nieuwe en Origineelste skutsje kreeg prijs van f 1000 Hervormd Heeg heeft herder en leraar Lemmer met schipper Rintsje Ritsma kampioen Prachtige slotwedstrijd op het Sneekermeer A ■1 Orgelbespeling door G. Bergstra IJLST WYMBRITSERADEEL van en Lengte van de inhaalweg Provocerende zeilers uit Woudsend verjaagd AGENDA J Officieel Orgaan ■S W I - f® SW de gemeenten SNEEK, Maandag 1 augustus 1966 121e jaargang no. 61 f Bijna aan alle oorspronkelijke skütsjes is veranderd Pas op als u inhaalt! tr Hei Sneekar Nieuwsblad is Caravan ontvreemd Avond-zangdienst in Heeg 40111 Ds, A. Griffioen gisteren bevestigd een gecombineerde uHgave ven NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD - SNEEKER NIEUWSBLAD A. A diskwalificeren van Heerenveen door een protest van Eernewoude. WAT ER VERDER TE DOEN IS JWB AMICITIA THEATER Redacteur H. A. de Boer Telefoon 4091 De skütsjes startten voor de laatste race bijzonder fraai. Gistermorgen ging ds. A. de Kleine uit Nijemirdum voor.- Deze had als tekst voor zijn preek gekozen het laat ste vers uit het tweede hoofdstuk van de brief van Paulus aan Titus: „Spreek hiervan, vermaan en weerleg met al len nadruk: niemand mag u verachten” SPREEK SLECHTS Woensdag 3 augustus Voorlichtings avond N.V. Intercommunaal Gasbe drijf „Westergo” in het Hervormd Lokaal te Oppenhuizen. Aanvang 19.30 uur. Tevens show van gastoe stellen. Zaterdag 6 augustus: Groot Nationaal Concours Hippique te Rijs. Aanvang ochtendprogramma 10 uur; middag programma 12.30 uur. ’s Avonds vond in de tuin van het stadhuis te Sneek de prijsuitreiking plaats. Evenals voorgaande jaren werd deze verricht door burgemeester Ras- terhoff, die ’s middags de wedstrijd op de Pan had meegemaakt. Er is de veertien dagen, dat Friesland in de ban van het skütsjesilen heeft ge leefd, veel gebeurd, aldus de burge meester, die de oudste schipper, Al- dert Hoekstra uit Drachten, die tij dens één van de wedstrijden gewond was geraakt, een gelukstelegram wil de sturen, maar de heer Hoekstra bleek aanwezig te zijn. De roem en faam van het skütsjesilen, zo ging spreker verder, is gelukkig ook tot het westen doorgedrongen. Dit werd bevestigd door de aanwezigheid van de vertegenwoordiger van de minister van cultuur, recreatie en maatschap pelijk werk, de heer B. M. van Griet- huysen, die hoofd is van de afdeling openluchtrecreatie. Verder was gede puteerde Okma aanwezig met de ka binetchef mr. G. F. W. Hartung. In de nacht van vrijdag op zaterdag is een op het veemarktterrein gepar keerde caravan, eigendom van de heer H. Flach alhier, verdwenen. De politie stelt een onderzoek in. Het Drachtster skutsje, dc Twee Ge broeders van A. L. van der Veen met schipper Aldert Hoekstra, heeft de door de minister van Cultuur, Recrea tie en Maatschappelijk Werk uitge loofde prijs van f 1000,-— voor het ori gineelste skutsje gewonnen. Vrijdag avond werd deze prijs in de tuin van het stadhuis uitgereikt door de verte genwoordiger van de minister, de heer B. M. van Griethuysen. De minister had advies ingewonnen van een commissie van drie, n.l. de heren S. Dijkstra, Franeker, H. G. van Slooten, Leeuwarden en W. Peekema, Grouw. Zijn dienst is de dienst aan het Woord. De dominee spreekt van de genade van God. Die voedt ook mensen op. Wij kunnen zeggen: leeft in vreugde en blijdschap, want Jezus Chrustus heeft alles volbracht. Spreek hiervan. Nadat ds. Griffioen antwoord had gegeven op een drietal vragen, werd hem door de gemeente staande toege zongen Gezang 263: U zeegne God. INTREDE In de middagdienst deed ds. Grif fioen intrede. Hij had als tekst geko zen Openb. 3 20. Na de dienst werd de nieuwe domi nee namens classis en ring toegespro ken door ds. Van Ginkel van Oosthem. Ds. Van Ginkel bracht de naam Grif fioen in verband met een oude Griekse sage. Hij hoopte ook, dat ds. Griffioen een schatbewaarder mocht zijn van het zuivere woord Gods. Ds. Schenk heette namens de plaat selijke geref. gemeente ds. Griffioen hartelijk welkom in Heeg en hoopte op een prettige samenwerking. Pastoor Baartman deed dit namens de katho lieke gemeenschap en hoopte, dat de Heer der Kerk ds. Griffioen alle bij stand mocht schenken, die een herder nodig heeft. Opdat hij de gelovigen mocht brengen op de weg tot het eeu wige leven. Consulent ds. Bruinsma van Gaast- meer heette niet alleen ds. Griffioen welkom in Heeg, maar dankte ook voor de prettige manier waarop hij in Heeg het consulentschap mocht ver vullen. Voor de medewerking zowel van jonge mensen als van de ouden van dagen, die hij had bezocht. Namens de kerkeraad van de Her vormde Gemeente sprak ouderling B. K. Post ds. Griffioen toe. Hij dankte voor de komst naar Heeg en hoopte, dat ds. Griffioen veel zegen mocht zien op zijn werk in de gemeente. Hij hoop te ook op een prettige samenwerking met het kerkbes' tur. Hij dankte voor het vele werk dat ds. Bruinsma als consulent had gedaan, vooral onder de moeilijke omstandigheden in de afge lopen winter met de slechte wegen. Ten slotte richtte ds. Griffioen nog het woord tot de aanwezigen. Hij dank te burgemeester Van Hout voor zijn komst en hoopte ook met pastoor Baartman en ds. Schenk tot een pret tige samenwerking te komen, waarin de eenheid in Christus mocht uitko men. Hij dankte ook ds. De Kleine van Nijemirdum voor de bevestiging. Ten slotte ook nog dank aan organist en koster, die een drukke dag hadden. Na de dienst was er voor genodig den gelegenheid in het Verenigingsge bouw kennis te maken met ds. en me vrouw Griffioen. worden gewonnen om hem definitief in bezit te krijgen. Namens de Commis saris der koningin in Friesland mocht Ritsma een zilveren medaille in ont vangst nemen van gedeputeerde Ok ma. Maandag 1 aug. t.e.m. woensdag 3 aug. 8 uur film. Freddy en het lied der prairie. Dinsdag 2 aug. t.e.m. donderdag 4 aug. 2.30 uur film: We zien ze rennen. Ds. De Kleine legde er de nadruk op, dat, al wordt er ook nog zoveel van een dominee verwacht, deze in de eerste plaats moet spreken. De predikant ver dient het met de mond, aldus spreker. Het spreekwoord „Spreken is zilver, zwijgen is goud” geldt hier niet. Want wij hebben een sprekende God. De wortel van het spreken, getuigen of proclameren van de dominee ligt in de God van Israël. Deze gaat met de mens om via de weg van het woord. Wij worden niet vermaand door donder en bliksem, wij worden niet onder de voet gelopen en er wordt evenmin een pan- tomimespel gespeeld. Wij zijn geen marionetten. Wij worden als mensen aangesproken. Spreken doe je tegen een ander. Niet maar wat binnensmonds. God richt zich tot ons en verwacht antwoord. In dat spreken van God is het bestaan van de Kerk geworteld. Die Kerk zal dat woord van God doorgeven. In die Kerk heeft de predikant de taak de boodschap van God over te brengen. Zondagavond was er in de Ned. Herv. kerk in Heeg een avond-zang dienst. Hieraan werkten mee de chr. Zangvereniging „Looft den Heer” o.l.v. de heer H. v. d. Meer te Bantega en de bekende organist de heer H. Pijlman van Hattem. De leiding berustte bij de plaatselijke gereformeerde predikant ds. W. Schenk. Voor deze zangdienst bestond een goede belangstelling, ook van de zijde der toeristen. speeld werk van de Haagse organist rn_:* *~i Psalm 150. Een knappe pnt; 8. Douwe Visser (Staveren) 66 pnt.; 9. Jan van Akker (Sneek) 67 pnt.; 10. Hylke de Vries (Eernewoude) 82 pnt.; 11. Teake Brouwer (Philips- Drachten) 83,5 pnt.; 12. Hattum Hoek stra (Drachten) 90 pnt. PRIJSUITREIKING Het skütsjesilen 1966 behoort weer tot het verleden. De zeilen zijn gestreken en de skütsjekaravaan is uiteengevallen. Veertien dagen lang heeft heel Friesland in het teken gestaan van dit machtige evene ment, dat zo langzamerhand ook populair begint te worden in het wes ten van ons land. Aan spanning heeft het dit jaar beslist niet ontbro ken. Jarenlang achtereen heeft Ulbe Zwaga met zijn „Doarp Grou” het kampioenschap in de wacht gesleept. In 1963 werd hieraan een einde gemaakt door Siep van Terwisga uit Heerenveen, die toen de titel veroverde. Ook de daaropvolgende twee jaar kwam de kam- pioenswimpel aan de mast van de Gerben van Manen te hangen. En tot en met de wedstrijd van donderdag in Lemmer had het er alle schijn van dat de titel dit jaar voor de vierde keer naar Heerenveen zou gaan. Maar tijdens de schitterende slotwedstrijd vrijdagmiddag op het Sneekermeer pakte het geheel anders uit. Het was namelijk Rintsje Ritsma die met het Lemster skutsje met de hoogste eer ging strijken. Hjj had dit te danken aan een glorieuze overwinning en het Donderdagavond werd door ’n groep jeugdige zeilers nogal wat onrust ge bracht in Woudsend. Zij hielden een sit-down-demonstratie midden op de weg, zodat er geen auto’s meer kon den passeren. Het lukte een vrachtwagen van de CAF om er doorheen te komen door er met bezems op los te slaan. Dit ging enige Woudsenders te ver, onder wie brugwachter Zijlstra, die, nadat hij er met zijn auto door was geko men, een grote mond terugkreeg. Er werden toen door de Woudsenders ra ke klappen uitgedeeld, zodat de jon gelui wel snel in de boten wilden. Vooral de heer De Boer, die Zijlstra te hulp kwam, weerde zich heftig en een zeiler, die hij achterna zat, dook par does van de boot de Ee in. Het ge beurt wel vaker, dat zeilers in Fries land de zaak op stelten proberen te zetten, maar in Woudsend liep het minder prettig voor hen af. PRIJS VOOR ORIGINEELSTE SKUTSJE De heer A. de Groot, voorzitter van de SKS, stak de Lemster schipper in de lauwerkrans en overhandigde hem de kampioenswimpel en de wissel- beker van de SKS. De kampioen kreeg voorts de wisselbeker van de schip persvereniging Schuttevaer. De kam pioen van vorig jaar, Siep van Ter wisga bood Ritsma bloemen aan, een geste die door de kampioen bijzonder op prijs werd gesteld. Als laatste spreker trad naar voren de heer D. van der Werf, voorzitter van de commissie Sneek, die erg blij was met de belangstelling van de overheid. Minder tevreden was de heer Van der Werf over de aandacht, die de Hollandse pers aan het evenement had besteed. Hij overhandigde Aldert Hoekstra een prachtige fruitmand, om dat deze de strijd op zo ongelukkige wijze had moeten staken en sprak ten slotte de wens uit, dat het skütsje silen tot in lengte van jaren mag blij ven bestaan. De schippers namen na de prijs uitreiking op het bordes nog een hulde in ontvangst van het publiek. Advertentieprijs: 15 cent per mm Bij kontrakt (handelsadvertentles) lager. Abonnementsprijs 14,— per halt jaar. Franko p. post f 5,— per half jaar. Giro 85 07 48 ten name van Sneeker Nieuwsblad kende wijze weergegeven. Het melan cholieke mjddendeel hadden we graag nog wat ingetogener willen horen. 1966 is een Reger-jaar. Vijftig jaar geleden is deze reus onder de roman tici gestorven. A'ls rooms-katholiek had Reger grote bewondering voor de protestantse kerkmuziek. In een stijl die aan Bach herinnert, maar in een modern kleurenpalet gaf Reger de lu therse koralen gestalte. Zijn betekenis voor de protestantse kerkmuziek is niet gering geweest. Reger heeft de protestantse organisten een schat van voor de eredienst bruikbare koraal- voorspelen nagelaten, waarvan Berg stra drie ten gehore bracht: „Morgen - glanz der Ewigkeit”, „Jesu meine Freude” en „Ein feste Burg”. Het or gel der Grote kerk leent zich bijzon der voor de vertolking van Reger’s werk. Bergstra’s registraties waren goed gekozen. Leon Boëllmann’s Suite Gothique weet zich als repertoirestuk te handhaven. De jong ove.ieden Fran se organist bezat zeer zeker composi tietalent. Het vier-delige werk werd uitstekend voorgedragen, doch het tempo van het innige „Prière” werd iets te geforceerd genomen. Besloten werd met een briljant ge- t -•-~‘- Adr. C. Schuurman: Toccata, Trio en Fuga over compositie, waarin de componist het contrapunt vakkundig hanteert. Het orgelcomité „Pro Organo” mag terug zien op een geslaagd concert. Onder de talrijke bezoekers bevonden zich veel vreemdelingen, o.w. buitenlandse gasten. Het vijfde concert wordt gegeven op vrijdag 26 augustus a.s. V ersclium MAAN D AGb en DONDERDAGS Kantoor voor administratie en redaktie GEDEMPTE POL 6 Telefoon 05150 - 8005 Voor de orgelbespeling van vrijdag j.l. had organist G. Bergstra een stijl vol programma opgezet met Bach als barokke meester en Franck en Reger als meesters der romantiek. Inleidend stuk was één van de grotere praelu- dia en fugae van J. S. Bach, behorend tot de meest gave en schone orgel- stukken van de Thomas-Cantor, n.l. die in h.moll, daterend van omstreeks 1740. Het preludium, dat zekere ver wantschap vertoont met het Kyrie uit de Hohe-Messe, nam Bergstra in een tamelijk hoog tempo, wat de gevoels uitdrukking in dit in wezen zeer ern stige stuk enige afbreuk deed. Voor de vier tutti-delen van het preludium be zigde de organist het praestanten-ple- num van het hoofdwerk, en voor de drie tussenspelen, tezamen een fuga vormend, het fluitenkoor van het bo venwerk. Een registratie, in dit geval de meest acceptabele. De drie-delige fuga werd in een rustiger tempo geno men wat het vloeiende contrapunt ten goede kwam. Uit Bach’s orgelkoralen- schat had Bergstra drie gekozen, „Liebster Jesus, wir sind hier”, „Wachet auf, ruft uns die Stimme” en „Komm, Gott, Schöpfer, Heiliger Geist”, waarvan het eerste de meeste indruk naliet. Dit vijf-stemmige, har monisch interessante meesterwerkje, waarin de melodie canonisch in so praan en alt boven de begeleidende onderstemmen ligt, kreeg een sublie me weergave. Cesar Franck is in 1822 te Luik uit een oud-Nederlands geslacht geboren. Zijn orgelwerken zijn geïnspireerd door de grote orgels die Aristide Ca- vaillé-Coll in de tweede helft der vo rige eeuw in Frankrijk bouwde. Het was een romantisch orgeltype, waarin de orkestrale timbres vooral werden nagestreefd, met in de disposities een ruime dosering van tongwerken. Franck bespeelde een dergelijk orgel in de Sainte Clotilde te Parijs. Uit Franck’s orgeloeuvre had Bergstra de „Pièce Heroique” gekozen. De inten ties van Franck werden zo getrouw mogelijk gevolgd en vooral de mach tige slot-episode werd op indrukwek- Het was gisteren een blijde dag voor de hervormden in Heeg. ’s Morgens vond de bevestiging plaats van de nieuwe predikant ds. A. Griffioen, terwijl deze in de middagdienst intrede deed in de gemeente. Daarmee was een einde gekomen aan een vacature, die al meer dan een jaar duurde sinds het ver trek van ds. mr. J. Schoenmaker. De hervormde gemeente in Heeg heeft weer een eigen herder en leraar. de finish. Op enkele lengten volgde Heerenveen, die weer enige tiental len meters voor Zwaga lag. Achter in het veld werd nog hard „geknokt”. De volgorde van aankomst was: 1. Rintsje Ritsma; 2. Siep van Terwisga; 3. Ulbe Zwaga; 4. Lodewijk Meeter; 5. Sietse Brouwer; 6. Siete Meeter; 7. Klaas van der Meulen; 8. Van Akker; 9. Hattum Hoekstra; 10. Teake Brou wer; 11. .Douwe Visser en 12. Hylke de Vries. Iedereen was toen in spanning over de uitslag van de protesten. Het be langrijkste protest was dat van Hylke de Vries (Eernewoude) tegen Van Ter wisga. De protestcommissie wees het protest van De Vries toe, met het voor alle Heerenveen-supporters te leurstellende gevolg, dat de titel niet voor de vierde keer naar Heerenveen ging. Ook Lodewijk Meeter werd ge diskwalificeerd door een protest van Zwaga, ook wegens ’n bakboord-stuur- boord geval. Hierdoor werd de offi ciële uitslag: 1. Ritsma; 2. Zwaga; 3. Brouwer; 4. S. Meeter; 5. Van der Meulen; 6. Van Akker; 7. Hoekstra; 8. T. Brouwer; 9. Visser en 10. Hylke de Vries. De eindstand luidt derhalve: 1. eii kampioen Rintsje Ritsma (Lemmer) 26.3 pnt.; 2. Ulbe Zwaga (Grouw) 26,7 pnt.; 3. Klaas van der Meulen (Wouds end) 32,9 pnt.; 4. Siep van Terwisga (Heerenveen) 34,8 pnt.; 5. Siete Mee ter (Leeuwarden) 46,9 pnt.; 6. Lode wijk Meéter (Langweer) 48,9 pnt.; 7. Sietse Brouwer (Leeuwarden) 55,5 GOED ZEILWEER Het weer leek vrijdagmorgen niet best. Veelal regen en harde wind. Maai de „min waer-ried” had kennelijk goed naar de weerberichten geluisterd. De ze voorspelden namelijk opklaringen. En inderdaad werd het ’s middags be ter. Ook de wind begon iets af te zwakken. De wedstrijdleiding stelde de strijd een uur uit, en toen om drie uur het startschot werd gegeven was het goed weer om te zeilen. Van de vier grote kanshebbers had den Van der Meulen, Zwaga én Rit sma een uitstekende start, evenals trou wens Siete Meeter. Van Terwisga lag in ongunstige positie wat een gevolg was van de aanvaring tussen de Ger ben van Manen en het skütsje van Hielke de Vries. De aanvaring ont stond doordat Van Terwisga over stuurboord liggend onbegrijpelijk ge noeg geen ruimte gaf aan De Vries. Nadat het hele veld, aangeyoerd door Ritsma, Lodewijk Meeter, Sietse Brou wer en Jan van Akker, reeds lang de eerste boei had gerond, lag de Gerben van Manen praktisch stil voor de boei. Met grote achterstand ging Van Ter wisga achter het veld aan naar de Herenzijl. Voorin werd fel gestreden. De boei bij de Herenzijl werd het eerst ge rond door Lodewijk Meeter, die Rit sma dus was gepasseerd. Jan van Ak ker deed het ook uitstekend; hij kwam daar als derde door. De achtervolgers lieten echter kort daarna hun tanden zien, vooral Siete Meeter. Die had namelijk bij het in gaan van de tweede route (er moesten vier routes worden gezeild) de leiding van broer Lodewijk overgenomen. Sietse Brouwer was eveneens geweldig komen opzetten. Hij ging als derde door, gevolgd door Zwaga. Kort daar na kwam Ritsma door met vlak bij zich Jan van Akker. Maar wat een sensatie. Want op de 7 e plaats kwam niemand minder dan Siep van Terwisga. In die ene route had hij zich uit een volgens iedereen volslagen kansloze positie al achter zijn rivalen gezeild. Maar er zou nog meer opschudding komen. Lodewijk Meeter had ondertussen de leiderspositie weer ingenomen, met nu op de tweede plaats Sietse Brou wer en derde Siete Meeter. Daarna kwamen achtereenvolgens Ulbe Zwa ga, op dat moment met kampioens- illusies, Ritsma, Van Akker en Van Terwisga. Hierna volgden Van der Meulen, wiens kansen toen praktisch al verspeeld waren, Hattum Hoekstra, Hylke de^Vries, Douwe Visser en Tea ke Brouwer. VAN TERWISGA TWEE! De toeschouwers konden hun ogen bijna niet geloven, toen de schepen weer naar de startlijn kwamen. Want op kop lag Ritsma met op enkele lengten achter zich Siep van Terwisga, die in de Herenzijl zijn grote slag had geslagen. Op dat ogenblik dacht men reeds aan een sensationele triomf van de Gerben van Manen. Na de H kwamen achtereenvolgens Lodewijk Meeter, Zwaga (met protestvlag)Sie te Meeter, Sietse Brouwer en Klaas van der Meulen. Daarna volgden Hoek stra, Van Akker, die dus was terug gevallen, Brouwer en Visser. Eigenlijk was de strijd toen gestre den. In praktisch dezelfde volgorde gingen de schepen de laatste route in. Alleen Zwaga had Lodewijk Meeter achter zich gelaten en lag dus op de derde plaats. Verder voerde Eernewoude nu ook de protestvlag. Even leek het er op, dat Van Terwisga een bedreiging zou gaan vormen voor Ritsma, maar deze zeilde zeer sterk en kwam onder oorverdo vend getoeter en gejuich van het niet erg talrijke publiek als winnaar door De aanwezigheid van de heer Van Griethuysen had een bepaalde reden. Hij reikte namelijk de prijs uit, die dit jaar voor het eerst door minister Vrolijk is ingesteld voor het origineel ste skütsje. Een commissie van drie de heren S. Dijkstra van Franeker, H. G. van Slooten van Leeuwarden en W. Peekema van Grouw, had de mi nister advies uitgebracht over de toe kenning van de prijs, die duizend gulden groot is. De prijs werd toege kend aan de heer A. L. van der Veen van Drachten, eigenaar van het Drachtster skütsje, die deze prijs zal delen met schipper Aldert Hoekstra. Bovendien ontving de heer Van der Veen een fraaie herinneringsmedaille. Vervolgens ging de burgemeester over tot de uitreiking van de prijzen. Kampioen Ritsma kreeg voor een jaar het fraaie Sulveren Skütsje mee naar huis, een wisselprijs die drie jaar ach tereen, of vijf maal in totaal moet De ,silers” gingen de laatste wed strijd in met een puntenstand die zeer interessant was. Heerenveen had een ogenschijnlijk comfortabele voorsprong van 6,6 punten op Lemmer en 7,1 op Woudsend. De voorsprong van Van Terwisga op Ulbe Zwaga was 8,9 punten. Maar de slechtste van de tien wedstrijden mag worden afgetrokken, zodat de stand er daarna alsvolgt uit zag: Heerenveen 22,8, Grouw 24,7, Lemmer 25,4 en Woudsend 27,9. Daar door was de strijd vrijdagmiddag ge1- heel open. Zij yonden dat de Twee Gebroeders het meest in de originele staat was ge laten. Dit in 1913 op de werf van Roor- da in Drachten gebouwde schip is 40 ton. Het heeft de originele bruine kleur met een z.g. „geschrapte kont”, waarop het naamplaatje „Twee Gebroeders” 1913. Het roer is origineel eikenhout met roerklik, koperbeslag en gepoly chromeerde versiering in traditionele vorm en kleuren. Bruin zeil, met he laas witte fok. Blokken met buiten beslag, zwaarden origineel met koper beslag en geharpuisd, terwijl de De inhaalweg is de weg die een auto (of ander voertuig) volgt als een ander voertuig wordt ingehaald. Meest al komt men dan op de linker weg helft, aangezien vierbaans-wegen nog schaars zijn. De tijd, dat men op het weggedeelte van het tegemoetkomen de verkeer is, dient zo kort mogelijk te zijn. Dat is het geval als het ver schil in snelheid tussen inhaler en ingehaalde zo groot mogelijk is. Vele weggebruikers onderschatten schromelijk de lengte van de beno digde inhaalweg. Als men er van uit gaat, dat men 25 meter achter de voor ligger begint met naar links te gaan, dat b.v. de lengte van de in te halen auto 10 meter is en dat men 25 me ter voorbij de ingehaalde auto weer naar rechts gaat, dan is dat samen 60 meter. De lengte van de inhaalweg is nu 60 maal de eigen snelheid, gedeeld door het verschil in snelheid tussen beide auto’s. Voorbeeld: men rijdt op een autoweg met een snelheid van 90 km per uur. Men haalt een andere auto in, die 70 km per uur rijdt. Het verschil is dus 20 km per uur. De lengte van de inhaalweg is nu 60 x 90 20 270 m. De tijd, die men hier voor nodig heeft bedraagt bij een snel heid van 90 km per uur 10,8 seconden. zwaardlopers van vioolblokken zijn voorzien. Originele grenen mast en oorspronkelijke halsblokken met bui tenbeslag. Ook het interieur heeft geen veranderingen ondergaan. De commissie spreekt er haar ver ontrusting over uit, dat aan alle oor spronkelijke skütsjes is veranderd. Met name heeft men het zeiloppervlak vergroot, masten verplaatst en één schip zelfs 2 meter langer gemaakt. Dit alles om een grotere snelheid in de wedstrijden te verkregen. Dat deze veranderingen van grote invloed zijn geweest op de stabiliteit is de laatste jaren wel gebleken bij de wedstrijden toen meer dan één skütsje kapseisde. Er wordt opgemerkt, dat een skütsje de naam op de achterspïegel behoort te dragen. De meeste schepen vertonen echter in het geheel geen naam. Over de onderhoudstoestand van de schepen is de commissie vol lof. Er wordt ook met grote liefde over het schip gespro ken.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1966 | | pagina 1