voor
volgende winter
Met drie man evenveel
capaciteit als Tacozijl
BELANGRIJKE
MEDEDELING
Begroting 1966
Wymbritseradeel sluit
Ontwikkeling recreatiemogelijkheden
neemt belangrijke plaats
Elektrische gemaal bij Staveren
volgende winter in gebruik
Hoogschagen van Alkmaar winnaar van
nationale langebaanwedstrijd te
Jutrij p-Hom merts
WYMBRITSERADEEL
IJLST
in
„De lendracht’ had weer de primeur
van
en
WOENSDAG 12 JANUARI
Nieuwe telefooncentrale
11 januari in gebruik
Officieel Orgaan van de gemeenten SNEEK,
H
121e jaargang no. 3
idaandag 10 jan. 1966
innniïiïf nifiiïiiifiiiïiïïiïïïïïïii
Uitg. SNEEKER NIEUWSBLAD
ininimiiinniiniiiiiiniHiiniii
In verband met de HALFJAAR
LIJKSE OPRUIMING, welke don
derdag 13 januari a.s. begint zal
ons blad van die datum, één dag
eerder, dus op
Schaatsen gestolen
i - Hei Sneeker Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
verschijnen. Met het oog op deze
vervroegde verschijning zien wij
de teksten van de opruimings-
advertenties gaarne zo vroeg mo
gelijk, doch in ieder geval uiterlijk
dinsdag 11 januari, tegemoet. An
dere advertenties kan men op de
dag van verschijning uiterlijk tot
11 uur opgeven aan ons bureau
Ged. Pol 6 of per telefoon 3005.
Dokter K. S. Miedema
te Bozum overleden
I
SNEEKER NIEUWSBLAD
RIOLERINGSWERKZAAMHEDEN
WEGEN EN STRATEN
BOUWTERREINEN
WONINGBOUW
provincie Friesland
aan onze lezers en adverteerders.
VEEL SNELLER
OOK EEN SLUIS
vermogen
- 66.000,—
- 239.000,—
Redacteur H. A. de Boer
Telefoon 4091
Door de minister van volkshuisvesting
en ruimtelijke ordening is het goedkeu-
ringsbeleid inzake ongesubsidieerde wo
ningbouw verruimd. Was het oorspronke
lijk mogelijk woningbouw te plegen bui
ten bezwaar van de provinciale of ge
meentelijke woningcontingenten indien de
Op 11 januari a.s. zal te Sneek de
nieuwe telefooncentrale in dienst worden
gesteld. De mogelijkheid bestaat dat op
die dag tussen 12.45 en 13.00 uur het
telefoonverkeer enige stagnatie zal on
dervinden.
Vele rijders verbeterden hun persoon
lijke tijden, o.a. Roel Bokke Span uit
Stiens, die vrü goed reed en in het alg.
klassement op de zesde plaats eindigde.
Om de ijsbaan te sparen werd de wed
strijd gehouden op het ondergelopen land
naast de ijsbaan, een grote ijsvlakte wel
ke van Hommerts tot IJlst reikte en
waarop vele schaatsliefhebbers zich uit
stekend vermaakten. Het ijs op de baan
was nog niet zo sterk en het bestuur
moest het publiek dan ook al in de be
ginne verzoeken achter de touwen te
gaan schaatsen. Aangezien de meeste
schaatsliefhebbers de gevraagde mede
werking verleenden, werd het een aan-
Jeen Wester, Eernewoude, in fel ge
vecht met D. Jellema, Grouw, op
de 1.500 meter in Hommerts.
De gewone dienst van de begroting voor Wymbritseradeel voor 1966 is in even
wicht en een bedrag van ruim f 50.000,is beschikbaar voor het dekken van
de jaarlijkse lasten, welke uit kapitaalsuitgaven voortvloeien of voor het dekken
van andere uitgaven. Dit gunstiger resultaat kon worden verkregen door een
aanzienlijke stijging van de inkomsten der gemeente, waardoor de gestegen uit
gaven geheel konden worden opgevangen. Uitgaande van de begroting 1965 kan
de stijging der inkomsten nader worden gespecificeerd als volgt: hogere opbrengst
wegens algemene uitkering uit het gemeentefonds f 234.500,hogere opbrengst
wegens uitkering lager onderwijs f 47.800,totaal inkomsten meer f 282.300,
De uitgaven moesten eveneens hoger worden geraamd. Totaal uitgaven meer
f334.300,Lagere uitgaven: Verminderde reservering f 40.000,daling kapi-
taallasten f 12.000,totaal uitgaven minder f 52.000,Derhalve: hogere uit
gaven f 334.300,lagere uitgaven f 52.000,blijft f 282.300,
Wanneer men ruw geschat de totale oppervlakte van de
stelt op 320.000 ha en de oppervlakte van het boezemwater op 14.000 ha, dan
kan men uitrekenen, dat 1 mm neerslag het peil van het boezemwater met plm.
23 mm doet stijgen, aannemende, dat alle water inderdaad in de boezem terecht
komt. In de maand december zijn er tientallen millimeters regen gevallen, zodat
het peil enorm opliep. De gezamenlijke capaciteit van Tacozijl en de sluizen bij
Harlingen en Dokkumer Nieuwezijlen is ongeveer 8 a 10 miljoen m3 per etmaal.
Dit komt overeen met 50 a 60 millimeter voor het boezempeil. Wanneer er in die
tijd geen nieuwe regen valt heeft Tacozijl dus een dag of 10 nodig om boezem-
standen van 50 a 60 cm FZP weer op het normale peil te brengen. Wanneer
„Staveren” klaar is zal de capaciteit ongeveer worden verdubbeld.
Het nieuwe gemaal, dat ten zuiden van Staveren
aan het IJsselmeer wordt gebouwd, vordert gestaag.
Men hoopt het volgende winter in gebruik te nemen.
Dat dit gemaal in een dringende behoefte voorziet
bewijst de abnormaal hoge waterstand van de laat
ste weken. Daar bleek zelfs Tacozijl niet tegen op
gewassen. Het Ir. D. F. Woudagemaal heeft een
capaciteit van 4000 m3 per minuut, dat is per et
maal 5,8 miljoen m3. De laatste weken draaien de
pompen echter op topsnelheid, tot 4800 m3 per mi
nuut. Dat is zo’n 6,5 a 7 miljoen per etmaal. Dat bete
kent, dat men in 24 uur het hele Sneekermcer leeg
pompt. Vier stoommachines drijven elk twee pom
pen aan en 20 mannen zorgen ervoor, dat dit groot
ste gemaal van West-Europa zijn taak zal blijven
vervuilen.
Het nieuwe gemaal bij Staveren, dat in het ver
lengde van de Warnservaart wordt gebouwd, krijgt
dezelfde capaciteit. Maar er is een wezenlijk ver
schil: de aandrijving van de vier reusachtige schroe
ven, die elk 1000 m3 per minuut krijgen te verwer
ken, is elektrisch. Daardoor kunnen drie man in een
drieploegensysteem het gemakkelijk af, want het is
verder een zaak van knoppen en handles en kontrole.
Een ander belangrijk voordeel is, dat
men in Staveren veel sneller gereed is
om te malen. Tacozijl heeft na een pe
riode van stilstand altijd nog vier uur
nodig om de ketels op te stoken (vroe
ger was dat 24 uur). In het nieuwe
gemaal wordt met behulp van een elek
tromotor eerst de ruimte, waarin de
7.000 kg wegende van gietstaal vervaar
digde schroef draait, luchtledig gezogen.
Na dit zg. vacuumtrekken, dat 15 tot
20 minuten duurt en waardoor het water
wordt opgezogen, gaat de schroef pas
draaien. Zou men nl. de schroef eerst
laten draaien en dan water geven, dan zou
deze een plotselinge en te zware belas
ting krijgen.
Een elektromotor met een vermogen
van 250 pk drijft de zware schroef, die
dezelfde vorm heeft als de schroef van
een schip, aan. Deze motor maakt 1.000
men. Het is een imposant gebouw, gro
tendeels van beton, maar met gele steen
tjes afgewerkt. In april 1963 is men be
gonnen met de eerste werkzaamheden; in
augustus werd de eerste paal geslagen.
Het gebouw rust op 590 palen, in totaal
zijn er 635 palen van zo’n meter of 12
de grond ingeheid, dwars door een harde
oerlaag heen tot in een diepere laag.
Enkele duizenden tonnen cement zijn ver
werkt tot beton.
De vloer van de kelden ligt 4,40 meter
beneden FZP. Deze kelder loopt onder
het gehele gebouw door en biedt berg
ruimte aan verschillende zaken, zoals
reserveonderdelen. Men waant zich daar
in de catacomben. Door het hele gebouw
is centrale verwarming aangebracht.
Zaterdagmiddag gingen enkele jonge
lui van Sneek naar IJlst via de ijsvlakte,
die zich tussen beide steden heeft ge
vormd. Moe van de schaatstocht ging
men in IJlst enige verpozing zoeken in
een café. De schaatsen werden zo lang
op een tafeltje gelegd. Toen ze weer op
stapten bleek een paar schaatsen te zijn
verdwenen, zodat de betreffende jonge
man te voet naar Sneek moest terug
keren.
t.l.v. W’deel perc.
f 12.600,—
- 30.300,—
- 77.000,—
- 71.000,—
- 82.500,—
- 155.700,—
- 16.500,—
- 59.750,—
De ijsclub „De lendracht” te Jutrjjp-Hommerts is er steeds als de kippen bij als
het maar even wintert. Zo ook nu weer. Het had nauwelijks gevroren of deze
aktieve vereniging schreef een wedstrijd uit voor langebaanrijders. En met sukses,
want op de lijst prijkten niet minder dan vier en tachtig deelnemers onder wie
vele prominente rijders. Voor de organisatoren was het zeer verblijdend dat allen
ook aan de start verschenen. Van de zijde van het publiek bestond voor dit eerste
treffen in 1966 veel belangstelling. Bovendien waren de televisie en vele sportver
slaggevers aanwezig, alsook twee leden van de technische commissie van Fries
land. Na een zeer felle strijd werd A. Hoogschagen eerste in het algemeen klasse
ment. Hij won de 500 cn 3000 meter in resp. 45.4 en 5.10.2 en eindigde op de 1500
meter op de derde plaats achter Jan Halfweeg van Wieringen en Sibold de Vries
van Harich. Deze beide rijders werden resp. tweede en derde in het algemeen
klassement.
Vlak naast het gemaal krijgt de Warn
servaart een verbinding met het IJssel
meer via een nieuwe sluis. Deze sluis
heeft een schutkolk van 70 meter lengte.
De breedte is 9 meter. Hjj is gebouwd
op schepen van 600 ton, maar als het
moet kunnen ook grotere schepen, tot
1.000 ton, er door. Dan moet de brug
er namelijk uit. De hoogte van de sluis
deur aan de IJsselmeerkant is 3,80 m
ZP.
Het geheel ligt nu nog binnen de oude
zeedijk, maar die wordt ter plaatse weg
gegraven. De weg loopt straks onmiddel
lijk langs sluis en gemaal. „Buiten” zijn
twee strekdammen gemaakt, die een
grootste onderlinge afstand hebben van
werd nog rjjksgoedkeuring ontvangen
voor 8 bouwkaswoningen, 6 vrijetjjdswo-
woningen, 11 zg. Bogaerswoningen en 20
ongesubsidieerde woningen. Meerdere
toewijzingen in 1965 kunnen zeker nog
worden tegemoetgezien.
een terrein, dat uiterst geschikt ligt bjj
de grote verkeersweg en ’t grootscheeps-
vaarwater, maar juist om die ligging
kan lang niet elke industrie aanvaard
worden.
Het laat zich aanzien, dat binnen niet
te lange tijd maatregelen dienen te wor
den getroffen om in Heeg te komen tot
nieuw industrieterrein. Het uitbreidings
plan biedt deze mogelijkheid, maar aan
koop van deze grond zal zeker moeilijk
heden opleveren.
145 meter. De einden van deze dammen
laten een vaargeul van 75 meter. Er ko
men havenlichten. Een spuivlag of spui-
licht zal de scheepvaart aangeven of er
gemalen wordt, zodat ze rekening kun
nen houden met de, overigens niet sterke,
stroom. De vaargeul krijgt een diepte
van 4,5 meter.
Deze nieuwe sluis zal een aanzienlijke
verbetering betekenen voor de scheep
vaart. In 1965 maakten niet minder dan
4.046 vaartuigen met een gezamenlijke
inhoud van ruim 100.000 ton gebruik van
Staverens sluizen, nl. 598 vrachtschepen.
2.638 pleziervaartuigen en riog 810 andere
boten. z-
Bjj de sluis wordt een tweetal aanleg
plaatsen, zowel binnen als buiten, ge
maakt. „Binnen” is een meerstoel ge-
projekteerd op 22,5 meter van de sluis.
Op 62-jarige leeftijd is gisteren te Bo
zum overleden de heer K. S. Miedema,
die daar ruim 35 jaar arts is geweest.
Hjj bewoog zich veel op cultureel ge
bied, waarbij vooral de oudheidkunde
en historie zijn belangstelling hadden.
Op zjjn initiatief kwam in Bozum het
Groene Kruisgebouw tot stand, waarvoor
hjj op 31 oktober 1963 zelf de eerste
steen legde. Bovendien stelde dokter Mie
dema de benodigde bouwgrond gratis be
schikbaar.
Woensdag 12 januari ’s middag 2 uur
wordt in de Ned. Herv. kerk te Bozum
een rouwdienst gehouden, waarna te Oud-
kerk de begrafenis zal plaats hebben.
Verschijnt MAANDAGS
en DONDERDAGS
Kantoor voor
administratie en redaktie
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 05150 - 3005
Advertentieprijs:
15 cent per mm
Bjj kontrakt
(handelsadvertenties)
lager.
Abonnementsprijs f 4,
per half jaar. Franko p.
post f 5,— per half jaar.
Giro 85 07 48 ten name
van Sneeker Nieuwsblad
a. Woningbouw. Een van de belangrijk
ste wapens om de terugloop van de be
volking tegen te gaan is de woningbouw.
Naast moeilijkheden (bv. rjjksgoedkeu
ring), die bij het realiseren van woning
bouw dienen te worden overwonnen, is
het echter noodzakeljjk, dat de adspirant-
bouwers over geschikte bouwterreinen
kunnen beschikken.
Het is mogeljjk binnenkort in de vol
gende dorpen door aanleg van nieuwe
bouwterreinen weer bouwrijpe grond aan
te bieden, nl. Oosthem, Oppenhuizen, Njj-
land en IJsbrechtum. In het dorp Wouds-
end is zeer onlangs het terrein ten westen
van de Ee gereed gekomen, terwijl ook
het terrein ten zuiden van het sport
terrein bouwrijp is. Verwacht mag wor
den, dat de eerstkomende tijd in Wouds-
end aan de behoefte om bouwterrein
kan worden voldaan.
Dat sommige terreinen slechts kort op
bebouwing behoeven te wachten, blijkt
wel uit het terreintje te Ypecolgsga ten
zuiden van de ijsbaan en de nieuwe uit
breiding te Blauwhuis.
De verkoop van de bouwterreinen te
Heeg en Scharnegoutum is de laatste tijd
in een dergelijk tempo verlopen, dat thans
reeds omgezien dient te worden naar
nieuwe uitbreidingen.
Aan het verkrijgen van bouwterrein te
Oudega wordt reeds geruime tijd ge
werkt.
b. Industrie. Het industrieterrein te
Woudsend ten noorden van de Vosselaan
is langzamerhand zover bebouwd, dat
omgezien dient te worden naar nieuw
terrein. Op het uitbreidingsplan is hier
voor aangegeven het terrein ten oosten
van de voormalige zuivelfabriek. Vóór
tot aankoop van dit terrein kan worden
overgegaan, zal gezocht moeten worden
naar een oplossing om de tegenwoordige
eigenaar te compenseren.
Voor het industrieterrein te Uitwellin-
gerga aan het Prinses-Margrietkanaal
melden zich zo nu en dan liefhebbers.
Tot verkoop is, het, uitgezonderd de n.v.
Efko, tot nu toe niet gekomen. Dit is
Ais doel hebben b. en w. zich gesteld
de weg AbbegaKettingRige in 1966
te realiseren. Van de zijde van de Cul
tuurtechnische Dienst werd hierop zeer
veel prjjs gesteld, aangezien de midde
len voor 1965 een uitgaaf van f 119.000,
moeilijk toelieten.
Het ligt in de bedoeling in ruilverkave-
lingsverband enkele wegen in de ge
meente aan te leggen of te verbeteren,
in de ruilverkaveling „Gaasterland” en
de „Sneeker Oudvaart”.
In de ruilverkaveling „Gaasterland”:
de weg WoudsendIndijk, die wordt ver
beterd en doorgetrokken tot de weg Wa
terlooNjjega (H.O.); een verbinding
vanaf Waterloo in de richting van het
Slotermeer en vandaar door de Warren
naar Balk; aanleg wandelpad van
Woudsend naar het Slotermeer (over de
aanwezige polderdijk); wijziging van het
rijwielpad langs de weg Woudsend naar
Balk, in die zin, dat dit geheel komt
te liggen ten zuiden van de weg Wouds
endYpecolsga tot het punt van aan
vang van de ontworpen landbouwweg
vanaf Waterloo in de richting van het
Slotermeer bedoeld.
In het kader van de ruilverkaveling
„De Sneeker Oudvaart” zullen zeker een
16-tal wegen worden aangelegd eventueel
verbeterd. De volgende wegen bete
kenen een financiële last, t.w.
Verbinding ScharnegoutumGauw-Goënga
Speersterdjjk
Verbinding Sybrandaburen naar rijksweg
Weg PoppingawierPaviljoenweg
SneekPaviljoenweg
Paviljoenweg
Groenedjjk v.a. Huitema tot de Paviljoenweg
Fietspad iangs het Sneekermeer
Voor het onderhoud der wegen is op
genomen in de begroting (excl. kap. las
ten) f 143.260,terwijl voor de straten
f 42.650,wordt geraamd. Deze bedra
gen verschillen met de raming op de
begroting 1965 resp. rond f 8.000,en
f 18.000,(t.w. hogere raming in 1966).
Door de dienst van gemeentewerken
wordt voor het dagelijks onderhoud der
wegen, inclusief arbeidslonen, een bedrag
geraamd van f 50.000,
Voor het dagelijks onderhoud en het
grasvrij houden der straten wordt voor
1966 een bedrag van f 11.750,geraamd.
Voor een aantal straten of gedeelten
daarvan is een bedrag opgenomen voor
herbestraten, t.w. in de dorpen Woudsend,
Heeg, Gaastmeer, Folsgare, Njjezijl,
Vijfhuis, Blauwhuis, Njjland, Tirns,
Scharnegoutum, Oppenhuizen en Uitwel-
lingerga.
30
30
22,5
30
10
30
25
25
groot is geweest. Naast de 39 woning
wetwoningen en de 10 premiewoningen
aannemingssom niet hoger lag dan een
bedrag van f 14.000,—, later verhoogd tot
f 16.000,— i.v.m. de gest’egen bouwkosten,
thans geldt deze regeling ook voor wo
ningen, die niet boven een bedrag uitgaan
van f 20.000,Voor deze woningen kan
dan nog een aanvrage worden ingediend
voor een bijdrage ineens, groot f 1.000,
ingevolge de beschikking bevordering
eigen-woningbezit.
Dat Wymbritseradeel nog grote aan
trekkingskracht heeft als woongemeente
voor elders (verkende beroepsbevolking,
kon aangetoond worden uit de uitkomsten
van de laatstgehouden volkstelling. Toen
werkten er nl. 671 mannen buiten Wym
britseradeel, waarvan 334 hoofden van
gezinnen.
De aanvankelijke toewijzing voor 1965
werd verhoogd tot 30 woningwetwoningen
en 10 premiewoningen.
In overleg met de woningstichting
viel de keuze voor de woningwetwonin
gen op een zg. keuzeplan. Dit hield in,
dat 25 pet. meer dan het toegewezen
contingent mocht worden gebouwd. De
gunning voor 39 woningen werd onlangs
van de minister ontvangen. Het aantal
woningwetwoningen, per 1 januari 1965:
321, zal met inachtneming van de toe
wijzing voor 1965 stijgen tot 360.
Geconcludeerd mag worden, dat de
bouwaktiviteit in onze gemeente in 1965
totaal
f 42.000,—
- 101.000,—
- 342.000,—
- 235.967,—
- 825.000,—
- 519.000,—
toeren en heeft een vertraging van on
geveer 20. De schroef zelf maakt 45
toeren.
De machines zijn gemaakt bij Stork.
De schroef draait in een huis en past
daarin op een millimeter nauwkeurig.
Achter de vier pompen valt het water
en belandt via de geleiders, die een
gelijkmatig wegstromen verzekeren, in
het IJsselmeer. Een en ander is proef
ondervindelijk uitgekiend door de man
nen van Rijks- en Provinciale Waterstaat.
Het is ook mogelijk om in tijden van
droogte water in te laten. In dat geval
wordt eerst weer vacuum gezogen, waar
na het mogelijk is de doorstroomopenin-
gen als hevel te gebruiken. De stroom
snelheid wordt in het stroomkanaal maxi
maal 40 cm per seconde.
NET EEN KERK
Wie het gemaal binnengaat heeft het
gevoel in een nieuw model kerk te ko-
trekkeljjke en vlotte wedstrijd met maar
enkele valse starts. De organisatie was
perfect in orde, want rijders en publiek
werden telkens door de heer P. Hoekstra
uit Hommerts en sportjournalist H.
Speerstra uit Heerenveen via de micri-
foon op de hoogte gehouden.
Voor Sibold de Vries was het jammer
dat hjj op de 3000 meter een val maakte.
Hjj zette echter grimmig door en wist
nog een tjjd te noteren van 5.19.9. Bjj de
tien hoogst geplaatsten in het eindklas
sement waren vier Friezen, maar nieuwe
sterren meldden zich niet. Trouwens daar
is het wintertje ook nog te kort voor.
De gedetailleerde uitslag luidt:
500 nieter: 1. A. Hoogschagen, Alkmaar
45.4; 2. T. Ferwerda, Bolsward 45.6; 3.
Jeen Wester, Eernewoude 45.9; 4. D.
Jellema, Grouw 45.9; 5. A. Eriks, St.
Maarten 46.4.
1500 meter: 1. Jan Halfweeg, Wieringen
2.22.1- 2. Sibold de Vries, Harich 2.22.2;
3. A. Hoogschagen, Alkmaar 2.25; 4. A.
Eriks, St. Maarten 2.25.3; 5. J. Philippo,
Zutfen 2.26.
3000 meter: 1. A. Hoogschagen, Alkmaar
5.10.2; 2. J. Halfweeg, Wieringen 5.10.5;
3. L. Meijeringh, Arnhem 5.14.6; 4. J.
Philippo, Zutfen 5.15.9; 5. A. Eriks, St.
Maarten 5.16.8.
Alg. klassement: 1. A. Hoogschagen, Alk
maar; 2. J. Halfweeg, Wieringen; 3.
Sibold de Vries, Harich; 4. A. Eriks, St.
Maarten; 5. J. Philippo, Zutfen; 6. Roe
lof Bokke Span, Stiens; 7. L. Mejjeringh,
Arnhem; 8. A. Leeningen, Zutfen; 9. T.
Ferwerda, Bolsward; 10. D. Jellema,
Grouw.
Voorzitter I. Bergsma reikte na afloop
in café Walon de eretekenen en luxe voor
werpen uit. De sportieve Ludwig Mejje-
ringh bedankte namens alle rijders voor
de genoeglijke dag en constateerde dat
de jeugd goed aan het opkomen is.
In een gemeente als Wymbritseradeel
vraagt een goede waterzuivering der
mate grote financiële offers, dat, indien
van hogerhand geen bijdrage wordt ver
leend, moeilijk tot realisering van de
plannen zal worden gekomen.
Omtrent de plannen in onze gemeente
kan het volgende worden opgemerkt.
Woudsend: Het plan met toelichting
opgesteld door het Technisch Adviesbu
reau van de Ver. van Ned. Gemeenten,
is gereed. In de loop van het jaar 1965
is een gedeelte bouwterrein voorzien van
riolering ter lengte van plm. 870 m, aan
gepast aan het nieuwe plan.
Heeg: In oktober 1963 is opdracht ge
geven aan eerder genoemd bureau voor
het opmaken van een plan. Inmiddels is
ter plaatse de bestaande toestand op
genomen, terwijl het tekenwerk voor
Heeg, volgens verkregen inlichtingen,
praktisch klaar is.
ScharnegoutumOp advies van ge
noemd bureau is contact opgenomen met
Sneek om de afvoer en zuivering via
de stadsriolering van Sneek te doen
plaatsvinden. Naar de mening van het
bureau is het voor onze gemeente voor
deliger het afvalwater van de kern
Scharnegoutum naar de geprojekteerde
zuiveringsinstallatie van Sneek af te
voeren, in plaats van het afvalwater ter
plaatse in een eigen zuiveringsinstallatie
te behandelen.
De installatie van Sneek, welke waar
schijnlijk binnen vjjf jaar wordt gereali
seerd, biedt hiervoor wel de mogelijk
heid. Met behulp van een rioolgemaal en
een persleiding van ca. 2 km lengte kan
het afvalwater van Scharnegoutum op
het rioleringsstelsel van Sneek worden
gebracht.