de hear F. Foppema fan
Ljouwert en it moat sein wurde, dat it
him tige slagge is mei syn toaniel-
ploech in goede ütfiering fan dit stik to
jaen. It Krite-toaniel biskikt dochs mar
oer in ploech bitüfte spilers, dy ’t sa’n
blijspul as dit mei folie gong en yn in
treflike mise en scène oer de fuotljoch
ten bringt, sadat it publyk dêr in prot-
te wille oan bilibbet.
Foar syn stik hie Schuitmaker in
tankber Onderwerp keazen: pasjinten,
dy ’t miene sa gammel en siik to wê-
zen, dat se allinne baet fine kinne by in
wonderdokter en syn kwaksalvermid-
deltsjes. As dan letter ütkomt, dat dizze
wonderdokter in echte dokter is, dan
fiele se harren bidragen en binne troch
’t malle hinne. Ek lient dit ünderwurp
him der ta om typen üt to byldzjen,
dêr ’t Schuitmaker sa sterk yn wie.
Och, hwat hie men in wille oan Bokke,
den, was het niet hier dan maar er
gens anders. Na de feiten vernomen
te hebben en een lekker kopje kof
fie bij de warme kachel (er werden
liters geschonken) kon zowel jong
als oud evenwel meer begrip voor de
beslissing van de commissie opbren
gen. De grootste optimisten begon
nen al gauw de verschillende moge
lijkheden te onderzoeken alsnog el
ders te rijden. Velen vertrokken naar
Steenwijk waar een tocht van vijftig
kilometer was uitgeschreven.
Het waren vooral de Hollanders die
zich gistermorgen nog kwamen melden.
Maar uit de grote animo en de reacties
van hen bleek ook nu weer zonneklaar
dat de bewoners van de Randstad Hol
land zich vaak geen idee kunnen vor
men over de situatie en de ijstoestand
in Friesland. Veelal wordt er al te ge
makkelijk over deze schaatsmarathon
gedacht.
Natuurlijk is het sneu dat de tocht
niet is doorgegaan. Maar gistermiddag,
na twaalven, hoorden wij van een paar
rijders, die per schaats naar Langweer
waren geweest, dat het niet te doen
was. Langweer-Sneek, een afstand
waarover normaal niet meer' dan een
kwartier gereden wordt, vergde nu an
derhalf uur. Het was meer lopen dan
rijden, verklaarden zij. Het is inder
daad een verstandig besluit geweest de
tocht uit te stellen. Voor de wedstrijd
rijders (plm. 160 aanmeldingen) was
de toestand ’s morgens om acht uur nog
slechter, want Langweer was aanvan
kelijk niet eens te bereiken. Ook bus-
sen uit de Zuidwesthoek hadden ver
traging.
Toen wij café Sikkens verlieten,
scheen de zon en was de hemel
strakblauw. Toen we de hoek om
sloegen, kregen we een scherpe
windvlaag in het gezicht. De sneeuw
stoof en het vroor hard. Dat was de
koude werkelijkheid. De belangstel
ling voor de toer was enorm en het
aantal deelnemers zou waarschijn
lijk een rekordhoogte bereikt heb
ben. Maar.... het was een barre tocht
geworden.
Woensdag waren de eerste enthou
siastelingen al in Leeuwarden en. Tan-
avond zitten alle hotels vol en verle
nen ook vele pensions en particulieren
onderdak aan de gasten. Voor ’t eerst
zullen zich onder hen ook zestien Zwe
den bevinden, allen lid van de Schaats
vereniging „Skridsofoerenigen,, te
Stockholm, die per trein en vliegtuig
naar Leeuwarden komen en over een
eigen verzorgingswagen zullen be
schikken.
Militairen die meedoen krijgen twee
dagen extra verlof. Dit heeft er toe ge
leid dat ongeveer duizend man van de
land-, zee- en luchtmacht hebben in
geschreven die zich in Den Haag ver
zamelen en vandaag zijn gearriveerd.
De Nederl. Televisie Stichting zal c’
tocht grotendeels rechtstreeks uitze
den, te beginnen om half een en zc
der onderbreking doorgaand tot de i
nish op de Groote Wielen, ’s Avon:
geeft zij dan in het journaal een uitge
breid overzicht van dit grote en groot
se gebeuren. De commentaren worden
verzorgd door Barend Barendse, Co
Hogendoorn en Wim Kortland. Bij
Bartlehiem aan de Dokkumer Ee geeft
Druk pratend en gesticulerend zaten gistermorgen honderden te-
leurgestelde Elfmerentochtcandidaten in café Sikkens aan de Nieuwe
Veemarkt, dat half zes ’s morgens al open stond voor de gasten..Door
Er is alle mogelijke moeite gedaan
3 banen er toch door tè krijgen. Dins-
agavond trof men bijvoorbeeld op de
latste inspectietocht in de vaart van
ïdzegaster Poelen naar Oudega-W.
'j het Klokhuis te Idzega nog een
leeuwbank van plm. vijftig meter
■ngté en op sommige plaatsen van
teer dan een meter hoog. Een boer die
i de buurt woont, kon geen hulp bie-
en. Doch op weg naar Oudega-W.
wam de commissie de heer Zaadstra,
oofd der school te Oudega-W. en sinds
órt bestuurslid van de IJswegencen-
rale tegen. Deze slaagde er in een vijf-
;gtal vrijwilligers bij elkaar te krij
ten, die er gezamenlijk voor hebben
ezorgd dat de sneeuw nog diezelfde
vond, in kou en mist, werd opgeruimd.
Gistermorgen tussen vijf en zes is men
net een trekker de Langweerder Wie
len opgetrokken om de baan schoon te
maken. Sneeuwbanken versperden ech
ter de weg. De trekker heeft ongeveer
twintig minuten in de sneeuw vastgeze
ten, waarna de mannen onverrichter-
zake moesten terugkeren. Door de har
de wind stoof de sneeuw onophoude
lijk op.
I
l’
1 in een zo goed mogelijke conditie te
J uver ciuenaiaie Kuuue, jnaai uunaer-
I dagmiddag en -avond was het op de
I Ijsbaan werkelijk Siberië Van twee
J tot twaalf uur ’s nachts zjjn de man-
- tien bezig geweest. Het was zo koud
dat zich een „üsslang” van een halve
meter om de waterstraal vormde. Het
vroor maar liefst achttien graden.
Om twaalf uur was het karwei klaar.
De
ren
voor
carbedrijf Sijpersma vanaf de garage I
aan de Bothniakade.
Tenslotte kunnen wij nog mededelen, j
dat mocht dooi onverhoopt toch nog I
als spelbreker optreden, de organise- I I
rende vereniging de gemaakte onkos-
ten vergoed krijgt. Ze is daar nl. tegen
verzekerd.' Woensdagavond had de or-
ganisatie en het schoonmaken van de
banen al ruim tienduizend gulden ge-
i kost en daar is vandaag nog aardig wat
bij gekomen omdat men opnieuw aan
het sneeuwruimen moest.
De route is als volgt: LEEUWAR
DEN - Harinxmakanaal, Zwette, Sne-
ker Oudvaart, SNEEK - Geeuw, IJLST
- Wijddraai, Wymerts, Slotermeer, Slo-
tergat, SLOTEN - Slotergat, Sloter
meer, door de Rakken naar Heeger
meer, Fluessen, brug Galamadammen,
Morra, Warnservaart, STAVEREN -
i Warnservaart, Morra, Jan Broerska-
naai, HINDELOPEN - over de dijk en
(voor de eerste keer) via het IJssel-
naar WORKUM - Parragaster-
BOLSWARD - Witmarsumer-
vaart, Schettens, Harlingervaart, HAR-
i LINGEN - Sexbierumervaart, Ried,
FRANEKER - Dongjumervaart, Blik-
vaart, Finkumervaart, Dokkumer Ee,
DOKKUM - Dokkumer Ee, Oudkerker-
I vaart, Murk, Groote Wielen, FINISH
I en vandaar per bus naar Leeuwarden.
Lengte van het traject ruim 200 kilo-
I meter.
Naar aanleiding van het plotseling I.
verschijnen van een gat in het jjs van
de Harinxmakade, waardoor bjj velen
ongerustheid is ontstaan, wijst Speur- L
der er op dat het gevaarlijk is van de
-| naar Amsieraarn. waar rot 19 wal op het (sneeuw) jjs in de stads- I
I januari de grote jjsrevue Holiday on grachten te springen. Door de bewo- I
1 [C€j yoorstelhngen geeft. Touringcar- ners jn jje omgeving wordt er diver- J
I bedrijf Supersma rijdt er heen. Zjj se keren sneeuw gelost en de gemeen-
I kunnen hun hart ophalen aan de ver- te stort er opgeruimde sneeuw. Het I
I richtingen van Joan Haanappel en ys onder de sneeuw broeit. Niemand r
I o.a. onze stadgenote Angenis Reen. weet hoe dik en sterk het is...
I* I*
De eenden en vogels krijgen het hoe f
l_ Samen met zun broer, zwager en langer hoe moeiluker. Er zun heel
l’ echtgenotes is de heer A. Eringa met wat hazen die bij de bewoners van het
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en
it skieppekeapmantsje en oan de gam
mele widdou Krim. Alle trjje bidriuwen
spilen harren óf yn de herberge fan Jit-
se en syn suster Gepke. Hwat die de
toanieloanklaeijing fan Sytsma it kost
lik!
Oer it spyljen neat as lof. A. van Hat-
tum joech in béste Jitse kastlein. Juffer
Tamminga spile de rol fan Gepke, syn
suster, bütengewoan goed. Sjolle Mag
neet, freon fan Jitse, waerd fan J. Hof
meester goed stal jown as de man,
dy’t de grap mei de wünderdokter op
tocht en ütfierde. Dokter Boer waerd
troch R. H. Ferwerda spile en hy joech
in knappe kréaesje fan de troch de
drank oan leger wal rakke dokter.
En hwat wist Mefr. Wolthuizen de Wid
dou Krim prachtich (it to byldzjen! Hwat
is der om har lake! Leentsje (juffer Hof
meester) hie wol hwat flotter en sterker
spile wurde kinnen Juffer Piebenga
spile de rol fan de dóve Bokke Syts sa
as dat wêze moast. En dan Th. Jasper
as Bokke, it skieppekeapmantsje. Hwat
spile hy dat bluisterige en lüdroftige
mantsje prachtich. en hwat hat it publyk
him mei Bokke formakke.
It lytse roltsje fan Keimpema, de
fjildwachter, waerd spile fan Sj. Jaas-
ma. Dat hie better kind tinkt üs.
It kapwurk fan Hamersma wie as al-
titen, yn oarder.
G. Schuil soarge foar de mesyk yn
de skoften en by it efternei dounsjen.
Sa wie dizze twadde rige toanieljou
nen foar de Krite Snits wer in great suk
ses. VI.
meesten
echter
twee
l’ thuis. Het resultaat
I van al deze moei-
I. te is eigenlijk een
I beetje teleurstel-
lend. Doordat het In navolging van
I hard (te bewoners van I
l' hard) vroor, zjjn er scheuren ont- de Galigastraat hebben ook de geza-
staan. De baan is en bljjft een zor- menljjke buren van de Nauwe Noor-
I. genkindje. Een geheime wens van de derhorne hun straatje geveegd. De I
f Üsbaancommissie is een mechanische sneeuwruimers kunnen hier bijna niet
baanschuiver; dan zou alle leed gele- komen.
Ij den zijn.
l'
I bestaat gelegenheid een trip te maken
*1 naar Amsterdam, waar tot 19
Samen met zjjn broer, zwager en langer hoe moeilijker. Er zjjn heel I
’ht^pnnt.PS is dp hppr A "Rrinp^a mpf wat hazpn dip hij dp hnwnnprs van
zijn vrouw in ’t begin van deze week Gangboord op het Eiland aankloppen.
I vertrokken naar Zwitserland. Zjj gaan De eenden in de grote wakken (zo-
I* voor de derde keer kamperen in de lang ze water hebben kunnen ze het
winter. De beide vorige keren >n de lang uithouden) worden gevoerd door
I Hartz en Winterberg zjjn zo goed be- de Plantsoenendienst, op de Wester- I
l’ vallen dat men besloot het vaker en singel geassisteerd door de heer A.
geregeld te gaan doen. Het groepje Postma, die men hier aan het werk
is vertrokken naar een speciale cam- ziet, die voedsel van het Vogelver- I
ping voor kampeerders in de winter, rorgingsfonds en particulieren ont- J
speciale cam- ziet,
ping vuui Kdinpeeivit?iui ut: wiiiiei, Goigmgsionus en paicicuiieren one-
vlak bü Bern. De dames slapen in vangt. De andere vogels doen echter
een hotel, want dat is wat geriefelü- graag een beroep op uw kliekjes, die
ker, maar de heren blüven ook gemakkelük in een klein bakje gezet
’s nachts in de (verwarmde) caravan kunnen worden.