voor
originele
,En de boer, hij ploegde voort’
7
Gestin oer de staverin
Inspekteur Unema opende op
wijze Gysbert Japiksschool
Grote belangstelling
tweede kerkconeert
fel
AGENDA
van
en
.Haedljocht under de stjerren’
Sneker scholen
van
IJLST
Officieel Orgaan
Rients Gratama hie
suksesvolle joun yn Drylts
de gemeenten SNEEK, W Y M B R IT S E R A D E E L
gecombineerde uitgave van NIEUWE SNEEKER COURANT. SNEEKER COURANT
122e jaargang nr. 13
1
i*
i'
„Onder valse vlag”
Provisionele verkoop
woonhuis Heeg
Het Sneeker Nieuwsblad is een
Maandag 13 februari 1967
en DRIJFHOUTS NIEUWSBLAD
Tige slagge kontaktjoun
en CPVB Snits e.o
IJ. A. van Popta overleden
Geslaagd
Hondenshow
in Ons Gebouw
fan de ófdielingen KFPJ, BTB
C1
Toppenhuzen e.o., Racrderhim
O
i
NET IDEAEL
DOUNS JEN
J. W. B.
1
straatmakersbedrijf Cnossen en Feen-
stra’s verwarming voor een waarde
volle aanwinst voor het Sneker open
baar lagf onderwijs gezorgd.
yn ’e seal sawol
weech brocht.
Verseiujnt MAANDAGS
en DONDERDAGS
Kantoor voor
admmistratje en redaktie
GEDEMPTE POL 6
Telefoon 05150 3005
Redacteur H. A. de Boer
Telefoon 4091
i'
i*
i*
i'
i
i
i’
i'
roerende „De sterren” heel doorleeft
en fijngevoelig; ook „De artiest” van
Ina Boudier-Bakker was niet minder
van voordracht.
Advertentieprijs:
15 cent per mm.
Bij kontrakt
(handelsadvertenties)
lager.
Abonnementsprijs t 4,
per half jaar. Franko per
post f6,— per half jaar.
Giro 85 07 48 ten name
van Sneeker Nieuwsblad
Een kleine aanvulling op ons verslag
van de R.K.-centrale in Heeg( zie onze
krant van donderdag j.l.): verzuimd
was te vermelden, dat mevr. Gerrit-
sma-v.d. Werff, één van de spelers, een
werkelijk hautaine tante Suzan op de
planken zette.
Op originele wijze en onder grote belangstelling is vrijdagmiddag aan
de Harmen Sytstrastraat de nieuwe Gysbert Japiksschool geopend. De
officiële daad werd verricht door de inspekteur van het lager onderwijs,
de heer J. P. Unema. Twee in kokskostuum gestoken leerlingen kwa
men aandragen met een versgebakken „boffert”, waarin zich de sleutel
voor de nieuwe school bevond. Nadat de heer Unema de poorten had
geopend, mochten de met feestmutsen uitgedoste leerlingen als eersten
„hun” nieuwe school betreden. Daarna volgden vele belangstellenden,
onder wie burgemeester Rasterhoff, wethouder Baaijens en afgevaar
digden van verschillende onderwijsinstanties.
Donderdagmiddag werd in Heeg door
notaris C. C. Th. Nauta van Roordahui-
zum provisioneel verkocht de dubbele
woning te Heeg, nummer 240-242. De
wonir.g werd in twee percelen ingezet.
Perceel I, woning 240, werd door de
heer P. H. Oosterbaan uil T euwarden
beschreven op f 10.819,het bod op
perceel II, nummer 242, bedroeg
f 15.999,Dit bod werd gedaan door
de heer Eising te Leeuwarden.
Tael is fan aids it middel om jins
tinzen oan in oar oer to. bringen. Dat
kin mounting en skriftlik. Sa skriuwt
de hear L. Postma yn it earste nümer
fan De Pompeblêdden, tydskrift foar
ünderwiis en Fryske stüdzje. Nei ’t er
opmurken hat, dat de alderen blykber
net oan in nije stavering wolle, faeks
omt dy foar harren net mear to learen
is, komt hy ta inkel 'e konklüzjes.
SKETS
Nei it skoft, mei traktaesjes en sjon-
gen fan Fryske lieten fierden leden
fan ’e Skotsploech in koarte skets op
„De earste kear” en hja diene it bést.
Voor de tweede maal trad mevr.
Aukes voor de voetlichten en dekla-
meerde uit de bundel „Impressies” van
Annie M. G. Schmidt,, Nou ja jij en
Er waren eens twee meisjes, voorts
twee gedichten van Ed. Hoornik, nl.
één geschreven in opdracht van de
Nederlandse regering ter gelegenheid
van het jubileum van H. M. de konin
gin en „Een kleine jongen”. Tot slot
een kostelijk telefoongesprek tussen
twee vogeltjes. Voor deze voordrachten,
die op hoog peil stonden, kreeg zij zéér
verdiend een ovationeel applaus.
Noch ien kear kaem de Skotsploech
de flier op mei aide dounsen en doe
wie dizze lange joun oan ’e ein, in joun
foar elk hwat wils, en nei it hantsje-
klappen te hearren hie elk syn sin wol
hawn. Dizze joun, dy’t foar de organi-
searjinde bistjüren, sawol as foar de
oanwêzigen in sukses wie, waerd óf-
slüten mei in tankgebet.
SNEEKER NIEUWSBLAD
Nei de iepening en in wurd fan wol
kom die mefr. Z. Gerbrandy-de Boer
utliz oan de gearkomste hwerom hja
foar it buordtsje stie en net de hear
Veldhuis.
Als er een avond zoals deze in voor
bereiding is, aldus mevr. Gerbrandy,
zijn het meestal de heren, die de orga
nisatie voor hun rekening nemen en
de dames komen er bijna niet aan te
pas. Wij zijn heel blij, dat dit nu ver
anderd is; blijkbaar dringt de eman
cipatie van de vrouw ook door in onze
vereniging en kunnen wij eens wat
meer op de voorgrond treden.
Omdat de voorzitter was verhinderd,
was de mikrofoon in eerste instantie
voor mevr. Gerbrandy. Na het uitspre
ken van een gebed en het lezen van
Psalm 23 zei de spreekster, dat er in
de loop der tijden veel is veranderd,
ook in het boerenbedrijf, maar met al
die grote vooruitgang in de gehele we
reld, en de mens die steeds maar meer
wil, is het soms niet gemakkelijk.
Met de Christelijke instelling als
achtergrond moeten wij trachten te
leven zoals dat van ons wordt ver
wacht, aldus spr. Bij een bezoek aan
de Flevopolder is mij een opschrift
opgevallen, nL een regel uit een bal
lade van J. W. F. Werumeus Buning:
„En de boer hij ploegde voort”. Dit
zullen wij altijd moeten bedenken, dat
bij alles wat er gebeurt in de wereld,
goed en kwaad, wij verder moeten. En
dit zal wel lukken ook als wij het
goede merk blijven voeren, nl. het ge
loof in Christus.
Na een kort propagandawoord voor
de Chr. Plattelandsvrouwenbond gaf zij
de verdere leiding over aan de heer
Veldhuis.
Dizze sei neat net rouwich to wêzen
om dizze emansipaesje, en laitsjend:
mar in kontaktjoun is gjin propagan-
dejoun.
Moai waer en lange agen; dat wie
it stik hwermei de noch jonge Rients
Gratama, muzykael stipe troch Joop
Verbeke, piano en trombone, Henk On-
derstijn, fluit, saxofoan on slachwurk.
en Karst de Groot, gitaer stik foar
stik ek beslist fakminsken freedto-
joun op de planken kaem yn it dochs
altiid wer gesellige Mienskipshüs yn
Drylts. Der bestie by de Drylsters bi-
hoarlik bilangstelling foar dizze ba-
baretjoun; jongeren en alderen joegen
„akte de présence”.
It stik bifettet mar efkes tweintich
ünderdielen, dy’t meielkoar like goed
ien gehiel foarmje. Fansels krigen ek
de forskate polityke partijen en har
ren listoanfieders efkes in feech üt de
panne, mar sa dat elts der om laitsje
koe. En dér gyng it dizze joun om,
meiinoar ris oprjucht laitsje; en dht is
bard.
Hiel moai wiene: snik, snokkerke
snot sa, earrebarre-happening en an-
tyk, wy neame mar in pear. Wy sea-
gen pake en beppe yn ’t skimerjoun
sitten en wy hearden har petear oer
„hij en sij fan dinges”. Hear Gratama,
jo hawwe üs dy joun fan acht oant
hast alf ure ta yn nofflike spanning
holden, alles rolle jo flot en gepast üt
’e mule, hulde foar jo geanimearde
foardragen. Sünder ünderskie wie it
publyk spontaen, dêrom: oant sjens!
F.
Inspekteur Unema watertandde bij
het zien van de eerlijke „boffert”,
waarin de sleutel van de school bleek
te zitten. Ook burgemeester Rasterhoff
had, aan zijn gezicht te oordelen, wel
trek in een stukje.
dat gebruikt zal worden voor handen
arbeid.
FRIESE VLAG
Namens de afdeling Sneek van Volks
onderwijs sprak de heer W. S. Overzee.
Behalve gelukwensen bood hij een
fraaie elektrische klok aan. De heer
Overzee had nog één wens: dat er
naast de Nederlandse driekleur ook
een Friese vlag zou komen wapperen.
(De heer Keulen: „We staan overal
ontvankelijk voor De heer G.
Brouwer, hoofd van de Looxmaschool,
bood namens de collega’s gelukwen
sen aan. Daarna volgden de heer Jan
Murk de Vries, de heer D. Akkerman,
namens het bestuur v n de Vereniging
voor Christelijk Onderwijs, ds. C. G.
Wiegers uit naam van het bestuur van
de Stichting Godsdienstonderwijs en
de heer Th. de Vries, hoofd van de
Groen van Prinstererschool.
„Wy binne wiis mei üs skoalle,” al
dus de heer Keulen in zijn dankwoord.
„De oude school heeft sfeer en een
verleden, de sfeer in de nieuwe school
moet groeien.” Hij sprak de wens uit
dat er een goede verhouding mocht
zijn tussen de oudere en de opgroeien
de mensen. In het Frysk bedankte hij
alle sprekers en gevers van de vele
cadeaus.
De aanwezigen konden daarna h
prachtige, moderne gebouw wat nader
bekijken. Het Fries Scheepvaartmu
seum had v’t haar archief foto's afge
staan,’ welke in de lokalen een ten
toonstelling vormden. Li samenwer
king met de architekt hebben aanne
mingsbedrijf Wiersma (MIst), instal-
latiebureau M. Troelstra, loodgieters-
bedrijf Otte, woninginrichting Wester,
Zaterdag 18 februari Jubileum-Toneel-
avond Kaatsvereniging „Sneek”. Op
voering van „De Moskeflap”. ’s Av.
8 uur in zaal Hanenburg.
Zaterdag 18 februari 's morgens 11 uur
Hondenkeuring Kynologenclub
„Sneek en Omstreken”. Kampioens-
keuring 3 uur, Erekeuring 5 uur.
Zaterdag 18 februari Zesde Prestatie
tocht Sneker Wandel Unie. Start 2
uur bij Aere Perennius, Kleinzand.
Dinsdag 21 en donderdag 22 februari
It Snitser Frysk Toaniel met het
komische blijspel „Leaver Forjitte”.
Dinsdag 21 februari Algemene Leden
vergadering Veren, tot bevordering
van het Vreemdelingenverkeer in
café rest. „Onder de Linden”. Aan
vang ’s avonds 8 uur.
Woensdag 1 maart Matthaus Passion in
de Hervormde kerk te Workum door
Toonkunstkoor „Concordia” te Leeu
warden. Aanvang 19.10 uur.
It is faeks min to bigripen, sa de
hear Postma, faeks ek wol min to leau-
wen foar minsken, dy’t it kinne, mar
de tsjintwurdige stavering is i et mak
lik. Nou is dat net it greatste biswier.
It giet der net om alles sa maklik
müglik to meitsjen.
It greate biswier is wol, dat de tsjint
wurdige stavering net genóch lyk op
Vrijdagmorgen overleed alhier de
heer IJ. A. van Popta, hoofdredacteur
van het blad „De Friese Veefokkerij”.
Hij was bijna 64 jaar.
De heer Van Popta is afkomstig van
Oudega (W.l. Ook heeft hij lange tijd
in Ijlst gewoond. Zijn grootvader was
burgemeester van deze stad.
De overledene heeft in zijn blad veel
waardevolle informatie verschaft over
de veefokkerij in Friesland. Van zijn
hand verschenen twee boeken, één
over de fokstal Knol en één over de
stierenfokkerij, getiteld Adellijk Bloed.
De heer Van Popta was reeds enige tijd
ziek.
Japiksschool kan eigenlijk niet aan de
behoefte van lager onderwijs in dit ge
bied voorzien,” zo voegde hij er aan
toe. Na een woord van dank aan de
architekt en de aannemer wenste hij
de heer Keulen geluk en overhandigde
hem de sleutel van de school.
Inspekteur Unema bracht felicitaties
aan ieder, die aan de totstandkoming
had meegewerkt. „Sneek kan blij zijn
met deze aanwinst”, zo zei hij. „Maar”,
zo ging hij verder, „toch is er nog veel
te doen op het gebied van de scholen
bouw. De leeftijd van’de nieuwe ge
bouwen wordt op zo’n vijftig jaar ge
steld, hetgeen betekent, dat er feite
lijk iedere dag een nieuwe school moet
worden gebouwd
Architekt Spook sprak een woord
van dank voor de toewijding waarmee
de aannemers en al die anderen aan
de bouw hebben meegewerkt. Ook
prees hij de prettige samenwerking
met gemeentewerken. Namens alle me
dewerkers aan de bouw schonk hij een
dia-projektor. Gelukwensen verder
van de he r J. Jonkers namens de ou
derraad, de heer C. Hordijk, namens
de ouders van de leerlingen, die de
naam in origineel handschrift op de
buitenmuur hadden geschonken (de
letters waren vervaardigd door leerlin
gen van de l.t.s. onder leiding van de
heer J. H. Stubenitsky). Verder schon
ken de ouders een emailleeroventje,
bezetting. Dit element ontbrak het koor
niet geheel, reden dat het er in slaagde
deze rijke liturgische muziek veel
recht te doen wedervaren. De sfeer
echter die Palestrina’s machtige con-
trapuntiek oproept ontbrak.
„Am Feste der Maria Reinigung” no
teerde J. S. Bach (1675-1750) op het
titelblad van de partituur der om
streeks 1731 ontstane cantate „Ich ha-
be genug”, waarmee dit werk dus een
vaste plaats kreeg in de liturgie, zoals
die in de evang. luth. Thomaskerk te
Leipzig onder Bach’s cantoraat werd
gevierd. In tegenstelling tot de meeste
cantates is dit een solo-cantate. Het
vocale aandeel is slechts aan één stem
(i.c. een bas-solist) toevertrouwd. Uit
deze beroemde cantate had Aerde Kui
per het Recitativo „Ich habe genug” m
de Aria „Schlummert ein, ihr matten
Augen” gekozen. Deze Aria behoort
tot de schoonste, die Bach’s genie heeft
gewrocht. Schweitzer noemde haar
„das herrliche Todes-Wiegenlied”. In
het „Notenbuch für Anna Magdalena”
van 1725 komt deze Aria reeds voor.
Kuiper gaf van deze cantatedelen een
doorleefde vertolking. Met zijn per
soonlijke visie op het werk, zijn uit el
ke frase sprekende eruditie en zijn be
wogenheid bewees hij weer opnieuw
een zanger van formaat te zijn.
Het tempo van de Aria werd tamelijk
hoog genomen. De begeleiding was te
geforceerd. Een strijkkwartet, onder
steund door het luit-register van het
cembalo was zeker voldoende geweest.
Het „Te Deum” van de Fransman
Marc Antoine Charpentier was, even
als trouwens Giordani’s Symphonie,
voor Sneek een novum. Door een re
cente uitgave is de partituur toegan
kelijk geworden voor onze koren.
Charpentier werd omstreeks 1636 te
Parijs geboren en overleed in 1707. Hij
was dus een tijdgenoot van een d’And-
rieu en een drAquin en zal zeker van
Couperin le Grand’s opkomst getuige
zijn geweest. Charpentier studeerde bij
de Italiaan Carissimi en had na zijn
vestiging te Parijs als kapelmeester
aan de Ste. Chapelle een zeer werk
zaam aandeel in het Parijse muziekle
ven. In samenwerking met Molière
componeerde hij een aantal opera’s.
Als componist van kerkmuziek schreef
hij missen, een Requiem, psalmen, can
tates, oratoria en zgn. „Historiae Sac-
rae”. Zijn „Te Deum” heeft als tekst
de oud-kerkelijke lofprijzing „Te
Deum Laudamus”, toegeschreven aan
bisschop Niketas van Remisiana (plm.
366-420), Zowel in de liturgie van de
rooms-katholieke kerk als in die van
de meeste protestantse kerken is het
„Te Deum” een belangrijk element.
Charpentier heeft het werk groots
aangepakt. Naar het voorbeeld van de
Venetiaanse antifonale praktijk, in zijn
tijd nog nagevolgd, bezigt Charpentier
een zgn. favorietenkoor, waaruit de
solistische partijen worden betrokken
en een groot koor. De moderne uitgave
van de partituur houdt met deze prak
tijk vrijwel geen rekening. Charpen
tier schreef homofoon. Het lijnenspel
der contrapuntiek dat b.v. de Duitse
kerkmuziekmeesters hanteerden, is
door hem niet aangegrepen. Zijn in
strumentaal ensemble omvat strijkers
en houtblazers, een hoge trompet en
basso continuo (orgel, celli, bas en
fagot). Het orgel was gisteravond ver
vangen door een cembalo, waarop G.
Bergstra zijn partij volgzaam en accu
raat meespeelde. Charpentier heeft de
instrumentatie aangepast aan de tekst.
De juichende stemming van het prach
tige „Pleni sunt coeli” wordt b.v. ge
accentueerd door het gebruik van de
trompet, welk instrument ook aan de
„Prelude” (als eurovisie-tune overbe
kend) zo’n feestelijke glans verleent.
Is de stemming ingetogener, dan ver
dwijnen tijdelijk bepaalde klankgroe
pen. De uitvoering van gisteravond
was stellig voor verbetering vatbaar.
Het solistenkwartet voldeed aan be
hoorlijke eisen. Het volume van de te
nor schoot hier en daar wat te kort.
Als begeleidend apparaat maakte het
Kamerorkest een goede beurt. Het is
te hopen dat het bij deze eerste uitvoe
ring niet blijft. Charpentier’s opus zal
hopelijk een vaste plaats krijgen in het
repertoire van het Canatekoor. Bram
Feenstra leidde het geheel. Zijn direc
tie was duidelijk en zijn stijl-interpre-
tatie verantwoord. De Doopsgezinde
kerk leent zich, afgedacht van de on
gunstige situering van het orgel, uit
stekend voor dit soort concerten, die
voor het Sneeker culturele leve; van
niet geringe betekenis zijn.
De minsken fan ’e twatalige skoallen
hawwe har ütsprutsen foar staverings-
foroaring. Litte sy de holle der foaral
foar halde .De tsjinstanners roppe wol
wakker, mar it gappet mear as it byt.
De argumintaesje fan de tsjinstanners
is wier net sa sterk.
Der is sein, dat der hjoeddedei wol
better dingen to dwaen binne as oer
de stavering to tsieren. Tsierderij is
fansels nea goed. Lit üs d saken foar
al düdlik halde. En saeklik. Wy hoopje,
dat de tsjinstanners sa stadichoan ek
wer in lyts bytsje ta rêst komd binne
en ré wêze wolle mei to tinken hoe ’t
it wol moat.
Voor het tweede kerk-concert in de
reeks „Een uur kerkmuziek”, georga
niseerd door de Commissie Sneker
Kerkconcerten bestond gisteravond
grote belangstelling. De Doopsgezinde
kerk was volledig bezet. Voor deze uit
voering had de commissie de mede
werking verkregen van het Sneker
Cantate-koor, het Fries Kamerorkest,
T. Bierma-Hoogland, sopraan; Truus
Ket, alt; Piet Hellinga, tenor; Aerde
Kuiper, bariton; Jelle Kuipers, solo-
trompettist van het Frysk Orkest en G.
Bergstra, cembalo. Het programma
met werken van Giordani, Palestrina,
Bach en Charpentier was zeer interes
sant.
Omstreeks 1938 kocht de stad Leeu
warden een patriciërshuis op de Nieu-
westad. Bij de ontruiming kwam een
kist voor de dag, die een verzameling
oude muziek bevatte, bestaande uit
orkestpartijen van ouvertures, sym-
phonieën, etc. Deze muziek-bibliotheek
was nagelaten door het muziekcollege
„Audi et Face”, waarvan Johannes Jo
sephus (Jean) des Communes de lei
der moet zijn geweest. Deze des Com
munes was in 1759 te Gouda gebore
en had zich in 1782 als muziekmeester
te Leeuwarden gevestigd, alwaar hij
weldra in het muziekleven een domi
nerende rol speelde. Hij was zanger,
violist en componist, leraar aan de mu
ziekschool en organisator van muziek
uitvoeringen. Vooral het muziekdrama
had zijn belangstelling. In genoemde
verzameling bevond zich o.m. de Sym-
phonia in Es gr. terts van de vrijwel
onbekende Italiaan Tomasso Giordani
(plm. 1730-1806), een driedelig werk
(allegro-andante-menuetto). De roco-
comuziek was in de vorige eeuw zeer
in trek en de Leeuwarder burgerij zal
dit stuk in des Communes dagen vrij
zeker meermalen hebben beluisterd.
Dat het werk gisteravond ten gehore
kon worden gebracht is stellig een uni
cum. Het kamerorkest had de parti
tuur goed ingestudeerd en het kwam
tot een weergave waarvoor dit dilettan
tenensemble lof verdient.
Uit het duizelingwekkende oeuvre
van Giovanni Pierluigi da Palestrina
(1525-1594), de vorst der kerkmuziek,
zong het Cantatekoor het passiemotet
„Omnes amici mei” en een „Sanctus”
uit een der missen. Deze op prachtige
melodieën gebaseerde, rijk polyphone
muziek, vereist een evenwichtige koor-
It is net sa, dat dy nije stavering
idéael is. In idéale stavering komt der
dochs nea. Der is alle reden ta, dat de
ütsteide nije stavering noch ris kritysk
bisjoen wurdt. Dat kan allinne mar
winst wêze. In nije stavering foar it
Frysk hokker dan ek komt der
dochs de iene of oare kear.
Der is biweard, dat der earst mar ris
learplicht foar it Frysk yn Fryslan
komme noatte soe. Wis, dat soe tige
wichtich wêze. Mar dan si1 der
earst in oare stavering komme moatte!
Us tsjintwurdige stavering i~ wier to
slim. De Fryskskriuwenden foarmje
hjoeddedei in boppelaech fan minsken
mei in bulte leafde en gefoel foar üs
tael. As alleman it leare moat, dan
moat earst de stavering by dy site-
waesje oanpast wurde.
HOE MOAT IT?
De Snitser Skotsploech brocht mei in
treflike muzikale bigelieding fleurich
en kleurich in tal dounsen, en al wie
de romte to biheind, it wie in lust om
dizze ploech oan ’t wurk to sjen.
De skotsploech, dy ’t ek yn ’t büten-
lan in goede namme hat dounse ünder
lieding fan de hear F. v. d. Zwaag, dy’t
by élke douns in koarte ütliz joech oer
tiid en üntstean. De lju kamen yn ’e
kunde mei „In skylger douns”, „De
maitiids douns”, en fansels „De skotse
trije” en „De Almelose merke”.
Nei dizze dounsen waerden de mins
ken üt de seal noege om ek mei to
dounsjen. hwat fansels in soad wille
‘l as op it toaniel to
Te Utrecht slaagde deze dagen op
een examen van de Coöperatieve Mo-
devakschoolvereniging „Danckaerts”
voor het eerste gedeelte lerares-cou-
peuse costuum- en mantelvak mej. B.
L. van der Weg te Wommels. Reeds
eerder behaalde zij het tweede gedeel
te van dit diploma. Zij i- leerlinge van
Modevakschool „Krijtenburg” te
Sneek, dir. mevr. T. Zwaagstra-van
Dijk.
Een dezer dagen slaagde aan het
Centraal Instituut voor chr. sociale
arbeid (Cicsa) te Amsterdam onze
vroegere plaatsgenote mej. J. A. Hul
stra, thans gediplomeerd verpleegster
te Haarlem.
giet mei de lüding. Yn jan en af byge-
lyks stiet itselde teken foar twa for-
skillende lüden. De n:je stavering
jowt hjir: jon en af. Men kin der lang
en breed oer prate, mar yn soksoarte
dingen is de nije stavering better as
de aide.
Zaterdagmorgen om 10 uur opent
Ons Gebouw zijn deuren om circa 160
honden met hun eigenaars toe te la
ten tot de grootste show, die Kynolo
genclub Sneek en Omstreken tot nu
toe gehouden heeft.
Niet minder dan 35 Duitse herders,
waaronder vele uit Groningen. Duitse
doggen uit Amsterdam, Juralaufhond
uit Limburg, Hongaarse herder uit
Hcerenveen, riesenschnauzers uit
Scherpenzeel en Sneek zullen daar
aanwezig zijn. Achttien zeer mooie
kampioenshonden, waaronder vier blue
merle collies uit Epe, twee Engelse
setters uit Den Haag maken daar te
vens hun opwachting. Al deze honden
zullen worden beoordeeld door vier
keurmeesters en twee keurmeesteres
sen. Om drie uur begint de kampioens-
keuring en om circa 5 uur vindt de
erekeuring plaats, waarbij 38 honden
in de ring zullen verschijnen, waarvan
de tien beste geplaatst worden. Onder
deze 38 honden zullen ook verschillen
de jachthonden zijn. De show is tegen
een lage toegangsprijs voor het publiek
toegankelijk (zie adv. in dit nummer).
Zelden zullen de leerlingen met zo
veel genoegen het oude gebouw aan de
Priorstraat hebben verlaten, voor de
„mars” naar het gloednieuwe onder
komen. De heer Unema betitelde de
school (met de woorden van de dich
ter) als ”it haedljocht ünder de stjer
ren” van de Sneker scholen voor open
baar lager onderwijs. Het gebouw is
geheel aangepast aan de jonge mens.
Zes ruime lokalen met grote ramen,
toiletten op de gang, die langs de loka
len loopt een moderne zaal, die ge
schikt is voor allerlei aktiviteiten (to
neel, zang, vergaderingen enz.). Het
geheel is een creatie van architekt
Spook uit Enschede.
Bij het optreden var. het gebouw
valt het kunstwerk aan de muur in
hal op. Het is een creatie van de be
kende Harlinger kunstenaar Jan Murk
de Vries. De plastiek stelt voor: de
mens spelend in vrijheid. Een bijzon
derheid van het gebouw is, dat het
twee namen draagt. Boven de ingang
staat „Gysbert Japiksschool” en aan
de buitenmuur een originele handte
kening van de schrijver: „Gysbert Ja
cobs”.
VEEL GELUKWENSEN
Na de opening volgde in de grote
zaal een receptie. Vele sprekers boden
daarbij hun gelukwensen aan aan
meester B. F. Keulen, het hoofd van
de school. Burgemeester Rasterhoff
sprak een woord van welkom. Hij dook
vervolgens in de geschiedenis. „In 1884
werd de oude school aan de Priorstraat
geopend. In dat jaar konden 1185 leer
lingen in Sneek onderwijs volgen aan
vier scholen, t.w. de meisjesschool, de
jongensschool, de zogenaamde tussen-
school en de kosteloze school. Het ou
de gebouw werd gebouwd voor zo’n
f 35.000, deze school kom ruim tien
keer zo duur!” aldus de burgemeester.
„Toch zal in de Noorderhoek nog een
school moeten komen, want de Gysbert
Frecdtojoun holden boppencamde öf-
dielingen harren feestjoun yn ’e greate
seal fan hotel Hanenburg. Fan kertier
oer sawnen oant krapoan healwei tol-
ven is in hiel skoft, inar de treflike
organisaesje en it goede programma
stiene boarch foar in gesellige joun,
en de leden dy’t thüsbleaun wiene
hiene beslist üngelyk. Dér keam by,
dat de joun twatalich wie, dus hwat
wol men noch mear.
DEKLAMAESJE
Mevr. Dukes-Roemeling kreeg ver
volgens het woord. Zij begon met de
opmerking: Het is meest voor vrou
wen, dat ik spreek en het is een ver
ademing, dat er ook eens mannen in
de zaal zijn. Wij bezitten minder spier
kracht dan mannen en wij hebben on
geveer Ui ons hersens minder, maar
kwaliteit is tenslotte meer dan kwanti
teit.
Na nog een paar van dit soort uit
spraken had zij de zaal als het ware
aan haar voeten en deklameerde zij uit
het werk van de in Wommels geboren
dichter Jac. van Hattum. Van zijn
werk zijn de herinneringen aan Fries
land het gaafste wat hij heeft geschre
ven. Als eerste droeg zij voor „De
Paardebloem” en vervolgens „Het
meisje”.
Marga Minko, wiens nieuwe boek,
„Een leeg huis” op de lijst van best
sellers staat, heeft eerder een kroniek
geschreven „Het bittere kruid”. Uit dit
bundeltje bracht mevr. Aukes het ont-
■W"