voor volgende winter Met drie man evenveel capaciteit als Tacozijl BELANGRIJKE MEDEDELING Begroting 1966 Wymbritseradeel sluit Ontwikkeling recreatiemogelijkheden neemt belangrijke plaats Elektrische gemaal bij Staveren volgende winter in gebruik Hoogschagen van Alkmaar winnaar van nationale langebaanwedstrijd te Jutrij p-Hom merts WYMBRITSERADEEL IJLST in „De lendracht’ had weer de primeur van en WOENSDAG 12 JANUARI Nieuwe telefooncentrale 11 januari in gebruik Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK, H 121e jaargang no. 3 idaandag 10 jan. 1966 innniïiïf nifiiïiiifiiiïiïïiïïïïïïii Uitg. SNEEKER NIEUWSBLAD ininimiiinniiniiiiiiniHiiniii In verband met de HALFJAAR LIJKSE OPRUIMING, welke don derdag 13 januari a.s. begint zal ons blad van die datum, één dag eerder, dus op Schaatsen gestolen i - Hei Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD verschijnen. Met het oog op deze vervroegde verschijning zien wij de teksten van de opruimings- advertenties gaarne zo vroeg mo gelijk, doch in ieder geval uiterlijk dinsdag 11 januari, tegemoet. An dere advertenties kan men op de dag van verschijning uiterlijk tot 11 uur opgeven aan ons bureau Ged. Pol 6 of per telefoon 3005. Dokter K. S. Miedema te Bozum overleden I SNEEKER NIEUWSBLAD RIOLERINGSWERKZAAMHEDEN WEGEN EN STRATEN BOUWTERREINEN WONINGBOUW provincie Friesland aan onze lezers en adverteerders. VEEL SNELLER OOK EEN SLUIS vermogen - 66.000,— - 239.000,— Redacteur H. A. de Boer Telefoon 4091 Door de minister van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening is het goedkeu- ringsbeleid inzake ongesubsidieerde wo ningbouw verruimd. Was het oorspronke lijk mogelijk woningbouw te plegen bui ten bezwaar van de provinciale of ge meentelijke woningcontingenten indien de Op 11 januari a.s. zal te Sneek de nieuwe telefooncentrale in dienst worden gesteld. De mogelijkheid bestaat dat op die dag tussen 12.45 en 13.00 uur het telefoonverkeer enige stagnatie zal on dervinden. Vele rijders verbeterden hun persoon lijke tijden, o.a. Roel Bokke Span uit Stiens, die vrü goed reed en in het alg. klassement op de zesde plaats eindigde. Om de ijsbaan te sparen werd de wed strijd gehouden op het ondergelopen land naast de ijsbaan, een grote ijsvlakte wel ke van Hommerts tot IJlst reikte en waarop vele schaatsliefhebbers zich uit stekend vermaakten. Het ijs op de baan was nog niet zo sterk en het bestuur moest het publiek dan ook al in de be ginne verzoeken achter de touwen te gaan schaatsen. Aangezien de meeste schaatsliefhebbers de gevraagde mede werking verleenden, werd het een aan- Jeen Wester, Eernewoude, in fel ge vecht met D. Jellema, Grouw, op de 1.500 meter in Hommerts. De gewone dienst van de begroting voor Wymbritseradeel voor 1966 is in even wicht en een bedrag van ruim f 50.000,is beschikbaar voor het dekken van de jaarlijkse lasten, welke uit kapitaalsuitgaven voortvloeien of voor het dekken van andere uitgaven. Dit gunstiger resultaat kon worden verkregen door een aanzienlijke stijging van de inkomsten der gemeente, waardoor de gestegen uit gaven geheel konden worden opgevangen. Uitgaande van de begroting 1965 kan de stijging der inkomsten nader worden gespecificeerd als volgt: hogere opbrengst wegens algemene uitkering uit het gemeentefonds f 234.500,hogere opbrengst wegens uitkering lager onderwijs f 47.800,totaal inkomsten meer f 282.300, De uitgaven moesten eveneens hoger worden geraamd. Totaal uitgaven meer f334.300,Lagere uitgaven: Verminderde reservering f 40.000,daling kapi- taallasten f 12.000,totaal uitgaven minder f 52.000,Derhalve: hogere uit gaven f 334.300,lagere uitgaven f 52.000,blijft f 282.300, Wanneer men ruw geschat de totale oppervlakte van de stelt op 320.000 ha en de oppervlakte van het boezemwater op 14.000 ha, dan kan men uitrekenen, dat 1 mm neerslag het peil van het boezemwater met plm. 23 mm doet stijgen, aannemende, dat alle water inderdaad in de boezem terecht komt. In de maand december zijn er tientallen millimeters regen gevallen, zodat het peil enorm opliep. De gezamenlijke capaciteit van Tacozijl en de sluizen bij Harlingen en Dokkumer Nieuwezijlen is ongeveer 8 a 10 miljoen m3 per etmaal. Dit komt overeen met 50 a 60 millimeter voor het boezempeil. Wanneer er in die tijd geen nieuwe regen valt heeft Tacozijl dus een dag of 10 nodig om boezem- standen van 50 a 60 cm FZP weer op het normale peil te brengen. Wanneer „Staveren” klaar is zal de capaciteit ongeveer worden verdubbeld. Het nieuwe gemaal, dat ten zuiden van Staveren aan het IJsselmeer wordt gebouwd, vordert gestaag. Men hoopt het volgende winter in gebruik te nemen. Dat dit gemaal in een dringende behoefte voorziet bewijst de abnormaal hoge waterstand van de laat ste weken. Daar bleek zelfs Tacozijl niet tegen op gewassen. Het Ir. D. F. Woudagemaal heeft een capaciteit van 4000 m3 per minuut, dat is per et maal 5,8 miljoen m3. De laatste weken draaien de pompen echter op topsnelheid, tot 4800 m3 per mi nuut. Dat is zo’n 6,5 a 7 miljoen per etmaal. Dat bete kent, dat men in 24 uur het hele Sneekermcer leeg pompt. Vier stoommachines drijven elk twee pom pen aan en 20 mannen zorgen ervoor, dat dit groot ste gemaal van West-Europa zijn taak zal blijven vervuilen. Het nieuwe gemaal bij Staveren, dat in het ver lengde van de Warnservaart wordt gebouwd, krijgt dezelfde capaciteit. Maar er is een wezenlijk ver schil: de aandrijving van de vier reusachtige schroe ven, die elk 1000 m3 per minuut krijgen te verwer ken, is elektrisch. Daardoor kunnen drie man in een drieploegensysteem het gemakkelijk af, want het is verder een zaak van knoppen en handles en kontrole. Een ander belangrijk voordeel is, dat men in Staveren veel sneller gereed is om te malen. Tacozijl heeft na een pe riode van stilstand altijd nog vier uur nodig om de ketels op te stoken (vroe ger was dat 24 uur). In het nieuwe gemaal wordt met behulp van een elek tromotor eerst de ruimte, waarin de 7.000 kg wegende van gietstaal vervaar digde schroef draait, luchtledig gezogen. Na dit zg. vacuumtrekken, dat 15 tot 20 minuten duurt en waardoor het water wordt opgezogen, gaat de schroef pas draaien. Zou men nl. de schroef eerst laten draaien en dan water geven, dan zou deze een plotselinge en te zware belas ting krijgen. Een elektromotor met een vermogen van 250 pk drijft de zware schroef, die dezelfde vorm heeft als de schroef van een schip, aan. Deze motor maakt 1.000 men. Het is een imposant gebouw, gro tendeels van beton, maar met gele steen tjes afgewerkt. In april 1963 is men be gonnen met de eerste werkzaamheden; in augustus werd de eerste paal geslagen. Het gebouw rust op 590 palen, in totaal zijn er 635 palen van zo’n meter of 12 de grond ingeheid, dwars door een harde oerlaag heen tot in een diepere laag. Enkele duizenden tonnen cement zijn ver werkt tot beton. De vloer van de kelden ligt 4,40 meter beneden FZP. Deze kelder loopt onder het gehele gebouw door en biedt berg ruimte aan verschillende zaken, zoals reserveonderdelen. Men waant zich daar in de catacomben. Door het hele gebouw is centrale verwarming aangebracht. Zaterdagmiddag gingen enkele jonge lui van Sneek naar IJlst via de ijsvlakte, die zich tussen beide steden heeft ge vormd. Moe van de schaatstocht ging men in IJlst enige verpozing zoeken in een café. De schaatsen werden zo lang op een tafeltje gelegd. Toen ze weer op stapten bleek een paar schaatsen te zijn verdwenen, zodat de betreffende jonge man te voet naar Sneek moest terug keren. t.l.v. W’deel perc. f 12.600,— - 30.300,— - 77.000,— - 71.000,— - 82.500,— - 155.700,— - 16.500,— - 59.750,— De ijsclub „De lendracht” te Jutrjjp-Hommerts is er steeds als de kippen bij als het maar even wintert. Zo ook nu weer. Het had nauwelijks gevroren of deze aktieve vereniging schreef een wedstrijd uit voor langebaanrijders. En met sukses, want op de lijst prijkten niet minder dan vier en tachtig deelnemers onder wie vele prominente rijders. Voor de organisatoren was het zeer verblijdend dat allen ook aan de start verschenen. Van de zijde van het publiek bestond voor dit eerste treffen in 1966 veel belangstelling. Bovendien waren de televisie en vele sportver slaggevers aanwezig, alsook twee leden van de technische commissie van Fries land. Na een zeer felle strijd werd A. Hoogschagen eerste in het algemeen klasse ment. Hij won de 500 cn 3000 meter in resp. 45.4 en 5.10.2 en eindigde op de 1500 meter op de derde plaats achter Jan Halfweeg van Wieringen en Sibold de Vries van Harich. Deze beide rijders werden resp. tweede en derde in het algemeen klassement. Vlak naast het gemaal krijgt de Warn servaart een verbinding met het IJssel meer via een nieuwe sluis. Deze sluis heeft een schutkolk van 70 meter lengte. De breedte is 9 meter. Hjj is gebouwd op schepen van 600 ton, maar als het moet kunnen ook grotere schepen, tot 1.000 ton, er door. Dan moet de brug er namelijk uit. De hoogte van de sluis deur aan de IJsselmeerkant is 3,80 m ZP. Het geheel ligt nu nog binnen de oude zeedijk, maar die wordt ter plaatse weg gegraven. De weg loopt straks onmiddel lijk langs sluis en gemaal. „Buiten” zijn twee strekdammen gemaakt, die een grootste onderlinge afstand hebben van werd nog rjjksgoedkeuring ontvangen voor 8 bouwkaswoningen, 6 vrijetjjdswo- woningen, 11 zg. Bogaerswoningen en 20 ongesubsidieerde woningen. Meerdere toewijzingen in 1965 kunnen zeker nog worden tegemoetgezien. een terrein, dat uiterst geschikt ligt bjj de grote verkeersweg en ’t grootscheeps- vaarwater, maar juist om die ligging kan lang niet elke industrie aanvaard worden. Het laat zich aanzien, dat binnen niet te lange tijd maatregelen dienen te wor den getroffen om in Heeg te komen tot nieuw industrieterrein. Het uitbreidings plan biedt deze mogelijkheid, maar aan koop van deze grond zal zeker moeilijk heden opleveren. 145 meter. De einden van deze dammen laten een vaargeul van 75 meter. Er ko men havenlichten. Een spuivlag of spui- licht zal de scheepvaart aangeven of er gemalen wordt, zodat ze rekening kun nen houden met de, overigens niet sterke, stroom. De vaargeul krijgt een diepte van 4,5 meter. Deze nieuwe sluis zal een aanzienlijke verbetering betekenen voor de scheep vaart. In 1965 maakten niet minder dan 4.046 vaartuigen met een gezamenlijke inhoud van ruim 100.000 ton gebruik van Staverens sluizen, nl. 598 vrachtschepen. 2.638 pleziervaartuigen en riog 810 andere boten. z- Bjj de sluis wordt een tweetal aanleg plaatsen, zowel binnen als buiten, ge maakt. „Binnen” is een meerstoel ge- projekteerd op 22,5 meter van de sluis. Op 62-jarige leeftijd is gisteren te Bo zum overleden de heer K. S. Miedema, die daar ruim 35 jaar arts is geweest. Hjj bewoog zich veel op cultureel ge bied, waarbij vooral de oudheidkunde en historie zijn belangstelling hadden. Op zjjn initiatief kwam in Bozum het Groene Kruisgebouw tot stand, waarvoor hjj op 31 oktober 1963 zelf de eerste steen legde. Bovendien stelde dokter Mie dema de benodigde bouwgrond gratis be schikbaar. Woensdag 12 januari ’s middag 2 uur wordt in de Ned. Herv. kerk te Bozum een rouwdienst gehouden, waarna te Oud- kerk de begrafenis zal plaats hebben. Verschijnt MAANDAGS en DONDERDAGS Kantoor voor administratie en redaktie GEDEMPTE POL 6 Telefoon 05150 - 3005 Advertentieprijs: 15 cent per mm Bjj kontrakt (handelsadvertenties) lager. Abonnementsprijs f 4, per half jaar. Franko p. post f 5,— per half jaar. Giro 85 07 48 ten name van Sneeker Nieuwsblad a. Woningbouw. Een van de belangrijk ste wapens om de terugloop van de be volking tegen te gaan is de woningbouw. Naast moeilijkheden (bv. rjjksgoedkeu ring), die bij het realiseren van woning bouw dienen te worden overwonnen, is het echter noodzakeljjk, dat de adspirant- bouwers over geschikte bouwterreinen kunnen beschikken. Het is mogeljjk binnenkort in de vol gende dorpen door aanleg van nieuwe bouwterreinen weer bouwrijpe grond aan te bieden, nl. Oosthem, Oppenhuizen, Njj- land en IJsbrechtum. In het dorp Wouds- end is zeer onlangs het terrein ten westen van de Ee gereed gekomen, terwijl ook het terrein ten zuiden van het sport terrein bouwrijp is. Verwacht mag wor den, dat de eerstkomende tijd in Wouds- end aan de behoefte om bouwterrein kan worden voldaan. Dat sommige terreinen slechts kort op bebouwing behoeven te wachten, blijkt wel uit het terreintje te Ypecolgsga ten zuiden van de ijsbaan en de nieuwe uit breiding te Blauwhuis. De verkoop van de bouwterreinen te Heeg en Scharnegoutum is de laatste tijd in een dergelijk tempo verlopen, dat thans reeds omgezien dient te worden naar nieuwe uitbreidingen. Aan het verkrijgen van bouwterrein te Oudega wordt reeds geruime tijd ge werkt. b. Industrie. Het industrieterrein te Woudsend ten noorden van de Vosselaan is langzamerhand zover bebouwd, dat omgezien dient te worden naar nieuw terrein. Op het uitbreidingsplan is hier voor aangegeven het terrein ten oosten van de voormalige zuivelfabriek. Vóór tot aankoop van dit terrein kan worden overgegaan, zal gezocht moeten worden naar een oplossing om de tegenwoordige eigenaar te compenseren. Voor het industrieterrein te Uitwellin- gerga aan het Prinses-Margrietkanaal melden zich zo nu en dan liefhebbers. Tot verkoop is, het, uitgezonderd de n.v. Efko, tot nu toe niet gekomen. Dit is Ais doel hebben b. en w. zich gesteld de weg AbbegaKettingRige in 1966 te realiseren. Van de zijde van de Cul tuurtechnische Dienst werd hierop zeer veel prjjs gesteld, aangezien de midde len voor 1965 een uitgaaf van f 119.000, moeilijk toelieten. Het ligt in de bedoeling in ruilverkave- lingsverband enkele wegen in de ge meente aan te leggen of te verbeteren, in de ruilverkaveling „Gaasterland” en de „Sneeker Oudvaart”. In de ruilverkaveling „Gaasterland”: de weg WoudsendIndijk, die wordt ver beterd en doorgetrokken tot de weg Wa terlooNjjega (H.O.); een verbinding vanaf Waterloo in de richting van het Slotermeer en vandaar door de Warren naar Balk; aanleg wandelpad van Woudsend naar het Slotermeer (over de aanwezige polderdijk); wijziging van het rijwielpad langs de weg Woudsend naar Balk, in die zin, dat dit geheel komt te liggen ten zuiden van de weg Wouds endYpecolsga tot het punt van aan vang van de ontworpen landbouwweg vanaf Waterloo in de richting van het Slotermeer bedoeld. In het kader van de ruilverkaveling „De Sneeker Oudvaart” zullen zeker een 16-tal wegen worden aangelegd eventueel verbeterd. De volgende wegen bete kenen een financiële last, t.w. Verbinding ScharnegoutumGauw-Goënga Speersterdjjk Verbinding Sybrandaburen naar rijksweg Weg PoppingawierPaviljoenweg SneekPaviljoenweg Paviljoenweg Groenedjjk v.a. Huitema tot de Paviljoenweg Fietspad iangs het Sneekermeer Voor het onderhoud der wegen is op genomen in de begroting (excl. kap. las ten) f 143.260,terwijl voor de straten f 42.650,wordt geraamd. Deze bedra gen verschillen met de raming op de begroting 1965 resp. rond f 8.000,en f 18.000,(t.w. hogere raming in 1966). Door de dienst van gemeentewerken wordt voor het dagelijks onderhoud der wegen, inclusief arbeidslonen, een bedrag geraamd van f 50.000, Voor het dagelijks onderhoud en het grasvrij houden der straten wordt voor 1966 een bedrag van f 11.750,geraamd. Voor een aantal straten of gedeelten daarvan is een bedrag opgenomen voor herbestraten, t.w. in de dorpen Woudsend, Heeg, Gaastmeer, Folsgare, Njjezijl, Vijfhuis, Blauwhuis, Njjland, Tirns, Scharnegoutum, Oppenhuizen en Uitwel- lingerga. 30 30 22,5 30 10 30 25 25 groot is geweest. Naast de 39 woning wetwoningen en de 10 premiewoningen aannemingssom niet hoger lag dan een bedrag van f 14.000,—, later verhoogd tot f 16.000,— i.v.m. de gest’egen bouwkosten, thans geldt deze regeling ook voor wo ningen, die niet boven een bedrag uitgaan van f 20.000,Voor deze woningen kan dan nog een aanvrage worden ingediend voor een bijdrage ineens, groot f 1.000, ingevolge de beschikking bevordering eigen-woningbezit. Dat Wymbritseradeel nog grote aan trekkingskracht heeft als woongemeente voor elders (verkende beroepsbevolking, kon aangetoond worden uit de uitkomsten van de laatstgehouden volkstelling. Toen werkten er nl. 671 mannen buiten Wym britseradeel, waarvan 334 hoofden van gezinnen. De aanvankelijke toewijzing voor 1965 werd verhoogd tot 30 woningwetwoningen en 10 premiewoningen. In overleg met de woningstichting viel de keuze voor de woningwetwonin gen op een zg. keuzeplan. Dit hield in, dat 25 pet. meer dan het toegewezen contingent mocht worden gebouwd. De gunning voor 39 woningen werd onlangs van de minister ontvangen. Het aantal woningwetwoningen, per 1 januari 1965: 321, zal met inachtneming van de toe wijzing voor 1965 stijgen tot 360. Geconcludeerd mag worden, dat de bouwaktiviteit in onze gemeente in 1965 totaal f 42.000,— - 101.000,— - 342.000,— - 235.967,— - 825.000,— - 519.000,— toeren en heeft een vertraging van on geveer 20. De schroef zelf maakt 45 toeren. De machines zijn gemaakt bij Stork. De schroef draait in een huis en past daarin op een millimeter nauwkeurig. Achter de vier pompen valt het water en belandt via de geleiders, die een gelijkmatig wegstromen verzekeren, in het IJsselmeer. Een en ander is proef ondervindelijk uitgekiend door de man nen van Rijks- en Provinciale Waterstaat. Het is ook mogelijk om in tijden van droogte water in te laten. In dat geval wordt eerst weer vacuum gezogen, waar na het mogelijk is de doorstroomopenin- gen als hevel te gebruiken. De stroom snelheid wordt in het stroomkanaal maxi maal 40 cm per seconde. NET EEN KERK Wie het gemaal binnengaat heeft het gevoel in een nieuw model kerk te ko- trekkeljjke en vlotte wedstrijd met maar enkele valse starts. De organisatie was perfect in orde, want rijders en publiek werden telkens door de heer P. Hoekstra uit Hommerts en sportjournalist H. Speerstra uit Heerenveen via de micri- foon op de hoogte gehouden. Voor Sibold de Vries was het jammer dat hjj op de 3000 meter een val maakte. Hjj zette echter grimmig door en wist nog een tjjd te noteren van 5.19.9. Bjj de tien hoogst geplaatsten in het eindklas sement waren vier Friezen, maar nieuwe sterren meldden zich niet. Trouwens daar is het wintertje ook nog te kort voor. De gedetailleerde uitslag luidt: 500 nieter: 1. A. Hoogschagen, Alkmaar 45.4; 2. T. Ferwerda, Bolsward 45.6; 3. Jeen Wester, Eernewoude 45.9; 4. D. Jellema, Grouw 45.9; 5. A. Eriks, St. Maarten 46.4. 1500 meter: 1. Jan Halfweeg, Wieringen 2.22.1- 2. Sibold de Vries, Harich 2.22.2; 3. A. Hoogschagen, Alkmaar 2.25; 4. A. Eriks, St. Maarten 2.25.3; 5. J. Philippo, Zutfen 2.26. 3000 meter: 1. A. Hoogschagen, Alkmaar 5.10.2; 2. J. Halfweeg, Wieringen 5.10.5; 3. L. Meijeringh, Arnhem 5.14.6; 4. J. Philippo, Zutfen 5.15.9; 5. A. Eriks, St. Maarten 5.16.8. Alg. klassement: 1. A. Hoogschagen, Alk maar; 2. J. Halfweeg, Wieringen; 3. Sibold de Vries, Harich; 4. A. Eriks, St. Maarten; 5. J. Philippo, Zutfen; 6. Roe lof Bokke Span, Stiens; 7. L. Mejjeringh, Arnhem; 8. A. Leeningen, Zutfen; 9. T. Ferwerda, Bolsward; 10. D. Jellema, Grouw. Voorzitter I. Bergsma reikte na afloop in café Walon de eretekenen en luxe voor werpen uit. De sportieve Ludwig Mejje- ringh bedankte namens alle rijders voor de genoeglijke dag en constateerde dat de jeugd goed aan het opkomen is. In een gemeente als Wymbritseradeel vraagt een goede waterzuivering der mate grote financiële offers, dat, indien van hogerhand geen bijdrage wordt ver leend, moeilijk tot realisering van de plannen zal worden gekomen. Omtrent de plannen in onze gemeente kan het volgende worden opgemerkt. Woudsend: Het plan met toelichting opgesteld door het Technisch Adviesbu reau van de Ver. van Ned. Gemeenten, is gereed. In de loop van het jaar 1965 is een gedeelte bouwterrein voorzien van riolering ter lengte van plm. 870 m, aan gepast aan het nieuwe plan. Heeg: In oktober 1963 is opdracht ge geven aan eerder genoemd bureau voor het opmaken van een plan. Inmiddels is ter plaatse de bestaande toestand op genomen, terwijl het tekenwerk voor Heeg, volgens verkregen inlichtingen, praktisch klaar is. ScharnegoutumOp advies van ge noemd bureau is contact opgenomen met Sneek om de afvoer en zuivering via de stadsriolering van Sneek te doen plaatsvinden. Naar de mening van het bureau is het voor onze gemeente voor deliger het afvalwater van de kern Scharnegoutum naar de geprojekteerde zuiveringsinstallatie van Sneek af te voeren, in plaats van het afvalwater ter plaatse in een eigen zuiveringsinstallatie te behandelen. De installatie van Sneek, welke waar schijnlijk binnen vjjf jaar wordt gereali seerd, biedt hiervoor wel de mogelijk heid. Met behulp van een rioolgemaal en een persleiding van ca. 2 km lengte kan het afvalwater van Scharnegoutum op het rioleringsstelsel van Sneek worden gebracht.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1966 | | pagina 1