NIEUWE KANSEN VOOR IJLST DOOR BETERE VERBINDINGEN F riesland van I van Zuidwesthoekweg: verdere ontsluiting van Friese Zuidwesthoek IJLST W Y M BRITS ER A DEEL en van Hoe het reilt en Officieel Orgaan van de gemeenten S N E E K, De nieuwe weg kost meer dan drie miljoen gulden zeilt met de industrie in Ijlst Meest geïndustrialiseerde gemeente Si de'USe SfflgS S-»« D“ je /-»»• b lmiförcnnnnI oom 7 0 121e jaargang no. 83 DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD Donderdag 20 oktober 1966 Vandaag: Ijlst in het middelpunt SneeJiar Nieuwsblad is een gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT, SNEEKER COURANT en ff I p f» Burgemeester B. W. Cazemier van IJlst „De nieuwe weg betekent voor IJlst schatting driekwart gedeelte, liggend inwoners. Er valt een gestage groei te grote ontwikkeling, een goed groeiproces; teressant zijn. De bestaande industrie WATERSPORTCENTRUM Hoe is de verdeling van de bevolking Bij trum. in kingsgereedschappen, vraag of de ontwikkeling van na de industrie neemt ook de firma Woud- worden maakt op pedagogisch verantwoorde zeer Links de oude Hemdijk, rechts de nieuwe Zuidwesthoekweg zen, nog een rol? Burgemeester Cazemier: Deze cate- Zijn er voor nieuwe industrieën be paalde faciliteiten? Verschijnt MAANDAGS en DONDERDAGS Kantoor voor administratie en redaktie GEDEMPTE POL 6 Telefoon 05150 - 3005 Redacteur H. A. de Boer Telefoon 4091 SNEEKER NIEUWSBLAD Ter gelegenheid van de feeste lijke opening van de nieuwe weg Sneek-IJlst, de, Zuidwesthoek weg, besteden wij vandaag bij zondere aandacht aan het oude stedeke en zijn inwoners. Het Sneeker Nieuwsblad had een ge sprek met burgemeester Caze mier; wij gingen na welke indus trieën er voor werkgelegenheid zorgen en men verschafte ons ge gevens over de rijke historie van IJlst. Meer daarover vindt u op de volgende pagina. De foto rechts werd gemaakt op 9 juli 1959 bij de ingebruik stelling van de nieuwe ophaal brug over de Geeuw. Op de ach tergrond ligt de „Johanna Jaco ba” met ervoor het Statenjacht. dan tien werknemers in dienst hebben. NOOITGEDAGT gewenst. Daarom is deze weg even- overleg, eens zeer 1 de boeren, maar ook voor de economi sche ontwikkeling van de stad. Is er een mogelijkheid dat er in de toekomst weer een NS-station komt? om behalve Vandaag is het voor het stadje IJlst een belang rijke dag. De officiële opening en ingebruikneming van de nieuwe weg naar Sneek, de Zuidwesthoek weg, die vanavond plaatsvindt, betekent een ver dere ontsluiting van dit tot nu toe voor het gemoto riseerde verkeer lastig bereikbare plaatsje. Want de kronkelende Hemdijk mag dan een zekere beko ring hebben voor liefhebbers van een fietstochtje, aan de rijvaardigheid van de chauffeurs van vracht auto’s en bussen worden hoge eisen gesteld. Om nog niet eens te spreken van het gevaar bij passe ren en tegemoetkomen. Zo bochtig de oude, zo Drs. J. J. Nooitgedagt, een der direk- teuren van het bedrijf, zei ons, dat men momenteel sterk aan het mecha niseren is. Als voorbeeld noemde hij de produktie van steekbeitels. Deze kunnen tegenwoordig in zeer korte tijd worden gemaakt en bovendien is het eindresultaat beter! Behalve het hoofdbedrijf in IJlst, personen werkzaam SC* IIICIAWC W UClvAUHl V VJU/x Xulul bijzonder veel”, aldus de burgemeester Eeuwenlang waren de Hemdijk en de wég naar de Schatting de voornaam ste wegen via welke IJlst bereikt kon worden. Oorspronkelijk was het ver voer te water het belangrijkst. Na de oorlog is dit nogal teruggelopen. Gro tere schepen, zelfs kustvaarders, kun nen hier wel komen, doch het gebeurt weinig meer. Maar oudtijds werden de Ulster grachten en grachtjes veel in tensiever bevaren. Hoe staat het met de woningbouw? Burg. Cazemier: Deze gaat gestaag door. Er zijn pas 24 woningwetwonin gen voltooid en er staat een nieuw plan van 51 woningwet- en 8 bejaar denwoningen op stapel. Ook is er eni ge activiteit in de particuliere sector. Na de oorlog is er veel gebouwd; van het totaal van 450 woningen is onge veer de helft nieuwbouw. Advertentieprijs: 15 cent per mm Bij kontrakt (handelsadvertenties) lager. Abonnementsprijs f 4, per half jaar. Franko p. post f 5,— per half jaar. Giro 85 07 48 ten name van Sneeker Nieuwsblad bracht. Er is bij voorbeeld een bank gekomen. Maar er ontbreekt aan de andere kant b.v. een garagebedrijf. De infrastructuur is nog onvoldoende. bedrijf gespecialiseerd in drie ver schillende takken: kunstnijverheid, timmerfabriek en jachtbouw en -ver- i van Zou men niet het beste kunnen stre ven naar grotere gemeenten, b.v. één De plannen om de weg door te trek- Burgemeester Cazemier: Deze cate- ken naar Koudum liggen klaar bij Ge- gorie is zeer gering. Maar de nieuwe deputeerde Staten. „Zelf ben ik hier Weg opent wel betere mogelijkheden, een groot voorstander van in verband IJlst gaat ongetwijfeld een goede toe- met de ontsluiting van de Zuidwest- komst tegemoet wat dat betreft. On- hoek”, zegt de burgemeester. Plaatsen iangs zijn enkele mensen uit Sneek als Koudum en Staveren zijn op het iangs de nieuwe weg naar IJlst ge- ogenblik moeilijk bereikbaar. De nieu- wandeld. Ze waren hier nog nooit ge- we weg van Bolsward naar Workum weest. Het werd voor hen een open betekent al een aanzienlijke verbete- baring. Vast en zeker is de slechte Hemdijk hier ook debet aan. Misschien dat er straks meer mensen zijn, die in IJlst De naam van het grootste bedrijf hoort sinds jaar en dag in het stedeke thuis, want wie IJlst zegt, zegt Nooit gedagt. Het in 1865 opgerichte fami liebedrijf maakt drie geheel verschil- oe. Icuüe produkten, nl. schaatsen, ge- °4” reedschappen en houten speelgoede- rr ren. In tegenstelling tot andere schaat- senfabrikanten maakt Nooitgedagt NV kaarsrecht is de nieuwe verbinding, die bovendien het oversteken van de spoorweg tot verleden tijd maakt. De nieuwe weg brengt twee van Frieslands elf steden nader tot elkaar; als de plannen om hem door te trekken tot Koudum doorgaan, is hij het begin van een betere ontsluiting van de gehele Friese Zuidwesthoek. Wij brachten een bezoek aan burgemeester B. W. Cazemier van IJlst. In zijn zeer bescheiden werk kamer in het oude stadhuis vertelde hij ons uitvoe rig over verleden, heden en toekomst van zijn kleine gemeente. wor- omeetinstrumenten, nia een bevolking van 2000 a 3000 in- werkbanken voor de metaalindustrie woners zal krijgen. Ik zou het jammer en stalen schaven gefabriceerd. Of- vinden als IJlst aan Sneek vast zou schoon Nederland het grootste afzet- groeien, zij zal haar kernfunktie voor gebied is, vindt tevens belangrijke ex- de omliggende dorpen moeten behou- port plaats naar andere Europese lan den. den, zelfs naar Ijsland. De nieuwe weg Sneek-IJlst zal vanavond door de drie burgemeesters Ras en Cazemier van IJlst IJlst aan de orde. Vooral om de volgende reden: liet kleine De aanleg van de nieuwe weg acht hij een aanzienlijke verbetering voor alle soorten schaatsen, van de ajoude het vrachtvervoer en voor de stad - .trochrinders’ tot de moderne .Noren’, zelf. Daarentegen is hij ervan over iser nog een kleuterschool,^een z,g. alle van a tot z Er is éen soort die met tuigd, dat de Ulster middenstand gro in de prijscouranten van Nooitgedagt tere concurrentie van Sneek zal krij- voorkomt: de hockeyschaats. gen. „Daar staat echter weer tegen- De zaak heeft vooral bekendheid ge- over” zo zei hij „dat het door de kregen door haar speciale houtbewer- nieuwe verbinding bijzonder aantrek- kingsgereedschappen, zoals beitels, kelijk wordt om in Ijlst te komen schaven, boren, meetapparaten (win- wonen. De gemeente heeft een mooi kelhaken en waterpassen). Ook ver- uitbreidingsplan gecreëerd, waarin zo- vaardigt men werkbanken, zowel voor wel eenvoudige woningen als midden- Burg. Cazemier: Wat de grenswijzi- amateurs als voor het technisch onder- standswoningen en villa’s op verant- met een andere^ ging betreft, het is niet zozeer het wjjs Last but not least het houten woorde wijze zijn gegroepeerd”, beetje grond, dat we kwijtraken, maar speelgoed. Sinds jaren neemt dit een meer een soort angst, dat Sneek op je bijzondere plaats in op de Nederland- af komt, waarom wij er een beetje hui- se en buitenlandse markt. Door de verig tegenover staan. Door de finan- enorme ontwikkeling heeft Nooitge- ciële verhoudingen tussen rijk en ge- dagt haar speelgoed een geheel nieuw worden de gemeenten wel cachet gegeven: alle soorten zijn ge- gedwongen om in de richting van sa- i -•-- INDUSTRIEGEMEENTE menvoeging te denken. Maar historisch wijze. gezien is IJlst altijd een zelfstandige p-i. Op 1 oktober telde de gemeente 1672 plaats geweest. Haar ontwikkeling is waar ruim 140 slechts afgeremd. Ik geloof dan ook zijn, is er een vestiging in Bolsward stellig, dat IJlst kan uitgroeien tot een met ruim 20 werknemers. Daar - grotere stad en in de komende decen- den hoofdzakelijk 1- 1U t-.-. ft vm» OnnA A Qfinn t i röv Irl-x o nlz ten zuiden van de grote wateren bespeuren. Van de beroepsbevolking (Geeuw en Wymerts), valt in de ruil- werkt 55% in de industrie. Daarbij verkaveling ,Hommerts-Sneek”. Behal- dient in acht te worden genomen, dat ve de reeds genoemde weg komen er de houthandels, die in IJlst een voor- enkele landbouwontsluitingswegen, name plaats innemen, en bedrijven die één naar de Ruterpolder en één in de tien of minder mensen in dienst heb- Groenkoppolder, vanaf het Zouw naar ben, niet tot de industrie worden ge- de weg Hommerts-Osingahuizen. rekend. Als men die er voor IJlst bij zou tellen komt men wel tot bijna 70% Speelt het forensisme, het verschijn- Maar met 55% is Itnst de meest geïn- sel dat mensen in IJlst wonen en el- dustrialiseerde gemeente van Fries- ders werken en ^dagelijks moeten rei- land> misschien wel van het hele land. Het aantal mensen, dat in de indus trie werkt, bedroeg op 1 september 254. Het aantal, dat in de landbouw werkt, loopt terug. Er zijn nog zo’n 25 landbouwbedrijven. In liet gesprek met burgemeester Cazemier kwam o.a. de industrialisatie huur. Alle drie staan geheel los van van IJlst aan de orde. Vooral om de volgende reden: het kleine stadje elkaar. In 1910 werd het bedrijf opge- telt 1672 inwoners. Van de beroepsbevolking is niet minder dan 55 pro- richt. Het maakte toen apparaten voor cent werkzaam in de industrie. Dit percentage is het hoogste van alle Friese de zuivelindustrie, zoals bijvoorbeeld gemeenten en ook landelijk staat IJlst waarschijnlijk bovenaan. De Ulster kaasvormers, wei- en kaasbakken, industrie omvat schaatsenfabrieken, enkele jachtwerven, een windmotoren- Door de toenemende concentratie van fabriek en een asfaltfabriek. Opgemerkt zij, dat bij die 55 procent niet de zuivelindustrie én de komst van het personeel van de houthandels is meegerekend, aangezien dit geen pro- het plastic was de firma Woudstra ge- ducerende bedrijven zijn. Evenmin zijn die bedrijven gerekend, die minder dwongen op iets anders over te scha- jxs1-j:kelen. De vervaardiging van kunstnijver- heidsprodukten vindt plaats in het oudste gedeelte, het „ex-zuivelgedeel- te”. Eigenlijk zeer goed op haar plaats, want de produkten, die daar worden gemaakt, staan heel dicht bij de zui- velprodukten. Als voorbeelden noemen we: teakhouten en palissander kuip- werk en theestoven. Het oude kuip- werk zit hier nog volop in; het is nu luxe kuipwerk geworden en de pro dukten zijn zeer exclusief. In de timmerafdeling werkt men voornamelijk orders af van grotere projekten, zoals scholen en bejaarden tehuizen. Kozijnen, keukenuitrustin- gen en meubilair worden in de keurig ingerichte grote werkruimte op mo derne wijze gefabriceerd. Verder wordt, in kleinere mate, allerlei ander timmerwerk uitgevoerd. Dit laatste staat in nauw verband tak van de firma Woudstra, namelijk jachtbouw. De bo ten worden geheel in serie vervaar- WOUDSTRA digd. Dus van het bouwen van het metalen casco tot de houtbekleding en ?en. belangrijke plaats in de Ulster het schilderen toe. Met de jachtbouw uctr:c ncc.-.t -c f:r...c heeft men het de laatste tijd behoor- stra ■'■j' Eye1als ^.001bSedagt_is ook dit liji< druk. De firma Woudstra werkt met ongeveer 25 man personeel. Zie vervolg pagina 2 terhoff van Sneek, Van Hout van Wymbritseradeel gezamenlijk worden geopend. Het probleem, nl. de slechte verbinding via de Hemdijk, heeft al lang verscheidene mensen bezig gehouden. In 1951 werd de zaak voor het eerst in positieve zin aangepakt. Er werden verschillende plannen gemaakt en daaruit kwamen diverse tracees tevoorschijn. Tenslotte werd besloten de weg parallel te laten lopen aan de spoorlijn. Aanvankelijk speelde de kwes tie van de spoorhaven in Sneek nog een rol. Men besloot toen deze dicht te gooien. In februari 1965 vond de aanbesteding plaats. Aannemingsbedrijf ,De Hondsrug” (fa. Duursema) in Gieten was bereid het werk uit te voeren. De kosten van de aanleg bedragen f 1.679.000. Met de kosten van grond man .open e.d. erbij zal de weg meer dan drie miljoen gulden kosten. In de zomer van vorig jaar werd met de uitvoering begonnen. De weg is bijna 3 km lang en 6,20 m breed. Ernaast ligt een 3 m breed fietspad. In Sneek komt men via de Kanaalstraat voor het station uit, in IJlst sluit de weg aan op de Stadslaan. Burg. Cazemier: Die zijn er niet. IJlst is geen kern. Wel is er een indus- ring. Vast en zeker is de slechte Hemdijk terieterrein. Als we kans zien zouden o i tti ui -i hier ook debet aan. Misschien dat er we rQ®er industrie aan willen „Nu de weg Sneek-IJlst klaar is ho- strahs meer mensen zijn, die in IJlst terekken. Maar het moet natuurlijk pen wij voor IJlst op een versnelde wiU WQnen Thans is het aantal dat voor een eventueel nieuw bedrijf in- ontwikkelmg, een goed groeiproces. ef werkt maar eiders WOont, groter, teressant zijn. De bestaande industrie Door de betere verbindingen wordt breidde zich tot nu toe vrij regelmatig ANDERE VERBINDINGEN ook het leefklimaat verbeterd. Dit is uit. Maar de meeste bedrijven zijn ta- trouwens de laatste jaren al een stuk melijk conjunctuurgevoelig. Hoe staat hét mét de plannen voor beter geworden, want er zijn verschil de weg van IJlst naar de Lemmerweg? lende belangrijke dingen tot stand ge- GROEIENDE STAD x IA** l—1 *-l v-» l—i-ï G Burgemeester Cazemier: Met de nieuwe weg Sneek-IJlst is de ontslui ting inderdaad nog niet compleet. De plannen van het gemeentebestuur voor een weg van IJlst naar de rijksstraat- weg, die als voorloper moet worden beschouwd voor de ruilverkaveling in het gebied van het waterschap Hom- merts-Sneek, zijn in een gevorderd stadium. Maar de gemeente zit nog met de moeilijkheid een bedrag van ongeveer een kwart miljoen op te brengen. De laatste jaren is er t- een begrotingstekort, zodat dit wer kelijk een heel probleem is. sen rijk en gemeenten worden ten on- In de toekomst is Ulst m hetj Provim fiodondls.Kathofie^ 1% mvfrsen 2% rechte de kleine gemeenten in belang- ciaie recreaiiepian een DeiangiijKe i f rijke mate te kort gedaan” aldus de plaats toegedacht, q1- watersportcen- recreatieplan bij de compromisschool, met 80 kinderen. steeds mensen. In de zomer komen hier veel terrein. Dat is behalve met de boot slechts te voet bereikbaar. Het aantal In de toekomst is IJlst in het provin- wchté’ de kkine gemeenten in belang- ciale recreatieplan wn scho-len; een openbare, een hervormde en een gereformeerde. Doopsgezind meenten gedwongen om in de richting van sa- gezien is IJlst altijd een zelfstandige Is er veel vreemdelingenverkeer? Burgemeester Cazemier: Niet aan zienlijk, maar het neemt de laatste tijd wel toe. Het zijn hoofdzakelijk dagjes- boten. Aan de Geeuw is een kampeer- naar godsdienst. x ut lc vuet Burg. Cazemier: Ned-Hervormd on- llcuc(j overnachtingen breidt zich aardig uit. ®0%, Gereformeeid 30%, geen jende haar uitbreidingsplannen burgemeester. Een ontwikkeling in alle sectoren is Er is een plan, maar dat is nog x t-\jftrr OU! het yrinrmi innl nn Hii belangrijk, niet alleen voor Geeuw’’te verleggen. Hoe in tegenover de Hoe ziet u de plaats van IJlst in de grenswijzigingsplannen van Sneek? provincie? Ll._. -- - - ven naar o- Burg. Cazemier: Het is voor mij de gemeente Wymbritseradeel-Ulst? Burgemeester Cazemier: Het station oorlog zich zal voortzetten. In plaats is omstreeks 1957 afgebroken en er is van een verdergaande ontvolking zal weinig kans, dat de Spoorwegen er op- er, dacht ik, een terugkeer naar het nieuw mee beginnen. De hele lijn is platteland komen. Ik acht dit een ge- trouwens onrendabel. Maar de busver- lukkige ontwikkeling en ik geloof, dat binding is goed: praktisch om het uur IJlst zo wel kansen heeft om ook gaat er een bus. woongemeente te werkgenieente. Valt een gedeelte van IJlst m de toekomstige ruilverkaveling? Burgemeester Cazemier: Het groot ste gedeelte van de gemeente, naar .-f..

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Sneeker Nieuwsblad nl | 1966 | | pagina 1