nieuwe
en
Origineelste skutsje kreeg prijs van f 1000
Hervormd Heeg heeft
herder en leraar
Lemmer met schipper
Rintsje Ritsma kampioen
Prachtige slotwedstrijd op het Sneekermeer
A
■1
Orgelbespeling door G. Bergstra
IJLST
WYMBRITSERADEEL
van
en
Lengte van de inhaalweg
Provocerende zeilers uit
Woudsend verjaagd
AGENDA J
Officieel Orgaan
■S W I
- f® SW
de gemeenten SNEEK,
Maandag 1 augustus 1966
121e jaargang no. 61
f
Bijna aan alle oorspronkelijke skütsjes is veranderd
Pas op als u inhaalt!
tr Hei Sneekar Nieuwsblad is
Caravan ontvreemd
Avond-zangdienst in Heeg
40111
Ds, A. Griffioen gisteren bevestigd
een gecombineerde uHgave ven NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
-
SNEEKER NIEUWSBLAD
A.
A
diskwalificeren van Heerenveen door een protest van Eernewoude.
WAT ER VERDER TE DOEN IS
JWB
AMICITIA THEATER
Redacteur H. A. de Boer
Telefoon 4091
De skütsjes startten voor de laatste
race bijzonder fraai.
Gistermorgen ging ds. A. de Kleine
uit Nijemirdum voor.- Deze had als
tekst voor zijn preek gekozen het laat
ste vers uit het tweede hoofdstuk van
de brief van Paulus aan Titus: „Spreek
hiervan, vermaan en weerleg met al
len nadruk: niemand mag u verachten”
SPREEK SLECHTS
Woensdag 3 augustus Voorlichtings
avond N.V. Intercommunaal Gasbe
drijf „Westergo” in het Hervormd
Lokaal te Oppenhuizen. Aanvang
19.30 uur. Tevens show van gastoe
stellen.
Zaterdag 6 augustus: Groot Nationaal
Concours Hippique te Rijs. Aanvang
ochtendprogramma 10 uur; middag
programma 12.30 uur.
’s Avonds vond in de tuin van het
stadhuis te Sneek de prijsuitreiking
plaats. Evenals voorgaande jaren werd
deze verricht door burgemeester Ras-
terhoff, die ’s middags de wedstrijd
op de Pan had meegemaakt. Er is de
veertien dagen, dat Friesland in de
ban van het skütsjesilen heeft ge
leefd, veel gebeurd, aldus de burge
meester, die de oudste schipper, Al-
dert Hoekstra uit Drachten, die tij
dens één van de wedstrijden gewond
was geraakt, een gelukstelegram wil
de sturen, maar de heer Hoekstra
bleek aanwezig te zijn. De roem en
faam van het skütsjesilen, zo ging
spreker verder, is gelukkig ook tot
het westen doorgedrongen. Dit werd
bevestigd door de aanwezigheid van
de vertegenwoordiger van de minister
van cultuur, recreatie en maatschap
pelijk werk, de heer B. M. van Griet-
huysen, die hoofd is van de afdeling
openluchtrecreatie. Verder was gede
puteerde Okma aanwezig met de ka
binetchef mr. G. F. W. Hartung.
In de nacht van vrijdag op zaterdag
is een op het veemarktterrein gepar
keerde caravan, eigendom van de heer
H. Flach alhier, verdwenen. De politie
stelt een onderzoek in.
Het Drachtster skutsje, dc Twee Ge
broeders van A. L. van der Veen met
schipper Aldert Hoekstra, heeft de
door de minister van Cultuur, Recrea
tie en Maatschappelijk Werk uitge
loofde prijs van f 1000,-— voor het ori
gineelste skutsje gewonnen. Vrijdag
avond werd deze prijs in de tuin van
het stadhuis uitgereikt door de verte
genwoordiger van de minister, de heer
B. M. van Griethuysen.
De minister had advies ingewonnen
van een commissie van drie, n.l. de
heren S. Dijkstra, Franeker, H. G. van
Slooten, Leeuwarden en W. Peekema,
Grouw.
Zijn dienst is de dienst aan het Woord.
De dominee spreekt van de genade
van God. Die voedt ook mensen op.
Wij kunnen zeggen: leeft in vreugde
en blijdschap, want Jezus Chrustus
heeft alles volbracht. Spreek hiervan.
Nadat ds. Griffioen antwoord had
gegeven op een drietal vragen, werd
hem door de gemeente staande toege
zongen Gezang 263: U zeegne God.
INTREDE
In de middagdienst deed ds. Grif
fioen intrede. Hij had als tekst geko
zen Openb. 3 20.
Na de dienst werd de nieuwe domi
nee namens classis en ring toegespro
ken door ds. Van Ginkel van Oosthem.
Ds. Van Ginkel bracht de naam Grif
fioen in verband met een oude Griekse
sage. Hij hoopte ook, dat ds. Griffioen
een schatbewaarder mocht zijn van het
zuivere woord Gods.
Ds. Schenk heette namens de plaat
selijke geref. gemeente ds. Griffioen
hartelijk welkom in Heeg en hoopte op
een prettige samenwerking. Pastoor
Baartman deed dit namens de katho
lieke gemeenschap en hoopte, dat de
Heer der Kerk ds. Griffioen alle bij
stand mocht schenken, die een herder
nodig heeft. Opdat hij de gelovigen
mocht brengen op de weg tot het eeu
wige leven.
Consulent ds. Bruinsma van Gaast-
meer heette niet alleen ds. Griffioen
welkom in Heeg, maar dankte ook
voor de prettige manier waarop hij in
Heeg het consulentschap mocht ver
vullen. Voor de medewerking zowel
van jonge mensen als van de ouden
van dagen, die hij had bezocht.
Namens de kerkeraad van de Her
vormde Gemeente sprak ouderling B.
K. Post ds. Griffioen toe. Hij dankte
voor de komst naar Heeg en hoopte,
dat ds. Griffioen veel zegen mocht zien
op zijn werk in de gemeente. Hij hoop
te ook op een prettige samenwerking
met het kerkbes' tur. Hij dankte voor
het vele werk dat ds. Bruinsma als
consulent had gedaan, vooral onder de
moeilijke omstandigheden in de afge
lopen winter met de slechte wegen.
Ten slotte richtte ds. Griffioen nog
het woord tot de aanwezigen. Hij dank
te burgemeester Van Hout voor zijn
komst en hoopte ook met pastoor
Baartman en ds. Schenk tot een pret
tige samenwerking te komen, waarin
de eenheid in Christus mocht uitko
men. Hij dankte ook ds. De Kleine van
Nijemirdum voor de bevestiging. Ten
slotte ook nog dank aan organist en
koster, die een drukke dag hadden.
Na de dienst was er voor genodig
den gelegenheid in het Verenigingsge
bouw kennis te maken met ds. en me
vrouw Griffioen.
worden gewonnen om hem definitief in
bezit te krijgen. Namens de Commis
saris der koningin in Friesland mocht
Ritsma een zilveren medaille in ont
vangst nemen van gedeputeerde Ok
ma.
Maandag 1 aug. t.e.m. woensdag 3 aug.
8 uur film. Freddy en het lied der
prairie.
Dinsdag 2 aug. t.e.m. donderdag 4 aug.
2.30 uur film: We zien ze rennen.
Ds. De Kleine legde er de nadruk op,
dat, al wordt er ook nog zoveel van een
dominee verwacht, deze in de eerste
plaats moet spreken. De predikant ver
dient het met de mond, aldus spreker.
Het spreekwoord „Spreken is zilver,
zwijgen is goud” geldt hier niet. Want
wij hebben een sprekende God. De
wortel van het spreken, getuigen of
proclameren van de dominee ligt in de
God van Israël. Deze gaat met de mens
om via de weg van het woord. Wij
worden niet vermaand door donder en
bliksem, wij worden niet onder de voet
gelopen en er wordt evenmin een pan-
tomimespel gespeeld. Wij zijn geen
marionetten. Wij worden als mensen
aangesproken.
Spreken doe je tegen een ander. Niet
maar wat binnensmonds. God richt
zich tot ons en verwacht antwoord. In
dat spreken van God is het bestaan
van de Kerk geworteld. Die Kerk zal
dat woord van God doorgeven. In die
Kerk heeft de predikant de taak de
boodschap van God over te brengen.
Zondagavond was er in de Ned.
Herv. kerk in Heeg een avond-zang
dienst. Hieraan werkten mee de chr.
Zangvereniging „Looft den Heer” o.l.v.
de heer H. v. d. Meer te Bantega en de
bekende organist de heer H. Pijlman
van Hattem. De leiding berustte bij de
plaatselijke gereformeerde predikant
ds. W. Schenk. Voor deze zangdienst
bestond een goede belangstelling, ook
van de zijde der toeristen.
speeld werk van de Haagse organist
rn_:* *~i
Psalm 150. Een knappe
pnt; 8. Douwe Visser (Staveren) 66
pnt.; 9. Jan van Akker (Sneek) 67
pnt.; 10. Hylke de Vries (Eernewoude)
82 pnt.; 11. Teake Brouwer (Philips-
Drachten) 83,5 pnt.; 12. Hattum Hoek
stra (Drachten) 90 pnt.
PRIJSUITREIKING
Het skütsjesilen 1966 behoort weer tot het verleden. De zeilen zijn
gestreken en de skütsjekaravaan is uiteengevallen. Veertien dagen
lang heeft heel Friesland in het teken gestaan van dit machtige evene
ment, dat zo langzamerhand ook populair begint te worden in het wes
ten van ons land. Aan spanning heeft het dit jaar beslist niet ontbro
ken. Jarenlang achtereen heeft Ulbe Zwaga met zijn „Doarp Grou”
het kampioenschap in de wacht gesleept. In 1963 werd hieraan een
einde gemaakt door Siep van Terwisga uit Heerenveen, die toen de
titel veroverde. Ook de daaropvolgende twee jaar kwam de kam-
pioenswimpel aan de mast van de Gerben van Manen te hangen. En
tot en met de wedstrijd van donderdag in Lemmer had het er alle
schijn van dat de titel dit jaar voor de vierde keer naar Heerenveen
zou gaan. Maar tijdens de schitterende slotwedstrijd vrijdagmiddag
op het Sneekermeer pakte het geheel anders uit. Het was namelijk
Rintsje Ritsma die met het Lemster skutsje met de hoogste eer ging
strijken. Hjj had dit te danken aan een glorieuze overwinning en het
Donderdagavond werd door ’n groep
jeugdige zeilers nogal wat onrust ge
bracht in Woudsend. Zij hielden een
sit-down-demonstratie midden op de
weg, zodat er geen auto’s meer kon
den passeren.
Het lukte een vrachtwagen van de
CAF om er doorheen te komen door
er met bezems op los te slaan. Dit
ging enige Woudsenders te ver, onder
wie brugwachter Zijlstra, die, nadat
hij er met zijn auto door was geko
men, een grote mond terugkreeg. Er
werden toen door de Woudsenders ra
ke klappen uitgedeeld, zodat de jon
gelui wel snel in de boten wilden.
Vooral de heer De Boer, die Zijlstra te
hulp kwam, weerde zich heftig en een
zeiler, die hij achterna zat, dook par
does van de boot de Ee in. Het ge
beurt wel vaker, dat zeilers in Fries
land de zaak op stelten proberen te
zetten, maar in Woudsend liep het
minder prettig voor hen af.
PRIJS VOOR ORIGINEELSTE
SKUTSJE
De heer A. de Groot, voorzitter van
de SKS, stak de Lemster schipper in
de lauwerkrans en overhandigde hem
de kampioenswimpel en de wissel-
beker van de SKS. De kampioen kreeg
voorts de wisselbeker van de schip
persvereniging Schuttevaer. De kam
pioen van vorig jaar, Siep van Ter
wisga bood Ritsma bloemen aan, een
geste die door de kampioen bijzonder
op prijs werd gesteld.
Als laatste spreker trad naar voren
de heer D. van der Werf, voorzitter
van de commissie Sneek, die erg blij
was met de belangstelling van de
overheid. Minder tevreden was de heer
Van der Werf over de aandacht, die
de Hollandse pers aan het evenement
had besteed. Hij overhandigde Aldert
Hoekstra een prachtige fruitmand, om
dat deze de strijd op zo ongelukkige
wijze had moeten staken en sprak ten
slotte de wens uit, dat het skütsje
silen tot in lengte van jaren mag blij
ven bestaan.
De schippers namen na de prijs
uitreiking op het bordes nog een hulde
in ontvangst van het publiek.
Advertentieprijs:
15 cent per mm
Bij kontrakt
(handelsadvertentles)
lager.
Abonnementsprijs 14,—
per halt jaar. Franko p.
post f 5,— per half jaar.
Giro 85 07 48 ten name
van Sneeker Nieuwsblad
kende wijze weergegeven. Het melan
cholieke mjddendeel hadden we graag
nog wat ingetogener willen horen.
1966 is een Reger-jaar. Vijftig jaar
geleden is deze reus onder de roman
tici gestorven. A'ls rooms-katholiek
had Reger grote bewondering voor de
protestantse kerkmuziek. In een stijl
die aan Bach herinnert, maar in een
modern kleurenpalet gaf Reger de lu
therse koralen gestalte. Zijn betekenis
voor de protestantse kerkmuziek is
niet gering geweest. Reger heeft de
protestantse organisten een schat van
voor de eredienst bruikbare koraal-
voorspelen nagelaten, waarvan Berg
stra drie ten gehore bracht: „Morgen -
glanz der Ewigkeit”, „Jesu meine
Freude” en „Ein feste Burg”. Het or
gel der Grote kerk leent zich bijzon
der voor de vertolking van Reger’s
werk. Bergstra’s registraties waren
goed gekozen. Leon Boëllmann’s Suite
Gothique weet zich als repertoirestuk
te handhaven. De jong ove.ieden Fran
se organist bezat zeer zeker composi
tietalent. Het vier-delige werk werd
uitstekend voorgedragen, doch het
tempo van het innige „Prière” werd
iets te geforceerd genomen.
Besloten werd met een briljant ge-
t -•-~‘-
Adr. C. Schuurman: Toccata, Trio en
Fuga over
compositie, waarin de componist het
contrapunt vakkundig hanteert. Het
orgelcomité „Pro Organo” mag terug
zien op een geslaagd concert. Onder
de talrijke bezoekers bevonden zich
veel vreemdelingen, o.w. buitenlandse
gasten.
Het vijfde concert wordt gegeven op
vrijdag 26 augustus a.s.
V ersclium MAAN D AGb
en DONDERDAGS
Kantoor voor
administratie en redaktie
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 05150 - 8005
Voor de orgelbespeling van vrijdag
j.l. had organist G. Bergstra een stijl
vol programma opgezet met Bach als
barokke meester en Franck en Reger
als meesters der romantiek. Inleidend
stuk was één van de grotere praelu-
dia en fugae van J. S. Bach, behorend
tot de meest gave en schone orgel-
stukken van de Thomas-Cantor, n.l.
die in h.moll, daterend van omstreeks
1740. Het preludium, dat zekere ver
wantschap vertoont met het Kyrie uit
de Hohe-Messe, nam Bergstra in een
tamelijk hoog tempo, wat de gevoels
uitdrukking in dit in wezen zeer ern
stige stuk enige afbreuk deed. Voor de
vier tutti-delen van het preludium be
zigde de organist het praestanten-ple-
num van het hoofdwerk, en voor de
drie tussenspelen, tezamen een fuga
vormend, het fluitenkoor van het bo
venwerk. Een registratie, in dit geval
de meest acceptabele. De drie-delige
fuga werd in een rustiger tempo geno
men wat het vloeiende contrapunt ten
goede kwam. Uit Bach’s orgelkoralen-
schat had Bergstra drie gekozen,
„Liebster Jesus, wir sind hier”,
„Wachet auf, ruft uns die Stimme” en
„Komm, Gott, Schöpfer, Heiliger
Geist”, waarvan het eerste de meeste
indruk naliet. Dit vijf-stemmige, har
monisch interessante meesterwerkje,
waarin de melodie canonisch in so
praan en alt boven de begeleidende
onderstemmen ligt, kreeg een sublie
me weergave.
Cesar Franck is in 1822 te Luik uit
een oud-Nederlands geslacht geboren.
Zijn orgelwerken zijn geïnspireerd
door de grote orgels die Aristide Ca-
vaillé-Coll in de tweede helft der vo
rige eeuw in Frankrijk bouwde. Het
was een romantisch orgeltype, waarin
de orkestrale timbres vooral werden
nagestreefd, met in de disposities een
ruime dosering van tongwerken.
Franck bespeelde een dergelijk orgel
in de Sainte Clotilde te Parijs. Uit
Franck’s orgeloeuvre had Bergstra de
„Pièce Heroique” gekozen. De inten
ties van Franck werden zo getrouw
mogelijk gevolgd en vooral de mach
tige slot-episode werd op indrukwek-
Het was gisteren een blijde dag voor de hervormden in Heeg. ’s Morgens
vond de bevestiging plaats van de nieuwe predikant ds. A. Griffioen, terwijl
deze in de middagdienst intrede deed in de gemeente. Daarmee was een einde
gekomen aan een vacature, die al meer dan een jaar duurde sinds het ver
trek van ds. mr. J. Schoenmaker. De hervormde gemeente in Heeg heeft
weer een eigen herder en leraar.
de finish. Op enkele lengten volgde
Heerenveen, die weer enige tiental
len meters voor Zwaga lag. Achter
in het veld werd nog hard „geknokt”.
De volgorde van aankomst was: 1.
Rintsje Ritsma; 2. Siep van Terwisga;
3. Ulbe Zwaga; 4. Lodewijk Meeter;
5. Sietse Brouwer; 6. Siete Meeter; 7.
Klaas van der Meulen; 8. Van Akker;
9. Hattum Hoekstra; 10. Teake Brou
wer; 11. .Douwe Visser en 12. Hylke
de Vries.
Iedereen was toen in spanning over
de uitslag van de protesten. Het be
langrijkste protest was dat van Hylke
de Vries (Eernewoude) tegen Van Ter
wisga. De protestcommissie wees het
protest van De Vries toe, met het
voor alle Heerenveen-supporters te
leurstellende gevolg, dat de titel niet
voor de vierde keer naar Heerenveen
ging. Ook Lodewijk Meeter werd ge
diskwalificeerd door een protest van
Zwaga, ook wegens ’n bakboord-stuur-
boord geval. Hierdoor werd de offi
ciële uitslag: 1. Ritsma; 2. Zwaga; 3.
Brouwer; 4. S. Meeter; 5. Van der
Meulen; 6. Van Akker; 7. Hoekstra;
8. T. Brouwer; 9. Visser en 10. Hylke
de Vries.
De eindstand luidt derhalve: 1. eii
kampioen Rintsje Ritsma (Lemmer)
26.3 pnt.; 2. Ulbe Zwaga (Grouw) 26,7
pnt.; 3. Klaas van der Meulen (Wouds
end) 32,9 pnt.; 4. Siep van Terwisga
(Heerenveen) 34,8 pnt.; 5. Siete Mee
ter (Leeuwarden) 46,9 pnt.; 6. Lode
wijk Meéter (Langweer) 48,9 pnt.; 7.
Sietse Brouwer (Leeuwarden) 55,5
GOED ZEILWEER
Het weer leek vrijdagmorgen niet
best. Veelal regen en harde wind. Maai
de „min waer-ried” had kennelijk goed
naar de weerberichten geluisterd. De
ze voorspelden namelijk opklaringen.
En inderdaad werd het ’s middags be
ter. Ook de wind begon iets af te
zwakken. De wedstrijdleiding stelde
de strijd een uur uit, en toen om drie
uur het startschot werd gegeven was
het goed weer om te zeilen.
Van de vier grote kanshebbers had
den Van der Meulen, Zwaga én Rit
sma een uitstekende start, evenals trou
wens Siete Meeter. Van Terwisga lag
in ongunstige positie wat een gevolg
was van de aanvaring tussen de Ger
ben van Manen en het skütsje van
Hielke de Vries. De aanvaring ont
stond doordat Van Terwisga over
stuurboord liggend onbegrijpelijk ge
noeg geen ruimte gaf aan De Vries.
Nadat het hele veld, aangeyoerd door
Ritsma, Lodewijk Meeter, Sietse Brou
wer en Jan van Akker, reeds lang de
eerste boei had gerond, lag de Gerben
van Manen praktisch stil voor de boei.
Met grote achterstand ging Van Ter
wisga achter het veld aan naar de
Herenzijl.
Voorin werd fel gestreden. De boei
bij de Herenzijl werd het eerst ge
rond door Lodewijk Meeter, die Rit
sma dus was gepasseerd. Jan van Ak
ker deed het ook uitstekend; hij kwam
daar als derde door.
De achtervolgers lieten echter kort
daarna hun tanden zien, vooral Siete
Meeter. Die had namelijk bij het in
gaan van de tweede route (er moesten
vier routes worden gezeild) de leiding
van broer Lodewijk overgenomen.
Sietse Brouwer was eveneens geweldig
komen opzetten. Hij ging als derde
door, gevolgd door Zwaga. Kort daar
na kwam Ritsma door met vlak bij
zich Jan van Akker.
Maar wat een sensatie. Want op de
7 e plaats kwam niemand minder dan
Siep van Terwisga. In die ene route
had hij zich uit een volgens iedereen
volslagen kansloze positie al achter
zijn rivalen gezeild. Maar er zou nog
meer opschudding komen.
Lodewijk Meeter had ondertussen
de leiderspositie weer ingenomen, met
nu op de tweede plaats Sietse Brou
wer en derde Siete Meeter. Daarna
kwamen achtereenvolgens Ulbe Zwa
ga, op dat moment met kampioens-
illusies, Ritsma, Van Akker en Van
Terwisga. Hierna volgden Van der
Meulen, wiens kansen toen praktisch
al verspeeld waren, Hattum Hoekstra,
Hylke de^Vries, Douwe Visser en Tea
ke Brouwer.
VAN TERWISGA TWEE!
De toeschouwers konden hun ogen
bijna niet geloven, toen de schepen
weer naar de startlijn kwamen. Want
op kop lag Ritsma met op enkele
lengten achter zich Siep van Terwisga,
die in de Herenzijl zijn grote slag
had geslagen. Op dat ogenblik dacht
men reeds aan een sensationele triomf
van de Gerben van Manen. Na de H
kwamen achtereenvolgens Lodewijk
Meeter, Zwaga (met protestvlag)Sie
te Meeter, Sietse Brouwer en Klaas
van der Meulen. Daarna volgden Hoek
stra, Van Akker, die dus was terug
gevallen, Brouwer en Visser.
Eigenlijk was de strijd toen gestre
den. In praktisch dezelfde volgorde
gingen de schepen de laatste route in.
Alleen Zwaga had Lodewijk Meeter
achter zich gelaten en lag dus op de
derde plaats.
Verder voerde Eernewoude nu ook
de protestvlag. Even leek het er op, dat
Van Terwisga een bedreiging zou gaan
vormen voor Ritsma, maar deze zeilde
zeer sterk en kwam onder oorverdo
vend getoeter en gejuich van het niet
erg talrijke publiek als winnaar door
De aanwezigheid van de heer Van
Griethuysen had een bepaalde reden.
Hij reikte namelijk de prijs uit, die
dit jaar voor het eerst door minister
Vrolijk is ingesteld voor het origineel
ste skütsje. Een commissie van drie
de heren S. Dijkstra van Franeker, H.
G. van Slooten van Leeuwarden en
W. Peekema van Grouw, had de mi
nister advies uitgebracht over de toe
kenning van de prijs, die duizend
gulden groot is. De prijs werd toege
kend aan de heer A. L. van der Veen
van Drachten, eigenaar van het
Drachtster skütsje, die deze prijs zal
delen met schipper Aldert Hoekstra.
Bovendien ontving de heer Van der
Veen een fraaie herinneringsmedaille.
Vervolgens ging de burgemeester
over tot de uitreiking van de prijzen.
Kampioen Ritsma kreeg voor een jaar
het fraaie Sulveren Skütsje mee naar
huis, een wisselprijs die drie jaar ach
tereen, of vijf maal in totaal moet
De ,silers” gingen de laatste wed
strijd in met een puntenstand die zeer
interessant was. Heerenveen had een
ogenschijnlijk comfortabele voorsprong
van 6,6 punten op Lemmer en 7,1 op
Woudsend. De voorsprong van Van
Terwisga op Ulbe Zwaga was 8,9
punten. Maar de slechtste van de tien
wedstrijden mag worden afgetrokken,
zodat de stand er daarna alsvolgt uit
zag: Heerenveen 22,8, Grouw 24,7,
Lemmer 25,4 en Woudsend 27,9. Daar
door was de strijd vrijdagmiddag ge1-
heel open.
Zij yonden dat de Twee Gebroeders
het meest in de originele staat was ge
laten. Dit in 1913 op de werf van Roor-
da in Drachten gebouwde schip is 40
ton. Het heeft de originele bruine kleur
met een z.g. „geschrapte kont”, waarop
het naamplaatje „Twee Gebroeders”
1913. Het roer is origineel eikenhout
met roerklik, koperbeslag en gepoly
chromeerde versiering in traditionele
vorm en kleuren. Bruin zeil, met he
laas witte fok. Blokken met buiten
beslag, zwaarden origineel met koper
beslag en geharpuisd, terwijl de
De inhaalweg is de weg die een
auto (of ander voertuig) volgt als een
ander voertuig wordt ingehaald. Meest
al komt men dan op de linker weg
helft, aangezien vierbaans-wegen nog
schaars zijn. De tijd, dat men op het
weggedeelte van het tegemoetkomen
de verkeer is, dient zo kort mogelijk
te zijn. Dat is het geval als het ver
schil in snelheid tussen inhaler en
ingehaalde zo groot mogelijk is.
Vele weggebruikers onderschatten
schromelijk de lengte van de beno
digde inhaalweg. Als men er van uit
gaat, dat men 25 meter achter de voor
ligger begint met naar links te gaan,
dat b.v. de lengte van de in te halen
auto 10 meter is en dat men 25 me
ter voorbij de ingehaalde auto weer
naar rechts gaat, dan is dat samen 60
meter. De lengte van de inhaalweg is
nu 60 maal de eigen snelheid, gedeeld
door het verschil in snelheid tussen
beide auto’s. Voorbeeld: men rijdt op
een autoweg met een snelheid van 90
km per uur. Men haalt een andere
auto in, die 70 km per uur rijdt. Het
verschil is dus 20 km per uur. De
lengte van de inhaalweg is nu 60 x 90
20 270 m. De tijd, die men hier
voor nodig heeft bedraagt bij een snel
heid van 90 km per uur 10,8 seconden.
zwaardlopers van vioolblokken zijn
voorzien. Originele grenen mast en
oorspronkelijke halsblokken met bui
tenbeslag. Ook het interieur heeft geen
veranderingen ondergaan.
De commissie spreekt er haar ver
ontrusting over uit, dat aan alle oor
spronkelijke skütsjes is veranderd.
Met name heeft men het zeiloppervlak
vergroot, masten verplaatst en één
schip zelfs 2 meter langer gemaakt. Dit
alles om een grotere snelheid in de
wedstrijden te verkregen. Dat deze
veranderingen van grote invloed zijn
geweest op de stabiliteit is de laatste
jaren wel gebleken bij de wedstrijden
toen meer dan één skütsje kapseisde.
Er wordt opgemerkt, dat een skütsje
de naam op de achterspïegel behoort
te dragen. De meeste schepen vertonen
echter in het geheel geen naam. Over
de onderhoudstoestand van de schepen
is de commissie vol lof. Er wordt ook
met grote liefde over het schip gespro
ken.