Offsetdrukkerij Flach fuseert met N.V. De IJsel-Borst te Deventer Bromfietsverbod in de binnenstad ,Jo moatte baes bliuwe op jou pont, oars kinn’ jo wol thus bliuwe’ Zware nederlaag voor Fries Regenboogteam IJLST WYMBRITSERADEEL Waterpoort- krabbels 0 i I van en Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, 119e jaargang no. 59 Donderdag 23 juF 1964 Wedstrijden R.O.R.C.- Draagvleugelboten I jachten op ’t Ijsselmeer Staveren-Enkhuizen Nieuwe naam „Uniprint" Beene Regeling: Zwoegende pontwachter Altijd open Rare dingen Enkele cijfers Poging tot brandstichting Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD - Hard werken Wie wil er nog 17 uur per dag werken? ft MhiB SNEEKER NIEUWSBLAD T ze hetzelfde uithaal- Vele Zelfstandig gemaakt. kon 1 een noodgedwongen J leiden tot opvolging in (Rusland) o I De veehouder W. van d. Laan al- een de de Kantoor voor admini stratie en redaktie: GEDEMPTE POL 6 Telefoon 3005 0 5150) b.g.g. 4091. Verschijnt MAANDAGS en DON DERDAGS c V r f n.v. van 9 o i 9 I i I lijk het bewijs van deze wandaden. 1 september a.s. zal worden voor- J De hond is op last van de politie af- zien) is ook gisteren weer gebleken. gemaakt. F” nnt Ook in de open wedstrijden waren de Friese suksessen gering. Alleen De Wil de veroverde maandag in een sterk veld een prachtige tweede plaats en dinsdag viel alleen De Vries in de prijzen. Hij werd vijfde. Röfekamp, raakte, terwijl hij in goede'positie lag, aan de grond, evenals mr. Van der Werf. Gisteren stuurde Alberda zijn Algri naar de vierde plaats en werd Mr. v. d. Werf vijfde. De hoofdprijs ging naar John Hofland, die Bouw van Wijk achter zich wist te houden. In de Valkenklasse behaalde Thea de Vries op de valreep nog een vierde prijs, evenals Onno Zweep in de Jeugdklasse. werd na een die zou kunnen het vak. Daarom mogen de gemeente Doniawerstal en hij, Beene, zich geluk kig prijzen, dat zoon Kees graag zijn vader wil opvolgen. Nadat rijksweg 43 was geopend en er dus een beter toevoerweg ontstond, via de oude weg vanaf de rijksweg dus, werd het pas goed druk voor de familie Regeling. De pont is altijd gratis ge weest, maar de werkzaamheden bleken en zijn nog onbetaalbaar. Zaterdagnacht omstreeks twaalf uur deed een man van middelbare leeftijd, inwoner van Woudsend, een poging een aldaar op de parkeerplaats staande hooi- pers in brand te steken. Overburen za gen de zich op de pers bevindende hooi balen branden en wisten deze met een emmer water te blussen. Zij hadden ook bedoelde man daar zien lopen, en waar schuwden de rijkspolitie. Deze heeft zondagmiddag de man gearresteerd; hij legde na enige tijd een volledige beken tenis af en werd maandag weer op vrije voeten gesteld, nadat rapport was opge maakt. Hij zal te zijner tijd voor de offi cier van justitie worden geleid. Omtrent ’s mans motieven heeft men nog geen volle zekerheid, maar wraak neming behoort tot de waarschijnlijkhe den. Er is geen schade aangericht aan de pers zelf. IIHHHHHHHIItlIlllllHIIII IIIIHIIHIIHIIHH De buik is als een rechter, die zwijgt doch vraagt. Sinds 1937 woont het gezin Regeling daar. Eerst was hij werkzaam als boerenarbeider, maar daar na, ook al omdat het eigen-baas-zijn beter in over eenstemming was en is met de aard van Beene, ver koos hij het overzetwerk boven dat van het asnder- mans-knecht-zijn. „Ja, ik ben wel in gemeente dienst, maar op mijn pont en wat daar alzo bij komt, ben ik baas en dat moatte wy ha," aldus Re geling. Een zin, die hij in het gesprek, dat we de vo rige week met hem hadden, herhaaldelijk zou ge bruiken. „Jo moattè baes bliuwe op jou pont, oars kinn' je wol thus bliuwe!" Waarbij hij je aankijkt op bovenomschreven wijze. „Deze lijsten moet ik wekelijks naar het gemeentehuis sturen, maar tot he den heb ik het altijd goed bijgehouden. Ik wou zelf ook wel eens weten wat er over gaat. Het aantal Snekers per fiets wordt hard minder. Door die verrekte brommers durven de vaders en moe ders niet meer met hun kroost op de fiets over dat fietspad, dat veel te smal is en de grasberm ligt te hoog. Als ze moeten uitwijken voor zo’n brom nozem dan vallen ze. ’t Is een hopeloze toestand voor de Sneker fietsers. Ik zie ze haast nooit meer en vroeger kwamen er zoveel. Morgen begint de bouwvak, dan komen ze met hun bootjes, dan breekt het los. Ik zeg altijd: daar komt het Russische leger!” Deze maatregel treft dus ook de brom fietsberijders die op een normale wijze van hun vervoermiddel gebruik maken, maar door de geringe lengte van de be treffende straten, die voorts voor het doorgaande verkeer niet van belang zijn, en het feit, dat het verbod eerst na 8 uur ’s avonds geldt, zien B. en W. niet als een groot bezwaar. De commissie voor de strafverorde ning kan zich met dit voorstel vereni gen. Een der leden evenwel is niet over tuigd van de noodzaak een dergelfjke be- IHHIIItHItlHIMilllHIIIIIIIIIIIHItllllllllini paling in de verordening op te nemen. In de gemeenteraad is er bij B. en W. herhaalde malen op aangedrongen paal en perk te stellen aan de overlast en hinder welke wordt ondervonden van de in de avonduren in de binnenstad heen en weer rijdende, jeugdige bromfietsberij ders. Aan het slot van de discussie in de laatste begrotingsvergadering zelfs een motie aangenomen, waarin B. en W, werden uitgenodigd om, nader onderzoek, een voorstel in te dienen. Dit is er thans en betreft o.a. een bromfietsverbod tussen 20 en 23 uur op het Schaapmarktplein, de N. Burgstraat, de Peperstraat, beide zijden van Leeuwen burg en beide zijden van het Grootzand tussen Eierbrug en Middenbrug. In het daarom ter vaststelling aange boden ontwerp-besluit tot aanvulling van de Algemene Politieverordening zijn en kele bepalingen opgenomen, welke naar de mening van B. en W. doeltreffende bestrijding mogeljjk maken. „We beleven soms ook rare dingen. Er is wel eens een te zware vrachtwa gen met pont en al op de bodem ge zonken. 6’- ton woog dat kreng. Zwaga heeft hem gelicht. Groninger vissers wilden er eens ’s nachts om drie uur op eigen houtje met de pont over. Ik werd razend en heb ze verjaagd. Zoiets ge beurt vaker. Ook overdag, als de man nen ongeduldig worden en snel over wil len. Soms proberen ze op eigen gezag en met hun onverstand van zaken de ka bel op te draaien en dat mag niet. „De minsken moatte fan de pont af bliuwe, oars skop ik se under de.... En ik'stek raek, as hja dat mar witte!!” „Er komen ook veel Duitsers, Engel- sen en Fransen. Daarmee heb je geen last; behalve met Frans en Engels. Duits daar red ik me best mee. Maar je hebt er rare gasten onder. Vooral def tig gezelschap, vaak bungalowmensen, (aan de „Goudkust” staan mooie eigen bungalows), die doen nogal uit de hoog te. Dan zet je een of twee sleeën van wagens over en dan krijg je een sigaret als fooi. Nou, die rookt Kees wel op, ik rook niet, ik pruim liever. En in de laat ste oorlogsdagen hebben de Duitsers de pont nog laten zinken. Bij Scharster- brug is toen erg gevochten.” „Ene meneer Caranza wil de pont kopen en hem in zijn eigen stuk water langs zijn grond waarop een bungalow staat, gebruiken. Hier wil hij de ge meente een pont schenken, waarop drie auto’s kunnen. Wat de gemeente ervan gezegd heeft, weet ik nog niet. Maar van mij mag-ie, als ’t maar een elek trische is. Advertentieprijs 15 ct. per mm. Bij contract (handels- adv.) lager. Abonnementsprijs f 3.50 per half jaar. Franco p. post f 4.50 per hall jaar. Giro 850748 ten name van Sneeker Nieuwsblad plaatsing van personeel liggen niet in het voornemen. Op de binnenlandse markt blijven beide bedrijven hun eigen afnemers zelfstandig bedienen. op zaterdag 27 juni 166 auto's en 230 fietsen. Wegens de watersport komt er geen brug, de schepen hebben voor rang en de automobilisten denken, dat zü dat hebben. Als ze dan eens moeten wachten, die rijkelui’s dames en heren in d’r mooie cars en het duurt wat lang, dan durven ze ook nog wel te zeggen: „Hij heeft het zeker niet aangenomen, die veerman”. De nieuwe vennootschap zal, behou dens goedkeuring door het ministerie van justitie, de naam dragen van N.V. Uniprint, met een geplaatst kapitaal van ongeveer een millioen gulden. Als commissarissen zullen optreden: Mr. H. A. C. Branderhorst te Oegstgeest, Ir. C. Dekker te Waalre, Eén commis saris te benoemen door N.V. Participa tiemaatschappij Niben te Den Haag, Eén commissaris te benoemen door N.V. Le vensverzekeringmaatschappij Nillmij te Den Haag, Drs. D. Wind te Zeist en Mr. A. J. de Wolff te Bergen N.H. De directie zal worden gevoerd door twee directeuren, één uit elk der fuse rende ondernemingen t.w. de heren J. A. C. Diepsmeer en H. Flach. Offsetdrukkerij Flach N.V. is een sinds 1874 bestaand familiebedrijf, in 1949 om gezet in een naamloze vennootschap. Uitgeoefend wordt vrijwel uitsluitend het offsetdrukprocedé. De directie is in handen van de heren G. W. Flach en H. Flach, die ook na de fusie deze functie blijven bekleden. N.V. Drukkerij De IJsel v/h R. Borst en co. werd opgericht in 1899 en ging in N.V.-vorm over in 1923. Het is een ge mengd bedrijf waarin zowel de offset- als de boekdruktechniek wordt toege past. Directeuren zijn de heren J. A. C. Diepsmeer en J. F. P. W. G. Meers mans die eveneens na de fusie de direc tie blijven voeren. „De zaterdag en zondag doen ons de das om,” zegt Regeling, „wat betreft die opvolgingskwestie, dat heb ik al ge zegd. Zie maar eens wat er allemaal overgezet moet worden. We hebben van gemeentewege lijsten ter invulling ge kregen om te noteren, wat er wekelijks passeert. We schrijven datgene op, wat komt uit Doniawerstal en wat van daar buiten is; fietsers, voetgangers en auto’s en ander gemotoriseerd vervoer. We moeten er altijd zijn, ook ’s nachts voor dokters, ziekenauto’s, brandweer, en we worden met de bel gewaarschuwd, (’t Is altijd haast-je rep-je met de koffie of me* eten, en dat werkt wel eens op mijn man’s zenuwen; daardoor is hij soms moeilijk en kort aangebonden, zegt zijn vrouw er tussendoor). „Neem nou de maand juni: in de he le maand 3492 auto’s, 3824 fietsen. Op zondag 14 juni 152 auto’s en 121 fietsen, Altijd is de overzet geopend; het moet eerst twee dagen en nachten flink ge vroren hebben, dan pas gaat hij dicht. En niet te vergeten als het skütsje-silen er is. Zoals op zaterdag 25 juli aanstaan de, dan is er met de pont geen varen aan. Zo druk is het op de Langweerder- vaart! Volgens het scheepvaartregle- ment heeft de scheepvaart voorrang op een pont, „nou, dan moatte jo soms wol in heal ure wachtsje foardat jo oer set wurde Irinne.” Daarom is de pont dan ook van half elf *s morgens tot 10 uur ’s avonds gesloten. Offsetdrukkerij Flach N.V. te Sneek en de N.V’. Drukkerij De IJsel v/h R. Borst en Co. te Deventer hebben besloten, om de reeds een tiental jaren bestaande sa menwerking verder uit te breiden en te intensiveren. Daartoe zal een houdstermaatschappij worden opgericht, waarin overeenkom stig de besluiten van de aandeelhoudersvergaderingen van beide N.V.’s, alle aan delen zullen worden ingebracht tegen afgifte van een gelijk bedrag aan aande len van deze nieuwe maatschappij. Hierin zal ook worden deelgenomen door N.V. Participatiemaatschappij Nibel, dochteronderneming van het Nillmijcon- cern, welke maatschappij vóór de fusie een pakket aandelen van de oude aan deelhouders zal overnemen. Volgens B. en W. bedraagt het -.antal jongelui, dat op bromfietsen in de avonduren bijeen pleegt te komen op het Schaapmarktplein om vandaar uit re gelmatig door enkele straten van de bin nenstad heen en weer te rijden, zelden meer dan twintig. Hun wijze van rijden is in het algemeen niet zodanig, dat daardoor de vrijheid van het verkeer en de veiligheid op de weg ernstig in ge vaar wordt gebracht, zodat wegafslui- ting op grond van art. 4 van het Wegen verkeersreglement niet de aangewezen maatregel is. Wel is in het verleden in een vrij groot aantal gevallen proces verbaal opgemaakt omdat geen richting werd aangegeven. Dit is echter niet vol doende om de hinder te bestrijden. De omwonenden en ook het publiek op straat ondervinden hinder van het la waai, dat door weerkaatsing tegen de huizen nog wordt versterkt, terwijl de bewoners van de drukst bereden straten voorts van de bromfietsmotoren ernstige hinder ondervinden bjj hun radio- en t.v. ontvangst. Op grond van art. 168 der Gemeentewet kan de Raad maatrege len nemen om aan dit euvel een einde te maken. Beene Regeling, pontwachter, 60 jaar. Groot, fors blond en in het bezit van een paar felle, blauwe ogen, die, als hij in vuur raakt voor iets, schijnen te steken in het aangezicht van degene die tegen over hem staat. Typisch de figuur van de stanfries; kort van kop, zoals dat heet, wat betekent dat hij niet van gezeur houdt en dat hij weet maatregelen te treffen als ze hem, zijn pont of zijn mening te na komen. Maar overigens een hartelijke, humoris tische en bovenal oprechte kerel. Hij woont in een huis, dat menigeen hem wegens de ligging in dat wijde water- en weidegebied zal benijden, daar aan de Langweerdervaart. In dat huis een gezellige keu ken, van waaruit de bezoeker 'n mooi uitzicht heeft over dit landschap en waarin op de tafel de koffie met koek rijk aanwezig is. Beiden, Beene en zijn vrouw kunnen gezellig praten, maar aan alles merk je wel: Beene is de baas, te water op zijn veer en thuis. Behalve een verbod om motoren van rijwielen met hulpmotor in de open lucht op een voor de omgeving hinder lijke wjjze langer in werking te heb ben dan voor het wegrijden of berijden noodzakelijk is en een verbod om met zulk een rijwiel zonder noodzaak bij herhaling hetzelfde of nagenoeg het zelfde weggedeelte te berijden, achten B. en W. het voor een efficiënte be strijding gewenst, dat bovengenoemde straten tussen 20 en 23 uur moeten worden verboden voor rijwielen met ingeschakelde hulpmotor. Het wordt anders wel tijd. Met een flinke storm is het een hele toer; je moet er altijd op verdacht zijn dat de kabel niet breekt. Dan, bij een noordwester, leggen we een andere en sterkere kabel op het noordwesten aan. had hem spoedig op tweehonderd meter opgelopen. Onze stadgenoot belde di- afstand in een onbebouwde straat te- i-Ei™ Deze wedstrijden, georganiseerd door de Kon. Zeilver. „Sneek”, werden zon dag voor de eerste maal op het Ijssel meer gehouden. De vorige jaren speel de de strijd zich op het Sneekermeer af, dat voor deze grotere schepen echter minder geschikt is. Het bleek nu echter wel, dat het Ijs selmeer bij een Zuidwesteljjke wind met windkracht 6-7 niet voor de poes is. Er liepen hoge rollers, waarvoor vier van de veertien ingeschreven deelnemers te rugschrokken. Zij bleven aan de wal. En van de tien die gestart werden, kwamen twee (in elke klasse één) niet door de fi nish. Gestart werd buiten de haven van Staveren en gefinisht in de haven van Lemmer, waarvoor de wedstrijdleiding zich op de Lemster Aak van de heer Bron had ingescheept, waarmee na de start naar Lemmer gezeild werd, zodat deze heren ook met de kracht van de wind en de golven werden geconfron teerd. De berekening aan de hand van daarvoor bestaande formules, wees volgende winnaars aan. Klasse III (vier deeln.) 1. H. Peltzer, Medemblik 2. D. G. van der Werf, Zuidhorn. Klasse IV (zes deeln). 1. Dr. J. W. v. d. Zjjpp, 2. E. Wierstra, beiden alhier, 3. B. J. Gros, Leeuwarden. Zou men hem dan al benijden om zijn woonstee, om zijn werk hoeft dat nu niet direkt. Want wie wil vandaag-de-dag nog 17 (zeventien!) uur per dag wer ken? Hij doet het met zijn 23-jarige zoon Kees, ook zo’n blonde poteling, maar *s zondags doet hij het of zjjn zoon al leen. Om ook eens een dag vrij te heb ben. Verder werken ze dus 17 uur, van ’s ochtends 5 tot ’s avonds 10. Voor dit werk, (altijd klaar zijn om mensen, die ren en voertuigen in alle weer over te zetten, 60 uur per week, waarvan 15 uur niet uitbetaald, ondanks de 45-urige werkweek; geen kledingvergoeding), bestaat weinig of geen belangstelling In verband met het feit, dat de „Aquavion Holland”, fabrikant draagvleugelboten hiervoor behalve de Colleges van Ged. Staten van Friesland en Noord Holland en de directie van de Nederlandse Spoorwegen ook het be stuur van „Sudergoa” heeft benaderd, is hedenmiddag in Hotel Bonnema op uit nodiging van dit bestuur een vergade ring gehouden van Burgemeesters en Wethouders uit de Zuidwesthoek. Hierin is met het oog op een mogeljjke proefvaart in augustus a.s. van ge dachten gewisseld over het eventueel inzetten van draagvleugelboten op de dienst Staveren-Enkhuizen en gaf de heer Tj. de Boer, directeur van het autobedrijf „De Zuidwesthoek”, vanuit de praktijk van het vervoersbedrijf zijn visie op deze nieuwe technische moge lijkheden. Dat we eigenlijk een gemechaniseerde pont hebben, zou je denken als je het grote ANWB-bord aan de rijksweg be kijkt, maar dat is nog toekomstmuziek. We kunnen wel 5 ton dragen, maar dat moet allemaal nog met handkracht. Er bestaan plannen om me een elektrisch gedreven pont te verschaffen, zoals in Holland, in Akersloot. Maar wannéér die er is... Bij een handelaar aan het Schaap- marktplein vervoegde zich iemand Een stadgenoot miste zaterdag- uit Langweer die door vuur een ver- morgen 11 juli zijn auto. Hij vond wonding aan een zijner ogen 1.™ reet naar het Ziekenhuis om te vra- rug, maar de achterruit was verwjj- gen of de man bij de oogarts o.a. komen. L Het Friese Regenboogteam heeft op de Kaag tegen zijn Hollandse rivalen een geduchte nederlaag geleden. Maan dag waren onze stadgenoten hun ach terstand van zondag vrijwel ingelopen, doch dinsdag kregen ze een nederlaag te slikken van 33.1-22 punten. H. de Vries en H. Röfekamp finishten toen als eerste Friezen na drie Hollanders. En ook gisteren, de laatste dag, kre gen zij geen kans, want V. d. Velde en G. Bakker finishten toen als eerste en tweede, gevolgd door Alberda en De Vries. De eindstand is hierdoor gewor den: Holland 124,4, Friesland 96. waren ders - twee Duitse jongemannen van De man is toen noodgedwongen 19 en 22 jaar - liepen echter in Be- naar Leeuwarden gegaan... Zoals bekend zal tijdens het maken van een nieuwe Lemmerbrug I het verkeer uit en naar de richting Lemmer worden omgelegd, waarvoor de oude Woudvaartbrug door een nieuwere, bredere en sterkere is vervangen. Deze brug is dezer dagen in gebruik gesteld zodat de tijdelijke verkeersregeling nu kan ingaan, zodra met de werkzaamheden voor de nieuwe Lemmerbrug wordt begonnen, waarschijnlijk direct na de bouwvakvakantie. Komende uit de rich ting Lemmer gaat het verkeer nu via de nieuw aangelegde Fries wijkstraat, Prinsengracht, Woudvaartbrug, Woudvaartkadegedeel te Joh. W. Frisostraat en de Frederik Hendrikstraat naar de Oppen- zerweg. De Fred. Hendrikstraat heeft éénrichting-verkeer. Van af de Oppenhuizerweg wordt het evenwel door de Willem de Zwij gerstraat (ook eenrichtingverkeer) naar de W oudvaartkade enz. ge leid. Waar de walbeschoeiing langs de Woudvaartkade tot aan de W. de Zwijgerstraat niet op zwaar verkeer is berekend, kan dit niet te dicht langs de walkant rijden. Daarom is twee meter uit de wal een hek geplaatst. De 2e Woudstraat is aan deze zijde voor ver der doorgaand verkeer afgesloten. Er zijn op de Prinsengracht bij de brug en op de hoek Woudvaartkade-Wde Zwijgerstraat ver keerslichten geplaatst, terwijl het gedeelte W oudvaartkade vanaf de W. de Zwijgerstraat naar de Joh. W. Frisostraat ook maar in één richting (naar de Joh. W. Fr.straat) bereden mag worden. Aan de drukte in en om de Sneeker verwijk, waar Jachthaven is wel te bemerken, dat den, tegen de lamp en daar bleek, het vakantietjjd is. Vele gasten dat ze ook in Den Helder langs deze uit Holland en andere provincies, ongebruikelijke weg onderdelen voor I maar vooral ook uit Duitsland, vin- hun eigen auto hadden verkregen. Ze den hier een gezellige en (nog) rus- waren al gemonteerd, maar de poli- tige thuishaven waarin ze soms meer- tie heeft ze in beslag genomen en ter dere dagen met hun schepen verblij- beschikking van de rechtmatige ei- ven. Onder de eersten bevond zich genaren gesteld. vorige week ook weer de heer A. V. Wijnberg uit Heemstede met zijn nieuwe Chinese Jonk. Groter dan die waarmee hjj vorig jaar door Fries land voer. De „Queen Bee” was hem nl. te klein en daarom heeft hjj, even eens in Hongkong, een grotere laten bouwen, die ook weer zo’n zoet klin kende bijennaam heeft gekregen. derd en meerdere onderdelen, o.a. komen. Deze bleek echter met va- een koplamp, de accu en de dynamo kantie te zjjn en een waarnemer er af en uitgesloopt. De da- was er evenmin. De man is Het college van commissarissen van beide fuserende N.V.’s zal uit dezelfde personen bestaan als dat van de N.V. Uniprint. De ondernemingen hebben te zamen 250 man personeel in dienst en beschikken over moderne gebouwen en machines. De belangrijkste motieven die tot dit fusiebesluit hebben geleid, zijn verbre ding van de afzet en gebruikmaking van ervaringen op internationaal nivéau, o.a. in verband met de ontwikkeling van de E.E.G. Daarnaast verkrijgen de bedrij ven door deze fusie mogelijkheden, nieu we technieken gezamenlijk te ontwikke len en toe te passen. Samenvoeging der bedrijven en over- lelijke iichten uitfloepten en o.a. bjj Repko inner i een Duitse herder van B. de J. ach ter de schapen aan die in een wei land aan de Hemdijk grazen, waar van hij vier dood beet. Verder maakte deze hond nog een einde aan het leven van een vijftien tal jonge kippen van de heer J. de Jong. Een ervan lag voor zjjn hok. Vorige week zaterdag en maandag stond er weer een verkeersagent op het kruispunt bij tandarts Van Ham. De verkeerslichten waren uitgeval- len. Zowel voor de politie als voor het verkeer een lastige situatie, maar ook voor een aantal omwonen- de zakenmensen in de Wijde Burg- straat en de Oosterdijk. Die zitten nl. op dezelfde kabel zodat bij hen de hier had vorige week strop^ Drie dagen achterelkaar joeg njej gewerkt kon worden. Eerst dach- ten ze dat de stoppen waren doorge- slagen zodat in één zaak wel twin- tig stoppen werden verwisseld vóór men de ware oorzaak ontdekte. Hoe dringend hier en voor de ver- re omgeving een tweede oogarts Een braakproef leverde onomstote- noodzakelijk is (waarin gelukkig op lijk het bewijs van deze wandaden, 1 september a.s. zal worden I I v?

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1964 | | pagina 1