Offsetdrukkerij Flach fuseert met
N.V. De IJsel-Borst te Deventer
Bromfietsverbod in de binnenstad
,Jo moatte baes bliuwe op jou pont,
oars kinn’ jo wol thus bliuwe’
Zware nederlaag voor
Fries Regenboogteam
IJLST
WYMBRITSERADEEL
Waterpoort- krabbels
0
i I
van
en
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK,
119e jaargang no. 59
Donderdag 23 juF 1964
Wedstrijden R.O.R.C.-
Draagvleugelboten
I
jachten op ’t Ijsselmeer
Staveren-Enkhuizen
Nieuwe naam „Uniprint"
Beene Regeling: Zwoegende pontwachter
Altijd open
Rare dingen
Enkele cijfers
Poging tot brandstichting
Het Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD -
Hard werken
Wie wil er nog 17 uur per dag werken?
ft
MhiB
SNEEKER NIEUWSBLAD
T
ze hetzelfde uithaal-
Vele
Zelfstandig
gemaakt.
kon 1
een
noodgedwongen J
leiden tot opvolging in
(Rusland)
o
I
De veehouder W. van d. Laan al-
een
de
de
Kantoor voor admini
stratie en redaktie:
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 3005 0 5150)
b.g.g. 4091.
Verschijnt
MAANDAGS en DON
DERDAGS
c
V
r
f
n.v.
van
9
o
i
9
I
i
I lijk het bewijs van deze wandaden. 1 september a.s. zal worden voor-
J De hond is op last van de politie af- zien) is ook gisteren weer gebleken.
gemaakt. F” nnt
Ook in de open wedstrijden waren de
Friese suksessen gering. Alleen De Wil
de veroverde maandag in een sterk veld
een prachtige tweede plaats en dinsdag
viel alleen De Vries in de prijzen. Hij
werd vijfde. Röfekamp, raakte, terwijl
hij in goede'positie lag, aan de grond,
evenals mr. Van der Werf.
Gisteren stuurde Alberda zijn Algri
naar de vierde plaats en werd Mr. v. d.
Werf vijfde. De hoofdprijs ging naar John
Hofland, die Bouw van Wijk achter zich
wist te houden.
In de Valkenklasse behaalde Thea de
Vries op de valreep nog een vierde prijs,
evenals Onno Zweep in de Jeugdklasse.
werd
na een
die zou kunnen
het vak. Daarom mogen de gemeente
Doniawerstal en hij, Beene, zich geluk
kig prijzen, dat zoon Kees graag zijn
vader wil opvolgen.
Nadat rijksweg 43 was geopend en er
dus een beter toevoerweg ontstond, via
de oude weg vanaf de rijksweg dus,
werd het pas goed druk voor de familie
Regeling. De pont is altijd gratis ge
weest, maar de werkzaamheden bleken
en zijn nog onbetaalbaar.
Zaterdagnacht omstreeks twaalf uur
deed een man van middelbare leeftijd,
inwoner van Woudsend, een poging een
aldaar op de parkeerplaats staande hooi-
pers in brand te steken. Overburen za
gen de zich op de pers bevindende hooi
balen branden en wisten deze met een
emmer water te blussen. Zij hadden ook
bedoelde man daar zien lopen, en waar
schuwden de rijkspolitie. Deze heeft
zondagmiddag de man gearresteerd; hij
legde na enige tijd een volledige beken
tenis af en werd maandag weer op vrije
voeten gesteld, nadat rapport was opge
maakt. Hij zal te zijner tijd voor de offi
cier van justitie worden geleid.
Omtrent ’s mans motieven heeft men
nog geen volle zekerheid, maar wraak
neming behoort tot de waarschijnlijkhe
den. Er is geen schade aangericht aan
de pers zelf.
IIHHHHHHHIItlIlllllHIIII IIIIHIIHIIHIIHH
De buik is als een rechter,
die zwijgt doch vraagt.
Sinds 1937 woont het gezin Regeling daar. Eerst
was hij werkzaam als boerenarbeider, maar daar
na, ook al omdat het eigen-baas-zijn beter in over
eenstemming was en is met de aard van Beene, ver
koos hij het overzetwerk boven dat van het asnder-
mans-knecht-zijn. „Ja, ik ben wel in gemeente
dienst, maar op mijn pont en wat daar alzo bij
komt, ben ik baas en dat moatte wy ha," aldus Re
geling. Een zin, die hij in het gesprek, dat we de vo
rige week met hem hadden, herhaaldelijk zou ge
bruiken. „Jo moattè baes bliuwe op jou pont, oars
kinn' je wol thus bliuwe!" Waarbij hij je aankijkt
op bovenomschreven wijze.
„Deze lijsten moet ik wekelijks naar
het gemeentehuis sturen, maar tot he
den heb ik het altijd goed bijgehouden.
Ik wou zelf ook wel eens weten wat er
over gaat. Het aantal Snekers per fiets
wordt hard minder. Door die verrekte
brommers durven de vaders en moe
ders niet meer met hun kroost op de
fiets over dat fietspad, dat veel te smal
is en de grasberm ligt te hoog. Als ze
moeten uitwijken voor zo’n brom nozem
dan vallen ze. ’t Is een hopeloze toestand
voor de Sneker fietsers. Ik zie ze haast
nooit meer en vroeger kwamen er zoveel.
Morgen begint de bouwvak, dan komen
ze met hun bootjes, dan breekt het los.
Ik zeg altijd: daar komt het Russische
leger!”
Deze maatregel treft dus ook de brom
fietsberijders die op een normale wijze
van hun vervoermiddel gebruik maken,
maar door de geringe lengte van de be
treffende straten, die voorts voor het
doorgaande verkeer niet van belang zijn,
en het feit, dat het verbod eerst na 8
uur ’s avonds geldt, zien B. en W. niet
als een groot bezwaar.
De commissie voor de strafverorde
ning kan zich met dit voorstel vereni
gen. Een der leden evenwel is niet over
tuigd van de noodzaak een dergelfjke be-
IHHIIItHItlHIMilllHIIIIIIIIIIIHItllllllllini paling in de verordening op te nemen.
In de gemeenteraad is er bij B. en W. herhaalde malen op aangedrongen paal
en perk te stellen aan de overlast en hinder welke wordt ondervonden van de in
de avonduren in de binnenstad heen en weer rijdende, jeugdige bromfietsberij
ders. Aan het slot van de discussie in de laatste begrotingsvergadering
zelfs een motie aangenomen, waarin B. en W, werden uitgenodigd om,
nader onderzoek, een voorstel in te dienen.
Dit is er thans en betreft o.a. een bromfietsverbod tussen 20 en 23 uur op het
Schaapmarktplein, de N. Burgstraat, de Peperstraat, beide zijden van Leeuwen
burg en beide zijden van het Grootzand tussen Eierbrug en Middenbrug.
In het daarom ter vaststelling aange
boden ontwerp-besluit tot aanvulling van
de Algemene Politieverordening zijn en
kele bepalingen opgenomen, welke naar
de mening van B. en W. doeltreffende
bestrijding mogeljjk maken.
„We beleven soms ook rare dingen.
Er is wel eens een te zware vrachtwa
gen met pont en al op de bodem ge
zonken. 6’- ton woog dat kreng. Zwaga
heeft hem gelicht. Groninger vissers
wilden er eens ’s nachts om drie uur op
eigen houtje met de pont over. Ik werd
razend en heb ze verjaagd. Zoiets ge
beurt vaker. Ook overdag, als de man
nen ongeduldig worden en snel over wil
len. Soms proberen ze op eigen gezag
en met hun onverstand van zaken de ka
bel op te draaien en dat mag niet. „De
minsken moatte fan de pont af bliuwe,
oars skop ik se under de.... En ik'stek
raek, as hja dat mar witte!!”
„Er komen ook veel Duitsers, Engel-
sen en Fransen. Daarmee heb je geen
last; behalve met Frans en Engels.
Duits daar red ik me best mee. Maar je
hebt er rare gasten onder. Vooral def
tig gezelschap, vaak bungalowmensen,
(aan de „Goudkust” staan mooie eigen
bungalows), die doen nogal uit de hoog
te. Dan zet je een of twee sleeën van
wagens over en dan krijg je een sigaret
als fooi. Nou, die rookt Kees wel op, ik
rook niet, ik pruim liever. En in de laat
ste oorlogsdagen hebben de Duitsers de
pont nog laten zinken. Bij Scharster-
brug is toen erg gevochten.”
„Ene meneer Caranza wil de pont
kopen en hem in zijn eigen stuk water
langs zijn grond waarop een bungalow
staat, gebruiken. Hier wil hij de ge
meente een pont schenken, waarop drie
auto’s kunnen. Wat de gemeente ervan
gezegd heeft, weet ik nog niet. Maar
van mij mag-ie, als ’t maar een elek
trische is.
Advertentieprijs 15 ct.
per mm.
Bij contract (handels-
adv.) lager.
Abonnementsprijs f 3.50
per half jaar. Franco p.
post f 4.50 per hall jaar.
Giro 850748 ten name
van Sneeker Nieuwsblad
plaatsing van personeel liggen niet in
het voornemen. Op de binnenlandse
markt blijven beide bedrijven hun eigen
afnemers zelfstandig bedienen.
op zaterdag 27 juni 166 auto's en 230
fietsen. Wegens de watersport komt er
geen brug, de schepen hebben voor
rang en de automobilisten denken, dat
zü dat hebben. Als ze dan eens moeten
wachten, die rijkelui’s dames en heren
in d’r mooie cars en het duurt wat lang,
dan durven ze ook nog wel te zeggen:
„Hij heeft het zeker niet aangenomen,
die veerman”.
De nieuwe vennootschap zal, behou
dens goedkeuring door het ministerie
van justitie, de naam dragen van N.V.
Uniprint, met een geplaatst kapitaal van
ongeveer een millioen gulden.
Als commissarissen zullen optreden:
Mr. H. A. C. Branderhorst te Oegstgeest,
Ir. C. Dekker te Waalre, Eén commis
saris te benoemen door N.V. Participa
tiemaatschappij Niben te Den Haag, Eén
commissaris te benoemen door N.V. Le
vensverzekeringmaatschappij Nillmij
te Den Haag, Drs. D. Wind te Zeist en
Mr. A. J. de Wolff te Bergen N.H.
De directie zal worden gevoerd door
twee directeuren, één uit elk der fuse
rende ondernemingen t.w. de heren J. A.
C. Diepsmeer en H. Flach.
Offsetdrukkerij Flach N.V. is een sinds
1874 bestaand familiebedrijf, in 1949 om
gezet in een naamloze vennootschap.
Uitgeoefend wordt vrijwel uitsluitend het
offsetdrukprocedé. De directie is in
handen van de heren G. W. Flach en H.
Flach, die ook na de fusie deze functie
blijven bekleden.
N.V. Drukkerij De IJsel v/h R. Borst
en co. werd opgericht in 1899 en ging in
N.V.-vorm over in 1923. Het is een ge
mengd bedrijf waarin zowel de offset-
als de boekdruktechniek wordt toege
past. Directeuren zijn de heren J. A. C.
Diepsmeer en J. F. P. W. G. Meers
mans die eveneens na de fusie de direc
tie blijven voeren.
„De zaterdag en zondag doen ons de
das om,” zegt Regeling, „wat betreft
die opvolgingskwestie, dat heb ik al ge
zegd. Zie maar eens wat er allemaal
overgezet moet worden. We hebben van
gemeentewege lijsten ter invulling ge
kregen om te noteren, wat er wekelijks
passeert. We schrijven datgene op, wat
komt uit Doniawerstal en wat van daar
buiten is; fietsers, voetgangers en auto’s
en ander gemotoriseerd vervoer. We
moeten er altijd zijn, ook ’s nachts voor
dokters, ziekenauto’s, brandweer, en we
worden met de bel gewaarschuwd, (’t
Is altijd haast-je rep-je met de koffie
of me* eten, en dat werkt wel eens op
mijn man’s zenuwen; daardoor is hij
soms moeilijk en kort aangebonden,
zegt zijn vrouw er tussendoor).
„Neem nou de maand juni: in de he
le maand 3492 auto’s, 3824 fietsen. Op
zondag 14 juni 152 auto’s en 121 fietsen,
Altijd is de overzet geopend; het moet
eerst twee dagen en nachten flink ge
vroren hebben, dan pas gaat hij dicht.
En niet te vergeten als het skütsje-silen
er is. Zoals op zaterdag 25 juli aanstaan
de, dan is er met de pont geen varen
aan. Zo druk is het op de Langweerder-
vaart! Volgens het scheepvaartregle-
ment heeft de scheepvaart voorrang op
een pont, „nou, dan moatte jo soms
wol in heal ure wachtsje foardat jo oer
set wurde Irinne.” Daarom is de pont
dan ook van half elf *s morgens tot 10
uur ’s avonds gesloten.
Offsetdrukkerij Flach N.V. te Sneek en de N.V’. Drukkerij De IJsel v/h R. Borst
en Co. te Deventer hebben besloten, om de reeds een tiental jaren bestaande sa
menwerking verder uit te breiden en te intensiveren.
Daartoe zal een houdstermaatschappij worden opgericht, waarin overeenkom
stig de besluiten van de aandeelhoudersvergaderingen van beide N.V.’s, alle aan
delen zullen worden ingebracht tegen afgifte van een gelijk bedrag aan aande
len van deze nieuwe maatschappij. Hierin zal ook worden deelgenomen door
N.V. Participatiemaatschappij Nibel, dochteronderneming van het Nillmijcon-
cern, welke maatschappij vóór de fusie een pakket aandelen van de oude aan
deelhouders zal overnemen.
Volgens B. en W. bedraagt het -.antal
jongelui, dat op bromfietsen in de
avonduren bijeen pleegt te komen op het
Schaapmarktplein om vandaar uit re
gelmatig door enkele straten van de bin
nenstad heen en weer te rijden, zelden
meer dan twintig. Hun wijze van rijden
is in het algemeen niet zodanig, dat
daardoor de vrijheid van het verkeer en
de veiligheid op de weg ernstig in ge
vaar wordt gebracht, zodat wegafslui-
ting op grond van art. 4 van het Wegen
verkeersreglement niet de aangewezen
maatregel is. Wel is in het verleden in
een vrij groot aantal gevallen proces
verbaal opgemaakt omdat geen richting
werd aangegeven. Dit is echter niet vol
doende om de hinder te bestrijden.
De omwonenden en ook het publiek op
straat ondervinden hinder van het la
waai, dat door weerkaatsing tegen de
huizen nog wordt versterkt, terwijl de
bewoners van de drukst bereden straten
voorts van de bromfietsmotoren ernstige
hinder ondervinden bjj hun radio- en t.v.
ontvangst. Op grond van art. 168 der
Gemeentewet kan de Raad maatrege
len nemen om aan dit euvel een einde
te maken.
Beene Regeling, pontwachter, 60 jaar. Groot, fors
blond en in het bezit van een paar felle, blauwe
ogen, die, als hij in vuur raakt voor iets, schijnen te
steken in het aangezicht van degene die tegen
over hem staat. Typisch de figuur van de stanfries;
kort van kop, zoals dat heet, wat betekent dat hij
niet van gezeur houdt en dat hij weet maatregelen
te treffen als ze hem, zijn pont of zijn mening te
na komen. Maar overigens een hartelijke, humoris
tische en bovenal oprechte kerel. Hij woont in een
huis, dat menigeen hem wegens de ligging in dat
wijde water- en weidegebied zal benijden, daar aan
de Langweerdervaart. In dat huis een gezellige keu
ken, van waaruit de bezoeker 'n mooi uitzicht heeft
over dit landschap en waarin op de tafel de koffie
met koek rijk aanwezig is. Beiden, Beene en zijn
vrouw kunnen gezellig praten, maar aan alles merk
je wel: Beene is de baas, te water op zijn veer en
thuis.
Behalve een verbod om motoren van
rijwielen met hulpmotor in de open
lucht op een voor de omgeving hinder
lijke wjjze langer in werking te heb
ben dan voor het wegrijden of berijden
noodzakelijk is en een verbod om met
zulk een rijwiel zonder noodzaak bij
herhaling hetzelfde of nagenoeg het
zelfde weggedeelte te berijden, achten
B. en W. het voor een efficiënte be
strijding gewenst, dat bovengenoemde
straten tussen 20 en 23 uur moeten
worden verboden voor rijwielen met
ingeschakelde hulpmotor.
Het wordt anders wel tijd. Met een
flinke storm is het een hele toer; je moet
er altijd op verdacht zijn dat de kabel
niet breekt. Dan, bij een noordwester,
leggen we een andere en sterkere kabel
op het noordwesten aan.
had
hem spoedig op tweehonderd meter opgelopen. Onze stadgenoot belde di-
afstand in een onbebouwde straat te- i-Ei™
Deze wedstrijden, georganiseerd door
de Kon. Zeilver. „Sneek”, werden zon
dag voor de eerste maal op het Ijssel
meer gehouden. De vorige jaren speel
de de strijd zich op het Sneekermeer af,
dat voor deze grotere schepen echter
minder geschikt is.
Het bleek nu echter wel, dat het Ijs
selmeer bij een Zuidwesteljjke wind met
windkracht 6-7 niet voor de poes is. Er
liepen hoge rollers, waarvoor vier van
de veertien ingeschreven deelnemers te
rugschrokken. Zij bleven aan de wal. En
van de tien die gestart werden, kwamen
twee (in elke klasse één) niet door de fi
nish.
Gestart werd buiten de haven van
Staveren en gefinisht in de haven van
Lemmer, waarvoor de wedstrijdleiding
zich op de Lemster Aak van de heer
Bron had ingescheept, waarmee na de
start naar Lemmer gezeild werd, zodat
deze heren ook met de kracht van de
wind en de golven werden geconfron
teerd.
De berekening aan de hand van
daarvoor bestaande formules, wees
volgende winnaars aan.
Klasse III (vier deeln.) 1. H. Peltzer,
Medemblik 2. D. G. van der Werf,
Zuidhorn.
Klasse IV (zes deeln). 1. Dr. J. W. v. d.
Zjjpp, 2. E. Wierstra, beiden alhier, 3.
B. J. Gros, Leeuwarden.
Zou men hem dan al benijden om zijn
woonstee, om zijn werk hoeft dat nu niet
direkt. Want wie wil vandaag-de-dag
nog 17 (zeventien!) uur per dag wer
ken? Hij doet het met zijn 23-jarige zoon
Kees, ook zo’n blonde poteling, maar
*s zondags doet hij het of zjjn zoon al
leen. Om ook eens een dag vrij te heb
ben. Verder werken ze dus 17 uur, van
’s ochtends 5 tot ’s avonds 10. Voor dit
werk, (altijd klaar zijn om mensen, die
ren en voertuigen in alle weer over te
zetten, 60 uur per week, waarvan 15
uur niet uitbetaald, ondanks de 45-urige
werkweek; geen kledingvergoeding),
bestaat weinig of geen belangstelling
In verband met het feit, dat de
„Aquavion Holland”, fabrikant
draagvleugelboten hiervoor behalve de
Colleges van Ged. Staten van Friesland
en Noord Holland en de directie van de
Nederlandse Spoorwegen ook het be
stuur van „Sudergoa” heeft benaderd, is
hedenmiddag in Hotel Bonnema op uit
nodiging van dit bestuur een vergade
ring gehouden van Burgemeesters en
Wethouders uit de Zuidwesthoek.
Hierin is met het oog op een mogeljjke
proefvaart in augustus a.s. van ge
dachten gewisseld over het eventueel
inzetten van draagvleugelboten op de
dienst Staveren-Enkhuizen en gaf de
heer Tj. de Boer, directeur van het
autobedrijf „De Zuidwesthoek”, vanuit
de praktijk van het vervoersbedrijf zijn
visie op deze nieuwe technische moge
lijkheden.
Dat we eigenlijk een gemechaniseerde
pont hebben, zou je denken als je het
grote ANWB-bord aan de rijksweg be
kijkt, maar dat is nog toekomstmuziek.
We kunnen wel 5 ton dragen, maar dat
moet allemaal nog met handkracht. Er
bestaan plannen om me een elektrisch
gedreven pont te verschaffen, zoals in
Holland, in Akersloot. Maar wannéér
die er is...
Bij een handelaar aan het Schaap-
marktplein vervoegde zich iemand
Een stadgenoot miste zaterdag- uit Langweer die door vuur een ver-
morgen 11 juli zijn auto. Hij vond wonding aan een zijner ogen 1.™
reet naar het Ziekenhuis om te vra-
rug, maar de achterruit was verwjj- gen of de man bij de oogarts
o.a. komen. L
Het Friese Regenboogteam heeft op
de Kaag tegen zijn Hollandse rivalen
een geduchte nederlaag geleden. Maan
dag waren onze stadgenoten hun ach
terstand van zondag vrijwel ingelopen,
doch dinsdag kregen ze een nederlaag te
slikken van 33.1-22 punten. H. de Vries
en H. Röfekamp finishten toen als eerste
Friezen na drie Hollanders.
En ook gisteren, de laatste dag, kre
gen zij geen kans, want V. d. Velde en
G. Bakker finishten toen als eerste en
tweede, gevolgd door Alberda en De
Vries. De eindstand is hierdoor gewor
den: Holland 124,4, Friesland 96.
waren
ders - twee Duitse jongemannen van De man is toen noodgedwongen
19 en 22 jaar - liepen echter in Be- naar Leeuwarden gegaan...
Zoals bekend zal tijdens het maken van een nieuwe Lemmerbrug I
het verkeer uit en naar de richting Lemmer worden omgelegd,
waarvoor de oude Woudvaartbrug door een nieuwere, bredere en
sterkere is vervangen. Deze brug is dezer dagen in gebruik gesteld
zodat de tijdelijke verkeersregeling nu kan ingaan, zodra met de
werkzaamheden voor de nieuwe Lemmerbrug wordt begonnen,
waarschijnlijk direct na de bouwvakvakantie. Komende uit de rich
ting Lemmer gaat het verkeer nu via de nieuw aangelegde Fries
wijkstraat, Prinsengracht, Woudvaartbrug, Woudvaartkadegedeel
te Joh. W. Frisostraat en de Frederik Hendrikstraat naar de Oppen-
zerweg. De Fred. Hendrikstraat heeft éénrichting-verkeer. Van
af de Oppenhuizerweg wordt het evenwel door de Willem de Zwij
gerstraat (ook eenrichtingverkeer) naar de W oudvaartkade enz. ge
leid. Waar de walbeschoeiing langs de Woudvaartkade tot aan de
W. de Zwijgerstraat niet op zwaar verkeer is berekend, kan dit niet
te dicht langs de walkant rijden. Daarom is twee meter uit de
wal een hek geplaatst. De 2e Woudstraat is aan deze zijde voor ver
der doorgaand verkeer afgesloten. Er zijn op de Prinsengracht bij
de brug en op de hoek Woudvaartkade-Wde Zwijgerstraat ver
keerslichten geplaatst, terwijl het gedeelte W oudvaartkade vanaf
de W. de Zwijgerstraat naar de Joh. W. Frisostraat ook maar in
één richting (naar de Joh. W. Fr.straat) bereden mag worden.
Aan de drukte in en om de Sneeker verwijk, waar
Jachthaven is wel te bemerken, dat den, tegen de lamp en daar bleek,
het vakantietjjd is. Vele gasten dat ze ook in Den Helder langs deze
uit Holland en andere provincies, ongebruikelijke weg onderdelen voor I
maar vooral ook uit Duitsland, vin- hun eigen auto hadden verkregen. Ze
den hier een gezellige en (nog) rus- waren al gemonteerd, maar de poli-
tige thuishaven waarin ze soms meer- tie heeft ze in beslag genomen en ter
dere dagen met hun schepen verblij- beschikking van de rechtmatige ei-
ven. Onder de eersten bevond zich genaren gesteld.
vorige week ook weer de heer A. V.
Wijnberg uit Heemstede met zijn
nieuwe Chinese Jonk. Groter dan die
waarmee hjj vorig jaar door Fries
land voer. De „Queen Bee” was hem
nl. te klein en daarom heeft hjj, even
eens in Hongkong, een grotere laten
bouwen, die ook weer zo’n zoet klin
kende bijennaam heeft gekregen.
derd en meerdere onderdelen, o.a. komen. Deze bleek echter met va-
een koplamp, de accu en de dynamo kantie te zjjn en een waarnemer
er af en uitgesloopt. De da- was er evenmin.
De man is
Het college van commissarissen van
beide fuserende N.V.’s zal uit dezelfde
personen bestaan als dat van de N.V.
Uniprint. De ondernemingen hebben te
zamen 250 man personeel in dienst en
beschikken over moderne gebouwen en
machines.
De belangrijkste motieven die tot dit
fusiebesluit hebben geleid, zijn verbre
ding van de afzet en gebruikmaking van
ervaringen op internationaal nivéau, o.a.
in verband met de ontwikkeling van de
E.E.G. Daarnaast verkrijgen de bedrij
ven door deze fusie mogelijkheden, nieu
we technieken gezamenlijk te ontwikke
len en toe te passen.
Samenvoeging der bedrijven en over-
lelijke iichten uitfloepten en o.a. bjj Repko
inner i
een Duitse herder van B. de J. ach
ter de schapen aan die in een wei
land aan de Hemdijk grazen, waar
van hij vier dood beet.
Verder maakte deze hond nog een
einde aan het leven van een vijftien
tal jonge kippen van de heer J. de
Jong. Een ervan lag voor zjjn hok.
Vorige week zaterdag en maandag
stond er weer een verkeersagent op
het kruispunt bij tandarts Van Ham.
De verkeerslichten waren uitgeval-
len. Zowel voor de politie als voor
het verkeer een lastige situatie,
maar ook voor een aantal omwonen-
de zakenmensen in de Wijde Burg-
straat en de Oosterdijk. Die zitten
nl. op dezelfde kabel zodat bij hen de
hier had vorige week
strop^ Drie dagen achterelkaar joeg njej gewerkt kon worden. Eerst dach-
ten ze dat de stoppen waren doorge-
slagen zodat in één zaak wel twin-
tig stoppen werden verwisseld vóór
men de ware oorzaak ontdekte.
Hoe dringend hier en voor de ver-
re omgeving een tweede oogarts
Een braakproef leverde onomstote- noodzakelijk is (waarin gelukkig op
lijk het bewijs van deze wandaden, 1 september a.s. zal worden
I
I
v?